Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 31 ... 55 Laatste
Acties:

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:28
Bij mij komen ze vandaag installeren als het goed is, helaas kreeg ik gisteren een telefoontje dat ze eerst naar een klant in de buurt gingen en dan pas naar mij. dit had er mee te maken dat er een ander team was uitgevallen. Ze gaven aan dat het wellicht vandaag niet afkwam, maarja als ze moeten verzetten is het zeker niet af.

Dus even afwachten, wellicht dat ik ze nog kan helpen vandaag dat het iets sneller gaat.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:28
Sportmind schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:02:
Mijn installatie vindt plaats in februari (incl backup). Ik heb nog wat onduidelijkheden;

- Er wordt hier veel gesproken over een andere automaat dan die balans installeert (heb zelf ABB spul in de meterkast). Wat is nu het voordeel om zelf een automaat aan te leveren? Is er voordeel? Dan regel ik dat graag op voorhand.
Het enige voordeel is dat je componenten in je groepenkast hebt die je zelf wil.
Persoonlijk pas ik voor de Asia Chint met 12~16kW. Maar ik begrijp in dit topic dat de geplaatste automaat nog wel eens varieert.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:07
paQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:59:
[...]

Gewoon via de solarman integratie. Daar komt alles uit wat je aan vermogens en amperages wil weten. (lijkt me) Ik zie de meerwaarde van een HW meter niet in, anders dan dat je dan diezelfde waardes in de HW integratie hebt.

edit:
Wat binnenkomt na je HS:
[Afbeelding]

Daarachter zitten al je verbruikers.
[Afbeelding]
Dat ziet er erg goed uit. Ik ben denk ik gewoon koppig ben om alsnog een homewizard meter te laten plaatsen. Als ik het allemaal zie was het waarschijnlijk gelukt met enkel de Deye integratie in EVCC zelf en anders nog via de solarman integratie via HA. Ik ga het vanmiddag/vanavond testen zodra ze alles hebben geinstalleerd. Dan zal ik mijn advies vanuit een n00b perspectief geven of een HW meter het nou echt waard is (waarschijnlijk niet O-) ) De jongens zijn nu bezig met de installatie! :9~

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23-01 15:45
Die installatie ging bij mij niet helemaal lekker. In eerste instantie hadden ze de omvormer klem tegen het plafond gemonteerd en een pvc-utp-kabel (voor binnengebruik) getrokken door de mantelbuis die in de natte grond loopt.. Ze zijn een tweede keer geweest om de omvormer te verhangen. Hangt nu op een wat vervelende plek.. Die utp-kabel wilden ze zonder meerprijs (287,50 euro) niet aanpassen. Dat hebben we zelf dan maar gedaan. Mijn advies is dat je ze goed in de gaten moet houden. Ze hebben ook gewoon utp-kabel met PE-mantel (voor buiten) bij zich. Maar die is duurder en ik denk dat ze standaard de binnenkabel willen gebruiken. Verschil: binnenkabel leversduur 1-3 jaar en buitenkabel 15-25 jaar.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:35
JeVe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:52:
Die installatie ging bij mij niet helemaal lekker. In eerste instantie hadden ze de omvormer klem tegen het plafond gemonteerd en een pvc-utp-kabel (voor binnengebruik) getrokken door de mantelbuis die in de natte grond loopt.. Ze zijn een tweede keer geweest om de omvormer te verhangen. Hangt nu op een wat vervelende plek.. Die utp-kabel wilden ze zonder meerprijs (287,50 euro) niet aanpassen. Dat hebben we zelf dan maar gedaan. Mijn advies is dat je ze goed in de gaten moet houden. Ze hebben ook gewoon utp-kabel met PE-mantel (voor buiten) bij zich. Maar die is duurder en ik denk dat ze standaard de binnenkabel willen gebruiken. Verschil: binnenkabel leversduur 1-3 jaar en buitenkabel 15-25 jaar.
Zonder specifiek je dorp/stad te noemen. Welke omgeving woon je? Er zijn meerdere teams.

• JeVe
In de buurt van Gorinchem. Ik begreep van Don dat ze het minste duo zijn. .Hij is ook hiervan op de hoogte overigens.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:55
Het is een hele leercurve idd voor iedereen dus ook voor de teams die plaatsen.
Ik was dusdanig aan de vroege kant dat het helemaal nog niet duidelijk was wat wel of niet in de standaard installatie zat en welke kabels allemaal nodig waren.
Uiteindelijk alles zelf gekocht en zelf getrokken.
Kostte incl buizen totaal 900,-
Nu zijn ze in een verbeterd stadium dat de teams wel meer doen in de standaard en er duidelijker is welke kabels nodig zijn.
Het volgende zal worden dat de teams qua ervaring en niveau gelijk goed zullen zijn, ze doen hun best denk ik.
Bij mij hielpen ze telefonisch een ander team en dat vond ik wel mooi om te zien.

• JeVe
ibak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:20:
[...]

Het is een hele leercurve idd voor iedereen dus ook voor de teams die plaatsen.
Ik was dusdanig aan de vroege kant dat het helemaal nog niet duidelijk was wat wel of niet in de standaard installatie zat en welke kabels allemaal nodig waren.
Uiteindelijk alles zelf gekocht en zelf getrokken.
Kostte incl buizen totaal 900,-
Nu zijn ze in een verbeterd stadium dat de teams wel meer doen in de standaard en er duidelijker is welke kabels nodig zijn.
Het volgende zal worden dat de teams qua ervaring en niveau gelijk goed zullen zijn, ze doen hun best denk ik.
Bij mij hielpen ze telefonisch een ander team en dat vond ik wel mooi om te zien.
Dat klopt ook wel en ik ben normaal gesproken echt niet zo moeilijk, maar ik was nu witheet.. Dan sta je met hen, hun baas en BE 3 kwartier heen en weer te pingpongen. In die tijd hadden ze makkelijk de juiste kabel kunnen trekken (die ik overigens zelf leverde).

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:10
JeVe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:56:
In de buurt van Gorinchem. Ik begreep van Don dat ze het minste duo zijn. .Hij is ook hiervan op de hoogte overigens.
Handig om dit zo neer te zetten... ?

19230 WP Sunpower (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• blue eyes
Nog even terugkomend op de HW meter, gewoon technisch.

Wat is de beste, logische positie om te plaatsen? Tussen de accus en de Deye?

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 10-12-2025 12:36 ]

• paQ
blue eyes schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:35:

Wat is de beste positie om te plaatsen? Tussen de accus en de Deye?
Dat is DC....

Wat wil je eigenlijk meten? Wat hoop je te kunnen zien er mee?

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 10-12-2025 12:36 ]

• blue eyes
Hmmm... datr gaat technisch dan gewoon niet werken :D :D lol

Accu verbruik, gebruik, in HW app.
Het is een beetje bypassen..... benaderen, ik weet het. Maar ik heb er hier nog 1 liggen....

[ Voor 53% gewijzigd door blue eyes op 10-12-2025 12:38 ]

• paQ
blue eyes schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:36:
Hmmm... datr gaat technisch dan gewoon niet werken :D :D lol

Accu verbruik, gebruik, in HW app.
Het is een beetje bypassen..... benaderen, ik weet het. Maar ik heb er hier nog 1 liggen....
Het kan niet beiden, daar is de HA integratie voor.
Je zou hem tussen de deye en je groepenkast kunnen hangen. Dan zie je al het 'heen en weer' verkeer tussen je verbruikers in je groepenkast en de omvormer zelf. (External CT in de integratie)
Bij accu laden alleen het verschil. PV aan de inverter zelf zie je niet.

side note: 6mm2 massief in de kooiklemmen van de HW / eastron meter, is niet de fijnste montage :X

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 10-12-2025 12:44 ]

• blue eyes
Hoe dan ook, je moet erg truccen.... Weten wat je eigen verbruik is, etc etc etc.
Is wellicht teveel.
Ik ga maar wachten op HW integratie - gaan ze niet alleen niet doen, heb wel dit wel bij HW aangegeven, graag Deye implementatie toevoegen ;)

Ik ga sowieso met HA aan de slag - maar zoals al gezegd, ik heb beiden draaien.

• KoningSlakkie
blue eyes schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:35:

Wat is de beste, logische positie om te plaatsen? Tussen de accus en de Deye?
Tussen de omvormer en de Accu kan idd niet omdat de HW-meter AC is.

Ik heb off-grid, dus bij mij komt de HW-meter aan de loadkant van de Deye. Dus daarmee meet ik in principe het huisverbruik. Op de andere kabel zit de hoofdmeter die ik dan ophaal via de HW P1-meter. Zo heb ik beide kanten afgedekt.

[ Voor 6% gewijzigd door KoningSlakkie op 10-12-2025 12:50 ]

• 0xygen500
Toch ook apart dat ze niet de juiste kabel direct gebruiken en volgens BE moet de omvormer overal 50cm ruimte hebben. Nou hebben ze dat bij mij ook niet helemaal aangehouden, maar rondom is genoeg ruimte.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:31
jeeedeee schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:24:
[...]

Zie hier de foto van mijn setup. Ik heb de DC kabels zelf voorbereid in 19mm hostalit buis(2x rood/zwart apart) tot onder de omvormer. Daarna zelf nieuwe MC4 connectors eraan gezet, de DC kabel is nog lekker lang, zodat ik deze altijd nog om kan hangen aan de GoodWe 10KN-ET die 1 1/2 meter verder rechts hangt, mocht ik daar behoefte aan hebben.
[Afbeelding]
Wat dingen die ik niet zo blij was met mijn installatie, maar misschien ben ik ook een zeur. Een volgende keer toch weer beter opletten.
  • De omvormer had nog best wat hoger geplaatst kunnen worden, en ook DC beveiliging zit te laag, een extra module is niet meer mogelijk. Terwijl ik had aangegeven wellicht in de toekomst dit te willen.
  • De HUB zit met een tyrap vast... Oftewel, hij hangt inmiddels al scheef
  • De wielen van de accu steken uit
Vraagje over de Hub is er een rede dat deze bij de omvormer wordt geplaatst? Ik zie dat dit niet overal zo gebeurd?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:37
Een mantelbuis in de grond geldt nog steeds als binnen dus daar doen ze niets verkeerd. Pas als de kabel buiten, bove de grond, loopt is een buitenkabel nodig. Voor in de grond een grondkabel. Alhoewel over de laatste twee veel verwarring staat, een grondkabel is mechanisch verstevigd maar een buitenkabel niet perse. Een grondkabel is vaak wel een buitenkabel maar niet andersom. Prijsverschil tussen binnen en grondkabel is ongeveer factor 2.

__/`\__/`\__

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een normale UTP kabel in een mantelbuis gaat wel langer mee dan 1-3 jaar, waarom denk je dat?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:47
paQ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:25:
[...]

Het enige voordeel is dat je componenten in je groepenkast hebt die je zelf wil.
Persoonlijk pas ik voor de Asia Chint met 12~16kW. Maar ik begrijp in dit topic dat de geplaatste automaat nog wel eens varieert.
Kun je vertellen waarom je die automaat niet wil?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sportmind schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:43:
[...]
Uit eerdere post omdat die te warm worden als ze ingesloten gemonteerd zijn, ik kijk daar ook naar want een beetje ruimtewinst is leuk maar niet als het spul opbrandt.
Daarbij kan je iets van de kwaliteit vinden, liever bekende merken met een lange geschiedenis dan het nieuwe vaak Chinese spul wat toch flink belast wordt (zeker met off-grid).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• JeVe
Wolly schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:23:
[...]

Een normale UTP kabel in een mantelbuis gaat wel langer mee dan 1-3 jaar, waarom denk je dat?
Ligt er maar aan of ie droog ligt. Bij mij staat het grondwater dikwijls tot aan het maaiveld. Dan blijft het in een mantelbuis ook niet droog. De goedkope PVC-kabel kan gewoon niet goed tegen water

• paQ
Sportmind schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:43:
[...]

Ik zou minder moeite hebben met een Europese markt Chint (~90 euro). Maar die ik in het begin van dit topic zag zijn Aziatische varianten. Een 3f alamat van 12 euro in huis van aliexpress.
Met de warmteontwikkeling zal het wel meevallen. Er is weinig sprake van langdurigheid zo blijkt. Meestal 8 min per keer. En volgens bij straks richting de 15 min per keer.

• Wolly
  • Niet online
Iemand nog UTP koperkabel van koper gezien voor een zacht prijsje?

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:37
JeVe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:59:
[...]

Ligt er maar aan of ie droog ligt. Bij mij staat het grondwater dikwijls tot aan het maaiveld. Dan blijft het in een mantelbuis ook niet droog. De goedkope PVC-kabel kan gewoon niet goed tegen water
Dan heb je de mantel his niet goed gelegd. Een goede mantelbuis is dikwijls een ribbelbuis van HDPE uit 1 stuk al dan niet verlengd met een lasmof. PVC riolering is minder geschikt maar toepasbaar mits goed verlijmd en dus waterdicht

__/`\__/`\__

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34
Wolly schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:11:
Ze hebben erg veel keuze... maar bijvoorbeeld: https://www.tme.eu/nl/det...v-5-1/ict-draden/digitus/

De verzendkosten zijn minder zacht...

Kwam ze tegen in een zoektocht naar kabel die oprecht RS485 is... Li2YCY wat ik gevonden heb, bijvoorbeeld https://www.tme.eu/nl/det...afgeschermd/lapp/0031335/
(Per meter snel een heleboel minder dan de enige die je makkelijk vind bij Cedel)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:35:
[...]

Ze hebben erg veel keuze... maar bijvoorbeeld: https://www.tme.eu/nl/det...v-5-1/ict-draden/digitus/

De verzendkosten zijn minder zacht...

Kwam ze tegen in een zoektocht naar kabel die oprecht RS485 is... Li2YCY wat ik gevonden heb, bijvoorbeeld https://www.tme.eu/nl/det...afgeschermd/lapp/0031335/
(Per meter snel een heleboel minder dan de enige die je makkelijk vind bij Cedel)
Dat is geen utp in de vorm van netwerkkabel toch?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:11:
Kijk even bij Sander Vunderink voor een Belden kabel.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34
ecn1985 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:50:
[...]

Vraagje over de Hub is er een rede dat deze bij de omvormer wordt geplaatst? Ik zie dat dit niet overal zo gebeurd?
Geen idee, wel makkelijk voor mij want hij heeft extra poorten waardoor mijn Enphase Gateway in de garage er ook op kan. En nog 1 poort over voor een willekeurige internet aansluiting.

Er lopen twee UTP kabels naar huis, 1 voor internet, 1 naar de meterkast.

• 0xygen500
[...]

Zie hier de foto van mijn setup. Ik heb de DC kabels zelf voorbereid in 19mm hostalit buis(2x rood/zwart apart) tot onder de omvormer. Daarna zelf nieuwe MC4 connectors eraan gezet, de DC kabel is nog lekker lang, zodat ik deze altijd nog om kan hangen aan de GoodWe 10KN-ET die 1 1/2 meter verder rechts hangt, mocht ik daar behoefte aan hebben.
[Afbeelding]
Wat dingen die ik niet zo blij was met mijn installatie, maar misschien ben ik ook een zeur. Een volgende keer toch weer beter opletten.
  • De omvormer had nog best wat hoger geplaatst kunnen worden, en ook DC beveiliging zit te laag, een extra module is niet meer mogelijk. Terwijl ik had aangegeven wellicht in de toekomst dit te willen.
Hub kan je easy fixen door op te hangen aan de muur toch?

• ecn1985
jeeedeee schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:16:
[...]

Geen idee, wel makkelijk voor mij want hij heeft extra poorten waardoor mijn Enphase Gateway in de garage er ook op kan. En nog 1 poort over voor een willekeurige internet aansluiting.

Er lopen twee UTP kabels naar huis, 1 voor internet, 1 naar de meterkast.
Ja vroeg het me af, zie bij een aantal installaties de hub niet bij de batterij hangen. Maar opzich idd wel handig dat er nog extra poorten vrij zijn..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• jeeedeee
ecn1985 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:59:
[...]

Ja vroeg het me af, zie bij een aantal installaties de hub niet bij de batterij hangen. Maar opzich idd wel handig dat er nog extra poorten vrij zijn..
Dit kreeg ik destijds van de installatie service van balans, dus er zijn meerdere mogelijkheden
1) 1x UTP wordt gebruikt als signaalkabel tussen de omvormer en de Eastron meter in de meterkast
2) 1x UTP kabel wordt gebruikt om ons EMS via PoE te voeden
3) 1x UTP om omvormer direct met LAN dongel te verbinden (om bijv te kunnen koppelen met Home Assistant)

De laatste 2 zou ook 1 kunnen worden, wanneer we de PoE switch bij de omvormer kunnen plaatsen. Dan moet daar wel een stopcontact voor aanwezig zijn.
En bij mij was een stopcontact aanwezig, dus hebben de installateurs dat gedaan... en voordeel dat ik dan extra apparatuur in de garage kan aansluiten. Ik heb ook geprobeerd uit te leggen dat ze mij PoE switch bij de meterkast konden gebruiken, maar dat werd te ingewikkeld |:( hun PoE was hoe dan ook nodig 8)7

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36
jeeedeee schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:18:
[...]

Dit kreeg ik destijds van de installatie service van balans, dus er zijn meerdere mogelijkheden

[...]

En bij mij was een stopcontact aanwezig, dus hebben de installateurs dat gedaan... en voordeel dat ik dan extra apparatuur in de garage kan aansluiten. Ik heb ook geprobeerd uit te leggen dat ze mij PoE switch bij de meterkast konden gebruiken, maar dat werd te ingewikkeld |:( hun PoE was hoe dan ook nodig 8)7
Ik heb 3x utp getrokken en kan POE vanuit de centrale switch leveren. Ik wil geen losse unmanaged switchjes in ‘t netwerk. Ben benieuwd, 15 januari komen ze langs, Regio Lansingerland.

• epicfailguy23
Zo na een beetje meegelezen te hebben met de installaties van mijn medetweakers, hield ik toch semi mijn hart vast.

Maar gisteren was dan toch de dag. Helaas kreeg ik de dag van tevoren een telefoontje dat er een 'team' was uitgevallen en dat ze in de ochtend eerst naar een andere installatie gingen en in de middag naar mij. De opmerking erbij was: is dat ze het waarschijnlijk niet afkregen bij mij, maar ze gingen kijken wat ze konden doen. (dat was wel prettig want ik heb mijn oprit open liggen i.v.m. sleuf voor de mantelbuis).

Omdat de klus in de ochtend iets uitliep waren ze rond 15:00 bij mij, maar ondanks dat ze later waren (en al een redelijke dag erop hadden zitten) klaagde ze geen minuut. Na een korte rondleiding en een korte uitleg wat mijn idee was, gingen ze meteen aan de bak.

Ze moesten alleen nog de gaten (schuin naar beneden) boren voor de kabels. daar kwam een boor van Ø20 van 1m uit de bus, die het overigens maar net haalde :7
Gaten zaten er zo in en kabel werd getrokken, (heb offgrid dus 6mm2 + 10mm2 + 2x utp) ze gaven aan maar 1 utp nodig te hebben maar trekken er standaard 2 mocht er met 1 iets mis zijn, die 2e mocht ik dan zelf maar gebruiken voor iets. Ze zagen mijn switch hangen in de meterkast en ik kreeg de vraag of die niet een POE poortje over had en of ze daar gebruik van mochten maken (graag zelfs! --> dus ik heb afgesproken dat ik zelf de UTP's op het pachtpaneel zet voor ze :*) ).

Met het trekken van de kabel de vraag die iedereen heeft: red ik het wel binnen de installatie meters? zoals eerder aangegeven ik schatte dat ik wellicht wel/niet genoeg had aan de 10m. de simpele reactie: nou als we om dat 1e metertje moeilijk moeten gaan doen dan kunnen we beter ophouden 8) . Dus dat was voor mij positieve nr 2.

Helaas zijn ze niet verder gekomen dan de kabels trekken (van locatie garage tot meterkast) en het uitladen van de batterij + alles wat erbij zit. Ze komen volgende week terug om alles aan te sluiten. Maar nu kan ik gelukkig alle zaken die aan de kant moesten weer terug plaatsen zodat de WAF weer in ere wordt hersteld :+

Deze mannen kwamen uit de buurt van Deventer (ik dacht BeterStroom) maar heb zeker geen klachten over ze (behalve de drukke planning dan, maar we willen allemaal dat het gisteren af is d:)b )

• zunrob
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:50:
Zo na een beetje meegelezen te hebben met de installaties van mijn medetweakers, hield ik toch semi mijn hart vast.

Maar gisteren was dan toch de dag. Helaas kreeg ik de dag van tevoren een telefoontje dat er een 'team' was uitgevallen en dat ze in de ochtend eerst naar een andere installatie gingen en in de middag naar mij. De opmerking erbij was: is dat ze het waarschijnlijk niet afkregen bij mij, maar ze gingen kijken wat ze konden doen. (dat was wel prettig want ik heb mijn oprit open liggen i.v.m. sleuf voor de mantelbuis).

Omdat de klus in de ochtend iets uitliep waren ze rond 15:00 bij mij, maar ondanks dat ze later waren (en al een redelijke dag erop hadden zitten) klaagde ze geen minuut. Na een korte rondleiding en een korte uitleg wat mijn idee was, gingen ze meteen aan de bak.

Ze moesten alleen nog de gaten (schuin naar beneden) boren voor de kabels. daar kwam een boor van Ø20 van 1m uit de bus, die het overigens maar net haalde :7
Gaten zaten er zo in en kabel werd getrokken, (heb offgrid dus 6mm2 + 10mm2 + 2x utp) ze gaven aan maar 1 utp nodig te hebben maar trekken er standaard 2 mocht er met 1 iets mis zijn, die 2e mocht ik dan zelf maar gebruiken voor iets. Ze zagen mijn switch hangen in de meterkast en ik kreeg de vraag of die niet een POE poortje over had en of ze daar gebruik van mochten maken (graag zelfs! --> dus ik heb afgesproken dat ik zelf de UTP's op het pachtpaneel zet voor ze :*) ).

Met het trekken van de kabel de vraag die iedereen heeft: red ik het wel binnen de installatie meters? zoals eerder aangegeven ik schatte dat ik wellicht wel/niet genoeg had aan de 10m. de simpele reactie: nou als we om dat 1e metertje moeilijk moeten gaan doen dan kunnen we beter ophouden 8) . Dus dat was voor mij positieve nr 2.

Helaas zijn ze niet verder gekomen dan de kabels trekken (van locatie garage tot meterkast) en het uitladen van de batterij + alles wat erbij zit. Ze komen volgende week terug om alles aan te sluiten. Maar nu kan ik gelukkig alle zaken die aan de kant moesten weer terug plaatsen zodat de WAF weer in ere wordt hersteld :+

Deze mannen kwamen uit de buurt van Deventer (ik dacht BeterStroom) maar heb zeker geen klachten over ze (behalve de drukke planning dan, maar we willen allemaal dat het gisteren af is d:)b )
Dit klinkt inderdaad als Jelco en Nick, dat zijn echte toppers!

• blue eyes
jeeedeee schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:18:
[...]

[...]

UTP bekabeling kan je natijd altijd zelf simpel verleggen, idem voor switch, etc.

• blue eyes
PisPix schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:24:
[...]

Ik heb 3x utp getrokken en kan POE vanuit de centrale switch leveren. Ik wil geen losse unmanaged switchjes in ‘t netwerk. Ben benieuwd, 15 januari komen ze langs, Regio Lansingerland.
Dat ga ik ook doen. Monteer het af op een patchpaneel, in de garage was het verzoek dit los te laten. Ik neem dan aan dat ze een stekkertje monteren.

Anders maak ik 3 patchpunten in de garage, bij de plek van de omvormer.

• zunrob
  • Nu online
blue eyes schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:02:
[...]

Dat ga ik ook doen. Monteer het af op een patchpaneel, in de garage was het verzoek dit los te laten. Ik neem dan aan dat ze een stekkertje monteren.

Anders maak ik 3 patchpunten in de garage, bij de plek van de omvormer.
Ik heb ook gewoon een kleine patchkastje bij de batterij gemaakt. Ze knijpen inderdaad zelf af, maar die kan dan prima ingestoken worden in de patchkast.

• blue eyes
Precies dat idd.
Ik ga dan 4 patch punten daar maken, komen dan in de meterkast - kunnen vanuit daar doorgelust worden naar what ever they want. Met 4 heb ik dan ook direct de buiten camera netjes weggewerkt, dat stond nog op de to do lijst (kabel hangt nu los aan de muur :D

[ Voor 89% gewijzigd door blue eyes op 11-12-2025 09:42 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat is dat toch met POE, de EMS heeft een 230V aansluiting waar ze een netsnoer op kunnen zetten.
Dat lijkt me voordeliger en zekerder dan een extra kastje monteren als die echt alleen daar voor is :|
Heeft iemand een merk en type van dat kastje, dan weet ik tenminste zeker dat ik hem niet nodig heb :)
Waar hij hier ook komt, er is een wcd en een 1Gbs switch aanwezig.

Verder goed om te lezen dat ze ethernet in een mantelbuis doen, ik heb alleen geen idee of de grond hier vochtig is (grotendeels gestort zand onder een grindbed).
Als ze er toch 2 trekken heb ik er 1 reserve, eventueel zouden ze een bestaande buis waar de huidige ethernet in zit (die ging er met rj45 en al doorheen) kunnen gebruiken.
https://portworld-solu.co...h-control-panel/#tab-id-2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKSw3Ti0yM1IWg-_AAfHSrb6Osg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QEdlPjkOgWz3pA0S15eF3Mq.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 24% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-12-2025 10:32 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
Die EMS behuizing zit echt tot de nok vol gepropt. Ik denk dat daar een separate voeding gewoon niet meer bij past.

[ Voor 175% gewijzigd door paQ op 11-12-2025 10:12 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ja hoor, er zit een groen blokje in als Balans dat tenminste zo heeft gelaten en alleen de software schreef.

• ecn1985
Ik heb het nog niet helemaal helder..

Dus als je een poe aansluiting vrij hebt kan de hub komen te vervallen?

Ongeacht de hub wel of niet gebruikt wordt, er blijven 2 utp kabels nodig naar de meterkast?

De UTP kabel, deze zit standaard bij de installatie of beter deze zelf te trekken?

[ Voor 61% gewijzigd door ecn1985 op 11-12-2025 10:39 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ja, heb je POE dan klopt dat.
Zonder is mooier, je hebt dan de diepte van de rj45 niet nodig want de kabels komen er vanaf de zijkant in.
Nu zal er wel een opbouw kastje zijn waar hij in gaat, maar het kan een stuk platter denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-12-2025 10:39 ]

• paQ
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:33:
Ja hoor, er zit een groen blokje in als Balans dat tenminste zo heeft gelaten en alleen de software schreef.
op 230V? :? (klopt dat wel?)
Waarom zou je dat willen als de ethernetkabel die je sowieso moet aansluiten PoE kan zijn?
Dat bakje zit echt stampvol al. Nog een extra kabel voor de voeding erbij bedoel ik is wel een dingetje.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik weet niet welk bakje bedoelt, is dat waar de EMS module in zit?
Als mijn plaatje klopt dan zit er alleen een ethernetkabel in en RS485 tenzij ik iets mis.

• paQ
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:51:
Als mijn plaatje klopt dan zit er alleen een ethernetkabel in en RS485 tenzij ik iets mis.
En een USB redundant aansluiting dacht ik. Het is al best wel proppen.
Maar ik snap de weerstand tegen het PoE deel niet zo eerlijk gezegd. Er is nou eenmaal gekozen voor deze wijze van voeden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

POE is behoorlijk inefficiënt en vrij kwetsbaar, onnodig ook als het kastje al een eigen 230V aansluiting heeft.
Dat het in sommige gevallen handig is zal ik niet ontkennen, een netsnoer geeft minder werk en materiaal.
Je zou je hooguit zorgen kunnen maken over die voeding omdat ie zo compact is en warmte genereert in het kastje (al kan dat voordelig zijn in een onverwarmde ruimte).

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:53

dof

[...]

Staat wel mooi in verticale zin dunkt me.

Zelf ga ik er bovenop zitten als ze hier bezig gaan. Ik zit er zelfs aan te denken om gewoon met krijtje de plekken aan te geven waar ik het wil hebben staan en hangen. Zeker die DC switch zie ik vaak in de weg zitten van toekomstige batterij uitbreidingen. Ik las in ouder bericht dat Balans zegt dat de DC kabel maximaal 2 mtr mag zijn.

De kabels tussen de meterkast en de plek waar de omvormer komt te staan had ik ingeschat op 12 tot 14 mtr (via schone kruipruimte). Nu ik een proefkabel heb getrokken en op zowel op de omvormer plek als de meterkast 180 cm als richt-hoogte van aansluiting heb gebruikt, kom ik op 14,50 mtr, dus ik heb maar 15 mtr besteld. :)

Worden dan kabels 10mm2, 6 mm2, en twee utp kabels. Gaten zijn geboord en kabels kan ik nu zo leggen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:53

dof

Blijft over dat ik nog steeds zit te twijfelen over aanschaf van de Off Grid functionaliteit (die simpeler qua aanleg & werking is dan ik eerst had gedacht). Als ik dat later zelf ga/kan aanleggen kan het een stuk goedkoper.

Heeft iemand de bekabeling IN dat Off grid kastje al eens bekeken?

Ik heb een schema van de Off-Grid in beeld maar twijfel nog over de juistheid (want bedrading in dat kastje is me niet zeker). Gebleken uit posts is dat de Deye alles regelt voor de Off Grid en niet de ATS (die gewoon als handmatige schakelaar werkt om de Deye te By-Passen).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36
Ik heb niet de off-grid genomen omdat ik Solaredge PV heb, maar vraag me af of er wel een WCD te maken is aan de omvormer die nog werkt bij stroomuitval. Weet iemand dat?

• paQ
hoe gaan de testjes bij iedereen? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ccdnt-mqrfBWk5aHtMGAZ5ezOLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hztinE7HwddUXAqXy8sF0aRj.png?f=fotoalbum_large

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:02
Hier ziet het er precies hetzelfde uit :*)

• KoningSlakkie
De Accu is geinstalleerd en werkt. Ik probeer het toe te voegen aan EVCC maar ik krijg foutmeldingen:
battery mode: modbus: response data size '1' does not match count '4'30
10 minuten geleden

battery mode: read failed: modbus: response transaction id '6801' does not match request '198'
10 minuten geleden

battery mode: read failed: modbus: response transaction id '21467' does not match request '194'
Ik weet niet wat dit betekent. Maar ik kan mij voorstellen dat er een commando wordt gestuurd maar geen response wordt terug gepingt. Maar ik wil eigenlijk de Deye alleen inlezen en niet besturen (want dat doet de Balans Energie EMS al). Ik zie snel geen mogelijkheid om active battery control uit te zetten. Dus ik ben nu genoodzaakt om alle entity data los via home assistant binnen te halen.

Nog even kijken welke ik allemaal moet hebben van alle solarman entities.
Bij mij nog niet, wellicht ben ik niet toegevoegd aan de pool aangezien deze gisteren rond 14 uur is opgeleverd voordat ze naar @epicfailguy23 gingen.

[ Voor 21% gewijzigd door KoningSlakkie op 11-12-2025 11:39 ]

• paQ
KoningSlakkie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:34:

Bij mij nog niet, wellicht ben ik niet toegevoegd aan de pool aangezien deze gisteren rond 14 uur is opgeleverd voordat ze naar @epicfailguy23 gingen.
en je zit te stoeien met modbussignalen :P

• jeeedeee
Schuurman92 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:33:
[...]

Hier ziet het er precies hetzelfde uit :*)
+1 hier, alleen af en toe wat minder export door gebruik in huis :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5Y0F2PZpB5_DaAxF6aj6WbwZa8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/akzrcA2IZ0sNqU9v6O8Wz1fY.png?f=user_large

• jeeedeee
PisPix schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:24:
Ik heb niet de off-grid genomen omdat ik Solaredge PV heb, maar vraag me af of er wel een WCD te maken is aan de omvormer die nog werkt bij stroomuitval. Weet iemand dat?
Nee, niet direct aan de omvormer, dan kan er teveel stroom gaan lopen. Wat wel kan is een extra groepenkast/onderverdeler plaatsen en daar dan een groep voor een stopcontact opzetten.

Zelf twijfel ik trouwens sterk of de Solaredge niet ook gewoon op de MI ingang kan, in het Deye forum lees ik dat deze daar gewoon op kan. Dus dat gaan we hier t.z.t. ook eens proberen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:41
Hier ook benieuwd naar.
Don gaf aan dat dit mogelijk is en via de installateur kan. Dit lijkt mij ook prima zelf te realiseren.

• epicfailguy23
De Accu is geinstalleerd en werkt. Ik probeer het toe te voegen aan EVCC maar ik krijg foutmeldingen:

[...]

[...]

Oh als jij ze minder koffie had gegeven was het bij mij al af geweest :+ Maar toevallig dat je elkaar dan zo (online) tegenkomen. *;

• KoningSlakkie
paQ schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:41:
[...]

Ja ik heb de koppeling maar daarna direct verwijderd. Hij is gelukkig wel in de nacht opgeladen met een aantal activaties, naar de 70% gestegen.
paQ schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:41:
[...]

Is dat het? O-)

In ieder geval de Powerflow werkt nu :9~ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XOJfEV0uLDhEaqlVQ76SMactB4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/9qghffrqr08CqJZzTXnKWgxy.gif?f=user_large

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maar die PoE, is vanuit Balans nu een Hub geleverd of een Switch? Ik zie in de posts hiervoor beide woorden gebruikt worden, maar functie is toch echt anders.

• Ronald
Source90 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:48:
[...]

Hier ook benieuwd naar.
Don gaf aan dat dit mogelijk is en via de installateur kan. Dit lijkt mij ook prima zelf te realiseren.
Mini groepenkastje met voeding van de Load zou ik zo denken.

Dat is niet fundamenteel anders dan de formele off-grid setup voor het hele huis doet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:02
Source90 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:48:
[...]

Hier ook benieuwd naar.
Inderdaad. Ik vind m ook wel interessant om op deze manier aan te pakken. kun je de meest essentiele dingen toch nog van stroom voorzien. Voor relatief weinig geld.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Schuurman92 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:52:
[...]

Inderdaad. Ik vind m ook wel interessant om op deze manier aan te pakken. kun je de meest essentiele dingen toch nog van stroom voorzien. Voor relatief weinig geld.
Ik heb hem ook aangevraagd ja. Een wcd, of in luxe variant zelfs een klein groepenkastje.

• paQ
Get!em schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:51:
Maar die PoE, is vanuit Balans nu een Hub geleverd of een Switch? Ik zie in de posts hiervoor beide woorden gebruikt worden, maar functie is toch echt anders.
PoE switch

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Eind februari sta ik hier op de rol voor installatie. Net email binnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 11-12-2025 11:55 ]

• Source90
Schuurman92 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:52:
[...]

Precies dat!
Wordt nu overal bang gemaakt voor de "water, stroom en internet eruit: niet of het in Nederland gebeurt maar wanneer".

Belangrijkste voor ons is dan de koelkast en vriezer van stroom te voorzien, een lampje en eventueel het modem als internet het wel doet. Dat kan ik t.z.t. dan wel met een haspel op de thuisaccu.

In onze woning zal het bij stroomuitval een week of langer wel warm blijven zonder stoken.

Als BE hem niet net daarvoor leeg heeft getrokken :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 11-12-2025 11:57 ]

• Ronald
Get!em schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:54:
[...]

Ik heb hem ook aangevraagd ja. Een wcd, of in luxe variant zelfs een klein groepenkastje.
Het MOET echt via een installatieautomaat. De Deye gooit er (Accu + Grid feed) rustig 52A (per fase!!) uit.
Dat is ook de reden van de 10mm² kabel ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 11-12-2025 11:57 ]

• Source90
Ronald schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:56:
[...]

Het MOET echt via een installatieautomaat. De Deye gooit er (Accu + Grid feed) rustig 52A (per fase!!) uit.
Heb zelf nog een hele bak ABB installatieautomaten en wat aardlekautomaten liggen. Zelfs ook nog een 110x330mm HAF kast, maar dat is net wat te veel van het goede.
Dan maak ik wel een groepenkastje. Enige is waar die op aangesloten moet worden, ben benieuwd of de installateurs daar naar hinten of dat het "enkel via ons kan".

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:56:
[...]

Goed dat je het benoemt.

Wat is het minimale dat het groepenkastje moet hebben dan? Misschien kunnen we een soort boodschappenlijstje maken die door mensen als basis gebruikt kan worden (incl mezelf, want ik ben weinig electrotechnisch)

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:33

Jerra

Beunhaas in wording

Als je zelf niet elektrotechnisch bent kun je naar mijn inziens beter een (bevriende) elektromonteur vragen om het voor je te installeren en in te kopen.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:33

Jerra

Beunhaas in wording

Of natuurlijk laten regelen door de installateurs :)

• zunrob
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:51:
De RJ45 is sowieso nodig om het EMS met internet te verbinden, dus handig om hem dan ook meteen voor PoE te gebruiken toch?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Ik weet niet wat dit betekent. Maar ik kan mij voorstellen dat er een commando wordt gestuurd maar geen response wordt terug gepingt. Maar ik wil eigenlijk de Deye alleen inlezen en niet besturen (want dat doet de Balans Energie EMS al). Ik zie snel geen mogelijkheid om active battery control uit te zetten. Dus ik ben nu genoodzaakt om alle entity data los via home assistant binnen te halen.

Nog even kijken welke ik allemaal moet hebben van alle solarman entities.

[...]

Met welk doel voeg je hem toe aan EVCC? Aansturing vanuit EVCC lijkt me nu lastig met Balans, omdat de logica van optimaal laden niet past bij de algemene zin van hoe EVCC dat heeft geprogrammeerd. EVCC denkt dat hij zelf het EMS is en stuurt.
In het ideale geval wil je dat het EMS van Balans de goede beslissingen geeft op een API en via de SEMP endpoint van EVCC de chargers aanstuurt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jerra schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:06:
Of natuurlijk laten regelen door de installateurs :)
Dit dus, ze zijn er toch al. Enige is, dat ze wel verwachten dat je zelf het materiaal hebt klaarliggen, vandaar het boodschappenlijstje.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 11-12-2025 12:15 ]

• Source90
Get!em schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:14:
[...]

Dit dus, ze zijn er toch al. Enige is, dat ze wel verwachten dat je zelf het materiaal hebt klaarliggen, vandaar het boodschappenlijstje.
Als jij dan, na installatie van het groepenkastje, voor de bühne een foto wilt delen O-)
Dan is mijn dank groot!

En volgens mij kunnen zij ook de spullen meenemen, betaald dan wel een premium. Vooraf aangeven wat je wilt en dan nemen zij het mee, lijkt mij.

---

Hier ga ik waarschijnlijk het volgende gebruiken:
ABB HAF HLD11
ABB inzetstuk 175-01 (2x)
Aardeblokje
Aardlekautomaat en/of installatieautomaten.

Op de HLD11 na, heb ik hier alles al liggen

[ Voor 32% gewijzigd door Source90 op 11-12-2025 12:22 ]

• zunrob
  • Nu online
Ja, als ik het goed heb is het niet meer dan kabel in de LOAD, dan afzekeren in een klein kastje met een alamat, en dan de wcd's eraan. Volgens mij moet je dan wel de island mode aanzetten. Wil je er vanzelf stroom op hebben bij grid wegval.
@Domba kan het precies uitleggen. :)

Volgens mij:
- kabel
- klein groepenkastje
- hoofdschakelaar (?)
- alamat
- Wago's
- WCD's

[ Voor 15% gewijzigd door zunrob op 11-12-2025 13:31 ]

• zunrob
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:54:
[...]

Aangevraagd bij de installateur? Bij mij was deze optie er nog niet. Maar is ook makkelijk zelf te realiseren. Lijkt me.

Enige nadeel is dat je alsnog met verlengsnoeren aan de slag moet.

• KoningSlakkie
Get!em schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:13:
[...]

Met welk doel voeg je hem toe aan EVCC? Aansturing vanuit EVCC lijkt me nu lastig met Balans, omdat de logica van optimaal laden niet past bij de algemene zin van hoe EVCC dat heeft geprogrammeerd. EVCC denkt dat hij zelf het EMS is en stuurt.
In het ideale geval wil je dat het EMS van Balans de goede beslissingen geeft op een API en via de SEMP endpoint van EVCC de chargers aanstuurt.
Mijn doel is om nog steeds op zonne energie te kunnen laden. Dus ik wil dat EVCC de EMS is van de laadpaal zodat overtollige energie de auto in stroomt en niet de thuisaccu.

Dus bij laten we zeggen bij 3 kW overschot zal ook de Thuis accu willen laden. Met EVCC kan ik de laadpaal forceren op 3 kW, waardoor de auto gaat laden, en de thuisaccu denkt dat er geen overschot of vraag is. Dus ik bestuur de thuisaccu niet, ik houd hem alleen voor de gek.

Secundair, kan ik nog zeggen als de thuis accu voller is dan bijv 80% (als ik thuis aankom), ga dan maar gewoon fast chargen totdat de thuis accu gedaald is naar 50% is. Dit kan allemaal zonder dat ik commando's stuur naar de thuisaccu.

In theorie zou dat allemaal moeten lukken, nu nog even kijken of ik dat voor elkaar krijg met EVCC.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:19:
[...]

Aangevraagd bij de installateur? Bij mij was deze optie er nog niet. Maar is ook makkelijk zelf te realiseren. Lijkt me.
Gewoon aangegeven dat ik graag een WCD als backup wil. Daarop kwam antwoord, dat ik dat met installateur moest overleggen.
Dat ga ik nu doen, heb net de email met de installatiedatum binnen, zie vorige post.
Enige nadeel is dat je alsnog met verlengsnoeren aan de slag moet.
met de 0,1% van de momenten dat dat dan echt moet? toch niet echt een probleem. Vooralsnog is stroomuitval ofwel gepland onderhoud van de netbeheerder, of pure pech die meestal niet lang duurt.
langste dat ik in afgelopen 5 jaar zonder stroom zat, was er een trafohuis in de fik, maar binnen 4 uur na brand-meester hadden ze er een generator op aangesloten om de wijk weer te voorzien van stroom.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb niet de off-grid genomen omdat ik Solaredge PV heb
Beetje vreemde redenatie, wil je alleen off-grid gaan als pv dan nog werkt?
ik vind het wel een pluspunt dat m'n hele woning door kan blijven draaien, als het hier nodig was dan duurde het meestal nog geen 4 uur en met de 12kW van de Deye hoeft m'n warmtepomp niet direct uit te gaan (heel fijn als de vorstbeveiliging blijft werken).

Ik overweeg inmiddels ook om het zelf te gaan doen en het alleen voor te laten bereiden (10mm2 trekken), dat kastje inrichten en aansluiten lukt me wel als iemand een schema heeft en dat zou me denk ik €1000 besparen (€500 materiaal).
Ik zou misschien een extra 5x4mm2 kunnen (laten) trekken waar mijn SMA omvormers op kunnen, die gaan blijkbaar in storing tenzij ze op de GEN ingang of vergelijkbaar van de Deye komen.
Dan is het wel leuk om te weten hoeveel verlies dat geeft vergeleken met nu en of het met 2 1-fase omvormers goed te balanceren is voor de Deye (2500W en 4000W AC).
zunrob schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:13:
[...]

De RJ45 is sowieso nodig om het EMS met internet te verbinden, dus handig om hem dan ook meteen voor PoE te gebruiken toch?
Tenzij je geen POE hebt en het met een netsnoertje even goed werkt, het scheelt een kastje en een rj45 kabel omdat er dan maar 1 nodig is (oogt overzichtelijker).

• zunrob
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:26:
[...]

Beetje vreemde redenatie, wil je alleen off-grid gaan als pv dan nog werkt?
ik vind het wel een pluspunt dat m'n hele woning door kan blijven draaien, als het hier nodig was dan duurde het meestal nog geen 4 uur en met de 12kW van de Deye hoeft m'n warmtepomp niet direct uit te gaan (heel fijn als de vorstbeveiliging blijft werken).

Ik overweeg inmiddels ook om het zelf te gaan doen en het alleen voor te laten bereiden (10mm2 trekken), dat kastje inrichten en aansluiten lukt me wel als iemand een schema heeft en dat zou me denk ik €1000 besparen (€500 materiaal).
Ik zou misschien een extra 5x4mm2 kunnen (laten) trekken waar mijn SMA omvormers op kunnen, die gaan blijkbaar in storing tenzij ze op de GEN ingang of vergelijkbaar van de Deye komen.
Dan is het wel leuk om te weten hoeveel verlies dat geeft vergeleken met nu en of het met 2 1-fase omvormers goed te balanceren is voor de Deye (2500W en 4000W AC).

[...]

Tenzij je geen POE hebt en het met een netsnoertje even goed werkt, het scheelt een kastje en een rj45 kabel omdat er dan maar 1 nodig is (oogt overzichtelijker).
Dit is hoe het aan wordt gesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJRiJO4hHL_x5g4kzRVQ2Ej1deU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AbyjHmRCh8WWJ9Tata1MnrHx.png?f=fotoalbum_large

Je hebt de RJ45 dus sowieso nodig. Ik snap niet helemaal waarom je de PoE niet wilt?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zunrob schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:33:
[...]

Dit is hoe het aan wordt gesloten.

[Afbeelding]

Je hebt de RJ45 dus sowieso nodig. Ik snap niet helemaal waarom je de PoE niet wilt?
Kijk deze is toch anders uitgevoerd dan die van mijn plaatje, er zit usb waar de andere een 230V blokje heeft.
Er zit blijkbaar een 12V/2A aansluiting op, dat is een gewone ronde adapter aansluiting.
Ik vind minder losse kastjes er netter uit zien en het is wel apart dat een POE kastje met netsnoer wordt gekozen als een 12V adapter ook kan (indien er een wcd ter plekke is).

• zunrob
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:52:
[...]

Kijk deze is toch anders uitgevoerd dan die van mijn plaatje, er zit usb waar de andere een 230V blokje heeft.
Er zit blijkbaar een 12V/2A aansluiting op, dat is een gewone ronde adapter aansluiting.
Ik vind minder losse kastjes er netter uit zien en het is wel apart dat een POE kastje met netsnoer wordt gekozen als een 12V adapter ook kan (indien er een wcd ter plekke is).
Maar de RJ45 zit er al, die hebben ze sowieso nodig voor internet toegang. Als je via diezelfde aansluiting ook voeding kunt doen dan is dat toch fijner dan nog een extra adapter?

• paQ
Ik begrijp steeds minder van "het probleem".
Een netsnoer wil je niet, maar een 230 / 12V adapter wel :? (want dat is lekker handig met er ooit nog een stekker naast krijgen?)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zunrob schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:09:
[...]

Maar de RJ45 zit er al, die hebben ze sowieso nodig voor internet toegang. Als je via diezelfde aansluiting ook voeding kunt doen dan is dat toch fijner dan nog een extra adapter?
Ik heb al een ethernetswitch en 230V ter plekke, dan is POE gebruiken ipv een 12V voeding niet heel logisch.
paQ schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:12:
Ik begrijp steeds minder van "het probleem".
Een netsnoer wil je niet, maar een 230 / 12V adapter wel :? (want dat is lekker handig met er ooit nog een stekker naast krijgen?)
Er is hoe dan ook een wcd (stekker) nodig, waarom dan niet een simpele 12V adapter wanneer dat kan?
Heb je dat niet ter plekke dan snap ik dat POE de voorkeur heeft, maar om dat dan standaard te doen...

• paQ
Ik heb er al te veel posts aan besteed, maar voeden zul je sowieso moeten.
Als je al een switch hebt hangen met PoE > geen extra kastje nodig
Heb je een switch zonder PoE > voeding nodig.
Wat maakt dat in hemelsnaam uit of dat met een 230V Schuko netsnoer gaat, of middels een 230V adapter naar 12V die je nog ergens moet inpielen?

Bekijk het op moment van installeren zou ik zeggen. Als je dan een voor jou 'betere' mogelijkheid ziet om de EMS van voeding te voorzien dan kies je dat toch? Heb je een los kastje minder, maar je zal nog steeds ergens voeding vandaan moeten toveren.

• Ronald
Get!em schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:04:
[...]

Goed dat je het benoemt.

Wat is het minimale dat het groepenkastje moet hebben dan? Misschien kunnen we een soort boodschappenlijstje maken die door mensen als basis gebruikt kan worden (incl mezelf, want ik ben weinig electrotechnisch)
Op zich eens met @Jerra ... maar het absoluut minimum is:
Hoofdschakelaar (63A, gewoon omdat de Deye er zoveel op zou kunnen prakken als je er genoeg groepen achter plakt)) + Alamat (16A 30mA).

Gooi je 4 van dergelijke groepen op 1 fase, dan heb je ook weer intern die 10mm² nodig.

Er zijn het nodige aan variaties mogelijk...

• zunrob
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:16:
[...]

Ik heb al een ethernetswitch en 230V ter plekke, dan is POE gebruiken ipv een 12V voeding niet heel logisch.

[...]

Er is hoe dan ook een wcd (stekker) nodig, waarom dan niet een simpele 12V adapter wanneer dat kan?
Heb je dat niet ter plekke dan snap ik dat POE de voorkeur heeft, maar om dat dan standaard te doen...
Als je de huidige ethernet switch zonder PoE (denk ik dan) vervangt door de PoE switch heb je nog steeds evenveel apparatuur en je WCD nog vrij. :)

Maar idd, vooral even afstemmen met de heren ter plekke, dan komt het helemaal goed!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:23:
Ik heb er al te veel posts aan besteed, maar voeden zul je sowieso moeten.
Als je al een switch hebt hangen met PoE > geen extra kastje nodig
Heb je een switch zonder PoE > voeding nodig.
Wat maakt dat in hemelsnaam uit of dat met een 230V Schuko netsnoer gaat, of middels een 230V adapter naar 12V die je nog ergens moet inpielen?

Bekijk het op moment van installeren zou ik zeggen. Als je dan een voor jou 'betere' mogelijkheid ziet om de EMS van voeding te voorzien dan kies je dat toch? Heb je een los kastje minder, maar je zal nog steeds ergens voeding vandaan moeten toveren.
Simpel, omdat ik niet alles dubbel hoef te hebben en dat maakt het extra kwetsbaar.
zunrob schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:30:
[...]

Als je de huidige ethernet switch zonder PoE (denk ik dan) vervangt door de PoE switch heb je nog steeds evenveel apparatuur en je WCD nog vrij. :)

Maar idd, vooral even afstemmen met de heren ter plekke, dan komt het helemaal goed!
Ik heb een 8 poort 1Gbs switch zonder POE, een 12V adapter kan ik prima kwijt in een stekkerblok.
Het is er allemaal al en ik vermoed dat de POE switch geen 8 poorten heeft maar minder, hij zou normaal gesproken enkel de Deye en de EMS van ethernet voorzien.
Ik vraag me nog wel af waar de usbkabel voor is, je kan het geen redundante voeding noemen als de POE switch hem voedt maar wellicht wel als die in de Deye zit.

• zunrob
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:44:
[...]

Simpel, omdat ik niet alles dubbel hoef te hebben en dat maakt het extra kwetsbaar.

[...]

Ik heb een 8 poort 1Gbs switch zonder POE, een 12V adapter kan ik prima kwijt in een stekkerblok.
Het is er allemaal al en ik vermoed dat de POE switch geen 8 poorten heeft maar minder, hij zou normaal gesproken enkel de Deye en de EMS van ethernet voorzien.
Ik vraag me nog wel af waar de usbkabel voor is, je kan het geen redundante voeding noemen als de POE switch hem voedt maar wellicht wel als die in de Deye zit.
Op die USB adapter zit de kabel naar de Eastron aangesloten.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zunrob schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:46:
[...]

Op die USB adapter zit de kabel naar de Eastron aangesloten.
Ah, dat zou een usb naar m-bus (RS485) omzetter kunnen zijn.

• paQ
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:44:
[...]

Ik heb iig nergens geschreven dat die USB er voor de voeding is.
De USB stick pakt idd data van de modbus meter. Redundant voor als de data via de omvormer faalt. (of andersom)
Het is overigens een 4 poorts PoE Switch.

Maar ik ga er nu echt over ophouden :+
Kan me gewoon niet voorstellen dat het zo'n issue veroorzaakt dat we het er nu al tig posts over hebben 8)7

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij redundant denk ik eerder aan een voeding dan aan data, hier is het dus data.
Mijn verhaal hoort bij de voorbereiding, ik wil weten wat er speelt als een installateur iets voorstelt waarbij ik het eenvoudig probeer te houden (zo weinig mogelijk schakels waar een storing kan komen).

• 0xygen500
Je kan toch gewoon hun gang laten gaan. Als het niet bevalt trek je die utp kabel uit die switch en prop je het in je eigen switch. Heb je een switch gratis.

• 0xygen500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x45Z4LsodgTnOd2YA4ktxhMIO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/po3neeVoEgNh5S02XOt0FkCl.jpg?f=fotoalbum_large
Leuk om ook eens terug te leveren 😅

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Noem het maar gratis, die switch heb ik toch echt betaald :)
Ik ben eens aan het bekijken of ik m'n 2 SMA omvormers (en een Hoymiles) op de GEN ingang van de Deye ga aansluiten, tenzij dat te veel verliezen geeft (of ik moet een ATS er tussen zetten voor off-grid).
Een huidige 1-fase 4mm2 kabel loopt van de 1e verdieping via de kruipkelder naar de meterkast, direct naar de schuur waar de Deye komt scheelt weer 2x 4m lengte.
Een verschil of voordeel t.o.v. op de grid is dat de Deye er meer mee kan en het groepen scheelt in de meterkast.
Zoals het nu is lijkt verdelen over 3 fasen niet erg gunstig te kunnen met 4KW, 2,5kW en 700W AC omvormers.
Pv opnieuw verdelen is ook niet handig met 12x385Wp op ZW, 760Wp idem en 12x270Wp op N/O.

• 0xygen500
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:06:
Noem het maar gratis, die switch heb ik toch echt betaald :)
Ik ben eens aan het bekijken of ik m'n 2 SMA omvormers (en een Hoymiles) op de GEN ingang van de Deye ga aansluiten, tenzij dat te veel verliezen geeft (of ik moet een ATS er tussen zetten voor off-grid).
Een huidige 1-fase 4mm2 kabel loopt van de 1e verdieping via de kruipkelder naar de meterkast, direct naar de schuur waar de Deye komt scheelt weer 2x 4m lengte.
Een verschil of voordeel t.o.v. op de grid is dat de Deye er meer mee kan en het groepen scheelt in de meterkast.
Zoals het nu is lijkt verdelen over 3 fasen niet erg gunstig te kunnen met 4KW, 2,5kW en 700W AC omvormers.
Pv opnieuw verdelen is ook niet handig met 12x385Wp op ZW, 760Wp idem en 12x270Wp op N/O.
Je wilt korting of wat bedoel je precies?

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:40
Is bij jullie ook de data van 5 en 6 december leeg in de portal?

• jeeedeee
QuarkuS schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:25:
Is bij jullie ook de data van 5 en 6 december leeg in de portal?
Ja hier ontbreekt die ook nog :(
Pagina: 1 ... 31 ... 55 Laatste