MaltaSoron schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:19:
Ik heb de afgelopen weken het idee dat foto's niet goed scherp zijn. Het valt me vooral op bij bijvoorbeeld bomen. Zie ook hieronder. Gemaakt met de 12MP lens. Als ik zoom fotos maak (5x) lijkt dit niet het probleem.
(...)
Hebben anderen dit ook? Iemand oplossingen?
Is dit met de Pro/XL of met de "gewone" 10? De gewone 10 heeft - best teleurstellend - inferieure sensors t.o.v. de andere versies. En zelfs tegevenover de Pixel 9.
Had voordien een Pixel 8 non pro, en ik heb de Pixel 10 Pro nu een dikke week. Dit zijn mijn voornaamste opmerkingen:
- Lekker vlot, maar uiteraard nog steeds nieuw toestel.
- 5x camera is leuk, véél beter dan de digitale zoom op m'n Pixel 8. Alles onder de 5x zoom is wel nog steeds digitaal ingezoomd op de 12/50MP breedhoek sensor, hoe daar wel rekening mee.
- De AI zoom vanaf 30x is soms raar, soms geniaal. Wel een download nodig van 2GB.
- De 50Mp modus vaak niet veel beter, alleen bij goed licht. En ook dan is de bump in meer details niet extreem.
- Ik heb het gevoel dat de GPS iets trager fixeert als ik Maps of Waze gebruik.
Alles is tot dusver iets beter, maar niets spectaculair.
Echter, de grootste frustratie is in mijn geval dat Google om één of andere reden mijn nieuwe smartphone niet erkend
als vertrouwd toestel. Ik krijg dus constant melding "We konden niet verifiëren dat jij het bent" als ik ergens
op mijn Pixel 10 Pro in mijn Google account iets wil veranderen dat ook maar half dicht bij beveiliging of privacy komt. Het lijkt wel alsof Google's beveiliging AI of zijn algoritmes tot de conclusie gekomen zijn dat ik niet gewoon braaf de upgrade gedaan heb van Pixel 8 naar Pixel 10 Pro, maar dat Google denkt dat ik een dief ben die mijn account wil hacken. Ik vind het compleet absurd. Ik heb niets speciaals of verdachts gedaan, ik heb netjes de setup doorlopen en beide Pixels met elkaar verbonden via USB en alles laten overzetten.
Google biedt mij ook geen enkele manier om dit op te lossen. Als ik zoek naar lotgenoten, lees ik via Google zoekmachine dat er nog mensen zijn die in deze "verificatie loop" vastzetten. Stelt mij niet echt gerust. Soms kunnen ze niet meer aan hun Google account. Het standaard antwoord vanuit Google hulp zelf is: wacht 48u, probeer het dan nog eens. Niets. Blijft helemaal hetzelfde.
Het ding is ook, als je constant probeert in te loggen, wordt je ongetwijfeld als verdacht bestempeld door Google's beveiliging, waardoor je nog meer uitgesloten wordt. Vandaar die "loop".
Voorbeeld: als ik mijn Youtube comments wil bekijken, deze staan mooi opgelijst in mijn "Google activiteit", had ik op mijn Pixel 8 een verificatie aanstaan: met gezicht of vingerafdruk of Windows Hello was dit in 1 seconden OK. Als ik nu naar mijn Youtube comments wil
via mijn nieuwe P10pro, kan hij mij niet verifiëren - vraagt niet eens naar vingerafdruk of paswoord - en kan ik dus mijn comment geschiedenis niet raadplegen. De enige oplossing was
op mijn Pixel 8 de extra stap uitzetten zodat er niet gevraagd wordt naar verificatie op mijn Pixel 10 pro. Hetzelfde voor aanpassingen qua recovery mail or telefoonnummers: alleen op mijn oude gsm.
Toch beetje absurd dat ik mijn oude Pixel nu moet bijhouden als een soort fysiek paswoord of backup, om te vermijden dat ik geen toegang meer heb tot de settings van mijn Google account? Ik loopt nu met constante stress dat ik plots na een update of reboot niet meer kan inloggen in mijn Google account omdat "google bots" beslist hebben dat ik niet de eigenaar ben van mijn eigen account.
Je investeert dan in een nieuwe Pixel, krijg je dit als bedanking. En als freelancer woont uiteraard ook heel mijn agenda, contacten en e-mails in mijn Google account. Lekker.
Ik kan een recovery process starten, maar ik weet niet waar dit zal in eindigen, misschien kom ik dan in een nog slechtere situatie? Maar ik ben niet buitengesloten uit mijn account, ik zit net ergens tussen in: google laat mij mijn smartphone gebruiken, maar als ik iets belangrijks wil doen of veranderen, vraagt hij om verificatie - en zegt dan dat hij dat niet kan doen.
Het vertrouwen is alleszins zoek en ik weet niet wat ik nu kan doen. De hele "geavanceerde beveiliging" van Google uitzetten? Maar ook dan krijg ik uiteraard de vraag om te verifiëren voorgeschoteld. De 10pro helemaal resetten opnieuw en helemaal opnieuw instellen?