My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dank @Mistraller! Ik heb het ook net aangezet (eigenlijk gek dat ik dat niet eerder heb gedaan, maar dacht dat je daarvoor al een dynamisch contract moest hébben), maar weet niet goed wat ik verder moet invullen bij minimal spread, lowest en highest price periods, en en export correction... little help
?
Dat zijn gewoon jouw persoonlijke wensen. Want de spread is het prijsverschil wat jij acceptabel vind om te gaan laden of ontladen, low/high; hoeveel periodes jij wilt aanmerken als laad/ontlaad periode (hangt dus ook van jouw ingestelde vermogens af).Gramser schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:32:
Dank @Mistraller! Ik heb het ook net aangezet (eigenlijk gek dat ik dat niet eerder heb gedaan, maar dacht dat je daarvoor al een dynamisch contract moest hébben), maar weet niet goed wat ik verder moet invullen bij minimal spread, lowest en highest price periods, en en export correction... little help?
Export correction weet ik niet, ik zit nog op een ouwe Gielz maar ik meen dat je daar energiebelasting correctie in kwijt kan en zo.
Maar goed, ik heb zo het vermoeden dat het op github allemaal prima uitgelegd zal staan
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik zou nog wel even goed nadenken/wachten voor dat je je vastecontract opzegd en overstapt naar dynamisch. Momenteel zijn de dynamischeprijzen ook niet echt laag, en vast bied je nu zekerheid, zeker nu periode er aankomt waarbij je meer gaat verbruiken. Persoonlijk zou ik wachten tot feb/maart.Gramser schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:08:
Overigens, iets anders: ik heb nu nog een vast contract maar wil eigenlijk al overstappen naar dynamisch. Opzegboete is twee tientjes, kan ik mee leven. Zou vanaf januari ingaan dan. Is er eigenlijk een mogelijkheid om die Nordpoolsensor al "aan te zetten" om gewoon te kunnen zien wat dure en goedkope uren zijn? Dan gaat het een beetje voor me leven, en kan ik gaan nadenken over wanneer auto te laden en zo.
Helaas loopt mijn vastecontract af per 1okt en ga dynamisch, dus heb verder niets tegen dynamisch. Maar denk er wel even overna in deze roerige tijd.
🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West
Misschien wel goed advies, haast is een slechte raadgever. Ik zou het sowieso pas vanaf januari in laten gaan, maar ik móet uiteindelijk per 1 maart wat kiezen. Vast contract zou in mijn geval zo'n 60 per maand gaan kosten, dynamisch wordt ingeschat op 53,-.
Ik heb wel het idee dat ik met een dynamisch contract minder "moeilijk" hoef te doen tussen auto en batterij. Bij NoM bijten die elkaar als ik de auto op zon wil laden. Bij dynamisch contract kan ik dan makkelijker / is het logischer om beide op te laden als stroom goedkoop is, om maar wat te noemen.
@Mistraller ik vond het op Github niet heel duidelijk nog, maar je helpt me op weg. Dank daarvoor, ik ga me verder inlezen.
Ik heb wel het idee dat ik met een dynamisch contract minder "moeilijk" hoef te doen tussen auto en batterij. Bij NoM bijten die elkaar als ik de auto op zon wil laden. Bij dynamisch contract kan ik dan makkelijker / is het logischer om beide op te laden als stroom goedkoop is, om maar wat te noemen.
@Mistraller ik vond het op Github niet heel duidelijk nog, maar je helpt me op weg. Dank daarvoor, ik ga me verder inlezen.
[ Voor 10% gewijzigd door Gramser op 17-09-2026 12:56 ]
Het voordeel van hogere dynamische prijzen overdag is dat je ook meer krijgt voor teruglevering met PVRemmyB83 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:48:
[...]
Ik zou nog wel even goed nadenken/wachten voor dat je je vastecontract opzegd en overstapt naar dynamisch. Momenteel zijn de dynamischeprijzen ook niet echt laag, en vast bied je nu zekerheid, zeker nu periode er aankomt waarbij je meer gaat verbruiken. Persoonlijk zou ik wachten tot feb/maart.
Helaas loopt mijn vastecontract af per 1okt en ga dynamisch, dus heb verder niets tegen dynamisch. Maar denk er wel even overna in deze roerige tijd.
Komende maanden wordt het alleen maar donkerder dus vang het zonlicht wat je over hebt op, en dan kun je denk ik weinig verkeerd doen. Opladen op de goedkopere momenten kost je ook tijd en energie, en daar win je denk ik in de winterperiode ook niets mee. Vanaf maart gaan je zonnepanelen waarschijnlijk weer lekker opwekken, en misschien je dagelijkse verbruik grotendeels dekken. En dan zou ik pas overstappen.Gramser schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:52:
Misschien wel goed advies, haast is een slechte raadgever. Ik zou het sowieso pas vanaf januari in laten gaan, maar ik móet uiteindelijk per 1 maart wat kiezen. Vast contract zou in mijn geval zo'n 60 per maand gaan kosten, dynamisch wordt ingeschat op 53,-.
Klopt maar er zijn weinig mensen die in de periode van november t/m feb meer opwek hebben dan verbruik....Pakhaas schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:59:
[...]
Het voordeel van hogere dynamische prijzen overdag is dat je ook meer krijgt voor teruglevering met PV
(Maar na mijn kleine stapje offtoppic, kunnen we deze discussie denk ik beter in een ander topic verder voeren🤗)
Excuses, het begon met mijn vraag over de dashboardweergave maar we wijden te ver uit. Dank, stof tot nadenken!
Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.
Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey
Zoek voor andere zaken het juiste topic.
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.
Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey
Zoek voor andere zaken het juiste topic.