Het grote Smart #5 topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-12-2025

mm.kool

Kia e-soul EL64 kw 2020

[b]ReseT in "Het grote Smart #5 topic"

Laden is nog wel een ding. 400 kW palen zijn nog niet gebruikelijk. De ~15min is dan nog niet altijd haalbaar.
Ook aan een 350 kW paal is hij snel. In deze video vanaf minuut 18.30 te zien. Laadtijd 16 minuten van 9 tot 80%!

Aan een 300 kW lader zal het nauwelijks langer zijn verwacht ik. Laadcurve is nl ook prima.

Snelladen is voor mij het sterkste punt van de #5. Voor lange reizen erg prettig.

Kia e-soul EL 64 kw 2020

• miani
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-12-2025
Heeft iemand al een proefrit gemaakt in de Pro of Pro+? Erg benieuwd naar de ervaringen

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
miani schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:41:
Heeft iemand al een proefrit gemaakt in de Pro of Pro+? Erg benieuwd naar de ervaringen
In de WhatsApp groep wel foto’s te zien van de Pro versie.

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De smart #5 introductie bonus bestaat uit een korting van €4.500,00 op het aankoopbedrag van een smart #5.
Deze actie geldt van 30-06-2025 t/m 31-08-2025. Deze actie is alleen van toepassing op particuliere- en kleinzakelijke kooptransacties. Acties zijn niet geldig in combinatie met andere lopende acties. De korting wordt automatisch verrekend bij het afrekenen. De introductiebonus is niet van toepassing op private- of zakelijke lease.
Laatste week van de introductie bonus voor de #5. Zouden hierna nog meer kortingen komen, zoals de Summer Bonus die nu op de #1 en #3 zitten?

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• admiral866
  • Registratie: April 2000

admiral866

The King Personality Disorder

is er iets als "remote parking"? Dus dat je buiten de auto staat en deze zichzelf in een wat krappe plek parkeert?
Ik kwam dit tegen in het zeekr 7x topic. Maar kon er verder niet echt iets van vinden op internet of de smart #5 online handleiding.
pimmettjuh schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:21:
[...]
Ah spijtig! Zag de knop al op de sleutel, maar helaasch.
De Smart #5 kan het wel (in Europa) dus misschien kan dit als feature request worden aangevraagd.

• miani
  • Registratie: Juni 2023
ReseT schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

Laatste week van de introductie bonus voor de #5. Zouden hierna nog meer kortingen komen, zoals de Summer Bonus die nu op de #1 en #3 zitten?
Zou wel gek zijn als de introductie bonus verloopt terwijl de auto's amper nog uitgeleverd zijn in NL

• pimmettjuh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:18
@admiral866
P.170 van de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_ILFpcM7zxREFNFjzhypUgF5Xs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rKK9xN2gy6Y6xa2zDTTmRNXF.png?f=user_large

• admiral866

admiral866

Ah, tof! Ga toch es kijken waarom ik dat niet kon vinden in de handleiding met ctrl-f

• Gemeni
Is dit ook in de EU beschikbaar? Heb zelf in mijn APP hier geen functie voor gevonden.

Nu denk ik dat het ook meer een party-trick is dan iets wat je in de praktijk zult gebruiken. Als je de auto zo krap wegzet dat je niet kunt uitstappen, dan heeft dit meestal ook tot gevolg dat iemand anders niet in zijn auto komt om je auto beschadigd doordat zijn deur tegen je eigen auto komt...

• admiral866

admiral866

idd dat is een probleem welke gewoon wordt verschoven. helaas.
totdat alle auto's deze optie hebben :-D
maar dat gaan wij wss niet meer meemaken.

Is dan alleen met goed fatsoen te gebruiken als de ene auto achteruit staat en de andere vooruit.

• pimmettjuh
@Gemeni
Geen idee. Deze handleiding staat op de NL website, maar is dus wel in het Engels.

Ik heb de functie al ergens voorbij zien komen op YT maar kan het zo even niet meer vinden.
Misschien was dat ergens in Azië bedenk ik me nu.

• Gemeni
pimmettjuh schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:08:
@Gemeni
Geen idee. Deze handleiding staat op de NL website, maar is dus wel in het Engels.

Ik heb de functie al ergens voorbij zien komen op YT maar kan het zo even niet meer vinden.
Misschien was dat ergens in Azië bedenk ik me nu.
Ik heb de functie namelijk niet in mijn eigen App kunnen vinden. Hij kan wel automatisch inparkeren als je in het voertuig zit, maar die functie heb ik ook niet geprobeerd.

Functies die de App wel heeft:
- Digitale sleutel (+delen)
- Bereik inzien
- Gepland opladen
- Auto voorverwarmen of voorkoelen
- Stuur of stoelverwarming aanzetten
- Locatie van het voertuig
- Voertuigconditie inzien
- Entertainment modus aanzetten
- Ramen open / Kofferbak open / Frunk open / Oplaadklep open
- Toeteren / Flits signalen

• ibrator
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-12-2025

ibrator

ondertitel

Gemeni schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:11:
[...]
Nu denk ik dat het ook meer een party-trick is dan iets wat je in de praktijk zult gebruiken. Als je de auto zo krap wegzet dat je niet kunt uitstappen, dan heeft dit meestal ook tot gevolg dat iemand anders niet in zijn auto komt om je auto beschadigd doordat zijn deur tegen je eigen auto komt...
Ik kan de IONIQ ook vanaf buiten in-/uitparkeren. Echt twee keer gebruikt toen ik hem net had om te laten zien.
De auto met de sleutel een stukje naar voren/achteren zetten is soms wel handig, bij de heg snoeien ofzo.
Verder imo een partymode idd, zal het niet missen.

signature

• admiral866

admiral866

Gemeni schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:07:
[...]
...
Functies die de App wel heeft:
...
- Gepland opladen
- Auto voorverwarmen of voorkoelen
...
Kan je eigenlijk ook gepland voorverwarmen? Bijv elke ma - vr ochtends

• Gemeni
admiral866 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Kan je eigenlijk ook gepland voorverwarmen? Bijv elke ma - vr ochtends
Volgens mij wel, nog niet getest. Je kunt dit volgens mij instellen in de auto. Kan de komende dagen even kijken of dit 100% zeker kan.

• admiral866

admiral866

vandaag direct achter elkaar de smart #5 en daarna de zeekr 7x getest. En ik ga voor de 7x.

De smart heeft geen weekschema optie om op ingestelde dagen/tijden te verwarmen.
Komt er wel aan in een update zeer waarschijnlijk zei de dealer.
De 7x heeft die mogelijkheid al wel.

Verder vond ik de stoelen (voorin) van de #5 net wat kort eigenlijk. En je kan het zitvlak niet kantelen. Dit was bij de 7x wel mogelijk en daar kan je de stoelen verlengen. Eigenlijk vind ik de 7x iets te zachte stoelen hebben, maargoed blijkbaar kan je niet alles hebben :-)

De rij "hulp" systemen in de 7x zijn een stuk simpeler uit te zetten. Ook dat wordt verbeterd met een update bij de #5 aldus de verkoper.

En ik vond het wat meer in de het voordeel van de 7x wegen dat het interieur rustiger is.

Beide hebben ze one pedal drive, maar die van de #5 vond ik echt een stuk beter. Die remt echt af en komt goed tot stilstand, aardig vergelijkbaar met de huidige Polestar 2. De 7x is wat lafjes wat dat betreft.

Wat levertijd betreft zijn beide nog dit jaar te leveren. Bij Zeekr kreeg ik de levertijd gegarandeerd dit jaar mits besteld voor 13 sept. Bij smart was het antwoord dat het heel waarschijnlijk de wat meer standaard modellen zoals de geteste summit ook nog dit jaar geleverd gaan worden.

• pjotreke
  • Registratie: Juli 2001
miani schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Zou wel gek zijn als de introductie bonus verloopt terwijl de auto's amper nog uitgeleverd zijn in NL
De introductiebonus loopt nu tot 31-10.

2022 P2 DMLR Magnesium 19” Pilot/Plus (wachten op Smart #5 Brabus) + 2022 Cupra Leon VZ300@416PK + 2015 Ford Fiesta ST

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-12-2025
Bij de 1 en 3 werd de korting ook steeds verlengd, dus zal hier ook wel gebeuren.

• Gemeni
Ik had liever gewoon lagere catalogusprijzen gezien…

• pjotreke
Gemeni schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:08:
Ik had liever gewoon lagere catalogusprijzen gezien…
Inderdaad, met een 4500 lagere catalogusprijs wordt de #5 een no-brainer voor mij. Mijn leasebudget gaat over catalogusprijs inclusief accessoires en afleverkosten.

2022 P2 DMLR Magnesium 19” Pilot/Plus (wachten op Smart #5 Brabus) + 2022 Cupra Leon VZ300@416PK + 2015 Ford Fiesta ST

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:33
Helemaal eens dat een lagere catalogusprijs beter zou zijn. Dat is ook zo verschrikkelijk met b.v. BMW, de leaseprijs valt wel mee omdat de leasemaatschappijen hoge kortingen kunnen krijgen. Echter je betaald nog steeds een bak extra bijtelling erover. Zelf denk ik er ook over om toch maar over te stappen naar prive rijden en het leasebudget te laten uitbetalen.... keuzes keuzes

Hier nog een review van een Smart #5 premium die ik tegenkwam.

YouTube: 2025 Smart #5 POV Review - The Bigger Smart Just Got Smarter!

• Gemeni
En nu ook 5 EuroNCAP sterren voor de Smart #5; https://news.euroncap.com...d6-4201-a58e-8e99fe6d7896

Op kinderveiligheid scoort hij de hoogste score samen met een aantal andere modellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3paFICsbxoxf-5NW8svmGQxVAE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qwfSdNmmwmIVPwDdGkOz5ouh.jpg?f=user_large

Op veiligheidssystemen zelfs de beste score:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKMaj2cnLNyTnx8CNdZEUcwPyN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Mqk5NJdDXzRiaoNJFUIE7xg6.jpg?f=user_large

Bestuurdersveiligheid met 88 punten goed, maar geen uitschieter.

Ik ben vooral wel blij met de punten voor kinderveiligheid…

• BigWeefte
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21-12-2025
YouTube: Unschlagbar in Preis/Leistung? smart #5 SUMMIT EDITION - 600km Roadt...

Leuke intro om bepaalde in zijn ogen irritante meldingen uit te schakelen. Een roadtrip met de summit editie, waarbij hij steeds enthousiaster wordt over de auto.

Ik heb ook een summit besteld, via private lease en ontvang hem 30 maart 2026. In mijn ogen een prima auto voor prima prijs. Waarom summit, ik wilde een trekhaak en dit scheelde mij gedoe.

Vraag die ik heb, ik moet zelf nog een proefrit maken, is het commentaar die bij IAV gegeven wordt over de hoofdsteun terecht in jullie ogen?

[ Voor 29% gewijzigd door BigWeefte op 12-09-2025 10:44 ]

• Gemeni
BigWeefte schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:41:
YouTube: Unschlagbar in Preis/Leistung? smart #5 SUMMIT EDITION - 600km Roadt...

Vraag die ik heb, ik moet zelf nog een proefrit maken, is het commentaar die bij IAV gegeven wordt over de hoofdsteun terecht in jullie ogen?
`

Ik rijd de Summit nu een tijdje, een heel mooie auto. Het commentaar over de hoofdsteun van IAV heb ik zelf helemaal niet ervaren. Vind de auto lekker zitten en het olijfgroene interieur is in het echt toch wel erg mooi.

Feedback die ik zelf nog wel heb op de auto:
- De auto reageert soms niet altijd op de sleutel, dan moet je toch op het deurknopje klikken, dat kan irritant zijn.
- Je moet de veiligheidswaarschuwing voor geluid voor elke rit met een aantal klikken uitzetten, ik hoop op een software update die dat makkelijker maakt.
- De cruise-control kan nog iets beter, zoals een harder rijdende auto die voor je invoegt, dan is het niet nodig om te remmen...
- In het begin waren de piepjes wel irritant, heb nu het idee dat ik de instellingen wat beter heb en het nu goed gaat.

Kortom, vooral softwarematig kunnen er nog wat dingetjes soepeler, ik hoop dat hier de komende maand een update voor komt.

Maar daar tegenover staat heel veel rijplezier. Het is echt een comfortabele auto waar je heel relax mee kan rijden, maar ook erg snel kunt optrekken (doe je in de praktijk nooit). De laadsnelheid is enorm en je komt het onderweg niet vaak tegen. Ik ben er dus nog steeds erg blij mee...

• Gemeni
In de WhatsApp groep werd dit bestand gedeeld:
https://www.smart-emotion.de/file-download/7406/

Een Duits overzicht van de aanstaande update, het lijkt er in ieder geval op dat je binnenkort je cruisecontrol kunt gebruiken als je rijdt met een aanhanger of fietsendrager...

• Android16
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb de PDF even vertaald, thanks Copilot! :)

Software Release OTA 2.1.0
Language: German
Release Date: 04/09/2025
Issuer: smart Europe GmbH
Category: OTA
Version: V1
Valid for: HY11
Region: Germany

The new software version 2.1.0 will be released in September for all HY11 (#5) vehicles.
• OTA rollout: Gradual release from 16/09/2025 to 26/09/2025
• sVDS update: Available from 16/09/2025

⚠️ Customer vehicles should generally be updated via OTA.
If OTA 2.1.0 is not shown during delivery inspection, follow the procedure in the document “TJ03028OTA-Upgrade failedDE” on the SMACC information portal.

If customers request sVDS updates between 16/09 and 26/09, refer them to the official OTA release on 26/09/2025.
After 26/09/2025, all vehicles should have access to the update. If not, follow the same procedure mentioned above.

New Features

1. Trailer Mode – ACC Support for Trailers
Adaptive Cruise Control (ACC) now supports trailers:
o Suspended trailer: up to 130 km/h
o Towed trailer: up to 100 km/h
Ensure correct trailer type is selected before activating ACC.

2. Wallpaper Preview Function
Users can preview wallpapers before setting them as background.

3. Valet Mode Introduction
Protects personal data and limits functions (Bluetooth, voice assistant, Smart ID, etc.) when handing over the vehicle.
o Activated by the registered owner via a 4-digit password.
o Can be deactivated via central display (with password) or Hello Smart App (no password).
o Restores all functions and driver profile after deactivation.

4. ADCU5 Protocol Upload (Workshop Only)
Supports remote diagnostics for ADAS-related issues by allowing remote upload of ADCU5 protocol files.

1. Four New Shortcut Options in Driving Settings
o Lane Departure Warning
o Emergency Parking Brake
o Driver Fatigue Warning
o Driver Distraction Warning

2. Automatic Selection of Shortcut Options
Shortcut checkboxes are now auto-selected when settings are changed.

3. Improved EV Routing Display
o Adds ETA (Estimated Time of Arrival)
o Adds filter for DCS charging stations

4. Audible Alert for Unclosed Doors
o Voice alert added to visual warning
o Activated when vehicle exceeds 5 km/h

5. Improved Driver Distraction Detection
o Popup appears if driver looks at passenger screen for more than 2.5 seconds while driving.

6. Animated vs Static Avatar Selection
o Users can choose between animated or static avatars.
o Default is animated; setting persists after restart.

7. Language Error Fixes
o Multiple language issues corrected.

8. ACC Optimization in Curves
o Smoother deceleration when approaching curves for better comfort.

9. Improved ACC Acceleration After Lane Change
o Faster recognition of free lanes and quicker return to set speed.

10. Removal of High-Speed Warning Messages
o Two irrelevant warnings removed when driving over 200 km/h:
 “Dashboard display anomaly, please contact your dealer.”
 “Vehicle approaching maximum speed limit. Drive safely.”

11. Expanded Wi-Fi Band Support
o Now supports 14–165 MHz frequency band.

12. Fixed Occasional Flickering of Central Display
o Flickering during video playback on passenger screen resolved.

• pjotreke
Mijn aanvraag voor een Smart #5 Brabus is vanmiddag opgestuurd. Het wachten kan beginnen (Heb nog 6 maanden contract)
Deze video gaf de doorslag
YouTube: Wenn du den Smart #5 mit einem der BESTEN deutschen E-Autos vergleichst

Het verstand in mij wilde eigenlijk de premium, maar het kind heeft gewonnen.

• Gemeni
De OTA update nu ook in Nederland, heb hem zelf nog niet getest, maar zoals verwacht en eerder gedeeld blijft de cruisecontrol nu behouden bij rijden met een aanhanger. (@ibrator )

Zie ook https://nl.smart.com/nl/connectivity/over-the-air-updates/ en https://nl.smart.com/nl/c...lease-notes-hashtag-five/

Grote misser is dat je nog steeds niet de snelheidswaarschuwing via de favorieten knop kunt deactiveren. Hier wordt op https://www.smart-emotion...62-smartos-2-1-0-is-here/ ook over gediscussieerd en lijkt een fout te zijn van Smart. Dus hopelijk wel bij de volgende OTA update...

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:57
Zijn er mensen met werkelijke rijervaring die iets kunnen zeggen over het verbruik van de auto? Als ik de staatjes zie bij EV database dan valt het bereik mij enorm tegen (kijkend naar snelweg-winter).

Rij nu een Volvo XC40 EV en daarmee kom ik in de winter op ongeveer 250 km en ik hoop dat ik met de Smart dat bereik fors kan verhogen.

En uiteraard sneller laden langs de snelweg.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Gemeni
@ArnoudN

Ik rijd mijn summit (4wd) nu zo’n 2100 km, gemiddeld verbruik volgens de computer is 18,3 kwh/100 km.

Dat zal niet geheel representatief zijn, gezien er veel lage snelheid stukken en zomers weer bij zit.

Vanmiddag bijvoorbeeld zon 40km gereden, stukje binnendoor stuk snelweg. Verbruik was toen zon 20kwh.

Ik verwacht dat dit in de winter nog flink gaat toenemen, maar ik ben tot nu toe niet ontevreden gezien het gewicht en formaat van deze auto in combinatie met 587pk.

De 2wd versies zullen nog iets betere cijfers laten zien verwacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Gemeni op 27-09-2025 18:48 ]

• Benny T
  • Laatst online: 27-11-2025
Dat de #5 zo op de markt wordt geworpen, met nog vele kinderziektes, is niet te begrijpen.
Ik rij nu al 2 maanden met de Brabus.
Telkens ik wil vertrekken met de wagen heb ik 5 minuten nodig om hem naar mijn wens in te stellen.
Spotify levert via android connectie en bluetooth nogal problemen.
Ook het automatisch openen van de portierklinken werkt niet altijd.
Soms ligt de computer volledig uit als ik instap, en duurt het meer dan een minuut eer hij opgestart is.
De richtingsaanwijzer (geluid en op dashbord) valt weg tijdens GPS communicatie.
Als optie heb ik een trekhaak laten plaatsen, dit vanuit de werkplaats en kon niet via fabriek.
Maar de stekker geeft geen enkel signaal, dus auto terug naar Garage. :?

• Gemeni
Benny T schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:08:
Dat de #5 zo op de markt wordt geworpen, met nog vele kinderziektes, is niet te begrijpen.
Ik rij nu al 2 maanden met de Brabus.
Telkens ik wil vertrekken met de wagen heb ik 5 minuten nodig om hem naar mijn wens in te stellen.
Spotify levert via android connectie en bluetooth nogal problemen.
Ook het automatisch openen van de portierklinken werkt niet altijd.
Soms ligt de computer volledig uit als ik instap, en duurt het meer dan een minuut eer hij opgestart is.
De richtingsaanwijzer (geluid en op dashbord) valt weg tijdens GPS communicatie.
Als optie heb ik een trekhaak laten plaatsen, dit vanuit de werkplaats en kon niet via fabriek.
Maar de stekker geeft geen enkel signaal, dus auto terug naar Garage. :?
Dat is wel een hele waslijst. Ik herken eigenlijk alleen de sleutel waarop de deuren niet altijd reageren.

Wat het instellen betreft, wat verander je allemaal? En kan dat niet middels de favorieten knop?

Hopelijk komt je dealer snel met een oplossing…

• Benny T
De wagen werd geleverd zonder enige update.
Hierdoor kreeg ik een chinees die nederlands leest tijdens de navigatie, dat was niet te begrijpen.
Ook tijdens het electrisch laden ging spontaan het alarm af.
De importeur heeft het niet kunnen oplossen op afstand, dus maar naar de werkplaats.
Wat wel ging toen, was dat ik met de favorietknop de snelheidswaarschuwing kon afzetten, wat helaas met de laatste update verdwenen is.

• ReseT
  • Niet online
Benny T schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:28:
Hierdoor kreeg ik een chinees die nederlands leest tijdens de navigatie, dat was niet te begrijpen.
De importeur heeft het niet kunnen oplossen op afstand, dus maar naar de werkplaats.
Wat wel ging toen, was dat ik met de favorietknop de snelheidswaarschuwing kon afzetten, wat helaas met de laatste update verdwenen is.
Je had de eerste ID series van Volkswagen moeten meemaken. Dan lijkt dit nog redelijk acceptabel.
Heb je de nieuwe OTA al geinstalleerd? Welke versie heb je nu?

MIsschien ook leuk om wat foto's te delen van een Brabus op straat O+

• Gemeni
Benny T schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:28:
Gek, klinkt als een maandagmorgen model. Ik zou terug gaan naar de garage, want mijn ervaring (Summit) is toch anders. Geen grote problemen, wel kleine software issues.

• Frie2
Je hebt een waardeloze dealer.
Ik heb begrepen dat ze een bescheiden fee krijgen voor uitleveren auto's ipv een marge zoals gebruikelijk.
Dan snap je dat er zo min mogelijk tijd aan wordt besteed.
Inruilen vorige auto is hierdoor ook niet aantrekkelijk. Er worden magere handelstarieven geboden.

• pjotreke

• Erik Bergink
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-12-2025
Wij rijden een Summit, inmiddels al meer dan 9.000km erop zitten.
Kleine tip, haal je sleutel een keer helemaal uit elkaar zodat je weet waar de batterij zit. Zorg voor een reserve batterij.

• Gemeni
Erik Bergink schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:41:
Wij rijden een Summit, inmiddels al meer dan 9.000km erop zitten.
Kleine tip, haal je sleutel een keer helemaal uit elkaar zodat je weet waar de batterij zit. Zorg voor een reserve batterij.
Werkt jullie sleutel wel goed? Bij ons reageert hij vaak niet en moet ik alsnog op het knopje drukken. Vraag me af of dat software is of een slechte batterij?

• BigWeefte
  • Laatst online: 21-12-2025
Een filmpje van TeslaBjorn over het interieur van de smart.

YouTube: Smart #5 Brabus interior review

• pjotreke
Acceleration and noise test

YouTube: Smart #5 Brabus acceleration and noise test

Op winterbanden.

• GertJ65
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-12-2025
afgelopen donderdag de Summit opgehaald. Hiervoor 4 jaar in een Ioniq 5 gereden. De keuze voor deze Smart werd ingegeven door de grotere batterijcapaciteit, het trekvermogen -we willen op termijn de vouwwagen inruilen voor een caravan- en vooral de makkelijke trekhaak. Hierbij hoef ik niet meer op mijn knieeen onder de auto om de verlichting en de remkabel aan te koppelen.
Voorlopige indruk: rijd geweldig stabiel. Fijne autopilot (geen gezwabber zoals bij de Ioniq).
Ik mis hierbij wel de eigenschap van de Ioniq die zonder ACC afremde bij nadering voorliggers.
Heel prettig werkend scherm met apps en een goede spraaksturing.
Toch een paar problemen: gisteren gedoe met de sleutel. Auto wilde niet open, laat staan starten. Uiteindelijk bleek een lege batterij de oorzaak. De auto had bij de dealer inmiddels 9500 km erop zitten...
Daarnaast is registratie van de auto bij Smart nu niet mogelijk. De helpdesk gaf aan dat dit bij meerdere klanten in de afgelopen periode een probleem was. Ze zeggen het binnenkort op te lossen. Ik kan dus nog geen gebruik maken van de app en de gebruikersprofielen; lastig.
Ik sluit me van harte aan bij anderen die in dit forum aangaven dat makkelijk uitschakelen van hulpsystemen en vooral piepjes etc. sterk gewenst is bij komende updates.
Maar verder: mooie wagen hoor!

• Benny T
Gemeni schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:29:
[...]

Werkt jullie sleutel wel goed? Bij ons reageert hij vaak niet en moet ik alsnog op het knopje drukken. Vraag me af of dat software is of een slechte batterij?
Dit gebeurt ook bij mij, zal software matig zijn.

• Gemeni
Benny T schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:35:
[...]

Dit gebeurt ook bij mij, zal software matig zijn.
Wel irritant, ik hoop dat ze dit software matig kunnen oplossen en dat het geen hardware matige issue is... Ik ga ook nog een keer proberen of een nieuwe batterij wat kan verbeteren.

• Benny T
Gemeni schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:29:
[...]

Hoe haal je de sleutel uit elkaar om de batterij te bereiken?

• Benny T
Gevonden!
Heb er een filmpje van gemaakt voor de geïnteresseerden:
YouTube: How to open key from Smart #5

• Gemeni
Benny T schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:32:
Gevonden!
Bedankt, misschien ook nog een filmpje om te laten zien hoe de fysieke sleutel werkt als je hem nodig hebt :) .

• Frie2
Benny T schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:32:
Gevonden!
Onnodig ingewikkeld.
Dan is de #1- #3 puck toch een stuk gemakkelijk en zonder gereedschap te openen.
Wel zo handig als je onderweg een lege batterij hebt en de noodsleutel nodig hebt.
Digitale sleutel of NFC altijd betrouwbaar als uitwijk?

