Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 158 Laatste
Acties:
  • 530.534 views

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:32
Ik zou de monteur vragen wat ie zo wil hebben om meteen even 3 automaten te monteren :P
Bakkie koffie en hoeveel zei je ook weer?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Enexis anno 2026:

[...]

Daarna 86 euro incl BTW en voorrijkosten.
Dat is schappelijk, bij Stedin word je aangeslagen tenzij de monteur dit onterecht vindt.

Ik zie trouwens 137,56 staan bij Liander.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2ytqf7bK/screenshot-576.png

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:52:
Ik zou de monteur vragen wat ie zo wil hebben om meteen even 3 automaten te monteren :P
Bakkie koffie en hoeveel zei je ook weer?
De zegels zijn toch te herleiden tot de monteur :F

• paQ
Wolly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:54:
[...]

De zegels zijn toch te herleiden tot de monteur :F
Hmm misschien is het een regionaal iets, geen idee. Maar mensen verdienen graag wat bij.
heb hier al vanalles over de vloer gehad aan enexis hoor :+
En over vanalles viel er te onderhandelen ;)

Helemaal mooi was met het verwijderen van de gasaansluiting, toen ze met hun twee zaten te roken in het open gat waar ze net de gasleiding hadden afgdopt :D

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 04-05-2026 20:58 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:56:
[...]

Hmm misschien is het een regionaal iets, geen idee. Maar mensen verdienen graag wat bij.
heb hier al vanalles over de vloer gehad aan enexis hoor :+
En over vanalles viel er te onderhandelen ;)

Helemaal mooi was met het verwijderen van de gasaansluiting, toen ze met hun twee zaten te roken in het open gat waar ze net de gasleiding hadden afgdopt :D
Je kan het altijd vragen natuurlijk.

Wel opvallend dat er een hoofdzekering doorsmelt bij een teruglevering midden in de nacht. @vinxion laat het plaatje van de grafiek eens zien van dat tijdstip?

Bij @zunrob was het een COP1 kachel die tegelijk met een activatie ervoor zorgde dat de zekering smolt. Je zou bijna in HA de Deye wat lager qua vermogen willen zetten, het is geen grap als je elke keer 116 euro mag aftikken.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik kan hier ook zo een 30A event aanwijzen. Tijdens laden EV een activatie. Fase 1/ blauw loopt gelijk met geel.

Maar goed, voorheen had ik dat veel vaker tussen 30 en 40A door warmtepomp 16A en inductie 32A op fase1. Warmtepomp is door Balans verhuisd naar fase 2 en heb er nauwelijks problemen meer mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3sJVgRz8di70NOtQKmM1q7BGnY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6QXJwglA2uFonJOvZMHHag8o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 04-05-2026 21:20 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Wolly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Een B20 knalt er toch wel uit bij 16kW wat de nieuwe firmware doet?
Als de automaat zijn warmte kwijt kan gaat hij er nooit uit hij 1,13x nominaal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:23
@paQ

Nog een opmerking / visueel.

In mijn beleving kan je beter een overschot hebben, dus meer export dan import.
Bij meer import dan export moet je bij betalen, immers de heffing, btw moet je dan bijleggen op het aantal kWh van het verschil.

In je huidige overzicht is een tekort, dus minder export dan import groen, overschot export rood.

Moet je dat niet omdraaien? Je geeft weer dat je ruimte hebt, ik denk dat ik nog 545 tekort kom :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNeEmibvLxnFkX8vZPpIwRDCFE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/71kQ6IIxrVUVEY4bC0NEMAdH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door blue eyes op 04-05-2026 21:22 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
Andersom. Meer export dan import betekent dat je over dat teveel geen eb meer krijgt.

• blue eyes
Als ik 1000 importeer en 900 exporteer, streep ik 900 kWh weg en ben ik over 100 kWh nog de heffing / belasting verschuldigd.
Als ik 1000 importeer en 1100 exporteer, streep ik 1000 weg, en krijg ik voor die 100 de kale prijs.

Maar hoef niets bij te leggen - daarom zit ik zo te sturen op de balans, ik wil meer exporteren dan importeren.

Maar goed, ik laat mij graag verbeteren, dat heb je vaker gedaan :D :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
Als je 1000 importeert, kun je tot 1000 export wegstrepen.
Als je er 900 exporteert, heb je dus nog 100 'ruimte' om eb over terug te krijgen bij verkoop.

Als je er 1100 exporteert, dan verkoop je er 100 zonder eb. (kale tarief dus)

• blue eyes
Ik snap je denk richting.

Ik denk liever andersom, wegstrepen is weg strepen. Met wat overblijft moet je iets. Dat is dan of kaal, of bij onderbenutting voor dat deel vol tarief betalen.
Maar dat wordt verrekend.
Beetje semantisch :)

Tussentijds, ok.
Maar wat heb je liever op de 31ste december? En wat maakt dat verschil dan voor jou, meer export of meer import?

[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 04-05-2026 21:47 ]

• paQ
blue eyes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:44:
Ik snap je denk richting.

Ik denk liever andersom, wegstrepen is weg strepen. Met wat overblijft moet je iets. Dat is dan of kaal, of bij onderbenutting vol tarief betalen.
Maar dat wordt verrekend.

Tussentijds, ok.
Maar wat heb je liever op de 31ste december? En wat maakt dat verschil dan voor jou, meer export of meer import?
31 dec ben je het liefst quitte.
31e van deze maand maakt niks uit.

