Als je niet 13 in een dozijn wil rijden dan Smart. En ben je geen kilometervreter bent dan overleef je die meerkosten voor kWh's bij de #5 wel. Nog altijd voor voordeliger dan benzine per km.
De keuze hangt mijns inziens van een aantal factoren af afhankelijk van de afstanden die je rijdt en hoe vaak je langs de snelweg moet laden. Verder of je thuis kunt laden met een dynamisch contract en hoeveel bagageruimte je nodig hebt. Veiligheid kan ook een aspect zijn.ArnoudN schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:07:
[...]
Het verbruik ligt misschien iets hoger, maar het bereik is voor beide gelijk. Het is ook maar net wat je rijstijl is. [Afbeelding] Dan zou ik het wel weten.
1) mijn rijbereik op de snelweg is 100 km groter dan jouw opgave
2) mijn #5 laadt razendsnel op (zeker bij een 350 of 400 kwh laadpaal)
3) ik laad veel thuis met 21 zonnepanelen en daarnaast nog een dynamisch contract. Over welke zuinigheid hebben wij het dan
4) de #5 behoort tot de top 5 veiligste suv's van Europa. De Enyac komt in dat rijtje niet voor.
5) de #5 is wat groter dan de Enyac. Zie ik aan de bagageruimte en de grote frunk.
Kortom; ik heb na 3 jaar mijn Enyac 85 met warmtepomp de deur uit gedaan en ik rijd nu in een #5 Pro+. Heerlijke wagen. In juni mee naar Frankrijk geweest (680 km heen en 680 km terug). Ik heb genoten van de actieradius en met name het razendsnelle laden en ik hoefde bij de pomp niet in de rij te staan.
Wat wil je met die laatste zin zeggen? Dat je met een ev niet hoeft te wachten tot een laadpaal vrij is?HeWie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:54:
[...]
De keuze hangt mijns inziens van een aantal factoren af afhankelijk van de afstanden die je rijdt en hoe vaak je langs de snelweg moet laden. Verder of je thuis kunt laden met een dynamisch contract en hoeveel bagageruimte je nodig hebt. Veiligheid kan ook een aspect zijn.
1) mijn rijbereik op de snelweg is 100 km groter dan jouw opgave
2) mijn #5 laadt razendsnel op (zeker bij een 350 of 400 kwh laadpaal)
3) ik laad veel thuis met 21 zonnepanelen en daarnaast nog een dynamisch contract. Over welke zuinigheid hebben wij het dan
4) de #5 behoort tot de top 5 veiligste suv's van Europa. De Enyac komt in dat rijtje niet voor.
5) de #5 is wat groter dan de Enyac. Zie ik aan de bagageruimte en de grote frunk.
Kortom; ik heb na 3 jaar mijn Enyac 85 met warmtepomp de deur uit gedaan en ik rijd nu in een #5 Pro+. Heerlijke wagen. In juni mee naar Frankrijk geweest (680 km heen en 680 km terug). Ik heb genoten van de actieradius en met name het razendsnelle laden en ik hoefde bij de pomp niet in de rij te staan.
Klopt. In juni 1 keer geladen heen en 1 keer terug op de A1 en A77. Geen enkel probleem. Op de A1 heb ik auto's zien wachten bij een gewone pomp maar dat kwam waarschijnlijk doordat je binnen moest afrekenen en de parkeerplaatsen bezet waren. Ik weet niet hoe het op Black Saturday is maar er komen steeds meer laadstations en steeds meer snelladende EV's. Bij de aire coeur hauts de France (A1) was dit jaar bijvoorbeeld het aantal laadpunten fors uitgebreid.