• JoostV909
  • Registratie: November 2025
Hey!
snelle vraag: ik krijg net een belletje dat mijn premium naar 2026 vertraagd is (begin juni besteld). Altermatief is de Pro/Pro+ (no go voor mij) of de summit. Aangezien ik toch een trekhaak als optie heb, is dat een beter alternatief. Enige dat ik echt mis (behalve range en trunk size en nog wat algemene opties...) is de audio. Hoe is de audio in de summit of standaard versie? Decent? karig? Input welkom! Qua bijtelling was de premium voor mij goedkoper dan de summit... dus echt wel zonde dit..

• pimmettjuh
@JoostV909
Ik vond de audio niet bijster goed (ben uiteindelijk voor een Zeekr 7X gegaan)
Heb de audio uitvoerig getest bij een proefrit aangezien het voor mij vrij belangrijk is.
De bass ontbreekt volledig (ook de upper bass is eigenlijk niet te horen).
Het geluid kan wel als 'helder' worden omschreven wat eigenlijk betekent dat er niet veel middentonen zijn teruggedraaid zoals dat vaak bij consumenten audio gebeurt.
Als je niet zoveel om bass geeft, kan je er prima mee uit te voeten.
Het maximaal volume totdat ze gaan oversturen vond ik ook tegenvallen.
Ps. de sennheiser vond ik wel vrij goed. Beter dan in de 7x.

• JoostV909
@pimmettjuh
Dank voor super snelle reactie. Daar was ik al bang voor... Sennheiser was echt fijn. En voor mij is die audio ook wel belangrijk... vraag is of het de bijtelling waard-belangrijk is... Of eventueel after martket maar dat is altijd gedoe met een lease wagen..

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JoostV909 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:31:
Hey!
snelle vraag: ik krijg net een belletje dat mijn premium naar 2026 vertraagd is (begin juni besteld). Altermatief is de Pro/Pro+ (no go voor mij) of de summit. Aangezien ik toch een trekhaak als optie heb, is dat een beter alternatief. Enige dat ik echt mis (behalve range en trunk size en nog wat algemene opties...) is de audio. Hoe is de audio in de summit of standaard versie? Decent? karig? Input welkom! Qua bijtelling was de premium voor mij goedkoper dan de summit... dus echt wel zonde dit..
Deze is als demo model bij Hedin Amersfoort in gebruik, mogelijk ook in Amsterdam. Kun je het wellicht testen.

• Gemeni
JoostV909 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:31:
Hey!
Ik zou eens gaan rijden en het zelf proberen. Ligt denk ik ook helemaal aan je eisen qua Audio. Ik vind het geluid in mijn Summit heel goed, maar snap ook wel dat het heel erg afhangt van je referentie. En dit 587pk is compleet onnodig, maar toch wel leuk...

Je kunt ook eens gaan rekenen wat het verschil in bijtelling is tussen de Summit in 2025 en de Premium in 2026.

• ArnoudN
Gemeni schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:11:
[...]

Ik zou eens gaan rijden en het zelf proberen. Ligt denk ik ook helemaal aan je eisen qua Audio. Ik vind het geluid in mijn Summit heel goed, maar snap ook wel dat het heel erg afhangt van je referentie. En dit 587pk is compleet onnodig, maar toch wel leuk...

Je kunt ook eens gaan rekenen wat het verschil in bijtelling is tussen de Summit in 2025 en de Premium in 2026.
Ik rij nu precies een week in mijn Pro+ en ik ben best tevreden over het geluid, maar ik ben ook niet erg kritisch.

Ik mis de vele pk's ook niet echt. In mijn Volvo had ik er 440, maar de 367 van de smart zijn er meer dan genoeg om lekker vlot te kunnen rijden.

• tinusbalpol
  • Niet online
Nu zelf sinds een klein weekje aan het rijden in de Premium editie. Wat een heerlijke geluidsinstallatie. Genot om in te rijden. Maar qua software zeker nog genoeg ruimte voor verbetering. Ben benieuwd naar de volgende OTA

• ReseT
  • Niet online
tinusbalpol schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:27:
Nu zelf sinds een klein weekje aan het rijden in de Premium editie. Wat een heerlijke geluidsinstallatie. Genot om in te rijden. Maar qua software zeker nog genoeg ruimte voor verbetering. Ben benieuwd naar de volgende OTA
Kan je hier het topic opfleuren met wat fotos? Ben benieuwd hoe een premium eruit ziet in zn natuurlijke habitat in plaats van showroom fotos. :)

• tinusbalpol
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Tap2fD8sLAXLkWfBoohEgt_iwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaYpabLgcgmY9JyBkzNXNMWh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxeWq7dAvfGBknfl0alYyTPVzqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lozGFGUwAZPDMe38egdEkLnm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GnlieAHKfHUcrgi5hNyYrDuZuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blodvPXBUJZpeUwRQOx60TA1.jpg?f=fotoalbum_large
Twee in zijn natuurlijke habitat en eentje bij oplevering. Erg blij met de kleur. Niet een standaard kleurtje op de weg. Afhankelijk van het licht is hij bordeaux rood, paars of bruin.

[ Voor 72% gewijzigd door tinusbalpol op 16-11-2025 11:54 ]

• ArnoudN
tinusbalpol schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:27:
Aan de software is inderdaad nog genoeg te sleutelen. Ik vind vooral het gedrag bij de cruise control erg verwarrend.

Als je op een stuk weg rijdt waar je 100 mag, maar ik rij op dat moment 110 en ik zet de cruisecontrol aan dan zet hij hem op 100. Je moet dan handmatig weer bijplussen tot 110. Laat je je stroompedaal te vroeg los dan remt hij zelf af tot 100.

• tinusbalpol
  • Niet online
ArnoudN schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:25:
[...]

Aan de software is inderdaad nog genoeg te sleutelen. Ik vind vooral het gedrag bij de cruise control erg verwarrend.

Als je op een stuk weg rijdt waar je 100 mag, maar ik rij op dat moment 110 en ik zet de cruisecontrol aan dan zet hij hem op 100. Je moet dan handmatig weer bijplussen tot 110. Laat je je stroompedaal te vroeg los dan remt hij zelf af tot 100.
Daar inderdaad de meeste ruimte voor verbetering. Zou ook heel blij zijn met simpel een speed delimeter functie. Al de volautomatische zaken zijn nog niet op het niveau wat ik zou verwachten. Denk dat veel van deze software op US specs gebouwd wordt, terwijl onze snelwegen in de randstad meer het effect van een ringweg rondom een grote stad heeft. Veel te veel op- en afritten voor dit soort automatisering.

• Gemeni
ArnoudN schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:25:
[...]

Dit is ook even wennen, ik had hier vroeger ook last van, maar het ligt er volgens mij ook aan hoe lang je de cruise control indrukt. Probeer maar eens iets langer te klikken of 2 keer te klikken. Dan pakt hij wel de actuele snelheid.

Ook kun je onder de favorieten knop de intelligente cruisecontrol uitzetten, zodat hij niet de snelheid zelf automatisch gaat aanpassen wanneer deze wijzigt. Het kostte mij ook even, maar met andere instellingen en wennen rijdt het nu wel intuïtief.

Er blijven wel wat zaken, zoals cruise control die opeens uitschakeld bij onduidelijke belijning, ik hoop dat dit in de toekomst nog verbeterd.

• ArnoudN
Gemeni schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:46:
[...]

Dit is ook even wennen, ik had hier vroeger ook last van, maar het ligt er volgens mij ook aan hoe lang je de cruise control indrukt. Probeer maar eens iets langer te klikken of 2 keer te klikken. Dan pakt hij wel de actuele snelheid.

Ook kun je onder de favorieten knop de intelligente cruisecontrol uitzetten, zodat hij niet de snelheid zelf automatisch gaat aanpassen wanneer deze wijzigt. Het kostte mij ook even, maar met andere instellingen en wennen rijdt het nu wel intuïtief.

Er blijven wel wat zaken, zoals cruise control die opeens uitschakeld bij onduidelijke belijning, ik hoop dat dit in de toekomst nog verbeterd.
Dat is een goeie tip van die automatische aanpassing.

Ik heb al eens het een en ander geprobeerd, maar steeds zonder resultaat. Maar ik ga jouw tips morgen even testen.

• ArnoudN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-cCt4vB7qTjStAU4yPDmajIUp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q71KGS3QuRMEVkCeQj8GvjBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Een Pro+ met getinte achterramen op een hele fijne set winterbanden.

• ArnoudN
Ik ben er na wat testen achter hoe de cruise control werkt. Je zet hem aan met het knopje rechtsboven (aan de linkerkant van het stuur), vervolgens druk je op het centrale knopje om de snelheid in te stellen. Dan pakt hij direct de snelheid die je rijdt.

Uitzetten gaat met de knop rechtsonder. Als de CC eenmaal aanstaat kun je hem direct weer instellen met de centrale knop.

• Frie2
Zoals jij het doet werkt het ook maar in de handleiding is het anders geformuleerd:

Centrale knopje is activeren (op de huidige snelheid)
Knopje rechtsboven is hervatten laatste instelling (resume)
Knopje rechtsonder is uitschakelen

• ArnoudN
Frie2 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:21:
Zoals jij het doet werkt het ook maar in de handleiding is het anders geformuleerd:

Centrale knopje is activeren (op de huidige snelheid)
Knopje rechtsboven is hervatten laatste instelling (resume)
Knopje rechtsonder is uitschakelen
Ik ga deze zeker proberen, maar ik had vorige week het idee dat het activeren niet goed werkte.

• Gemeni
Inmiddels ook review geplaatst op https://www.autoweek.nl/r...0kwh-summer-edition-2025/

• ReseT
  • Niet online
Hoe staat het met het verbruik en bereik tijdens de kou?

Veel verschil met 2wd en 4wd?

• Gemeni
Ik zit met de Summit tijdens de koude periodes de laatste ritten wel rond de 22kwh, maar dan heb ik de auto ook lekker voorverwarmd middels de APP.

De Summit is 4WD met ook een warmtepomp. Ik heb de laatste dagen niet erg lange stukken gereden.

• ArnoudN
ReseT schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:03:
Hoe staat het met het verbruik en bereik tijdens de kou?

Veel verschil met 2wd en 4wd?
Mijn Pro+ heeft wel moeite met de kou (en mijn snelle rijden). Hij staat nu op 357 km bij 80% lading. Dat komt neer op 446 km bij 100%.

Maar in de praktijk haal ik dat nooit.

• Gemeni
ArnoudN schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:50:
[...]

Mijn Pro+ heeft wel moeite met de kou (en mijn snelle rijden). Hij staat nu op 357 km bij 80% lading. Dat komt neer op 446 km bij 100%.

Maar in de praktijk haal ik dat nooit.
Hier toevallig nu ook precies 357 km bereik bij 66%, maar de Summit heeft volgens mij ook een grotere accu.

Edit: dat komt wel precies neer op de WLTP van 540, dus of dit toeval is of de WLTP berekening 🤔?

[ Voor 11% gewijzigd door Gemeni op 25-11-2025 15:02 ]

• ArnoudN
Gemeni schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:01:
[...]

Hier toevallig nu ook precies 357 km bereik bij 66%, maar de Summit heeft volgens mij ook een grotere accu.

Edit: dat komt wel precies neer op de WLTP van 540, dus of dit toeval is of de WLTP berekening 🤔?
De batterij is gelijk, maar ik zou 50 km verder moeten kunnen rijden (enkele motor).

• tinusbalpol
  • Niet online
Momenteel 373 bereik op 76% accu. Zou 490 bij 100% moeten opleveren. Ik rij redelijk rustig en langere afstanden. Zit op gemiddeld ongeveer 19 kWh per 100 km. Berekening bereik ingesteld op realistische inschatting (zit een functie voor in de software)

(Betreft premium editie, dus achterwiel aangedreven met warmtepomp).

[ Voor 35% gewijzigd door tinusbalpol op 26-11-2025 10:33 ]

• ArnoudN
tinusbalpol schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:32:
Momenteel 373 bereik op 76% accu. Zou 490 bij 100% moeten opleveren. Ik rij redelijk rustig en langere afstanden. Zit op gemiddeld ongeveer 19 kWh per 100 km. Berekening bereik ingesteld op realistische inschatting (zit een functie voor in de software)

(Betreft premium editie, dus achterwiel aangedreven met warmtepomp).
Ik denk dat dat rustige rijden het grote verschil maakt. Zelf rij ik veel snelweg en in de avonduren (dus 130 of net iets sneller) en overdag tik ik toch ook vaak 110 of 115 aan. Dat heeft een enorm effect op de range.

Hij staat nu op 90% met 398 km rijbereik, dus ongeveer 440 km bij 100%. Maar dat is voor mij meer dan prima. Met de Volvo kwam ik niet verder dan 250 in de winter.

• ReseT
  • Niet online
Dat is best aardig. Met mijn ID4 kom ik met gemiddelde snelheid van 72kmh over 300km's ook op 23/24kWh in deze temperaturen. Totaal 360 bij 100%.

Hoe bevalt het laden bij 400v laders, zoals Tesla SUC?

• ArnoudN
ReseT schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:55:
Dat is best aardig. Met mijn ID4 kom ik met gemiddelde snelheid van 72kmh over 300km's ook op 23/24kWh in deze temperaturen. Totaal 360 bij 100%.

Hoe bevalt het laden bij 400v laders, zoals Tesla SUC?
Ik heb tot nu toe twee keer geladen bij Ionity op een 350 kW lader, maar kwam helaas niet verder dan 280 kw. Ionity schijnt soms de amperes te knijpen waardoor je niet maximaal kan laden. Maar door de continue snelheid zat hij wel in 18 minuten vol van 7% naar 90%.

• mm.kool
  • Registratie: September 2020

mm.kool

Kia e-soul EL64 kw 2020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHIqPxsH1uOC_Uol73i962O3UXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4Te7LFYwpcSe17d29QFysa8.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die toevallig dit artikel hier kan posten? Staat op de site (en in het blad?) van Autovisie.

[ Voor 5% gewijzigd door mm.kool op 16-12-2025 22:59 ]

Kia e-soul EL 64 kw 2020

• HeWie
  • Registratie: December 2025
Ik heb in juli jl. een Smart #5 Pro+ gekocht. Zou 15 november geleverd worden. Nee dus. Smart Europe, Smart Nederland en de dealer kunnen mij niet vertellen wanneer hij wordt geleverd. Da's lastig want wie weet wordt het 2027. Weet iemand wat er aan de hand is? Problemen bij Geely in China?

• Gemeni
mm.kool schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:55:
[Afbeelding]

Iemand die toevallig dit artikel hier kan posten? Staat op de site (en in het blad?) van Autovisie.
Inmiddels gedeeld in de Whatsapp groep, zie link in mijn handtekening.

• Gemeni
HeWie schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:33:
Ik heb in juli jl. een Smart #5 Pro+ gekocht. Zou 15 november geleverd worden. Nee dus. Smart Europe, Smart Nederland en de dealer kunnen mij niet vertellen wanneer hij wordt geleverd. Da's lastig want wie weet wordt het 2027. Weet iemand wat er aan de hand is? Problemen bij Geely in China?
Wat voor kleur heb je gekozen? Bij levering van ver worden de auto’s meestal niet speciaal voor de klant gemaakt. Er wordt dan gewoon een boot volgezet met wat men ongeveer verwacht aan bestellingen. Heb je misschien een kleurencombinatie gekozen die populairder is dan verwacht?

• JoostV909
HeWie schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:33:
bij mij ook. eerst November. Nu vertraagd maar wel met een datum: 28 feb. Gelukkig is die aanpassing in de bijtellings regeling afgeschaft :-). ik wacht geduldig af. Ik heb in Juni besteld. Premium

• HeWie
Ik heb een Pro+ besteld. Lichtgroene kleur. Heeft geen warmtepomp en een half dashboardscreen. Onderweg naar films kijken lijkt mij gevaarlijk. Ook als jouw partner dat doet. Het leidt af. Het effect van een warmtepomp staat ter discussie in de autolectuur. Ik had een Skoda Enyac 80 met warmtepomp. Ik heb geen effect gemerkt. Momenteel ook nog een lease Smart #1 Pro+ van mijn echtgenote. Ook zonder warmtepomp. Prima auto. Zijn wij zeer tevreden mee. Goed om te lezen dat de datum van 28 februari wordt genoemd. Ik neem aan 2026. Vermoedelijk zit mijn wagen dan ook in het transportschip van Geely.

• HeWie
et is #5 voor twaalf. Dat klinkt lekker dramatisch, maar is geen inhoudsloze kreet. Het maakt de verhouding tussen een gekende grootheid als de Skoda Enyaq en de ambitieuze reus in de vorm van de Smart #5 duidelijk.

Stelt u zich eens voor dat u na een winterslaap van dik tien jaar zojuist wakker bent geworden. Dan herkent u het autolandschap niet meer. Onaantastbaar geachte autogiganten wankelen, benzine is een vies woord geworden, diesels zijn bijkans verboden en de Chinese automerken zijn met een onstuitbare elektrische opmars bezig, ten koste van vooral de Europeanen. En niet te vergeten woedt er een handelsoorlog, waarin onmisbare halfgeleiders en zeldzame aardmetalen een strategische rol spelen om productieprocessen te frustreren.

Skoda Enyaq vs. Smart #5
Deelnemer aan de oosterse invasie is onder meer Smart. Dat stond een decennium geleden nog bekend als het verlieslijdende submerk van Mercedes-Benz met stadskarretjes die overdwars in een parkeervak pasten. Vergeet dat. Het huidige Smart is het kind van een verstandshuwelijk tussen Mercedes-Benz en Geely. Als je ze niet kunt verslaan, sluit je dan bij ze aan, is de redenering in Stuttgart. De huidige modellen van Smart worden namelijk in China gebouwd, krijgen de hoogwaardige techniek van Geely en de Duitsers mogen de huisstijl ontwerpen, zodat de Europeanen het spul pruimen.

Skoda Enyaq vs. Smart #5
Skoda Enyaq vs. Smart #5
Kosten, veiligheid en uitrusting
Ontwerp en afwerking
Comfort en functionaliteit
Infotainment en bediening
Prestaties en verbruik
Rijeigenschappen
Rijassistentie van de Skoda Enyaq en Smart #5
Skoda Enyaq vs. Smart #5: welke wint?
Dat is met de #1 en #3 nog niet gelukt, maar de #5 heeft betere papieren. Een SUV voor het populaire C-segment met een schappelijke basisprijs, veel uitrusting, volwassen techniek en op papier heel veel ruimte. Hij neemt het op tegen een gekende grootheid en een succesvolle vertegenwoordiger van de onder Chinese druk zuchtende Volkswagen Groep: de Skoda Enyaq. Dat was een aantal jaar zelfs de bestverkochte EV van Nederland. Hij is recent vernieuwd om de afgenomen belangstelling (mede door de Elroq?) weer een impuls te geven. Staat dit duel symbool voor de strijd op het mondiale autotoneel?

Kosten, veiligheid en uitrusting
Laten we beginnen met het ontleden van de #5 Pro. Dat is het basismodel. In tegenstelling tot veel Chinese merken is Smart geen prijsvechter, maar kiest het een hogere positionering. De Pro kost 48.440 euro, heeft 340 pk op de achterwielen, biedt 74,4 kWh aan bruikbare LFP-accucapaciteit, belooft een range van 465 kilometer, kan 150 kW snelladen en zit royaal in de uitrusting. Alle andere versies hebben niet het 400V-boordnet van de Pro, maar een 800V-systeem, 400(!) kW DC-laden en een NMC-accu van 94,4 kWh. Dat stuwt de prijs minimaal vijf mille op. Het leveringsaanbod eindigt bij een 646 pk sterke Brabus-variant van ruim 63.000 euro. Maar hoe duurder hij wordt, hoe minder sterk zijn concurrentiepositie is. Althans, dat is onze mening.

Smart #5 elektrische SUV
Smart #5 elektrische SUV
Smart #5 elektrische SUV
Smart #5 elektrische SUV
Smart #5 elektrische SUV
Smart #5 elektrische SUV
Dat het Smart menens is, blijkt uit een introductiebonus van 4.500 euro. Alleen geldt die korting niet voor (private-)leaserijders. Helaas, want vanaf volgend jaar geldt er 22 procent bijtelling over de volledige cataloguswaarde voor de auto-van-de-zaak-rijder bij privégebruik. We schatten namelijk in dat de particuliere kopers van deze EV’s op één hand te tellen zijn. We nemen de actie dan ook niet mee in de tabellen. Daarin is wel te vinden wat er op de instapversie zit. Reken op elektrisch verstelbare voorstoelen met verwarming, stuurwielverhitting, kunstleren bekleding, batterijvoorverwarming, navigatie met slimme routeplanner, klimaatregeling, een 360-graden camerasysteem met twaalf parkeersensoren, heel veel rijassistenten, draadloze smartphoneconnectiviteit en een panoramadak. Veel meer heb je niet nodig. Op een warmtepomp na dan, maar die is niet als losse optie te krijgen. Vanaf de 53.440 euro kostende Pro+ is-ie standaard.

premium
Skoda Elroq vs. Zeekr X: beste elektrische midsize-SUV

De Smart legt goede kaarten op tafel, maar de Skoda hoeft niet op te passen. Hij is er vanaf 42.990 euro met een 59 kWh-accu en 204 pk, maar er is budget voor een 77 kWh NMC-accupakket met 286 pk op de achterwielen als Business Edition. Die moet 576 kilometer halen en kost 48.990 euro, waarmee hij de Smart op de huid zit. Aan de DC-paal trekt hij 175 kW binnen om net als de Smart #5 in grofweg dertig minuten de snellaadsprong van 10 naar 80 procent te maken. Gaan we met de vinger door de uitrustingstabel, dan blijft die bij een aantal zaken hangen. De Enyaq heeft een elektrisch bedienbare bestuurdersstoel met massage, verwarmingselementen in beide stoelen, een verwarmbaar stuurwiel, preconditioning van de accu, een routeplanner met uitgestippelde laadstops, Apple Carplay/Android Auto zonder snoertje, een parkeercamera met sensoren rondom, led-matrix koplampen, een trits rijhulpjes en 19-inch wielen.

premium
BYD Seal vs. Mazda 6e: de beste elektrische sedan

Benoemen we de verschillen, dan heeft de Skoda zijairbags achter en kan de Smart pochen met zijn uitgebreide camerasysteem, standaard metallic lak, elektrische stoelverstelling voor beide zitplaatsen voorin, een inparkeerassistent, een panoramadak en nepleer. Geen doorslaggevende zaken, maar de Smart #5 is rijker uitgerust. De gereden Enyaq was royaal voorzien van opties, waaronder een warmtepomp van 1.090 euro, cognacbruin kunstleer voor 2.590 euro, een Business Upgrade Plus-pakket van 3.490 euro met onder meer instelbare schokdempers en 21-inch wielen voor 1.490 euro. Beide fabrikanten geven slechts twee jaar algehele garantie en acht jaar op het accupakket. In de lease is de Smart grofweg veertig euro per maand voordeliger en datzelfde bedrag is hij op jaarbasis goedkoper in de verzekering. Dus all to play for.

Ontwerp en afwerking
De #5 deelt zijn techniek met Geely-broer Zeekr 7X en is gigantisch voor het merk. Wat te denken van 4,70 meter aan lengte en een breedte van 1,92 meter? Met zijn hoekige postuur en lange wielbasis staat er een moderne SUV, waaraan ook wel wat Mini-elementen zijn te vinden. Tussen het Chinese aanbod is het een frisse verschijning die overduidelijk niet in de windtunnel is getekend. Ook zijn standaard 245 millimeter brede rubber verraadt dat efficiëntie ondergeschikt was aan de vormgeving. De Enyaq kreeg bij de facelift het front van de Elroq en dat maakt hem een vleugje chiquer dan hij was. Het is onveranderd een flinke crossover die compacter is dan de Smart. De Skoda is vier centimeter korter, een gelijke afstand smaller, acht centimeter lager en zijn wielbasis meet veertien centimeter minder.

premium
Audi Q5 vs. BMW X3: dit is de beste Duitse SUV

In het interieur bevestigt de Enyaq weer dat het materiaalgebruik en de afwerking van een Skoda tegenwoordig niets onderdoen voor een Audi. Het is in dit opgetuigde exemplaar zelfs premium te noemen. Dat marketingwoord gebruiken we bewust, want zo ziet Smart zichzelf ook. Terecht wel, want de door Mercedes-Benz ontworpen cabine straalt kwaliteit uit, zowel door de vormgeving als door de gekozen kunststoffen. Veelal zijn dat zachte materialen, maar de harde plastics maken ook een degelijke indruk. Op het niveau van de Skoda, terwijl de Mercedes-achtige sfeer aan boord van de Smart mogelijk meer enthousiasme weet op te wekken.

Comfort en functionaliteit
Het gevoel verwend te worden ontstaat in de Skoda door de formidabele voorstoelen. Ze ondersteunen perfect, hebben volwassen afmetingen en zijn veelvoudig verstelbaar. Bovendien is het ruimte-aanbod riant, zowel in de hoogte als in de breedte. Het overzicht van de neus kan beter, maar daar zijn piepers voor om bij te helpen. De Smart #5 overtreft de Enyaq zelfs in de breedte en de hoogte, want hij is enorm ruim. Het meubilair overtuigt minder wegens een korte en vlakke zitting. De motorkap is door de hoge zitpositie wel goed te overzien en de dunne A-stijlen belemmeren het zicht minder dan in de Skoda. Een blik werpen over de schouder geeft een vergelijkbaar beeld als in de Enyaq, maar de Smart heeft 360-graden camera’s. Conclusie: voor de kwantiteit kiest u de ‘balzaal’ van de Smart en voor de lekkerste stoel de Skoda.

Skoda Enyaq EV elektrische auto dubbeltest
Op de achterbank liggen de verhoudingen hetzelfde. De Enyaq biedt zeldzaam hoog zitcomfort op een royale bank met een hoog gemonteerde zitting en goede hoek tussen leuning en zitting. Het is er voortreffelijk toeven met zeeën aan ruimte. De #5 gaat een stap verder met eveneens enorm veel speling tot de dakhemel en zelfs limousineruimte voor de benen. Maar liefst acht centimeter meer dan de al bovengemiddeld grote Skoda. Alleen geldt ook hier dat de bank niet het zitcomfort van de Skoda levert wegens een korter en vlakker zitvlak. De Chinese inborst van de Smart blijkt uit een elektrisch verschuifbaar rechterdeel van de achterbank. De zitting komt naar voren en de leuning klapt naar achteren voor een ontspannen houding, terwijl de passagiersstoel automatisch helemaal naar voren schuift. Nu nog een chauffeur vinden om door rondgereden te worden én om alle bagage te dragen. De Skoda is namelijk gigantisch met 585 liter in een rechthoekige kofferbak en de Smart overtreft hem zelfs met 630 liter op een laadvloer die op meerdere hoogtes kan worden bevestigd. Vouwen we de bank plat en meten we het compartiment na, dan heeft de Smart #5 het meeste laadvolume op een vlakke vloer. De Smart wint het onderdeel ‘functionaliteit’ met een frunk van 72 liter en 1.600 kilogram aan trekgewicht. De Enyaq heeft geen vak in de neus en mag slechts 1.000 kilogram trekken.

Infotainment en bediening
Richten we de blik en de vingers op het centrale scherm, dan ontstaat het volgende plaatje. Het Skoda-paneel had net een paar graden naar de bestuurder gericht mogen zijn. De Enyaq biedt verder een uitstekende mix van fysieke toetsen op de middenconsole, menu-snelkoppelingen onder op het scherm en boven in het paneel zijn naar eigen smaak favorieten te kiezen. Het scherm is groot, reageert vlot, heeft een vlakke menustructuur en een overzichtelijke vormgeving. Dat geldt eigenlijk voor de hele dashboard- en stuurwielindeling. Het stuur heeft handige scrolwieltjes en drukknoppen om snel het eenvoudige display achter het stuur, het volume of de rijsassistenten te bedienen. Je hoeft nooit lang te zoeken of diep te graven om iets te wijzigen. Ook de navigatie met EV-hulp werkt naar behoren, net als de spraaksturing die de meeste opdrachten goed weet te vertalen naar actie. Nauwkeuriger dan de stembediening in de #5.

Smart #5 elektrische SUV
De Mercedes-invloeden komen terug in het riante paneel in de Smart #5, maar de software komt van Chinese bodem. Het oled-scherm is kraakhelder en reageert snel, maar kost meer tijd om te doorgronden dan het eenvoudigere paneel in de Skoda. Er zijn geen fysieke toetsen op de middenconsole en zaken als de spiegelverstelling zijn ondergebracht in het scherm. De menu’s gaan dieper dan in de Enyaq en de indeling kan logischer, maar het is verder een prima geheel als je de interface eenmaal kent. Er zijn enkele tiptoetsen permanent zichtbaar links naast het scherm en onderaan is een balk met kleine iconen voor hoofdthema’s als navigatie, audio, auto-instellingen en airconditioning. Ook hij kan zelfstandig een laadplan berekenen op een langere reis. Beide fabrikanten hebben uiteraard een app om het gebruik van de elektrische auto te vergemakkelijken, waarvan de Skoda-applicatie de meest uitgebreide is.

Prestaties en verbruik
We suggereerden eerder in deze test al dat maximale zuinigheid niet boven aan de prioriteitenlijst van Smart staat. Dat wordt bevestigd op onze spaarronde, want met zijn grote frontale oppervlakte, 2.175 kg en 245 millimeter brede Dunlop-sportbanden slurpt hij zijn accu met 21,2 kWh/100 km leeg. Dat is een fors verbruik en betekent een praktijkrange van 351 kilometer. De Skoda deed het op zijn loodzware, optionele 21-inch wielen veel beter met 18,6 kWh/100 km, waarmee hij 414 kilometer aan reële range heeft. Dat is fors meer voor hetzelfde geld en een met minder extra’s aangeklede Enyaq komt nog verder. Hangen we het duo aan de snellader, dan piekt de Smart keurig op 156 kW en is zijn 74,4 kWh-accu in 26 minuten van 10% naar 80% SoC te krijgen. Dat is hoger en drie minuten sneller dan opgegeven. De Skoda kwam met 136 kW niet in de buurt van zijn opgegeven piek van 175 kW, maar haalde door een strakke laadcyclus wel de beloofde 28 minuten voor de testsessie van 10% naar 80% accuvulling. Maar de laadgrafiek van de Smart zag er constanter uit.

Skoda Smart
WLTP-verbruik 15,0 kWh/100 km 18,5 kWh/100 km
Gemiddeld gemeten verbruik 18,6 kWh/100 km 21,2 kWh/100 km
Actieradius WLTP / gemeten 576 km / 414 km 465 km / 351 km
Max. gemeten laadsnelheid 136 kW 156 kW
Laadtijd 10–80% (WLTP / gemeten) 28 min. / 28 min. 30 min. / 26 min.
Gaan de voeten met minder beleid over de pedalen, dan verzilvert de Smart #5 zijn pk-overwicht. Hij haalt in 6,3 seconden 100 km/h en de Enyaq in 6,6 tellen. Allebei sneller dan de fabrieksopgave en op de tussenacceleraties is de explosievere Smart ook de winnaar. De Skoda heeft fors meer koppel, maar dat komt geleidelijker vrij dan bij zijn concurrent, die vanaf 60 km/h pas alle krachten eruit gooit. In de alledaagse praktijk zijn het soepele aandrijflijnen, waarbij de flippers aan het stuur van de Enyaq fijner zijn om de mate van regenereren mee te beïnvloeden dan de verschillende modi selecteren op het scherm in de #5. Tijdens een maximale remactie vanaf 100 km/h op nat wegdek staat de Skoda in 38,8 meter stil en heeft de Smart nota bene op sportief rubber 40,4 meter nodig. Bovendien duikt de #5 zo diep op zijn zacht gedempte neus, dat de achterzijde onrustig wordt. Overigens zorgt een te bijterig rempedaal in de Smart in combinatie met die softe neus voor onnodig knikkende hoofden aan boord tijdens het vertragen. Ook het linkerpedaal van de Skoda voelt niet lekker aan. Het is veel te zacht en pas halverwege de slag komt er meer remkracht.

Rijeigenschappen
De overige bedieningsinstrumenten in de Enyaq voelen wel uitgewogen en verfijnd aan. De besturing met de optionele progressieve overbrenging biedt een lekkere tegendruk, is nauwkeurig en de draaicirkel is aangenaam klein. Het onderstel was in dit geval voorzien van adaptieve dempers en die hebben een breed verstelbereik. Ze zijn bovendien broodnodig als de Enyaq op 21-inch wielen rolt. Qua comfort zijn ze uitgesproken zacht en nemen ze de tijd om het koetswerk tot rust te laten komen. Op hogere snelheid voelt de Skoda daardoor zelfs week aan. Hij rolt soepel over drempels en alleen de achteras dreunt op een scherpe oneffenheid. Zet de dempers een paar standen harder en de grote massa wordt strak onder controle gehouden, waardoor de neus goed te plaatsen is. Het weggedrag vertoonde meer onderstuur dan we gewend zijn van dit platform. De oorzaak ligt in de vreemde bandenkeuze. Op de vooras lag comfortrubber en de achteras rolde op sportievere banden. Het gevolg is een neus die eerder grip verliest dan de achteras, maar dat wordt beheerst opgevangen door het ESP.

premium
Ford Puma Gen-E vs. Renault 4: van EV word je echt blij?

Smart biedt geen variabele dempers en kiest voor een andere onderstelmix. Het hoge koetswerk wordt minder goed beheerst door zachte dempers en dat brengt onrust. Op kleine lastwissels is er al een reactie van de koets. De Smart #5 verwerkt drempels wel vloeiend, maar er is vaak een hupje extra nodig om tot rust te komen. Scherpe oneffenheden pakt hij wel makkelijker dan de Skoda, doordat zijn banden met hoge wangen meer afrolcomfort bieden. Pak een bocht op tempo en hij verzet zich in eerste instantie goed tegen rolneigingen om de lengteas, maar zakt uiteindelijk toch diep op zijn dempers. Dat neemt niet weg dat hij met dubbele draagarmen op de vooras en een evenwichtige gewichtsverdeling wel goed in balans is. Er is amper onderstuur dankzij de gewichtsverplaatsing op de slappe vooras. De achterzijde stuurt voldoende mee om hem makkelijk van richting te laten veranderen zonder door te schieten in overstuur. Door zijn sportievere banden brengt hij een uitwijkmanoeuvre met een hogere snelheid tot een goed einde. De besturing is wel een klap minder prettig dan die van de Skoda. De #5 heeft een dood punt rond de middenstand en er is een inconsistente tegendruk. Eigenlijk kun je stellen dat alle hardware aanwezig is in de Smart, maar dat de fijnafstemming nog werk behoeft, zoals vaker bij Chinese modellen.

Rijassistentie van de Skoda Enyaq en Smart #5
Die conclusie is door te trekken naar de rijassistenten. De stuurhulp in de Smart kan keurig een bocht ronden, maar vraagt telkens om het stuur te bewegen. Niet een klein beetje, maar een korte zwieper om aan te geven dat je nog wakker bent. Door het dode punt rond de middenstand maak je daardoor elke keer een kleine koerswijziging. Het zelfstandig remmen doet hij ook te vroeg en te hard, terwijl het accelereren te langzaam verloopt. Ook de andere systemen zijn overdreven scherp afgesteld en wekken irritatie. Gelukkig zijn ze makkelijk uit te schakelen door ze te bundelen onder de stertoets op het stuurwiel. Skoda is verder in het verlichten van de rijtaak door natuurgetrouwer de snelheid te regelen. Maar het mag allemaal iets vlotter en de auto gaat geregeld door een te late stuuringreep over de witte streep. De overige assistenten zijn vooral minder nadrukkelijk aanwezig. Uitschakelen kan via een directe sneltoets.

Skoda Enyaq vs. Smart #5: welke wint?
Het bastion van Skoda in het elektrische C-segment kraakt onder druk van de Smart. Onder aan de streep is de Enyaq wel de fijnere EV voor alledag, ook als we al die opties wegdenken. Hij rijdt beter, stuurt fijner, is zuiniger, heeft een fors grotere actieradius, beter meubilair en meer bedieningsgemak. De #5 is wel heel dicht bij een overwinning, maar heeft nog verfijning nodig om de klok voor Skoda echt twaalf uur te laten slaan. Het onderstel is te slap gedempt, het verbruik te hoog, de stoelen voldoen niet aan de Europese maatstaven en de rijassistenten zijn irritant. Maar dat het vijf voor twaalf is voor Europa, maakt de Smart duidelijk. Hij levert enorm veel ruimte, een keurige uitrusting, een kwalitatief hoogstaand interieur, een fors trekgewicht en goede elektrotechniek. Toch laat hij de Skoda nipt ontsnappen en pakt die Tsjech de winst.

• HeWie
Typisch dat in de test niet aan de orde komt dat de Smart #5 vanaf de Pro+ met 400 Kw kan laden en in 15 minuten van 20% naar 80% gaat. Ook vreemd dat wordt aangegeven dat de Smart #5 een WLTP actieradius heeft van 465 km terwijl de website van de importeur aangeeft dat het 590 km is en een effectieve actieradius van 351 lijkt mij rijkelijk aan de lage kant. Weet iemand de waarheid?

• pjotreke
In de test zit een Pro met kleinere accu en dus kleinere actieradius. Zowiezo is de Enyaq in de test 13.000 euro duurder dan de geteste Smart.

• HeWie
Waarschijnlijk is de Enyac Business Edition vergeleken met de Smart #5 Pro. Zo kan ik het ook.

• ibrator
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-12-2025

ibrator

ondertitel

Ik rij sinds 2,5 week in een PRO+ en het is een fantastische reisauto.
Al veel snelwegkilometers gedaan in Duitsland met 133km/u en dan redt je 300km bij temperaturen rond het vriespunt. Snelladen werkt top, al de 320kW aangetikt bij -4,0C. De PRO+ heeft dus wel een warmtepomp om de batterij mee voor te verwarmen, dit was voor de dealer ook een verrassing.

Wel een issue met CarPlay. Ik heb de auto al twee keer moeten resetten omdat mijn iPhone niet meer wil koppelen met de auto (16 pro met iOS 26.1). Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
*update* ik heb na installatie IOS 26.2 vandaag geen problemen gehad met CarPlay

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pU-NfbyRNLPbMM0oe240LgeJZig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KYPZXPuEcm9ODIOSjASt6dL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ibrator op 27-12-2025 16:17 ]

signature

• HeWie
De informatie op internet over sommige aspecten van de Smart #5 wekt verwarring. Zelfs op de officiële Smart website komt de warmtepomp niet voor in de Pro+. Kennelijk wordt hij wel met warmtepomp geleverd. Op verschillende sites wordt gemeld dat de Pro+ niet bidectioneel kan laden. Maar dat kan hij wel (V2L of V2H)

• Gemeni
Ik heb het idee dat de Pro+ geen warmtepomp heeft, alleen een voorverwarm functie voor de accu. Dat is wel echt iets anders.

Ik hoor ook in de App groep van dealers die het knopje in de software gelijk stellen aan een warmtepomp, maar de accu kun je ook gewoon zonder warmtepomp preconditioneren.

Als je wel de warmtepomp hebt, dan hoor je het bij deze temperaturen echt wel goed buiten, die maakt erg veel lawaai…

• HeWie
Maar hoe kan je weten of zien of je wel of geen warmtepomp hebt.

• ArnoudN
Gemeni schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:29:
Ik heb het idee dat de Pro+ geen warmtepomp heeft, alleen een voorverwarm functie voor de accu. Dat is wel echt iets anders.

Ik hoor ook in de App groep van dealers die het knopje in de software gelijk stellen aan een warmtepomp, maar de accu kun je ook gewoon zonder warmtepomp preconditioneren.

Als je wel de warmtepomp hebt, dan hoor je het bij deze temperaturen echt wel goed buiten, die maakt erg veel lawaai…
Ik heb hetzelfde idee. Mijn Pro+ maakt dat geluid van een warmtepomp ook niet. Bij mijn vorige Volvo kon je die duidelijk horen draaien.

Maar de vraag blijft inderdaad, hoe weet je of je er wel of niet een hebt?

• Gemeni
Zelf lijkt het me dat Smart Nederland een warmtepomp in de specificaties wel juist heeft.

Mijn Summit maakt het geluid van een vrachtwagen als hij staat voor te verwarmen, dus ik durf wel te zeggen dat hier de warmtepomp in zit zoals in de specificaties.

Premium, Pulse, Summit en Brabus hebben warmtepomp, Pro en Pro+ niet.

Je kunt het voor de rest niet zien, alleen horen.

Vind het vooral gek dat de dealer zulke informatie geeft en dus weinig van elektrische auto’s af weet (of ze moeten andere informatie hebben)…

• HeWie
Ik heb inderdaad op de Smart website bij de specificaties onder "interieur en comfort" gevonden dat de Pro en de Pro+ geen warmtepomp hebben. De rest wel. Vreemd dat een dealer dan vertelt dat er in een geleverde Pro+ wel een warmtepomp zit. Wie weet stopt Geely nu in alle versies een warmtepomp omdat het qua productie kostbaarder is om ze zonder te leveren.
Overigens maakt mijn #1 als ik naar hem onderweg ben ook een geluid alsof er een warmtepomp in zit.

• Gemeni
Een warmtepomp is best een duur onderdeel. Zelf vermoed ik dat sommige verkopers gewoon weinig met elektrische auto’s hebben.

Heb veel proefritten gemaakt in verschillende elektrische auto’s en al veel verkopers gehad die minder over de auto wisten dan ik zelf. Sommigen wisten niet eens hoe laden onderweg werkt…

• HeWie
Weet iemand of de hoofdsteunen van de Smart #5 te verwijderen zijn? Bij mijn Smart #1 is dat niet mogelijk.

• tinusbalpol
  • Niet online
HeWie schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:44:
Weet iemand of de hoofdsteunen van de Smart #5 te verwijderen zijn? Bij mijn Smart #1 is dat niet mogelijk.
Hoofdsteunen voor zijn zowiezo verwijderbaar (nodig om in de "bed-stand" te gaan). Achter wil ik morgen wel checken.

• BossHogg
  • Registratie: Augustus 2008
tinusbalpol schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:25:
[...]

Hoofdsteunen voor zijn zowiezo verwijderbaar (nodig om in de "bed-stand" te gaan). Achter wil ik morgen wel checken.
Ook achter kunnen ze er gemakkelijk uit.
Pagina: 1 2 3 Laatste