Greatsword schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:55:
Bij elke nieuwe versie van MacOS doe ik gewoon een schone installatie, log ik in bij iCloud en installeer ik de app van mijn NAS om mijn belangrijkste mappen weer terug te synchroniseren. De afgelopen 10 jaar was dat Synology Drive en sinds enkele maanden ben ik overgestapt naar Ugreen NAS voor deze toepassing.
Das nogal een bult werk, als je het hebt over een laptop waar bijna 1TB aan bestanden op staat?
Veel mensen zijn ook te spreken over
https://www.backblaze.com/cloud-backup/personal daarbij kan je eigenlijk onbeperkt backups maken (ook van eventuele externe harde schijven die je aan je Mac koppelt) qua prijs sowieso een stuk voordeliger dan Apple's iCloud+ en ze hebben zelfs Time Machine backup integratie.
Maar dat lijkt me juist een vertragende factor, zowel bij het maken van een backup, maar vooral als je een restore moet doen. Ik heb maar een 100Mbit/s verbinding…
Ja, zo’n lokale T5 heb ik voor mijn eigen laptop ook, maar dat geeft me toch niet echt het veilige gevoel. Vandaar dat ik meer zekerheid zoek.
Zoals ik al zei: ik ben bank dat een backup (en zeker de restore, als dat ooit nodig is) nogal traag zal gaan met een 100Mbit/s internetverbinding? In de praktijk haal je die snelheid nooit echt door overhead. Iemand daar ervaring mee?
Zelf heb ik een gemixte constructie. Voor belangrijke zaken gaat alles naar een Synology (met Synology Drive). Denk aan contracten, afschriften, enzovoorts. Ook foto’s gaan vanaf iCloud naar de Synology als back-up.
Ja, voor mezelf dupliceer ik ook de belangrijkste bestanden naar een cloud. Het probleem (lees: mijn angst) zit ‘m in de hele Addobe Lightroom-configuratie van mijn vrouw, zoals ik hierboven schetste.
De reden dat ik het zo doe, is omdat iCloud simpelweg lekker integreert met de rest. Dat ervaar ik met Synology minder. Dat is dus niet zo heel erg, want het is vooral incidenteel dat ik dit soort data nodig heb.
Dank je voor je ervaring met Synogogy. Met mijn QNAP ging het ook redelijk, maar onderaan de streep toch niet helemaal perfect. Zal je net zien dat je een hickup hebt op het moment dat je je backup echt nodig hebt.
Dank voor jullie reacties. Al met al twijfel ik dus nog steeds. Ik zal bij het Lightroomtopic ook eens te rade gaan over het backuppen en waar ik precies op moet letten.
En als iemand (met een niet al te snelle internetverbinding ervaring heeft met het maken van een full backup online, dan hoor ik dat ook graat.