• blue eyes
Mijn uitgangspunt is ook al een beetje richting volgend jaar, en ik ga meer exporteren dan importeren. Dus salderen is bij overschot aan export.
Dus daarme reken ik voor de verkoop sowieso al het kale tarief.

Maar ik snap je ook.

En ondertussen is het exporteren gestopt (al een half uur) ik heb nog 35% over, mag nog wel wat van af, maar de tarieven zijn gehalveerd tov iets geleden ;)
En ineens, nog lagere tarieven wordt er weer geexporteerd. BE leest mee hahaha.

[ Voor 43% gewijzigd door blue eyes op 04-05-2026 21:55 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:30
Killy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Ik realiseer me dat wel. Maar ik probeer er achter te komen hoe vaak de huidige strategie van balans wel aansluit bij zonne-energie opslaan. Het lijkt me toch dat het ook in het voordeel is van balans om de stroom zo goedkoop mogelijk te ontvangen. Dan is het toch ook in balans energie zijn voordeel om zoveel mogelijk zonne-energie op te slaan. Het lijkt mij dat een gekoppelde api met de weervoorspellingen/wolkendichtheid dit al kan realiseren. Dit doen we op mijn werk ook om de drukte te voorspellen(carwash)

Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk bij te dragen aan net zero en net congestie. Maar ik ga mijn woning verbouwen en heb daarmee nog 1.5 ton aan andere kosten. Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk bij te dragen aan net zero en net congestie. Daar heb ik een grote batterij voor nodig maar ik moet door de verbouwing wel een beetje op de centen letten. Deze balans batterij is dan een mooie compromie lijkt me. Extra inkomsten zijn mooi meegenomen, daar hou ik natuurlijk ook van. Maar dan moet ik maar hopen dat een groot zeel van de zonnestroom opgeslagen wordt en als ik het er na 2 jaar niet mee eens ben ga ik verder zonder balans energie.
FWIW, met de zonnige dagen afgelopen 2 weken ben ik best wel tevreden. Rond de 80 kWh opwek per dag, 4 modules, batterij vol ergens (einde) van de middag. Elke dag ongeveer 10 euro 'verdient'.

• zunrob
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:14:
[...]

Wij ontlopen elkaar niet zoveel zie ik.
Net als @zunrob denk ik?
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5dzkxhlIaE2M45zXYxPAkX3hIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/leZp2FviZrmBN1LQEmddwYPW.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:47
Is je voorschot niet wat aan de lage kant? Of ga je dat nog door het jaar rechttrekken

• zunrob
0xygen500 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:35:
[...]

Is je voorschot niet wat aan de lage kant? Of ga je dat nog door het jaar rechttrekken
Dit is het voorschot dat Balans voorstelde op basis van mijn klassieke verbruik. Hoop dat het nog recht trekt met veel zon... Volgens de prognose van @paQ moet ik een heel eind gaan komen! Sowieso vind ik het persoonlijk fijn om mijn voorschot laag te houden, en eventueel later bij te betalen.

• paQ
zunrob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:37:
[...]

Dit is het voorschot dat Balans voorstelde op basis van mijn klassieke verbruik. Hoop dat het nog recht trekt met veel zon... Volgens de prognose van @paQ moet ik een heel eind gaan komen! Sowieso vind ik het persoonlijk fijn om mijn voorschot laag te houden, en eventueel later bij te betalen.
had je niet een uh..... ev uh...... :+

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:46
Hier nu al hele avond 20% en al het huis verbruik komt uit het net :X

Blijft jammer dat er een ondergrens is waardoor er nu (nog zonder aFRR) een reserve wordt aangehouden zonder naar aantal accu's te kijken.

• paQ
Ik sta al enkele uren op 5% :+

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-07 13:24
De portal wordt niet meer bijgewerkt sinds vannacht. Ligt het systeem eruit bij Balans?

• Wolly
  • Niet online
brammmmmm schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 06:22:
De portal wordt niet meer bijgewerkt sinds vannacht. Ligt het systeem eruit bij Balans?
Werkt prima hier.

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:53
Hier ook, maar niet naar 5%, rond de 10% aantal activaties vannacht naar 20, nu 17 door teruglevering op net.

• blue eyes
Gisteren heel veel geexporteerd, tot ongeveer op 20%, vannacht 1 import actie en nu op 17% door verbruik vannnacht en geen exports meer.
Prijs al een hele tijd op 200 euro.

Ik mis de glazen bol :D

[ Voor 21% gewijzigd door blue eyes op 05-05-2026 08:05 ]

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-07 13:24
Okay, ik had vannacht een vlakke lijn. Even kijken of alles over de bijna lege batterij gegaan is of over de aansluiting.

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:57
blue eyes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:42:
[...]

@Killy

Ik wil vanavond wel even een grafiekje posten van de accu vandaag, uit het hoofd, zat ik vanochtend rond de 20% (ik heb 80 kWh accu, WP19200) en verwacht vandaag ongeveer 70-80 kWh aan opwek.

Ik heb nog nooit de 100% gehaald, kom tot 97%. Het systeem gaat dan exporteren en ik schaal een van mijn PV's af (automations van HA).
Daarnaast, de Deye omvormer kan 12000 watt verstouwen, als jij fors levert, boven de 12000, en je verbruik is laag, wordt er ook teruggeleverd.
Dan schaal je een van je PV's af? Waarom doe je dat eigenlijk? Je krijgt toch nog steeds geld voor het terugleveren dit jaar?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• 0xygen500
blue eyes schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:03:
Gisteren heel veel geexporteerd, tot ongeveer op 20%, vannacht 1 import actie en nu op 17% door verbruik vannnacht en geen exports meer.
Prijs al een hele tijd op 200 euro.

Ik mis de glazen bol :D
200 euro?

• blue eyes
Met dynamisch contract kan je ook negatieve prijzen hebben waarbij het terugleveren dan geld kost.
Plus 2 cent aan BE.
Om en nabij de 20 euro per MWh draai je kiet, daaronder kost je het geld.

Het kost je ook kWh voor je export / import saldo. Het is een afweging voor een ieder, heb je genoeg overschot aan het eind van 2026 of kan je beter wat kWh negatief verkopen, maar dat is dan minder dan de btw en heffing.

Salderen betreft alleen het btw en heffingen deel. De inkoop en verkoop per kWh blijf.

• blue eyes
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Per MWh, dus 20 cent, minus 2 cent voor BE maakt 18 cent verkoop ;)

Tot 8:02, daarna dalend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKIQF0U6HWKhH-DiRJ4YHKnHE1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xw37u8JwoZj6uLp8leROSq0m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door blue eyes op 05-05-2026 08:25 ]

• 0xygen500
blue eyes schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:24:
[...]

[Afbeelding]
Ha ja sorry ik reken in kWh 😂

• 0xygen500
blue eyes schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:24:
[...]

[Afbeelding]
Maar dit is toch als nog wat wij betalen om af te nemen?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:52
Hier 18 procent en PV komt alweer binnen, 64 kWh voorspeld. Ben benieuwd of het net zo’n mooie dag wordt met hoge prijzen als gisteren. Dan zou ik voor het eerst misschien meer dan 50 kWh kunnen exporteren.

@blue eyes en anderen met meer dan 3 modules hoeveel export halen jullie nu gemiddeld? Ik zit op ongeveer max 45 kWh per dag, ik schakel zelf wel af bij prijzen onder 2 cent kaal.

• blue eyes
0xygen500 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:32:
[...]

Maar dit is toch als nog wat wij betalen om af te nemen?
Zowel leveren als afnemen was 200 euro op dat moment.

• Source90
brammmmmm schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Okay, ik had vannacht een vlakke lijn. Even kijken of alles over de bijna lege batterij gegaan is of over de aansluiting.
Hier ook nul beweging de gehele nacht op de batterij lijn, alles uit het net gehaald terwijl er nog 14kWh in de batterij zat. Nu, door wat PV, weer NOM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCmMKsdotLsQEcp2wAnY2oafd1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CL1kS4y4Loh7Al7j0w7TXMkW.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
jeeedeee schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:36:
Hier 18 procent en PV komt alweer binnen, 64 kWh voorspeld. Ben benieuwd of het net zo’n mooie dag wordt met hoge prijzen als gisteren. Dan zou ik voor het eerst misschien meer dan 50 kWh kunnen exporteren.

@blue eyes en anderen met meer dan 3 modules hoeveel export halen jullie nu gemiddeld? Ik zit op ongeveer max 45 kWh per dag, ik schakel zelf wel af bij prijzen onder 2 cent kaal.
Bij mij varieert dit, met name door de EV die ik soms met bijna 65 kWh laad.

Maar onderstaand een grafiekje, laatste 7 dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptOxfTx0q9aS8VC1ekQjUkwqW_U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qTp5mQz5WhWPWrtcFad3U5GA.png?f=user_large

• 0xygen500
blue eyes schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:46:
[...]

Zowel leveren als afnemen was 200 euro op dat moment.
Is bij afnemen de prijs niet negatief als je er geld voor krijgt?

• blue eyes
Kopen: prijs positief is betalen, negatieve prijs ontvangen.
Verkopen: positieve prijs is ontvangen, negatieve prijs is betalen.

Bij kopen en verkopen betaal je nog de 2 cent voor BE.
Bij verkoop dus 2 cent er af halen, bij aankoop 2 cent erbij.

[ Voor 34% gewijzigd door blue eyes op 05-05-2026 09:12 ]

• paQ

Bij mij 12 voorspeld :X

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:40

Woon je in Spanje? Hier een volledig grijze en bewolkte dag voorspelt..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
Source90 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:47:
[...]

Hier ook nul beweging de gehele nacht op de batterij lijn, alles uit het net gehaald terwijl er nog 14kWh in de batterij zat. Nu, door wat PV, weer NOM.

[Afbeelding]
Waarom verschil hierin? Ondanks lage soc en het draaien van de droger vannacht alles uit de battery gehaald. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stuU4sRs_wlI0z4l8Ayx9r4KILM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4uSXMUFC7t5Mvh68l9BjNgHm.png?f=fotoalbum_large

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier ook gewoon wat imports en exports vannacht. 16-19% SoC .

Dashboard balans ging net even op zwart, nu weer bereikbaar. Er wordt gewerkt blijkbaar ;)

• ecn1985
Get!em schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:15:
Hier ook gewoon wat imports en exports vannacht. 16-19% SoC .

Dashboard balans ging net even op zwart, nu weer bereikbaar. Er wordt gewerkt blijkbaar ;)
Vraag me af waar het verschil inzit, misschien als het verbruik hoger is dat er direct uit het net wordt gehaald?
Geen EV / WP / tuinberegening, relatief weinig verbruik alleen de droger heeft aangestaan (WP droger) ook niet een enorme verbruiker.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Offgrid. Het moet bij mij sowieso door de Deye.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ze werken niet aan de FAQ, er staat nog steeds 'Stroomvoordeel, Wat is dit?' bij die niet meer wordt gebruikt.
Verder is bij mij april 'vervuild' met data van voor de batterij plaatsing wat een foutief beeld geeft (mail daar over blijft onbeantwoord en bij Maand staat het wel correct).

Ik bleef met weinig verbruik bij 18% steken, toch nog 2x een export (zojuist 1) en 9:45 een gap in de data.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• ecn1985
Get!em schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:30:
Offgrid. Het moet bij mij sowieso door de Deye.
Ik heb geen offgrid, dat kan het verschil tussen afnemen net / battery met een lage soc niet verklaren.

• blue eyes
Volgens de voorspelling 70 plus aan opwek, ik zie het nog niet als ik naar buiten kijk :D
Maar de de opwek is nu al weer naar de 4000 watt gegaan, gaat nu wel sterk omhoog lijkt het.

SoC nu 19%, was op het laagst 15% vanochtend rond 8:30 uur.
EV op standje laag aan het laden, 1500 watt continue. Vanmiddag omhoog schroeven.

[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 05-05-2026 10:37 ]

• paQ
ecn1985 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Ik heb geen offgrid, dat kan het verschil tussen afnemen net / battery met een lage soc niet verklaren.
Kwa verbruik maakt het ook niet uit.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:44:
[...]

Kwa verbruik maakt het ook niet uit.
Helaas.

Correctie: Dikke helaas.

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-08 14:44
Wolly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:02:
[...]

Je kan het altijd vragen natuurlijk.

Wel opvallend dat er een hoofdzekering doorsmelt bij een teruglevering midden in de nacht. @vinxion laat het plaatje van de grafiek eens zien van dat tijdstip?

Bij @zunrob was het een COP1 kachel die tegelijk met een activatie ervoor zorgde dat de zekering smolt. Je zou bijna in HA de Deye wat lager qua vermogen willen zetten, het is geen grap als je elke keer 116 euro mag aftikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k7Spfoy-4gDda_Iv2zXhO4Bhbc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uETQrEphuADMC8Fm4JmSiS7G.jpg?f=user_large

Hier zie je af en toe de pieken van de Quooker. Daarna is alles helemaal vlak en is hoogstwaarschijnlijk Fase 2 gesprongen. In de ochtend kwam ik erachter dat de koelkast het niet meer deed (en de Quoocker). Het is inmiddels opgelost door Liander voor 116 euro. Maar inderdaad hoop ik niet dat het vaker gebeurd, ga Balans wel even mailen hoe dit kan gebeuren/voorkomen kan worden.

Aanpassen naar automaten zou wel voordelig zijn als het vaker dan 5 keer nog gaat gebeuren :D

• Wolly
  • Niet online
vinxion schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:48:
[...]

[Afbeelding]

Hier zie je af en toe de pieken van de Quooker. Daarna is alles helemaal vlak en is hoogstwaarschijnlijk Fase 2 gesprongen. In de ochtend kwam ik erachter dat de koelkast het niet meer deed (en de Quoocker). Het is inmiddels opgelost door Liander voor 116 euro. Maar inderdaad hoop ik niet dat het vaker gebeurd, ga Balans wel even mailen hoe dit kan gebeuren/voorkomen kan worden.

Aanpassen naar automaten zou wel voordelig zijn als het vaker dan 5 keer nog gaat gebeuren :D
Dus een teruglevering en je hoofdzekering smelt :? Je quooker is juist verbruik, die zou de stress op de zekering juist verlichten op zo'n moment.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie wel een extra rode dot tijdens die activatie maar die verlaagt de piek juist.
Speedy-Andre in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Daar blijf ik bij, BE heeft je installatie op dat punt blijkbaar slechter gemaakt dan het was.
Daar zou ik vragen over stellen en hoe ze dat denken te gaan oplossen.
Of mag je die rekening naar BE sturen?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Helaas.

Correctie: Dikke helaas.
?

• paQ
Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Dus een teruglevering en je hoofdzekering smelt :? Je quooker is juist verbruik, die zou de stress op de zekering juist verlichten op zo'n moment.
En sowieso lijkt de batterij nog tot 1:45 te werken?

@vinxion zoom eens goed in op dat tijdstip. En kijk desnoods even in Home assistant al sje dat hebt, of de Deye app wanneer hij off grid is gegaan.
(is een cloud notificatie dus daar zit max. 5 min vertraging in)

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 11:07 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dure kWh's van het net?

• paQ
ik bedoel het verbruik van de Deye in wel of niet off grid.
Dat is gelijk.

(bevestigd door Deye)

• Wolly
  • Niet online
De offgrid functionaliteit verbruikt zo'n 70-80W continu, ook als je geen offgrid hebt geinstalleerd.
Als je dat uit zou kunnen zetten, zoals wel kan bij Deye 1 fase omvormers, scheelt dat dus zo'n 700kWh per jaar.

• paQ
Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:09:
[...]

De offgrid functionaliteit verbruikt zo'n 70-80W continu, ook als je geen offgrid hebt geinstalleerd.
Als je dat uit zou kunnen zetten, zoals wel kan bij Deye 1 fase omvormers, scheelt dat dus zo'n 700kWh per jaar.
Ja, maar dat maakt bij onze omvormers niets uit.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:07:
[...]

En sowieso lijkt de batterij nog tot 1:45 te werken?

@vinxion zoom eens goed in op dat tijdstip. En kijk desnoods even in Home assistant al sje dat hebt, of de Deye app wanneer hij off grid is gegaan.
(is een cloud notificatie dus daar zit max. 5 min vertraging in)
Zou de Deye dan moeten stoppen als er 1 fase uitvalt van het net?
Dat zou betekenen dat bij @vinxion de zekerin pas na 01:37 is gesmolten?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:09:
[...]

Ja, maar dat maakt bij onze omvormers niets uit.
Nouja, ik vind dat redelijk zonde. Ben ook bang dat het straks bij een nieuwer type is opgelost maar niet voor onze oude modellen waar je toch al gauw nog 10 jaar tegenaan kijkt.

• paQ
Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:12:
[...]

Nouja, ik vind dat redelijk zonde. Ben ook bang dat het straks bij een nieuwer type is opgelost maar niet voor onze oude modellen waar je toch al gauw nog 10 jaar tegenaan kijkt.
Het is niet gezegd dat je dan in niet offgrid GEEN 70W verbruik zou hebben (in idle)
't Ding moet sowieso aan en klaar staan.

Misschien is het dan geen 70W, maar (nog steeds) 50W bijv.

• paQ
Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:10:
[...]

Zou de Deye dan moeten stoppen als er 1 fase uitvalt van het net?
Dat zou betekenen dat bij @vinxion de zekerin pas na 01:37 is gesmolten?
ja daar lijkt het dus op.
Het heeft (dan) ws helemaal niets met die activatie te maken in dat geval. De EMS registreert minimaal 1 keer per sec. Een zekering smelt niet in minder dan 1 sec door. (laat staan van 1500W te veel)
Zo lang er accu activiteit te zien is in de EMS, was de Deye niet off grid.

edit:
idd, de Deye gaat in off grid mode zodra 1 fase wegvalt.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 11:24 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:16:
[...]

Het is niet gezegd dat je dan in niet offgrid GEEN 70W verbruik zou hebben (in idle)
't Ding moet sowieso aan en klaar staan.

Misschien is het dan geen 70W, maar (nog steeds) 50W bijv.
Ik begreep uit diverse posts in het Deye topic dat het ongeveer 70W extra was door de offgrid functionaliteit. Misschien is het minder, maar alsnog is het significant voor iets wat niet functioneel gebruikt wordt en niet uitgeschakeld kan worden.

Domba in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

• paQ
Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:24:
[...]

Ik begreep uit diverse posts in het Deye topic dat het ongeveer 70W extra was door de offgrid functionaliteit. Misschien is het minder, maar alsnog is het significant voor iets wat niet functioneel gebruikt wordt en niet uitgeschakeld kan worden.

Domba in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Ik meet 65~75W in idle op de Deye alleen.
Het verschil met heel die bewakingsfunctie en gereedheid off grid uit kan ik niet nagaan.

We komen met soms 4-7 kWh verbruik per dag een beetje in de muggenzifterij regionen. (1%)

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-08 14:44
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:17:
[...]

ja daar lijkt het dus op.
Het heeft (dan) ws helemaal niets met die activatie te maken in dat geval. De EMS registreert minimaal 1 keer per sec. Een zekering smelt niet in minder dan 1 sec door. (laat staan van 1500W te veel)
Zo lang er accu activiteit te zien is in de EMS, was de Deye niet off grid.

edit:
idd, de Deye gaat in off grid mode zodra 1 fase wegvalt.
Ik kan nu niet meer verder inzoomen omdat het meer dan 24 uur terug is. Waar zou het dan door kunnen komen? Gewoon pech? Heb voor de zekerheid Balans even gevraagd. Wil vooral voorkomen dat het vaker gaat gebeuren.

• paQ
vinxion schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:32:
[...]

Ik kan nu niet meer verder inzoomen omdat het meer dan 24 uur terug is. Waar zou het dan door kunnen komen? Gewoon pech? Heb voor de zekerheid Balans even gevraagd. Wil vooral voorkomen dat het vaker gaat gebeuren.
Je kun in deyecloud nog terugkijken, en best uitgebreide grafiekjes plotten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfEBzbm5q7r7SuHfSaSmuC_Bu9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ItV9wkvD4UhQnoydxDmB9iTg.png?f=fotoalbum_large

Dan kun je precies zien wanneer je accu stopte.
(Resolutie 5 min volgens mij. Die kun je door Deye op 1 min laten zetten overigens.)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 11:42 ]

• blue eyes
Zo wolken gaan nu langzaam weg, de opwek mag beginnen. De prognose was hoog, de uitvoering niet heel denderend :D

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 05-05-2026 12:53 ]

• ecn1985
blue eyes schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:33:
Zo wolken gaan nu langzaam weg, de opwek mag beginnen. De prognose was hoog, de uitvoering niet heel denderend :D
Nou hier veranderd er weinig, strak grijs ;). Soc richting de 25%. Komt wel wat opwek van het dak maar boven de 40% soc ga ik niet komen vandaag waarschijnlijk.

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-07 11:58
Gisteren was het bij ons zo ver, de installatie van de Balans Energie batterij. Hierbij mijn ervaringen.

In de ochtend een belletje gekregen met de melding dat ze onderweg waren en er met een half uur zouden zijn. Goede communicatie, vind ik prettig. Bij aankomst even rustig de werken doorgenomen, meterkast bekeken, kabeltracé besproken, installatie locatie bekeken. Kop koffie voor de heren gezet, en aan de gang.

Al met al tevreden over de snelheid, in een uur of drie hadden ze alles hangen, de kabels getrokken en de (vrij goedkope C-merk) automaat naast de groepenkast gehangen. De kWh meter was helaas niet geleverd, dus de installatie is niet afgerond, hiervoor komen ze vrijdag terug. De installatie draait helaas dus nog niet.

In de garage staat de accu met hybride omvormer. Hierover weinig te melden. Ziet er strak uit vind ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEhQisvZhi19f7SuQhASzWQJybM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hzk6Y57DYQDF60UodGFsDsw.jpg?f=fotoalbum_large

In de meterkast komt de kWh meter er dus nog bij, hierover weinig te melden verder. Het is een groep die in een klein kastje er een beetje naast gebeunt is. Dat is, gezien de bestaande installatie, ook niet echt fatsoenlijk te doen, dus kan ik de heren niet kwalijk nemen.

Wat ik ze wel kwalijk kan nemen is het toch ietwat rommelig trekken van de AC kabels. Her en der worden er volgens mij wat buigradiussen niet netjes gehandhaafd en ik zag op een gegeven moment een van de heren de kabel met een hamer op zijn plek werken. Bij de werkschakelaar zit de kabel een beetje onder spanning en dat is aan de wartel ook te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUQ83igj6HVnO287AOP4BBygksM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDUnEskDfufItSVxa6B7t7qD.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al wel tevreden. Ben enorm benieuwd naar het inzicht als alles straks draait.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien benoem je het verkeerd, maar ik mis (ook) het EMS display naast de werkschakelaar.
De batterij kabels zo dicht naast elkaar is wellicht wat minder handig.

• met451
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14-08 08:08
BasSteve schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:04:
Gisteren was het bij ons zo ver, de installatie van de Balans Energie batterij. Hierbij mijn ervaringen.

In de ochtend een belletje gekregen met de melding dat ze onderweg waren en er met een half uur zouden zijn. Goede communicatie, vind ik prettig. Bij aankomst even rustig de werken doorgenomen, meterkast bekeken, kabeltracé besproken, installatie locatie bekeken. Kop koffie voor de heren gezet, en aan de gang.

Al met al tevreden over de snelheid, in een uur of drie hadden ze alles hangen, de kabels getrokken en de (vrij goedkope C-merk) automaat naast de groepenkast gehangen. De kWh meter was helaas niet geleverd, dus de installatie is niet afgerond, hiervoor komen ze vrijdag terug. De installatie draait helaas dus nog niet.

In de garage staat de accu met hybride omvormer. Hierover weinig te melden. Ziet er strak uit vind ik.
[Afbeelding]

In de meterkast komt de kWh meter er dus nog bij, hierover weinig te melden verder. Het is een groep die in een klein kastje er een beetje naast gebeunt is. Dat is, gezien de bestaande installatie, ook niet echt fatsoenlijk te doen, dus kan ik de heren niet kwalijk nemen.

Wat ik ze wel kwalijk kan nemen is het toch ietwat rommelig trekken van de AC kabels. Her en der worden er volgens mij wat buigradiussen niet netjes gehandhaafd en ik zag op een gegeven moment een van de heren de kabel met een hamer op zijn plek werken. Bij de werkschakelaar zit de kabel een beetje onder spanning en dat is aan de wartel ook te zien.
[Afbeelding]

Al met al wel tevreden. Ben enorm benieuwd naar het inzicht als alles straks draait.
Let even op met de RJ45 connector voor de EMS. Die lijkt nu niet goed aangeknepen waardoor dit storing kan gaan geven. Dit is bij mij ook het geval geweest.

• calceolarius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-08 13:48
BasSteve schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:04:
[Afbeelding]
Vriend van mij met ervaring heeft dit bij ons ook direct opgemerkt. De installatie voldoet wat betreft het buigen van de kabels niet aan de wettelijke normen. Hij ging het nog in detail voor mij uitzoeken, wordt dus vervolgd. Dit is wel feedback wat Balans Energie mee moet nemen naar hun toekomstige installaties. Of dat voor ons nog wat problemen oplevert weet ik niet.

• calceolarius
Hier vandaag nog laatste hand gelegd aan mijn HomeAssistant dashboard op basis van de Solarman integration via de Deye Cloud en de slimmemeter op de P1 van de meterkast. Met dank aan @paQ voor zijn hulp. Voor wie de YAML code wil, stuur even een pb!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eof3MWeYUxtlcfdGcJJbcbJmNFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YUiX1R3JAwiel7BbYDVUDihc.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
met451 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Let even op met de RJ45 connector voor de EMS. Die lijkt nu niet goed aangeknepen waardoor dit storing kan gaan geven. Dit is bij mij ook het geval geweest.
UTP kabels knijpen kunnen ze inderdaad niet. Natuurlijk ook knap stom om op solid kabels een connector te knijpen zoals in mijn geval.

• BasSteve
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:13:
Misschien benoem je het verkeerd, maar ik mis (ook) het EMS display naast de werkschakelaar.
De batterij kabels zo dicht naast elkaar is wellicht wat minder handig.
Het EMS display mist inderdaad ook nog. Maar in de meterkast moet ook de inline powermeter nog geplaatst worden. Waarom het EMS display mist is me wel een vraagteken eigenlijk.

• BasSteve
met451 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Deze hebben ze (naar eigen zeggen) al getest met een netwerktester en deze zouden het allemaal moeten doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gO92DFZfGZlkAR1dOhfzgombr8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tP6HPqBeGS4t8KiD5MVBEC02.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de beeldvorming; de meest linkse hier heb ik zelf aangeknepen voor de directe verbinding naar de TV. Die zwarte van de home assistant, de gele is vanaf de router. Die overige twee hebben zij aangeknepen. Ik heb hier ook even mee in de hand gestaan en getwijfeld of dit allemaal wel goed gaat. Anders knijp ik er tzt zelf even nieuwe op.

• BasSteve
calceolarius schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:22:
[...]

Vriend van mij met ervaring heeft dit bij ons ook direct opgemerkt. De installatie voldoet wat betreft het buigen van de kabels niet aan de wettelijke normen. Hij ging het nog in detail voor mij uitzoeken, wordt dus vervolgd. Dit is wel feedback wat Balans Energie mee moet nemen naar hun toekomstige installaties. Of dat voor ons nog wat problemen oplevert weet ik niet.
Poah, dat ziet er wel serieus strak uit. Aan enkel de YAML code ga ik niet genoeg hebben denk ik. Heb wel een HA hangen maar ik snap er eerlijk gezegd de ballen van...

• Ronald
Team Den Haag is net vertrokken, 2 vriendelijke Oekraïners en (denk ik) een Indiër.

Modules kwamen up 79% SOC… wat hij nu op het net aan het ook gooien is… gaat samen met de opwekking van het dak 16kW het net op… de Deye niet maximaal… de solaredge heeft er zin in en gooit er 5kW uitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YA83ldYQdHlOwvKmL_kFfGttdJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjIxcsHTBe5setFcqYNDctKy.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
Ik ben jaloers op alle zon bij iedereen.
Hier dramatisch dagje tot nu toe :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvljdXhFCLVNQZSUoRj0Pq8K2rc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S6s8Yda0X4zlFoWs88ZEOL8H.png?f=fotoalbum_large

• calceolarius
BasSteve schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:38:
[...]

Poah, dat ziet er wel serieus strak uit. Aan enkel de YAML code ga ik niet genoeg hebben denk ik. Heb wel een HA hangen maar ik snap er eerlijk gezegd de ballen van...
Beetje Google en AI naar keuze helpen echt enorm. Ik ben ook geen held met HomeAssistant maar met een hoop tijd en gepruts kom je er wel.

• Source90
Ronald schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:40:
Team Den Haag is net vertrokken, 2 vriendelijke Oekraïners en (denk ik) een Indiër.

Modules kwamen up 79% SOC… wat hij nu op het net aan het ook gooien is… gaat samen met de opwekking van het dak 16kW het net op… de Deye niet maximaal… de solaredge heeft er zin in en gooit er 5kW uit[Afbeelding]
Zelfde team was bij mij. Hoe zien de gestripte draden er bij jou uit in de meterkast? Vanuit het oogpunt van een elektricien (toch)?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BasSteve schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Het EMS display mist inderdaad ook nog. Maar in de meterkast moet ook de inline powermeter nog geplaatst worden. Waarom het EMS display mist is me wel een vraagteken eigenlijk.
Ik weet niet wat lastiger of duurder is, een installatie verplaatsen tot al het materiaal er is of 2x komen.
Hier was alles gelukkig aanwezig terwijl ik meerwerk had (20m off-grid voorbereiden en 20m pv trekken).
BasSteve schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Deze hebben ze (naar eigen zeggen) al getest met een netwerktester en deze zouden het allemaal moeten doen. [Afbeelding]
Voor de beeldvorming; de meest linkse hier heb ik zelf aangeknepen voor de directe verbinding naar de TV. Die zwarte van de home assistant, de gele is vanaf de router. Die overige twee hebben zij aangeknepen. Ik heb hier ook even mee in de hand gestaan en getwijfeld of dit allemaal wel goed gaat. Anders knijp ik er tzt zelf even nieuwe op.
Ik zou geen tv in deze switch prikken, hij is maar 100Mbs en tv geeft vaak veel multicast verkeer wat hier verstorend zou kunnen werken.
Vreemd trouwens dat hier de POE switch weer wel in de meterkast komt en dat ze 2 POE kabels trekken.
Met hun netwerk afwerk kwaliteit vergroot dat de kans op problemen.

Nagekomen bericht :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ8A8xv5X9dCNp8wK9YCZ4DOdyw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJsIhvAQPlLnMrmMQ7fdUFMU.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-05-2026 13:57 ]

• BasSteve
Source90 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Zelfde team was bij mij. Hoe zien de gestripte draden er bij jou uit in de meterkast? Vanuit het oogpunt van een elektricien (toch)?
Zoom anders ook even in op de wartel waar de hoofdvoeding de hybride omvormer binnen gaat... Daar staat volgens mij ook een klein beetje fysieke spanning op.

• calceolarius
Ronald schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:40:
Dit team hadden wij ook. Ik moet wel zeggen dat de communicatie niet helemaal goed ging. Ook mis ik dat de onderdelen goed gelabeld zijn. Don komt hier nog op terug zei hij. Belangrijk namelijk om te weten welk onderdeel wat doet. En ook te weten welke delen onder stroom staan als noodstroom aan staat.
Daarnaast ook belangrijk om te weten hoe met de installatie omgegaan moet worden als we thuis werkzaamheden aan het stroomnet hebben en alles stroomloos moeten krijgen. Dat vind ik toch echt nog een gemis bij deze installatie. Er zijn geen installatietekeningen, dus ik weet ook niet 100% hoe alles is geïnstalleerd.

• calceolarius
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:52:
[...]
Vreemd trouwens dat hier de POE switch weer wel in de meterkast komt en dat ze 2 POE kabels trekken.
Met hun netwerk afwerk kwaliteit vergroot dat de kans op problemen.
Bij ons is hier ook voor gekozen. Tot nu toe lijkt de verbinding redelijk goed.

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:11
Wij hadden ook het Oekrains/India team. Vriendelijk en misschien ook wel kundig, maar inderdaad gebrek aan uitleg, tekeningen en functie beschrijving van de onderdelen. Ik heb er zelf maar stickers opgeplakt, maar volgorde van aan/uitschakelen oid niet gekregen.
Ik zal Don daar ook eens om vragen.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:43
Vandaag hangt de thuisaccu sinds gisteren 18u tussen 20-23%. Gisteren sinds 21:00 is alles van het net afgehaald en dus strakke lijn van 23% tot nu. Sinds vanochtend word het huis net-wel/net-niet gedekt door de PV panelen. Solar opwek is 4.5 kWh tot nu toe en in totaal zou er 15.5 kWh binnen moeten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNNXV-UfSTsMu7GZYcrSV62y9qU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jd4IfrBNsBFhQKqVQCUiiLe.png?f=fotoalbum_large

Edit: met 24% wordt de SWW run nu alsnog van het net afgetrokken :? Terwijl het nu 18.2-20.5 cent kaal kost.

[ Voor 7% gewijzigd door KoningSlakkie op 05-05-2026 14:36 ]

• Ronald
@calceolarius @Chicken De best Nederlands sprekende van het stel heeft wel het nodige uitgelegd bij mij. Maak me er niet zo druk om... Ik heb geen off-grid laten plaatsen... dat doe ik zelf wel op manier die mij bevalt. De rest snap ik toch wel.

• Ronald
Source90 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Gedaan door de minst NL-vaardige van de 2 Oekraïners. Zal het nog even bekijken, maar heb niet het idee dat hij het te lang gehouden heeft; dat ik er even bij zat heeft hij het blanke deel ingekort.

• calceolarius
Chicken schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:06:
Wij hadden ook het Oekrains/India team. Vriendelijk en misschien ook wel kundig, maar inderdaad gebrek aan uitleg, tekeningen en functie beschrijving van de onderdelen. Ik heb er zelf maar stickers opgeplakt, maar volgorde van aan/uitschakelen oid niet gekregen.
@Chicken Ben erg benieuwd naar de reactie van Don. Laten we elkaar even op de hoogte houden hierover. Heb jij ook off-grid?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

20cent exporteren, lekker overdag zo.

Opwek valt duidelijk tegen landelijk.

Heb hier net de batterij voor regendagen ook geïnstalleerd…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-Wf7AEFejPxVGc50DGd4iI2BnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncP0SFeswAB10yP3R7H1i8zW.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Chicken schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:06:
Is al paar keer in dit topic aan de orde geweest, heb Don zelfs een keer getagged omdat verkeerd gebruik tot (grote) schade kan leiden.
Helaas wordt er geen opvolging aan gegeven.

On the sunny side, ik zie dat het Haagse team nu wel de boekjes en stekkertjes achterlaat *O*

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:39:

aFFR opregelen is inderdaad erg hoog, nog even tandenknarsen.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020

Heb hier net de batterij voor regendagen ook geïnstalleerd…[Afbeelding]
Heb je hier ook een HA intergratie van? :+

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• paQ

I know :(

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

The Legend

*Plop*

Baaldagje vandaag. Na een week vol zonoverschot nu weer thuis van vakantie met een lege auto en een lege BE accu. Niet leuk tegen de huidige onbalansprijzen, terwijl EPEX prima is nu.

Ik ben toch malle pietje niet!

• blue eyes
Ik zit nu op 40 kWh opwek tot nu toe, verwacht nog 25 kWh.

Komt nu binnen met 10000, ik zag net 14000 watt langs komen.
Ik zit in de Flevopolder, wellicht langs IJselmeer wat minder bewolkt?

• 0xygen500
blue eyes schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:14:
Ik zit nu op 40 kWh opwek tot nu toe, verwacht nog 25 kWh.

Komt nu binnen met 10000, ik zag net 14000 watt langs komen.
Ik zit in de Flevopolder, wellicht langs IJselmeer wat minder bewolkt?
Friesland vollebak zon.pv opwek maximaal op dit moment.

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:11
calceolarius schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:37:
[...]

@Chicken Ben erg benieuwd naar de reactie van Don. Laten we elkaar even op de hoogte houden hierover. Heb jij ook off-grid?
Ja, ook met offgrid. Iedere keer denk ik er aan om Don te mailen en sta ik in de winkel, of zit ik in de auto. Dan zit ik achter mijn computer en ben ik het weer vergeten. 8)7
Overigens ook geen boekjes en/of stekkertjes gekregen.

Update: net mailtje gestuurd.

[ Voor 9% gewijzigd door Chicken op 05-05-2026 16:34 ]

• Wolly
  • Niet online
Accu inmiddels ruim boven de 50% maar er wordt bijna niets verkocht.

Voorheen was een tarief van 15ct kaal wel een trigger om te verkopen bij zo'n SOC.
Pagina: 1 ... 121 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.