@
appelstruike
Grappig, ik rijd nu ook een Kia e-Niro uit 2019 en heb gisteren de Smart #5 Summit besteld.
Mijn bevindingen:
- Standaard geluidsinstallatie voor mij helemaal prima
- Ik vond hem juist niet heel zwaar aanvoelen, maar ben ook geen sportieve rijder. Ik vond hem heel comfortabel rijden, maar als je het stroompedaal helemaal doortrapt ook erg snel. Kan me voorstellen dat hij wel gemaakt is voor comfort en dat je inderdaad op een bochtige weg het gewicht meer merkt.
- Ik vond geluidsisolatie ook goed, gisteren was alleen wel een erg winderige dag en de auto is relatief hoog en vierkant, je hoort dus wel wat windgeluid als je helemaal geen radio aan hebt. Maar het dubbelglas zorgt voor een goede isolatie.
- Hulpsystemen niet uitgebreid getest, maar eerste indruk was voor mij wel goed. Wel dingen die net wat anders werken als in de e-Niro, maar dat heb je ook in de nieuwe Kia modellen.
- Over het algemeen een auto die heel solide en luxe voelt.
- Bagageruimte is op papier 630 liter, maar ik vermoed dat dit in de praktijk iets kleiner uitpakt. De ruimte zit meer in het passagiersgedeelte dan in de bagageruimte. Maar in combinatie met Frunk voor ons meer dan voldoende.
Eigenlijk heb je alles wat je wilt op de Pro+, ik wilde alleen ook een trekhaak en achterruiten tinten. Als je dat achteraf doet valt het buiten de bijtelling, maar de meerprijs van de Summit was daardoor erg klein. Omdat ik hem zakelijk koop vind ik de restwaarde ook een overweging. Maar ook het feit dat ik de Summit al over 4 weken kan rijden en de Pro+ of de Premium over 16 weken speelde voor mij mee.
Ik vond elk model wel wat voor of nadelen hebben:
- Pro+: Bijtelling voordeligste, nadeel ontbreken tweede scherm voor mij geen probleem, maar wat vragen over de afwerking van die plek. Verder jammer dat er geen warmtepomp is, maar allemaal geen groot probleem.
-Premium: De meeste complete en praktische auto. Ik vind alleen de velgen echt niet mooi. Ik zou de premium en Metallic groen nemen, daar heb je alleen een bruin interieur, ook daar wat vraagtekens. Verder voor mij met trekhaak duurste in aanschaf.
-Summit: Snelle levertijden en relatief veel extra's voor de meerprijs (AWD, Warmtepomp, HUD, Leren bekleding, tweede scherm, trekhaak). Ten opzichte van de Premium mist er wel achterbankverwarming en voor stoelventilatie. De kleur moet je aanstaan, ik moest even wennen, maar vond hem daarna erg mooi. Bijtelling is zon 50 euro meer dan de Pro+ en 10 meer dan de premium.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor de Summit en neem ik de bijtelling voor lief. Bij mij bleek nog wat extra onderhandelruimte. Mocht je baas hem kopen, dan kun je zelf nog wat onderhandelen, of bijvoorbeeld zaken als een V2L adapter er bij vragen...
Mocht je gaan voor de Pro+, dan kun je nog vragen om op de offerte ook de achterruiten tinten te zetten. Bij mij zou dat ongeveer 250 gaan kosten.
Wat uitgebreidere review heb ik geplaatst op
https://www.proefritrevie...c1-4f08-a439-d34951108085
[
Voor 3% gewijzigd door
Gemeni op 05-06-2025 09:05
]