Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 158 Laatste
Acties:
  • 529.854 views

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-08 23:33
paQ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:13:
[...]

Absoluut. Moet echt actieve ventilatie in.
Zeker, heb een mooie actieve ventilator met thermometer bovenin bij de omvormer en onderin bij de accu’s een rooster voor aanvoer.

Zal jullie binnenkort updaten als ik grafieken heb van het temperatuur verloop (met name ook op warme dagen).

• calceolarius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-08 13:48
BitBug schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:18:

Verder was het voor het team niet helemaal duidelijk hoe de noodstroom op de juiste wijze ingesteld moest worden. Ook dat werd met wat hulp op afstand snel en vakkundig op de juiste wijze ingesteld. Was in ieder geval iets met de juiste stand van de ATS in de backup kast.
Heb jij uitleg gekregen welke schakelaar wat doet? En heb je misschien een foto van de groepenkast van de off-grid installatie met stikkers? Ik snap er zelf namelijk nog niet veel van....

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 21:15
Mijn sensor voor https://tenergy.nl doet het niet meer; foutje hier of ligt het er even uit?

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:02:
Mijn sensor voor https://tenergy.nl doet het niet meer; foutje hier of ligt het er even uit?
Works here…

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

calceolarius schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:39:
[...]

Heb jij uitleg gekregen welke schakelaar wat doet? En heb je misschien een foto van de groepenkast van de off-grid installatie met stikkers? Ik snap er zelf namelijk nog niet veel van....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZmUHWOJCtfTBjXlVXslyVFKfeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60JnGI7l7SUFKRkAhP2le3ww.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Thx, opgelost. Uitlijning was verschoven. Dikke vingers, maar YAML gaf geen error.

Direct maar doorgepakt en alle oude sensors maar verwijjderd, de code van PAQ gebruikt voor het ophalen van de bedragen van Tennet. 4 Sensoren gemaakt, ver- en inkoop met en zonder saldering.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waar zit dat krachtstroom wcd dan op aangesloten?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:10:
[...]

Waar zit dat krachtstroom wcd dan op aangesloten?
Krachtstroom? Of doel je op verkeerd gebruik van de rode automaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 08-05-2026 21:30 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:29:
[...]

Krachtstroom? Of doel je op verkeerd gebruik van de rode automaat.
We hebben het toch over de schakelkast van @BitBug ?

[ Voor 29% gewijzigd door Wolly op 08-05-2026 21:34 ]

• Quaros
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:04
Speedy-Andre schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:48:
[...]

Heb je al bedacht hoe je eventueel de DC schakelaars (en het klepje er voor) die rechts achter de batterij zitten kan bedienen? :+ Even de boel (800kg) opzij duwen? Ik krijg 3 stuks al nauwelijks van z'n plek op een niet zo gladde betonnen vloer.
Als het echt moet heb ik wel een paar potige vrienden om het geheel een beetje te verplaatsen, want inderdaad ik krijg die stapel niet verplaatst met alleen me, myself and I :)

• blue eyes
Ben ik dan echt de enige die een stapel van 5 accus op wieltjes kan verplaatsen?!?!?!?!

Wellicht is er toch nog een voordeel aan "geboren boerenzoon" :D :D

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:31:
[...]

De vraag die ik beantwoorde ging over de default stickering van de offgrid kast.

• calceolarius
Thanks!! Vraagje: waarom staat je Power Transfer Schakelaar in Bypass mode? Bij ons staat die op Actief... heb je uitleg gekregen welke modus wat doet?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

calceolarius schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:56:
[...]

Thanks!! Vraagje: waarom staat je Power Transfer Schakelaar in Bypass mode? Bij ons staat die op Actief... heb je uitleg gekregen welke modus wat doet?
Foto genomen tijdens installatie. De Deye en batterij waren op dat moment nog niet klaar.

Goede reminder voor me om deze foto even opnieuw te maken als iemand er weer om vraagt.

Ja, ik heb uitleg gekregen. Schakelen van de ATS schakelaar wordt niet aangeraden als er verbruikers actief zijn. Meterkast uitzetten dus noodzakelijk. De ats is namelijk niet een schakelaar die een functie heeft tijdens offgrid. Het is puur een schakelaar voor onderhoud aan de Deye (of problemen met de Deye).

De Deye zelf doet grid detectie en schakelt evt maar offgrid mode. Zolang dus de ats in stand actief staat.

Stand bypass vind ik spannender. Gezien huis (en dus de bypass) parallel op de load kant zit. En Deye/batterij in offgrid mode dan gaat.

[ Voor 45% gewijzigd door Get!em op 08-05-2026 23:05 ]

• BitBug
calceolarius schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:39:
[...]

Ik heb heel hoog over uitleg gekregen en denk dat ik het wel begrijp. Zal morgen een foto maken van de kast en de uitleg erbij zoals ik dat heb begrepen.

• BitBug
Wolly schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:31:
[...]

Bij mij zie je inderdaad een krachtstroom WCD aangesloten op de GEN poort. Met het idee in de toekomst misschien ooit een generator aan te kunnen sluiten. Voorlopig blijft die ongebruikt.

• calceolarius
BitBug schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:57:
[...]

Ik heb heel hoog over uitleg gekregen en denk dat ik het wel begrijp. Zal morgen een foto maken van de kast en de uitleg erbij zoals ik dat heb begrepen.
Fijn! Ik denk dat het geen overbodige luxe is om als power users wel te zorgen voor een algemene beschrijving van de installatie. Iets wat Balans Energie eigenlijk mee zou moeten leveren...

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:29
Na 2 dagen, weer een dag in de plus ;) Wat dat betreft is de opwek op dit moment belangrijk voor de opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUE1pkJnGgSVfAy9YjaZchIZdBk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ToY94XE1B8a4KHvhfJo65BqE.png?f=user_large

@paQ is het mogelijk om hierin ook het aantal kWh mee te nemen in de inkoop en verkoop. Heb er helemaal geen idee van of dit mogelijk is en hoeveel werk het is? Als het lastig is vooral niet doen, maar leek me makkelijk alles in 1 overzicht te hebben.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
Kom - even 20 kWh nog exporteren, SoC is te hoog (38%), er komt 90 kWh aan :P

Opbrengst gisteren idd duidelijk hoger dan de 2 dagen ervoor, maar ik heb nog geen negatieve dagen gehad in mei. Ik denk dat dit komt door de wat hogere export volumes wegens grotere accus.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

blue eyes schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:23:

Opbrengst gisteren idd duidelijk hoger dan de 2 dagen ervoor, maar ik heb nog geen negatieve dagen gehad in mei. Ik denk dat dit komt door de wat hogere export volumes wegens grotere accus.
Ik heb alleen maar positieve dagen in mei, met de standaard accu. Wel weinig EV laadacties.

Sterker nog, dit is nu al de beste maand tot nu toe. Komt vooral door die slechte 6 april

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:20
Wees blij; als je soc lager was, werd het weer aangevuld. Hier wordt actief 11kW van het net getrokken 😭

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een first day-picker voor wie een onvolledige maand heeft zou mooi zijn, als die tenminste al wel klant was. Hier 16 maart gestart en (uiteraard) geen data van maart, echter 7 april installatie en dan hindert alles tot die dag enorm bij de dag weergave.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:22
ecn1985 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:30:
Na 2 dagen, weer een dag in de plus ;) Wat dat betreft is de opwek op dit moment belangrijk voor de opbrengst.

[Afbeelding]

@paQ is het mogelijk om hierin ook het aantal kWh mee te nemen in de inkoop en verkoop. Heb er helemaal geen idee van of dit mogelijk is en hoeveel werk het is? Als het lastig is vooral niet doen, maar leek me makkelijk alles in 1 overzicht te hebben.
Staat er vlak onder als het goed is?
En in de bovenste widget staat het maandtotaal.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 09-05-2026 10:12 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:24
Source90 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Wees blij; als je soc lager was, werd het weer aangevuld. Hier wordt actief 11kW van het net getrokken 😭
Hier nu ook. SoC 36%, en vol van het net aan het laden terwijl er ook al aardig wat zon is. Heb m’n auto maar aangezet, zodat er nog ruimte over blijft voor de rest van de dag. Interessant zullen we maar zeggen.

• blue eyes
Dat is de truc, maar ook goed he, gratis naar de EV ;)

Ik doe dat altijd later op de dag, als het vermogen te hoog wordt, de accu begint over te stromen. Proberen te managen ipv terugleveren op dat moment.

• blue eyes
Source90 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Inkoop kaal is nu wel 3,5 cent (inclusief BE, tenminsten, wanneer ik schrijf :P), dat heeft wel potentieel ruimte. Maar idd, in relatie tot je de verwachte opwek en mogelijk hoge(re) verkoopprijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 09-05-2026 10:20 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:24
blue eyes schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:17:
Dat is de truc, maar ook goed he, gratis naar de EV ;)

Ik doe dat altijd later op de dag, als het vermogen te hoog wordt, de accu begint over te stromen. Proberen te managen ipv terugleveren op dat moment.
Omdat mijn werkgever, en de lease maatschappij niets snappen van onbalans en affr mag ik ook gewoon een vast tarief laten staan, zolang de daadwerkelijke kosten daar onder blijven vindt ik ‘t prima inderdaad :) af en toe iets hoger, ook prima, maar ik moet nog wel even regelen dat bij de uitschieters de auto automatisch pauzeert :)

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmFzGXgUDjdmc7xKFDrmhNOQNik=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/09ZbtP1GCuo1q256INVzcqUg.jpg?f=user_large volgens mij klopt je pv opwek of je verbruik niet als je een aparte omvormer hiervoor gebruikt. Stel ik wek idd 2644W op en mijn verbruik is ook - 2644W, dan zou mijn overige verbruik in huis ineens precies 0W zijn?

• blue eyes
Wat ik heb - grappig :)

Ik heb ingesteld, afschalen bij 85% SoC. Mits er teruggeleverd wordt en er negatieve prijzen zijn. Terugleveren kan komen door de volle accu of een te hoge opwek.

Bij 90% nog verder afschalen, mits, zie boven.

Op moment dat auto staat te laden boven de 4000 watt vervalt bovenstaand, mits er niet wordt teruggeleverd met negatief tarief. Max vermogen in opwek minus de 4000 watt van de auto is er geen overschot om terug te leveren, dan kan alleen een te hoge SoC de oorzaak zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door blue eyes op 09-05-2026 10:24 ]

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:21:
[Afbeelding] volgens mij klopt je pv opwek of je verbruik niet als je een aparte omvormer hiervoor gebruikt. Stel ik wek idd 2644W op en mijn verbruik is ook - 2644W, dan zou mijn overige verbruik in huis ineens precies 0W zijn?
PV Opwek in je dashboard is wat netto de Deye ingaat.

Op de losse omvormer van je zonnepanelen zie je dus een hoger getal.

• calceolarius
0xygen500 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:21:
[Afbeelding] volgens mij klopt je pv opwek of je verbruik niet als je een aparte omvormer hiervoor gebruikt. Stel ik wek idd 2644W op en mijn verbruik is ook - 2644W, dan zou mijn overige verbruik in huis ineens precies 0W zijn?
Ik stelde de volgende vraag hierover aan Don:

Wat ik begreep is dat de PV-opwek bij ons 0 zou moeten zijn omdat wij geen zonnepanelen op de Deye omvormer hebben aangesloten. Bij de afsluitende test gisteren was dat het geval. Echter zie ik vandaag gedurende de hele dag dat er PV-opwek wordt geregistreerd. 

Zijn antwoord was:

Ja, in het dashboard maar ook op het EMS zelf (kleine zwarte kastje met touch screen) daar wordt je negatieve load (dus als je pv meer is dan je verbruik) dit wordt geregistreerd in het dashboard als PV. Reden hiervan is dat we ontzettend veel vragen kregen van mensen die dachten dat hun PV niet werkt omdat die op 0 stond en hun load -5kW was.

• 0xygen500
Hmm snap het dan wel, maar had verwacht dat ze dan het overige verbruik erbij opgeteld Hadden om zo meer richting je werkelijke opwek te komen

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:26:
Hmm snap het dan wel, maar had verwacht dat ze dan het overige verbruik erbij opgeteld Hadden om zo meer richting je werkelijke opwek te komen
Het overige verbruik wat direct gedekt wordt door je externe omvormer is niet meetbaar als het op dezelfde fase zit.

Dus opwek +100 en verbruik -100 = 0. Daar heeft Balans geen weet van.

Ondertussen nog een laad activatie |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 09-05-2026 10:29 ]

• 0xygen500
Wolly schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Het overige verbruik wat direct gedekt wordt door je externe omvormer is niet meetbaar als het op dezelfde fase zit.

Dus opwek +100 en verbruik -100 = 0. Daar heeft Balans geen weet van.

Ondertussen nog een laad activatie |:(
Ah check, dan helder

Laad activatie tegen 2 cent. Jammer als je pv de accu vanmiddag nog vol duwt

[ Voor 9% gewijzigd door 0xygen500 op 09-05-2026 10:31 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hangt er van af waar je zit, hier was pv vrijdag om 16u afgelopen. Vandaag wordt weer zoiets verwacht.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-08 22:18

Ik heb geen grotere accu, maar ook geen negatieve dag gehad in mei. Hangt vooral af van de opwek denk ik, en dus deze week van je locatie in Nederland.

• blue eyes
Ik had niet moeten reageren, hier nu ook imports :D :D . EV kan nog 60% bij, valt mee.

1e Wereld problematiek heet dat toch ;) Maandag thuiswerken, dus nog 3 dagen zon overschot met de EV die op 40% staat. Elke dag dan max15 kWh laden om marge tov terugleveren te hebben.

Lol - wat een moeite - uit principe. Geld is niet het issue. We lijken of zijn gek, iig ik ;)

p.s. hang de ev eraan, negatieve prijzen :P

[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 09-05-2026 10:49 ]

• blue eyes
marana schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:38:
[...]

Ik heb geen grotere accu, maar ook geen negatieve dag gehad in mei. Hangt vooral af van de opwek denk ik, en dus deze week van je locatie in Nederland.
Ik bedoel, ik heb de meeste dagen boven de 40 kWh geexporteerd, dat schroeft het totale saldo op. Maar regio en zon, ook waar.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:46:
Ik had niet moeten reageren, hier nu ook imports :D :D . EV kan nog 60% bij, valt mee.

3e Wereld problematiek heet dat toch ;) Maandag thuiswerken, dus 3 dagen zon overschot met EV die op 40% staat. Elke dag 15 kWh laden.

Lol - wat een moeite - uit principe. Geld is niet het issue. We lijken of zijn gek, iig ik ;)

p.s. hang de ev eraan, negatieve prijzen :P
1e wereld bedoel je.
En nee, we zijn niet gek we zoeken gewoon een uitdaging :+

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Hier kan ik de import wel gebruiken vandaag. Alleen hoop ik niet dat de accu zo vol loopt dat er niet meer wordt geladen voor -5 cent kaal zometeen.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:34

The Legend

*Plop*

De huidige onbalansprijzen blijf ik vaag vinden. Invloeden is negatief 2,5 cent, dat veronderstelt dat er teveel stroom het net op komt - logisch. Maar afnemen is nu 60 cent, en dat veronderstelt een serieus tekort aan stroom. Hoe kan dat tegelijk waar zijn?

Ik ben toch malle pietje niet!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
The Legend schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:02:
De huidige onbalansprijzen blijf ik vaag vinden. Invloeden is negatief 2,5 cent, dat veronderstelt dat er teveel stroom het net op komt - logisch. Maar afnemen is nu 60 cent, en dat veronderstelt een serieus tekort aan stroom. Hoe kan dat tegelijk waar zijn?
Ik denk dat er een flipperkast gaande is. Dus dat er hiermee wordt gestimuleerd om af te blijven van het net.

• paQ
Wat aanpassingen gedaan aan het prognose veld.
Bovenin wordt nu per dag bijgewerkt. Dat was ooit al zo, maar is stuk gegaan in vorige versies zag ik.
Het maanden staatje geeft nu een extra kolom voor de vaste kosten, en onderaan een (contract)jaarprognose, bestaande uit (vlnr)
all in stroomkosten, voorschotten, vaste kosten (leverancier, netbeheer, belasting verrekening) en het saldo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MluN3EBzgfNkRVV5jhmuYNdO-gQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9KcztspdKRmfXRH1qNRqtahs.png?f=fotoalbum_large

Komende vanaf V2.8 of 2.8.1 hoeft de local storage niet gewist te worden.
https://github.com/paqpaq...main/BE_dashboard_2_9.zip

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wat mij nog opviel @paQ is dat de totaalprijs rechtsbovenaan bij mij -300 euro is, maar in groen is weergegeven. Daaronder in de opbouw van dat bedrag staat de BTW ook in groen als +bedrag en daaronder EB saldo in opslag weer als minbedragen in rood. Als je die optelt / aftrekt komen die alleen niet tot hetzelfde totaalbedrag. Daar gaat dus ook iets niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMGowKdq21NNZ7LqZ6eHYMTToQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPTgkxdWsnUpLACRf7SMzmM6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door The Legend op 09-05-2026 11:31 ]

• paQ
The Legend schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:31:
Wat mij nog opviel @paQ is dat de totaalprijs rechtsbovenaan bij mij -300 euro is, maar in groen is weergegeven. Daaronder in de opbouw van dat bedrag staat de BTW ook in groen als +bedrag en daaronder EB saldo in opslag weer als minbedragen in rood. Als je die optelt / aftrekt komen die alleen niet tot hetzelfde totaalbedrag. Daar gaat dus ook iets niet goed.

[Afbeelding]
hmmm bijzonder... en dat is op de laatste versie?
Bij mij klopt de kleurstelling namelijk gewoon.

Kun je eens hetzelfde overzicht kaal geven?

• blue eyes
Hier is de update goed doorgekomen!

Bij staat dit in het groen, positief (en dat klopt rekentechnisch ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znlellIqNoIS5r42mLpkNabzjB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UaVLTArTNqkcNXm953Kka147.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 09-05-2026 12:20 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:35:
[...]

hmmm bijzonder... en dat is op de laatste versie?
Bij mij klopt de kleurstelling namelijk gewoon.

Kun je eens hetzelfde overzicht kaal geven?
Dit is met 2.8.1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-gJAAhPo6MZ8eEdP94tFRo_drc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXa2bOvrE3lHPrQ5PaJPuUQM.jpg?f=fotoalbum_large

Data gewist en 2.9 geïnstalleerd, zelfde probleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqLlNNMq2GjP81lwSvBy_UZ1Q-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9f33HwkYV7ydVwnEasIncLY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door The Legend op 09-05-2026 12:23 ]

• paQ
@The Legend Ik weet niet meer of je dit nou in een desktop browser draait of niet, zo ja, kun je dit eens in je console van webontwikkelaar draaien met all in aan?

var buyEl = document.getElementById('summary-buy-price');
var sellEl = document.getElementById('summary-sell-price');
var inkEl = document.getElementById('summary-stroom-voordeel');
var verkEl = document.getElementById('summary-deal-result');
console.log('gemInk:', buyEl?.textContent);
console.log('gemVerk:', sellEl?.textContent);
console.log('inkoop:', inkEl?.textContent);
console.log('verkoop:', verkEl?.textContent);

Die overzichten woerden namelijk gemaakt op basis van gemiddelde tarieven. Bij jou is het kale resultaat reeds positief, en ik denk dat daar door de afwijking ontstaat. Ik ben daar zelf over enkele dagen ook ws op beland, dus dan kan ik er pas verder naar kijken.

Kan er nu sowieso niet meer veel aan doen, want moet nog takke end rijden naar een festival 8)7
#gottarun

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 09-05-2026 12:34 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nee dit is Orion op IOS. Ik wacht rustig af, viel spass :>

• paQ
The Legend schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:34:
Nee dit is Orion op IOS. Ik wacht rustig af, viel spass :>
kee, nee dan moeten we enkele dagen met positief resultaat wachten, dan kan ik het bij mezelf valideren :)
en thanks (#workthough)

• calceolarius
paQ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:25:
@The Legend

Kan er nu sowieso niet meer veel aan doen, want moet nog takke end rijden naar een festival 8)7
#gottarun
Weet je het zeker? https://nos.nl/artikel/2613683-amsterdams-festival-met-20-000-bezoekers-op-allerlaatste-moment-afgelast-tent-afgekeurd

• ecn1985
paQ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Staat er vlak onder als het goed is?
En in de bovenste widget staat het maandtotaal.
Klopt 8)7 zie ik gewoon nu pas dat dit verder naar onder staat.. niet helemaal scherp zullen we maar zeggen..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-08 22:18
The Legend schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:31:

[Afbeelding]
Dat is bij mij ook zo:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GzC5phT/Scherm-afbeelding-2026-05-09-om-13-28-50.png Chrome op MacBook

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-08 10:16
paQ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:11:
[...]

Ik zou van die 200 eens 950 maken.
Dus eerst read, 950 invoeren, en dan "setup" (of write... wat staat er)

Dus waar de gele kabel in zit op OFF OFF OFF OFF, die eronder op ON OFF OFF OFF, die daar na op OFF ON OFF OFF enz
Dit stond dus niet zoals bovenstaande. Heb dit nu aangepast + 950 ipv 200 ingevuld.

Wel een error in deye: W31 Battery comm Warn

Zo is de achterkant nu, hoort dit zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIcbu-0duVFwulE5NF7GWMYzU94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxSedTo310QK3HTqNHO5rwjk.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
lzondervan schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Dit stond dus niet zoals bovenstaande. Heb dit nu aangepast + 950 ipv 200 ingevuld.

[Afbeelding]
Je bovenste is de master.
Die eronder accu 2, die eronder 3
Dus de binary switches moeten daarmee overeen komen.
In de bms zelf moet het ingestelde can protocol op Pylon staan.

• ecn1985
Uhm..een import met 91% soc, prijs ook niet heel bijzonder, zie niet direct wat deze toevoegt..

• ecn1985
lzondervan schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:54:
[...]

[Afbeelding]
die kabel ziet er niet helemaal goed uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23LEfjo9nvGMkKRS_wEhIcrWh0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bAeNLIo4AIZYdJiTyVXHmqVG.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:36:
Uhm..een import met 91% soc, prijs ook niet heel bijzonder, zie niet direct wat deze toevoegt..
Hier al hele middag imports bij soc 70-75%. Prijs -2 tot -5cent. Ben de EV aan t laden en PV doet 3 tot 6kW als de wolken even weg zijn.

• ecn1985
Get!em schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Hier al hele middag imports bij soc 70-75%. Prijs -2 tot -5cent. Ben de EV aan t laden en PV doet 3 tot 6kW als de wolken even weg zijn.
had er maar 1 dus dat viel wel mee, vond het vooral opvallen omdat de soc zo hoog was, de prijs niet uitzonderlijk en er ook nog behoorlijk wat opwek was.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:20
Ik ben van 27 naar 92% gegaan vandaag, voornamelijk op PV, maar ook wat laadmomenten.

Daarvan is een heel groot deel vanavond gedumpt: sta nu op 54%.

Ben benieuwd naar de uitslag;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blue eyes
Hier is het wat minder. Ik kom van 85 max vandaag, nu staat de SoC nog op 68% . . . 21 kWh export, 17 kWh import en 85 kWh opwek.....

Ik zou graag vanavond, vannacht, maar iig voor een uur of 10 morgenvroeg toch nog 45% kwijt raken.....

[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 09-05-2026 22:29 ]

• BitBug
calceolarius schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:01:
[...]

Fijn! Ik denk dat het geen overbodige luxe is om als power users wel te zorgen voor een algemene beschrijving van de installatie. Iets wat Balans Energie eigenlijk mee zou moeten leveren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQtl3Hqm2EeYBUzbARjcCRu_oDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4q2T8Td70WV8T3oj3iNufQM.jpg?f=fotoalbum_large

De uitleg die ik heb gehad is dat de rode schakelaar tussen het net en deze backupkast zit. Als je die uitzet heb je volgens mij helemaal geen net connectie, ook niet als de ATS op bypass staat.

Load woning is vanzelfsprekend vanaf Deye of van het net (als Deye stuk is en ATS op bypass staat) naar het huis. En terug bij PV overschot van mijn AC gekoppelde PV. Zoals ik al meer teruggelezen heb moet je van de ATS schakelaar afblijven als je huis ‘connected’ is, anders kans op schade.

Tenslotte Grid omvormer vanzelfsprekend de connectie naar de Deye.

Een en ander loopt vanzelfsprekend door de ATS die op stand Actief moet staan voor regulier gebruik met automatische noodstroomvoorziening door de Deye. Dit laatste heb ik ook getest door de hoofdzekeringen uit te zetten en dat werkt vlekkeloos en zonder enkele onderbreking gaat de stroomvoorziening over op batterij stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFmlgVjp7egH-1mMvQQ_m7qAq8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q06gSHpoVpsPcugTX8zioKob.jpg?f=fotoalbum_large

En bovenstaande is een eerste grafiek van mijn kast ventilator. Rood is temperatuur. Blauw onder is ventilator snelheid.

Beetje zitten spelen met de max. temp en nu ingesteld op 25c. Iedere graad daarboven gaat de ventilator een standje harder tot maximaal stand 10 bij 35c. Komende tijd eens in de gaten houden hoe dit zich zo door de dag heen gedraagt.

[ Voor 18% gewijzigd door BitBug op 09-05-2026 23:10 ]

• blue eyes
De temperatuur, dat is een losse temperatuur meter of die van de Deye zelf?

• BitBug
Losse sensor die onderdeel is van de ventilator die ik in de kast heb ingebouwd (AC Infinity AIRTAP T4).

[ Voor 13% gewijzigd door BitBug op 09-05-2026 23:22 ]

• ecn1985
Ronald schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:21:
Ik ben van 27 naar 92% gegaan vandaag, voornamelijk op PV, maar ook wat laadmomenten.

Daarvan is een heel groot deel vanavond gedumpt: sta nu op 54%.

Ben benieuwd naar de uitslag;-)
Hier stopte de export rond de 50% vannacht zit nu al weer op 43% en verwacht 50kWh opwek dat is niet best...

• ecn1985
blue eyes schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:29:
Hier is het wat minder. Ik kom van 85 max vandaag, nu staat de SoC nog op 68% . . . 21 kWh export, 17 kWh import en 85 kWh opwek.....

Ik zou graag vanavond, vannacht, maar iig voor een uur of 10 morgenvroeg toch nog 45% kwijt raken.....
verwacht dat jij ze ook niet kwijt bent?

• blue eyes
Ik zit nu op 52% , en de PV werkt al lekker: 6200 watt.... De eerste 6 kWh is al weer opgewekt.

Zo goed als geen export vannacht. De prijzen waren ook niet super denderend, voorspelling van de opwek is 80-90 kWh.

Ik verwacht dat ik vanmiddag de boel flink ga afschalen, wellicht zelfs uitzetten. De EV is op 60%, maar morgen verwacht ik ook nog veel zon; ik werk morgen thuis, anders had ik morgenmiddag na thuiskomst de EV weer vol kunnen gooien. Kijken of de automations werken!

Ze moeten wel opschieten die jongens van BE :D ;)

Als de zaak leeg moet, het is kort dag en de prijzen zijn iig positief, dumpen ;) Nu mogelijk betalen wegens terugleveren en er is onnodig (op basis van prijs fors ingekocht gisteren).... (prijzen boven 0 cent, dus opwek was beter).

[ Voor 25% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 09:37 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier net twee imports. 53% SoC nu. Dat gaat niet passen vandaag.

• Wolly
  • Niet online
De dag begonnen met 50% -O-

Die zogenaamde aanpassingen zijn weer teruggedraaid, of ze zijn er nooit geweest.

Laatste update is inmiddels ook maand geleden, tijd voor een nieuwe.

• 0xygen500
Wolly schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:24:
De dag begonnen met 50% -O-

Die zogenaamde aanpassingen zijn weer teruggedraaid, of ze zijn er nooit geweest.

Laatste update is inmiddels ook maand geleden, tijd voor een nieuwe.
Net import met negatieve prijs, dat is toch beter dan opwek van zonnepanelen?

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Net import met negatieve prijs, dat is toch beter dan opwek van zonnepanelen?
Negatieve kale prijs.
Vergeet niet dat er nog 11ct belasting + btw + 2 cent voor Balans bij komt.

Dan zijn kWh´s van zonnepanelen goedkoper :+

• 0xygen500
Wolly schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Negatieve kale prijs.
Vergeet niet dat er nog 11ct belasting + btw + 2 cent voor Balans bij komt.

Dan zijn kWh´s van zonnepanelen goedkoper :+
Hmm 🤔 shit ja 🤣. Hier is het nu in ieder geval nog bewolkt

• ecn1985
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:03:
Ik zit nu op 52% , en de PV werkt al lekker: 6200 watt.... De eerste 6 kWh is al weer opgewekt.

Zo goed als geen export vannacht. De prijzen waren ook niet super denderend, voorspelling van de opwek is 80-90 kWh.

Ik verwacht dat ik vanmiddag de boel flink ga afschalen, wellicht zelfs uitzetten. De EV is op 60%, maar morgen verwacht ik ook nog veel zon; ik werk morgen thuis, anders had ik morgenmiddag na thuiskomst de EV weer vol kunnen gooien. Kijken of de automations werken!

Ze moeten wel opschieten die jongens van BE :D ;)

Als de zaak leeg moet, het is kort dag en de prijzen zijn iig positief, dumpen ;) Nu mogelijk betalen wegens terugleveren en er is onnodig (op basis van prijs fors ingekocht gisteren).... (prijzen boven 0 cent, dus opwek was beter).
Ja wat dat betreft wel jammer, je hoopt s'morgens in elk geval onder de 20% te zitten. Zit nu alweer op 65% dat gaat nooit passen.

• ecn1985
0xygen500 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:44:
[...]

Hmm 🤔 shit ja 🤣. Hier is het nu in ieder geval nog bewolkt
Hier is het strak blauw

• blue eyes
Voor het deel in wat in de saldering valt kan je kaal rekenen, en de 2 cent.

Je moet alleen goed het saldo import export in de gaten houden. Vanaf oktober, maar zeker november t/m feb. heb je forse import.

Voor dit jaar telt alleen tot en met december. Daarna is er geen saldering meer .

Ik zit nu al op 70% en het stroomt heel hard binnen, nog 55 kWh in de verwachting....

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 12:25 ]

• paQ
@The Legend Ik heb de breakdown wat aangepast. Het component kale tarieven zat er sowieso nog niet in, maar ik weet niet zeker of dit jouw kleurissue oplost.
Moet daar wel bij opmerken dat Orion raar met zijn cache omspringt merk ik. Misschien na de update ook even eerst alle tabbladen sluiten en opnieuw inladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbJAjK_2_AGWkmr60nqZIxgNxYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pLL82P6T877tPhpnJBGPxO5D.png?f=fotoalbum_large

https://github.com/paqpaq...in/BE_dashboard_2_9_1.zip

• blue eyes
Thx!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ydyDUVlqjBBaJwKrQJZfw2CEcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ci8leZzeCxkvCCoL45m0usMZ.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Voor het deel in wat in de saldering valt kan je kaal rekenen, en de 2 cent.

Je moet alleen goed het saldo import export in de gaten houden. Vanaf oktober, maar zeker november t/m feb. heb je forse import.

Voor dit jaar telt alleen tot en met december. Daarna is er geen saldering meer .

Ik zit nu al op 70% en het stroomt heel hard binnen, nog 55 kWh in de verwachting....
Zit nu op veel meer import dan terugleveren.

• paQ
even opnieuw downloaden aub :+
Had het epex genoemd, is onjuist.

• blue eyes
0xygen500 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:27:
[...]

Ik ook, maar dat klopt ook wel toch. Even los wanneer je bent begonnen dit jaar, maar JAN FEB zijn wel de maanden met veel import, die ga je compenseren met april - aug. NOV DEC nog negatief, de rest een beetje er tussen in?

De dikke maanden zouden nu moeten komen.

• paQ
0xygen500 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:27:
[...]

Op basis van de bekende data geeft de plugin je een prognose aan welke kant van het midden je valt in een contractjaar. En vanaf volgend jaar hoef je daar sowieso niet meer naar te kijken. Dan is het automatisch al kut :+

• blue eyes
@paQ

Moet ik dit zo lezen: wat ik betaal (dus los van besparingen, etc), heeft inclusief voorschot, inkoop, verkoop mij dit systeem tot en met vandaag 18 euro 26 cent gekost? Zeg een 4,45 euro per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHPvU4kFuMgMwfHumMmrxqNrf9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbbbOVIpcGdMnVMjjpSRLJe5.png?f=fotoalbum_large

Vorig jaar betaalde ik 10 euro per maand gemiddeld, dus goedkoper uit.

Even los van het rente verlies van de aanschaf van de accu en afschrijving van de accu :D :D

En als je dat gaat rekenen (afschrijving is 100 euro per maand?), renteverlies egen 2%? If so, dan is het fair om ook te gaan rekenen met de besparingen die je doet door gratis stroom van de PV, minder afname van het net door de accu gedurende de uren dat de zon niet schijnt. Laten we uitgaan van 15-20 cent per kWh besparing?

[ Voor 40% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 13:05 ]

• ecn1985
paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:24:
@The Legend Ik heb de breakdown wat aangepast. Het component kale tarieven zat er sowieso nog niet in, maar ik weet niet zeker of dit jouw kleurissue oplost.
Moet daar wel bij opmerken dat Orion raar met zijn cache omspringt merk ik. Misschien na de update ook even eerst alle tabbladen sluiten en opnieuw inladen.

[Afbeelding]

https://github.com/paqpaq...in/BE_dashboard_2_9_1.zip
zitten dicht bij elkaar.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7-yo-Usc3ra6MDfgfkdzTsM9vg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xN6xoi1wlZgNkwuRfdLXe9B2.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:51:
@paQ

Moet ik dit zo lezen: wat ik betaal (dus los van besparingen, etc), heeft inclusief voorschot, inkoop, verkoop mij dit systeem tot en met vandaag 18 euro 26 cent gekost? Zeg een 4,45 euro per maand.

[Afbeelding]

Even los van het rente verlies van de aanschaf van de accu en afschrijving van de accu :D :D

En als je dat gaat rekenen (afschrijving is 100 euro per maand?), renteverlies egen 2%? If so, dan is het fair om ook te gaan rekenen met de besparingen die je doet door gratis stroom van de PV, minder afname van het net door de accu gedurende de uren dat de zon niet schijnt. Laten we uitgaan van 15-20 cent per kWh besparing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiwICzNXO5rAzEnPaUMvpjSxBng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTtFCyVvyq646JXKHe4xL7AI.png?f=fotoalbum_large

Zo sta ik er nog net niet voor..

• paQ
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:51:
@paQ

[Afbeelding]

Zo ongeveer, maar daar moeten je reeds betaalde voorschotten dan nog af.

ik kijk voor mezelf vooral hier naar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrktHIUu9sUKMi_Fzqb_kw4qEvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ljvzD2xZYXBvOoFPlEMRui3.png?f=fotoalbum_large

Bij mijn vorige jaarrekening was ik 970 euro kwijt op een heel jaar. Maar dat was al incl wat terugleverkosten. Kwam ook door mijn eigen onoplettendheid hoor, omdat ik ineens een vergoeding per dag terugleveren betaalde 8)7

Maar van 970 >> ~200 is al best fraai natuurlijk.

en oh man ik hoop dat het überhaupt klopt :D

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 10-05-2026 13:24 ]

• paQ
In other news, zie onderste regel, na enkele dagen onderaan de SOC, waaronder een hele nacht 5%, en nu twee dagen vol aangeraakt, is er een nieuwe FCC count ontstaan, van 350-352 Ah per accu *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8JMd3BO8x2VOByDoWYK8ToluUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6VZsxARZVcQjjuJT3hd4TOy7.png?f=fotoalbum_large

Dat is fors meer dan 314 natuurlijk. Het is maar een count, dus zal wellicht ook een beetje lager liggen dan die 351, maar toch :)

• blue eyes
Die voorschotten zitten in je verrekeningen.... Tenminste, zo lees ik je tabellen.

Immers, ik heb 127 aan voorschot betaald, en 108 euro aan saldo inkoop verkoop.

Dus die 18 euro negatief, dus 4,45 per maand bijgelegd, MtD.

• paQ
blue eyes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:32:
Die voorschotten zitten in je verrekeningen.... Tenminste, zo lees ik je tabellen.

Immers, ik heb 127 aan voorschot betaald, en 108 euro aan saldo inkoop verkoop.

Dus die 18 euro negatief, dus 4,45 per maand bijgelegd, MtD.
je widget staat op 108 euro te ontvangen.

De som is
[reeds betaald] + [ gemaakte kosten] = bijbetalen of terugkrijgen.
126 + -18=108

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:32:
In other news, zie onderste regel, na enkele dagen onderaan de SOC, waaronder een hele nacht 5%, en nu twee dagen vol aangeraakt, is er een nieuwe FCC count ontstaan, van 350-352 Ah per accu *O*

[Afbeelding]

Dat is fors meer dan 314 natuurlijk. Het is maar een count, dus zal wellicht ook een beetje lager liggen dan die 351, maar toch :)
Hoe lees je dit uit, sinds ik een defect batterij paneel heb kan ik 1 batterij niet bekijken. Mijn poging om mee te lezen via RS485 liep soms uit op een verstoorde communicatie naar de Deye en bovendien kwam er geen bruikbare (of gecodeerde) data uit. Misschien probeer ik de verkeerde poort, zou de 6p RS232 beter gaan want dat kan met mijn lan module :)

• paQ
Speedy-Andre schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Hoe lees je dit uit, sinds ik een defect batterij paneel heb kan ik 1 batterij niet bekijken. Mijn poging om mee te lezen via RS485 liep soms uit op een verstoorde communicatie naar de Deye en bovendien kwam er geen bruikbare (of gecodeerde) data uit. Misschien probeer ik de verkeerde poort, zou de 6p RS232 beter gaan want dat kan met mijn lan module :)
Op de 485 poort van de master met een ESP32.

• blue eyes
paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:33:
[...]

je widget staat op 108 euro te ontvangen.

De som is
[reeds betaald] + [ gemaakte kosten] = bijbetalen of terugkrijgen.
126 + -18=108
Check, ga ik dat zo lezen.

Ik heb daadwerkelijk 126 euro betaald / voorgeschoten en ik krijg er met de huidige stand van zaken er 108 euro terug.

Dan is het nog steeds 4,50 negatief per maand negatief. En dan is prima tot nu toe ;)

[ Voor 29% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 14:01 ]

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vc3BOyEtbMnlh87dZeP-lE5PE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ke9c8fbA1rMNRRmSQGMglu19.png?f=fotoalbum_large

alles vol, terugleveren negatief (all in ;) ) dus surplus uit en Solar Edge op 1%. Works! *O*

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:57:
[...]

Op de 485 poort van de master met een ESP32.
Is dat de RS485 (label) direct naast de CAN die naar de Deye gaat of de vrije RS485B (RS485A gaat naar de volgende batterij)?

Instellen op 9600 8N1 en device 1? Dan natuurlijk nog de software die er iets mee kan :)

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-05-2026 14:07 ]

• blue eyes
Het lijkt dat de Deye niet meer dan 10.000 watt importeert uit de opwek.

Ik kom zelf niet aan de Deye instellingen, niet in de Deye app of site, die gebruik ik niet.

Ik ben laatst wel de door de instellingen van de Deye gelopen vanuit Solarman, doorgelopen, niet bewust geklikt.

Zou ik per abuis iets aan hebben geklikt? Weet wel zeker van niet, je moet immers op save klikken. Maar je gaat twijfelen ;)

Weet iemand of er een instelling is die bovenstaand, de max. van 10.000 zou kunnen verklaren?

Ik wil daar ook niet aankomen, het zegt mij ook niets. Net even snel gekeken, van de ingestelde waardes zie ik alles boven de 12000 watt staan.

[ Voor 22% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 14:13 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Grid max import power staat hier op 31000W, kennelijk om ruimte aan iets anders te geven. Ligt het niet aan de Deye dan kan je verbruik of een load balancer elders iets doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-05-2026 14:21 ]

• blue eyes
Hier ook 31000.

Het viel mij op, ik zag export van over de 1000 watt, terwijl de SoC net boven de 80% stond, en de load naar de accu net onder de 10000 blijft.....

PV leverde fors meer dan dat. Die 1000 export had gewoon naar de Deye kunnen gaan. Tot 12000 watt ga ik vanuit.

Heb de vraag ook maar aan Don gesteld.

[ Voor 32% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 14:24 ]

• blue eyes
Dit laat het goed zien, van een dag terug. Keurig op 12000 afgetopt bij export, maar import lijkt op 10000 te staan.

Nu eerst 4 kratten Dalia's poten :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnJla-A7ZaC3RUXZuRhk7iDzorI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HN7vSiSHmtBTYCkOonS3XWl9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 10-05-2026 14:40 ]

• blue eyes
Tja. Accu op 89% , PV levert met 10.000 plus, en toch een import van 4-6000 watt...., import tarief kaal en BE op 10 cent oid.....

Heel bijzonder.

Maar goed, we weten de reden, nog maar even wachten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvn-zXYHKp28hJFH4IA1hyldExs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qq7eKyUrW7fQI9ddQS7PSJ4i.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 125 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.