Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ecn1985 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:39:
[...]
Ik vraag me af hoe representatief de werking van het systeem nu is in vergelijking met hoe het moet gaan functioneren.
Dat is inderdaad de grote vraag die boven dit topic zweeft. We kunnen wel beschrijven hoe Balans nu omgaat met 70kWh opwek op een zomerdag, maar hoe het met aFFR zal gaan is onbekend.

Als de accu dan bijvoorbeeld standaard op 50% wordt gehouden om flexibel te kunnen inspringen op de markt is de situatle alweer heel anders voor mensen met veel panelen.

Ik zou erop rekenen dat zelf opgewekte energie niet altijd meer gewenst is en dat je zelfs voor afvoer mag betalen. Dus het is belangrijk dat je je vermogen kan beperken als de markt er niet om vraagt.

• Killy
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:49
blue eyes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:42:
[...]

@Killy

Ik wil vanavond wel even een grafiekje posten van de accu vandaag, uit het hoofd, zat ik vanochtend rond de 20% (ik heb 80 kWh accu, WP19200) en verwacht vandaag ongeveer 70-80 kWh aan opwek.

Ik heb nog nooit de 100% gehaald, kom tot 97%. Het systeem gaat dan exporteren en ik schaal een van mijn PV's af (automations van HA).
Daarnaast, de Deye omvormer kan 12000 watt verstouwen, als jij fors levert, boven de 12000, en je verbruik is laag, wordt er ook teruggeleverd.
@blue eyes Dat grafiekje ben ik inderdaad wel benieuwd naar, maar vanochtend zat je dus op 20%. Maar is dat in de meeste van de ochtenden?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:13
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Je hoeft geen dagen aan te klikken :?

Je gaat hier heen, dus "Dag" en dan je eerste maand.
[Afbeelding]
Toggle all in.

Dan klik je in de paarse balk naar de volgende maand (dagoverzicht)
Toggle all in

enz enz

Het is echt maar een paar klikken werk.
Wat het op de achtergrond doet is dat ie de dag-details opent en opslaat voor elke maand.
Is ook beetje vaag van het dashboard, je klikt op dag maar dan switch je tussen maanden als je naar links of rechts klikt :+

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:09:
[...]

Is ook beetje vaag van het dashboard, je klikt op dag maar dan switch je tussen maanden als je naar links of rechts klikt :+
Dat is bij meer van die overzichten.
Homewizard net zo. Het gaat om de details die je kunt zien, maar eigenlijk kijk je naar een spanne van dat detail.
Dus per maand zijn alle dagen, per jaar zijn alle maanden.
Als je een dag in de grafiek aanklikt, zie je alle kwartieren 8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:11:
[...]

Dat is bij meer van die overzichten.
Homewizard net zo. Het gaat om de details die je kunt zien, maar eigenlijk kijk je naar een spanne van dat detail.
Dus per maand zijn alle dagen, per jaar zijn alle maanden.
Als je een dag in de grafiek aanklikt, zie je alle kwartieren 8)7
Ja ze hadden het beter maand en jaar kunnen noemen 8)7

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Dat is inderdaad de grote vraag die boven dit topic zweeft. We kunnen wel beschrijven hoe Balans nu omgaat met 70kWh opwek op een zomerdag, maar hoet met aFFR zal gaan is onbekend.

Als de accu dan bijvoorbeeld standaard op 50% wordt gehouden om flexibel te kunnen inspringen op de markt is de situatle alweer heel anders voor mensen met veel panelen.

Ik zou erop rekenen dat zelf opgewekte energie niet altijd meer gewenst is en dat je zelfs voor afvoer mag betalen. Dus het is belangrijk dat je je vermogen kan beperken als de markt er niet om vraagt.
Komt nog bij dat het vermogen van PV output meespeelt in de op dat moment op handen zijnde activatie. Voor aFRR telt de totaal geleverde dienst in MW.

Als er een import activatie is terwijl je hoge PV output hebt, dan kun je nog maar een beperkt deel van je import vermogen benutten. Voor PV aangesloten op de Deye lijkt dat nu aangepast te zijn, maar PV op eigen omvormer/ AC aangesloten, gaat dat gewoon ten koste van import vermogen. (Voorbeeld: als er nu 8kW PV output is, en import activatie gaat aan, dan zal er nog maximaal 4kW geimporteerd worden, omdat deye/batterij max 12kW kan verwerken.)

Andersom hetzelfde bij exports, maar dan deels ook positief. Waarbij oude softwareconfig ook gelimiteerd is op 12kW (dus in voorbeeld 8kW direct van PV en 4kW uit batterij), en in nieuwe config 16kW (wv 12kW uit batterij) (voorbeeld 8kW direct van PV + 8kW uit batterij)

Heb je dus 13kWp op zuid, met een 12kW eigen omvormer, dan kun je de Deye compleet wegdrukken en is er geen import activatie mogelijk.
Heb je 13kWp op oost/west (heb ik hier ook), dan is de situatie weer anders (ik heb een 8kW omvormer en die gaat bijna nooit tot max).

• Killy
Dank voor de reacties allemaal!

@Sportmind mooi om te zien die grafieken, denk ik erg toepasbaar op mijn situatie. ik heb het meeste op het westen liggen net als jij en sochtends laat van schaduw. Dus het gross is bij mij ook vanaf eind ochtend tot de late middag. Heb jij gewoon de 48kw variant?

Al is het dus niet een gegeven is het dus meestal wel het geval dat de accu sochtends leeg is als er zon opweg is. Het lijkt me dat dit swinters minder vaak zo is aangezien de prijzen dan snachts vaker het laagst zijn. Kan iemand dit bevestigen?

• paQ
  • Nu online
Killy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:16:

@Sportmind mooi om te zien die grafieken, denk ik erg toepasbaar op mijn situatie. ik heb het meeste op het westen liggen net als jij en sochtends laat van schaduw. Dus het gross is bij mij ook vanaf eind ochtend tot de late middag. Heb jij gewoon de 48kw variant?

Al is het dus niet een gegeven is het dus meestal wel het geval dat de accu sochtends leeg is als er zon opweg is. Het lijkt me dat dit swinters minder vaak zo is aangezien de prijzen dan snachts vaker het laagst zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Het voordeel van veel op West en met een losse omvormer, is dat je veel meer export power hebt op dat moment. Dus als tegen het einde van de middag de tarieven stijgen, dan kun je zo met ca 15.5 kW exporteren.

Bij mij is het precies omgekeerd. Mijn piek zit in de ochtend (oost) en voorkom daardoor weer imports.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 04-05-2026 11:20 ]

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:00

Klopt, voor vandaag zijn de prijzen hoger, ik heb hier dus weinig inkoop en nu niet veel opwek (helemaal grijze lucht, slecht 2.9 kWh opwek vandaag). Ik hang nu op 18% met de accu (48 kWh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xfZbO3ULg8hmKD0aM93Mrw6PTY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tfKPZkajmvsP3Ym9fwCprxVo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3CItFyy9UeNX1Q3AHXzB24jFkA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kTQ55MwHz8idzrs9yLpQbSRf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jANtjhEA-5lseTUJMP6X6kJUH1s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Rn5W5yM72nRCBWoaR9XvPhwQ.png?f=fotoalbum_tile

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Wolly
  • Niet online

Al is het dus niet een gegeven is het dus meestal wel het geval dat de accu sochtends leeg is als er zon opweg is.
Ik zou dat niet durven afleiden uit 1 maandje zon wat we tot nu toe hebben gezien. Daarnaast was de accu helemaal niet 'leeg' maar stond deze vaak op ongeveer 30%. Dan heb je dus nog ongeveer 30kWh opslag over.

En je lijkt je niet te realiseren dat het hele doel van deze accu niet is om je zonne-opbrengst volledig te bewaren. Als dat wel jouw doel is dan gaat dat scheeflopen.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:00
Killy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:08:
[...]

@blue eyes Dat grafiekje ben ik inderdaad wel benieuwd naar, maar vanochtend zat je dus op 20%. Maar is dat in de meeste van de ochtenden?
De laatste tijd wat richting de 20%, iets daarboven, iets daaronder, tot voor kort was dit 35% . We denken dat BE alvast wat heeft aangepast.

BE werkt aan de slimmigheid van de achterkant. We moeten geduld hebben.
Hoog over lijkt het nu 20% te zijn. Beetje afhankelijk van de prijzen, inkoop en verkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 04-05-2026 11:41 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
Thx PaQ .

Ik zal het nogmaals doen. Uiteindelijk lukte het wel. Wellicht gewoon de browser hier, cache, etc.
Vanavond ga ik 2.8 doorvoeren.

TOP WERK, dank!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Killy
Wolly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Ik zou dat niet durven afleiden uit 1 maandje zon wat we tot nu toe hebben gezien. Daarnaast was de accu helemaal niet 'leeg' maar stond deze vaak op ongeveer 30%. Dan heb je dus nog ongeveer 30kWh opslag over.

En je lijkt je niet te realiseren dat het hele doel van deze accu niet is om je zonne-opbrengst volledig te bewaren. Als dat wel jouw doel is dan gaat dat scheeflopen.
Ik realiseer me dat wel. Maar ik probeer er achter te komen hoe vaak de huidige strategie van balans wel aansluit bij zonne-energie opslaan. Het lijkt me toch dat het ook in het voordeel is van balans om de stroom zo goedkoop mogelijk te ontvangen. Dan is het toch ook in balans energie zijn voordeel om zoveel mogelijk zonne-energie op te slaan. Het lijkt mij dat een gekoppelde api met de weervoorspellingen/wolkendichtheid dit al kan realiseren. Dit doen we op mijn werk ook om de drukte te voorspellen(carwash)

Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk bij te dragen aan net zero en net congestie. Maar ik ga mijn woning verbouwen en heb daarmee nog 1.5 ton aan andere kosten. Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk bij te dragen aan net zero en net congestie. Daar heb ik een grote batterij voor nodig maar ik moet door de verbouwing wel een beetje op de centen letten. Deze balans batterij is dan een mooie compromie lijkt me. Extra inkomsten zijn mooi meegenomen, daar hou ik natuurlijk ook van. Maar dan moet ik maar hopen dat een groot zeel van de zonnestroom opgeslagen wordt en als ik het er na 2 jaar niet mee eens ben ga ik verder zonder balans energie.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sportmind schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Klopt, voor vandaag zijn de prijzen hoger, ik heb hier dus weinig inkoop en nu niet veel opwek (helemaal grijze lucht, slecht 2.9 kWh opwek vandaag). Ik hang nu op 18% met de accu (48 kWh)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Aparte dag idd. Al meer dan de helft van PV productie geexporteerd.

Hier bij vlagen wel max productie.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:27

E-Transitie

Pijnacker

Hier vanochtend veel export. De zon laat zich af en toe redelijk zien. Starte de ochtend met lage Soc dus ruimte genoeg voorlopig. Ik heb redelijk veel PV, maar neem voorlopig geen extra accu. Eerst maar eens aFRR afwachten. Ik neem aan dat bij aankoop extra accu de contract duur van 2 jaar weer opnieuw begint. Of betaal de volle prijs zonder de korting.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRvHrS5FwTYBX2SxX9S2r4ULGes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SO4PfrU5B08Qn2mkCLpIZFQ.jpg?f=fotoalbum_large

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Wolly
  • Niet online
Killy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Ik realiseer me dat wel. Maar ik probeer er achter te komen hoe vaak de huidige strategie van balans wel aansluit bij zonne-energie opslaan. Het lijkt me toch dat het ook in het voordeel is van balans om de stroom zo goedkoop mogelijk te ontvangen. Dan is het toch ook in balans energie zijn voordeel om zoveel mogelijk zonne-energie op te slaan. Het lijkt mij dat een gekoppelde api met de weervoorspellingen/wolkendichtheid dit al kan realiseren. Dit doen we op mijn werk ook om de drukte te voorspellen(carwash)
Uiteraard is het in het voordeel om stroom zo goedkoop mogelijk te ontvangen. Je ziet nu ook dat er bij negatieve tarieven wordt bijgeladen terwijl de eigen zonnepanelen eigenlijk al voldoende opbrengst hebben om de accu naar 100% te brengen. Inkopen kan dus goedkoper zijn dan eigen stroom.
Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk bij te dragen aan net zero en net congestie.
Een handelsbatterij is niet perse de oplossing voor dat laatste. Hoe het met net zero werkt kan ik je niet vertellen.
Handelsmarkt-thuisbatterijen worden gebruikt om winst te maken door op gunstige momenten
energie te kopen en verkopen of door het net te ondersteunen. Dit kan op basis van dynamische
prijzen (voor klanten met een dynamisch contract) of ze worden gekoppeld aan de energieleveran-
cier om passieve onbalans op te lossen. Hoewel handelsmarkt-batterijen op verschillende momen-
ten de belasting op het net kunnen verlagen door te reageren op prijsfluctuaties, verergeren ze op
andere momenten juist de lokale netbelasting
. Dit komt omdat de batterijen reageren op landelijke
prikkels, terwijl netcongestie lokaal kan optreden. Landelijk kan er een prikkel zijn om stroom terug
te leveren of af te nemen terwijl dit lokaal tot opwek of afname congestie kan leiden. Dit probleem
kan vaker voorkomen naarmate meer mensen handelsmarkt-batterijen gebruiken.
Impact op het lokale elektriciteitsnet
n
https://www.netbeheernede...sbatterijen-netbeheerders

De Balans Batterij (en waarschijnlijk ook andere handelsbatterijen) zijn dus niet automatisch onderdeel van de oplossing. Netbeheer NL wil meer regelgeving hierover, nu is het nog een cowboy wereld waarbij je vaak ziet dat een tekort op het stroomnet omslaag in een overschot en wij dus eigenlijk de boel hebben verergerd.
Maar ik ga mijn woning verbouwen en heb daarmee nog 1.5 ton aan andere kosten. Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk bij te dragen aan net zero en net congestie. Daar heb ik een grote batterij voor nodig maar ik moet door de verbouwing wel een beetje op de centen letten. Deze balans batterij is dan een mooie compromie lijkt me. Extra inkomsten zijn mooi meegenomen, daar hou ik natuurlijk ook van. Maar dan moet ik maar hopen dat een groot zeel van de zonnestroom opgeslagen wordt en als ik het er na 2 jaar niet mee eens ben ga ik verder zonder balans energie.
Hoop is het goede woord. De accu is er in principe om rendement te maken, met aFFR als de grote winstaanjager. Of er aan zonnestroom veel wordt verdiend door Balans betwijfel ik, daarom ook mijn waarschuwing dat verwachtingen scheef kunnen lopen als je doel is om je eigen energie volledig op te slaan.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Killy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk bij te dragen aan net zero en net congestie. Maar ik ga mijn woning verbouwen en heb daarmee nog 1.5 ton aan andere kosten. Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk bij te dragen aan net zero en net congestie. Daar heb ik een grote batterij voor nodig maar ik moet door de verbouwing wel een beetje op de centen letten. Deze balans batterij is dan een mooie compromie lijkt me. Extra inkomsten zijn mooi meegenomen, daar hou ik natuurlijk ook van. Maar dan moet ik maar hopen dat een groot zeel van de zonnestroom opgeslagen wordt en als ik het er na 2 jaar niet mee eens ben ga ik verder zonder balans energie.
Huidige strategie van balans batterij EMS is puur prijs/soc/tijdstip gedreven en weinig met solar forecast of eigen gebruik.

Als prijs op 10 uur sochtends negatief is, en je PV productie staat op maximaal vanwege zonnige dag, zal huidige EMS gewoon nog 12kW proberen te importeren vanaf grid. Dat je batterij dan om 13u al vol is, en je dus de rest van je PV productie tegen de dan geldende onbalansprijs terug het net opstuurt bemoeien ze zich niet mee.

Andersom zoals vandaag: best OK PV productie, maar ook goede export prijzen (grofweg 15cent kaal), gaat de batterijvulling in blokken direct geëxporteerd worden en blijft je batterij dus leeg.

Zijn de prijzen en soc niet boven of onder een threshold, gebeurt er niks, behalve NOM en loopt je batterij leeg (nacht) of vol (overdag met pv productie).
Zit je batterij onder een threshold SOC, dan zal er geforceerd geïmporteerd worden tegen hogere prijzen (nacht en winter scenario).

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:12
E-Transitie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:15: Ik neem aan dat bij aankoop extra accu de contract duur van 2 jaar weer opnieuw begint. Of betaal de volle prijs zonder de korting.
Dat is volgens mij naar rato. Als jij na 2 jaar (na plaatsing) naar een andere leverancier gaat, betaal je niets terug. Als je na 18 maanden weg gaat, betaal je iets van 25% van de "korting" terug.

Zal met de later aangeschafte extra batterij (tegen goedkoper tarief) net zo zijn.

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Dat is volgens mij naar rato. Als jij na 2 jaar (na plaatsing) naar een andere leverancier gaat, betaal je niets terug. Als je na 18 maanden weg gaat, betaal je iets van 25% van de "korting" terug.

Zal met de later aangeschafte extra batterij (tegen goedkoper tarief) net zo zijn.
Voor het basissysteem staat gespecificeerd wat de prijs is zonder korting (en daarmee is dus duidelijk wat de eventuele schade is bij voortijdige opzegging).

Bij de extra batterij staat niet of er korting op zit.

• PijnJoh
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Hi,
bij mij is recent de Balans Energie batterij geinstalleerd en ik ben op zoek naar wat hulp om het een en ander in Home Assistant te kunnen volgen. Ik ben hiervoor door het forum aan het lezen, maar kom alleen wat losse flarden tegen die mij niet echt helpen, helaas. Ik ben een relatieve newbie met HA, maar weet me meestal wel te redden met de instructies.

Ik zie dat mensen het hier voor elkaar hebben gekregen, dus ik hoop dat er wat hulp in goede richting geboden kan worden. Wat heb ik tot nu toe gedaan:

Om er zeker van te zijn dat mijn bestaande installatie voor problemen ging zorgen, heb ik HA opnieuw geinstalleerd (HAOS) en daarin mijn slimme meter weer toegevoegd (plus wat andere zaken uiteraard).
Vervolgens gekeken of ik de logger van de Deye kon benaderen (via het achterhaalde ip adres in een browser) en toen dat lukte ben ik aan de slag gegaan met het toevoegen aan HA..

Hiervoor heb ik HA eerst HACS geinstalleerd en daarin Solarman (van davidrapan).
Na het invoeren van het ip adres, maar een laten proberen. Dat ging niet goed. Naderhand alle Deye yaml files afgelopen, maar nog steeds geen succes. De melding die ik krijg:

"Error setuping Deye Inverter: 'NoneType' object has no attribute 'parser'"

Uiteindelijk krijg ik een melding met file descriptors. Het lijkt ergens vol te lopen (vermoed ik) door de vele retries.

Is er iemand die mij uit kan leggen of mij kan verwijzen naar uitleg om de Deye logger toe te voegen aan HA, zodat ik de sensoren toe kan gaan voegen aan mijn systeem?

Wellicht een idee om de eventueel verstrekte informatie in een van de eerste posts vast te leggen?

Sjesus...

• paQ
  • Nu online
Niet zelf yaml code toevoegen, dat geeft conflicten. Laat de plugin zijn werk doen.

HA herstart wel na toevoegen van de plugin?

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 04-05-2026 13:08 ]

• 0xygen500
PijnJoh schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:59:
Hi,
bij mij is recent de Balans Energie batterij geinstalleerd en ik ben op zoek naar wat hulp om het een en ander in Home Assistant te kunnen volgen. Ik ben hiervoor door het forum aan het lezen, maar kom alleen wat losse flarden tegen die mij niet echt helpen, helaas. Ik ben een relatieve newbie met HA, maar weet me meestal wel te redden met de instructies.

Ik zie dat mensen het hier voor elkaar hebben gekregen, dus ik hoop dat er wat hulp in goede richting geboden kan worden. Wat heb ik tot nu toe gedaan:

Om er zeker van te zijn dat mijn bestaande installatie voor problemen ging zorgen, heb ik HA opnieuw geinstalleerd (HAOS) en daarin mijn slimme meter weer toegevoegd (plus wat andere zaken uiteraard).
Vervolgens gekeken of ik de logger van de Deye kon benaderen (via het achterhaalde ip adres in een browser) en toen dat lukte ben ik aan de slag gegaan met het toevoegen aan HA..

Hiervoor heb ik HA eerst HACS geinstalleerd en daarin Solarman (van davidrapan).
Na het invoeren van het ip adres, maar een laten proberen. Dat ging niet goed. Naderhand alle Deye yaml files afgelopen, maar nog steeds geen succes. De melding die ik krijg:

Uiteindelijk krijg ik een melding met file descriptors. Het lijkt ergens vol te lopen (vermoed ik) door de vele retries.

Is er iemand die mij uit kan leggen of mij kan verwijzen naar uitleg om de Deye logger toe te voegen aan HA, zodat ik de sensoren toe kan gaan voegen aan mijn systeem?

Wellicht een idee om de eventueel verstrekte informatie in een van de eerste posts vast te leggen?
Welk ip heb je toegevoegd? Die van de loggers eigen netwerk of die de logger heeft gekregen van je netwerk?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

PijnJoh schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:59:
Hi,

Even dubbelcheck, je hebt 2 ip adressen:

EMS balans en Solarman loggerstick. Die tweede moet je hebben. Zet deze vast met DHCP reservering in je router.

Krijg je in je browser op die loggerstick wel een webinterface (http)?

Heb je de mogelijkheid om een eigen UTP kabel tussen je router en de solarman stick te doen? Je zult niet de eerste zijn waarbij de door Balans Energie gemaakte UTP connector niet helemaal jofel is. Hoeft geen PoE te zijn.

Nog een test: kun je de Solarman Smart app activeren en gegevens inzien?

• PijnJoh
  • Nu online
Inderdaad het ip adres van de logger, die door de router is toegekend. (Ik moet hem nog vast zetten, goede reminder).

De solar man stick zit via de POE switch op mijn netwerk verbonden, vandaar dat ik de web interface ook kan benaderen.

De solarman app werkt ook gewoon (aan het zien).

Ik heb echt werkelijk geen idee wat het is met de solarman in HA. Iemand suggesties/tips?

De EMS heb ik niet bekeken. Kan ik die ook benaderen?

[ Voor 19% gewijzigd door PijnJoh op 04-05-2026 13:32 ]

Sjesus...

• blue eyes
Je hebt twee Solarman integraties, ik weet dat bij iemand hier de oplossing was de juiste toepassing te installeren.

Ik zit op het werk, kan dat niet checken vanaf hier.

• paQ
  • Nu online
Hij heeft de juiste.
hmm. Van mij mag er best geïmporteerd worden nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCTWi2zZH9ArhAa5DB4nry4uVcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaV2INN3S5ymmXWWN9rfE7bZ.png?f=fotoalbum_large

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:14
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:40:
Hij heeft de juiste.
[Afbeelding]
Ik zit op SOC 45%, en heb geen behoefte aan import. Er is vandaag al ruim 10 kWh geëxporteerd.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01
Ik heb net ook deze kast besteld, maar zie nu dat de hoogte wat beperkt is.
Ik wilde de configuratie met 4 modules, @paQ schat je in dat er nog eentje op past?
Ik denk dat het net zou moeten kunnen, maar wel fijn om een inschatting van een eigenaar te hebben. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:40:
Hij heeft de juiste.
[Afbeelding]
Hoe heb je die tekst eigen gebruik gegenereerd? Welke entity is dat in HA?

• blue eyes
deejeebv schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Ik zit op SOC 45%, en heb geen behoefte aan import. Er is vandaag al ruim 10 kWh geëxporteerd.
-20 cent is beter dan zelf opwekken ;)

En biedt wel wat potentiele marge denk ik!

--------
Lezen is een vak. Een paar dingen minder doen ook :D
Ik las - ik wil graag importeren, en zag 20 cent in het plaatje......... hmmm.

[ Voor 19% gewijzigd door blue eyes op 04-05-2026 15:24 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Er is rond 19.45u vanavond een Epex Day ahead piekje van 31cent kaal.... altijd leuk van reuring, kijken wat dat doet voor onbalans.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:14
blue eyes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Waar komt die prijs vandaan, ik heb op https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices vandaag nog geen negatieve prijzen langs zien komen, volgens mij is die niet onder de 6 ct geweest.

• paQ
  • Nu online
Puppetmaster schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Ik heb net ook deze kast besteld, maar zie nu dat de hoogte wat beperkt is.
Ik wilde de configuratie met 4 modules, @paQ schat je in dat er nog eentje op past?
Ik denk dat het net zou moeten kunnen, maar wel fijn om een inschatting van een eigenaar te hebben. :)
zeker :)

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Hoe heb je die tekst eigen gebruik gegenereerd? Welke entity is dat in HA?
Zelf wat fabrieken om een 'modus' kenbaar te maken.

• blue eyes
Nevermind.

Ik ga / moet even een paar weken op vakantie.......... zo niet scherp.... Sorry ;)

Over de dag heen wel wat exports gezien, iets van 14kWh, maar het waren er wel 11 activaties in totaal. En 3 Import acties (4,6 kWh). SoC nu 47%.

[ Voor 134% gewijzigd door blue eyes op 04-05-2026 15:35 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:16:
Nevermind.

Ik ga / moet even een paar weken op vakantie.......... zo niet scherp.... Sorry ;)

Over de dag heen wel wat exports gezien, iets van 14kWh, maar het waren er wel 11 activaties in totaal. En 3 Import acties (4,6 kWh). SoC nu 47%.
Nou, een import zou hier ook niet misstaan... soc 31%.... 9,5kWh export, waarvan 6kWh direct uit PV productie. Dat is dan wel weer efficient.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:17
Mee eens, ik ga niet genoeg hebben voor de auto vannacht, thuisaccu nu 28% SOC . Dus dat wordt (misschien) duurder importeren.

[ Voor 16% gewijzigd door KoningSlakkie op 04-05-2026 16:07 ]

• blue eyes
Ik ga morgen thuiswerken, komt nu even goed uit :D

Als beloofd de SoC van vandaag, bedenk wel, gisteren was een slechte dag kwa opwek, dus de accu was gisteren de hele dag niet super gevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X_g7jt9f_PmSFyDWxwRYa_a0HQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v9VCYmUjo9OyX1IRNyursVIf.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Je hoeft geen dagen aan te klikken :?

Je gaat hier heen, dus "Dag" en dan je eerste maand.
[Afbeelding]
Toggle all in.

Dan klik je in de paarse balk naar de volgende maand (dagoverzicht)
Toggle all in

enz enz

Het is echt maar een paar klikken werk.
Wat het op de achtergrond doet is dat ie de dag-details opent en opslaat voor elke maand.
Voor FEB - MEI werkte dit, voor JAN toch elke dag geklikt. Maar OK, het werkt ;)
Dank!

• PijnJoh
  • Nu online
Nog steeds geen succes om de logger te koppelen aan HA.

Omdat iemand een slechte verbinding suggereerde, even de check of mijn connecties goed staan. Ik verwonder mij over de TCP connectie status. Is dat bij jullie ook zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geDpgrNZ8EDJJhZ3GWUrA0bA4cE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1MhptSduxu6oujfdAvlIBOYP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9k1pgzog8pylq4H-gX_GbZQMuus=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u9ZO08CCy82ui9iqH7l7lI9o.jpg?f=user_large

Sjesus...

• blue eyes
Thx PaQ :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwMLHSRflgdhw7W-KILmdz_Zf50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5pZnMXcRQxiDDAFG4nYx9TcC.png?f=fotoalbum_large

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

PijnJoh schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:59:

Omdat iemand een slechte verbinding suggereerde, even de check of mijn connecties goed staan. Ik verwonder mij over de TCP connectie status. Is dat bij jullie ook zo?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Remote server is een server van Deye.

In solarman moest ik modbus over TCP selecteren voordat de integratie in Solarman werkte

Van klussen krijg je grijze haren

• 0xygen500
Hoe heb je die onderste tabel gekregen met saldering? Ik heb versie 8 van de add on

• 0xygen500

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxydcYooyI5aYRd1YdbjldMamh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DmTzbS6o56rDoflr0zbS1EFK.png?f=fotoalbum_large
Hier vul je toch gewoon je ip adres in en voor de rest hoef je niks aan te passen.

• paQ
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk profile kies je?
Wellicht dat het daar aan ligt.

• paQ
  • Nu online
:)

Kun je de salderings prognose eens uitvouwen aub?
Ben benieuwd of het hout snijdt.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

0xygen500 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:10:
[...]

[Afbeelding]
Hier vul je toch gewoon je ip adres in en voor de rest hoef je niks aan te passen.
Ik had hier modbus over TCP nodig in plaats van TCP bij een recente installatie voor het te gebruiken protocol.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXqkT9Bx7_41OwLWOilCP4b_AVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAQzWtuwfq2YnkOkYkHPXeO2.jpg?f=fotoalbum_large
Thanks @paQ
Bovenstaande is van mid januari tot vandaag :)

[ Voor 5% gewijzigd door fenrir op 04-05-2026 17:24 ]

• PijnJoh
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:08:
[...]

Hoe heb je die onderste tabel gekregen met saldering? Ik heb versie 8 van de add on
Het is in mijn geval dus niet gewoon het ip adres in vullen.

Het profiel heb ik op auto staan, maar als er een suggestie is voor wat te gebruiken dan hoor ik het graag.

Ikz al zo ook eens de modbus tcp proberen.

Sjesus...

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste