Effe mezelf shameless quoten want heb een update!😎CarolV schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:34:
Ah Bloody hell,krijg mijn @live.nl niet ingesteld op de Apple mailapp?
Hoe dan, wat doe ik fout?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sgCRSbsNFwb9iZXnyduog58z.jpg?f=user_large)
Dit was de boosdoener deze popup die dus niet kwam waardoor ik mijn @live.nl e-mail niet kon toevoegen!😎
Op welk apparaat? Welk jaar? Hoeveel laadcycli? Wat zie je allemaal bij Activiteitenweergave onder het tabblad energie?vickypollard schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:27:
M'n accuduur is echt compleet afgeslacht sinds Tahoe. Ik knipper met m'n ogen en er is weer een procent weg, bij wijze van spreken. En dat terwijl ik helemaal geen intensieve dingen doe. Net maar eens 26.0.1 geïnstalleerd, hopelijk wordt het daar beter van...
Is er een specifiek aantal laadcycli waarbij het acceptabel is dat een MacOS update ineens je accuduur vernietigt?Greatsword schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Op welk apparaat? Welk jaar? Hoeveel laadcycli? Wat zie je allemaal bij Activiteitenweergave onder het tabblad energie?
Zoek het dan maar zelf uit, hier komen om alleen maar te klagen heeft geen nut.vickypollard schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:20:
[...]
Is er een specifiek aantal laadcycli waarbij het acceptabel is dat een MacOS update ineens je accuduur vernietigt?Geen problemen onder de vorige versie.
Ja en je kan ook zoals ik in oplossingen proberen te denken in plaats van problemenvickypollard schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:38:
Het topic heet "Ervaringen & discussie". Dit is mijn ervaring
ik kan geen bestanden via de Finder direct kopiëren naar nas, krijg constant een 8062 error.
Nas is goed gemount, en kon voor Tahoe probleemloos kopiëren,
Ook Time machine werkt vlekkeloos.
Wat ik zo af en aan lees is dat MacOS vanalles indexeert na een major update en dat dit soms echt idioot lang kan duren. Het is nu al een tijdje weer dat ik gewoon de hele dag kan werken op één acculading.
Hopelijk hersteld dit bij jou ook vanzelf.
[ Voor 15% gewijzigd door MainframeX op 11-10-2025 00:26 ]
Idempotent.
:strip_exif()/f/image/spN1l8jvlVxDEteET9vgtqrp.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb het probleem met mijn I-Mac apple m4 (chip) Tahoe 26.01 dat bij de knoppenbalk de knoppen niet naar behoren functioneren! Sommigen zijn niet meteen actief en laten geen muisover effect zien dus ik moet als het ware 2 x klikken voordat de gekozen optie gedaan wordt, dit gebeurd hoofdzakelijk bij de “Finder” & bij de filemanager “Forklift”.
Ik vraag me af of ik de enige ben met dit probleem en of iemand de oplossing weet?
Bedankt voor het lezen en de eventuele oplossing.
Ik zit namelijk op 26.0.1 (ik zie nog geen 26.1) en hier ziet het er zo uit, wat al helemaal anders is:
:strip_exif()/f/image/JHp589t2ecua5Lq92GHTOdnG.png?f=user_large)
Ze werken wel meteen, dat dan weer wel.
[ Voor 6% gewijzigd door vickypollard op 12-10-2025 10:37 ]
Ik ook 26.01 (type foutje) moet toch echt eerst 1x klikken of bepaalde <toetsen> indrukken voordat ze actief worden.vickypollard schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:37:
@Visserindepeel voor de zekerheid: 26.1 of 26.0.1?
Ik zit namelijk op 26.0.1 (ik zie nog geen 26.1) en hier ziet het er zo uit, wat al helemaal anders is:
[Afbeelding]
Ze werken wel meteen, dat dan weer wel.
Tabgroep voor werk en 1 voor Privé;)Mog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:27:
Zijn er hier mensen die Tab Groups in Safari gebruiken? Ik krijg het idee dat het een krachtige feature is, maar ik kan er maar geen use case voor verzinnen. Ik heb vooral het idee dat de wereld bestaat uit twee soorten mensen: mensen die keurig hun tabjes sluiten en chaoten met 100'en tabs open. Voor die laatste groep snap ik dat het groeperen handig kan zijn. Ik hoor 'helaas' bij die eerste groep. Wat zijn voordelen van Tab Groups ten opzichte van favorieten (en die in mapjes stoppen)?
Dat zou er wel een kunnen zijn;)
Ik heb het eens geprobeerd, maar m’n OCD wil er niet aan.Mog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:27:
Zijn er hier mensen die Tab Groups in Safari gebruiken? Ik krijg het idee dat het een krachtige feature is, maar ik kan er maar geen use case voor verzinnen. Ik heb vooral het idee dat de wereld bestaat uit twee soorten mensen: mensen die keurig hun tabjes sluiten en chaoten met 100'en tabs open. Voor die laatste groep snap ik dat het groeperen handig kan zijn. Ik hoor 'helaas' bij die eerste groep. Wat zijn voordelen van Tab Groups ten opzichte van favorieten (en die in mapjes stoppen)?
Ik vind het onoverzichtelijk en hoor ook bij de eerste groep. Heb sowieso nooit veel tabs open staan, zou niet weten waarom ik dat zou willen.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
- Ronde hoeken vierkant maken in ieder geval als ik het scherm maximaliseer/ vul (dus niet volledig scherm, de werkbalk blijft zichtbaar en daar zit mijn probleem).
- Ik vind de meekleurende werkbalk van Safari echt niet prettig. Is dat echt niet uit te zetten?
[ Voor 14% gewijzigd door 911GT2 op 15-10-2025 09:32 ]
Safari -> Instellingen... -> Tabbladen -> Toon kleur in tabbladbalk911GT2 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:02:
- Ik vind de meekleurende werkbalk van Safari echt niet prettig. Is dat echt niet uit te zetten?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
De Muziek-app in Tahoe plaatst de afspeelknoppen van het hoofdvenster onderaan, waardoor de lijst met nummers gedeeltelijk wordt bedekt.
Ik vind dat niet fijn, en erg onhandig.
Oplossing:
Je kunt Liquid Glass per app uitschakelen. Stop de Muziek-app, open de Terminal-app en voer de opdracht in.
defaults write com.apple.Music com.apple.SwiftUI.DisableSolarium -bool YES
Start vervolgens de Muziek-app opnieuw op. Dit maakt de twee meest schadelijke wijzigingen in de app in mijn ogen ongedaan: de bedieningselementen worden teruggezet naar hun rechtmatige plaats bovenaan het venster en de statusbalk wordt onderaan de afspeellijst hersteld in de modus 'Weergeven als nummers'.
Je kunt terug naar de Liquid Glass versie door het proces te herhalen en YES te vervangen door NO
BRON:
https://tidbits.com/2025/...s-into-a-solid-interface/
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Ik had zelf wel meteen Reduce Transparency aangezet, omdat ik met liquid glass de contrasten laag vind en sowieso het een bende vind als dingen half doorzichtig zijn waardoor je dingen door elkaar ziet. met Reduce Transparency wordt het er overigens niet mooier op, maar in ieder geval wel duidelijker.
[ Voor 12% gewijzigd door vickypollard op 15-10-2025 17:19 ]
- De kolommen van Mail (met afzender, onderwerp, ontvangstdatum, etc) springen bij mij om de haverklap terug naar een nogal krappe, default stand.
- Als ik in de Finder navigatiekolom – dus de linker kolom – een (link naar) een bestand toevoeg, krijgt dat niet het icon van het bestand, maar een 'missing file' / icon met een vraagteken.
De zelf in te stellen kleuren van de Finder vind ik overigens erg geslaagd. In plaats van een regenboog aan icoontjes heb ik nu gewoon alles monochroom ingesteld, in dezelfde tint als op mijn iPhone. Vooral in combinatie met de Donkere weergave is dit heerlijk rustig aan de ogen 😎
Oh ja, en qua Weergave / Thema / Tekstmarkeringskleur en Kleur van van symbolen, widgets and mappen (ja, and is op een of andere manier onvertaald gebleven) kun je alleen de vaste 'Apple regenboog' aan kleuren kiezen. Daar zit bijvoorbeeld niet mijn favoriete kleur paars bij. MAAR! Apple heeft toch een paar extra kleuren verstopt, in de krochten van de Finder, voor haar gekleurde iMacs. Die zijn normaliter alleen te kiezen als je die kleur iMac hebt, maar er is een appje dat ze alsnog tevoorschijn haalt: Accents, van https://mahdi.jp/apps/accents
[ Voor 23% gewijzigd door beeldbuijs op 28-10-2025 22:06 ]
Hier hetzelfde probleem. Nadat ik deze week voor de zoveelste keer 50% accuvermogen had verloren terwijl m'n MacBook de hele dag dichtgeklapt op tafel had gelegen, heb ik Sequoia weer geïnstalleerd. Vrienden van mijn hebben overigens hetzelfde probleem gehad.Greatsword schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Op welk apparaat? Welk jaar? Hoeveel laadcycli? Wat zie je allemaal bij Activiteitenweergave onder het tabblad energie?
Ik heb nu Reduce Transparancy aangezet en dat helpt wat met leesbaarheid.
Ik ben niet eens zo oud, heb verder geen bril of visuele problemen maar vindt het vooral irritant om te moeten gebruiken.
Volgens mij is dit de eerste keer ooit in mijn Apple loopbaan dat ik oprecht niet snap waarom ze een bepaalde update pushen.
:strip_exif()/f/image/yZTYZZBzqO6NSLHZihPI5thX.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderzoek leerde me dat macOS 26 (nu of iets later) geen Time Capsule meer ondersteunt vanwege het niet meer gebruiken van AFS. Gelukkig heeft ze die upgrade nog niet gedaan. macOS 26 gaat op dit punt dus wel voor problemen zorgen.
Nu dus op zoek naar een nieuwe vorm van backup. Een lokale harde schijf aan de MacBook hangen is geen optie. Ten eerste wordt de laptop niet altijd op dezelfde plek gebruikt en is slepen met die schijf niet echt slim, maar bovendien ligt die backup dan gewoon in huis (of haar atelier), waardoor ik die alsnog kwijt ben bij brand of diefstal.
Bij verder lezen leek ik iets te vinden over dat Apple mogelijk met een nieuwe Time Capsule komt nu ze eigen WiFi-chips (?) gaan gebruiken. Is daar iets van bekend of zijn daar meer geruchten over? Daar kon ik verder nix over vinden en dus ook geen te verwachten tijdspad daarvoor.
En voor nu blijf ik met de vraag zitten hoe ik de backups ga regelen, ook voor mijn eigen MacBook trouwens. Voorkeur, of eigenlijk eis is dat dit draadloos gebeurt. Ik denk daarbij aan de volgende mogelijkheden:
- iCloud
De kosten kunnen dan aardig oplopen, omdat ik dan niet meer toe kom met het huidige 2TB-abonnement. Daar kan ik 6TB van maken, maar dan ben ik meteen 3x zoveel kwijt. Elke maand weer.
Bovendien gaat dan alles dan over het internet en als je echt je backup nodig hebt kan het wel eens hééél lang duren om die (volledig) terug te zetten. Ik heb een 100MB abonnement waar ik gewoonlijk genoeg aan heb. - Een lokale NAS
Hiervan kan dan een deel (of alles) ingericht kan worden voor backups van de MacBook(s).
Kan aardig in de papieren lopen, alle bij elkaar? Zoiets heb ik in het verleden al eens gedaan met mijn QNAP-NAS, maar dat (b)leek toen niet bijzonder betrouwbaar. - Een Mac Mini erbij in het netwerk.
Hieraan dan een externe 4 of 6 TB-schijf (HDD of SSD) eraan. Die Mac Mini komt dan in plaats van de huidige (oude) Time Capsule. Dit lijkt in elk geval een betrouwbare oplossing omdat het allemaal op het Apple-platform zit?
En de kosten lijken mss zelfs lager dan bij optie 2 met een NAS?
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 03-11-2025 13:23 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik gebruik een combinatie van iCloud+ (200GB) voor de standaard "Apple" applicaties en een NAS om de belangrijkste mappen op mijn Mac's synchroon te houden.
Bij elke nieuwe versie van MacOS doe ik gewoon een schone installatie, log ik in bij iCloud en installeer ik de app van mijn NAS om mijn belangrijkste mappen weer terug te synchroniseren. De afgelopen 10 jaar was dat Synology Drive en sinds enkele maanden ben ik overgestapt naar Ugreen NAS voor deze toepassing.
Veel mensen zijn ook te spreken over https://www.backblaze.com/cloud-backup/personal daarbij kan je eigenlijk onbeperkt backups maken (ook van eventuele externe harde schijven die je aan je Mac koppelt) qua prijs sowieso een stuk voordeliger dan Apple's iCloud+ en ze hebben zelfs Time Machine backup integratie.
Ik doe het al jaren met een Samsung T5 SSD, die hang ik er af en toe aan om backups te maken. Verder wordt geregeld door iCloud.Hippe Lip schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:06:
Mijn vrouw kreeg gisteren op haar MacBook Pro (M1) dit bericht
[Afbeelding]
Onderzoek leerde me dat macOS 26 (nu of iets later) geen Time Capsule meer ondersteunt vanwege het niet meer gebruiken van AFS. Gelukkig heeft ze die upgrade nog niet gedaan. macOS 26 gaat op dit punt dus wel voor problemen zorgen.
Nu dus op zoek naar een nieuwe vorm van backup. Een lokale harde schijf aan de MacBook hangen is geen optie. Ten eerste wordt de laptop niet altijd op dezelfde plek gebruikt en is slepen met die schijf niet echt slim, maar bovendien ligt die backup dan gewoon in huis (of haar atelier), waardoor ik die alsnog kwijt ben bij brand of diefstal.
Bij verder lezen leek ik iets te vinden over dat Apple mogelijk met een nieuwe Time Capsule komt nu ze eigen WiFi-chips (?) gaan gebruiken. Is daar iets van bekend of zijn daar meer geruchten over? Daar kon ik verder nix over vinden en dus ook geen te verwachten tijdspad daarvoor.
En voor nu blijf ik met de vraag zitten hoe ik de backups ga regelen, ook voor mijn eigen MacBook trouwens. Voorkeur, of eigenlijk eis is dat dit draadloos gebeurt. Ik denk daarbij aan de volgende mogelijkheden:Wat denken jullie?
- iCloud
De kosten kunnen dan aardig oplopen, omdat ik dan niet meer toe kom met het huidige 2TB-abonnement. Daar kan ik 6TB van maken, maar dan ben ik meteen 3x zoveel kwijt. Elke maand weer.
Bovendien gaat dan alles dan over het internet en als je echt je backup nodig hebt kan het wel eens hééél lang duren om die (volledig) terug te zetten. Ik heb een 100MB abonnement waar ik gewoonlijk genoeg aan heb.- Een lokale NAS
Hiervan kan dan een deel (of alles) ingericht kan worden voor backups van de MacBook(s).
Kan aardig in de papieren lopen, alle bij elkaar? Zoiets heb ik in het verleden al eens gedaan met mijn QNAP-NAS, maar dat (b)leek toen niet bijzonder betrouwbaar.- Een Mac Mini erbij in het netwerk.
Hieraan dan een externe 4 of 6 TB-schijf (HDD of SSD) eraan. Die Mac Mini komt dan in plaats van de huidige (oude) Time Capsule. Dit lijkt in elk geval een betrouwbare oplossing omdat het allemaal op het Apple-platform zit?
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Maar deze spande de kroon (nee je kan Spotlight niet screenshotten CMD+SHIFT+4, dus een foto):
:strip_exif()/f/image/Q9wbx7G3aoy2ReJu7duEVJgU.gif?f=fotoalbum_large)
serieus ?? Default optie "Bruno Fernandes" terwijl er een directe App hit is?
Dus ik ga spitten in Spotlight Settings welke nieuwe categorie ik nu weer uit moet zetten, zie ik dit:
:strip_exif()/f/image/Bdg9BQFFHJaUXaSeaPDjOesG.png?f=user_large)
Suggesties met materiaal van derden....... Advertenties incoming, of wat? Djeeeez.
Uitgezet natuurlijk. Als Spotlight niet snel weer fatsoenlijk gaat werken komt Sherlock (ja, die "Sherlocked" ja!) weer terug.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Hangt ook echt af van hoe je aankijkt tegen zaken online opslaan. Dus misschien vooral de vraag terug: heeft het de voorkeur om zo veel mogelijk in eigen beheer te houden, of mag het ook online?Hippe Lip schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:06:
[Afbeelding]
En voor nu blijf ik met de vraag zitten hoe ik de backups ga regelen, ook voor mijn eigen MacBook trouwens. Voorkeur, of eigenlijk eis is dat dit draadloos gebeurt. Ik denk daarbij aan de volgende mogelijkheden:Wat denken jullie?
- iCloud
Bovendien gaat dan alles dan over het internet en als je echt je backup nodig hebt kan het wel eens hééél lang duren om die (volledig) terug te zetten. Ik heb een 100MB abonnement waar ik gewoonlijk genoeg aan heb.- Een lokale NAS
Kan aardig in de papieren lopen, alle bij elkaar? Zoiets heb ik in het verleden al eens gedaan met mijn QNAP-NAS, maar dat (b)leek toen niet bijzonder betrouwbaar.- Een Mac Mini erbij in het netwerk.
Zelf heb ik een gemixte constructie. Voor belangrijke zaken gaat alles naar een Synology (met Synology Drive). Denk aan contracten, afschriften, enzovoorts. Ook foto’s gaan vanaf iCloud naar de Synology als back-up.
De wat onbelangrijkere zaken zitten in iCloud. Als het om wat voor reden dan ook kwijt is of niet langer toegankelijk zou ik het vervelend vinden, maar verder geen ramp.
De reden dat ik het zo doe, is omdat iCloud simpelweg lekker integreert met de rest. Dat ervaar ik met Synology minder. Dat is dus niet zo heel erg, want het is vooral incidenteel dat ik dit soort data nodig heb.
Have you tried turning it off and on again?
Doe dan CMD+SHIFT+3 voor een full screen screenshot, dat werkt wel en dan kan je hem daarna gewoon bijsnijden._eLMo_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:40:
Maar deze spande de kroon (nee je kan Spotlight niet screenshotten CMD+SHIFT+4, dus een foto):
Das nogal een bult werk, als je het hebt over een laptop waar bijna 1TB aan bestanden op staat?Greatsword schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:55:
Bij elke nieuwe versie van MacOS doe ik gewoon een schone installatie, log ik in bij iCloud en installeer ik de app van mijn NAS om mijn belangrijkste mappen weer terug te synchroniseren. De afgelopen 10 jaar was dat Synology Drive en sinds enkele maanden ben ik overgestapt naar Ugreen NAS voor deze toepassing.
Maar dat lijkt me juist een vertragende factor, zowel bij het maken van een backup, maar vooral als je een restore moet doen. Ik heb maar een 100Mbit/s verbinding…Veel mensen zijn ook te spreken over https://www.backblaze.com/cloud-backup/personal daarbij kan je eigenlijk onbeperkt backups maken (ook van eventuele externe harde schijven die je aan je Mac koppelt) qua prijs sowieso een stuk voordeliger dan Apple's iCloud+ en ze hebben zelfs Time Machine backup integratie.
Ja, zo’n lokale T5 heb ik voor mijn eigen laptop ook, maar dat geeft me toch niet echt het veilige gevoel. Vandaar dat ik meer zekerheid zoek.THE_BASE schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:17:
Ik doe het al jaren met een Samsung T5 SSD, die hang ik er af en toe aan om backups te maken. Verder wordt geregeld door iCloud.
Zoals ik al zei: ik ben bank dat een backup (en zeker de restore, als dat ooit nodig is) nogal traag zal gaan met een 100Mbit/s internetverbinding? In de praktijk haal je die snelheid nooit echt door overhead. Iemand daar ervaring mee?Gr4mpyC3t schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:43:
Hangt ook echt af van hoe je aankijkt tegen zaken online opslaan. Dus misschien vooral de vraag terug: heeft het de voorkeur om zo veel mogelijk in eigen beheer te houden, of mag het ook online?
Ja, voor mezelf dupliceer ik ook de belangrijkste bestanden naar een cloud. Het probleem (lees: mijn angst) zit ‘m in de hele Addobe Lightroom-configuratie van mijn vrouw, zoals ik hierboven schetste.Zelf heb ik een gemixte constructie. Voor belangrijke zaken gaat alles naar een Synology (met Synology Drive). Denk aan contracten, afschriften, enzovoorts. Ook foto’s gaan vanaf iCloud naar de Synology als back-up.
Dank je voor je ervaring met Synogogy. Met mijn QNAP ging het ook redelijk, maar onderaan de streep toch niet helemaal perfect. Zal je net zien dat je een hickup hebt op het moment dat je je backup echt nodig hebt.De reden dat ik het zo doe, is omdat iCloud simpelweg lekker integreert met de rest. Dat ervaar ik met Synology minder. Dat is dus niet zo heel erg, want het is vooral incidenteel dat ik dit soort data nodig heb.
Dank voor jullie reacties. Al met al twijfel ik dus nog steeds. Ik zal bij het Lightroomtopic ook eens te rade gaan over het backuppen en waar ik precies op moet letten.
En als iemand (met een niet al te snelle internetverbinding ervaring heeft met het maken van een full backup online, dan hoor ik dat ook graat.
<John O`Mill>
De schone installatie duurt meestal maar een minuut of 30, opnieuw installeren en configureren van programmas's e.d een uurtje, als laatste zet ik dan de bestandssynchronisatie aan en laat hem gewoon z'n ding doen, ga er niet op wachten. In de avond maar zeker de volgende ochtend is alles dan weer fris en zo goed als nieuw, heb zelf een 2 TB Mac.Hippe Lip schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:35:
[...]
Das nogal een bult werk, als je het hebt over een laptop waar bijna 1TB aan bestanden op staat?
De eerste backup duurt misschien lang, maar daarna is het gewoon incrementeel, dus alleen de veranderingen en dat is met 100Mbit's nog steeds prima te doen. Je ziet gewoon in de menubalk als het klaar is met synchroniseren.Maar dat lijkt me juist een vertragende factor, zowel bij het maken van een backup, maar vooral als je een restore moet doen. Ik heb maar een 100Mbit/s verbinding…
[...]
Vandaar dat je ook de 3-2-1 Backup strategie moet toepassen.Ja, zo’n lokale T5 heb ik voor mijn eigen laptop ook, maar dat geeft me toch niet echt het veilige gevoel. Vandaar dat ik meer zekerheid zoek.
Hoeveel keer per jaar doe jij een restore dan, als dat 1x per jaar is laat je de computer toch rustig zijn ding doen. Zet het aan voordat je gaat slapen of werken en je hebt er geen omkijken naar.Zoals ik al zei: ik ben bank dat een backup (en zeker de restore, als dat ooit nodig is) nogal traag zal gaan met een 100Mbit/s internetverbinding? In de praktijk haal je die snelheid nooit echt door overhead. Iemand daar ervaring mee?
2 Opties, gewoon de Bibliotheek kopiëren of gebruik maken van de Cloud integratie van Lightroom.Ja, voor mezelf dupliceer ik ook de belangrijkste bestanden naar een cloud. Het probleem (lees: mijn angst) zit ‘m in de hele Addobe Lightroom-configuratie van mijn vrouw, zoals ik hierboven schetste.
Op 26.1 op macbook air M4 en macmini m3.
Op de iphone kan ik deze wel gewoon inschakelen.
Als je 2x achter elkaar op CMD drukt wordt Siri rechtsboven in de hoek geopend. Je kan daar dan gewoon een vraag stellen bijvoorbeeld:Azmodann schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 00:27:
Die functie voor de extensie van chatgtp in Apple Intelligence , kan je die inschakelen? Deze is gewoon grijs.
Op 26.1 op macbook air M4 en macmini m3.
Op de iphone kan ik deze wel gewoon inschakelen.
Chatgpt, ....
En dan wordt Chatgpt dus gewoon gebruikt als intelligence.
[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 04-11-2025 00:37 ]
Ik heb de app geinstalleerd en ingelogd in chatgtp, daarna kon ik het activeren in Apple IntelligenceGreatsword schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 00:37:
[...]
Als je 2x achter elkaar op CMD drukt wordt Siri rechtsboven in de hoek geopend. Je kan daar dan gewoon een vraag stellen bijvoorbeeld:
Chatgpt, ....
En dan wordt Chatgpt dus gewoon gebruikt als intelligence.
Let erop: iCloud is tot aan ongeschikt als backup. Als files op je Mac worden overschreven of verwijderd, dan zijn ze direct ook overschreven over verwijderd in iCloud. Effectief is dit dus geen backup.Hippe Lip schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:06:
[Afbeelding]
- iCloud
iCloud heeft een prullenbak feature; maar het is dus heel makkelijk om files te deleten zonder dat ze daarin terecht komen.
🌞🍃
Misschien moet ik maar eens gaan kijken naar zoiets als Backblaze. Daar zal ik me dan eens verder in verdiepen.
<John O`Mill>
@kamerplant icloud is inderdaad geen backup als je het als gewoon opslagmedium gebruikt.kamerplant schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:30:
Let erop: iCloud is tot aan ongeschikt als backup. Als files op je Mac worden overschreven of verwijderd, dan zijn ze direct ook overschreven over verwijderd in iCloud. Effectief is dit dus geen backup.
iCloud heeft een prullenbak feature; maar het is dus heel makkelijk om files te deleten zonder dat ze daarin terecht komen.
Maar je kunt Time Machine toch ook naar iCloud laten schrijven? Dan doe je wel aan versiebeheer, toch?
En een andere oplossing waaraan ik denk is een Mac Mini gebruiken om Time Machine naar te laten schrijven. Als vervanging van de aloude Time Capsule. Dat moet toch ook lukken?
<John O`Mill>
Goede nuance, het is geen echte back-up. Nu is het wel zo dat verwijderde bestanden uit iCloud Drive tot 30 dagen nog hersteld kunnen worden, mocht je per ongeluk iets verwijderen. Maar een echte 'klassieke' back-up zoals Time Machine is het inderdaad niet.kamerplant schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:30:
[...]
Let erop: iCloud is tot aan ongeschikt als backup. Als files op je Mac worden overschreven of verwijderd, dan zijn ze direct ook overschreven over verwijderd in iCloud. Effectief is dit dus geen backup.
Je eerdere reactie op mijn post had ik al gelezen en ik zag dat iemand anders al een goede aanvulling had geschreven. Ik ga nu even door op bovenstaande reactie van je:Hippe Lip schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:23:
[...]
@kamerplant icloud is inderdaad geen backup als je het als gewoon opslagmedium gebruikt.
Maar je kunt Time Machine toch ook naar iCloud laten schrijven? Dan doe je wel aan versiebeheer, toch?
En een andere oplossing waaraan ik denk is een Mac Mini gebruiken om Time Machine naar te laten schrijven. Als vervanging van de aloude Time Capsule. Dat moet toch ook lukken?
Ik was even in de war met iCloud en je wens voor een back-up. Je kunt helaas geen Time Machine back-up naar iCloud sturen. Je hebt daar toch iets anders voor nodig dan. Ik blijf bij mijn eigen voorbeeld: je echte back-up op een medium waar je praktisch nooit aan zit en iCloud lekker voor de dagelijkse praktijk.
Have you tried turning it off and on again?
Nee. Je kunt Time Machine niet naar iCloud pushen.Hippe Lip schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:23:
[...]
@kamerplant icloud is inderdaad geen backup als je het als gewoon opslagmedium gebruikt.
Andersom kan ook niet: als je optimize storage aan hebt staa (wat je meestal zult hebben); dan zal de Time Machine backup geen complete iCloud backup maken.
Dit is een serieuze design flaw in iCloud die al jaren bekend is helaas.
🌞🍃
Dit werkt dus niet als je bijvoorbeeld eenGr4mpyC3t schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:57:
[...]
Goede nuance, het is geen echte back-up. Nu is het wel zo dat verwijderde bestanden uit iCloud Drive tot 30 dagen nog hersteld kunnen worden, mocht je per ongeluk iets verwijderen. Maar een echte 'klassieke' back-up zoals Time Machine is het inderdaad niet.
[...]
1
| rm -rf |
🌞🍃
Er staan bijvoorbeeld voor TrueNAS en Synology wel guides voor op internet.
EDIT: gewoon rechtstreeks naar Backblaze kan trouwens ook nog en hun gewoon de redundantie laten oplossen.
[ Voor 11% gewijzigd door MainframeX op 04-11-2025 22:33 ]
Idempotent.
Thnx, @MainframeX.MainframeX schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:31:
@Hippe Lip Ik zou een NAS neerzetten met een raid-5 opstelling. Daar een SMB share optuigen, mounten op de laptop en dat als pad opgeven voor de time machine backups. Enige risico dat je dan nog overhoudt is dat de woning af fikt met de NAS erin. Als je dat nog verder wilt mitigeren een derde opslag locatie instellen naar BackBlaze o.i.d.
als je je NAS nog naar Backblaze laat dupliceren, heeft die RAID-5 nog nut? Kan dat dan niet met de eenvoudigste NAS met 1 schijf, omdat je daar weer een backup in de cloud van maakt? Of is die RAID-5 niet voor de bedrijfszekerheid?
Afgezien van schrijfsnelheden, maar die vind ik niet zo heel belangrijk.
En een 2e-hands Mac Mini kan dan ook als doelschijf voor Time Machine gebruikt worden, toch?
Ik lees net de diverse opties op de site van Backblaze en zie dat Backblaze niet rechtstreeks door Time Machine gebruikt kan worden.TM kan niet direct naar Backblaze schrijven. Die optie vervalt dus.Er staan bijvoorbeeld voor TrueNAS en Synology wel guides voor op internet.
EDIT: gewoon rechtstreeks naar Backblaze kan trouwens ook nog en hun gewoon de redundantie laten oplossen.
Dan ga ik toch maar eens kijken of ik een NAS ga opzetten of een 2e hands Mac Mini als backup server ga inrichten.
[ Voor 26% gewijzigd door Hippe Lip op 05-11-2025 22:47 ]
<John O`Mill>
Volledig terugzetten vanuit iCloud kan toch ook niet met macOS?Hippe Lip schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:06:
• iCloud
Bovendien gaat dan alles dan over het internet en als je echt je backup nodig hebt kan het wel eens hééél lang duren om die (volledig) terug te zetten. Ik heb een 100MB abonnement waar ik gewoonlijk genoeg aan heb.
Ik doe het nu met een Externe SSD per machine (de vaste mac's hebben die drive er vast aan, de macbook's af en toe) maar zou het maar wat graag volledig via iCloud doen zoals iOS/iPadOS dat wel ondersteunen.
Mijn documenten/bureaublad/etc gaan uiteraard wel al naar iCloud maar dat is verre van volledig.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Correct.Donstil schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:32:
[...]
Volledig terugzetten vanuit iCloud kan toch ook niet met macOS?
Ja en nee. Raid-5 is natuurlijk geen back-upoplossing, maar een continuïteitsmogelijkheid. Eén kapotte schijf betekent dat het systeem blijft draaien, enzovoort. Dus een vorm van RAID (niet RAID-0 😛) wil je minimaal in je NAS hebben.Hippe Lip schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:06:
[...]
Thnx, @MainframeX.
als je je NAS nog naar Backblaze laat dupliceren, heeft die RAID-5 nog nut? Kan dat dan niet met de eenvoudigste NAS met 1 schijf, omdat je daar weer een backup in de cloud van maakt? Of is die RAID-5 niet voor de bedrijfszekerheid?
Afgezien van schrijfsnelheden, maar die vind ik niet zo heel belangrijk.
Is die ene externe SSD de enige backup? Zeker bij de machines waar dat ding vast aan zit, is het wel een risico, want er kan ook iets gebeuren waardoor zowel de data op de computer zelf, als op de SSD niet meer bruikbaar is. Ik zou op z'n minst twee externe SSD's per machine gebruiken en die dan af en toe omwisselen.Donstil schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:32:
[...]
Ik doe het nu met een Externe SSD per machine (de vaste mac's hebben die drive er vast aan, de macbook's af en toe) maar zou het maar wat graag volledig via iCloud doen zoals iOS/iPadOS dat wel ondersteunen.
Mijn documenten/bureaublad/etc gaan uiteraard wel al naar iCloud maar dat is verre van volledig.
Toen ik vroegah in de IT werkte, werd daar altijd gezegd: “Een back-up is geen back-up.”Commendatore schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:14:
[...]
Is die ene externe SSD de enige backup? Zeker bij de machines waar dat ding vast aan zit, is het wel een risico, want er kan ook iets gebeuren waardoor zowel de data op de computer zelf, als op de SSD niet meer bruikbaar is. Ik zou op z'n minst twee externe SSD's per machine gebruiken en die dan af en toe omwisselen.
Of ik voor thuis meerdere externe schijven nodig heb, durf ik wel te betwijfelen als er ook een cloudcomponent is, zoals in mijn situatie. De externe schijf dient dan vooral voor een snelle restore, niet per se als volledige back-up.
Ik heb het zo ingericht:
1. macOS machines hebben een time machine back-up.
2. Belangrijke Files en folders zitten in iCloud
3. Foto's en video zitten in iCloud Photo
4. Foto's zitten in een Lightroom library.
5. Kopie van de Lightroom library staat op de nas.
6. De Lightroom library staat ook in de Adobe cloud.
TLDR: Ik zou alsnog graag een systemstate back-up in icloud willen
[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 10-11-2025 14:30 ]
@DonstilDonstil schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:32:
Nee, helaas. Dat vind ik wel een manco waarom wel bij iPhone en iPad en niet bij een Mac(Book)?
Dan kun je meteen lekker veel icloud verkopen…
Maar dat is een kreupele oplossing naar mijn idee. Het voordeel is dat je wel versiebeheer hebt (je kunt terug in de tijd en de versie van 3 mei eruit lichten), maar het nadeel is dat die backup ook verloren gaat bij brand en inbraak, als die standaard aan die computer/ laptop hangt.Ik doe het nu met een Externe SSD per machine
En ik vraag me ook steeds af hoe die backup zich houdt wanneer je door versleutelingsmalware getroffen wordt…
Daar zit geen versiebeheer op, dus dat is niet meer dan duplicatie van de laatste versie. Dat heeft me één keer gered toen mijn computer vastliep door een volgelopen harde schijf, maar dat was meer geluk dan wijsheid.Mijn documenten/bureaublad/etc gaan uiteraard wel al naar iCloud maar dat is verre van volledig.
<John O`Mill>
Precies, maar mijn vraag was of de extra investering in RAID-5 (kost heel wat meer dan gewone enkelvoudige opslag op je NAS) dat wel waard is, wanneer je óók in de cloud opslaat. Als de één faalt heb je immers de ander nog. Dat is waar RAID voor is: als één schijf het begeeft… Maar daarvoor heb je die cloud dan nog.Donstil schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:35:
Raid-5 is natuurlijk geen back-upoplossing, maar een continuïteitsmogelijkheid. Eén kapotte schijf betekent dat het systeem blijft draaien, enzovoort. Dus een vorm van RAID (niet RAID-0 😛) wil je minimaal in je NAS hebben.
Dus vraag ik me af of ik dan een dure RAID-configuratie in mijn NAS nodig heb als ik dat toch dupliceer in de cloud.
En ja, cloud alleen is ook niet safe, want kan mis gaan (om wat voor reden ook).
Wat ik tot nu toe heb is backup op een NAS (QNAP, JBOD met 2 schijven, eenvoud) in huis die een backup-systeem heeft waar je de laatste X versies van een bestand bewaart. En die NAS wordt elke nacht gedupliceerd op een backup-NAS (QNAP, RAID-5, zekerheid) in de schuur (20 meter van huis), zodat als de NAS in huis het begeeft, gejat of gehackt wordt of het huis affikt, dat ik dan nog de backup van die NAS in de schuur heb (hoop ik).
Het vervelende is alleen dat die beide NASsen inmiddels zo’n 10 jaar oud zijn en ik inschat dat hun betrouwbaarheid achteruit gaat (richting end of life?). En een set nieuwe dingen bestellen gaat zo godsnakend veel kosten, dat ik me nu afvraag wat wijsheid is. Of er niet een minder kostbare oplossing is met een redelijke zekerheid.
Een deel van de redenen van de huidige opzet is dat ik sommige echt privé-zaken liever in huis houd dan in een cloud zet of daar een backup houd. Als die ook (om wat voor reden ook) gekraakt wordt, dan …. Dat wil ik gewoon niet.
Dilemma…
[ Voor 37% gewijzigd door Hippe Lip op 13-11-2025 22:27 ]
<John O`Mill>
in mijn menubalk heb ik een symbooltje voor emoji staan, dit gebruik ik niet en wil ik graag weghebben, maar waar kan ik dit uitschakelen?
:strip_exif()/f/image/7T75AAU1hpKxQfmT7YJj3wDS.png?f=user_large)
En op mijn oude MacBook (weet niet precies welke OS versie daarop stond) kon ik een schijf meerdere keren met data overschrijven om deze veilig te wissen. Nu bij Schijfhulpprogramma zie ik die optie niet meer. Ik heb een externe harde schijf die problemen geeft en die ik weg wil doen, maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat alle data echt weg is.
[ Voor 26% gewijzigd door Paul! op 19-11-2025 20:45 ]
Houdt CMD eens ingedrukt en sleep hem eens een eind naar beneden. Laat hem dan eens los en als het goed is heb je hem dan verwijderd uit de balk.Paul! schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:43:
Wie kan mij helpen met de volgende twee punten:
in mijn menubalk heb ik een symbooltje voor emoji staan, dit gebruik ik niet en wil ik graag weghebben, maar waar kan ik dit uitschakelen?
[Afbeelding]
MJR_
Ja dat heb ik ook heel vaak. Of om het in jouw woorden te zeggen, jaw die hebw ik ppp vssjroosmarcel schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:58:
Ik gebruikte gisteren een vrij oude rype DAW (Renoise_ en je kune via de space bar de pattern latten lopen stoppen, maar nu niet meer. Alleen nog via en muisknop. En xit was weo de 95% meest gebruikte shortcut die je gebruikte, en man, ik heb heb ook op en win-11 en win-12. En het was gewoon een last van mijn rug dat dik eingelijk weer met de spacebar de pattern kon stoppen, en zo zijn er veel meer instelbare shortcuts,. maar om eerlijk te zijn? Ik geeft de Woin Renoise nu 9 punten en de Mac-Tahoe 2 punten. En ik zit te denken om een bluetoothe toetsenbord aan te schaffen, jawel die heb ik nog edds via usb-a. En het schijn t wat voordelen te hebben. Ik las vam eem pmafhankelijke magazine dat Apple totall op ziojn gat ligt. Kijk maar eens nar de iPhones. Ik koop vppr minder geld een 5 x betere en handigeren Xiaomi 17 voor deze;lfde prijs, en daś nog niet alles waar Apple mee stoeit
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Al geprobeerd:
Volg de volgende 4 stappen om pop-ups in Safari te blokkeren:
Open Safari en klik linksboven in het menu op Safari, en vervolgens op Voorkeuren.
Klik op het tabblad Websites.
Klik links onderin op "Pop-upvensters".
Kies in het drop-down menu naast "Bij bezoek aan andere websites" voor "Blokkeer en informeer" of "Blokkeer".
Wat kan ik nog proberen om van die popups af te komen?
[ Voor 6% gewijzigd door doggy1 op 22-11-2025 11:17 ]
Voor de duidelijkheid je hebt dat programma geïnstalleerd? Zo ja, deïnstalleren.doggy1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:09:
Ik krijg constant popups van TotalAV, ook als ik Safari niet gebruik.
Al geprobeerd:
Volg de volgende 4 stappen om pop-ups in Safari te blokkeren:
Open Safari en klik linksboven in het menu op Safari, en vervolgens op Voorkeuren.
Klik op het tabblad Websites.
Klik links onderin op "Pop-upvensters".
Kies in het drop-down menu naast "Bij bezoek aan andere websites" voor "Blokkeer en informeer" of "Blokkeer".
Wat kan ik nog proberen om van die popups af te komen?
Ik heb geen enkel antivirus of popupblocker geinstalleerd. Mijn macmini is pas paar maanden oud. Als ik op die popup klik dan opent hij alleen in Safari en niet in FirefoxGreatsword schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:35:
[...]
Voor de duidelijkheid je hebt dat programma geïnstalleerd? Zo ja, deïnstalleren.
Zit je op vage websites te surfen? Installeer UBlock Origin Lite eens vanuit de App Store.doggy1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:38:
[...]
Ik heb geen enkel antivirus of popupblocker geinstalleerd. Mijn macmini is pas paar maanden oud. Als ik op die popup klik dan opent hij alleen in Safari en niet in Firefox
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!