Smart #5 Premium 2026
Even een update na onze vakantie.ibrator schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:38:
Dag allemaal,
Ik rij sinds december een Smart #5 pro+ en ben op dit moment met de Smart in Italië. Het is een heerlijke reisauto en het verbruik met daktent en bagage zit rond de 22kw/100km. Ook de V2L werkt super icm de 2200 watt waterkoker, elektrisch kookstel en teppanyaki bakplaat.
Geweldige campeerauto, maar ik heb wel twee praktische issues waar ik nu tegenaan loop:Ik hoop dat er tweakers zijn die een fix hebben.
- De dagrijverlichting kan ik uitschakelen met de knop en in het menu, maar toch gaat elke keer de volle dagrijverlichting aan wanneer ik een deur opentrek. Erg vervelend voor de overburen op de camping om ineens in het felle ledlicht te staan. Weet iemand hoe ik dit uitkrijg? Via Ai krijg Ik alleen maar onzin antwoorden.
- Regelmatig wanneer wij de auto op slot zetten begint de petdetection te piepen dat er nog een levend wezen in de auto aanwezig is. Dit heeft niet te maken met het feit dat wij wiebelen in de daktent oid, maar het systeem ziet blijkbaar iets in de auto. Ik vermoed dat het de warmte is van de koelkast die op de achterbank staat. Die probeer ik af te schermen maar met wisselend succes. We vinden ook geen insecten die petdetection activeren. Kan ik petdetection ook uitschakelen? #aanvulling: ik bedenk mij net dat de koelkast op de achterbank staat en met 2 gordels is vastgezet. Mogelijk dat het gewicht van de koelkast de petdetection activeert. Maar evengoed wil ik deze uitschakelen.[Afbeelding]
- Petdetectie lijkt inderdaad vooral te triggeren op kleding die over de stoelen en hoofdsteunen hangt. De druksensor in de stoelen tbv de gordelreminder lijkt petdetectie niet te activeren zoals ik vermoedde mbt de koelkast op de achterbank. Ik ben er alleen nog niet 100% zeker van of een motvlinder of groot insect de petdetectie ook kan activeren.
- De dagrijverlichting is een ander ding. Het is niet mogelijk om de dagrijverlichting uit te schakelen zodat deze niet telkens aangaat zodra je deur opent in het donker. Ik heb echt alles geprobeerd, maar niets werkt. Dit blijf ik toch echt als heel vervelend ervaren op een camping. We hebben maar een plastic zeil over de koplampen gehangen en vastgeklemd onder de motorkap.
signature
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Beste Smart #5‑eigenaren,
Sinds vorige maandag ben ik de trotse eigenaar van een witte Smart #5 Brabus met trekhaak. Helaas ben ik direct tegen een aantal problemen aangelopen. Bij thuiskomst zag ik dat de dakdragers beschadigd waren. De dealer zou dit oplossen, maar sindsdien blijft het stil.
Na de update naar SW 2.3.0 klapt de trekhaak niet meer uit, terwijl deze vóór de update probleemloos werkte.
Het verbruik over 330 km komt uit op 19 kWh/100 km, wat op zich netjes is. Vandaag heb ik voor het eerst geladen aan een openbare 11 kW‑laadpaal. Van 19% naar 90% ging er ongeveer 79 kWh in. Dat komt neer op een laadefficiëntie van ongeveer 85%, wat mij vrij laag lijkt.
Heeft iemand dit al eens doorgerekend of vergelijkbare ervaringen?
Sinds vorige maandag ben ik de trotse eigenaar van een witte Smart #5 Brabus met trekhaak. Helaas ben ik direct tegen een aantal problemen aangelopen. Bij thuiskomst zag ik dat de dakdragers beschadigd waren. De dealer zou dit oplossen, maar sindsdien blijft het stil.
Na de update naar SW 2.3.0 klapt de trekhaak niet meer uit, terwijl deze vóór de update probleemloos werkte.
Het verbruik over 330 km komt uit op 19 kWh/100 km, wat op zich netjes is. Vandaag heb ik voor het eerst geladen aan een openbare 11 kW‑laadpaal. Van 19% naar 90% ging er ongeveer 79 kWh in. Dat komt neer op een laadefficiëntie van ongeveer 85%, wat mij vrij laag lijkt.
Heeft iemand dit al eens doorgerekend of vergelijkbare ervaringen?
Ja ik heb alles uitgezet inclusief rechenachtige dagen ;-)Gemeni schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:10:
@ibrator
Heb je deze instellingen allemaal al geprobeerd en ook de lichten zelf op uit gezet?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zodra beide voordeuren dicht waren (gewoon dicht, niet op slot) en je opende één van beiden dan ging het licht aan. In het donker maar ook overdag in de volle zon.
Ook wanneer ik de achterdeuren open liet staan, waren de voordeuren doorslaggevend voor het activeren van het licht.
Er zit echt iets verkeerd in het besturingsprogramma naar mijn mening.
p.s. De sleutel in de Wallet van mijn iPhone werkt perfect overigens, supersnel en handig, heerlijk!
signature
@ibrator
En de lichten staan ook uit en niet op automatisch?
Zelf snachts nog niet geprobeerd, maar is erg gek als ze niet uit kunnen…
En de lichten staan ook uit en niet op automatisch?
Zelf snachts nog niet geprobeerd, maar is erg gek als ze niet uit kunnen…
Smart Nederland biedt nu een korting van €8000,- bij aanschaf van een #5.
Want Iets met 'aan de straatstenen niet kwijt'?HeWie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:56:
Smart Nederland biedt nu een korting van €8000,- bij aanschaf van een #5.
Nee, gelijke tred houden met de concurrentie. Ik vraag mij af of ze hem wel kwijt willen. Ik zie geen advertenties of TV-spotjes. Onbegrijpelijk. Eén van de veiligste SUV's van dit moment.Frie2 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:13:
[...]
Want Iets met 'aan de straatstenen niet kwijt'?
Eerlijk gezegd denk ik dat veiligheid niet echt een prioriteit is voor veel mensen, even kijkend naar zakelijke rijders.HeWie schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:05:
[...]
Nee, gelijke tred houden met de concurrentie. Ik vraag mij af of ze hem wel kwijt willen. Ik zie geen advertenties of TV-spotjes. Onbegrijpelijk. Eén van de veiligste SUV's van dit moment.
Ach jeeh, ik rijd hem privé.Loei123 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:39:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat veiligheid niet echt een prioriteit is voor veel mensen, even kijkend naar zakelijke rijders.
Denk dat veiligheid wel prioriteit is, maar bijtelling nog meer. En wat dat betreft is een hoge catalogusprijs en strooien met kortingen gewoon een slechte marketingstrategie voor Nederland…Loei123 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:39:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat veiligheid niet echt een prioriteit is voor veel mensen, even kijkend naar zakelijke rijders.
:strip_exif()/f/image/8brGU6cmLMMkLZAW2fTSUq9v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JszdhOKVKQDgIGjKDnSFUQHj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f6GS5aUKbPHrs4eCIs5ct1hw.jpg?f=fotoalbum_large)