Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:47:
[...]

Zou je de yaml mbt je opbrengst/kosten vandaag willen delen? :)
Je kunt de invoeden en afnemen sensoren gewoon in je Energiedashboard opgeven als tariefsensoren. Heb je hetzelfde effect. Klopt min of meer met de all in berekening 2 dagen later. Los van achteraf ingestelde regeltoestanden natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIw-LFm_9-FPjtXdOWNlZZQH1xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2GDHxrTbcThThvIyF0x2wWrt.png?f=fotoalbum_large

Verder is het gewoon een sensor die bij negatieve GRID invoeden sensor telt, en bij positieve GRID afnemen sensor optelt. Die schrijf je weg in een helper, en elke nacht reset je die helper.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 11-05-2026 19:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-05 14:32
deejeebv schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Voor jou wel, hier SOC nu 99%, prijs van 8.4 ct, maar er wordt niet (extra) geëxporteerd.
Daar was ik wat te snel soc toch nog de 99% aangetikt toch nog wat avondzon op de panelen.. zit nu nog op 95% morgen gaat de EV weer wat meer rijden, geeft net wat meer lucht..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:10
Iemand handig met Adobe, Photoshop of AI?

Ik heb ruzie met AI, hij wil mij niet begrijpen (ik zal wel de verkeerde vragen stellen). Ik krijg geen plaatje van een stack met 5 accu's in de juiste maten.

Ik denk dat dit plaatje origineel bij PaQ vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf5UiifZnRpnmFU_2_BkFGtWbpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y53jy2vIAw2uHS6kVI3GRsFY.jpg?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• ecn1985
offtopic:
Had straks 2 battery verkopers op de stoep staan, was tijdens het eten dus had geen tijd om het hele verhaal aan te horen maar zag hun gezicht vertrekken toen ik zei dat er al 48kWh in de garage stond, toen was het gesprek heel snel voorbij.
Ze slaan aan op een dak vol panelen en proberen dan een opening te vinden met wist u dat: het salderen stopt aan het einde van het jaar 8)7

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:31
blue eyes schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:09:
Iemand handig met Adobe, Photoshop of AI?

Ik heb ruzie met AI, hij wil mij niet begrijpen (ik zal wel de verkeerde vragen stellen). Ik krijg geen plaatje van een stack met 5 accu's in de juiste maten.

Ik denk dat dit plaatje origineel bij PaQ vandaan komt.

[Afbeelding]
Even geprobeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/029c09ZLT0QdZsoJE_Z2shbwDfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BNqMefgVZW6mfktwONOwWjfJ.png?f=fotoalbum_large

Zoiets? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlnObUSJzE4s9c6aYN_9cqpnYIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2XVSA5pVbmcv6TcksXRo6aiP.png?f=fotoalbum_large

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:29
@Wolly Ik heb nog even een voorbeeld opgehaald van de kosten bij regeltoestand 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZHzZR02cqsvyyT4mBU3PxhrCm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JKe2OgWUI406xQEUPTvu91NU.png?f=fotoalbum_largeDit was op 6 mei. De totale kosten voor dat kwartier zijn (0.164*0.066€) + (0.094* 3.895€) = 0.38€ te betalen aan BalansEnergie, dat is kaal, daar komt nog (0.164+0.094) * 0.02€ aan kosten bij.

Leuker kan ik het niet maken.

• paQ
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoVNpabbV4AZvcHGX6IAWCjzA5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3GMMvcFsjAD7V81EUTqQDYm2.png?f=fotoalbum_large

Hier heb je m'n "origineel'.
Wellicht wil hij beter zonder achtergrond.

• blue eyes
Je hebt dezelfde uitdaging als ik had, heb. De accu is niet meer van dezelfde afmeting als uit het plaatje met 3 accu's. Het is lager.....

Thx PaQ ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:27
blue eyes schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:54:
[...]

Je hebt dezelfde uitdaging als ik had, heb. De accu is niet meer van dezelfde afmeting als uit het plaatje met 3 accu's. Het is lager.....

Thx PaQ ;)
Is dat niet gewoon de afbeelding sizen?

• paQ
  • Nu online
ik begrijp niet wat de moeite is :? (of welke vage prompt jullie gebruiken dan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQ7vrwCxghvxE-rGRYfBmAXij7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZd0GyyZdBO3g3AiqHZzfOqp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUxvh9veV2cAeIzHjxGlLyFm_x8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DBYl3HYjIspNiBxgqirxq9q9.png?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
Goed prompten is ook een kunst 😃 net als het ontladen tijdens de dure avond uurtjes zodat er morgen weer wat PV opwek in kan een kunst is 🥲

Ben benieuwd, hier nog een SoC van 78 procent en aan het wachten op de exports… morgenochtend de auto maar weer bijladen voor we weggaan, want anders loopt ie weer lekker vol…

• blue eyes
Zo goed als hetzelfde als jij dat hebt gevraagd..... Echt een uur lopen te #$%#$. . Thx!

Even reproduceren, helaas. Copilot zegt dat ik moet upgraden, chatGTP zegt dat ik 24 uur moet wachten :D

[ Voor 46% gewijzigd door blue eyes op 11-05-2026 22:42 ]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:35
ecn1985 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:09:
[...]

Daar was ik wat te snel soc toch nog de 99% aangetikt toch nog wat avondzon op de panelen.. zit nu nog op 95% morgen gaat de EV weer wat meer rijden, geeft net wat meer lucht..
Voor het eerst in jaren de vaatwasser aangezet direct na het avondeten. Zonder naar de accu te hebben gekeken. Bleek goeie timing te zijn geweest.

Accu eventjes 100% vol volgens de grafiek, al vind ik het wel een gek hobbeltje in 2 minuten tijd.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wFzcLfrx/Scherm-afbeelding-2026-05-11-om-23-49-06.png

• ecn1985
Iemand exports gehad vannacht? Start hier de dag met op dit moment 60% soc...er wordt hier wel bewolking verwacht maar is wel wat aan de hoge kant als je het mij vraagt.

• Is_ Y_ Serious?
  • Laatst online: 21:53
ecn1985 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:59:
Iemand exports gehad vannacht? Start hier de dag met op dit moment 60% soc...er wordt hier wel bewolking verwacht maar is wel wat aan de hoge kant als je het mij vraagt.
Heb jij voldoende aan je 48,2 kWh denk je? Ik zit te twijfelen tussen 48,2 en 64 kWh. Wat zijn jouw overwegingen geweest mbt de grote van de thuis accu?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• blue eyes
Hi - 1 minieme export, mag geen naam hebben, iets voor half 1. SoC op 70% . . . .

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:59:
Had met de EV de soc naar 35% gebracht. Maar om 6 uur vond de EMS dat dat te laag was, dus een import tot 40%.

• blue eyes
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:08:
[...]

Heb jij voldoende aan je 48,2 kWh denk je? Ik zit te twijfelen tussen 48,2 en 64 kWh. Wat zijn jouw overwegingen geweest mbt de grote van de thuis accu?
Nog een overweging.

Blijkbaar onder de huidige omstandigheden, wordt er verminderd geexporteerd. Dus als je meer accu's neemt, blijft dat ook zo, je hebt alleen in het begin meer capaciteit.

Eenmaal vol, weinig export, heb je ook minder aan de grote volume. Immers, er wordt niet geexporteerd....

Heel hoogover he.

Met een EV, is dat wel een mooie buffer om in de avond dan de accu leeg te halen naar de auto, een van mijn doelstellingen.

Ik vraag mij af, geen idee van dynamische prijzen in de zomer, de prijzen blijven zo laag, dus wellicht prijs parameters aan te passen door BE? Of is dit toevalligheid?

Het is geen halszaak, komt nu voor in 2 dagen, maar wij zijn gewoon nieuwsgierig ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:00
Ik heb gister een appdeamon script gemaakt om de tenergy pagina te schrapen… prijzen zijn de hele nacht erg laag geweest… en de onbalans voornamelijk afregelen… dus verkopen had weinig zin…

Epex doet het nu beter…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YQLxG-y9pBh1jUxAp-OTKzbkqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uy7abQozobuoB6TlbiJlUudy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald op 12-05-2026 08:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Is_ Y_ Serious?
blue eyes schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:12:
[...]

Nog een overweging.

Blijkbaar onder de huidige omstandigheden, wordt er verminderd geexporteerd. Dus als je meer accu's neemt, blijft dat ook zo, je hebt alleen in het begin meer capaciteit.

Eenmaal vol, weinig export, heb je ook minder aan de grote volume. Immers, er wordt niet geexporteerd....

Heel hoogover he.

Met een EV, is dat wel een mooie buffer om in de avond dan de accu leeg te halen naar de auto, een van mijn doelstellingen.

Ik vraag mij af, geen idee van dynamische prijzen in de zomer, de prijzen blijven zo laag, dus wellicht prijs parameters aan te passen door BE? Of is dit toevalligheid?

Het is geen halszaak, komt nu voor in 2 dagen, maar wij zijn gewoon nieuwsgierig ;)
Mijn idee is om over één à twee jaar één of twee EV’s te hebben en deze per EV ongeveer 15 kWh per dag op te laden, bij voorkeur voor 60% van het jaar met eigen zonne-energie. Het overige verbruik zou ik het liefst ’s avonds uit een batterij halen.

Zonder export zal de accu niet vaak helemaal leeg zijn vermoed ik. BE zelf geeft aan dat het beter is als de capaciteit van de batterij groter is dan de opwek, dit lijkt mij erg overdreven maar ik begrijp dat zij willen handelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 12-05-2026 08:33 ]

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• blue eyes
Tja. Maar als je minder handelt dan de opwek, raakt elk systeem vol, hoe groot het ook is........

Je zegt het zelf al, de "truc" is om zelf te gebruiken, de EV is hier ook de oplossing.

[ Voor 31% gewijzigd door blue eyes op 12-05-2026 08:39 ]

• Is_ Y_ Serious?
blue eyes schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:38:
Tja. Maar als je minder handelt dan de opwek, raakt elk systeem vol, hoe groot het ook is........

Je zegt het zelf al, de "truc" is om zelf te gebruiken, de EV is hier ook de oplossing.
Maar goed, jij hebt dan ook wel 80kWh tot je beschikking ;)

• ecn1985
Ronald schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:28:
Ik heb gister een appdeamon script gemaakt om de tenergy pagina te schrapen… prijzen zijn de hele nacht erg laag geweest… en de onbalans voornamelijk afregelen… dus verkopen had weinig zin…

Epex doet het nu beter…

[Afbeelding]
Hopelijk is de voortgang op de achtergrond al ver gevorderd zodat Balans ook op andere markten kan gaan handelen, zoals jij aangeeft in deze situatie kunnen we op dit moment weinig.

• ecn1985
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:08:
[...]

Het was vooral het onbekende en de onzekerheid. Als het al een bewezen systeem was geweest had ik waarschijnlijk de extra module wel genomen gezien de opwek en het verbruik past dit beter. Nu kijk ik het liever nog even aan, een extra module kan altijd nog..

• Is_ Y_ Serious?
ecn1985 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Hopelijk is de voortgang op de achtergrond al ver gevorderd zodat Balans ook op andere markten kan gaan handelen, zoals jij aangeeft in deze situatie kunnen we op dit moment weinig.
Dat kan zeker, misschien ook wel slim. Dan kun je alleen niet de belasting terugvragen of toch nog als je weer lang genoeg uit de KOR bent?

• ecn1985
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Dat kan zeker, misschien ook wel slim. Dan kun je alleen niet de belasting terugvragen of toch nog als je weer lang genoeg uit de KOR bent?
Mocht dat het geval zijn, en is de extra module rendabel dan vind ik het prima om de BTW op 1 module te laten lopen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:28:

Epex doet het nu beter…

[Afbeelding]
Nice....

Dit is overigens de commandline in HA die de meesten van ons gebruiken voor buy en sell.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#This section handles the actual "fetching" of the data
command_line:
  - sensor:
      name: "Tennet Imbalance Prices"
      unique_id: tennet_prices_master
      command: >
        curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); normalize=lambda n: (n.replace(',','').replace('.','.') if (n.find(',') < n.find('.') if ',' in n and '.' in n else ',' not in n) else n.replace('.','').replace(',','.')); num=r'-?\d[\d,\.]*'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': normalize(row[-2]), 'buy': normalize(row[-1])}) if row else '{}')"
      scan_interval: 60
      value_template: "{{ value_json.buy if value_json.buy is defined else 'unavailable' }}"
      unit_of_measurement: "EUR/MWh"
      json_attributes:
        - sell
        - buy
Verder heb ik ook een tweedaagse voor de Nordpool gemaakt (obv de default integratie van Nordpool)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
template:
- trigger:
  - trigger: time_pattern
    minutes: /15
  - trigger: homeassistant
    event: start
  action:
    - variables:
        area: NL
        currency: EUR
        config_entry: 01JXVZPX4FMD2YJM7TBSBJPZHN
        price_now: sensor.nord_pool_nl_huidige_prijs
        price_low: sensor.nord_pool_nl_laagste_price
        price_high: sensor.nord_pool_nl_hoogste_price
    - action: nordpool.get_price_indices_for_date
      data:
        config_entry: "{{ config_entry }}"
        date: "{{ now().date() }}"
        areas: "{{ area }}"
        currency: "{{ currency }}"
        resolution: "15"
      response_variable: today_price
    - action: nordpool.get_price_indices_for_date
      data:
        config_entry: "{{ config_entry }}"
        date: "{{ now().date() + timedelta(days=1) }}"
        areas: "{{ area }}"
        currency: "{{ currency }}"
        resolution: "15"
      response_variable: tomorrow_price
  sensor:
    - name: Electricity prices
      unique_id: nl_electricity_prices
      unit_of_measurement: "€/kWh"
      icon: mdi:cash
      state: >
        {% set current_price = states(price_now) | float(0) %}
        {{ current_price }}
      attributes:
        tomorrow_valid: >
          {{ tomorrow_price['NL'] | count > 0 }}
        pricemap: >
            {% if(today_price is mapping) %}
                {% set data = namespace(prices=[]) %}
                {% for state in today_price['NL'] %}
                    {% set data.prices = data.prices + [{'start':state.start, 'end':state.end, 'value': (state.price /1000) } ] %}
                {% endfor %}
                {% if(tomorrow_price is mapping) %}
                    {% for state in tomorrow_price['NL'] %}
                        {% set data.prices = data.prices + [{'start': state.start, 'end': state.end, 'value': (state.price /1000) } ] %}
                    {% endfor %}
                {% endif %}
            {% endif %}
            {{ data.prices }}
Die nordpool heb ik vervolgens verwerkt in de apexchart die ook de NED forecast bevat.

GitHub - BravoNLD/NED-forecast: A Home Assistant integration to load the forecast data from the ned.nl API and make a price forecast · GitHub

Onder de noemer "nostradamus grafiekje" al een paar keer gepost door @paQ en mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 12-05-2026 09:06 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:45
De NED forecast is overigens maar zo-zo in mijn optiek. Ik heb betere ervaringen met EpexPredictor.

Neemt niet weg dat NED nog altijd stukken beter is dan niks. ;)

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:43
Zojuist grondkabel 4x6mm, grondkabel data en een ABB B25 300mA besteld. 26 mei komen ze installeren.

Zonder buis door de kruipruimte. Balans doet niet aan grondkabel dus moest ik dat zelf bestellen. ABB doen ze ook niet maar willen ze er wel inzetten. Ik neem aan dat je dan de aardlekautomaat die in de offerte staat wel mag houden?

Ik heb nog een nieuwe ABB 3 fase Kwh meter. Ooit gekocht voor een 3 fase warmtepomp maar nooit gebruikt.

Kan ik daar nog wat mee in de Balans installatie?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:21:
De NED forecast is overigens maar zo-zo in mijn optiek. Ik heb betere ervaringen met EpexPredictor.

Neemt niet weg dat NED nog altijd stukken beter is dan niks. ;)
Klopt, epex predictor, via de public batzill website EPEX day-ahead prediction API - Swagger UI gebruik ik in EVCC. Precies zoals in die github als REST sensor ook is aangegeven.

Ik zal deze ook eens toevoegen aan de grafiek in de NED forecast. Kan ik vergelijken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:31:
[...]

Mijn idee is om over één à twee jaar één of twee EV’s te hebben en deze per EV ongeveer 15 kWh per dag op te laden, bij voorkeur voor 60% van het jaar met eigen zonne-energie. Het overige verbruik zou ik het liefst ’s avonds uit een batterij halen.

Zonder export zal de accu niet vaak helemaal leeg zijn vermoed ik. BE zelf geeft aan dat het beter is als de capaciteit van de batterij groter is dan de opwek, dit lijkt mij erg overdreven maar ik begrijp dat zij willen handelen.
Om te bepalen hoeveel accu's je wil nemen zou ik zeker geen rekening houden met EV of EV's. Uit de accu laden is iets wat je eigenlijk wil vermijden, we zagen in de dure wintermaanden dat dit helemaal niet efficient was.

Don heeft daarop ook tips gegeven, ik licht er een paar uit:
Omdat veel auto accu’s groter zijn dan opslag capaciteit van de Balans Batterijen, willen we wel willen iedereen wat tips mee geven om het auto laden zo veel mogelijk te optimaliseren met ons systeem.
Laadt de auto zo veel mogelijk op in kleine beetjes. Liever elke dag 10kwh dan 1x per week 70kwh. Je trekt dan niet in 1x het hele systeem leeg en dan heeft ons systeem de tijd om te wachten op goedkope momenten om weer stroom in te kopen.
Laadt de auto zo veel mogelijk op tijdens dat je zelf stroom opwekt met je zonnepanelen. Minder conversie en stroom is ‘gratis’ op dat moment.

• Wolly
  • Niet online
Guido7619 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:23:
Ik neem aan dat je dan de aardlekautomaat die in de offerte staat wel mag houden?
Wat niet nodig is krijg je niet. Ik kreeg ook geen standaard los kastje omdat ik zelf een kastje had geregeld voor in de meterkast.

Al moet ik wel zeggen dat bij mijn offerte niet expliciet zaken werden gespecificeerd volgens mij :?

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 12-05-2026 09:45 ]

• jeeedeee
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:31:
[...]

Ben het niet helemaal eens met @Wolly je kan prima je BE accu gebruiken om je auto uit op te laden, maar wel in kleine beetjes zoals je beschrijft. Natuurlijk, liever direct overdag vanuit de zon maar dat kan niet altijd. Hier eind gistermiddag 2-3 uur geladen, en vanochtend voor vertrek nog even de accu leeggetrokken zodat de auto op 100% SoC was en ik zowel vandaag als morgen 200 km kan maken per dag, met mijn eigen zonneenergie. Vanavond als ik thuis ben, direct weer wat opladen, en evt morgenochtend voor vertrek weer even de accu leegtrekken. Dit is hoe ik met een 48 kWh accu en 25 kWp panelen eigenlijk zo min mogelijk afname vanuit het net kan realiseren. Als ik vanochtend niet de accu had leeggemaakt, zat ik nu alweer op 70% en waarschijnlijk deze middag had ik dan de panelen weer uit moeten zetten, of tegen lage tarieven terugleveren...

Met 15 kWp panelen en 2 auto's zou ik wel kijken of je meer PV kan neerleggen, of een 4e accumodule als alternaltieve optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCCsvc88qIzqP7E2F775we9jl78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mmxdl93yDVoBY0xBklSOzL5W.png?f=fotoalbum_large

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05:11
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:36:
[...]

Om te bepalen hoeveel accu's je wil nemen zou ik zeker geen rekening houden met EV of EV's. Uit de accu laden is iets wat je eigenlijk wil vermijden, we zagen in de dure wintermaanden dat dit helemaal niet efficient was.

[...]
Uit de accu moet je zoveel mogelijk vermijden maar niet iedereen is thuis als de zon schijnt. Dus het geval is, zou ik wel rekening houden met een EV voor de keuze van je thuisaccu. Helaas is het geven van een aanbeveling lastig omdat algoritme niet inzichtelijk is, en kan elk moment veranderen. Ook met oog op aFRR gaat het weer veranderen. Even heel plat gezegd gebruik ik op dit moment ongeveer tussen de 35-80% van de SOC voor mijzelf tussen 9:00 - 18:00.

Op dit moment heb ik 64 kWh, mijn panelen produceren op een goeie dag nu in mei ongeveer 53 kWh. Daarvan zal ongeveer maximaal 49 de accu in kunnen stromen op dit moment vanwege verliezen. En dan moet er nog SWW run, vaatwasser en evt wasmachine ervan af. Dan zit ik al rond de 38-40 kWh dat de accu (maximaal) in zal gaan. En dan heb ik nog de EV die ongeveer 20-25 kWh per dag moet laden.

Ik heb gekozen voor een extra module zodat ik wat ruimte heb aan de boven kant en onderkant voor toekomstige handel (en vanwege de prijs). Tot nu toe past het technisch! gezien perfect en want het lijkt dat ik onnodig import en export aan het vermijden ben, behalve bij extreme prijzen. Ik kan mijn productie in de accu kwijt en mijn verbruik komt uit de accu, de rest word geëxporteerd. EMS doet niet altijd wat ik wil maar goed: zoveel mensen zoveel wensen.

Of de extra module financieel verstandig is, nee nog niet. Ook heel het accusysteem is nog niet rendabel maar dat is een hele andere discussie.

• Guido7619
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Wat niet nodig is krijg je niet. Ik kreeg ook geen standaard los kastje omdat ik zelf een kastje had geregeld voor in de meterkast.

Al moet ik wel zeggen dat bij mijn offerte niet expliciet zaken werden gespecificeerd volgens mij :?
nou, die 3 fase automaat is wel nodig. Maar hun leveren een goedkoper merk. Wil je ABB dan moet je die zelf aanschaffen. Hun monteren hem gewoon erin. Geen meerwerk. Ook geen minderwerk. Dus die automaat van hun hoort gewoon bij de installatie lijkt mij en indien dus niet gebruikt behoor je die wel te krijgen.

Voor de kabel die je zelf koopt krijg je 100 euro korting dus daarop wordt wel een minderwerk prijs verrekent.

• blue eyes
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:36:
[...]

[...]
Helemaal waar, en ik snap ze ook.

Ik heb ook genoeg weken dat ik 60 kWh laad, dag na dag........

In de winter ga ik meer op het werk laden, thuis is met zon OK, zonder zon minder interessant verhaal.

• Wolly
  • Niet online
Guido7619 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:55:
[...]

nou, die 3 fase automaat is wel nodig. Maar hun leveren een goedkoper merk. Wil je ABB dan moet je die zelf aanschaffen. Hun monteren hem gewoon erin. Geen meerwerk. Ook geen minderwerk. Dus die automaat van hun hoort gewoon bij de installatie lijkt mij en indien dus niet gebruikt behoor je die wel te krijgen.

Voor de kabel die je zelf koopt krijg je 100 euro korting dus daarop wordt wel een minderwerk prijs verrekent.
Als het daadwerkelijk in je papieren staat vermeld geef ik je een kans. Mijn ervaring (en ook die van anderen in dit topic) is dat als je zelf iets aanschaft dat je dan niet het originele onderdeel krijgt.

Het is een beetje geven en nemen.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Helemaal waar, en ik snap ze ook.

Ik heb ook genoeg weken dat ik 60 kWh laad, dag na dag........
Jij bent ook een veelrijder. Maar 15kWh per dag is 100km, dat is niet echt veel.
In de winter ga ik meer op het werk laden, thuis is met zon OK, zonder zon minder interessant verhaal.
Dat is inderdaad het geval, in de winter vind ik laden in de huidige constructie niet interessant. We hebben hier hele discussies gehad om vooral alleen te laden in de 7 minuten activaties om verliezen te voorkomen :+

Vorige week was ik bij de omvormer toen die net 6 runs oid had gedaan, het leek wel een straalkachel. Ik denk ook niet dat er van 53kWh op een zonnige dag maximaal 48kWh de accu ingaat @KoningSlakkie .

Helaas zie ik mijn eigen verbruik niet meer, maar als ik dat een beetje bereken met mijn oude verbruikscijfers en zo'n opwek zie ik toch wel dat er af en toe tot 10kWh 'verdwenen' is. Is natuurlijk zonde, maar financieel zie ik er in de plugin van @paQ eigenlijk nog geen nadeel van.

• blue eyes
Mijn huis verbruik, nu incluis accu, is ook fors omhoog gegaan. In de zomer geen issue, eigelijk in maart al niet meer. Wellicht tot ergens in november? Die laatste 3 , 4 maanden is het maar zo.

De opwek is groot genoeg. Ik heb veel PV, het kon, het was lucratief en ik dekte op jaarbasis de behoefte nog niet eens af.

Nu met de EV, ik laad niet af en op, ingeschakeld is ingeschakeld. Wel doe ik laden op de laagste stand, en activeer een hogere stand wanneer ik ga overproduceren of de accu vol raakt. Dan wel ik snel veel kWh's moet hebben.

Ik probeer zoveel mogelijk de dagen zo te plannen dat ik elke dag kan laden, maar dat is utopisch. Veelal MA - DO weg. VRIJ ZAT ZON ga ik spreiden, conform advies van Don, elke dag een beetje, ook zie bovenstaande reden van accu en overproductie.

Eerlijk is eerlijk, tot en met vandaag rol ik er gewoon door, op 1 dag na, toen heb ik de PV echt uit moeten zetten wat best wel wat opbrengst derving gaf.

Ik zie nu wel andere periode komen, lagere prijzen, de accu niet meer leeg. En er komen 2, 3 maanden aan met forse opwek. Dus dan de ondergrens maar wat lager, liever 2 cent per kWh dan terugleveren negatief of geen opwek omdat de PV uitgaat.

• blue eyes
btw - net een import op -0,53 eurro ;)

• KoningSlakkie
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Vorige week was ik bij de omvormer toen die net 6 runs oid had gedaan, het leek wel een straalkachel. Ik denk ook niet dat er van 53kWh op een zonnige dag maximaal 48kWh de accu ingaat @KoningSlakkie .

Helaas zie ik mijn eigen verbruik niet meer, maar als ik dat een beetje bereken met mijn oude verbruikscijfers en zo'n opwek zie ik toch wel dat er af en toe tot 10kWh 'verdwenen' is. Is natuurlijk zonde, maar financieel zie ik er in de plugin van @paQ eigenlijk nog geen nadeel van.
Dat had ik even berekend met een halve RTE zoals ik die wel eens zie op mijn dashboard, ongeveer 90-94% afhankelijk van het vermogen. Dan moet de energie natuurlijk weer uit de accu, dus qua volledige RTE verdwijnt er inderdaad wel eens 10 kWh op een dag.

Maar nog een argument voor de extra accu, ik vind het eigenlijk niet fijn om op de onbalans markt te leven. De thuisaccu+EMS beschermt mij tegen pieken op de onbalans. Komt ook niet vaak voor. Maar om de grid te vermijden moet er wel wat energie overblijven in de thuisaccu op dat soort momenten. Je kunt natuurlijk wel veel met homeassistant en slim laden. Maar lang niet iedereen gaat dat doen.

• jeeedeee
blue eyes schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:16:
btw - net een import op -0,53 eurro ;)
Regeltoestand 2 helaas.

Ik ga er wel een beetje vanuit dat we deze winter aFFr hebben en dat de korte activaties verleden tijd zijn zoals Don ook eerder heeft aangegeven. Hopelijk kunnen we dan wat langer meeliften op de activaties, en dan kan je wat meer direct naar je auto verpompen. Het was afgelopen december en januari wel erg puzzelen inderdaad om zonder al teveel verlies de auto te laden. Soms ging het ook gewoon goed, doordat de onbalansprijs relatief laag is, maar soms was die toch in 1 keer hoger dan de EPEX en kreeg je weer geen activaties...

• KoningSlakkie
blue eyes schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:14:
Nu met de EV, ik laad niet af en op, ingeschakeld is ingeschakeld. Wel doe ik laden op de laagste stand, en activeer een hogere stand wanneer ik ga overproduceren of de accu vol raakt.

Ik probeer zoveel mogelijk de dagen zo te plannen dat ik elke dag kan laden, maar dat is utopisch. Veelal MA - DO weg. VRIJ ZAT ZON ga ik spreiden, conform advies van Don, elke dag een beetje, ook zie bovenstaande reden van accu en overproductie.
Bij mij andersom. Vrij-Za-Zo moet ik vaak wel volledig de auto laden in de nacht. Dan ben ik wel eens de accu leeg aan het trekken als import activaties wegblijven. Op dit moment is de extra module voornamelijk om het gebrek van de EMS te compenseren.

• blue eyes
Ik hoop het ook. Geen zin in dat geneuzel, als ik de laadpaal / auto kan automatiseren, wellicht wel, dan laat ik HA het werk doen.

Helaas kan ik alleen handmatig de auto laden, stoppen. Er is een zon stand in de app van Ayvens, die laadt op 1 fase, dus 1450 watt. Als er meer moet moet ik handmatig aanpassen, de zon stand uitzetten en de zaken via de app van de EV regelen (dit was / is met de Polestar en Volvo zo).

Dan maar geen geneuzel, discussie. Ik kan prima op het werk laden. Bij klanten lastiger, maar onderweg ook. Alleen is thuisladen goedkoper voor de baas, en dan ook beter voor mij. Beetje elkaar vinden toch ;)

[ Voor 21% gewijzigd door blue eyes op 12-05-2026 10:27 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:25

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Guido7619 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:23:
Zojuist grondkabel 4x6mm, grondkabel data en een ABB B25 300mA besteld. 26 mei komen ze installeren.

Zonder buis door de kruipruimte. Balans doet niet aan grondkabel dus moest ik dat zelf bestellen. ABB doen ze ook niet maar willen ze er wel inzetten. Ik neem aan dat je dan de aardlekautomaat die in de offerte staat wel mag houden?

Ik heb nog een nieuwe ABB 3 fase Kwh meter. Ooit gekocht voor een 3 fase warmtepomp maar nooit gebruikt.

Kan ik daar nog wat mee in de Balans installatie?
Hier ligt het zonder buis in de droge kruipruimte en de 4x 6mm2 pv met (losse stukken) grijze pijp in de tuin, beiden zand dus dan vind ik een grondkabel overdone. De netwerkkabels zijn hier best stevig met massieve kern (niet ideaal met rj45) en een stugge mantel, maar ze liggen er los tussen. Eventueel haal je daar zelf een mantelbuis voor die je er in de tuin omheen doet, in overleg kan er veel.

De ABB meter kan je gebruiken om de groepenkast zelf te meten als ie zwaar genoeg is, (is niet standaard dus wellicht krijg je een meerprijs wat je er misschien af kan praten omdat ze hun Chineesje houden). Het is immers niet meer dan wat korte kabeltjes extra erin schroeven.

Ik heb daar een Eastron met modbus voor gekozen (zelf geplaatst), want aan P1 heb je niet veel meer omdat het systeem primair NOM doet.

Vanwege een krap en vast budget heb ik vooraf de gehele klus doorgesproken, waar het kon dingen voorbereid en zelf gedaan zodat er achteraf geen meerkosten komen.

Mocht je later toch off-grid willen dan kan het handig zijn om de 4x10mm2 als voorbereiding te bestellen, dat is relatief goedkoop als ze dat leveren en trekken (prijs per 10m of als je aandringt per meter). Er is namelijk weinig voor nodig: Een 1-0-2 schakelaar in de groepenkast en een B/C63 op de omvormer LOAD.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• jeeedeee
Weet iemand waarom er nu verkocht wordt? Prijs is negatief...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-R2dSSmH7u47bjJKIxN-k5BFmuw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TGkcrrBEReto8rgOeF8xiYNW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMiNDlg3ReLl41y6iPbWj2yN__E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XyrWiL3poSvuAk68ioSj61pk.png?f=fotoalbum_large

• deejeebv
jeeedeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:11:
Weet iemand waarom er nu verkocht wordt? Prijs is negatief...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraag het @Balans Energie

• paQ
  • Nu online
da's... een bijzondere export inderdaad... geeft wederom een raar beeld tijdens het laden op de andere aansluiting 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PhzGNpbHnHC7-LQ_CqhlEmP4hM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnvUHtpXBBAICVTVkTxt9ck4.png?f=fotoalbum_large

er gebeurt veel :S

• jeeedeee
Zou haast verwachtten dat we op aFFr zitten... Don even gemaild, geen zin om hiervoor te bellen.

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:16:
Zou haast verwachtten dat we op aFFr zitten... Don even gemaild, geen zin om hiervoor te bellen.
ja wie weet!
Afnemen prijs gaat de hoogte in as we speak.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:08
Ook nog even kleine terugkoppeling over de ervaring tot nu toe met de gang van zaken.

In eerste instantie relatief tevreden over de installatie, alleen gisteren kwamen er een tweetal zaken onder ogen waar ik toch wat vraagtekens bij heb. Beetje voorgeschiedenis.

De batterij is aangevraagd ergens in november 2025 en is door van alles en nog wat pas 08-05 geplaatst. Van tevoren was mijn intentie alles bij Balans neer te leggen, volledig nieuwe ABB meterkast (3 stuks), en 18 zonnepanelen. Na meer dan een maand of 2 niets hebben gehoord van (Jelco) in de pen geklomen. Daarna een halfbakken legplan gekregen en besloten enkel de batterij te laten plaatsen.

Vanuit mijn zijde proberen af te stemmen wat er nu wel en niet moet komen te liggen en uiteindelijk zelf 30m 5x6mm2 gelegd en 3x 30m S/FTP. Dit laatste heb ik netjes doorgegeven aan Jelco zodat ze de juiste connectoren mee konden nemen. Ook duidelijk aangegeven dat ik 10mm2 in mijn kasten wou hebben. Stopcontact voor POE switch was niet perse nodig gezien ik een unify switch met poe heb klaar liggen. Maar ze zeiden die doen we wel ff, wel met mijn materiaal (ABB lasdfoos dubbel wandcontact) en ook mijn installatiekabel.

De heren die hier geweest zijn hebben uiteindelijk, normale cat5e stekkers gebruikt, 6mm2 in de kast gestopt en een stopcontact naast de meterkast gemonteerd.

Nu heb ik gisteren de factuur gekregen en daarop staat enkel minderwerk 100 euro, meerwerk 75 euro. Deze 2 kan ik wel raden, namelijk de 5x6 en het stopcontact. Ik vind het hierin wel jammer dat ze wel 30 euro aan mijn eigen materiaal gebruiken en voor 5 minuten 75 euro vragen zonder mij het te melden. Nog maar heel even te zwijgen over dat de kabel van de wandcontactactdoor achter de voedingskabbel van de OVK ligt (had netter gekund). Minderwerk van de totaal 100 meter UTP zie ik niet terug.

Verder nog wel wat kleine montage dingen zoals de 6mm2 ipv de 10mm2 en de Deye die 5mm afwijkt (boven naar onder) en dus scheeft hangt.

Tot slot, wou ik eergisteren inloggen op Balans stroom om even te loeren en wat zie ik, mijn contract start pas de 18e!!! Ondertussen al bijna 80kwh export (100kwh import) in een variabel contract. Neem aan dat ik beter mijn batterij kan uitschakelen of zal dit nog recht getrokken worden?

Ja het is een pilot maar de communicatie moet echt beter, zowel aan de voorkant als tijdens het werk.

__/`\__/`\__

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:16:
Zou haast verwachtten dat we op aFFr zitten...
Helaas. Staan niet in de lijst.

• paQ
  • Nu online
gaan we weer. 4,90 !!!!

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Helaas. Staan niet in de lijst.
dat zegt niks natuurlijk

• Wolly
  • Niet online
Mistacal schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:18:
Ook nog even kleine terugkoppeling over de ervaring tot nu toe met de gang van zaken.

In eerste instantie relatief tevreden over de installatie, alleen gisteren kwamen er een tweetal zaken onder ogen waar ik toch wat vraagtekens bij heb. Beetje voorgeschiedenis.

De batterij is aangevraagd ergens in november 2025 en is door van alles en nog wat pas 08-05 geplaatst. Van tevoren was mijn intentie alles bij Balans neer te leggen, volledig nieuwe ABB meterkast (3 stuks), en 18 zonnepanelen. Na meer dan een maand of 2 niets hebben gehoord van (Jelco) in de pen geklomen. Daarna een halfbakken legplan gekregen en besloten enkel de batterij te laten plaatsen.

Vanuit mijn zijde proberen af te stemmen wat er nu wel en niet moet komen te liggen en uiteindelijk zelf 30m 5x6mm2 gelegd en 3x 30m S/FTP. Dit laatste heb ik netjes doorgegeven aan Jelco zodat ze de juiste connectoren mee konden nemen. Ook duidelijk aangegeven dat ik 10mm2 in mijn kasten wou hebben. Stopcontact voor POE switch was niet perse nodig gezien ik een unify switch met poe heb klaar liggen. Maar ze zeiden die doen we wel ff, wel met mijn materiaal (ABB lasdfoos dubbel wandcontact) en ook mijn installatiekabel.

De heren die hier geweest zijn hebben uiteindelijk, normale cat5e stekkers gebruikt, 6mm2 in de kast gestopt en een stopcontact naast de meterkast gemonteerd.

Nu heb ik gisteren de factuur gekregen en daarop staat enkel minderwerk 100 euro, meerwerk 75 euro. Deze 2 kan ik wel raden, namelijk de 5x6 en het stopcontact. Ik vind het hierin wel jammer dat ze wel 30 euro aan mijn eigen materiaal gebruiken en voor 5 minuten 75 euro vragen zonder mij het te melden. Nog maar heel even te zwijgen over dat de kabel van de wandcontactactdoor achter de voedingskabbel van de OVK ligt (had netter gekund). Minderwerk van de totaal 100 meter UTP zie ik niet terug.

Verder nog wel wat kleine montage dingen zoals de 6mm2 ipv de 10mm2 en de Deye die 5mm afwijkt (boven naar onder) en dus scheeft hangt.

Tot slot, wou ik eergisteren inloggen op Balans stroom om even te loeren en wat zie ik, mijn contract start pas de 18e!!! Ondertussen al bijna 80kwh export (100kwh import) in een variabel contract. Neem aan dat ik beter mijn batterij kan uitschakelen of zal dit nog recht getrokken worden?

Ja het is een pilot maar de communicatie moet echt beter, zowel aan de voorkant als tijdens het werk.
Minderwerk voor UTP? Het is toch 100 euro voor zelf doen, dat is geen 100 euro korting per kabelsoort.
Jij zou hem toch in de kelder laten plaatsen? Wat is daarmee gebeurd?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:20:
[...]

dat zegt niks natuurlijk
Ik neem aan dat je in de lijst moet staan om FFR diensten te kunnen doen in het kader van transparantie. Ik zie ook dat er regelmatig wijzigingen worden doorgevoerd in deze lijst.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-05 13:19
Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Mocht je later toch off-grid willen dan kan het handig zijn om de 4x10mm2 als voorbereiding te bestellen, dat is relatief goedkoop als ze dat leveren en trekken (prijs per 10m of als je aandringt per meter).
Meerprijs per 1m? Hier was het per 10m, zelfs als er maar 1m extra nodig was moest ik aftikken voor de 10m meerprijs. Lekker is dat.

• Mistacal
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:24:
[...]

Minderwerk voor UTP? Het is toch 100 euro voor zelf doen, dat is geen 100 euro korting per kabelsoort.
Jij zou hem toch in de kelder laten plaatsen? Wat is daarmee gebeurd?
Wat ik er van begrijp (als ik de mail "kabels voorbereiden lees" dat er 100 euro gemoeid is met het zelf aanleggen van de 5x6mm2 maar over de UTP wordt niets gezegd, ja daaruit kan ik concluderen dat hier niets tegenover staat, wel wat bijzonder maar goed.

Klopt, echter omdat ik bij mijn collega ook even bij de installatie ben wezen kijken en de Deye toch aardig optoert en mijn werkplek erboven zit toch maar voor de een veiligere keuze gegaan qua geluid. Buiten toch wel heel veel extra eigenwerk...

__/`\__/`\__

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Ik neem aan dat je in de lijst moet staan om FFR diensten te kunnen doen in het kader van transparantie. Ik zie ook dat er regelmatig wijzigingen worden doorgevoerd in deze lijst.
Ja uiteraard, maar Tennet heeft de afgelopen tijd ook zelf zitten testen op onze aansluitingen. Dat hoort bij het registratieproces .

• deejeebv
Regeltoestand 2

• paQ
  • Nu online
-O-

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/f5/30/a1/f530a1f15f167ebb9ba82f848faaad60.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 12-05-2026 11:29 ]

• Wolly
  • Niet online
Mistacal schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Wat ik er van begrijp (als ik de mail "kabels voorbereiden lees" dat er 100 euro gemoeid is met het zelf aanleggen van de 5x6mm2 maar over de UTP wordt niets gezegd, ja daaruit kan ik concluderen dat hier niets tegenover staat, wel wat bijzonder maar goed.
Dit is toch vrij duidelijk uit de meerwerk mail?
De korting voor zelf voorbereiden verwerken we automatisch op de factuur: € 100 korting op de eerste 10 meter materiaal (€ 200 bij Off-grid)
Klopt, echter omdat ik bij mijn collega ook even bij de installatie ben wezen kijken en de Deye toch aardig optoert en mijn werkplek erboven zit toch maar voor de een veiligere keuze gegaan qua geluid.
Verstandige keuze.

• Mistacal
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:29:
[...]

Dit is toch vrij duidelijk uit de meerwerk mail?

[...]

[...]

Verstandige keuze.
Ik had iets anders geintrepeteert (omdat off grid ook andere prijs heeft) maar goed maakt ook niet zoveel uit dat zijn de kosten niet zo. Mij gaat het om de communicatie met alles wat je aan de voorkant doorgeeft en niet wordt gedaan maar je wel meerwerk aan de broek krijgt, waarom dan geen minderwerk op de zaken die ze niet goed hebben uitgevoerd?

En dat ik daarnaast nog gewoon op een oud contract aan het im- en exporteren ben... dat is niet handig.

[ Voor 8% gewijzigd door Mistacal op 12-05-2026 11:35 ]

__/`\__/`\__

• Guido7619
Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Hier ligt het zonder buis in de droge kruipruimte en de 4x6mm2 met (losse stukken) grijze pijp in de tuin, beiden zand dus dan vind ik een grondkabel overdone. De netwerkkabels zijn hier best stevig met massieve kern (niet ideaal met rj45) en een stugge mantel, maar ze liggen er los tussen. Eventueel haal je daar zelf een mantelbuis voor die je er in de tuin omheen doet, in overleg kan er veel.

De ABB meter kan je gebruiken om de groepenkast zelf te meten als ie zwaar genoeg is, (is niet standaard dus wellicht krijg je een meerprijs wat je er misschien af kan praten omdat ze hun Chineesje houden). Het is immers niet meer dan wat korte kabeltjes extra erin schroeven.

Ik heb daar een Eastron met modbus voor gekozen (zelf geplaatst), want aan P1 heb je niet veel meer omdat het systeem primair NOM doet.

Vanwege een krap en vast budget heb ik vooraf de gehele klus doorgesproken, waar het kon dingen voorbereid en zelf gedaan zodat er achteraf geen meerkosten komen.

Mocht je later toch off-grid willen dan kan het handig zijn om de 4x10mm2 als voorbereiding te bestellen, dat is relatief goedkoop als ze dat leveren en trekken (prijs per 10m of als je aandringt per meter). Er is namelijk weinig voor nodig: Een 1-0-2 schakelaar in de groepenkast en een B/C63 op de omvormer LOAD.
Hier in Zeewolde staat in de winter de kruipruimte wel vol met water.

Het gaat vanuit meterkast kruipruimte in, daarna bij de garage weer omhoog. Geen graafwerk in de tuin.

De kabels en automaat zijn al besteld bij Sander Vunderink.

Die ABB meter (B23 112-10P) heeft een Inominaal van 5 ampere en Imax van 65 ampere.

• Wolly
  • Niet online
Mistacal schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Ik had iets anders geintrepeteert (omdat off grid ook andere prijs heeft) maar goed maakt ook niet zoveel uit dat zijn de kosten niet zo. Mij gaat het om de communicatie met alles wat je aan de voorkant doorgeeft en niet wordt gedaan maar je wel meerwerk aan de broek krijgt, waarom dan geen minderwerk op de zaken die ze niet goed hebben uitgevoerd?
Volgens mij is het probleem dat je 6mm2 ipv 10mm2 in je kast hebt gekregen, dat ze normale RJ45 stekkers hebben gebruikt én dat ze 75 euro voor de wcd rekenen zonder te melden?

Die 1e twee punten had ik je wel kunnen voorspellen, de ploeg die bij mij kwam wilde bijna voor elk schroefje wat buiten spec viel 'met het hoofdkantoor bellen voor de prijs'. Ik liep die ochtend dus ook zelf rond met de gereedschapkist om zaken op te pakken die volgens hun erbuiten vielen, prima want als ik het zelf doe ziet het er ook beter uit.
De RJ45 stekkers is natuurlijk al helemaal een lachtertje bij Balans, die knijpen ze op elke kabel terwijl niet elke kabel daarvoor geschikt is. Dat moet je dus zelf oplossen als je het goed wil.

Alleen dat ze dingen doen zonder de prijs te vermelden is natuurlijk vervelend. Zeker als je al hebt aangegeven dat je POE hebt en het dus onnodig is.

• Mistacal
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:38:
[...]

Volgens mij is het probleem dat je 6mm2 ipv 10mm2 in je kast hebt gekregen, dat ze normale RJ45 stekkers hebben gebruikt én dat ze 75 euro voor de wcd rekenen zonder te melden?

Die 1e twee punten had ik je wel kunnen voorspellen, de ploeg die bij mij kwam wilde bijna voor elk schroefje wat buiten spec viel 'met het hoofdkantoor bellen voor de prijs'. Ik liep die ochtend dus ook zelf rond met de gereedschapkist om zaken op te pakken die volgens hun erbuiten vielen, prima want als ik het zelf doe ziet het er ook beter uit.
De RJ45 stekkers is natuurlijk al helemaal een lachtertje bij Balans, die knijpen ze op elke kabel terwijl niet elke kabel daarvoor geschikt is. Dat moet je dus zelf oplossen als je het goed wil.

Alleen dat ze dingen doen zonder de prijs te vermelden is natuurlijk vervelend. Zeker als je al hebt aangegeven dat je POE hebt en het dus onnodig is.
Het is gewoon jammer dat je 3x doorgeeft en nog met de jongens aan tafel zit sochtends, nota bene nog de oude stukjes 10mm2 hebt bewaard uit de oude kast en 2x heb gevraagd of ze die nog nodig hadden. Had dus niets extra hoeven kosten.

De rj45 heb ik inderdaad tegen de jongens gezegd dat ik die wel aanpas maar wel jammer dat wanneer je het aangeft er niets mee wordt gedaan.

75 euro en ook mijn materiaal gebruikt... vind ik niet zo netjes. En mee eens dat zelf werken netter is ondanks dat ik wel het idee had dat ze lekker bezig waren.

Ze waren met 3,5uur hier klaar wat volgens hun ook vrij uniek is dus dan is het extra jammer.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistacal op 12-05-2026 11:43 ]

__/`\__/`\__

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:06
Goedmorgen allemaal,

Ik heb ook een afspraak staan voor de installatie ( 21-09 ). Bij mij komt de installatie in de garage te staan op een nog te realiseren geïsoleerde betonvloer ( hele garage word geïsoleerd ). Zat te denken om hem te laten monteren aan de spouwmuur die grenst aan de keuken.

Ik hoor en lees veel over de de herrie van de Deye omvormer, is dit echt zo erg ?
Mijn vrouw is namelijk allergisch voor geluid :-) dus moet dit niet doordringen in huis.

Ik was van plan om een dak doorvoer te plaatsen boven de Deye met een buisventilator erin.

Is dit voldoende of hebben jullie een beter idee ?

Ik ga trouwens voor 64kWh met Off-grid optie. Ik heb een hybride WP (Itho Daalderop Amber 6.5 Kw ), EV die dagelijks word geladen ( 40 kWh ) en Boiler. Er ligt 8000 Wp op mijn dak ( Oost & Zuid )

Is 64kWh dan een juiste keuze ?

[ Voor 3% gewijzigd door ReKo1977 op 12-05-2026 11:54 ]

• Mistacal
ReKo1977 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:46:
Goedmorgen allemaal,

Ik heb ook een afspraak staan voor de installatie ( 21-09 ). Bij mij komt de installatie in de garage te staan op een nog te realiseren geïsoleerde betonvloer ( hele garage word geïsoleerd ). Zat te denken om hem te laten monteren aan de spouwmuur die grenst aan de keuken.

Ik hoor en lees veel over de de herrie van de Deye omvormer, is dit echt zo erg ?
Mijn vrouw is namelijk allergisch voor geluid :-) dus moet dit niet doordringen in huis.

Ik was van plan om een dak doorvoer te plaatsen boven de Deye met een buisventilator erin.

Ik ga trouwens voor 64kWh met Off-grid optie. Ik heb WP, EV die dagelijks word geladen ( 40 kWh ) en Boiler. Er ligt 8000 Wp op mijn dak ( Oost & Zuid )

Je kan een hoop bereiken met het isoleren en ontkoppelen van de deye, zeker op een steen achtige ondergrond. Dit betekent wel zelf doen dus wees je daar van bewust.

Super erg is het niet maar je kan goed vergelijken met een game pc op volle toeren

[ Voor 3% gewijzigd door Mistacal op 12-05-2026 11:52 ]

__/`\__/`\__

• Wolly
  • Niet online
Goedmorgen allemaal,

Zit er een deur tussen garage en huis? Bij mij hoor je de Deye wel door de deur als hij gaat opstijgen.

• paQ
  • Nu online
Mistacal schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Je kan een hoop bereiken met het isoleren en ontkoppelen van de deye, zeker op een steen achtige ondergrond. Dit betekent wel zelf doen dus wees je daar van bewust.

Super erg is het niet maar je kan goed vergelijken met een game pc op volle toeren
Die 2 fans geven toch geen resonantie?
Het is puur luchtgeluid wat je hoort. Vraag me af hoe zinvol het is mechanisch te ontkoppelen.

• ReKo1977
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:54:
[...]

Zit er een deur tussen garage en huis? Bij mij hoor je de Deye wel door de deur als hij gaat opstijgen.
Er zit een bijkeuken tussen.

• Mistacal
paQ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Die 2 fans geven toch geen resonantie?
Het is puur luchtgeluid wat je hoort. Vraag me af hoe zinvol het is mechanisch te ontkoppelen.
Sommige mensen zijn erg gevoelig voor allerlei soorten geluid dus vandaar mijn opmerking. Veel contactgeluid zal er inderdaad niet zijn

__/`\__/`\__

• ReKo1977
Mistacal schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Sommige mensen zijn erg gevoelig voor allerlei soorten geluid dus vandaar mijn opmerking. Veel contactgeluid zal er inderdaad niet zijn
Je bedoeld dat de Deye op rubbers gemonteerd moet worden ?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:25

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

QuarkuS schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Meerprijs per 1m? Hier was het per 10m, zelfs als er maar 1m extra nodig was moest ik aftikken voor de 10m meerprijs. Lekker is dat.
Even nuanceren, ik heb 20m lengte geschat en ik vond het niet redelijk als voor 22m 30m gerekend zou worden. Toen kon ik boven 20m per meter afspreken maar BS zei al dat ze niet elke meter rekenen. Echter bleken de lengtes van 20m te kloppen en is alleen dat afgerekend. Verder heb ik pv kabels laten leveren en trekken, echter zonder afmonteren omdat dat €150 extra was (ex btw) en ik dat zelf prima kan (wat niet wegneemt dat er toch 4 bij de Deye werden gemonteerd die in de doos zaten :P ).

Het maakt wel uit wie het werk doet, een ploeg van BS of een externe maakt veel verschil wat betreft de de uitvoering/materiaal en meerwerk rekenen. Omdat ik daar verhalen over las heb ik zelf vooraf vastgelegd dat ik liever BS over de vloer krijg dan bepaalde anderen in mijn regio (Almere).
Guido7619 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Hier in Zeewolde staat in de winter de kruipruimte wel vol met water.

Het gaat vanuit meterkast kruipruimte in, daarna bij de garage weer omhoog. Geen graafwerk in de tuin.

De kabels en automaat zijn al besteld bij Sander Vunderink.

Die ABB meter (B23 112-10P) heeft een Inominaal van 5 ampere en Imax van 65 ampere.
Met vochtige grond zou ik idd wel grondkabels kiezen, jammer dat BE dat niet doet wanneer het bekend is. De ABB ziet er geschikt uit, nominaal 5A gaat om waar hij het nauwkeurigst meet cq op is afgeregeld.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Mistacal
ReKo1977 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Bijvoorbeeld zoiets, die zou je alvast wel kunnen halen en aan de monteurs kunnen geven dat ze die er tussen plaatsen. Gevalletje, baat het niet

__/`\__/`\__

• Is_ Y_ Serious?
jeeedeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Ben het niet helemaal eens met @Wolly je kan prima je BE accu gebruiken om je auto uit op te laden, maar wel in kleine beetjes zoals je beschrijft. Natuurlijk, liever direct overdag vanuit de zon maar dat kan niet altijd. Hier eind gistermiddag 2-3 uur geladen, en vanochtend voor vertrek nog even de accu leeggetrokken zodat de auto op 100% SoC was en ik zowel vandaag als morgen 200 km kan maken per dag, met mijn eigen zonneenergie. Vanavond als ik thuis ben, direct weer wat opladen, en evt morgenochtend voor vertrek weer even de accu leegtrekken. Dit is hoe ik met een 48 kWh accu en 25 kWp panelen eigenlijk zo min mogelijk afname vanuit het net kan realiseren. Als ik vanochtend niet de accu had leeggemaakt, zat ik nu alweer op 70% en waarschijnlijk deze middag had ik dan de panelen weer uit moeten zetten, of tegen lage tarieven terugleveren...

Met 15 kWp panelen en 2 auto's zou ik wel kijken of je meer PV kan neerleggen, of een 4e accumodule als alternaltieve optie.

[Afbeelding]
Meer PV bijplaatsen is voor mij geen optie; ik heb al 42 zonnepanelen op mijn dak en geen extra ruimte meer beschikbaar. Over een vierde accumodule twijfel ik op dit moment nog een beetje. Voorheen had ik een Opel Ampera (2012), die ik altijd met 2200 watt laadde, en daar kon ik prima mee uit de voeten. Ik rijd zelden lange afstanden, al zal een nieuwe EV waarschijnlijk af en toe wel met een hoger laadvermogen moeten kunnen laden. Ik verwacht wel over meerdere uren te laden ook als de zon weg is, dan komt het natuurlijk het liefst uit de opgeslagen energie.

• paQ
  • Nu online
ReKo1977 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Dat werkt alleen voor een compressor unit die OP een beugel staat.
Rubbers tussen de muur en wandplaat monteren heeft compleet geen zin als de bout vervolgens de mechanische verbinding legt.
Ik denk dat het sowieso weinig effect sorteert.

Het geluid dat de Deye maakt bestaat deels uit elektronisch geluid van spoelen (coil whine) en dan de fans die in de hoogste stand behoorlijk veel geluid produceren door de wind die tegen de koelvinnen aan slaat.
De Deye extra actief ventileren vanaf de bovenzijde is dan veel effectiever; de Deye eigen fans slaan dan veel vaker of helemaal niet meer (hard) aan.

• jeeedeee
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:25:
[...]

Meer PV bijplaatsen is voor mij geen optie; ik heb al 42 zonnepanelen op mijn dak en geen extra ruimte meer beschikbaar. Over een vierde accumodule twijfel ik op dit moment nog een beetje. Voorheen had ik een Opel Ampera (2012), die ik altijd met 2200 watt laadde, en daar kon ik prima mee uit de voeten. Ik rijd zelden lange afstanden, al zal een nieuwe EV waarschijnlijk af en toe wel met een hoger laadvermogen moeten kunnen laden. Ik verwacht wel over meerdere uren te laden ook als de zon weg is, dan komt het natuurlijk het liefst uit de opgeslagen energie.
Als je niet zoveel met de auto's rijd, dan hoef je daar ook niet echt rekening mee te houden. Met een 48 kWh accu zou je af en toe je zonnepanelen dan wel wat vaker moeten afschalen. Vraag is hoe erg je dat vind, wil je meer zekerheid dat je de opwek kwijt kan, kies dan voor een vierde module. Geen garantie dat je de energie altijd kwijt kan, en de accu de volgende dag weer leeg is.

Qua auto zou mijn voorkeur liggen op een 3 fase boordlader, dit omdat vanaf 5 kW scheefbelasting per fase, de Deye de rest van het net trekt.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20:17
Goedmorgen allemaal,

Ik ga trouwens voor 64kWh met Off-grid optie. Ik heb een hybride WP (Itho Daalderop Amber 6.5 Kw ), EV die dagelijks word geladen ( 40 kWh ) en Boiler. Er ligt 8000 Wp op mijn dak ( Oost & Zuid )

Ik heb 8500 watt piek en dat gaat met 48kwh heel goed heel soms in de winter onderin te kort en af en toe bovenin nu al in de lente te veel dus terugleveren waarvan ook weer soms tegen negatieve prijs.

Tot zover niet de moeite voor extra module, maar... ik heb geen grote EV batterij en moet aFRR nog gaan meemaken wat extra ruimte zal kosten.

Dus is 64kwh een prima keuze denk ik.

Staat bij mij in vrijstaande dubbele geisoleerde garage, ruimte is te groot voor de Deye om echt op te warmen, ik zou eerst aankijken hoe in de zomer je garage voelt voordat je de moeite in extra ventilatie steekt (maar je plan lijkt me prima)

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:06:
[...]Met vochtige grond zou ik idd wel grondkabels kiezen, jammer dat BE dat niet doet wanneer het bekend is. De ABB ziet er geschikt uit, nominaal 5A gaat om waar hij het nauwkeurigst meet cq op is afgeregeld.
Je kan YMVK gewoon in een vochtige kruipruimte leggen (zonder mantelbuis). Als je het buiten in de grond legt moet je er wel een mantelbuisje omheen doen.

• blue eyes
Zo, we gaan het meemaken, SoC boven de 90% nu, PV 11000 watt......... Nog 30 kWh in 't verschiet en de auto weg van huis :D

Ik zag een hikje in de automation - bidden voor niet al te negatieve prijzen :D lol

• ReKo1977
paQ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:35:
[...]

Dat werkt alleen voor een compressor unit die OP een beugel staat.
Rubbers tussen de muur en wandplaat monteren heeft compleet geen zin als de bout vervolgens de mechanische verbinding legt.
Ik denk dat het sowieso weinig effect sorteert.

Het geluid dat de Deye maakt bestaat deels uit elektronisch geluid van spoelen (coil whine) en dan de fans die in de hoogste stand behoorlijk veel geluid produceren door de wind die tegen de koelvinnen aan slaat.
De Deye extra actief ventileren vanaf de bovenzijde is dan veel effectiever; de Deye eigen fans slaan dan veel vaker of helemaal niet meer (hard) aan.
Thanks ! ga ik het zo doen als ik in mijn hoofd had.

• ReKo1977
ibak schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:46:
[...]

Ik heb 8500 watt piek en dat gaat met 48kwh heel goed heel soms in de winter onderin te kort en af en toe bovenin nu al in de lente te veel dus terugleveren waarvan ook weer soms tegen negatieve prijs.

Tot zover niet de moeite voor extra module, maar... ik heb geen grote EV batterij en moet aFRR nog gaan meemaken wat extra ruimte zal kosten.

Dus is 64kwh een prima keuze denk ik.

Staat bij mij in vrijstaande dubbele geisoleerde garage, ruimte is te groot voor de Deye om echt op te warmen, ik zou eerst aankijken hoe in de zomer je garage voelt voordat je de moeite in extra ventilatie steekt (maar je plan lijkt me prima)
Thanks, dan wordt het definitief 64kWh.
De buis laat ik wel direct plaatsen, dak word aan de bovenkant geïsoleerd dus kunnen ze dit er gelijk bij doen :-) Heb kanaalplaten dus ff gaatje boren achteraf word dan lastig.

• Wolly
  • Niet online
Nu wel een verkoop voor 7 cent, de wegen van het EMS zijn ondoorgrondelijk.
SOC 80%

Nu om 16:06 weer een verkoop, nu 8ct SOC 78%.

[ Voor 27% gewijzigd door Wolly op 12-05-2026 16:09 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even een vraagje, geeft de solarman integratie in HA bij jullie ook zo vaak foutmeldingen op de modbus communicatie?

Dit is dagelijks bij mij.
Logger: custom_components.solarman.parser
Bron: custom_components/solarman/parser.py:175
Integratie: Solarman (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 09:41:25 (431 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 15:45:05

ParameterParser.try_parse: data: {(3, 586): [1215, 5356, 69, 0, 65195, 64887, 200, 0, 0, 0, 0, 0, 2366, 2376, 2371, 0, 0, 0, 1, 65529, 3, 65533, 0, 5000, 65, 148, 62, 45, 46, 47, 2, 0, 3, 5, 0, 64536, 2, 0, 3, 5, 0, 2380, 2381, 2369, 65406, 65506, 65416, 65306, 0, 65321, 65091, 65091, 5000, 0, 0, 0, 0, 0, 2369, 2392, 2369, 0, 0, 0, 65308, 0, 65324, 65096, 65096, 5000, 65535, 0, 65535, 65535, 65535, 2381, 2383, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0]}, definition: {'name': 'Power', 'alt': 'Output Power', 'class': 'power', 'state_class': 'measurement', 'uom': 'W', 'rule': 4, 'registers': [636, 694], 'validation': {'lookup': 'device_rated_power_sensor', 'scale': 1.1, 'invalidate_all': None, 'min': -13200.000000000002, 'max': 13200.000000000002}, 'platform': 'sensor', 'key': 'power_sensor', 'group': 'Output', 'update_interval': 5, 'code': 3} [Invalidate complete dataset - power_sensor validation failed, triggered by state: 65091 with conditions: {'lookup': 'device_rated_power_sensor', 'scale': 1.1, 'invalidate_all': None, 'min': -13200.000000000002, 'max': 13200.000000000002}]
ParameterParser.try_parse: data: {(3, 586): [1215, 5356, 69, 0, 65175, 64856, 200, 0, 0, 0, 0, 0, 2366, 2377, 2372, 0, 0, 0, 3, 0, 65535, 2, 0, 5000, 64, 149, 66, 45, 47, 47, 0, 0, 4, 4, 0, 64536, 0, 0, 4, 4, 0, 2381, 2380, 2368, 65406, 65506, 65416, 65301, 65530, 65319, 65078, 65078, 5000, 0, 0, 0, 0, 0, 2372, 2392, 2368, 0, 0, 0, 65301, 0, 65323, 65082, 65082, 5000, 65535, 0, 65535, 65535, 65535, 2382, 2383, 2370, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0]}, definition: {'name': 'Power', 'alt': 'Output Power', 'class': 'power', 'state_class': 'measurement', 'uom': 'W', 'rule': 4, 'registers': [636, 694], 'validation': {'lookup': 'device_rated_power_sensor', 'scale': 1.1, 'invalidate_all': None, 'min': -13200.000000000002, 'max': 13200.000000000002}, 'platform': 'sensor', 'key': 'power_sensor', 'group': 'Output', 'update_interval': 5, 'code': 3} [Invalidate complete dataset - power_sensor validation failed, triggered by state: 65078 with conditions: {'lookup': 'device_rated_power_sensor', 'scale': 1.1, 'invalidate_all': None, 'min': -13200.000000000002, 'max': 13200.000000000002}]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:42:
Nu wel een verkoop voor 7 cent, de wegen van het EMS zijn ondoorgrondelijk.
Hier geen verkoop. Dus zal ook met SOC te maken hebben.

• Is_ Y_ Serious?
KoningSlakkie schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Uit de accu moet je zoveel mogelijk vermijden maar niet iedereen is thuis als de zon schijnt. Dus het geval is, zou ik wel rekening houden met een EV voor de keuze van je thuisaccu. Helaas is het geven van een aanbeveling lastig omdat algoritme niet inzichtelijk is, en kan elk moment veranderen. Ook met oog op aFRR gaat het weer veranderen. Even heel plat gezegd gebruik ik op dit moment ongeveer tussen de 35-80% van de SOC voor mijzelf tussen 9:00 - 18:00.

Op dit moment heb ik 64 kWh, mijn panelen produceren op een goeie dag nu in mei ongeveer 53 kWh. Daarvan zal ongeveer maximaal 49 de accu in kunnen stromen op dit moment vanwege verliezen. En dan moet er nog SWW run, vaatwasser en evt wasmachine ervan af. Dan zit ik al rond de 38-40 kWh dat de accu (maximaal) in zal gaan. En dan heb ik nog de EV die ongeveer 20-25 kWh per dag moet laden.

Ik heb gekozen voor een extra module zodat ik wat ruimte heb aan de boven kant en onderkant voor toekomstige handel (en vanwege de prijs). Tot nu toe past het technisch! gezien perfect en want het lijkt dat ik onnodig import en export aan het vermijden ben, behalve bij extreme prijzen. Ik kan mijn productie in de accu kwijt en mijn verbruik komt uit de accu, de rest word geëxporteerd. EMS doet niet altijd wat ik wil maar goed: zoveel mensen zoveel wensen.

Of de extra module financieel verstandig is, nee nog niet. Ook heel het accusysteem is nog niet rendabel maar dat is een hele andere discussie.
Bedankt. Handige info. Zet me toch weer aan het denken.

• Is_ Y_ Serious?
Mistacal schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:18:

Welk bedrijf heeft dit aangelegd?

• Is_ Y_ Serious?
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:06:
[...]

Je kan YMVK gewoon in een vochtige kruipruimte leggen (zonder mantelbuis). Als je het buiten in de grond legt moet je er wel een mantelbuisje omheen doen.
Ik moet kabel een gaan leggen naar de garage. Ik denk dat het in totaal zo'n 50 a 60 meter is, in de grond. Daar moet overal een mantel omheen?

• Wolly
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Ik moet kabel een gaan leggen naar de garage. Ik denk dat het in totaal zo'n 50 a 60 meter is, in de grond. Daar moet overal een mantel omheen?
Als het ymvk is: Ja.
Als het grondkabel is: Nee.

Ik zou wel even schakelen met Balans want zo'n afstand verlangt waarschijnlijk wel dikkere kabels.

• Is_ Y_ Serious?
Wolly schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Als het ymvk is: Ja.
Als het grondkabel is: Nee.

Ik zou wel even schakelen met Balans want zo'n afstand verlangt waarschijnlijk wel dikkere kabels.
Is 5x6 al niet erg dik? Volgens Chatgpt is dit ruimschoots voldoende🤣.
Dan zou ik 1.2 % verlies hebben.

Voor een grondkabel kan ik ook dit nemen toch? 4×6 mm² YMvK-as + aardlitze

[ Voor 16% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 12-05-2026 16:40 ]

• Ronald
4mm2 voldoet voor mijn afstand, daar wilde Balans alleen niet in mee. Nu ligt er 1x 5x4 en 2x 5x6 door de tuin.

Voor die afstand zou ik naar 10mm2 gaan. De spanningval is dan belangrijker dan de verliezen... De Deye mag maar 253V zien en door er 5kW per fase op te kwakken maak je en verval over je kabel, maar je stuwt ook de netspanning op (door netimpedantie buiten je huis).

Voordeel is dat 10mm2 er in supersoepel is... en dat is veel minder drakerig om mee te werken dan 6mm2 volkern.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Is_ Y_ Serious?
Ronald schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:40:
4mm2 voldoet voor mijn afstand, daar wilde Balans alleen niet in mee. Nu ligt er 1x 5x4 en 2x 5x6 door de tuin.

Voor die afstand zou ik naar 10mm2 gaan. De spanningval is dan belangrijker dan de verliezen... De Deye mag maar 253V zien en door er 5kW per fase op te kwakken maak je en verval over je kabel, maar je stuwt ook de netspanning op (door netimpedantie buiten je huis).

Voordeel is dat 10mm2 er in supersoepel is... en dat is veel minder drakerig om mee te werken dan 6mm2 volkern.
Wel bizar duur :X
Ik zal morgen eens contact met ze opnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 12-05-2026 16:43 ]

• Ronald
Check... kost je eenmalig €5 de meter meer (ex-btw, je mag deze meenemen in je BTW-claim)... maar ik zou het toch doen.

• Is_ Y_ Serious?
Ronald schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:43:
Check... kost je eenmalig €5 de meter meer (ex-btw, je mag deze meenemen in je BTW-claim)... maar ik zou het toch doen.
Dat wist ik niet.

Welke kabel refereer je dan aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 12-05-2026 16:50 ]

• Wolly
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:49:
[...]

Dat wist ik niet.

Welke kabel refereer je dan aan?
Zie hier

• Is_ Y_ Serious?
Excuses, deze mail heb ik zelf ook.
Zat naar andere kabels te kijken. bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 12-05-2026 16:57 ]

• shaft83
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:53
Allen,

Hier komen ze 28 mei de batterijen plaatsen. 5 modules + off grid. In mijn geval een +/-25m kabellengte benodigd. Ik twijfel een beetje om vooraf de bekabeling zelf de leggen, het hele kabeltraject is best een uitdaging met meerdere kruipruimtes, mantelbuizen, en een stuk bovengronds door onze garage. Als ik het zelf doe heb ik ruim de tijd om alles netjes te leggen en kan meteen ook wat extra bekabeling trekken. Zag bovenstaande pdf en zie 3x utp kabel staan. Ik dacht eigenlijk 1utp voor de POE Switch en 1utp tbv modbus kWh meter. Vanuit de POE Switch worden dan toch de DEYE en de EMS voorzien van data. Voor wat zou de 3e utp nodig zijn?

In de garage zou ik de bekabeling langs de wand door grijze elektrabuisjes willen doorvoeren. Kan iemand bevestigen dat de 5x6 door een 19mm grijze buis en de 5x10 door een 25mm grijze elektrabuis passen?

Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wr-6yj02TP43vd3A_MYr-_PdeqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdpdbwGNi6AENddzvQFXTFTO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE4IRDXJ-SCTFonWMQDAMvjB-7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGAGkpIn9O3sMgNkMaYMPSrg.jpg?f=fotoalbum_large

Actieve ventilatie van m’n kastje werkt goed. Mooi voorbeeld van een uur geleden met wat activitaties en als gevolg daarvan temperatuur die oploopt. Ventilator komt met deze buitentemperaturen niet boven stand 4 (van de 10) en ook nog eens voor korte duur. Best tevreden zo. En tegelijk ook erg benieuwd hoe het straks gaat als we een keer een dag hebben met een buiten temperatuur van 30 graden…

Meteen een andere vraag, heeft iemand al getest hoe bijvoorbeeld SolarEdge omvormers worden afgeschakeld in het geval de accu’s vol zijn in eilandbedrijf? Ik heb gelezen dat dan het voltage op de fases vanuit de Deye omhoog gaat waardoor de SE omvormers afschakelen. Weet iemand hier meer over of kan iemand dat vanuit praktijkervaring bevestigen?

• paQ
  • Nu online
afschakelen wel, een lineaire opschaling frequentie (niet voltage) , not so much (nog)

Maar het zijn sowieso situaties die wellicht amper of nooit zullen voorkomen.

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 12-05-2026 21:38 ]

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste