Net een nieuwe berijder van zo'n mooie smart. Ik ben erg tevreden over de auto: heerlijk stil tijdens het rijden, de automatische piloot is over het algemeen behoorlijk prettig, het interieur is super, de stoelen zitten heerlijk, de automatische parkeerassistent werkt heel erg goed (wanneer die de plek vindt). Het geluid van de muziekinstallatie is ook enorm indrukwekkend. De heads-up display is ook goed zichtbaar en informatief.
Maar... er zijn ook wel wat mindere kanten. Natuurlijk had ik al wel gelezen dat de auto niet heel erg zuinig is op de snelweg (ivm het rondrijden in een baksteen), maar toch hè, zelfs in eco-mode rijd ik volgens de auto 22kwh/100km. Het videoscherm zou wel beter gebruikt kunnen worden als je daar bijv screen mirroring van je passagiers mobiel kon doen. Die rode handjes (handen aan het stuur!) gaan ook af terwijl ik gewoon het stuur vast heb...
Iemand al contact met de software afdeling? Ik loop tegen wat issues en wensen aan:
- op de snelweg waar je 100km/u mag op de automatische piloot remt deze naar 50km/u, zonder enige borden in de weide omgeving (A1, rechts, 77,1)
- de automatische piloot met rijbaanwissel: ik heb geen idee wat het algoritme is waardoor ik wel of niet die automatische wisseling krijg (naar rechts gaan is veel moeilijker dan naar links)
- soms duurt het eeuwig voordat die automaat daadwerkelijk een beweging naar links maakt (als die dat al doet)
- spotify geeft mij Duitse reclames (op zich grappig)
- video in auto heb ik nog niet aan het werk gekregen (prima, apple tv, disney+)
- parkeerassistent is niet heel erg goed in het vinden van de parkeerplekken
- ik heb niet zoveel behoefte om te zien dat ik over 60 km een afrit moet pakken, eerder dat ik gewoon 60 km rechtuit moet (op de hud)
- alle bliepjes tonen hun melding in het dashboard, maar als ik daar kijk krijg ik op mijn flikker dat ik afgeleid ben, en ze verdwijnen behoorlijk snel, dus vaak heb ik geen idee wat een plong, bliep, of blerp betekent. Als ze die meldingen nu in de HUD zouden tonen...
- Bijv. wanneer de rijbaanwisselassistent weer eens werk weigert zie je die melding wel in het dashboard, maar niet in de HUD.
Smart mobiele app- geen mogelijkheid in de app om remote een vertrektijd in te stellen, dit kan alleen vanuit de auto
- geen mogelijkheid om de rijstatistieken in te zien (kan alleen vanuit de auto)
- zo af en toe werkt de bluetooth sleutel niet (is natuurlijk nog beta)
En ja, je /hoeft/ die automatische piloot niet te gebruiken, maar dan wordt ie nooit beter, en je hebt er wel voor betaald.