Klopt, maar voor mij de gebruiker is een groot deel kosten besparen en eventueel zelfs verdienen. Dat zou moeten gebeuren door de balanceringsdienst. Maar op dit moment is er nog geen balanceringsdienst maar we handelen op een laag pitje op de onbalans markt. aFRR… gebeurt dat nog dit jaar?paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:10:
[...]
Balanceringsdiensten is waar het om draait met dit systeem toch? Waarbij je huisverbruik voorrang heeft.
We moeten niet vergeten dat wanneer Balans Energie BSP wordt, we geplande activaties zullen zien, los van EPEX day ahead en passieve onbalans.
Een (zelf opgegeven?) dynamische ondergrens om een nacht door te komen is wellicht nog wel een poging waard.
En dat is nu even waar het voor mij om gaat: We nemen (~veel) risico omdat we ons begeven op de onbalansmarkt. De thuisaccu is naar mijn mening essentieel om prijspieken te vermijden. Nu komt het in mijn geval voor dat ik rond het weekend de thuisaccu leegtrek omdat ik de EV moet laden. En hiermee trek ik de thuisaccu leeg omdat deze op 35% stond en daardoor sta ik vervolgens dure stroom in te kopen.
In de middag werd er geen extra goedkope stroom ingekocht. In de avond is mijn resterende matige solar opwek verkocht voor matige prijzen. En in de zonnige maanden vervolgens koop ik (potentieel) duurder in de nacht in. Dat is te vermijden als er inderdaad een dynamische ondergrens in te stellen is. Liefst iets wat ik zelf nog kan instellen via home assistant koppeling die ik zelf intern koppel met EVCC.
:strip_exif()/f/image/lT20bp84b57KedJ2tSRmlkx5.jpg?f=fotoalbum_large)