[macOS 26 Tahoe] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 22:33
Zwelgje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:35:
[...]

ligt het niet aan, zit hem echt in Safari in deze build. heb het op alle machines (zelfs clean install) en de forums staan er vol mee.

QA is slechter geworden bij Apple, jammer dit
Dat zeg je nu wel, maar er zijn ook veel mensen die dat probleem niet hebben. Ik heb het zelf ook niet. Als ik even snel rondkijk via google lijkt het (vooral?) een probleem te zijn op de laatste Intel en M1 macs.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 13:57

Quakie

quakelen

Zal het eens gaan testen deze week.

Ik teken nergens meer voor

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ThomasG schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:16:
[...]
Dat zeg je nu wel, maar er zijn ook veel mensen die dat probleem niet hebben. Ik heb het zelf ook niet. Als ik even snel rondkijk via google lijkt het (vooral?) een probleem te zijn op de laatste Intel en M1 macs.
Intel kan ik niks over zeggen maar ik heb zowel M1 als M2 mac's en die hebben dit issue beiden.

...ik moet dus upgraden :9

wellicht noemenswaardig: scrolling issues zowel met interne trackpad als externe trackpad (heb beide)

[ Voor 10% gewijzigd door Zwelgje op 15-01-2026 06:06 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:33

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ThomasG schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:16:
[...]
Kun je het probleem eens duidelijk omschrijven? Want ik heb nog nix bijzonders gemerkt op mijn M1-laptop.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 22:33
Hippe Lip schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:19:
[...]

Kun je het probleem eens duidelijk omschrijven? Want ik heb nog nix bijzonders gemerkt op mijn M1-laptop.
Ik heb ook nergens last van. Maar er zijn mensen waarbij Safari traag/niet goed werkt, zoals niet vloeiend scrollen.

• Psql
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20:05
Ik heb met Safari zelfs dat mijn hele Macbook zowat vastloopt na een tijdje. Dan werkte bijna niets meer in MacOS of echt heel erg traag. Vooral als Safari nog open heb staan, Macbook dichtklap en de volgende dag mijn Macbook weer openklap. Al heb ik wel het idee dat het kwam omdat ik wel redelijk wat Tab groups gebruikte. Ik had er zeker last van op mijn M1 Pro Macbook. Op mijn Mac Mini M4 kan ik me niet herinneren of die dat ook deed.

Ben inmiddels al een tijdje overgestapt naar Firefox en daar geen last van dit issue.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Psql schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:18:
Ik heb met Safari zelfs dat mijn hele Macbook zowat vastloopt na een tijdje. Dan werkte bijna niets meer in MacOS of echt heel erg traag. Vooral als Safari nog open heb staan, Macbook dichtklap en de volgende dag mijn Macbook weer openklap. Al heb ik wel het idee dat het kwam omdat ik wel redelijk wat Tab groups gebruikte. Ik had er zeker last van op mijn M1 Pro Macbook. Op mijn Mac Mini M4 kan ik me niet herinneren of die dat ook deed.

Ben inmiddels al een tijdje overgestapt naar Firefox en daar geen last van dit issue.
Zelfs dan heb ik op mijn M1- MacBook nergens last van. Ik laat ‘m regelmatig met veel tabbladen (Safari) open dagen lang aan staan; alleen sluimer in de nacht.

Het lijkt dan toch de samenhang met iets anders te zijn?

<John O`Mill>

• Quakie

Quakie

quakelen

Vandaag Safari tech preview gebruikt. Merkbaar vloeiender dan Safari ! Te kort gebruikt om iets te zeggen over scrollen.

• Quakie

Quakie

quakelen

Nu paar dagen de tech review in gebruik en ik heb het nog niet mee gemaakt dat mijn trackpad niet reageert tijdens het scrollen. Het voelt echt vloeiender.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:54

4POX

Everybody is wired

Tahoe is papercuts.

Ken je dat gevoel. In het verleden zat je op je Apple machine te werken en alles werkte mee. Het was de bicycle for the mind. Nu met tahoe is het de hele tijd papercuts. Je doet CMD-v. Maar niets komt. Je weet zeker dat je in die andere app of file zojuist iets hebt gecopyeerd. Nog maar eens keer. Je begint te twijfelen. Deed ik het verkeerd of is het Tahoe. Dat gevoel heb ik nu de hele tijd.

Opeens activeer je Siri. Je weet niet waarom. Maar toch zie je Siri. Je doet esc en gaat terug naar de finder venster waar je actief was. Die doet niets meer. Sluiten en opnieuw openen om weer werkend te krijgen.

Ook voelt mijn M1 met 16GB merkbaar trager. Downgraden of niet?

AKA Rinkel weblog

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:27
Mijn Macbook m1 merk ik niks van dat die trager is, Siri activeer ik ook nooit per ongeluk(Want die staat gewoon uitgeschakeld).
Volgens mij werkt kopie / plakken bij mij ook gewoon prima, doe het niet veel. maar werkt wel op mijn Macbook.

Ik heb zelf ook 1 met 16gb ram, omdat toen de m1 aan begin echt moeilijk verkrijgbaar was(Ik had weinig keus toen).

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:37

amphora

Websites & Fotografie

Tahoe draait hier als een zonnetje op mijn 16" MacBook Pro M1 Max hoor. Heb wel clean install gedaan (maar dat doe ik vrijwel ieder jaar). Het enige waar ik me aan stoor zijn die grote afgeronden hoekjes van vensters zelfs als ze beeldvullend zijn (en vooral omdat andere apps dat niet doen). Verder qua interface overal aan gewend en dat ging vrij snel.

[ Voor 6% gewijzigd door amphora op 23-01-2026 14:58 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• Hippe Lip

Hippe Lip

4POX schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:27:
Tahoe is papercuts.

Ken je dat gevoel. In het verleden zat je op je Apple machine te werken en alles werkte mee. Het was de bicycle for the mind. Nu met tahoe is het de hele tijd papercuts. Je doet CMD-v. Maar niets komt. Je weet zeker dat je in die andere app of file zojuist iets hebt gecopyeerd. Nog maar eens keer. Je begint te twijfelen. Deed ik het verkeerd of is het Tahoe. Dat gevoel heb ik nu de hele tijd.

Opeens activeer je Siri. Je weet niet waarom. Maar toch zie je Siri. Je doet esc en gaat terug naar de finder venster waar je actief was. Die doet niets meer. Sluiten en opnieuw openen om weer werkend te krijgen.

Ook voelt mijn M1 met 16GB merkbaar trager. Downgraden of niet?
@4POX
Met deze omschrijving ga ik me afvragen of er niet iets mis is met je toetsenbord.
Daar al eens aan gedacht, naar gekeken?

<John O`Mill>

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik trek echt m'n haren uit m'n hoofd van Spotlight in Tahoe. Ik heb gebruik het altijd alleen om snel apps te starten, maar ze hebben er een bende van gemaakt. Je krijgt nu hits op files te zien, terwijl ik al die settings UIT heb staan. Bug? Zowel 'Files' als 'Folders' staat uit, en toch laat ie elke keer files zien.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Hippe Lip

Hippe Lip

Exirion schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:08:
Ik trek echt m'n haren uit m'n hoofd van Spotlight in Tahoe. Ik heb gebruik het altijd alleen om snel apps te starten, maar ze hebben er een bende van gemaakt. Je krijgt nu hits op files te zien, terwijl ik al die settings UIT heb staan. Bug? Zowel 'Files' als 'Folders' staat uit, en toch laat ie elke keer files zien.
Alles eerst AAN zetten, dan computer helemaal afsluiten en weer opstarten en dan weer UIT zetten?

<John O`Mill>

• Donno86
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:48
Zijn er meer mensen met krakende speakers sinds de 26 update?
Zodra ik ook maar een beetje cpu vraag van mn macbook pro lijkt het alsof ik een oude LP draai of een open haard vuurtje heb. Heel vervelend muziek luisteren zo!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tot nu toe heb ik enkel een keer gehad dat het internet (via wifi) even niet leek te werken, terwijl er een verbinding was en het op de iPhone prima werkte. Na een seconde of 30 werkt het dan ineens weer. Dit probleem had ik ook erg vaak ten tijde van Leopard en Snow Leopard, destijds nog een bugmelding van gedaan bij Apple dus ik hoop dat deze vervelende bug niet weer teruggekomen is in macOS.

Buiten dat op mijn Mac Studio M2 Max geen enkel probleem met Tahoe en het is ook niet trager dan Sequoia. Heb wel een clean install gedaan in plaats van een upgrade.

• sparcle
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

sparcle

ondertitel

Zwelgje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:13:
[...]

Safari is inderdaad erg slecht geworden in deze release. op de NL versie kan je ook geen sites meer (op mijn eigen thuislab) bezoeken met een 'self signed certificate' dan krijg je een foutmelding die je niet weg kan klikken. zet je de taal op US dan gaat het wel goed

dat scrollen is ook superirritant, heb ik ook op al mijn Macs. :'(
Heb jij ook dat Safari constant vergeet dat je een self-signed certificaat van je eigen interne systemen had toegevoegd als 'vertrouwd' zelfs?
Om de haverklap moet ik toch weer de meldingen weg klikken. Of weer als 'trusted' toevoegen. Zelfs eigen CA opgezet en die toegevoegd.
(even los van Tahoe. Ik zit nog 15.7.3, want als ik dit draadje lees , ben ik nog niet overtuigd van de overstap naar Tahoe.

signature

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:37
Greatsword schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:55:
van iCloud+ (200GB) voor de standaard "Apple" applicaties en een NAS om de belangrijkste mappen op mijn Mac's synchroon te houden.

Bij elke nieuwe versie van MacOS doe ik gewoon een schone installatie, log ik in bij iCloud en installeer ik de app van mijn NAS om mijn belangrijkste mappen weer terug te synchroniseren. De afgelopen 10 jaar was dat Synology Drive en sinds enkele maanden ben ik overgestapt naar Ugreen NAS voor deze toepassing.
Even in Synology Drive gedoken. Eigenlijk handiger dan TM, alleen de benodigde bestanden en niet de "ballast" van het totale systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door Mini Poeper op 04-02-2026 01:36 ]

• Mini Poeper
Hoe zal ik de NAS inrichten?
- drie partities (backup Mac 1, backup Mac 2 en Photo Library)
- twee partities, voor iedere Mac één
- één partitie met twee mappen (Mac 1 en Mac 2) en Photo Library in diezelfde partitie naast de mappen?

[ Voor 39% gewijzigd door Mini Poeper op 04-02-2026 01:38 ]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mini Poeper schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 00:38:
- één partitie met twee mappen (Mac 1 en Mac 2) en Photo Library in diezelfde partitie naast de mappen?
Bij een NAS werk je niet met partities maar met RAID, gedeelde mappen en gebruikers. Heb je slechts 2 schijven dan kies je voor SHR heb je er 3 of meer RAID5.

Je data staat dan op beide schijven en als er 1 stuk gaat vervang je de schijf.

Qua indeling zou je dan 1 gedeelde map kunnen maken voor TimeMachine, waar beide Macs dan gewoon naar toe kunnen schrijven.

En een andere gedeelde map voor bijvoorbeeld foto’s e.d. ik heb zelf de volgende mappen structuur.

Gebruikersnaam
- Cloud
— Documenten
— Fotografie & Video
- Games
- Etc

De map Cloud en 2 onderliggende worden realtime gesynchroniseerd met de Mac’s via Synology Drive en daarnaast wordt daar op de NAS dagelijks een backup van gemaakt naar een externe NAS. ( Voorheen gebruikte ik Synology C2 Cloud dienst).

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:26
Mini Poeper schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 00:38:
Ik heb NAS per Mac die bij ons thuis rondloopt een eigen map met quota gegeven.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

• Mini Poeper
Greatsword schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:09:
De map Cloud en 2 onderliggende worden realtime gesynchroniseerd met de Mac’s via Synology Drive en daarnaast wordt daar op de NAS dagelijks een backup van gemaakt naar een externe NAS. ( Voorheen gebruikte ik Synology C2 Cloud dienst).
Na jouw bericht eerder en na het zien van een Synology tutorial online kwam ik er achter wat Synology Drive in houdt: backup vanuit de andere kant gedraaid zeg maar. Nooit eerder zo bekeken. Voordeel hiervan vind ik dat je aangeeft wat je wilt backuppen, terwijl je met TM veel moet uitsluiten (ik hoef alleen maar mijn bestanden en documenten).

Geeft Drive ook aan dat er bijvoorbeeld al een week geen backup gedraaid is? Nu met MacBooks lijkt mij dat toch anders dan een standalone iMac die fysiek blijft (aan) staan.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mini Poeper schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Geeft Drive ook aan dat er bijvoorbeeld al een week geen backup gedraaid is? Nu met MacBooks lijkt mij dat toch anders dan een standalone iMac die fysiek blijft (aan) staan.
Mijn Mac’s staan altijd aan of in slaapstand. Synology Drive Client wordt automatisch opgestart mocht je de Mac opnieuw opstarten.

Stel je zet hem wel uit en gebruikt hem een week niet, dan zie je daarna als je opstart in de menubalk dat hij aan het synchroniseren is. Je kan zelfs instellen dat je notificaties krijgt als hij daarmee bezig is.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mini Poeper schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 00:32:
[...]

Even in Synology Drive gedoken. Eigenlijk handiger dan TM, alleen de benodigde bestanden en niet de "ballast" van het totale systeem.
Ik zat recentelijk ook met dat punt. Toen heb ik ervoor gekozen om een 2e hands Mac Mini (M2) te kopen en daar twee externe 3,5” drives aan te hangen. Dat ding hangt hier in het netwerk en mijn vrouw maakt haar backups op de ene externe schijf, ik zelf op de andere. Werkt als een speer.
En alles lekker op het Apple platform.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

En als ik ooit een backup terug wil zetten zou het wel eens kunnen zijn dat dit héél eenvoudig gaat door de betreffende externe schijf los te halen van die Mac Mini en aan de computer/ laptop te hangen waar je de restore wilt doen.
Nooit geprobeerd, maar het zou me niet verbazen.

<John O`Mill>

• Dj Daniel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
Ok ik heb nu sinds 2 weekjes Tahoe draaien. Nu heb ik een leeftijd bereikt dat 'al die veranderingen' allemaal niet meer zo hoeven, maar probeer open-minded te blijven.

Het liquid glass gedeelte allemaal niet super erg (heb een Intel machine, is het daarop minder?). Heb het wel in de settings minder gemaakt, want subjectief gezien, maar misschien zelfs objectief gezien is een halfvage tekst zichtbaar achter een andere tekst NOOIT een verbetering.

Ok, de afgeronde hoeken van vensters. Denk dat het wel een tandje minder had gekund, maar ok. Ik werk veel applicaties gewoon fullscreen in aparte spaces, dus dan heb je er geen last van, maar sommige vensters wel zo groot mogelijk in beeld, dan zijn die afgeronde hoeken wel beetje storend.

Alle menu's hebben nu overal icoontjes voor, dat had niet gehoeven, de icoontjes zijn nu letterlijk waardeloos. (als alles prio heeft dan is niks prio).

Over bovenstaande kan ik mij heenzetten, maar er is 1 ding wat hopelijk ooit anders kan. Alle previews van bijvoorbeeld afbeeldingen (dus spatiebalk) is nu altijd afgerond, wat vreselijk irritant is, want de afbeeldingen zijn gewoon rechthoekig..

Genoeg geschreeuwd tegen de wolk.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!