Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik ga 2 kabels UTP trekken, 1 POE, 1 zonder, en 1 extra kabel voor data.
Alle drie ga ik afmonteren in patchpunten op de installatie plek en doorlussen naar de ICT ruimte en of meterkast.
Helder
Korting gaat het niet om, maar goed het betreft een 'standaard' installatie en dan krijg je hem erbij ongeacht of het nodig is.0xygen500 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:15:
[...]
Je wilt korting of wat bedoel je precies?
Als ik van de omvormer(s) naar de schuur wil dan is dat 20m, 5x4mm2 massief rond €100 en soepel is het dubbele nog afgezien van een (mantel)buis
Het idee is dat de Deye de SMA's wel of niet kan laten leveren, anders zou dat wat omslachtiger kunnen met HA en en een 'slider' ofwel een dimmer voor SMA omvormers die het maximale vermogen begrenst.
Hoe je dat dan regelt is een ander verhaal, maar het lijkt me een voordeel als ze de batterij kunnen opladen.
Hoe de Deye met ongelijke vermogens omgaat weet ik (nog) niet, dat is straks wel van belang.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Hier vergelijkbaar patroon vandaag, in lijn met bericht van BE vorige week dat er getest zou worden.0xygen500 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:59:
[Afbeelding]
Leuk om ook eens terug te leveren 😅
Ergens had ik de tests wat breder over de dag verwacht, omdat juist op de spits momenten 17.00-19.00) er minder vermogen beschikbaar is door hoger eigen gebruik op dat moment.
ik ben het nu kwijt.blue eyes schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:34:
Net wat laatste vraagjes, hoop ik, aan Don gesteld, Binnen 5 minuten antwoord van de monteur zelf
Ik ga 2 kabels UTP trekken, 1 POE, 1 zonder, en 1 extra kabel voor data.
Alle drie ga ik afmonteren in patchpunten op de installatie plek en doorlussen naar de ICT ruimte en of meterkast.
Helder
Is dit met Offgrid?
Voor de niet offgrid was 1x data en 1x voor de modbus toch voldoende?
Ik hebnu 1x UTP (data), 1x UTP (voor Modbus) en 1x 5x6mm2 liggen. De tweede utp voor data kan ik uit de switch in de garage halen (zelfs nog PoE) maar dacht dat er max 2 UTP nodig was.
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 11-12-2025 20:46 ]
Bovenstaand vertelde mij de installateur.
Het hele idee van actief balanceren is dat je met name de pieken uit het net haalt door op die momenten terug te leveren. Lijkt me voor Tennet wel logisch om dan te testen of de aanbieder juist in de piekuren kan leveren wat ‘ie moet leveren, en niet als het rustig is overdagYaay schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:19:
[...]
Hier vergelijkbaar patroon vandaag, in lijn met bericht van BE vorige week dat er getest zou worden.
Ergens had ik de tests wat breder over de dag verwacht, omdat juist op de spits momenten 17.00-19.00) er minder vermogen beschikbaar is door hoger eigen gebruik op dat moment.
[edit]
Als ik je bericht nog eens lees, is dat volgens mij precies wat jij zegt en is er juist tijdens die piekuren weinig activiteit geweest?
[ Voor 9% gewijzigd door The Legend op 12-12-2025 15:49 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Je gaat natuurlijk niet testen op momenten dat je het al druk genoeg hebt. Juist in de rustige tijden kan je goed plannen.The Legend schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:48:
[...]
Het hele idee van actief balanceren is dat je met name de pieken uit het net haalt door op die momenten terug te leveren. Lijkt me voor Tennet wel logisch om dan te testen of de aanbieder juist in de piekuren kan leveren wat ‘ie moet leveren, en niet als het rustig is overdag
Ligt er een beetje aan wat te ze precies willen testen denk ik. De responsiviteit van het systeem kan idd prima op rustige momenten worden getest, maar het bijzondere van ons systeem is natuurlijk dat het gaat om thuisaccu’s waarbij ook tijdens Tennet-activities het huisverbruik voorrang houdt. Ik zou wel willen weten wat dat gemiddeld betekent voor het te kunnen leveren vermogen aan Tennet juist tijdens piekmomenten in eigen gebruik.Wolly schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:49:
[...]
Je gaat natuurlijk niet testen op momenten dat je het al druk genoeg hebt. Juist in de rustige tijden kan je goed plannen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Op Z/W max 4060W AC en op N/O 2500W AC wat in de zomer een paar uur tot 6500W levert.
Stel dat ik de batterij wil opladen, vindt de Deye dit dan leuk of zou het met een 3-fase omvormer (SMA Tripower) beter gaan omdat die met 2 strings het beter over alle fasen verdeelt?
Als dat beter werkt, is het dan een idee om ze op de GEN ingang te zetten zodat de Deye er nog wat meer mee kan doen en ze bij off-grid blijven werken?
In de huidige situatie gaat er 15m kabel naar de groepenkast en straks nog eens 20m naar de schuur.
Echter kan ik de Tripower met een nieuwe kabel direct naar de schuur (laten) trekken wat op 20m neer komt.
Daarbij zou de kabel wat dunner mogen zijn als elke fase iets van 9A voert zodat ie waarschijnlijk door bestaande gaten in het beton kan.
De huidige 3x4mm2 kabel op een SB4000 heeft dezelfde diameter als een 5x2.5mm2, de laatste gaat richting de tuin waar straks een gat voor wordt gemaakt of 1 extra (groot) als ik dat vraag.
De SMA Tripower zie ik op MP soms nieuw in doos voor weinig geld en 5x2.5mm2 is betaalbaar.
Ik zit nu eenmaal met een klein budget en wellicht vraag ik alleen om off-grid voor te breiden waarna ik het zelf aansluit (ik ben er goed bekend mee).
Het zou mooi zijn als ik de SMA kan 'dimmen' met een slider in HA, dat kan al met de huidige 2.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Het doel was 15 min lang stabiel 1MW leveren en terughalen. Dat was over 100 systemen ca 5% soc eraf en erbij. Ik denk dat het tijdstip minder van belang is. Als er verbruikers aangingen in die tweede test hier, dan liep het vermogen gewoon verder op naar ca 15.5 kW.The Legend schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:52:
[...]
Ligt er een beetje aan wat te ze precies willen testen denk ik. De responsiviteit van het systeem kan idd prima op rustige momenten worden getest, maar het bijzondere van ons systeem is natuurlijk dat het gaat om thuisaccu’s waarbij ook tijdens Tennet-activities het huisverbruik voorrang houdt. Ik zou wel willen weten wat dat gemiddeld betekent voor het te kunnen leveren vermogen aan Tennet juist tijdens piekmomenten in eigen gebruik.
Als je zo op elk systeem dus nog 4kW marge hebt komt het vast wel goed ook op een piekmoment.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.