[macOS 26 Tahoe] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
hk12nl schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:30:
[...]

Is dat eigenlijk standaard? Mij is het nog niet opgevallen namelijk 🙈
Yes,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbxwBfRr1MbVhF12hfjymF_dAT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KrcfBdkiTFz0STdamRDGs6cm.png?f=fotoalbum_large

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:03

amphora

Websites & Fotografie

Lyca schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:19:
Een van de zalige changes is that the top bar nu transparant is met de achtergrond. Eindelijk :D
Één van de eerste dingen die ik juist had uitgezet _O-
Is inderdaad mooi als je alleen je bureaublad ziet maar zodra je één venster gemaximaliseerd hebt begint het mij te storen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• 4acesNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-11 17:34
Zo! Tahoe geïnstalleerd op mijn MacBook Pro M4 Pro. En ik vind het verschrikkelijk. Die ronde hoeken slaan werkelijk nergens op. Op de iPhone werkt het. Kg soort van samen met de vorm van het scherm. Hier heb je rechthoekige schermen als monitor. Het voelt steeds
Under als een computer aan en meer als een iPhone of iPad. Ik vind het niks.

Ik heb er nog niet veel mee gewerkt. Behalve met mijn reguliere apps die ik gebruik. Dus ga nog wel even experimenteren. Eerste indruk is letterlijk walging. Haha.

• Greatsword
  • Niet online
4acesNL schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:37:
Zo! Tahoe geïnstalleerd op mijn MacBook Pro M4 Pro. En ik vind het verschrikkelijk. Die ronde hoeken slaan werkelijk nergens op. Op de iPhone werkt het. Kg soort van samen met de vorm van het scherm. Hier heb je rechthoekige schermen als monitor.
Hoezo niet dan? Als ik kijk naar mijn hardware op mijn bureau dan hebben die ook allemaal afgeronde hoeken (MBP, Studio Display, Magic Keyboard, Magic Trackpad).

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05

MazeWing

The plot thickens...

Greatsword schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:59:
[...]

Hoezo niet dan? Als ik kijk naar mijn hardware op mijn bureau dan hebben die ook allemaal afgeronde hoeken (MBP, Studio Display, Magic Keyboard, Magic Trackpad).
De radius van de MacBook Pro (M4) is in ieder geval anders dan die van de vensters. De vensters zijn "ronder". Ik neem aan dat dit bij meer MacBooks het geval zal zijn.

Ik zelf ben ook niet niet helemaal overtuigd door Tahoe. Sommige zaken zijn mooi maar andere zaken zijn echt belachelijk lelijk en/of slecht uitgewerkt. En heel eerlijk: als ik het allemaal had geweten had ik de update NIET gedaan. Ik heb alleen geen zin om alles opnieuw te installeren om te downgraden...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:36
Over die rondingen vind ik het nog ergerlijker dat applicaties blijkbaar zelf mogen bepalen welke graden ze aanhouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXHbnkaZAZgj0qs58puQZacwc0Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fZRn4GWcMeZJLYKzF65cM7QE.png?f=user_large

Grijs is Signal, blauw is Outlook en rood is Safari...

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pendora schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:07:
Over die rondingen vind ik het nog ergerlijker dat applicaties blijkbaar zelf mogen bepalen welke graden ze aanhouden:
[Afbeelding]

Grijs is Signal, blauw is Outlook en rood is Safari...
Die zullen als ze zin hebben vast nog wel bijwerken.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:32
THE_BASE schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:54:
[...]

Die zullen als ze zin hebben vast nog wel bijwerken.
Dat het nog bijgewerkt moet worden zegt al iets over de consistentie die Apple (niet) implementeert op macOS. Op iOS en iPadOS is dit nooit een probleem geweest. Beter stoppen ze ook wat tijd in dit soort lullige implementaties om het systeembreed toe te passen.

Inmiddels zou het toch wel mogelijk moeten zijn om een keer met een macOS-versie op basis van de mobiele besturingssystemen te komen. De architectuur is inmiddels al wat jaren hetzelfde en iPad-apps werken in principe ook prima op macOS.

Have you tried turning it off and on again?

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:58:
[...]

Dat het nog bijgewerkt moet worden zegt al iets over de consistentie die Apple (niet) implementeert op macOS.
Dit lijkt bij de developers van de applicatie te liggen. Apple's eigen apps hebben allemaal dezelfde ronding. Ik vermoed dat Apple die nieuwe ronding niet wil forceren (ondanks dat ze dat technisch vast kunnen) omdat sommige applicaties daar niet voor ontworpen zijn, denk aan knoppen die in de andere hoeken staan.

• THE_BASE
  • Niet online
Tom schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:39:
[...]

Dit lijkt bij de developers van de applicatie te liggen. Apple's eigen apps hebben allemaal dezelfde ronding. Ik vermoed dat Apple die nieuwe ronding niet wil forceren (ondanks dat ze dat technisch vast kunnen) omdat sommige applicaties daar niet voor ontworpen zijn, denk aan knoppen die in de andere hoeken staan.
CleanMyMac is toch ook een voorbeeld van een totaal andere UI. Je hoeft je volgens mij niet te houden aan de richtlijnen, maar op termijn zullen devs dat wel gaan doen.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Tom
  • Niet online

Tom

THE_BASE schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:47:
[...]

CleanMyMac is toch ook een voorbeeld van een totaal andere UI. Je hoeft je volgens mij niet te houden aan de richtlijnen, maar op termijn zullen devs dat wel gaan doen.
Klopt, Apple heeft standaard componenten, maar je kunt er vanaf wijken. Op iOS zie ik in third party apps ook de oude en nieuwe Liquid Glass-tabbar door elkaar (Slack is sinds de laatste update ook over op de nieuwe). Verder zijn het puur richtlijnen, ze hebben goede documentatie op https://developer.apple.com/design/.

• Gr4mpyC3t
Tom schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:39:
[...]

Klopt, maar dit soort basale zaken zoals een ronding mag/moet echt afgedwongen worden. Ik ben het met je eens dat er een vorm van vrijheid moet zijn om een applicatie te ontwerpen, maar dat vind ik iets anders dan dit. Op iOS/iPadOS zie je dit soort zaken echt niet terug hoor.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05

MazeWing

The plot thickens...

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:26:
[...]

Klopt, maar dit soort basale zaken zoals een ronding mag/moet echt afgedwongen worden. Ik ben het met je eens dat er een vorm van vrijheid moet zijn om een applicatie te ontwerpen, maar dat vind ik iets anders dan dit. Op iOS/iPadOS zie je dit soort zaken echt niet terug hoor.
Omdat het daar: niet houden aan design language = niet in de App Store.

Maar laten we het er op houden dat Apple nog aardig wat werk heeft te doen rondom macOS 26 Tahoe en iOS26.... |:(

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• 4acesNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-11 17:34
Die dark mode in Tahoe is echt vreselijk. Het zag er voorheen gewoon goed strak uit. Het zag eruit als een computer OS. Dit ziet er uit als een iPhone on steroids. Het zal wel wennen en slijten. Maar ik ben er niet blij mee.

- edit - Gelukkig kun je meteen en ander instellen. Maar Apple is de (design) weg wel kwijt.

[ Voor 17% gewijzigd door 4acesNL op 28-09-2025 20:33 ]

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:47
Zojuist melding op m'n mac dat Tahoe 26.0.1 beschikbaar is.

Idempotent.

