@
Killy ik zou je even mijn overwegingen laten schetsen die je kan meenemen in je beslissing. Ik heb vrij veel PV (25 kWp) en had op een zonnige dag ongeveer 100-120 opwek. Toch heb ik gekozen voor een 48 kWh accu. De redenen hiervoor zijn
- Ik heb sowieso een opzet zwembad, waar vrij veel kWh in kunnen dit is in de zomer een grootgebruiker.
- Ik hoef niet perse met de inhoud van de accu de auto te laden, die is best vaak thuis en zodoende kan ik ook wel direct van de zonnepanelen laden, ook omdat ik in 1 zonnige dag thuis deze weer vol kan laden.
- Als de auto wel van huis is, begin ik vaak 's ochtends vroeg al het zwembad op te warmen, zodat ik ook dan al veel verbruik en de accu niet te snel vol is.
- Ik ging uit van ongeveer 5 cent extra opbrengst (op basis van EPEX prijzen) voor later invoeden. Dus b.v. voor 5 cent verkopen in de avond ipv 0 cent overdag.
In de praktijk
- Op en dag zoals vandaag, en ook gisteren heb je niks aan extra accupacks
- Op een zonnige dag, heb je wel wat aan extra accupacks. Ik schakel nu de zonnepanelen af, gemiddeld op een zonnige dag dat de auto niet thuis uur is zo'n 3-4 uur. Maar de vraag is of je de energie alsnog naar het net krijgt, ik heb al behoorlijk lang activaties en merk dat BE er moeite mee heeft om bij de onbalansprijzen en de 9 minuten activaties de accu leeggekocht krijgt elke dag. Bij mij is de accu vaak pas op 35% rond 22:00 en pas op 20% in de ochtend
- Ga je het zelf gebruiken, door b.v. de auto elke dag in de avond met 20 kWh bij te laden kan het zeker nuttig zijn om een extra accupack te nemen.
Al met al vind ik het moeilijk om je een goed advies te geven, ook omdat ik nog geen inzicht heb in het gedrag bij aFFR. Bedenk vooral wat je doel is met extra opslag, zelf gebruiken? Of dagelijks in een EV stoppen? 48 kWh is natuurlijk ook al best een flink formaat. Ik ben wel benieuwd naar de mensen met b.v. 80 kWh of bij hun de accu ook wel eens vol en helemaal leeg gaat voor de volgende dag. Ik neig wel om te zeggen, voor jouw hoeveelheid PV kan een extra module soms nuttig zijn, al hebben de panelen op het westen de mogelijkheid om op te wekken op het moment dat de prijs al hoog genoeg is en je al activaties hebt, waardoor de accu minder snel vol loopt.
Met een 48 kWh accu is je export capaciteit wel gelimiteerd. Dit is afgelopen week (was ik niet thuis), en hier heb ik dus weinig zelf verbruik gehad en alles wat mogelijk was geexporteerd, dan kom je ongeveer op dit overzicht uit per week. Geen idee of mensen met een grotere accu meer hebben kunnen exporteren, dat zou ik zelf wel interessant vinden om te zien..
Heel veel succes met je overwegingen, en je kan altijd een extra module nemen, ook achteraf.
Verder mooi dagje hier, best wat kunnen exporteren, tegen vrij hoge tarieven... bijna beter dan op een zonnige dag zo, nu zijn de verkoopprijzen tenminste 15 cent, ipv de 6-7 cent op een zonnige dag...