Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Over je laatste vraag: ik zou de NEO-discussie voorlopig hier in dit topic houden. De NEO is in NL nog niet leverbaar, dus er is nog geen praktijkervaring, discussie blijft sowieso even op basis van aankondigingen en de deepdive die je linkt. Het blijft ook gewoon binnen dezelfde Sigenergy-productlijn (EC, Gateway, batterijmodules), dus de kennis en ervaring die hier al verzameld is (over de Gateway/SmartPort, vermogensgrenzen, etc.) is direct relevant, ook voor de NEO.
Zodra de NEO daadwerkelijk besteld en geïnstalleerd kan worden in NL, en er voldoende eigen ervaringen/issues binnenkomen die NEO-specifiek zijn (andere accu-modules, ingebouwde gateway, ander gedrag dan de huidige EC+Gateway-combi), is splitsing met een eigen topic reëler. Tot die tijd past het denk ik prima bij elkaar.
Over de Neo weet ik niks. Ik zou in jouw geval een andere installateur zoeken die wel 15 of 17kw wil installeren. Je installateur kan op terugleveren op 16 begrenzen dat is dan binnen de norm. Hij kan ook 2 rekeningen maken 1 voor de maximale BTW en een voor meerwerk aan het leidingen etc. Kijk hier naar installateurs op het forum dan vind je er wel een die goed is.Ghaanz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:15:
Wij zijn thuis ook aan het kijken voor de aanschaf van een thuisbatterij. Hiervoor had ik eerder al verschillende offertes opgevraagd en hier op het forum gelezen. De SigenStor lijkt me een interessante batterij, al wacht ik na de eerste vermelding hier eigenlijk op de SigenStor NEO, omdat deze voor mij waarschijnlijk alles, inclusief noodstroomvoorziening) mooi ineen heeft. Nu zag ik net de aankondiging van Sigenergy van de SigenStor NEO en de Sigen EVAC G2, die zeker interessant lijken: https://www.sigenergy.com/en/company-news/b9793ee8-9263-4aee-a7d2-3898513a711e. Op deze website zag ik eerder al meer info over de NEO met meer technische specs, aangezien deze op de website van SigEnergy nog niet te vinden zijn: https://pswenergy.com.au/sigenstor-neo-technical-deep-dive/.
Situatie thuisWe willen een thuisbatterij aanschaffen om:
- 3x25A aansluiting via Frank Energie met dynamische prijzen per kwartier
- We rijden een Kia EV6 en hebben thuis een laadpaal (Alfen Eve Pro)
- We hebben een goed geïsoleerd huis en een 'domme' warmtepomp
- Twee GoodWe omvormers op zolder, een met 18 zonnepanelen op 2 strings 325Wp ZWW en een met 2 zonnepanelen op een string 325Wp op ZZO.
Huidig idee om aan te schaffen
- meer eigen zonnestroom te gebruiken en dus minder van het net;
- te handelen met de batterij;
- d.m.v. noodstroomvoorziening in geval van stroomuitval enige tijd zelfvoorzienend te zijn (vooral in de zomermaanden) en dus minder afhankelijk.
- In een vervelend scenario (zoals oorlog, sabotage, etc.) waarbij de elektriciteitsvoorziening in NL een stuk minder betrouwbaar wordt en dan met name de wintermaanden, bovenop de noodstroomvoorziening een mogelijkheid om hier een generator op aan te sluiten. Uit milieu-overwegingen wil ik deze zeker nog niet aanschaffen en standaard meer mee doen.
Op basis van wat ik hier in het forum en elders heb gelezen en gehoord, kijk ik nu naar een complete set met:of
- SigenStor Energy Controller 12 of 15kW 3fase
- Drie batterijen BAT10 met in totaal 27kWh (minder zou wel beter passen in de BTW-regeling)
- Energy Gateway HomePro TP
Wellicht later nog een extra batterij of EV/AC-lader. Aangezien onze parkeerplaats zo’n 40 meter verder ligt, is een DC-lader helaas geen optie. De Sigen EVAC G2 kan interessant worden als we een EV hebben met V2G.
- SigenStor NEO 15kW 3fase, met ingebouwde gateway
- 2-3 batterijen 16 - 27kWh
Wijze van aansluiten
Mijn idee is om de zonnepanelen rechtstreeks op de EC aan te sluiten via DC en de huidige omvormers te laten vervallen. Hiervoor heb ik mantelbuizen gelegd van:Nu lees ik op dit forum dat weinig panelen op een string problemen kan geven vanwege de opstartspanning. Met de huidige setup lijk ik hier geen last van te hebben, maar wellicht is dat nu ook wel aan de hand. Ik heb nog niet bekeken of daar een (groot) verschil zit tussen de SigenStor (NEO) en de GoodWe omvormer die ik nu heb. Ik kan de omvormer voor de twee panelen ook altijd laten hangen en die via AC op de SigenStor (NEO) aansluiten.
- zolder naar de muur in de berging op de begane grond waar de Sigenergy batterijen/EC moeten komen en de Gateway daar ook in die ruimte op een andere muur;
- Van de berging naar de meterkast.
Aangezien de berging in het huis zit hoop ik dat we geen last krijgen van het geluid van de SigenStor, aangezien ik heb gelezen dat deze nog wel wat lawaai kan maken als die actief is.
Offerte
Ik heb een offerte ontvangen voor een SigEnergy 10kW EC met 27kWh en gateway, waar ze niet hoger wilden gaan dan die kW vanwege de 3x25A aansluiting. In dit forum heb ik gelezen dat 12, 15 of zelf 17kW moeten kunnen, maar de leverancier biedt en sluit het niet aan.
Verder rekenen ze voor het omleiden van de zonnepanelen naar de EC meer dan 1100 euro excl. BTW, wat ik erg veel geld vind voor deze kabels plus het door de mantelbuizen trekken. Dit betreft dan wel 3 x rood, 3 x zwart en een keer aarde, maar 12,5 euro per meter lijkt mij teveel.
De SigenStor NEO lijkt mij voorlopig de beste optie, al lijkt die momenteel nog niet verkrijgbaar in NL. Met de nieuwe Sigen EVAC G2 erbij zou later G2X ook nog mogelijk worden (met een nieuwe EV), wat me een perfect totaalplaatje lijkt. Doordat de gateway hier al ingebouwd zit verwacht ik dat de installatie ook goedkoper moet kunnen, omdat hiervoor een stuik minder bekabeling nodig is.
Wat denken jullie van mijn idee? Mis ik nog belangrijke zaken voor de keuze van een installatie?
Als er meer informatie beschikbaar is over de NEO, past het dan in dit topic om daarover te overleggen (en mogelijk de topic start aan te passen), of verdient deze een eigen topic?
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,
Verderop zegt het dan wel weer dat je je de NEO prima kunt gebruiken bij een 3fase systeem als je niet meer dan 15 kW backup nodig hebt. Vreemd. Helaas is het belangrijkste (voor mij) nog niet duidelijk: hoeveel MPPT's heeft de NEO? Ik zou nu nl voor de 17 kW omvormer gaan voor de 4 trackers aangezien ik daarmee precies 4 orientaties (2 verschillende hellingen) zou kunnen bedienen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Laat eens het plan zien.Bvanham schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:05:
Ik snap het niet waarom vindt de accu het nodig om stroom te importeren op dit moment terwijl er amper belasting is en zon binnenkomt
[Afbeelding]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Bedankt voor het meedenken. Het betreft de GoodWe GW700XS11. Ik zie in de datasheet dat die een opstartvoltage van 40V heeft, dus dat bereik ik dan zelfs met die twee panelen nog aardig snel, ook al zijn deze maar 325 Wp. Aansluiten via de Smartport lijkt dan waarschijnlijk wel de beste optie.timpel_800 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:31:
ik vind het een goed idee. 1100 euro is teveel, temeer omdat je zelf het meeste werk al gedaan hebt. 2 panelen op de Sigenergy aansluiten gaat niet werken. Ik ben benieuwd wat voor omvormer van Goodwe je daar nu achter hebt hangen.2 is wel heel weinig. Die kun je dan wat mij betreft beter AC aansluiten via de Smartport in de GW.
Jammer dat ze niet meer dan 10kW willen aansluiten. Maar 1 offerte = geen offerte. Heb je al iemand anders gevraagd? Er zijn er genoeg die zonder problemen grotere EC's aansluiten.
Neo weten 'wij' ook nog niet veel van, behalve wat filmpjes. Klinkt wel goed. Maar dan moet je jouw beslissing nog even uitstellen.
Je kunt ook de boel zelf bestellen, en laten aansluiten door een lokale installateur. Gezien het feit dat je vooruit kan denken om bijv. mantelbuizen te leggen, kun je de rest v/d installatie misschien ook wel zelf. En dan laat je de meterkast en de kabels aansluiten door een elektricien doen.
Ik heb een offertes van SolarNRG, die niet hoger wil dan 10kW en een van HagiTech voor 12kW. Andere offertes kan idd zeker wel, maar ik ben bereid om te wachten tot er meer over de NEO bekend is. Dit ook omdat de ruimte in mijn berging beperkt is en ik het laten vervallen van de gateway wel fijn zou vinden. In mijn meterkast past deze namelijk ook niet.
Ik heb ook nagedacht om bekabeling al deels zelf te leggen en alleen knijpen en meterkast aan een elektricien over te laten, maar dan moet ik er nog wel een vinden in de buurt die ook deze thuisbatterij kent en wil aansluiten.
Mijn nieuwe huis wordt toch pas volgend jaar Q1 (als het goed is) opgeleverd dus wachten moet ik toch.Bschnitz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:49:
De neo komt pas na de zomer en zou ik niet op wachten. Het is mij niet duidelijk of deze een bypass heeft en of deze daadwerkelijk zinvol goedkoper gaat worden dan een echte gateway.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Check, dan effe opletten op de 3fase en of die bypass heeft. Anders is het een no-go voor NL.Termy schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:34:
[...]
Mijn nieuwe huis wordt toch pas volgend jaar Q1 (als het goed is) opgeleverd dus wachten moet ik toch.
Ik vind de deepdive ook niet lekker duidelijk wat betreft de gateway of die nou wel of niet 3-fase volledig afdekt. Als die alleen 1-fase is, dan zou dat wel een dealbreaker kunnen zijn, tenzij ik heel selectief groepen op een fase ga zetten die ik altijd gedekt wil hebben. Maar ja, dat is juist een belangrijke reden om voor SigEnergy te kiezen.Termy schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:11:
@Ghaanz Als ik die deepdive goed lees dan gaat de NEO niet veel toevoegen voor je (en voor mij ook niet helaas). Ik zie nl dat die ingebouwde gateway voor 1 fase is, dus dit zal wel alsnog een gateway nodig hebben voor 3-fasehuizen. Om 1 of andere reden kan ik niet kopieren van die site maar staat dat er een 63A backup switch in zit en dat in "most single phase residential scenarios" dit de noodzaak van de gateway weghaalt.
Verderop zegt het dan wel weer dat je je de NEO prima kunt gebruiken bij een 3fase systeem als je niet meer dan 15 kW backup nodig hebt. Vreemd. Helaas is het belangrijkste (voor mij) nog niet duidelijk: hoeveel MPPT's heeft de NEO? Ik zou nu nl voor de 17 kW omvormer gaan voor de 4 trackers aangezien ik daarmee precies 4 orientaties (2 verschillende hellingen) zou kunnen bedienen.
Volgens de website van SigEnergy zelf heeft de NEO 4 MPPT's, zie hieronder een schermprint:
Dat is voor mij dus voldoende (en voor jou ook), aangezien ik nu drie strings heb. Als ik die string met twee panelen op de smartport aansluit, dan zou 2 voor mij zelfs voldoende zijn.
Je zat ook met een hoge spread toch? Ik ook. Hier heeft hij ingekocht en daarnaast grid gebruikt om de load te coveren , met daarnaast de panelen die ook de accu aan het vullen was . Hier verkoopt hij vanavond een beetje om die gridimport te compenseren en de rest bewaart hij tot morgen om de hele dag op te draaien , aangevuld met ZonBvanham schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:05:
Ik snap het niet waarom vindt de accu het nodig om stroom te importeren op dit moment terwijl er amper belasting is en zon binnenkomt
[Afbeelding]
Vandaag was het goedkoopste tijdstip 13 cent , morgen 24 . Opzich een logische keus van de AI
AI heeft verkoop eruit gehaald en bewaart alles tot morgen .
[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 28-06-2026 18:06 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Zou bijna zeggen dat je opwek te teleurgesteld was voor de ai.
Hoeveel WP en kWh opslag heb jij ook alweer?
[ Voor 30% gewijzigd door Bvanham op 28-06-2026 18:55 ]
Ik doe 12.000WP met 24kWh opslag.
Dus ik snap wel dat die bij jou wilt bijladen, hij komt simpelweg de opwek tekort om de beoogde SOC te halen.
Ook heb je pas recent 10kWh erbij gedaan, dat je snapt die nog niet helemaal.
Dat zou die in principe ook moeten gaan doen, uiteindelijk. Sowieso met 4.0 gaat dat straks veel beter.Bvanham schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:26:
Maar dan zou ik liever programmeren of zien dat hij dat op de goedkope momenten besluit
Maar dat kan dus wel tot 2 weken duren tot die snapt dat jou solar onvoldoende is om die 20kWh vol te krijgen.
Uiteindelijk zou je in zijn plan moeten zien dat hij gaat kopen in de middag.
Dus als ik jou was, zou ik elke dag effe 1 uur handmatig erbij laden als het goedkoop is, tot die het zelf snapt.
1. Volume (Bschnitz had dit al goed): 5.600 Wp tegenover 20 kWh opslag is een scheve ratio — vergelijk met Bschnitz' eigen 12.000 Wp / 24 kWh, dat zit veel dichter bij wat gangbaar is. Met je tweede accu-blok pas vrijdag erbij, kan de zon simpelweg nog niet genoeg leveren om 20 kWh op een normale dag zelfstandig te vullen.
2. Vermogen (de technische verklaring waarom het via het net moet): Sigen-accu's draaien op een C-factor van 0,5 (bevestigd via Sigen-specs: BAT 8.0-module = 4,0 kW/8,0 kWh). Voor jouw 20 kWh betekent dat een hardware-laad/ontlaadgrens van 0,5 × 20 = 10 kW. Je PV (5.600 Wp) kan als laadbron nooit boven de ~5,6 kW uitkomen, dus zelfs bij volle zon mis je zo'n 4,4 kW om de accu binnen een redelijke tijd te vullen. Dat gat kan alleen het net dichten, want dat mag (via de omvormer) wél tot de volle 10 kW bijladen.
3. Timing (waarom precies dit uur, los van of de test wel "werkt"): met de pieken zoals vandaag levert verkopen onder vrijwel elk tarief weinig op, dat zou ook bij ZP of Tibber het geval zijn. Belangrijker: de AI doet hier precies wat 'ie moet doen binnen jouw instelling/setup, hij kiest voor het vermogensgat (punt 2) altijd het goedkoopste importmoment van de dag. Dat is dus geen zwakte van de 2027-test of van Next specifiek, maar simpelweg hoe slim laden eruitziet zolang opwek en opslag nog niet in balans zijn.
Kortom: de AI importeert niet "ondanks de zon", de zon kan het vermogensgat (punt 2) gewoonweg niet dichten gezien je huidige PV/opslag-verhouding (punt 1), en het net wordt dan ingezet op het goedkoopste moment van de dag (punt 3). Geen vreemd gedrag, maar drie rekenkundige lagen die precies op elkaar aansluiten.
Voor de 2027-test is dit overigens precies waardevolle data: het laat zien hoe de AI zich gedraagt bij een (nog) onbalans tussen PV en opslag, nuttige input voor iedereen die een vergelijkbare uitbreiding overweegt.
Zodra je systeem een paar weken op deze schaal draait en de AI de werkelijke opbrengst van het nieuwe blok heeft leren inschatten, zal de import waarschijnlijk afnemen, maar bij deze PV/opslag-ratio blijft een deel structureel nodig.
@Bvanham ik heb een 27kWh accu met 5.4WP panelen en ik zie hem af en toe ook bijladenduoruvis schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:04:
@Bschnitz , @Bvanham dit verklaart het plaatje denk ik vrij compleet, in drie lagen die elkaar precies aanvullen.
1. Volume (Bschnitz had dit al goed): 5.600 Wp tegenover 20 kWh opslag is een scheve ratio — vergelijk met Bschnitz' eigen 12.000 Wp / 24 kWh, dat zit veel dichter bij wat gangbaar is. Met je tweede accu-blok pas vrijdag erbij, kan de zon simpelweg nog niet genoeg leveren om 20 kWh op een normale dag zelfstandig te vullen.
2. Vermogen (de technische verklaring waarom het via het net moet): Sigen-accu's draaien op een C-factor van 0,5 (bevestigd via Sigen-specs: BAT 8.0-module = 4,0 kW/8,0 kWh). Voor jouw 20 kWh betekent dat een hardware-laad/ontlaadgrens van 0,5 × 20 = 10 kW. Je PV (5.600 Wp) kan als laadbron nooit boven de ~5,6 kW uitkomen, dus zelfs bij volle zon mis je zo'n 4,4 kW om de accu binnen een redelijke tijd te vullen. Dat gat kan alleen het net dichten, want dat mag (via de omvormer) wél tot de volle 10 kW bijladen.
3. Timing (waarom precies dit uur, los van of de test wel "werkt"): met de pieken zoals vandaag levert verkopen onder vrijwel elk tarief weinig op, dat zou ook bij ZP of Tibber het geval zijn. Belangrijker: de AI doet hier precies wat 'ie moet doen binnen jouw instelling/setup, hij kiest voor het vermogensgat (punt 2) altijd het goedkoopste importmoment van de dag. Dat is dus geen zwakte van de 2027-test of van Next specifiek, maar simpelweg hoe slim laden eruitziet zolang opwek en opslag nog niet in balans zijn.
Kortom: de AI importeert niet "ondanks de zon", de zon kan het vermogensgat (punt 2) gewoonweg niet dichten gezien je huidige PV/opslag-verhouding (punt 1), en het net wordt dan ingezet op het goedkoopste moment van de dag (punt 3). Geen vreemd gedrag, maar drie rekenkundige lagen die precies op elkaar aansluiten.
Voor de 2027-test is dit overigens precies waardevolle data: het laat zien hoe de AI zich gedraagt bij een (nog) onbalans tussen PV en opslag, nuttige input voor iedereen die een vergelijkbare uitbreiding overweegt.
Zodra je systeem een paar weken op deze schaal draait en de AI de werkelijke opbrengst van het nieuwe blok heeft leren inschatten, zal de import waarschijnlijk afnemen, maar bij deze PV/opslag-ratio blijft een deel structureel nodig.
ik had eerst een kleinere spread , maar met de 2027 parameters werkt het goed .
Ik denk dat ik de zoveelste ben, maar het duurt gewoon ff voordat hij alles qua gebruik, verbruik doorheeft . Geef het ffBvanham schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:06:
Dat is net het ding, hij laadt dus NIET op het goedkoopste moment maar op de duurste, anders was er niets aan de hand. Verder vindt ik het niet erg als hij hem niet altijd vol zou krijgen als ik eind van de dag maar 7-10 KW beschikbaar heb om de auto van mijn vrouw op te laden als ze thuis komt.
[ Voor 46% gewijzigd door Bvanham op 28-06-2026 22:14 ]
Het wordt AI genoemd, maar het is gewoon een algoritme. En deze werkt goed , maar heeft ff de tijd nodig.Bvanham schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:13:
Doe ik ook wel hoor maar het verbaast me een beetje. Had iets snellere respons verwacht van een ai, nu vind ik het meer een langzaam lerend algoritme. Ik had me ai iets concreter voorgesteld als dat ik een casus voorstel waar de ai op anticipeert en om verfijning vraagt
/f/image/oKz5FixDP061AD0hC3qSgjkD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KqHWTJOdA8HKn77Jrw0Zo4oZ.png?f=fotoalbum_large)