• MainframeX
Hier wordt inmiddels ook alle apps in spotlight gevonden. Geen idee of het nou de update of een reboot is geweest. Ben in ieder geval wel content want het was goed irritant. :p

Idempotent.

• Kafka
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 18:30
In donkere modus is het wel erg pikzwart. Vorige versie had nog wat grijstinten meen ik mij te herinneren maar weet het niet zeker.

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 21:40
Weet iemand wanneer meestal een image van een nieuw macOS in de App Store wordt aangeboden, in dit geval voor Tahoe? Wel weer eens zin in een clean install :)

[ Voor 15% gewijzigd door rudyman85 op 02-10-2025 09:15 ]

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

rudyman85 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:15:
Weet iemand wanneer meestal een image van een nieuw macOS in de App Store wordt aangeboden, in dit geval voor Tahoe? Wel weer eens zin in een clean install :)
Die haal ik altijd via https://mrmacintosh.com/m...load-directly-from-apple/

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 21:40

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11 20:03
rudyman85 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:15:
Instellingen>algemeen> opnieuw instellen.

dan reset hij deze hele handel naar fabrieksinstellingen en heb je een clean installatie. scheelt je omslachtige dingen doen als Internet restore of via een Usb stick een restore doen (deed ik vroeger ook hoor, maar dit is makkelijker en vele malen sneller)

A wise man's life is based around fuck you

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Zijn er hier mensen die Tab Groups in Safari gebruiken? Ik krijg het idee dat het een krachtige feature is, maar ik kan er maar geen use case voor verzinnen. Ik heb vooral het idee dat de wereld bestaat uit twee soorten mensen: mensen die keurig hun tabjes sluiten en chaoten met 100'en tabs open. Voor die laatste groep snap ik dat het groeperen handig kan zijn. Ik hoor 'helaas' bij die eerste groep. Wat zijn voordelen van Tab Groups ten opzichte van favorieten (en die in mapjes stoppen)?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Mog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:27:
Zijn er hier mensen die Tab Groups in Safari gebruiken? Ik krijg het idee dat het een krachtige feature is, maar ik kan er maar geen use case voor verzinnen. Ik heb vooral het idee dat de wereld bestaat uit twee soorten mensen: mensen die keurig hun tabjes sluiten en chaoten met 100'en tabs open. Voor die laatste groep snap ik dat het groeperen handig kan zijn. Ik hoor 'helaas' bij die eerste groep. Wat zijn voordelen van Tab Groups ten opzichte van favorieten (en die in mapjes stoppen)?
Ja ik. En ik hoor ook bij de eerste groep ;)
Als ik aan een website aan het werken ben heb ik een tabgroep voor dat project. Als ik dan op linkjes klik vanuit chats of mail vervuilen die de tabgroep niet en werk ook regelmatig aan meerdere projecten dus dan hou ik netjes alle geordend per project.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

amphora schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Ja ik. En ik hoor ook bij de eerste groep ;)
Als ik aan een website aan het werken ben heb ik een tabgroep voor dat project. Als ik dan op linkjes klik vanuit chats of mail vervuilen die de tabgroep niet en werk ook regelmatig aan meerdere projecten dus dan hou ik netjes alle geordend per project.
Dus je gebruikt het voor een sessie of een dag? Gooi je de tab groepen dan weer weg?

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Mog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:27:
[...]

Dus je gebruikt het voor een sessie of een dag? Gooi je de tab groepen dan weer weg?
Zolang het project loopt hou ik de groep, kan weken duren soms.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

amphora schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

Zolang het project loopt hou ik de groep, kan weken duren soms.
En waarom zou je dan niet een mapje aanmaken met 'Project Y' en daarin de pagina's opslaan? Ik merk dat ik echt worstel met het verschil zien tussen Tab Groups en favorieten in mapjes.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 20:18
Tabgroups is niet nieuw toch voor tahoe?

©2004

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

hk12nl schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Tabgroups is niet nieuw toch voor tahoe?
Nee, maar er is geen algemeen Safari of macOS topic. Dus dan maar in het meest recente macOS topic dacht ik.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Mog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

En waarom zou je dan niet een mapje aanmaken met 'Project Y' en daarin de pagina's opslaan? Ik merk dat ik echt worstel met het verschil zien tussen Tab Groups en favorieten in mapjes.
Tabblad groep is mijn mapje. En met één klik switchen tussen projecten is wel fijn. Of switchen tussen werk en uitstelgedragwebsiteszoalstweakers...

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 20:18
Mog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Nee, maar er is geen algemeen Safari of macOS topic. Dus dan maar in het meest recente macOS topic dacht ik.
Ik gebruik het op iOS nog wel eens. Vind het wel handig maar ruim ook weer snel op. Net als met leeslijst. Super handig maar ik vergeet vaak dat ik het daar ingezet heb

©2004

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04
Mog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

Ik heb gebruik ze ook. Het voordeel tov een mapje met opgeslagen url is dat de tabgroep al open staat waardoor je er veel sneller in werkt. Ik heb laatst een tabgroep naar een mapje ‘verplaatst ‘ en daar kijk ik nu nooit meer naar. Ik gebruik de tabgroepen om projecten of interesses apart top of mind te houden. Voorbeeld, ik heb een tabgroep met plekken, restaurants, speeltuinen, musea waar we graag heen willen. Daar kijk ik regelmatig in en plan dan ook iets. Dat zou in een mapje met bookmarks niet gebeuren, die zou ik vergeten.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Kassad schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:43:
[...]

Ik heb gebruik ze ook. Het voordeel tov een mapje met opgeslagen url is dat de tabgroep al open staat waardoor je er veel sneller in werkt. Ik heb laatst een tabgroep naar een mapje ‘verplaatst ‘ en daar kijk ik nu nooit meer naar. Ik gebruik de tabgroepen om projecten of interesses apart top of mind te houden. Voorbeeld, ik heb een tabgroep met plekken, restaurants, speeltuinen, musea waar we graag heen willen. Daar kijk ik regelmatig in en plan dan ook iets. Dat zou in een mapje met bookmarks niet gebeuren, die zou ik vergeten.
Maakt sense. Ik gebruik de notes app of leeslijst voor dat soort scenario's.

Ik heb nu een Tab Group met nieuws (NRC, Tweakers, MacRumors en Brickset) aangemaakt. Maar als ik vervolgens een tab in die groep sluit is ie permanent weg. Dat vind ik irritant gedrag :P

• CarolV
  • Niet online
Ah Bloody hell,krijg mijn @live.nl niet ingesteld op de Apple mailapp?
Hoe dan, wat doe ik fout?

• Greatsword
  • Niet online
CarolV schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:34:
Exchange al geprobeerd?

• CarolV
  • Niet online
Doet het ook niet en imap velden zijn ook leeg😎

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:12
Firefox loopt soms compleet vast na sleep sinds Tahoe.

• CarolV
  • Niet online
CarolV schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:34:
Effe mezelf shameless quoten want heb een update!😎Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrHzGGZmGtat8uiKnJnhWA1fzl0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sgCRSbsNFwb9iZXnyduog58z.jpg?f=user_large
Dit was de boosdoener deze popup die dus niet kwam waardoor ik mijn @live.nl e-mail niet kon toevoegen!😎

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:49
M'n accuduur is echt compleet afgeslacht sinds Tahoe. Ik knipper met m'n ogen en er is weer een procent weg, bij wijze van spreken. En dat terwijl ik helemaal geen intensieve dingen doe. Net maar eens 26.0.1 geïnstalleerd, hopelijk wordt het daar beter van...

• Greatsword
  • Niet online
vickypollard schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:27:
M'n accuduur is echt compleet afgeslacht sinds Tahoe. Ik knipper met m'n ogen en er is weer een procent weg, bij wijze van spreken. En dat terwijl ik helemaal geen intensieve dingen doe. Net maar eens 26.0.1 geïnstalleerd, hopelijk wordt het daar beter van...
Op welk apparaat? Welk jaar? Hoeveel laadcycli? Wat zie je allemaal bij Activiteitenweergave onder het tabblad energie?

• vickypollard
Greatsword schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Op welk apparaat? Welk jaar? Hoeveel laadcycli? Wat zie je allemaal bij Activiteitenweergave onder het tabblad energie?
Is er een specifiek aantal laadcycli waarbij het acceptabel is dat een MacOS update ineens je accuduur vernietigt? :+ Geen problemen onder de vorige versie.

• Greatsword
  • Niet online
vickypollard schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Is er een specifiek aantal laadcycli waarbij het acceptabel is dat een MacOS update ineens je accuduur vernietigt? :+ Geen problemen onder de vorige versie.
Zoek het dan maar zelf uit, hier komen om alleen maar te klagen heeft geen nut.

• vickypollard
Het topic heet "Ervaringen & discussie". Dit is mijn ervaring (y)

• Greatsword
  • Niet online
vickypollard schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:38:
Het topic heet "Ervaringen & discussie". Dit is mijn ervaring (y)
Ja en je kan ook zoals ik in oplossingen proberen te denken in plaats van problemen ;)

• vickypollard
For what it's worth: de update lijkt wat gefixt te hebben. Of het batterijpercentage hangt nu :P

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Al een tijdje problemen met mijn Terramaster nas, na de Tahoe install,
ik kan geen bestanden via de Finder direct kopiëren naar nas, krijg constant een 8062 error.

Nas is goed gemount, en kon voor Tahoe probleemloos kopiëren,
Ook Time machine werkt vlekkeloos.

• MainframeX
@vickypollard Ik heb dit zelf ook gehad. Ik heb echt nog wel 1,5 - 2 weken gehad dat m'n M1 Pro macbook pro goed warm werd met alleen maar wat browsen, neovim in de terminal, vpn aan en wat office werk. Niks bijzonders qua gebruik. Batterij was steevast binnen 3 uur leeg. Activity monitor of top lieten niets bijzonders zien.

Wat ik zo af en aan lees is dat MacOS vanalles indexeert na een major update en dat dit soms echt idioot lang kan duren. Het is nu al een tijdje weer dat ik gewoon de hele dag kan werken op één acculading.

Hopelijk hersteld dit bij jou ook vanzelf.

[ Voor 15% gewijzigd door MainframeX op 11-10-2025 00:26 ]

Idempotent.

• Visserindepeel
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01-11 13:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOJUGWRlnP0EqMhjOG53JTYIaDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spN1l8jvlVxDEteET9vgtqrp.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het probleem met mijn I-Mac apple m4 (chip) Tahoe 26.01 dat bij de knoppenbalk de knoppen niet naar behoren functioneren! Sommigen zijn niet meteen actief en laten geen muisover effect zien dus ik moet als het ware 2 x klikken voordat de gekozen optie gedaan wordt, dit gebeurd hoofdzakelijk bij de “Finder” & bij de filemanager “Forklift”.

Ik vraag me af of ik de enige ben met dit probleem en of iemand de oplossing weet?
Bedankt voor het lezen en de eventuele oplossing.

• vickypollard
@Visserindepeel voor de zekerheid: 26.1 of 26.0.1?

Ik zit namelijk op 26.0.1 (ik zie nog geen 26.1) en hier ziet het er zo uit, wat al helemaal anders is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72N9Ggz6AHYyf7Jyxz2UPuHcE5g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JHp589t2ecua5Lq92GHTOdnG.png?f=user_large

Ze werken wel meteen, dat dan weer wel.

[ Voor 6% gewijzigd door vickypollard op 12-10-2025 10:37 ]

• Psql
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:13
Lijkt vooral niet te werken als je je toolbar customized. Had net ff de delete button toegevoegd en die blijft inderdaad ook hier inactief.

• vickypollard
Dat geeft hier zo te zien geen enkel probleem. Met meerdere buttons geprobeerd, ook tekst + icon aan gezet, Finder opnieuws gestart, etc. maar alles werkt meteen.

• Visserindepeel
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01-11 13:07
vickypollard schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:37:
@Visserindepeel voor de zekerheid: 26.1 of 26.0.1?

Ik zit namelijk op 26.0.1 (ik zie nog geen 26.1) en hier ziet het er zo uit, wat al helemaal anders is:

[Afbeelding]

Ze werken wel meteen, dat dan weer wel.
Ik ook 26.01 (type foutje) moet toch echt eerst 1x klikken of bepaalde <toetsen> indrukken voordat ze actief worden.

• CarolV
  • Niet online
Tabgroep voor werk en 1 voor Privé;)
Dat zou er wel een kunnen zijn;)

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb het eens geprobeerd, maar m’n OCD wil er niet aan. :+

Ik vind het onoverzichtelijk en hoor ook bij de eerste groep. Heb sowieso nooit veel tabs open staan, zou niet weten waarom ik dat zou willen.

• vickypollard
Ik gebruik af en toe tab groups in Brave tijdens het werk. Dat doe ik dan vooral om gerelateerde tabjes gebundeld te houden en eventueel tijdelijk te verbergen door de groep in te klappen. Het kan soms voorkomen dat er meerdere dingen tegelijk lopen en dat ik later nog eens terug moet naar iets. Dan wil ik niet steeds weer drie of vier tabjes opnieuw moeten openen.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:17
Net de upgrade gedaan. Eigenlijk maar twee dingen die ik echt anders zou willen.

- Ronde hoeken vierkant maken in ieder geval als ik het scherm maximaliseer/ vul (dus niet volledig scherm, de werkbalk blijft zichtbaar en daar zit mijn probleem).
- Ik vind de meekleurende werkbalk van Safari echt niet prettig. Is dat echt niet uit te zetten?

[ Voor 14% gewijzigd door 911GT2 op 15-10-2025 09:32 ]

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

911GT2 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:02:
- Ik vind de meekleurende werkbalk van Safari echt niet prettig. Is dat echt niet uit te zetten?
Safari -> Instellingen... -> Tabbladen -> Toon kleur in tabbladbalk

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:23

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

TIP

De Muziek-app in Tahoe plaatst de afspeelknoppen van het hoofdvenster onderaan, waardoor de lijst met nummers gedeeltelijk wordt bedekt.

Ik vind dat niet fijn, en erg onhandig.

Oplossing:
Je kunt Liquid Glass per app uitschakelen. Stop de Muziek-app, open de Terminal-app en voer de opdracht in.

defaults write com.apple.Music com.apple.SwiftUI.DisableSolarium -bool YES

Start vervolgens de Muziek-app opnieuw op. Dit maakt de twee meest schadelijke wijzigingen in de app in mijn ogen ongedaan: de bedieningselementen worden teruggezet naar hun rechtmatige plaats bovenaan het venster en de statusbalk wordt onderaan de afspeellijst hersteld in de modus 'Weergeven als nummers'.

Je kunt terug naar de Liquid Glass versie door het proces te herhalen en YES te vervangen door NO

BRON:
https://tidbits.com/2025/...s-into-a-solid-interface/

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• vickypollard
Ik gok dat het handmatig kunnen uitschakelen van liquid glass op een gegeven moment verdwijnt, dus in die zin kun je er misschien maar beter aan wennen :P

Ik had zelf wel meteen Reduce Transparency aangezet, omdat ik met liquid glass de contrasten laag vind en sowieso het een bende vind als dingen half doorzichtig zijn waardoor je dingen door elkaar ziet. met Reduce Transparency wordt het er overigens niet mooier op, maar in ieder geval wel duidelijker.

[ Voor 12% gewijzigd door vickypollard op 15-10-2025 17:19 ]

• beeldbuijs
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-11 09:50
  • De kolommen van Mail (met afzender, onderwerp, ontvangstdatum, etc) springen bij mij om de haverklap terug naar een nogal krappe, default stand.
  • Als ik in de Finder navigatiekolom – dus de linker kolom – een (link naar) een bestand toevoeg, krijgt dat niet het icon van het bestand, maar een 'missing file' / icon met een vraagteken.
Overigens was dit ook al bij macOS Sequoia / sinds ik over ben op Apple Silicon Macs en zelfs op mijn macOS 11 / Big Sur MacBook Pro 2013 hoor, niets nieuws, maar ik hoopte natuurljk dat dit nou eindelijk eens een keer opgelost zou zijn.

De zelf in te stellen kleuren van de Finder vind ik overigens erg geslaagd. In plaats van een regenboog aan icoontjes heb ik nu gewoon alles monochroom ingesteld, in dezelfde tint als op mijn iPhone. Vooral in combinatie met de Donkere weergave is dit heerlijk rustig aan de ogen 😎

Oh ja, en qua Weergave / Thema / Tekstmarkeringskleur en Kleur van van symbolen, widgets and mappen (ja, and is op een of andere manier onvertaald gebleven) kun je alleen de vaste 'Apple regenboog' aan kleuren kiezen. Daar zit bijvoorbeeld niet mijn favoriete kleur paars bij. MAAR! Apple heeft toch een paar extra kleuren verstopt, in de krochten van de Finder, voor haar gekleurde iMacs. Die zijn normaliter alleen te kiezen als je die kleur iMac hebt, maar er is een appje dat ze alsnog tevoorschijn haalt: Accents, van https://mahdi.jp/apps/accents

[ Voor 23% gewijzigd door beeldbuijs op 28-10-2025 22:06 ]

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Nadat ik deze week voor de zoveelste keer 50% accuvermogen had verloren terwijl m'n MacBook de hele dag dichtgeklapt op tafel had gelegen, heb ik Sequoia weer geïnstalleerd. Vrienden van mijn hebben overigens hetzelfde probleem gehad.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:32
Ik voel me echt een oude lul, maar... ik kan maar niet wennen aan die nieuwe UI.

Ik heb nu Reduce Transparancy aangezet en dat helpt wat met leesbaarheid.

Ik ben niet eens zo oud, heb verder geen bril of visuele problemen maar vindt het vooral irritant om te moeten gebruiken.

Volgens mij is dit de eerste keer ooit in mijn Apple loopbaan dat ik oprecht niet snap waarom ze een bepaalde update pushen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11 22:32

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Mijn vrouw kreeg gisteren op haar MacBook Pro (M1) dit bericht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRdlngxVAE4Pyo0sAKgX3SkS980=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZTYZZBzqO6NSLHZihPI5thX.jpg?f=fotoalbum_large
Onderzoek leerde me dat macOS 26 (nu of iets later) geen Time Capsule meer ondersteunt vanwege het niet meer gebruiken van AFS. Gelukkig heeft ze die upgrade nog niet gedaan. macOS 26 gaat op dit punt dus wel voor problemen zorgen.

Nu dus op zoek naar een nieuwe vorm van backup. Een lokale harde schijf aan de MacBook hangen is geen optie. Ten eerste wordt de laptop niet altijd op dezelfde plek gebruikt en is slepen met die schijf niet echt slim, maar bovendien ligt die backup dan gewoon in huis (of haar atelier), waardoor ik die alsnog kwijt ben bij brand of diefstal.

Bij verder lezen leek ik iets te vinden over dat Apple mogelijk met een nieuwe Time Capsule komt nu ze eigen WiFi-chips (?) gaan gebruiken. Is daar iets van bekend of zijn daar meer geruchten over? Daar kon ik verder nix over vinden en dus ook geen te verwachten tijdspad daarvoor.

En voor nu blijf ik met de vraag zitten hoe ik de backups ga regelen, ook voor mijn eigen MacBook trouwens. Voorkeur, of eigenlijk eis is dat dit draadloos gebeurt. Ik denk daarbij aan de volgende mogelijkheden:
  1. iCloud
    De kosten kunnen dan aardig oplopen, omdat ik dan niet meer toe kom met het huidige 2TB-abonnement. Daar kan ik 6TB van maken, maar dan ben ik meteen 3x zoveel kwijt. Elke maand weer.
    Bovendien gaat dan alles dan over het internet en als je echt je backup nodig hebt kan het wel eens hééél lang duren om die (volledig) terug te zetten. Ik heb een 100MB abonnement waar ik gewoonlijk genoeg aan heb.
  2. Een lokale NAS
    Hiervan kan dan een deel (of alles) ingericht kan worden voor backups van de MacBook(s).
    Kan aardig in de papieren lopen, alle bij elkaar? Zoiets heb ik in het verleden al eens gedaan met mijn QNAP-NAS, maar dat (b)leek toen niet bijzonder betrouwbaar.
  3. Een Mac Mini erbij in het netwerk.
    Hieraan dan een externe 4 of 6 TB-schijf (HDD of SSD) eraan. Die Mac Mini komt dan in plaats van de huidige (oude) Time Capsule. Dit lijkt in elk geval een betrouwbare oplossing omdat het allemaal op het Apple-platform zit?
    En de kosten lijken mss zelfs lager dan bij optie 2 met een NAS?
Wat denken jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 03-11-2025 13:23 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Greatsword
  • Niet online
@Hippe Lip Die Time Capsule's worden natuurlijk al meer dan 10 jaar niet meer gemaakt, sindsdien gebruik ik ze daarom ook niet meer.

Ik gebruik een combinatie van iCloud+ (200GB) voor de standaard "Apple" applicaties en een NAS om de belangrijkste mappen op mijn Mac's synchroon te houden.

Bij elke nieuwe versie van MacOS doe ik gewoon een schone installatie, log ik in bij iCloud en installeer ik de app van mijn NAS om mijn belangrijkste mappen weer terug te synchroniseren. De afgelopen 10 jaar was dat Synology Drive en sinds enkele maanden ben ik overgestapt naar Ugreen NAS voor deze toepassing.

Veel mensen zijn ook te spreken over https://www.backblaze.com/cloud-backup/personal daarbij kan je eigenlijk onbeperkt backups maken (ook van eventuele externe harde schijven die je aan je Mac koppelt) qua prijs sowieso een stuk voordeliger dan Apple's iCloud+ en ze hebben zelfs Time Machine backup integratie.

• THE_BASE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:06:
[Afbeelding]
Onderzoek leerde me dat macOS 26 (nu of iets later) geen Time Capsule meer ondersteunt vanwege het niet meer gebruiken van AFS. Gelukkig heeft ze die upgrade nog niet gedaan. macOS 26 gaat op dit punt dus wel voor problemen zorgen.

Nu dus op zoek naar een nieuwe vorm van backup. Een lokale harde schijf aan de MacBook hangen is geen optie. Ten eerste wordt de laptop niet altijd op dezelfde plek gebruikt en is slepen met die schijf niet echt slim, maar bovendien ligt die backup dan gewoon in huis (of haar atelier), waardoor ik die alsnog kwijt ben bij brand of diefstal.

Bij verder lezen leek ik iets te vinden over dat Apple mogelijk met een nieuwe Time Capsule komt nu ze eigen WiFi-chips (?) gaan gebruiken. Is daar iets van bekend of zijn daar meer geruchten over? Daar kon ik verder nix over vinden en dus ook geen te verwachten tijdspad daarvoor.

En voor nu blijf ik met de vraag zitten hoe ik de backups ga regelen, ook voor mijn eigen MacBook trouwens. Voorkeur, of eigenlijk eis is dat dit draadloos gebeurt. Ik denk daarbij aan de volgende mogelijkheden:
  1. iCloud
    De kosten kunnen dan aardig oplopen, omdat ik dan niet meer toe kom met het huidige 2TB-abonnement. Daar kan ik 6TB van maken, maar dan ben ik meteen 3x zoveel kwijt. Elke maand weer.
    Bovendien gaat dan alles dan over het internet en als je echt je backup nodig hebt kan het wel eens hééél lang duren om die (volledig) terug te zetten. Ik heb een 100MB abonnement waar ik gewoonlijk genoeg aan heb.
  2. Een lokale NAS
    Hiervan kan dan een deel (of alles) ingericht kan worden voor backups van de MacBook(s).
    Kan aardig in de papieren lopen, alle bij elkaar? Zoiets heb ik in het verleden al eens gedaan met mijn QNAP-NAS, maar dat (b)leek toen niet bijzonder betrouwbaar.
    Hieraan dan een externe 4 of 6 TB-schijf (HDD of SSD) eraan. Die Mac Mini komt dan in plaats van de huidige (oude) Time Capsule. Dit lijkt in elk geval een betrouwbare oplossing omdat het allemaal op het Apple-platform zit?
Wat denken jullie?
Ik doe het al jaren met een Samsung T5 SSD, die hang ik er af en toe aan om backups te maken. Verder wordt geregeld door iCloud.

• _eLMo_
  • Niet online
Met deze MacOS update veel gezeik met Spotlight, de hits komen laat, en als je entert voor de hits er zijn dan doet hij niks meer, maar kan je ook niet meer alsnog enteren (Want wel zou kunnen als je nog niet op enter had gedrukt)....

Maar deze spande de kroon (nee je kan Spotlight niet screenshotten CMD+SHIFT+4, dus een foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES9eHM6SWFnkStnSvMEUTfeKDj4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Q9wbx7G3aoy2ReJu7duEVJgU.gif?f=fotoalbum_large

serieus ?? Default optie "Bruno Fernandes" terwijl er een directe App hit is?

Dus ik ga spitten in Spotlight Settings welke nieuwe categorie ik nu weer uit moet zetten, zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YD5vVQSiGI9m3TAAKko37L4dCOw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bdg9BQFFHJaUXaSeaPDjOesG.png?f=user_large

Suggesties met materiaal van derden....... Advertenties incoming, of wat? Djeeeez.
Uitgezet natuurlijk. Als Spotlight niet snel weer fatsoenlijk gaat werken komt Sherlock (ja, die "Sherlocked" ja!) weer terug.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Gr4mpyC3t
[Afbeelding]

1. iCloud
  2. Een lokale NAS
Wat denken jullie?
Hangt ook echt af van hoe je aankijkt tegen zaken online opslaan. Dus misschien vooral de vraag terug: heeft het de voorkeur om zo veel mogelijk in eigen beheer te houden, of mag het ook online?

Zelf heb ik een gemixte constructie. Voor belangrijke zaken gaat alles naar een Synology (met Synology Drive). Denk aan contracten, afschriften, enzovoorts. Ook foto’s gaan vanaf iCloud naar de Synology als back-up.

De wat onbelangrijkere zaken zitten in iCloud. Als het om wat voor reden dan ook kwijt is of niet langer toegankelijk zou ik het vervelend vinden, maar verder geen ramp.

De reden dat ik het zo doe, is omdat iCloud simpelweg lekker integreert met de rest. Dat ervaar ik met Synology minder. Dat is dus niet zo heel erg, want het is vooral incidenteel dat ik dit soort data nodig heb.

• Greatsword
  • Niet online
_eLMo_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:40:

Maar deze spande de kroon (nee je kan Spotlight niet screenshotten CMD+SHIFT+4, dus een foto):
Doe dan CMD+SHIFT+3 voor een full screen screenshot, dat werkt wel en dan kan je hem daarna gewoon bijsnijden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Greatsword schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:55:
Bij elke nieuwe versie van MacOS doe ik gewoon een schone installatie, log ik in bij iCloud en installeer ik de app van mijn NAS om mijn belangrijkste mappen weer terug te synchroniseren. De afgelopen 10 jaar was dat Synology Drive en sinds enkele maanden ben ik overgestapt naar Ugreen NAS voor deze toepassing.
Das nogal een bult werk, als je het hebt over een laptop waar bijna 1TB aan bestanden op staat?
Veel mensen zijn ook te spreken over https://www.backblaze.com/cloud-backup/personal daarbij kan je eigenlijk onbeperkt backups maken (ook van eventuele externe harde schijven die je aan je Mac koppelt) qua prijs sowieso een stuk voordeliger dan Apple's iCloud+ en ze hebben zelfs Time Machine backup integratie.
Maar dat lijkt me juist een vertragende factor, zowel bij het maken van een backup, maar vooral als je een restore moet doen. Ik heb maar een 100Mbit/s verbinding…
THE_BASE schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:17:
Ik doe het al jaren met een Samsung T5 SSD, die hang ik er af en toe aan om backups te maken. Verder wordt geregeld door iCloud.
Ja, zo’n lokale T5 heb ik voor mijn eigen laptop ook, maar dat geeft me toch niet echt het veilige gevoel. Vandaar dat ik meer zekerheid zoek.
Gr4mpyC3t schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:43:
Hangt ook echt af van hoe je aankijkt tegen zaken online opslaan. Dus misschien vooral de vraag terug: heeft het de voorkeur om zo veel mogelijk in eigen beheer te houden, of mag het ook online?
Zoals ik al zei: ik ben bank dat een backup (en zeker de restore, als dat ooit nodig is) nogal traag zal gaan met een 100Mbit/s internetverbinding? In de praktijk haal je die snelheid nooit echt door overhead. Iemand daar ervaring mee?
Zelf heb ik een gemixte constructie. Voor belangrijke zaken gaat alles naar een Synology (met Synology Drive). Denk aan contracten, afschriften, enzovoorts. Ook foto’s gaan vanaf iCloud naar de Synology als back-up.
Ja, voor mezelf dupliceer ik ook de belangrijkste bestanden naar een cloud. Het probleem (lees: mijn angst) zit ‘m in de hele Addobe Lightroom-configuratie van mijn vrouw, zoals ik hierboven schetste.
De reden dat ik het zo doe, is omdat iCloud simpelweg lekker integreert met de rest. Dat ervaar ik met Synology minder. Dat is dus niet zo heel erg, want het is vooral incidenteel dat ik dit soort data nodig heb.
Dank je voor je ervaring met Synogogy. Met mijn QNAP ging het ook redelijk, maar onderaan de streep toch niet helemaal perfect. Zal je net zien dat je een hickup hebt op het moment dat je je backup echt nodig hebt.

