kdekker schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:01:
Dat niet willen luisteren klinkt toch een beetje alsof we in de EU voor willen schrijven
hoe Israel moet handelen. Dat lijkt me primair vallen onder soevereiniteit van een land (net zo goed dat Halsema niets te zoeken heeft in Hongarije en in principe NL steden niets te zeggen hebben over buitenlandbeleid). Dat lijkt me het uitgangspunt en als er dan iets is, waar je volstrekt mee oneens bent, dan heb je volgens mij alleen maar de stille/diplomatieke route.
Er zijn legio internationale verdragen waarin vast is gelegd wat we van andere landen mogen verwachten. Verdrag omtrent de rechten van de mens. Verdrag ter uitbanning van alle vormen van racisme. Verdrag ter voorkoming van genocide. De Geneefse conventie en het bredere oorlogsrecht. Al die dingen. Ik heb steeds het gevoel dat de verwachting van de EU daarop gestoeld gaat.
Dat zijn toch echt zaken die de soevereiniteit een beetje overstijgen.
Die Iron Dome zal vast nu een etra reden geweest zijn voor Israel om de aanval op Iran te wagen. Maar dat laat buiten beschouwing dat die Iron Dome al jaren noodzakelijk is voor de vele raketten die Houthis, Hamas en Hezbollah afschoten/schieten. Dus nu zeggen dat je geen onderdelen wilt leveren, brengt ook dat aspect in gevaar. Je wilt dus een compleet volk laten leiden onder een leider, waar je in van alles mee oneens kunt zijn. Volgens mij is de voorgaande zin een aardig op weg richting de efinitie van antisemitisme. Die kaart wordt mogelijk te snel getrokken, maar in de context van wat een volkvertegenwoordiger zegt (woorden doen ertoe), m.i. niet te ver gezocht.
Piri even daargelaten, is dit natuurlijk wel een erg sterke reductie van het conflict tot die raketten, en Israël's verdediging ertegen. Israël heeft heel veel mogelijkheden gehad andere afslagen te maken in diens houding in deze conflicten. Wat je er ook van vindt, is het niet alleen slachtoffer - integendeel. Ook daar zul je rekenschap van moeten geven.
Nu geloof ik niet dat Nederland een sleutelpositie inneemt in de leveringsketen voor de Iron Dome. Bovendien is het niet zo dat wanneer de motie er doorheen was gekomen, dat plots het hele systeem zou uitvallen. Dat is hyperbolie. Israël, met diens enige trouwe bondgenoot, kan best nog een tijdje voort. Tijd, allicht, om nog eens goed na te denken over haar gehele houding en situatie.
Er wordt al heel veel jaar gesproken en effectief stak Iran een dikke middelvinger op. Gaan wij hier nu op Tweakers bepalen dat Trump dat verdrag hebben opgeblazen? Het is toch Iran die al veel eerder druk doorging met dingen die niet mochten, volgens datzelfde verdrag. Dit is net zoiets als de Hamas aanval in Israel niet meer te noemen en alleen te spreken over het vervolg. Ik neem aan dat je die kant ook beseft.
Trump trok de deal in zonder dat daar direct een duidelijke aanleiding voor was. De reden was, zoals hij dat zij, omdat het een slechte deal was. Over het algemeen wordt aangenomen dat hij dat deed omdat het een overwinning was voor zijn zo gehate voorganger, die hij die glorie niet gunde.
Netanyahu steunde hem in dat besluit.
Er was meer dan voldoende ruimte om non-compliance van Iran op de diplomatieke manier op te lossen. Trump was daar wars van.
Dat Netanyahu allerlei andere belangen en problemen heeft is duidelijk. Ook hij heeft niet het eeuwige leven en vroeg of laat klapt daar de boel ook. Maar ik vraag me af, als er een andere politieke kleur de regering had bepaald, of de keuze om Iran aan te vallen anders had uitgevallen. Mogelijk wel het tijdstip, maar Iran als atoommacht, is om begrijpelijke reden voor Israel onverteerbaar. Je kunt nu al zien dat Iran (direct of indirect) veel meer op Israel afschiet en bewust op vernietiging van deze staat is, dan andersom. In die zin denk ik dat de mensheid beter af is dat Isreal een atoommacht is, dan dat Iran dat zou kunnen gaan worden.
Olmert en Barak hebben zich fel uitgesproken tegen deze oorlog met Iran. Zij zien het als een vergissing. Zeg maar wat dat zou zeggen over een een alternatieve historie.
Of Iran meer afschiet dan Israël weet ik niet, ik heb die getallen nergens gezien. Maar, het statement is wel enigszins misleidend. Immers, om iets te kunnen raken moet Iran veel meer zaken afschieten - iets met een Iron Dome. De verwachte vernietiging is per saldo dus hoedanook lager voor Iran. Wel heeft Iran tot nu toe ontzettend veel zelfbeheersing getoond, door aan te geven te willen stoppen als Israël dat doet; of door niet te kiezen voor voortzetting van campagnes als vergelding van Israëlische missies. Wat voor een nucleaire macht Iran zal zijn is gewoonweg niet duidelijk. Iran moet ook weten dat het wordt weggevaagd wanneer het ze ooit in een first-strike situatie zou inzetten. Die calculus is voor alle nucleaire mogendheden hetzelfde.
Dat er verder geen deal meer mogelijk is met Iran (in plaats van oorlog) zie ik ook als het resultaat van het feit dat Trump zich eenzijdig uit de deal heeft teruggetrokken. Hij is een onbetrouwbare partner gebleken, net als Israël. Ik kan niet genoeg onderstrepen wat voor een kolossale vergissing dat was.
Dat wil niet zeggen dat Iran als nucleaire macht bijzonder verstorend werkt in de regio. Turkije en Saudi-Arabië zullen dan óók wapens willen, en zullen denk ik niet echt tegen te houden zijn. Dat zie ikzelf als een veel groter risico.
Je draait mijn interpretatie om. En dat is wel jammer, want ik mis bij PVDA/GL (en ook bij andere anti-Israel protesten/acties in NL) de bereidheid om in gesprek te gaan. In die zin past het 'stop de levering van spullen' best wel aardig in 'verbreek alle contacten'. En dat onder het motto: we kunnen niet anders. Die ethische kant van zo'n besluit, wat wel tegen Israel, maar niet tegen Turkije, Saudi-Arabië, China, lijkt toch wel dat Israel een andere behandeling krijgt. Wat is daar eigenlijk de reden van dat Piri (en niet alleen zij) wel over Israel spreekt, maar niet over andere landen, met vergelijkbare context.
Israël heeft aangetoond dat er - door Europese landen - niet meer met ze te praten valt. Er is nog één land met welke ze willen praten, en dat is de VS. Dat mag niemand ontgaan zijn.
Maar, je hebt gelijk. Israël is, inderdaad, anders. Israël is een product van Europa en het Westen. Het is één van de laatste uitwassen van het kolonialisme - en in die zin stelt het zich ook zo op. Israël acht zich ook een Westers land. Cultuur-historisch delen we natuurlijk ook veel. Heel veel Israëli's zijn trouwens eerste- of tweede generatie immigrant. Dus ja, de verbondenheid is sterk. Veel sterker dan bij de andere landen die je noemt.
Zie hierboven. Ik zou er naar neigen het onder antisemitisme te scharen. En afreizen naar die plek, zolang je geen politicus bent, moet kunnen, als je ook maar niet de aanleiding van oktober niet vergeet. Als je die niet meer noemt, dan is de valkuil groot dat eenzijdigheid over gaat in het iets ergers. Compassie mag (moet) uiteraard wel. Ik heb niet de illusie dat wij hier op Tweakers, of breder, in NL of EU context de eeuwenoude controverse (die is niet pas gekomen met Netanayu) van buiten de betrokken landen opgelost kan gaan worden. Zeker niet als de wortel/oorzaak van de wederzijdse haat niet weggenomen wordt. Dat zie je ook terug in Iran vs Israel.
De geschiedenis leert echter dat een afgedwongen regime wijziging zelden of nooit goed uitvalt voor de bevolking. Alleen in de afgelopen eeuw zijn er talloze voorbeelden, met Algerije en Irak als vrij recente voorbeelden.
Ehhhh... Natuurlijk kunnen we de antisemitisme-kaart trekken. Die noodrem voor iedere discussie. Laten we die term niet nog verder verwateren - ook daar zijn risico's aan verbonden.
Ik geloof echter niet in regime change. Ik geloof ook niet dat Piri daarin gelooft. Voor mij is het vooral de verwerping van de notie dat Israël nog als bondgenoot moet worden gezien, die met alles wat het doet en laat nog steeds kan rekenen op onze steun in bredere zin van het woord. Acties hebben consequenties, dat moet Israël ook best begrijpen. Nederland heeft niet echt invloed op de acties van Israël, die illusie heb ik echt niet. Maar, als men zich daar zo eigenwijs wil opstellen, dan is de consequentie wel dat hulp steeds verder afkalft. Israël staat er ook zeker niet alleen voor, dat is een verkeerde voorstelling van zaken. Ze hebben daar hun bondgenoot gekozen - het machtigste land ter wereld. Het komt, ook zonder ons, wel goed met ze.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000