Het grote Smart #5 topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-06 18:52
factor15 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:52:
[...]

Ik heb een proefrit gemaakt in een Summit uitvoering. Toen ik instapte gaf de auto een gemiddeld historisch verbruik van 25 kWh per 100 km aan. Dat is niet gering maar niet iedereen zal even zuinig rijden in een demo. Ik heb er een uur mee gereden en haalde volgens de auto 16 kWh per 100 km. Dat was op de snelweg met een harde tegenwind iets schuin.

Ik heb verschillende filmpjes op Youtube gekeken en denk dat met een combinatie van snelweg, stad en provinciale wegen 20 kWh goed te halen is met een normale rijstijl. Zelf heb ik de Pro+ besteld en die zal iets zuiniger zijn omdat die geen 4wd en kleinere wielen heeft.
Ik heb 3 weken geleden een uurtje gestuurd met de brabus uitvoering. Ik vond het verbruik bij mijn rijstijl aan de hoge kant kwam niet onder de 26kWh

Stoel zat voor mijn gevoel net iet te veel voorover geleend.

Smart#5 wors hem voor mij niet als vervanger voor de polestar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:39
@gerard899

Is natuurlijk ook een auto met 647 pk, er zijn sportauto’s met de helft 😉.

Wat de stoel betreft, bedoel je dan de vorm oid? Alles is voor de rest toch verstelbaar?

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:30
Gemeni schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:57:
@gerard899

Wat de stoel betreft, bedoel je dan de vorm oid? Alles is voor de rest toch verstelbaar?
Van de stoel is de hoek van de zitting niet te verstellen dacht ik. Dat vind ik wel een minpuntje.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Zelf niets van gemerkt, zaken als lendesteun zijn volgens mij gewoon verstelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
factor15 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Van de stoel is de hoek van de zitting niet te verstellen dacht ik. Dat vind ik wel een minpuntje.
Als dat inderdaad zo is, dan valt dat wel tegen voor een auto in dit segment. De stoel zou dan 4-voudig in plaats van 6-voudig verstelbaar zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:30
MetaalMan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Als dat inderdaad zo is, dan valt dat wel tegen voor een auto in dit segment. De stoel zou dan 4-voudig in plaats van 6-voudig verstelbaar zijn.
Hij is 6-voudig: zitting omhoog en omlaag, zitting naar voren en naar achteren en hoek rugleuning kleiner of groet. Elk 2 richtingen is 6.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-06 18:52
De zitting aan de voorkant kan niet apart omhoog en omlaag alleen in 1 geheel zakt de stoel omlaag.

Bij polestar / volvo / passat kun je de achterkant van de stoel omlaag zetten en de voorkant omhoog waar door je wat meer achterover zit.

Zoals gezegd zit voor mijn gevoel de zitting van de stoel dan aan de voorkant te laag tegen over de achterkant van de stoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
factor15 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:46:
[...]
Hij is 6-voudig: zitting omhoog en omlaag, zitting naar voren en naar achteren en hoek rugleuning kleiner of groet. Elk 2 richtingen is 6.
Duidelijk, en klinkt inderdaad logisch. Het apart kunnen kantelen van de voorkant van de stoel zal dan waarschijnlijk niet vaak duidelijk op te maken zijn uit de prijslijst/specificaties. Heb recent meerdere auto's proefgereden waarin dit wel kon, en heb in mijn hoofd de link gelegd met '6-voudig elektrisch verstelbare stoelen' :)
De enige proefgereden, tegelijk ook voordeligere auto waarin de voorkant van de stoel niet bij te stellen is, was de Lynk & Co 02. Voor mij persoonlijk best een minpunt, daar ik meestal iets hoger zit. In die auto was het vooral de achterkant van de stoel die in hoogte stelt, waardoor je gevoelsmatig op een helling zit als de stoel hoger staat.

Ik heb (nog) niet in de Smart #5 gezeten, dus mogelijk pakt het hier in de praktijk anders uit. Evengoed verbaasd het me stiekem wel, gezien het prijspunt en de verdere afwerking/opties van het model.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotreke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:34
Afgelopen vrijdag een proefrit gehad in de Summit edition. Het was wel even wennen om zo hoog te zitten t.o.v. onze Polestar 2. Ik kan bevestigen dat de stoelzitting niet kan kantelen zoals dat wel kan in de Polestar. Ook was er geen verlenging van het zitvlak mogelijk. Ik vind dit eigenlijk wel een beetje missers voor een auto in deze prijsklasse. De rijervaring zelf was goed en veel meer op comfort gericht dan de Polestar. Ruimteaanbod is echt zeer behoorlijk al vind ik de kofferruimte veel kleiner ogen dan de opgegeven 600+ liter.

2022 P2 DMLR Magnesium 19” Pilot/Plus + 2022 Cupra Leon VZ300@416PK + 2015 Ford Fiesta ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:14
Die 600liter is inclusief wat er onder de bodemplaat zit.
Dat zie je niet als je alleen de achterklep open doet. Daarom lijkt het niet zo groot.
In hoeverre de ruimte onder de bodemplaat praktisch is te gebruiken is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
En je hebt ook nog een Frunk, zeker in de 2WD versies is die heel bruikbaar 72 liter. Lang niet alle auto’s hebben dit…

De Polestar 2 is een sedan en daar zit je inderdaad een stuk lager. Een hoge zit vind ik zelf erg fijn voor mijn rug. Zelf vond ik de #5 heel comfortabel, met mijn lengte zijn er weinig auto’s waar ik zoveel hoofdruimte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:49
We stappen ook over van Polestar 2 naar Smart #5.

In de kofferbak van de Polestar laten we met vakantie de bodemplaat thuis, zodat we ruimte maximaal benutten. We waren vooral blij met de extra beenruimte achterin in de smart tov polestar. Nu vaak geklaag op de achterbank.

We gaan er vanuit dat de rijervaring minder is dan een lagere sportievere auto als Polestar 2 en vinden de Polestar ook veel mooier! Dus na 5 jaar design en heerlijke wegligging nu 5 jaar praktische gezinbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotreke
Ik weet niet of ik het filmpje goed begrepen heb, maar hij geeft aan dat het sennheiser systeem niet zo goed is, maar hij rijdt met de Summit en die heeft dat systeem helemaal niet. Of mis ik iets?

2022 P2 DMLR Magnesium 19” Pilot/Plus + 2022 Cupra Leon VZ300@416PK + 2015 Ford Fiesta ST

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
pjotreke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:59:
[...]

Ik weet niet of ik het filmpje goed begrepen heb, maar hij geeft aan dat het sennheiser systeem niet zo goed is, maar hij rijdt met de Summit en die heeft dat systeem helemaal niet. Of mis ik iets?
Ja, ik vermoed zelf ook een fout. Hij zegt vaak vanaf Premium wat suggereert dat auto’s als de Pulse en Summit overal minstens dezelfde opties hebben als de Premium, maar dat is niet het geval.

Edit: Zie nu reactie in de comments:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApBiOGjWzP_RkXl6HrxJWtZpE2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhxC0NeGcDi37LCbHwYEwVxT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond het basis systeem in de Summit trouwens al erg goed, gevoelsmatig beter dan het systeem nu in mijn Kia Niro Executive Line van JBL. Het Sennheiser systeem zal nog een stuk beter zijn.

Irritaties met de veiligheidssystemen heb ik zelf trouwens ook niet gehad tijdens twee proefritten, maar ik heb natuurlijk geen 800km gereden 😋.

Alles overwegend vind ik het een heel positieve review. Zeker ook het verbruik is fijn, omdat die vaker te positief wordt voorgesteld, maar hier dus meevalt.

[ Voor 16% gewijzigd door Gemeni op 26-06-2025 19:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:49
De website https://www.carsized.com heeft de smart #5 ingevoerd. Dus je kan hem nu makkelijk vergelijken met je huidige auto of met de oorspronkelijk smart ;)

https://www.carsized.com/...back-vs-smart-5-2024-suv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Ook test van autovisie, helaas alleen voor abonnees:
https://www.autovisie.nl/...en-hoogwaardige-techniek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:14
Net als bij de #1 en #3 zijn alle reviewers positief tot zeer positief, maar vervolgens verkopen de auto's voor geen meter.

Er zijn dit jaar t/m juni bijvoorbeeld nog maar 101 #3's op kenteken gezet.
De Kia EV3 deed dat aantal gemiddeld in 3 dagen !!!
6286 t/m juni

[ Voor 3% gewijzigd door Frie2 op 04-07-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotreke
In de eerste post van dit topic staat dat de premium echt leer heeft. Klopt dit wel? Wij kregen in Eindhoven te horen dat dit kunstleer was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxN_qrcUIJ2wH59zpDx-ZN1U9mg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BlIz96kz7Rrz3TCfgKtAUPfT.png?f=fotoalbum_large

Ik het officiële overzicht van verschillen staat bij de Pro en Pro+ specifiek kunstleer en bij de Premium Duo Leer.

Ik vermoed dat de zitvlakken en dergelijke dus echt leer zijn en elders kunstleer gebruikt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gemeni op 04-07-2025 19:39 ]

Pagina: 1 2 Laatste