Ook niet als je de oude verwijdert? Dat deed het hem voor mij. Ik had eerst even mijn array en mijn Mac herstart.L.N. schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:25:
[...]
Helpt helaas niet. Het blijft hetzelfde: Time Machine verbindt met de NAS, zegt "Back-up Voorbereiden" en geeft dan na een paar minuten de melding dat de schijf niet beschikbaar is.
Oude backup verwijderen? Dat doe ik liever niet, want dan kan ik niet meer terug in de tijd gaan (bv een gedelete bestand terughalen).EValentino schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:45:
[...]
Ook niet als je de oude verwijdert? Dat deed het hem voor mij. Ik had eerst even mijn array en mijn Mac herstart.
Snap ik, dat was voor mij (helaas) wel de oplossing. Anders wellicht even afwachten, het lijkt een groter probleem waar (ongetwijfeld) meer mensen last van gaan hebben.L.N. schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:46:
[...]
Oude backup verwijderen? Dat doe ik liever niet, want dan kan ik niet meer terug in de tijd gaan (bv een gedelete bestand terughalen).
Is ergens nog te toetsen of bepaalde drivers/ apps problemen geven bij Tahoe? Of is de basis gelijk aan Sequoia en zal het blijven werken?
Mijn eerste indruk is dat ik naar een Linux DE zit te kijken, maar dan zonder de voordelen van Linux en een groot voordeel van Mac OS wegnemend. Het voelt rommelig en inconsistent aan. Dat vind ik vergefelijk voor een Linux DE want gratis / open source, maar voor dure Apple spullen niet.
Hopelijk kunnen ze het met de komende "point updates" weer een beetje rechttrekken.
Hopelijk kunnen ze het met de komende "point updates" weer een beetje rechttrekken.
Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066
Toen ik het gisteravond installeerde dacht ik ook even: waar ben ik aan begonnen. Maar als je er een tijd mee gewerkt hebt valt het eigenlijk wel mee. Het is even wennen, maar het went.Denizz schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:50:
Mijn eerste indruk is dat ik naar een Linux DE zit te kijken, maar dan zonder de voordelen van Linux en een groot voordeel van Mac OS wegnemend. Het voelt rommelig en inconsistent aan. Dat vind ik vergefelijk voor een Linux DE want gratis / open source, maar voor dure Apple spullen niet.
Hier en daar nog wel wat kleine UI-glitches als je de app in fullscreen draait (zoals de photos app).
Hier met een Intel iMac 2020 exact hetzelfde probleem en nog geen oplossing kunnen vinden.L.N. schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:02:
[...]
Hier werkt Time Machine ook niet meer na de update naar MacOs 26 (Macbook Pro M4). De backup wordt gemaakt naar mijn Synology NAS en werkte voor de update goed. Ik heb nog een Intel Macbook Pro (MacOs 18) en daar werkt Time Machie wel nog op. De NAS en Macbook Pro (M4) herstarten heeft niet geholpen. De melding die ik krijg:
[Afbeelding]
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Echter op mijn MacBook Pro M1 werkt het wel zonder problemen.
Gisteren MacOS 26 geïnstalleerd op mijn 27” iMac uit 2020.
Nu wanneer ik hem opstart en het inlogscherm verschijnt werkt mijn muis en toetsenbord niet meer.
Nu moet ik telkens het toetsenbord bedraad aansluiten om het wachtwoord kunnen in te geven.
En wanneer dan MacOS opgestart is, werkt de muis en toetsenbord wel gewoon draadloos.
Het lijkt alsof bluetooth niet meer actief is tijdens het inlogscherm en wanneer MacOS daarna opgestart is, Werkt bluetooth wel terug.
Zou dit een bug zijn in MacOS 26, want ik heb het nooit eerder voorgehad?
Nu wanneer ik hem opstart en het inlogscherm verschijnt werkt mijn muis en toetsenbord niet meer.
Nu moet ik telkens het toetsenbord bedraad aansluiten om het wachtwoord kunnen in te geven.
En wanneer dan MacOS opgestart is, werkt de muis en toetsenbord wel gewoon draadloos.
Het lijkt alsof bluetooth niet meer actief is tijdens het inlogscherm en wanneer MacOS daarna opgestart is, Werkt bluetooth wel terug.
Zou dit een bug zijn in MacOS 26, want ik heb het nooit eerder voorgehad?
Hier ook hetzelfde probleem met Time Machine i.c.m. een Synology NAS na upgrade naar Tahoe op 2 MacBook Airs (M3 en M4).
Hopelijk komt er snel een oplossing.
@Marc14021970 , gewoon Apple toetsenbord en muis?
Schone installatie of update?
Beide al echt een keer verwijderd via bluetooth en opnieuw gekopeld?
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 17-09-2025 08:51 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Nieuwe versie werkt prima hier, nieuwe uiterlijk is erg wennen. Jammer genoeg zijn er apps welke de nieuwe look niet over hebben genomen (zoals bijvoorbeeld Excel en Firefox). Hopelijk komt dat nog wel, want nu is het een rommeltje.
Nee, het is een Logitech craft toetsenbord en Logitech MX Master 2S muis.Greatsword schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:50:
@Marc14021970 , gewoon Apple toetsenbord en muis?
Update installatie van MacOS 26.
Verwijderen en terug koppelen aan bluetooth helpt niet.
Nu heb ik de usb logitech doggle gebruikt en dan werkt het wel, maar de muis hapert continu als ik ze beweeg.
Het heeft altijd gewerkt via bluetooth in het inlogscherm en na de update van MacOS plots niet meer.
Mogelijk heeft de Logitech software ook eerst een update nodig om dat op te lossen.Marc14021970 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:41:
[...]
Nee, het is een Logitech craft toetsenbord en Logitech MX Master 2S muis.
Update installatie van MacOS 26.
Verwijderen en terug koppelen aan bluetooth helpt niet.
Nu heb ik de usb logitech doggle gebruikt en dan werkt het wel, maar de muis hapert continu als ik ze beweeg.
Het heeft altijd gewerkt via bluetooth in het inlogscherm en na de update van MacOS plots niet meer.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Dat zou best kunnen.amphora schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:49:
[...]
Mogelijk heeft de Logitech software ook eerst een update nodig om dat op te lossen.
Het blijft vreemd dat wanneer het via bluetooth is, dat het alleen bij het inlogscherm is dat de muis en toetsenbord niet draadloos werken.
Wanneer MacOS 26 helemaal opgestart is, werken ze wel gewoon via bluetooth.
Sinds de update in de performance van Microsoft teams om te huilen. Was altijd al niet best maar nu onwerkbaar. Ik heb een 16" i9 MBP met 32GB ram. Is dit een bekent probleem?
Intel based... die is met teams idd ruk. sinds ik op ARM zit is het weer te doen.TukkerTweaker schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:43:
Sinds de update in de performance van Microsoft teams om te huilen. Was altijd al niet best maar nu onwerkbaar. Ik heb een 16" i9 MBP met 32GB ram. Is dit een bekent probleem?
(heb je nu niks aan, is maar een constatering van mijn kan) intel based cpu's doet apple niet zoveel meer aan laat staan dingen optimaliseren
A wise man's life is based around fuck you
hier werkt op een M3 MacBook TM nog steeds goed met Synology nas.(920+). Als niet meer werkt, maak nieuwe folder aan voor je Time Machine en begin opnieuw en ruim na verloop van tijd je oude Time Machine folder op. In verleden wel eens moeten doen helaas. Ik maak op een lokale ssd en op mijn Synology nas een backup, en deze laatste gaat met webDav naar Hetzner storage.pporrio schreef op woensdag 17 september 2025 @ 07:37:
Hier ook hetzelfde probleem met Time Machine i.c.m. een Synology NAS na upgrade naar Tahoe op 2 MacBook Airs (M3 en M4).
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Viel mij ook al op. Ik weet alleen niet waarom dit gebeurt en wat er aan te doen valt. Overigens lees ik her en der sowieso ook dat andere mensen problemen hebben sinds de macOS 26-update. Je hebt dus niets aan mijn reactie, anders dan een hart onder de riem.TukkerTweaker schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:43:
Have you tried turning it off and on again?
Inmiddels 2 dag met Tahoe en op wat kleine verandering na vind ik het prima werken.
Vraag me wel af waarom de 'Send' knop in Apple Mail nu aan de rechterkant zit (in de vorm van een pijl icoon).
Erg onlogisch en onhandig. Gebruik nu CMD + SHIFT + D om een mail te sturen maar het blijft irriteren.
Misschien zie ik een instelling over het hoofd maar ik zie nergens dat ik dit kan aanpassen.
Vraag me wel af waarom de 'Send' knop in Apple Mail nu aan de rechterkant zit (in de vorm van een pijl icoon).
Erg onlogisch en onhandig. Gebruik nu CMD + SHIFT + D om een mail te sturen maar het blijft irriteren.
Misschien zie ik een instelling over het hoofd maar ik zie nergens dat ik dit kan aanpassen.
Pura Vida
Had ik ook, rechtermuisknop op de verzendknop en je kan knoppenbalk aanpassenMaverick2001 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:15:
Inmiddels 2 dag met Tahoe en op wat kleine verandering na vind ik het prima werken.
Wat mij erg tegenstaat is de ronde hoekjes van vensters, die zijn veel groter dan voorheen en als je een app beeldvullend hebt wijkt het erg af van de ronding van het scherm en achtergrond bijvoorbeeld.. Erg lelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door amphora op 17-09-2025 12:26 ]
Dat had ik natuurlijk zelf moeten bedenken. Gelijk even gecorrigeerd en nu is het weer zoals het moet zijn.amphora schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:19:
[...]
Had ik ook, rechtermuisknop op de verzendknop en je kan knoppenbalk aanpassen
Denk dat in 25 jaar MacOS gebruik dit de eerste keer is dat ik in dit venster iets heb aangepast
Zeker in Apple mail moet ik wennen aan de layout.
En met betrekking over je opmerking van de ronde hoeken, dat ben ik ook met je eens. Het rond / ovaal afronden is misschien iets doorgeslagen. Ook in Safari bij de urls die je open hebt zijn de afrondingen veel te groot (ook het lettertype). Misschien dat ze in komende updates hier nog iets aan gaan doen.
[ Voor 24% gewijzigd door Maverick2001 op 17-09-2025 12:32 ]
Pura Vida
Haha, wat dom van mij. Ik pas op zich veel vensters aan, maar hier niet bij stil gestaan. Staat nu een beetje links van het midden en dat is veel beter!amphora schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:19:
[...]
Had ik ook, rechtermuisknop op de verzendknop en je kan knoppenbalk aanpassen
Wat mij erg tegenstaat is de ronde hoekjes van vensters, die zijn veel groter dan voorheen en als je een app beeldvullend hebt wijkt het erg af van de ronding van het scherm en achtergrond bijvoorbeeld.. Erg lelijk.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik ben wel benieuwd naar macOS Tofu. Maar ik ben deze week niet thuis en heb mijn MacBook (bewust) niet meegenomen. Ik ben er doorgaans wel voor om gelijk de nieuwe versie er op te zetten (ik doe bewust niet aan bèta’s), hoewel ik dikwijls spijt heb omdat sommige apps dan weer en tijdje niet werken.
Maar de mensen van ATP waren er niet echt enthousiast over Tofu. Bij de nieuwe IOS versie was alles wel soort van acceptabel, maar bij macOS traden er blijkbaar toch wel een aantal irritante bugs op.
Maar de mensen van ATP waren er niet echt enthousiast over Tofu. Bij de nieuwe IOS versie was alles wel soort van acceptabel, maar bij macOS traden er blijkbaar toch wel een aantal irritante bugs op.
Ligt het aan mij of is het geluid vanuit Apple Music brak? Hier wordt met uitzondering eens een nr afgespeeld op mijn Sonos. Op de speaker van mijn Mac wordt helemaal niets afgespeeld, ook niet op de iPad trouwens...
iPhone 17 256GB Zwart| Apple Watch S11 SG | Mac Mini M1 (2020) | MacBook Air 13" (2025) Blauw | Apple TV 4K (2x) | Airpods 4 (2024)
Het werkt wat mij betreft heerlijk, soepel, stabiel en verfrissend. Geen bugs tegen gekomen nog.PrimusIP schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:40:
Ik ben wel benieuwd naar macOS Tofu. Maar ik ben deze week niet thuis en heb mijn MacBook (bewust) niet meegenomen. Ik ben er doorgaans wel voor om gelijk de nieuwe versie er op te zetten (ik doe bewust niet aan bèta’s), hoewel ik dikwijls spijt heb omdat sommige apps dan weer en tijdje niet werken.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik heb MacOS 26 geïnstalleerd.
