Midway123 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:52:
[...]
Mijn huis en de installatie zijn zoals (afgesproken!) in het installatieplan. Quatt wijzigt eenzijdig de spelregels, zonder een fallback in te bouwen terug te keren naar het afgesproken plan. Je kan natuurlijk alles met de mantel der liefde bedekken, maar in de basis heb ik 1 afspraak en dat is die dingen installeren en al het huiswerk daarvoor gedaan. Daarnaast: een paar koppelingen in de basisuitrusting is voor een installatiemonteur toch niet raar of teveel gevraagd? Er is lean en er is too lean (skeleton?) in mijn optiek. Geen reden om meteen boos te zijn, maar teleurstelling mag hopelijk toch wel..
Er hoeft niets met de mantel der liefde bedekt te worden. Het ging over het verschil van werken. De installateur met een bus vol of de werkwijze van Quatt. Als je kiest voor een klein bedrijf komt diezelfde installateur of de baas vooraf de situatie bekijken, bespreekt de mogelijkheden met je, geeft een prijs en vervolgens komt ie de zaak installeren en gaat niet eerder weg, dan dat alles goed werkt.
Van Quatt weten we intussen de werkwijze. Die is ronduit gezegd nogal anders. Dat vergt van jezelf dat je je vooraf erg goed oriënteert. Wat de WP zelf betreft. Waar komt ie, welke risico’s kleven aan die plaats. Wat kun je vooraf zelf doen om er voor te zorgen dat de plaats gereed is, dat je exact bepaalt waar de leidingen langs gaan enz. Voor de installatie van de WP heb ik exact de plaats bepaalt, de plek daarvoor in gereedheid gebracht. In de bijkeuken de onderkasten van de muur gehaald, de wand voorbereid enz, zodat een en ander zonder verassingen aangesloten kon worden.
Wat de Chill betreft ook grondig voorbereid. Heel wat afgemeten. Aanvoer en retour uitgezocht. Gaten in knieschot gemaakt, stopcontact achter knieschot geplaatst.
Je weet dat Quatt toch meer een dozenschuiver is, met een specifiek product, dan een all-round installatiebedrijf. Daar is de prijs ook naar.
Je kunt dit ook als een waarschuwing zien. Weet waar je aan begint.
Ik zie op de foto’s ook veel situaties voorbij komen waarbij ik sterk zou twijfelen of ik daar wel zou laten plaatsen.
Wellicht zit ik anders in de wedstrijd. Begint het bij mij bij de eigen verantwoordelijkheid. Vanaf het moment dat je er aan begint te denken of je iets wilt aanschaffen. Ik heb ook in mijn werk de houding van mensen zien ontstaan, om bij alles wat tegenzit meteen de verantwoordelijkheid bij een ander te leggen. Zelf niet willen nadenken en met de schijnzekerheid van consumentenrecht, rechtsbijstandsverzekeringen, e.d. ondoordacht avonturen aangaan. Met die zogenaamde houding van de kritische consument kun je jezelf wel op de borst slaan, maar bezorg je jezelf mogelijk ook heel veel gezeik.
Wie de risico’s die aan een bedrijf als Quatt kleven niet wil, gaat met de locale installateur in zee. Liefst diegene waar je al jaren zaken mee doet. Is het allemaal nieuw voor je, vraag de buren.
Zo dat moest ik even kwijt.
Dan over dat Quatt eenzijdig de spelregels wijzigt. Klopt het dat dit het in serie aansluiten betreft? Wel, als dit afwijkt van wat je vooraf overeengekomen bent, kun je de overeenkomst opzeggen lijkt mij.
Ik heb nu al een paar keer iets voorbij zien komen over een mail over wat dat in serie plaatsen betreft.
Ik ben wel benieuwd naar de betreffende tekst.
Het hoe en waarom, wat zijn de verschillen (behalve het aansluiten op één of twee buizen) kan ik nog niet beoordelen. Ik meen dat Quatt zelf eerst ook uitging van aansluiten op aan- en uitvoer.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard