Als je niet 13 in een dozijn wil rijden dan Smart. En ben je geen kilometervreter bent dan overleef je die meerkosten voor kWh's bij de #5 wel. Nog altijd voor voordeliger dan benzine per km.
De keuze hangt mijns inziens van een aantal factoren af afhankelijk van de afstanden die je rijdt en hoe vaak je langs de snelweg moet laden. Verder of je thuis kunt laden met een dynamisch contract en hoeveel bagageruimte je nodig hebt. Veiligheid kan ook een aspect zijn.ArnoudN schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:07:
[...]
Het verbruik ligt misschien iets hoger, maar het bereik is voor beide gelijk. Het is ook maar net wat je rijstijl is. [Afbeelding] Dan zou ik het wel weten.
1) mijn rijbereik op de snelweg is 100 km groter dan jouw opgave
2) mijn #5 laadt razendsnel op (zeker bij een 350 of 400 kwh laadpaal)
3) ik laad veel thuis met 21 zonnepanelen en daarnaast nog een dynamisch contract. Over welke zuinigheid hebben wij het dan
4) de #5 behoort tot de top 5 veiligste suv's van Europa. De Enyac komt in dat rijtje niet voor.
5) de #5 is wat groter dan de Enyac. Zie ik aan de bagageruimte en de grote frunk.
Kortom; ik heb na 3 jaar mijn Enyac 85 met warmtepomp de deur uit gedaan en ik rijd nu in een #5 Pro+. Heerlijke wagen. In juni mee naar Frankrijk geweest (680 km heen en 680 km terug). Ik heb genoten van de actieradius en met name het razendsnelle laden en ik hoefde bij de pomp niet in de rij te staan.
Wat wil je met die laatste zin zeggen? Dat je met een ev niet hoeft te wachten tot een laadpaal vrij is?HeWie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:54:
[...]
De keuze hangt mijns inziens van een aantal factoren af afhankelijk van de afstanden die je rijdt en hoe vaak je langs de snelweg moet laden. Verder of je thuis kunt laden met een dynamisch contract en hoeveel bagageruimte je nodig hebt. Veiligheid kan ook een aspect zijn.
1) mijn rijbereik op de snelweg is 100 km groter dan jouw opgave
2) mijn #5 laadt razendsnel op (zeker bij een 350 of 400 kwh laadpaal)
3) ik laad veel thuis met 21 zonnepanelen en daarnaast nog een dynamisch contract. Over welke zuinigheid hebben wij het dan
4) de #5 behoort tot de top 5 veiligste suv's van Europa. De Enyac komt in dat rijtje niet voor.
5) de #5 is wat groter dan de Enyac. Zie ik aan de bagageruimte en de grote frunk.
Kortom; ik heb na 3 jaar mijn Enyac 85 met warmtepomp de deur uit gedaan en ik rijd nu in een #5 Pro+. Heerlijke wagen. In juni mee naar Frankrijk geweest (680 km heen en 680 km terug). Ik heb genoten van de actieradius en met name het razendsnelle laden en ik hoefde bij de pomp niet in de rij te staan.
Klopt. In juni 1 keer geladen heen en 1 keer terug op de A1 en A77. Geen enkel probleem. Op de A1 heb ik auto's zien wachten bij een gewone pomp maar dat kwam waarschijnlijk doordat je binnen moest afrekenen en de parkeerplaatsen bezet waren. Ik weet niet hoe het op Black Saturday is maar er komen steeds meer laadstations en steeds meer snelladende EV's. Bij de aire coeur hauts de France (A1) was dit jaar bijvoorbeeld het aantal laadpunten fors uitgebreid.
ik vind het vrij bizar dat een enyaq die net zo aerodynamisch is als een baksteen 40% zuiniger is 😅 maar verder lijkt het samen met de ioniq 5/EV6 wel de enige 800V auto te zijn die in het budget past en die smart is dan kwa ruimte eigenlijk wel meest prettig
Als je aan een publieke laadpaal moet laden dan snap ik het, ik laad alleen 90% van de tijd thuis en heb een slimme laadpaal die bij zonnepanelen overschot laad.haakjesluiten schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:45:
Toch jammer dat de auto zo onzuinig is mijn enyaq zit met dit weer op 16kWh per 100km ik ben aan het zoeken naar een opvolger en de smart tikt alles af behalve punt van verbruik 😅
Vanaf volgend jaar krijg je bijna niks voor teruglevering, dus dan maakt het verbruik me wat minder uit.
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
In juni, buiten het seizoen dus.. Wij zijn in juli vertrokken, ben al 1 Ionity voorbij gereden en verder veel stations gezien waar mensen moeten wachten. Ook allemaal onhandig aangelegd waardoor ook mensen met een ICE voertuig moeten wachten, niet snappen waar ze op staan te wachten en daarna beginnen te toeteren.HeWie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:09:
Klopt. In juni 1 keer geladen heen en 1 keer terug op de A1 en A77. Geen enkel probleem. Op de A1 heb ik auto's zien wachten bij een gewone pomp maar dat kwam waarschijnlijk doordat je binnen moest afrekenen en de parkeerplaatsen bezet waren. Ik weet niet hoe het op Black Saturday is maar er komen steeds meer laadstations en steeds meer snelladende EV's. Bij de aire coeur hauts de France (A1) was dit jaar bijvoorbeeld het aantal laadpunten fors uitgebreid.
de groei van het aantal EVs gaat naar mijn idee sneller dan de groei van de laadstations. Ikzelf zou meer range prefereren boven snel laden, ik rij nu een EV6.
Ik hoop met de #5 een goede 400km te kunnen halen bij 120km/u. Dan ben ik wel tevreden.
Hoe hard, of juist niet, rij je om dat verbruik te halen?haakjesluiten schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:45:
Toch jammer dat de auto zo onzuinig is mijn enyaq zit met dit weer op 16kWh per 100km ik ben aan het zoeken naar een opvolger en de smart tikt alles af behalve punt van verbruik 😅
Ik rij meestal gewoon overdag 90% snelweg en dan gewoon beetje vlot doorrijden dus 108-110 op de CC voorzover je niet in de file staat. Vakantie rij ik noodgedwongen 120 om de range nog beetje intact te houden.Loei123 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:50:
[...]
Hoe hard, of juist niet, rij je om dat verbruik te halen?
vandaag proefgereden in de nieuwe Mercedes GLB en Smart #5. Moet er nog even op kauwen ik zou nooit een Mercedes overwegen maar hij stond er toch en hij beviel stiekem wel. Prijsverschil met de smart is wel pittig als je wat opties aan vinkt
[ Voor 34% gewijzigd door haakjesluiten op 17-07-2026 00:19 ]
Gisteren naar het Zwarte Woud gereden. Dik 700 km met 3 files, meerdere baustelles en de laatste 40 km bundesstrasse met oponthoud én naar 800 meter hoogte. 9,5 uur over gedaan (incl 3 keer laden). Verbruik 17,8 kWh over de hele rit. waar het kon 105 km/h op de acc. Het weer was heel ev vriendelijk (nauwelijks wind, 20 tot 35 graden en droog). Alles probleemloos bij Fastned (autocharge) geladen met abonnement. Prima laadsnelheden tot ruim 300 kW gezien.
Ik heb de GLB ook overwogen en proef mee gereden. Prijsverschil voor bijna gelijke specs met de #5 Premium was zo’n 13 k. Moet er wel bij zeggen dat de #5 toen met 10k korting werd aangeboden.
Ik heb de GLB ook overwogen en proef mee gereden. Prijsverschil voor bijna gelijke specs met de #5 Premium was zo’n 13 k. Moet er wel bij zeggen dat de #5 toen met 10k korting werd aangeboden.
Smart #5 Premium 2026
@haakjesluiten
Bij Smart is er naast de korting ook nog wel een beetje onderhandelruimte.
Maar dat zal bij de Mercedes niet anders zijn…
Bij Smart is er naast de korting ook nog wel een beetje onderhandelruimte.
Maar dat zal bij de Mercedes niet anders zijn…
Of er bij Smart te onderhandelen is betwijfel ik. Smart wordt niet via dealership maar via een agentuurmodel verkocht. Een fee per verkochte auto.
Ik heb extra korting gekregen, doet de dealer wel in overleg met Smart.
Daarnaast kunnen ze de inruil soms ook iets omhoog doen.
Daarnaast kunnen ze de inruil soms ook iets omhoog doen.
Voor de inruil bellen ze met een handelaar. Dus daar kunnen ze ook niet echt marge mee maken. Mijn deal viel behalve Smart korting flink tegen. Bij een 'echte' merkdealer was het het bij te betalen bedrag voor een even dure auto veel minder geweest.
Maar ik wilde graag de Smart, dus ga je uiteindelijk toch maar overstag...
Er zit wel verschil tussen verschillende Smart dealers. Zo heeft Wensink ook veel andere merken en kunnen ze veel auto’s in hun eigen showroom kwijt.Frie2 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:42:
Voor de inruil bellen ze met een handelaar. Dus daar kunnen ze ook niet echt marge mee maken. Mijn deal viel behalve Smart korting flink tegen. Bij een 'echte' merkdealer was het het bij te betalen bedrag voor een even dure auto veel minder geweest.
Mocht je nog geen handtekening hebben gezet, dan kan ik je wat informatie per pm geven.
Ik heb al een SmartMocht je nog geen handtekening hebben gezet, dan kan ik je wat informatie per pm geven.
Schijnbaar komt er weer een nieuwe actie aan binnenkort die de moeite waard is. Wacht het nog even af
Dan gaat het niet zo goed bij Smart 🙈, als ze gewoon de catalogusprijs naar beneden doen dan hebben ze veel meer verkopen. Niet dat ik daar als koper op zit te wachten, maar iedereen kijkt naar bijtelling in Nederland…haakjesluiten schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:48:
Schijnbaar komt er weer een nieuwe actie aan binnenkort die de moeite waard is. Wacht het nog even af
Sterker nog de catalogus prijs gaat schijnbaar omhoog.Gemeni schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:30:
[...]
Dan gaat het niet zo goed bij Smart 🙈, als ze gewoon de catalogusprijs naar beneden doen dan hebben ze veel meer verkopen. Niet dat ik daar als koper op zit te wachten, maar iedereen kijkt naar bijtelling in Nederland…
[ Voor 16% gewijzigd door haakjesluiten op 23-07-2026 19:00 ]
Dit was het nieuws een jaar geleden voor de #1 en de #3. Nog even wachten tot september dan. https://www.autoweek.nl/a...-dan-ooit-na-prijsdaling/haakjesluiten schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:48:
Dan wordt het hier geen zakelijke #5 😃haakjesluiten schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:00:
[...]
Sterker nog de catalogus prijs gaat schijnbaar omhoog.
Zou het even afwachten, het is al bijna augustus
En er is weinig perspectief dat het beter wordt. Ondanks dat er nu 3 modellen zijn daalt de totale verkoop van Smart.
Ik zag trouwens dat Smart maar een heel kleine speler is qua productie aantallen. Dus niet alleen bij Nederlandse verkoop een niche.
Goedemiddag,
Dit topic net even snel volledig doorgegaan (kan makkelijk met slechts ~25 pages). Ben in de markt voor een #5 Brabus en kom af van een Polestar 2 LRDM.
In het begin van dit topic las ik wat Polestar rijders die een #5 overwogen.
Ben benieuwd of er rijders overgestapt zijn en wat hun ervaring is met de #5. Een Brabus versie is mooi meegenomen, maar vooral qua onderstel en stoelen ben ik benieuwd. Nu PS2 is wel een ander soortige auto, maar toch.
Groet!
Peter
Dit topic net even snel volledig doorgegaan (kan makkelijk met slechts ~25 pages). Ben in de markt voor een #5 Brabus en kom af van een Polestar 2 LRDM.
Ben benieuwd of er rijders overgestapt zijn en wat hun ervaring is met de #5. Een Brabus versie is mooi meegenomen, maar vooral qua onderstel en stoelen ben ik benieuwd. Nu PS2 is wel een ander soortige auto, maar toch.
Groet!
Peter
We zijn overgestapt van polestarThAZiP schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:21:
Goedemiddag,
Groet!
Peter
voordeel Smart
Rijdt zuiniger op lage snelheden
Minder stug geveerd
Heel veel extra beenruimte #5 zou ideale taxi zijn
Nadeel
Infotainment is ronduit slecht tov van Google ervaring polestar
Veel meer piepjes maar onze polestar was net voor Europese verplichting…
Kun je wat toelichten over de infotainment?tjib schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:27:
[...]
We zijn overgestapt van polestar
voordeel Smart
Rijdt zuiniger op lage snelheden
Minder stug geveerd
Heel veel extra beenruimte #5 zou ideale taxi zijn
Nadeel
Infotainment is ronduit slecht tov van Google ervaring polestar
Veel meer piepjes maar onze polestar was net voor Europese verplichting…
Heb nu een EV6 met een vooral traag systeem, ik zou balen als ik nu weer een slecht infotainment in een auto krijg.
Het zijn met name de spraakassistent en de navigatie die beduidend minder zijn. Het systeem is wel zoooo veel sneller dan in een Polestar 2 bijvoorbeeld.Loei123 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:08:
[...]
Kun je wat toelichten over de infotainment?
Heb nu een EV6 met een vooral traag systeem, ik zou balen als ik nu weer een slecht infotainment in een auto krijg.
Wat valt er precies tegen aan de navigatie zelf?pjotreke schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:38:
[...]
Het zijn met name de spraakassistent en de navigatie die beduidend minder zijn. Het systeem is wel zoooo veel sneller dan in een Polestar 2 bijvoorbeeld.
Bij mij gaan adressen meestal wel goed met inspreken, maar locaties doet de navigatie wat minder goed.Loei123 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:55:
[...]
Wat valt er precies tegen aan de navigatie zelf?
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Ik vind de navigatie over het algemeen goed werken, gebruik het zelf wel altijd.Loei123 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:55:
[...]
Wat alleen een groot nadeel is, is dat het soms adressen weergeeft met de gemeente in plaats van plaatsnaam.
Ik gebruik daarom zelf de Hello# app en zoek een adres op in Google op mijn telefoon en stuur hem met de app naar mijn auto.
Ook worden de nieuwste adressen nog niet altijd herkend (bijvoorbeeld bij nieuwbouw). Een veel gebruikt platform als Google is op dat punt actueler.
Tussen Helmond en Deurne wilde hij me tegen het verkeer in de afslag te laten nemen.Loei123 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:55:
[...]
Eindhoven Leenderweg was afgesloten vanaf Leenderheide volgens de navi, klopte ook niet
Eindhoven Heezerweg was afgesloten, klopte ook niet.
Batterij indicatie aankomst klopt voor geen meter.
heb hem nu 5 weken. Al meer issues dan in 4 jaar Google Maps.
Ja navigatie is niet te gebruiken in Europa (2 x vakantie Frankrijk). Dus gewoon CarPlay.
helaas ontvangt carplay geen info over accu dus je moet zelf in de gaten houden wat accu is en zelf dichtbij zijnde laadstations zoeken. Dus bijrijder heeft onderweg ook wat te doen.
met polestar wat dit perfect geïntegreerd
helaas ontvangt carplay geen info over accu dus je moet zelf in de gaten houden wat accu is en zelf dichtbij zijnde laadstations zoeken. Dus bijrijder heeft onderweg ook wat te doen.
Hopen dat CarPlay api nog een keer uitgebreid wordt met accu info
Wij hebben door Europa meerdere verre reizen gemaakt dit jaar. De navigatie van de Smart is slecht. Een keer geprobeerd naar Frankrijk en niet weer.tjib schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:08:
Ja navigatie is niet te gebruiken in Europa (2 x vakantie Frankrijk). Dus gewoon CarPlay.
Wat wel goed werkt is ABRP. Als je ook Hello# gebruikt kan je een token koppelen, zodat ABRP je batterij kan uitlezen. In ABRP hebben wij Ionity als voorkeurspaal ingesteld en sindsdien gaan de vakantieritjes perfect. Het gaat allemaal automagisch, past de route aan terwijl je onderweg bent o.b.v. het percentage. Verder kan je het helemaal afstemmen op je voorkeuren zoals toiletten, eetgelegenheden, percentage bij paal en bij aankomst etc. Kost wel 5 euro per maand, maar wij kopen telkens een maandje voor elke lange reis.
Enige nadeel is dat de batterij niet automatisch op temperatuur komt als je moet laden, maar je kan in het energie menu gewoon het handmatig aanzetten als je nog 10 minuten moet rijden.
[ Voor 8% gewijzigd door Steady op 29-07-2026 21:17 ]
Just Enter Markets, Overcome Every Dump, Enjoy Rewards
Wat maakt de navigatie van de Smart zo slecht?Steady schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:16:
[...]
Wij hebben door Europa meerdere verre reizen gemaakt dit jaar. De navigatie van de Smart is slecht. Een keer geprobeerd naar Frankrijk en niet weer.
Wat wel goed werkt is ABRP. Als je ook Hello# gebruikt kan je een token koppelen, zodat ABRP je batterij kan uitlezen. In ABRP hebben wij Ionity als voorkeurspaal ingesteld en sindsdien gaan de vakantieritjes perfect. Het gaat allemaal automagisch, past de route aan terwijl je onderweg bent o.b.v. het percentage. Verder kan je het helemaal afstemmen op je voorkeuren zoals toiletten, eetgelegenheden, percentage bij paal en bij aankomst etc. Kost wel 5 euro per maand, maar wij kopen telkens een maandje voor elke lange reis.
Enige nadeel is dat de batterij niet automatisch op temperatuur komt als je moet laden, maar je kan in het energie menu gewoon het handmatig aanzetten als je nog 10 minuten moet rijden.
Adressen intypen gaat niet altijd even lekker.Loei123 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:07:
[...]
Wat maakt de navigatie van de Smart zo slecht?
Laadroutes kan je geen provider, pas of abonnement als voorkeur instellen. Heb wel eens gehad dat we omreden naar een paal waar onze laadpas niet op werkte of dat we naar een terrein reden waar de paal niet bereikbaar was omdat het bedrijf gesloten was.
Je kan het niet met je agenda koppelen.
Is niet altijd up to date met wegwerkzaamheden.
Ik zie geen enkele reden om de navigatie te gebruiken aangezien ik altijd CarPlay gebruik en die navigatie apps op elk vlak beter zijn. Het is handig als backup voor als je telefoon niet zou werken.
[ Voor 5% gewijzigd door Steady op 30-07-2026 09:31 ]
De auto geeft wel aan van welk bedrijf een laadpaal is en aan welke kant van de weg/route deze zit?Steady schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:29:
[...]
Adressen intypen gaat niet altijd even lekker.
Laadroutes kan je geen provider, pas of abonnement als voorkeur instellen. Heb wel eens gehad dat we omreden naar een paal waar onze laadpas niet op werkte of dat we naar een terrein reden waar de paal niet bereikbaar was omdat het bedrijf gesloten was.
Je kan het niet met je agenda koppelen.
Is niet altijd up to date met wegwerkzaamheden.
Ik zie geen enkele reden om de navigatie te gebruiken aangezien ik altijd CarPlay gebruik en die navigatie apps op elk vlak beter zijn. Het is handig als backup voor als je telefoon niet zou werken.
Ja dat wel, maar ik ga niet onderweg op de navigatie uitvogelen waar ik het beste dan naartoe kan gaan. ABRP doet dat automatisch allemaal voor ons en dat gaat perfect. Wij hebben inmiddels dit in 6 landen buiten NL getest met ABRP en 2 met Smart. Voor ons is de conclusie duidelijk. In Nederland heb ik mijn werkagenda gekoppeld met mijn navigatie, dat kan Smart ook niet. In NL maakt het mij niet uit waar ik ga laden, aangezien dat zelden nodig is, overal staat een FastNed of ik laad bij een klant als het echt nodig is.Loei123 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:54:
[...]
De auto geeft wel aan van welk bedrijf een laadpaal is en aan welke kant van de weg/route deze zit?
Werkt je HUD wel met carplay?
Bij de meeste navigatie apps wel, de gangbare zoals Apple Maps en Google Maps is het prima. Zitten hier en daar wel wat verschillen in qua functionaliteit. ABRP doet het wel, als je eerst de Smart navigatie opent.Gemeni schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:13:
Werkt je HUD wel met carplay?
Vind het HUD wel een gemiste kans in deze auto. Als je kijkt wat een BMW of Mercedes allemaal projecteert, dan had het allemaal zo veel beter gekund.
Bijvoorbeeld je knipperlicht, volume aanpassingen, wisselen in je playlist etc. Vond het zo fijn dat je je media controls en muziek titels etc allemaal op je HUD had in het iDrive systeem.
Ook jammer dat de Smart geen stoplichten detecteert, de auto pilot rijdt gewoon met volle snelheid door rood helaas. Ook een gemiste kans met zo'n moderne computer op wielen.
Dat doe ik dus momenteel nog wel op vakantie. De EV6 laat een lijst met laders langs de route zien en de bezetting daarvan, zo kan ik zelf bekijken of ik een laadstation voorbij rij ivm drukte.Steady schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:01:
[...]
Ja dat wel, maar ik ga niet onderweg op de navigatie uitvogelen waar ik het beste dan naartoe kan gaan. ABRP doet dat automatisch allemaal voor ons en dat gaat perfect. Wij hebben inmiddels dit in 6 landen buiten NL getest met ABRP en 2 met Smart. Voor ons is de conclusie duidelijk. In Nederland heb ik mijn werkagenda gekoppeld met mijn navigatie, dat kan Smart ook niet. In NL maakt het mij niet uit waar ik ga laden, aangezien dat zelden nodig is, overal staat een FastNed of ik laad bij een klant als het echt nodig is.
Ja dat kan de Smart navi ook, maar je kan niet aangeven dat je bij een FastNed of Ionity wil laden. Dat moet je dan zelf uitzoeken. Dit gaat ten koste van je reistijd. Met 400 kW laden is het wel fijn om een fatsoenlijke laadroute te hebben. Het is allemaal niet heel erg, maar het is dus suboptimaal en een gemiste kans van Smart.Loei123 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:55:
[...]
Dat doe ik dus momenteel nog wel op vakantie. De EV6 laat een lijst met laders langs de route zien en de bezetting daarvan, zo kan ik zelf bekijken of ik een laadstation voorbij rij ivm drukte.
CarPlay integreert dus niet met de auto zelf, is het dan fair to state dat Android Auto en GMaps ook niet integreert? En daarmee bedoel ik dat de auto connect met GMaps en de laadstops meeneemt voor het conditioneren van de accu.
Het is inderdaad wel fijn wanneer de accu condioneert wanneer er een snellader onderweg noodzakelijk is. Alternatief is inderdaad om die specieke lader in het Smart navigatiesysteem te zetten en tegelijkertijd met GMaps gewoon te navigeren. Die kaart is wel te zien in het instrumentencluster? Dat het niet in de HUD zit vind ik jammer, maar niet een groot issue omdat ik eerder niet met een HUD gereden heb.
Het is inderdaad wel fijn wanneer de accu condioneert wanneer er een snellader onderweg noodzakelijk is. Alternatief is inderdaad om die specieke lader in het Smart navigatiesysteem te zetten en tegelijkertijd met GMaps gewoon te navigeren. Die kaart is wel te zien in het instrumentencluster? Dat het niet in de HUD zit vind ik jammer, maar niet een groot issue omdat ik eerder niet met een HUD gereden heb.
[ Voor 9% gewijzigd door ThAZiP op 31-07-2026 11:53 ]
@ThAZiP
Voor preconditionering kun je ook handmatig even klikken op het icoontje. Daar hoef je niet speciaal het navigatiesysteem voor te gebruiken.
Voor preconditionering kun je ook handmatig even klikken op het icoontje. Daar hoef je niet speciaal het navigatiesysteem voor te gebruiken.
Ja dat las ik, alleen is dat vrij bewerkelijk en mijzelf kennende ga ik er vanuit dat ik dit vergeet om onderweg te doen...Gemeni schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:18:
@ThAZiP
Valt toch mee. Met ABRP vergat ik het de eerste keer. Daarna niet meer. Tijdens langere ritten is die toch al op de juiste temperatuur.ThAZiP schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:42:
[...]
Ja dat las ik, alleen is dat vrij bewerkelijk en mijzelf kennende ga ik er vanuit dat ik dit vergeet om onderweg te doen...
Eens. Ik maak trouwens geen gebruik van het berekenen van de laadstations op vakantie. Onze stops zijn om 2 a 3 uur vanwege de kinderen en ik laad dan op waar het kan als ik daar een abonnement van heb in mijn geval Ionity. Het kost dan geen extra tijd en geeft extra flexibiliteit voor het volgende stuk wat je rijdt vanwege een volle accu. De ene keer heb je veel km gereden en de andere keer weinig ivm files/werkzaamheden. Betekent over de hele rit misschien 1x extra laden, maar het ritme van stoppen wordt bij ons bepaald door de kinderen/ aantal uur wat je hebt gereden.Steady schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:45:
[...]
Valt toch mee. Met ABRP vergat ik het de eerste keer. Daarna niet meer. Tijdens langere ritten is die toch al op de juiste temperatuur.
Er is nieuws:
smart #5 Premium Adds AWD-version as the Lineup Gets Updated with a New Black Collection and Colors
smart now offers the #5 as a capable and distinctive, premium all-wheel drive vehicle for all seasons priced at €2.500 more than the rear-wheel drive #5 Premium option. By adding an all-wheel drive option to the line, smart combines the #5 Premium's signature elegance – with features like Sennheiser Sound System, ventilated front and heated rear Duo Leather seats, double pane glass and extended range – with the traction and stability of smart's sovereign dual-motor drivetrain technology.
The result is a more confident drive in all possible weather and road conditions. Whether navigating wet urban roads, Alpine passes or Nordic winters, the smart #5 Premium AWD broadens the model's appeal across Europe's diverse climates and geographies. For those who favor the smart #5 Premium with rear-wheel drive, this option will also remain part of the line-up.
Black Collection: A Monochromatic Design Statement For All Pro+ Lines
Beyond the new AWD option, smart also sharpens the visual presence of its Pro+ lines with the introduction of the Black Collection in the full product portfolio. Available for the smart #1, #3 and #5 at €600 on top of the Pro+ price, it brings a more elevated aesthetic to an already feature-rich line. The Black Collection responds to a growing customer demand for distinctive, more performance-oriented EV styling – translating that desire into a coherent, considered design statement.
Across the smart #1, #3 and #5 Pro+ lines, the Black Collection pairs coordinated black body details – including the front grille, rear diffuser, side skirts, belt line and roof bars – as well as model-specific black wheel designs. The smart #1 features 18-inch Amps rims in full black with complete Deep Jade Black exterior details, while the smart #3 adds 19-inch Flux rims in full black with the same Deep Jade Black treatment. The smart #5 receives 19-inch Orbit rims in gloss black, complete Meta Black exterior details and concealed door handles for a more refined finish.
Black body color is offered as part of the pack at no additional charge. Privacy glass is another feature available in the Black Collection. It complements the monochromatic look and provides additional privacy and comfort.
Alongside the Black Collection, the whole line-up now includes three new interior trim options designed to complement the curated range of exterior colors (including new Ruby Red and Stellar Blue). Rather than overwhelm with endless options, smart offers a coordinated color palette to help customers create a combination that feels deliberate, not a compromise.
Available Gradually In All European Markets Starting July 30
The updated models, including the Black Collection for all Pro+ lines, the expanded design options, and the smart #5 Premium AWD, will be available for purchase in Italy beginning of August; the rollout will take place gradually across all European markets.
:strip_exif()/f/image/3sSB7mmrN6V0m6iF1LgzMDcH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TLrRPvCUFPV9S3r7rba7B70k.jpg?f=fotoalbum_large)
smart #5 Premium Adds AWD-version as the Lineup Gets Updated with a New Black Collection and Colors
smart now offers the #5 as a capable and distinctive, premium all-wheel drive vehicle for all seasons priced at €2.500 more than the rear-wheel drive #5 Premium option. By adding an all-wheel drive option to the line, smart combines the #5 Premium's signature elegance – with features like Sennheiser Sound System, ventilated front and heated rear Duo Leather seats, double pane glass and extended range – with the traction and stability of smart's sovereign dual-motor drivetrain technology.
The result is a more confident drive in all possible weather and road conditions. Whether navigating wet urban roads, Alpine passes or Nordic winters, the smart #5 Premium AWD broadens the model's appeal across Europe's diverse climates and geographies. For those who favor the smart #5 Premium with rear-wheel drive, this option will also remain part of the line-up.
Black Collection: A Monochromatic Design Statement For All Pro+ Lines
Beyond the new AWD option, smart also sharpens the visual presence of its Pro+ lines with the introduction of the Black Collection in the full product portfolio. Available for the smart #1, #3 and #5 at €600 on top of the Pro+ price, it brings a more elevated aesthetic to an already feature-rich line. The Black Collection responds to a growing customer demand for distinctive, more performance-oriented EV styling – translating that desire into a coherent, considered design statement.
Across the smart #1, #3 and #5 Pro+ lines, the Black Collection pairs coordinated black body details – including the front grille, rear diffuser, side skirts, belt line and roof bars – as well as model-specific black wheel designs. The smart #1 features 18-inch Amps rims in full black with complete Deep Jade Black exterior details, while the smart #3 adds 19-inch Flux rims in full black with the same Deep Jade Black treatment. The smart #5 receives 19-inch Orbit rims in gloss black, complete Meta Black exterior details and concealed door handles for a more refined finish.
Black body color is offered as part of the pack at no additional charge. Privacy glass is another feature available in the Black Collection. It complements the monochromatic look and provides additional privacy and comfort.
Alongside the Black Collection, the whole line-up now includes three new interior trim options designed to complement the curated range of exterior colors (including new Ruby Red and Stellar Blue). Rather than overwhelm with endless options, smart offers a coordinated color palette to help customers create a combination that feels deliberate, not a compromise.
Available Gradually In All European Markets Starting July 30
The updated models, including the Black Collection for all Pro+ lines, the expanded design options, and the smart #5 Premium AWD, will be available for purchase in Italy beginning of August; the rollout will take place gradually across all European markets.
:strip_exif()/f/image/3sSB7mmrN6V0m6iF1LgzMDcH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TLrRPvCUFPV9S3r7rba7B70k.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er ervaringen opgedaan met de Smart #5 (Pro+) met een aanhanger / caravan erachter? Hiervoor had ik een Ioniq 5 en de radius werd automatisch aangepast afhankelijk van het trekgewicht. Dat rijdt een stuk vertrouwder (zeker voor de bijrijder) en deze was ook behoorlijk accuraat.
Bij de Smart lijkt dit niet te gebeuren en moet je zelf beetje gaan zitten rekenen gedurende de reis hoe ver je nog kunt. Er is wel een aanhangermodus, maar dat heeft volgens mij alleen betrekking op veiligheidssystemen van de auto en niet op de radius.
Iemand tips hoe een betrouwbaardere radius weer te geven met een aanhanger?
Bij de Smart lijkt dit niet te gebeuren en moet je zelf beetje gaan zitten rekenen gedurende de reis hoe ver je nog kunt. Er is wel een aanhangermodus, maar dat heeft volgens mij alleen betrekking op veiligheidssystemen van de auto en niet op de radius.
Iemand tips hoe een betrouwbaardere radius weer te geven met een aanhanger?