Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dat is schappelijk, bij Stedin word je aangeslagen tenzij de monteur dit onterecht vindt.paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:50:
[...]
Enexis anno 2026:
[...]
Daarna 86 euro incl BTW en voorrijkosten.
Ik zie trouwens 137,56 staan bij Liander.
De zegels zijn toch te herleiden tot de monteurpaQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:52:
Ik zou de monteur vragen wat ie zo wil hebben om meteen even 3 automaten te monteren
Bakkie koffie en hoeveel zei je ook weer?
Hmm misschien is het een regionaal iets, geen idee. Maar mensen verdienen graag wat bij.
heb hier al vanalles over de vloer gehad aan enexis hoor
En over vanalles viel er te onderhandelen
Helemaal mooi was met het verwijderen van de gasaansluiting, toen ze met hun twee zaten te roken in het open gat waar ze net de gasleiding hadden afgdopt
[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 04-05-2026 20:58 ]
Je kan het altijd vragen natuurlijk.paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:56:
[...]
Hmm misschien is het een regionaal iets, geen idee. Maar mensen verdienen graag wat bij.
heb hier al vanalles over de vloer gehad aan enexis hoor
En over vanalles viel er te onderhandelen
Helemaal mooi was met het verwijderen van de gasaansluiting, toen ze met hun twee zaten te roken in het open gat waar ze net de gasleiding hadden afgdopt
Wel opvallend dat er een hoofdzekering doorsmelt bij een teruglevering midden in de nacht. @vinxion laat het plaatje van de grafiek eens zien van dat tijdstip?
Bij @zunrob was het een COP1 kachel die tegelijk met een activatie ervoor zorgde dat de zekering smolt. Je zou bijna in HA de Deye wat lager qua vermogen willen zetten, het is geen grap als je elke keer 116 euro mag aftikken.
Maar goed, voorheen had ik dat veel vaker tussen 30 en 40A door warmtepomp 16A en inductie 32A op fase1. Warmtepomp is door Balans verhuisd naar fase 2 en heb er nauwelijks problemen meer mee.
[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 04-05-2026 21:20 ]
Als de automaat zijn warmte kwijt kan gaat hij er nooit uit hij 1,13x nominaal.Wolly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:37:
[...]
Een B20 knalt er toch wel uit bij 16kW wat de nieuwe firmware doet?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nog een opmerking / visueel.
In mijn beleving kan je beter een overschot hebben, dus meer export dan import.
Bij meer import dan export moet je bij betalen, immers de heffing, btw moet je dan bijleggen op het aantal kWh van het verschil.
In je huidige overzicht is een tekort, dus minder export dan import groen, overschot export rood.
Moet je dat niet omdraaien? Je geeft weer dat je ruimte hebt, ik denk dat ik nog 545 tekort kom
[ Voor 34% gewijzigd door blue eyes op 04-05-2026 21:22 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Als ik 1000 importeer en 1100 exporteer, streep ik 1000 weg, en krijg ik voor die 100 de kale prijs.
Maar hoef niets bij te leggen - daarom zit ik zo te sturen op de balans, ik wil meer exporteren dan importeren.
Maar goed, ik laat mij graag verbeteren, dat heb je vaker gedaan
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Als je er 900 exporteert, heb je dus nog 100 'ruimte' om eb over terug te krijgen bij verkoop.
Als je er 1100 exporteert, dan verkoop je er 100 zonder eb. (kale tarief dus)
Ik denk liever andersom, wegstrepen is weg strepen. Met wat overblijft moet je iets. Dat is dan of kaal, of bij onderbenutting voor dat deel vol tarief betalen.
Maar dat wordt verrekend.
Beetje semantisch
Tussentijds, ok.
Maar wat heb je liever op de 31ste december? En wat maakt dat verschil dan voor jou, meer export of meer import?
[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 04-05-2026 21:47 ]
31 dec ben je het liefst quitte.blue eyes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:44:
Ik snap je denk richting.
Ik denk liever andersom, wegstrepen is weg strepen. Met wat overblijft moet je iets. Dat is dan of kaal, of bij onderbenutting vol tarief betalen.
Maar dat wordt verrekend.
Tussentijds, ok.
Maar wat heb je liever op de 31ste december? En wat maakt dat verschil dan voor jou, meer export of meer import?
31e van deze maand maakt niks uit.
Dus daarme reken ik voor de verkoop sowieso al het kale tarief.
Maar ik snap je ook.
En ondertussen is het exporteren gestopt (al een half uur) ik heb nog 35% over, mag nog wel wat van af, maar de tarieven zijn gehalveerd tov iets geleden
En ineens, nog lagere tarieven wordt er weer geexporteerd. BE leest mee hahaha.
[ Voor 43% gewijzigd door blue eyes op 04-05-2026 21:55 ]
FWIW, met de zonnige dagen afgelopen 2 weken ben ik best wel tevreden. Rond de 80 kWh opwek per dag, 4 modules, batterij vol ergens (einde) van de middag. Elke dag ongeveer 10 euro 'verdient'.Killy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:04:
[...]
Ik realiseer me dat wel. Maar ik probeer er achter te komen hoe vaak de huidige strategie van balans wel aansluit bij zonne-energie opslaan. Het lijkt me toch dat het ook in het voordeel is van balans om de stroom zo goedkoop mogelijk te ontvangen. Dan is het toch ook in balans energie zijn voordeel om zoveel mogelijk zonne-energie op te slaan. Het lijkt mij dat een gekoppelde api met de weervoorspellingen/wolkendichtheid dit al kan realiseren. Dit doen we op mijn werk ook om de drukte te voorspellen(carwash)
Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk bij te dragen aan net zero en net congestie. Maar ik ga mijn woning verbouwen en heb daarmee nog 1.5 ton aan andere kosten. Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk bij te dragen aan net zero en net congestie. Daar heb ik een grote batterij voor nodig maar ik moet door de verbouwing wel een beetje op de centen letten. Deze balans batterij is dan een mooie compromie lijkt me. Extra inkomsten zijn mooi meegenomen, daar hou ik natuurlijk ook van. Maar dan moet ik maar hopen dat een groot zeel van de zonnestroom opgeslagen wordt en als ik het er na 2 jaar niet mee eens ben ga ik verder zonder balans energie.
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:14:
[...]
Wij ontlopen elkaar niet zoveel zie ik.
Net als @zunrob denk ik?
[Afbeelding]
Is je voorschot niet wat aan de lage kant? Of ga je dat nog door het jaar rechttrekken
Dit is het voorschot dat Balans voorstelde op basis van mijn klassieke verbruik. Hoop dat het nog recht trekt met veel zon... Volgens de prognose van @paQ moet ik een heel eind gaan komen! Sowieso vind ik het persoonlijk fijn om mijn voorschot laag te houden, en eventueel later bij te betalen.0xygen500 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:35:
[...]
Is je voorschot niet wat aan de lage kant? Of ga je dat nog door het jaar rechttrekken
had je niet een uh..... ev uh......zunrob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:37:
[...]
Dit is het voorschot dat Balans voorstelde op basis van mijn klassieke verbruik. Hoop dat het nog recht trekt met veel zon... Volgens de prognose van @paQ moet ik een heel eind gaan komen! Sowieso vind ik het persoonlijk fijn om mijn voorschot laag te houden, en eventueel later bij te betalen.
Blijft jammer dat er een ondergrens is waardoor er nu (nog zonder aFRR) een reserve wordt aangehouden zonder naar aantal accu's te kijken.