Loei123 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:06:
[...]
Heel mooi verbruik!
Mijn grootste punt is de auto vakantie, ik rij nu een Kia EV6 en ik rij dan wel graag 120km/u.
Dat betekend op vakantie een verbruik tussen de 18 en 20 kWh.
Als ik dat ook met de Smart redt ben ik zeer tevreden, dat betekent dan een dikke 400 echte kilometers tussen laadstops!

Ik kan bevestigen o.b.v. de afgelopen 6000 km en twee vakanties dat je makkelijk 400 echte kilometers kan halen met een #5 Premium (dus single motor RWD) als je "normaal" rijdt. Met 120 kmh ga je geen 18 a 20 kWh halen als het rond de 20 graden is. Je zal iets boven de 20 zitten. Tijdens de koude maanden ga je dan richting de 25 kWh met 120 kmh.
Ik laat de realistische range o.b.v. rijgedrag/verbruik tonen in mijn #5 en ik zit op ±440 km met een zeer zware rechtervoet en rij ook regelmatig na 19:00 en/of de Autobahn. Volgens ev-database.org haalt dit model 475 km in de praktijk en ik denk dat dit makkelijk haalbaar is, mits je niet als een malloot gaat rijden.
Als voorbeeld 1700 km over de Autobahn gereden in maart toen het relatief koud was met snelheden tot aan 200 kmh waar het toegestaan was met een gemiddeld verbruik van 29kWh.
Daar tegenover vorige week 550 km gereden met temperaturen rond de 20 graden tot aan 150 kmh met een gemiddeld verbruik van 23kWh.
Bij een rit van 150 km afgelopen zaterdagmiddag in NL over 80/100 wegen zaten we op 17kWh.
De wat zuinigere bestuurders kunnen zelfs de 500 echte kilometers wel bereiken buiten de koude maanden. De fabrieksopgave qua verbruik en de range van ev-database.org zijn zeker haalbaar en dat ligt uiteraard aan de bestuurder en omstandigheden
Levertijd was ongeveer 5 maanden trouwens.