Dank voor jullie reacties. Al met al twijfel ik dus nog steeds. Ik zal bij het Lightroomtopic ook eens te rade gaan over het backuppen en waar ik precies op moet letten.

En als iemand (met een niet al te snelle internetverbinding ervaring heeft met het maken van een full backup online, dan hoor ik dat ook graat.

<John O`Mill>

• Greatsword
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:35:
[...]

Das nogal een bult werk, als je het hebt over een laptop waar bijna 1TB aan bestanden op staat?
De schone installatie duurt meestal maar een minuut of 30, opnieuw installeren en configureren van programmas's e.d een uurtje, als laatste zet ik dan de bestandssynchronisatie aan en laat hem gewoon z'n ding doen, ga er niet op wachten. In de avond maar zeker de volgende ochtend is alles dan weer fris en zo goed als nieuw, heb zelf een 2 TB Mac.
Maar dat lijkt me juist een vertragende factor, zowel bij het maken van een backup, maar vooral als je een restore moet doen. Ik heb maar een 100Mbit/s verbinding…
[...]
De eerste backup duurt misschien lang, maar daarna is het gewoon incrementeel, dus alleen de veranderingen en dat is met 100Mbit's nog steeds prima te doen. Je ziet gewoon in de menubalk als het klaar is met synchroniseren.
Ja, zo’n lokale T5 heb ik voor mijn eigen laptop ook, maar dat geeft me toch niet echt het veilige gevoel. Vandaar dat ik meer zekerheid zoek.
Vandaar dat je ook de 3-2-1 Backup strategie moet toepassen.
Zoals ik al zei: ik ben bank dat een backup (en zeker de restore, als dat ooit nodig is) nogal traag zal gaan met een 100Mbit/s internetverbinding? In de praktijk haal je die snelheid nooit echt door overhead. Iemand daar ervaring mee?
Hoeveel keer per jaar doe jij een restore dan, als dat 1x per jaar is laat je de computer toch rustig zijn ding doen. Zet het aan voordat je gaat slapen of werken en je hebt er geen omkijken naar.
Ja, voor mezelf dupliceer ik ook de belangrijkste bestanden naar een cloud. Het probleem (lees: mijn angst) zit ‘m in de hele Addobe Lightroom-configuratie van mijn vrouw, zoals ik hierboven schetste.
2 Opties, gewoon de Bibliotheek kopiëren of gebruik maken van de Cloud integratie van Lightroom.

• Azmodann
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-11 02:39
Die functie voor de extensie van chatgtp in Apple Intelligence , kan je die inschakelen? Deze is gewoon grijs.
Op 26.1 op macbook air M4 en macmini m3.

Op de iphone kan ik deze wel gewoon inschakelen.

• Greatsword
  • Niet online
Azmodann schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 00:27:
Die functie voor de extensie van chatgtp in Apple Intelligence , kan je die inschakelen? Deze is gewoon grijs.
Op 26.1 op macbook air M4 en macmini m3.

Op de iphone kan ik deze wel gewoon inschakelen.
Als je 2x achter elkaar op CMD drukt wordt Siri rechtsboven in de hoek geopend. Je kan daar dan gewoon een vraag stellen bijvoorbeeld:

Chatgpt, ....

En dan wordt Chatgpt dus gewoon gebruikt als intelligence.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 04-11-2025 00:37 ]

• Azmodann
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-11 02:39
Greatsword schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 00:37:
[...]

Als je 2x achter elkaar op CMD drukt wordt Siri rechtsboven in de hoek geopend. Je kan daar dan gewoon een vraag stellen bijvoorbeeld:

Chatgpt, ....

En dan wordt Chatgpt dus gewoon gebruikt als intelligence.
Ik heb de app geinstalleerd en ingelogd in chatgtp, daarna kon ik het activeren in Apple Intelligence

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

1. iCloud
  2. Een lokale NAS
Wat denken jullie?
Let erop: iCloud is tot aan ongeschikt als backup. Als files op je Mac worden overschreven of verwijderd, dan zijn ze direct ook overschreven over verwijderd in iCloud. Effectief is dit dus geen backup.
iCloud heeft een prullenbak feature; maar het is dus heel makkelijk om files te deleten zonder dat ze daarin terecht komen.

🌞🍃

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Greatsword Dank voor je uitgebreide antwoord. En vooral ook je relativeringen daarin. Die geven me een goede basis voor de afwegingen.
Misschien moet ik maar eens gaan kijken naar zoiets als Backblaze. Daar zal ik me dan eens verder in verdiepen.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

kamerplant schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:30:
Let erop: iCloud is tot aan ongeschikt als backup. Als files op je Mac worden overschreven of verwijderd, dan zijn ze direct ook overschreven over verwijderd in iCloud. Effectief is dit dus geen backup.
iCloud heeft een prullenbak feature; maar het is dus heel makkelijk om files te deleten zonder dat ze daarin terecht komen.
@kamerplant icloud is inderdaad geen backup als je het als gewoon opslagmedium gebruikt.
Maar je kunt Time Machine toch ook naar iCloud laten schrijven? Dan doe je wel aan versiebeheer, toch?

En een andere oplossing waaraan ik denk is een Mac Mini gebruiken om Time Machine naar te laten schrijven. Als vervanging van de aloude Time Capsule. Dat moet toch ook lukken?

<John O`Mill>

• Gr4mpyC3t
kamerplant schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:30:
[...]

Goede nuance, het is geen echte back-up. Nu is het wel zo dat verwijderde bestanden uit iCloud Drive tot 30 dagen nog hersteld kunnen worden, mocht je per ongeluk iets verwijderen. Maar een echte 'klassieke' back-up zoals Time Machine is het inderdaad niet.
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:23:
[...]

@kamerplant icloud is inderdaad geen backup als je het als gewoon opslagmedium gebruikt.
Maar je kunt Time Machine toch ook naar iCloud laten schrijven? Dan doe je wel aan versiebeheer, toch?

En een andere oplossing waaraan ik denk is een Mac Mini gebruiken om Time Machine naar te laten schrijven. Als vervanging van de aloude Time Capsule. Dat moet toch ook lukken?
Je eerdere reactie op mijn post had ik al gelezen en ik zag dat iemand anders al een goede aanvulling had geschreven. Ik ga nu even door op bovenstaande reactie van je:

Ik was even in de war met iCloud en je wens voor een back-up. Je kunt helaas geen Time Machine back-up naar iCloud sturen. Je hebt daar toch iets anders voor nodig dan. Ik blijf bij mijn eigen voorbeeld: je echte back-up op een medium waar je praktisch nooit aan zit en iCloud lekker voor de dagelijkse praktijk. :$

• kamerplant
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:23:
[...]

Nee. Je kunt Time Machine niet naar iCloud pushen.
Andersom kan ook niet: als je optimize storage aan hebt staa (wat je meestal zult hebben); dan zal de Time Machine backup geen complete iCloud backup maken.

Dit is een serieuze design flaw in iCloud die al jaren bekend is helaas.

🌞🍃

• kamerplant
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:57:
[...]

Goede nuance, het is geen echte back-up. Nu is het wel zo dat verwijderde bestanden uit iCloud Drive tot 30 dagen nog hersteld kunnen worden, mocht je per ongeluk iets verwijderen. Maar een echte 'klassieke' back-up zoals Time Machine is het inderdaad niet.

[...]
Dit werkt dus niet als je bijvoorbeeld een
code:
1
rm -rf
commando doet of een file overschrijft. Dat genoemde commando kan ook dmv een softwarebug/foutje worden uitgevoerd. Dit betekend dat deze herstelfeature absoluut onbetrouwbaar is.

🌞🍃

• MainframeX
@Hippe Lip Ik zou een NAS neerzetten met een raid-5 opstelling. Daar een SMB share optuigen, mounten op de laptop en dat als pad opgeven voor de time machine backups. Enige risico dat je dan nog overhoudt is dat de woning af fikt met de NAS erin. Als je dat nog verder wilt mitigeren een derde opslag locatie instellen naar BackBlaze o.i.d.

Er staan bijvoorbeeld voor TrueNAS en Synology wel guides voor op internet.

EDIT: gewoon rechtstreeks naar Backblaze kan trouwens ook nog en hun gewoon de redundantie laten oplossen.

[ Voor 11% gewijzigd door MainframeX op 04-11-2025 22:33 ]

Idempotent.

• Hippe Lip

Hippe Lip

MainframeX schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:31:
@Hippe Lip Ik zou een NAS neerzetten met een raid-5 opstelling. Daar een SMB share optuigen, mounten op de laptop en dat als pad opgeven voor de time machine backups. Enige risico dat je dan nog overhoudt is dat de woning af fikt met de NAS erin. Als je dat nog verder wilt mitigeren een derde opslag locatie instellen naar BackBlaze o.i.d.
Thnx, @MainframeX.
als je je NAS nog naar Backblaze laat dupliceren, heeft die RAID-5 nog nut? Kan dat dan niet met de eenvoudigste NAS met 1 schijf, omdat je daar weer een backup in de cloud van maakt? Of is die RAID-5 niet voor de bedrijfszekerheid?
Afgezien van schrijfsnelheden, maar die vind ik niet zo heel belangrijk.

En een 2e-hands Mac Mini kan dan ook als doelschijf voor Time Machine gebruikt worden, toch?
Er staan bijvoorbeeld voor TrueNAS en Synology wel guides voor op internet.

EDIT: gewoon rechtstreeks naar Backblaze kan trouwens ook nog en hun gewoon de redundantie laten oplossen.
Ik lees net de diverse opties op de site van Backblaze en zie dat Backblaze niet rechtstreeks door Time Machine gebruikt kan worden.TM kan niet direct naar Backblaze schrijven. Die optie vervalt dus.
Dan ga ik toch maar eens kijken of ik een NAS ga opzetten of een 2e hands Mac Mini als backup server ga inrichten.

[ Voor 26% gewijzigd door Hippe Lip op 05-11-2025 22:47 ]

<John O`Mill>

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
iCloud
Volledig terugzetten vanuit iCloud kan toch ook niet met macOS?
Ik doe het nu met een Externe SSD per machine (de vaste mac's hebben die drive er vast aan, de macbook's af en toe) maar zou het maar wat graag volledig via iCloud doen zoals iOS/iPadOS dat wel ondersteunen.

Mijn documenten/bureaublad/etc gaan uiteraard wel al naar iCloud maar dat is verre van volledig.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Greatsword
  • Niet online
Donstil schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:32:
[...]

Correct.

• Donstil
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:06:
[...]

Thnx, @MainframeX.
als je je NAS nog naar Backblaze laat dupliceren, heeft die RAID-5 nog nut? Kan dat dan niet met de eenvoudigste NAS met 1 schijf, omdat je daar weer een backup in de cloud van maakt? Of is die RAID-5 niet voor de bedrijfszekerheid?
Afgezien van schrijfsnelheden, maar die vind ik niet zo heel belangrijk.
Ja en nee. Raid-5 is natuurlijk geen back-upoplossing, maar een continuïteitsmogelijkheid. Eén kapotte schijf betekent dat het systeem blijft draaien, enzovoort. Dus een vorm van RAID (niet RAID-0 😛) wil je minimaal in je NAS hebben.

• Donstil
  • Niet online
Ah shit, ik hoopte dat ik een functie van macOS 26 gemist had :P

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
[...]

Ik doe het nu met een Externe SSD per machine (de vaste mac's hebben die drive er vast aan, de macbook's af en toe) maar zou het maar wat graag volledig via iCloud doen zoals iOS/iPadOS dat wel ondersteunen.

Mijn documenten/bureaublad/etc gaan uiteraard wel al naar iCloud maar dat is verre van volledig.
Is die ene externe SSD de enige backup? Zeker bij de machines waar dat ding vast aan zit, is het wel een risico, want er kan ook iets gebeuren waardoor zowel de data op de computer zelf, als op de SSD niet meer bruikbaar is. Ik zou op z'n minst twee externe SSD's per machine gebruiken en die dan af en toe omwisselen.

• Donstil
  • Niet online
Commendatore schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:14:
[...]

Is die ene externe SSD de enige backup? Zeker bij de machines waar dat ding vast aan zit, is het wel een risico, want er kan ook iets gebeuren waardoor zowel de data op de computer zelf, als op de SSD niet meer bruikbaar is. Ik zou op z'n minst twee externe SSD's per machine gebruiken en die dan af en toe omwisselen.
Toen ik vroegah in de IT werkte, werd daar altijd gezegd: “Een back-up is geen back-up.”
Of ik voor thuis meerdere externe schijven nodig heb, durf ik wel te betwijfelen als er ook een cloudcomponent is, zoals in mijn situatie. De externe schijf dient dan vooral voor een snelle restore, niet per se als volledige back-up.

Ik heb het zo ingericht:

1. macOS machines hebben een time machine back-up.
2. Belangrijke Files en folders zitten in iCloud
3. Foto's en video zitten in iCloud Photo
4. Foto's zitten in een Lightroom library.
5. Kopie van de Lightroom library staat op de nas.
6. De Lightroom library staat ook in de Adobe cloud.

TLDR: Ik zou alsnog graag een systemstate back-up in icloud willen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 10-11-2025 14:30 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Donstil
Nee, helaas. Dat vind ik wel een manco waarom wel bij iPhone en iPad en niet bij een Mac(Book)?
Dan kun je meteen lekker veel icloud verkopen… 8)
Ik doe het nu met een Externe SSD per machine
Maar dat is een kreupele oplossing naar mijn idee. Het voordeel is dat je wel versiebeheer hebt (je kunt terug in de tijd en de versie van 3 mei eruit lichten), maar het nadeel is dat die backup ook verloren gaat bij brand en inbraak, als die standaard aan die computer/ laptop hangt.
En ik vraag me ook steeds af hoe die backup zich houdt wanneer je door versleutelingsmalware getroffen wordt… :?
Daar zit geen versiebeheer op, dus dat is niet meer dan duplicatie van de laatste versie. Dat heeft me één keer gered toen mijn computer vastliep door een volgelopen harde schijf, maar dat was meer geluk dan wijsheid.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Donstil schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:35:
Raid-5 is natuurlijk geen back-upoplossing, maar een continuïteitsmogelijkheid. Eén kapotte schijf betekent dat het systeem blijft draaien, enzovoort. Dus een vorm van RAID (niet RAID-0 😛) wil je minimaal in je NAS hebben.
Precies, maar mijn vraag was of de extra investering in RAID-5 (kost heel wat meer dan gewone enkelvoudige opslag op je NAS) dat wel waard is, wanneer je óók in de cloud opslaat. Als de één faalt heb je immers de ander nog. Dat is waar RAID voor is: als één schijf het begeeft… Maar daarvoor heb je die cloud dan nog.
Dus vraag ik me af of ik dan een dure RAID-configuratie in mijn NAS nodig heb als ik dat toch dupliceer in de cloud.
En ja, cloud alleen is ook niet safe, want kan mis gaan (om wat voor reden ook).

Wat ik tot nu toe heb is backup op een NAS (QNAP, JBOD met 2 schijven, eenvoud) in huis die een backup-systeem heeft waar je de laatste X versies van een bestand bewaart. En die NAS wordt elke nacht gedupliceerd op een backup-NAS (QNAP, RAID-5, zekerheid) in de schuur (20 meter van huis), zodat als de NAS in huis het begeeft, gejat of gehackt wordt of het huis affikt, dat ik dan nog de backup van die NAS in de schuur heb (hoop ik).
Het vervelende is alleen dat die beide NASsen inmiddels zo’n 10 jaar oud zijn en ik inschat dat hun betrouwbaarheid achteruit gaat (richting end of life?). En een set nieuwe dingen bestellen gaat zo godsnakend veel kosten, dat ik me nu afvraag wat wijsheid is. Of er niet een minder kostbare oplossing is met een redelijke zekerheid.

Een deel van de redenen van de huidige opzet is dat ik sommige echt privé-zaken liever in huis houd dan in een cloud zet of daar een backup houd. Als die ook (om wat voor reden ook) gekraakt wordt, dan …. Dat wil ik gewoon niet.

Dilemma… :X :?

[ Voor 37% gewijzigd door Hippe Lip op 13-11-2025 22:27 ]

<John O`Mill>

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:01
Wie kan mij helpen met de volgende twee punten:
in mijn menubalk heb ik een symbooltje voor emoji staan, dit gebruik ik niet en wil ik graag weghebben, maar waar kan ik dit uitschakelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WeizyGUJp39FqB-orMfg08qgC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7T75AAU1hpKxQfmT7YJj3wDS.png?f=user_large

En op mijn oude MacBook (weet niet precies welke OS versie daarop stond) kon ik een schijf meerdere keren met data overschrijven om deze veilig te wissen. Nu bij Schijfhulpprogramma zie ik die optie niet meer. Ik heb een externe harde schijf die problemen geeft en die ik weg wil doen, maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat alle data echt weg is.

[ Voor 26% gewijzigd door Paul! op 19-11-2025 20:45 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Paul! schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:43:
Wie kan mij helpen met de volgende twee punten:
in mijn menubalk heb ik een symbooltje voor emoji staan, dit gebruik ik niet en wil ik graag weghebben, maar waar kan ik dit uitschakelen?
[Afbeelding]
Houdt CMD eens ingedrukt en sleep hem eens een eind naar beneden. Laat hem dan eens los en als het goed is heb je hem dan verwijderd uit de balk.

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:01
Bedankt, gelukt! Gisteren lang zitten googlen, zonder resultaat, blijkt het zo simpel te zijn ;)

• roosmarcel
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-11 17:59
Ik gebruikte gisteren een vrij oude rype DAW (Renoise_ en je kune via de space bar de pattern latten lopen stoppen, maar nu niet meer. Alleen nog via en muisknop. En xit was weo de 95% meest gebruikte shortcut die je gebruikte, en man, ik heb heb ook op en win-11 en win-12. En het was gewoon een last van mijn rug dat dik eingelijk weer met de spacebar de pattern kon stoppen, en zo zijn er veel meer instelbare shortcuts,. maar om eerlijk te zijn? Ik geeft de Woin Renoise nu 9 punten en de Mac-Tahoe 2 punten. En ik zit te denken om een bluetoothe toetsenbord aan te schaffen, jawel die heb ik nog edds via usb-a. En het schijn t wat voordelen te hebben. Ik las vam eem pmafhankelijke magazine dat Apple totall op ziojn gat ligt. Kijk maar eens nar de iPhones. Ik koop vppr minder geld een 5 x betere en handigeren Xiaomi 17 voor deze;lfde prijs, en daś nog niet alles waar Apple mee stoeit

MJR_

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04
roosmarcel schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:58:
Ik gebruikte gisteren een vrij oude rype DAW (Renoise_ en je kune via de space bar de pattern latten lopen stoppen, maar nu niet meer. Alleen nog via en muisknop. En xit was weo de 95% meest gebruikte shortcut die je gebruikte, en man, ik heb heb ook op en win-11 en win-12. En het was gewoon een last van mijn rug dat dik eingelijk weer met de spacebar de pattern kon stoppen, en zo zijn er veel meer instelbare shortcuts,. maar om eerlijk te zijn? Ik geeft de Woin Renoise nu 9 punten en de Mac-Tahoe 2 punten. En ik zit te denken om een bluetoothe toetsenbord aan te schaffen, jawel die heb ik nog edds via usb-a. En het schijn t wat voordelen te hebben. Ik las vam eem pmafhankelijke magazine dat Apple totall op ziojn gat ligt. Kijk maar eens nar de iPhones. Ik koop vppr minder geld een 5 x betere en handigeren Xiaomi 17 voor deze;lfde prijs, en daś nog niet alles waar Apple mee stoeit
Ja dat heb ik ook heel vaak. Of om het in jouw woorden te zeggen, jaw die hebw ik ppp vssj

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:16
Ik krijg constant popups van TotalAV, ook als ik Safari niet gebruik.
Al geprobeerd:
Volg de volgende 4 stappen om pop-ups in Safari te blokkeren:

Open Safari en klik linksboven in het menu op Safari, en vervolgens op Voorkeuren.
Klik op het tabblad Websites.
Klik links onderin op "Pop-upvensters".
Kies in het drop-down menu naast "Bij bezoek aan andere websites" voor "Blokkeer en informeer" of "Blokkeer".

Wat kan ik nog proberen om van die popups af te komen?

[ Voor 6% gewijzigd door doggy1 op 22-11-2025 11:17 ]

• Greatsword
  • Niet online
doggy1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:09:
Ik krijg constant popups van TotalAV, ook als ik Safari niet gebruik.
Al geprobeerd:
Volg de volgende 4 stappen om pop-ups in Safari te blokkeren:

Open Safari en klik linksboven in het menu op Safari, en vervolgens op Voorkeuren.
Klik op het tabblad Websites.
Klik links onderin op "Pop-upvensters".
Kies in het drop-down menu naast "Bij bezoek aan andere websites" voor "Blokkeer en informeer" of "Blokkeer".

Wat kan ik nog proberen om van die popups af te komen?
Voor de duidelijkheid je hebt dat programma geïnstalleerd? Zo ja, deïnstalleren.

• doggy1
Greatsword schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:35:
[...]

Voor de duidelijkheid je hebt dat programma geïnstalleerd? Zo ja, deïnstalleren.
Ik heb geen enkel antivirus of popupblocker geinstalleerd. Mijn macmini is pas paar maanden oud. Als ik op die popup klik dan opent hij alleen in Safari en niet in Firefox

• Greatsword
  • Niet online
doggy1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:38:
[...]

Ik heb geen enkel antivirus of popupblocker geinstalleerd. Mijn macmini is pas paar maanden oud. Als ik op die popup klik dan opent hij alleen in Safari en niet in Firefox
Zit je op vage websites te surfen? Installeer UBlock Origin Lite eens vanuit de App Store.

• doggy1
Ga ik meteen proberen.

• doggy1
popups blijven komen, nu van mizoozen.com
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!