WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
Ja inderdaad. Wat voor setup heb je? In Nederland?Anunnaki schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:16:
Raar dat ik de versie heb die iedereen heeft maar dat er toch een update voor me klaar staat.
Als je eerder een ticket hebt gemaakt over de modbus problemen is dit misschien hun oplossing?
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Inkoop blijft gelijk. Verkoop gaat 2,48ct per kWh af, dus die 2,48 cent moet je verminderen op wat je nu al hebt staan.Vhond schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:00:
Wat zouden mensen instellen in de AI modus (voorkeur: gebalanceerde energie) bij de prijswijziging van Tibber per donderdag aanstaande (1 jan 2026)? Ik doel dan op in- en verkoop.
PS, de energiebelasting wordt wel verlaagd, dus die zou je zowel bij in- als verkoop moeten bijwerken. Die gaat inclusief BTW van € 0,12286 nu naar € 0,11080 per 1 januari.
Inkoop zou dan 1,21 * Price + 0,1356 worden
Verkoop: 1,21 * Price + 0,1108 (*)
(*) Als je nu al een groter gat hebt tussen in- er verkoop dan kan je dat uiteraard ook handhaven en dus verkoop nog wat lager inschalen.
[ Voor 15% gewijzigd door ArPi75 op 29-12-2025 15:58 ]
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ze zijn hiervan op de hoogte en hebben aangegeven dat dit later zal worden opgelost.
Ook hebben ze aangegeven dat de Modbus-configuratie in app-versie 3.3.1 voor eindgebruikers beschikbaar zal zijn.
Maar waarom niet om 2:00/3:00 uur helemaal de accu volgooien dan?Bschnitz schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:40:
Zo fijn dat de ai nu weer normaal doet met 1 uur prijzen. Exact zoals het zou moeten ❤️
[Afbeelding]
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Ik heb wellicht wat gebruikers gevraagd om een ticket te maken 😇Hyouketsu schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:25:
Sigen heeft gereageerd op mijn klacht dat Modbus na elke update wordt uitgeschakeld.
Ze zijn hiervan op de hoogte en hebben aangegeven dat dit later zal worden opgelost.
Ook hebben ze aangegeven dat de Modbus-configuratie in app-versie 3.3.1 voor eindgebruikers beschikbaar zal zijn.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Dat klopt dat dit vreemd lijkt voor jou.timpel_800 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:02:
[...]
Maar waarom niet om 2:00/3:00 uur helemaal de accu volgooien dan?
Voor mijn gebruik klopt dit wel.
Korte verhaal:
Te duur om te verkopen, goedkoop genoeg om een deel te overbruggen die duur is icm idle.
Mijn marges zijn ook ivm idle anders. Daar houd hij ook rekening mee.
24c met idle is 26c zonder.
De marges binnen de huidige periode laten niet heel anders toe, puur de formule die daadwerkelijk weer werkt!
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Na vergelijking tussen de AlphaEss smile V3 en Sigenergy heb ik gisteren de offerte voor een 10kWh batterij + 8kW omvormer icm HomePro GW 3 ondertekend.
Ik heb ook nog een offerte van 20kWh icm 8kW omvormer. Wellicht dat ik de capaciteit toch nog verander naar 20kWh.
Zou de capaciteit vd omvormer dan niet hoger moeten worden?
Daarnaast moet ik nadat de dakkapel geplaatst is en uitbouw klaar is op zoek naar zonnepanelen. Zonder af te willen dwalen over panelen zou ik advies willen welk merk/type panelen, inverters etc een goede match is icm de Sigenergy.
Ik heb nu een prijsindicatie van Sunpower Maxeon 3 420Wp DC + SMA Sunny Tripower 6.0 kW inverter liggen.
Stop.Dafuq. 🤯Eskiya schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:55:
Beste Sigenergy goeroes,
Na vergelijking tussen de AlphaEss smile V3 en Sigenergy heb ik gisteren de offerte voor een 10kWh batterij + 8kW omvormer icm HomePro GW 3 ondertekend.
Ik heb ook nog een offerte van 20kWh icm 8kW omvormer. Wellicht dat ik de capaciteit toch nog verander naar 20kWh.
Daarnaast moet ik nadat de dakkapel geplaatst is en uitbouw klaar is op zoek naar zonnepanelen. Zonder af te willen dwalen over panelen zou ik advies willen welk merk/type panelen, inverters etc een goede match is icm de Sigenergy.
Ik heb nu een prijsindicatie van Sunpower Maxeon 3 420Wp DC + SMA Sunny Tripower 6.0 kW inverter liggen.
Hoezo wil je een extra inverter terwijl dat al met Sigen kan?
10 opslag is te weinig, minimaal 20.
SunPower is extreem duur. Pleur gewoon goedkope 3cut zp van ja solar erop.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Offerte voor de panelen had ik al nog vóórdat ik besloten had om een thuisbatterij te nemen, vandaar dat deze in de offerte staat. Heb wel gemerkt dat niet alle paneleninstallateurs weten hoe de integratie met een Thuisbatterij werkt en wat er wellicht overbodig is qua materialen.Bschnitz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:15:
[...]
Stop.Dafuq. 🤯
Hoezo wil je een extra inverter terwijl dat al met Sigen kan?
10 opslag is te weinig, minimaal 20.
SunPower is extreem duur. Pleur gewoon goedkope 3cut zp van ja solar erop.
Ik begrijp hieruit dat de inverter geschrapt kan worden, mocht het zover komen?
Waarom Sunpower? Had gelezen dat deze een hele goede rendement hebben, vandaar dat ik zelf specifiek op zoek was naar Sunpowers. Niet wetende dat er blijkbaar echt veel prijsverschil zit tussen bijv. Aiko, jaSolar etc. De installateur die de Sunpower offerte heeft opgesteld had ook al eerlijk aangegeven om serieus naar alternatieve merken dan Sunpowers te kijken, gezien de prijs hiervan.
Vandaar mijn vraag of en welk merk/type (full black) glas/glas panelen goed werken/integreren met de Sigenergy of waar ik op moet letten.
3cut = de bypasdiodes?
Denk dat ik max 12 - 14 panelen kwijt kan als de verbouwing klaar is.
Ik weet het, het is een rare volgorde maar kwamen er gisteren achter dat het klimaatbudget vd werkgever niet meer gebonden was aan 1 leverancier en gisteren de laatste dag was om deze in te dienen. Vandaar dat ik snel heb moeten schakelen en de offerte heb ondertekend. Omdat de levering/installatie pas over 2 mndn zal plaatsvinden heb ik nog alle vrijheid om de configuratie te wijzigen. (zelfs nog te annuleren)timpel_800 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:42:
8kW omvormer is ook te klein lijkt mij. Maar je hebt de offerte al ondertekent en komt nu advies vragen?
De beste jongen aan de telefoon gaf tussen neus en lippen door aan dat ik dan de 2026 modellen krijg?? omdat de installatie pas over een aantal maanden zal plaatsvinden.
Mijn gevoel zegt ook min. 20kW. Ik wil voorkomen dat als ik in de toekomst verder dan 20kW wil, niet tegen een omvormer beperking wil aanlopen. Dus vandaar mijn vraag welke omvormer icm de 10kWh voldoende en tevens "uitbreidingsproof" is.
Toch is dit raar, eens?Bschnitz schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:40:
Zo fijn dat de ai nu weer normaal doet met 1 uur prijzen. Exact zoals het zou moeten ❤️
[Afbeelding]
Bijna goedkoopste uur van de dag. Terwijl hij vanmorgen op duurdere moment steeds van de grid heeft genomen.
Uitbreiden in batterij capaciteit kan altijd nog, maar direct bij installatie meenemen scheelt (installatie/transport) kosten. PS, de BAT10 heeft een netto capaciteit van ongeveer 9kWh en geen 10.Eskiya schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:55:
Beste Sigenergy goeroes,
Sigenergy kan met 0,5C (ont)laden dat betekent dat 9kWh aan capaciteit met 4,5kW kan (ont)laden. 18kWh kan tot 9kW, daar past een 8kW omvormer prima bij.
Wil je in de toekomst nog verder uitbreiden dan zou het batterijpakket technisch gezien meer dan 8kW vermogen aankunnen waardoor je omvormer de beperking gaat worden.
Met gateway erbij moet je ook goed kijken wat je allemaal op de backup gaat aansluiten.
Met 8kW omvormer wordt je beperkt tot ongeveer 11,5A per fase (uitgaande van een evenwichtig verbruik per fase). Een huisaansluiting van 3x25A kan 17,25kW verwerken, dus met 8kW zit je net op de helft.
Ook met 18kWh aan capaciteit kan je batterijpack maar ongeveer 9kW leveren, dus ook daar is het aan te raden om goed na te denken over hoe en wat je al dan niet op de backup aan laat sluiten.
Zonnepanelen kunnen inderdaad direct op de Sigenstor worden aangesloten. De omvormers hebben een aantal MPPT-trackers waar rechtstreeks zonnepanelen op aangesloten kunnen worden, waardoor de batterijen ook nog eens met gelijkspanning worden geladen en je minder verliezen hebt omdat er geen DC => AC en nogmaals AC => DC omzetting hoeft plaats te vinden voordat de energie van PV in je batterij zit.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Dunno, bij mij doet die het gewoon goed. Morgen effe wat ontladen rond die 28c vandaag was de trigger net te laag met 27c dus moest ik zelf effe 4 uur handmatig aanzetten, maar goed sinds de nieuwe opties is dat kinderspel.timpel_800 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:44:
[...]
Toch is dit raar, eens?
Bijna goedkoopste uur van de dag. Terwijl hij vanmorgen op duurdere moment steeds van de grid heeft genomen.
[Afbeelding]
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Zelfde gedachten hier. Ik heb een vergelijkbare setup met iets meer verbruik door de EV’s (vnl in winter, zomers op de fiets). Gebruik is 5000kWh meer dan opwek.Mipatje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:20:
Toen ik mijn installatie begin 2025 kocht; 32KWH met een 17KW omvormer had ik het idee om begin 2026 een accu unit nu 9 kWh bij te kopen. Ik merk alleen dat er in de winterperiode heel weinig verschil in-en verkoop is m.a.w. weinig handel. Mijn PV heeft 18,1 KWp en mijn reële jaaropbrengst ligt tussen de 12,5 en 14Mwh. Daarmee ben ik zo goed als zelfvoorzienend van maart t/m september. Mijn jaarverbruik is ongeveer 14,5 MWh. WP 5-6 MWh. Ik twijfel nu of het nog rendabel is om een extra accu kosten ongeveer 3500€ aan te schaffen. Is mijn gedachte correct?
Zelf heb ik besloten om te wachten op de ontwikkelingen in 2027. Kan dan eventueel nog batterij en PV bijleggen. Voor mij zeer onzeker hoe e.e.a. gaat lopen, ook de prijsverschillen op de dag.
Als maart tot september de hoge prijsverschillen op de dag blijft houden koop ik spullen erbij, maar als dat afzwakt (omdat bv zonneparken/windmolens overdag uitgezet worden)is het voor mij niet de moeite.
Hier doet ie ook echt heel weinig, hoeveel centen verschil heb jij dan bij in en verkoop ?Bschnitz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:22:
[...]
Dunno, bij mij doet die het gewoon goed. Morgen effe wat ontladen rond die 28c vandaag was de trigger net te laag met 27c dus moest ik zelf effe 4 uur handmatig aanzetten, maar goed sinds de nieuwe opties is dat kinderspel.
Stel dat er toch een keer iets met China gebeurt zou China via internet al deze apparaten direct uit kunnen zetten. Door het los te koppelen van internet in tijden van crisis zou dit niet kunnen.
Tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat ze wel tijdelijk zonder internet kunnen werken maar dat er toch een mechanisme in zit dat bijv na 2 of 3 dagen het allemaal on hold wordt gezet.
Als ik goed geïnformeerd ben werkt het systeem door, maar wel in volledige zelfconsumptie modus omdat voor AI in de regel prijsinformatie nodig is en dus internet connectie.HANSXDA65 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:30:
Wellicht een domme (en wantrouwende) vraag. Ik zag ergens in de trail dat de mac adressen gekoppeld waren aan een naar ik vermoed chinees bedrijf. Ik las ook diverse dingen over de SigenCloud. Kan het systeem ook volledig losgekoppeld van internet werken? Heeft iemand al een keer geprobeerd het langere tijd zonder internet te laten werken?
Stel dat er toch een keer iets met China gebeurt zou China via internet al deze apparaten direct uit kunnen zetten. Door het los te koppelen van internet in tijden van crisis zou dit niet kunnen.
Tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat ze wel tijdelijk zonder internet kunnen werken maar dat er toch een mechanisme in zit dat bijv na 2 of 3 dagen het allemaal on hold wordt gezet.
Er werd ergens wel geopperd dat het na ik dacht 90 dagen helemaal zou stoppen, maar in latere berichten die ik heb gelezen (sorry bron weet ik niet meer) zou staan dat het systeem oneindig in zelfconsumptie mode door blijft werken.
Mocht iemand andere info hebben dan ben ik daar ook zeker in geïnteresseerd.
Ik heb sinds kort een Sigen 5KW en een dynamisch contract bij Eneco.
De AI staat al meer dan een week aan dus wil ik het eea in het prijsplan invoeren voor in- en verkoop.
Maar als ik bij het tariefplan iets met 'Prijs' of 'Price' wil invoeren krijg ik de melding: "Ongeldige waarde"
Misschien moet ik eerst nog een instelling omzetten om dit te kunnen? Waar kan ik die vinden in de app?
[ Voor 0% gewijzigd door 010boy op 31-12-2025 11:56 . Reden: typo ]
Rokar schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:22:
[...]
Hier doet ie ook echt heel weinig, hoeveel centen verschil heb jij dan bij in en verkoop ?
/f/image/DBMl1DzQyrzlEWprCBhUszu3.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij vervalt je garantie ook als je het systeem niet via Cloud aansluit.HANSXDA65 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:30:
Wellicht een domme (en wantrouwende) vraag. Ik zag ergens in de trail dat de mac adressen gekoppeld waren aan een naar ik vermoed chinees bedrijf. Ik las ook diverse dingen over de SigenCloud. Kan het systeem ook volledig losgekoppeld van internet werken? Heeft iemand al een keer geprobeerd het langere tijd zonder internet te laten werken?
En als je installatie is ingericht met lokaal netwerk / modbus / home-automation, dan kan je (voor zover technisch goed geconfigureerd) óók zonder internet lokaal de gegevens raadplegen en bedienen. Maar dat is niet standaard.
[ Voor 10% gewijzigd door Anunnaki op 31-12-2025 12:46 ]
Klopt, 90 days en dan wordt het een domme batterij. Sinds je hem nu kan overrulen kan dit ook later, dus 100% via HA aan te sturen.ArPi75 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:44:
[...]
Als ik goed geïnformeerd ben werkt het systeem door, maar wel in volledige zelfconsumptie modus omdat voor AI in de regel prijsinformatie nodig is en dus internet connectie.
Er werd ergens wel geopperd dat het na ik dacht 90 dagen helemaal zou stoppen, maar in latere berichten die ik heb gelezen (sorry bron weet ik niet meer) zou staan dat het systeem oneindig in zelfconsumptie mode door blijft werken.
Mocht iemand andere info hebben dan ben ik daar ook zeker in geïnteresseerd.
Maar je mist dan wel de updates die wel echt handig zijn, soms dan xD.
Deze ingesteld zodat de AI juist verloopt, merkte al dat de verwachte prijzen binnen Sigen AI niet klopte met die Tibber app zelf. Nu staat het juist.ArPi75 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:55:
[...]
Inkoop blijft gelijk. Verkoop gaat 2,48ct per kWh af, dus die 2,48 cent moet je verminderen op wat je nu al hebt staan.
PS, de energiebelasting wordt wel verlaagd, dus die zou je zowel bij in- als verkoop moeten bijwerken. Die gaat inclusief BTW van € 0,12286 nu naar € 0,11080 per 1 januari.
Inkoop zou dan 1,21 * Price + 0,1356 worden
Verkoop: 1,21 * Price + 0,1108 (*)
(*) Als je nu al een groter gat hebt tussen in- er verkoop dan kan je dat uiteraard ook handhaven en dus verkoop nog wat lager inschalen.
Heel de avond zal hij de batterij leeggooien en morgenvroeg weer vullen! Mooie prijzen eindelijk een keer. Zuur dat verkoop nu 2,5 cent minder op gaat brengen, dus verwacht dat hij dan nog minder zal doen deze maand(en).
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
Stoom verbruik is erg hoog door dat we met twee electrische auto's rijden.
Heb op dit moment 3 marstek batterijen 15 kw maar hier wil ik afscheid van nemen , werk niet helemaal fijn.
tesla model 3 2019 long range , =- 70 kw ?
Ford lightning 130 kw
36 pv panelen 480 wp op het zuiden
En dan nog de vraag zakelijk of prive aanschaffen ?
NitramRetsok schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:25:
Wat zetten jullie qua prijzen neer voor Zonneplan per 1 januari 2026?
/f/image/QQnyHN9vWKqyy4iuqtgmiJpT.png?f=fotoalbum_large)
Eens kijken hoe het met 5c verschil gaat lopen, ik denk goed. Die 5c zijn eigenlijk +- mijn inkoop en verkoop verliezen + gebruik Sigenstor zelf.
Dus dan maak ik de winst van het verschil van de dayahead zelf.
Dus dat zou minimaal 15%, anders zou de ai niet moeten traden, tot zover ik de uitleg interpreteer.
[ Voor 23% gewijzigd door Bschnitz op 01-01-2026 08:31 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Correct , heb het aangepastdaemonix schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:20:
5500 kW terugleveren? Dan heb je wel een heel zware aansluiting.Svp op eenheden letten, die zijn hierin belangrijk. Je bedoelt waarschijnlijk 5500 kWh.
Op Youtube vind je fimpjes met hele goede uitleg waar je op moet letten en dan kun je voor jouw specifieke situatie een antwoord vinden.Ronaldvo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:15:
Wil in iedergeval geen 5500 kwh zon meer terug leveren in een jaar tijd. Dus meer zelf opslaan , verbruiken. Maar heb geen idee in welke grote ik moet denken
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
:strip_exif()/f/image/YegbgSza6A53zsIzpcIAkpB6.png?f=user_large)
Wat is je exacte vraag en wat bedoel je met SolarEdge? Is dat je PV systeem of ook je batterij? Dit topic gaat over de SigEnergy batterijen.lunnie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:00:
Kan iemand mij uitleggen wat je nou moet instellen bij de tarieven (in dit geval een SolarEdge) voor het terugleveren van de stroom vanuit de batterij? Per 1 Januari zijn de regels veranderd en ik weet nu even niet wat je het beste kan instellen aangezien de saldering nog wel van toepassing is zolang je niet meer oplevert dan dat je verbruikt.
Welke tarieven heb je onduidelijkheid over? Welke energieleverancier?
Een 3x25A heeft niet zo heel veel te maken met de omvormer toch?. Het is eerder andersom. Wat heb je nodig, krijg je je batterij vol, wat is je verbruik en dan pas je daar je batterij/omvormer sizing op aan en of dat al dan niet 3 fase moet zijn. Toegegeven, ik heb me gericht op de situatie of ik de batterij met PV gemiddeld vol kan krijgen. Op veel dagen is dat niet het geval dus met een 8 kW batterij en 4 kW omvormer hoor ik bij de onderkant van sizing in dit topic :-) Denk er nog wel aan om de batterij uit te breiden want ondanks dat ik de batterij regelmatig alleen op PV niet vol krijg, kom ik vele dagen ook niet toe met alleen de batterijtimpel_800 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:59:
Het standaard advies is 17kW omvormer als je een 3*25A aansluiting hebt zoals de meeste mensen. De batterij kun je dan misschien 3 * 9kWh = 27kWh opslag. Dan kun je een heel eind uit de voeten.
Als je met een gateway bij stroomuitval van het net je huis wil voorzien van stroom vanuit de batterij maakt de capaciteit van je omvormer en het aantal batterijen wel uit. Met een lagere capaciteit omvormer kan het zijn dat je dan niet aan de vraag (totale kW) in je huis kan voldoen. Met een 17kW omvormer zit je op het niveau van 3x25A. Daarnaast heeft het aantal batterijen invloed op de maximale stroom die je daar dan uit kan trekken. als ik goed geïnformeerd bij is dat 5kW per batterij. Bij 3 batterijen is dat dan in totaal 15kW.bekkerm schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:09:
[...]
Een 3x25A heeft niet zo heel veel te maken met de omvormer toch?...
Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...
Ik sluit mij aan bij @Bschnitzuray schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:54:
Wat zijn bij jullie de tarief instellingen sinds vandaag i.c.m. Zonneplan ?
Ik kwam hier ook op (0,128 cent)
Ben het nieuwe jaar ingegaan in de AI most profit mode met bovenstaande instellingen.
Benieuwd naar jullie ervaringen om te beslissen of ik hem hier op laat staan of toch eens naar Most Profit ga.
Wij hebben onze Sigen vanaf september en stond i.o. met leverancier ingesteld op AI max profit met hun tariefplan (m.i. ook de juiste op dat moment). Was toen ook nog wel de moeite waard met toenmalige prijzen. Eind oktober was het eigenlijk al niet meer de moeite waard, geen/weinig uitschieters. Heb hem toen op AI balanced gezet. M.b.t. opbrengst maakt het m.i. in deze tijd niet heel veel uit of hij in balanced of max profit staat. Er zijn geen grote verschillen dus het handelen valt wel mee. Mijn gedachtengang is; Dan kan ik hem ook wel op most profit laten staan.MvRtje schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:08:
Wat is jullie ervaring qua AI most profit of balanced? Ik draai sinds ik hem heb half december altijd op Balanced. Twijfel om eens te gaan kijken naar most profit, wat is hier het grootste nadeel van?
Benieuwd naar jullie ervaringen om te beslissen of ik hem hier op laat staan of toch eens naar Most Profit ga.
Niet helemaal waar, bij SigEnergy kan je de batterijen met 0.5C belasten. Een BAT10 heeft ongeveer 9kWh capaciteit en kan dus met ong. 4,5kW belast worden. Met 3 batterijen dus 13,5kWSpaceDok schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:19:
[...]
Daarnaast heeft het aantal batterijen invloed op de maximale stroom die je daar dan uit kan trekken. als ik goed geïnformeerd bij is dat 5kW per batterij. Bij 3 batterijen is dat dan in totaal 15kW.
Ik zou deze instellingen adviseren, de feiten wijzen erop dat een kleiner verschil ervoor zorgt dat op sommige momenten het goedkoper is om de opgeladen batterij te gebruiken dan de grid.uray schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:54:
Wat zijn bij jullie de tarief instellingen sinds vandaag i.c.m. Zonneplan ?
Uitleg: je laad op voor 20 cent, effectief gebruik uit de batterij betekend dat het je 22 cent kost door ac-dc en weer dc-ac verlies.
Dus met een verschil van 5 cent tussen koop en verkoop, zal de grid gebruikt worden bij een prijs van 25 cent, terwijl de batterij dan een goedkoper/efficienter verbruik oplevert.
Natuurlijk zijn het steeds maar centen per kwh, paar dubbeltjes op een dag, maar op jaarbasis scheelt het wel degelijk harde euros.
![]() | ![]() |
Of mis ik hier iets ?
En heb jij hem dan op balanced of max profit staan?Djaro schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Ik zou deze instellingen adviseren, de feiten wijzen erop dat een kleiner verschil ervoor zorgt dat op sommige momenten het goedkoper is om de opgeladen batterij te gebruiken dan de grid.
Uitleg: je laad op voor 20 cent, effectief gebruik uit de batterij betekend dat het je 22 cent kost door ac-dc en weer dc-ac verlies.
Dus met een verschil van 5 cent, zal de grid gebruikt worden bij een prijs van 25 cent, terwijl de batterij dan een goedkoper/efficienter verbruik oplevert.
Natuurlijk zijn het steeds maar centen per kwh, paar dubbeltjes op een dag, maar op jaarbasis scheelt het wel degelijk harde euros.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zelfs als er elke dag 1 volledige cycle zou zijn heb je met 10.000 cycles nog ruim 27 jaar. Met 3 cycles elke 2 dagen kom je nog steeds op ruim 18 jaar uit. Dus die cycles hebben er niet zoveel onder te lijden.uray schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:53:
Kost dit je dan ook niet veel meer Cycles waar dan weer weinig tegenover staat ?
Of mis ik hier iets ?
Wat @ArPi75 zegt, je hebt dat ding al betaald, haal er zoveel mogelijk uit om je energie rekening te verlagen. Over de levensduur zou ik me geen zorgen maken, ik laad en ontlaad op sommige dagen 2x volledig.uray schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:53:
Kost dit je dan ook niet veel meer Cycles waar dan weer weinig tegenover staat ?
Of mis ik hier iets ?
max profitOpie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:19:
[...]
En heb jij hem dan op balanced of max profit staan?
+ Het draaien van de unit zelf ben je vergetenDjaro schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Ik zou deze instellingen adviseren, de feiten wijzen erop dat een kleiner verschil ervoor zorgt dat op sommige momenten het goedkoper is om de opgeladen batterij te gebruiken dan de grid.
Dus met een verschil van 5 cent tussen koop en verkoop, zal de grid gebruikt worden bij een prijs van 25 cent, terwijl de batterij dan een goedkoper/efficienter verbruik oplevert.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Mijn hoofd zegt namelijk van niet, maar goed. De ai werkt op wonderbaarlijke soms 🤪
Excuses voor de onduidelijkheid. Het heeft in principe niet zoveel te maken met Solaredge. Het gaat me meer om de aanvullende kosten die je moet opgeven voor export tarieven. Het gaat om Tibber (zie linkje) naar het artikel m.b.t. de wijzigingen per 1 januari.ArPi75 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:20:
Hier was december ook wel duur...[Afbeelding]
[...]
Wat is je exacte vraag en wat bedoel je met SolarEdge? Is dat je PV systeem of ook je batterij? Dit topic gaat over de SigEnergy batterijen.
Welke tarieven heb je onduidelijkheid over? Welke energieleverancier?
Even een check: in welke app en welk menu probeer je dit in te vullen?lunnie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Excuses voor de onduidelijkheid. Het heeft in principe niet zoveel te maken met Solaredge. Het gaat me meer om de aanvullende kosten die je moet opgeven voor export tarieven. Het gaat om Tibber (zie linkje) naar het artikel m.b.t. de wijzigingen per 1 januari.
[Afbeelding]
Ik herken dit scherm niet direct uit de Sigen-app. Het zou kunnen dat dit een (nieuw) eerste koop/verkoop-invoerscherm is na een app-update, daarom wil ik even zeker weten waar we naar kijken.
Dan zit je voor deze vraag in het foute topic, SolarEdge of dynamische day ahead is waar je dit kan vragen.lunnie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Excuses voor de onduidelijkheid. Het heeft in principe niet zoveel te maken met Solaredge. Het gaat me meer om de aanvullende kosten die je moet opgeven voor export tarieven. Het gaat om Tibber (zie linkje) naar het artikel m.b.t. de wijzigingen per 1 januari.
[Afbeelding]
Zojuist naar 3.3.1 geüpdatet, maar ofwel ik kan het niet vinden, of het komt toch in 3.3.2 😉Hyouketsu schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:25:
Sigen heeft gereageerd op mijn klacht dat Modbus na elke update wordt uitgeschakeld.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Bij Nieuwe stroom.
Hebben we pas kort en contract,
Maar wat moet ik invullen in de Sigenergie app
Kwa in en verkoop tarieven.
Zou iemand ons kunnen helpen.
Thanks
Het principe zal hetzelfde zijn als met Tibber of Zonneplan. Ik zou beginnen met 1.21 +0,13 voor koop en verkoop. Zien hoe dat gaat en eventueel bijstellen als eea echt afwijkt.Lachje46 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:45:
Zou iemand mij kunnen Helpen.
Bij Nieuwe stroom.
Hebben we pas kort en contract,
Maar wat moet ik invullen in de Sigenergie app
Kwa in en verkoop tarieven.
Zou iemand ons kunnen helpen.
Thanks
Ik lees stiekum even mee; ik heb een Nibe SG-ready warmtepomp en een SigEnergy thuisbatterij.RobSig schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:51:
Zijn er tweakers die de Sig reeds hebben gekoppeld met een SG warmtepomp? Wij stoken nog op hout (finoven op vloerverwarming) maar denken sterk aan een Nibe SG warmtepomp.
Ik heb dit zowel bij de batterij installateur als bij de Nibe installateur nagevraagd, maar beiden kennen de andere oplossing niet en kunnen mij niet echt adviseren. Ergo; ik heb er nog niets mee gedaan.
Wel heb ik de Nibe op dynamische prijzen ingesteld, dus de WP houdt daar wel al rekening mee.
Wat zou je overigens precies willen doen met die SG-ready connectie tussen beiden?
Ik heb geen warmtepomp en kan dus niet echt meepraten. Wel heb ik de volgende application note gevonden van Sigenergy hierover dat ingaat op het aansluiten en de Sig App.ArPi75 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Ik lees stiekum even mee; ik heb een Nibe SG-ready warmtepomp en een SigEnergy thuisbatterij.
Ik heb dit zowel bij de batterij installateur als bij de Nibe installateur nagevraagd, maar beiden kennen de andere oplossing niet en kunnen mij niet echt adviseren. Ergo; ik heb er nog niets mee gedaan.
https://www.sigenergy.com/en/support/files/1263
Is dat nog een handige aanvulling (uit 2024)?
[ Voor 3% gewijzigd door SpaceDok op 03-01-2026 10:47 ]
Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...
Je kan hem in de app als apparaat toevoegen zag ik. Als ik het goed begrijp communiceert eea met elkaar voor een zo voordelig mogelijke toepassing.ArPi75 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Ik lees stiekum even mee; ik heb een Nibe SG-ready warmtepomp en een SigEnergy thuisbatterij.
Wel heb ik de Nibe op dynamische prijzen ingesteld, dus de WP houdt daar wel al rekening mee.
Wat zou je overigens precies willen doen met die SG-ready connectie tussen beiden?
Thx. Lijkt mooie applicatie!SpaceDok schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Ik heb geen warmtepomp en kan dus niet echt meepraten. Wel heb ik de volgende application note gevonden van Sigenergy hierover dat ingaat op het aansluiten en de Sig App.
https://www.sigenergy.com/en/support/files/1263
Is dat nog een handige aanvulling (uit 2024)?
Korte samenvatting: Daar ik overal Jaga convectoren heb en dus geen betonnen vloerbuffer, golfde de temperatuur in de woonkamer teveel. Ook het ww-proces sloeg dan midden in de dag aan, wat het verwarmingsdeel dan een tijd afsloot.
Al met al werd het tere evenwicht van stooklijn+verschuiving en de woonkamertemperatuur zo verstoord dat ik van de SG-instellingen én een koppeling met de Sigen-batterij heb afgezien.
[ Voor 13% gewijzigd door shthpnz op 03-01-2026 13:16 ]
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s
Thankx. Hier was ik al een beetje bang voor. Omdat de Nibe ook al zelf met dynamische prijzen overweg kan (en ook precies weet wat de warmtevraag van de woning is) lijkt het mij logisch dat de warmtepomp beter in staat is om lage kosten in combinatie met een comfortabele woning te bereiken dan een batterij die alleen prijsinformatie heeft.shthpnz schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:41:
Hier heb ik mijn Nibe WP ingesteld gehad op SG. Zowel het verwarmingsdeel als het ww-deel werkt dan op basis van de kwartier- of uurprijzen.
Korte samenvatting: Daar ik overal Jaga convectoren heb en dus geen betonnen vloerbuffer, golfde de temperatuur in de woonkamer teveel. Ook het ww-proces sloeg dan midden in de dag aan, wat het verwarmingsdeel dan een tijd afsloot.
Al met al werd het tere evenwicht van stooklijn+verschuiving en de woonkamertemperatuur zo verstoord dat ik van de SG-instellingen én een koppeling met de Sigen-batterij heb afgezien.
De enige nuttige toepassing die ik zou zien is dat via SG-ready bij langdurige stroomuitval bijvoorbeeld Home Assistant via de batterij de warmtepomp uit kan zetten, maar dat kan ik dan ook wel zelf op de thermostaat als ik dat echt nodig acht.
Ons huis is niet super geisoleerd en de woonkamer koelt snachtes bij guur weer zoals nu (lage temp en veel wind) een graad per twee uur af. Dus WP tijdelijk uitschakelen om 18:00u (terwijl ik dan normaal juist iets verhoog) lijkt me niet zo fijn, tenzij het dan dus al opgestookt is misschien.
De accu is groot genoeg om in daluren in te kopen en dan tijdens de piekuren te gebruiken, dus ook daar geen directe noodzaak om WP af te schakelen. Alleen hou je dan minder over om tegen hoger tarief terug te leveren.
Hoor graag verdere ideeen en ervaringen.
Maar in principe heb je al automatisch een smart grid warmtepomp. De Sigenergy beslist op basis van de dynamische stroomprijzen of hij de accu capaciteit aanspreekt: zodat je warmtepomp draait op goedkoop ingekochte stroom of dat ie de stroom van het net haalt. In beide gevallen draait je warmtepomp lekker door op het zo goedkoop mogelijkste tarief. Uitschakelen lijkt me juist niet gunstig
Ik heb gewoon geaccepteerd dat terug leveren voor hogere prijzen voor mij niet opgaat in (november, december, januari, februari) een comfortabel huis vind ik belangrijker dan het verkopen van de stroom. Dat doet ie maar in de overige maanden als ik het huis niet zoveel hoef te verwarmen
[ Voor 16% gewijzigd door MarcelS1981 op 03-01-2026 17:31 ]
Sigenergy 25 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO - Vaillant 75/6 warmtepomp
Mijn titel bij zonneplan was "Stroomstrateeg" en nu bij Sigen "Profit Leader" wat een succesvolle start van het jaar zeg 😂
Ja dit is idd de kern en precies een belangrijke reden voor mijn aanschaf van een (grote) batterij. Ik wil liefst niet te veel rekening hoeven te houden met de wisselende prijzen maar goedkoop ingekochte (of opgewekte PV) stroom gebruiken op momenten die mij uitkomen. Dus ook om 18u de lege PHEV accu snel op kunnen laden omdat ik na het eten nog weg moet.MarcelS1981 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:24:
Maar in principe heb je al automatisch een smart grid warmtepomp. De Sigenergy beslist op basis van de dynamische stroomprijzen of hij de accu capaciteit aanspreekt: zodat je warmtepomp draait op goedkoop ingekochte stroom of dat ie de stroom van het net haalt. In beide gevallen draait je warmtepomp lekker door op het zo goedkoop mogelijkste tarief. Uitschakelen lijkt me juist niet gunstig
Dank voor je reactie.
Grappig! Hier #22 op de ranking list 😎Bschnitz schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:31:
Top 15% en dat met groot verschil tussen inkoop en verkoop 🥳🥳🥳, met iemand ertussen die euros ipv cents heeft ingevuld 😂🤪🤐
Mijn titel bij zonneplan was "Stroomstrateeg" en nu bij Sigen "Profit Leader" wat een succesvolle start van het jaar zeg 😂
[Afbeelding]
Maar er staan maar 60 systemen op de lijst? Dat lijkt mij niet correct?
Ik sta op #71 dus dan zijn het er iig 71... 😂timpel_800 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:57:
[...]
Grappig! Hier #22 op de ranking list 😎
Grappig gedaan wel, ook leuk dat het rapportje denkt dat ik een gateway heb, dat is echter niet het geval dus gauw ignore en weer door!
[ Voor 19% gewijzigd door bekkerm op 04-01-2026 10:28 ]
Wel logisch, je komt pas in de ranking als je het programma joined. Dus nu zijn het er idd al dubbel zoveel als een uur geleden.bekkerm schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:25:
[...]
Ik sta op #71 dus dan zijn het er iig 71... 😂
Grappig gedaan wel, ook leuk dat het rapportje denkt dat ik een gateway heb, dat is echter niet het geval dus gauw ignore en weer door!
Yea hij zegt ook dat in 0 zelfverbruikt heb haha.bekkerm schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:25:
[...]
Ik sta op #71 dus dan zijn het er iig 71... 😂
timpel_800 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:57:
[...]
Grappig! Hier #22 op de ranking list 😎
/f/image/DUr1FtOb5gtt5wZHedzmP0V7.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben een "self achiever"
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Yea die hebben euros ipv cents.Djaro schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:04:
ik sta op 6, lol
maar staan een paar onwaarschijnlijke configuraties op , 2 3 en 4 , 16kw batterijen met bijna 100k energiewaarde, dat kan haast niet kloppen
[Afbeelding]
Nee, dat zie ik hier niet. AI analyse zegt er ook niets over.timpel_800 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:08:
Zien jullie ook van die kleine rimpels in de batterij soc? Met daaronder de mededeling dat hij gaat peak schaven? [Afbeelding]
nee maar wel wat anders!timpel_800 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:08:
Zien jullie ook van die kleine rimpels in de batterij soc? Met daaronder de mededeling dat hij gaat peak schaven? [Afbeelding]
Lijkt dat AI de weg kwijt is.
kijk goed in de screenshot, je kijkt in de toekomst, maar er staat verleden bij de timing, ik heb mijn app ook gechecked en er staat in NL ook " verleden", bij het echte verleden maar ook in de toekomst staat er " verleden" ?
vragen om uit te sluiten dat het aan 1h tarief aanpassing ligt ?
jij zit op zonneplan 1h tarief? en @kliffen ?
iemand op tibber met 15 min tarief ? kan je aub checken of er dan altijd " past" of "verleden" staat als je in de toekomst kijkt ?
Check, "past" in het verleden, "plan" in de toekomst.Djaro schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:38:
[...]
nee maar wel wat anders!
kijk goed in de screenshot, je kijkt in de toekomst, maar er staat verleden bij de timing, ik heb mijn app ook gechecked en er staat in NL ook " verleden", bij het echte verleden maar ook in de toekomst staat er " verleden" ?
iemand op tibber met 15 min tarief ? kan je aub checken of er dan altijd " past" of "verleden" staat als je in de toekomst kijkt ?
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Djaro:
nee maar wel wat anders!
iemand op Tibber met 15 min tarief ? kan je aub checken of er dan altijd " past" of "verleden" staat als je in de toekomst kijkt ?
[/quote]
@timpel_800
Ja, die kleine “rimpels” in de SOC zie ik hier ook, ongeveer elke 15 minuten. Bij mij staat daar geen expliciete peak-shaving uitleg bij. Het lijkt meer een visualisatie van laad/ontlaad-momenten (dispatch-slots) dan daadwerkelijk peak shaving, maar helemaal duidelijk is het niet.
@Djaro
In mijn app zie ik iets vergelijkbaars: bij de eerste en laatste 00:00 op de tijdlijn staat dezelfde AI-uitlegtekst. Iets terug in de tijd zie je wel een correct tijdvenster (bijv. 19:15–24:00).
Mijn indruk is dat de AI intern met vaste tijdvensters werkt en dat de UI rond 00:00 dezelfde label hergebruikt — waarschijnlijk een software/UX-issue, geen inhoudelijk AI-probleem.
/f/image/cio1Mqk1bLT6HHKnzLcadDcy.png?f=fotoalbum_large)
Sigen ranking: AI-Driver...
Bij mij staat er verleden, nu of plan. Kwartierprijzen bij Frank gebruik ik sinds kort.Djaro schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:38:
[...]
nee maar wel wat anders!
Ik heb 2 Sigen AC-laders hier, de AI-modus heeft bij mij nog nooit goed gewerkt en ik heb ze nu een half jaar.n00bCoder schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:55:
Mijn sigenstor laadpaal in AI mode laadt niet meer. Hij denkt dat de auto al vol zit oid… iemand hier ervaring mee?
Ik geef alleen nog maar handmatig een tijdvak aan waarin geladen moet worden, wat ik voorheen met mijn Easee laders ook al deed. In AI-modus gaf ik altijd een zeer ruim tijdvak aan en bijvoorbeeld de opdracht om 30kW in de auto te stoppen, de volgende ochtend zat er dan vaak nog niet de helft van die 30kW in, vreselijk irritant als het niet doet wat het zou moeten doen. Sigen is ervan op de hoogte maar ik heb nog geen verbetering gezien.
Sigenstor 40kWh/17kW + 2xEVAC, PV 21.4kWp Oost/West, Tibber
/f/image/iU27kA6KoaQDFhhvSuni6L92.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bApENNChBZ8elaSCPuYx5g7p.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bITOHfksItTE8k9F9m2Be8ps.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3zN90DvWqLwOLUb97r89NDee.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1gXnuwy5BUs36hI3g5NVkN6t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w8T0hZLtPT8H1jvSXsSuU4LY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/tyaqcBCHTB4sqqVKAximII4t.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5kD1chovsVEcXonLTvnSx6Gf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gZu6Z5MuhRgWrc6yCUMuuf1e.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xTT1p83dEnKRkAMID43ClbvD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kBGeMxENhulEVI8ZPOP9EYd1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UDV94087jGplavTyJTTwXlsM.jpg?f=fotoalbum_large)