Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:19:
[...]

Dan zul je even op je bms moeten kijken.

Ik heb nu 100-100-99
Fcc recount ook.

Bijna klaar :o

[Afbeelding]

Geen enkele foutmelding gehad.
Wordt volop ontladen nu, morgen weer een kans voor mij om 100% te halen als de zon schijnt (en Balans nu niet alles het net opgooit).

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:02
zoals gezegd, vanochtend 10 kWh ingekocht voor 13 cent.....

Nu activities, verkopen aan 10 cent.... Beat me :D
Het is niet zo dat ze alvast beginnen met verkopen, omdat de accu zo vol zit en je nu eenmaal met max 12 kW kan exporteren.
De accu zit maar voor 55% vol, ik heb de auto volgeladen ipv de accu.

Van de wek 4 dagen naar het werk, eens kijken als ik op het werk laad de accu met iets zon richting de 100% kan krijgen?
Voorspelling is niet heel denderend zie ik nu.

Ik begrijp van jullie dat het wel even goed is "te resetten".

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Wordt volop ontladen nu, morgen weer een kans voor mij om 100% te halen als de zon schijnt (en Balans nu niet alles het net opgooit).
Soc
100
100
99

Laadstroom was 0. Gebeurde niets meer.

FCC is wel bijgesteld naar resp.
Oud: 334 / 356 / 365 Ah (31Ah verschil)
Nieuw: 344 / 351 / 354 Ah (10Ah verschil)

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 22-03-2026 19:05 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:14
Sterker nog, het is verplicht dat Balansstroom deze kwartierwaarden vertoont, dus een melding bij de ACM doen is niet raar. Hier hoop ik binnenkort van OpenSource Energie meer over te horen, maar tot nu toe nog niet heel veel actie.
The Legend schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Je hebt gelijk. Als ik in het tabblad ‘Maandelijkse kosten’ kijk dan komen de waarden bij afname normaal en afname dal wel overeen met het tabblad ‘Kosten tabel’. Maar de waardes per kWh kloppen denk ik ook niet, Ze gaan ze gewoon uit van een gemiddelde prijs. Zie bij mij februari:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Conclusie is denk ik dat de Balans Stroom portal nog ruk is. Je zou bij een dynamisch energiecontract verwachten dat je per kwartier kan zien wat je hebt verbruikt en wat je daarvoor moet betalen (of wat het oplevert). In de portal kun je op verschillende plekken wel zien wat je per kwartier hebt verbruikt, en ook wat de prijzen per kwartier waren, maar die twee worden nergens gecombineerd 8)7

Is dit ook waar jij mee bezig bent @brammmmmm ?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:45

The Legend

*Plop*

brammmmmm schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:35:
Sterker nog, het is verplicht dat Balansstroom deze kwartierwaarden vertoont, dus een melding bij de ACM doen is niet raar. Hier hoop ik binnenkort van OpenSource Energie meer over te horen, maar tot nu toe nog niet heel veel actie.

[...]
De kwartierwaarden zijn wel te vinden (onder Mijn verbruik & kosten > Dagprijzen), alleen niet gecombineerd met het verbruik op dezelfde momenten.

Ik ben toch malle pietje niet!

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:14
The Legend schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:41:
[...]

De kwartierwaarden zijn wel te vinden (onder Mijn verbruik & kosten > Dagprijzen), alleen niet gecombineerd met het verbruik op dezelfde momenten.
Okay, alleen kom ik nooit bij mijn maandprijzen uit als ik deze nareken. Ook niet met de onderliggende kwartierdata van OpenSource Energie die ik in een iets gemakkelijker formaat gekregen heb. Ik weet niet of dit bij jullie ook zo is?

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:02
BE heeft aangegeven hier aan te werken. Nu zijn wij erg ongeduldig en BE neemt (te) ruim de tijd.

Komende week zal er weer een update komen, tenminste, dat is door hem gesteld, eens per maand.
Er worden nu extra mensen aangenomen en een paar pagina's terug was er ook iemand die voor hem aan het testen was met de verbeterde nieuwe website.
Ik denk dat BE het wat onderschat heeft Het is een pilot, dus dat heeft wel nadelen. voor ons. En wat acceptatie daarvan. Maar ook verplichtingen, beide kanten.

Even komende week afwachten , kijken of we dan wat horen.

[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 22-03-2026 19:02 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
blue eyes schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:40:
BE heeft aangegeven hier aan te werken. Nu zijn wij erg ongeduldig en BE neemt (te) ruim de tijd.

Komende week zal er weer een update komen, tenminste, dat is door hem gesteld, eens per maand.
Er worden nu extra mensen aangenomen en een paar pagina's terug was er ook iemand die voor hem aan het testen was met de verbeterde nieuwe website.
Ik denk dat BE het wat onderschat heeft Het is een pilot, dus dat heeft wel nadelen. voor ons. En wat acceptatie daarvan. Maar ook verplichtingen, beide kanten.

Even komende week afwachten , kijken of we dan wat horen.
Afgelopen week had iemand na contact met Don vernomen dat TenneT bijna aan de uiterlijke reactie termijn zat, ik vermoed dat hij die even wil afwachten voor er een update komt.

Ik hoop dat naast een update omtrent aFFR ook iets van een roadmap wordt gegeven. zou ook prettig zijn als e-mail het kanaal is, voor klanten die dit topic niet (zo intensief) volgen.

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:25
paQ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:15:
[...]

hmmm
Dan hebben er twee teveel stroom, en 1 ontlaadt (DSG)

Onderling zijn die grijze UTP kabeltjes allemaal aanwezig toch?
Steeds bij RT485 / parallel?
Ja dat lijkt goed te zitten. Alle batterijen resetten, zou dat kunnen en de oplossing zijn? Zal wel niet zo simpel zijn zeker. Ik wacht wel af tot morgen en neem dan weer contact met BE op.

• paQ
  • Nu online
TheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:45:
[...]

Ja dat lijkt goed te zitten. Alle batterijen resetten, zou dat kunnen en de oplossing zijn? Zal wel niet zo simpel zijn zeker. Ik wacht wel af tot morgen en neem dan weer contact met BE op.
Sja naja, je kunt ze gewoon uit zetten en weer inschakelen.
Maar ze zijn bij je geweest en hebben met de laptop aan de accu's gehangen neem ik aan?
Dan zullen je accu's ook wel correct aangesloten zijn ga ik zomaar van uit.

Je kunt voor de vorm eens een duidelijke foto van de achterkant maken?

• TheEye
paQ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:49:
[...]

Sja naja, je kunt ze gewoon uit zetten en weer inschakelen.
Maar ze zijn bij je geweest en hebben met de laptop aan de accu's gehangen neem ik aan?
Dan zullen je accu's ook wel correct aangesloten zijn ga ik zomaar van uit.

Je kunt voor de vorm eens een duidelijke foto van de achterkant maken?
Ik was er niet bij dus weet niet precies wat ze hebben gedaan (behalve stroom er af em weer op en diagonaal aansluiten).
Ik zal proberen een foto te maken maar het is er erg krap ;)
Hoe zet ik die units veilig uit en aan? Het spul staat nu trouwens nog op By-pass ovz BE.

• paQ
  • Nu online
TheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Ik was er niet bij dus weet niet precies wat ze hebben gedaan (behalve stroom er af em weer op en diagonaal aansluiten).
Ik zal proberen een foto te maken maar het is er erg krap ;)
Hoe zet ik die units veilig uit en aan? Het spul staat nu trouwens nog op By-pass ovz BE.
Als je omschakelaar op by-pass staat dan hangt ie momenteel parallel als vebruiker aan je aansluiting. Maar dat maakt verder niet uit voor de werking van de Deye.

Er zit aan de achterkant gewoon een rood aan / uit schakelaartje, meer niet. Je Deye zal even een BMS error F58 geven, maar dat is wel het minste probleem momenteel :+

Onderin het display van de EMS zelf staat wel 605/605?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 22-03-2026 20:21 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

brammmmmm schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:32:
[...]

Okay, alleen kom ik nooit bij mijn maandprijzen uit als ik deze nareken. Ook niet met de onderliggende kwartierdata van OpenSource Energie die ik in een iets gemakkelijker formaat gekregen heb. Ik weet niet of dit bij jullie ook zo is?
Zie hier The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Dat komt doordat de maandprijs wordt berekend door het verbruik te vermenigvuldigen met een gemiddelde kWh-prijs. Maar dat is nu precies niet het idee van een dynamisch contract geloof ik :+

Ik ben toch malle pietje niet!

• TheEye
paQ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:18:
[...]

Als je omschakelaar op by-pass staat dan hangt ie momenteel parallel als vebruiker aan je aansluiting. Maar dat maakt verder niet uit voor de werking van de Deye.

Er zit aan de achterkant gewoon een rood aan / uit schakelaartje, meer niet. Je Deye zal even een BMS error F58 geven, maar dat is wel het minste probleem momenteel :+

Onderin het display van de EMS zelf staat wel 605/605?
Het vreemde is dat ik geen aan/uit schakelaar kan vinden..
En hier de foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_PCGli8JcJETOZ18Viz_qdEnk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHlnsVCcVamAyaFx2Tgd9nCc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iCUnm0NNGm9a8KEODUV_SYSUxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8vaoUSzuVKhgyqsrkR9RyyV.jpg?f=fotoalbum_large

• zunrob
  • Registratie: April 2009
TheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:56:
[...]

En hier de foto’s:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit er een ronde knop op de voorkant?

• paQ
  • Nu online
TheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:56:
[...]

En hier de foto’s:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
what he says ^^

Bijzonder. Alleen je onderste accu functioneert.
Lithium mode is dan nog een ding dat je kunt nakijken.

op de Deye, tandwieltje > battery settings, en dan pagina 3.
Lithium mode zou daar op 00 moeten staan.
En wat een paar pagina's terug besproken was over het communicatie protocol.
Op het display van elke accu even kijken naar BMS parameters.
Bij "current parameters" kun je zien welk protocol elke BMS volgt.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 22-03-2026 21:51 ]

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Van SOC 89% om 16:20 naar SOC 41% nu. Ontladen gaat toch sneller dan ik dacht, die blokken van 9 minuten (ipv 7) gaan hard.

• TheEye
zunrob schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:37:
[...]

Zit er een ronde knop op de voorkant?
Ja onder het display van de accu

• zunrob
TheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:48:
[...]

Dan heb je de iets nieuwere accu. Die knop is de aan/uit knop, waarmee je elke module uit kunt zetten.

• zunrob
Wolly schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:42:
[...]

Van SOC 89% om 16:20 naar SOC 41% nu. Ontladen gaat toch sneller dan ik dacht, die blokken van 9 minuten (ipv 7) gaan hard.
Idd, gaat hier ook snel leeg. En de batterij wordt behoorlijk warm: 32 graden.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bijzonder dagje weer. Veel negatieve tarieven kaal. Veel zon. 50kWh import, 6 export en 42kWh pv. SoC nu al weer op 39%. Gelukkig zit de auto nu wel vol 😊

• Boswachter
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:00
ja, het ontladen gaat heel hard. Had aan het einde van de middag de accu vol en nu nog maar 30%. Moet vannacht nog 40 kWh laden in de auto.

• paQ
  • Nu online
TheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:48:
[...]

Mijn best guess is nog steeds een communicatie issue. Check vooral die protocol settings en Lithium mode.

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:59:
[...]

Idd, gaat hier ook snel leeg. En de batterij wordt behoorlijk warm: 32 graden.
Hier kwam de batterij volgens de HA sensor van de Deye niet boven de 20c.
Hoe heb jjj gemeten?

• zunrob
Wolly schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:08:
[...]

Hier kwam de batterij volgens de HA sensor van de Deye niet boven de 20c.
Hoe heb jjj gemeten?
Via de HA sensor. Externe sensor tegen de zijkant van de batterij meet overigens dezelfde temperatuur.

[ Voor 15% gewijzigd door zunrob op 22-03-2026 22:09 ]

• TheEye
Die knop aan de voorkant is inderdaad aan/uit, heeft helaas niks geholpen. Ik zal later nog naar die lithium setting kijken maar laat het eerst aan BE, ik ga er zelf niet aan rommelen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

• paQ
  • Nu online
TheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:16:
Die knop aan de voorkant is inderdaad aan/uit, heeft helaas niks geholpen. Ik zal later nog naar die lithium setting kijken maar laat het eerst aan BE, ik ga er zelf niet aan rommelen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Je hoeft er niet aan te rommelen ;)
Maar kijken hoe het nu staat ingesteld is wel de volgende logische stap.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
fenrir schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:33:
[...]

De 20e is er bij. Ik wel, maar er was zo weinig voordeel dat het lijkt alsof er geen data is. Ik heb €0.02 voordeel voor die dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeEDwyOpwacVoAlCxATsIh8XdM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUWvVXkpzyvK4EzehC8Ps5O4.jpg?f=fotoalbum_large

20 kWh ontladen op 20 maart en praktisch 0 afgenomen, €0,88 verlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC1YO-pYB1GicVySiRwFimZpv7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sz46DpmlOxZQJJ8rDAQCWbAk.jpg?f=fotoalbum_large

Op EPEX zou ik €2,46 hebben ontvangen (kaal tarief). Toch zegt balans dat ik mijn besparing tov dynamisch € 1,21 was :?

Is dit echt of begrijp ik het nog steeds niet.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Sportmind
  • Nu online
ecn1985 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:06:
[...]

Heb hem ook idd.
[Afbeelding]

Wel voordeel
Kun je me uitleggen waar ik dit plaatje kan vinden? Op het balans energie portaal ?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Sportmind
  • Nu online
paQ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Maar, ben je wel eens boven de 95 geweest dan?
Dat is namelijk het moment dat ie volgens mij begint te balanceren en de FCC count bijstelt.
Ik zou dit ook wel willen maar de Deye gaat elke dag rond 16:00 vol ontladen (meestal is dat rond 80%). Terwijl er daarna genoeg opwek is (grootste deel PV ligt op vrij dak west)

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste