Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:10:
[...]

Balanceringsdiensten is waar het om draait met dit systeem toch? Waarbij je huisverbruik voorrang heeft.

We moeten niet vergeten dat wanneer Balans Energie BSP wordt, we geplande activaties zullen zien, los van EPEX day ahead en passieve onbalans.
Een (zelf opgegeven?) dynamische ondergrens om een nacht door te komen is wellicht nog wel een poging waard.
Klopt, maar voor mij de gebruiker is een groot deel kosten besparen en eventueel zelfs verdienen. Dat zou moeten gebeuren door de balanceringsdienst. Maar op dit moment is er nog geen balanceringsdienst maar we handelen op een laag pitje op de onbalans markt. aFRR… gebeurt dat nog dit jaar?

En dat is nu even waar het voor mij om gaat: We nemen (~veel) risico omdat we ons begeven op de onbalansmarkt. De thuisaccu is naar mijn mening essentieel om prijspieken te vermijden. Nu komt het in mijn geval voor dat ik rond het weekend de thuisaccu leegtrek omdat ik de EV moet laden. En hiermee trek ik de thuisaccu leeg omdat deze op 35% stond en daardoor sta ik vervolgens dure stroom in te kopen.

In de middag werd er geen extra goedkope stroom ingekocht. In de avond is mijn resterende matige solar opwek verkocht voor matige prijzen. En in de zonnige maanden vervolgens koop ik (potentieel) duurder in de nacht in. Dat is te vermijden als er inderdaad een dynamische ondergrens in te stellen is. Liefst iets wat ik zelf nog kan instellen via home assistant koppeling die ik zelf intern koppel met EVCC.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

lzondervan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Logger is rechts onder in de deye toch en zwart?
Klopt, en Serial nummer staat in de QR code.

Je kunt hem ook overnemen vanuit de Solarman Smart app, als je die wel geactiveerd krijgt.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
lzondervan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Logger is rechts onder in de deye toch en zwart?
Ja, met RJ45 aansluiting, als je tenminste niet een Wifi versie hebt.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:10
Iemand ervaring met het oplossen van het probleem met rode alarm lampje op de deye direct na installatie? Bij opladen geen probleem maar bij ontladen vrij snel een rood alarm (BMS). Voor de duidelijkheid, hij start dus wel met ontladen.

Aanvulling: BMS alarm gaat vanzelf ook weer uit en daarna weer aan… heel vaag

[ Voor 14% gewijzigd door BitBug op 07-05-2026 18:27 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat kunnen we nou met zo weinig informatie 8)7
Wat zei balans Energie?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:10
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:27:
Wat kunnen we nou met zo weinig informatie 8)7
Wat zei balans Energie?
Okay, fair enough… maar de werkgroep van Balans is er nog mee bezig. Ik heb geen idee 😎 dacht misschien is het een bekend probleem. Wat eerder is opgelost. Volgens mij heb ik een nieuw team over de vloer.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BitBug schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:29:
[...]

Okay, fair enough… maar de werkgroep van Balans is er nog mee bezig. Ik heb geen idee 😎 dacht misschien is het een bekend probleem. Wat eerder is opgelost. Volgens mij heb ik een nieuw team over de vloer.
Dat kan van alles zijn, een rj45 tussen 2 batterijen die niet goed is of die naar de Deye. Of een BMS geeft een echte fout, wat je op het display kan zien in de logs.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ersus schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Die knoppen staan, in de Balans strategie, juist ter beschikking van Tennet. En als Tennet de 100% zekerheid heeft dat knoppen bedienen het juiste vermogens effect heeft zonder storing door interventie van de ‘asset host’ dan kan aFFR misschien gewoon goedgekeurd worden.

Mij lijkt het daarom ook zo lastig voor Balans energie om die spagaat te maken tussen de ‘asset host’ en ‘Tennet’ immers is Tennet diegene die de toegang mogelijk moet maken en jullie als de ‘asset host’ die de opzet hebben gefinancierd tevreden moet zien te houden.
Balans heeft ondertussen een bepaald vermogen en opslag capaciteit beschikbaar, die ze natuurlijk nooit voor 100% in kunnen zetten voor TenneT. Er zal altijd een veiligheidsmarge aangehouden worden om leveringszekerheid richting TenneT te bieden. Als er gevraagd wordt om ad te regelen zal Balans bijv. Maar op bijv 70% van haar totale capaciteit meebieden, om huis gebruik van gebruikers op te kunnen vangen. We zagen dit ook in een aantal tests een aantal weken geleden waar systemen verschillende vermogens leverden. Doe je dit niet, en tijdens een activatie hebben systemen een lege/volle batterij of er wordt een EV aangesloten dan zou het gevraagde vermogen niet geleverd kunnen worden.

mijn punt is vooral dat nu alle batterijen door diverse gebruikers patronen ook verschillende SOC levels hebben over de dag heen, waarom zou je daarin niet wat meer ruimte kunnen geven dit te personaliseren door het aanhouden van verschillende profielen?

Je zou een default kunnen hebben wat prima werkt maar daarnaast, voor wie dat wil op zowel opwek als gebruik niveau een ander profiel kunnen toepassen, bijv als je aangeeft veel PV productie te hebben, dat de batterij tot minimaal 20% wordt ontladen in de nacht, iemand met relatief beperkte PV opwek 30% en iemand zonder PV 40%.

Het is namelijk niet logisch om iemand met 20 KwP op 35% Soc te houden en daarna alle PV af te schakelen omdat de batterij vol zit, met aFRR in het achterhoofd ook niet handig omdat een volle batterij niet meer mee kan doen met een afregel actie.

[ Voor 9% gewijzigd door Yaay op 07-05-2026 19:23 ]

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Die laatste zin zegt het eigenlijk al toch?
Je hele systeem wordt zo afhankelijk van user-input. Wij zijn van die mensen die er bovenop zitten, maar de doorsnee consument niet, en die heeft daar ook helemaal geen zin in.
Ik geloof er wel in dat er uiteindelijk een systeem ontstaat dat zich (vanzelf) voegt naar ieders reilen en zeilen.
Maar dit systeem kan mijns inziens nooit een one size fits all zijn als er zo’n groot verschil met gebruikers typen is, daar moet (en ik geloof zal) op termijn enige specificatie per gebruikers type moeten plaatsvinden.

• paQ
  • Nu online
Yaay schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:19:
[...]

Maar dit systeem kan mijns inziens nooit een one size fits all zijn als er zo’n groot verschil met gebruikers typen is, daar moet (en ik geloof zal) op termijn enige specificatie per gebruikers type moeten plaatsvinden.
Dat zeg ik ook niet. Maar elke EMS weet wel / kan zien wat er gebeurt in je meterkast.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:33
Vandaag zag ik een aantal ontlaad acties terwijl de PV 8kWh genereerde. Dit ging echter maar tot 12kWh over de P1 en niet 16kWh oid. Ik meen me iets te herinneren over een firmware die dat zou oplossen. Is die al uitgerold bij anderen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kw_YjqQdPDiBA-7nFDnpAcpuGUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lT20bp84b57KedJ2tSRmlkx5.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:34
Don wacht op de formele release van de fabrikant.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
  • Nu online
PisPix schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:33:
Vandaag zag ik een aantal ontlaad acties terwijl de PV 8kWh genereerde. Dit ging echter maar tot 12kWh over de P1 en niet 16kWh oid. Ik meen me iets te herinneren over een firmware die dat zou oplossen. Is die al uitgerold bij anderen? [Afbeelding]
PV AC? OF PV aan de Deye zelf?
In het laatste geval zit je nog steeds aan het max vermogen van de Deye zelf namelijk.
accu is DC, maar je Deye aangesloten strings zijn dat ook.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

En kWh zeggen terwijl je plaatje iets anders zegt :F

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste