Wolly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:06:
[...]
Dat is inderdaad de grote vraag die boven dit topic zweeft. We kunnen wel beschrijven hoe Balans nu omgaat met 70kWh opwek op een zomerdag, maar hoet met aFFR zal gaan is onbekend.
Als de accu dan bijvoorbeeld standaard op 50% wordt gehouden om flexibel te kunnen inspringen op de markt is de situatle alweer heel anders voor mensen met veel panelen.
Ik zou erop rekenen dat zelf opgewekte energie niet altijd meer gewenst is en dat je zelfs voor afvoer mag betalen. Dus het is belangrijk dat je je vermogen kan beperken als de markt er niet om vraagt.
Komt nog bij dat het vermogen van PV output meespeelt in de op dat moment op handen zijnde activatie. Voor aFRR telt de totaal geleverde dienst in MW.
Als er een import activatie is terwijl je hoge PV output hebt, dan kun je nog maar een beperkt deel van je import vermogen benutten. Voor PV aangesloten op de Deye lijkt dat nu aangepast te zijn, maar PV op eigen omvormer/ AC aangesloten, gaat dat gewoon ten koste van import vermogen. (Voorbeeld: als er nu 8kW PV output is, en import activatie gaat aan, dan zal er nog maximaal 4kW geimporteerd worden, omdat deye/batterij max 12kW kan verwerken.)
Andersom hetzelfde bij exports, maar dan deels ook positief. Waarbij oude softwareconfig ook gelimiteerd is op 12kW (dus in voorbeeld 8kW direct van PV en 4kW uit batterij), en in nieuwe config 16kW (wv 12kW uit batterij) (voorbeeld 8kW direct van PV + 8kW uit batterij)
Heb je dus 13kWp op zuid, met een 12kW eigen omvormer, dan kun je de Deye compleet wegdrukken en is er geen import activatie mogelijk.
Heb je 13kWp op oost/west (heb ik hier ook), dan is de situatie weer anders (ik heb een 8kW omvormer en die gaat bijna nooit tot max).