Wordt volop ontladen nu, morgen weer een kans voor mij om 100% te halen als de zon schijnt (en Balans nu niet alles het net opgooit).paQ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:19:
[...]
Dan zul je even op je bms moeten kijken.
Ik heb nu 100-100-99
Fcc recount ook.
Bijna klaar
[Afbeelding]
Geen enkele foutmelding gehad.
zoals gezegd, vanochtend 10 kWh ingekocht voor 13 cent.....
Nu activities, verkopen aan 10 cent.... Beat me
Het is niet zo dat ze alvast beginnen met verkopen, omdat de accu zo vol zit en je nu eenmaal met max 12 kW kan exporteren.
De accu zit maar voor 55% vol, ik heb de auto volgeladen ipv de accu.
Van de wek 4 dagen naar het werk, eens kijken als ik op het werk laad de accu met iets zon richting de 100% kan krijgen?
Voorspelling is niet heel denderend zie ik nu.
Ik begrijp van jullie dat het wel even goed is "te resetten".
Nu activities, verkopen aan 10 cent.... Beat me
Het is niet zo dat ze alvast beginnen met verkopen, omdat de accu zo vol zit en je nu eenmaal met max 12 kW kan exporteren.
De accu zit maar voor 55% vol, ik heb de auto volgeladen ipv de accu.
Van de wek 4 dagen naar het werk, eens kijken als ik op het werk laad de accu met iets zon richting de 100% kan krijgen?
Voorspelling is niet heel denderend zie ik nu.
Ik begrijp van jullie dat het wel even goed is "te resetten".
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
SocWolly schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:42:
[...]
Wordt volop ontladen nu, morgen weer een kans voor mij om 100% te halen als de zon schijnt (en Balans nu niet alles het net opgooit).
100
100
99
Laadstroom was 0. Gebeurde niets meer.
FCC is wel bijgesteld naar resp.
Oud: 334 / 356 / 365 Ah (31Ah verschil)
Nieuw: 344 / 351 / 354 Ah (10Ah verschil)
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 22-03-2026 19:05 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Sterker nog, het is verplicht dat Balansstroom deze kwartierwaarden vertoont, dus een melding bij de ACM doen is niet raar. Hier hoop ik binnenkort van OpenSource Energie meer over te horen, maar tot nu toe nog niet heel veel actie.
The Legend schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:17:
[...]
Je hebt gelijk. Als ik in het tabblad ‘Maandelijkse kosten’ kijk dan komen de waarden bij afname normaal en afname dal wel overeen met het tabblad ‘Kosten tabel’. Maar de waardes per kWh kloppen denk ik ook niet, Ze gaan ze gewoon uit van een gemiddelde prijs. Zie bij mij februari:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Conclusie is denk ik dat de Balans Stroom portal nog ruk is. Je zou bij een dynamisch energiecontract verwachten dat je per kwartier kan zien wat je hebt verbruikt en wat je daarvoor moet betalen (of wat het oplevert). In de portal kun je op verschillende plekken wel zien wat je per kwartier hebt verbruikt, en ook wat de prijzen per kwartier waren, maar die twee worden nergens gecombineerd
Is dit ook waar jij mee bezig bent @brammmmmm ?
De kwartierwaarden zijn wel te vinden (onder Mijn verbruik & kosten > Dagprijzen), alleen niet gecombineerd met het verbruik op dezelfde momenten.brammmmmm schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:35:
Sterker nog, het is verplicht dat Balansstroom deze kwartierwaarden vertoont, dus een melding bij de ACM doen is niet raar. Hier hoop ik binnenkort van OpenSource Energie meer over te horen, maar tot nu toe nog niet heel veel actie.
[...]
Ik ben toch malle pietje niet!
Okay, alleen kom ik nooit bij mijn maandprijzen uit als ik deze nareken. Ook niet met de onderliggende kwartierdata van OpenSource Energie die ik in een iets gemakkelijker formaat gekregen heb. Ik weet niet of dit bij jullie ook zo is?The Legend schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:41:
[...]
De kwartierwaarden zijn wel te vinden (onder Mijn verbruik & kosten > Dagprijzen), alleen niet gecombineerd met het verbruik op dezelfde momenten.
BE heeft aangegeven hier aan te werken. Nu zijn wij erg ongeduldig en BE neemt (te) ruim de tijd.
Komende week zal er weer een update komen, tenminste, dat is door hem gesteld, eens per maand.
Er worden nu extra mensen aangenomen en een paar pagina's terug was er ook iemand die voor hem aan het testen was met de verbeterde nieuwe website.
Ik denk dat BE het wat onderschat heeft Het is een pilot, dus dat heeft wel nadelen. voor ons. En wat acceptatie daarvan. Maar ook verplichtingen, beide kanten.
Even komende week afwachten , kijken of we dan wat horen.
Komende week zal er weer een update komen, tenminste, dat is door hem gesteld, eens per maand.
Er worden nu extra mensen aangenomen en een paar pagina's terug was er ook iemand die voor hem aan het testen was met de verbeterde nieuwe website.
Ik denk dat BE het wat onderschat heeft Het is een pilot, dus dat heeft wel nadelen. voor ons. En wat acceptatie daarvan. Maar ook verplichtingen, beide kanten.
[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 22-03-2026 19:02 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Afgelopen week had iemand na contact met Don vernomen dat TenneT bijna aan de uiterlijke reactie termijn zat, ik vermoed dat hij die even wil afwachten voor er een update komt.blue eyes schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:40:
BE heeft aangegeven hier aan te werken. Nu zijn wij erg ongeduldig en BE neemt (te) ruim de tijd.
Ik hoop dat naast een update omtrent aFFR ook iets van een roadmap wordt gegeven. zou ook prettig zijn als e-mail het kanaal is, voor klanten die dit topic niet (zo intensief) volgen.
Ja dat lijkt goed te zitten. Alle batterijen resetten, zou dat kunnen en de oplossing zijn? Zal wel niet zo simpel zijn zeker. Ik wacht wel af tot morgen en neem dan weer contact met BE op.paQ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:15:
[...]
hmmm
Dan hebben er twee teveel stroom, en 1 ontlaadt (DSG)
Onderling zijn die grijze UTP kabeltjes allemaal aanwezig toch?
Steeds bij RT485 / parallel?
Sja naja, je kunt ze gewoon uit zetten en weer inschakelen.TheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:45:
[...]
Ja dat lijkt goed te zitten. Alle batterijen resetten, zou dat kunnen en de oplossing zijn? Zal wel niet zo simpel zijn zeker. Ik wacht wel af tot morgen en neem dan weer contact met BE op.
Maar ze zijn bij je geweest en hebben met de laptop aan de accu's gehangen neem ik aan?
Dan zullen je accu's ook wel correct aangesloten zijn ga ik zomaar van uit.
Je kunt voor de vorm eens een duidelijke foto van de achterkant maken?
Ik was er niet bij dus weet niet precies wat ze hebben gedaan (behalve stroom er af em weer op en diagonaal aansluiten).paQ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:49:
[...]
