Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste
Acties:

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Zon iets weg, import naar de 10000 watt?!?!?!!?!

EV laden maar uitgezet. En import stopt. Hoezo, 10000 watt opwek nog steeds (even de wolken weg) en 89% in de accu.... En zo goedkoop is het niet...

Doordat de auto uit is gezet, gaat ie nu exporteren, de load naar de accu te groot? Negatieve prijzen.

Er klaar mee. SMA installatie uitgezet. Import export, geen instellingen van mij. Dat is BE, de Deye. Ik zet alleen de auto op standje hoog, laag of uit....... Geen actie van mij dit gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6YFPOfLZS6O8oMTFz6C0tr9BnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FEZNvgL16EbOLP3NnUQ3Pnj4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 16:19 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:16

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:24:
@The Legend Ik heb de breakdown wat aangepast. Het component kale tarieven zat er sowieso nog niet in, maar ik weet niet zeker of dit jouw kleurissue oplost.
Moet daar wel bij opmerken dat Orion raar met zijn cache omspringt merk ik. Misschien na de update ook even eerst alle tabbladen sluiten en opnieuw inladen.

[Afbeelding]

https://github.com/paqpaq...in/BE_dashboard_2_9_1.zip
Bedrag klopt nu, kleurtje nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fUBWHkB785jn3TaLSW4p5Nmijo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NeWgl0u4HrcFHQqtf3E6BXL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36
The Legend schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Bedrag klopt nu, kleurtje nog niet.

[Afbeelding]
thx

Ja dat is dus idd een gevolg van een positieve kale prijs gok ik.
Ik zal binnenkort de condities even aanpassen. Iin de breakdown klopt ie namelijk 8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:46
paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:33:
[...]

Op basis van de bekende data geeft de plugin je een prognose aan welke kant van het midden je valt in een contractjaar. En vanaf volgend jaar hoef je daar sowieso niet meer naar te kijken. Dan is het automatisch al kut :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rRTKR-8P5l07TVoPBX2C2Jvk8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oGpSJWT1yM7yP6Bgv8iuoK1W.png?f=fotoalbum_large Nog genoeg ruimte zo te zien :)

• blue eyes
  • Nu online
Ik blijf het anders lezen. Alles wat je meer importeert dan je exporteert moet je heffing en btw over betalen.

In bovenstaand moet je over 3247 kWh btw , heffing verrekenen / afdragen.

Je moet dus nog even fors gaan exporteren :P

PaQ en ik hebben hier een andere mening over. Het mooie is, volgend jaar denken we hetzelfde :D :D

Benadering linksom of rechtsom.

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 17:18 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:17:
Ik blijf het anders lezen. Alles wat je meer importeert dan je exporteert moet je heffing en btw over betalen.

In bovenstaand moet je over 3247 kWh btw , heffing verrekenen / afdragen.

Je moet dus nog even fors gaan exporteren :P

PaQ en ik hebben hier een andere mening over. Het mooie is, volgend jaar denken we hetzelfde :D :D

Benadering linksom of rechtsom.
Tsja het dak ligt vol panelen :+ . Alles wat ik zelf kan gebruiken doe ik al.

• blue eyes
  • Nu online
Wat als je op 31/12 1000 kWh tekort hebt op je saldo import en export. JAN FEB NOV DEC zo veel hebt geimporteerd dat de andere maanden dat niet afdekken.

Dat is mijn stelling, niet wel of geen panelen. Veel panelen geeft normaal alleen veel export - daar hoop ik iig op.

Beter een export overschot dan een import overschot. Export overschot is geld krijgen, import overschot is hefffing en btw over het verschil betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 17:22 ]

• 0xygen500
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:20:
Wat als je op 31/12 1000 kWh tekort hebt op je saldo import en export. JAN FEB NOV DEC zo veel hebt geimporteerd dat de andere maanden dat niet afdekken.

Dat is mijn stelling, niet wel of geen panelen. Veel panelen geeft normaal alleen veel export - daar hoop ik iig op.

Beter een export overschot dan een import overschot. Export overschot is geld krijgen, import overschot is hefffing en btw over het verschil betalen.
Maar hoe zou je een import overschot kunnen oplossen dan? Vandaar mijn gedachten naar meer panelen.

• The Legend

The Legend

*Plop*

@blue eyes Precies, dit gaat mij dit saldeer-jaar ook geld kosten ben ik bang. Ik zie namelijk meer import door de accu, maar minder export. Dat wordt denk ik nog ‘erger’ als aFRR start want die export telt denk ik niet voor het salderen.

[ Voor 31% gewijzigd door The Legend op 10-05-2026 17:29 ]

• paQ
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:17:
Maar dat is feitelijk onjuist.
Over alles wat je importeert moet je sowieso heffingen en btw over betalen.
Het gaat om het exponent [export meer dan import].

• paQ
The Legend schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:26:
@blue eyes Precies, dit gaat mij dit saldeer-jaar ook geld kosten ben ik bang. Ik zie namelijk meer import door de accu, maar minder export. Dat wordt denk ik nog ‘erger’ als aFRR start want die export telt denk ik niet voor het salderen.
Als je meer import hebt dan export kun je alles salderen 8)7

• blue eyes
  • Nu online
In mijn weten, streep je dat binnen de saldering tegen elkaar weg..... Dus krijg je terug, dan wel verrekend.

Over het deel BOVEN je saldo, daar betaal daadwerkelijk je heffing en btw, of krijg je de kale prijs igv overschot op export.

• blue eyes
  • Nu online
Misschien linksom of rechtsom. Symantisch?

Eind van het jaar weten we het zeker. Ik WIL gewoon AI geloven :D :D

Bij salderen gebeurt dit grofweg zo:

Overschot export:
  • 1000 kWh import
  • 1200 kWh export
  • Eerst wordt 1000 kWh tegen elkaar weggestreept (salderen)
Over die 1000 kWh:
  • kale stroomprijs
  • energiebelasting (EB)
  • btw
    worden allemaal tegen elkaar verrekend.
Dus die eerste 1000 kWh zijn financieel “nul” afgezien van eventuele vaste kosten.

Dan blijft over:
  • 200 kWh netto teruglevering
Voor die 200 kWh krijg je:
  • de terugleververgoeding / kale marktprijs
  • meestal géén energiebelasting terug
  • btw hangt af van hoe de leverancier factureert, maar bij particuliere dynamische contracten zit de btw meestal al verwerkt in de vergoeding.
Overschot import:
  • 1200 kWh import
  • 1000 kWh export
Eerst saldeer je 1000 kWh tegen 1000 kWh.

Daarna blijft over:
  • 200 kWh netto afname
Over die 200 kWh betaal je wél:
  • kale stroomprijs
  • energiebelasting
  • btw
  • eventuele opslag/leveranciersfee
Dus juist het volledige leveringstarief.

N.b.: dynamische contracten verandert alleen de kale stroomprijs per uur. De systematiek van salderen blijft hetzelfde zolang de salderingsregeling bestaat.

[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 17:45 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:26:
aFRR export telt dit jaar net zo goed bij saldering.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:36:
[...]

Als je meer import hebt dan export kun je alles salderen 8)7
Hanteren we andere definities? 1 kWh export betekent dat ik 1 kWh import kan wegstrepen. Als ik 6000 kWh importeer, en 2000 kWh exporteer dan kan ik dus maar 2000 kWh wegstrepen en moet ik 4000 kWh afrekenen. Meer import dan export betekent dus niet dat ik alles kan salderen.

• blue eyes
  • Nu online
Yep.

Over de 6000 en 2000 kWh reken je, betaal / ontvang je sowieso het kale tarief, plus de 2 cent van BE.

Voor die 4000 betaal je de inkoop, de 2 cent voor BE en de heffing en btw. Voor die 2000 streep je de heffing en btw weg. Niet de in- & verkoopprijs per kWh.

Bij vast of variabele contracten streep je het geheel weg, immers is inkoop = verkoop, geen prijs verschil.

En eventuele "boete" , maar dat staat los van de saldering, dat is een eigen regeling. Puur het aantal kWh's dat je exporteert. Bij dynamisch heb je dat niet.

[ Voor 36% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 19:16 ]

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste