buakaw schreef op zondag 7 september 2025 @ 06:16:
[...]
Klopt inderdaad dat ik dan 80% accu heb voor de dag, maar omdat ik altijd thuis werk, blijft hij grotendeels can de dag op de lader. Met mijn pixel 8 had ik een SOT van 1 uur = 10%, dus van 80% accu naar 20%, dan zou ik ongeveer 6 uur SOT hebben. (De accu ontladen naar waarden lager dan 20% schijnt ook minder goed te zijn, dus als je de dag niet door kan komen met 60% capaciteit, dan heeft het sowieso geen zin. )Meer dan genoeg voor mij om de dag door te kunnen. Als ik op vakantie ging en ik wist dat ik meer capaciteit nodig had, zette ik de telefoon op adaptive charging (100%). Daarnaast ben ik gewoon iemand die heel zuinig is op zijn spullen. Het geeft me gewoon voldoening om te zien dat de accu na een klein jaar nog steeds alle capaciteit had als toen hij voor het eerst in gebruik werd genomen.
Ik had me voorgenomen om langer te doen met mijn Pixel 8 en was helemaal niet van plan om hem na een jaar te verkopen. Normaal gesproken geef ik mijn oude telefoon weg aan mijn schoonouders die het dan nog enkele jaren gebruiken.
Je gedachte klopt wel hoor, als je na een jaar of 2 van telefoon wisselt, dan zou ik gewoon lekker naar de 100% laden.
Iedereen zijn keuze natuurlijk, maar dit is er eentje die ik zelf echt niet kan begrijpen. Ook niet na jouw toelichting.
Eigenlijk komt het erop neer (even gechargeerd) dat je (bij aanname van gebruik van 4 jaar) ca. 3 jaar lang je batterij beperkt tot 80% (of zelfs 60%) van zijn kunnen, in de hoop dat je dat laatste jaar dan een gezondere batterij hebt. Maar wat boeit die gezondere batterij (stel hij is 100% gezond ipv 80%) nou, als je jezelf toch al de hele tijd beperkt?
Zelfs als je je batterij 'slecht behandeld', is de capaciteit na 3 jaar nog steeds wel 80+% van wat het was. Je kunt dus ook gewoon 3 jaar lang lekker het volle potentieel benutten (en je niet 3 jaar lang zorgen maken), om in het 4e jaar alsnog minimaal 80% over te hebben... Dan heb je dus de zorgen niet én maar 1 jaar een batterij van 80% ipv de volle gebruiksperiode.
Enfin, ik snap de logica niet en dus ook de logica van Google niet om zelf te gaan terugschalen.