Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik zal me opofferen en jou duur verkochte opwek vannacht inkopenMoby schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:14:
Pak je huis in en kom aan de kust wonen. 60kWh binnen, SOC op 80% en nu lekker exporteren voor 60cent terwijl er nog 8000W binnenkomt.
/flauw, en de 60 cent is ook alweer voorbij
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik heb de rekenmachine erbij, en kom niet op je getallen. Ik ga eens vissen en rekenen
Het zal vast iets simpels zijn.
EB, check. 2 cent BE, check.
BTW - ik krijg dat niet hetzelfde
Later meer
Gevonden: de btw van EB + de btw van BE + de btw over het verschil inkomsten en uitgaven.
Op de cent exact nu.
Hier ook fors minder dan prognose, iets van een kleine 50 kWh. Ik heb voor nood zelfs de EV op het werk geladen, naar 100%. Morgen weer veel rijden, thuis gekomen met 75%. Staat nu wel op de accu, ik heb 100% nodig voor morgen.
SOC van 35 nu naar 45% ongeveer. 27 kWh export, 10 kWh import.
[ Voor 25% gewijzigd door blue eyes op 06-05-2026 18:34 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ik krijg steeds minder vertrouwen in BE… zucht!
Ik neem genoegen met een dag als 1 mei die €26 all-in opleverde
[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-05-2026 18:44 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Laat die er elke maand 2 tussen zitten dat zet tenminste zoden aan de dijkSpeedy-Andre schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:43:
Je kan natuurlijk naar de 'verkeerde' bedragen kijken en je daar over opwinden...
Ik neem genoegen met een dag als 1 mei die €26 all-in opleverde
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
April leverde €139 op incl. 1-6 april zonder batterij, 16-31 maart is onbekend met -131kWh.ecn1985 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:50:
[...]
Laat die er elke maand 2 tussen zitten dat zet tenminste zoden aan de dijk
Althans als de all-in tovenarij klopt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ik heb me vandaag inderdaad ook verbaasd over de laad en ontlaad momenten.bart997 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:26:
Accu hier 48%, maar niets verkopen hoor voor 27ct kaal. Vanmorgen gekocht voor 7.6ct en een kwartier later verkocht voor 5.3ct.
Rond 3 uur verkopen voor 8 of 10 ct, een half uur later kopen voor 12.7 ct.
Ze zijn duidelijk weer wat nieuws aan het proberen, vind het ook nog niet ideaal… bij mij zijn de verkopen ook weer gestopt, terwijl nog 49 procent SoC en kaal 15 cent. Vanochtend verkocht voor lager..bart997 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:26:
Accu hier 48%, maar niets verkopen hoor voor 27ct kaal. Vanmorgen gekocht voor 7.6ct en een kwartier later verkocht voor 5.3ct.
Hier niet echt gekocht volgens mij
[ Voor 3% gewijzigd door jeeedeee op 06-05-2026 19:56 ]
Zowel vandaag als gisteren heel erg duidelijk de grens op 35% gehouden.
Ze moeten wel opschieten hoor, er zit gewoon 28 kWh onbenut potentieel......
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Zoveel mensen, zoveel wensen. Heb de EV gisteravond voor het eerst geladen, ik zou willen dat mijn accu nog zo vol was als die van jou en nu geen relatief dure imports had.jeeedeee schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:11:
Wat een gezeur weer, prijs van ruim 17 cent en 43 procent SoC. @Balans Energie mag de accu leeg
[Afbeelding]
Die mening heb ik ook wel een beetje, maar de ondergrens van 20% is wel naar iets van 35% gehaan. Dus meelezen doen ze blijkbaar welbart997 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:26:
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Die 27 ct was regeltoestant 2, dus had je moeten betalen bij afnemen, vergoeding bij terugleveren was 10 ct.jacovn schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:35:
[...]
Die mening heb ik ook wel een beetje, maar de ondergrens van 20% is wel naar iets van 35% gehaan. Dus meelezen doen ze blijkbaar wel
Bron: https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitsmarkt/transparantie/verrekening/verrekenprijzen
Van mij hoeft die ook niet leeg, maar ik vind het ook onnodig dat er wordt geïmporteerd bij 35% soc terwijl ik zonder de import ook prima red tot in de ochtend. Er zit wat dat betreft een hoop onnodige import (prima als de prijzen diep rood zijn, maar dat is in veel gevallen niet zo.KoningSlakkie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:21:
Van mij hoeft die dus niet leeg. Met mijn 4 modules hoor ik voldoende buffer te hebben aan de onderkant om een EV op te laden. En tegelijkertijd voldoende buffer aan de bovenkant om mijn solar opbrengst op te vangen.
Discussie zal blijven zolang er geen oplossing is, zoveel mensen zoveel wensen.
@Balans Energie kan er al een maandelijkse een update worden verwacht? Ik ben benieuwd naar de vooruitgang na uitbereiding van het team en de veranderingen / verbeteringen die kunnen worden verwacht op de korte en op de lange termijn. Wat is de status van de onbalanshandel mogelijkheid waar op de achtergrond aan wordt gewerkt?
Alvast bedankt.
[ Voor 4% gewijzigd door ecn1985 op 07-05-2026 08:11 ]
Zie https://onbalansmarkt.com/resultaten/dag/2026-05-04 en daar kan je elke dag terugbladeren. Roze = regeltoestand 2.
Van mij had die hele onbalans handel geskipt mogen worden.(of in elk geval opt-in) Iedereen is het wel over eens dat het een aflopende zaak is en dat het voor het net vaak meer kwaad dan goed doet. Gewoon day ahead goed doen, en dan affr er boven op.Wolly schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:07:
Voor mijn gevoel is het bijna elke dag wel 50% van de tijd regeltoestand 2. Eigenlijk verbazingwekkend dat er nog geld mee verdiend kan worden en ik vrees ook dat netbeheerders hier maatregelen tegen gaan verzinnen?
Zie https://onbalansmarkt.com/resultaten/dag/2026-05-04 en daar kan je elke dag terugbladeren. Roze = regeltoestand 2.
Zoom eens in bij dat laden. Hoe lang houdt die piek van 22 kW steeds aanMarinoC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:26:
Mijn ev trok hem gisteren avond naar 0, dat was lang geleden in m’n herinnering. Kon nu ff niet anders. [Afbeelding]
Even 32A is geen punt, maar herhaaldelijk voor 9 min wel
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 07-05-2026 09:47 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Hier ook naar bijna 0 getrokken door combinatie van warmtepomp en EV. EV slechts kort er aan gehad ( van 7% naar 40%) om vandaag de minimum ritten te doen.MarinoC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:26:
Mijn ev trok hem gisteren avond naar 0, dat was lang geleden in m’n herinnering. Kon nu ff niet anders. [Afbeelding]
Door gebrek aan zon zat er weinig in batterij en dus ook in EV.
Nadat ik om 22.30u stopte met EV laden, werd de SOC van de Deye weer naar 36% getrokken binnen 1,5 uur tegen willekeurig tarief. Hier had ik 20% stroom kunnen besparen door EV chargen rechtstreeks van grid te kunnen doen, want de SOC van deye-batterij was ook 40% toen ik om 20u de EV chargen startte.
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 07-05-2026 09:59 ]
Niet zo erg om hem ‘s avonds niet leeg te maken, maar ‘s ochtends bij prijzen van 16 cent niet ontladen vind ik dan wel irritant, verkoopprijs is nu alweer omlaag naar 7 cent en SoC zit alweer op 70 procent. Straks weer afschakelen op deze manier.ecn1985 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:05:
[...]
Van mij hoeft die ook niet leeg, maar ik vind het ook onnodig dat er wordt geïmporteerd bij 35% soc terwijl ik zonder de import ook prima red tot in de ochtend. Er zit wat dat betreft een hoop onnodige import (prima als de prijzen diep rood zijn, maar dat is in veel gevallen niet zo.
Discussie zal blijven zolang er geen oplossing is, zoveel mensen zoveel wensen.
@Balans Energie kan er al een maandelijkse een update worden verwacht? Ik ben benieuwd naar de vooruitgang na uitbereiding van het team en de veranderingen / verbeteringen die kunnen worden verwacht op de korte en op de lange termijn. Wat is de status van de onbalanshandel mogelijkheid waar op de achtergrond aan wordt gewerkt?
Alvast bedankt.
Vind dit bedrag inderdaad niet echt fair, ze maken zelf fouten tijdens een pilot. Dan mag je dat soort fouten ook wel gratis herstellen voor je eerste klanten zou ik zeggen. Hier ook nog de originele setup, niet kruislings en ook nog geen 16 kWh exporteren. Nazorg kan beter.Bloemaarde schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:10:
Hier heb ik ook al sinds begin februari een Balans accu staan en volg ik dit topic met veel interesse. Ook wat betreft het kruislings aansluiten gezien mijn bovenste accu inmiddels 57 cycli heeft doorlopen terwijl de onderste er nog maar 32 heeft gehad. Eerst heb ik gekeken of ik dit zelf kon doen maar vanuit de DC-schakelaar is de kabel te kort om deze te verleggen naar de onderste batterij. Vervolgens Balans gevraagd dit aan te passen als ze een keer in de buurt waren. Hierop zijn (na herinnering) teruggekomen en hebben een aanbod gedaan van 200 euro om dit te doen. Eerlijk gezegd vind ik dit erg vreemd gezien ik zou verwachten dat dit onder de service zou vallen. En zo niet dat ze enkel materiaal en de beperkte arbeid rekenen en niet een behoorlijk hoge fee. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Hoe mooi zou het zijn als je via het dashboard hier zelf invloed op kan uitoefenen, bijv instelling tot hoe leeg je de batterij wilt laten ontladen, waar BE prima een onder en boven drempel kan hanteren.jeeedeee schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:10:
[...]
Niet zo erg om hem ‘s avonds niet leeg te maken, maar ‘s ochtends bij prijzen van 16 cent niet ontladen vind ik dan wel irritant, verkoopprijs is nu alweer omlaag naar 7 cent en SoC zit alweer op 70 procent. Straks weer afschakelen op deze manier.
Met hele wisselende patronen in opwek (geen/weinig/veel PV) en verbruik (Full electric / EV / traditioneel) wil je verschillende profielen hebben. Als je mensen zelf aan de knoppen laat zitten (binnen de grenzen die BE stelt) zou je wellicht ook veel klachten voorkomen.
LG-HM163MR-U34
Ingebrekestelling doen is een goede vervolgstap. En ook de enige vervolgstap die je kúnt doen.Bloemaarde schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:10:
Hier heb ik ook al sinds begin februari een Balans accu staan en volg ik dit topic met veel interesse. Ook wat betreft het kruislings aansluiten gezien mijn bovenste accu inmiddels 57 cycli heeft doorlopen terwijl de onderste er nog maar 32 heeft gehad. Eerst heb ik gekeken of ik dit zelf kon doen maar vanuit de DC-schakelaar is de kabel te kort om deze te verleggen naar de onderste batterij. Vervolgens Balans gevraagd dit aan te passen als ze een keer in de buurt waren. Hierop zijn (na herinnering) teruggekomen en hebben een aanbod gedaan van 200 euro om dit te doen. Eerlijk gezegd vind ik dit erg vreemd gezien ik zou verwachten dat dit onder de service zou vallen. En zo niet dat ze enkel materiaal en de beperkte arbeid rekenen en niet een behoorlijk hoge fee. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Zelf zit ik ook met een oorverdovende stilte vanuit hun kant te wachten tot de 14 dagen termijn voorbij is voor een probleem waar niet op gereageerd wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 07-05-2026 10:46 ]
Nee heb hem even terug gezocht, deze was altijd incl btw, ik heb er 1239 ex voor betaald (volgens factuur). daarna wel netjes de btw terug gevraagdThe_KnarF schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:36:
ik denk dat dat altijd al ex BTW was, zoals alles
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Ik heb zelf netjes de BTW van dat stukje niet teruggevraagd omdat het volgens mij niet perse valt onder het 'thuisbatterij voor handel' idee van de 'onderneming' die je start.epicfailguy23 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:52:
Nee heb hem even terug gezocht, deze was altijd incl btw, ik heb er 1239 ex voor betaald (volgens factuur). daarna wel netjes de btw terug gevraagd
Hier hetzelfde, ben er wel klaar mee al, die ¨beloftes¨ van deze firma. Geloofwaardigheid compleet weg, geen structuur en continuïteit in plaatsen,aansluitmethode en in bedrijf stellen. Geen Installatiecertificaat, beschrijving welke accu, geen naslagwerk wat te doen bij off grid etc. Hoofdzekeringen die nachts uitklappen, mensen die hun meterkast nu zien als gevaarlijk terrein..Bloemaarde schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:10:
Zelf complete rekentools opzetten om je verbruik en kosten inzichtelijk te krijgen??? Respect voor degenen, maar echt serieus.. Is om je kapot te schamen als bedrijf
Infovoorziening vanuit Balans is 0,0. Rekening betalen binnen 48 uur en de groeten met uw systeem..
Voor mij is dit de bekende ¨12 ambachten 13 ongelukken Fake IT till U make IT¨ methode.
Hoe naïef moeten we zijn om te denken dat dit nog een goede richting op gaat, denken jullie nou echt dat TenneT niet meeleest op dit forum? Lekker man, straks centraal accu´s aansturen en als je Quooker aanspringt nachts klapt de hoofdzekering eruit....
Betaalt u even lekker zelf de nieuwe zekering, Foutje Bedankt.
Kijk wat er gebeurt op dit moment met ANWB energie, 1 grote puinhoop doordat alles werd outsourced zonder toezicht en vinger aan de pols, jaardata niet terug te halen, dreigen met energieafsluiting, en klanten lopen bij bosjes weg. ACM zit er bovenop. Die zijn ook klaar met dat de consument als flipperkast wordt gebruikt door kansloos beleid en policy op de afdeling ANWB Energie.
Wat te denken van het verdienmodel zoals op hun site aangegeven, sommigen lopen dadelijk al tegen de 9 maanden activiteit aan zonder aFRR. Moet je heel hard je best doen om je bedrijfsinvestering met aFRR terug te verdienen in 15 maanden. Laat staan je bedrijf break even te behalen. Investeerders zien dit ook, realistisch gezien dus onhaalbaar. Hier gaan heel veel mensen na 24 maanden overeenkomst, met piepende banden naar een andere energieleverancier.
En kom aub niet met de dooddoener ¨PILOTFASE¨ dit is geen pilot meer op deze schaal en dit tijdsverloop. Dit is van hun probleem uw probleem maken. Als consument bent u hier gelukkig tegen beschermd en gezien de 400+ pagina´s met naslagwerk en aantoonbare nalatigheid bij meerdere geplaatste installaties staat u er dan niet alleen voor.
Kunt het beter ¨ONBALANS ENERGIE¨ noemen, dekt de lading tot nu toe beter..
Daar gaan we weer.. Iemand maakt een account aan om frustratie te ventileren zonder iets constructiefs te zeggenRomeoZulu99 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:19:
Wat te denken van het verdienmodel zoals op hun site aangegeven, sommigen lopen dadelijk al tegen de 9 maanden activiteit aan zonder aFRR. Moet je heel hard je best doen om je bedrijfsinvestering met aFRR terug te verdienen in 15 maanden. Laat staan je bedrijf break even te behalen. Investeerders zien dit ook, realistisch gezien dus onhaalbaar. Hier gaan heel veel mensen na 24 maanden overeenkomst, met piepende banden naar een andere energieleverancier.
En kom aub niet met de dooddoener ¨PILOTFASE¨ dit is geen pilot meer op deze schaal en dit tijdsverloop. Dit is van hun probleem uw probleem maken. Als consument bent u hier gelukkig tegen beschermd en gezien de 400+ pagina´s met naslagwerk en aantoonbare nalatigheid bij meerdere geplaatste installaties staat u er dan niet alleen voor.
Ik vind het helemaal niet erg dat AFRR er nog niet is. En ik wist wel degelijk dat het een pilot was. Onderdeel van dat hele idee is de belachelijk lage prijs die ik betaald heb. Ik weet waar ik me voor inschreef, dus spreek vooral voor jezelf zou ik zeggen.
Dit zijn gewoon een stel techneuten die een goed idee hadden en direct marketing hebben willen doen aan andere nerds zoals hier op het forum. Don kondigde nota bene hier op het forum het idee voor het eerst aan. Laat ze nou even, ze krijgen de zaakjes echt wel op orde.
Edit : toen ik Don mailde om te vragen of ik de batterij kruiselings mocht aansluiten mbt garantie, bood hij overigens aan om een kabel op de post te doen als de mijne niet lang genoeg was, dan moest ik hem wel zelf aansluiten. En ik weet dat ik niet de enige ben die dat aanbod kreeg. Had het niet nodig want was lang genoeg in mijn geval. Dus ze denken echt wel mee. En ze zullen gelijk hebben dat het in de spec van de fabrikant valt om niet kruiselings aan te sluiten. Dus ik snap ergens wel dat ze er een centje voor rekenen.
[ Voor 14% gewijzigd door bumble_bee op 07-05-2026 11:33 ]
cynisch trollen is meer iets voor twitter/xbumble_bee schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Daar gaan we weer.. Iemand maakt een account aan om frustratie te ventileren zonder iets constructiefs te zeggen![]()
Ik vind het helemaal niet erg dat AFRR er nog niet is. En ik wist wel degelijk dat het een pilot was. Onderdeel van dat hele idee is de belachelijk lage prijs die ik betaald heb. Ik weet waar ik me voor inschreef, dus spreek vooral voor jezelf zou ik zeggen.
Dit zijn gewoon een stel techneuten die een goed idee hadden en direct marketing hebben willen doen aan andere nerds zoals hier op het forum. Don kondigde nota bene hier op het forum het idee voor het eerst aan. Laat ze nou even, ze krijgen de zaakjes echt wel op orde.
[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 07-05-2026 22:12 ]
Dit stukje?paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:45:
[...]
Zoom eens in bij dat laden. Hoe lang houdt die piek van 22 kW steeds aan
Even 32A is geen punt, maar herhaaldelijk voor 9 min wel
Je weet dat die kabels nooit daadwerkelijk zijn verzonden (is ook al gemeld in dit topic)? Zelfs niet na herinneringen richting Don.bumble_bee schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Edit : toen ik Don mailde om te vragen of ik de batterij kruiselings mocht aansluiten mbt garantie, bood hij overigens aan om een kabel op de post te doen als de mijne niet lang genoeg was, dan moest ik hem wel zelf aansluiten. En ik weet dat ik niet de enige ben die dat aanbod kreeg.
Ik vind dat belachelijk, bij een pilot (wat het nog was toen ze het op deze manier aansloten) hoort ook dat je zaken hersteld die niet goed zijn gegaan. Helaas is dat bij Balans één van de minpunten.Bloemaarde schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:10:
Maar er is hoop voor je,je hoeft niet de kabel te verleggen naar de onderste batterij.
Zie dof in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Ik weet van in ieder geval 2 personen die de toegezegde kabels nooit hebben ontvangen ondanks herinneringen. Ik weet niet of negeren de modus operandi is, maar het is wel hoe het overkomt.scoobs schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:54:
Ow, was jij daar eentje van die geen kabels heeft gekregen? Ik heb dat stuk gemist blijkbaar. Interessant om te zien dat negeren de modus operandi lijkt te zijn.
Correct. De waybackmachine is altijd handig om dit soort verschillen te zien.epicfailguy23 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:52:
[...]
Nee heb hem even terug gezocht, deze was altijd incl btw, ik heb er 1239 ex voor betaald (volgens factuur). daarna wel netjes de btw terug gevraagd
17 april was het zo:
Helaas zijn voor die opzet de kabels ook te kort. En het lijkt me qua garantie/verzekering e.d. toch het handigst dat de leverancier (Balans) dit in orde maakt. Tevens zou ik juist in een pilot verwachten dat zelf bepaalde kosten op zich nemen als leerproces. En ze hebben blijkbaar geleerd dat kruislings beter is, trek dan ook die les en pas het bij alle installaties aan. En als ze nou 50 euro of zoiets hadden gezegd voor materiaal en 10 minuten werk, dan snap ik het nog wel. Maar 200 euro is gewoon bedoeld als afschrikwekkend bedrag.Wolly schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Ik vind dat belachelijk, bij een pilot (wat het nog was toen ze het op deze manier aansloten) hoort ook dat je zaken hersteld die niet goed zijn gegaan. Helaas is dat bij Balans één van de minpunten.
Maar er is hoop voor je,je hoeft niet de kabel te verleggen naar de onderste batterij.
Anders de DC schakelaar wat lager plaatsen op de muur? Zijn volgens mij 4 schroeven waar je dan even opnieuw voor moet boren.Bloemaarde schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:02:
[...]
Helaas zijn voor die opzet de kabels ook te kort. En het lijkt me qua garantie/verzekering e.d. toch het handigst dat de leverancier (Balans) dit in orde maakt. Tevens zou ik juist in een pilot verwachten dat zelf bepaalde kosten op zich nemen als leerproces. En ze hebben blijkbaar geleerd dat kruislings beter is, trek dan ook die les en pas het bij alle installaties aan. En als ze nou 50 euro of zoiets hadden gezegd voor materiaal en 10 minuten werk, dan snap ik het nog wel. Maar 200 euro is gewoon bedoeld als afschrikwekkend bedrag.
Het is behelpen, ik weet het.
U zegt het goed Wolly het is ´behelpen´Wolly schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:04:
[...]
Anders de DC schakelaar wat lager plaatsen op de muur? Zijn volgens mij 4 schroeven waar je dan even opnieuw voor moet boren.
Het is behelpen, ik weet het.
Terechte punten, in mijn ogen veel terug te leiden op het gebrek aan communicatie.RomeoZulu99 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:19:
[...]
Hier hetzelfde, ben er wel klaar mee al, die ¨beloftes¨ van deze firma. Geloofwaardigheid compleet weg, geen structuur en continuïteit in plaatsen,aansluitmethode en in bedrijf stellen. Geen Installatiecertificaat, beschrijving welke accu, geen naslagwerk wat te doen bij off grid etc. Hoofdzekeringen die nachts uitklappen, mensen die hun meterkast nu zien als gevaarlijk terrein..
Ik was gewend om jaarlijks een rekening te krijgen, nu krijg ik vanuit Balans dagelijks een enorme lading aan cijfers. Dus aan de ene kant een verbetering (meer cijfers) maar het maakt het niet altijd veel duidelijker. Wat mij betreft niet iets om je voor te schamen als bedrijf.Zelf complete rekentools opzetten om je verbruik en kosten inzichtelijk te krijgen??? Respect voor degenen, maar echt serieus.. Is om je kapot te schamen als bedrijf
Dat geval is vooralsnog niet voldoende bewezen, ik denk niet dat daar waarde aan gehecht kan worden. Moet natuurlijk wel beter onderzocht worden.Hoe naïef moeten we zijn om te denken dat dit nog een goede richting op gaat, denken jullie nou echt dat TenneT niet meeleest op dit forum? Lekker man, straks centraal accu´s aansturen en als je Quooker aanspringt nachts klapt de hoofdzekering eruit....
Wij zijn in feite investeerders. Durfinvesteerders kan ik het wel noemenWat te denken van het verdienmodel zoals op hun site aangegeven, sommigen lopen dadelijk al tegen de 9 maanden activiteit aan zonder aFRR. Moet je heel hard je best doen om je bedrijfsinvestering met aFRR terug te verdienen in 15 maanden. Laat staan je bedrijf break even te behalen. Investeerders zien dit ook, realistisch gezien dus onhaalbaar. Hier gaan heel veel mensen na 24 maanden overeenkomst, met piepende banden naar een andere energieleverancier.
Het is gelukkig geen pilot meer.En kom aub niet met de dooddoener ¨PILOTFASE¨ dit is geen pilot meer op deze schaal en dit tijdsverloop. Dit is van hun probleem uw probleem maken. Als consument bent u hier gelukkig tegen beschermd en gezien de 400+ pagina´s met naslagwerk en aantoonbare nalatigheid bij meerdere geplaatste installaties staat u er dan niet alleen voor.
En de eerste 1200 ex BTW zijn daarmee al 'verdiend' (bespaard) tov de huidige prijs.Wolly schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:10:
[...]
Wij zijn in feite investeerders. Durfinvesteerders kan ik het wel noemen
Dit blijft een aparte situatie.
Auto laden met 21A tegen 23,4 cent op SAP, BE verkopen tegen 29,8 cent op PAP, resultaat op mijn aansluiting -1A
2e foto is hoe ze het bij mij gedaan hebben. Prima oplossing …Wolly schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:55:
[...]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik weet niet of je speciaal voor deze post een nieuw profiel hebt aangemaakt, dat had dan weer niet gehoeven. Tussen de frustratie door zijn er wel een aantal terechte punten die ook meermaals zijn aangehaald in dit topic.RomeoZulu99 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:10:
[...]
U zegt het goed Wolly het is ´behelpen´maar uh bloemaarde blijf er lekker vanaf als u er geen kaas van hebt gegeten, laat het aan een pro over. Straks hebt u de pech dat het mis gaat, er dan echt 2 meter aarde en een berg bloemen op u staan....
Zelf vind ik ook dat er meer van Balans verwacht mag worden of het nu wel of geen pilot meer betreft, slechte communicatie, onduidelijke kosten, slechte after-care, verschillende installatie methoden en het niet nakomen van afspraken blijven helaas zorgen voor de nodige frustratie. Zelf zou ik graag in een volgende update vanuit Balans horen dat ook aan deze zaken meer aandacht wordt besteed en niet alleen (dit klinkt gechargeerd) aan het plaatsen van nieuwe installaties.
Dat iemand dit frustratie noemt kan zijn, ik noem het keiharde realiteit. Leest u het alstublieft met een vrolijke inslag. Immers hebben de meeste van u de ervaring dat het stil blijft vanuit de onbalans overkant..ecn1985 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:24:
[...]
Ik weet niet of je speciaal voor deze post een nieuw profiel hebt aangemaakt, dat had dan weer niet gehoeven. Tussen de frustratie door zijn er wel een aantal terechte punten die ook meermaals zijn aangehaald in dit topic.
Zelf vind ik ook dat er meer van Balans verwacht mag worden of het nu wel of geen pilot meer betreft, slechte communicatie, onduidelijke kosten, slechte after-care, verschillende installatie methoden en het niet nakomen van afspraken blijven helaas zorgen voor de nodige frustratie. Zelf zou ik graag in een volgende update vanuit Balans horen dat ook aan deze zaken meer aandacht wordt besteed en niet alleen (dit klinkt gechargeerd) aan het plaatsen van nieuwe installaties.
Wat jullie ook aandragen, er wordt naar mijn mening niks tot zeer weinig mee gedaan, gezien ook de 400+ pagina´s met gebruikerservaringen. Of is dat geen realiteit wat jullie ervaren en delen op dit forum?
Even ter info de netbeheerder maakt van iedere smelting of eruit klappen hoofdzekering een rapportage met info van het euvel. Want bij herhaling is er duidelijk een groter te achterhalen probleem waar ze een onderzoeksplicht naar hebben. Gezien het een UITZONDERING is dat ie eruit gaat bij een nachtelijke activiteit als een Quooker...
Bij de meeste mensen werkt het goed. Er is recent besloten tot een pivot vanwege vertraagde affr levering, en inderdaad: communicatie is ruk. Hier zitten een zooitje enthousiaste nerds die alles tot op de bit uitzoeken, dus logisch dat er honderden post zijn.RomeoZulu99 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:40:
[...]
Dat iemand dit frustratie noemt kan zijn, ik noem het keiharde realiteit. Leest u het alstublieft met een vrolijke inslag. Immers hebben de meeste van u de ervaring dat het stil blijft vanuit de onbalans overkant..
Wat jullie ook aandragen, er wordt naar mijn mening niks tot zeer weinig mee gedaan, gezien ook de 400+ pagina´s met gebruikerservaringen. Of is dat geen realiteit wat jullie ervaren en delen op dit forum?
Even ter info de netbeheerder maakt van iedere smelting of eruit klappen hoofdzekering een rapportage met info van het euvel. Want bij herhaling is er duidelijk een groter te achterhalen probleem waar ze een onderzoeksplicht naar hebben. Gezien het een UITZONDERING is dat ie eruit gaat bij een nachtelijke activiteit als een Quooker...
maar om hier nu een nieuw account voor aan te maken, om alleen een paar rant posts te droppen? Als het zo beroerd voor je is: stuur een gemotiveerde ingebrekestelling naar balans en hou ons op de hoogte.
Welke pilot bedoel je als je spreekt over een recent besluit?overhyped schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:52:
[...]
Bij de meeste mensen werkt het goed. Er is recent besloten tot een pivot vanwege vertraagde affr levering, en inderdaad: communicatie is ruk. Hier zitten een zooitje enthousiaste nerds die alles tot op de bit uitzoeken, dus logisch dat er honderden post zijn.
maar om hier nu een nieuw account voor aan te maken, om alleen een paar rant posts te droppen? Als het zo beroerd voor je is: stuur een gemotiveerde ingebrekestelling naar balans en hou ons op de hoogte.
Kijk iemand met een glazen bol, die ingebrekestelling met aantoonbare feiten vastgesteld ligt daar al maanden ergens op een stapel.. U ziet het vast al in uw glazen bol tot op heden geen reactie..overhyped schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:52:
[...]
Bij de meeste mensen werkt het goed. Er is recent besloten tot een pivot vanwege vertraagde affr levering, en inderdaad: communicatie is ruk. Hier zitten een zooitje enthousiaste nerds die alles tot op de bit uitzoeken, dus logisch dat er honderden post zijn.
Dus om u op de hoogte te houden bij in gebreke stelling ook geen reactie, wat een verassing zeg
Helaas ben ik geen enthousiaste nerd op bit niveau maar een gewone consument die ter goeder trouw dit ben aangegaan en na uitblijven reactie op het grote wereld wijde web ben gaan kijken of er mensen zijn die dit ook zo ervaren.. En ja dan is het wenselijk om een account aan te maken om te reageren op bijvoorbeeld een bloemaarde die ook compleet genegeerd wordt. Ik voelde gewoon ff wat raakvlak met bloemaarde snapte?
Ik begrijp de frustratie, zeker als je voorheen “alleen” al tot de conclusie kwam dat zaken niet goed lopen. Als je dan dit topic tegenkomt met dezelfde signalen en je wordt blijkbaar niet gehoord is een rant als 1e post best voorspelbaar.RomeoZulu99 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:08:
[...]
Kijk iemand met een glazen bol, die ingebrekestelling met aantoonbare feiten vastgesteld ligt daar al maanden ergens op een stapel.. U ziet het vast al in uw glazen bol tot op heden geen reactie..
Dus om u op de hoogte te houden bij in gebreke stelling ook geen reactie, wat een verassing zeg
Helaas ben ik geen enthousiaste nerd op bit niveau maar een gewone consument die ter goeder trouw dit ben aangegaan en na uitblijven reactie op het grote wereld wijde web ben gaan kijken of er mensen zijn die dit ook zo ervaren.. En ja dan is het wenselijk om een account aan te maken om te reageren op bijvoorbeeld een bloemaarde die ook compleet genegeerd wordt. Ik voelde gewoon ff wat raakvlak met bloemaarde snapte?
Maar we houden in dit topic toch ook wel de moed erin. Naïef? Misschien wel, maar het is afwachten op betere tijden of een gerechtelijke procedure starten met ook een onvoorspelbare uitkomst. Behalve dat een procedure ook geld kost, dat is een zekerheid.
Voor mij is het ook wel een hobby, de voorgespiegelde rendementen heb ik nooit echt voor kansrijk aangezien. Ben uiteraard wel ontevreden met de hele lage rendementen die het nu opbrengt.
Die causaliteit is vastgesteldRomeoZulu99 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:40:
[...]
Gezien het een UITZONDERING is dat ie eruit gaat bij een nachtelijke activiteit als een Quooker...
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 07-05-2026 13:25 ]
Als er een dringend probleem is, bel ons dan even op. We hebben meerdere mensen in dienst die dingen voor je kunnen uitzoeken en uitzetten om het op te lossen. We hebben dedicated teams op de weg die juist issues aan het oplossen zijn. Hier zijn we pro-actief mee bezig. Ook voor andere mensen, is er iets dringends of wil je iemand spreken. We zijn telefonisch goed bereikbaar.
We hebben eergister een bericht van je ontvangen. Inmiddels is daarop gereageerd.
Op het moment van uitvallen zien we in de data dat het systeem ongeveer 11kW aan het leveren waarvan ongeveer 10kW werd geexporteerd naar het net. Als op dat moment een verbruiker zoals de Quooker aanspringt, dan zou de export dalen met het verbruik van die Quooker. In dit geval zou de export dan ongeveer richting 8 kW moeten gaan.
In de data zien we dat het systeem aan het exporteren is en vervolgens plots stopt met terugleveren. Het systeem zelf kan maximaal 19,1 ampère per fase exporteren. Omdat het eigen verbruik op die fase daar nog vanaf gaat, ligt de daadwerkelijke belasting op de aansluiting dus lager dan 19,1 ampère per fase. Dat blijft onder de 25 ampère van je hoofdzekering per fase. Daarnaast slaan deze zekeringen er niet meteen uit bij een kleine overschreiding (wat hier sowieso niet het geval is geweest). Ook was dit midden in de nacht, dus er was niet nog extra PV o.i.d. wat hieroverheen liep.
Ik heb dit zojuist ook nog besproken met mijn collega van installatie. Hij gaf aan dat een smeltzekering soms ook kan bezwijken door eerdere belasting of een eerder voorval, zonder dat dit direct op dat moment zichtbaar is geweest. In dat geval is de zekering al verzwakt en kan hij veel eerder klappen dan 25A.
Sowieso ligt het klappen van deze zekering buiten onze invloedsfeer omdat ons systeem het gewoon niet kon leveren.
1,19 euro positief, kaal.ecn1985 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:04:
Het was te verwachten maar sinds langere tijd weer een dag die geld heeft gekost. Ik verwacht dat de 6e niet veel beter gaat zijn, en vanaf vandaag het weer beter wordt.
[Afbeelding]
Pivot, niet pilot.Wolly schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:07:
[...]
Welke pilot bedoel je als je spreekt over een recent besluit?
De pivot is dat er nu andere onbalans diensten aangeboden worden, en dat er aan het Ems gewerkt wordt. Waar eerder dit expliciet niet gedaan werd.
Relax, mischien is radar forum ook en betere plek voor dit oeverloze gerant.RomeoZulu99 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:08:
[...]
Kijk iemand met een glazen bol, die ingebrekestelling met aantoonbare feiten vastgesteld ligt daar al maanden ergens op een stapel.. U ziet het vast al in uw glazen bol tot op heden geen reactie..
Ik zit er simpel in: Balans heeft twee jaar de tijd om zich te bewijzen. Communicatie is een verbeter punt, en natuurlijk vallen er dingen tussen wal en schip(wat altijd slordig is, dont get me wrong) maar ik ben willens en wetens met een startup in zee gegaan. Startup betekend een stukje chaos. Als je dat niet kan hebben had je mischien verder moeten kijken dan een goedkope batterij naar wat dit echt inhoud.
Ik ga hier ook even een lans breken voor Balans. Je kiest voor de extreem goedkope optie waarbij expliciet duidelijk is dat je in zee gaat met een startup. Dan moet je ook bereid zijn om de uitdagingen die daarbij komen kijken te accepteren en voor lief te nemen. Anders had je (niet jij, overhyped, maar Romeo) er voor moeten kiezen om veel meer te betalen, voor nog niet de helft aan capaciteit bij Zonneplan oid.overhyped schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:44:
[...]
... maar ik ben willens en wetens met een startup in zee gegaan. Startup betekend een stukje chaos. Als je dat niet kan hebben had je mischien verder moeten kijken dan een goedkope batterij naar wat dit echt inhoud.
[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 07-05-2026 22:13 ]
Fijn dat jullie een reactie gevenBalans Energie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:28:
Beste Romeo / M.
Als er een dringend probleem is, bel ons dan even op. We hebben meerdere mensen in dienst die dingen voor je kunnen uitzoeken en uitzetten om het op te lossen. We hebben dedicated teams op de weg die juist issues aan het oplossen zijn. Hier zijn we pro-actief mee bezig. Ook voor andere mensen, is er iets dringends of wil je iemand spreken. We zijn telefonisch goed bereikbaar.
We hebben eergister een bericht van je ontvangen. Inmiddels is daarop gereageerd.
Op het moment van uitvallen zien we in de data dat het systeem ongeveer 11kW aan het leveren waarvan ongeveer 10kW werd geexporteerd naar het net. Als op dat moment een verbruiker zoals de Quooker aanspringt, dan zou de export dalen met het verbruik van die Quooker. In dit geval zou de export dan ongeveer richting 8 kW moeten gaan.
In de data zien we dat het systeem aan het exporteren is en vervolgens plots stopt met terugleveren. Het systeem zelf kan maximaal 19,1 ampère per fase exporteren. Omdat het eigen verbruik op die fase daar nog vanaf gaat, ligt de daadwerkelijke belasting op de aansluiting dus lager dan 19,1 ampère per fase. Dat blijft onder de 25 ampère van je hoofdzekering per fase. Daarnaast slaan deze zekeringen er niet meteen uit bij een kleine overschreiding (wat hier sowieso niet het geval is geweest). Ook was dit midden in de nacht, dus er was niet nog extra PV o.i.d. wat hieroverheen liep.
Ik heb dit zojuist ook nog besproken met mijn collega van installatie. Hij gaf aan dat een smeltzekering soms ook kan bezwijken door eerdere belasting of een eerder voorval, zonder dat dit direct op dat moment zichtbaar is geweest. In dat geval is de zekering al verzwakt en kan hij veel eerder klappen dan 25A.
Sowieso ligt het klappen van deze zekering buiten onze invloedsfeer omdat ons systeem het gewoon niet kon leveren.
Alleen is Romeo volgens mij iemand anders dan diegene bij wie enkele dagen geleden de hoofdzekering eruit klapte na of door vermeend quooker gebruik. En ja, smeltzekeringen zijn aan slijtage onderhevig, elke keer opwarmen en afkoelen door de activaties helpt daar niet bij.
Hopelijk blijven jullie nu voortaan ook korter op de bal zitten met reacties op vragen in dit topic, dat zou een hoop negatief geladen berichten schelen.
Balans Energie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:28:
Wat dit specifieke geval betreft (export activatie) kan ik het daar wel mee eens zijn.
In dit schema is te zien dat zowel de Deye als de hele groepenkast de hoofdzekeringen tegelijk belasten. Daar heb ik een vraag over, hoe zelfstandig werkt het EMS (cq de Deye) nog wanneer bijvoorbeeld de internetverbinding wegvalt terwijl er een activatie is en daar een grote verbruiker bij komt? Kan het EMS hier mee omgaan zonder internet? In het verlengde daarvan, wat doet het EMS nog behalve 0 op de meter wanneer iemand na 2 jaar besluit een andere provider te kiezen? Kan/moet je dan het EMS laten zitten voor een correcte werking of kan een andere EMS dit compleet overnemen?
Maar Romeo, neem een kop koffie, loop een rondje door de frisse lucht maar probeer constructief te blijven. Mocht je dit niet kunnen en alles is ellende is de keuze eenvoudig: stel ze of in gebreken, of betaal de 'korting' terug en regel het zelf allemaal.
Vooralsnog denk ik dat we zulke discussies moeten negeren. dit gaat nergens over. ik hebt het liever erover dat we de mooie tool van @paQ bij balans weten te standaardiseren, vervolg is een API
Is natuurlijk ook waar, maar je mag in mijn ogen wel verwachten dat toezeggingen worden nagekomen en dat fouten worden hersteld. Als je dat al niet goed lukt wordt het geen succesverhaal hoe goedkoop je ook bent.BasSteve schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Ik ga hier ook even een lans breken voor Balans. Je kiest voor de extreem goedkope optie waarbij expliciet duidelijk is dat je in zee gaat met een startup. Dan moet je ook bereid zijn om de uitdagingen die daarbij komen kijken te accepteren en voor lief te nemen. Anders had je (niet jij, overhyped, maar Romeo) er voor moeten kiezen om veel meer te betalen, voor nog niet de helft aan capaciteit bij Zonneplan oid.
Nogmaals, mochten er issues zijn. Bel/mail even. We helpen zo snel mogelijk. Hebben nu meerdere mensen in dienst waardoor deze dingen veel soepeler gaan dan 2 maanden geleden toen het nog me myself and I was.
Tijdens de ontzettend drukke periode van Feb/Maart toen we nog geen personeel hadden kan er iets ergens tussen wal en schip zijn beland. Dus laat het vooral even weten, dan kunnen we het oppakken/oplossen.
Ik ben hier niet zo actief alleen als ik ergens op wordt gewezen. Niet uit desinteresse, maar puur om niet helemaal te overlopen
[ Voor 42% gewijzigd door Balans Energie op 07-05-2026 14:06 ]
Dat klopt ook en daarom hebben ze ook de extra E-meter er tussen geplaast om niet boven de 25A uit te komen. wellicht dat dit in 1 milisec kan. echter zou daar een smeltzekering onder nomale piek niet van mogen trippen.Speedy-Andre schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:02:
[...]
[Afbeelding]
Wat dit specifieke geval betreft (export activatie) kan ik het daar wel mee eens zijn.
In dit schema is te zien dat zowel de Deye als de hele groepenkast de hoofdzekeringen tegelijk belasten. Daar heb ik een vraag over, hoe zelfstandig werkt het EMS (cq de Deye) nog wanneer bijvoorbeeld de internetverbinding wegvalt terwijl er een activatie is en daar een grote verbruiker bij komt? Kan het EMS hier mee omgaan zonder internet? In het verlengde daarvan, wat doet het EMS nog behalve 0 op de meter wanneer iemand na 2 jaar besluit een andere provider te kiezen? Kan/moet je dan het EMS laten zitten voor een correcte werking of kan een andere EMS dit compleet overnemen?
Dan voor EMS, mocht je weggaan bij balans moet je die ook terug geven (je hebt contactueel een afspraak dat die nooit van jouw is) dus dan zal je zelf moeten hannissen om te verhandelen ect. Deye werkt wel gewoon standalone maar zonder intelligentie (in tegenstelling tot de zonneplan batterijen)
Hallo Don, dat is even geldenBalans Energie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:04:
Hij was iig wel gezellig.
Nogmaals, mochten er issues zijn. Bel/mail even. We helpen zo snel mogelijk. Hebben nu meerdere mensen in dienst waardoor deze dingen veel soepeler gaan dan 2 maanden geleden toen het nog me myself and I was.
Tijdens de ontzettend drukke periode van Feb/Maart toen we nog geen personeel hadden kan er iets ergens tussen wal en schip zijn beland. Dus laat het vooral even weten, dan kunnen we het oppakken/oplossen.
Ik ben hier niet zo actief alleen als ik ergens op wordt gewezen. Niet uit desinteresse, maar puur om niet helemaal te overlopen
Enige issue dat ik nu zelf heb is de updates (al dan niet regelmatig/onregelmatig) Voor de rest wachten we allemaal op de aFRR (maar dat geldt voor jullie ook) maar iets met eigen invloed ect..
Nuance: Deye heeft Copilot.epicfailguy23 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:06:
[...]
Dat klopt ook en daarom hebben ze ook de extra E-meter er tussen geplaast om niet boven de 25A uit te komen. wellicht dat dit in 1 milisec kan. echter zou daar een smeltzekering onder nomale piek niet van mogen trippen.
Dan voor EMS, mocht je weggaan bij balans moet je die ook terug geven (je hebt contactueel een afspraak dat die nooit van jouw is) dus dan zal je zelf moeten hannissen om te verhandelen ect. Deye werkt wel gewoon standalone maar zonder intelligentie (in tegenstelling tot de zonneplan batterijen)
Kun je zelf inschakelen op Deyecloud. Je kunt dan bijv je nordpool sensor invoeren voor de juiste tarieven, en meer hoef je niet te doen.
Als internet uitvalt dan stopt de EMS met de activatie. Doel van EMS is dan meter op 0 houden. Dus verbruiker komt dan uit batterij, is verbruik hoger dan 12kW dan komt restant van het net.Speedy-Andre schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:02:
[...]
[Afbeelding] Daar heb ik een vraag over, hoe zelfstandig werkt het EMS (cq de Deye) nog wanneer bijvoorbeeld de internetverbinding wegvalt terwijl er een activatie is en daar een grote verbruiker bij komt? Kan het EMS hier mee omgaan zonder internet? In het verlengde daarvan, wat doet het EMS nog behalve 0 op de meter wanneer iemand na 2 jaar besluit een andere provider te kiezen? Kan/moet je dan het EMS laten zitten voor een correcte werking of kan een andere EMS dit compleet overnemen?
Stop je bij Balans, dan stopt onze aansturing en worden de markt- en flexibiliteitsfuncties uitgeschakeld. Het systeem blijft dan werken als gewone thuisbatterij voor eigen opwek en eigen verbruik. Je kunt daarna ook een ander EMS laten aansluiten. Ons systeem is open, het is aan ons om je te overtuigen bij ons te blijven.
Never gonna let you down
Dank voor de toelichting, het EMS blijft dus in de installatie achter indien je iets anders kiest?Balans Energie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:10:
[...]
Als internet uitvalt dan stopt de EMS met de activatie. Doel van EMS is dan meter op 0 houden. Dus verbruiker komt dan uit batterij, is verbruik hoger dan 12kW dan komt restant van het net.
Stop je bij Balans, dan stopt onze aansturing en worden de markt- en flexibiliteitsfuncties uitgeschakeld. Het systeem blijft dan werken als gewone thuisbatterij voor eigen opwek en eigen verbruik. Je kunt daarna ook een ander EMS laten aansluiten. Ons systeem is open, het is aan ons om je te overtuigen bij ons te blijven.
P.S. Mail wordt nog niet erg snel beantwoord (na de installatie), ik heb 2 mei mail over een servicebezoek voor a.s. maandag gehad en die beantwoord met een vraag of er dan handleidingen meegenomen kunnen worden. Die handleidingen zitten voor zo ver ik kon zien in de dozen en krijgt een klant niet tenzij ie er om vraagt. Best apart met dit soort specialistische en kostbare apparatuur, voor sommige klanten zou een Nederlandse vertaling denk ik welkom zijn.
Ik ook niet, maar daar is men in de diverse teksten (en de FAQ) niet duidelijk over.Rick Astley schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:28:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat ze willen dat je hun NS Panel Pro EMS terugstuurt.
[ Voor 33% gewijzigd door Speedy-Andre op 07-05-2026 14:30 ]
Ik vind persoonlijk de Solarman echt een draak van een app. Deyecloud is een stuk duidelijker.Rick Astley schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:15:
Voor Home Assistant wordt de Solarman integratie aangeraden om de accu uit te lezen; maar wat is jullie keuze m.b.t. Android app? Ook de Solarman app of toch de Deye Cloud app?
Ik kan me niet voorstellen dat ze willen dat je hun NS Panel Pro EMS terugstuurt.Speedy-Andre schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:17:
[...]
Dank voor de toelichting, het EMS blijft dus in de installatie achter indien je iets anders kiest?
Never gonna let you down
Ik krijg de Deyecloud app niet aan de praat.paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:26:
[...]
Ik vind persoonlijk de Solarman echt een draak van een app. Deyecloud is een stuk duidelijker.
Krijg telkens de volgende melding: Device has been added to other plant. Unable to add again.
Enig idee hoe dit op te lossen?
nope. Ik weet alleen nog wel dat je de plant moest aanmaken als storage (?) plant. Niet als production.lzondervan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:43:
[...]
Ik krijg de Deyecloud app niet aan de praat.
Krijg telkens de volgende melding: Device has been added to other plant. Unable to add again.
Je moet ook het serienummer van de logger opgeven, niet dat van de Deye.lzondervan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:43:
[...]
+1 Mee eens, ik denk er vaak over na maar ik weet niet de oplossing hiervoor. Het is erg complex vanwege de onvoorspelbaarheid van de onbalans icm solar opbrengst (en forecast) en wisselende EV-kilometers. En als het gaat om EV moet je wel eigenlijk een planner hebben boven op je EMS met een paar simpele regeltjes.Yaay schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:29:
[...]
Hoe mooi zou het zijn als je via het dashboard hier zelf invloed op kan uitoefenen, bijv instelling tot hoe leeg je de batterij wilt laten ontladen, waar BE prima een onder en boven drempel kan hanteren.
Met hele wisselende patronen in opwek (geen/weinig/veel PV) en verbruik (Full electric / EV / traditioneel) wil je verschillende profielen hebben. Als je mensen zelf aan de knoppen laat zitten (binnen de grenzen die BE stelt) zou je wellicht ook veel klachten voorkomen.
Met een EV wil je het EMS gewoon kunnen vertellen:
Morgen voor 7:00 uur moet ik 35 kWh minimaal de auto in hebben. Afhankelijk van je thuisaccu vulling moet EMS maar extra buffer aanhouden door verkoop (voor neutrale prijzen) tijdelijk stop te zetten, of zelfs extra importeren. En liefste als je dit vroeg genoeg aangeeft aan je EMS dat er rekening word gehouden met je solar forecast dat er alvast rond 12 uur middags word geïmporteerd in de zomer periode.
Dus waar denk ik aan: Een EV-laadplanner op je dashboard. En liefst eentje die ook buiten het dashboard om in te stellen is met homeassistant (of homey): Ik wil morgen 7:00 uur vertrekken en ik heb 35 kWh nodig.
En/Of via een EMS priority setting:
- NOM + extra import (80% SOC one-hit target want je verwacht extra verbruik dus houd extra buffer aan de onderkant) Alleen handel bij extreme prijzen
- NOM (50% SOC Min mogelijk inkopen en verkopen) Alleen import/export bij extreme prijzen
- Handel (De accu mag bijna leeg dag beginnen (~35% SOC)) Import/export bij semi gunstige prijzen.
- Aggressief handel (De accu mag de dag zo leeg mogelijk beginnen ~15% SOC) Zorg maar dat alles tijdverschoven op de piek word gedumpt.
Die laatste zin zegt het eigenlijk al toch?KoningSlakkie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:53:
[...]
+1 Mee eens, ik denk er vaak over na maar ik weet niet de oplossing hiervoor. Het is erg complex vanwege de onvoorspelbaarheid van de onbalans icm solar opbrengst (en forecast) en wisselende EV-kilometers. En als het gaat om EV moet je wel eigenlijk een planner hebben boven op je EMS met een paar simpele regeltjes.
Met een EV wil je het EMS gewoon kunnen vertellen:
Morgen voor 7:00 uur moet ik 35 kWh minimaal de auto in hebben. Afhankelijk van je thuisaccu vulling moet EMS maar extra buffer aanhouden door verkoop (voor neutrale prijzen) tijdelijk stop te zetten, of zelfs extra importeren. En liefste als je dit vroeg genoeg aangeeft aan je EMS dat er rekening word gehouden met je solar forecast dat er alvast rond 12 uur middags word geïmporteerd in de zomer periode.
Dus waar denk ik aan: Een EV-laadplanner op je dashboard. En liefst eentje die ook buiten het dashboard om in te stellen is met homeassistant (of homey): Ik wil morgen 7:00 uur vertrekken en ik heb 35 kWh nodig.
En/Of via een EMS priority setting:Een goeie EMS is erg complex als je het daadwerkelijk uit gaat werken. Het zou al makkelijker zijn als we gewoon afstappen van de onbalans markt en gewoon op day-ahead gaan zitten. Zoveel mensen zoveel wensen zoals een wijze tweaker ooit zei. Ik zou echt niet weten hoe je dit nou kan maken wat ook fool-proof is voor de niet-tweakers.
- NOM + extra import (80% SOC one-hit target want je verwacht extra verbruik dus houd extra buffer aan de onderkant) Alleen handel bij extreme prijzen
- NOM (50% SOC Min mogelijk inkopen en verkopen) Alleen import/export bij extreme prijzen
- Handel (De accu mag bijna leeg dag beginnen (~35% SOC)) Import/export bij semi gunstige prijzen.
- Aggressief handel (De accu mag de dag zo leeg mogelijk beginnen ~15% SOC) Zorg maar dat alles tijdverschoven op de piek word gedumpt.
Je hele systeem wordt zo afhankelijk van user-input. Wij zijn van die mensen die er bovenop zitten, maar de doorsnee consument niet, en die heeft daar ook helemaal geen zin in.
Ik geloof er wel in dat er uiteindelijk een systeem ontstaat dat zich (vanzelf) voegt naar ieders reilen en zeilen.
Hoe zie je dat dan voor je? Best een aantal variabelen waar rekening mee gehouden moet worden?paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Die laatste zin zegt het eigenlijk al toch?
Je hele systeem wordt zo afhankelijk van user-input. Wij zijn van die mensen die er bovenop zitten, maar de doorsnee consument niet, en die heeft daar ook helemaal geen zin in.
Ik geloof er wel in dat er uiteindelijk een systeem ontstaat dat zich (vanzelf) voegt naar ieders reilen en zeilen.
Never gonna let you down
Je zult hoe dan ook iets van user input moeten hebben om de klant tevreden te houden. Indien nodig een advanced user setting die diep verstopt zit en te unlocken is via een easter-egg die te vinden is op dit forum. Maar goed hoeveel moeite zou Balans hier nou in willen steken.paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Die laatste zin zegt het eigenlijk al toch?
Ik denk hoe dan ook voor een goed EMS systeem dat er ruimte moet zijn van 2 tot 4 user inputs die slechts werken als aanbeveling voor het EMS systeem.
Afwijking vang je niet altijd (geheel) op natuurlijk.ecn1985 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Hoe zie je dat dan voor je? Best een aantal variabelen waar rekening mee gehouden moet worden?
Maar ik zou ook niet zin hebben om elke keer aan te moeten geven wat ik er die nacht nou weer van verwacht.
Als ik kijk naar mijn eigen ev-charger automation, -en daar heb ik best even over gedaan- hoef ik de auto alleen te laten weten welke SOC target ik heb, en de rest gaat vanzelf. Het is set and forget daardoor. Kan hij sneller laden dan voorzien, dan pauzeert ie vanzelf omdat het goedkoper uitpakt.
Dat is natuurlijk nog maar een in wezen eenvoudig voorbeeld, maar ik hoef er niet bij en over na te denken.
Ik kom thuis, steek de kabel erin, en dat was dat.
/f/image/VEArRKQwA1dwzbA1uOyPgNbk.png?f=fotoalbum_large)
Balanceringsdiensten is waar het om draait met dit systeem toch? Waarbij je huisverbruik voorrang heeft.KoningSlakkie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:05:
[...]
Je zult hoe dan ook iets van user input moeten hebben om de klant tevreden te houden. Indien nodig een advanced user setting die diep verstopt zit en te unlocken is via een easter-egg die te vinden is op dit forum. Maar goed hoeveel moeite zou Balans hier nou in willen steken.
Ik denk hoe dan ook voor een goed EMS systeem dat er ruimte moet zijn van 2 tot 4 user inputs die slechts werken als aanbeveling voor het EMS systeem.
We moeten niet vergeten dat wanneer Balans Energie BSP wordt, we geplande activaties zullen zien, los van EPEX day ahead en passieve onbalans.
Een (zelf opgegeven?) dynamische ondergrens om een nacht door te komen is wellicht nog wel een poging waard. Zeker wanneer die voorspelbaar kan acteren a la de ev-laad automation.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 07-05-2026 15:11 ]
Dat zou mooi zijn inderdaad als het op deze manier ingericht kan gaan worden in de toekomst. Zal voornamelijk EV en opwek zijn waar de onderlinge verschillen zitten.paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:08:
[...]
Afwijking vang je niet altijd (geheel) op natuurlijk.
Maar ik zou ook niet zin hebben om elke keer aan te moeten geven wat ik er die nacht nou weer van verwacht.
Als ik kijk naar mijn eigen ev-charger automation, -en daar heb ik best even over gedaan- hoef ik de auto alleen te laten weten welke SOC target ik heb, en de rest gaat vanzelf. Het is set and forget daardoor. Kan hij sneller laden dan voorzien, dan pauzeert ie vanzelf omdat het goedkoper uitpakt.
Dat is natuurlijk nog maar een in wezen eenvoudig voorbeeld, maar ik hoef er niet bij en over na te denken.
Ik kom thuis, steek de kabel erin, en dat was dat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier is het relatief eenvoudig met de EV als ik gemiddeld 12/15kWH per dag naar de auto kan sturen dan kom ik wel uit.
Niet alleen een berg variabelen waar je rekening mee wilt houden. Er zijn ook een flink aantal "slimme" apparaten in een woning te vinden. Als die apparaten allemaal individueel slimme dingen aan het doen zijn krijg je alsnog een gecombineerd dom systeem.ecn1985 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Hoe zie je dat dan voor je? Best een aantal variabelen waar rekening mee gehouden moet worden?
Uiteindelijk zou je in een woning alles (EV, Warmtepomp, PV, batterij) aan elkaar willen kunnen knopen om daar met verschillende input en prikkels (Het weer, prijs day ahead, EV vraag, PV opwek, warmtevraag) een systeem van te maken dat echt gaat optimaliseren in het verwarmen van je woning, warm houden van je tapwater en vol houden van je auto terwijl je dat ook nog zo goedkoop mogelijk wil doen óf juist wil doen met een zo hoog mogelijk eigen PV verbruik.
Ooit vanuit mijn werk hier eens mee bezig geweest en toen de conclusie getrokken dat er A) veel teveel verschillende fabrikanten zijn die hun apparaten gewoon compleet op slot hebben zitten er B) eigenlijk geen apparaten op de markt zijn die met alle apparaten in je woning kunnen praten en er C) nauwelijks programmeurs te vinden zijn die dit dusdanig goed snappen dat er ook een verkoopbaar product uit komt dat zijn geld nog enigszins oplevert. Althans, ik heb het nog niet kunnen vinden...
Dat soort pogingen zijn er wel tot bepaalde hoogte: https://currentt.nlBasSteve schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:19:
[...]
Niet alleen een berg variabelen waar je rekening mee wilt houden. Er zijn ook een flink aantal "slimme" apparaten in een woning te vinden. Als die apparaten allemaal individueel slimme dingen aan het doen zijn krijg je alsnog een gecombineerd dom systeem.
Uiteindelijk zou je in een woning alles (EV, Warmtepomp, PV, batterij) aan elkaar willen kunnen knopen om daar met verschillende input en prikkels (Het weer, prijs day ahead, EV vraag, PV opwek) een systeem van te maken dat echt gaat optimaliseren in het verwarmen van je woning, warm houden van je tapwater en vol houden van je auto terwijl je dat ook nog zo goedkoop mogelijk wil doen óf juist wil doen met een zo hoog mogelijk eigen PV verbruik.
Ooit vanuit mijn werk hier eens mee bezig geweest en toen de conclusie getrokken dat er A) veel teveel verschillende fabrikanten zijn die hun apparaten gewoon compleet op slot hebben zitten er B) eigenlijk geen apparaten op de markt zijn die met alle apparaten in je woning kunnen praten en er C) nauwelijks programmeurs te vinden zijn die dit dusdanig goed snappen dat er ook een verkoopbaar product uit komt dat zijn geld nog enigszins oplevert. Althans, ik heb het nog niet kunnen vinden...
Aan de andere kant: Ik wilde een grote batterij zodat ik geen rekening met al die zaken hoef te houden wanneer wat aan staat.
De pogingen zijn er absoluut. Maar als ik dan bijvoorbeeld op Currentt kijk zie ik al mijn omvormer én warmtepomp er niet tussen staan. De laadpalen module is ook nog in ontwikkeling. En de hybride omvormer van Deye staat er volgens mij ook nog niet tussen.paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:20:
[...]
Dat soort pogingen zijn er wel tot bepaalde hoogte: https://currentt.nl
Aan de andere kant: Ik wilde een grote batterij zodat ik geen rekening met al die zaken hoef te houden wanneer wat aan staat.
Echt een plug-and-play systeem waarbij je "gewoon" al je apparaten aan je netwerk hangt en je er dan mee kunt gaan sturen zou een gruwelijke uitkomst zijn waar, denk ik, echt een gat in de markt zit. Maarja, ga even alle omvormers, warmtepompen en laadpalen integreren. Succes ermee...
Edit: er is ook deze https://uptempo.nu/ems-vergelijker/ waar verschillende partijen een EMS aanprijzen. Maar ook de term EMS is al flink aan variatie onderhevig. Welke energie dat management systeem precies kan managen is nogal verschillend bij alle aanbieders.
[ Voor 14% gewijzigd door BasSteve op 07-05-2026 15:26 ]
Heb hier DeyeCloud en Solarman Smart (op iPhone), maar beide zijn slecht vertaalde chinese apps.paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:26:
[...]
Ik vind persoonlijk de Solarman echt een draak van een app. Deyecloud is een stuk duidelijker.
Of de ene beter is dan de ander? Die van Deye werkt in iedergeval trager, slechte weergave van getallen. Animatie van PV productie verkeerd om. Je kunt wel diep de gegevens in en dingen instellen, maar ik zie ook risico's.
Hier met Opslagapparaat, en serienummer van de loggerstick, was het in 2 seconden gepiept.lzondervan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:43:
[...]
Opslagcapaciteit alleen in hele getallen invoeren, dus 48kWh. En Adres kun je vullen met onzin.
Dat... is haast onbegonnen werk. Tegelijkertijd zou ik ook no way afhankelijk willen zijn van 1 apparaat (dat moet functioneren) dat mijn comfort 'bepaalt'. Deye is zelf trouwens ook al een aardig eind op weg met smart integrations in de omvormer zelf.BasSteve schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:24:
[...]
De pogingen zijn er absoluut. Maar als ik dan bijvoorbeeld op Currentt kijk zie ik al mijn omvormer én warmtepomp er niet tussen staan. De laadpalen module is ook nog in ontwikkeling. En de hybride omvormer van Deye staat er volgens mij ook nog niet tussen.
Echt een plug-and-play systeem waarbij je "gewoon" al je apparaten aan je netwerk hangt en je er dan mee kunt gaan sturen zou een gruwelijke uitkomst zijn waar, denk ik, echt een gat in de markt zit. Maarja, ga even alle omvormers, warmtepompen en laadpalen integreren. Succes ermee...
@ecn1985 Je kunt voor je 15 kWh altijd eens kijken om de smartload functie te gebruiken. Bijv SOC BE accu 80, dan de rest van de PV naar de auto.
Dan ga ik er even van uit dat wanneer de lader niet ingestoken is, hij alsnog de accu verder laadt.
Die knoppen staan, in de Balans strategie, juist ter beschikking van Tennet. En als Tennet de 100% zekerheid heeft dat knoppen bedienen het juiste vermogens effect heeft zonder storing door interventie van de ‘asset host’ dan kan aFFR misschien gewoon goedgekeurd worden.Yaay schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:29:
[...]
Hoe mooi zou het zijn als je via het dashboard hier zelf invloed op kan uitoefenen, bijv instelling tot hoe leeg je de batterij wilt laten ontladen, waar BE prima een onder en boven drempel kan hanteren.
Mij lijkt het daarom ook zo lastig voor Balans energie om die spagaat te maken tussen de ‘asset host’ en ‘Tennet’ immers is Tennet diegene die de toegang mogelijk moet maken en jullie als de ‘asset host’ die de opzet hebben gefinancierd tevreden moet zien te houden.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Ja even op Engels zetten :PGet!em schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:25:
[...]
Heb hier DeyeCloud en Solarman Smart (op iPhone), maar beide zijn slecht vertaalde chinese apps.
Of de ene beter is dan de ander? Die van Deye werkt in iedergeval trager, slechte weergave van getallen. Animatie van PV productie verkeerd om. Je kunt wel diep de gegevens in en dingen instellen, maar ik zie ook risico's.
Maar animatie verkeerd om :?
Zal een moment opname zijn geweest. De cloud ververst slechts eens per 5 min. Kun je laten omzetten naar 1 min.
De naam van het Balans kastje is eigenlijk verkeerd. het is een handelaar, geen EMS. Ik hoop dat @Balans Energie investeert in het beschikbaar maken van intent en telemetrie, en dat er een api komt om intent en telemetrie terug te voeden.BasSteve schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:19:
[...]
Niet alleen een berg variabelen waar je rekening mee wilt houden. Er zijn ook een flink aantal "slimme" apparaten in een woning te vinden. Als die apparaten allemaal individueel slimme dingen aan het doen zijn krijg je alsnog een gecombineerd dom systeem.
Uiteindelijk zou je in een woning alles (EV, Warmtepomp, PV, batterij) aan elkaar willen kunnen knopen om daar met verschillende input en prikkels (Het weer, prijs day ahead, EV vraag, PV opwek, warmtevraag) een systeem van te maken dat echt gaat optimaliseren in het verwarmen van je woning, warm houden van je tapwater en vol houden van je auto terwijl je dat ook nog zo goedkoop mogelijk wil doen óf juist wil doen met een zo hoog mogelijk eigen PV verbruik.
Een intent vanuit Balans kan zijn: Maximaal gebruiken, vergezeld van de telemetrie: exportprijs -40CT, voor de komende 40 minuten, vanwege AFFR activate. Dan hoeft balans niets te doen met ons huis, maar geeft het alle informatie die nodig is om dat door een echt EMS te laten doen.
omgekeerd hetzelfde: Ik wil aan kunnen geven dat ik een buffer voor off-grid wil bewaren, en dat ik tussen 22:00 en 08:00 40KwH nodig heb.(voor de auto) dan kan de handelaar dat gunstig voor me inkopen, bufferen, of kiezen voor een bypass to grid, zodat ik m'n auto kan laden.
basis states zoals "Normaal, Import, Export" zouden een mooie start zijn. uiteraard wel lkokaal vanaf de handelaar, niet via de cloud.
Nee, hij snapt het concept van negatief huisverbruik nietpaQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:28:
[...]
Maar animatie verkeerd om :?
Zal een moment opname zijn geweest. De cloud ververst slechts eens per 5 min. Kun je laten omzetten naar 1 min.
ah zo. sja is een negatieve verbruiker idd.Get!em schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:32:
[...]
Nee, hij snapt het concept van negatief huisverbruik niet(ac pv aangesloten op load is natuurlijk ook wat gek).
Op te lossen door aan GEN aan te haken
[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 07-05-2026 15:33 ]
Het EMS is niets zonder de dienst er achter… er staat wel in de overeenkomst dat het EMS van Balans blijft. De rest blijft van jou.Rick Astley schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:28:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat ze willen dat je hun NS Panel Pro EMS terugstuurt.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ofwel 'dat kleine vierkante zwarte schermpje' moet na 2 jaar retour naar BE als je bij hun weggaat?Ronald schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:36:
[...]
Het EMS is niets zonder de dienst er achter… er staat wel in de overeenkomst dat het EMS van Balans blijft. De rest blijft van jou.
Never gonna let you down
Wel interessant dit voor als aFFR niet meer rendabel is in de toekomst of balans het in 2 jaar niet juist voor elkaar krijgtpaQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:20:
[...]
Dat soort pogingen zijn er wel tot bepaalde hoogte: https://currentt.nl
Logger is rechts onder in de deye toch en zwart?deejeebv schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:47:
[...]
Je moet ook het serienummer van de logger opgeven, niet dat van de Deye.
Dit topic is gesloten.
![]()
/f/image/rnN4nUE7VKLDve9ZoqLvVgrF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VZTpIHmum2YJLGKS4Vqxp5UU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jSz0PLatkkUAhSZohpbrurvQ.png?f=fotoalbum_large)