Mijn vrouw kreeg gisteren op haar MacBook Pro (M1) dit bericht
:strip_exif()/f/image/yZTYZZBzqO6NSLHZihPI5thX.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderzoek leerde me dat macOS 26 (nu of iets later) geen Time Capsule meer ondersteunt vanwege het niet meer gebruiken van AFS. Gelukkig heeft ze die upgrade nog niet gedaan. macOS 26 gaat op dit punt dus wel voor problemen zorgen.
Nu dus op zoek naar een nieuwe vorm van backup. Een lokale harde schijf aan de MacBook hangen is geen optie. Ten eerste wordt de laptop niet altijd op dezelfde plek gebruikt en is slepen met die schijf niet echt slim, maar bovendien ligt die backup dan gewoon in huis (of haar atelier), waardoor ik die alsnog kwijt ben bij brand of diefstal.
Bij verder lezen leek ik iets te vinden over dat Apple mogelijk met een nieuwe Time Capsule komt nu ze eigen WiFi-chips (?) gaan gebruiken. Is daar iets van bekend of zijn daar meer geruchten over? Daar kon ik verder nix over vinden en dus ook geen te verwachten tijdspad daarvoor.
En voor nu blijf ik met de vraag zitten hoe ik de backups ga regelen, ook voor mijn eigen MacBook trouwens. Voorkeur, of eigenlijk eis is dat dit draadloos gebeurt. Ik denk daarbij aan de volgende mogelijkheden:
- iCloud
De kosten kunnen dan aardig oplopen, omdat ik dan niet meer toe kom met het huidige 2TB-abonnement. Daar kan ik 6TB van maken, maar dan ben ik meteen 3x zoveel kwijt. Elke maand weer.
Bovendien gaat dan alles dan over het internet en als je echt je backup nodig hebt kan het wel eens hééél lang duren om die (volledig) terug te zetten. Ik heb een 100MB abonnement waar ik gewoonlijk genoeg aan heb. - Een lokale NAS
Hiervan kan dan een deel (of alles) ingericht kan worden voor backups van de MacBook(s).
Kan aardig in de papieren lopen, alle bij elkaar? Zoiets heb ik in het verleden al eens gedaan met mijn QNAP-NAS, maar dat (b)leek toen niet bijzonder betrouwbaar. - Een Mac Mini erbij in het netwerk.
Hieraan dan een externe 4 of 6 TB-schijf (HDD of SSD) eraan. Die Mac Mini komt dan in plaats van de huidige (oude) Time Capsule. Dit lijkt in elk geval een betrouwbare oplossing omdat het allemaal op het Apple-platform zit?
En de kosten lijken mss zelfs lager dan bij optie 2 met een NAS?
Wat denken jullie?
[
Voor 5% gewijzigd door
Hippe Lip op 03-11-2025 13:23
]