Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 ... 158 Laatste
Acties:
  • 529.723 views

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 21:15
Zon iets weg, import naar de 10000 watt?!?!?!!?!

EV laden maar uitgezet. En import stopt. Hoezo, 10000 watt opwek nog steeds (even de wolken weg) en 89% in de accu.... En zo goedkoop is het niet...

Doordat de auto uit is gezet, gaat ie nu exporteren, de load naar de accu te groot? Negatieve prijzen.

Er klaar mee. SMA installatie uitgezet. Import export, geen instellingen van mij. Dat is BE, de Deye. Ik zet alleen de auto op standje hoog, laag of uit....... Geen actie van mij dit gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6YFPOfLZS6O8oMTFz6C0tr9BnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FEZNvgL16EbOLP3NnUQ3Pnj4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 16:19 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:35

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:24:
@The Legend Ik heb de breakdown wat aangepast. Het component kale tarieven zat er sowieso nog niet in, maar ik weet niet zeker of dit jouw kleurissue oplost.
Moet daar wel bij opmerken dat Orion raar met zijn cache omspringt merk ik. Misschien na de update ook even eerst alle tabbladen sluiten en opnieuw inladen.

[Afbeelding]

https://github.com/paqpaq...in/BE_dashboard_2_9_1.zip
Bedrag klopt nu, kleurtje nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fUBWHkB785jn3TaLSW4p5Nmijo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NeWgl0u4HrcFHQqtf3E6BXL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42
The Legend schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Bedrag klopt nu, kleurtje nog niet.

[Afbeelding]
thx

Ja dat is dus idd een gevolg van een positieve kale prijs gok ik.
Ik zal binnenkort de condities even aanpassen. Iin de breakdown klopt ie namelijk 8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:43
paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:33:
[...]

Op basis van de bekende data geeft de plugin je een prognose aan welke kant van het midden je valt in een contractjaar. En vanaf volgend jaar hoef je daar sowieso niet meer naar te kijken. Dan is het automatisch al kut :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rRTKR-8P5l07TVoPBX2C2Jvk8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oGpSJWT1yM7yP6Bgv8iuoK1W.png?f=fotoalbum_large Nog genoeg ruimte zo te zien :)

• blue eyes
Ik blijf het anders lezen. Alles wat je meer importeert dan je exporteert moet je heffing en btw over betalen.

In bovenstaand moet je over 3247 kWh btw , heffing verrekenen / afdragen.

Je moet dus nog even fors gaan exporteren :P

PaQ en ik hebben hier een andere mening over. Het mooie is, volgend jaar denken we hetzelfde :D :D

Benadering linksom of rechtsom.

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 17:18 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:17:
Ik blijf het anders lezen. Alles wat je meer importeert dan je exporteert moet je heffing en btw over betalen.

In bovenstaand moet je over 3247 kWh btw , heffing verrekenen / afdragen.

Je moet dus nog even fors gaan exporteren :P

PaQ en ik hebben hier een andere mening over. Het mooie is, volgend jaar denken we hetzelfde :D :D

Benadering linksom of rechtsom.
Tsja het dak ligt vol panelen :+ . Alles wat ik zelf kan gebruiken doe ik al.

• blue eyes
Wat als je op 31/12 1000 kWh tekort hebt op je saldo import en export. JAN FEB NOV DEC zo veel hebt geimporteerd dat de andere maanden dat niet afdekken.

Dat is mijn stelling, niet wel of geen panelen. Veel panelen geeft normaal alleen veel export - daar hoop ik iig op.

Beter een export overschot dan een import overschot. Export overschot is geld krijgen, import overschot is hefffing en btw over het verschil betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 17:22 ]

• 0xygen500
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:20:
Wat als je op 31/12 1000 kWh tekort hebt op je saldo import en export. JAN FEB NOV DEC zo veel hebt geimporteerd dat de andere maanden dat niet afdekken.

Dat is mijn stelling, niet wel of geen panelen. Veel panelen geeft normaal alleen veel export - daar hoop ik iig op.

Beter een export overschot dan een import overschot. Export overschot is geld krijgen, import overschot is hefffing en btw over het verschil betalen.
Maar hoe zou je een import overschot kunnen oplossen dan? Vandaar mijn gedachten naar meer panelen.

• The Legend

The Legend

*Plop*

@blue eyes Precies, dit gaat mij dit saldeer-jaar ook geld kosten ben ik bang. Ik zie namelijk meer import door de accu, maar minder export. Dat wordt denk ik nog ‘erger’ als aFRR start want die export telt denk ik niet voor het salderen.

[ Voor 31% gewijzigd door The Legend op 10-05-2026 17:29 ]

• paQ
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:17:
Maar dat is feitelijk onjuist.
Over alles wat je importeert moet je sowieso heffingen en btw over betalen.
Het gaat om het exponent [export meer dan import].

• paQ
The Legend schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:26:
@blue eyes Precies, dit gaat mij dit saldeer-jaar ook geld kosten ben ik bang. Ik zie namelijk meer import door de accu, maar minder export. Dat wordt denk ik nog ‘erger’ als aFRR start want die export telt denk ik niet voor het salderen.
Als je meer import hebt dan export kun je alles salderen 8)7

• blue eyes
In mijn weten, streep je dat binnen de saldering tegen elkaar weg..... Dus krijg je terug, dan wel verrekend.

Over het deel BOVEN je saldo, daar betaal daadwerkelijk je heffing en btw, of krijg je de kale prijs igv overschot op export.

• blue eyes
Misschien linksom of rechtsom. Symantisch?

Eind van het jaar weten we het zeker. Ik WIL gewoon AI geloven :D :D

Bij salderen gebeurt dit grofweg zo:

Overschot export:
  • 1000 kWh import
  • 1200 kWh export
  • Eerst wordt 1000 kWh tegen elkaar weggestreept (salderen)
Over die 1000 kWh:
  • kale stroomprijs
  • energiebelasting (EB)
  • btw
    worden allemaal tegen elkaar verrekend.
Dus die eerste 1000 kWh zijn financieel “nul” afgezien van eventuele vaste kosten.

Dan blijft over:
  • 200 kWh netto teruglevering
Voor die 200 kWh krijg je:
  • de terugleververgoeding / kale marktprijs
  • meestal géén energiebelasting terug
  • btw hangt af van hoe de leverancier factureert, maar bij particuliere dynamische contracten zit de btw meestal al verwerkt in de vergoeding.
Overschot import:
  • 1200 kWh import
  • 1000 kWh export
Eerst saldeer je 1000 kWh tegen 1000 kWh.

Daarna blijft over:
  • 200 kWh netto afname
Over die 200 kWh betaal je wél:
  • kale stroomprijs
  • energiebelasting
  • btw
  • eventuele opslag/leveranciersfee
Dus juist het volledige leveringstarief.

N.b.: dynamische contracten verandert alleen de kale stroomprijs per uur. De systematiek van salderen blijft hetzelfde zolang de salderingsregeling bestaat.

[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 17:45 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:26:
aFRR export telt dit jaar net zo goed bij saldering.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:36:
[...]

Als je meer import hebt dan export kun je alles salderen 8)7
Hanteren we andere definities? 1 kWh export betekent dat ik 1 kWh import kan wegstrepen. Als ik 6000 kWh importeer, en 2000 kWh exporteer dan kan ik dus maar 2000 kWh wegstrepen en moet ik 4000 kWh afrekenen. Meer import dan export betekent dus niet dat ik alles kan salderen.

• blue eyes
Yep.

Over de 6000 en 2000 kWh reken je, betaal / ontvang je sowieso het kale tarief, plus de 2 cent van BE.

Voor die 4000 betaal je de inkoop, de 2 cent voor BE en de heffing en btw. Voor die 2000 streep je de heffing en btw weg. Niet de in- & verkoopprijs per kWh.

Bij vast of variabele contracten streep je het geheel weg, immers is inkoop = verkoop, geen prijs verschil.

En eventuele "boete" , maar dat staat los van de saldering, dat is een eigen regeling. Puur het aantal kWh's dat je exporteert. Bij dynamisch heb je dat niet.

[ Voor 36% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 19:16 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ja dat klopt, bij een dynamisch contract saldeer je alleen de energiebelasting en btw daarover. Maar dat doet er niet aan af dat de stelling ‘je kunt alles salderen als je meer importeert dan exporteert’ toch niet klopt. Om optimaal gebruik te maken van het laatste saldeerjaar, wil je eigenlijk precies evenveel exporteren als importeren.

• blue eyes
Imo niet helemaal. Teveel exporteren maakt niet uit, mits de prijs niet negatief is toch ;)

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nee idd, maar iig niet minder exporteren dan importeren. En precies dat is wat ik bij mij zie gebeuren.

• paQ
The Legend schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Hanteren we andere definities? 1 kWh export betekent dat ik 1 kWh import kan wegstrepen. Als ik 6000 kWh importeer, en 2000 kWh exporteer dan kan ik dus maar 2000 kWh wegstrepen en moet ik 4000 kWh afrekenen. Meer import dan export betekent dus niet dat ik alles kan salderen.
De uitkomst is hetzelfde maar de benadering is omgekeerd.

1 kWh import betekent dat je 1 kWh export kan wegstrepen. Dat is nou net waar heel die 'saldeer truc' op gebaseerd is. Ga je over die 1 kWh export, dan krijg je over dat deel die eb niet meer terug.

Dat hele woordje 'wegstrepen' maakt het superverwarrend, want dat is zo als je vaste tarieven hebt.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:08:
[...]

Dat hele woordje 'wegstrepen' maakt het superverwarrend, want dat is zo als je vaste tarieven hebt.
Wegstrepen geldt eigenlijk voor alle contracten.

Zie ook https://solarmagazine.nl/...aarbasis-toegepast-worden

[ Voor 16% gewijzigd door Wolly op 10-05-2026 20:18 ]

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:56
paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:10:
[...]
en oh man ik hoop dat het überhaupt klopt :D
Master Tweaker @paQ; complimenten voor je plug-in !

Heb het geïnstalleerd en probeer te begrijpen wat er allemaal is weergegeven :D

Ik heb de waarden uit dezelfde velden per maand (mrt-apr-mei) opgeteld en zou verwachten dat het totaal t/m heden overeenkomt…

Kun je dit verklaren? Nogmaals dank voor je waardevolle toevoeging, knap werk!!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6-qW_5LPxc0I-3g7r263dfGuzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKNk0Bzoi2qluJaDsulVxHGO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE8tfjorzdkhPn1dGtnixFv4WNE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BBYeKIs00aafO4U4qEVMbJYN.png?f=fotoalbum_large

• paQ
https://jeroen.nl/dynamis.../salderen-en-terugleveren
Het gaat er volgens mij om dat het salderen gestoeld is op de hoeveelheid aan import, niet andersom.
je krijgt het dan geldende tarief + eb zolang je je 'import' niet overschrijdt. Maar dat gaat uiteraard op jaarbasis en dat maakt het vooraf onmogelijk om te bepalen wat de uitkomst daarvan is.
De som aangaande het aantal kWh blijft wmb gewoon staan.

Je kun alleen maar salderen tot aan je hoeveelheid import.

• paQ
Bman schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:34:
[...]

Master Tweaker @paQ; complimenten voor je plug-in !

Heb het geïnstalleerd en probeer te begrijpen wat er allemaal is weergegeven :D

Ik heb de waarden uit dezelfde velden per maand (mrt-apr-mei) opgeteld en zou verwachten dat het totaal t/m heden overeenkomt…

Kun je dit verklaren? Nogmaals dank voor je waardevolle toevoeging, knap werk!!!!

[Afbeelding]
Ik kan dat niet zeggen op basis van wat ik hier zie.

maar het veld links boven is een optel som van de bekende maanden uit dat jaar all in (afrondingsverschil vanwege gemiddelde tarief wellicht), en datzelfde geldt voor de opbrengsten.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Kwart voor 9, er komt nog 1200W binnen, en een SOC van 93%. Dat moet wel een record zijn

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:37:
[...]

https://jeroen.nl/dynamis.../salderen-en-terugleveren
Het gaat er volgens mij om dat het salderen gestoeld is op de hoeveelheid aan import, niet andersom.
je krijgt het dan geldende tarief + eb zolang je je 'import' niet overschrijdt. Maar dat gaat uiteraard op jaarbasis en dat maakt het vooraf onmogelijk om te bepalen wat de uitkomst daarvan is.
De som aangaande het aantal kWh blijft wmb gewoon staan.

Je kun alleen maar salderen tot aan je hoeveelheid import.
Uit die site:
Tot 1 januari 2027 👉 salderingsregeling actief
Op het moment dat je teruglevert ontvang je exact dezelfde markt-stroomprijs die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt.
Dat klopt dus officieel niet. Je saldeert op aantal kWh en niet op basis van geldend tarief.
Maar goed, dynamische aanbieders gaan dat niet hardop zeggen.

• paQ
Wolly schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:44:
[...]

Uit die site:

[...]

Dat klopt dus officieel niet. Je saldeert op aantal kWh en niet op basis van geldend tarief.
Maar goed, dynamische aanbieders gaan dat niet hardop zeggen.
Val je binnen de salderingsregeling (op jaarbasis lever je minder terug dan je jaarlijkse afname) dan is dit inclusief energiebelasting, inkoopvergoeding (bij slechts enkele aanbieders) en btw.

Lever je meer stroom terug dan dat je op jaarbasis afneemt dan geldt over het meerdere dat je alleen de actuele stroomprijs als vergoeding krijgt.
Dat is waar het om draait in het dashboard.
om te zien met hoeveel je je export overschrijdt tov je impot.

• Bman
paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:41:
[...]

Ik kan dat niet zeggen op basis van wat ik hier zie.

maar het veld links boven is een optel som van de bekende maanden uit dat jaar all in (afrondingsverschil vanwege gemiddelde tarief wellicht), en datzelfde geldt voor de opbrengsten.
Die €75,19 om €77,00 in afronding geloof ik wel.

Maar hoe kijk jij tegen de verschillen aan van Stroomopbrengsten (€207 vs €172) en Totaal (€132,68 vs €95,74) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/On1_BI-QjKHgF76iOb8Em3wsjW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgjEPqkCROB7ABvykpIx7M5Q.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
Bman schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Die €75,19 om €77,00 in afronding geloof ik wel.

Maar hoe kijk jij tegen de verschillen aan van Stroomopbrengsten (€207 vs €172) en Totaal (€132,68 vs €95,74) ?

[Afbeelding]
toggle op all in staan? (die moet je elke navigatie beweging opnieuw aanzetten)

• Bman
Ja, toggle op all-in..

checked - double - checked … Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K32jhDbUusgHIDgZ4_qwjSXmGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncb9vRrjWjNqn5PTvKCIw6K6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door Bman op 10-05-2026 21:06 ]

• blue eyes
Het is nu mooi geweest Tennet, omhoog die prijzen :D :D

Als het net zo gaat als gisteren, "slechts" 25% geexporteerd, begin ik de dag morgen met 70% :D :D

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:04:
Het is nu mooi geweest Tennet, omhoog die prijzen :D :D

Als het net zo gaat als gisteren, "slechts" 25% geexporteerd, begin ik de dag morgen met 70% :D :D
Zit op 95%, gelukkig nog wat in de EV kunnen proppen.
Komt wel mindere week aan, helaas.

• paQ
Bman schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:53:
Ja, toggle op all-in..

checked - double - checked … [Afbeelding]
Dit sluit wel mooi aan bij die andere discussie, want je 'mist' nu eb bij de opbrengsten.
Buiten salderingsgrens.

Maar ik kan het hier natuurlijk alleen (denk ik????) per moment bekijken en opslaan. Weet ik eigenlijk niet.

• blue eyes
Wolly schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:07:
[...]

Zit op 95%, gelukkig nog wat in de EV kunnen proppen.
Komt wel mindere week aan, helaas.
Idd, dan even het voordeel van veel panelen.... Morgen 70 kWh voorspelt, dinsdag 60 kWh.

Huisverbruik incluis accu en omzettingsverlies is ongeveer 30 kWh. En bij intensief wassen, veel thuiswerken gaat dat naar 40 kWh.

In die zin is het OK, alleen iets met de EV :D :D Die zit nu 75% vol, maar moet een paar keer naar Utrecht, een keer naar Rotterdam en Groningen.

[ Voor 36% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 21:10 ]

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-08 22:52
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:09:
[...]

Idd, dan even het voordeel van veel panelen.... Morgen 70 kWh voorspelt, dinsdag 60 kWh.

Huisverbruik incluis accu en omzettingsverlies is ongeveer 30 kWh. En bij intensief wassen, veel thuiswerken gaat dat naar 40 kWh.

In die zin is het OK, alleen iets met de EV :D :D Die zit nu 75% vol, maar moet een paar keer naar Utrecht, een keer naar Rotterdam en Groningen.
Ben nu wel benieuwd wat voor (thuis)werk jij dan doet! :D

• blue eyes
:D :D :D

lol :P

Echt antwoord, ICT servicemanager, overall operationeel verantwoordelijk voor een 2-tal grote ICT contracten,

[ Voor 75% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 22:02 ]

• paQ
ja... dat krijg je er van als je een zondag alleen gelaten wordt :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KV6fkkRJ_oUqcAMH2NWXqOFgag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jb5r1DYMvuqvb3Bz6D709yST.png?f=fotoalbum_large

Geïnspireerd op de Lumina plugin.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 10-05-2026 22:24 ]

• blue eyes
Mooie plugin is dat idd!

Mooi gedaan - het enige wat echt mist in die Luminar plugin is vrije keuze van de auto. :D

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 22:36 ]

• paQ
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:34:
Mooie plugin is dat idd!

Mooi gedaan - het enige wat echt mist in die plugin is vrije keuze van de auto. :D
Kon het ook niet uitstaan :D
Dus chat GPT aan het werk gezet, en iets in elkaar gevouwen wat op een compacte wijze soort van mijn huis en kantoor uitbeeldt.

Meeste werk was nog om al die animaties goed te krijgen, en de paden te bepalen.
Dus... daar een scriptje voor laten schrijven die de code uitpoept :D
Kan nu gewoon met de muis de paden trekken _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVImXtWCFMtyg1ddHCt55BRBjd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M5ihKNyf3jsArvHgEaiPDRYp.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Gaaf !

Ik zie al een mooie HA integratie door jou gemaakt tzt in HACS komen voor de Deye en de accu's. mooi grafische accu pagina :D :D
Btw - activaties lekker bezig, inmiddels de 7e opgestart. Inmiddels van 96% gezakt naar 77%.

[ Voor 27% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 22:39 ]

• paQ
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:38:
Gaaf !

Ik zie al een mooie HA integratie door jou gemaakt tzt in HACS komen voor de Deye en de accu's. mooi grafische accu pagina :D :D
Btw - activaties lekker bezig, inmiddels de 7e opgestart. Inmiddels van 96% gezakt naar 77%.
dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zymoMcoYm_RbcRvphVOiyCLAlUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZzRGpVFnBwBT9rnseQuLqAoN.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Bijvoorbeeld, ik gebruik dat plaatje van je ook.

Alleen ruzie met AI - die wil niet goed luisteren, de 4e en 5e accu vindt hij lastig te maken :D lol

• blue eyes
Tja. SoC op 64%..... geen exports deze nacht.....

Er waren tijden dat met lagere prijzen werd verkocht. Vannacht best vaak 8 - 10 cent.

Nu al een half uur tussen de 10 en13 cent, ook geen activatie. Er komt weer 60 kWh aan. Heb nog iets ruimte in de EV.

Ik kom dus precies uit, ben alleen verbaasd dat er geen export is geweest.

p.s.vaker typen - nu net de eerste van vandaag.... Blijkbaar is de verwachting voor hogere prijzen. Dan is het bewust en EMS gedrag. De export sloeg aan op 15 cent exclusief BE.

[ Voor 21% gewijzigd door blue eyes op 11-05-2026 08:03 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nou zijn er ook wel weinig exports geweest. Maar piek van Epex zou nu ongeveer zijn met 20cent regionen.

Had zelf de batterij tot 60% leeggemaakt gisteren en na wat exports rond 22u niks meer gezien. Dus 41% over. De export die jij meld heb ik hier dan ook niet.

Ben benieuwd wat vandaag gaat doen. Nostradamus grafiekje zit minimaal 5 cent onder de epex day ahead midden op de dag vandaag. Kan zijn dat t model iets te veel feestdag maandagen in zijn leergeschiedenis van afgelopen 4 weken heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 11-05-2026 08:16 ]

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-08 10:16
ecn1985 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:39:
[...]

die kabel ziet er niet helemaal goed uit?

[Afbeelding]
Denk dat daar ergens het probleem zit. Het kapje is ook gesmolten...
Dat zal niet helemaal de bedoeling zijn.

Zal Don is proberen te bellen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNR_rKJeI_g2eOGD3g9XjCBQFV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEV2OQpQ22RuI313ozbZhAHt.jpg?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-08 16:25
40% soc over in de ochtend wederom, dat gaat niet uitkomen. De EV staat vol en blijft thuis vandaag. Weinig opties om het op te vangen helaas.

Ik hoop dat @Balans Energie aan een oplossing werkt om in elk geval te zorgen dat er optimaler kan worden omgegaan met de opwek. Op dit moment zitten we nog niet in de piek maanden en heb de battery net na de middag al vol zitten omdat de soc bij start dag nog 40% is en er ook nog wordt geïmporteerd.

Een update betreffende de status wordt gewaardeerd!

[ Voor 56% gewijzigd door ecn1985 op 11-05-2026 09:30 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
lzondervan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]
Was niet heel duidelijk te zien op de foto, maar lijkt beschadigd te zijn. Heb je een warmtebeeld camera om te controleren hoe warm die kabel wordt?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Exports activeren op buy prijs, werken niet natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjnOLnclYSc4-UGa27S-ZreJBDs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DeP7QTqtcxZuyvDtX8iYI4aP.png?f=fotoalbum_large

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:55
Get!em schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:28:
Exports activeren op buy prijs, werken niet natuurlijk.

[Afbeelding]
Hij werd dus ook afgebroken, vond het ook wel opmerkelijk.

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:41
BitBug schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:18:
Na mijn bericht van gisteren werkt alles nu helemaal naar behoren. De teams leren ook iedere dag bij, dat hoort denk ik ook bij een pilot en de fase van opschaling waarin BE zich nu bevindt. Er werd in ieder geval netjes gewerkt, goed gecommuniceerd en keurig opgeruimd.

Dus ik moet zeggen hele positieve ervaring tot nu toe. Zowel de bereikbaarheid van BE en de snelle en doeltreffende acties kunnen veel organisaties nog iets van leren.

Bleek dat de BMS error werd veroorzaakt door een verkeerde dipswitch instelling op de onderste accu. Iedere accu moet een andere/unieke instelling hebben. Dat was gelukkig snel op te lossen.

Verder was het voor het team niet helemaal duidelijk hoe de noodstroom op de juiste wijze ingesteld moest worden. Ook dat werd met wat hulp op afstand snel en vakkundig op de juiste wijze ingesteld. Was in ieder geval iets met de juiste stand van de ATS in de backup kast.

Nu officieel onderdeel van team BE 🎉

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik wil geen betweter zijn, maar ik heb een vraag over jouw installatie.

Bij mij wordt ook een batterij geïnstalleerd. Ik las op de website van Balans
Energie het volgende: “Let ook op dat de
omvormer 50 cm vrije ruimte nodig heeft aan alle kanten (boven, onder, links en
rechts) en 100 cm aan de voorkant.”

Bij jouw installatie zie ik die ruimte niet
direct terug. Maakt dat in de praktijk niet uit, of is er voldoende vrije
ruimte aan de voorkant waardoor dit geen probleem is?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-08 13:52
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Mee eens, ik heb een zeer grote open ruimte maar toch hebben ze de batterij en omvormer vlak tegen de wand gezet

__/`\__/`\__

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:19
In mijn geval was ik blij dat er voldoende energie in de accu zat toen ik in de avond thuis kwam. Maar dat zal wel toeval zijn geweest vanwege de combinatie SOC versus prijs. Gisteren op een thuisaccu SOC@84% toch even besloten om de export voor te laten gaan tijdens de piekuren ipv EV te laden.

De dag vannochtend begon met 50% SOC. Nu heb ik maar even een “batteryboost” aangezet voordat de auto vertrekt. Werkt perfect volgens mijn wens op deze manier.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-08 23:33
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Haha no worries!

De vrije ruimte zoals jij die stelt is er niet aan alle kanten. Maar voldoende aan de voorzijde en bovenkant. Daarnaast de wanden bekleed met brandvertragende gipsvezelplaten.

Uiteraard heb ik vooraf met BE afgestemd of dit zo kon en dat was geen probleem. En wat eerder ook al werd geschreven, je moet wel voor goede actieve ventilatie zorgen. Doe je dat niet dan lijkt me dat niet prettig in zo’n kast en niet goed voor de levensduur van het geheel.

• paQ
@Bman Het is niet mogelijk elke maand aurtomatisch met terugwerkende kracht te herberekenen. Wat volgens mij wel moet werken, maar daar moet je maar zin in hebben, is nu de local storage wissen en alle maanden opnieuw inladen. Je zult zien dat na (extra)import de drempel dan verschuift en herberekening plaatsvindt. Wellicht is het beter de financiële berekening aangaande dit stuk geheel te ditchen...?

edit:
Even getest, en hij geeft wel in het salderingsstaatje nog het 'kantelpunt' weer, dus moment van overschrijden. Want dat is gewoon een simpele rekensom met beschikbare aantal kWh. Zal ik dat anders zo doorvoeren? De financiële afwikkeling is sowieso al een hele complexe.

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 11-05-2026 11:22 ]

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:11
@paQ ik zie nogal verschillen tussen wat Balans Stroom zegt, en wat jouw overzicht zegt, en wel dat de kosten bij Balans Stroom een stuk lager lijken te zijn dan jouw plugin zegt. Dat verbaast me, want ik zou denken dat wat Balans Energie doet, geld zou opleveren, en dus mijn kosten zou drukken. Ik snap dat er verschil is, want dat is de onbalanshandel. Maar ik zou verwachten dat dat positief zou zijn ipv negatief. Een component is mogelijk de 2 ct opslag van BE die er nog bij komt.

Bijvoorbeeld voor januari, zegt BS dat ik EUR 139 moet betalen, maar BE zegt (aldus de plugin) dat het EUR 177 wordt. Terwijl ik dat de andere kant om zou verwachten. Kan je dat toelichten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Msu2YlPZFNnyr9h0QqvfIPW8kM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Am9JMKDn0flgDRYhag4EYXpU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Do1HU4vUMTPgUwND4xrjV0Qr_aA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vLDMg1NrTTN3oiL3dS6v5gxi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door QuarkuS op 11-05-2026 11:50 ]

• paQ
QuarkuS schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:48:
@paQ ik zie nogal verschillen tussen wat Balans Stroom zegt,
En daar heb je ook reeds de nodige creditnota's op gekregen als het goed is.

• QuarkuS
paQ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:52:
[...]

En daar heb je ook reeds de nodige creditnota's op gekregen als het goed is.
Creditnota's? Ik heb een paar keer een hoge factuur gekregen (jaarfactuur 2025 bijvoorbeeld) die daarna weer ongedaan gemaakt werd met een creditnota. Maar anders dan dat, heb ik niet iets gecrediteerd gekregen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc7XRnnRw0w7Bz9yzINNtHxoNJU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g1dd10hiJtD5TY9Kifu9WyTu.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Balans stroom is de 'dynamische prijzen kapstok' welke je nodig hebt als leverancier.
Balans energie verrekent op die prijzen.
Balans energie dashboard toont sinds ca. 2 maanden de reeds verrekende prijzen, maar KAAL.
De plugin maakt er all in van. (dus inclusief energiebelasting, opslag, btw, netbeheer, leverancierskosten, en belastingverrekening)

Korter kan ik het niet uitleggen.

• blue eyes
Get!em schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:13:
Kan zijn dat t model iets te veel feestdag maandagen in zijn leergeschiedenis van afgelopen 4 weken heeft.
Of de EMS is veel beter dan de forecast tooling die wij gebruiken :D

Mijn forecast blijft zeggen dat ik vandaag de 70 kWh ga halen, mwah, dat lijk mij heel erg stug, opwek nu onder de 1000 watt :D :D . Om 15 uur weer zon zegt Weeronline.

Dus minder export, vandaag dan toch het eigen verbruik afdekken?

(maar ik denk het niet :D)

• The Legend

The Legend

*Plop*

QuarkuS schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:48:
@paQ ik zie nogal verschillen tussen wat Balans Stroom zegt, en wat jouw overzicht zegt, en wel dat de kosten bij Balans Stroom een stuk lager lijken te zijn dan jouw plugin zegt. Dat verbaast me, want ik zou denken dat wat Balans Energie doet, geld zou opleveren, en dus mijn kosten zou drukken. Ik snap dat er verschil is, want dat is de onbalanshandel. Maar ik zou verwachten dat dat positief zou zijn ipv negatief. Een component is mogelijk de 2 ct opslag van BE die er nog bij komt.

Bijvoorbeeld voor januari, zegt BS dat ik EUR 139 moet betalen, maar BE zegt (aldus de plugin) dat het EUR 177 wordt. Terwijl ik dat de andere kant om zou verwachten. Kan je dat toelichten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De cijfers van Balans Stroom kloppen volgens mij niet op het moment. Een tijdje terug stond er bij mij dik 300 euro voor januari (1440kWh verbruik) en nu staat er nog maar 168 euro. Volgens mij is dat het bedrag zonder energiebelasting maar dat wordt niet goed vermeld in de tabel.

• blue eyes
The Legend schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:25:
[...]

De cijfers van Balans Stroom kloppen volgens mij niet op het moment. Een tijdje terug stond er bij mij dik 300 euro voor januari (1440kWh verbruik) en nu staat er nog maar 168 euro. Volgens mij is dat het bedrag zonder energiebelasting maar dat wordt niet goed vermeld in de tabel.
Ik had voor JAN ook verschillen, dit werd bij mij veroozaakt doordat de vaste heffing per dag dag over de hele maand was berekend, terwijl ik pas per 19/1 was aangesloten.

Ik beschouw mijn geval als administratief, opstart. Dit is zo evident, dat komt wel goed.

Ik zal vanavond eens checken wat er nu staat, zijn vaak dagkoersen. En wat al wordt gezegd, geen idee of die portaal nog volledig en up to date is. Nooit meer gekeken.

• QuarkuS
Hoe het er nu uit ziet, zou het impliceren dat ik goedkoper uit zou zijn als ik gewoon bij Balans Stroom een contract gehad zou hebben, en dat hele Balans Energie verhaal er niet bij zou zijn. Terwijl het BE dashboard ook een "Besparing tov dynamisch" laat zien van EUR 237 voor mij. Dat conflicteert een beetje. Tenzij er nog steeds niks van klopt bij Balans Stroom. Wat niet ondenkbaar is natuurlijk. Ook bij Balans Energie kloppen er nog steeds dingen niet, missen er nog steeds dagen bijvoorbeeld. Ben benieuwd of dat ooit nog een correctie gaat geven. Het kan niet zo zijn dat ze die data niet hebben; ze tonen het alleen niet in het dashboard.

• jeeedeee
  • Laatst online: 01:16
QuarkuS schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:58:
Terwijl het BE dashboard ook een "Besparing tov dynamisch" laat zien van EUR 237 voor mij. Dat conflicteert een beetje.
Wordt dat niet berekend op basis van je afname vanuit de batterij? Dus in vergelijking met wat je moet betalen als je geen batterij hebt en direct op dat moment van het net afneemt?

Verder kan het best wel zijn dat je met normale EPEX prijzen uiteindelijk goedkoper uit bent, zeker als je veel PV hebt en veel exporteert zijn de onbalansprijzen niet echt goed voor de opbrengsten... De twee duurste uurtjes zijn meestal meer dan wat ik voor mijn zonneopwek krijg.

[ Voor 4% gewijzigd door jeeedeee op 11-05-2026 13:28 ]

• paQ
ecn1985 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Was niet heel duidelijk te zien op de foto, maar lijkt beschadigd te zijn. Heb je een warmtebeeld camera om te controleren hoe warm die kabel wordt?
(veel) te warm zo te zien he :+

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BS is zojuist klaar met een reparatie, het werd een batterij wissel omdat het display niet te vervangen is zonder een reeks cellen eruit te halen (in een cleane omgeving). Het was de onderste batterij dus de andere moesten er eerst af en de nieuwe staat nu bovenop. Door deze keus is er een nieuwe 'master' zodat een van de andere batterijen een ander nummer moest krijgen.

Verder hadden ze boekjes van de Deye en de batterij voor me toen ik daar om vroeg (y)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• ecn1985
paQ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:05:
[...]

(veel) te warm zo te zien he :+
lijkt me ook, wel goed om te controleren of dit niet vaker het geval is>? Lijkt me in elk geval geen wenselijke situatie

• paQ
3 EURO!!!!!!! :o

edit:
4,90 !!! *O*

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 11-05-2026 15:49 ]

• jeeedeee
Kreeg een melding dat het laden van de auto gestopt was...Heerlijk die automations.... ben benieuwd of we zo gaan invoeden...

• blue eyes
Go go! 4000 euro de MWh :D

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 11-05-2026 15:50 ]

• jeeedeee
Give me the 16 kW FW update... gaan met die banaanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poHAFuhhbh1zJuCVJ-SHbcktpCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ID0CPMq7WvAMYpI6wwzCyx8K.png?f=fotoalbum_large

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
lzondervan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]
Als het kabeloog niet goed is aangedraaid en het contact daardoor niet goed is of als het kabeloog niet goed gekrompen is op de kabel kan de temp fors oplopen.

Zeker als het een aansluiting direkt van de Deye betreft zonder busbar.

Controleren dus of laten controleren. En tot zolang de hoofdschakelaar uit tot het gevonden en opgelost is.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jeeedeee schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:56:
Give me the 16 kW FW update... gaan met die banaan[Afbeelding]
Wil ik ook! 4,4kW opwek momenteel.

Zat al op 85% soc, dus laat die €4/kWh maar even aanhouden.

Jammer, duurde maar 1 export.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 11-05-2026 16:04 ]

• fifthelement
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 09:55
De TenneT-data laat zien dat de prijs om 15:45 naar €2500 is gestegen, maar mijn omvormer begon pas om 15:51 met terugleveren. Dat betekent 6 minuten verlies. Is dat bij jou ook zo?

• paQ
fifthelement schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:01:
De TenneT-data laat zien dat de prijs om 15:45 naar €2500 is gestegen, maar mijn omvormer begon pas om 15:51 met terugleveren. Dat betekent 6 minuten verlies. Is dat bij jou ook zo?
Is “normaal”
Op 9 voor het kwartier.

• paQ
Get!em schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Wil ik ook! 4,4kW opwek momenteel.

Zat al op 85% soc, dus laat die €4/kWh maar even aanhouden.
Iemand Wolly al geappt dat ie niet moet komen jinxen? :D

Edit:
Nvm :|

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 11-05-2026 16:04 ]

• Wolly
  • Niet online
@paQ Heb een alert op jouw berichten waarin 2 uitroeptekens of hoofdletters achter elkaar staan.

[ Voor 68% gewijzigd door Wolly op 11-05-2026 16:07 ]

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:18

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Grappig om de yoyo te zien gezien het nu negatief gaat opeens

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Balans activeert pas op het tweede deel van elk kwartier, voor maximaal 9 minuten. Dit om te voorkomen dat te mooie prijzen in de eerste minuten van t kwartier omslaan en je moet bijbetalen.

Dus activaties starten om x:06 ,x:21, x:36 en x:51. En eindigen op zijn laatst op het eind van t kwartier.

• Wolly
  • Niet online
India Sierra schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:06:
Grappig om de yoyo te zien gezien het nu negatief gaat opeens
Heel beschikbaar onbalansmarkt NL is waarschijnlijk bijgesprongen op die prijs.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wat gaan jullie doen met de ongeveer 6 euro?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zojuist een mooi voorbeeld van omslaan tarief. Er werd al een activatie gestart om te importeren tegen negatieve buy om 16:06. Direct gevolgd door omslaan prijs naar €2/kWh buy. Activatie dus meteen afgebroken.

Iedereen die begin van t kwartier al was gaan importeren betaald dan…minimaal 6minuten.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 11-05-2026 16:13 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ook meteen een voorbeeld waarom direct reactieve batterijen niet perse goed zijn voor netcongestie en balans op t net.

• deejeebv
Get!em schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Zojuist een mooi voorbeeld van omslaan tarief. Er werd al een activatie gestart om te importeren tegen negatieve buy om 16:06. Direct gevolgd door omslaan prijs naar €2/kWh buy. Activatie dus meteen afgebroken.

Iedereen die begin van t kwartier al was gaan importeren betaald dan…minimaal 6minuten.
Nu een export activatie afgebroekn omdat de prijs van 15.3 naar 8.4 ct ging. Had bij mij wel even verder mogen gaan met exporteren. SOC is 88%. Met een beetje pech moet ik straks terugleveren tegen negatieve prijzen of de zonnepanelen dimmen.

Edit, nu naar -2 ct, dan logisch.

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:12:
[...]

De mensen die de 1e 6 minuten al begonnen waren kunnen dan toch hun import ongedaan maken door snel te gaan exporteren?
Regeltoestand 2
Tijdens regeltoestand 2 is er zowel een tekort als een overschot binnen hetzelfde kwartier. Op dat moment betaal je voor zowel het afnemen als leveren van stroom. Tijdens deze regeltoestand zal jouw batterij zo snel mogelijk stoppen met handelen, en alles doen om op een netto verbruik van 0 uit te komen.
https://www.nextenergy.nl...regeltoestand-2-uitgelegd

• blue eyes
Ik denk dat wij deels kunnen beinvloeden door de stromen van aanlevering, afname, aan de accu.

Niet in directe zin toch, dat is de EMS van BE zelf.

Ik zie niet hoe ik zelf kan omschakelen?

• deejeebv
Wolly schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:25:
[...]

De mensen die de 1e 6 minuten al begonnen waren kunnen dan toch hun import ongedaan maken door snel te gaan exporteren?

[...]

Import en export worden op de meter apart geregistreerd. Het is niet zo dat je per kwartier saldeert.

• ecn1985
Moby schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:09:
Wat gaan jullie doen met de ongeveer 6 euro?
De vrouw is op vakantie, ik heb geapped dat ze gerust een extra cocktail kan bestellen ;)

• blue eyes
ecn1985 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:45:
[...]

De vrouw is op vakantie, ik heb geapped dat ze gerust een extra cocktail kan bestellen ;)
Ik weet naar welk el cheapo land en vakantie je haar hebt gestuurd, maar ik was 14 euro kwijt per cocktail (Berlijn).

lol

• ecn1985
blue eyes schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:53:
[...]

Ik weet naar welk el cheapo land en vakantie je haar hebt gestuurd, maar ik was 14 euro kwijt per cocktail (Berlijn).

lol
Ze is het waard dus vind ik het niet erg dat er nog wat bijgelegd moet worden ;)

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Import en export worden op de meter apart geregistreerd. Het is niet zo dat je per kwartier saldeert.
Wel in een kwartier van regeltoestand 2 toch?

Andere bron:
De NextEnergy gateway houdt constant de onbalansmarkt in de gaten. Omdat deze prijzen om de minuut veranderen, kan de gateway de batterij aansturen om zo snel mogelijk te stoppen met laden wanneer we ons in regeltoestand 2 bevinden.

Daarnaast stuurt de gateway de batterij ook zo aan om op netto 0 verbruik uit te komen in regeltoestand 2. Stel bijvoorbeeld dat je batterij 5 minuten aan het opladen is bij een overschot aan stroom. Ineens ontstaat er een tekort, en gaan we regeltoestand 2 in.

Op dat moment begint de batterij direct te ontladen naar het stroomnet. Door snel en slim te schakelen voorkom je zo extra onbalans op het net en de kosten die daarbij horen. Het lijkt dus raar dat de batterij op maximaal vermogen aan het op- of ontladen is zonder dat er rendement wordt gerealiseerd, maar dit komt omdat de gateway extra onbalanskosten probeert te voorkomen.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-08 23:13
jeeedeee schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Kreeg een melding dat het laden van de auto gestopt was...Heerlijk die automations.... ben benieuwd of we zo gaan invoeden...
Ik kreeg dit bericht via telegram, heeeel niet vervelend!

“De Peblar gaat tijdelijk uit ivm hoge prijs.

Prijs is: 4.94196”

• paQ
geen gek resultaat tot dusver ondanks deze toch wat grauwe frisse dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNhyawiklt7Pptdfjy0DtBqyPQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jPCtQz5hDBnmrGoheIl6W60d.png?f=fotoalbum_large

• deejeebv
Wolly schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:09:
[...]

Wel in een kwartier van regeltoestand 2 toch?

Andere bron:

[...]

De afname en de terugleverprijs wordt per kwartier vastgesteld. Die kunnen verschillen, maar je wordt voor beide meterstanden apart afgerekend, kijk maar in de tabellen in de resultaten van BalansEnergie.

• ecn1985
paQ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:37:
geen gek resultaat tot dusver ondanks deze toch wat grauwe frisse dag
[Afbeelding]
Toch wel mooi, weer een dag ertussen met een goede opbrengst. Soc uiteindelijk tot 85% gekomen vanmiddag werd het bewolkter 28kWh opwek tot nu toe.

Dat had balans dan toch goed ingeschat ;)

• deejeebv
ecn1985 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:56:
[...]

Toch wel mooi, weer een dag ertussen met een goede opbrengst. Soc uiteindelijk tot 85% gekomen vanmiddag werd het bewolkter 28kWh opwek tot nu toe.

Dat had balans dan toch goed ingeschat ;)
Voor jou wel, hier SOC nu 99%, prijs van 8.4 ct, maar er wordt niet (extra) geëxporteerd.

• 0xygen500
Zoveel mensen, zoveel wensen.

• Bman
paQ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:09:
@Bman Het is niet mogelijk elke maand aurtomatisch met terugwerkende kracht te herberekenen. Wat volgens mij wel moet werken, maar daar moet je maar zin in hebben, is nu de local storage wissen en alle maanden opnieuw inladen. Je zult zien dat na (extra)import de drempel dan verschuift en herberekening plaatsvindt. Wellicht is het beter de financiële berekening aangaande dit stuk geheel te ditchen...?

edit:
Even getest, en hij geeft wel in het salderingsstaatje nog het 'kantelpunt' weer, dus moment van overschrijden. Want dat is gewoon een simpele rekensom met beschikbare aantal kWh. Zal ik dat anders zo doorvoeren? De financiële afwikkeling is sowieso al een hele complexe.
Haha hoop niet dat mijn post je lang wakker heeft gehouden vannacht ? :o :Z
Ik heb de data in de toggle gewist en opnieuw opgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZbC6JUTtxVAltmnCSsvuafFNBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BLukn7lTrNFzUMr3VjZpm7Mv.png?f=fotoalbum_large

Maart en April opnieuw ingeladen en dat geeft dezelfde waarden.

Ik laat het wat het is, jou kennende komt er vast wel t.z.t. een update oOo

PS; op je vrije zondag maak je mooie animaties! Die i7 past hier ook op de oprit btw :9~

• paQ
Bman schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:11:
[...]

Haha hoop niet dat mijn post je lang wakker heeft gehouden vannacht ? :o :Z
Ik heb de data in de toggle gewist en opnieuw opgevoerd.

[Afbeelding]

Maart en April opnieuw ingeladen en dat geeft dezelfde waarden.

Ik laat het wat het is, jou kennende komt er vast wel t.z.t. een update oOo

PS; op je vrije zondag maak je mooie animaties! Die i7 past hier ook op de oprit btw :9~
Ik sloop die financiele verrekening saldering weer uit de plugin. het maakt het wat te complex, en is sowieso iets wat onderhevig is aan na-calculatie
Ik heb het energiedashboard nog wat verder opgeleukt 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POgEKqyl_RcrW9q5FCOzD5FlxPw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/CW97ug0F91KCmaIzYMLZMcBc.gif?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:42:
[...]

Ik sloop die financiele verrekening saldering weer uit de plugin. het maakt het wat te complex, en is sowieso iets wat onderhevig is aan na-calculatie
Ik heb het energiedashboard nog wat verder opgeleukt 8)

[Afbeelding]
Zou je de yaml mbt je opbrengst/kosten vandaag willen delen? :)

• blue eyes
Ziet er gaaf uit PaQ !

Pagina: 1 ... 126 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.