Het grote Smart #5 topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• HeWie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 24-02 16:37
Voor Auto van het Jaar 2026 in Noorwegen is de smart #5 verkozen door gerenommeerde media, een volledig elektrische familie-SUV die het opnam tegen zo'n 30 concurrenten en naast de Europese titel ook designprijzen won, terwijl de Mercedes-Benz CLA de bredere Europese titel kreeg.

• HeWie
Reden: Deze all-electric SUV werd door Noorse media als de beste gekozen en is ook twee keer bekroond met een Red Dot Design award en kreeg de hoogste Euro NCAP score.

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-02 19:49

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• HeWie
Het design staat fors ter discussie. Mijn echtgenote vindt hem foeilelijk maar ik vind het design een soort doorbraak. Het is weer eens wat anders dan al die hoekige en scherpe designs die je op de weg ziet.

• HeWie
Ik heb niet overwogen een andere auto te kopen en ook niet om mijn echtgenote in te ruilen.

• Gemeni
HeWie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:20:
Het design staat fors ter discussie. Mijn echtgenote vindt hem foeilelijk maar ik vind het design een soort doorbraak. Het is weer eens wat anders dan al die hoekige en scherpe designs die je op de weg ziet.
Is meestal met auto's die wat anders zijn dan de rest, de helft vindt ze foeilelijk, de andere helft vindt ze mooi.

Is ook maar net wat je wilt, veel mensen hebben graag een auto die niet echt opvalt. Ik vind het juist wel leuk om wat anders te rijden dan de rest..

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:53
Auto's vergelijkbaar met de #5 zijn vaak 'lomp' om te zien.
Je moet er van houden en plaats voor hebben.

• BarV
  • Laatst online: 05:05
HeWie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Klopt dus met het onderstaande staatje van de effectieve actieradius

Praktische Actieradius
tussen 335 - 670 km
Stad - Winter * 460 km
Snelweg - Winter * 335 km
Gecombineerd - Winter * 395 km

Stad - Zomer * 670 km
Snelweg - Zomer * 425 km
Gecombineerd - Zomer * 525 km
Ik denk dat dit wel aardig klopt. Zelf heb ik nu 750km gereden en gemiddeld verbruik van 23,7kwh/100km. Ik rij op de snelweg vaak 110 a 115km/h

• Gemeni
De laatste maand is het erg koud. Nu ligt mijn energieverbruik over de laatste 100 km op 24,5 kwh.

Maar gemiddeld over de 6500 km die ik heb gereden sinds juli is het verbruik 20,8.

In de zomer is het verbruik dus wel onder de 20 te krijgen. Ik rijd de Summit.

• pjotreke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:06
Polestar 2 over de laatste 1700 km heeft een verbruik van 24.9 dus dan is 24.5 met de aërodynamica van een kubus best goed.

2022 P2 DMLR Magnesium 19” Pilot/Plus (wachten op Smart #5 Brabus) + 2022 Cupra Leon VZ300@416PK + 2015 Ford Fiesta ST

• Gemeni
De Smart #5 is de veiligste "grote SUV" van 2025 volgens EuroNCAP. Wel een beetje gekke indeling, omdat de Tesla Model Y de veiligste kleine SUV is :P .

https://www.euroncap.com/.../best-in-class-cars/2025/

• GertJ65
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-02 14:28
Ik heb inmiddels zo'n 16.000 km in de Summit Editie erop zitten. Fijne auto!
Mijn telefoon maakt in de auto verbinding met wifi wat door de Smart gegenereerd lijkt te worden: een verbinding met Android in de naam. Onlangs keek een passagier op zijn scherm ca. 15 minuten een film via de Prime video app van de auto. Dat moet veel data hebben gekost. Data die niet werden gestreamd via zijn of mijn telefoon. Iemand enig idee of dit inderdaad een 5G module in de Smart is, waarbij de data ook door Smart worden 'geschonken' ?

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
GertJ65 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:28:
Ik heb inmiddels zo'n 16.000 km in de Summit Editie erop zitten. Fijne auto!
Mijn telefoon maakt in de auto verbinding met wifi wat door de Smart gegenereerd lijkt te worden: een verbinding met Android in de naam. Onlangs keek een passagier op zijn scherm ca. 15 minuten een film via de Prime video app van de auto. Dat moet veel data hebben gekost. Data die niet werden gestreamd via zijn of mijn telefoon. Iemand enig idee of dit inderdaad een 5G module in de Smart is, waarbij de data ook door Smart worden 'geschonken' ?
Er zit indeed een 5g modem in de #5. In ieder geval 5g bij de hogere specs, volgens mij bij de basis versies een lager type qua snelheid.
Het 5g modem zit in alle versies.

Nog altijd benieuwd wat daar mogelijk nog aan kosten bij gaan komen.

• GertJ65
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-02 14:28
tinusbalpol schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Er zit indeed een 5g modem in de #5. In ieder geval 5g bij de hogere specs, volgens mij bij de basis versies een lager type qua snelheid.

Nog altijd benieuwd wat daar mogelijk nog aan kosten bij gaan komen.
Dank voor je reactie.
Er is op geen enkele manier een koppeling tussen de auto of de app en mijn betaalgegevens of die van de leasemaatschappij. Mocht Smart kosten willen innen, dan zal dat op een ouderwetse manier moeten. Ook hadden ze dat dan vooraf moeten aangeven.
Ik ga er vooralsnog van uit dat de data bij de service van de auto horen (lees de aankoopprijs ;) )...

• Gemeni
GertJ65 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Dank voor je reactie.
Er is op geen enkele manier een koppeling tussen de auto of de app en mijn betaalgegevens of die van de leasemaatschappij. Mocht Smart kosten willen innen, dan zal dat op een ouderwetse manier moeten. Ook hadden ze dat dan vooraf moeten aangeven.
Ik ga er vooralsnog van uit dat de data bij de service van de auto horen (lees de aankoopprijs ;) )...
Het is nu nog gratis, maar bij aankoop is mij verteld dat het mogelijk in de toekomst betaald wordt (optioneel). Dit zie je ook bij andere fabrikanten, basiszaken gratis, maar zaken als streaming en andere connectiviteit in een betaald maandelijks pakket.

Maar daarvoor is nu nog geen betaalmethode beschikbaar. Waarschijnlijk zullen ze zich dus eerst focussen op meer marktaandeel voor het interessant wordt om dit als dienst te verkopen.

• JoostV909
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20-02 10:23
Weer een melding gehad van uitgestelde levering: 17/2 > 20/3... Iemand anders ook?

• HeWie
JoostV909 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:59:
Weer een melding gehad van uitgestelde levering: 17/2 > 20/3... Iemand anders ook?
Besteld op 28 juli 2025. Mijn Smart #5 heeft inmiddels een identificatienummer gekregen maar de dealer kan nog niet zeggen wanneer hij afgeleverd wordt. De dealer en Smart Europa kunnen zelfs niet aangeven of hij al op de boot zit. Ik vermoed dat het 2027 gaat worden. Ik heb overigens in de overeenkomst staan dat de auto op 15 november (2025) geleverd zou worden. Er is dus sprake van contractbreuk. In mijn geval gaat het mij geld kosten omdat ik bij de koop van de auto een auto heb ingeruild en ik nu veel meer kilometers (dan contractueel afgesproken) moet rijden in de leaseauto van mijn echtgenote. Smart Nederland heeft dat gecompenseerd door de trekhaak gratis te leveren (scheelt weer € 2200). Maar als de auto pas in 2027 geleverd wordt gaat het mij meer kosten.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:42
Ik heb getwijfeld tussen een Premium bestellen of een Pro+ uit de voorraad. Blij dat ik de keuze voor een voorraad model heb gemaakt. Anders had ik hem nu waarschijnlijk ook nog niet gehad.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• HeWie
ArnoudN schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:29:
Ik heb getwijfeld tussen een Premium bestellen of een Pro+ uit de voorraad. Blij dat ik de keuze voor een voorraad model heb gemaakt. Anders had ik hem nu waarschijnlijk ook nog niet gehad.
Bevalt de Pro+?

• ArnoudN
Zeker, geen moment spijt van gehad. Op wat kleine software dingetjes na die verbeterd mogen worden.

• HeWie
Dat je maanden moet wachten op een bestelde #5 kan ik mee leven. Maar dat na bijna 6 maanden de importeur en Smart Europa nog niet eens weten wanneer de auto arriveert (terwijl hij al wel een VIN schijnt te hebben) is slecht.

• Frie2
Ik snap die lange levertijden bij Smart niet. Zoveel worden er niet geproduceerd. En er waren ook verhalen dat de kade in Zeebrugge vol met Smarts staat. Dus een distributie probleem?

• HeWie
Frie2 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:05:
Ik snap die lange levertijden bij Smart niet. Zoveel worden er niet geproduceerd. En er waren ook verhalen dat de kade in Zeebrugge vol met Smarts staat. Dus een distributie probleem?
Ik snap het ook niet. Er schijnt een behoorlijke vraag naar de Smart #5 te zijn. Er is in Nederland geen voorraad meer. Bel de dealers maar af. Misschien ergens nog een demo met 10.000 km. De Pro versie (zeg maar de instapper) is nog wel goed in voorraad en dus leverbaar. Dat de kade in Zeebrugge vol staat met Smarts lijkt mij een fabel.

• HeWie
Ik vergat te melden dat er geen voorraad Smart #5 Brabus meer is. Soms staan ze wel als zodanig genoemd bij een dealer maar bij een belletje krijg je te horen dat dat niet klopt. Overigens de andere modellen zijn ook amper nog te krijgen. Je kunt ze uiteraard wel bestellen maar de levering gaat verdraaid lang duren. Wanneer het eerstvolgende contingent Smarts in Nederland arriveert is onbekend. Ik blijf maar wachten op mijn Smart #5.

• Gemeni
Frie2 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:05:
Sowieso staan de auto’s een tijdje (maand) in Zeebrugge voor werkzaamheden. Denk aan opties als black pakket dat soms aangeboden wordt en kleine bekende gebreken.

Kan me voorstellen dat sommige mensen dat zien als voorraad, terwijl dat gewoon bij de normale logistiek hoort.

• HeWie
Maar als ze in Zeebrugge staan moet Smart Nederland toch kunnen zeggen wanneer de auto's in Nedetland geleverd kunnen worden. Op dit moment kan zelfs al niet voor auto's die in juli 2025 besteld zijn. Ik heb contact gehad met veel dealers en zelfs zij zeggen dat de situatie onbegrijpelijk is. Er zijn dus vraagtekens bij de communicatie tussen Smart Europe en Geely.

• HeWie
Inmiddels heb ik begrepen dat de Jisu Glory voor de kust van Casablanca ligt. Dat is een Geely schip met een capaciteit voor 8000 auto's. Kwam vanaf de oostkust van Spanje en mogelijk op weg naar Zeebrugge. Voor alle wachtenden op een #5 leuk om dit te volgen. Zie Vesselfinder.

• the-spawn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24

the-spawn

.: Dark Storm :.

**Ik ben op de markt voor een nieuwe leaseauto, deze moet 100% elektrisch worden en nu rijden we een 2020 Skoda Kodiaq en ik geniet nog iedere dag van de ruimte van/in die auto. Het gaat onze eerste elektrische auto worden en heb enkel 2 weken ervaring met een Tesla Model3 uit 2019 of Polestar 2 (korte stukken) als het gaat om elektrisch rijden. **

Maar, de Kodiaq moet er in Juni '26 uit, daarom afgelopen zaterdag in Amsterdam eens gaan proefrijden met een #5 (summit). Allereerst positief verrast door de #5, auto rijdt erg goed en prettig, bediening van scherm etc is even wennen, terwijil de fysieke knoppen van stuur, stoelen etc. erg fijn zijn.

En wat een ruimte voorin en op de achterbank - hij voelt erg ruim en ook wel premium aan. De kofferruimte valt iets tegen gezien het formaat van de auto...Of mijn ervaring met onze huidige Skoda Kodiaq (2020)

Er was iets wat ons opviel, namelijk de NLe taal van de assistent, hoe verschrikkelijk. Zowel navigatie instructies als bv meldingen over 'vreemd object op lader'. Veelal onverstaanbaar. Zijn er meerdere #5 eigenaren die dit ervaren?
Zou door een update gekomen zijn gaf de verkoopster aan. Wordt snel hersteld zei ze.
Hoe is de ervaring van #5 rijders hier?

In hoeverre gebruiken jullie de Smart navigatie tov Apple Carplay of Android Auto?
Werken deze goed, en ook bij lange ritten waarbij je moet laden tussendoor? Hebben ACP/AA inzicht in de accu% en verbruik om een laadpunt te berekenen?

Later op de middag heb ik ook de Tesla Model Y Premium AWD gereden. Dat is wel weer wat anders, zo minimalistisch en (voor mij bijna te clean en high-tech vwb het scherm en ontbreken van knoppen)/ De laadruimte in de MY leek mij groter dan in de #5, maar het zitgedeelte is bij de #5, zeker op de achterbank, zo veel groter en ruimer.

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

• HeWie
Wat betreft de bagageruimte: de achterbank is verstelbaar waardoor de bagageruimte groter wordt. Ik gebruik de Smart navigatie in mijn Smart #1 en dat werkt prima
Ik neem aan dat die ook in de #5 zit. Ik werk niet met een stem die mij attendeert. Ik krijg meldingen op mijn display. Overigens zie je bij veel nieuwe autotypes dat de software gefinetuned moet worden. Ik wacht nog steeds op mijn Smart #5 (al bijna 7 maanden) maar de proefrit was uitstekend. De Smart #5 heeft de hoogste NACP- score op veiligheid van de SUV"s en is auto van het jaar 2026 in Noorwegen. Mijn ervaringen met de Smart #1 zijn uitstekend. Hopelijk geldt dat voor alle Smarts.

• ArnoudN
the-spawn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
**Ik ben op de markt voor een nieuwe leaseauto, deze moet 100% elektrisch worden en nu rijden we een 2020 Skoda Kodiaq en ik geniet nog iedere dag van de ruimte van/in die auto. Het gaat onze eerste elektrische auto worden en heb enkel 2 weken ervaring met een Tesla Model3 uit 2019 of Polestar 2 (korte stukken) als het gaat om elektrisch rijden. **

Maar, de Kodiaq moet er in Juni '26 uit, daarom afgelopen zaterdag in Amsterdam eens gaan proefrijden met een #5 (summit). Allereerst positief verrast door de #5, auto rijdt erg goed en prettig, bediening van scherm etc is even wennen, terwijil de fysieke knoppen van stuur, stoelen etc. erg fijn zijn.

En wat een ruimte voorin en op de achterbank - hij voelt erg ruim en ook wel premium aan. De kofferruimte valt iets tegen gezien het formaat van de auto...Of mijn ervaring met onze huidige Skoda Kodiaq (2020)

Er was iets wat ons opviel, namelijk de NLe taal van de assistent, hoe verschrikkelijk. Zowel navigatie instructies als bv meldingen over 'vreemd object op lader'. Veelal onverstaanbaar. Zijn er meerdere #5 eigenaren die dit ervaren?
Zou door een update gekomen zijn gaf de verkoopster aan. Wordt snel hersteld zei ze.

In hoeverre gebruiken jullie de Smart navigatie tov Apple Carplay of Android Auto?
Werken deze goed, en ook bij lange ritten waarbij je moet laden tussendoor? Hebben ACP/AA inzicht in de accu% en verbruik om een laadpunt te berekenen?

Later op de middag heb ik ook de Tesla Model Y Premium AWD gereden. Dat is wel weer wat anders, zo minimalistisch en (voor mij bijna te clean en high-tech vwb het scherm en ontbreken van knoppen)/ De laadruimte in de MY leek mij groter dan in de #5, maar het zitgedeelte is bij de #5, zeker op de achterbank, zo veel groter en ruimer.
De kofferruimte valt mij juist alles mee, komende vanuit een Volvo XC40.

De navigatie is wel een drama, daarom gebruik ik eigenlijk altijd Android Auto. Dat werkt prima.

• the-spawn

the-spawn

HeWie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:45:
Wat betreft de bagageruimte: de achterbank is verstelbaar waardoor de bagageruimte groter wordt. Ik gebruik de Smart navigatie in mijn Smart #1 en dat werkt prima
Ik neem aan dat die ook in de #5 zit. Ik werk niet met een stem die mij attendeert. Ik krijg meldingen op mijn display. Overigens zie je bij veel nieuwe autotypes dat de software gefinetuned moet worden. Ik wacht nog steeds op mijn Smart #5 (al bijna 7 maanden) maar de proefrit was uitstekend. De Smart #5 heeft de hoogste NACP- score op veiligheid van de SUV"s en is auto van het jaar 2026 in Noorwegen. Mijn ervaringen met de Smart #1 zijn uitstekend. Hopelijk geldt dat voor alle Smarts.
Dank voor het delen van je ervaring.

Verstelbaar in de vorm van de graden van de rugleuning inderdaad. Maar de zitting zit vast(voor zover ik weet en gevonden heb). Het was vooral de diepte die minder is dan bij de MY. Vanaf de laadvloer (hoogste stand) tot het dekzeil valt het mee tussen de #5 en MY. Laadvloer naar beneden is de #5 groter, maar onder de verstelbare vloer kan in de MY volgens mij nog meer. De Kodiaq is groter in zowel hoogte als diepte (zonder dat daarbij de achterbank nog eens naar voren kan schuiven).
Nu is kofferruimte niet hetgene waarop hij af zou vallen, de leasemaatschappij maakt voor beide nu de offerte en berekening voor de lease - daar za het meer op besloten worden :)

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

• the-spawn

the-spawn

ArnoudN schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:59:
[...]

De kofferruimte valt mij juist alles mee, komende vanuit een Volvo XC40.

De navigatie is wel een drama, daarom gebruik ik eigenlijk altijd Android Auto. Dat werkt prima.
Vanuit de XC40 snap ik het :) Vanuit de Kodiaq is dat een ander verhaal.
Het zitgedeelte achterin is vergelijkbaar tussen #5 en Kodiaq, mogelijk zelfs nog iets ruimte in de #5 (mede vanwege het ontbreken van de tunnel).

Heb je ervaring met routes die langer zijn dan 1 lading? Hoe gaat AA daar irt de Smart mee om?

• ArnoudN
the-spawn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:01:
[...]

Het zitgedeelte achterin is vergelijkbaar tussen #5 en Kodiaq, mogelijk zelfs nog iets ruimte in de #5 (mede vanwege het ontbreken van de tunnel).

Heb je ervaring met routes die langer zijn dan 1 lading? Hoe gaat AA daar irt de Smart mee om?
In de banana box test zou de #5 iets beter scoren, maar ik ken de Y verder niet.

Wel ervaring met ritten langer dan 1 lading, maar daar doet AA niets mee. De GOM doet wel redelijk zijn werk, dus dat geeft voldoende tijd om een lader te zoeken indien nodig.

• HeWie
De Kodiaq heeft inderdaad een forse bagageruimte. Reken bij de Smart#5 ook nog de frunk mee. Die is relatief groot in vergelijking met andere EV's.

• Frie2
HeWie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:45:
Mijn ervaringen met de Smart #1 zijn uitstekend. Hopelijk geldt dat voor alle Smarts.
#3: Alleen de software haalt geen voldoende en de range valt tegen.
Maar rijeigenschappen en kwaliteit afwerking zijn uitstekend.

• HeWie
the-spawn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:01:
[...]

Het ziet er naar uit dat inderdaad het zitgedeelte van de achterbank niet verschuifbaar is; dit integenstelling tot de Smart #1. Zie YouTube: smart #5 - Introduction of the seat

• the-spawn

the-spawn

HeWie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:15:
[...]

Het ziet er naar uit dat inderdaad het zitgedeelte van de achterbank niet verschuifbaar is; dit integenstelling tot de Smart #1. Zie YouTube: smart #5 - Introduction of the seat
Thanks voor de link, hier had ik nog niet gezocht/gekeken. Ik vind daar ook een video die over de "Ultra large" achterbak gaat, daar wordt in een comment gezegd:
"It's only 470 liters measured up to the parcel shelve including the 110lt hidden compartment. Measuring up to the parcel shelve is the standard in europe."

Dit verklaard wel waarom ik vanuit de aangegeven 640Liters een ander gevoel krijg bij de werkelijkheid.
Bij Tesla rekenen ze meen ik ook tot aan het dak. Geeft een ander beeld dan de reguliere ruimte die je tot je beschikking hebt.

• Gemeni
the-spawn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:

Ik vind de NL taal assistent wel goed verstaanbaar, maar echt natuurlijk klinkt het natuurlijk niet. Dat kan goed verholpen worden met een software update, maar of het ook gebeurt is natuurlijk maar de vraag. Verkopers zijn daarin vaak erg positief ;) . Zelf vind ik het niet storend, eigenlijk heb ik de meeste meldingen uitgezet. Soms zegt hij inderdaad nog "vergeet niet je telefoon", maar het went en is in de praktijk geen issue.

Navigatie gebruik ik zelf wel, maar is soms wat behelpen. Hij herkent niet alle nieuwe adressen en gebruikt regelmatig gemeente namen in plaats van dorpnamen. Een adres vinden is soms wat frustrerend.

De navigatie zelf vind ik wel fijn werken in combinatie met de HUD. Ik ben heel tevreden over de auto. Punt van verbetering zijn wat software zaken. Die worden ook langzaam beter, maar of het perfect gaat worden is de vraag. Mijn ervaring is dat dit alleen in elke moderne auto speelt, wel heeft Skoda natuurlijk meer markt in Nederland en dus wat meer reden om hierop aan te passen dan Smart.

Maar mijn oordeel is dat je met Smart wel erg veel waarde voor je geld krijgt en wat anders rijdt dan iedereen. Wat dat betreft is Skoda dus wel een heel ander type auto, die is gemaakt voor praktisch van A naar B, terwijl Smart een wat meer "fun" imago nastreeft. Beide heeft zijn voordelen...

• HeWie
Ik was de onduidelijkheid over de levering van de Smart #5 in mijn kleur spuug zat. Inmiddels waren er een paar #5's Pro+ weer beschikbaar. Eén in wit en één in zwart. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de zwarte. Hoewel niet helemaal mijn kleur toch een mooie auto. Dus ik ruil voor een zwarte die nu over twee weken wordt geleverd. Eindelijk van de ellende af. Ik begrijp Geely niet.

• Gemeni
HeWie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:06:
Ik was de onduidelijkheid over de levering van de Smart #5 in mijn kleur spuug zat. Inmiddels waren er een paar #5's Pro+ weer beschikbaar. Eén in wit en één in zwart. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de zwarte. Hoewel niet helemaal mijn kleur toch een mooie auto. Dus ik ruil voor een zwarte die nu over twee weken wordt geleverd. Eindelijk van de ellende af. Ik begrijp Geely niet.
Heeft waarschijnlijk te maken met de distributie over ver. Vaak wordt gewoon een boot volgezet met de verwachte vraag. Dat is ook gelijk de reden dat er weinig opties zijn.

Is de vraag dan iets anders, dan hebben bepaalde kleuren of uitvoeringen een lange levertijd.

In tegenstelling tot Europees geproduceerde auto’s die gemaakt worden na bestelling.

Dat Smart alleen geen zekerheid kan geven getuigd wel van een niet optimale administratie.

• HeWie
Ik hoor de nodige verhalen over overproductie in China. Daarom begrijp ik niet dat de Chinezen de overproductie niet deels in Europa stallen. Ik begrijp nu ook waarom Smart met zijn perfecte auto's niet adverteert.
Het leveren is gewoon chaotisch.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:12
Ik zie ze wel steeds wat vaker staan, erg leuke auto. Laatst reed er warempel een #5 brabus hier door de straat... :)

Wel frustrerend van de problemen met leveringen, en ook onbegrijpelijk. Sowieso is het een beetje een zooitje bij Smart, had vorig jaar via de web-site een beschikbare #5 Brabus gereserveerd. Wou perse een voorraadmodel ivm bijtelling die zou veranderen.. Alles geregeld, handtekening van de baas, lease maatschappijen alles getekend, etcetera. Bleek bij bestelling de auto nergens te vinden te zijn 8)7

• Gemeni
HeWie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:21:
Ik hoor de nodige verhalen over overproductie in China. Daarom begrijp ik niet dat de Chinezen de overproductie niet deels in Europa stallen. Ik begrijp nu ook waarom Smart met zijn perfecte auto's niet adverteert.
Het leveren is gewoon chaotisch.
De Europese modellen zijn net wat anders dan de Chinese. Dus die gewoon op een boot zetten kan niet.

Wat meer productie voor Europa draaien wellicht wel, maar is in de praktijk waarschijnlijk complexer dan het lijkt.

• HeWie
Als de Chinezen de Europese markt willen veroveren dan moeten ze de leverancies aan Europa echt anders organiseren. Het is toch belachelijk dat Snart Europa/Nederland niet weet wanneer auto's die 7 maanden tevoren besteld zijn, geleverd worden.

• ArnoudN
HeWie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:06:
Ik heb de achterramen van mijn Pro+ laten wrappen, dat ziet er al weer een stuk beter uit. Ik twijfel nog over de grijze stukken voor en achter, als die zwart zijn ziet het er waarschijnlijk nog wat stoerder uit.

• doumahj
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 06-02 14:33
Goedemiddag,

Ik ben inmiddels een half jaar in het bezit van een Smart #5 Brabus en heb al vele prettige kilometers gereden.
Ik ben ook lid van Tesla superchargers maar ben er achter gekomen dat mijn Smart niet sneller wil laden dan 81KW/H ik heb Tesla al gebeld en die geven aan geen restrictions te hebben op het laden voor de Smart. Heeft iemand een idee?

• HeWie
doumahj schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:33:
Goedemiddag,

Ik ben inmiddels een half jaar in het bezit van een Smart #5 Brabus en heb al vele prettige kilometers gereden.
Ik ben ook lid van Tesla superchargers maar ben er achter gekomen dat mijn Smart niet sneller wil laden dan 81KW/H ik heb Tesla al gebeld en die geven aan geen restrictions te hebben op het laden voor de Smart. Heeft iemand een idee?
Sta je dan wel bij een 400 kw-lader of bij een 100 kwam?

• HeWie
ArnoudN schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 06:29:
[...]

Ik heb de achterramen van mijn Pro+ laten wrappen, dat ziet er al weer een stuk beter uit. Ik twijfel nog over de grijze stukken voor en achter, als die zwart zijn ziet het er waarschijnlijk nog wat stoerder uit.
Zie je dan nog wat door die ramen?

• ArnoudN
HeWie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:47:
[...]

Zie je dan nog wat door die ramen?
Zeker, het is niet volledig zwart.

• Frie2
doumahj schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:33:
Goedemiddag,

Ik ben met mijn 150kWh #3 ook nooit verder gekomen dan net boven de 100 bij Tesla...
Het zij zo. Niet druk over maken.

• StealersWheel
  • Laatst online: 24-02 19:11
Ik heb begin december 2025 besloten de Smart #5 Premium versie te kopen. De leverdatum is begin april 2026 op dit moment. Dus voor mij nog even wachten. Ik kijk er erg naar uit.

Ik zag deze week op Autoweek een artikel over dat in China auto's vanaf 2028 geen verzonken handgrepen meer mogen hebben: https://www.autoweek.nl/a...grepen-op-autos-per-2027/

En de Smart #5 heeft natuurlijk verzonken handgrepen. Hoe gaan jullie daar mee om?

• HeWie
StealersWheel schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:32:
Ik heb begin december 2025 besloten de Smart #5 Premium versie te kopen. De leverdatum is begin april 2026 op dit moment. Dus voor mij nog even wachten. Ik kijk er erg naar uit.

Ik zag deze week op Autoweek een artikel over dat in China auto's vanaf 2028 geen verzonken handgrepen meer mogen hebben: https://www.autoweek.nl/a...grepen-op-autos-per-2027/

En de Smart #5 heeft natuurlijk verzonken handgrepen. Hoe gaan jullie daar mee om?
De levering van Smarts aan Europa verloopt verre van vlekkeloos. Ik zou mijn dealer vragen of levering in april vast staat met een bevestiging uit China. Zo niet dan wordt het waarschijnlijk veel later. Geely heeft zelf twee grote autotransportschepen. Eén is via Spanje en Marokko nu weer op weg terug naar China. De ander is op weg van Shanghai naar Dar es Salaam en is daar over drie weken. Of hij dan nog naar Europa gaat is de vraag. Kortom; hoe weet de dealer zeker dat het april gaat worden.
Wat betreft de handgrepen: ik ga er van uit dat ze met een schroevendraaier of een mes open te krijgen zijn. Zo niet, dan moeten de ruiten ingeslagen worden. Of van binnenuit (met glashamer) of van buiten.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19
Frie2 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Ik ben met mijn 150kWh #3 ook nooit verder gekomen dan net boven de 100 bij Tesla...
Het zij zo. Niet druk over maken.
Lijkt me duidelijk: op 800v kan je heel snel laden en de 400v van Tesla kan wel maar gaat slomer.

• Gemeni
StealersWheel schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:32:

Aan de binnenzijde zit bij de plek waar je spullen in de deur kunt zetten een manuele hendel verstopt. Zelf leg ik iedereen die in de auto regelmatig mee rijdt uit waar die zit zodat je hem in een noodsituatie kunt vinden.

Volgens mij zijn de ramen overal gelamineerd, dus je moet geen tijd verspillen met een noodhamer, die is kansloos.

Lifehammer werkt wel aan oplossingen voor gelamineerde ramen, maar dat gaat nog wel even duren.

Meer kun je zelf helaas niet doen, maar zou het probleem ook niet groter maken. Met fysieke deurgrepen kan de deur ook op slot zitten van de buitenkant. En van de binnenkant is er dus wel een fysieke hendel.

Verder heeft de #5 een hele goede EuroNCAP score.

• HeWie
Gemeni schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:30:
[...]

Aan de binnenzijde zit bij de plek waar je spullen in de deur kunt zetten een manuele hendel verstopt. Zelf leg ik iedereen die in de auto regelmatig mee rijdt uit waar die zit zodat je hem in een noodsituatie kunt vinden.

Volgens mij zijn de ramen overal gelamineerd, dus je moet geen tijd verspillen met een noodhamer, die is kansloos.

Lifehammer werkt wel aan oplossingen voor gelamineerde ramen, maar dat gaat nog wel even duren.

Meer kun je zelf helaas niet doen, maar zou het probleem ook niet groter maken. Met fysieke deurgrepen kan de deur ook op slot zitten van de buitenkant. En van de binnenkant is er dus wel een fysieke hendel.

Uiteraard, als je bij kennis bent gebruik je de deurhandles. Maar wat als je bewusteloos in jouw auto zit?

• Gemeni
HeWie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:20:
[...]

Uiteraard, als je bij kennis bent gebruik je de deurhandles. Maar wat als je bewusteloos in jouw auto zit?
Dan kun je zelf ook weinig doen 😜. Als het goed is detecteert de auto een botsing en gaan de deuren open, maar daar is zelf toch niks aan te veranderen.

Je weet bij fysieke deurgrepen ook niet of die werken na een botsing of dat de auto op slot blijft zitten.

• Gemeni
Meer mensen problemen met de Smart app op iPhone die op de achtergrond erg veel batterij/stroom verbruikt?

• Frie2
Op Android ook het geval. Ik laat de app nooit actief op de achtergrond.

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier op Android eigenlijk geen issues. Gebruikt sinds vanochtend 06:45 0,3% battery.

• Gemeni
Frie2 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:52:
Op Android ook het geval. Ik laat de app nooit actief op de achtergrond.
Ik was vanochtend 10% batterij kwijt in 1 uur tijd. Er lijkt op dat gebied echt een bug in de software te zitten...

Is overigens niet altijd zo, geen idee waar dit aan ligt. Heb zelf het gevoel dat de lokatie bekijken of de kaart iets triggert oid of wanneer de auto aan het laden is...

[ Voor 21% gewijzigd door Gemeni op 12-02-2026 12:02 ]

• HeWie
Weet iemand wat de antidiefstalklasse is van de Smart #5 Pro+. Ik kan het nergens vinden en heb het nodig voor het afsluiten van de verzekering.

• Gemeni
HeWie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:04:
Weet iemand wat de antidiefstalklasse is van de Smart #5 Pro+. Ik kan het nergens vinden en heb het nodig voor het afsluiten van de verzekering.
Volgens mijn verkoper zat er geen alarm op, toch heb ik die wel af laten gaan bij het dichtgooien van de Frunk terwijl de auto op slot zat 😆. Ik ben dus ook wel benieuwd.

• HeWie
Verkopers weten niet veel. Ze verkopen. Ik heb een paar keer gehad met de Smart #1, dat ik wegliep met de sleutel in mijn zak, mijn echtgenote in de auto zat en dat de wagen ging loeien en knipperen. Dus er zit zeker ook antidiefstaltechniek op de Smart #5 Pro+.

• HeWie
Ik heb eindelijk contact gehad met Smart Nederland. Volgens de medewerker die heel lang moest zoeken is het Klasse 2

Alarmklasse 2
Alarmen van deze klasse hebben naast een startonderbreker ook inbraakdetectie. De deuren, motorkap en achterkant van de auto zijn beveiligd. Bij een inbraakpoging klinkt er een hard alarmsignaal en gaan de lampen knipperen.

Maar via de app kan je toch weten waar de auto staat? Dat is toch een autovolgsysteem? Dan zou het Klasse 4 moeten zijn. Officieel staat het volgende genoteerd over klasse 4

Alarmklasse 4
Een alarmsysteem met klasse 4 heeft een voertuigvolgsysteem. Dit kun je op afstand aanzetten. Zo kan de politie je auto vaak terugvinden.

• Gemeni
Ik denk dat je de app wel eenvoudig kunt ontkoppelen als je de auto hebt. Even uitloggen op het scherm. Dus misschien geldt dat niet als level 4?

Tevens moet er voor klasse 3 een hellingshoekdetectie zijn er certificering. Kan ook goed zijn dat het systeem gewoon niet gekeurd is.

[ Voor 32% gewijzigd door Gemeni op 12-02-2026 15:23 ]

• HeWie
Klasse 4 is Klasse 1, 2 of 3 plus voertuigvolgsysteem. Maar als de app uitgezet kan worden bij diefstal is dit dus niet aan de orde en heeft de Smart #5 Pro+ dus gewoon klasse 2.
Ik vraag mij wel af of de dealer of Smart Nederland het voertuigvolgsysteem niet weer gewoon aan kan zetten op verzoek van de eigenaar of van de politie.

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-02 14:14
HeWie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:37:
Klasse 4 is Klasse 1, 2 of 3 plus voertuigvolgsysteem. Maar als de app uitgezet kan worden bij diefstal is dit dus niet aan de orde en heeft de Smart #5 Pro+ dus gewoon klasse 2.
Ik vraag mij wel af of de dealer of Smart Nederland het voertuigvolgsysteem niet weer gewoon aan kan zetten op verzoek van de eigenaar of van de politie.
Misschien nog aanvullend, een auto kunnen volgen lauter via een app is geen klasse 4. Klasse 4 is namelijk een radiografische peilzender die fysiek ingebouwd is in de auto. Enkel een app krijg je ook niet SCM gecertificeerd voor de verzekering :+ . (denk aan Moving Intelligence, LoJack Pulse en dat soort werk).

• StealersWheel
Gemeni schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:30:
[...]

Dank voor je reactie, Gemini. Ik ben op zoek gegaan naar life hammers en dergelijke, maar die bieden geen soelaas. Ook nog gekeken of de brandweer eventueel zelf andere opties heeft, en dat blijkt dan weer wel zo te zijn.Het betreft dan wel zwaarder materiaal wat ze moeten inzetten.

Fijn dat er toch mechanische handgrepen zijn. Daar zal ik de passagiers op wijzen mocht er iets gebeuren.

• Gemeni
Had destijds ook Lifehammer gevraagd, die kwamen met deze reactie 😆
Er is helaas geen enkele noodhamer die werkt op gelaagd glas. Wij zijn wel bezig met de ontwikkeling hiervan maar dat zijn we al een paar jaar. Het is een hele moeilijke opdracht maar we zijn een heel eind nu.

Dan de vraag over de Smart 5 (leuke auto btw). Ik zit te kijken in de specificaties van de ramen en ik vind onderstaand.

(Wat twijfels of het gelaagd glas is, volgens mij wel…)

En mochten de zijruiten van normaal glas voorzien zijn dan is dat gewoon de exit. En als ik dan een Lifehammer mag aanraden dan is dat toch wel de Lifehammer Smart 😊
Wat je nog uit zou kunnen zoeken is welk glas in de achterruit en bovenkant zijn gebruikt. Dat zou nog een nooduitgang kunnen zijn mocht het gehard glas zijn.

Dit staat er trouwens in de handleiding, de plek van de mechanische opening van de deuren, maar ze vermelden ook het glas te breken…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3JC7DcYw59XhW9rbWfqUBFAKCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2ZqAcxDCcEmKegHFw2gbQq1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Gemeni op 14-02-2026 21:14 ]

• HeWie
Gemeni schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:03:
Had destijds ook Lifehammer gevraagd, die kwamen met deze reactie 😆

[...]

Wat je nog uit zou kunnen zoeken is welk glas in de achterruit en bovenkant zijn gebruikt. Dat zou nog een nooduitgang kunnen zijn mocht het gehard glas zijn.

Dit staat er trouwens in de handleiding, de plek van de mechanische opening van de deuren, maar ze vermelden ook het glas te breken…
[Afbeelding]
Interessant deze tekening te zien bij de informatie die we al eerder kregen. Ik heb het nog even gecontroleerd bij mijn Smart #1 maar daar zit deze handle niet. Donderdag krijg ik mijn #5 en kan ik het zelf controleren. Ik heb overigens mijn in juli bestelde Pro+ (groen) ingeruild tegen een zwarte die in voorraad was. Zelfs na bijna 8 maanden was er geen zicht op levering van de bestelde auto. Ik heb geen zin om te wachten tot 2027?

• Gemeni
Nog reactie van Smart zelf:
Graag bevestigen wij dat de smart #5 is uitgerust met gelamineerd glas, inclusief de zijruiten. Gelamineerd glas is ontworpen om bij breuk grotendeels intact te blijven en kan niet worden verbrijzeld met een klassieke lifehammer. Een standaard lifehammer is uitsluitend effectief op gehard (tempered) glas en werkt niet op gelamineerd glas.

Aanbevolen handelswijze in een noodsituatie

Wij raden sterk aan om eerst de deuren of de achterklep te openen via de interne mechanische noodbedieningen om het voertuig te verlaten.

Alleen wanneer het openen van de deuren of achterklep niet mogelijk is, kan het breken van een ruit als laatste redmiddel worden overwogen. Houd er rekening mee dat er gespecialiseerde (niet-consumenten) gereedschappen bestaan die op gelamineerd glas kunnen werken, maar deze verschillen wezenlijk van een klassieke lifehammer.

Om die reden is het kennen van de locatie en werking van de mechanische noodontgrendelingen van de deuren en de achterklep de meest betrouwbare strategie voor een veilige uitgang in noodgevallen.

• StealersWheel
Ah. We hebben nog een achterklep die mechanisch werkt. Dat scheelt toch wel weer. Je zou toch denken dat net alle drie de zijden met mechanische handgrepen (links, rechts, en achter) voldoende zou moeten zijn.
Tenzij je net boodschappen hebt gedaan of iets dergelijks.

Toch wel apart dat je feitelijk in een groot aquarium zit met zicht naar boven. :)

• Gemeni
Het wordt vooral spannend in situaties waarin de deur niet meer open kan, bijvoorbeeld als je in een smalle sloot beland.

Maar vooral goed om vooraf te weten dat je je tijd dus niet moet verdoen met een Lifehammer om de ruiten proberen door te slaan…

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-02 12:54
Bright rijdt deze maand in de #5. Intro is aardig, ben benieuwd of er nog meer details volgen. Vaak toch wel oppervlakkig helaas.

https://www.bright.nl/nie...no-in-kunt-vervoeren.html

• HeWie
Ik rijd sinds gisteren ook in mijn #5 Pro. Ik was het na bijna 8 maanden wachten op de groengekleurde versie, spuugzat en heb voor een zwarte voorraadauto gekozen. Hij rijdt als een speer en zelfs nog zuiniger dan mijn #1. De mechanische deuropener zit inderdaad in het zijvak van de deur. Bright.nl heeft gelijk.

• StealersWheel
Mijn Smart #5 dealer zegt dat er bj de aflevering geen V2L adapter bij zit en dat je die 'kabel' apart moet bestellen als accessoire, terwijl het dus een adapter is en geen kabel. Ik weet niet hoe het bij jullie is gegaan, maar ik heb hier een filmpje waarbij het wel wordt meegeleverd:
Op 2:55 wordt de adapter getoond.

Daarnaast weet de verkoper niet of er een smart #5 matras is zoals dat in dit filmpje wordt getoond door smart zelf:
Of zoals een reclamefilmpje van smart #5 laat zien in het begin:
Ook zegt de verkoper dat de koeling tussen de voorstoelen alleen handmatig bediend kan worden.
Hij heeft al bijna 3 weken niet gereageerd op mijn e-mail. Ik vind het maar een beetje raar.

[ Voor 14% gewijzigd door StealersWheel op 20-02-2026 20:45 . Reden: embedden van video's ]

• HeWie
StealersWheel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:48:
Mijn Smart #5 dealer zegt dat er bj de aflevering geen V2L adapter bij zit en dat je die 'kabel' apart moet bestellen als accessoire, terwijl het dus een adapter is en geen kabel. Ik weet niet hoe het bij jullie is gegaan, maar ik heb hier een filmpje waarbij het wel wordt meegeleverd:
YouTube: smart #5 Brabus: Officially the first one in Malaysia!
Op 2:55 wordt de adapter getoond.

Daarnaast weet de verkoper niet of er een smart #5 matras is zoals dat in dit filmpje wordt getoond door smart zelf:
YouTube: smart #5 - Camping mode

Of zoals een reclamefilmpje van smart #5 laat zien in het begin:
YouTube: All-New Smart #5 Premium Electric SUV

Ook zegt de verkoper dat de koeling tussen de voorstoelen alleen handmatig bediend kan worden.
Hij heeft al bijna 3 weken niet gereageerd op mijn e-mail. Ik vind het maar een beetje raar.
Verkopers verkopen maar weten niet veel. De verkoper van mijn Smart #5 Pro+ wist ook niet dat er mechanische deuropeners in de auto zitten. Een V2L adapter wordt volgens mij in Nederland niet meegeleverd. De YouTube film gaat over Maleisië.

• StealersWheel
HeWie schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:07:
[...]

Verkopers verkopen maar weten niet veel. De verkoper van mijn Smart #5 Pro+ wist ook niet dat er mechanische deuropeners in de auto zitten. Een V2L adapter wordt volgens mij in Nederland niet meegeleverd. De YouTube film gaat over Maleisië.
Evengoed jammer. Ik snap heus dat er een verschil in types en landen zit, maar een adapter een kabel noemen is toch wel een beetje vreemd. Daarnaast zou er als het goed is standaard een Type 2 kabel moeten worden meegeleverd tot 22Kw, maar nu ben ik echt benieuwd wat daar het antwoord op gaat zijn.

Daarnaast heeft Tesla, of all merken, gewoon matrassen beschikbaar en zelfs een koelbox die speciaal voor Tesla is gemaakt. Zo'n vreemde vraag is dat ook niet, vind ik, als ze er zelf mee promoten. Maar niet dan toch.

Zelf geniet ik overigens wel aan de overvloed aan smart #5 filmpjes op YouTube. Ik vind ze echt geweldig al zijn de meeste filmpjes over de Brabus. De nachtfilmpjes vind ik eigenlijk nog wel de grappigste en leukste. Ik heb zeker 3 filmpjes gezien van nacht opnamen in de #5.

Deze Engelstalige nachtopname in de Brabus vind ik de mooiste, vanwege de dieren langs de weg:
Deze is zonder gesproken tekst, ook een Brabus:
En wederom een nachtopname met een Brabus, en is uit Duitsland (gesproken) en vind ik de leukste:
Van de nachtvideo's heb ik helaas geen andere type auto's van Smart #5 gevonden.

• StealersWheel
En deze 4 filmpjes van andere dan Brabus Smart #5 types vind ik ook erg leuk:

Smart #5 Premium in Saturn Beige Matte (Duits) verbruikstest autoweg, stad en tussendoor routes:
Of de Smart #5 Summit in Terra Green (Duits) in de bergen:
Of de Smart #5 Pulse AWD (Aubergine kleur) in Schotland:
Of natuurlijk de auto van het jaar in de VK, Smart #5 Pro+ in het grijs/zilver:

[ Voor 6% gewijzigd door StealersWheel op 20-02-2026 21:10 . Reden: ander filmpje toegevoegd ]

• HeWie
Oplaadkabel, ik vermoed type 2, wordt meegeleverd

• StealersWheel
Wat hebben ze in China WEL en wij in Europa NIET op de Smart #5

Hier in deze video zie je op 0:28 dat er iets extra's op de instelknoppen zit ten opzichte van de Europese uitvoering. Dit zijn de massageknop en de onderbeen steun (extra puntje bij de instelknop in de deur). Ook is de zitting iets beter in te stellen.

• StealersWheel
Een van de meest keurige en informatieve video's over het instellen van je Hello Smart app en je Smart #5 voor bij je eerste gebruik. Het is wel Duitstalig, maar het is echt de moeite waard.
En een prima uitleg over je eerste rit:

• StealersWheel
Een veeleisende maar faire autoreviewer over de Brabus
Een anders gemaakte leuke Smart #5 Premium review uit Maleisië. Leuke overviews van het interieur.

• StealersWheel
Wat vrouwen vinden van de Smart #5:
Stilstaande autointroductie Smart #5 Premium:
Een erg grappige review van de Brabus van hetzelfde kanaal uit de VK:
Een korte maar aardige Nederlandstalige reclame van de Smart #5 Summit, geen rijtest
Aardige Engelse recht toe recht aan review Smart #5 in de VK:

• StealersWheel
Zijn er nog Franse reviews? Natuurlijk wel:

Brabus en detail!
Met 130 km/h over de autoweg met een Summit AWD variant en dan kijken naar het verbruik ...
En eentje begint tijdens een kleine regenbui
Leuke omgeving

• HeWie
Heeft iemand ervaring met het laden van een Smart #5? Ik ben mijn #5 aan het laden via een Zappi 11kw. Het display geeft aan dat het nog 24 uur duurt eer hij van 50% op 90% komt. Ik laad via de standaard optie (dus niet dynamisch). Mijn Smart #1 doet er maar 2 uurtjes over.

• HeWie
HeWie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:05:
Heeft iemand ervaring met het laden van een Smart #5? Ik ben mijn #5 aan het laden via een Zappi 11kw. Het display geeft aan dat het nog 24 uur duurt eer hij van 50% op 90% komt. Ik laad via de standaard optie (dus niet dynamisch). Mijn Smart #1 doet er maar 2 uurtjes over.
Zal uiteraard ook wel te maken hebben met de accucapaciteit maar dan nog lijkt het laden erg langzaam te gaan. Welke #5 bezitter laadt ook op 11kw?

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32
Hoeveel zegt de auto dat je laadt dan?
Want 11kw is t dus niet...want dan ben je in 9 uur 0-100% bij 100kwh accu

Is de auto dan echt 24 uur bezig want misschien klopt t display niet?

• Gemeni
HeWie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:05:
Ik heb een Zappi, hij gaat bij mij gewoon richting de 11kw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0AS3jv5dztt1w2O4TmCETvnBPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vh1wzkqLYkx03hBaHNiz4lZs.png?f=fotoalbum_large

Wat haalt hij bij jou? Niet aan de laadinstellingen in de auto gezeten?

• HeWie
Gemeni schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:20:
[...]De Zappi staat op maximum 11kw en in de auto op 16 ampère.

[Afbeelding]

• StealersWheel
Volgens mij heeft de beste man van Bright geen profiel aangemaakt, omdat hij telkens die waarschuwingen moet uitzetten. Of hij gebruikt geen profiel. Daar worden toch die meldingen bijgehouden, nietwaar?

Wel apart dat je kennelijk een puber nodig hebt om de boel eens goed te testen. LOL. Goed te horen dat de blingbling het voor de rest gewoon goed doet. Mij benieuwen hoe de OTA's het gaan doen dit jaar.

• HeWie
Gemeni schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:20:
[...]

[Afbeelding]

Bij mij staat in het bestuurdersdisplay 16A en 214V. In het centrale display staat bij LADEN 32A. Op de Zappi staat 3,3 kw. En dat is vreemd want als ik mijn #1 oplaad geeft de Zappi de gewone 11kw aan. Ik vermoed dus dat het niet aan de Zappi ligt maar aan het laadsysteem van de auto. Wie weet de oplossing?

• StealersWheel
HeWie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Bij mij staat in het bestuurdersdisplay 16A en 214V. In het centrale display staat bij LADEN 32A. Op de Zappi staat 3,3 kw. En dat is vreemd want als ik mijn #1 oplaad geeft de Zappi de gewone 11kw aan. Ik vermoed dus dat het niet aan de Zappi ligt maar aan het laadsysteem van de auto. Wie weet de oplossing?
Ik heb zelf geen verstand van ampere's en Zappi's. Dus ik lees alleen mee over dit onderwerp.

Vraag is meer of je ook heb gecheckt op internet, en/of AI ondersteuning bij je vraag. Het lijkt mij dat als dit een situatie is die vaker is voorgekomen, dat dit mogelijk ook ergens anders op internet staat. Eventueel zelfs in de Engelse taal (levert soms andere resultaten op als je Nederlands, dan als je Engels gebruikt).

• HeWie
StealersWheel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:55:
[...]

Ik heb zelf geen verstand van ampere's en Zappi's. Dus ik lees alleen mee over dit onderwerp.

Vraag is meer of je ook heb gecheckt op internet, en/of AI ondersteuning bij je vraag. Het lijkt mij dat als dit een situatie is die vaker is voorgekomen, dat dit mogelijk ook ergens anders op internet staat. Eventueel zelfs in de Engelse taal (levert soms andere resultaten op als je Nederlands, dan als je Engels gebruikt).
Ik struin het hele internet af maar heb nog geen oplossing gevonden.

• StealersWheel
HeWie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:00:
[...]

Ik struin het hele internet af maar heb nog geen oplossing gevonden.
Ik las op de vorige pagina dat je een Smart #5 Pro hebt. Die met de 76 kWh capaciteit.
Is een eerste poging met eigen zoektermen:
1. Ligt het aan type kabel? 16 ampere / 32 ampere?
2. Zet de Zappi op FAST modus?
3. Heb je de firmware van de Zappi al geüpdatet?

4. Heb je de laadkabel van de Smart #1 al geprobeerd? Als controlekabel? Die zou ook moeten passen, toch?

https://www.google.com/se...ACAA&sclient=gws-wiz-serp

[ Voor 5% gewijzigd door StealersWheel op 22-02-2026 16:28 ]

• HeWie
StealersWheel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Ik las op de vorige pagina dat je een Smart #5 Pro hebt. Die met de 76 kWh capaciteit.
Is een eerste poging met eigen zoektermen:
1. Ligt het aan type kabel? 16 ampere / 32 ampere?
2. Zet de Zappi op FAST modus?
3. Heb je de firmware van de Zappi al geüpdatet?

4. Heb je de laadkabel van de Smart #1 al geprobeerd? Als controlekabel? Die zou ook moeten passen, toch?

https://www.google.com/se...ACAA&sclient=gws-wiz-serp
Ik heb een Pro+. Mijn Zappi heeft een vaste kabel. Hij staat in de Fast mode. De #5 laadt met 3.4kw en de #1 met 11kw. Installatie is 3 fasen met 3x25A. Ik denk dat het aan de boordlader van de #5 ligt. Maar is een boordlader in te stellen? Morgen toch maar naar de dealer.

• StealersWheel
HeWie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:33:
[...]

Ik heb een Pro+. Mijn Zappi heeft een vaste kabel. Hij staat in de Fast mode. De #5 laadt met 3.4kw en de #1 met 11kw. Installatie is 3 fasen met 3x25A. Ik denk dat het aan de boordlader van de #5 ligt. Maar is een boordlader in te stellen? Morgen toch maar naar de dealer.
De Smart #5 (inclusief Pro+ en andere varianten vanaf 2025) is uitgerust met een 3-fase boordlader die in staat is om op AC-laadpunten (zoals thuis of bij de openbare paal) met snelheden tot 22 kW te laden. Als uw auto niet sneller laadt dan 3,7 kW, dan is dit vrijwel zeker een instelling in de auto, de app, de laadpaal, of een beperking van de gebruikte laadkabel/aansluiting.

Hier zijn de mogelijke oorzaken en oplossingen:
1. Instellingen in de Smart #5 (Infotainment of App)
Laadlimiet Ampère (A): Controleer in het laadmenu op het scherm van de auto of de laadstroom is beperkt. Als deze op bijvoorbeeld 16A op 1 fase staat, kan de snelheid beperkt zijn. Zet de laadstroom in het voertuig op het maximale (32A).
Laadplanner/Schema: Kijk of er een laadschema is ingesteld dat de auto beperkt in het laadvermogen om bijvoorbeeld piekuren te vermijden.
"Verminderde laadsnelheid" optie: Controleer of er een vinkje aan staat voor "laadstroom beperken" of "langzaam laden".

• HeWie
StealersWheel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:49:
[...]

De Smart #5 (inclusief Pro+ en andere varianten vanaf 2025) is uitgerust met een 3-fase boordlader die in staat is om op AC-laadpunten (zoals thuis of bij de openbare paal) met snelheden tot 22 kW te laden. Als uw auto niet sneller laadt dan 3,7 kW, dan is dit vrijwel zeker een instelling in de auto, de app, de laadpaal, of een beperking van de gebruikte laadkabel/aansluiting.

Hier zijn de mogelijke oorzaken en oplossingen:
1. Instellingen in de Smart #5 (Infotainment of App)
Laadlimiet Ampère (A): Controleer in het laadmenu op het scherm van de auto of de laadstroom is beperkt. Als deze op bijvoorbeeld 16A op 1 fase staat, kan de snelheid beperkt zijn. Zet de laadstroom in het voertuig op het maximale (32A).
Laadplanner/Schema: Kijk of er een laadschema is ingesteld dat de auto beperkt in het laadvermogen om bijvoorbeeld piekuren te vermijden.
"Verminderde laadsnelheid" optie: Controleer of er een vinkje aan staat voor "laadstroom beperken" of "langzaam laden".
Alles staat correct ingesteld. Ik kan alleen "laadstroom beperken" of "langzaam laden" niet vinden.

• StealersWheel
HeWie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:29:
[...]

Alles staat correct ingesteld. Ik kan alleen "laadstroom beperken" of "langzaam laden" niet vinden.
Ik ben bang dat ik met mijn snelle scan op internet ook niet echt kan helpen. Ik hoop dat de dealer je meer kan helpen.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste