FZ6 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:38:
Wat is jullie ervaring met de software zoals navigeren (en de routeplanning met laadpalen), spraakbesturing, gebruik van de app (voorverwarmen van de auto en laadstatus) etc?
Om te beginnen, ik ben erg blij met mijn Summit. Het is een comfortabele, originele auto. Ik heb nog steeds een glimlach als ik hem zie staan, toch wat anders dan alle andere auto's in de parkeergarage.
Mijn vrouw is wat minder blij, zij heeft toch wat irritaties met de software. Denk aan de sleutel die niet altijd de deuren direct opent bij het lopen naar de auto toe of de cruise-control die soms net wat minder is dan op onze vorige Kia.
Ik kan dus rationeel alle beperkingen en pluspunten opsommen waaronder het enorm snel laden. Maar uiteindelijk is het denk ik vooral een kwestie welk type autoliefhebber je bent.
Ben je iemand waar de auto vooral een manier is om van A naar B te komen en moet de auto vooral zo praktisch mogelijk zijn, dan is een Skoda Enyaq misschien een veiligere keuze.
Ben je een beetje verliefd op de Smart #5 en wil je een auto die wat anders is dan wat iedereen rijdt, en kun je daar soms een software nukje voor lief nemen, dan is de Smart #5 een auto voor jou.
Wat mij betreft vallen de software-issues mee, maar Smart is gewoon geen volume product. Daarmee zal het volume van bug reports, etc. dus ook wat minder zijn dan bij een Volume merk als Tesla, Kia of Skoda.
Maar net als met veliefdheid moet je elkaar leren kennen en neem je sommige nukken voor lief, de App werkt goed. De navigatie werkt goed, maar heeft herkend niet alle nieuwe adressen en gebruikt de gemeente naam in plaats van de dorpnaam, waarbij je soms adressen handmatig moet invoeren in plaats van via spraak. Je moet even de tijd nemen om alle instellingen goed te krijgen, zodat je geen piepjes meer hebt. De matte lak van de Summit is erg mooi, maar ik heb er glascoating op aan laten brengen om hem toch wat makkelijker schoon te houden. En de snelheidswaarschuwing uitkrijgen onder de favorieten knop is een langverwachte update die hopelijk in maart eindelijk werkt. En die 587pk, die blijft leuk, ook al is het complete overkill...
Ik heb zelf niet de illusie dat Smart alle software issues gaat oplossen met een update, maar ik denk dat veel moderne auto's irritaties hebben en ben erg blij met mijn Smart.
[
Voor 3% gewijzigd door
Gemeni op 02-03-2026 11:02
]