[macOS 26 Tahoe] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:17:
@_Bailey_ Maar voelt je systeem ook traag aan of niet? Het is juist goed dat je RAM wordt gebruikt en hoe meer je hebt hoe meer MacOS zal gebruiken. Wel zijn Memory Leaks een bekend probleem, maar dan heb je het echt over tientallen GB’s aan 1 applicatie toegekend. Dan kan je het beste de applicatie even geforceerd afsluiten of opnieuw opstarten.
ik wist dat jij (ooit) ging reageren ;) thanks!!

ik begrijp dat MacOS het beschikbare RAM zal gebruiken, maar valt me dus op dat sinds een week of 2 de diverse tabs echt in no time gevuld zijn met overdadig veel RAM.

Echt een totaal ander RAM gebruik dan voorheen.
En inderdaad, Safari afsluiten en weer opstarten helpt, maar is maar tijdelijk.

Ergens hoop ik dat er in 26.4 iets niet goed gaat met Safari en in een toekomstige update verholpen zal worden.

Overige apps op mijn Mac zie ik gewoon normaal RAM gebruik, het is dus echt alleen Safari. Verder voelt alles prima, niet stroperig o.i.d.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
_Bailey_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:20:
[...]

ik wist dat jij (ooit) ging reageren ;) thanks!!

ik begrijp dat MacOS het beschikbare RAM zal gebruiken, maar valt me dus op dat sinds een week of 2 de diverse tabs echt in no time gevuld zijn met overdadig veel RAM.

Echt een totaal ander RAM gebruik dan voorheen.
En inderdaad, Safari afsluiten en weer opstarten helpt, maar is maar tijdelijk.

Ergens hoop ik dat er in 26.4 iets niet goed gaat met Safari en in een toekomstige update verholpen zal worden.

Overige apps op mijn Mac zie ik gewoon normaal RAM gebruik, het is dus echt alleen Safari. Verder voelt alles prima, niet stroperig o.i.d.
Ik zie het maar zo, ongebruikt RAM is nutteloos. Heb zelf 64GB RAM en daar gaat ook ~15GB naar Safari tabbladen toe, heb er wel een stuk of 30 open staan en ben zelf van Wipr weer terug naar Ublock Origin Lite overgestapt.

Zolang mijn systeem gewoon responsive blijft lig ik er niet wakker van ;)

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:27:
[...]

Ik zie het maar zo, ongebruikt RAM is nutteloos. Heb zelf 64GB RAM en daar gaat ook ~15GB naar Safari tabbladen toe, heb er wel een stuk of 30 open staan en ben zelf van Wipr weer terug naar Ublock Origin Lite overgestapt.

Zolang mijn systeem gewoon responsive blijft lig ik er niet wakker van ;)
je hebt ook gelijk, het systeem draait gewoon verder prima hier. Maar toch opmerkelijk dat sinds 2 weken het RAM gebruik in Safari totaal anders is als voorheen.

Ik ga maar lekker genieten van het zonnetje buiten! _/-\o_

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:45

Grin

Ride si sapis.

Als Safari blijft bokken (met geheugen), dan zou ik Safari Technology Preview een proberen.
Het is eigenlijk gewoon Safari, alle iCloud dingen/functies/etc werken 100%, alleen dan wat meer updates. Het is geen beta-software en ik gebruik STP al jaren naar volle tevredenheid. Draait ook gewoon naast Safari, afgezien van die paar 100mb aan extra diskspace (voor de STP installatie) zie ik geen nadelen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-04 14:53

amphora

Websites & Fotografie

Grin schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:22:
Als Safari blijft bokken (met geheugen), dan zou ik Safari Technology Preview een proberen.
Het is eigenlijk gewoon Safari, alle iCloud dingen/functies/etc werken 100%, alleen dan wat meer updates. Het is geen beta-software en ik gebruik STP al jaren naar volle tevredenheid. Draait ook gewoon naast Safari, afgezien van die paar 100mb aan extra diskspace (voor de STP installatie) zie ik geen nadelen.
Niet dat er veel mis is met STP maar het is wel degelijk een beta volgens mij. Is om nieuwe web features te kunnen testen en als het goed werkt komt het naar de release safari, klinkt als beta ;)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

* Gitarist meldt zich ook in dit topic.

Afgelopen weekend eindelijk de stap durven nemen om mijn early 2022 MacBook Pro M2 te updaten van de meest recente versie van Mac OS 15 naar 26.4.
Ik vond de oude niet-liquid glass look beter, maar los daarvan heb ik nog geen bugs of andere negatieve kanten ontdekt!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Gitarist schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:11:
* Gitarist meldt zich ook in dit topic.
Ik vond de oude niet-liquid glass look beter, maar los daarvan heb ik nog geen bugs of andere negatieve kanten ontdekt!
Ik blijf me eigenlijk alleen ergeren aan die corner radius van de windows. Verder vind ik het allemaal wel prima, ook op iOS.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Exirion schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:55:
[...]

Ik blijf me eigenlijk alleen ergeren aan die corner radius van de windows. Verder vind ik het allemaal wel prima, ook op iOS.
Dit zou sinds 26.4 opgelost zijn? Heb je het nog steeds?

Have you tried turning it off and on again?

• franssie
  • Laatst online: 01:07

franssie

Save the albatross

Ik begin nu we tegen een paar MacOs frustraties aan te lopen.
1) FireWire support is eruit gesloopt, dus iPod dan maar via Linux benaderen?
2) Ik kan mijn Android niet mounten (nu kan ik daar wel een FTP server op draaien maar soit dat is lelijk)
Dan vraag ik me echt af waarom Apple zo moeilijk doet. Het begint weer te schuren hier daardoor.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:56
franssie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:50:
2) Ik kan mijn Android niet mounten (nu kan ik daar wel een FTP server op draaien maar soit dat is lelijk)
Mijn oplossing was een USB stick + een USB-C naar normale USB dongle.

En niet vanwege MacOS, maar vanwege hoe ruk de MTP protocol eigenlijk is en hoe frustrerend ik het ben gaan vinden na ruim 15+ jaar.

Zelfs op Windows heb ik regelmatig crashes en vastlopers ermee ongeacht het apparaat, en dan zwijg ik erover als ik back-ups van ene toestel naar de ander kopieer (als ik een nieuwe heb).

Ja ik ben ouderwets en dat bevalt mij prima.

Maar dat was dus mijn oplossing, want de data die dan op zo'n USB stick staat gebruikt dat vervloekte protocol ook niet dan.

• franssie

franssie

Save the albatross

Mizgala28 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:05:
[...]

Mijn oplossing was een USB stick + een USB-C naar normale USB dongle.

En niet vanwege MacOS, maar vanwege hoe ruk de MTP protocol eigenlijk is en hoe frustrerend ik het ben gaan vinden na ruim 15+ jaar.

Zelfs op Windows heb ik regelmatig crashes en vastlopers ermee ongeacht het apparaat, en dan zwijg ik erover als ik back-ups van ene toestel naar de ander kopieer (als ik een nieuwe heb).

Ja ik ben ouderwets en dat bevalt mij prima.

Maar dat was dus mijn oplossing, want de data die dan op zo'n USB stick staat gebruikt dat vervloekte protocol ook niet dan.
probleem is dat ik dan steeds de micro SD kaart uit mijn telefoon moet halen, telefoon uit de hoes, simkaart komt dan ook mee.
Onder Windows en Linux werkt het hier prima, het is een 128 GB kaartje - probleemloos maar Apple wil gewoon niet.
Dus ik begin weer wat minder enthousiast te worden over dit ecosysteem, wel blij met de Neo hardware en Garageband, maar zodra ik dual boot Linux kan draaien weet ik het wel :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mizgala28
franssie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:11:
[...]

probleem is dat ik dan steeds de micro SD kaart uit mijn telefoon moet halen, telefoon uit de hoes, simkaart komt dan ook mee.
Onder Windows en Linux werkt het hier prima, het is een 128 GB kaartje - probleemloos maar Apple wil gewoon niet.
Dus ik begin weer wat minder enthousiast te worden over dit ecosysteem, wel blij met de Neo hardware en Garageband, maar zodra ik dual boot Linux kan draaien weet ik het wel :P
Maar het kaartje zelf gebruikt toch geen MTP (zou niet moeten, tenzij je je telefoon koppelt aan de computer)

Want met hoe ik het doe kan ik op mijn andere toestel (eentje heeft microsd slot) ook alles daarvan kopieren naar de USB stick zonder dat de toestel uit het hoesje moet of de microsd kaart.

Gewoon via File Manager op het toestel zelf.

• franssie

franssie

Save the albatross

Mizgala28 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:20:
[...]

Maar het kaartje zelf gebruikt toch geen MTP (zou niet moeten, tenzij je je telefoon koppelt aan de computer)

Want met hoe ik het doe kan ik op mijn andere toestel (eentje heeft microsd slot) ook alles daarvan kopieren naar de USB stick zonder dat de toestel uit het hoesje moet of de microsd kaart.
ah zo, met een tussenstap. Zou prima moeten werken inderdaad.
Maar ik vind het gewoon stom :+
En echt een gebrek in MacOs. Als in tekortkoming.
En ja er is een betaalde app voor dus kan het technisch prima.

• Mizgala28
franssie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:23:
[...]

ah zo, met een tussenstap. Zou prima moeten werken inderdaad.
Maar ik vind het gewoon stom :+
En echt een gebrek in MacOs. Als in tekortkoming.
En ja er is een betaalde app voor dus kan het technisch prima.
Dat het een gebrek is ben ik mee eens, geen geldige reden om het niet te ondersteunen inderdaad.

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:13
franssie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:50:
Ik begin nu we tegen een paar MacOs frustraties aan te lopen.
1) FireWire support is eruit gesloopt, dus iPod dan maar via Linux benaderen?
Ehm dat zijn 1ste 2 generaties iPods uit 2001/2002, want nieuwere iPods ondersteunen usb.
Dat jij al je antieke museum devices tot in de eeuwigheid wil gebruiken kan, betekend niet dat een Os maker daar rekening mee moet houden :).

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Waarvoor gebruiken jullie dit soort zaken? Een smartphone op mijn computer aansluiten om er data vanaf te halen is iets dat ik ergens in 2018 voor het laatst heb gedaan, volgens mij. Er zijn genoeg makkelijkere alternatieven.

• franssie

franssie

Save the albatross

Carlos0_0 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:50:
[...]

Ehm dat zijn 1ste 2 generaties iPods uit 2001/2002, want nieuwere iPods ondersteunen usb.
Dat jij al je antieke museum devices tot in de eeuwigheid wil gebruiken kan, betekend niet dat een Os maker daar rekening mee moet houden :).
Nano - is dacht ik gen 3 - maar lijkt wel op de een of andere manier een FW driver nodig te hebben, ook al heeft ie een USB aansluiting. Maar ik heb er nog eentje liggen, die ook eens proberen.
Dat gezegd hebbende, veel oudere digitale video en audio apparatuur gebruikt ook nog FW, en dat werkt redelijk standaard in Ubuntu want die heeft de drivers wel, en wie had het ook alweer bedacht omdat het superieur was boven alles? Sony en Apple :P >:)

• franssie

franssie

Save the albatross

Commendatore schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:05:
Waarvoor gebruiken jullie dit soort zaken? Een smartphone op mijn computer aansluiten om er data vanaf te halen is iets dat ik ergens in 2018 voor het laatst heb gedaan, volgens mij.
Omdat het kan, en ik in mijn android voor weinig een extra SD kaart kan plaatsen waar ik enorm veel data op kwijt kan. Mijn Samsung A54 ondersteund 1 TB

EDIT: en die SD kaart kan dan ook makkelijk in mijn tablet om wat films te bekijken die ik op de Neo bewerkt heb, danwel van de Neo direct naar de Tablet.
Er zijn genoeg makkelijkere alternatieven.
welke? In Tahoe kan ik ze niet vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 08-04-2026 23:26 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:17:
[...]

Nano - is dacht ik gen 3 - maar lijkt wel op de een of andere manier een FW driver nodig te hebben, ook al heeft ie een USB aansluiting. Maar ik heb er nog eentje liggen, die ook eens proberen.
Dat gezegd hebbende, veel oudere digitale video en audio apparatuur gebruikt ook nog FW, en dat werkt redelijk standaard in Ubuntu want die heeft de drivers wel, en wie had het ook alweer bedacht omdat het superieur was boven alles? Sony en Apple :P >:)
Apple staat er om bekend om met ‘oude’ zaken te stoppen. Is eigenlijk niet te vergelijken met iets als Windows of Linux.

Zo is macOS 27 ook de laatste versie waar je Rosetta 2 kunt gebruiken om x64 apps te emuleren.

Het heeft ook een voordeel: het houdt zo’n besturingssysteem een beetje beheersbaar. Anders krijg je zoiets als het huidige Windows. :+

• franssie

franssie

Save the albatross

Gr4mpyC3t schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:40:
[...]

Apple staat er om bekend om met ‘oude’ zaken te stoppen. Is eigenlijk niet te vergelijken met iets als Windows of Linux.

Zo is macOS 27 ook de laatste versie waar je Rosetta 2 kunt gebruiken om x64 apps te emuleren.

Het heeft ook een voordeel: het houdt zo’n besturingssysteem een beetje beheersbaar. Anders krijg je zoiets als het huidige Windows. :+
Ik was denk ik een van de eerste die koud overstapte op OSX. dus zonder enige emulatie.
Prima dat het niet standaard in het iOS zou zitten, maar Linux is redelijk clean en l ondersteund het wel, dus...
Windows is een hoofdstuk aparte

edit: en je gaat voorbij aan het USB deel met android

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 08-04-2026 23:49 ]

• Mizgala28
franssie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:44:
[...]

Doet mij een beetje denken aan een reddit post van paar dagen terug, iemand die daar om advies vroeg voor beste FLAC speler op MacOS en bepaalde mensen begonnen met "gebruik Apple Music streaming".

...right

Naja, ik heb zo m'n mening erover als mensen zo beginnen... maar goed, op ten duur kreeg die persoon nog gemenere comments.

Ieder z'n ding, ik werd in het verleden wel vaker voor gek verklaard omdat ik geen cloud gebruik, "ik leef onder een steen" zei iemand zelfs toen (in persoon nota bene).

Ik hou van tech, maar dat betekend niet dat ik blindelings alles ervan omarm (kuch AI kuch).

Maar ik wijk af, sommigen zullen MacOS hierom clean vinden en dat is hun mening.

Ik vind dat zinvol klagen over gebrek van functionaliteit een goed iets is, of het nou MacOS, Windows of Linux is, het "gewoon accepteren" is kudde gedrag.

Dat betekend overiegens niet dat een OS alles maar moet ondersteunen, zolang eentje (zoals Linux) dat wel kan vind ik het voldoende.

Maar over meer basale dingen is dat een ander verhaal, MTP is daar een mooi voorbeeld van.

[ Voor 17% gewijzigd door Mizgala28 op 09-04-2026 00:14 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Mizgala28 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 00:08:
[...]

Doet mij een beetje denken aan een reddit post van paar dagen terug, iemand die daar om advies vroeg voor beste FLAC speler op MacOS en bepaalde mensen begonnen met "gebruik Apple Music streaming".

...right

Naja, ik heb zo m'n mening erover als mensen zo beginnen... maar goed, op ten duur kreeg die persoon nog gemenere comments.

Ieder z'n ding, ik werd in het verleden wel vaker voor gek verklaard omdat ik geen cloud gebruik, "ik leef onder een steen" zei iemand zelfs toen (in persoon nota bene).

Ik hou van tech, maar dat betekend niet dat ik blindelings alles ervan omarm (kuch AI kuch).

Maar ik wijk af, sommigen zullen MacOS hierom clean vinden en dat is hun mening.
Het is zeker clean, de reddit discussie heb ik gelukkig gemist. En Flac speelt toch prima af (bij mij dan tenminste).
Dat is dus de reden dat ik een SD kaart gebruik, minder tot geen cloud en dus media op vakantie van de NAS mee willen nemen op mijn android (want een iPhone met 1 TB is wel wat onbetaalbaar).

• Mizgala28
franssie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 00:14:
[...]

Het is zeker clean, de reddit discussie heb ik gelukkig gemist. En Flac speelt toch prima af (bij mij dan tenminste).
Dat is dus de reden dat ik een SD kaart gebruik, minder tot geen cloud en dus media op vakantie van de NAS mee willen nemen op mijn android (want een iPhone met 1 TB is wel wat onbetaalbaar).
Mijn main toestel heeft helaas geen microsd slot, maar er zit een grote muziek collectie erop.

Andere toestel heeft die optie wel maar ik gebruik die opslag voor andere doeleinden.

Wat FLAC betreft, ik wist dat Apple Music het niet ondersteund omdat iTunes dat ook al niet doet, en de enige reden dat ik naar andere FLAC spelers op MacOS zocht was omdat ik verder wou kijken dan Foobar2000 en VLC, zo vond ik die topic toen.

Nou heb voor al mijn FLAC bestanden ook een MP3 versie dus dat was ook een optie, maar dat terzijde.

Edit: wat MTP betreft, misschien heb je hier wat aan.

https://openmtp.ganeshrvel.com/

[ Voor 5% gewijzigd door Mizgala28 op 09-04-2026 00:39 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:44:
[...]

Ik was denk ik een van de eerste die koud overstapte op OSX. dus zonder enige emulatie.
Prima dat het niet standaard in het iOS zou zitten, maar Linux is redelijk clean en l ondersteund het wel, dus...
Windows is een hoofdstuk aparte

Oké, volgens mij lopen er aan aantal dingen door elkaar, maar goed. Het zit er niet meer in, en mooi dat Linux die ondersteuning nog wel biedt! macOS dus... niet.

En waar ga ik precies aan voorbij?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Mizgala28 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 00:08:
[...]

...right

Ik vind dat zinvol klagen over gebrek van functionaliteit een goed iets is, of het nou MacOS, Windows of Linux is, het "gewoon accepteren" is kudde gedrag.

Dat betekend overiegens niet dat een OS alles maar moet ondersteunen, zolang eentje (zoals Linux) dat wel kan vind ik het voldoende.

Maar over meer basale dingen is dat een ander verhaal, MTP is daar een mooi voorbeeld van.
Er zit voor mij nog wel een verschil tussen het weghalen van ondersteuning voor een protocol dat inmiddels 27 jaar oud is en dat draadje op Reddit. Soms is het gewoon klaar en wordt het tijd om verder te gaan met andere technieken en ontwikkelingen.

Het is ook niet alsof er geen alternatieven zijn of zo. Linux is al genoemd, maar ook macOS Sequoia kan er nog mee overweg. Dat is toch acceptabel?

Ik snap niet zo goed waarom je dat kudde gedrag noemt?

• Mizgala28
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 9 april 2026 @ 00:41:
[...]

Er zit voor mij nog wel een verschil tussen het weghalen van ondersteuning voor een protocol dat inmiddels 27 jaar oud is en dat draadje op Reddit. Soms is het gewoon klaar en wordt het tijd om verder te gaan met andere technieken en ontwikkelingen.

Het is ook niet alsof er geen alternatieven zijn of zo. Linux is al genoemd, maar ook macOS Sequoia kan er nog mee overweg.

Ik snap niet zo goed waarom je dat kudde gedrag noemt?
Blijkbaar snap je mijn hele post niet maar dat terzijde.

Dus dat je het kudde gedrag stukje verkeerd interpreteert is een logisch gevolg daarvan.

Maar dat is verder prima, het was ook niet richting jou bedoeld.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gr4mpyC3t zal allemaal best, maar toen ik de Neo kocht had ik beter verwacht, het komt allemaal wat kreupel over (zoals OSX 0 dat ook deed).
Het niet ondersteunen van flac, android, etc. FW is inderdaad oud maar wordt nog veel gebruikt in de AV industrie.
Goed dat het voor jou werkt omdat je zonder die audio interfaces kan, prima.
En een oudere versie van het OS draaien kan natuurlijk ook wel, lang leve de-innovatie.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!