Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 32 ... 55 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:00
Yep. En 18 nov is in zijn geheel afwezig.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06
Net wat laatste vraagjes, hoop ik, aan Don gesteld, Binnen 5 minuten antwoord van de monteur zelf ;)

Ik ga 2 kabels UTP trekken, 1 POE, 1 zonder, en 1 extra kabel voor data.
Alle drie ga ik afmonteren in patchpunten op de installatie plek en doorlussen naar de ICT ruimte en of meterkast.

Helder :)

19230 WP Sunpower (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

0xygen500 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:15:
[...]

Je wilt korting of wat bedoel je precies?
Korting gaat het niet om, maar goed het betreft een 'standaard' installatie en dan krijg je hem erbij ongeacht of het nodig is.
Als ik van de omvormer(s) naar de schuur wil dan is dat 20m, 5x4mm2 massief rond €100 en soepel is het dubbele nog afgezien van een (mantel)buis |:(
Het idee is dat de Deye de SMA's wel of niet kan laten leveren, anders zou dat wat omslachtiger kunnen met HA en en een 'slider' ofwel een dimmer voor SMA omvormers die het maximale vermogen begrenst.
Hoe je dat dan regelt is een ander verhaal, maar het lijkt me een voordeel als ze de batterij kunnen opladen.
Hoe de Deye met ongelijke vermogens omgaat weet ik (nog) niet, dat is straks wel van belang.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Hier vergelijkbaar patroon vandaag, in lijn met bericht van BE vorige week dat er getest zou worden.
Ergens had ik de tests wat breder over de dag verwacht, omdat juist op de spits momenten 17.00-19.00) er minder vermogen beschikbaar is door hoger eigen gebruik op dat moment.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:35
blue eyes schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:34:
Net wat laatste vraagjes, hoop ik, aan Don gesteld, Binnen 5 minuten antwoord van de monteur zelf ;)

Ik ga 2 kabels UTP trekken, 1 POE, 1 zonder, en 1 extra kabel voor data.
Alle drie ga ik afmonteren in patchpunten op de installatie plek en doorlussen naar de ICT ruimte en of meterkast.

Helder :)
ik ben het nu kwijt.

Is dit met Offgrid?

Voor de niet offgrid was 1x data en 1x voor de modbus toch voldoende?

Ik hebnu 1x UTP (data), 1x UTP (voor Modbus) en 1x 5x6mm2 liggen. De tweede utp voor data kan ik uit de switch in de garage halen (zelfs nog PoE) maar dacht dat er max 2 UTP nodig was. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 11-12-2025 20:46 ]

• blue eyes
Ik heb geen off grid.
Bovenstaand vertelde mij de installateur.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:29

The Legend

*Plop*

Yaay schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:19:
[...]

Hier vergelijkbaar patroon vandaag, in lijn met bericht van BE vorige week dat er getest zou worden.
Ergens had ik de tests wat breder over de dag verwacht, omdat juist op de spits momenten 17.00-19.00) er minder vermogen beschikbaar is door hoger eigen gebruik op dat moment.
Het hele idee van actief balanceren is dat je met name de pieken uit het net haalt door op die momenten terug te leveren. Lijkt me voor Tennet wel logisch om dan te testen of de aanbieder juist in de piekuren kan leveren wat ‘ie moet leveren, en niet als het rustig is overdag :)

[edit]

Als ik je bericht nog eens lees, is dat volgens mij precies wat jij zegt en is er juist tijdens die piekuren weinig activiteit geweest?

[ Voor 9% gewijzigd door The Legend op 12-12-2025 15:49 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:48:
[...]

Het hele idee van actief balanceren is dat je met name de pieken uit het net haalt door op die momenten terug te leveren. Lijkt me voor Tennet wel logisch om dan te testen of de aanbieder juist in de piekuren kan leveren wat ‘ie moet leveren, en niet als het rustig is overdag :)
Je gaat natuurlijk niet testen op momenten dat je het al druk genoeg hebt. Juist in de rustige tijden kan je goed plannen.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:49:
[...]

Je gaat natuurlijk niet testen op momenten dat je het al druk genoeg hebt. Juist in de rustige tijden kan je goed plannen.
Ligt er een beetje aan wat te ze precies willen testen denk ik. De responsiviteit van het systeem kan idd prima op rustige momenten worden getest, maar het bijzondere van ons systeem is natuurlijk dat het gaat om thuisaccu’s waarbij ook tijdens Tennet-activities het huisverbruik voorrang houdt. Ik zou wel willen weten wat dat gemiddeld betekent voor het te kunnen leveren vermogen aan Tennet juist tijdens piekmomenten in eigen gebruik.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb nu 2 SMA omvormers op een eigen fase aangesloten met andere verbruikers erbij.
Op Z/W max 4060W AC en op N/O 2500W AC wat in de zomer een paar uur tot 6500W levert.
Stel dat ik de batterij wil opladen, vindt de Deye dit dan leuk of zou het met een 3-fase omvormer (SMA Tripower) beter gaan omdat die met 2 strings het beter over alle fasen verdeelt?
Als dat beter werkt, is het dan een idee om ze op de GEN ingang te zetten zodat de Deye er nog wat meer mee kan doen en ze bij off-grid blijven werken?

In de huidige situatie gaat er 15m kabel naar de groepenkast en straks nog eens 20m naar de schuur.
Echter kan ik de Tripower met een nieuwe kabel direct naar de schuur (laten) trekken wat op 20m neer komt.
Daarbij zou de kabel wat dunner mogen zijn als elke fase iets van 9A voert zodat ie waarschijnlijk door bestaande gaten in het beton kan.
De huidige 3x4mm2 kabel op een SB4000 heeft dezelfde diameter als een 5x2.5mm2, de laatste gaat richting de tuin waar straks een gat voor wordt gemaakt of 1 extra (groot) als ik dat vraag.

De SMA Tripower zie ik op MP soms nieuw in doos voor weinig geld en 5x2.5mm2 is betaalbaar.
Ik zit nu eenmaal met een klein budget en wellicht vraag ik alleen om off-grid voor te breiden waarna ik het zelf aansluit (ik ben er goed bekend mee).
Het zou mooi zijn als ik de SMA kan 'dimmen' met een slider in HA, dat kan al met de huidige 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgeLhb4h9UaB9X6QddbXS27do4w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUtw6pKYaeFr6K8KlNH2hWyj.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-12-2025 22:14 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
The Legend schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:52:
[...]

Ligt er een beetje aan wat te ze precies willen testen denk ik. De responsiviteit van het systeem kan idd prima op rustige momenten worden getest, maar het bijzondere van ons systeem is natuurlijk dat het gaat om thuisaccu’s waarbij ook tijdens Tennet-activities het huisverbruik voorrang houdt. Ik zou wel willen weten wat dat gemiddeld betekent voor het te kunnen leveren vermogen aan Tennet juist tijdens piekmomenten in eigen gebruik.
Het doel was 15 min lang stabiel 1MW leveren en terughalen. Dat was over 100 systemen ca 5% soc eraf en erbij. Ik denk dat het tijdstip minder van belang is. Als er verbruikers aangingen in die tweede test hier, dan liep het vermogen gewoon verder op naar ca 15.5 kW.
Als je zo op elk systeem dus nog 4kW marge hebt komt het vast wel goed ook op een piekmoment.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-01 09:35
Dit zal niet de laatste test zijn neem ik aan. Als ze toch tot februari de tijd hebben uitgetrokken.

• paQ
0xygen500 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:02:
Dit zal niet de laatste test zijn neem ik aan. Als ze toch tot februari de tijd hebben uitgetrokken.
Naar ik begrepen had was 'de test' geslaagd. Ws beter resultaat dan verwacht / gehoopt.
De rest hangt af van Tennet.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 12-12-2025 18:33 ]

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:32:
[...]

Naar ik begrepen had was 'de test' geslaagd. Ws beter resultaat dan verwacht / gehoopt.
Oh dat is positief 👌

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:32:
[...]

Zit jij zo dicht op het vuur?

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:52:
[...]

Zit jij zo dicht op het vuur?
Nee niet perse. Gewoon gevraagd :+

• paQ
Zo te zien nu weer een test @0xygen500

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:47
Weet iemand of er enige vertraging zit in het laadgedrag van de Deye als er zonoverschot is? Ik zou graag zien dat mijn Zappi in eco+ modus eerder gaat laden dan de Deye dat gaat doen.

Anders wordt de minimale 6A/1.4 kW niet bereikt omdat de batterij het opslurpt. Ik zou natuurlijk handmatig laden kunnen starten en overschakelen naar eco+ maar dat is wat gedoe.

[ Voor 33% gewijzigd door Sportmind op 13-12-2025 12:51 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:48
Mijn systeem lijkt niet mee te doen met de tests. Althans ik heb nog geen enkele teruglevering gezien tot nu toe.

Daarnaast laad ik de auto nu nog op de goedkope EPEX momenten op. Hebben jullie in de tussentijd meer optimalisaties gedaan voor het laden va de EV? Laatste keer hadden jullie het het inschakelen van de lader bij een Balans laad activatie.
Sportmind schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:46:
Weet iemand of er enige vertraging zit in het laadgedrag van de Deye als er zonoverschot is? Ik zou graag zien dat mijn Zappi in eco+ modus eerder gaat laden dan de Deye dat gaat doen.

Anders wordt de minimale 6A/1.4 kW niet bereikt omdat de batterij het opslurpt. Ik zou natuurlijk handmatig laden kunnen starten en overschakelen naar eco+ maar dat is wat gedoe.
De Deye lijkt ongeveer elke seconde het laad en ontlaad vermogen bij te stellen. Dus er zit zo goed als geen vertraging in het opnemen van overschot.

Ik moet überhaupt nog een zonnige dag hebben om het laden op overschot te testen en verder in te stellen. Ik hoop op aankomende maandag als de auto dan ook thuis is.

[ Voor 53% gewijzigd door KoningSlakkie op 13-12-2025 13:00 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:16
KoningSlakkie schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:54:
Mijn systeem lijkt niet mee te doen met de tests. Althans ik heb nog geen enkele teruglevering gezien tot nu toe.

Daarnaast laad ik de auto nu nog op de goedkope EPEX momenten op. Hebben jullie in de tussentijd meer optimalisaties gedaan voor het laden va de EV? Laatste keer hadden jullie het het inschakelen van de lader bij een Balans laad activatie.
Hier kan ik met de Zappi inmiddels weer op 11 kW laden. Af en toe schakel ik de Zappi inderdaad mee op de activaties, maar merk ook wel dat als je dat doet dat hij ook blijft laden op de wat duurdere momenten. Ik hoop morgen op lage prijzen, en gok erop dat ik de auto dan weer vol kan stoppen voor prijzen rond de 0 tot twee cent.

• 0xygen500
Yes, mijn installatie doet mee. Morgen in het dashboard de resultaten van de test van gisteren.

• The Legend

The Legend

*Plop*

jeeedeee schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:01:
[...]

Hier kan ik met de Zappi inmiddels weer op 11 kW laden. Af en toe schakel ik de Zappi inderdaad mee op de activaties, maar merk ook wel dat als je dat doet dat hij ook blijft laden op de wat duurdere momenten. Ik hoop morgen op lage prijzen, en gok erop dat ik de auto dan weer vol kan stoppen voor prijzen rond de 0 tot twee cent.
Laadt je de auto buiten de accu om dan? Anders heb je zelf niet in de hand op welke prijzen je oplaad toch, aangezien hij eerst de accu leegtrekt.

• 0xygen500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukqMMGJBBQl2d-pVUHWykFlTDWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l3dv8v8Lakdcq5mMY1gIUbVw.png?f=fotoalbum_large

Mooi om te zien hoe er geladen wordt bij lage onbalansprijzen.

• Yaay
  • Niet online
0xygen500 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:58:
[Afbeelding]

Mooi om te zien hoe er geladen wordt bij lage onbalansprijzen.
Mooi! Welke bron gebruik je voor het ophalen van de tennet onbalansprijzen in HA? Ik kon dat tot dusver niet vinden.

• 0xygen500
Yaay schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:11:
[...]

Mooi! Welke bron gebruik je voor het ophalen van de tennet onbalansprijzen in HA? Ik kon dat tot dusver niet vinden.
API toegang aanvragen bij Tennet

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  [li]# -------------------------------------------------------[/li]
  [li]# TenneT Onbalans Prijs[/li]
  [li]# -------------------------------------------------------[/li]
  [li]- sensor:[/li]
  [li]    - name: "TenneT Onbalans Prijs"[/li]
  [li]      unit_of_measurement: "€/kWh"[/li]
  [li]      icon: "mdi:currency-eur"[/li]
  [li]      availability: >-[/li]
  [li]        {{ states('sensor.tennet_balance_delta') not in ['unknown', 'unavailable'] }}[/li]
  [li]      state: >-[/li]
  [li]        {% set opregel = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_in') | default(0) | float %}[/li]
  [li]        {% set afregel = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_out') | default(0) | float %}[/li]
  [li]        {% if opregel > 0 %}[/li]
  [li]          {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'max_upw_regulation_price') | float(0)) / 1000 }}[/li]
  [li]        {% elif afregel > 0 %}[/li]
  [li]          {{ ((state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'min_downw_regulation_price') | float(0)) * -1) / 1000 }}[/li]
  [li]        {% else %}[/li]
  [li]          {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'mid_price') | float(0)) / 1000 }}[/li]
  [li]        {% endif %}[/li]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
# -----------------------
# TenneT REST sensor
# -----------------------
rest:
  - resource: https://api.tennet.eu/publications/v1/balance-delta
    method: GET
    headers:
      apikey: "Insert api key"
      Accept: application/json
    scan_interval: 30
    params:
      date_from: >
        {{ (now() - timedelta(minutes=6)).strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
      date_to: >
        {{ now().strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
    sensor:
      - name: TenneT Balance Delta
        value_template: >
          {{ value_json.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0].sequence
             | default('onbekend') }}
        json_attributes_path: $.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0]
        json_attributes:
          - max_upw_regulation_price
          - min_downw_regulation_price
          - power_afrr_in
          - power_afrr_out
          - power_igcc_in
          - power_igcc_out
          - power_mfrrda_in
          - power_mfrrda_out
          - power_picasso_in
          - power_picasso_out
          - :9  mid_price

[ Voor 25% gewijzigd door 0xygen500 op 13-12-2025 20:56 . Reden: Vergeten het belangrijkste bij te voegen ]

• 0xygen500
Kan iemand ff meedenken?
Volgens mij wordt er gestuurd op de onbalansprijs door de batterij van BE.
Als ik bovenstaande sensor pak en daar de energiebelasting bij gooi + 2 cent kom ik dan op de prijs die afgerekend wordt? Als dat zo is kan ik dit met een template sensor in het energiedashboard van HA gooien?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- sensor:
    name: "Totale Onbalansprijs Inclusief Belasting"
    unique_id: totale_onbalansprijs_incl_belasting
    unit_of_measurement: "EUR/kWh"
    device_class: monetary
    state_class: measurement
    state: >
      {% set onbalans_prijs = states('sensor.tennet_onbalans_prijs') | float(0) %}
      {% set energiebelasting = 0.13165 %}
      {% set opslag = 0.02 %}
      {{ (onbalans_prijs + energiebelasting + opslag) | round(5) }}

• paQ
+BTW

• 0xygen500
Oh ja dat komt er ook nog boven op. Gelukkig mag je in Nederland niet dubbel belasten :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een paar onmogelijke voorwaarden bij de Flevoland subsidie (laden/ontladen op bepaalde tijden):
Opslagcapaciteit: minimaal 5 kWh en maximaal 20 kWh. Modulair opgebouwde systemen worden als totaal beoordeeld.
U beschikt over zonnepanelen of een bewijs van recente aanschaf (maximaal 3 maanden oud). Bewijs van (aan)betaling mag niet ouder zijn dan 3 maanden en niet vóór 1 januari 2026.
De batterij heeft een CE-keurmerk. Installatie binnen 6 maanden na toekenning van de subsidie.
De batterij moet worden geregistreerd op energieleveren.nl.
Als de batterij niet plug & play is, moet deze worden geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur.
Bij huur: schriftelijke toestemming van de verhuurder en een lopend energiecontract.
De batterij wordt primair gebruikt voor eigen verbruik van zonne-energie. Handel is toegestaan, maar niet tijdens piekuren: geen teruglevering april t/m september tussen 12.00-15.00 en niet opladen van het net oktober t/m maart tussen 17.00-21.00.
Indien de batterij slimme sturing heeft, dan moet de batterij zijn aangesloten op een Energy Management Systeem (EMS).
De rest lukt wel en hoe denken ze dit te controleren?

• 0xygen500
Blijkbaar zijn de tests geen deals in het overzicht. Jammer had graag geweten wat dit heeft opgeleverd.

• blue eyes
Het lijkt ook bijzonder om deze test direct te delen met de consument zelf.

Nieuwsgierig - uiteraard. Ik neem aan dat Don dat ook wel gaat doen; primair zal eerst even Tennet zelf zijn, BE.

Dat houdt ons betrokken ;)

• blue eyes
Speedy-Andre schreef op zondag 14 december 2025 @ 01:16:
Een paar onmogelijke voorwaarden bij de Flevoland subsidie (laden/ontladen op bepaalde tijden):

[...]

De rest lukt wel en hoe denken ze dit te controleren?
Heel zwart gaan ze de onze afwijzen....

Een zin staat er heel krom.
Je moet in het bezit van zonnepanelen zijn, of een bewijs van aanschaf hebben; dat bewijs moet dan niet ouder zijn dan 3 maanden, maar na 1/1/26.
Of de zin is krom, en doelen naast de panelen op de accu, of als je zegt dat je panelen hebt is het ook al goed. Geen panelen, dan bewijzen met recente aanschaf na 1/1, etc.

Nasty is die beperkingen die ze stellen aan handel.... Hoe te controleren; en daar hebben (EMS) geen invloed op.

En die 20 kWh max..... Daarmee reken technisch, afgerond, 20 kWh van 48 kWh, max 40% van de subsidie?
Of val je dan per definitie buiten de boot?

[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 14-12-2025 09:47 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je mag bewijzen dat je pv hebt met een verbruiksstaatje waar teruglevering op staat of je toont met een factuur aan dat je pv laat plaatsen als het er nog niet is.

Don wil wel een factuur maken waar 20kWh of iets anders op staat, echter zou je dan op de website die keus moeten aanbieden om het geloofwaardig te maken want het gaat nu om een veelvoud van 16kWh.
Momenteel kan je een uitbreiding bestellen per 16kWh, dat wordt een lastige den ik :)

Niet vanaf het net laden of ontladen voor eigen verbruik zal je wel in kunnen stellen, het balanceren echter niet maar dat is administratief aan te tonen als dat dan wel mag want je helpt het net er mee.
Of BE moet de Flevo systemen tijdens die blokken overslaan.

• paQ
Het lijkt meer op achter het bureau bedachte spelregels door iemand die er eigenlijk geen snars van begrijpt, maar van collega's links en rechts wat zaken erover heeft opgevangen.

• 0xygen500
Speedy-Andre schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:48:
Je mag bewijzen dat je pv hebt met een verbruiksstaatje waar teruglevering op staat of je toont met een factuur aan dat je pv laat plaatsen als het er nog niet is.

Don wil wel een factuur maken waar 20kWh of iets anders op staat, echter zou je dan op de website die keus moeten aanbieden om het geloofwaardig te maken want het gaat nu om een veelvoud van 16kWh.
Momenteel kan je een uitbreiding bestellen per 16kWh, dat wordt een lastige den ik :)

Niet vanaf het net laden of ontladen voor eigen verbruik zal je wel in kunnen stellen, het balanceren echter niet maar dat is administratief aan te tonen als dat dan wel mag want je helpt het net er mee.
Of BE moet de Flevo systemen tijdens die blokken overslaan.
Hier vind ik wel wat van. Hoe zie je dat voor je één factuur van 20 kWh en 1 van 28 kWh? 20 is dan prive? Hoe ga je dan je belasting terugvragen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat er een aantal 'zienswijzen' is ingediend, de ambtelijke taal maakt er een puinhoop van.
0xygen500 schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:55:
[...]

Hier vind ik wel wat van. Hoe zie je dat voor je één factuur van 20 kWh en 1 van 28 kWh? 20 is dan prive? Hoe ga je dan je belasting terugvragen?
Stel dat we een echte factuur krijgen die betaald wordt en een voor de subsidie, dan wordt een betaalbewijs ingewikkeld :)
Bij mij helemaal omdat het via het warmtefonds gaat.
Zonder subsidie lukt het wel, dan ben ik nergens aan gebonden en kan de btw zonder rare fratsen.

• 0xygen500
Sowieso is het raar als je twee facturen krijgt.

• blue eyes
Ik ga kijken of ik iemand kan spreken - zit dicht bij de bron.
Maar verre van een garantie.

Ik ga sowieso wat schriftelijke vragen stellen, dat is mij die 750 - 1250 euro wel waard.
Als het dan niet gaat, al dan niet door "domme". ambtenaren opzet, dan is het maar zo.

Zonder BTW en subsidie is het nog steeds een koopje.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is een erg raar verhaal, een bewijs van geen (vak)kennis of een foute interpretatie van gegevens.
Zo kan je voor een 5kWh batterij €1250 krijgen als ie maar duur genoeg is :F

• blue eyes
Dat is inherent aan het merk wat je koopt. Je kan als overheid niet stellen dat je merk A of B moet kopen....

Kaderstelling is 25% max en 1250 max. Waar jij op doelt is een een bedrag per kWh denk ik?

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 14-12-2025 13:56 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Da's niet zo relevant in dit topic.

In het Deye topic werd mijn vraag over hoe ik mijn pv het beste kan aansluiten beantwoord, niet verrassend werd dat dc kabels verlengen en direct op de Deye aansluiten (2 strings met elk 12 panelen).
Hoewel de Deye een minder goede mppt heeft dan mijn SMA's is 2x omzetten altijd ongunstiger als het gaat om opladen van de batterij.
Zou ik een aparte 3-fase kabel op de GEN ingang willen dan komt daar aan beide uiteinden een rits schakelaars enz. bij, het enige nut is dat ik dan pv en de verbruikers heb gescheiden met eventueel een mogelijkheid om bij off-grid de batterij met pv te kunnen opladen maar wel met veel omzetverliezen.

Jammer van de SMA's maar als ik naar de kosten kijk dan is dat goed te doen en het kan achteraf.
Het is wel handig om een deel aan te leggen wanneer er een geul naar de schuur open ligt en er geboord wordt, eventueel vraag ik wat een extra gat in de vloer boren zou kosten.
Het off-grid deel kan ik voor laten bereiden (10mm2 leggen) en eventueel zelf afmonteren nu we weten welke onderdelen worden gebruikt (wat Hager wordt ipv de goedkoopste zooi).
De €1500 wordt zo een stuk minder en het hoeft niet direct klaar te zijn.

Nu nog een mooi schema vinden die laat zien hoe de ATS er tussen zit, ik vermoed dat hij schakelt tussen de LOAD uitgang en de grid vanuit de meterkast.

• blue eyes
Off topic, klopt, jij starte de discussie :P

Mbt de SMA, volg dat even met interesse. Ik heb ook een SMA, en een set met Enphase.
Met 2 verschillende leveranciers, en een tussen persoon.....

En nu de accu.

Besloten iom Don, de installateur om even geen besluitvorming te doen, even de installateurs ter plekke laten kijken,
Het ombouwen kost 1000-1500 euro.

Daar kan ik heel wat jaar verliezen voor accepteren......
Of een extra accu voor kopen (issue met de SMA is dat deze dom is, dus niet afschaalt, dus terug levert). 16 kWh aan extra accu is niet veel meer dan de kosten van het ombouwen.... Maar even als andere opties, financieel niet interessant.

Maar je wilt het ook gewoon in orde hebben.....

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Deye mag 15600Wp hebben, 800V per string (650V vollast) en de mppt regelt met 200-650V.
Je hoeft voor de SMA niks om te (laten) bouwen, als daar nu 2 strings op zitten dan verleng je die.
Enphase is een ander verhaal, dan is er werk op het dak en je stelt kostbaar spul buiten werking tenzij het gewoon blijft zitten en via het grid werkt.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-01 16:53

dof

Aangezien ik nog twijfel over m'n bestelde Off Grid wil ik graag weten hoe het nu precies in elkaar zit. Dit ook om het misschien uit te stellen vanwege toch wel flinke uitgave. Mogelijk om later zelf te doen.

Al even via PM wat zitten sparren met o.a. @Speedy-Andre en het vermoeden is dat onderstaand schema het Off Grid circuit laat zien. Inclusief de inhoud van het Off Grid kastje. ('k Heb PV en Generator mogelijkheid weggelaten voor het overzicht)
Volle 100% zekerheid heb ik niet want ik heb nergens de bedrading van het kastje kunnen zien, maar kan niet veel verschillen.

Zoals al eerder in het topic beschreven, en hier ook, werkt de ATS niet als ATS maar als (3 fase) wisselschakelaar en doet de Deye al het Off Grid werk. De ATS c.q. wisselschakelaar kan de Deye uit het circuit halen wanneer daar wat mee is.
Dit staat wel haaks op wat de Balans Energie website over Off Grid zegt, daar is de suggestie dat de ATS de Off Grid regelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0imaw3_uDtaChc3OaUpXl3XMbGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vdb9ohHHeeOt3UqPWw6DZzd2.png?f=fotoalbum_large

Kijkend naar foto's van Off Grid installaties is te zien dat bij de meeste de ATS (in het kastje) aan de Load van de Deye zit, maar soms ook aan de Grid aansluiting van de Deye. Het is even de vraag wat de juiste is (het werkt beide waarschijnlijk, anders was het wel ontdekt bij testen :) )

Je hebt dan eigenlijk te maken met drie mogelijke situaties.

1) Gewoon bedrijf, grid stroom gaat naar de Deye en Deye voedt het huis met accu (en grid voedt accu)
2) Grid valt uit, Deye ziet dat, koppelt grid af en voedt het huis met accu (ATS blijft in zelfde stand staan)
3) ATS wordt met hand omgeschakeld, en Deye is afgekoppeld en grid voedt het huis (C25 aan Load Deye uitzetten maakt Deye spanningsloos).

In beeld zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LDfKZqf6VKl35bbM-xAIOwH404=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tGNNyTfXggEEKsgJeTvZJijZ.png?f=fotoalbum_large

Comments?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:49
@dof Dat is hoe ik hem begrijp... (en reden voor mij om het de €1500 ernstig niet waard te vinden)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 0xygen500
Ronald schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:16:
@dof Dat is hoe ik hem begrijp... (en reden voor mij om het de €1500 ernstig niet waard te vinden)
Ik ben een leek op elektragebied ,maar als ik bovenstaande tekening aan een electricien laat zien. Wat zou ik daar dan ongeveer kwijt zijn? Zit daar zo'n verschil in met BE?

• jeeedeee
@dof klopt de positie van de Eastron wel in je voorbeeld? Zit die niet net als bij mij(niet off grid) niet direct na de hoofdschakelaar? Of eigenlijk de C25 die balans er als vervanging van de hoofdschakelaar in zet in het geval van offf grid.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De prijs is echt veel te hoog.
Je krijgt er tot 10m 5x10m2 kabel voor, het €30 kastje en een aantal schakelaars zou je zonder off-grid ook hebben die er nu bij zitten.
Zonder off-grid heb ik je een klein kastje met 2 schakelaars bij de Deye en een C25 automaat in je groepenkast wat wellicht niet handig/veilig is als vervanging van een hoofdschakelaar omdat hij de nul niet afschakelt.

Het meerwerk is een 2e kabel trekken en een kastje in elkaar schroeven plus aansluiten.
Soms komen ze daar nog apart voor terug ook dus dan zit er 2x voorrijkosten in de prijs.
De configuratie (inhoud) verschilt per installateur en dan kan het kastje nog op 2 plekken komen (bij de Deye of bij je eigen groepenkast).

Ik ga denk ik de voorbereiding los bestellen (20m kabel) want er is zelfs een €100 meerprijs voor off-grid bij elke 10m extra wat naar mijn idee makkelijk van de €1500 zou kunnen.

Dat kastje inrichten is even wat werk, je hebt 6mm2 en 10mm2 kabels nodig.
Ik kan vragen wat een ingericht kastje kost, valt dat mee dan zou ik wat schakelaars voor Hager vervangen.

• dof

dof

0xygen500 schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:22:
[...]

Ik ben een leek op elektragebied ,maar als ik bovenstaande tekening aan een electricien laat zien. Wat zou ik daar dan ongeveer kwijt zijn? Zit daar zo'n verschil in met BE?
Voor meeste elektriciens is dit (nog) vrij onbekend terrein, dus ik denk dat ze het niet aandurven, of risico toeslag inbouwen, of pas achteraf het bedrag willen declareren.
Maar kwa werk is dit wel een dagje bezigheid lijkt me,

Onderdelen zijn zelf aan te schaffen, hoewel de ATS hier nergens te koop is. Maar zoals @FvD aangaf kun je daar alternatieven voor vinden.

• dof

dof

jeeedeee schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:37:
@dof klopt de positie van de Eastron wel in je voorbeeld? Zit die niet net als bij mij(niet off grid) niet direct na de hoofdschakelaar? Of eigenlijk de C25 die balans er als vervanging van de hoofdschakelaar in zet in het geval van offf grid.
Hij kan natuurlijk elders in serie, maar ik zou als BE graag in alle drie situaties willen kunnen meten. Ook al is er weinig te doen voor BE in situatie 2 & 3.
Je ziet de Eastron ook zeer vaak naast de ATS zitten. Maar ik weet het dus niet zeker.
Er is wat te zeggen voor plaatsing naast de hoofdschakelaar.

Als iemand met off grid eens in het kastje gaat kijken...?

• blue eyes
Speedy-Andre schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:50:
De Deye mag 15600Wp hebben, 800V per string (650V vollast) en de mppt regelt met 200-650V.
Je hoeft voor de SMA niks om te (laten) bouwen, als daar nu 2 strings op zitten dan verleng je die.
Enphase is een ander verhaal, dan is er werk op het dak en je stelt kostbaar spul buiten werking tenzij het gewoon blijft zitten en via het grid werkt.
Die 15600........

Als je oost / west hebt, dan kan je er vast meer op aansluiten, zolang je in totaal niet over de 15600 heen gaat?

Die truc doe ik ook met de SMA, over dimensioneren. Alles samen is teveel, maar door oost west is het maximaal niet haalbaar.
Maar goed, de Deye is "dikker" dan mijn SMA SUNNY TRIPOWER 10.0.

Hoe dan ook, de Deye is geen issue - dat is normaliter geen issue.

Kort door de bocht kabel verlengen, over het dak, naar de garage, gaatje boren en koppelen.
Kost alleen 1000-1500 euro. kan ik jaren en jaren voor terugleveren.....

• jeeedeee
The Legend schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:33:
[...]

Laadt je de auto buiten de accu om dan? Anders heb je zelf niet in de hand op welke prijzen je oplaad toch, aangezien hij eerst de accu leegtrekt.
Je hebt gelijk, ik kan niet de auto buiten de Deye om opladen. In de praktijk maakt het ook niet zoveel uit, al verlies je wel veel door de dubbele omzetting. De automation, waarbij de Zappi gaat laden als de Deye gaat laden zorgt er nu ongeveer voor dat ik toch zo'n 50% direct vanaf het net kan laden, buiten de accu om. Maar dan moeten er wel activaties zijn, afgelopen nacht was de onbalans prijs alsnog vrij hoog, dus weinig activaties, waardoor de auto pas later vandaag vol was. Wat eigenlijk prima is, als je niet weg moet :)

Helaas kan ik niet het laadvermogen zoals @paQ kan aanpassen... dat is wel een mooie next step... iets voor een volgende laadpaal

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:28:
[...]

Die 15600........

Als je oost / west hebt, dan kan je er vast meer op aansluiten, zolang je in totaal niet over de 15600 heen gaat?

Die truc doe ik ook met de SMA, over dimensioneren. Alles samen is teveel, maar door oost west is het maximaal niet haalbaar.
Maar goed, de Deye is "dikker" dan mijn SMA SUNNY TRIPOWER 10.0.

Hoe dan ook, de Deye is geen issue - dat is normaliter geen issue.

Kort door de bocht kabel verlengen, over het dak, naar de garage, gaatje boren en koppelen.
Kost alleen 1000-1500 euro. kan ik jaren en jaren voor terugleveren.....
Ik haal de spec sheet van de Deye aan, met een hybride systeem werkt het net anders.
Hoe die kabels leggen zo veel kan kosten, je winkelt op de verkeerde plek of de afstand is gigantisch :P
Aan de andere kant heb je zeg maar 15 jaar lang veel minder verlies (15%?) en wat met de SMA niet kan lukt met de Deye wel.

• Sportmind
jeeedeee schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:37:
[...]

Je hebt gelijk, ik kan niet de auto buiten de Deye om opladen. In de praktijk maakt het ook niet zoveel uit, al verlies je wel veel door de dubbele omzetting. De automation, waarbij de Zappi gaat laden als de Deye gaat laden zorgt er nu ongeveer voor dat ik toch zo'n 50% direct vanaf het net kan laden, buiten de accu om. Maar dan moeten er wel activaties zijn, afgelopen nacht was de onbalans prijs alsnog vrij hoog, dus weinig activaties, waardoor de auto pas later vandaag vol was. Wat eigenlijk prima is, als je niet weg moet :)

Helaas kan ik niet het laadvermogen zoals @paQ kan aanpassen... dat is wel een mooie next step... iets voor een volgende laadpaal
Is het een idee om de Zappi misschien tussen 1 en 3 fasen te schakelen om zo nog wat laadvermogen te kunnen sturen? Is in ieder geval iets.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:27
Sportmind schreef op maandag 15 december 2025 @ 06:43:
[...]

Is het een idee om de Zappi misschien tussen 1 en 3 fasen te schakelen om zo nog wat laadvermogen te kunnen sturen? Is on ieder geval iets.
Ja precies, je kan met 1 fase op 1k4 laden. Op 3 fase kan je op 4k2 of 11k laden. Uiteraard afhankelijk van je auto maar er zijn wel opties.

• jeeedeee
@Sportmind @PisPix bedankt voor de suggestie, maar voor de switch tussen 3 en 1 fase moet de Zappi ook zijn relais schakelen. Dan zou ik ook na iedere 8 minuten laden van de Deye de Zappi kunnen pauzeren, en dan weer verder bij de volgende activatie. Maar ik vrees dat het te vaak stoppen ook een slechte invloed heeft op de relais van de Zappi, dus je wilt teveel schakelingen voorkomen denk ik. Misschien dat ik uiteindelijk wel naar de SOC van de Deye ga kijken, en pas afschakelen als < 40% en geen activatie in de afgelopen 15 minuten.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van andere mensen met de auto lader op dezelfde aansluiting als de Deye. Wat is jullie strategie om de auto te laden?

• paQ
jeeedeee schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:45:
@Sportmind @PisPix bedankt voor de suggestie, maar voor de switch tussen 3 en 1 fase moet de Zappi ook zijn relais schakelen. Dan zou ik ook na iedere 8 minuten laden van de Deye de Zappi kunnen pauzeren, en dan weer verder bij de volgende activatie. Maar ik vrees dat het te vaak stoppen ook een slechte invloed heeft op de relais van de Zappi, dus je wilt teveel schakelingen voorkomen denk ik. Misschien dat ik uiteindelijk wel naar de SOC van de Deye ga kijken, en pas afschakelen als < 40% en geen activatie in de afgelopen 15 minuten.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van andere mensen met de auto lader op dezelfde aansluiting als de Deye. Wat is jullie strategie om de auto te laden?
Eens. Dat aan uit aan uit de hele tijd lijkt me ook niet bevorderlijk. Sowieso moet voor 3 naar 1 fase weer een nieuwe handshake met de auto gemaakt worden. Zal voor de auto minder een probleem zijn, maar ik zou het constant wisselen niet opzoeken. (onderbuikgevoel)
Ik schroef in dat geval de lader terug tot 3x6A voor max 8 min. Geen nieuwe activatie > lader uit.
Als er weer een activatie komt dan weer terug naar 12A (bijv)

Echt lage tarieven zijn toch wel uitgebleven afgelopen weekend, dus vannacht gewoon op EPEX prijzen met 3x18A geladen :+

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 15-12-2025 09:59 ]

• blue eyes
Speedy-Andre schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:58:
[...]

Ik haal de spec sheet van de Deye aan, met een hybride systeem werkt het net anders.
Hoe die kabels leggen zo veel kan kosten, je winkelt op de verkeerde plek of de afstand is gigantisch :P
Aan de andere kant heb je zeg maar 15 jaar lang veel minder verlies (15%?) en wat met de SMA niet kan lukt met de Deye wel.
Prijs opgave was van de installateur van de accu zelf.
Maar zou ook nog mee kunnen vallen. Je kan beter hoog inzetten en laag eindigen ;)

We gaan het ter plekke beoordelen. Dan kijken wat het wordt. Mijn voorkeur is alles op de Deye.

• Sportmind
Voor degene met een Zappi lader automatisch eco+ wil laden icm met de balans batterij:

Ik heb via het Myenergi forum uitgevonden dat je in eco+ modus de slider op 1% groene energie zou kunnen zetten (minimum green level). Het minimum wat in dat geval dan teruggeleverd moet worden aan het net om eco+ te activeren is dan 14W (1 fase). Het is even testen maar het komt er dan op neer dat de Deye "langzaam genoeg" moet reageren met het laden van de balans accu zodat er 14 W naar het net kan lekken. Op dat moment wordt je eco+ modus geactiveerd en kun je van daaruit op je zonneopwek gaan laden.

Leek me wel een handige manier om zonder teveel poespas toch eco+ te activeren als je het in je auto wil hebben ipv je balans accu.

Edit: misschien een iets hoger percentage vanwege synchronisatie van de accu met het net. Ik wil niet dat de accu de eco+ modus activeert.

[ Voor 8% gewijzigd door Sportmind op 15-12-2025 16:23 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor EVCC zou ik hem op MIN+PV zetten (eventueel aangevuld met een residualPower waarde om deze alsnog te activeren als de export alsnog te snel wordt opgesnoept door de Deye) https://docs.evcc.io/en/d...ration/site#residualpower

Voor Peblar laadpalen heet die modus SmartSolar, maar ook te testen nog.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Sportmind schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:47:
Voor degene met een Zappi lader automatisch eco+ wil laden icm met de balans batterij:

Ik heb via het Myenergi forum uitgevonden dat je in eco+ modus de slider op 1% groene energie zou kunnen zetten (minimum green level). Het minimum wat in dat geval dan teruggeleverd moet worden aan het net om eco+ te activeren is dan 14W (1 fase). Het is even testen maar het komt er dan op neer dat de Deye "langzaam genoeg" moet reageren met het laden van de balans accu zodat er 14 W naar het net kan lekken. Op dat moment wordt je eco+ modus geactiveerd en kun je van daaruit op je zonneopwek gaan laden.

Leek me wel een handige manier om zonder teveel poespas toch eco+ te activeren als je het in je auto wil hebben ipv je balans accu.
Ik zou nog liever gewoon ‘s nachts de keuze hebben om de auto uit het net te laten laden bij lage epex prijzen. Dan kan ‘ie gewoon met 11kW ‘stampen’. Zoveel overschot heb ik toch niet dat ik daarmee de auto goed kan vullen.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:42
Ik ben vandaag bezig geweest met het verlengen van het DC traject zodat ik 2 strings kan laten aansluiten op de Deye. Ook maar alvast 3 x 19mm buisdoorgang gemaakt naar de meterkast, hoeft de monteur dit niet te doen en heb ik alvast een reserve buis liggen mocht ik in de toekomst nog offgrid willen dan kan ik daar de kabel door trekken.

Heb het verzoek bij de monteur neer gelegd om rekening te houden met een extra battery unit in de toekomst, je weet immers maar nooit. Zie nu dat er 'niet altijd' ruimte voor wordt vrijgehouden, lijkt me relatief makkelijk kunnen door materialen die nu onder de omvormer worden geplaatst langs de omvormer te plaatsen of alles een kleine 30cm boven de battery (qua hoogte geen probleem), zodat er voldoende plaats vrij blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA_7gPznTvAcniQ9TGJYmtDpTYM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6wTavcYDEVo6KiFRoLYQAuoo.png?f=user_large

Hopelijk draagt dit bij in een soepele installatie..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
Of een karretje met accu's ernaast. Hoeveel zouden op elkaar gestapeld mogen worden?
Ik heb zowel ruimte naar boven als opzij, voor kan beiden. Voorkeur - de lucht in!

• ecn1985
blue eyes schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:45:
Of een karretje met accu's ernaast. Hoeveel zouden op elkaar gestapeld mogen worden?
Ik heb zowel ruimte naar boven als opzij, voor kan beiden. Voorkeur - de lucht in!
Ik ga liever de hoogte in, kan tot de nok van de garage ;) maar geen idee wat het maximaal aantal batterijen is per kar, maar verwacht ook niet dat ik er meer al 4 ga plaatsen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• dof

dof

Bij 4 modules moeten elk van die wieltjes 150 kg kunnen dragen. Gezien de kleine maat van de wieltjes betwijfel ik of ze dat kunnen dragen. Ik zou er in ieder geval niet mee gaan rijden... Laatste keer dat ik een 600 kg zware piano wilde vervoeren bezweken de - mij gegarandeerde - piano wieltjes... ☹️

• ecn1985
dof schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:13:
Bij 4 modules moeten elk van die wieltjes 150 kg kunnen dragen. Gezien de kleine maat van de wieltjes betwijfel ik of ze dat kunnen dragen. Ik zou er in ieder geval niet mee gaan rijden... Laatste keer dat ik een 600 kg zware piano wilde vervoeren bezweken de - mij gegarandeerde - piano wieltjes... ☹️
Wielen voegen niet bijzonder veel toe aangezien de battery niet verplaatst kan worden ivm korte kabels..

• Yaay
  • Niet online
Mooi om te zien dat het EMS nu mooi mee inzet op de behoorlijke onbalans piek die nu te zien is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S1Q9E0KzQr8st9l_Sa2DG2QCGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIxDlHky7yjgyxwJOPr5aQIp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mM820d7lRUzHgiPqv14dUpfCceM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKgSGyCugfGbojgmXzWVtleM.jpg?f=fotoalbum_large

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:27
Kan ik het hele BTW verhaal ook negeren? Destijds in 2017 de PV installatie op naam vrouw aangeschaft en BTW terug gekregen via KOR. Heb een eigen bedrijf dus op mijn naam is dan onhandig. Wat als ik de BTW gewoon betaal en ‘t laat voor wat het is? Is het een afweging van tijd/gedoe vs geld. Of moet ik er hoe dan ook “iets” mee?

• 0xygen500
PisPix schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:33:
Kan ik het hele BTW verhaal ook negeren? Destijds in 2017 de PV installatie op naam vrouw aangeschaft en BTW terug gekregen via KOR. Heb een eigen bedrijf dus op mijn naam is dan onhandig. Wat als ik de BTW gewoon betaal en ‘t laat voor wat het is? Is het een afweging van tijd/gedoe vs geld. Of moet ik er hoe dan ook “iets” mee?
Betaal je de belasting hoef je er verder niks mee te doen.

• blue eyes
0xygen500 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:34:
[...]

Betaal je de belasting hoef je er verder niks mee te doen.
Je bedoelt de btw per kwartaal neem ik aan?

Nooit bij stil gestaan - alleen gefixeerd geweest op de aftrek van BTW, KOR..... Dat kon niet, toen het BTW verhaal laten vallen....

Hmmm.

Als de saldering wegvalt, is dat dan ook voor zonnepanelen opbrengst an sich al van toepassing....
Maar goed, teruglevering, accu, panelen, je levert....

Ik ben het kwijt - ik wacht even op de reacties van de slimme belastingmensen hiero :D

[ Voor 31% gewijzigd door blue eyes op 15-12-2025 19:14 ]

• 0xygen500
blue eyes schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:06:
[...]

Je bedoelt de btw per kwartaal neem ik aan?

Nooit bij stil gestaan - alleen gefixeerd geweest op de aftrek van BTW, KOR..... Dat kon niet, toen het BTW verhaal laten vallen....

Hmmm.

Als de saldering wegvalt, is dat dan ook voor zonnepanelen opbrengst an sich al van toepassing....
Maar goed, teruglevering, accu, panelen, je levert....

Ik ben het kwijt - ik wacht even op de reacties van de slimme belastingmensen hiero :D
Nee , @PisPix vraagt of hij het hele btw gedoe kan negeren als die gewoon aftikt. Dat kan. Dan krijg je geen BTW terug en hoef je ook geen btw aangifte te doen. Ben je ook geen ondernemer (al is hij dat zelf natuurlijk al) en hoeft die niet in de KOR

• blue eyes
Ben je niet automatisch ondernemer volgens de belastingdienst als je handelt via de accu?

Dat denk ik te lezen bij de belastingdienst.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je hoeft het niet direct te doen, kijk eerst eens om hoeveel btw het gaat bij BE en hoe duidelijk alles wordt gespecificeerd.
Althans ik zou wel vooraf willen weten om hoeveel btw het gaat tot je in de KOR zit.
blue eyes schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:24:
Ben je niet automatisch ondernemer volgens de belastingdienst als je handelt via de accu?

Dat denk ik te lezen bij de belastingdienst.
Ja, maar niet btw-plichtig.
Voor mij is het de vraag hoe dat met een uitkering gaat, dan ben ik btw-ondernemer en dat wordt geregistreerd.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43
Even een vraag hier: ik lees regelmatig dat de omvormer max 12kW uit het net trekt maar indien er andere gebruikers zijn dan het laden naar beneden bij stelt zodat het totaal niet boven de 12kW komt. Dit terwijl je met 3x25A eigenlijk 17kW tot je beschikking hebt.

Heeft iemand ooit nagevraagd wat daarvan de reden is? En zo ja: wat was de reactie daarop? Ik zou namelijk zoals meer mensen hier graag de laadpaal willen koppelen aan laadmomenten van de accu maar het is zonde als er dan gewoon 5kW niet gebruikt wordt.
ecn1985 schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:22:
Ik ben vandaag bezig geweest met het verlengen van het DC traject zodat ik 2 strings kan laten aansluiten op de Deye. Ook maar alvast 3 x 19mm buisdoorgang gemaakt naar de meterkast, hoeft de monteur dit niet te doen en heb ik alvast een reserve buis liggen mocht ik in de toekomst nog offgrid willen dan kan ik daar de kabel door trekken.

Heb het verzoek bij de monteur neer gelegd om rekening te houden met een extra battery unit in de toekomst, je weet immers maar nooit. Zie nu dat er 'niet altijd' ruimte voor wordt vrijgehouden, lijkt me relatief makkelijk kunnen door materialen die nu onder de omvormer worden geplaatst langs de omvormer te plaatsen of alles een kleine 30cm boven de battery (qua hoogte geen probleem), zodat er voldoende plaats vrij blijft.

[Afbeelding]

Hopelijk draagt dit bij in een soepele installatie..
Let wel op: die offgrid kabel die wordt voorgeschreven (5x10mm2 supersoepel) ga je echt niet door een 19mm buis krijgen. De 5x6mm2 gaat er echt al maar net doorheen met veel moeite (en alleen rechte stukken, zeker geen bocht).

[ Voor 17% gewijzigd door Tieske88 op 15-12-2025 19:49 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zit de Deye van BE eigenlijk aan t internet?

https://fyivt.com/be-info...l-and-it-came-from-china/

(Kwam in y andere batterij topic voorbij)

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:30
Yaay schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:47:
Mooi om te zien dat het EMS nu mooi mee inzet op de behoorlijke onbalans piek die nu te zien is!

[Afbeelding]
Waarom gaat hij niet continu aan bij zo'n onbalansprijs? Zijn elke keer korte blokjes waardoor je maar 50% gebruikt maakt van de "piek" in de onbalansmarkt?

• Wolly
  • Niet online
"Voor de buis zelf adviseren we een mantelbuis met trekdraad van 75 mm, indien Off-grid besteld is er een 2e mantelbuis nodig."
Wat zou de reden zijn dat ze voor offgrid een aparte mantelbuis willen hebben? 1x6mm, 1x10mm en 2xUTP gaat toch gemakkelijk door één buis van 75mm?

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 15-12-2025 20:11 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:11:
[...]

Wat zou de reden zijn dat ze voor offgrid een aparte mantelbuis willen hebben? 1x6mm, 1x10mm en 2xUTP gaat toch gemakkelijk door één buis van 75mm?
5x6, 5x10, en 2 utp. Wordt krap.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:08
Het is mogelijk in 1 buis. maar er is weinig ruimte... ik had de eenvoudt dat het maar een paar meter was, alles open lag en ze het in 1 buis kregen. (had waar nodig de 2e klaarliggen) maar die uiteindelijk niet nodig gehad.
foto een buis van Ø63 hier 1x6mm 1x10mm2 2x utp
Let niet op de schepte van de aardappel waar het mee genomen is. het was al laat ;(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLrRAxhaFlouKyATzToZ8Su7igs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irw6X0KYpRcY3tQZF99bZYlI.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is de mantelbuis alleen in de grond nodig, of ook in een kruipkelder met zand (waar het los er op kan liggen)?
Dit ter voorbereiding, ik wil 2 pv strings (4 kabels) in de tuin leggen waarbij zwart en rood gescheiden zijn (2x 6mm2 per 40mm mantelbuis die grotendeels recht loopt).

• Yaay
  • Niet online
RobinE schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:10:
[...]

Waarom gaat hij niet continu aan bij zo'n onbalansprijs? Zijn elke keer korte blokjes waardoor je maar 50% gebruikt maakt van de "piek" in de onbalansmarkt?
Wat ik ergens gelezen dacht te hebben is dat de onbalansprijs in het kwartier nog kan wijzigen (zelfs van positief naar negatief) maar dat er halverwege het timeframe wel (meer) zekerheid is. Balans lijkt dus zoveel mogelijk op safe te willen spelen en activeert dus pas halverwege.

• jeeedeee
Speedy-Andre schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:47:
Is de mantelbuis alleen in de grond nodig, of ook in een kruipkelder met zand (waar het los er op kan liggen)?
Dit ter voorbereiding, ik wil 2 pv strings (4 kabels) in de tuin leggen waarbij zwart en rood gescheiden zijn (2x 6mm2 per 40mm mantelbuis die grotendeels recht loopt).
Ik heb mijn PV van 2 strings van 15 panelen die achter in de tuin ligt(60 meter) met twee aparte 19mm grijze slagvaste buizen gelegd, ongeveer 15 cm uit elkaar( ligt een riool buis tussen). Ook 2x6mm2 per buis, zwart en rood apart. Wellicht ook een optie voor je.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jeeedeee schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:02:
[...]

Ik heb mijn PV van 2 strings van 15 panelen die achter in de tuin ligt(60 meter) met twee aparte 19mm grijze slagvaste buizen gelegd, ongeveer 15 cm uit elkaar( ligt een riool buis tussen). Ook 2x6mm2 per buis, zwart en rood apart. Wellicht ook een optie voor je.
Ik weet niet of je dat waterdicht krijgt, maar je kan de boel (moffen) lijmen.
Ribbelbuis kost weinig maar dan wel eerst er omheen doen voor je een bocht maakt, dat spul kan je tenminste vervoeren of laten bezorgen voor normaal geld.
Hier zal het hooguit 10m zijn en nog eens 10m door de woning.
Het komt langs een plint waar cv buizen zitten naar de warmtepomp, koof er omheen en klaar.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:49
@Speedy-Andre YMVK-AS mag in de volle grond, zonder buis. Er bestaat ook grond-ethernet, maar of ik daar blij van wordt in de volle grond...

Ik heb een YMVK-AS 4x4+4 in een ribbelbuis liggen, en krijg er geen beweging meer in :X had net zo goed in de volle grond gekund zo.
Deze kabel is al retestug... mede door de staalmantel...

@Tieske88 YMVK hoeft niet door slagvaste buis. Het is al dubbel geïsoleerd ;-)
Alleen in de volle grond moet YMVK in beschermende buis (Maar dan ben je dus beter af met YMVK-AS...)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43
Ronald schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:18:
@Tieske88 YMVK hoeft niet door slagvaste buis. Het is al dubbel geïsoleerd ;-)
Alleen in de volle grond moet YMVK in beschermende buis (Maar dan ben je dus beter af met YMVK-AS...)
Volgens mij heb ik dat ook niet gezegd :+

Ik reageerde op @ecn1985 dat hij 3 doorvoeren had gemaakt van 19mm buis vanuit zijn meterkast naar de opstelplaats van de accu O-)

• Sportmind
Yaay schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:59:
[...]

Wat ik ergens gelezen dacht te hebben is dat de onbalansprijs in het kwartier nog kan wijzigen (zelfs van positief naar negatief) maar dat er halverwege het timeframe wel (meer) zekerheid is. Balans lijkt dus zoveel mogelijk op safe te willen spelen en activeert dus pas halverwege.
Via chat heb ik uitgevraagd wat het business model is van een partij als balans tov "de grote jongens". Info kwam er op neer dat een relatief kleine partij het moet hebben van snel schakelen en in bepaalde gaten in de markt kan/moet springen om winst te behalen. In tegenstelling tot grotere partijen die meer op volume draaien maar minder wendbaar zijn. Uitdaging zou onder andere zijn om je SoC goed te managen, dwz dat je ervoor zorgt dat je nog redelijk goed beide kanten opkan (laden en ontladen) en niet met je gepoolde SoC te ver doorschiet en door een tegenvallende markt niet meer makkelijk terugkomt. Dus te ver ontladen en niet meer op tijd prijsgunstig aan de laadkant kunnen komen in een markt die vraagt om een hogere SoC.

• 0xygen500
Sportmind schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 06:37:
[...]

Via chat heb ik uitgevraagd wat het business model is van een partij als balans tov "de grote jongens". Info kwam er op neer dat een relatief kleine partij het moet hebben van snel schakelen en in bepaalde gaten in de markt kan/moet springen om winst te behalen. In tegenstelling tot grotere partijen die meer op volume draaien maar minder wendbaar zijn. Uitdaging zou onder andere zijn om je SoC goed te managen, dwz dat je ervoor zorgt dat je nog redelijk goed beide kanten opkan (laden en ontladen) en niet met je gepoolde SoC te ver doorschiet en door een tegenvallende markt niet meer makkelijk terugkomt. Dus te ver ontladen en niet meer op tijd prijsgunstig aan de laadkant kunnen komen in een markt die vraagt om een hogere SoC.
BE ging gisteren beter om met de onbalans dan Zonneplan. Die batterijen waren allemaal leeg tijdens de piek. :+

• Sportmind
0xygen500 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 06:48:
[...]

BE ging gisteren beter om met de onbalans dan Zonneplan. Die batterijen waren allemaal leeg tijdens de piek. :+
Haha, zo zie je maar. Dat biedt hoop voor de toekomst :*)

• KoningSlakkie
Sportmind schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 06:37:
[...]

Dat vermoeden had ik al. Want het basis systeem van BE begint bij 48 kWh. Met een 20 kWh systeem zoals de meeste zonneplan nexus system kan je die al snel te ver leeg trekken of te vol laden met zonne-energie waardoor er een hogere kans is dat er geen speelruimte meer is voor onbalans.

Deze grotere accu’s zorgen voor meer speelruimte.
Ik ben benieuwd in hoeverre de EMS van Balans energie zal gaan personaliseren naar subgroepen van verschillende accugroottes en SoC. Nu zal dat nog moeilijk gaan vanwege een te kleine pool. Maar zometeen heb je een groep systemen met 48 kWh en 64 kWh of meer. Een groep die structureel hoog zitten in de SoC en een groep die laag zit. Zal in grote lijnen min of meer gelijk lopen want levenspatronen lopen ook weer niet extreem uiteen. Maar de pool moet groot genoeg zijn voor aFRR.

PS.
Gisteren heb ik voor het eerst een ontlaad actie gezien, ongeveer 7 kWh rond 17 uur .

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zijn er hier systemen die op Pvoutput loggen en zo ja hoe werkt dat?
Er is een script dat dit via Solarman doet:
https://github.com/clmcav...logger?tab=readme-ov-file

Ik wil graag mijn lange pv geschiedenis voortzetten zodat ik vergelijkingsmateriaal heb en kan bieden :)
Handig is met name de prestaties vergelijken met mijn huidige systeem (SMA) dat straks vervalt maar eventueel opnieuw ingezet kan worden indien de Deye uit zou vallen.

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:36:
Het is mogelijk in 1 buis. maar er is weinig ruimte... ik had de eenvoudt dat het maar een paar meter was, alles open lag en ze het in 1 buis kregen. (had waar nodig de 2e klaarliggen) maar die uiteindelijk niet nodig gehad.
foto een buis van Ø63 hier 1x6mm 1x10mm2 2x utp
Let niet op de schepte van de aardappel waar het mee genomen is. het was al laat ;(
[Afbeelding]
Ik denk dat het het handigste is om YMVK-AS kabel te gebruiken en die direct in de grond te leggen. In de mantelbuis kunnen dan de twee (normale) UTP kabels en mogelijk in de toekomst nog iets extra.

Die -AS kabel is maar een euro per meter duurder en hoeft toch nooit vervangen te worden.

• KoningSlakkie
Hebben mensen de extra module besteld voor 64 kWh in totaal? Ik krijg nu al de factuur terwijl ik de laatste module nog niet heb. Wel is de factuur voor 48 kWh en niet 64 kWh.

[ Voor 15% gewijzigd door KoningSlakkie op 16-12-2025 10:34 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is toch bekend dat de factuur daags na de installatie komt?
Zo te zien correct dus je betaalt wat er is geleverd.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:22:
[...]

Ik denk dat het het handigste is om YMVK-AS kabel te gebruiken en die direct in de grond te leggen. In de mantelbuis kunnen dan de twee (normale) UTP kabels en mogelijk in de toekomst nog iets extra.

Die -AS kabel is maar een euro per meter duurder en hoeft toch nooit vervangen te worden.
Tenzij BE het aanlegt, dan krijg je geen grondkabel maar doen ze iets goedkopers in een buis (althans dat verwacht ik).
Een wat soepeler kabel (zeker bij off-grid) kan ik me wel voorstellen.

• KoningSlakkie
Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:52:
Het is toch bekend dat de factuur daags na de installatie komt?
Zo te zien correct dus je betaalt wat er is geleverd.
Het is zeker bekend dat de factuur na installatie komt. Het is meer dat de installatie nog niet "compleet" is :+

• 0xygen500
KoningSlakkie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:58:
[...]

Het is zeker bekend dat de factuur na installatie komt. Het is meer dat de installatie nog niet "compleet" is :+
De installatie is compleet, de add on wordt later geleverd en gefactureerd?

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:57:
[...]

Tenzij BE het aanlegt, dan krijg je geen grondkabel maar doen ze iets goedkopers in een buis (althans dat verwacht ik).
Een wat soepeler kabel (zeker bij off-grid) kan ik me wel voorstellen.
BE gebruikt ´vaste buizen´ zoals ze het zelf noemen. Maar het prijsverschil tussen YMVK en YMVK-AS is zo laag dat ik daar geen mantelbuis voor ga gebruiken :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:06:
[...]

BE gebruikt ´vaste buizen´ zoals ze het zelf noemen. Maar het prijsverschil tussen YMVK en YMVK-AS is zo laag dat ik daar geen mantelbuis voor ga gebruiken :+
Zo kan ik het ook met een ader minder, deze https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-5x6-per-meter/ is veel duurder.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:35
De litze is aarde bij -AS…
"AardScherm".

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 16-12-2025 11:27 ]

• Wolly
  • Niet online
Dat is overkill. Dit is de kabel die BE aanraadt.
Pagina: 1 ... 32 ... 55 Laatste