Is er een manier om de achtergrond van het inlogscherm (waar je je wachtwoord moet ingeven) te veranderen?
Het bureaublad in MacOS kan ik wel veranderen naar een andere foto, maar het inlogscherm kan ik nergens aanpassen?
Nu heb ik daar standaard zo een soort zomerse strandfoto op het inlogscherm, maar zou dat willen veranderen.
Is er een manier om de achtergrond van het inlogscherm (waar je je wachtwoord moet ingeven) te veranderen?
Het bureaublad in MacOS kan ik wel veranderen naar een andere foto, maar het inlogscherm kan ik nergens aanpassen?
Nu heb ik daar standaard zo een soort zomerse strandfoto op het inlogscherm, maar zou dat willen veranderen.
Voordat ik macos 26.0 op mijn mac studio installeer heb ik de boel geinstalleerd op mijn macbook air m3. Het gaat fors wat tijd in beslag nemen voordat ik gewend ga raken aan de interface. Waar ik niet gewend aan ga raken is het feit dat werkelijk waar elke website de boel weer weet vol te proppen met advertentie. Pihole werkt hier uitstekend en op mijn iphone en mac studio (beide nog niet bijgewerkt) nergens last van. Iemand een idee wat er is veranderd in de netwerk of safari instellingen?
Zelfs na het herstarten van FTL werkt ad blocking op mijn macbook air nog steeds niet, rete irritant, wellicht nog irritanter dan de interface update.
Update:
"Limit ip address tracking" uitgezet voor de wifi verbinding. Probleem opgelost, nu nog wennen aan de afgrijselijke ui update.
Zelfs na het herstarten van FTL werkt ad blocking op mijn macbook air nog steeds niet, rete irritant, wellicht nog irritanter dan de interface update.
Update:
"Limit ip address tracking" uitgezet voor de wifi verbinding. Probleem opgelost, nu nog wennen aan de afgrijselijke ui update.
[ Voor 9% gewijzigd door Martijn-V4 op 17-09-2025 17:59 ]
Inmiddels erg tevreden over macOS 26. Grafisch strak design en ik vind het er praktischer uitzien (maar dit is echt persoonlijk). Ik moest echt wel even wennen aan alle veranderingen, bijv spotlight en de launchpad wat vervangen is voor apps maar inmiddels vind ik mijn weg
Sinds de nieuwe upgrade een poging aan het doen om Apple Mail ipv Outlook een kans te geven. Mooi programma, alleen met bijlages drama in mijn optiek... In Outlook een bijlage toevoegen zie je de bijlage netjes ''gepint'' in de mail. Bij Apple Mail wordt deze foto/document/etc direct weergegeven in het tekstveld. Ben er wel achter dat je dan kan kiezen (via rechtermuisknop) voor ''toon symbool''... maar toch, het voelt niet echt lekker. Iemand tips?
Verder kan ik adviseren voor degene die zich moeizaam kunnen vinden om wat YT videos te kijken waar men uitleg geeft hoe en wat tot waar.
Sinds de nieuwe upgrade een poging aan het doen om Apple Mail ipv Outlook een kans te geven. Mooi programma, alleen met bijlages drama in mijn optiek... In Outlook een bijlage toevoegen zie je de bijlage netjes ''gepint'' in de mail. Bij Apple Mail wordt deze foto/document/etc direct weergegeven in het tekstveld. Ben er wel achter dat je dan kan kiezen (via rechtermuisknop) voor ''toon symbool''... maar toch, het voelt niet echt lekker. Iemand tips?
Verder kan ik adviseren voor degene die zich moeizaam kunnen vinden om wat YT videos te kijken waar men uitleg geeft hoe en wat tot waar.
Bijlage onder je afsluiting / handtekening invoegenDennis_88 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:23:
Inmiddels erg tevreden over macOS 26. Grafisch strak design en ik vind het er praktischer uitzien (maar dit is echt persoonlijk). Ik moest echt wel even wennen aan alle veranderingen, bijv spotlight en de launchpad wat vervangen is voor apps maar inmiddels vind ik mijn weg
Thanks voor je reactie! Ik heb het even getest zoals je omschreef;Tdem schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:27:
[...]
Bijlage onder je afsluiting / handtekening invoegen
Met documenten lukt dit nu wel, echter met afbeeldingen worden deze alsnog bij de ontvanger in het tekstveld weergegeven (mij mij ook)...
Heb op internet veel zitten zoeken maar daar kom ik ook helaas niet wijzer uit...
Rechts klikken op de afbeelding (bijlage) die je in de mail gesleept hebt, en dan "View as Icon" kiezen.Dennis_88 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:37:
[...]
Thanks voor je reactie! Ik heb het even getest zoals je omschreef;
Met documenten lukt dit nu wel, echter met afbeeldingen worden deze alsnog bij de ontvanger in het tekstveld weergegeven (mij mij ook)...
Heb op internet veel zitten zoeken maar daar kom ik ook helaas niet wijzer uit...
edit: ik zie dat je dat al gevonden had. dat is helaas de enige manier.
[ Voor 6% gewijzigd door ThomasG op 17-09-2025 22:46 ]
Klopt, maar thanks voor je reactie, dit is voor mij namelijk een bevestiging dat het ook echt de enige manier is. Ik heb inmiddels gister tot middernacht zitten rondkijken op het grote internet voor mogelijkheden, maar die zijn er niet (althans die mijn ''probleem'' kunnen oplossen.ThomasG schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:30:
[...]
Rechts klikken op de afbeelding (bijlage) die je in de mail gesleept hebt, en dan "View as Icon" kiezen.
edit: ik zie dat je dat al gevonden had. dat is helaas de enige manier.
Voor het rechtermuisknop en ''view as icon'' verhaal is er zelfs nog een terminal commando om dat dedicated zo in te stellen, maar ook daar ben ik achter dat dat niet helemaal lekker werkt.
Ondanks deze ''nuk'' blijf ik wel Apple Mail gebruiken omdat ik enorm tevreden ben over de functionaliteit. Ik gebruik hem vooral voor de zakelijke mail kant en dat is voor mij meer als voldoende. Daarbij gezegd hebbende dat ik de integratie van Apple Mail naar Agenda, Notities en Herinneringen echt onwijs lekker vind werken. Office 365 en dan met name Word, Excel en Powerpoint gebruik ik dan weer wel ipv de Keynote, Pages en Numbers maar dat heeft er ook mee te maken dat de vele sheets, documenten en de presentaties waar ik mee van doen heb ook aangeleverd worden in deze formaten.
Dus niemand die last heeft van Airplay streamen vanuit Apple Music app op MacOS 26 Tahoe? Hier gaat het op en af. Soms speelt die 2 nummers af op de speaker, en dan weer een hele tijd niets... Airplay streamen vanuit Apple zelf (bv om Youtube geluid op de box af te spelen vanuit de browser) werkt wel prima hier. Enkel via de Muziek app is het zeer onstabiel.Vaganzza schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:34:
Ligt het aan mij of is het geluid vanuit Apple Music brak? Hier wordt met uitzondering eens een nr afgespeeld op mijn Sonos. Op de speaker van mijn Mac wordt helemaal niets afgespeeld, ook niet op de iPad trouwens...
iPhone 17 256GB Zwart| Apple Watch S11 SG | Mac Mini M1 (2020) | MacBook Air 13" (2025) Blauw | Apple TV 4K (2x) | Airpods 4 (2024)
Ik heb er ook last van. In mijn kantoor gebruik ik 2 Homepod in stereo modus om muziek te luisteren. Na een herstart van de Mac vindt hij 9 van de 10 keer de Hompepods niet en wordt de muziek via de interne speaker afgespeeld. Na wat klooien met de airplay instellingen werkt het uiteindelijk wel via de Homepods maar wel met veel onderbrekingen of dat de muziek tijdelijk maar over 1 van beide afgespeeld wordt. Met Sequoia nooit deze issues gehad.Vaganzza schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:10:
[...]
Dus niemand die last heeft van Airplay streamen vanuit Apple Music app op MacOS 26 Tahoe? Hier gaat het op en af. Soms speelt die 2 nummers af op de speaker, en dan weer een hele tijd niets... Airplay streamen vanuit Apple zelf (bv om Youtube geluid op de box af te spelen vanuit de browser) werkt wel prima hier. Enkel via de Muziek app is het zeer onstabiel.
Ik merk toch wat performance problemen in Lightroom Classic onder Tahoe. Waar het voorheen allemaal soepel en snel ging (maak gebruik van de Nikon Z8 en dus RAW-bestanden van 45.7 MP) hang Lightroom nu bij bepaalde zaken. Als ik dan kijk naar mijn geheugengebruik dan zit dit (ver) boven de 48 GB. Pas als het geheugen weer in het groen komt dan loopt alles weer soepeltjes.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Werkt prima hier, maar wat dachten ze nou toen iemand besloot om Launchpad de nek om te draaien ?
Gelukkig is er AppGrid.
Gelukkig is er AppGrid.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden dat mensen launchpad gebruikte. Zelf gebruik ik spotlight om applicaties te starten door een stukje van de naam in te typen. Alles wat ik veel gebruik staat of al open, of is vastgepind op de Dock. Ik kan mij dus niet goed voorstellen waarom en hoe mensen launchpad gebruikte, en wat ze nu dus missen.loekf2 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:12:
Werkt prima hier, maar wat dachten ze nou toen iemand besloot om Launchpad de nek om te draaien ?
Gelukkig is er AppGrid.
Ik gebruikte het om een overzicht te houden van apps die ik heb, in eigen catagorieën.ThomasG schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:10:
[...]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden dat mensen launchpad gebruikte. Zelf gebruik ik spotlight om applicaties te starten door een stukje van de naam in te typen. Alles wat ik veel gebruik staat of al open, of is vastgepind op de Dock. Ik kan mij dus niet goed voorstellen waarom en hoe mensen launchpad gebruikte, en wat ze nu dus missen.
Dat nieuwe "Apps' verzint zelf catagorieën, maar herkent vervolgens niet alle apps waardor die groepen onvolledig zijn.
Een ander nieuw probleem is dat bepaalde apps nu zelfs volledig ontbreken. En Spotlight heeft er ook moeite mee. Zo heb ik Anaconda die gewoon in de app folder staat (via Homebrew geinstalleerd), maar compleet in die nieuwe Apps ontbreekt. Plus dat Spotlight er ook moeite mee heeft het te vinden. Spotlight zoekt liever eerst op internet. In Launchopad stond hij er gewoon.
Kortom, ik ben er niet echt enthausiast over. Launchpad was ook niet alles, maar het nieuwe van macOS Tofo is ook geen verbetering.
Gebruik je ook de nieuwe schortcuts nadat je CMD+Spacebar hebt gedaan? Als je daarna CMD+1 in toetst zoekt spotlight alleen in Apps, CMD+2 in bestanden, CMD+3 snelkoppelingen en CMD+4 in klipbord historie.PrimusIP schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:05:
[...]
En Spotlight heeft er ook moeite mee. Zo heb ik Anaconda die gewoon in de app folder staat (via Homebrew geinstalleerd), maar compleet in die nieuwe Apps ontbreekt. Plus dat Spotlight er ook moeite mee heeft het te vinden. Spotlight zoekt liever eerst op internet. In Launchopad stond hij er gewoon.
https://9to5mac.com/2025/...%20external%20accessories.
Intressant, die kende ik niet.Greatsword schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:20:
[...]
Gebruik je ook de nieuwe schortcuts nadat je CMD+Spacebar hebt gedaan? Als je daarna CMD+1 in toetst zoekt spotlight alleen in Apps, CMD+2 in bestanden, CMD+3 snelkoppelingen en CMD+4 in klipbord historie.
Maar, hij herkent die app daarna nog steeds niet. Kan zijn dat macOS Anaconda niet als een echte app herkent (ondanks de .app extensie), maar het vervelende is dat de vorige macOS versie er geen probleem mee had. En vanuit de Finder apps folder is die wel gewoon nog steeds te starten.
Ik ben ouderwets, ik zet Spotlight op Mac en Windows Search op Windows altijd zo veel mogelijk uit ivm gebruik van resources (CPU etc), gebruiikt het amper omdat ik weet waar mijn files staan.Greatsword schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:20:
[...]
Gebruik je ook de nieuwe schortcuts nadat je CMD+Spacebar hebt gedaan? Als je daarna CMD+1 in toetst zoekt spotlight alleen in Apps, CMD+2 in bestanden, CMD+3 snelkoppelingen en CMD+4 in klipbord historie.
Ik zag ook al dat de nieuwe Spotlight Applications Folder, niet alles laat zien en gewoon onhandig is als je via clicken een app wilt starten. Ik heb de meest gebruikte apps natuurlijk gepinned op de Dock, maar niet alles.
Ik heb er nu AppGrid op staan. De gratis versie is voor mij voldoende.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Dat is inderdaad heel ouderwets, want het gebruik nagenoeg geen resources. Het af en toe indexeren is verwaarloosbaar. Je kunt met spotlight namelijk veel meer dan zoeken naar een bestand staat. Je kunt er ook mee binnen applicaties zoeken zonder dat de applicatie open staat (wat door de meeste wordt ondersteund).loekf2 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:55:
[...]
Ik ben ouderwets, ik zet Spotlight op Mac en Windows Search op Windows altijd zo veel mogelijk uit ivm gebruik van resources (CPU etc), gebruiikt het amper omdat ik weet waar mijn files staan.
Je kunt het nu ook makkelijk limiteren tot een specifieke applicatie door de naam in te typen, en daarna op tab te drukken. Zo kun je bijvoorbeeld snel zoeken in je mail, of sms berichten, of browser geschiedenis, etc. etc.
Het leuke is je kunt ook dingen gebruiken als: mail from Pietjepuk I ignored (ik heb mijn macOS in het engels staan). Dan zie ik snel alle (recente-)mails van Pietjepuk waar ik (nog) niet op gereageerd heb.
Als je de kracht van spotlight eenmaal door hebt wordt je zoveel productiever.
@PrimusIP Misschien dat Raycast wat voor je is, eigenlijk een vervanger van Spotlight die werkelijk 10x zoveel functionaliteit bied.
Sinds macOS 26 heb je voor de meeste dingen rascast helemaal niet meer nodig. Dat kun je nu met Spotlight en shortcuts. Het kan nog wel wat meer, maar dat is tegenwoordig veel minder dan 10x. De meeste gebruikers hebben Raycast dus eigenlijk niet mer nodig, maar omdat ze altijd Raycast gebruiken ipv Spotlight weten ze dat niet.Greatsword schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:46:
@PrimusIP Misschien dat Raycast wat voor je is, eigenlijk een vervanger van Spotlight die werkelijk 10x zoveel functionaliteit bied.
[YouTube: Raycast: The FIRST App I Install on ANY New Mac (Here's Why!)]
Onthoudt MacOS bij jullie de venstergrootte van Apple Music ook niet?
Ik denk dat ik er achter ben waarom ik bepaalde apps mis. Anaconda staat in de /opt folder. In /Applications staat een symlink. Blijkbaar snapt Apps en Spotlight niet wat een symlink is en kan Spotlight ook niet verder in het systeem kijken of er elders .app bestanden bestaan.
Dat is jammer want Spotlight herkende die symlinks wel.
Dat is jammer want Spotlight herkende die symlinks wel.
Ik heb hem altijd gemaximaliseerd in een eigen space en tijdens het switchen van spaces blijft hij gewoon hetzelfde.Commendatore schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:28:
Onthoudt MacOS bij jullie de venstergrootte van Apple Music ook niet?
Alleen vind spotlight nu dus je applicaties niet meer. Ik hoop dat Apple dit wel gaat oplossen want zo heb ik echt helemaal niks aan spotlight.ThomasG schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:51:
[...]
Sinds macOS 26 heb je voor de meeste dingen rascast helemaal niet meer nodig. Dat kun je nu met Spotlight en shortcuts. Het kan nog wel wat meer, maar dat is tegenwoordig veel minder dan 10x. De meeste gebruikers hebben Raycast dus eigenlijk niet mer nodig, maar omdat ze altijd Raycast gebruiken ipv Spotlight weten ze dat niet.
Idempotent.
Dat doet het dus wel. Mijn spotlight vind alle applicaties, ook de casks geinstalleerd via HomeBrew.MainframeX schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:48:
[...]
Alleen vind spotlight nu dus je applicaties niet meer. Ik hoop dat Apple dit wel gaat oplossen want zo heb ik echt helemaal niks aan spotlight.
Daar heb ik dus ook last van! iMac mini m4 hier.htf99 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:23:
Mijn dock blijft zichzelf maar verbergen, zonder dat die optie aanstaat.
Hopelijk wordt dit in de volgende update gefixt.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Werkt Option+Command+D wel?Panzer_V schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:25:
[...]
Daar heb ik dus ook last van! iMac mini m4 hier.
Hopelijk wordt dit in de volgende update gefixt.
Geen idee. Ik kende die aangekomen nog niet. Ga ik de volgende keer proberen
Tot dat niet meer het geval is. Er zijn meer mensen in dit draadje waar spotlight de applicaties niet meer kan vinden.ThomasG schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:20:
[...]
Dat doet het dus wel. Mijn spotlight vind alle applicaties, ook de casks geinstalleerd via HomeBrew.
Idempotent.
Dat lijkt mij dan een kwestie van opnieuw laten indexeren. Het zou namelijk gewoon moeten werken. En bij vele is dat dus ook zo.MainframeX schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:38:
[...]
Tot dat niet meer het geval is. Er zijn meer mensen in dit draadje waar spotlight de applicaties niet meer kan vinden.
@ThomasG Waar baseer je dit op? Indexeren van een map is letterlijk enkele seconden werk. Ik heb Tahoe nu al bijna een week op de macbook staan en nog werkt het niet.
Idempotent.
Ik had de hoop dat het met Tahoe opgelost zou zijn, maar helaas.
We hebben op onze Mac twee profielen. En in een van de profielen loopt de data van Spotlight steeds helemaal vol. Na een uur werken 119 GB in die container waardoor de Mac volloopt en amper nog iets doet. Via Clean My Mac weet ik die dan weer te verwijderen, maar het blijft zich volproppen.
In het andere profiel niets aan de hand. Die profielen zijn gemigreerd vanaf de MacBooks waar het probleem ook niet op speelt. Heb al op Reddit gekeken, maar kom er niet uit.
Iemand een idee?
We hebben op onze Mac twee profielen. En in een van de profielen loopt de data van Spotlight steeds helemaal vol. Na een uur werken 119 GB in die container waardoor de Mac volloopt en amper nog iets doet. Via Clean My Mac weet ik die dan weer te verwijderen, maar het blijft zich volproppen.
In het andere profiel niets aan de hand. Die profielen zijn gemigreerd vanaf de MacBooks waar het probleem ook niet op speelt. Heb al op Reddit gekeken, maar kom er niet uit.
Iemand een idee?
[ Voor 4% gewijzigd door THE_BASE op 21-09-2025 14:36 ]
Als spotlight problemen heeft, wat vooral na een OS update kan gebeuren, is de oplossing altijd een re-index forceren. Want er is dan iets corrupt geraakt waardoor je het niet meer ziet. Het makkelijkste is door mdutil te gebruiken via de command line.MainframeX schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:35:
@ThomasG Waar baseer je dit op? Indexeren van een map is letterlijk enkele seconden werk. Ik heb Tahoe nu al bijna een week op de macbook staan en nog werkt het niet.
Hier is het 'probleem' met MacOS en het niet goed in slaapstaand zetten van Apples eigen (!) studio display monitoren nog niet opgelost. had de hoop dat het oplost zou worden maar helaas.
probleem: met het in slaap gaan van mijn Mac mini blijven de monitoren constant 14watt verbruiken ipv de 2 watt die ze tot een jaar geleden deden toen er een update op versie 15 kwam.
met 2 monitoren tikt dat aardig aan. ik heb nu als oplossing om in de avond de 2 USB-C aansluitingen maar uit de Mac te halen want dan gaan de monitoren wél in een slaapstand.
hier wordt het probleem beschreven.
https://giuliomagnifico.b...nema-display-power-drain/
heb ook de Mac sinds versie 26 uit is gekomen al 'even' geherinstalleerd met alles op default maar helaas probleem blijft...
probleem: met het in slaap gaan van mijn Mac mini blijven de monitoren constant 14watt verbruiken ipv de 2 watt die ze tot een jaar geleden deden toen er een update op versie 15 kwam.
met 2 monitoren tikt dat aardig aan. ik heb nu als oplossing om in de avond de 2 USB-C aansluitingen maar uit de Mac te halen want dan gaan de monitoren wél in een slaapstand.
hier wordt het probleem beschreven.
https://giuliomagnifico.b...nema-display-power-drain/
heb ook de Mac sinds versie 26 uit is gekomen al 'even' geherinstalleerd met alles op default maar helaas probleem blijft...
Safari heeft geen compact modus meer. Dus de tabs staan nu onder de url balk. Tamelijk lelijk en verspilling van ruimte.
Helaas, ik heb de mdutil een paar uur de tijd gegeven om te indexeren, maar alsnog pakt deze de problematische applicatie niet op. In mijn geval gaat het om Copilot. Met ⌘ + 1 zie ik Copilot wel in de lijst staan, maar zodra ik al de "c" ingeef dan verdwijnt Copilot uit de lijst. Met andere applicaties is dit probleem me nog niet opgevallen.ThomasG schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:38:
[...]
Als spotlight problemen heeft, wat vooral na een OS update kan gebeuren, is de oplossing altijd een re-index forceren. Want er is dan iets corrupt geraakt waardoor je het niet meer ziet. Het makkelijkste is door mdutil te gebruiken via de command line.
Idempotent.
Zojuist had ik wederom het 'probleem'. Bovengenoemde toetscombinatie brengt inderdaad het Dock terug.
Tx voor de tip!
Zat gisteren avond laat nog achter de Mac en zag toen wel dat de lijnen van de nieuwe dynamische wallpaper als het ware door de tekst en icoontjes van de menubalk gaan, dat is toch wel wat minder en dacht eerst dat ik een kras op mijn studio display hadLyca schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:19:
Een van de zalige changes is that the top bar nu transparant is met de achtergrond. Eindelijk

/f/image/phy7xv5TcafmUfde7qzkM9cf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Greatsword op 23-09-2025 17:27 ]
Is dat eigenlijk standaard? Mij is het nog niet opgevallen namelijk 🙈Lyca schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:19:
Een van de zalige changes is that the top bar nu transparant is met de achtergrond. Eindelijk
©2004
Yes,hk12nl schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:30:
[...]
Is dat eigenlijk standaard? Mij is het nog niet opgevallen namelijk 🙈
/f/image/KrcfBdkiTFz0STdamRDGs6cm.png?f=fotoalbum_large)
Één van de eerste dingen die ik juist had uitgezetLyca schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:19:

Is inderdaad mooi als je alleen je bureaublad ziet maar zodra je één venster gemaximaliseerd hebt begint het mij te storen.
Zo! Tahoe geïnstalleerd op mijn MacBook Pro M4 Pro. En ik vind het verschrikkelijk. Die ronde hoeken slaan werkelijk nergens op. Op de iPhone werkt het. Kg soort van samen met de vorm van het scherm. Hier heb je rechthoekige schermen als monitor. Het voelt steeds
Under als een computer aan en meer als een iPhone of iPad. Ik vind het niks.
Ik heb er nog niet veel mee gewerkt. Behalve met mijn reguliere apps die ik gebruik. Dus ga nog wel even experimenteren. Eerste indruk is letterlijk walging. Haha.
Under als een computer aan en meer als een iPhone of iPad. Ik vind het niks.
Ik heb er nog niet veel mee gewerkt. Behalve met mijn reguliere apps die ik gebruik. Dus ga nog wel even experimenteren. Eerste indruk is letterlijk walging. Haha.
Hoezo niet dan? Als ik kijk naar mijn hardware op mijn bureau dan hebben die ook allemaal afgeronde hoeken (MBP, Studio Display, Magic Keyboard, Magic Trackpad).4acesNL schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:37:
Zo! Tahoe geïnstalleerd op mijn MacBook Pro M4 Pro. En ik vind het verschrikkelijk. Die ronde hoeken slaan werkelijk nergens op. Op de iPhone werkt het. Kg soort van samen met de vorm van het scherm. Hier heb je rechthoekige schermen als monitor.
De radius van de MacBook Pro (M4) is in ieder geval anders dan die van de vensters. De vensters zijn "ronder". Ik neem aan dat dit bij meer MacBooks het geval zal zijn.Greatsword schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:59:
[...]
Hoezo niet dan? Als ik kijk naar mijn hardware op mijn bureau dan hebben die ook allemaal afgeronde hoeken (MBP, Studio Display, Magic Keyboard, Magic Trackpad).
Ik zelf ben ook niet niet helemaal overtuigd door Tahoe. Sommige zaken zijn mooi maar andere zaken zijn echt belachelijk lelijk en/of slecht uitgewerkt. En heel eerlijk: als ik het allemaal had geweten had ik de update NIET gedaan. Ik heb alleen geen zin om alles opnieuw te installeren om te downgraden...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Over die rondingen vind ik het nog ergerlijker dat applicaties blijkbaar zelf mogen bepalen welke graden ze aanhouden:
:strip_exif()/f/image/fZRn4GWcMeZJLYKzF65cM7QE.png?f=user_large)
Grijs is Signal, blauw is Outlook en rood is Safari...
:strip_exif()/f/image/fZRn4GWcMeZJLYKzF65cM7QE.png?f=user_large)
Die zullen als ze zin hebben vast nog wel bijwerken.Pendora schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:07:
Over die rondingen vind ik het nog ergerlijker dat applicaties blijkbaar zelf mogen bepalen welke graden ze aanhouden:
[Afbeelding]
Dat het nog bijgewerkt moet worden zegt al iets over de consistentie die Apple (niet) implementeert op macOS. Op iOS en iPadOS is dit nooit een probleem geweest. Beter stoppen ze ook wat tijd in dit soort lullige implementaties om het systeembreed toe te passen.THE_BASE schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:54:
[...]
Die zullen als ze zin hebben vast nog wel bijwerken.
Inmiddels zou het toch wel mogelijk moeten zijn om een keer met een macOS-versie op basis van de mobiele besturingssystemen te komen. De architectuur is inmiddels al wat jaren hetzelfde en iPad-apps werken in principe ook prima op macOS.
Dit lijkt bij de developers van de applicatie te liggen. Apple's eigen apps hebben allemaal dezelfde ronding. Ik vermoed dat Apple die nieuwe ronding niet wil forceren (ondanks dat ze dat technisch vast kunnen) omdat sommige applicaties daar niet voor ontworpen zijn, denk aan knoppen die in de andere hoeken staan.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:58:
[...]
Dat het nog bijgewerkt moet worden zegt al iets over de consistentie die Apple (niet) implementeert op macOS.
CleanMyMac is toch ook een voorbeeld van een totaal andere UI. Je hoeft je volgens mij niet te houden aan de richtlijnen, maar op termijn zullen devs dat wel gaan doen.Tom schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:39:
[...]
Dit lijkt bij de developers van de applicatie te liggen. Apple's eigen apps hebben allemaal dezelfde ronding. Ik vermoed dat Apple die nieuwe ronding niet wil forceren (ondanks dat ze dat technisch vast kunnen) omdat sommige applicaties daar niet voor ontworpen zijn, denk aan knoppen die in de andere hoeken staan.
Klopt, Apple heeft standaard componenten, maar je kunt er vanaf wijken. Op iOS zie ik in third party apps ook de oude en nieuwe Liquid Glass-tabbar door elkaar (Slack is sinds de laatste update ook over op de nieuwe). Verder zijn het puur richtlijnen, ze hebben goede documentatie op https://developer.apple.com/design/.THE_BASE schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:47:
[...]
CleanMyMac is toch ook een voorbeeld van een totaal andere UI. Je hoeft je volgens mij niet te houden aan de richtlijnen, maar op termijn zullen devs dat wel gaan doen.
Klopt, maar dit soort basale zaken zoals een ronding mag/moet echt afgedwongen worden. Ik ben het met je eens dat er een vorm van vrijheid moet zijn om een applicatie te ontwerpen, maar dat vind ik iets anders dan dit. Op iOS/iPadOS zie je dit soort zaken echt niet terug hoor.Tom schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:39:
[...]
Dit lijkt bij de developers van de applicatie te liggen. Apple's eigen apps hebben allemaal dezelfde ronding. Ik vermoed dat Apple die nieuwe ronding niet wil forceren (ondanks dat ze dat technisch vast kunnen) omdat sommige applicaties daar niet voor ontworpen zijn, denk aan knoppen die in de andere hoeken staan.
Omdat het daar: niet houden aan design language = niet in de App Store.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:26:
[...]
Klopt, maar dit soort basale zaken zoals een ronding mag/moet echt afgedwongen worden. Ik ben het met je eens dat er een vorm van vrijheid moet zijn om een applicatie te ontwerpen, maar dat vind ik iets anders dan dit. Op iOS/iPadOS zie je dit soort zaken echt niet terug hoor.
Maar laten we het er op houden dat Apple nog aardig wat werk heeft te doen rondom macOS 26 Tahoe en iOS26....

Die dark mode in Tahoe is echt vreselijk. Het zag er voorheen gewoon goed strak uit. Het zag eruit als een computer OS. Dit ziet er uit als een iPhone on steroids. Het zal wel wennen en slijten. Maar ik ben er niet blij mee.
- edit - Gelukkig kun je meteen en ander instellen. Maar Apple is de (design) weg wel kwijt.
- edit - Gelukkig kun je meteen en ander instellen. Maar Apple is de (design) weg wel kwijt.
[ Voor 17% gewijzigd door 4acesNL op 28-09-2025 20:33 ]
Zojuist melding op m'n mac dat Tahoe 26.0.1 beschikbaar is.
Idempotent.
In donkere modus is het wel erg pikzwart. Vorige versie had nog wat grijstinten meen ik mij te herinneren maar weet het niet zeker.
Weet iemand wanneer meestal een image van een nieuw macOS in de App Store wordt aangeboden, in dit geval voor Tahoe? Wel weer eens zin in een clean install
[ Voor 15% gewijzigd door rudyman85 op 02-10-2025 09:15 ]
Die haal ik altijd via https://mrmacintosh.com/m...load-directly-from-apple/rudyman85 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:15:
Weet iemand wanneer meestal een image van een nieuw macOS in de App Store wordt aangeboden, in dit geval voor Tahoe? Wel weer eens zin in een clean install
Die slaan we op. Dankjewel !amphora schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:05:
[...]
Die haal ik altijd via https://mrmacintosh.com/m...load-directly-from-apple/
Instellingen>algemeen> opnieuw instellen.rudyman85 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:15:
dan reset hij deze hele handel naar fabrieksinstellingen en heb je een clean installatie. scheelt je omslachtige dingen doen als Internet restore of via een Usb stick een restore doen (deed ik vroeger ook hoor, maar dit is makkelijker en vele malen sneller)
Zijn er hier mensen die Tab Groups in Safari gebruiken? Ik krijg het idee dat het een krachtige feature is, maar ik kan er maar geen use case voor verzinnen. Ik heb vooral het idee dat de wereld bestaat uit twee soorten mensen: mensen die keurig hun tabjes sluiten en chaoten met 100'en tabs open. Voor die laatste groep snap ik dat het groeperen handig kan zijn. Ik hoor 'helaas' bij die eerste groep. Wat zijn voordelen van Tab Groups ten opzichte van favorieten (en die in mapjes stoppen)?
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Ja ik. En ik hoor ook bij de eerste groepMog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:27:
Zijn er hier mensen die Tab Groups in Safari gebruiken? Ik krijg het idee dat het een krachtige feature is, maar ik kan er maar geen use case voor verzinnen. Ik heb vooral het idee dat de wereld bestaat uit twee soorten mensen: mensen die keurig hun tabjes sluiten en chaoten met 100'en tabs open. Voor die laatste groep snap ik dat het groeperen handig kan zijn. Ik hoor 'helaas' bij die eerste groep. Wat zijn voordelen van Tab Groups ten opzichte van favorieten (en die in mapjes stoppen)?
Als ik aan een website aan het werken ben heb ik een tabgroep voor dat project. Als ik dan op linkjes klik vanuit chats of mail vervuilen die de tabgroep niet en werk ook regelmatig aan meerdere projecten dus dan hou ik netjes alle geordend per project.
Dus je gebruikt het voor een sessie of een dag? Gooi je de tab groepen dan weer weg?amphora schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:19:
[...]
Ja ik. En ik hoor ook bij de eerste groep
Als ik aan een website aan het werken ben heb ik een tabgroep voor dat project. Als ik dan op linkjes klik vanuit chats of mail vervuilen die de tabgroep niet en werk ook regelmatig aan meerdere projecten dus dan hou ik netjes alle geordend per project.
Zolang het project loopt hou ik de groep, kan weken duren soms.Mog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:27:
[...]
Dus je gebruikt het voor een sessie of een dag? Gooi je de tab groepen dan weer weg?
En waarom zou je dan niet een mapje aanmaken met 'Project Y' en daarin de pagina's opslaan? Ik merk dat ik echt worstel met het verschil zien tussen Tab Groups en favorieten in mapjes.amphora schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
Zolang het project loopt hou ik de groep, kan weken duren soms.
Tabgroups is niet nieuw toch voor tahoe?Mog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:27:
©2004
Nee, maar er is geen algemeen Safari of macOS topic. Dus dan maar in het meest recente macOS topic dacht ik.
Tabblad groep is mijn mapje. En met één klik switchen tussen projecten is wel fijn. Of switchen tussen werk en uitstelgedragwebsiteszoalstweakers...Mog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
En waarom zou je dan niet een mapje aanmaken met 'Project Y' en daarin de pagina's opslaan? Ik merk dat ik echt worstel met het verschil zien tussen Tab Groups en favorieten in mapjes.
Ik gebruik het op iOS nog wel eens. Vind het wel handig maar ruim ook weer snel op. Net als met leeslijst. Super handig maar ik vergeet vaak dat ik het daar ingezet hebMog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:30:
[...]
Nee, maar er is geen algemeen Safari of macOS topic. Dus dan maar in het meest recente macOS topic dacht ik.
©2004
Ik heb gebruik ze ook. Het voordeel tov een mapje met opgeslagen url is dat de tabgroep al open staat waardoor je er veel sneller in werkt. Ik heb laatst een tabgroep naar een mapje ‘verplaatst ‘ en daar kijk ik nu nooit meer naar. Ik gebruik de tabgroepen om projecten of interesses apart top of mind te houden. Voorbeeld, ik heb een tabgroep met plekken, restaurants, speeltuinen, musea waar we graag heen willen. Daar kijk ik regelmatig in en plan dan ook iets. Dat zou in een mapje met bookmarks niet gebeuren, die zou ik vergeten.Mog schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
En waarom zou je dan niet een mapje aanmaken met 'Project Y' en daarin de pagina's opslaan? Ik merk dat ik echt worstel met het verschil zien tussen Tab Groups en favorieten in mapjes.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Maakt sense. Ik gebruik de notes app of leeslijst voor dat soort scenario's.Kassad schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:43:
[...]
Ik heb gebruik ze ook. Het voordeel tov een mapje met opgeslagen url is dat de tabgroep al open staat waardoor je er veel sneller in werkt. Ik heb laatst een tabgroep naar een mapje ‘verplaatst ‘ en daar kijk ik nu nooit meer naar. Ik gebruik de tabgroepen om projecten of interesses apart top of mind te houden. Voorbeeld, ik heb een tabgroep met plekken, restaurants, speeltuinen, musea waar we graag heen willen. Daar kijk ik regelmatig in en plan dan ook iets. Dat zou in een mapje met bookmarks niet gebeuren, die zou ik vergeten.
Ik heb nu een Tab Group met nieuws (NRC, Tweakers, MacRumors en Brickset) aangemaakt. Maar als ik vervolgens een tab in die groep sluit is ie permanent weg. Dat vind ik irritant gedrag
Exchange al geprobeerd?CarolV schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:34:
Ah Bloody hell,krijg mijn @live.nl niet ingesteld op de Apple mailapp?
Hoe dan, wat doe ik fout?
Let op:
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!