Voor Auto van het Jaar 2026 in Noorwegen is de smart #5 verkozen door gerenommeerde media, een volledig elektrische familie-SUV die het opnam tegen zo'n 30 concurrenten en naast de Europese titel ook designprijzen won, terwijl de Mercedes-Benz CLA de bredere Europese titel kreeg.
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Het design staat fors ter discussie. Mijn echtgenote vindt hem foeilelijk maar ik vind het design een soort doorbraak. Het is weer eens wat anders dan al die hoekige en scherpe designs die je op de weg ziet.
Is meestal met auto's die wat anders zijn dan de rest, de helft vindt ze foeilelijk, de andere helft vindt ze mooi.HeWie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:20:
Het design staat fors ter discussie. Mijn echtgenote vindt hem foeilelijk maar ik vind het design een soort doorbraak. Het is weer eens wat anders dan al die hoekige en scherpe designs die je op de weg ziet.
Is ook maar net wat je wilt, veel mensen hebben graag een auto die niet echt opvalt. Ik vind het juist wel leuk om wat anders te rijden dan de rest..
Auto's vergelijkbaar met de #5 zijn vaak 'lomp' om te zien.
Je moet er van houden en plaats voor hebben.
Je moet er van houden en plaats voor hebben.
Ik denk dat dit wel aardig klopt. Zelf heb ik nu 750km gereden en gemiddeld verbruik van 23,7kwh/100km. Ik rij op de snelweg vaak 110 a 115km/hHeWie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:23:
[...]
Klopt dus met het onderstaande staatje van de effectieve actieradius
Praktische Actieradius
tussen 335 - 670 km
Stad - Winter * 460 km
Snelweg - Winter * 335 km
Gecombineerd - Winter * 395 km
Stad - Zomer * 670 km
Snelweg - Zomer * 425 km
Gecombineerd - Zomer * 525 km
De laatste maand is het erg koud. Nu ligt mijn energieverbruik over de laatste 100 km op 24,5 kwh.
Maar gemiddeld over de 6500 km die ik heb gereden sinds juli is het verbruik 20,8.
In de zomer is het verbruik dus wel onder de 20 te krijgen. Ik rijd de Summit.
Maar gemiddeld over de 6500 km die ik heb gereden sinds juli is het verbruik 20,8.
In de zomer is het verbruik dus wel onder de 20 te krijgen. Ik rijd de Summit.
Polestar 2 over de laatste 1700 km heeft een verbruik van 24.9 dus dan is 24.5 met de aërodynamica van een kubus best goed.
2022 P2 DMLR Magnesium 19” Pilot/Plus (wachten op Smart #5 Brabus) + 2022 Cupra Leon VZ300@416PK + 2015 Ford Fiesta ST
De Smart #5 is de veiligste "grote SUV" van 2025 volgens EuroNCAP. Wel een beetje gekke indeling, omdat de Tesla Model Y de veiligste kleine SUV is
.
https://www.euroncap.com/.../best-in-class-cars/2025/
https://www.euroncap.com/.../best-in-class-cars/2025/
Ik heb inmiddels zo'n 16.000 km in de Summit Editie erop zitten. Fijne auto!
Mijn telefoon maakt in de auto verbinding met wifi wat door de Smart gegenereerd lijkt te worden: een verbinding met Android in de naam. Onlangs keek een passagier op zijn scherm ca. 15 minuten een film via de Prime video app van de auto. Dat moet veel data hebben gekost. Data die niet werden gestreamd via zijn of mijn telefoon. Iemand enig idee of dit inderdaad een 5G module in de Smart is, waarbij de data ook door Smart worden 'geschonken' ?
Mijn telefoon maakt in de auto verbinding met wifi wat door de Smart gegenereerd lijkt te worden: een verbinding met Android in de naam. Onlangs keek een passagier op zijn scherm ca. 15 minuten een film via de Prime video app van de auto. Dat moet veel data hebben gekost. Data die niet werden gestreamd via zijn of mijn telefoon. Iemand enig idee of dit inderdaad een 5G module in de Smart is, waarbij de data ook door Smart worden 'geschonken' ?
Er zit indeed een 5g modem in de #5. In ieder geval 5g bij de hogere specs, volgens mij bij de basis versies een lager type qua snelheid.GertJ65 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:28:
Ik heb inmiddels zo'n 16.000 km in de Summit Editie erop zitten. Fijne auto!
Het 5g modem zit in alle versies.
Nog altijd benieuwd wat daar mogelijk nog aan kosten bij gaan komen.
Dank voor je reactie.tinusbalpol schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:31:
[...]
Er zit indeed een 5g modem in de #5. In ieder geval 5g bij de hogere specs, volgens mij bij de basis versies een lager type qua snelheid.
Nog altijd benieuwd wat daar mogelijk nog aan kosten bij gaan komen.
Er is op geen enkele manier een koppeling tussen de auto of de app en mijn betaalgegevens of die van de leasemaatschappij. Mocht Smart kosten willen innen, dan zal dat op een ouderwetse manier moeten. Ook hadden ze dat dan vooraf moeten aangeven.
Ik ga er vooralsnog van uit dat de data bij de service van de auto horen (lees de aankoopprijs
Het is nu nog gratis, maar bij aankoop is mij verteld dat het mogelijk in de toekomst betaald wordt (optioneel). Dit zie je ook bij andere fabrikanten, basiszaken gratis, maar zaken als streaming en andere connectiviteit in een betaald maandelijks pakket.GertJ65 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:39:
[...]
Dank voor je reactie.
Er is op geen enkele manier een koppeling tussen de auto of de app en mijn betaalgegevens of die van de leasemaatschappij. Mocht Smart kosten willen innen, dan zal dat op een ouderwetse manier moeten. Ook hadden ze dat dan vooraf moeten aangeven.
Ik ga er vooralsnog van uit dat de data bij de service van de auto horen (lees de aankoopprijs)...
Maar daarvoor is nu nog geen betaalmethode beschikbaar. Waarschijnlijk zullen ze zich dus eerst focussen op meer marktaandeel voor het interessant wordt om dit als dienst te verkopen.
Weer een melding gehad van uitgestelde levering: 17/2 > 20/3... Iemand anders ook?
Besteld op 28 juli 2025. Mijn Smart #5 heeft inmiddels een identificatienummer gekregen maar de dealer kan nog niet zeggen wanneer hij afgeleverd wordt. De dealer en Smart Europa kunnen zelfs niet aangeven of hij al op de boot zit. Ik vermoed dat het 2027 gaat worden. Ik heb overigens in de overeenkomst staan dat de auto op 15 november (2025) geleverd zou worden. Er is dus sprake van contractbreuk. In mijn geval gaat het mij geld kosten omdat ik bij de koop van de auto een auto heb ingeruild en ik nu veel meer kilometers (dan contractueel afgesproken) moet rijden in de leaseauto van mijn echtgenote. Smart Nederland heeft dat gecompenseerd door de trekhaak gratis te leveren (scheelt weer € 2200). Maar als de auto pas in 2027 geleverd wordt gaat het mij meer kosten.JoostV909 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:59:
Weer een melding gehad van uitgestelde levering: 17/2 > 20/3... Iemand anders ook?
Ik heb getwijfeld tussen een Premium bestellen of een Pro+ uit de voorraad. Blij dat ik de keuze voor een voorraad model heb gemaakt. Anders had ik hem nu waarschijnlijk ook nog niet gehad.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Bevalt de Pro+?ArnoudN schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:29:
Ik heb getwijfeld tussen een Premium bestellen of een Pro+ uit de voorraad. Blij dat ik de keuze voor een voorraad model heb gemaakt. Anders had ik hem nu waarschijnlijk ook nog niet gehad.
Zeker, geen moment spijt van gehad. Op wat kleine software dingetjes na die verbeterd mogen worden.
Dat je maanden moet wachten op een bestelde #5 kan ik mee leven. Maar dat na bijna 6 maanden de importeur en Smart Europa nog niet eens weten wanneer de auto arriveert (terwijl hij al wel een VIN schijnt te hebben) is slecht.
Ik snap die lange levertijden bij Smart niet. Zoveel worden er niet geproduceerd. En er waren ook verhalen dat de kade in Zeebrugge vol met Smarts staat. Dus een distributie probleem?
Ik snap het ook niet. Er schijnt een behoorlijke vraag naar de Smart #5 te zijn. Er is in Nederland geen voorraad meer. Bel de dealers maar af. Misschien ergens nog een demo met 10.000 km. De Pro versie (zeg maar de instapper) is nog wel goed in voorraad en dus leverbaar. Dat de kade in Zeebrugge vol staat met Smarts lijkt mij een fabel.Frie2 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:05:
Ik snap die lange levertijden bij Smart niet. Zoveel worden er niet geproduceerd. En er waren ook verhalen dat de kade in Zeebrugge vol met Smarts staat. Dus een distributie probleem?
Ik vergat te melden dat er geen voorraad Smart #5 Brabus meer is. Soms staan ze wel als zodanig genoemd bij een dealer maar bij een belletje krijg je te horen dat dat niet klopt. Overigens de andere modellen zijn ook amper nog te krijgen. Je kunt ze uiteraard wel bestellen maar de levering gaat verdraaid lang duren. Wanneer het eerstvolgende contingent Smarts in Nederland arriveert is onbekend. Ik blijf maar wachten op mijn Smart #5.
Sowieso staan de auto’s een tijdje (maand) in Zeebrugge voor werkzaamheden. Denk aan opties als black pakket dat soms aangeboden wordt en kleine bekende gebreken.Frie2 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:05:
Kan me voorstellen dat sommige mensen dat zien als voorraad, terwijl dat gewoon bij de normale logistiek hoort.
Maar als ze in Zeebrugge staan moet Smart Nederland toch kunnen zeggen wanneer de auto's in Nedetland geleverd kunnen worden. Op dit moment kan zelfs al niet voor auto's die in juli 2025 besteld zijn. Ik heb contact gehad met veel dealers en zelfs zij zeggen dat de situatie onbegrijpelijk is. Er zijn dus vraagtekens bij de communicatie tussen Smart Europe en Geely.
Inmiddels heb ik begrepen dat de Jisu Glory voor de kust van Casablanca ligt. Dat is een Geely schip met een capaciteit voor 8000 auto's. Kwam vanaf de oostkust van Spanje en mogelijk op weg naar Zeebrugge. Voor alle wachtenden op een #5 leuk om dit te volgen. Zie Vesselfinder.
**Ik ben op de markt voor een nieuwe leaseauto, deze moet 100% elektrisch worden en nu rijden we een 2020 Skoda Kodiaq en ik geniet nog iedere dag van de ruimte van/in die auto. Het gaat onze eerste elektrische auto worden en heb enkel 2 weken ervaring met een Tesla Model3 uit 2019 of Polestar 2 (korte stukken) als het gaat om elektrisch rijden. **
Maar, de Kodiaq moet er in Juni '26 uit, daarom afgelopen zaterdag in Amsterdam eens gaan proefrijden met een #5 (summit). Allereerst positief verrast door de #5, auto rijdt erg goed en prettig, bediening van scherm etc is even wennen, terwijil de fysieke knoppen van stuur, stoelen etc. erg fijn zijn.
En wat een ruimte voorin en op de achterbank - hij voelt erg ruim en ook wel premium aan. De kofferruimte valt iets tegen gezien het formaat van de auto...Of mijn ervaring met onze huidige Skoda Kodiaq (2020)
Er was iets wat ons opviel, namelijk de NLe taal van de assistent, hoe verschrikkelijk. Zowel navigatie instructies als bv meldingen over 'vreemd object op lader'. Veelal onverstaanbaar. Zijn er meerdere #5 eigenaren die dit ervaren?
Zou door een update gekomen zijn gaf de verkoopster aan. Wordt snel hersteld zei ze.
Hoe is de ervaring van #5 rijders hier?
In hoeverre gebruiken jullie de Smart navigatie tov Apple Carplay of Android Auto?
Werken deze goed, en ook bij lange ritten waarbij je moet laden tussendoor? Hebben ACP/AA inzicht in de accu% en verbruik om een laadpunt te berekenen?
Later op de middag heb ik ook de Tesla Model Y Premium AWD gereden. Dat is wel weer wat anders, zo minimalistisch en (voor mij bijna te clean en high-tech vwb het scherm en ontbreken van knoppen)/ De laadruimte in de MY leek mij groter dan in de #5, maar het zitgedeelte is bij de #5, zeker op de achterbank, zo veel groter en ruimer.
Maar, de Kodiaq moet er in Juni '26 uit, daarom afgelopen zaterdag in Amsterdam eens gaan proefrijden met een #5 (summit). Allereerst positief verrast door de #5, auto rijdt erg goed en prettig, bediening van scherm etc is even wennen, terwijil de fysieke knoppen van stuur, stoelen etc. erg fijn zijn.
En wat een ruimte voorin en op de achterbank - hij voelt erg ruim en ook wel premium aan. De kofferruimte valt iets tegen gezien het formaat van de auto...Of mijn ervaring met onze huidige Skoda Kodiaq (2020)
Er was iets wat ons opviel, namelijk de NLe taal van de assistent, hoe verschrikkelijk. Zowel navigatie instructies als bv meldingen over 'vreemd object op lader'. Veelal onverstaanbaar. Zijn er meerdere #5 eigenaren die dit ervaren?
Zou door een update gekomen zijn gaf de verkoopster aan. Wordt snel hersteld zei ze.
In hoeverre gebruiken jullie de Smart navigatie tov Apple Carplay of Android Auto?
Werken deze goed, en ook bij lange ritten waarbij je moet laden tussendoor? Hebben ACP/AA inzicht in de accu% en verbruik om een laadpunt te berekenen?
Later op de middag heb ik ook de Tesla Model Y Premium AWD gereden. Dat is wel weer wat anders, zo minimalistisch en (voor mij bijna te clean en high-tech vwb het scherm en ontbreken van knoppen)/ De laadruimte in de MY leek mij groter dan in de #5, maar het zitgedeelte is bij de #5, zeker op de achterbank, zo veel groter en ruimer.
-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-
Wat betreft de bagageruimte: de achterbank is verstelbaar waardoor de bagageruimte groter wordt. Ik gebruik de Smart navigatie in mijn Smart #1 en dat werkt prima
Ik neem aan dat die ook in de #5 zit. Ik werk niet met een stem die mij attendeert. Ik krijg meldingen op mijn display. Overigens zie je bij veel nieuwe autotypes dat de software gefinetuned moet worden. Ik wacht nog steeds op mijn Smart #5 (al bijna 7 maanden) maar de proefrit was uitstekend. De Smart #5 heeft de hoogste NACP- score op veiligheid van de SUV"s en is auto van het jaar 2026 in Noorwegen. Mijn ervaringen met de Smart #1 zijn uitstekend. Hopelijk geldt dat voor alle Smarts.
Ik neem aan dat die ook in de #5 zit. Ik werk niet met een stem die mij attendeert. Ik krijg meldingen op mijn display. Overigens zie je bij veel nieuwe autotypes dat de software gefinetuned moet worden. Ik wacht nog steeds op mijn Smart #5 (al bijna 7 maanden) maar de proefrit was uitstekend. De Smart #5 heeft de hoogste NACP- score op veiligheid van de SUV"s en is auto van het jaar 2026 in Noorwegen. Mijn ervaringen met de Smart #1 zijn uitstekend. Hopelijk geldt dat voor alle Smarts.
De kofferruimte valt mij juist alles mee, komende vanuit een Volvo XC40.the-spawn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
**Ik ben op de markt voor een nieuwe leaseauto, deze moet 100% elektrisch worden en nu rijden we een 2020 Skoda Kodiaq en ik geniet nog iedere dag van de ruimte van/in die auto. Het gaat onze eerste elektrische auto worden en heb enkel 2 weken ervaring met een Tesla Model3 uit 2019 of Polestar 2 (korte stukken) als het gaat om elektrisch rijden. **
De navigatie is wel een drama, daarom gebruik ik eigenlijk altijd Android Auto. Dat werkt prima.
Dank voor het delen van je ervaring.HeWie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:45:
Wat betreft de bagageruimte: de achterbank is verstelbaar waardoor de bagageruimte groter wordt. Ik gebruik de Smart navigatie in mijn Smart #1 en dat werkt prima
Verstelbaar in de vorm van de graden van de rugleuning inderdaad. Maar de zitting zit vast(voor zover ik weet en gevonden heb). Het was vooral de diepte die minder is dan bij de MY. Vanaf de laadvloer (hoogste stand) tot het dekzeil valt het mee tussen de #5 en MY. Laadvloer naar beneden is de #5 groter, maar onder de verstelbare vloer kan in de MY volgens mij nog meer. De Kodiaq is groter in zowel hoogte als diepte (zonder dat daarbij de achterbank nog eens naar voren kan schuiven).
Nu is kofferruimte niet hetgene waarop hij af zou vallen, de leasemaatschappij maakt voor beide nu de offerte en berekening voor de lease - daar za het meer op besloten worden
-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-
Vanuit de XC40 snap ik hetArnoudN schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:59:
[...]
De kofferruimte valt mij juist alles mee, komende vanuit een Volvo XC40.
De navigatie is wel een drama, daarom gebruik ik eigenlijk altijd Android Auto. Dat werkt prima.
Het zitgedeelte achterin is vergelijkbaar tussen #5 en Kodiaq, mogelijk zelfs nog iets ruimte in de #5 (mede vanwege het ontbreken van de tunnel).
Heb je ervaring met routes die langer zijn dan 1 lading? Hoe gaat AA daar irt de Smart mee om?
In de banana box test zou de #5 iets beter scoren, maar ik ken de Y verder niet.the-spawn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:01:
[...]
Vanuit de XC40 snap ik hetVanuit de Kodiaq is dat een ander verhaal.
Het zitgedeelte achterin is vergelijkbaar tussen #5 en Kodiaq, mogelijk zelfs nog iets ruimte in de #5 (mede vanwege het ontbreken van de tunnel).
Heb je ervaring met routes die langer zijn dan 1 lading? Hoe gaat AA daar irt de Smart mee om?
Wel ervaring met ritten langer dan 1 lading, maar daar doet AA niets mee. De GOM doet wel redelijk zijn werk, dus dat geeft voldoende tijd om een lader te zoeken indien nodig.
De Kodiaq heeft inderdaad een forse bagageruimte. Reken bij de Smart#5 ook nog de frunk mee. Die is relatief groot in vergelijking met andere EV's.
#3: Alleen de software haalt geen voldoende en de range valt tegen.HeWie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:45:
Mijn ervaringen met de Smart #1 zijn uitstekend. Hopelijk geldt dat voor alle Smarts.
Maar rijeigenschappen en kwaliteit afwerking zijn uitstekend.
Het ziet er naar uit dat inderdaad het zitgedeelte van de achterbank niet verschuifbaar is; dit integenstelling tot de Smart #1. Zie YouTube: smart #5 - Introduction of the seatthe-spawn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:01:
[...]
Vanuit de XC40 snap ik hetVanuit de Kodiaq is dat een ander verhaal.
Thanks voor de link, hier had ik nog niet gezocht/gekeken. Ik vind daar ook een video die over de "Ultra large" achterbak gaat, daar wordt in een comment gezegd:HeWie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:15:
[...]
Het ziet er naar uit dat inderdaad het zitgedeelte van de achterbank niet verschuifbaar is; dit integenstelling tot de Smart #1. Zie YouTube: smart #5 - Introduction of the seat
"It's only 470 liters measured up to the parcel shelve including the 110lt hidden compartment. Measuring up to the parcel shelve is the standard in europe."
Dit verklaard wel waarom ik vanuit de aangegeven 640Liters een ander gevoel krijg bij de werkelijkheid.
Bij Tesla rekenen ze meen ik ook tot aan het dak. Geeft een ander beeld dan de reguliere ruimte die je tot je beschikking hebt.
Ik vind de NL taal assistent wel goed verstaanbaar, maar echt natuurlijk klinkt het natuurlijk niet. Dat kan goed verholpen worden met een software update, maar of het ook gebeurt is natuurlijk maar de vraag. Verkopers zijn daarin vaak erg positiefthe-spawn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
Navigatie gebruik ik zelf wel, maar is soms wat behelpen. Hij herkent niet alle nieuwe adressen en gebruikt regelmatig gemeente namen in plaats van dorpnamen. Een adres vinden is soms wat frustrerend.
De navigatie zelf vind ik wel fijn werken in combinatie met de HUD. Ik ben heel tevreden over de auto. Punt van verbetering zijn wat software zaken. Die worden ook langzaam beter, maar of het perfect gaat worden is de vraag. Mijn ervaring is dat dit alleen in elke moderne auto speelt, wel heeft Skoda natuurlijk meer markt in Nederland en dus wat meer reden om hierop aan te passen dan Smart.
Maar mijn oordeel is dat je met Smart wel erg veel waarde voor je geld krijgt en wat anders rijdt dan iedereen. Wat dat betreft is Skoda dus wel een heel ander type auto, die is gemaakt voor praktisch van A naar B, terwijl Smart een wat meer "fun" imago nastreeft. Beide heeft zijn voordelen...