Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Kadett schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Korea had er denk ik anders uitgezien in een minder positieve manier.
Afgelopen in 1953, dus (net) meer dan 70 jaar geleden ;)
Maar die was ook door de UNC/VN en nog steeds niet officieel afgelopen/opgelost. Dus niet echt een voorbeeld waar de VS een succesvolle oorlog gevoerd heeft.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Dat was alleen langer dan 70 jaar terug (1950-1953).

Daarnaast was dat geen oorlog van de VS maar van de volledige VN en die hele oorlog is nog niet eens voorbij maar nog altijd gaande (er is immers nog altijd slechts een wapenstilstand actief, vrede is nooit formeel gesloten).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:52
DropjesLover schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Dat zeggen al die heethoofden in de regio over elkaar, dat bandje is ondertussen wel grijsgespeeld.
Israel had daar nooit gesticht moeten worden, al helemaal niet op deze manier. But here we are.

Gewoon goede buur zijn, langzaam relaties opbouwen, beetje handel, afwachten tot Khamenei (dat is zeker een grote dictator-haatbaard!) eindelijk eens omvalt...

Wilders heeft al zijn tegen-grondwettelijke standpunten ook in de koelkast gezet om te mogen regeren. Maar niet afgezworen!
Dat wordt ook geaccepteerd blijkbaar :')
Haatbaard? Je bent zeker niet bekend met zijn (oude) tweets die nu trending zijn O+

Inventaris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

nwnc schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Haatbaard? Je bent zeker niet bekend met zijn (oude) tweets die nu trending zijn O+
Nooit Twitter gehad, social media een half jaar geleden gedeinstalleerd. Bevalt prima :D
(al hang ik nu misschien te veel op GoT rond)

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:32
wildhagen schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Dat was alleen langer dan 70 jaar terug (1950-1953).

Daarnaast was dat geen oorlog van de VS maar van de volledige VN en die hele oorlog is nog niet eens voorbij maar nog altijd gaande (er is immers nog altijd slechts een wapenstilstand actief, vrede is nooit formeel gesloten).
Daar heb je een punt qua tijdspanne (ik word oud) maar de inbreng van UN was relatief laag tov wat de VS heeft ingebracht in het conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17

Yucon

*broem*

DropjesLover schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 01:20:
[...]

Ballistische raketten ontwerp je sowieso om je (interne/externe) vijand te raken. En sowieso hebben die een bereik van enkele duizenden kilometers. Teheran - Jerusalem is naar ~1500km, en Teheran - grens Irak is ook nog een paar honderd kilometer.

Iran kan ook Turkije, Saudi Arabië, Koeweit, VAE etc raken, de geloofstechnische (soennieten vs sjiieten) vijand...
Je bent in de war met ICBM's. Balistische raketten kunnen prima voor de korte afstand zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:24

Kid Buu

Huh, Pietje?

Raphaelo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:42:
[...]

Dat rechtvaardigt dan ook direct alle aanvallen op Israël, zij hebben ook een kernwapen programma. Ik denk niet dat je die slangenkuil wilt openen.
Israel heeft een kernwapenprogramma opgezet vanwege existentiële dreiging in de jaren 50-60 (wat een land als Iran nog steeds is voor Israel vandaag de dag), als je de geschiedenis er op na slaat denk ik wel een terechte move: puur deterrence, juiste vanwege de directe aanvallen waar je over spreekt waar ze mee te maken hebben gehad in die periode. Gezien Iran zijn vijandige houding, state sponsored terrorism en daarbij ook nog het ondertekend hebben van het NPV: totaal andere balans.

Zie jij sec genomen geen gevaar in Iran die kernwapens zou bezitten? Of zie jij dat als even gevaarlijk als wanneer een land als Israel dit in zijn bezit zou hebben?

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Yucon schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:20:
[...]

Je bent in de war met ICBM's. Balistische raketten kunnen prima voor de korte afstand zijn.
InterContinental Ballistic Missile.
Ballistisch refereert alleen naar de baan.
Ze bestaan inderdaad van 400 tot 8000km.
Maar Iran zal echt niet de VS willen/kunnen raken.
Mijn punt was dat ze met 1500km al de hele regio met meerdere tegenstanders kunnen raken, niet alleen specifiek gebouwd voor/tegen Israël.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:55
Kid Buu schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:23:
[...]
Zie jij sec genomen geen gevaar in Iran die kernwapens zou bezitten? Of zie jij dat als even gevaarlijk als wanneer een land als Israel dit in zijn bezit zou hebben?
Qua gevaar uiteraard niet op hetzelfde niveau, maar beide onwenselijk en van beide logisch dat ze ze willen.

Israël is mijn inziens net zo slecht, zo niet slechter, voor de stabiliteit van het Midden Oosten als Iran.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:22
Spykie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Qua gevaar uiteraard niet op hetzelfde niveau, maar beide onwenselijk en van beide logisch dat ze ze willen.

Israël is mijn inziens net zo slecht, zo niet slechter, voor de stabiliteit van het Midden Oosten als Iran.
Eens.

Mensen lijken te moeten kiezen voor evil or less evil. Vul het zelf aan wie die 2 landen zijn. Of je ontwapend beide landen. Of bewapend beide landen met een nuke en wij zijn zo op status quo.

Elk mens wilt leven. Democratisch of autoritair regime. Zij gaan elkaar niet nuken als het op neerkomt, want dat kent alleen verliezers.

Dus nogmaals, ' het maakt niet uit waar de slachtoffers vallen', het is duidelijk wie de aggressor is. En uit op geweld is nooit de eerste oplossing dus men kan 101 redenen bedenken nu tweakers hier heeft volgens mij 2 kampen:

Pro Isreal vanwege xyz of anti bully/oorlog/losgeslagen regime (is niet per se pro iran). Discussies hierboven zijn interessant om te lezen maar iedereen is zo hardgelovig in zijn/haar eigen juiste kant van geschiedenis dat we waarschijnlijk toch niet uitkomen. Want tbh, wie is hier van gedachte A naar B verandert? Denk dat we iets overkoepelends nodig hebben voor een verschuiving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Israel heeft een kernwapenprogramma opgezet vanwege existentiële dreiging in de jaren 50-60 (wat een land als Iran nog steeds is voor Israel vandaag de dag), als je de geschiedenis er op na slaat denk ik wel een terechte move: puur deterrence, juiste vanwege de directe aanvallen waar je over spreekt waar ze mee te maken hebben gehad in die periode. Gezien Iran zijn vijandige houding, state sponsored terrorism en daarbij ook nog het ondertekend hebben van het NPV: totaal andere balans.

Ik durf te stellen dat wanneer Iran écht kernwapens had gewild ze deze allang gehad hadden. Hebben ze niet, nooit gehad ook.

Israel daarentegen, even gewoon ter illustratie wat een walgelijk regime ik dat vind (en nee, ik heb niets tegen joden, wel iets tegen Israel), een anekdote van Berber vd Woude (op dC):
Op 500 meter van mijn voordeur liep Eyad al-Hallaq, een jonge man met een verstandelijke beperking, naar zijn dagbesteding in de Palestijnse oude stad van Jeruzalem. Hij schrok toen Israëlische politieagenten hem staande wilden houden en zette het op een lopen. De politieagenten achtervolgden hem tot in een schuurtje, waar Eyad zich verschuilde tussen de vuilcontainers. Ze schoten hem van dichtbij in de borst. Eyad al-Hallaq stierf op de grond, tussen het stinkende vuil, doodsbang en moederziel alleen.

[ Voor 29% gewijzigd door dawg op 21-06-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
...Zie jij sec genomen geen gevaar in Iran die kernwapens zou bezitten? Of zie jij dat als even gevaarlijk als wanneer een land als Israel dit in zijn bezit zou hebben?
Even heel zwart-wit, ieder land heeft an sich evenveel recht op het ontwikkelen van kernwapens. Het is nogal hypocriet om het van Israël toe te staan, maar het Iran te willen verbieden. Echter, ben ik dan ook heel hypocriet, want ik heb liever dat de USA, GB, Frankrijk, Israël, et cetera kernwapens hebben dan een land als Iran. En ik vermoed dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Een vraag voor de mensen die dat niet zo zien: waar zou je liever wonen als er geen oorlog zou zijn, in Israël of in Iran? Overigens voornamelijk retorisch bedoeld, want die vraag openlijk beantwoorden kan een ander antwoord opleveren dan wat iemand eigenlijk van binnen denkt. Zeker nu het tegenwoordig bon ton is om anti Israël en pro-X* te zijn. Zelfs mensen die niet het leven zouden kunnen leidendat zij willen in een dergelijk land gaan daar in mee.

*ieder land of volk dat anti-israel is

De regio is al vele decennia, zo niet langer, een zooitje en komt denk ik nooit meer goed. De haat en het wantrouwen, met religie als voedingsbodem, zit allemaal veel te diepgeworteld. Misschien ben ik hier een doemdenker in, maar ik zie de verschillende landen in het midden oosten de komende tientallen jaren niet nader tot elkaar komen. Elkaar tolereren en enkel met jezelf bemoeien is het hoogst haalbare. En dan maar hopen dat er niet weer zoiets gebeurt als 7 oktober. Want dan slaat de vlam weer in de pan en zijn alle eventuele (moeizame en langzame) vorderingen die we wellicht de komende jaren zullen zien weer in één klap teniet gedaan. Wellicht is er in de hele regio binnenkort niemand meer over om een hekel aan te hebben. Met zoveel vijanden die Israël willen wegvagen snap ik wel dat het land zo om zich heen slaat. Het is voor hen simpelweg zij of wij. Als het echt zo ver komt dan hoop ik op het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Israël heeft ze toch niet zelf, maar van de Amerikanen?
Net zoals dat wij (Nederland) ook geen kernbommen hebben, maar wel een paar op Volkel liggen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 22:19
DropjesLover schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:30:
Net zoals dat wij (Nederland) ook geen kernbommen hebben, maar wel een paar op Volkel liggen.
Wikipedia: List of states with nuclear weapons

Er is veel onduidelijkheid hierover. Ze hebben GEEN Non-proliferatieverdrag getekend. Lanceermogelijkheden is onbekend.

[ Voor 13% gewijzigd door Monkeydancer op 21-06-2025 16:37 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Officieel niet, maar officieus weet iedereen dat Israël kernwapens heeft:
Israel neither confirms nor denies possession of nuclear weapons as national policy. However, the existence of a nuclear force is often hinted at blatantly. Evidence of an advanced weapons program including miniaturized as well as thermonuclear devices has been presented, especially with the extensive photographic evidence given by former Israeli nuclear weapons assembler Mordechai Vanunu in 1986.
Zie Wikipedia: Nuclear triad

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:49
Die van Israel zijn van Israel zelf, en daar was Amerika niet blij mee. De VS heeft ook constant geprobeerd dit diplomatiek te dwarsbomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nope. Het zijn echt Israelische bommen. Het is wat onduidelijk of andere landen met de ontwikkeling hebben geholpen maar Frankrijk wordt vaak genoemd. Tot einde jaren 60 was Frankrijk namelijk de belangrijkste wapenleverancier van Israel. Pas daarna hebben de Amerikanen die rol overgenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dawg schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Israel daarentegen, even gewoon ter illustratie wat een walgelijk regime ik dat vind (en nee, ik heb niets tegen joden, wel iets tegen Israel), een anekdote van Berber vd Woude (op dC):

[...]
Het is nogal een nietszeggende anecdote. Ook in andere landen worden verstandelijk beperkte jongens soms door de politie doodgeschoten omdat ze zich gedragen op een manier die als verdacht wordt gezien. Je ziet aan een verstandelijk beperkte nu eenmaal niet altijd wat hem mankeert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

offtopic:
Korea was ook een forse Amerikaanse diplomatieke blunder. Niet in 1950, maar in 1945...
In Washington DC bedachten ze zich namelijk pas dat Korea bestond als toen nog Japanse kolonie, toen ze net de Sovjets alles hadden gegeven om de restanten van het Kwantung-leger te verpletteren. Enorme hoeveelheden brandstof, vrachtwagens, rantsoenen, tanks etc etc waren in de laatste maanden van WO2 nog verscheept voor die operatie. Ondertussen probeerde de steeds groter wordende vredesfractie in Japan, via de Sovjets te onderhandelen over hun overgave. Stalin heeft dat proces doelbewust gesaboteerd.

Toen het losbarstte in de laatste weken van WO2, nadat het eerste kernwapen al was ingezet en Japan via informele kanalen steeds luider aangaf dat ze zich over wenste te geven, bedachte ze zich pas, oh wacht, WO2 is nu misschien bijna afgelopen en vertrouwen wie die Stalin wel. Weet je, laten we de helft van Zuid-Korea claimen. Stalin vond het wel best om deze kleine concessie te geven. Want hij kreeg de hoofdprijs. :F

Er zijn toen heel snel wat Amerikaanse troepen naar Korea gestuurd om tenminste fysiek aanwezig te zijn zodat ze die helft ook konden claimen. Dat is de Stalin kon ondertussen de rest gewoon overnemen. De meeste industrie zat in het noorden en in Mantsjoerije. Dat is vrijwel allemaal geplunderd. De Japanse troepen werden afgevoerd naar de Goelag en communistische regimes werden geïnstalleerd die later uitgebreide militaire steun kregen. Regimes die eerst in China de Guomindang versloegen zo de ronduit moorddadige Mao en de CCP aan de macht hielpen. En toen kwam Korea...

Het was gewoon het zoveelste conflict dat is voortgekomen uit het ronduit rampzalige einde van WO2. Duitsland en Japan waren militair weggevaagd, maar daarmee was een nieuw monster gecreëerd. Het monster dat zelf een enorme rol heeft gespeeld in het starten van WO2 in zowel Europa als Azië met een bewuste strategie om iedereen tegen elkaar op te zetten en rustig te wachten totdat iedereen elkaar af zou slachten. En de Amerikanen hebben compleet gefaald om Sovjet expansie voortijdig te stoppen. Ze hebben het gewoon toegelaten. Dat hebben ze geweten in Oost-Europa, grote delen van Azië en ook delen van het Midden-Oosten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

downtime schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:22:
[...]

Het is nogal een nietszeggende anecdote. Ook in andere landen worden verstandelijk beperkte jongens soms door de politie doodgeschoten omdat ze zich gedragen op een manier die als verdacht wordt gezien. Je ziet aan een verstandelijk beperkte nu eenmaal niet altijd wat hem mankeert.
Ze noemt er meerdere. Er zijn honderden, zo niet duizenden van dergelijke verhalen. Rechteloosheid, kolonisatie, agressie jegens soevereine staten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:22:
[...]

Ondertussen probeerde de steeds groter wordende vredesfractie in Japan, via de Sovjets te onderhandelen over hun overgave. Stalin heeft dat proces doelbewust gesaboteerd.
De versie van het verhaal die ik heb gelezen zegt dat de "vredesfactie" in Japan een kleine minderheid was die zich stil hield, uit angst voor de haviken in het leger (die de overhand hadden in de regering), en dat pas na de eerste atoombommen hardop over capitulatie gesproken kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:23
downtime schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:19:
Nope. Het zijn echt Israelische bommen. Het is wat onduidelijk of andere landen met de ontwikkeling hebben geholpen maar Frankrijk wordt vaak genoemd. Tot einde jaren 60 was Frankrijk namelijk de belangrijkste wapenleverancier van Israel. Pas daarna hebben de Amerikanen die rol overgenomen.
Dit klopt. Het probleem is dat Israël evenwel, voor zover wij weten, er nog nooit eentje heeft afgestoken. Het heeft ook geen nucleaire doctrine. Het is de meest ongebruikelijke kernmacht.

Er is wel een zwaar gerucht dat ze Uranium van de Amerikanen hebben gestolen middels een netwerk van loyale Joden in de nucleaire keten in de VS, maar niemand die het echt weet.

Apollo affaire

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Helixes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:43:
[...]

Dit klopt. Het probleem is dat Israël evenwel, voor zover wij weten, er nog nooit eentje heeft afgestoken. Het heeft ook geen nucleaire doctrine. Het is de meest ongebruikelijke kernmacht.

Er is wel een zwaar gerucht dat ze Uranium van de Amerikanen hebben gestolen middels een netwerk van loyale Joden in de nucleaire keten in de VS, maar niemand die het echt weet.

Apollo affaire
Nog wat interessante links:

Wikipedia: Operation Plumbat
Wikipedia: Vela incident

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

downtime schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:35:
[...]

De versie van het verhaal die ik heb gelezen zegt dat de "vredesfactie" in Japan een kleine minderheid was die zich stil hield, uit angst voor de haviken in het leger (die de overhand hadden in de regering), en dat pas na de eerste atoombommen hardop over capitulatie gesproken kon worden.
offtopic:
Hirohito geloofde er na Okinawa al helemaal niet meer in. Dat was in juni. Maar bijna heel 1945 verschoof het per maand al steeds meer naar capitulatie. Een van de grootste problemen was de positie van Hirohito. Dat lijkt ook een stuk miscommunicatie geweest te zijn omdat de Amerikanen hem uiteindelijk niet hebben vervolgd uit praktische overwegingen. Tweede probleem is dat er een groep Japanse legerofficieren waren die iedereen dreigde te vermoorden als ze over capitulatie begonnen. Een paar van die types hebben ook echt geprobeerd om het keizerlijk paleis te bezetten om de uitzending van de overgave te blokkeren.

Okinawa was een soort van de laatste beslissende slag om te kijken of ze nog iets eruit konden halen door enorme Amerikaanse verliezen toe te brengen, in de hoop dat de Amerikanen dan misschien wenste onderhandelen. Het was een Japans bloedbad. De laatste restanten van de vloot waren weg, veel troepen die de grote eilanden konden verdedigen waren dood en de onderzeebootoorlog rondom Japan was inmiddels zo effectief aan het worden dat Japan nauwelijks hun bevolking nog kon voeden.
Helixes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:43:
[...]

Apollo affaire
Israël heeft juist een van de meest heldere nucleaire doctrines. Ze doen niet zo moeilijk over rode lijnen, wel niet, misschien, eerste gebruik van kernwapens wel of niet etc. Het is heel simpel.

Officieel hebben wij geen kernwapens, maar onofficieel wel. Dit moet je niet doen:
Israël militair aanvallen, de IDF verslaan hiermee het voortbestaan van de staat Israël bedreigen. Dan nemen we je mee de dood in. De implicatie hierbij is dat ze er van uit gaan, dat een overwinnaar ook overgaat tot genocide. Dat is helaas niet onrealistisch om te denken...
Wikipedia: Samson Option

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:28

Amphiebietje

In de blubber

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:04:

Israël heeft juist een van de meest heldere nucleaire doctrines. Ze doen niet zo moeilijk over rode lijnen, wel niet, misschien, eerste gebruik van kernwapens wel of niet etc. Het is heel simpel.

Officieel hebben wij geen kernwapens, maar onofficieel wel. Dit moet je niet doen:
Israël militair aanvallen, de IDF verslaan hiermee het voortbestaan van de staat Israël bedreigen. Dan nemen we je mee de dood in. De implicatie hierbij is dat ze er van uit gaan, dat een overwinnaar ook overgaat tot genocide. Dat is helaas niet onrealistisch om te denken...
Wikipedia: Samson Option
Goed, dus eigenlijk hetzelfde soort instelling als je ziet bij een zelfmoordterrorist, alleen dan op landsniveau. :N Geen wonder dat de Evangelisten in de VS denken dat het de weg naar Armageddon is...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Amphiebietje schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:13:
[...]

Goed, dus eigenlijk hetzelfde soort instelling als je ziet bij een zelfmoordterrorist, alleen dan op landsniveau. :N Geen wonder dat de Evangelisten in de VS denken dat het de weg naar Armageddon is...
Dit is oog om oog, tand om tand.
Israël gebruikt die kernwapens pas als ze het niet gaan overleven. Maar dan nemen ze iedereen ook mee.
Ze hebben naar schatting voornamelijk kernwapens in het megaton bereik. Ze kunnen waarschijnlijke elke grote stad in het Midden-Oosten wegvegen. Dat is ook de boodschap.

Dat krijg je ook als je buurlanden je veelal niet eens willen erkennen. Grijs is nooit erkent en bordeaux is erkenning ingetrokken.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/76/Countries_recognizing_Israel.svg/2560px-Countries_recognizing_Israel.svg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:14

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

dawg schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:25:
[...]

een anekdote van Berber vd Woude (op dC):

[...]
Aangezien ik het een eenzijdig op de emotie inspelend verhaaltje vind hier de link naar het echte verhaal en de rechtzaken daarna:
Wikipedia: Killing of Eyad al-Hallaq

De beste man was 32 jaar, luisterde niet naar de politie, vluchtte en werd neergeschoten. De agent is zelfs nog aangeklaagd zoals normaal is in een democratie. Dit had ook zo in USA of in elk ander land kunnen gebeuren waar je verdacht wegrent van gewapende contoleposten.

Sys Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:20:
[...]

Dit is oog om oog, tand om tand.
Daarom vind ik de PvdA motie om geen componenten voor Iron Dome meer aan Israel te leveren ook oerdom. Het voorstel zal natuurlijk nooit uitgevoerd worden, dus het is symboolpolitiek, maar als het echt werkte dan zouden ze riskeren dat Israel zo in het nauw gedreven wordt dat inzet van kernwapens tegen Iran niet ondenkbaar is. We hebben het over potentieel tienduizenden doden die in Israel zouden kunnen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Danfoss schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:23:
[...]

Aangezien ik het een eenzijdig op de emotie inspelend verhaaltje vind hier de link naar het echte verhaal en de rechtzaken daarna:

De beste man was 32 jaar, luisterde niet naar de politie, vluchtte en werd neergeschoten. De agent is zelfs nog aangeklaagd zoals normaal is in een democratie. Dit had ook zo in USA of in elk ander land kunnen gebeuren waar je verdacht wegrent van gewapende contoleposten.
Zoals ik al zei zijn er talloze verhalen als deze. Honderden, duizenden. En de daders zijn echt niet allemaal aangeklaagd, ik durf wel te beweren dat het gros niet is aangeklaagd.

Daarnaast, “het echte verhaal”, ik heb nochtans geen enkele reden om te twijfelen aan Berber vd Woude.

[ Voor 7% gewijzigd door dawg op 21-06-2025 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Spykie schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Er zijn weinig manieren waarmee we nog invloed op Israël kunnen uitoefenen. Onderstaande lijkt mij een prima standpunt van Timmermans en Co. Mijn stem hebben ze.

Van nos.nl;
De ommekeer in de partij is afgelopen week gekomen toen Israël aanvallen uitvoerde op Iran en daarmee het conflict in het Midden-Oosten op een "roekeloze manier" escaleert, aldus Timmermans.

Door het luchtverdedigingssysteem is de Israëlische premier Netanyahu zich volgens de partij "onkwetsbaar" gaan voelen bij aanvallen op andere landen en dat is "volstrekt onaanvaardbaar", zei Timmermans. "We moeten een manier vinden om Netanyahu te laten merken dat hij op het verkeerde pad zit, moet de-escaleren en aan de onderhandelingstafel moet zitten."
Update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVXu1UHrJYdB6S0ppAslP0NdLCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nR4AFKzJUoiymt2umFrJVl9p.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

downtime schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:40:
[...]

Daarom vind ik de PvdA motie om geen componenten voor Iron Dome meer aan Israel te leveren ook oerdom. Het voorstel zal natuurlijk nooit uitgevoerd worden, dus het is symboolpolitiek, maar als het echt werkte dan zouden ze riskeren dat Israel zo in het nauw gedreven wordt dat inzet van kernwapens tegen Iran niet ondenkbaar is. We hebben het over potentieel tienduizenden doden die in Israel zouden kunnen vallen.
Yup en dat moet hier helaas ook beseft worden.
Dit zijn geen conflicten waar je een moreel correcte partij kan aanwijzen. Eigenlijk wil je er ook niet bij betrokken zijn, maar ook als je dat bewust doet, ben je toch indirect betrokken bij deze conflicten door je afwezigheid wat ten voordele of nadele van een of de ander is. Je kan gewoon niet winnen hier. Je kan alleen proberen de schade te beperken via diplomatie. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:59:
[...]

Yup en dat moet hier helaas ook beseft worden.
Dit zijn geen conflicten waar je een moreel correcte partij kan aanwijzen. Eigenlijk wil je er ook niet bij betrokken zijn, maar ook als je dat bewust doet, ben je toch indirect betrokken bij deze conflicten door je afwezigheid wat ten voordele of nadele van een of de ander is. Je kan gewoon niet winnen hier. Je kan alleen proberen de schade te beperken via diplomatie. :/
Wat PVDA-GL hier doet, is Nederland juist direct betrekken bij het conflict. Ze kunnen ook gewoon helemaal tijdelijk niks doen (wat beter is) en samen met het kabinet ervoor kiezen om samen met een aantal andere landen/NAVO een team van diplomaten erheen te sturen om aan te sturen voor een wapenstilstand. Maarja, verkiezingstijd zal ik dan maar zeggen?

Ik weet niet wat PVDA-GL bezielt en waar zij de prioriteiten leggen. Dit is dan ook precies wat mis is met het huidige kabinet en de huidige politieke landschap.

"P R I O R I T E I T E N" stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
American freedom wordt verplaatst.
Eerst naar Guam en daarna mogelijk naar Diego Garcia, waar ze Iran binnen bereik hebben.
Afbeeldingslocatie: https://images.nu.nl/m/pfjxuh4ar07a_std1024/241/0/2050/1537/placeholder-afbeelding-nunl.jpg

Tevens is Amerika begonnen met repatriëring vanuit Israël. Ook zijn Amerikanen opgeroepen om Iran te verlaten. Khamenei ziet de bui waarschijnlijk ook hangen, hij heeft 3 opvolgers aangewezen.

En Trump heeft zaterdagavond een vergadering met de NSC, dan wordt een besluit verwacht van TACO.

[ Voor 21% gewijzigd door TheBrut3 op 21-06-2025 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Monkeydancer schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:28:
[...]

Maarja, verkiezingstijd zal ik dan maar zeggen?
precies dit natuurlijk. Die hele Piri motie is er met 1 uiteindelijk doel; Nederlandse kiezers trekken in Oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19

HollovVpo1nt

I like gadgets

TheBrut3 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:01:
American freedom wordt verplaatst.
Eerst naar Guam en daarna mogelijk naar Diego Garcia, waar ze Iran binnen bereik hebben.
[Afbeelding]

Tevens is Amerika begonnen met repatriëring vanuit Israël. Ook zijn Amerikanen opgeroepen om Iran te verlaten. Khamenei ziet de bui waarschijnlijk ook hangen, hij heeft 3 opvolgers aangewezen.

En Trump heeft zaterdagavond een vergadering met de NSC, dan wordt een besluit verwacht van TACO.
Op flight radar en satelliet foto's zie je dat er behoorlijk wat Amerikaans materieel verplaatst wordt richting het midden Oosten. Ik hou mijn hart vast dat de VS zich niet bemoeit. Irak II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Als het bij Iran blijft. Israel heeft een grenspost met Irak aangevallen omdat daar iemand was die ze uit wilden schakelen. Er is een Iraakse dode. Als ze alle plekken gaan aanvallen waar mensen zijn waar ze vanaf willen, is het straks VS en Israel versus het hele Midden Oosten, minimaal.

En dan geloof ik wel dat Israel niet meer bestaat over 14 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:47
Amphiebietje schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:01:
Als het bij Iran blijft. Israel heeft een grenspost met Irak aangevallen omdat daar iemand was die ze uit wilden schakelen. Er is een Iraakse dode. Als ze alle plekken gaan aanvallen waar mensen zijn waar ze vanaf willen, is het straks VS en Israel versus het hele Midden Oosten, minimaal.

Dat valt wel mee hoor. Alleen Iran is nog een obstakel voor de expansie drift van het Zionistische regime. De rest hebben ze allemaal in hun broekzak, van Noord-Afrika tot China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Iran is inmiddels flink wat slagkracht verloren:
Iran lijkt minder in staat om tegenaanvallen uit te voeren op Israël. Vorig weekend vuurde Iran nog tientallen ballistische raketten af op Israël. Dat aantal ligt inmiddels fors lager. Ondertussen bestookt Israël steeds meer doelen in Iran.

Tijdens zijn eerste tegenaanval vuurde Iran vorige week vrijdag verspreid over zes barrages ongeveer 180 ballistische raketten af op Israël. Dat aantal heeft Iran sindsdien niet meer op één dag gehaald, blijkt uit een overzicht tot vrijdagmiddag. Volgens de Amerikaanse denktank Institute for the Study of War heeft Israël de Iraanse aanvalscapaciteit weten terug te dringen. Israël zou tussen de helft en twee derde van de Iraanse raketwerpers hebben vernietigd.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:37
Danfoss schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:23:
[...]

Laat ik 'm dan maar compleet maken:
Hallaq was heading to a school for students with special needs, and passed through the Lions' Gate checkpoint, where Israeli police officers attempted to stop him and shot at least seven times in his direction. Hallaq fled from the area and hid in a garbage shed nearby, where he was then shot dead by an Israeli officer.

The following day, Hallaq's crying mother confronted a group of Israeli demonstrators, including far-right National Security Minister Itamar Ben Gvir, who called her a terrorist.

The minister and other Israeli police officials expressed their support for the officer. Ben Gvir had been campaigning on loosening open-fire rules and shielding security personnel from criminal prosecution. An Israeli state comptroller report found that only 1.2% of complaints against officers in 2021 resulted in indictments.
De agent is gewoon vrijgesproken voor het vermoorden van deze man.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:37
Amphiebietje schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:01:

Geloof ik niks van, het is niet alsof het de eerste keer is dat Israel zijn buurlanden bombardeert.

Zie bijvoorbeeld Wikipedia: 2019 Israeli airstrikes in Iraq

Israel kan ongestoord zijn gang gaan.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

_Bailey_ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:06:
[...]

precies dit natuurlijk. Die hele Piri motie is er met 1 uiteindelijk doel; Nederlandse kiezers trekken in Oktober
Mij niet gezien, dit rare standpunt van groenlinks/pvda (geen onderdelen meer leveren voor de Iron Dome) zorgt ervoor dat ik serieus op een andere partij ga overwegen te stemmen. Tegenvaller dat Timmermans dit ondersteunt.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:57
*knip*, geen memes graag.

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 22-06-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

c-nan schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:49:
[...]

Geloof ik niks van, het is niet alsof het de eerste keer is dat Israel zijn buurlanden bombardeert.

Zie bijvoorbeeld Wikipedia: 2019 Israeli airstrikes in Iraq

Israel kan ongestoord zijn gang gaan.
Voor het grootste deel omdat Israël veilig onder zijn Iron Dome zit, conventionele wapens zouden geen zin hebben en alleen maar meer vergelding van Israël uitlokken.

Maar Iran heeft nu laten zien dat er best doorheen te komen is, als je maar genoeg de lucht in stuurt.
Ik snap de argumentatie achter de motie van Piri. Maar dat gaat uit van een leider die:
  • De barsten in zijn verdediging/leger ziet en erkent
  • Om zijn bevolking geeft
Bibi zie ik niet hiervoor aan. Dit hele gebeuren is alleen maar begonnen net om de staat in oorlog te houden zodat hij aan de macht kan blijven en niet voor fraude en corruptie de gevangenis in gaat.

Maar goed, de VS stuurt een paar B2s. Dat zou duiden op actieve betrokkenheid. Misschien ook een extra manier van Trump om die lastige NAVO top te ontwijken, omdat hij dat niet leuk vindt en er de aandachtsspanne niet voor heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 22-06-2025 00:52 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
DropjesLover schreef op zondag 22 juni 2025 @ 00:50:
[...]

Voor het grootste deel omdat Israël veilig onder zijn Iron Dome zit, conventionele wapens zouden geen zin hebben en alleen maar meer vergelding van Israël uitlokken.

Maar Iran heeft nu laten zien dat er best doorheen te komen is, als je maar genoeg de lucht in stuurt.
Ik snap de argumentatie achter de motie van Piri. Maar dat gaat uit van een leider die:
  • De barsten in zijn verdediging/leger ziet en erkent
  • Om zijn bevolking geeft
Bibi zie ik niet hiervoor aan. Dit hele gebeuren is alleen maar begonnen net om de staat in oorlog te houden zodat hij aan de macht kan blijven en niet voor fraude en corruptie de gevangenis in gaat.

Maar goed, de VS stuurt een paar B2s. Dat zou duiden op actieve betrokkenheid. Misschien ook een extra manier van Trump om die lastige NAVO top te ontwijken, omdat hij dat niet leuk vindt en er de aandachtsspanne niet voor heeft.
Kan ook een dubbele agenda zijn. Iran staat op derde plek met de meeste oliereserves ter wereld. Levert zeer veel olie aan China en China heeft een heel groot probleem als het conflict blijft dooretteren. Op dit moment gaan ook weer de olieprijzen hard omhoog. Maarja blijft speculatie, maar als Amerika zich direct ermee gaat bemoeien en zich in de oorlog inmengt dan weet ik voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

*knip*, reactie op geknipte reactie

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 22-06-2025 19:40 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
https://edition.cnn.com/w...onflict-06-21-25-intl-hnk

Iran is net gebombardeerd door Amerika.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:19

ManiacsHouse

Scheisse!

Wtf...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxAPBwHRNbVDTLhgk2u1EsrnYj4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xg2aTeXiJ0F11BEy74Yne9Im.png?f=fotoalbum_large

Achterlijk stoer gestoord taalgebruik ook weer van gestoorde (vul maar zelf je verwensingen in, maar ik heb er aardig wat in huis verbaas ik me over) Trump met zijn nare vrienden.
This is an HISTORIC MOMENT FOR THE UNITED STATES OF AMERICA, ISRAEL, AND THE WORLD. IRAN MUST NOW AGREE TO END THIS WAR. THANK YOU!
Wie startte this war in the first place? Wtf?!

[ Voor 18% gewijzigd door ManiacsHouse op 22-06-2025 04:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lashrom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Schijnt geen succesvolle aanval te zijn. Ik gok dat Amerika hiermee Iran wilt provoceren en Iran hiermee de eerste aanval wilt laten uitvoeren wat leidt tot weer een patatje oorlog. Inwoners van Iran die in de buurt van de nuclaire gebieden wonen hebben niks gehoord. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Lashrom op 22-06-2025 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Lashrom schreef op zondag 22 juni 2025 @ 02:27:
[...]

Schijnt geen succesvolle aanval te zijn.
[...]
Het lijkt erop dat je gelijk hebt, want...
Trump spreekt van een "zeer succesvolle aanval". "Fordo is weg."
Bron: nos.nl

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lashrom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Maestro schreef op zondag 22 juni 2025 @ 02:30:
[...]

Het lijkt erop dat je gelijk hebt, want...

[...]

Bron: nos.nl
Van wat ik heb geleerd, is dat NOS dus klakkeloos nieuws kopieert van Amerikaanse nieuwsbronnen. En de laatste paar dagen is mij geleerd dat de nieuwsbronnen echt broodje aap verhalen publiceren.

Wat ik frapant vind, is dat geen enkel Amerikaanse diplomaat/policitus of een van de hogere pieten die geinterviewd wordt daar iets probeert tegen te houden van deze akkefietje met Iran. Alsof ze geprogrammeerd zijn om te zeggen dat ze Iran hoe dan ook gaan aanvallen. Geen enkele poging tot diplomatieke oplossingen. Gewoon hup, actie! Bommen maar. Wie the f... is Amerika? Een land helemaal in het Westen van de wereld die beslist wat er allemaal in de wereld gebeurd. Echt te bizar voor woorden. Dan wanneer Iran platgebombardeerd wordt en de hele land in rep en roer wordt gegooid, komen ze doodleuk vertellen dat ze helemaal geen nuclaire wapens bezitten. Niks geleerd van Irak, Libië en Syrië. Doodleuk even de Midden Oosten ontregelen iedere decennia.

[ Voor 12% gewijzigd door Lashrom op 22-06-2025 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:17
No radioactive material at the targeted sites: Iranian state media

IRNA news agency quotes an official with the country’s public broadcaster as saying: “There are no materials in these three nuclear sites that cause radiation.”

The comment suggests that Iranian authorities may have removed enriched uranium from the facilities before they were bombed.

https://www.aljazeera.com...lear-sites?update=3790646

Didn't they get the memo in Washington. Zou wat zijn mocht dit waar zijn. We gaan het zien de komende dagen. Wel een domme move van de VS.

[ Voor 8% gewijzigd door polli_ op 22-06-2025 03:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Lashrom schreef op zondag 22 juni 2025 @ 02:44:
[...]

Van wat ik heb geleerd, is dat NOS dus klakkeloos nieuws kopieert van Amerikaanse nieuwsbronnen. En de laatste paar dagen is mij geleerd dat de nieuwsbronnen echt broodje aap verhalen publiceren.

Wat ik frapant vind, is dat geen enkel Amerikaanse diplomaat/policitus of een van de hogere pieten die geinterviewd wordt daar iets probeert tegen te houden van deze akkefietje met Iran. Alsof ze geprogrammeerd zijn om te zeggen dat ze Iran hoe dan ook gaan aanvallen. Geen enkele poging tot diplomatieke oplossingen. Gewoon hup, actie! Bommen maar. Wie the f... is Amerika? Een land helemaal in het Westen van de wereld die beslist wat er allemaal in de wereld gebeurd. Echt te bizar voor woorden. Dan wanneer Iran platgebombardeerd wordt en de hele land in rep en roer wordt gegooid, komen ze doodleuk vertellen dat ze helemaal geen nuclaire wapens bezitten. Niks geleerd van Irak, Libië en Syrië. Doodleuk even de Midden Oosten ontregelen iedere decennia.
Het helpt dat zij de lasten niet hebben. Vergeleken met Europa heeft de VS afgerond 0 vluchtelingen opgenomen.

Een nieuwe massale oorlog in het MO zal waarschijnlijk het einde zijn van Europa hoe we het de afgelopen 70 jaar kenden. Niet omdat er teveel buitenlanders komen en we opeens Farsi praten, maar omdat het gewoon het laatste zetje is voor alle extreem rechtse partijen.

May you live in interesting times... :/

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Laatst online: 18:19

HollovVpo1nt

I like gadgets

New York Times live update
A U.S. official, who spoke on condition of anonymity to discuss confidential intelligence, said that multiple 30,000-pound bunker bombs were dropped on Fordo and that initial damage assessments indicated that the facility had been "taken off the table."
Barak Ravid, Global Affairs Correspondent voor Axios :
President Trump tells me in a phone call: "We had great success tonight. Your Israel is much safer now"
Ze hebben het gedaan. Ze hebben het gewoon gedaan. Barbaarse actie van de VS, die wederom als schoothond van Israël opereert. Ongelooflijk. Ik heb geen woorden voor hoe kwalijk dit is. Wat bezielt het westen in hemelsnaam om zo hun ziel te geven voor dat Israël.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

HollovVpo1nt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 03:11:
New York Times live update

[...]

Barak Ravid, Global Affairs Correspondent voor Axios :

[...]

Wat bezielt het westen in hemelsnaam om zo hun ziel te geven voor dat Israël.
*knip* Bij dergelijke gevolgtrekkingen moeten we wegblijven.

Macron etc is ook weer mooi te kakken gezet. Die waren in gesprek met Iran toch? Tenzij dat onderdeel is van het grote spel. Maar kan me haast niet voorstellen.

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 22-06-2025 08:09 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• deregtx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06 15:59
ManiacsHouse schreef op zondag 22 juni 2025 @ 02:26:
Wtf...

[Afbeelding]

Achterlijk stoer gestoord taalgebruik ook weer van gestoorde (vul maar zelf je verwensingen in, maar ik heb er aardig wat in huis verbaas ik me over) Trump met zijn nare vrienden.

[...]

Wie startte this war in the first place? Wtf?!
Deze war is toch al 45 jaar bezig? Gezien Iran al sinds 1979 Terroristen helpt en Financiert. Of is dat maar fun en games volgens jou? Mij lijkt dat gewoon oorlog als een ander land je al 45 jaar probeert te vernietigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:31
Nou nog een stap op de escalatie schaal. De wereld kijkt toe en doet niks. Iran heeft nog wel zwaardere raketten, die gaan ze nu ook gewoon in zetten. Het hele land staat op het spel. Ben benieuwd waf China en Rusland gaan doen.. maar een aanval van Iran op de VS (al dan terroristisch) is zeker mogelijk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Nou mensen jullie alsof Iran out of the blue wordt aangevallen… de verheerlijk van Israël is erg maar hier is het compleet het tegenovergestelde…
Elke jood moet dood is het motto van Iran en co. en ze zetten indirect al jarenlang daad bij woord

[ Voor 25% gewijzigd door Deruxian op 22-06-2025 06:52 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-06 21:23
*knip* reactie op gemodereeerde tekst. Wees ook voorzichtigig met het gebruik van grote woorden. Dat zweept een discussie onnodig op.

Commentaar op Netanyahu en de staat Israël prima. Maar een uiterst complex geopolitieke situatie af doen met zie je wel die joden zitten overal en zorgen voor alle problemen in de wereld is echt walgelijk.

[ Voor 185% gewijzigd door teacup op 22-06-2025 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Laatst online: 15:22
Iran: 'Aanvallen schandalig, hebben eeuwige gevolgen' - https://nos.nl/l/2571678#UPDATE-container-86964233

Israel-Iran war live: Trump says key nuclear facilities ‘obliterated’ in US strikes; Iran says it reserves all options to defend ‘sovereignty’ https://www.theguardian.c...-685785538f0808294ac4b3a4

2 dezelfde berichten waarvan 1 is neutraler gebracht dan de framing van onze NOS. Geen wonder dat samenleving meer polariseert als ons media geen goed journalistiek kan brengen zonder een al te gekleurde bril.

Een lange arm van N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Kist schreef op zondag 22 juni 2025 @ 06:59:
[...]

*knip* Commentaar op Netanyahu en de staat Israël prima. Maar een uiterst complex geopolitieke situatie af doen met zie je wel die joden zitten overal en zorgen voor alle problemen in de wereld is echt walgelijk.
Ja het kan en mag blijkbaar. Direct en indirect.

[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 22-06-2025 08:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
*knip* Reactie op gemodereeerde post

[ Voor 97% gewijzigd door teacup op 22-06-2025 08:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
  • Laatst online: 12:49
Deruxian schreef op zondag 22 juni 2025 @ 06:51:
Nou mensen jullie alsof Iran out of the blue wordt aangevallen… de verheerlijk van Israël is erg maar hier is het compleet het tegenovergestelde…
Elke jood moet dood is het motto van Iran en co. en ze zetten indirect al jarenlang daad bij woord
Iran heeft het hoogste aantal Joodse inwoners in het Midden-Oosten (Israel uitgezonderd, uiteraard). Ze hebben er zelfs een zetel in het parlement.

Het gaat niet om het Joods zijn, het gaat om het bestaan van de staat Israel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:51
Het is nu in ieder geval voor iedereen in het Midden Oosten duidelijk dat je kernwapens nodig hebt als afschrikking.

Zonder kernwapens heb je altijd de kans dat Israel (en/of de VS) je platbombarderen als ze het nodig achten.

Ik zie ook niet hoe Israel op de lange termijn veilig blijft met deze strategie. De haat van praktisch alle landen om hen heen is alleen nog groter geworden. Elke dag worden er nieuwe terroristen geboren. Dat effect merk je natuurlijk alleen pas over een paar jaar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:26

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Mensen hou de gemoederen wat onder controle, geen onwillekeurige relaties leggen tussen Joodse individuen en de Israëlische staat.

Als we mensen alleen maar gaan beoordelen als lid van een groep of als burger van land X of Y dan schuiven we richting gedachtegoed waar we bij weg moeten blijven.

Terug naar een rationele discussie en geen geroep.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:26

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ik vind grappig dat mensen NOS bij halen als voor actuele (objectief) nieuws.... Ik zou zeggen liveuamaps in gaten te houden, hier krijg je van verschillende kanalen / bronnen te zien in een map.

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
Noob_Saibot schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:11:
Ik vind grappig dat mensen NOS bij halen als voor actuele (objectief) nieuws.... Ik zou zeggen liveuamaps in gaten te houden, hier krijg je van verschillende kanalen / bronnen te zien in een map.
En daarnaast The Guardian: https://www.theguardian.c...-in-iran-including-fordow

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik ben bang dat als Iran de bom werkelijk heeft, dat die binnenkort getest gaat worden in Israël.
Of dat er een vrachtwagen met een huisje bij het witte Huis geparkeerd wordt a la Oekraïne :X

Hoewel is het echt niet hoop zou het me niet verbazen en zou ik het ook begrijpelijk vinden.
Nodeloze escalatie door een paar maffia bullebakken.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ik betwijfel of Trump zelf nog wel naar de NAVO top gaat komen, zowel; dat lijkt me een zeer ongemakkelijke bijeenkomst voor met name andere NAVO landen die er zullen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:49
_Bailey_ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:40:
ik betwijfel of Trump zelf nog wel naar de NAVO top gaat komen, zowel; dat lijkt me een zeer ongemakkelijke bijeenkomst voor met name andere NAVO landen die er zullen zijn.
Trump heeft niet heel veel moeite met ongemakkelijke bijeenkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
renegrunn schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Klopt, er zijn zat voorbeelden van.
Doelde meer op andere (Europese) wereldleiders tijdens de top.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Requiem19 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 07:52:
Het is nu in ieder geval voor iedereen in het Midden Oosten duidelijk dat je kernwapens nodig hebt als afschrikking.

Zonder kernwapens heb je altijd de kans dat Israel (en/of de VS) je platbombarderen als ze het nodig achten.
Ik ben bang dat dit de conclusie is.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

FreakNL

Well do ya punk?

deregtx schreef op zondag 22 juni 2025 @ 04:35:
[...]

Deze war is toch al 45 jaar bezig? Gezien Iran al sinds 1979 Terroristen helpt en Financiert. Of is dat maar fun en games volgens jou? Mij lijkt dat gewoon oorlog als een ander land je al 45 jaar probeert te vernietigen.
Zo’n 8-9 jaar geleden was het bijzonder rustig en stonden Westerse bedrijven zelfs op het punt om handel te drijven met en in Iran…. Dus dat was zeker geen permanente oorlog.

Wij stonden ook op het punt een kantoor te openen daar. En wij niet alleen;
https://www.navingocareer...avens-en-watermanagement/

Ik zeg niet dat dat alles opgelost had (verre van) maar de relatie met het Westen was zeker beter geworden als gewone mensen daadwerkelijk met elkaar in contact komen.

Embargo’s zijn korte termijn oplossingen. Daar raak je het gewone volk mee wat dan ook weer makkelijker radicaliseert.

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 22-06-2025 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Laatst online: 12:49
DropjesLover schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:31:
Ik ben bang dat als Iran de bom werkelijk heeft, dat die binnenkort getest gaat worden in Israël.
Of dat er een vrachtwagen met een huisje bij het witte Huis geparkeerd wordt a la Oekraïne :X

Hoewel is het echt niet hoop zou het me niet verbazen en zou ik het ook begrijpelijk vinden.
Nodeloze escalatie door een paar maffia bullebakken.
Zelfs al zouden ze hem hebben (hebben ze niet), dan nog zal Iran niet naar dit middel grijpen. Het is nl. een verdedigingsmiddel, geen aanvalsmiddel, als je tegenstander er ook één heeft.

En een vrachtwagen parkeren bij het Witte Huis is godsonmogelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

*knip* Zoals eerder aangegeven gaan we mensen niet generaliseren als lid van een groep. Dat help deze discussie niets.

[ Voor 121% gewijzigd door teacup op 22-06-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:10
Sandor_Clegane schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:47:
[...]

Ik ben bang dat dit de conclusie is.
Alleen zal het westen dit nooit toestaan c.q. Israël en de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

renegrunn schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Alleen op zijn voorwaarden, waar hij de controle/macht heeft.
Dat heeft hij bij grote bijeenkomsten zoals de NAVO niet.
Plus dat hij ja-knikkers om hem heen wilt/moet hebben zodat hij zich gesterkt voelt. Ook dat gaat bij de NAVO niet helemaal zijn.
En hij heeft een hekel aan lange vergaderingen, dat hebben we ook gezien (eerder weg om bullshit redenen).

Zeg het maar.

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 22-06-2025 09:32 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:34
DropjesLover schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Alleen op zijn voorwaarden, waar hij de controle/macht heeft.
Dat heeft hij bij grote bijeenkomsten zoals de NAVO niet.
Plus dat hij ja-knikkers om hem heen wilt. Ook dat gaat bij de NAVO niet helemaal zijn.
En hij heeft een hekel aan lange vergaderingen, dat hebben we ook gezien (eerder weg om bullshit redenen).

Zeg het maar.
Die komt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:42

dr.lowtune

Deugt niet

Het is wel weer een showcase van Amerikaanse militaire macht, natuurlijk zal er tijdens de NAVO top wel over gesproken worden dat het handelen op deze manier van de VS niet ok is, maar ze geven wel het signaal af dat je ze maar beter aan jouw kant hebt…

Iran kan weinig directs terug doen denk ik, misschien wat extra raketten op Israel, maar verder niks op de korte termijn. Ik vermoed dat we het dus in de vorm van aanslagen gaan zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
wat zou een evt dichtgooien van de Straat van Hormuz door Iran betekenen voor de VS, als reactie van afgelopen nacht? Het is geen directe aanval , maar (internationale) handel (en logistiek) zou wel voor een groot deel stilvallen.

Kan Iran dat sowieso ''zo maar'' doen?

[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 22-06-2025 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-06 21:23
_Bailey_ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:20:
wat zou een evt dichtgooien van de Straat van Hormuz door Iran betekenen voor de VS, als reactie van afgelopen nacht? Het is geen directe aanval , maar handel zou wel voor een groot deel stilvallen.

Met drones en raketten valt best wat te bereiken. Hebben we ook gezien met de houthi's. Op conventionele manier met schepen niet lijkt mij. Als de VS wil jagen ze de Iraanse marine zonder problemen naar de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Kan een goede reden zijn voor de VS om uit de Navo te stappen voor meneer. Kijk eens ze hebben commentaar op onze Oh zo geweldige actie in Iran en ze willen niet eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:29
Het lijkt me niet ondenkbaar dat Iran reeds groeperingen aanwezig heeft in de VS die aanslagen zouden kunnen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Kist schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:23:
[...]

Met drones en raketten valt best wat te bereiken. Hebben we ook gezien met de houthi's. Op conventionele manier met schepen niet lijkt mij. Als de VS wil jagen ze de Iraanse marine zonder problemen naar de bodem.
Iran kan toch ook gewoon zelf de Hormuz kapot bombarderen zodat niemand er meer in kan?
Of is dat onrealistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Met nu hij zijn eigen keutel van 5% (3,5%) ingetrokken heeft, en deze shitshow, schat ik de kans zeer laag in.

Hopelijk komt dat de top ten goede, dat de overige 31 wel ergens uit komen.
_Bailey_ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:20:
wat zou een evt dichtgooien van de Straat van Hormuz door Iran betekenen voor de VS, als reactie van afgelopen nacht? Het is geen directe aanval , maar (internationale) handel (en logistiek) zou wel voor een groot deel stilvallen.

Dreigen is genoeg. Paar incidenten veroorzaken met wat overvliegende drones en niemand durft er meer doorheen.
Niet met schepen vol met olie ter waarde van zo'n 100 miljoen (tot 2 miljoen vaten capaciteit a $60-80/vat).

[ Voor 48% gewijzigd door DropjesLover op 22-06-2025 09:36 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:21
Kist schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:23:
[...]

En zij zijn ook veel kleiner en kunnen soms alsnog veel schade aanrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Jorah_Newstone schreef op zondag 22 juni 2025 @ 04:59:
Nou nog een stap op de escalatie schaal. De wereld kijkt toe en doet niks. Iran heeft nog wel zwaardere raketten, die gaan ze nu ook gewoon in zetten. Het hele land staat op het spel. Ben benieuwd waf China en Rusland gaan doen.. maar een aanval van Iran op de VS (al dan terroristisch) is zeker mogelijk.
Binnenkort zal de Straat van Hormuz wel dicht zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:40
deregtx schreef op zondag 22 juni 2025 @ 04:35:
Langer. In 1953 hebben VS en VK een staatsgreep georganiseerd in iran, waarbij ze de democratische regering vervingen door een politiestaat die meer oog had voor de belangen van de Britse en Amerikaanse olie-industrie. Tijdens die revolutie gingen er geruchten dat het regime van de Shah gebruik had gemaakt van Israelische troepen om opstanden neer te slaan, waar het regime later dankbaar gebruik van heeft gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Langer. In 1953 hebben VS en VK een staatsgreep georganiseerd in iran, waarbij ze de democratische regering vervingen door een politiestaat die meer oog had voor de belangen van de Britse en Amerikaanse olie-industrie. Tijdens die revolutie gingen er geruchten dat het regime van de Shah gebruik had gemaakt van Israelische troepen om opstanden neer te slaan, waar het regime later dankbaar gebruik van heeft gemaakt.
Klopt. En die Shah was een dictator van nogal ongekende proporties die het leven van de Iraanse bevolking zeer moeilijk en onaangenaam maakte.

Dat vond het volk niet zo fijn, en 25 jaar later kwamen die tijdens de Iraanse Revolutie (1978-1979) daartegen in opstand. Met de huidige situatie als gevolg.

In weze is de huidige situatie dus mede aan de VS en de VK te danken, doordat zij een democratische gekozen regering omver geworpen hebben, om een pro-VS/VK dictaror (shah Pahlavi) aan de macht te helpen/houden.

Dit is een truc die de VS overigens wel vaker heeft gehanteerd, het vervangen van democratisch gekozen regeringen door dictators (zie Chili, zie half Midden-Amerika, zie half Afrika), dus heel opzienbarend is het allemaal ook weer niet, maar toch.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:47
Wat dacht je wapens geven aan Mujahideen zodat ze de communistische Russen uit Afghanistan zouden verjagen en die later de Taliban werden.

Amerikaanse politici stoten zich iedere keer weer aan dezelfde steen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

baba420 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:52:
Wat dacht je wapens geven aan Mujahideen zodat ze de communistische Russen uit Afghanistan zouden verjagen en die later de Taliban werden.

Amerikaanse politici stoten zich iedere keer weer aan dezelfde steen.
Klopt. De Taliban is, middels voorgaande organisatie Mujahedeen, getraind én bewapend door de VS zelf.

Overigens ook recenter hoor. Nadat onder Trump-1 de VS zich uit Afghanistan terugtrok en in extreem hoog tempo is er door hen enorm veel militair materieel achtergelaten.

De Taliban maakt daar nu dankbaar gebruik van om de Afghaanse bevolking onder de duim te houden. Met dank aan Trump, als echte vredesduif en vredestichter, voor het achterlaten van alle wapens :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
wildhagen schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:48:
In weze is de huidige situatie dus mede aan de VS en de VK te danken, doordat zij een democratische gekozen regering omver geworpen hebben, om een pro-VS/VK dictaror (shah Pahlavi) aan de macht te helpen.
Ik denk dat we het rustig kunnen hebben over doorlopend geopolitiek beleid. Iran had, en heeft, een grote, hoogopgeleide bevolking, alle mineralen en grondstoffen die je als land maar kunt wensen, een sterke nationale identiteit, en een strategische locatie. Iran heeft alles in zich om de regionale grootmacht van het Midden-Oosten te zijn.

De VS zijn hier mee omgegaan door eerst van Iran een vazalstaat te maken, en later door te proberen Iran zoveel mogelijk te containen.

Merk op dat ze, ondanks 40 jaar handelsembargo, nog steeds een geavanceerde wapenindustrie hebben.

Alleen wordt voor ons als klapvee de geopolitieke strijd verpakt als een oorlog tussen Goed en Kwaad (net zoals de Iraanse regering aan de bevolking vertelt dat ze een heilige strijd voeren tegen het imperialisme/zionisme).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:43
Er is waarschijnlijk veel veilig gesteld vóór de VS-aanval op Fordow
(als deze hoeveelheid vrachtwagens een uitzondering is tenminste)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xCBveUxIeWTiKPkdoTIZ2hV4UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXMmWxEAKm3n7dnvlW7zKLU0.jpg?f=fotoalbum_large

en zoals te verwachten:

Hoeveel suïcide drones zouden mooi verpakt op weg zijn naar de VS? (ter plekke bouwen/aanschaffen kan ook natuurlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 22-06-2025 10:03 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Tens schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:01:
[X]

Hoeveel suïcide drones zouden mooi verpakt op weg zijn naar de VS? (ter plekke bouwen/aanschaffen kan ook natuurlijk)
De Houthis gaan niet de VS zélf aanvallen, maar vrachtschepen die door het Suezkanaal willen varen. En dat is een enorm probleem voor de EU, want dat is de bevoorradingspijplijn voor onze economie. China zal er ook wel een mening over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:43
CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:05:
De Houthis gaan niet de VS zélf aanvallen
Bron: Trust me bro?

In elk geval de schepen idd, maar Iran financiert ook diverse andere clubs (Hamas en co).

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Eens in de 20 jaar moet de VS ergens een oorlog in. Altijd hetzelfde gelazer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Goed dan, als de Houthis de mogelijkheid hadden om in de VS zelf een aanslag te plegen, zouden ze dat inderdaad niet laten. Maar het is een vrij nieuw regime, in tegenstelling tot Iran zelf, dat jarenlang een inlichtingennetwerk heeft kunnen bouwen.

Dus als ze het hebben over aanvallen in hun territoriale wateren, durf ik er wel vanuit te gaan dat ze vooral de scheepvaart gaan frustreren. Wat echt niet zo'n kleinigheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:56
CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:05:
[...]

De Houthis gaan niet de VS zélf aanvallen, maar vrachtschepen die door het Suezkanaal willen varen. En dat is een enorm probleem voor de EU, want dat is de bevoorradingspijplijn voor onze economie. China zal er ook wel een mening over hebben.
Al sinds die houthis zich ermee zijn gaan bemoeien vaart vrijwel alle vracht voor de eu vanuit azie om zuid afrika.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:59:
[...]
Ik denk dat we het rustig kunnen hebben over doorlopend geopolitiek beleid. Iran had, en heeft, een grote, hoogopgeleide bevolking, alle mineralen en grondstoffen die je als land maar kunt wensen, een sterke nationale identiteit, en een strategische locatie. Iran heeft alles in zich om de regionale grootmacht van het Midden-Oosten te zijn.
En niet te vergeten, een anti-westerse religieuze ideologie. De perfecte cocktail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02

tuinïnen

Eventus stultorum magister

JeroenNietDoen schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:24:
[...]

En niet te vergeten, een anti-westerse religieuze ideologie. De perfecte cocktail.
En heeft mede daardoor ook geen bondgenoten. Niet perse door het anti-westers zijn of nucleaire programma. Maar de sjiitische lijn zorgt voor veel spanningen met de Arabische landen. Los van de gesteunde groeperingen zal er ook niemand van belang voor Iran opkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:41:
[...]

De "democratische" regering die toen al een tijdje per decreet regeerde, het parlement naar huis had gestuurd en de laatste verkiezingen de stemmen maar voor een deel hadden geteld.

Wikipedia: 1952 Iranian legislative election
he voting process was stopped by Prime Minister Mohammad Mosaddegh after enough MPs were elected to form a parliamentary quorum (79 out of 136).
En die ontbinding van een parlement was na een referendum met verschillende stemlokalen voor Ja en Nee.
Wikipedia: 1953 Iranian parliamentary dissolution referendum

And to think they once said that computers would take away jobs.

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
De kwestie Israel/Palestina is hier volledig offtopic
Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.