Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Ik heb aan mijn Zappi in de menustructuur niets veranderd. So wie so niets veranderd.Gemeni schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:49:
Die 3,4 kwh lijkt me bijna het minimum wat de auto altijd nodig is om te laden. Ik heb dat als ik op eco modus laad zonder zonne-energie opbrengst.
De Zappi in Fast Modus, heb je die automatisch ingesteld of vast op 3 fases? Die 3,4 kwh lijkt op 1 fase laden.
Dus of de auto of de lader knijpt de laadsnelheid.
Mijn #1 laadt op 11kw en mijn #5 op 3.3 kw. RaRa hoe kan dat?
Ik heb voor alle zekerheid mijn Smart #1 ook weer eens aangesloten op de Zappi maar ook nu weer het lage oplaadvermogen van 3.2kw. Ik heb de klantenservice van Myenergi/Zappi gebeld maar ik had een ondeskundige aan de telefoon. Uiteindelijk ben ik maar in de menustructuur gedoken en daar bleek het laadvermogen op 16A te staan. Ik heb een 3 faseninstallatie (25A) en heb de Zappi op 30A gezet. Dat leverde een omgeslagen stop op. Nu staat ie op 24,6 en dat gaat goed. Hij laadt nu zelfs met 12,4 kw. Dat kan mogelijk iets te veel zijn en moet de Zappi lager ingesteld worden. Trial and error.StealersWheel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:49:
[...]
De Smart #5 (inclusief Pro+ en andere varianten vanaf 2025) is uitgerust met een 3-fase boordlader die in staat is om op AC-laadpunten (zoals thuis of bij de openbare paal) met snelheden tot 22 kW te laden. Als uw auto niet sneller laadt dan 3,7 kW, dan is dit vrijwel zeker een instelling in de auto, de app, de laadpaal, of een beperking van de gebruikte laadkabel/aansluiting.
Hier zijn de mogelijke oorzaken en oplossingen:
1. Instellingen in de Smart #5 (Infotainment of App)
Laadlimiet Ampère (A): Controleer in het laadmenu op het scherm van de auto of de laadstroom is beperkt. Als deze op bijvoorbeeld 16A op 1 fase staat, kan de snelheid beperkt zijn. Zet de laadstroom in het voertuig op het maximale (32A).
Laadplanner/Schema: Kijk of er een laadschema is ingesteld dat de auto beperkt in het laadvermogen om bijvoorbeeld piekuren te vermijden.
"Verminderde laadsnelheid" optie: Controleer of er een vinkje aan staat voor "laadstroom beperken" of "langzaam laden".
Ben wel benieuwd hoe je de Zappi hebt afgezekerd? Wel met een 3x32A automaat hoop ikHeWie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:47:
[...]
Ik heb voor alle zekerheid mijn Smart #1 ook weer eens aangesloten op de Zappi maar ook nu weer het lage oplaadvermogen van 3.2kw. Ik heb de klantenservice van Myenergi/Zappi gebeld maar ik had een ondeskundige aan de telefoon. Uiteindelijk ben ik maar in de menustructuur gedoken en daar bleek het laadvermogen op 16A te staan. Ik heb een 3 faseninstallatie (25A) en heb de Zappi op 30A gezet. Dat leverde een omgeslagen stop op. Nu staat ie op 24,6 en dat gaat goed. Hij laadt nu zelfs met 12,4 kw. Dat kan mogelijk iets te veel zijn en moet de Zappi lager ingesteld worden. Trial and error.
Dynamic Load Balancingjeeedeee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:10:
[...]
Ben wel benieuwd hoe je de Zappi hebt afgezekerd? Wel met een 3x32A automaat hoop ik
Weet iemand hoe je de snelheidsoverschreidingspiep van de #5 onder de favorietenknop kunt krijgen? Een aantal hinderlijke zaken is nu uitgeschakeld maar de snelheidsoverschreiding moet ik voor elke rit apart uitschakelen.
Dat kan helaas nog niet. Net zoals ik bij Eco stand niet standaard de single pedal driving aan kan krijgen..HeWie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:06:
Weet iemand hoe je de snelheidsoverschreidingspiep van de #5 onder de favorietenknop kunt krijgen? Een aantal hinderlijke zaken is nu uitgeschakeld maar de snelheidsoverschreiding moet ik voor elke rit apart uitschakelen.