Nou. Dat automatisch parkeren op parkeerplaatsen zonder belijning is nog niet echt succesvol. De auto staat toch een beetje scheef ten opzichte van de aangegeven parkeerplaats in de parkassistent. Misschien dat de achteruitcamera last had van de laagstaande zon, maar nog niet echt indrukwekkend. Dan maar handmatig op het oog met assistentie van de achteruitrijcamera. Dat ging beter. De auto stond goed recht.
Heeft er iemand een screenprotector gekocht voor de schermen?
Geen ervaring, maar in de WhatsApp groep werd deze aangeraden; https://disskin.com/smart-5/soulbro! schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:23:
Heeft er iemand een screenprotector gekocht voor de schermen?
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Kort maar krachtig…..én positief! Pro uitvoering
[ Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 25-04-2026 16:20 ]
Kia e-soul EL 64 kw 2020
Ik heb dan wel een heel mooie Smart #5 Premium in Saturn Beige mat, maar dat mat betekent wel dat ik hem NIET in de wasstraat kan doen, want dan is ie niet meer mat.
Je hebt dus speciale middelen nodig en je moet hem met de hand wassen en nog wel in de schaduw ook.
Tips voor matte lak behandelen kan je vinden op internet:
https://ekksol.nl/matte-a...ouden-op-de-juiste-manier
Uiteraard zijn er meerdere opties.
Mijn auto is nu een week op de straat, maar het is wel een insectendoder. De voorkant zit onder de vliegen
Maar last but not least, niet in iedere gemeente kan je je auto op straat wassen. Dat staat ergens in de plaatselijke APV. Check dat even. Want van mat beige naar glad beige vind ik toch iets minder geslaagd.
Je hebt dus speciale middelen nodig en je moet hem met de hand wassen en nog wel in de schaduw ook.
Tips voor matte lak behandelen kan je vinden op internet:
https://ekksol.nl/matte-a...ouden-op-de-juiste-manier
Uiteraard zijn er meerdere opties.
Mijn auto is nu een week op de straat, maar het is wel een insectendoder. De voorkant zit onder de vliegen
Maar last but not least, niet in iedere gemeente kan je je auto op straat wassen. Dat staat ergens in de plaatselijke APV. Check dat even. Want van mat beige naar glad beige vind ik toch iets minder geslaagd.
[ Voor 7% gewijzigd door StealersWheel op 26-04-2026 22:14 ]
@StealersWheel
Volgens de dealer kan hij wel door de wasstraat, dan een programma zonder glans, maar ik heb het nog niet aangedurfd.
Zelf was ik hem ook met de hand, maar heb ik ook glascoating laten aanbrengen. Hierdoor blijft er veel minder vuil plakken en is hij ook beter beschermd tegen krassen.
Ik heb de hele auto laten doen met volgens mij 3 lagen, hij is dan zon 5 jaar beschermd. Kosten bij mij waren 1350. Ik vind het wel een aanrader.
Volgens de dealer kan hij wel door de wasstraat, dan een programma zonder glans, maar ik heb het nog niet aangedurfd.
Zelf was ik hem ook met de hand, maar heb ik ook glascoating laten aanbrengen. Hierdoor blijft er veel minder vuil plakken en is hij ook beter beschermd tegen krassen.
Ik heb de hele auto laten doen met volgens mij 3 lagen, hij is dan zon 5 jaar beschermd. Kosten bij mij waren 1350. Ik vind het wel een aanrader.
Dat klinkt goed. Ik moet het wel meeverzekeren als accessoire las ik ergens. Was je hem lang kwijt voor de behandeling?Gemeni schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:32:
@StealersWheel
Ik was hem een weekend + maandag kwijt.StealersWheel schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:10:
[...]
Dat klinkt goed. Ik moet het wel meeverzekeren als accessoire las ik ergens. Was je hem lang kwijt voor de behandeling?
Als er een nieuwe bumper op moet dan is dat deel de coating natuurlijk kwijt, bij een kras kun je met matte lak sowieso niet polijsten, dus beter voorkomen.
In België heeft men blijkbaar nog niet gehoord van een mooie korting. Ik heb voor een leasing wagen een offerte voor een Smart #5 Premium en Brabus opgevraagd bij 2 verschillende dealers en er gaat een schamele 7% van af. Dat is veel minder dan bij veel andere merken en zelfs minder dan de standaard korting in Nederland voor particulieren ...
Iemand ervaring in België met leasing kortingen op deze wagens? Je zou toch iets meer verwachten?
Het merk zit natuurlijk bij Mercedes en ik vermoed dat ze die beschermen ...
Iemand ervaring in België met leasing kortingen op deze wagens? Je zou toch iets meer verwachten?
Ik heb voor mijn Brabus 56700 betaald met de trekhaak. Eerst de beste prijs gevraagd en toen zei ik dat het rond wasals de trekhaak erbij was. Toch nog 700 erop moeten bijleggen. maar dat vind ik gewoon goed.paternostertje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:33:
In België heeft men blijkbaar nog niet gehoord van een mooie korting. Ik heb voor een leasing wagen een offerte voor een Smart #5 Premium en Brabus opgevraagd bij 2 verschillende dealers en er gaat een schamele 7% van af. Dat is veel minder dan bij veel andere merken en zelfs minder dan de standaard korting in Nederland voor particulieren ...
Btw als je hem met de in onze ogen lelijke glb vergelijkt met de gelijkaardige opties scheelt het toch 25000 euro,schat ik. Dan rijdt je wel met een Mercedes maar voor mij iheeft die smart ook heel veel Mercedes dna;. En dan in het rood genomen,... Wauw.
De app groep is best groot aan het worden. Er zitten gebruikers bij en best wat deskundigen. Over coating, auto wassen en elektriciteitsverbruik. Dus tips genoeg.
[ Voor 3% gewijzigd door StealersWheel op 01-05-2026 08:28 ]
Iemand al ervaring met de reflectie van het derde scherm in de auto?
Ga je daar veel last van hebben?
Als bestuurder gebruik ik de bijrijders monitor niet. Ik ervaar het ook niet als storend. Maar ik moet zegen dat ik wel een zonnebril in de auto op heb, dus dat scheelt sowieso natuurlijk.Loei123 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:30:
Geen weerkaatsing meer op mijn screens, dit door ze te wrappen.
De wagen heb ik gedeeltelijk laten wrappen met een zelfherstellende folie, enkel de gedeeltes die gevoelig zijn voor steenslag. Super!
De wagen heb ik gedeeltelijk laten wrappen met een zelfherstellende folie, enkel de gedeeltes die gevoelig zijn voor steenslag. Super!
[ Voor 8% gewijzigd door Benny T op 02-05-2026 16:36 ]
Nog nooit last van gehad. Alleen een keer in de zomer last gehad van weerspiegeling van de HUD tegen het raam. Was slecht 1 keer toen de zon net verkeerd stond.Loei123 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:30:
Ik heb nu ca. 30.000 km in de Summit editie gereden. Bevalt prima.
Nu het mooier weer is, wordt de fietsdrager en straks de caravan aangekoppeld. Ondanks het feit dat de laatste software is geïnstalleerd (2.1.0), werkt ACC nog steeds niet in de aanhanger modus. Dat vind ik een enorm gemis; vooral wanneer we straks dagenlang met de caravan gaan rijden.
Kan het zijn dat de eerste update van september 2025 gemist is? Daarbij is destijds aangegeven dat dit issue verholpen zou zijn. Ik heb de auto in oktober gekregen.
Het lijkt me sterk dat een 2e update niet de functies van de eerste 'meeneemt'.
Iemand info daarover?
Nu het mooier weer is, wordt de fietsdrager en straks de caravan aangekoppeld. Ondanks het feit dat de laatste software is geïnstalleerd (2.1.0), werkt ACC nog steeds niet in de aanhanger modus. Dat vind ik een enorm gemis; vooral wanneer we straks dagenlang met de caravan gaan rijden.
Kan het zijn dat de eerste update van september 2025 gemist is? Daarbij is destijds aangegeven dat dit issue verholpen zou zijn. Ik heb de auto in oktober gekregen.
Iemand info daarover?
Ik heb versie 2.2.0 EU en dat is ook de laatse en enige update tot nu toe. Ervaring met ACC en een aanhanger of fietsendrager heb ik niet. Probeer of updaten mogelijk is.GertJ65 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:14:
Ondanks het feit dat de laatste software is geïnstalleerd (2.1.0), werkt ACC nog steeds niet in de aanhanger modus……..
Iemand info daarover?
*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***
Voor je ACC te kunnen gebruiken met aanhanger dan moet je inderdaad de update OS 2.1.0 hebben.
Hier een youtube filmpje hoe deze aanhanger setting te gebruiken.
YouTube: smart #5 OTA 1
Ik vergis me in het software nr. Bij mijn Smart is ook 2.2.0 geïnstalleerd. Waarschijnlijk is in september jl. de vorige update gemist omdat de auto toen inactief bij de dealer stond._JANO_ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:33:
Voor je ACC te kunnen gebruiken met aanhanger dan moet je inderdaad de update OS 2.1.0 hebben.
Toch maar eens nagaan of deze update met terugwerkende kracht gedaan kan worden.
Iemand die een aanhanger trekt met werkende ACC?
Bij mij werkt de ACC wel, hij vraagt dan eerst of je een fietsendrager of aanhanger hebt. Ik heb het afgelopen week uitgeprobeerd met een fietsendrager. De smart pilot is niet beschikbaar trouwens. De ACC dus wel. Ik heb een smart #5 premium met trekhaak.
Je kunt geen update missen en de nieuwste versie hebben. De nieuwste versie heeft alles.GertJ65 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:53:
[...]
Ik vergis me in het software nr. Bij mijn Smart is ook 2.2.0 geïnstalleerd. Waarschijnlijk is in september jl. de vorige update gemist omdat de auto toen inactief bij de dealer stond.
Toch maar eens nagaan of deze update met terugwerkende kracht gedaan kan worden.
Iemand die een aanhanger trekt met werkende ACC?
Ik dacht dat de ACC bij mij ook niet werkte met fietsendrager, maar ik vermoed dat ik ook de SmartPilor heb geprobeerd te activeren. Ik snap het verschil in werking niet zo goed 🙈
Hoe is het verbruik met het wat mooiere weer en bij wat voor rijstijl?GertJ65 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:14:
Ik heb nu ca. 30.000 km in de Summit editie gereden. Bevalt prima.
Iemand info daarover?
Adaptive CruiseControl houdt de auto op de ingestelde snelheid, totdat er een andere auto voor je rijdt. Dan past hij de snelheid aan aan de snelheid van de auto voor je. Auto stuurt alleen bij als je dreigt over de lijntjes heen te gaan.Gemeni schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:17:
[...]
... ACC ... SmartPilot...
Ik snap het verschil in werking niet zo goed 🙈
SmartPilot doet hetzelfde + houdt de auto de hele tijd netjes tussen de lijntjes.
I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass
Het afstandsbedieningskastje is een batterij vreter, om de 3 maanden moet ik een CR 2450 batterij vervangen.
De auto gaat plots slecht open, herkent de key niet, en gaat niet in versnelling.
Zijn er nog personen die dit voor hebben?
De auto gaat plots slecht open, herkent de key niet, en gaat niet in versnelling.
Ik heb het zelf nog niet gehad, maar ik heb er wel van gehoord. Misschien kan je even googlen, dan laat ie verschillende opties zien als resultaat. Geen idee of die dan voor jou van toepassing zijn. Dat moet je zelf even checken natuurlijk.Benny T schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:43:
Het afstandsbedieningskastje is een batterij vreter, om de 3 maanden moet ik een CR 2450 batterij vervangen.
Trouwens. Net nog geprobeerd om de digitale sleutel uit de smart app te gebruiken en de normale sleutel thuis te laten. Dat gaat ook goed, dus dat betekent dat je de sleutel niet hoeft mee te nemen. Ergens heb ik gelezen dat juist de nabijheid van de sleutel het snel leeglopen van de batterij van de sleutel veroorzaakt. De auto checkt voortdurend of er een geldige sleutel aan boord is namelijk.
Dingetje is dan wel dat je de deuren van de auto niet allemaal direct kunt openen als je dat zo hebt ingesteld. Je kunt daarvoor de knoppen in de bestuurdersdeur gebruiken om alles te openen of te sluiten. Dan kan je iets makkelijker de boodschappen achterin zetten
[ Voor 36% gewijzigd door StealersWheel op 06-05-2026 16:00 ]
Om de 3 maanden niet, maar hij gaat wel te snel leeg en werkt soms suboptimaal. De sleutel zou wat mij betreft de eerste prioriteit qua verbeterpunten zijn.Benny T schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:43:
Met mobiel werkt goed, maar je moet wel steeds de app openen en klikken. Dat is voor mij niet een volwaardig alternatief voor de sleutel.
Ik heb ook een V2L adapter van Ali besteld voor € 29,95 incl verzenden. Werkt prima!StealersWheel schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:57:
[...]
Goede tip van je, dank! Ik wil zelf ook een V2L optie voor de Smart #5, maar de merk-adapterkabel is 350 euro ex BTW volgens de dealer. En ik ga echt geen 400+ euro neerleggen voor een paar lekkere bakkies koffie en stofzuiger aansluiting eens in de zoveel tijd.
Over gebruik gesproken, hoe is jouw ervaring met het gebruik van de V2L mogelijkheid?
YouTube: smart #5 - V2L per Typ2-Adapter - ein kleiner Test
signature
Weet iemand hoe je jouw voorkeur van de rijinstellingen onder de favorietenknop kunt krijgen? Elders in dit topic was een aanwijzing maar die lukt niet. Toch wel lastig dat je voor elke rit alles weer moet instellen.
Inmiddels 3000 km gereden. 21kw per 100km
Als je op de favorieten knop drukt zie je een aantal opties staan waaronder 'rij instellingen'.HeWie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:19:
Weet iemand hoe je jouw voorkeur van de rijinstellingen onder de favorietenknop kunt krijgen? Elders in dit topic was een aanwijzing maar die lukt niet. Toch wel lastig dat je voor elke rit alles weer moet instellen.
Die selecteer je en dan bevestigen en op OK drukken. Daarna staat die 'vast' onder de favorieten.
Dank je. Ik heb inmiddels ook een filmpje van een waterkoker gezien op de smart #5 chatgroep en dat werkt naar behoren. Dus. dat is goed nieuws.ibrator schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:31:
[...]
Ik heb ook een V2L adapter van Ali besteld voor € 29,95 incl verzenden. Werkt prima!
YouTube: smart #5 - V2L per Typ2-Adapter - ein kleiner Test
Net een nieuwe berijder van zo'n mooie smart. Ik ben erg tevreden over de auto: heerlijk stil tijdens het rijden, de automatische piloot is over het algemeen behoorlijk prettig, het interieur is super, de stoelen zitten heerlijk, de automatische parkeerassistent werkt heel erg goed (wanneer die de plek vindt). Het geluid van de muziekinstallatie is ook enorm indrukwekkend. De heads-up display is ook goed zichtbaar en informatief.
Maar... er zijn ook wel wat mindere kanten. Natuurlijk had ik al wel gelezen dat de auto niet heel erg zuinig is op de snelweg (ivm het rondrijden in een baksteen), maar toch hè, zelfs in eco-mode rijd ik volgens de auto 22kwh/100km. Het videoscherm zou wel beter gebruikt kunnen worden als je daar bijv screen mirroring van je passagiers mobiel kon doen. Die rode handjes (handen aan het stuur!) gaan ook af terwijl ik gewoon het stuur vast heb...
Iemand al contact met de software afdeling? Ik loop tegen wat issues en wensen aan:
Maar... er zijn ook wel wat mindere kanten. Natuurlijk had ik al wel gelezen dat de auto niet heel erg zuinig is op de snelweg (ivm het rondrijden in een baksteen), maar toch hè, zelfs in eco-mode rijd ik volgens de auto 22kwh/100km. Het videoscherm zou wel beter gebruikt kunnen worden als je daar bijv screen mirroring van je passagiers mobiel kon doen. Die rode handjes (handen aan het stuur!) gaan ook af terwijl ik gewoon het stuur vast heb...
Iemand al contact met de software afdeling? Ik loop tegen wat issues en wensen aan:
- op de snelweg waar je 100km/u mag op de automatische piloot remt deze naar 50km/u, zonder enige borden in de weide omgeving (A1, rechts, 77,1)
- de automatische piloot met rijbaanwissel: ik heb geen idee wat het algoritme is waardoor ik wel of niet die automatische wisseling krijg (naar rechts gaan is veel moeilijker dan naar links)
- soms duurt het eeuwig voordat die automaat daadwerkelijk een beweging naar links maakt (als die dat al doet)
- spotify geeft mij Duitse reclames (op zich grappig)
- video in auto heb ik nog niet aan het werk gekregen (prima, apple tv, disney+)
- parkeerassistent is niet heel erg goed in het vinden van de parkeerplekken
- ik heb niet zoveel behoefte om te zien dat ik over 60 km een afrit moet pakken, eerder dat ik gewoon 60 km rechtuit moet (op de hud)
- alle bliepjes tonen hun melding in het dashboard, maar als ik daar kijk krijg ik op mijn flikker dat ik afgeleid ben, en ze verdwijnen behoorlijk snel, dus vaak heb ik geen idee wat een plong, bliep, of blerp betekent. Als ze die meldingen nu in de HUD zouden tonen...
- Bijv. wanneer de rijbaanwisselassistent weer eens werk weigert zie je die melding wel in het dashboard, maar niet in de HUD.
- geen mogelijkheid in de app om remote een vertrektijd in te stellen, dit kan alleen vanuit de auto
- geen mogelijkheid om de rijstatistieken in te zien (kan alleen vanuit de auto)
- zo af en toe werkt de bluetooth sleutel niet (is natuurlijk nog beta)
Om welke #5 gaat het @dashorst248 ?
Kia e-soul EL 64 kw 2020
@dashorst248 probeer de Hello# app als je een iPhone hebt. Die geeft sinds kort ook statistieken. Voor Android moet er ook een alternatief zijn voor de Smart app. Hello# werkt beter dan de Smart app.
Onder favorieten en rij-instellingen o.i.d. kun je de meeste piepjes uitzetten.
Onder favorieten en rij-instellingen o.i.d. kun je de meeste piepjes uitzetten.
*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***
Bij mij duurde het twee weken voordat mijn app goed werkte. Daarna zag ik keurig de auto en de stand van laden en dergelijke.
Sommige assistent systemen zijn nog niet echt 100% betrouwbaar. Die autopilot doet het prima op wegen waarbij de snelheid keurig vermeld staat in de HUD, maar inderdaad soms denkt ie bij snelwegen dat ie 50 moet rijden. Ik gebruik hem daarom niet meer. Parkeren zou hij prima moeten kunnen, maar op plekken waar de belijning onduidelijk is, zal de smart evengoed de auto niet kaarsrecht volgens vrije opgaaf doen. Hij wijkt toch teveel af van het van tevoren softwarematig ingestelde vak.
Voor de rest zou de favorietenknop toch veel ergernis moeten kunnen besparen. Sommige rij assistenten kun je uitzetten en in je profiel opslaan.
Je kan uitschakelen dat de autopilot de snelheid aanpast o.b.v. het waargenomen bord i.p.v. het niet meer te gebruiken lol. Vind het heerlijk om met de autopilot te cruisen over de snelweg.StealersWheel schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:34:
[...]
Bij mij duurde het twee weken voordat mijn app goed werkte. Daarna zag ik keurig de auto en de stand van laden en dergelijke.
Sommige assistent systemen zijn nog niet echt 100% betrouwbaar. Die autopilot doet het prima op wegen waarbij de snelheid keurig vermeld staat in de HUD, maar inderdaad soms denkt ie bij snelwegen dat ie 50 moet rijden. Ik gebruik hem daarom niet meer. Parkeren zou hij prima moeten kunnen, maar op plekken waar de belijning onduidelijk is, zal de smart evengoed de auto niet kaarsrecht volgens vrije opgaaf doen. Hij wijkt toch teveel af van het van tevoren softwarematig ingestelde vak.
Voor de rest zou de favorietenknop toch veel ergernis moeten kunnen besparen. Sommige rij assistenten kun je uitzetten en in je profiel opslaan.
Just Enter Markets, Overcome Every Dump, Enjoy Rewards
Ik gebruik de hello# app, maar ik zie weinig statistieken (anders dan het aantal kms dat ik gereden heb). Daarom zou het fijn zijn om een lijntje naar het productteam te krijgen. Het lijkt nu alsof die Smart met beide handen achter de rug gebonden moet werken. Ik neem aan dat ze bijv. de telemetrie/beelden kunnen uitlezen wanneer ik ze van een bepaald tijdstip zou voorzien (binnen 24u), Het kan natuurlijk ook zijn dat ze mijn ingreep al gezien hebben en dat dat op de grote hoop gegooid wordt.
De app kan redelijk wat extra functionaliteit krijgen, met name om vertrek te kunnen plannen ivm de batterij opwarming. Nu kan je alleen de elke (werk)dag 1 tijdstip kiezen /in de auto/, maar ik weet vaak pas later op de dag wanneer ik weer naar huis ga, of denk er pas aan om de setting in de auto aan te passen als ik al op mijn werkplek (of de bank) zit. Dan had ik liever minder huppelende leeuw gehad en meer functies in de app. Zoals bijv. beperkte voor-/achteruitrij remote control zoals de KIA's hebben (in parkeergarages is dat essentieel met deze brede auto).
De app kan redelijk wat extra functionaliteit krijgen, met name om vertrek te kunnen plannen ivm de batterij opwarming. Nu kan je alleen de elke (werk)dag 1 tijdstip kiezen /in de auto/, maar ik weet vaak pas later op de dag wanneer ik weer naar huis ga, of denk er pas aan om de setting in de auto aan te passen als ik al op mijn werkplek (of de bank) zit. Dan had ik liever minder huppelende leeuw gehad en meer functies in de app. Zoals bijv. beperkte voor-/achteruitrij remote control zoals de KIA's hebben (in parkeergarages is dat essentieel met deze brede auto).