Sja naja, je kunt ze gewoon uit zetten en weer inschakelen.
Maar ze zijn bij je geweest en hebben met de laptop aan de accu's gehangen neem ik aan?
Dan zullen je accu's ook wel correct aangesloten zijn ga ik zomaar van uit.
Je kunt voor de vorm eens een duidelijke foto van de achterkant maken?
Ik zal proberen een foto te maken maar het is er erg krap
Hoe zet ik die units veilig uit en aan? Het spul staat nu trouwens nog op By-pass ovz BE.
Als je omschakelaar op by-pass staat dan hangt ie momenteel parallel als vebruiker aan je aansluiting. Maar dat maakt verder niet uit voor de werking van de Deye.TheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:13:
[...]
Ik was er niet bij dus weet niet precies wat ze hebben gedaan (behalve stroom er af em weer op en diagonaal aansluiten).
Ik zal proberen een foto te maken maar het is er erg krap![]()
Hoe zet ik die units veilig uit en aan? Het spul staat nu trouwens nog op By-pass ovz BE.
Er zit aan de achterkant gewoon een rood aan / uit schakelaartje, meer niet. Je Deye zal even een BMS error F58 geven, maar dat is wel het minste probleem momenteel
Onderin het display van de EMS zelf staat wel 605/605?
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 22-03-2026 20:21 ]
Zie hier The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"brammmmmm schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:32:
[...]
Okay, alleen kom ik nooit bij mijn maandprijzen uit als ik deze nareken. Ook niet met de onderliggende kwartierdata van OpenSource Energie die ik in een iets gemakkelijker formaat gekregen heb. Ik weet niet of dit bij jullie ook zo is?
Dat komt doordat de maandprijs wordt berekend door het verbruik te vermenigvuldigen met een gemiddelde kWh-prijs. Maar dat is nu precies niet het idee van een dynamisch contract geloof ik
Ik ben toch malle pietje niet!
Het vreemde is dat ik geen aan/uit schakelaar kan vinden..paQ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:18:
[...]
Als je omschakelaar op by-pass staat dan hangt ie momenteel parallel als vebruiker aan je aansluiting. Maar dat maakt verder niet uit voor de werking van de Deye.
Er zit aan de achterkant gewoon een rood aan / uit schakelaartje, meer niet. Je Deye zal even een BMS error F58 geven, maar dat is wel het minste probleem momenteel
Onderin het display van de EMS zelf staat wel 605/605?
En hier de foto’s:
:strip_exif()/f/image/KHlnsVCcVamAyaFx2Tgd9nCc.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit er een ronde knop op de voorkant?TheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:56:
[...]
Het vreemde is dat ik geen aan/uit schakelaar kan vinden..
En hier de foto’s:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
what he says ^^TheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:56:
[...]
Het vreemde is dat ik geen aan/uit schakelaar kan vinden..
En hier de foto’s:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bijzonder. Alleen je onderste accu functioneert.
Lithium mode is dan nog een ding dat je kunt nakijken.
op de Deye, tandwieltje > battery settings, en dan pagina 3.
Lithium mode zou daar op 00 moeten staan.
En wat een paar pagina's terug besproken was over het communicatie protocol.
Op het display van elke accu even kijken naar BMS parameters.
Bij "current parameters" kun je zien welk protocol elke BMS volgt.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 22-03-2026 21:51 ]
Van SOC 89% om 16:20 naar SOC 41% nu. Ontladen gaat toch sneller dan ik dacht, die blokken van 9 minuten (ipv 7) gaan hard.Wolly schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:42:
[...]
Wordt volop ontladen nu, morgen weer een kans voor mij om 100% te halen als de zon schijnt (en Balans nu niet alles het net opgooit).
Dan heb je de iets nieuwere accu. Die knop is de aan/uit knop, waarmee je elke module uit kunt zetten.
Idd, gaat hier ook snel leeg. En de batterij wordt behoorlijk warm: 32 graden.Wolly schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:42:
[...]
Van SOC 89% om 16:20 naar SOC 41% nu. Ontladen gaat toch sneller dan ik dacht, die blokken van 9 minuten (ipv 7) gaan hard.
Bijzonder dagje weer. Veel negatieve tarieven kaal. Veel zon. 50kWh import, 6 export en 42kWh pv. SoC nu al weer op 39%. Gelukkig zit de auto nu wel vol 😊
ja, het ontladen gaat heel hard. Had aan het einde van de middag de accu vol en nu nog maar 30%. Moet vannacht nog 40 kWh laden in de auto.
Mijn best guess is nog steeds een communicatie issue. Check vooral die protocol settings en Lithium mode.
Hier kwam de batterij volgens de HA sensor van de Deye niet boven de 20c.zunrob schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:59:
[...]
Idd, gaat hier ook snel leeg. En de batterij wordt behoorlijk warm: 32 graden.
Hoe heb jjj gemeten?
Via de HA sensor. Externe sensor tegen de zijkant van de batterij meet overigens dezelfde temperatuur.Wolly schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:08:
[...]
Hier kwam de batterij volgens de HA sensor van de Deye niet boven de 20c.
Hoe heb jjj gemeten?
[ Voor 15% gewijzigd door zunrob op 22-03-2026 22:09 ]
Die knop aan de voorkant is inderdaad aan/uit, heeft helaas niks geholpen. Ik zal later nog naar die lithium setting kijken maar laat het eerst aan BE, ik ga er zelf niet aan rommelen.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Je hoeft er niet aan te rommelenTheEye schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:16:
Die knop aan de voorkant is inderdaad aan/uit, heeft helaas niks geholpen. Ik zal later nog naar die lithium setting kijken maar laat het eerst aan BE, ik ga er zelf niet aan rommelen.
Maar kijken hoe het nu staat ingesteld is wel de volgende logische stap.
fenrir schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:33:
[...]
De 20e is er bij. Ik wel, maar er was zo weinig voordeel dat het lijkt alsof er geen data is. Ik heb €0.02 voordeel voor die dag.
:strip_exif()/f/image/ZUWvVXkpzyvK4EzehC8Ps5O4.jpg?f=fotoalbum_large)
20 kWh ontladen op 20 maart en praktisch 0 afgenomen, €0,88 verlies.
:strip_exif()/f/image/Sz46DpmlOxZQJJ8rDAQCWbAk.jpg?f=fotoalbum_large)
Op EPEX zou ik €2,46 hebben ontvangen (kaal tarief). Toch zegt balans dat ik mijn besparing tov dynamisch € 1,21 was
Is dit echt of begrijp ik het nog steeds niet.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Kun je me uitleggen waar ik dit plaatje kan vinden? Op het balans energie portaal ?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Ik zou dit ook wel willen maar de Deye gaat elke dag rond 16:00 vol ontladen (meestal is dat rond 80%). Terwijl er daarna genoeg opwek is (grootste deel PV ligt op vrij dak west)paQ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:28:
[...]
Maar, ben je wel eens boven de 95 geweest dan?
Dat is namelijk het moment dat ie volgens mij begint te balanceren en de FCC count bijstelt.
Dat plaatje komt uit de portal niet het dashboard. Ik had gister de data van de 20e nog niet in het dashboard wat dan wel weer vreemd is aangezien anderen dit dus wel konden zien..Sportmind schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:34:
[...]
Kun je me uitleggen waar ik dit plaatje kan vinden? Op het balans energie portaal ?
Nu kan ik het wel zien in het portal -0,35 euro
Import
1,279 kWh
Export
10,237 kWh
Dat is toch wel jammer.
[ Voor 13% gewijzigd door ecn1985 op 23-03-2026 05:22 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Nu moet je toch even helpen 😆. Het portal?ecn1985 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 05:19:
[...]
Dat plaatje komt uit de portal niet het dashboard. Ik had gister de data van de 20e nog niet in het dashboard wat dan wel weer vreemd is aangezien anderen dit dus wel konden zien..
https://mijn.balansstroom.nl/usage/usageSportmind schreef op maandag 23 maart 2026 @ 06:36:
[...]
Nu moet je toch even helpen 😆. Het portal?
Deze denk ik
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik vind het niet alleen jammer, maar ook eigenlijk een onzinnige exercitie op deze manier. Als het vaker voorkomt dat ik 40 cent aan Balans heb betaald om bv 20 kWh zonnestroom te exporteren, wat vervolgens ook alleen maar geld kost dan frustreert mij dat wel.
Vooral voor de niet benutte energie; die dag was ik later thuis anders had ik een groot deel van die energie gewoon in mijn auto kunnen stoppen in plaats van dat het nu het net opgaat voor nop (en uiteindelijk kosten). Ja pilot etc etc. maar toch.
Mijn doel met de accu was ook een stuk laissez faire, je hebt een accu, mooi, zonnestroom opslaan en eigen gebruik verbeteren, minder omkijken naar prijzen. Kijken naar uurprijzen van mijn dynamische contact is nu ingewisseld naar bedenken hoeveel ik in de auto wil laden, hoe laat ik thuis ben (is wel dat voor die 80% grens of het 16:00-17:00 tijdvak waarin al de energie wordt verkocht tegen misschien wel kosten?). Kan ik de auto vannacht nog laden of wordt mijn SoC te laag zodat het systeem gaat inkopen tegen hogere prijzen?
Ok, end of rant
Eens, soc is bij mij niet hoger als 70% uitgekomen die dag, dus er was zeker ruimte om te wachten met verkopen tot een gunstiger moment.Sportmind schreef op maandag 23 maart 2026 @ 06:56:
[...]
Ik vind het niet alleen jammer, maar ook eigenlijk een onzinnige exercitie op deze manier. Als het vaker voorkomt dat ik 40 cent aan Balans heb betaald om bv 20 kWh zonnestroom te exporteren, wat vervolgens ook alleen maar geld kost dan frustreert mij dat wel.
Vooral voor de niet benutte energie; die dag was ik later thuis anders had ik een groot deel van die energie gewoon in mijn auto kunnen stoppen in plaats van dat het nu het net opgaat voor nop (en uiteindelijk kosten). Ja pilot etc etc. maar toch.
Mijn doel met de accu was ook een stuk laissez faire, je hebt een accu, mooi, zonnestroom opslaan en eigen gebruik verbeteren, minder omkijken naar prijzen. Kijken naar uurprijzen van mijn dynamische contact is nu ingewisseld naar bedenken hoeveel ik in de auto wil laden, hoe laat ik thuis ben (is wel dat voor die 80% grens of het 16:00-17:00 tijdvak waarin al de energie wordt verkocht tegen misschien wel kosten?). Kan ik de auto vannacht nog laden of wordt mijn SoC te laag zodat het systeem gaat inkopen tegen hogere prijzen?
Ok, end of rant, het komt vast goed.
Geeft wel aan hoe belangrijk het is dat dit goed wordt ingeregeld door Balans er komen nog heel veel zonnige dagen aan dan is het wel van belang dat dit beter gaat.
Zelf was ik er vanuit gegaan met bijna 0 import en 10kWh export niet negatief te eindigen, maar dat was dus wel het geval..
Import
1,279 kWh
Export
10,237 kWh
Het komt vast en zeker goed, zal allemaal tijd nodig hebben.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Zelf zie ik de eerste twee jaar als pilot periode. Ik ga er van uit dat het in die tijd grotendeels nog te wensen over laat maar aan het eind moet het goed zijn.
Ben zelf bezig met een MoSCoW voor doorgaan na twee jaar.
Iets dat sowieso goed geregeld moeten gaan worden is integratie met lokale opwek en laadpalen (toch de grootste factoren) of dat via een directe integratie, of via een duidelijke intent indicatie gaat maakt me minder uit (liefst beide) maar na twee jaar moet het balans EMS aan het huis vertellen of er opwek nodig is of juist niet, en of de auto moet laden, of juist nog even niet.
Eigenlijk zitten we voor AFFR nog meer in een alfa dan in een pilot: niet feature complete.
Iets dat sowieso goed geregeld moeten gaan worden is integratie met lokale opwek en laadpalen (toch de grootste factoren) of dat via een directe integratie, of via een duidelijke intent indicatie gaat maakt me minder uit (liefst beide) maar na twee jaar moet het balans EMS aan het huis vertellen of er opwek nodig is of juist niet, en of de auto moet laden, of juist nog even niet.
Eigenlijk zitten we voor AFFR nog meer in een alfa dan in een pilot: niet feature complete.
Heb je scherp dat het balans dashboard enkel het verschil tussen de epex en onbalans(bereken)prijs weergeeft?Sportmind schreef op maandag 23 maart 2026 @ 06:56:
[...]
Ok, end of rant, het komt vast goed.
Op 20 maart zie ik bijv in ISP 17.45-18.00 dat de epex prijs 19 cent is en de verekenprijs op 9 cent uitkomt. Na 1,7kwh export komt er dus een - van 17 cent,
Dat betekend dus niet dat de export niets oplevert, maar simpelweg minder dan de epex prijs.
Je zou dus eigenlijk in het balans stroom portaal moeten bekijken en daar de opbrengst in het balans energie portaal vanaf trekken of bij op tellen.
Dit wordt straks met aFRR helemaal leuk, waarbij er, ook al wordt je maar een seconde geactiveerd per kwartier, je bij je BSP (Balansenergie) moet kijken, en de overige kwartieren bij je BRP (Balansstroom).. ik hoop dat we dan goede dashboarding krijgen.Yaay schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:06:
[...]
Heb je scherp dat het balans dashboard enkel het verschil tussen de epex en onbalans(bereken)prijs weergeeft?
Op 20 maart zie ik bijv in ISP 17.45-18.00 dat de epex prijs 19 cent is en de verekenprijs op 9 cent uitkomt. Na 1,7kwh export komt er dus een - van 17 cent,
Dat betekend dus niet dat de export niets oplevert, maar simpelweg minder dan de epex prijs.
Je zou dus eigenlijk in het balans stroom portaal moeten bekijken en daar de opbrengst in het balans energie portaal vanaf trekken of bij op tellen.
En wat is dan de verklaring voor dit?Yaay schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:06:
[...]
Heb je scherp dat het balans dashboard enkel het verschil tussen de epex en onbalans(bereken)prijs weergeeft?
Op EPEX zou ik €2,46 hebben ontvangen (kaal tarief). Toch zegt balans dat ik mijn besparing tov dynamisch € 1,21 was
1e prio is een goed overzicht van wat er nu precies verdiend en berekend gaat worden. Zonder een duidelijk overzicht denk ik dat je sowieso al niet aan regelgeving voldoet én je klanten zullen er ook niet blij mee zijn.overhyped schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:52:
Zelf zie ik de eerste twee jaar als pilot periode. Ik ga er van uit dat het in die tijd grotendeels nog te wensen over laat maar aan het eind moet het goed zijn.
Integratie met opwek en laadpalen is voor de klant een prio, maar ik betwijfel of Balans er prio aan gaat geven. Zij verdienen aan aFFR, voor hun verdienmodel maakt het weinig uit om een soort Tibber na te bouwen. Wellicht op de langere termijn voor klantbehoud, maar als je ziet waar een groter bedrijf als Tibber al moeite mee heeft zal het voor een bedrijf met 5 (gokje) man in dienst wel moeilijk worden.
De uitleg in het dashboard:
De berekening gebeurt op basis van het moment waarop de batterij ontlaadt: we vergelijken de stroomprijs in dat kwartier (of de vaste prijs bij een vast contract) met onze daadwerkelijke inkoopprijs.
volgens mij vergelijken ze hiermee het gebruik uit de batterij met een situatie dat je geen batterij zou hebben.
Dus stel je gebruikt op het duurste epex moment van de dag 1kwh direct uit de batterij (batterij ontlaad dan). EPEX prijs op dat moment 20 cent. Echter heb je die KwH al eerder op de dag ingekocht voor 5 cent. Besparing is dan 15 cent.
Allright... iets gevonden.Get!em schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:50:
[...]
Hoe is dit bereikt? Staan de fans permanent aan en koelen de vinnen? Zodanig dat de eigen fans van de Deye niet aanslaan? Of heb je de Deye fans losgekoppeld (en de aansturing / aansluiting daarvan doorgekoppeld op de noctua?)
Wie heeft een 3D printer, en kan een kitje in elkaar zetten?
Quiet cooler for Deye 12K Inverter by Sundsvald | Download free STL model | Printables.com
Ik zie ook het eerste 1 tot 1,5 jaar als opstart/pilot fase. Daarna vind ik wel dat ze de boel op orde moeten hebben. Ze verkopen het inmiddels ook niet meer als pilot, ja alleen in de FAQ staat nog wat over een pilot.
Wat ik wil zien:
Wat ik wil zien:
- Een duidelijke facturatie, waar zitten de kosten én de besparingen. gewoon op één overzichtelijke plek, dus niet tussen twee dashboards/portals switchen en een eigen boekhouding erop na moeten houden. (wat onmogelijk is zonder dat je handig bent met HA o.i.d.)
- BalansEnergie krijgt een vergoeding voor het beschikbaar stellen van capaciteit. Krijgen wij daar ook nog wat voor en hoe wordt dit verdeeld? Hoe maken ze dit inzichtelijk?
- Meer gepersonaliseerd dmv info over solar, FE huishouden, EV etc.
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋
De daadwerkelijke inkoopprijs wordt getoond als streepje, het is natuurlijk heel vreemd als die dan wel gebruikt wordt in een formule waar het resultaat dan van getoond wordt.Yaay schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:33:
[...]
De uitleg in het dashboard:
De berekening gebeurt op basis van het moment waarop de batterij ontlaadt: we vergelijken de stroomprijs in dat kwartier (of de vaste prijs bij een vast contract) met onze daadwerkelijke inkoopprijs.
volgens mij vergelijken ze hiermee het gebruik uit de batterij met een situatie dat je geen batterij zou hebben.
Dat scenario wordt zichtbaar gemaakt onder stroom voordeel en niet onder besparing vs dynamisch.Dus stel je gebruikt op het duurste epex moment van de dag 1kwh direct uit de batterij (batterij ontlaad dan). EPEX prijs op dat moment 20 cent. Echter heb je die KwH al eerder op de dag ingekocht voor 5 cent. Besparing is dan 15 cent.
Precies, 3 basis punten. Enorm onhandig om nu in 2 portalen en je eigen portaal te kijken wat er die dag gebeurt is waardoor de prijs is, zoals die is (en dan nog checken of de waarden wel kloppen.)Schuurman92 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:48:
Ik zie ook het eerste 1 tot 1,5 jaar als opstart/pilot fase. Daarna vind ik wel dat ze de boel op orde moeten hebben. Ze verkopen het inmiddels ook niet meer als pilot, ja alleen in de FAQ staat nog wat over een pilot.
Wat ik wil zien:Onderaan de streep moet het voordeel bieden in de maandlasten, dus gewoon per kWh een lage prijs
- Een duidelijke facturatie, waar zitten de kosten én de besparingen. gewoon op één overzichtelijke plek, dus niet tussen twee dashboards/portals switchen en een eigen boekhouding erop na moeten houden. (wat onmogelijk is zonder dat je handig bent met HA o.i.d.)
- BalansEnergie krijgt een vergoeding voor het beschikbaar stellen van capaciteit. Krijgen wij daar ook nog wat voor en hoe wordt dit verdeeld? Hoe maken ze dit inzichtelijk?
- Meer gepersonaliseerd dmv info over solar, FE huishouden, EV etc.
Het meer gepersonaliseerd zal inderdaad al voor de winter moeten. Er worden nu kWh verkocht die in de nacht nog gebruikt moeten worden voor huisverbruik. Terwijl de nachttarieven dan hoger zijn, dan waarvoor net daarvoor de kWh verkocht zijn. Dat is erg ongunstig. Dat scenario had ik dus vrijdag op zaterdag, waardoor ik zaterdag dure stroom stond te importeren en de batterij naar 3% ging. Dus voor de batterij ook nog eens niet echt best.
Misschien eens beginnen met een keuze menu dat je je energiebehoefte (warmtepomp + koude nacht, of EV laden) 1 of 2 dagen van te voren kan aangeven. Dan gaan er geen zinlose kWh over de meter.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 23-03-2026 10:01 ]
Verrekenprijs was 1 cent tussen 10:00 en 10:15 op 20 maart. Zie https://mijnbatterij.nl/resultaten/dag/2026-03-20paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:59:
en toch... Hoe kan het in hemelsnaam dat ik 2 kWh exporteer tegen dergelijke hoge tarieven me uiteindelijk 2 cent kost???
[Afbeelding]
Het gaat om de twee kwartieren er na.Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:01:
[...]
Verrekenprijs was 1 cent tussen 10:00 en 10:15 op 20 maart. Zie https://mijnbatterij.nl/resultaten/dag/2026-03-20
Maar volstrekte waanzin toch?
Oh nee. hahah.. het was toch geen 65 cent, maar 8
Zie ook deze post:Get!em schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:44:
[...]
Allright... iets gevonden.
Wie heeft een 3D printer, en kan een kitje in elkaar zetten?
Quiet cooler for Deye 12K Inverter by Sundsvald | Download free STL model | Printables.com
Metalrick in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Volgens mij heb je het over 21 maart.paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Het gaat om de twee kwartieren er na.
Maar volstrekte waanzin toch?
Oh nee. hahah.. het was toch geen 65 cent, maar 8
Toen was het regelfase 2

Volgens mij hadden we beter op EPEX kunnen handelen dan deze schimmige 9 minuten business. Veel beter controleerbaar en minder onzinnige 'besparingen' in het dashboard.
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 23-03-2026 10:11 ]
ja had ik ook, maar, zie dashboard.Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:08:
[...]
Volgens mij heb je het over 21 maart.
Toen was het regelfase 2![]()
[Afbeelding]
Volgens mij hadden we beter op EPEX kunnen handelen dan deze schimmige 9 minuten business. Veel beter controleerbaar en minder onzinnige 'besparingen' in het dashboard.
/f/image/DH76x8Vh67GBPQhTYagGGD4u.png?f=fotoalbum_large)
ik exporteer 2,1 kWh tegen 80 en 50 cent, ik moet betalen: 2 cent
Beste Tweakers,
Zijn jullie tot zover tevreden met het meedoen aan deze pilot? Zouden jullie het opnieuw doen?
Ik overweeg ook mee te doen, tegen de huidige prijs van 6500 euro (ex btw) en ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Wil best mijn usecase hier voorleggen maar weet niet of dat de bedoeling is.
Zijn jullie tot zover tevreden met het meedoen aan deze pilot? Zouden jullie het opnieuw doen?
Ik overweeg ook mee te doen, tegen de huidige prijs van 6500 euro (ex btw) en ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Je exporteert tegen 1 cent resp. 7,7 cent.paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:10:
[...]
ja had ik ook, maar, zie dashboard.
[Afbeelding]
ik exporteer 2,1 kWh tegen 80 en 50 cent, ik moet betalen: 2 cent
Zie de laatste paar dagen hier, en trek je conclusie. (een beetje kort door de bocht)Gwien schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:17:
Beste Tweakers,
Ik kan er nog onderuit, ik heb sterk de neiging om dat te doen.
De belangen van BE lijken niet overeen te komen met de belangen van de gebruikers.
Maar ze zullen uiteindelijk wel met een winstgevend geheel moeten komen, anders zijn ze over 2 jaar al hun klanten weer kwijt,.....
ik volg met veel interesse dit forum
LG-HM163MR-U34
Correct, het is alsof je iets verkoopt op Marktplaats en achteraf de rekening krijgt. Soms pakt het goed uit en mag je je geld houden of krijg je zelfs nog achteraf een beetje extra dan de verkoper je had beloofd.paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:25:
Het is toch volstrekt on(na)volgbaar?
zo zonde. op Epex kunnen we deze dagen uitstekend verdienen.
Inkopen voor 3 cent, verkopen op 30 cent.paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:34:
zo zonde. op Epex kunnen we deze dagen uitstekend verdienen.
Met zonnepanelen nog beter.
Noem mij maar gek, maar waarom kan er niet op EPEX gehandeld worden bij Balans. Met een eigen accu kan je bij elke dynamische aanbieder op EPEX handelen
Vanochtend inkopen voor 8-9 cent, nu verkopen voor 10 cent. Gegarandeerd verlies in combinatie met 4 cent aan kosten?
[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 23-03-2026 10:46 ]
Tja, ik neem het voor nu wel voor lief en zie over twee jaar of ik nog verleng.The_KnarF schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:29:
[...]
Zie de laatste paar dagen hier, en trek je conclusie. (een beetje kost door de bocht)
Ik kan er nog onderuit, ik heb sterk de neiging om dat te doen.
De belangen van BE lijken niet overeen te komen met de belangen van de gebruikers.
Maar ze zullen uiteindelijk wel met een winstgevend geheel moeten komen, anders zijn ze over 2 jaar al hun klanten weer kwijt,.....
ik volg met veel interesse dit forum
Wat is het alternatief? Een kleine 10.000€ neerleggen voor een 20kWh toren?
Voor minder dan dat heb ik nu 64kWh.
Ik ben vooral benieuwd wat hij straks in het najaar/winter doet, daar had ik bij Greenchoice een kleine 200€ de maand aan kosten.
Ik ben heel erg tevreden. Ik ben akkoord gegaan met een pilot, ver onder de marktprijs, en voor mij voldoet het aan wat je daardoor dus kan verwachten.
Net nog even met Don gesproken, ik krijg een update van mijn firmware deze week zodat ik straks ook met 16 kW kan exporteren(even foto van de zijkant van de Deye gemaakt). De 6 weken reactie termijn vanuit Tennet verloopt donderdag, dus hij hoopt voor die tijd meer te weten over next steps qua aFFR. De uitbreiding van het team gaat binnenkort starten, dan gaan ze ook b.v. het ontladen in de ochtend verbeteren, zodat er meer ruimte in de accu is voor zonneopwek op de dag zelf.
Verder aangegeven dat ik behoefte heb aan een prijs API, zodat ik mijn productie kan beperken. Wordt ook meegenomen. Ze zijn nog druk ...
@Gwien Ik ben 1 van de eerste 100 gebruikers; ja ik nog wel tevreden, had wel op wat meer voordeel gehoopt in de tussentijd, maar aFFR duurt langer dan verwacht. Als dat niet gaat vliegen heb ik over 1 1/2 jaar een systeem waarmee ik zelf vrij makkelijk op basis van EPEX goedkoop stroom kan kopen en tussen maart - november zelf nul op de meter kan gaan draaien. Wat mij betreft stappen ze in de zomermaanden af van onbalansprijzen, en gaan ze dan naar EPEX prijzen. Die liggen toch wat hoger en beter stuurbaar, maar ik ben 9 maanden netto stroomleveraar ipv afnemer en dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.
Verder aangegeven dat ik behoefte heb aan een prijs API, zodat ik mijn productie kan beperken. Wordt ook meegenomen. Ze zijn nog druk ...
@Gwien Ik ben 1 van de eerste 100 gebruikers; ja ik nog wel tevreden, had wel op wat meer voordeel gehoopt in de tussentijd, maar aFFR duurt langer dan verwacht. Als dat niet gaat vliegen heb ik over 1 1/2 jaar een systeem waarmee ik zelf vrij makkelijk op basis van EPEX goedkoop stroom kan kopen en tussen maart - november zelf nul op de meter kan gaan draaien. Wat mij betreft stappen ze in de zomermaanden af van onbalansprijzen, en gaan ze dan naar EPEX prijzen. Die liggen toch wat hoger en beter stuurbaar, maar ik ben 9 maanden netto stroomleveraar ipv afnemer en dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.
naja... er is inmiddels wel meer te koop voor dit bedragMoby schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:45:
Ik ben heel erg tevreden. Ik ben akkoord gegaan met een pilot, ver onder de marktprijs, en voor mij voldoet het aan wat je daardoor dus kan verwachten.
Maar dat is het businessmodel van Balans Energie niet. Het is te doen om BSP worden.
En dan ga ik er vanuit dat we dit soort 'fratsen' ook niet meer hebben. Dat 80 cent achteraf 1 cent bleek.
Ik ben zelf dan ook niet zozeer ingestapt vanwege de aanschafprijs, maar vanwege wat er met het systeem moet gaan gebeuren.
Dat zou wel heel welkom zijn jajeeedeee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:50:
Net nog even met Don gesproken, ik krijg een update van mijn firmware deze week zodat ik straks ook met 16 kW kan exporteren(even foto van de zijkant van de Deye gemaakt).
[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 23-03-2026 10:59 ]
Ik had een lang verhaal geschreven over de minimale maandtermijn van €20 die nergens staat en de totaal onduidelijke manier van klant worden (BE als stroom leverancier), de 'schade' blijft echter beperkt tot die maandtermijn maar je hebt wel een enorme batterij staan met dito omvormer waarmee je off-grid kan gaan.
Althans als je niet alles bij BE bestelt (met name het onnodig dure off-grid) en dingen zelf kan doen.
Kan je niks zelf maar is de aankoop geen probleem dan zou ik het toch doen, de service is gelukkig wel goed als het om de installatie en de nazorg gaat.
Belangrijker is aFRR dat binnenkort actief wordt, dat voordeel ga je niet makkelijk elders vinden denk ik.
Zonder dat is BE net als de anderen, een partij met veelal dezelfde nukken en onvoorspelbaarheden.
Althans als je niet alles bij BE bestelt (met name het onnodig dure off-grid) en dingen zelf kan doen.
Kan je niks zelf maar is de aankoop geen probleem dan zou ik het toch doen, de service is gelukkig wel goed als het om de installatie en de nazorg gaat.
Belangrijker is aFRR dat binnenkort actief wordt, dat voordeel ga je niet makkelijk elders vinden denk ik.
Zonder dat is BE net als de anderen, een partij met veelal dezelfde nukken en onvoorspelbaarheden.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Daar ben ik het wel weer (met bovenstaande berichten) eens; er moet wat tegenover staan.
Leuk dat ik (met de nieuwe versie) 70A door mijn installatie jaag, maar graag niet voor 0,08€ “winst” aan het einde van de dag
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 23-03-2026 11:26 ]
Nou afgelopen weekend weer een discussie, twee vrienden waren geïnteresseerd in een thuisaccu vanwege flinke terugleverkosten en einde saldering volgend jaar en vroeg om een aanbeveling. Want ik heb nu ook een flinke accu van 64 kWh met 24 panelen, dus ik ben wat dat betreft de "energie guru" binnen de vriendengroep. En heel tegenstrijdig moest ik hun vertellen dat ik het nog niet kon aanbevelen. Ja ik heb een flinke accu aangeschaft maar is het rendabel? Nee op dit moment niet. Want we zitten in een Pilot, het werkt duidelijk nog niet naar behoren. De gerealiseerde kWh-prijs is duidelijk lager, maar dat dekt nog niet de afschrijving naar mijn mening. En ja ik heb maar 2 volle (koude & donkere) maanden, de zonnige warme maanden moeten nog komen. Dus een update ben ik ze nog verschuldigd.
Ik doe het vooral uit overtuiging en principe, omdat ik geloof dat het uiteindelijk goed komt. Maar ik kan het niet over mijn geweten krijgen om hem iets aan te raden dat nu nog niet rendabel is.
Daar komt nog bij dat hun werkgever de “daadwerkelijk” gemaakte laadkosten vergoedt via (op dit moment) een vast contract per kWh-prijs. Waar hun werkgevers in beide gevallen nog niet anders wilt gaan verrekenen. En beide hebben nog geen SAP etc etc etc.
Ik doe het vooral uit overtuiging en principe, omdat ik geloof dat het uiteindelijk goed komt. Maar ik kan het niet over mijn geweten krijgen om hem iets aan te raden dat nu nog niet rendabel is.
Daar komt nog bij dat hun werkgever de “daadwerkelijk” gemaakte laadkosten vergoedt via (op dit moment) een vast contract per kWh-prijs. Waar hun werkgevers in beide gevallen nog niet anders wilt gaan verrekenen. En beide hebben nog geen SAP etc etc etc.
Als je helder hebt dat het nog in de pilotfase zit en het kunt accepteren dat er zeer minimaal wordt gecommuniceerd en de voortgang door het (te) kleine team ook langzaam is dan kun je zeker overwegen om mee te doen.Gwien schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:17:
Beste Tweakers,
Zelf het ik de hoop dat met de komst van aFFR en de uitbereiding van het team sneller vooruitgang geboekt gaat worden.
Die SAP is volgens mij echt voor velen 'de' oplossing in dergelijke gevallen.KoningSlakkie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:00:
Daar komt nog bij dat hun werkgever de daadwerkelijk gemaakte laadkosten vergoedt via een vast contract per kWh-prijs. Waar hun werkgevers in beide gevallen nog niet anders wilt gaan verrekenen. En beide hebben nog geen SAP etc etc etc.
Maar goed, die kost je ook weer 1000 piek.
offtopic:
Ik heb hem zelf jaren geleden puur op de gok laten installeren om met mezelf te salderen (financieel). Maar toen bedachten de energieboeren dat je eigenlijk helemaal geen geld hoeft te betalen voor terugleveren. En weet je wat.... we gaan er zelfs geld voor vragen! Nu achteraf komt ie me maar wat goed uit
Ik heb hem zelf jaren geleden puur op de gok laten installeren om met mezelf te salderen (financieel). Maar toen bedachten de energieboeren dat je eigenlijk helemaal geen geld hoeft te betalen voor terugleveren. En weet je wat.... we gaan er zelfs geld voor vragen! Nu achteraf komt ie me maar wat goed uit
Oe ik zie dat ik het topic een tijdje ga verlaten. We gaan een beetje de negatieve kant op.
Geheel terecht want kritiek mag er zijn en is zeker terecht, maar als dat botst met mijn eigen bevindingen gaat dat bij mij niet zo goed.
Dus ik ga in mijn eentje lekker blij zijn de komende tijd.
Geheel terecht want kritiek mag er zijn en is zeker terecht, maar als dat botst met mijn eigen bevindingen gaat dat bij mij niet zo goed.
Zo lees ik het niet, er wordt duidelijk gemaakt hoe (ingewikkeld) het kan zijn om hier aan te beginnen.
Voor mij was dat een struikelblok maar er is niks onoverkomelijks aan de hand.
Ik blijf het volgen en zodra de kilo's mijn schuur staan te verwarmen kan ik meer inbrengen
Voor mij was dat een struikelblok maar er is niks onoverkomelijks aan de hand.
Ik blijf het volgen en zodra de kilo's mijn schuur staan te verwarmen kan ik meer inbrengen
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Ik zou even wachten tot duidelijk wordt of de beloftes ook worden nagekomen. Verder moet je er rekening mee houden dat het doel van Balans niet per se overeenstemt met jouw doel, dit kan dus conflicteren en aangezien Balans in control is zal jij je moeten aanpassen.Gwien schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:17:
Beste Tweakers,
Verder gaat je verbruik met 1000kWh per jaar omhoog (standby verbruik omvormer/accu) én je moet ruwweg15% bij je huidige verbruik optellen aan omzettingsverliezen.
De website moet je met een kilo zout nemen. Er wordt niet meer over een pilot gesproken maar dat is het in feite wel. De markten waarop gehandeld zou worden kloppen niet, EPEX day-ahead en EPEX-intraday zijn niet beschikbaar.
Technisch is het wel leuk om te zien hoe het allemaal werkt, je kan helemaal losgaan in automatiseringen als je dat leuk vind.
you do youMoby schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:05:
Oe ik zie dat ik het topic een tijdje ga verlaten. We gaan een beetje de negatieve kant op.
Fair point, als je op dit moment wilt instappen is het verstandiger om eerst aan te kijken hoe de aFFR implementatie eruit gaat zien en hierna een keuze maken.Wellicht betaal je wat mee voor het systeem mocht er een prijsstijging worden doorgevoerd maar dan heb je wel wat meer zekerheid.Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:12:
[...]
Ik zou even wachten tot duidelijk wordt of de beloftes ook worden nagekomen. Verder moet je er rekening mee houden dat het doel van Balans niet per se overeenstemt met jouw doel, dit kan dus conflicteren en aangezien Balans in control is zal jij je moeten aanpassen.
Verder gaat je verbruik met 1000kWh per jaar omhoog (standby verbruik omvormer/accu) én je moet ruwweg15% bij je huidige verbruik optellen aan omzettingsverliezen.
De website moet je met een kilo zout nemen. Er wordt niet meer over een pilot gesproken maar dat is het in feite wel. De markten waarop gehandeld zou worden kloppen niet, EPEX day-ahead en EPEX-intraday zijn niet beschikbaar.
Technisch is het wel leuk om te zien hoe het allemaal werkt, je kan helemaal losgaan in automatiseringen als je dat leuk vind.
Ik ben zeker tevreden.Gwien schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:17:
Beste Tweakers,
Ik wist dat het niet oplevert met heen en weer schuiven van stroom en dat dit daarom helemaal het model van Balans niet ging zijn maar die aFFR waar we nog op wachten.
Dus tot zover zon opslag en in de winter goedkope inkoop, dat gaat mooi vind ik.
Vergeet niet dat je het hier vraagt aan mensen die graag zelf programmeren, bouwen en alles willen begrijpen en actief op dingen hameren ter mede ontwikkeling en dat dit de kijk hier mee bepaald.
Heb je een EV is het nog niet aan te raden denk ik.
Wil je zelf alles bepalen ook niet, de kracht zit er eerder in voor mensen die geen tweakers zijn...
Heb je zonnepanelen dan is het super!
Doe je het enkel om geld te verdienen best even aFFR afwachten maar niet zolang dat het weer duurder wordt.
Je moet er ook tegen kunnen dat het administratief nog lastig gaat.
Balans besteed dat uit aan Anwb en was zelf ook verrast hoe die de dingen doen zoals dat voorschotten een minimum van 20,- hebben en wanneer jaarrekening komt etc.
Blijkbaar moet Anwb ook wennen aan een batterij partij die met achteraf stroomprijzen correctie en als doel AFFR geen gebruikelijke case voor hen is.
Dus gaat het zoals ik dacht ja, worden straks de beloften waargemaakt? Ik verwacht het met aFFR wel.
Ik had geen andere keuze kunnen doen want dat was onmogelijk duur voor mij en dit past mij prima.
@Balans Energie Dat zou voor velen ook een mooie stap kunnen zijn. Je kan dan tegelijkertijd ruimte/rekening houden met thuiskomen na het werk en de auto kunnen laden in de avond/nacht, in de tijdvakken die jullie hebben gegeven. Wil je veel laden dan kan dat, wil je minder laden dan kan de accu in de ochtend meer ontladen.jeeedeee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:50:
De uitbreiding van het team gaat binnenkort starten, dan gaan ze ook b.v. het ontladen in de ochtend verbeteren, zodat er meer ruimte in de accu is voor zonneopwek op de dag zelf.
En voor de goed orde; ik ben eigenlijk best tevreden hoor. Alleen sommige laad/ontlaad acties kan ik niet goed plaatsen. Het is wel belangrijk voor mij als early adopters / pioneer af en toe even uit te zoomen en een breder beeld te houden. Soms laat ik me verleiden tot een beetje micromanaging.
[ Voor 21% gewijzigd door Sportmind op 23-03-2026 11:34 ]
@Moby het is ook soms idd door futiliteiten of letterlijk centenkwesties helemaal uitputtend opgraven niet altijd representatief met het globale mooie hiervan.Moby schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:05:
Maar het heeft wel mensen nodig zoals jij die dat af en toe benadrukken anders wordt het voor de lezers een beeld wat onterecht eenzijdig gaat worden als allen die er blij mee zijn hier niet meer posten als tegenwicht.
(Verdorie nog moeilijk om het woord "balans" te vermijden in mijn bericht 😉)
Ik teken daarvoor...... Omdat ik nog discussie heb met de werkgever, die begrijpt net dat er dynamisch bestaat, maar verschil in EPEX, Onbalans, aFRR, 20% verlies op accu gaat boven zijn pet.KoningSlakkie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:00:
Daar komt nog bij dat hun werkgever de daadwerkelijk gemaakte laadkosten vergoedt via een vast contract per kWh-prijs. Waar hun werkgevers in beide gevallen nog niet anders wilt gaan verrekenen. En beide hebben nog geen SAP etc etc etc.
Derhalve laat ik de laatste afspraak (28 cent per kWh) nog even staan. Als ik niet naar BE was gegaan had daar ook nog 28 cent gestaan - dus geen misbruik.
Dus de accu naar de EV, levert mij 28 cent op, kan ik met slim spelen, ook wel import voor gebruiken.
SAP - is voor alleen maar in administratieve zin handig. Via de SAP koop ik dan in tegen X prijs en krijg deze X prijs ook weer terug.paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:04:
[...]
Die SAP is volgens mij echt voor velen 'de' oplossing in dergelijke gevallen.
Maar goed, die kost je ook weer 1000 piek.offtopic:
Afspraak met de baas is dat ik de kWh vergoeding krijg die ik zelf ook betaal igv import.
Dus de contract kWh van de leverancier.
Is alleen maar fijn, voordelig als er zonnepanelen aanhangen.
Ik had 32 panelen, ik heb specifiek voor de auto er 18 bijgekocht. Die wil ik dan ook voor de auto inzetten.
[ Voor 38% gewijzigd door blue eyes op 23-03-2026 11:44 ]
Er wordt nu geïmporteerd terwijl de prijs nu op 2,578 eur/kWh is
ja! gaat precies de verkeerde kant op. ik bel zo Don wel in mijn pauze
nee ik had exportKoningSlakkie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:42:
Gezien deze export maar 4 minuten duurde denk ik dat de voorspelling is dat het een regeltoestand 2 wordt of een nadelige prijs.paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:42:
@Wolly Ik ben benieuwd hoe deze uitpakt dan overmogen
[Afbeelding]
Ik verheug me nu alWolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Gezien deze export maar 4 minuten duurde denk ik dat de voorspelling is dat het een regeltoestand 2 wordt of een nadelige prijs.
En slijtage, en je opgeslagen energie voor eigen gebruik, en het risico (zoals de afgleopen maanden) dat er een andere regeltoestand actief wasblue eyes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:41:
[...]
SAP - is voor alleen maar in administratieve zin handig. Via de SAP koop ik dan in tegen X prijs en krijg deze X prijs ook weer terug.
Afspraak met de baas is dat ik de kWh vergoeding krijg die ik zelf ook betaal igv import.
Dus de contract kWh van de leverancier.
Is alleen maar fijn, voordelig als er zonnepanelen aanhangen.
Ik had 32 panelen, ik heb specifiek voor de auto er 18 bijgekocht. Die wil ik dan ook voor de auto inzetten.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 23-03-2026 11:48 ]
Ja ik had ook import op dat moment… Maar het is sowieso een knipperlicht relatie vandaag.KoningSlakkie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:42:
regeltoestand 2 helaas.. dit is een dure (relatief)
Ik had rekening gehouden met hoe het nu gaat.Gwien schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:17:
Beste Tweakers,
Dus niet ontevreden, maar ik had wel een wat andere aanpak, communicatie en kennis verwacht. Maar misschien komt dat meer door mijn werk, etc.
Maar het is een pilot, prima dan even.
Ik post wel vaak wat bevindingen met laden en ontladen, maar dat is meer omdat Don en team ook af en toe meelezen, ik ga er maar vanuit dat bruikbaar is voor hun model inrichting, indien nodig, etc.
Afhandelijk, contact, montage allemaal prima.
Als ik 1 ding moet noemen, is het de follow up communicatie. Dat kan wel beter, maar is toegezegd, deze week zou iets komen.
Tevreden
Je kunt me zowat alles vragen over het technische aspect van de accu's, BMS, Deye, aansluiting. Maar ik begrijp geen jota van het hele prijzencircus.Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:46:
[...]
Kijk eens naar die opregelen kolom, dat is aFFRBoven de 1000 MWh is best flink volgens mij.
Ik bedoel ermee te zeggen dat we met aFFR waarschijnlijk wel gegarandeerde inkomsten hadden gehad op dat moment. Nu wordt het bijbetalen vanwege export waar import nodig was (vermoed ik), en met 2,57/kWh nog best flink.paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Je kunt me zowat alles vragen over het technische aspect van de accu's, BMS, Deye, aansluiting. Maar ik begrijp geen jota van het hele prijzencircus.
Voor mij hoeft het ook geen directe tibber like integratie te zijn, maar de telemetrie om dit goed te doen moet beschikbaar zijn, lokaal vanuit het ems.Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:07:
[...]
1e prio is een goed overzicht van wat er nu precies verdiend en berekend gaat worden. Zonder een duidelijk overzicht denk ik dat je sowieso al niet aan regelgeving voldoet én je klanten zullen er ook niet blij mee zijn.
Integratie met opwek en laadpalen is voor de klant een prio, maar ik betwijfel of Balans er prio aan gaat geven. Zij verdienen aan aFFR, voor hun verdienmodel maakt het weinig uit om een soort Tibber na te bouwen. Wellicht op de langere termijn voor klantbehoud, maar als je ziet waar een groter bedrijf als Tibber al moeite mee heeft zal het voor een bedrijf met 5 (gokje) man in dienst wel moeilijk worden.
Ja die tabel bekijk ik ook vaak, en er lijken echt wel heel vaak aFRR mogelijkheden te zijn met hele mooie gegarandeerde(!) prijzen.Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:46:
[...]
Kijk eens naar die opregelen kolom, dat is aFFRBoven de 1000 MWh is best flink volgens mij.
Dus na die licentie word het volgens mij smullen
Don heeft me eens uitgelegd dat op aFRR (niet aFFRWolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:49:
[...]
Ik bedoel ermee te zeggen dat we met aFFR waarschijnlijk wel gegarandeerde inkomsten hadden gehad op dat moment. Nu wordt het bijbetalen vanwege export waar import nodig was (vermoed ik), en met 2,57/kWh nog best flink.
Bij mij ging hij ook importeren SoC 51% ... Ik zag ook dat het script om de prijzen op te halen vanuit tenenergy niet goed werkte, aanpassing gedaan in de parsing dat ook getallen waarbij de prijs > 999 ook goed gaan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # This section handles the actual "fetching" of the data
command_line:
- sensor:
name: "Tennet Imbalance Prices"
unique_id: tennet_prices_master
command: >
curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); normalize=lambda n: (n.replace('.','').replace(',','.') if (',' in n and '.' in n and n.find('.') < n.find(',')) else n.replace(',','')); num=r'-?\d[\d,\.]*'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': normalize(row[-2]), 'buy': normalize(row[-1])}) if row else '{}')"
#oud curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); num=r'-?\d+(?:[\.,]\d+)?'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': row[-2].replace(',','.'), 'buy': row[-1].replace(',','.')}) if row else '{}')"
scan_interval: 60
value_template: "{{ value_json.buy if value_json.buy is defined else 'unavailable' }}"
unit_of_measurement: "EUR/MWh"
json_attributes:
- sell
- buy |
In eerste instantie wordt het alleen smullen als de bieding "wordt gebruikt". Pas bij passief aFRR (@paQKoningSlakkie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:51:
[...]
Ja die tabel bekijk ik ook vaak, en er lijken echt wel heel vaak aFRR mogelijkheden te zijn met hele mooie gegarandeerde(!) prijzen.
Dus na die licentie word het volgens mij smullen
Misschien kan @Balans Energie ook even aangeven hoe dat proces van kwalificeren eruit gaat zien en met welke planning er rekening kan worden gehouden?
Het is een flipperkast afgelopen uur met een SoC van 47-49%paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:54:
bijzonder, want ik heb alleen maar exports
[Afbeelding]
Ik ga alle kanten op.paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:54:
bijzonder, want ik heb alleen maar exports
[Afbeelding]
/f/image/OiywTOMnBV4VOIuJGajzg97A.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TdEUtMj2pyFKKvYCKwmngzk6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1YYC4O4GFGoPbHoKZ9nqlHcQ.png?f=fotoalbum_large)