Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 158 Laatste
Acties:
  • 530.275 views

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:10:
[...]

Balanceringsdiensten is waar het om draait met dit systeem toch? Waarbij je huisverbruik voorrang heeft.

We moeten niet vergeten dat wanneer Balans Energie BSP wordt, we geplande activaties zullen zien, los van EPEX day ahead en passieve onbalans.
Een (zelf opgegeven?) dynamische ondergrens om een nacht door te komen is wellicht nog wel een poging waard.
Klopt, maar voor mij de gebruiker is een groot deel kosten besparen en eventueel zelfs verdienen. Dat zou moeten gebeuren door de balanceringsdienst. Maar op dit moment is er nog geen balanceringsdienst maar we handelen op een laag pitje op de onbalans markt. aFRR… gebeurt dat nog dit jaar?

En dat is nu even waar het voor mij om gaat: We nemen (~veel) risico omdat we ons begeven op de onbalansmarkt. De thuisaccu is naar mijn mening essentieel om prijspieken te vermijden. Nu komt het in mijn geval voor dat ik rond het weekend de thuisaccu leegtrek omdat ik de EV moet laden. En hiermee trek ik de thuisaccu leeg omdat deze op 35% stond en daardoor sta ik vervolgens dure stroom in te kopen.

In de middag werd er geen extra goedkope stroom ingekocht. In de avond is mijn resterende matige solar opwek verkocht voor matige prijzen. En in de zonnige maanden vervolgens koop ik (potentieel) duurder in de nacht in. Dat is te vermijden als er inderdaad een dynamische ondergrens in te stellen is. Liefst iets wat ik zelf nog kan instellen via home assistant koppeling die ik zelf intern koppel met EVCC.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

lzondervan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Logger is rechts onder in de deye toch en zwart?
Klopt, en Serial nummer staat in de QR code.

Je kunt hem ook overnemen vanuit de Solarman Smart app, als je die wel geactiveerd krijgt.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:55
lzondervan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Logger is rechts onder in de deye toch en zwart?
Ja, met RJ45 aansluiting, als je tenminste niet een Wifi versie hebt.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-08 23:33
Iemand ervaring met het oplossen van het probleem met rode alarm lampje op de deye direct na installatie? Bij opladen geen probleem maar bij ontladen vrij snel een rood alarm (BMS). Voor de duidelijkheid, hij start dus wel met ontladen.

Aanvulling: BMS alarm gaat vanzelf ook weer uit en daarna weer aan… heel vaag

[ Voor 14% gewijzigd door BitBug op 07-05-2026 18:27 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:22
Wat kunnen we nou met zo weinig informatie 8)7
Wat zei balans Energie?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• BitBug
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:27:
Wat kunnen we nou met zo weinig informatie 8)7
Wat zei balans Energie?
Okay, fair enough… maar de werkgroep van Balans is er nog mee bezig. Ik heb geen idee 😎 dacht misschien is het een bekend probleem. Wat eerder is opgelost. Volgens mij heb ik een nieuw team over de vloer.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BitBug schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:29:
[...]

Okay, fair enough… maar de werkgroep van Balans is er nog mee bezig. Ik heb geen idee 😎 dacht misschien is het een bekend probleem. Wat eerder is opgelost. Volgens mij heb ik een nieuw team over de vloer.
Dat kan van alles zijn, een rj45 tussen 2 batterijen die niet goed is of die naar de Deye. Of een BMS geeft een echte fout, wat je op het display kan zien in de logs.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ersus schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Die knoppen staan, in de Balans strategie, juist ter beschikking van Tennet. En als Tennet de 100% zekerheid heeft dat knoppen bedienen het juiste vermogens effect heeft zonder storing door interventie van de ‘asset host’ dan kan aFFR misschien gewoon goedgekeurd worden.

Mij lijkt het daarom ook zo lastig voor Balans energie om die spagaat te maken tussen de ‘asset host’ en ‘Tennet’ immers is Tennet diegene die de toegang mogelijk moet maken en jullie als de ‘asset host’ die de opzet hebben gefinancierd tevreden moet zien te houden.
Balans heeft ondertussen een bepaald vermogen en opslag capaciteit beschikbaar, die ze natuurlijk nooit voor 100% in kunnen zetten voor TenneT. Er zal altijd een veiligheidsmarge aangehouden worden om leveringszekerheid richting TenneT te bieden. Als er gevraagd wordt om ad te regelen zal Balans bijv. Maar op bijv 70% van haar totale capaciteit meebieden, om huis gebruik van gebruikers op te kunnen vangen. We zagen dit ook in een aantal tests een aantal weken geleden waar systemen verschillende vermogens leverden. Doe je dit niet, en tijdens een activatie hebben systemen een lege/volle batterij of er wordt een EV aangesloten dan zou het gevraagde vermogen niet geleverd kunnen worden.

mijn punt is vooral dat nu alle batterijen door diverse gebruikers patronen ook verschillende SOC levels hebben over de dag heen, waarom zou je daarin niet wat meer ruimte kunnen geven dit te personaliseren door het aanhouden van verschillende profielen?

Je zou een default kunnen hebben wat prima werkt maar daarnaast, voor wie dat wil op zowel opwek als gebruik niveau een ander profiel kunnen toepassen, bijv als je aangeeft veel PV productie te hebben, dat de batterij tot minimaal 20% wordt ontladen in de nacht, iemand met relatief beperkte PV opwek 30% en iemand zonder PV 40%.

Het is namelijk niet logisch om iemand met 20 KwP op 35% Soc te houden en daarna alle PV af te schakelen omdat de batterij vol zit, met aFRR in het achterhoofd ook niet handig omdat een volle batterij niet meer mee kan doen met een afregel actie.

[ Voor 9% gewijzigd door Yaay op 07-05-2026 19:23 ]

• Yaay
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Die laatste zin zegt het eigenlijk al toch?
Je hele systeem wordt zo afhankelijk van user-input. Wij zijn van die mensen die er bovenop zitten, maar de doorsnee consument niet, en die heeft daar ook helemaal geen zin in.
Ik geloof er wel in dat er uiteindelijk een systeem ontstaat dat zich (vanzelf) voegt naar ieders reilen en zeilen.
Maar dit systeem kan mijns inziens nooit een one size fits all zijn als er zo’n groot verschil met gebruikers typen is, daar moet (en ik geloof zal) op termijn enige specificatie per gebruikers type moeten plaatsvinden.

• paQ
Yaay schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:19:
[...]

Maar dit systeem kan mijns inziens nooit een one size fits all zijn als er zo’n groot verschil met gebruikers typen is, daar moet (en ik geloof zal) op termijn enige specificatie per gebruikers type moeten plaatsvinden.
Dat zeg ik ook niet. Maar elke EMS weet wel / kan zien wat er gebeurt in je meterkast.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-08 23:13
Vandaag zag ik een aantal ontlaad acties terwijl de PV 8kWh genereerde. Dit ging echter maar tot 12kWh over de P1 en niet 16kWh oid. Ik meen me iets te herinneren over een firmware die dat zou oplossen. Is die al uitgerold bij anderen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kw_YjqQdPDiBA-7nFDnpAcpuGUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lT20bp84b57KedJ2tSRmlkx5.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 21:15
Don wacht op de formele release van de fabrikant.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
PisPix schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:33:
Vandaag zag ik een aantal ontlaad acties terwijl de PV 8kWh genereerde. Dit ging echter maar tot 12kWh over de P1 en niet 16kWh oid. Ik meen me iets te herinneren over een firmware die dat zou oplossen. Is die al uitgerold bij anderen? [Afbeelding]
PV AC? OF PV aan de Deye zelf?
In het laatste geval zit je nog steeds aan het max vermogen van de Deye zelf namelijk.
accu is DC, maar je Deye aangesloten strings zijn dat ook.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

En kWh zeggen terwijl je plaatje iets anders zegt :F

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
Ah Deye Load negatief. AC gekoppeld.
Ja dan moet je wachten op een update, en kun je tot ca 15.5 ~ 16 kWh invoeden.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-08 23:13
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:39:
[...]

PV AC? OF PV aan de Deye zelf?
In het laatste geval zit je nog steeds aan het max vermogen van de Deye zelf namelijk.
accu is DC, maar je Deye aangesloten strings zijn dat ook.
PV op AC

• blue eyes
Al 35 kWh aan export, nu 19 cent per kWh en de accu nog 70% SoC.

Mag ook wel na gisteren :D :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Quaros
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:29
Wolly schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:07:
Voor mijn gevoel is het bijna elke dag wel 50% van de tijd regeltoestand 2. Eigenlijk verbazingwekkend dat er nog geld mee verdiend kan worden en ik vrees ook dat netbeheerders hier maatregelen tegen gaan verzinnen?

Zie https://onbalansmarkt.com/resultaten/dag/2026-05-04 en daar kan je elke dag terugbladeren. Roze = regeltoestand 2.
Balanshandhaving is alleen de verantwoordelijkheid van TenneT, niet van andere netbeheerders. In het verleden is de balans-delta publicatie al eens vetraagd om regeltoestand 2 aan te pakken, maar heeft nog niet tot het gewenste effect geleid.

• wolffman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-07 10:35

wolffman

....

dof schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:02:
[...]

Klopt, deze had ik later verzonden. Maar kon de eerste niet meer wissen of editten.

Edit: Origineel inmiddels aangepast na tip van @Ronald _/-\o_

[Afbeelding]
Hoi Dof, heb je de off grid zelf aangelegt (of laten aanleggen)? En waar heb je de materialen gekocht? Met name de ATS is lastig te vinden

Life is pleasant. Death is peaceful. It's the transition that's troublesome.

• paQ
wolffman schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:19:
[...]

Hoi Dof, heb je de off grid zelf aangelegt (of laten aanleggen)? En waar heb je de materialen gekocht? Met name de ATS is lastig te vinden
"de ATS" kan met elke omschakelaar / 3-standen schakelaar.
Het is een by-pass, geen ATS.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 07-05-2026 21:25 ]

• blue eyes
@calceolarius

Dank, hier ook gelukt de code erin te plotten ;)

AI prog was vastgelopen, ik moet de 3 accu's nog aanpassen naar 5 stuks ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74060Rtv8XlU1MX5t6k433RaSL4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mxgD2Jw46UAbge4KgJLtt4VD.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:11
PisPix schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:33:
Vandaag zag ik een aantal ontlaad acties terwijl de PV 8kWh genereerde. Dit ging echter maar tot 12kWh over de P1 en niet 16kWh oid. Ik meen me iets te herinneren over een firmware die dat zou oplossen. Is die al uitgerold bij anderen? [Afbeelding]
Bij mij gaat hij tot 16kW als de solaredge voldoende levert; Deye zelf gaat tot 12kW.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
yep, de later geleverde batch doet dit vanzelf al.

• Ronald
wolffman schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:19:
[...]

Makkelijk te vinden op Ali… waar ik dergelijke dingen niet wil halen.

Hij is niet 1-0-2 met trailing-leading N. Dus als je met asymmetrische fasebelasting gaat schakelen dan kan de nul een moment zweven… met een fase spanning die theoretisch tot 400V kan gaan.

Automatisch kun je hem dus sowieso niet veilig inzetten. En dan is een Hager sft440 dus de betere keuze. Wil je onder belasting schakelen dan ga je naar kraus und naimer... en wil je het ook nog eens automatisch en veilig dan ben je minimaal €500 verder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:28:
@calceolarius

Dank, hier ook gelukt de code erin te plotten ;)

AI prog was vastgelopen, ik moet de 3 accu's nog aanpassen naar 5 stuks ;)

[Afbeelding]
Als je SoH 66% is moet je je zorgen gaan maken 🤪

Soc lijkt me beter.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:15:
Al 35 kWh aan export, nu 19 cent per kWh en de accu nog 70% SoC.

Mag ook wel na gisteren :D :D
Hier is kruit al verschoten voordat de hoge tarieven er waren. Bovendien was het wederom bewolkt meer dan helft van de dag en had t vanochtend zelfs gevroren, dus warmtepomp lustte ook wat…

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 07-05-2026 21:45 ]

• Quaros
Nu iets meer dan een maand het systeem draaiend zonder veel problemen. Overigen weet ik nu waarom iemand hier in het forum zei dat de puntbelasting iets is om rekening mee te houden met 6 batterij modules: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xumQb_Ibo1OfeFVZ1a160Z5Ztw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cd2HeaNANsrFNJ8AJ7tkbN4A.jpg?f=fotoalbum_large

Het heeft me wat bloed, zweet en tranen gekost om een stukje laminaat weg te halen nadat bij de installatie dag een wiel door het laminaat was gegaan. Ze zijn zelfs nog terug gekomen om de installatie af te kunnen ronden nadat ik een stukje betonnen vloer had vrijgemaakt. :)

Ik lees hier vandaag wat negativiteit, maar we wisten toch allemaal dat het BE een pilot aan het uitvoeren is waarbij je de batterijmodules voor een hele scherpe prijs kan kopen. Dat er dingen fout gaan is volgens mij inherent aan het feit dat je een nieuwe onderneming start en daar hoort wat vergevensgezindheid bij vanuit onze kant toch?

• paQ
hahaha holy crap wat een stapel :D

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Joh, dat was vast een hele klus om zo hoog te tillen.

12kW @ 96kWh = 6 uur volledig actie. Ben benieuwd hoe de SoC bij jou gaat zijn. 2evs en een hele zooi pv om dit heen en weer te pompen?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:04
Ik krijg morgen Liander op bezoek. Zij gaan de elektriciteitsmeter vervangen voor 1 met SMR 5.0. Is er nog iets wat ik die beste meneer of mevrouw moet vertellen mbt de balans energie thuisbatterij?

• Quaros
Get!em schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:49:
Joh, dat was vast een hele klus om zo hoog te tillen.

12kW @ 96kWh = 6 uur volledig actie. Ben benieuwd hoe de SoC bij jou gaat zijn. 2evs en een hele zooi pv om dit heen en weer te pompen?
Helaas heb ik de SoC sinds de installatie niet meer boven de 70% gezien. Ik heb deze installatie express 'te groot' gekocht omdat ik vanaf september all electric ben inclusief auto en warmtepomp naast de 1500W continu verbruik van een patchkast met netwerk apparatuur en servers. Ik wilde wat ruimte overhouden voor de balanceringsdiensten van BE, maar In de toekomst wil ik het aantal zonnepanelen (nu 28) nog flink uitbreiden.

• blue eyes
Get!em schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:42:
[...]

Als je SoH 66% is moet je je zorgen gaan maken 🤪

Soc lijkt me beter.
Mij ook :D

• blue eyes
Quaros schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:56:
[...]

Helaas heb ik de SoC sinds de installatie niet meer boven de 70% gezien. Ik heb deze installatie express 'te groot' gekocht omdat ik vanaf september all electric ben inclusief auto en warmtepomp naast de 1500W continu verbruik van een patchkast met netwerk apparatuur en servers. Ik wilde wat ruimte overhouden voor de balanceringsdiensten van BE, maar In de toekomst wil ik het aantal zonnepanelen (nu 28) nog flink uitbreiden.
Ik heb 19200 WP installatie, zie sig voor de rest. Half april al de 100 kWh per dag benaderd (oost / west PV).

Ik heb 5 modules. Al diverse malen in april PV deels afgeschaald omdat de accu vol zat, of de PV te veel leverde (15000 plus) wat het verbruik en de accu samen niet kunnen verwerken (accu max 12000).

Issue wat ik ook merk, met de huidige setting is de accu niet echt leeg te krijgen is. na de 2e goede dag met veel ik "in de problemen kom" in relatie met opwek volume en beschikbare capaciteit van de accu vs wat is de prijs om te verkopen, en waardes van de EMS (en ja, daar wordt allemaal aan gewerkt, ik heb het vertrouwen).

Wel eens getwijfeld om nog een module erbij te halen.... (Als DON een superaanbieding doet :D , Don was al de korting vergeten op de 4e en 5e accu :D )

Maar het is imo verschuiven van het issue. Het issue is de EMS inrichting, ik zou normaliter met 5 stuks uit moeten kunnen komen. Het hoeft niet sluitend te zijn, het mag best over het randje toch ;)

[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 07-05-2026 22:14 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
Dat was even bijlezen zeg na een dagje weg… Uiteindeljk vandaag dus heel snel naar de 100 procent gegaan. Uiteindelijk ook door de positieve prijzen meer dan een uur lang continu 12 kW naar het net geleverd. Gekke rode lijn zo, nog niet eerder gezien. Was waarschijnlijk nog wel wat hoger geweest met de 16 kW update. Batterij wordt nu ook onder de 50 procent SoC nog ontladen, dus wordt eerste dag met meer dan 50 kWh export verwacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTdG0TgWbKUgVZQHdj5QT4pM0KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUgQ462MmMWljKQDbqiNMsRn.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nostradamus grafiekje voor epex prediction heeft weer bijgeleerd van afgelopen dagen epex day ahead tarieven. Zijn nu weer accurater met Nordpool. De onbalans van vandaag eroverheen geplot.

Beloven weer mooiere dagen te worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOrHu2DHpbzerA3kkz3-6V74Jho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RigjABAAtCzuG8otb1icW3iP.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Quaros schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:44:
Nu iets meer dan een maand het systeem draaiend zonder veel problemen. Overigen weet ik nu waarom iemand hier in het forum zei dat de puntbelasting iets is om rekening mee te houden met 6 batterij modules: [Afbeelding]

Het heeft me wat bloed, zweet en tranen gekost om een stukje laminaat weg te halen nadat bij de installatie dag een wiel door het laminaat was gegaan. Ze zijn zelfs nog terug gekomen om de installatie af te kunnen ronden nadat ik een stukje betonnen vloer had vrijgemaakt. :)

Ik lees hier vandaag wat negativiteit, maar we wisten toch allemaal dat het BE een pilot aan het uitvoeren is waarbij je de batterijmodules voor een hele scherpe prijs kan kopen. Dat er dingen fout gaan is volgens mij inherent aan het feit dat je een nieuwe onderneming start en daar hoort wat vergevensgezindheid bij vanuit onze kant toch?
Heb je al bedacht hoe je eventueel de DC schakelaars (en het klepje er voor) die rechts achter de batterij zitten kan bedienen? :+ Even de boel (800kg) opzij duwen? Ik krijg 3 stuks al nauwelijks van z'n plek op een niet zo gladde betonnen vloer.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:47
Nu iets meer dan een maand het systeem draaiend zonder veel problemen. Overigen weet ik nu waarom iemand hier in het forum zei dat de puntbelasting iets is om rekening mee te houden met 6 batterij modules: [Afbeelding]

The tower of power! Wat een ontzettende unit, ziet er gaaf uit.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:58

Kleine correctie: een pilot aan uit uitvoeren was. Dit is op de site naar verleden tijd gezet. Dan lijkt me bovenstaande niet meer van toepassing. Het is voornamelijk het niet reageren wat een kwalijke zaak is.

• Is_ Y_ Serious?
  • Laatst online: 15:03
blue eyes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Ik heb 19200 WP installatie, zie sig voor de rest. Half april al de 100 kWh per dag benaderd (oost / west PV).

Ik heb 5 modules. Al diverse malen in april PV deels afgeschaald omdat de accu vol zat, of de PV te veel leverde (15000 plus) wat het verbruik en de accu samen niet kunnen verwerken (accu max 12000).

Issue wat ik ook merk, met de huidige setting is de accu niet echt leeg te krijgen is. na de 2e goede dag met veel ik "in de problemen kom" in relatie met opwek volume en beschikbare capaciteit van de accu vs wat is de prijs om te verkopen, en waardes van de EMS (en ja, daar wordt allemaal aan gewerkt, ik heb het vertrouwen).

Wel eens getwijfeld om nog een module erbij te halen.... (Als DON een superaanbieding doet :D , Don was al de korting vergeten op de 4e en 5e accu :D )

Maar het is imo verschuiven van het issue. Het issue is de EMS inrichting, ik zou normaliter met 5 stuks uit moeten kunnen komen. Het hoeft niet sluitend te zijn, het mag best over het randje toch ;)
Het zal vast wel ergens staan, maar ik lees mezelf in dit draadje helemaal ondersteboven. Wat voor
opbrengst had jij op 30 april?

Ik twijfel tussen 48,2 en een 64 kWh batterij. Heb alle inmiddels ingevuld en er wordt nog contact opgenomen met mij vanuit BE.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:24
Wat mij opvalt is dat de batterij vaker in ‘idle’gaat, dus niet meer pendelen tussen iets boven, of iets onder de ondergrens, maar gewoon uit. Op zich een verbetering, zou het graag triggeren voor de auto. Nog liever zou ik zien dat er niet voor lage bedragen gedumpt wordt als er nog een nacht aan komt, maar zulke kleine verbeteringen laten mij wel zien dat er aan gewerkt wordt.

• paQ
overhyped schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:52:
Wat mij opvalt is dat de batterij vaker in ‘idle’gaat, dus niet meer pendelen tussen iets boven, of iets onder de ondergrens, maar gewoon uit. Op zich een verbetering, zou het graag triggeren voor de auto. Nog liever zou ik zien dat er niet voor lage bedragen gedumpt wordt als er nog een nacht aan komt, maar zulke kleine verbeteringen laten mij wel zien dat er aan gewerkt wordt.
Yep, er is duidelijk een hysterese ingebouwd.
Wel nog exporteren bij 35, stoppen bij 32, maar niet meer starten bij 34. (Afhankelijk van prijs ook)

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-08 10:16
Get!em schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:49:
[...]

Klopt, en Serial nummer staat in de QR code.

Je kunt hem ook overnemen vanuit de Solarman Smart app, als je die wel geactiveerd krijgt.
Solarman lukte wel direct. Voorlopig moet de installatie toch op bypass blijven staan tot er een oplossing is vanuit Balans. Ondanks SOH van 25% gooit die direct alle PV op het net en stopt die niks meer in de accu of haalt die er niks meer uit.
Helaas na installatie eind januari nog weinig positieve ervaring maja... het is een pilot ;-)

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:47
lzondervan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Solarman lukte wel direct. Voorlopig moet de installatie toch op bypass blijven staan tot er een oplossing is vanuit Balans. Ondanks SOH van 25% gooit die direct alle PV op het net en stopt die niks meer in de accu of haalt die er niks meer uit.
Helaas na installatie eind januari nog weinig positieve ervaring maja... het is een pilot ;-)
Waarschijnlijk denk ik dan te simpel, maar het duurt nu al 3 maanden? Waarom wordt er dan niet een andere installatie geplaatst?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Berekenen ze bij zo'n lange storing je verbruik dan wel op EPEX en niet op onbalanstarief?

• paQ
[...]

als je solarman nu toch aan de praat hebt,
Device > inverter > remote control
Battery setting > read

Wat staat er bij:
- Batt type
- Battery Capacity
- Lithium Mode

• Yaay
  • Niet online
[...]

Ik heb vermoedelijk hetzelfde issues, batterij gaat in een ‘idle’ stand en alle PV gaat direct het net op, als er geen PV is gaat alles van het net af. Batterij gaat ook in een Idle stand.

Ik heb hierover contact gehad met Balans en die zorgen dat er iemand langs komt om dit probleem op locatie verder te onderzoeken. Ik denk dat je er goed aan doet ook even te bellen.

Zelf zag ik in het BMS Menu > BMS status > Record > UVP bij de verschillende batterijen 1, 2 en 6 hebben. Mogelijk dat deze under voltage protection ervoor zorgt dat hij in Idle gaat (ondanks dat de Soc wel gewoon 20% is).

@lzondervan Zie jij ook deze UVP waarden in het BMS terug?

• Yaay
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Battery setting > read

Wat staat er bij:
- Batt type
- Battery Capacity
- Lithium Mode
In mijn geval:

- Batt type: BMS Lithium Batt

- battery capacity: 990

- lithium Mode: 0

• Wolly
  • Niet online
Yaay schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Ik heb vermoedelijk hetzelfde issues, batterij gaat in een ‘idle’ stand en alle PV gaat direct het net op, als er geen PV is gaat alles van het net af. Batterij gaat ook in een Idle stand.

Ik heb hierover contact gehad met Balans en die zorgen dat er iemand langs komt om dit probleem op locatie verder te onderzoeken. Ik denk dat je er goed aan doet ook even te bellen.
Lees even terug, ze zijn al een keer langs geweest en toen werkte het weer eventjes voor 3 weken.

• paQ
Yaay schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:34:
[...]

In mijn geval:

- Batt type: BMS Lithium Batt

- battery capacity: 990

- lithium Mode: 0
Hmm, op zich is dat wel correct.
En gewoon eens een herstart van de Deye?
Alle accu's uit, PV schakelaar af (als je die aangesloten hebt), Deye herstart, en alle BMS weer aan.

• Yaay
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Hmm, op zich is dat wel correct.
En gewoon eens een herstart van de Deye?
Alle accu's uit, PV schakelaar af (als je die aangesloten hebt), Deye herstart, en alle BMS weer aan.
Nog niet geprobeerd, hoe kun je de accu’s uitschakelen/opnieuw opstarten? In mijn geval geen PV op de Deye aangesloten. De Deye kan vermoed ik via de on/off knop aan de linker zijkant herstart worden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Yaay schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Nog niet geprobeerd, hoe kun je de accu’s uitschakelen/opnieuw opstarten? In mijn geval geen PV op de Deye aangesloten. De Deye kan vermoed ik via de on/off knop aan de linker zijkant herstart worden.
Voor het diagonaal zetten van kabels heb ik simpelweg de dc schakelaar omgezet (tijdens een rustig moment) en vervolgens het zilveren knopje op de voorkant (mijn versie van de batterij modules) ingedrukt. Dat is de aan/uit knop. Weet even niet welke volgorde handigst is dc schakelaar of aan/uitknop ivm aansturing Deye. Dus ikzelf deed schakelaar dc eerst. Vervolgens onderste batterij en dan die daarboven.

Vervolgens weer viceversa aanzetten.

• blue eyes
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:47:
[...]

Het zal vast wel ergens staan, maar ik lees mezelf in dit draadje helemaal ondersteboven. Wat voor
opbrengst had jij op 30 april?

Ik twijfel tussen 48,2 en een 64 kWh batterij. Heb alle inmiddels ingevuld en er wordt nog contact opgenomen met mij vanuit BE.
Even opgezocht in Excel, 101 kWh. Geen idee of het strakke lijnen waren, of bewolking.

42 kWh teruggeleverd, accu gestart op 22%, geeindigd op 97% . Ik weet niet meer, maar denk het, afgeschaald wegens volle accu en wegens opwek boven 12000 watt.

• paQ
Yaay schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:04:
[...]

rode knopje achterzijde, of de zilveren aan de voorkant.
Deye idd de blauwe knop aan de zijkant.

• 0xygen500
Batterij staat uit, Liander gaat met de meter aan de slag. Don vanochtend aan de telefoon, maar hij vroeg niet eens mijn aansluiting. Zal dus wel meevallen met waarschuwingen ontvangen

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-07 11:58
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Dat... is haast onbegonnen werk. Tegelijkertijd zou ik ook no way afhankelijk willen zijn van 1 apparaat (dat moet functioneren) dat mijn comfort 'bepaalt'. Deye is zelf trouwens ook al een aardig eind op weg met smart integrations in de omvormer zelf.
Dat bepalen van comfort zit nu ook al ingebakken in best wel wat warmtepompen en laadpalen. Die van ons heeft ook Smart Price Adaptation. Kan met gemak een graad of anderhalf schelen in huis, tussen de 19.5 en 21, maar dan wordt er wel vrij optimaal gebruik gemaakt van de energie obv prijs. Als je daar de factor PV opwek in mee zou kunnen nemen, omdat de systemen met elkaar praten, lijkt mij dat alleen maar winst.

Gewoon thresholds inbouwen. Woning mag niet kouder dan X graden worden. Warm watervat mag niet voor minder dan 40% warm zijn. Auto in de ochtend minstens 35% van de range zodat je in ieder geval nog op en neer naar wrk kan. Daar binnen mag van mij een systeem lekker sturen tot het eens ons weegt hoor. Als dan de rekening iedere maand gehalveerd wordt of zelfs richting de nul kan, helemaal prima.

Dat vol duwen van je woning met slimme apparaten die niet met elkaar praten lijkt me ook niet de oplossing, tenzij je zelf (zoals jij volgens mij wel bent) behoorlijk handig en technisch bent.

• Yaay
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:24:
[...]

Dank, eerst uitgeschakeld en na 1 minuut alles weer ingeschakeld, maar toen liep het nog niet helemaal lekker ong 1/5e PV productie (AC) de batterij in en de rest het net op.

Daarna nog eens maar 10 minuten uit laten staan en draait nu weer NOM. Even aankijken of het zo blijft.

• Is_ Y_ Serious?
blue eyes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Even opgezocht in Excel, 101 kWh. Geen idee of het strakke lijnen waren, of bewolking.

42 kWh teruggeleverd, accu gestart op 22%, geeindigd op 97% . Ik weet niet meer, maar denk het, afgeschaald wegens volle accu en wegens opwek boven 12000 watt.
Is dit afgeschaald vanwege de negatieve stroomprijzen destijds?
Je hebt toch nog wel je eigen omvormer ertussen hangen?
Of draait de volledige installatie op de Deye? Is het omdat er dan meer dan 12.000 watt binnenkomt? Of hoe moet ik dat zien?

Ik heb zelf 87,9 kWh opgewekt. Maar als jij het hebt afgeschaald, zou je dus eigenlijk nog meer kunnen opwekken? Wat is ongeveer je hoogste opbrengst op een goede dag?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• blue eyes
Mijn hoogste opbrengst is 120 kWh ooit gemeten.

Ik weet niet meer of het negatieve prijsstelling was, dat lijkt mij van wel, anders schaal ik niet af ;) Of ik was aan het testen met de scripts.

Mbt vermogen, mijn hoogste gemeten waarde is ongeveer 15500 watt. De BE accu kan daarvan er 12000 watt van verwerken. Dus daarmee 3500 watt meer opwek dan de accu kan verwerken. Dus daarmee ook 3500 watt wat teruggeleverd wordt naar het net. Bij negatieve prijzen betekent dit betalen. Let wel, 3500 watt minus nog je eigen verbruik. Huis, EV, etc.

Ik heb mijn beide systemen niet op de Deye omvormer gemonteerd, ik heb een SMA systeem (die ik kan beinvloeden) en een Enphase die ik niet kan beinvloeden. 60/40.

Hoe vaak gebeurd dit? Is er altijd een negatieve prijs? Krijg je de accu leeg genoeg, etc etc.

Een extra accu dekt veel af, maar of het financieel uit kan voor die dagen? Ik heb 200 dagen met meer opwek dan 80 kWh. Daarvan gaat nog de eigen verbruik van af. Als de accu leeg genoeg is , of de EV kan slim ingezet worden kom je een heel eind.........

Bijv. werk ik vrijdag thuis. Ik zorg ervoor dat de EV op 100% staat zondagavond. Vrijdag een beetje aftoppen, zondag en zaterdag idem, niet max laden, 3 dagen van 33% (afhankelijk van het weer etc). Daarmee al 3 dagen gecovered..... Max 4 dagen issue. Etc.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:42
Zoo ook hier staat het batterijtje er. Prima gasten waren er en netjes gewerkt. 8 uur begonnen en half 1 ongeveer klaar.

__/`\__/`\__

• Is_ Y_ Serious?
blue eyes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:56:
Mijn hoogste opbrengst is 120 kWh ooit gemeten.

Ik weet niet meer of het negatieve prijsstelling was, dat lijkt mij van wel, anders schaal ik niet af ;) Of ik was aan het testen met de scripts.

Mbt vermogen, mijn hoogste gemeten waarde is ongeveer 15500 watt. De BE accu kan daarvan er 12000 watt van verwerken. Dus daarmee 3500 watt meer opwek dan de accu kan verwerken. Dus daarmee ook 3500 watt wat teruggeleverd wordt naar het net. Bij negatieve prijzen betekent dit betalen. Let wel, 3500 watt minus nog je eigen verbruik. Huis, EV, etc.

Ik heb niet op de Deye zitten, ik heb een SMA systeem (die ik kan beinvloeden) en een Enphase die ik niet kan beinvloeden.

Hoe vaak gebeurd dit? Is er altijd een negatieve prijs? Krijg je de accu leeg genoeg, etc etc.

Een extra accu dekt veel af, maar of het financieel uit kan voor die dagen? Ik heb 200 dagen met meer opwek dan 80 kWh. Daarvan gaat nog de eigen verbruik van af. Als de accu leeg genoeg is , of de EV kan slim ingezet worden kom je een heel eind.........

Bijv. werk ik vrijdag thuis. Ik zorg ervoor dat de EV op 100% staat zondagavond. Vrijdag een beetje aftoppen, zondag en zaterdag idem, niet max laden, 3 dagen van 33% (afhankelijk van het weer etc). Daarmee al 3 dagen gecovered..... Max 4 dagen issue. Etc.
Bedankt voor je reactie. Interessant 👍

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BasSteve schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Dat bepalen van comfort zit nu ook al ingebakken in best wel wat warmtepompen en laadpalen. Die van ons heeft ook Smart Price Adaptation. Kan met gemak een graad of anderhalf schelen in huis, tussen de 19.5 en 21, maar dan wordt er wel vrij optimaal gebruik gemaakt van de energie obv prijs. Als je daar de factor PV opwek in mee zou kunnen nemen, omdat de systemen met elkaar praten, lijkt mij dat alleen maar winst.

Gewoon thresholds inbouwen. Woning mag niet kouder dan X graden worden. Warm watervat mag niet voor minder dan 40% warm zijn. Auto in de ochtend minstens 35% van de range zodat je in ieder geval nog op en neer naar wrk kan. Daar binnen mag van mij een systeem lekker sturen tot het eens ons weegt hoor. Als dan de rekening iedere maand gehalveerd wordt of zelfs richting de nul kan, helemaal prima.

Dat vol duwen van je woning met slimme apparaten die niet met elkaar praten lijkt me ook niet de oplossing, tenzij je zelf (zoals jij volgens mij wel bent) behoorlijk handig en technisch bent.
Wat je beschrijft kan EVCC al een heel eind. Incl solcast, epexpredictor, en apparaat patronen. Met de aanstaande (beta/experimental) optimizer berekenen ze ook moment van de dag. EVCC kan ook de Deye aansturen.

Helaas zit er momenteel ook veel rommel op de communicatie met de Deye modbus. Veel responses die niet kloppen. HomeAssistant Solarman negeert er veel van, maar als je em rechtstreeks op EVCC aansluit ,gaat die echt meteen over de zeik is mijn ervaring.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:34
paQ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:24:
[...]

Of de ALS aan de zijkant bij de nieuwe modellen. Althans, dat is de enige informatie die ik van de Poolse monteur meekreeg. Uitzetten : schakelaar zijkant accu (4x) en rode schakelaar.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:34
Mistacal schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:12:
Zoo ook hier staat het batterijtje er. Prima gasten waren er en netjes gewerkt. 8 uur begonnen en half 1 ongeveer klaar.
foto's! *O*

• blue eyes
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Bedankt voor je reactie. Interessant 👍
As we speak......

13000 watt opwek, maar prijzen best positief, dus grijpt de automation niet in. Los daarvan, de EV staat te laden (op de laagste stand, 1400 watt) en het huis doet ook nog 1000 en meer.

Dus accu maximaal vermogen laden, de rest naar het huis. Geen teruglevering.

Edit - nu zelfs een volledige export met 12000 watt (iets van 9 cent schat ik).

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 08-05-2026 14:08 ]

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-07 11:58
Get!em schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:59:
[...]

Wat je beschrijft kan EVCC al een heel eind. Incl solcast, epexpredictor, en apparaat patronen. Met de aanstaande (beta/experimental) optimizer berekenen ze ook moment van de dag. EVCC kan ook de Deye aansturen.

Helaas zit er momenteel ook veel rommel op de communicatie met de Deye modbus. Veel responses die niet kloppen. HomeAssistant Solarman negeert er veel van, maar als je em rechtstreeks op EVCC aansluit ,gaat die echt meteen over de zeik is mijn ervaring.
Dan wordt het toch eens serieus tijd om me wat meer te gaan verdiepen in de HA en het instellen van al die meuk... Niet mn sterkste kant, maar niks wat we met een paar uur youtube niet kunnen oplossen denk ik zo.

• paQ
Source90 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:59:
[...]

Of de ALS aan de zijkant bij de nieuwe modellen. Althans, dat is de enige informatie die ik van de Poolse monteur meekreeg. Uitzetten : schakelaar zijkant accu (4x) en rode schakelaar.
Ik weet niet of daar de BMS ook meteen mee uitschakelt..?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BasSteve schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Dan wordt het toch eens serieus tijd om me wat meer te gaan verdiepen in de HA en het instellen van al die meuk... Niet mn sterkste kant, maar niks wat we met een paar uur youtube niet kunnen oplossen denk ik zo.
EVCC is iets heel anders , primair voor slim aansturen EV charger. Maar ook in combinatie met batterij en aan stuurbare verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4hPio5X6blYkEFevcQ5LTxf6nY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N79R1Uk7vbzT8F4MvgZfSsEc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_K0ptjdMzc2VLL5DfJNOxnUDS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9skf7tIjY4gR7HdipCQiz2a3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRoSZwhXvthARpFEJnzRaZ3Bp9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/reGpbmwEESzGk1ddVh1ZyvFV.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
BasSteve schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Co pilot, ChatGTP etc. etc. Beschrijf wat je wil, geef de namen van de sensoren en ze maken alles voor je ;)

HA zelf, gewoon doen. 1 Basis filmpje van YT voldoet idd.

Ik kopieer hier scripts van mensen, gebruik ze, pas een parameter aan, zie wat het doet etc. etc.

Niet heel fancy, soms wat dirty geprogrammeerd, maar he, ik kan niet scripten, maar het werkt. Lang leve AI!

• Mistacal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaQHcq8mWOhaYhy0tUDnL_DAb9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLhOicARHW3mU0zavne85fBC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZFBZQXgs559aijr6NHaIM2g7GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZMsmKrbtiuX0tPsOo8ixUwp.jpg?f=fotoalbum_large

Mis nog 2 zijkapjes van de verdeler en nog het schuurtje verder afbouwen :P

__/`\__/`\__

• Is_ Y_ Serious?
blue eyes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:07:
[...]

As we speak......

13000 watt opwek, maar prijzen best positief, dus grijpt de automation niet in. Los daarvan, de EV staat te laden (op de laagste stand, 1400 watt) en het huis doet ook nog 1000 en meer.

Dus accu maximaal vermogen laden, de rest naar het huis. Geen teruglevering.

Edit - nu zelfs een volledige export met 12000 watt (iets van 9 cent schat ik).
Ik hoef jou denk ik niet te vragen welke grootte jij zou kiezen als je in mijn schoenen stond 😄
48,2 kWh zou ik normaal genoeg vinden maar aangezien een deel voor handel is lijkt me 64 kWh wel een goed idee.

• Mistacal
Ondertussen ook bezig de zonnepanelen samen te stellen wat al niet echt makkelijk gaat om veel sites. Nu kan ik 7 rechtsstreeks op de Deye aansluiten, de meeste panelen hebben rond 35V dus zeg 250V, is dat voldoende voor de Deye? Ik lees namelijk 160V minimaal maar is het ook nog rendabel of beter een kleine omvormer erbij?

__/`\__/`\__

• 0xygen500
Get!em schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:59:
[...]

Mag dit uberhaupt in de 1e twee jaar met Balans energie? Dan stuur je toch zelf de deye ipv dat je dit balans laat doen.

• Ronald
Mistacal schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:36:
Ondertussen ook bezig de zonnepanelen samen te stellen wat al niet echt makkelijk gaat om veel sites. Nu kan ik 7 rechtsstreeks op de Deye aansluiten, de meeste panelen hebben rond 35V dus zeg 250V, is dat voldoende voor de Deye? Ik lees namelijk 160V minimaal maar is het ook nog rendabel of beter een kleine omvormer erbij?
Zoek even of de Trina vertex+ nog te vinden zijn (stralend groen). Hebben een hogere spanning. Gunstiger voor op de Deye.

• blue eyes
Reactie van BE die ik kreeg voor het eventueel omzetten van panelen, ik heb Sunpowers, Max 3 390 / en 375.
Antwoord BE: Oei, deze panelen hebben een gigantisch hoge openklemspanning (75,5 Voc). In Jip en Janneke-taal, kan er per string op onze omvormer 650 Voc aangesloten worden. 650/75,5 = 8 panelen die max per string aangesloten kunnen worden. Conclusie wel weer makkelijker: Lekker zo laten hoe het is!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Mag dit uberhaupt in de 1e twee jaar met Balans energie? Dan stuur je toch zelf de deye ipv dat je dit balans laat doen.
Ik heb de Deye nu vanuit EVCC op alleen lezen (via HA api op solarman integratie).

Dan houdt evcc rekening met de batterij als NOM apparaat die zichzelf stuurt.

• Mistacal
Ronald schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Zoek even of de Trina vertex+ nog te vinden zijn (stralend groen). Hebben een hogere spanning. Gunstiger voor op de Deye.
ik zie het, 52V maar niet zo mooi. Misschien had het erbij moeten staan maar ik kijk er vanuit huis continu op dus echt full black zoals de aiko 3s+

__/`\__/`\__

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:55
Ik weet niet wat er nu weer gebeurt, eerder vanmiddag verkocht voor 11 ct. Nu inkoop voor 8 ct. Verlies is 1 ct + 20% omzettingsverlies.

Verdienste 4 ct voor @Balans Energie . SOC is 47%.

• lzondervan
Wolly schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Berekenen ze bij zo'n lange storing je verbruik dan wel op EPEX en niet op onbalanstarief?
Geen idee. Ik ben benieuwd of ze sowieso met een vergoeding gaan komen voor het ongemak....

• lzondervan
[...]

Battery setting > read

Wat staat er bij:
- Batt type
- Battery Capacity
- Lithium Mode
Komt niks te staan, blijft een cirkeltje draaien...

• 0xygen500
Get!em schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:06:
[...]

Ik heb de Deye nu vanuit EVCC op alleen lezen (via HA api op solarman integratie).

Dan houdt evcc rekening met de batterij als NOM apparaat die zichzelf stuurt.
Maar dan stuur je de deye toch niet echt?

• paQ
lzondervan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:36:
[...]

Komt niks te staan, blijft een cirkeltje draaien...
Dan ws de app updaten

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

deejeebv schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:24:
Ik weet niet wat er nu weer gebeurt, eerder vanmiddag verkocht voor 11 ct. Nu inkoop voor 8 ct. Verlies is 1 ct + 20% omzettingsverlies.

Verdienste 4 ct voor @Balans Energie . SOC is 47%.
Ik vermoed dat jij nu aan de bewolkte kant van NL zit? Dat had ik eergisteren en die dag ervoor en dan zie je idd dat soort rare acties.

Hier lekker zonnig en de EV en de Balans batterij aan t laden. 42kWh productie tot nu toe, waarvan 30kWh huis uit en 23 daarvan de batterij in, rest rechtstreeks net op tijdens activaties. Nog geen import overdag gehad.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:58
blue eyes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:47:
Reactie van BE die ik kreeg voor het eventueel omzetten van panelen, ik heb Sunpowers, Max 3 390 / en 375.

[...]
MPPT kan tot 650v, daarboven verlies je efficientie. De officiele limiet is 800v (geloof ik). Check de datasheet anders even.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:37:
[...]

Maar dan stuur je de deye toch niet echt?
Spraakverwarring, sorry.

Evcc kàn de Deye sturen als Balans straks wegvalt. Nu mag dat nog niet en kies ik er ondertussen toch voor (eerder deed ik dat nog niet) om evcc wel de statistieken van de batterij mee te laten nemen voor de Optimizer daarvan. Dan kan ik zien of die straks geschikt is als EMS op de Deye.

Op dit moment gebruikt EVCC de Deye power en Deye SOC om de EVcharger tactisch aan te sturen. (<50% batterij voorrang op solar stroom, 50-65% EV charger op pv voorrang, >65% batterij ook gebruiken voor ev charging).

Voor battery boosted ev charging hoeft met huidige Balans EMS de Deye niet door evcc aangestuurd te worden, gezien dit al default gedrag is van de Balans/Deye. Alleen de percentages staan nu in EVCC.

• Ronald
blue eyes schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:47:

[...]
Daar hoort een hele lage stroom bij, dus kun je parallel (Polystring) werken. Wel gelijke lengtes string per MPPT.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Daar hoort een hele lage stroom bij, dus kun je parallel (Polystring) werken. Wel gelijke lengtes string per MPPT.
Herhaling van zetten :+

• BitBug
Na mijn bericht van gisteren werkt alles nu helemaal naar behoren. De teams leren ook iedere dag bij, dat hoort denk ik ook bij een pilot en de fase van opschaling waarin BE zich nu bevindt. Er werd in ieder geval netjes gewerkt, goed gecommuniceerd en keurig opgeruimd.

Dus ik moet zeggen hele positieve ervaring tot nu toe. Zowel de bereikbaarheid van BE en de snelle en doeltreffende acties kunnen veel organisaties nog iets van leren.

Bleek dat de BMS error werd veroorzaakt door een verkeerde dipswitch instelling op de onderste accu. Iedere accu moet een andere/unieke instelling hebben. Dat was gelukkig snel op te lossen.

Verder was het voor het team niet helemaal duidelijk hoe de noodstroom op de juiste wijze ingesteld moest worden. Ook dat werd met wat hulp op afstand snel en vakkundig op de juiste wijze ingesteld. Was in ieder geval iets met de juiste stand van de ATS in de backup kast.

Nu officieel onderdeel van team BE 🎉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jYmjuVC9IHc1g8YR74-6elV40w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgEYladdbQ5vFWbiCdglMLPf.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDmNJctM7dVhLipxUhgJt-JOmeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5YWNFOM5t9W1tIp6MtmzQiv.jpg?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
BitBug schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:18:
Na mijn bericht van gisteren werkt alles nu helemaal naar behoren. De teams leren ook iedere dag bij, dat hoort denk ik ook bij een pilot en de fase van opschaling waarin BE zich nu bevindt. Er werd in ieder geval netjes gewerkt, goed gecommuniceerd en keurig opgeruimd.

Dus ik moet zeggen hele positieve ervaring tot nu toe. Zowel de bereikbaarheid van BE en de snelle en doeltreffende acties kunnen veel organisaties nog iets van leren.

Bleek dat de BMS error werd veroorzaakt door een verkeerde dipswitch instelling op de onderste accu. Iedere accu moet een andere/unieke instelling hebben. Dat was gelukkig snel op te lossen.

Verder was het voor het team niet helemaal duidelijk hoe de noodstroom op de juiste wijze ingesteld moest worden. Ook dat werd met wat hulp op afstand snel en vakkundig op de juiste wijze ingesteld. Was in ieder geval iets met de juiste stand van de ATS in de backup kast.

Nu officieel onderdeel van team BE 🎉

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ziet er mooi uit !

• 0xygen500
Get!em schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:45:
[...]

Spraakverwarring, sorry.

Evcc kàn de Deye sturen als Balans straks wegvalt. Nu mag dat nog niet en kies ik er ondertussen toch voor (eerder deed ik dat nog niet) om evcc wel de statistieken van de batterij mee te laten nemen voor de Optimizer daarvan. Dan kan ik zien of die straks geschikt is als EMS op de Deye.

Op dit moment gebruikt EVCC de Deye power en Deye SOC om de EVcharger tactisch aan te sturen. (<50% batterij voorrang op solar stroom, 50-65% EV charger op pv voorrang, >65% batterij ook gebruiken voor ev charging).

Voor battery boosted ev charging hoeft met huidige Balans EMS de Deye niet door evcc aangestuurd te worden, gezien dit al default gedrag is van de Balans/Deye. Alleen de percentages staan nu in EVCC.
Ah helder dan. EVCC ziet er mooi uit, als hier een EV komt dan er maar eens naar kijken

• paQ
ghegeheg 5 stuks ook meteen

• BitBug
paQ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:44:
ghegeheg 5 stuks ook meteen
Meer paste er met goed fatsoen niet in de kast :P

oh ja, voor de oplettende kijker: de losse (extra) utp kabel gaat terug naar de meterkast om de starlink mini rechtstreeks op de router aan te sluiten als glasvezel er ooit uit zou mogen liggen. Dat moet ik zelf nog even netjes wegwerken.

[ Voor 39% gewijzigd door BitBug op 08-05-2026 16:48 ]

• paQ
Arme Cortina kast :P
Staat de rug nog ergens tegenaan? Of is het puur die plaat die de bende nu omhoog houdt?

• lzondervan
[...]

Battery setting > read

Wat staat er bij:
- Batt type
- Battery Capacity
- Lithium Mode
- Batt type : BMS Lithium Batt
- Battery Capacity: 200Ah
- Lithium Mode: 0

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BitBug schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:45:
[...]

oh ja, voor de oplettende kijker: de losse (extra) utp kabel gaat terug naar de meterkast om de starlink mini rechtstreeks op de router aan te sluiten als glasvezel er ooit uit zou mogen liggen. Dat moet ik zelf nog even netjes wegwerken.
Met dit soort kasten is de DC schakelaar op de batterij wat minder handig, even een dipswitch omzetten lijkt me ook best een klus :9

• BitBug
paQ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:51:
Arme Cortina kast :P
Staat de rug nog ergens tegenaan? Of is het puur die plaat die de bende nu omhoog houdt?
De rug van de kast staat, met nog een dunne 9mm plaat er tussen, strak tegen de wand van het containerhok aangeschroefd. Zo muurvast, die kast gaat nergens heen zolang het containerhok blijft staan.

• paQ
Ik zou van die 200 eens 950 maken.
Dus eerst read, 950 invoeren, en dan "setup" (of write... wat staat er)

De eerste en de derde zijn jusit, dus ik verwacht niet dat dit het oplost, want Lithium en mode 00 moet het in wezen al klaren met hun 2, maar je weet maar nooit.
Mode 00 is het compatible protocol waarmee hij communiceert met de BMS(en).

Je dips aan de achterzijde staan ook juist?

Dus waar de gele kabel in zit op OFF OFF OFF OFF, die eronder op ON OFF OFF OFF, die daar na op OFF ON OFF OFF enz

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-08 20:45
Ik dacht dat er aan alle kanten ruimte moest zijn rond de omvormer en de batterijen, dit lijkt behoorlijk krap op elkaar te staan, zal warm worden in die kast, vermoed ik.

LG-HM163MR-U34

• BitBug
Speedy-Andre schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Met dit soort kasten is de DC schakelaar op de batterij wat minder handig, even een dipswitch omzetten lijkt me ook best een klus :9
Dat bleek inderdaad nogal lastig. Batterijen iets naar voren rijden. En met een beetje lenigheid en dunne armen bleek het te doen. Althans de dipswitch, de DC schakelaar was niet nodig.

• paQ
The_KnarF schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:12:
[...]

Ik dacht dat er aan alle kanten ruimte moest zijn rond de omvormer en de batterijen, dit lijkt behoorlijk krap op elkaar te staan, zal warm worden in die kast, vermoed ik.
Absoluut. Moet echt actieve ventilatie in.

• 0xygen500
E
BitBug schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:45:
[...]

Extra kast ernaast met nog 5 batterijen erin :P
Pagina: 1 ... 124 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.