Het grote Smart #5 topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 19:15
factor15 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:52:
[...]

Ik heb een proefrit gemaakt in een Summit uitvoering. Toen ik instapte gaf de auto een gemiddeld historisch verbruik van 25 kWh per 100 km aan. Dat is niet gering maar niet iedereen zal even zuinig rijden in een demo. Ik heb er een uur mee gereden en haalde volgens de auto 16 kWh per 100 km. Dat was op de snelweg met een harde tegenwind iets schuin.

Ik heb verschillende filmpjes op Youtube gekeken en denk dat met een combinatie van snelweg, stad en provinciale wegen 20 kWh goed te halen is met een normale rijstijl. Zelf heb ik de Pro+ besteld en die zal iets zuiniger zijn omdat die geen 4wd en kleinere wielen heeft.
Ik heb 3 weken geleden een uurtje gestuurd met de brabus uitvoering. Ik vond het verbruik bij mijn rijstijl aan de hoge kant kwam niet onder de 26kWh

Stoel zat voor mijn gevoel net iet te veel voorover geleend.

Smart#5 wors hem voor mij niet als vervanger voor de polestar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:36
@gerard899

Is natuurlijk ook een auto met 647 pk, er zijn sportauto’s met de helft 😉.

Wat de stoel betreft, bedoel je dan de vorm oid? Alles is voor de rest toch verstelbaar?

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:13
Gemeni schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:57:
@gerard899

Wat de stoel betreft, bedoel je dan de vorm oid? Alles is voor de rest toch verstelbaar?
Van de stoel is de hoek van de zitting niet te verstellen dacht ik. Dat vind ik wel een minpuntje.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Zelf niets van gemerkt, zaken als lendesteun zijn volgens mij gewoon verstelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:47
factor15 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Van de stoel is de hoek van de zitting niet te verstellen dacht ik. Dat vind ik wel een minpuntje.
Als dat inderdaad zo is, dan valt dat wel tegen voor een auto in dit segment. De stoel zou dan 4-voudig in plaats van 6-voudig verstelbaar zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:13
MetaalMan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Als dat inderdaad zo is, dan valt dat wel tegen voor een auto in dit segment. De stoel zou dan 4-voudig in plaats van 6-voudig verstelbaar zijn.
Hij is 6-voudig: zitting omhoog en omlaag, zitting naar voren en naar achteren en hoek rugleuning kleiner of groet. Elk 2 richtingen is 6.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 19:15
De zitting aan de voorkant kan niet apart omhoog en omlaag alleen in 1 geheel zakt de stoel omlaag.

Bij polestar / volvo / passat kun je de achterkant van de stoel omlaag zetten en de voorkant omhoog waar door je wat meer achterover zit.

Zoals gezegd zit voor mijn gevoel de zitting van de stoel dan aan de voorkant te laag tegen over de achterkant van de stoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:47
factor15 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:46:
[...]
Hij is 6-voudig: zitting omhoog en omlaag, zitting naar voren en naar achteren en hoek rugleuning kleiner of groet. Elk 2 richtingen is 6.
Duidelijk, en klinkt inderdaad logisch. Het apart kunnen kantelen van de voorkant van de stoel zal dan waarschijnlijk niet vaak duidelijk op te maken zijn uit de prijslijst/specificaties. Heb recent meerdere auto's proefgereden waarin dit wel kon, en heb in mijn hoofd de link gelegd met '6-voudig elektrisch verstelbare stoelen' :)
De enige proefgereden, tegelijk ook voordeligere auto waarin de voorkant van de stoel niet bij te stellen is, was de Lynk & Co 02. Voor mij persoonlijk best een minpunt, daar ik meestal iets hoger zit. In die auto was het vooral de achterkant van de stoel die in hoogte stelt, waardoor je gevoelsmatig op een helling zit als de stoel hoger staat.

Ik heb (nog) niet in de Smart #5 gezeten, dus mogelijk pakt het hier in de praktijk anders uit. Evengoed verbaasd het me stiekem wel, gezien het prijspunt en de verdere afwerking/opties van het model.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotreke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:51
Afgelopen vrijdag een proefrit gehad in de Summit edition. Het was wel even wennen om zo hoog te zitten t.o.v. onze Polestar 2. Ik kan bevestigen dat de stoelzitting niet kan kantelen zoals dat wel kan in de Polestar. Ook was er geen verlenging van het zitvlak mogelijk. Ik vind dit eigenlijk wel een beetje missers voor een auto in deze prijsklasse. De rijervaring zelf was goed en veel meer op comfort gericht dan de Polestar. Ruimteaanbod is echt zeer behoorlijk al vind ik de kofferruimte veel kleiner ogen dan de opgegeven 600+ liter.

2022 P2 DMLR Magnesium 19” Pilot/Plus + 2022 Cupra Leon VZ300@416PK + 2015 Ford Fiesta ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:40
Die 600liter is inclusief wat er onder de bodemplaat zit.
Dat zie je niet als je alleen de achterklep open doet. Daarom lijkt het niet zo groot.
In hoeverre de ruimte onder de bodemplaat praktisch is te gebruiken is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
En je hebt ook nog een Frunk, zeker in de 2WD versies is die heel bruikbaar 72 liter. Lang niet alle auto’s hebben dit…

De Polestar 2 is een sedan en daar zit je inderdaad een stuk lager. Een hoge zit vind ik zelf erg fijn voor mijn rug. Zelf vond ik de #5 heel comfortabel, met mijn lengte zijn er weinig auto’s waar ik zoveel hoofdruimte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-09 02:31
We stappen ook over van Polestar 2 naar Smart #5.

In de kofferbak van de Polestar laten we met vakantie de bodemplaat thuis, zodat we ruimte maximaal benutten. We waren vooral blij met de extra beenruimte achterin in de smart tov polestar. Nu vaak geklaag op de achterbank.

We gaan er vanuit dat de rijervaring minder is dan een lagere sportievere auto als Polestar 2 en vinden de Polestar ook veel mooier! Dus na 5 jaar design en heerlijke wegligging nu 5 jaar praktische gezinbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotreke
Ik weet niet of ik het filmpje goed begrepen heb, maar hij geeft aan dat het sennheiser systeem niet zo goed is, maar hij rijdt met de Summit en die heeft dat systeem helemaal niet. Of mis ik iets?

2022 P2 DMLR Magnesium 19” Pilot/Plus + 2022 Cupra Leon VZ300@416PK + 2015 Ford Fiesta ST

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
pjotreke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:59:
[...]

Ik weet niet of ik het filmpje goed begrepen heb, maar hij geeft aan dat het sennheiser systeem niet zo goed is, maar hij rijdt met de Summit en die heeft dat systeem helemaal niet. Of mis ik iets?
Ja, ik vermoed zelf ook een fout. Hij zegt vaak vanaf Premium wat suggereert dat auto’s als de Pulse en Summit overal minstens dezelfde opties hebben als de Premium, maar dat is niet het geval.

Edit: Zie nu reactie in de comments:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApBiOGjWzP_RkXl6HrxJWtZpE2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhxC0NeGcDi37LCbHwYEwVxT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond het basis systeem in de Summit trouwens al erg goed, gevoelsmatig beter dan het systeem nu in mijn Kia Niro Executive Line van JBL. Het Sennheiser systeem zal nog een stuk beter zijn.

Irritaties met de veiligheidssystemen heb ik zelf trouwens ook niet gehad tijdens twee proefritten, maar ik heb natuurlijk geen 800km gereden 😋.

Alles overwegend vind ik het een heel positieve review. Zeker ook het verbruik is fijn, omdat die vaker te positief wordt voorgesteld, maar hier dus meevalt.

[ Voor 16% gewijzigd door Gemeni op 26-06-2025 19:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tjib
De website https://www.carsized.com heeft de smart #5 ingevoerd. Dus je kan hem nu makkelijk vergelijken met je huidige auto of met de oorspronkelijk smart ;)

https://www.carsized.com/...back-vs-smart-5-2024-suv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Ook test van autovisie, helaas alleen voor abonnees:
https://www.autovisie.nl/...en-hoogwaardige-techniek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Net als bij de #1 en #3 zijn alle reviewers positief tot zeer positief, maar vervolgens verkopen de auto's voor geen meter.

Er zijn dit jaar t/m juni bijvoorbeeld nog maar 101 #3's op kenteken gezet.
De Kia EV3 deed dat aantal gemiddeld in 3 dagen !!!
6286 t/m juni

[ Voor 3% gewijzigd door Frie2 op 04-07-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotreke
In de eerste post van dit topic staat dat de premium echt leer heeft. Klopt dit wel? Wij kregen in Eindhoven te horen dat dit kunstleer was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxN_qrcUIJ2wH59zpDx-ZN1U9mg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BlIz96kz7Rrz3TCfgKtAUPfT.png?f=fotoalbum_large

Ik het officiële overzicht van verschillen staat bij de Pro en Pro+ specifiek kunstleer en bij de Premium Duo Leer.

Ik vermoed dat de zitvlakken en dergelijke dus echt leer zijn en elders kunstleer gebruikt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gemeni op 04-07-2025 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotreke
Volgens de (zeer vriendelijke) verkoopster in Den Bosch is het allemaal kunstleer. De premium heeft alleen ander soort kunstleer. Ook liet ze ons de verstelbare bodem van de kofferbak zien waardoor deze ineens een stuk groter werd. Typisch iets waarmee wij anders 3 jaar en 11 maanden zouden hebben rondgereden om er in de laatste maand van het contract zelf achter te komen …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
pjotreke schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:22:
Volgens de (zeer vriendelijke) verkoopster in Den Bosch is het allemaal kunstleer. De premium heeft alleen ander soort kunstleer. Ook liet ze ons de verstelbare bodem van de kofferbak zien waardoor deze ineens een stuk groter werd. Typisch iets waarmee wij anders 3 jaar en 11 maanden zouden hebben rondgereden om er in de laatste maand van het contract zelf achter te komen …
Dat zou wel verwarrend zijn, mijn verkoper in Zwolle vertelde wat anders. Op de site van Smart staat ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TROxzJX2sIzRNawZg9cG0fAqpW4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PhV56Xicfs52AxbAMXtpTOg2.png?f=fotoalbum_large

Kijk ik in de Nederlandse vergelijkingstabel dan staat er zelfs letterlijk dat er een combinatie van echt leer en kunstleer wordt gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1n1YquaJXL4TdW75150GR8auoNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWF2RXniuBQ4rZ5QGafXRfmy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat ook het geval is. Zou dus wel erg verwarrend zijn als er helemaal geen echt leer in de premium gebruikt wordt.

Ik krijg vrijdag mijn auto geleverd, zal het dan nog eens navragen.

[ Voor 19% gewijzigd door Gemeni op 06-07-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotreke
Gemeni schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:06:
[...]

Dat zou wel verwarrend zijn, mijn verkoper in Zwolle vertelde wat anders. Op de site van Smart staat ook:
[Afbeelding]

Kijk ik in de Nederlandse vergelijkingstabel dan staat er zelfs letterlijk dat er een combinatie van echt leer en kunstleer wordt gebruikt:
[Afbeelding]

Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat ook het geval is. Zou dus wel erg verwarrend zijn als er helemaal geen echt leer in de premium gebruikt wordt.

Ik krijg vrijdag mijn auto geleverd, zal het dan nog eens navragen.
Die melding over echt en kunstleer krijg je ook als je bij de Summit edition op de ‘i’ klikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
Beginpost in ieder geval aangepast zodat het duidelijk is dat het om duo leer gaat in de Pulse, Premium en Summit edition.

Bedankt voor jullie oplettendheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Gemeni op 07-07-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
Na contact met de verkoper gaat het niet om bijvoorbeeld het zitvlak dat bekleed is met echt leer en andere delen kunstleer, maar een stof die bestaat uit een combinatie van leer en kunstleer.

Het hele interieur heeft dus wel dezelfde stof. Deze is anders dan in de Pro+, maar dus geen volledig echt leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotreke
Gemeni schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:16:
Na contact met de verkoper gaat het niet om bijvoorbeeld het zitvlak dat bekleed is met echt leer en andere delen kunstleer, maar een stof die bestaat uit een combinatie van leer en kunstleer.

Het hele interieur heeft dus wel dezelfde stof. Deze is anders dan in de Pro+, maar dus geen volledig echt leer.
Maar hoe bevalt de auto? 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gemeni
pjotreke schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:52:
[...]

Maar hoe bevalt de auto? 8)
De eerste 100 km zit erop, verbruik is nu zon 17.5 kw op 100 km. Dat valt me mee, mooi weer natuurlijk, maar ook wat sprintjes gedaan.

Het een een ruime auto die vooral erg comfortabel rijdt. Erg blij mee 🙂.

Zijn er dan ook verbeterpunten? Jawel, zo gaat de cruisecontrol standaard naar de maximumsnelheid en moet je die handmatig opplussen als je harder rijdt. Maar zo heeft elke auto iets.

Edit: Er inmiddels achter dat wanneer je twee keer de knop indrukt hij wel de huidige snelheid pakt. Daarmee is deze ergernis verleden tijd…

De verkoper wist me nog te vertellen dat er in augustus waarschijnlijk weer een software update komt.

Zal een wat uitgebreidere review maken als ik wat meer kms gemaakt heb…

[ Voor 9% gewijzigd door Gemeni op 14-07-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
@Gemeni Leuk ik heb de auto nog niet zien rijden op de weg! Je bent waarschijnlijk een van de eerste. We krijgen hem pas eind oktober.

@Gemeni En werkt de cruisecontrol nog als je met een aanhanger rijdt?

@Gemeni En kun je met alleen je mobiel op pad? Dus sleutel thuis laten en zit er eigenlijk een fysieke sleutel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
@tjib

Mooi dat je ook besteld hebt. Nog even geduld dan, maar zeker het wachten waard hoor! Ik heb de Summit besteld de eerste week dat een proefrit mogelijk was, toen stond hij al in Zeebrugge. Dus waarschijnlijk inderdaad de eerste leveringen. Via kenteken.tv zag ik dat er nu iets meer dan 30 op kenteken staan, waaronder natuurlijk ook alle demo en showroom auto's. Zelf heb ik hem ook nog niet in het wild gezien.

Vind ik zelf ook wel leuk, Smart is niet echt een volume merk, dus hij zal wel een beetje bijzonder blijven.

Cruisecontrol werkt inderdaad niet met aanhanger of fietsendrager. Misschien iets dat softwarematig in de toekomst opgelost kan worden, maar of dat ook gebeurt…

Met alleen mobiel op pad zou moeten kunnen. In de App kun je een sleutel aanmaken, officieel is dit nog bèta. Ik heb alleen nog wat problemen met het internet in de auto, ik vermoed dat Smart mijn sim-kaart nog niet geactiveerd heeft. Ik kan de sleutel dus nog niet testen, maar dit is gewoon mogelijk.

Verder krijg je 1 fysieke sleutel bij de aflevering en 1 NFC card. Ik heb zelf tot nu toe alleen de fysieke sleutel gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gemeni op 15-07-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:16
Wat een leuke auto, ik rij nu een BMW iX3 en ben ook opzoek naar een nieuwe auto. Onlangs proefgereden in een VW ID7, maar die vond ik toch niet zo premium aanvoelen. Dus verder opzoek, zowel premium als Brabus vind ik wel interessant. Weet niet zo goed of ik de meerprijs voor de gimmick Brabus versie het waard vind :)

Zijn er mensen die voor de AWD versies hebben gekozen, en wat zijn de voordelen? En hoe zit het eigenlijk met winterkettingen op de 20 en 21 velgen? Zal wel een extra setje worden, want hij deze gaat in de lease komen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
jeeedeee schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:57:
Zijn er mensen die voor de AWD versies hebben gekozen, en wat zijn de voordelen? En hoe zit het eigenlijk met winterkettingen op de 20 en 21 velgen? Zal wel een extra setje worden, want hij deze gaat in de lease komen....
Ik heb voor de Summit gekozen, ik had daarvoor eigenlijk 3 redenen:
- Was met trekhaak niet veel duurder dan de Pro+
- Een RWD versie was niet proef te rijden
- De levertijd was sneller

Eigenlijk denk ik dat de Premium de meest praktische auto is. Meer dan genoeg vermogen, alle opties en een grote Frunk. Alleen heb ik de RWD niet kunnen rijden, dus klein risico of de rei eigenschappen net zo goed zijn…

Voor mij is de AWD een leuke plus, maar hij is zo snel, dat het ook wel met wat minder PKs snel genoeg gaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@Gemeni dank voor je reactie. De velgen van de Summit zijn vind ik ook wel mooier die van de premium. Die vind ik niet echt mooi. Al valt het misschien mee als ik ze in het echt zie. Ik heb je review ook even gelezen, leuk.

Nog een vraagje, hoe bevalt het standaard audio systeem, mis je niet het Sennheiser systeem? En jammer dat op de Summit net geen stoelverwarming achter zit voor de kids... al willen die denk ik met het bijrijdersscherm altijd voorin zitten.... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
jeeedeee schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:39:
@Gemeni
Nog een vraagje, hoe bevalt het standaard audio systeem, mis je niet het Sennheiser systeem? En jammer dat op de Summit net geen stoelverwarming achter zit voor de kids... al willen die denk ik met het bijrijdersscherm altijd voorin zitten.... :+
Stoelverwarming achter en stoelventilatie voor waren inderdaad mooi geweest. Maar voor mij meer een nice-to-have.

Het audiosysteem vind ik standaard al erg goed. Zie bijvoorbeeld de review van InstaAutovlog op Youtube, hij denkt ten onrechte dat het Sennheiser systeem in de Summit zit. Voor mij is het dan ook al erg goed, maar het Sennheiser systeem is ongetwijfeld nog een niveautje beter…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Stoelverwarming is tegenwoordig niet echt meer een musthave.
Wel stoelventilatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Frie2 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:41:
Stoelverwarming is tegenwoordig niet echt meer een musthave.
Wel stoelventilatie...
Zelf had ik stoelventilatie op mijn Niro, maar ik vind een koude rug bij het rijden toch niet erg fijn. Mijn vrouw gebruikte het wel eens. Maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibrator
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-09 19:40

ibrator

ondertitel

Gemeni schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:31:
@tjib

Mooi dat je ook besteld hebt. Nog even geduld dan, maar zeker het wachten waard hoor! Ik heb de Summit besteld de eerste week dat een proefrit mogelijk was, toen stond hij al in Zeebrugge. Dus waarschijnlijk inderdaad de eerste leveringen. Via kenteken.tv zag ik dat er nu iets meer dan 30 op kenteken staan, waaronder natuurlijk ook alle demo en showroom auto's. Zelf heb ik hem ook nog niet in het wild gezien.

Vind ik zelf ook wel leuk, Smart is niet echt een volume merk, dus hij zal wel een beetje bijzonder blijven.

Cruisecontrol werkt inderdaad niet met aanhanger of fietsendrager. Misschien iets dat softwarematig in de toekomst opgelost kan worden, maar of dat ook gebeurt…

Met alleen mobiel op pad zou moeten kunnen. In de App kun je een sleutel aanmaken, officieel is dit nog bèta. Ik heb alleen nog wat problemen met het internet in de auto, ik vermoed dat Smart mijn sim-kaart nog niet geactiveerd heeft. Ik kan de sleutel dus nog niet testen, maar dit is gewoon mogelijk.

Verder krijg je 1 fysieke sleutel bij de aflevering en 1 NFC card. Ik heb zelf tot nu toe alleen de fysieke sleutel gebruikt.
De helft daarvan zij idd demoauto’s vermoed ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9er7hsI-U68WvG-iwXvZWhGVFb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0GLZpj6a5AI7raBzgc4wxrS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de PRO+ besteld in Pulsar Ruby, wordt half november geleverd als het goed is.

signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-08 19:55
Gisteren een proefritje gemaakt in Zwolle met een Summit editie. Kwam de auto tegen omdat ik een EQB wilde bekijken; wist niet eens dat Smart hun gamma zo omgegooid had.
Voor mij is de ruimte op de achterbank het meest doorslaggevend. Ik ben zelf 2 meter en mijn oudste zoon is met 13 jaar ook al 1,80. Dit was voor het eerst dat ik daadwerkelijk comfortabel op een achterbank kon zitten. Dat was me nog nooit overkomen.

Het krankzinnige vermogen is leuk, maar ik vermoed dat het vooral een keuze gaat worden tussen Premium + trekhaak voor de opties of Summit voor het vermogen. Ben ik nog niet over uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibrator

ibrator

ondertitel

BramSd schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:56:
Gisteren een proefritje gemaakt in Zwolle met een Summit editie. Kwam de auto tegen omdat ik een EQB wilde bekijken; wist niet eens dat Smart hun gamma zo omgegooid had.
Voor mij is de ruimte op de achterbank het meest doorslaggevend. Ik ben zelf 2 meter en mijn oudste zoon is met 13 jaar ook al 1,80. Dit was voor het eerst dat ik daadwerkelijk comfortabel op een achterbank kon zitten. Dat was me nog nooit overkomen.

Het krankzinnige vermogen is leuk, maar ik vermoed dat het vooral een keuze gaat worden tussen Premium + trekhaak voor de opties of Summit voor het vermogen. Ben ik nog niet over uit.
Ik rij nu een IONIQ 5, de eigenschappen die voor mij belangrijk waren waardoor ik bij de Smart #5 uitkwam:
  • 1.600 trekgewicht ivm onze caravan en tandemasser aanhanger om brandhout te halen
  • 800 volt technologie waardoor je kan hyper snelladen (IONIQ 5 doet 230kW en dat went snel)
  • Grote accu ivm bereik met name icm caravan. Met de IONIQ red ik max. 200km icm (bruto) 72kW accu, ik hoop op 260km icm de netto 94kW accu van de Smart
  • V2L, geweldig icm onze caravan en daktent, maar ook in het bos tijdens brandhout zagen zodat ik mijn 2.200 Watt houtklover op locatie kan gebruiken
Ik heb bewust voor de achterwielaangedreven versie gekozen ivm lager verbruik/groter bereik. Met 360pk krijg ik de caravan ook wel omhoog. Ben bang dat ik hem kapottrek met 580pk.
In de IONIQ mis ik wel de ruimte achterin omdat ik altijd stations heb gereden, die ruimte heb ik straks weer terug met de Smart.

Ik heb jarenlang VW variant diesels gereden en mijn laatste VW was de Passat GTE variant en ik was altijd VW-fan, maar VW heeft echt de boot gemist mbt snelladen (nog steeds geen 800volt) en het beperkte trekgewicht van hun EV's (max 1.000 tot 1.100kg...).

signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 15:38
ibrator schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Ik rij nu een IONIQ 5, de eigenschappen die voor mij belangrijk waren waardoor ik bij de Smart #5 uitkwam:
  • 1.600 trekgewicht ivm onze caravan en tandemasser aanhanger om brandhout te halen
  • 800 volt technologie waardoor je kan hyper snelladen (IONIQ 5 doet 230kW en dat went snel)
  • Grote accu ivm bereik met name icm caravan. Met de IONIQ red ik max. 200km icm (bruto) 72kW accu, ik hoop op 260km icm de netto 94kW accu van de Smart
  • V2L, geweldig icm onze caravan en daktent, maar ook in het bos tijdens brandhout zagen zodat ik mijn 2.200 Watt houtklover op locatie kan gebruiken
Ik heb bewust voor de achterwielaangedreven versie gekozen ivm lager verbruik/groter bereik. Met 360pk krijg ik de caravan ook wel omhoog. Ben bang dat ik hem kapottrek met 580pk.
In de IONIQ mis ik wel de ruimte achterin omdat ik altijd stations heb gereden, die ruimte heb ik straks weer terug met de Smart.
De redenen die je noemt zijn exact voor mij de redenen om de Smart #5 in de gaten te houden. Want ja, ik rijd ook Ioniq 5 (2021) met caravan en ja, ik kloof ook brandhout in het bos.

De reden dat ik nog niet over de streep ben, zit hem vooral in het uitschakelen van de rij-hulpsystemen van de Smart #5 met uitgeklapte trekhaak. Die zou ik echt niet willen missen op lange vakantieritten met caravan. Jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
https://www.autoweek.nl/a...n-luxueus-back-to-basics/

Zelf snap ik eigenlijk niet dat ze Smart telkens duur noemen, als je het vergelijkt met andere auto’s in het segment dan krijg je volgens mij juist veel waarde voor je geld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Ze hebben het over de Model Y en de Enyaq in basis trim.
Breng de auto's op hetzelfde niveau qua motor en uitrusting en kijk dan nog eens zou ik zeggen.

Smart heeft wel een achterstand want bij Autoweek kijken ze ook weer terug op de stadsauto tijd. Blijft achtervolgen.
Bij Skoda heeft het een flink lange tijd geduurd voor men niet meer meewarig aangekeken werd met een Skoda.
Hopelijk gaat acceptatie voor Smart wat sneller.
En mijn buurman heeft een Tesla Y van de 1e generatie, een witte. Wat een lelijk ding. Kan ie nog zo energie efficiënt zijn. Ik zou hem nooit overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
@Frie2
Helemaal eens, misschien ook via Autoweek reageren, misschien helpt het 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
Nu ook handleiding video’s voor de Smart #5 op het youtube kanaal van SMART;
https://youtube.com/@smart?si=hWhSOO6k9WOHXTx2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is er al nagedacht over winterbanden / wielenset? Smart geeft niet echt veel opties.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibrator

ibrator

ondertitel

IonniUnique schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:04:
[...]

De redenen die je noemt zijn exact voor mij de redenen om de Smart #5 in de gaten te houden. Want ja, ik rijd ook Ioniq 5 (2021) met caravan en ja, ik kloof ook brandhout in het bos.

De reden dat ik nog niet over de streep ben, zit hem vooral in het uitschakelen van de rij-hulpsystemen van de Smart #5 met uitgeklapte trekhaak. Die zou ik echt niet willen missen op lange vakantieritten met caravan. Jij wel?
Een aantal rijhulpsystemen worden (normaal gesproken) ook uitgeschakeld bij de IONIQ 5 wanneer je een aanhanger aankoppelt. Lane-assist en i-pedal worden in ieder geval uitgeschakeld. Ik zeg tussen haakjes 'normaal gesproken', omdat de IONIQ niet altijd de koppeling met de aanhanger detecteert waardoor deze niet in trailer-mode gaat en de rijhulpsystemen ook niet worden uitgeschakeld (maar goed dit is niet het IONIQ 5 forum).

Terugkomend op je vraag Ik zou lane-assist en i-pedal op zich niet missen bij het rijden met caravan. Lane-assist kan soms wat abrupt reageren en dat kan tricky zijn met een aanhanger. Wanneer ACC zou worden uitgeschakeld dan zou ik dat wel vervelend vinden, maar ik kan mij niet voorstellen dat (A)CC wordt uitgeschakeld of heb jij ergens gevonden dat dat wel zo is?

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Bij de #3 is het zo dat zodra je aansluit op de trekhaakstekker Smart Pilot en ACC niet meer werken.
Alleen de snelheidsbegrenzer kun je dan nog gebruiken wat het gemis een beetje compenseert.

Nog een extra irritatie is dat bij afremmen tot onder een bepaalde snelheid bijvoorbeeld voor een file of stoplicht er een waarschuwing op popt.
"PAS achter is UIT voor aanhangermodus" met afbeelding van de auto met een waarschuwingsdriehoek op de plaats van de trekhaak.
Bij langzaam rijdend en stilstaand verkeer in een file krijg je die melding dus tot vervelens toe elke keer dat je bijna stilstaat. Kun je wegklikken maar blijft terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
@ibrator
Helaas werkt de cruisecontrol niet met een aanhanger of fietsendrager. Dat is wel erg jammer. Wie weet dat dit binnenkort met een software update wordt opgelost…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:58
hallo,

Ik mag binnenkort een vervanger uitzoeken voor mn ID4. En de Smart5 leek me wel wat qua techniek. 22kW AC laden is wat ik nu enorm mis, dat is op vakanties in Italie en Frankrijk erg handig met boodschappen doen.
Maar als ik lees dat de ACC uitgaat als je een fietsendrager gebruikt dan staat me dat wel tegen. Ik ben elk weekend wel op pad met mn MTB en gebruik nu regelmatig de ACC. Als dat niet zou kunnen dan zou ik me daar wel aan irriteren. Jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gemeni
@LastSamurai
Is helaas bij veel Aziatische auto’s het geval. Er zou in Augustus nog een update van software komen, dus wie weet. Ik verwacht alleen niet dat ze dit zo snel oplossen…

Zou zeggen, maak eerst eens een proefritje en kijk of het ongemak hiervan opweegt tegen de voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjib
Je zou dit toch zelf kunnen moeten oplossen. Door je 11 polige stekker iets aan te passen. En vervolgens wat rij hulp systemen handmatig uit te zetten die normaal automatisch uit gaan bij aan koppelen stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-09 20:41
In de reviews over de Smart 5 klaagt men nogal over de biepjes en vooral bij het overtreden van de snelheidslimiet. Deze afzetten kan alleen maar door diep in de menu te gaan bij iedere start. Hoe ervaren jullie dit en hoeveel acties moet je doen om deze af te zetten? Kan je dit niet via een snelkoppeling? Graag jullie ervaring. Ook de navi zou niet onmiddellijk de beste zijn? Voor de rest wel fan van deze Smart 5, maar ik wil me echt niet gaan ergeren iedere keer bij het starten van een wagen. Andere merken zoals Tesla kan je alles met 1 knop uitzetten wat kan biepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:20

admiral866

The King Personality Disorder

Ik ben zeer benieuwd of dat kan dat snel uitzetten, ik ga woensdag een testrit met de #5 doen. Maar erger me nu al aan die waarschuwingen. haha :-)
Een aantal dagen terug een filmpje gezien van, ik dacht, een zeekr 7x of was het de sealion 7, kweenie meer. Maar daar had iemand een paar "assistentie" zekeringen eruit gehaal om die onzin permanent uit te schakelen. Helaas ging daarbij ook sommige andere dingen uit zoals bijv cruise control.

edit: ah dit filmpje.
YouTube: BYD Seal Annoying ADAS Disable

[ Voor 11% gewijzigd door admiral866 op 05-08-2025 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
Carman1971 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:22:
In de reviews over de Smart 5 klaagt men nogal over de biepjes en vooral bij het overtreden van de snelheidslimiet. Deze afzetten kan alleen maar door diep in de menu te gaan bij iedere start. Hoe ervaren jullie dit en hoeveel acties moet je doen om deze af te zetten? Kan je dit niet via een snelkoppeling? Graag jullie ervaring. Ook de navi zou niet onmiddellijk de beste zijn? Voor de rest wel fan van deze Smart 5, maar ik wil me echt niet gaan ergeren iedere keer bij het starten van een wagen. Andere merken zoals Tesla kan je alles met 1 knop uitzetten wat kan biepen.
De waarschuwingen zitten helaas in elke nieuwe auto. Het uitzetten moet nu met een paar klikken, uit mijn hoofd:
Auto > Rijhulp > Assistentie > Snelheidswaarschuwing

Veel andere instellingen kun je achter de favorietenknop op je stuur zetten. Dan worden die met 1 klik geactiveerd. De verkoper gaf aan dat dit voor de vorige update ook bij Smart kon, dus hij hoopt dat de snelheidswaarschuwing er bij de volgende update weer bij komt. Dat zou erg welkom zijn.

Ik vindt de waarschuwingen niet irritanter dan bij andere nieuwe autos. Ik vond het bij BYD bijvoorbeeld irritanter en aanweziger dan bij Smart. Xpeng daarentegen maakt het uitzetten van de meldingen weer wat makkelijker.

Ik zou zelf zeggen, ga echt een proefritje maken. Dit zijn zaken die je wel kunt lezen, maar eigenlijk gewoon moet ervaren.

Voor mijn gevoel is de Smart #5 een auto die qua software voorloopt op de traditionele modellen als Peugeot, Kia, etc., maar met wat minder mogelijkheden dan echte software partijen als Xpeng en Tesla.

Anderzijds vind ik Xpeng en Tesla qua kwaliteit van de afwerkingen weer minder. Duw de Frunk maar eens dicht bij Xpeng of Tesla, dan voel je echt het plaatstaal doorbuigen zo dun. Bij Smart is dat echt meer solide.

Ook heb je een redelijk dealernetwerk in Nederland. Voor mij was de Smart #5 dus een mooi compromis tussen de voordelen van de meer traditionele partijen en de nieuwere merken...

Doen de traditionele merken ook dingen beter? Zeker. Ik heb veel auto's proefgereden, maar ik vond zaken als cruisecontrol bij Kia bijvoorbeeld net wat stabieler werken dan bij Xpeng / BYD / Smart. Dit zal deels gewenning zijn, maar ook deels dat aantallen gewoon zorgen voor meer focus op een land/markt.

Als laatste ben ik tot nu toe nog nooit een Smart #5 tegengekomen, dat zal het komende jaar nog wel veranderen, maar het zal geen echt volume model worden. Dus je rijdt wel wat unieks. Met mijn Kia Niro reed ik soms met 3 op een rij op de snelweg 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

ik had eerst nooit van de smart #5 gehoord tot ik iemand ander z'n post las in een ander elektrisch auto topic. Toch maar eens gaan kijken dan. En inderdaad het idee van het "mooie compromis" stond mij ook erg aan.
En ik vond de summit er wel tof uit zien. Alleen jammer dat daar mogelijk de audio wat tegenvalt.

Deze week ga ik 5 auto's testen
smart #5 summit
kia ev6
zeekr 7x
VW ID.7
byd sealion 7

En daarna direct door op vakantie naar Duitsland en Frankrijk met de Polestar 2 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-09 20:41
admiral866 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:06:
ik had eerst nooit van de smart #5 gehoord tot ik iemand ander z'n post las in een ander elektrisch auto topic. Toch maar eens gaan kijken dan. En inderdaad het idee van het "mooie compromis" stond mij ook erg aan.
En ik vond de summit er wel tof uit zien. Alleen jammer dat daar mogelijk de audio wat tegenvalt.

smart #5 summit
kia ev6
zeekr 7x
VW ID.7
byd sealion 7

En daarna direct door op vakantie naar Duitsland en Frankrijk met de Polestar 2 :-)
Geen polestar 4 in de testlijst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

Carman1971 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Geen polestar 4 in de testlijst ?
eigenlijk komt die mij net wat te duur uit. En ik heb onthouden dat ik wat reviews heb gezien die over bepaalde dingen niet zo te spreken waren, ik weet niet meer precies wat om eerlijk te zijn. Beetje dom eigenlijk ja :P, maar ik heb niet al te veel tijd meer voordat ik op vakantie ga en wil nog wat dingen testen en lezen, dat kost ook allemaal tijd.

De bedoeling is rond de 60k uit te komen.
Misschien is een pre-owned P4 nog een optie.

over prijzen gesproken.. Ik bedacht laatst dat het nog best eens zou kunnen dat er nog flinke kortingen gaan komen voor elektrische auto's voor het eind van het jaar. Na dit jaar gaat de bijtelling natuurlijk weer fors omhoog voor elektrische auto's. En dan wil men er liever nu nog van af denk ik?

[ Voor 10% gewijzigd door admiral866 op 05-08-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
admiral866 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:57:
[...]

eigenlijk komt die mij net wat te duur uit. En ik heb onthouden dat ik wat reviews heb gezien die over bepaalde dingen niet zo te spreken waren, ik weet niet meer precies wat om eerlijk te zijn. Beetje dom eigenlijk ja :P, maar ik heb niet al te veel tijd meer voordat ik op vakantie ga en wil nog wat dingen testen en lezen, dat kost ook allemaal tijd.

De bedoeling is rond de 60k uit te komen.
Misschien is een pre-owned P4 nog een optie.

over prijzen gesproken.. Ik bedacht laatst dat het nog best eens zou kunnen dat er nog flinke kortingen gaan komen voor elektrische auto's voor het eind van het jaar. Na dit jaar gaat de bijtelling natuurlijk weer fors omhoog voor elektrische auto's. En dan wil men er liever nu nog van af denk ik?
Denk je dan niet dat ze in Jan '26 de dealer meer van hun voorraad af willen dan in '25? Want dan betalen ze daar echt voor. Iedereen heeft dan al gekocht.

Ik denk dat sowieso de (smart) kortingen nog wel een tijdje blijven.

YouTube: | Wer billig kauft...? | LADEBATTLE Porsche Taycan vs. Smart #5

Hier nog een goede vergelijkingsvideo van de smart 5 die ook een chaeging rapid gate heeft na meerdere keren de accu te hebben leeg getrokken.

Desondanks, met rapid gate, dat de smart #5 gemiddeld alsnog 280kw trekt en slechts 3 minuten langer duurt bij 10-80% tijd qua laden op een 400kw lader. Nog steeds sneller dan menig ander EV! ( Op de Taycan in de vergelijking na)

Helemaal niet slecht!

[ Voor 19% gewijzigd door ReseT op 05-08-2025 22:15 ]

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
admiral866 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:57:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat de vraag het einde van het jaar sowieso wel hoog zal zijn, omdat iedereen zijn auto nog geleverd wil hebben met de oude bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:58
In een ander forum (Kia EV6) las ik dat ze hetzelfde probleem hebben met uitschakelen van de hulpsystemen als er een stekker bij de trekhaak is aangesloten.
Daar heeft iemand een oplossing door met relais het vermogen niet van de stuurdraden af te nemen maar van de continu 12V, kennelijk meten de Kia's en Hyundai's alleen vermogen op de stuurlijnen voor de verlichting en niet op de continue 12V.

Ik weet niet of dit voor jullie auto's kan werken, maar misschien wel:

https://www.ioniqforum.com/posts/636950/

Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:33
admiral866 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:06:

smart #5 summit
kia ev6
zeekr 7x
VW ID.7
byd sealion 7

Geen Xpeng G6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

toevallig was dat eigenlijk de eerste waar ik naar ging kijken. er kwamen natuurlijk al steeds meer bij het lijstje. en de g6 is op een gegeven moment afgevallen omdat ik het idee heb dat die kwalitatief wat minder in elkaar zit en sommige dingen vind ik wat minder mooi. Of het echt zo is of die minder goed goed in elkaar zit of wat minder luxe uitstraalt van binnen kan ik niet echt hard zeggen, want dat is meer gebaseerd op video reviews.
Bij de #5 had ik gelijk wel het idee van hey dit is een beetje best of both worlds; mercedes afwerking en Chinese tech. Nog genoeg te klagen natuurlijk over de Chinese tech, maar ze maken wel grote stappen en liggen voor mijn gevoel best voor in die ontwikkeling.
Kan me alleen wel goed voorstellen dat de looks van #5 niet voor iedereen zijn, maar de mat groenige kleur van de summit vind ik em goed staan.

Gister een proefrit gemaakt dus en ik was niet van plan er een lange review van te maken, maar ben er zeer te spreken over! Wat een ruimte zeg, heerlijk. Nouja de meeste dingen kun je verder wel op internet vinden, maar de kleur in het echt zien heeft mijn twijfels wel weggenomen wat dat betreft. Het andere puntje waarom ik nog een brabus of premium zou willen zou het geluidssysteem zijn en heel mss de stoelverntilatie.
Nou ben ik niet zo'n audiofiel dus ik vond de standaard al prima klinken. De stoel ventilatie is voor mij meer een nice to have. Ooit een volvo c30 gehad met lederen bekleding en man die stoelen kunnen heet worden in de zomer zeg als ie een paar uur in de zon geparkeerd was. Dan is de ventilatie wel een uitkomst, maarja.. zo heel vaak komt dat niet echt voor. Toch zou ik waarschijnlijk liever stoffen bekleding hebben in de #5, maargoed..

Verder, tja de waarschuwings systemen. Dat is wel irritant zeg; ik heb ze niet ervaren want de medewerker loodste me erdoorheen om ze allemaal uit te zetten. Uiteindelijk zal dat wel automatisme worden en er is een favorieten button op het stuur waarmee het wat sneller kan.
Hij zij dat hij denk/hoopt dat de favorieten dusdanig opgezet worden dat het 1 simpele handeling zal worden. Maar ik kon wel merken dat de verkoper het een donders irritante feature vind en wss maakt het verkopen van een auto er niet makkelijker op daarmee :p

Ohja, komende van een Polestar 2, vond ik dit nog wel fijn: De Smart pilot assistant (ofzo) had ik op een gegeven aanstaan. Dus dat ie soort van vanzelf rijdt. Maar bij de P2 moet je dan na 10-15 seconden ofzo even het aan het stuur wiebelen om aan te geven dat je er nog bent. Maar bij de #5 kan je gewoon je hand onderop het stuur laten rusten en komt er geen melding dat je het stuur moet vasthouden ofzo.

Morgen een proefrit gepland voor de zeekr 7x en een Kia ev6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
@admiral866 mooie lijst, ben erg benieuwd naar je verdere ervaringen. Mijn iX3 verloopt in December, laatst proefgereden in een ID7. Die viel tegen, voelde niet echt premium. Volgende week proefrit in een Zeekr 7x en een Smart #5 zal de resultaten hier posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:10

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Heb verleden week ook een proefrit gemaakt in de #5 summit edition. De auto was me nog niet echt opgevallen tot dat ik op Autoweek de rubriek ‘Back to basics’ las. Daarin werd de instap versie besproken. Niet wat ik zocht maarrrrrr toen ik verder ging zoeken toch wel verbaasd door de bizarre specs en redelijke prijs (nu 49k) van de Pro+ (en de versies daarboven).
Forse uitrusting, ruimte, actieradius maar vooral de gigantische dc laadsnelheid (400 kw) zijn top. Trouwens 22 kw ac laden kom je ook niet veel tegen.👍
Rijden beviel me erg goed. Robuuste auto met premium gevoel. Nadelen: scherm in het midden spiegelt enorm (en veel vette vingers) en heul veul piepjes.
Maar actieradius icm hoge dc laadsnelheid zijn voor mijn regelmatige ritten naar Spanje wel heel aantrekkelijk. Voorlopig de koop nog uitgesteld omdat mijn huidige auto nog even mee moet.
De #5 staat op de shortlist. Ook om eventueel te kopen, met deze specs is de auto over 5 jaar nog steeds actueel. Auto’s die nu worden aangeboden met dc laadsnelheden tot 150 kw zijn over 5 jaar links en rechts ingehaald en daardoor tegen die tijd minder waard nmm.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

inderdaad dat scherm is wel matig met weerspiegeling en de vinger afdrukken.
ben benieuwd of daar een soort van protecter film overheen te plakken is?

De ID.7 ga ik zaterdag rijden, ben benieuwd. Ik wil dan wss wel eentje met het DCC chassis, maar helaas was die niet voor de test beschikbaar.
Ben alleen bang dat ik em wel erg groot ga vinden, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
admiral866 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:55:
Morgen een proefrit gepland voor de zeekr 7x
Vandaag werd ik ingehaald door een Zeekr 7x.
Mooie en imposante auto. Vooral een heel 'glad' uiterlijk.
Stilistisch totaal geen vergelijkbare auto met de #5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

De EV6 gaat em niet worden. Vandaag in een GT-line gereden.
Vind dat je veel te dicht op de A stijlen zit omdat die zo heel schuin zijn. Daardoor ziet ie er wel tof uit, maar heeft zeker nadelen. Verder vond ik het interieur minder prettig/luxe aanvullen dan de Smart.
Er zit ook een kleiner scherm in en ik vind wat meer overzicht wel lekker voor navigeren.

Het sturen en rijgedrag vond ik denk ik wel wat fijner. Maar ik wil over 2 weken de smart nog een keertje testen.

De Zeekr 7x heeft voor mij nu de meeste voorkeur.
Bij de Zeekr kon je erg simpel de rijhulp systemen uitzetten; een keer van boven naar beneden swipen en dan drie knoppen drukken; niets geen menuutjes door. En ik begreep dat die buttons ook nog als snelkoppeling op het start scherm te zetten zijn. Maar dat kon ik ook verkeerd begrepen hebben.
Ik heb de meest basic versie gereden (core). Als het de 7x wordt dan ga ik voor de LR met hud en audio upgrade +nappa stoelen upgrade en misschien een trekhaak hoewel ik die mss ook achteraf laat doen. De zeekr voelde fijn aan met de reactie op het stroom pedaal. De smart vond ik wat zenuwachtig. Maar mogelijk had ik em niet juist ingesteld, daarom ook nog een keer een extra test gewenst voor de #5. De stoelen gaven wat meer ondersteuning, bij de smart miste ik een beetje de zijdelingse steun. En de zitting kan bij de 7x wat verlengd worden (elektrisch, dus in een profiel). Vind ik ook altijd wel fijn.

Ohja, het glazen dak bij de 7x werd als weinig warmte / zon werend ervaren (bij de huidige Polestar 2 heb ik daar nooit iets over gehoord). Hopelijk de #5 daar ook nog eens op testen als het zonnig weer is.

Morgen de VW Id.7 en de BYD Sealion 7. Dan 2 weken vakantie en dan nog een keer de smart #5. En misschien toch nog de Polestar 4.

[ Voor 7% gewijzigd door admiral866 op 08-08-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
admiral866 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:05:

Ohja, het glazen dak bij de 7x werd als weinig warmte / zon werend ervaren (bij de huidige Polestar 2 heb ik daar nooit iets over gehoord). Hopelijk de #5 daar ook nog eens op testen als het zonnig weer is.

Morgen de VW Id.7 en de BYD Sealion 7. Dan 2 weken vakantie en dan nog een keer de smart #5. En misschien toch nog de Polestar 4.
Bij Smart kun je in ieder geval het glazen dak afdekken met het elektrische zonnescherm (of hoe noem je dat).

Heb zelf de Zeekr niet gereden, maar vond hen erg slecht bereikbaar. Proefrit aanvragen heb ik ooit gedaan, maar niks meer van gehoord. Als je dan geen service centrum in de buurt hebt is het wel erg vervelend om daar helemaal naartoe te moeten rijden voor onderhoud.

Ook las ik in het Zeekr topic wel veel isues met het alarm dat snachts spontaan af gaat.

Verder ook een mooie auto, zelf niet gereden, maar vind hem ook een beetje hyped. Hoe vond je zelf het interieur? Qua techniek is het hetzelfde platform als waarop de Smart #5 gebouwd is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steady
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-09 09:08
Iemand enig idee hoe het zit met de levertijden? Ben benieuwd wat de kans is als ik een #5 premium bestel in de komende weken of die dan dit jaar op kenteken staat. Zonder de korting op de bijtelling moet ik helaas dit pareltje overslaan.

Just Enter Markets, Overcome Every Dump, Enjoy Rewards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
Steady schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:43:
Iemand enig idee hoe het zit met de levertijden? Ben benieuwd wat de kans is als ik een #5 premium bestel in de komende weken of die dan dit jaar op kenteken staat. Zonder de korting op de bijtelling moet ik helaas dit pareltje overslaan.
Voor zekerheid moet je bij de dealer zijn, maar bij de configurator staat 16-22 weken.

Maar ik heb zelf het gevoel dat er nog wel een boot met Premiums onderweg is waarvan alles nog niet verkocht is. Als je deze maand een keuze maakt lijkt me dit jaar op kenteken wel haalbaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
BYD heeft nauwelijks regeneratie en al helemaal geen 1 pedal drive...dat zou mij tegenhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

Ferry34 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:59:
BYD heeft nauwelijks regeneratie en al helemaal geen 1 pedal drive...dat zou mij tegenhouden
Even een korte reactie, ben op vakantie, maar dit vond ik ook een zwaar nadeel ja. Zeker komend van de P2. Nog even naar geïnformeerd, maar er was geen info over of dit aangepast gast worden.
De hud was lekker scherp viel me op. De hulp systemen waren simpel uit te zetten.

De vw Id7 beviel verder prima. Laat weinig steekjes vallen, maar mist net wat wow factor die ik wel bij de zeekr en de smart ervaarde. Ook het plastic dashboard, het horizontale deel onder de voorruit, vond ik een misser. Of iig zo heb ik het onthouden. De hud vond ik niet zo van goede kwaliteit. De stoel massage was wel nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@admiral866 hoe ervaarde je het one pedal drive dan bij de Smart #5? Komende van een iX3, vond ik bij de Id7 het vrij irritant dat hij niet echt stopte. Ook vond ik de mate van regeneratie erg laag. De iX3 'remt' echt serieus af en hier hoef je niet bij te remmen.

Gisteren even kort langs de dealer geweest, vond de materialen van de #5 wel redelijk premium aanvoelen. Kofferruimte lijkt niet veel groter op het gezicht tov de iX3, dat is wel een nadeel. Binnenruimte voelt groter dan de iX3. Vrijdag de proefrit, dan maar eens kijken hoe hij in het echt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

Dat is een reden dat ik de #5 nog een keertje wil testen. Ik heb idd het liefst dat de auto helemaal tot stilstand komt met opd.

Volgens mij vond ik de one-pedal bij de Id7 wel ok. Maar mss heb ik dat niet helemaal goed onthouden omdat ik toch al dacht dat t em niet ging worden.

Ik denk dat de kofferruimte van de #5 het vooral moet hebben van de hoogte. En dan de vlakke bodem eruit.

[ Voor 16% gewijzigd door admiral866 op 13-08-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
admiral866 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:06:
Dat is een reden dat ik de #5 nog een keertje wil testen. Ik heb idd het liefst dat de auto helemaal tot stilstand komt met opd.
Bij de #5 moet je de optie S Pedal aanzetten om helemaal tot stilstand te komen. Dan heb je echt one-pedal drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

Ok. Klinkt goed. Denk dat ik er gewoon niet al te veel op gelet had en het voor granted nam. Maar na wat meer testen besefte ik me dat het ook heel anders kan. Ik denk dat het dan mss ook nog van levertijd kan afhangen of het een #5 of zeekr 7x wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:10

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Tijdens mijn proefrit S-pedal geactiveerd. Werkt prima, auto kwam mooi geleidelijk tot stilstand. Was ook goed met het stroompedaal te doseren.

Kia e-soul 64 kw

• miani
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-09 14:30
Als ik zo het forum lees over de smart #3 dan lees ik veel klachten over de dramatisch werkende software en rijhulpsystemen. Gebruikt de 5# ook deze software en in hoeverre werken de software en rijhulpsystemen hier?

• Gemeni
@admiral866
In de Smart #5 WhatsApp groep zit ook een verkoper. Hij gaf aan dat als je in augustus besteld, levering dit jaar nog zeker mogelijk is. Vanaf september kan het spannend worden en afhangen van type/kleur/etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steady
Gemeni schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:42:
@admiral866
In de Smart #5 WhatsApp groep zit ook een verkoper. Hij gaf aan dat als je in augustus besteld, levering dit jaar nog zeker mogelijk is. Vanaf september kan het spannend worden en afhangen van type/kleur/etc.
Heb vandaag een dealer gesproken. Hij gaf aan dat Nederland vanwege de bijtelling in 2025 voorrang krijgt op de eerstvolgende levering. Als je deze maand gaat bestellen, dan komt die nog in 2025 op kenteken, mits er geen zeeschip zal zinken of iets dergelijks. Heb er vertrouwen in _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotreke
Klopt het dat je de achterklep kunt openen met een voetbeweging onder de bumper? Ik vraag het specifiek omdat de Zeekrs en de Xpeng G6 het niet hebben en ik het toch wel handig vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frie2
Pro, Pro+ en Pulse niet, Premium, Summit en Brabus wel volgens Smart.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeeedeee
Net terug van de proefrit met de #5 bij Hedin in Amersfoort. Komende van een BMW iX3 was ik erg benieuwd naar het afwerkniveau en de rijervaring. Ik heb dit heel positief ervaren en het is dan ook zeker een kandidaat voor de volgende auto.
  • Ik heb tegelijk S-pedal aangezet, op de parkeerplaats werkte dit nog niet goed, maar gelukkig na wat harder gereden te hebben gaat deze netjes tot stoppen. De mate van regeneratie is hoog, vergelijkbaar met de iX3 en hij komt netjes tot stilstand. Top; erg tevreden mee
  • Het rijden met lane assist is even wennen, t.o.v. de iX3 geeft hij niet aan of hij de lijnen volgt, maar hij doet het wel. Kwestie van wennen, en ik vond dat hij netjes tussen de lijnen bleef. Op de spitsstrook ging hij wel erg ver naar rechts, dus daar heb ik maar even handmatig gestuurd.
  • Vermogen! Ik reed de Summit, nou die is echt al bloedjesnel. Niet nodig om voor de brabus te gaan
  • Ruimte: in de auto zelf significant veel ruimte, kan echt heel ruim achter mezelf zitten. Meer ruimte dan de iX3.
  • Kofferbakruimte: wat smaller (100 cm) itt 110cm bij de iX3. Als je het luik eruit haalt is de inhoud wel redelijk te vergelijken. En dan ook nog wat ruimte in de frunk. Prima
Verder een heleboel instellingen, maar deze in het uur niet allemaal kunnen uitproberen. Wel grappig dat je de stoelen b.v. ook via het scherm kan controleren. Al met al een kanshebber, morgen de Zeekr 7X rijden, hele andere auto, ben benieuwd. Tot afsluiting een foto van de laadsessie die ik even had opgestart om te testen of hij ook echt thuis snel op kan laden... Ja dus 20 kW... daar kan ik wel aan wennen... Als ik in huis geen grote verbruiker aanhad, was hij vast al naar 22 kW gegaan >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOFRxj-i1LPvr4mGYQyGFiFHM-0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v4qJTq0EDgTIFLdopfue73ZQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11
jeeedeee schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:46:
Net terug van de proefrit met de #5 bij Hedin in Amersfoort. Komende van een BMW iX3 was ik erg benieuwd naar het afwerkniveau en de rijervaring. Ik heb dit heel positief ervaren en het is dan ook zeker een kandidaat voor de volgende auto.
  • Ik heb tegelijk S-pedal aangezet, op de parkeerplaats werkte dit nog niet goed, maar gelukkig na wat harder gereden te hebben gaat deze netjes tot stoppen. De mate van regeneratie is hoog, vergelijkbaar met de iX3 en hij komt netjes tot stilstand. Top; erg tevreden mee
  • Het rijden met lane assist is even wennen, t.o.v. de iX3 geeft hij niet aan of hij de lijnen volgt, maar hij doet het wel. Kwestie van wennen, en ik vond dat hij netjes tussen de lijnen bleef. Op de spitsstrook ging hij wel erg ver naar rechts, dus daar heb ik maar even handmatig gestuurd.
  • Vermogen! Ik reed de Summit, nou die is echt al bloedjesnel. Niet nodig om voor de brabus te gaan
  • Ruimte: in de auto zelf significant veel ruimte, kan echt heel ruim achter mezelf zitten. Meer ruimte dan de iX3.
  • Kofferbakruimte: wat smaller (100 cm) itt 110cm bij de iX3. Als je het luik eruit haalt is de inhoud wel redelijk te vergelijken. En dan ook nog wat ruimte in de frunk. Prima
Verder een heleboel instellingen, maar deze in het uur niet allemaal kunnen uitproberen. Wel grappig dat je de stoelen b.v. ook via het scherm kan controleren. Al met al een kanshebber, morgen de Zeekr 7X rijden, hele andere auto, ben benieuwd. Tot afsluiting een foto van de laadsessie die ik even had opgestart om te testen of hij ook echt thuis snel op kan laden... Ja dus 20 kW... daar kan ik wel aan wennen... Als ik in huis geen grote verbruiker aanhad, was hij vast al naar 22 kW gegaan >:)

[Afbeelding]
Ben zeer benieuwd naar de Zeekr 7x ervaring, deze lijkt een grotere kofferruimte te hebben, en interieur vond ik minder druk/strakker. Vandaag in de G9 Xpeng gereden, die vond ik zelf wat directer rijden dan de 7x, en ook vermogen genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

Ohja, leuk dat ie 22kw AC kan. Niet eens aan gedacht. Moet de lader thuis eens nakijken of ie dat kan. Is 5 jaar geleden geïnstalleerd, dus dat betwijfel ik.
Zeer benieuwd naar je zeekr 7x ervaring! Ga je de long range/core of de privilege testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
@jeeedeee
Ook een Zappy laadpaal zo te zien? In de praktijk gebruik ik alleen de eco modus om al het zonne energie overschot op te vangen, maar gaaf dat hij ook zo snel kan…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steady
Wij hebben de Smart #5 Premium besteld! Reed goed, super interieur, leuke features zoals de camping mode en het is een keer wat anders dan wat de massa kiest. De Premium heeft vrijwel alle opties, warmtepomp, grote accu en met 1 motor ipv 2 dus ook meer range.

Ook de Zeekr 7X Privilege en heel wat andere auto's gereden, maar die zijn het helaas niet geworden vanwege het prijsverschil. Ter info de Smart #5 is gebouwd op hetzelfde soort platform in China in een fabriek van Geely ;)

Vonden de prijs/kwaliteit verhouding (en de bijtelling) van de Smart #5 het beste. De 7X Privilege met luchtvering, massagestoelen is wel echt een niveautje hoger. Nadeel van de 7X vond ik de audio, de "AI-tuning" zuigt en mensen op fora raden die setting ook af en raden aan het zelf in te stellen. Daarnaast (misschien vanwege demo) vond ik het bloedirritant in de Zeekr dat de rijhulpsystemen uitgeschakeld worden totdat je de auto herstart als je te vaak niet op de weg let...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
Na gisteren ook proefgereden te hebben in de Zeekr7X Long Range kan ik deze goed vergelijken met de Smart #5 Summit Edition.

- De Zeekr7X lijkt wat hoger en ruimer dan de #5
- Qua rijden vind ik de Smart prettiger, deze is directer dan de Zeekr. De Zeekr is net als de Xpeng G9 welke ik heb gereden meer een “comfort” auto. Ik hou ook niet van Franse merken die over de weg zweven…
- De lane assistant werkte goed bij de Zeekr, echter de minimale afstand tov van de voorganger is te groot, als je dit gat even dichtrijd, gaat hij vervolgens keihard op de rem. Vond dit erg oncomfortabel, wellicht went dit wel
- Kofferbakruimte lijkt bij de Zeekr wat breder en groter dan bij de #5. Maar de #5 is ook wel groot genoeg.
- Qua vermogen zou de Zeekr sneller moeten zijn dan mijn IX3, maar zo voelt het niet. Komt denk ik ook door het zweverig rijgedrag.
- Zeekr 7X vloer achter is net niet helemaal vlak. Weet zo niet of dat bij de #5 wel helemaal vlak was
- Opladen ging ook prima op 21 kW thuis :)

Ik kan mij indenken dat een Zeekr 7X Privelege met luchtvering op sport iets directer is, maar dat is wel een ander prijsniveau. Al met al, staat de Smart #5 nu nog op mijn eerste plaats. Wel benieuwd of ik ergens een proefrit in een Premium kan maken. En of die dan ook snel genoeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Hoe kan je 22kw thuis laden?
Dat kost €1.000 extra per jaar toch?

[ Voor 41% gewijzigd door Ferry34 op 17-08-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Ferry34 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:54:
Hoe kan je 22kw thuis laden?
Dat kost €1.000 extra per jaar toch?
Als je gewoon een 3 fase aansluiting hebt zoals bij veel nieuwbouw standaard is niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
3 fase is geen probleem maar overal lees ik €1.000 per jaar duurder netbeheerder kosten

Om een auto met 3-fasenlader met een maximaal laadvermogen van 22 kW op maximale snelheid te kunnen laden is een meterkastaansluiting van ten minste 3x35A nodig, in plaats van 3 x 25A. Dit is vrijwel nooit standaard aanwezig in je meterkast en moet dus aangelegd worden. De kosten om je aansluitwaarde aan te passen verschillen per netbeheerder, reken op eenmalig ongeveer 250 tot 300 euro. Daar bovenop komt nog wel de vastrechtverhoging van een kleine 1.000 euro per jaar. Oftewel, een dure investering om 2 x zo snel op te laden. Dus denk er goed over na of je echt een upgrade van 11 kW naar 22 kW nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
@Ferry34
Je hebt gelijk, met normale 3 fase ga je het niet halen. Hier ook thuis nog nooit getest met 22 kwh laden, in de praktijk thuis ook niet nodig.

Wel is het weer fijn dat het onderweg kan, hier bijvoorbeeld bij vakantiepark weer volgeladen in 3 uurtjes tijd bij een normale 22kwh laadpaal. Bij langer dan 4 uur geldt er een blokkeringstarief, dus dan extra fijn dat hij weer snel vol is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@Ferry34 zonder zonnepanelen heb je gelijk en kan je max zo’n 17 kW laden als je geen andere verbruikers hebt. Hier heb ik 66 panelen liggen die op hun max ongeveer 15-17 kW piekvermogen 8) doen op een zonnige dag. Aangezien dit straks energie is vaak bijna niks oplevert(of zelfs geld kost) bij een dynamisch contract vind ik het wel een geruststellende gedachte dat ik dit in een auto kan pompen.

Afijn, terug on topic, iemand ervaringen met een pro+ of premium editie? Heeft het Sennheiser systeem van de premium bv veel beter geluid dan het standaard geluid? En is het verschil in vermogen voor iemand een keuze geweest om voor de summit te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steady
jeeedeee schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:20:
@Ferry34 zonder zonnepanelen heb je gelijk en kan je max zo’n 17 kW laden als je geen andere verbruikers hebt. Hier heb ik 66 panelen liggen die op hun max ongeveer 15-17 kW piekvermogen 8) doen op een zonnige dag. Aangezien dit straks energie is vaak bijna niks oplevert(of zelfs geld kost) bij een dynamisch contract vind ik het wel een geruststellende gedachte dat ik dit in een auto kan pompen.

Afijn, terug on topic, iemand ervaringen met een pro+ of premium editie? Heeft het Sennheiser systeem van de premium bv veel beter geluid dan het standaard geluid? En is het verschil in vermogen voor iemand een keuze geweest om voor de summit te gaan.
Ik heb de Summit proefgereden die geen Sennheiser heeft. Daarna de Brabus met de Sennheiser. Het geluid was een wereld van verschil. De Premium heeft zat vermogen (6,7s). Dat kleine verschil wat je met de 4WD auto's krijgt is leuk bij het stoplicht, maar that's it.

Persoonlijk vind ik de Summit maar een rare positie hebben in de lijst van modellen. Hij mist wat belangrijke opties t.o.v. de Premium. Als je alle opties wil en ook het extra vermogen, kies je voor de Brabus. De Premium krijg je wel alle opties behalve het vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miani
Steady schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:00:
[...]

Ik heb de Summit proefgereden die geen Sennheiser heeft. Daarna de Brabus met de Sennheiser. Het geluid was een wereld van verschil. De Premium heeft zat vermogen (6,7s). Dat kleine verschil wat je met de 4WD auto's krijgt is leuk bij het stoplicht, maar that's it.

Persoonlijk vind ik de Summit maar een rare positie hebben in de lijst van modellen. Hij mist wat belangrijke opties t.o.v. de Premium. Als je alle opties wil en ook het extra vermogen, kies je voor de Brabus. De Premium krijg je wel alle opties behalve het vermogen.
Ik heb beiden proefgereden en vond juist de Brabus een rare positie hebben. Niet qua opties uiteraard maar het is zo'n kitscherige auto (uiteraard is dat volledig subjectief) dat hij heel druk afsteekt tegenover de andere uitvoeringen die veel cleaner zijn. Het is maar hoe je er naar kijkt denk ik. Ben het wel met je eens dat het verwarrend is welke opties op welke uitvoering zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
Steady schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:00:
[...]

Ik snap wel wat je bedoeld, maar in mijn geval wilde ik sowieso een trekhaak, die kost los 2.200. Daarmee werd het verschil met de Pro+ erg klein. Voor een klein beetje extra heb je dan warmtepomp, HUD, AWD, tweede scherm en nog wat extra opties.

De kleuren moeten je liggen, maar ik vond het olijfkleurige uiterlijk in de praktijk wel erg mooi en het bruine leder van de premium wat minder.

De Summit is trouwens tijdelijk, het is vooral een voordeel dat ze 1 type zonder opties en kleuren kunnen produceren om bij introductie snel uit te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Bij de premium zie ik 3 kleuren, afhankelijk van de exterieur kleur. Mis ik iets?

Zit zelf erg te twijfelen tussen 7x long range en #5 premium. Zaken zoals verbruik, kom ik niet echt verder nu er nog geen verbruiks review zijn met een RWD #5. Wil daarnaast ook graag op wintersport zonder dakkoffer met snowboards. Iemand enig idee of dat past? Wil niet met een dakkoffer rijden, zeker niet bij de #5 ivm extra verbruik.

Wat zijn eigenlijk de garantieperiodes bij smart? Ook 10 jaar zoals bij Zeekr?

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@ReseT volgens mij zijn de garantie periodes standaard 2 jaar bij de Smart, maar bij Zeekr moet je volgens mij ook extra bijbetalen voor langere garantie toch? Ik snap niet zo goed dat je met deze laadtijden je zorgen maakt over wat extra verbruik, rij je nu ook al elektrisch? Anders is wellicht een trekhaakkoffer een idee, ik heb Towbox met skidrager en de snowboards gaan in de zak op de drager, nihil extra verbruik en mooi wat extra ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Garantie bij Smart is 2+1, dus 3 jaar. Vond ik inderdaad weinig en een nadeel, misschien dat je in de toekomst wel extra garantie kunt bijkopen…

Bij Zeekr moet je volgens mij ook garantie bijkopen? Wel de vraag wat ze dan bijvoorbeeld doen met vervangend vervoer als de auto wel een paar dagen bij de garage staat (en deze niet dichtbij is)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Verbruik zijn ook gewoon kosten. Rij al een tijdje prive electrisch. Maar wil graag een goede inschatting maken. Daarnaast had ik zelf de eis voor een volgende auto 130kmh voor 2,5 a 3uren rijden. Met de inschatting van 28kWh/100 in de winter met winterbanden zou ik 70kWh nodig hebben. Dat betekent ik van 80% naar 5% zou kunnen rijden. Dus je hebt gelijk, hoef niet zo aan het verbruik te denken.

Laden is nog wel een ding. 400kWh palen zijn nog niet gebruikelijk. De ~15min is dan nog niet altijd haalbaar.

Zeekr garantie is 5 jaar. Als je laat onderhouden bij geauthoriseerde dealer is dat zelfs 10 jaar. Zeker een voordeel voor de particulier. Met als nadeel een hogere aanschafprijs en dealer netwerk (Wel ruimere achterbak bij de 7X long range).

Trekhaakkoffer is inderdaad een goed idee. Niet aan gedacht.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miani
ReseT schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:53:
Verbruik zijn ook gewoon kosten. Rij al een tijdje prive electrisch. Maar wil graag een goede inschatting maken. Daarnaast had ik zelf de eis voor een volgende auto 130kmh voor 2,5 a 3uren rijden. Met de inschatting van 28kWh/100 in de winter met winterbanden zou ik 70kWh nodig hebben. Dat betekent ik van 80% naar 5% zou kunnen rijden. Dus je hebt gelijk, hoef niet zo aan het verbruik te denken.

Laden is nog wel een ding. 400kWh palen zijn nog niet gebruikelijk. De ~15min is dan nog niet altijd haalbaar.

Zeekr garantie is 5 jaar. Als je laat onderhouden bij geauthoriseerde dealer is dat zelfs 10 jaar. Zeker een voordeel voor de particulier. Met als nadeel een hogere aanschafprijs en dealer netwerk (Wel ruimere achterbak bij de 7X long range).

Trekhaakkoffer is inderdaad een goed idee. Niet aan gedacht.
In Australië kost de 7X Privilege €40.300, dat is bizar veel goedkoper dan de €62.990 die wij hier moeten betalen. Ik snap dat dat deels door de importheffingen komt maar de 7X is echt een slechte deal als je het mij vraagt.
Pagina: 1 2 3 Laatste