• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:58
nee deze klep is bij mij niet aanwezig.

wellicht omdat ik destijds een van de proefkonijnen was bij de installatie van de warmtepomp. Dat deze later pas er bij is gekomen.

Ik zal Quatt even hierover vragen en verzoeken om ook zo'n klep hier te installeren als dat inmiddels de standaard is geworden.

Tot die moet ik handmatig maar even de chill uit zetten als ik ga douchen. en hopelijk gaat ook de buitenunit dan direct uit, iemand hier info over wat voor gedrag daar bij zit? of zit hier een vertraging op?

  • Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22-06 21:00
MaxvN schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:39:
Is het mogelijk om de quick connectors op cv-leidingen aan te sluiten die van de kruipruimte naar de 1e verdieping lopen? Hier zat vroeger wel een radiator maar nu hebben we beneden alleen vloerverwarming. We overwegen namelijk een Quatt chill of een gewone airco aan te schaffen. Quatt warmtepomp hebben we nu bijna 1,5 jaar en bevalt prima. Gasverbruik is van 600 naar 100 gegaan.

Afbeelding van het leidingwerk:

[Afbeelding]
Zou geen probleem moeten zijn.

  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:04
Ik heb inmiddels een paar dagen 2 van de 3 chills in gebruik. Koelen doen ze prima en op zich tevreden. De beide chill draaien in kamers die op Zolder zijn. ( eerste verdieping met ruim hoge nok, apart huis met kelder als begane grond zeg maar)

Nu is de vraag, heeft het voldoende zin om een chill met 2.5 meter leiding op 2.20 hoogte te plaatsen? De hoogslapers van onze meiden beginnen op die hoogte. De chill staan dan nog steeds aan de anders kant van de ruimte.

of is er een andere manier om die lucht beter te laten circuleren?

  • Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22-06 21:00
MirkoH schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:16:
Ik heb inmiddels een paar dagen 2 van de 3 chills in gebruik. Koelen doen ze prima en op zich tevreden.

of is er een andere manier om die lucht beter te laten circuleren?
Misschien een plafond ventilator proberen?

  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:04
Ja wellicht helpt dat iets. Ik zie het plaatsen van de quatt op 2 meter nou ook niet direct zitten nog.

  • Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:29

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

[quote]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OM5xwsk1Euc1dQzMWc_e72Df9Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COKymnYP0ZOEQ51fTIChe6vm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wist niet dat het ook mogelijk was op deze manier aan te sluiten. Ik dacht dat dat altijd onder de aansluiting op de vloer moest worden aangesloten. ik heb nl minder dan de vereiste 12 cm ruimte. Zijn er meer installaties als deze?

[ Voor 24% gewijzigd door Metsubsidie op 22-06-2026 10:14 ]

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |


  • Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
Metsubsidie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:12:
[quote]
[Afbeelding]

Ik wist niet dat het ook mogelijk was op deze manier aan te sluiten. Ik dacht dat dat altijd onder de aansluiting op de vloer moest worden aangesloten. ik heb nl minder dan de vereiste 12 cm ruimte. Zijn er meer installaties als deze?
Ik had dezelfde verbazing (ook eerder geuit op dit forum). Mijn plaatsingsplan is goedgekeurd met voldoende ruimte, maar ik kreeg toch een mail dat ze in serie aangesloten gaan worden. Wellicht nieuwe standaard (makkelijker/sneller)? Bij mij is de radiatorhoogte in elk geval geen reden om voor serieaansluiting te kiezen...of ze sturen de mail over serieaansluiting standaard, dat kan natuurlijk ook ;-)

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
Metsubsidie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:12:
[quote]
[Afbeelding]

Ik wist niet dat het ook mogelijk was op deze manier aan te sluiten. Ik dacht dat dat altijd onder de aansluiting op de vloer moest worden aangesloten. ik heb nl minder dan de vereiste 12 cm ruimte. Zijn er meer installaties als deze?
Ik ben er niet echt fan van.

Je duwt het opgewarmde water door de radiator (lijkt mij), en daarmee geef je een deeltje van de warmte weer af (toegegeven, dat zal niet veel zijn).

Een aanvullend probleem wat ik zie is dat de thermostaatknop eigenlijk niet meer bruikbaar is zolang de chill mogelijk gebruikt wordt, want je wilt absoluut niet dat de flow wordt afgeknepen. Ik zou de knop er zelfs helemaal afhalen, of vervangen door een 'domme' knop.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:04
onlinaius schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Ik ben er niet echt fan van.

Je duwt het opgewarmde water door de radiator (lijkt mij), en daarmee geef je een deeltje van de warmte weer af (toegegeven, dat zal niet veel zijn).

Een aanvullend probleem wat ik zie is dat de thermostaatknop eigenlijk niet meer bruikbaar is zolang de chill mogelijk gebruikt wordt, want je wilt absoluut niet dat de flow wordt afgeknepen. Ik zou de knop er zelfs helemaal afhalen, of vervangen door een 'domme' knop.
Inderdaad. Bij mij was ook voldoende ruimte maar de installateur had alleen maar spullen om ze in serie aan te sluiten. De beste man had zelf nog wat spullen bij zich en die heeft hij gebruikt om ze netjes op aan en afvoer aan te sluiten. Ik ben van mening dat die manier van aansluiten niet handig is maar ook enorm lelijk zelfs.. Daarnaast heb ik al aangegeven dat ik later de radiatoren weg wil halen dus dan is deze oplossing helemaal suf.


andere vraag: waarom is de maximale lengte nu 2.5 meter ? Is dat een eis of mag het ook langer? Als dat zou kunnen dan kan ik ze op de vide plaatsen en is mijn vraagstuk direct opgelost.

  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:09
De eis van 2,5 meter heeft met de maximale slanglengte te maken. Ze bieden 0,5 - 1,5 en 2,5 meter aan.

  • Wl12
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:45
onlinaius schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Ik ben er niet echt fan van.

Je duwt het opgewarmde water door de radiator (lijkt mij), en daarmee geef je een deeltje van de warmte weer af (toegegeven, dat zal niet veel zijn).

Een aanvullend probleem wat ik zie is dat de thermostaatknop eigenlijk niet meer bruikbaar is zolang de chill mogelijk gebruikt wordt, want je wilt absoluut niet dat de flow wordt afgeknepen. Ik zou de knop er zelfs helemaal afhalen, of vervangen door een 'domme' knop.
Inderdaad iets minder fraai, maar ik ga de leiding met de terugslagklep nog wit lakken. Dan valt het minder op.

De radiator wordt overigens niet merkbaar warmer als de Chill aanstaat. De thermostaatkraan moet idd helemaal open staan, maar dat is alleen in de zomermaanden.

  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:04
Magreet1 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:12:
De eis van 2,5 meter heeft met de maximale slanglengte te maken. Ze bieden 0,5 - 1,5 en 2,5 meter aan.
Dat klopt, Dat is wat ze aanbieden inderdaad. Ik vraag me alleen af of langer ook mag of dat ze max 2.5 bieden met een reden

  • Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Ik ben er niet echt fan van.

Je duwt het opgewarmde water door de radiator (lijkt mij), en daarmee geef je een deeltje van de warmte weer af (toegegeven, dat zal niet veel zijn).

Een aanvullend probleem wat ik zie is dat de thermostaatknop eigenlijk niet meer bruikbaar is zolang de chill mogelijk gebruikt wordt, want je wilt absoluut niet dat de flow wordt afgeknepen. Ik zou de knop er zelfs helemaal afhalen, of vervangen door een 'domme' knop.
Hoe moet ik dit zien als je waterzijdig ingeregeld hebt en het voetventiel redelijk ver geknepen, dan knijp ik nu toch ook de flow van de chill? Strikt genomen zou dan het voetventiel ook weer geheel geopend moeten worden om geen restrictor voor de chill te zijn, waardoor ik in de winter een onwenselijke bypass in mijn verwarmingssysteem heb gemaakt. Of gaat die gedachte ergens mank?

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.


  • chrisvoorma
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48
Even een kleine vraag; klopt het dat het water van de cv continu blijft stromen?

Alvast bedankt.

Mvg Voorma


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:23
chrisvoorma schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:36:
Even een kleine vraag; klopt het dat het water van de cv continu blijft stromen?

Alvast bedankt.
ja, circulatiepomp van de buitenunit draait als Chill actief is :)

  • chrisvoorma
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48
Ja dat snap ik, maar ook als de chill standby staat en de temp in het vertrek dus op de ingestelde waarde is?

https://photos.app.goo.gl/vFsdRPyhrfiJCWTZ8

[ Voor 38% gewijzigd door chrisvoorma op 22-06-2026 11:50 ]

Mvg Voorma


  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grG4N2oY4_AF7vrwF7hQCMUR53E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFqtzS0tZX5Y8VpEVYbUm0aI.jpg?f=fotoalbum_large Zo is het bij ons gedaan. Dit betekent toch dat je niet afhankelijk bent van de thermostaatknop? Het water stroomt via de in direct naar de chill.


Weet iemand of je radiator ook invloed heeft op het koelvermogen? Het lijkt erop dat de andere kamer de chill iets beter werkt. En het enige verschil is dat de radiator daar dubbeL is

  • Olimar1980
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:15
MirkoH schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:31:
[Afbeelding] Zo is het bij ons gedaan. Dit betekent toch dat je niet afhankelijk bent van de thermostaatknop? Het water stroomt via de in direct naar de chill.


Weet iemand of je radiator ook invloed heeft op het koelvermogen? Het lijkt erop dat de andere kamer de chill iets beter werkt. En het enige verschil is dat de radiator daar dubbeL is
Klopt, dit is niet in serie aangesloten en het iets opgewarmde water uit de chill kan dus direct worden afgevoerd en hoeft niet via de radiator.

  • Olimar1980
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:15
Bij mij stelden ze ook een aansluiting in serie voor. Maar toen ik hierover ging mailen werd ook de optie geboden om de radiator iets naar boven te verplaatsen. Met de waarschuwing dat er dan gaten in de muur kunnen achterblijven op de plek waar de steunen van de radiator nu zitten. Ik ga voor een 'normale aansluiting'. Die gaten maak ik zelf wel mooi dicht, dat is geen probleem.

  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
Wl12 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Inderdaad iets minder fraai, maar ik ga de leiding met de terugslagklep nog wit lakken. Dan valt het minder op.

De radiator wordt overigens niet merkbaar warmer als de Chill aanstaat. De thermostaatkraan moet idd helemaal open staan, maar dat is alleen in de zomermaanden.
Houd er wel rekening mee dat niet bij alle thermostaatkranen het hoogste standje ook volledig open is. Als op de hoogste stand rond een graad of 24 de thermostaatkraan ook begint te knijpen kan dat alsnog problemen opleveren, afhankelijk van hoe snel er geknepen wordt, en bij welke temperaturen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
Midway123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Hoe moet ik dit zien als je waterzijdig ingeregeld hebt en het voetventiel redelijk ver geknepen, dan knijp ik nu toch ook de flow van de chill? Strikt genomen zou dan het voetventiel ook weer geheel geopend moeten worden om geen restrictor voor de chill te zijn, waardoor ik in de winter een onwenselijke bypass in mijn verwarmingssysteem heb gemaakt. Of gaat die gedachte ergens mank?
Ook in serie met de radiator aangesloten, of onder het voetventiel? Als er op de pijpjes onder het voetventiel wordt aangesloten zoals oorspronkelijk de bedoeling is er geen probleem, dan gaat het niet door het voetventiel.

Of een voetventiel anders wel problemen op kan leveren zal een beetje afhangen van hoeveel flow de Chill nodig heeft, en hoeveel er nog beschikbaar is.

Het voordeel van een voetventiel is wel dat deze altijd hetzelfde staat. Als het niet werkt, zou het dan direct niet moeten werken, kan er wel genoeg flow door dan veranderd dit niet. Dat is natuurlijk anders bij een thermostaatknop, die kan bijv bij 23 nog ruim voldoende flow doorlaten, en bij 25 helemaal dicht zitten.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
MirkoH schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:31:
Weet iemand of je radiator ook invloed heeft op het koelvermogen? Het lijkt erop dat de andere kamer de chill iets beter werkt. En het enige verschil is dat de radiator daar dubbeL is
Nee, dat zou niet echt invloed moeten hebben, tenzij er om een of andere reden meer water naar die radiator kan

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • vonstauffenberg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-06 20:46
okijokii schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:41:
Voor mij is het toch een 'echt niet' hoor.

Inderdaad in het begin wel aangegeven dat je hem makkelijk kon verplaatsen. Hij werd per maand groter en is nu wel heel groot geworden. Zoals hij naar voren komt qua connectoren is hij niet meer in een woonkamer te plaatsen, echt lelijk en dat geluid... Ik weet inmiddels dat dat per persoon verschillend is, maar ik ben enorm blij met mijn zacht blazende Daikin airco's op de slaapkamers.
En dan straks bij hitte het bakje water legen. Je blijft ermee bezig, nooit meer gedachteloos genieten van een warme zomerdag, wekker zetten, bakje legen.
Of ben ik te cynisch en te zuur geworden van vele slapeloze nachten door de Quatt 😉 dan op voorhand excuus 🥳
Eens, wij hebben er sinds een paar dagen één in kinderslaapkamer, maar ik vind het echt helemaal niks. Het apparaat is te zwaar om te verplaatsen, maakt erg veel geluid, het geheel ziet er lelijk uit en is niet netjes weg te werken en het waterreservoir zat gisteren na 1 kort nachtje van leeg naar helemaal vol terwijl hij op de middelste stand stond, dus inderdaad 2x per dag wekkertje zetten om hem te legen. Ik kan dit product niet aanraden. Tenzij je dit allemaal overhebt voor het milieu.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23
vonstauffenberg schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:08:
[...]

Eens, wij hebben er sinds een paar dagen één in kinderslaapkamer, maar ik vind het echt helemaal niks. Het apparaat is te zwaar om te verplaatsen, maakt erg veel geluid, het geheel ziet er lelijk uit en is niet netjes weg te werken en het waterreservoir zat gisteren na 1 kort nachtje van leeg naar helemaal vol terwijl hij op de middelste stand stond, dus inderdaad 2x per dag wekkertje zetten om hem te legen. Ik kan dit product niet aanraden. Tenzij je dit allemaal overhebt voor het milieu.
Misschien is het topic bij de buren wat voor je
Midea PortaSplit vragen
En anders gewoon een splitunit (laten) installeren.

In beide gevallen iig geen gedoe met een waterbakje.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:52
vonstauffenberg schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:08:
Het apparaat is te zwaar om te verplaatsen
Ik heb 'm op een plantentrolley staan. Nog steeds niet ideaal, maar het verplaatsen is een stuk makkelijker geworden.

Wat betreft het aansluitmateriaal ben ik het met je eens. De mockups destijds lieten een nette aansluiting zien, dit werkt maar mooi is het zeker niet. Geluid is voor ons geen issue, werken en slapen gaat prima.

  • Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:13

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

vonstauffenberg schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:08:
[...]

Eens, wij hebben er sinds een paar dagen één in kinderslaapkamer, maar ik vind het echt helemaal niks. Het apparaat is te zwaar om te verplaatsen, maakt erg veel geluid, het geheel ziet er lelijk uit en is niet netjes weg te werken en het waterreservoir zat gisteren na 1 kort nachtje van leeg naar helemaal vol terwijl hij op de middelste stand stond, dus inderdaad 2x per dag wekkertje zetten om hem te legen. Ik kan dit product niet aanraden. Tenzij je dit allemaal overhebt voor het milieu.
Het is net wat kan in je woning. Als je de ruimte hebt is een splitunit gewoon het beste wat er is.
Als het niet kan, dan is de chill een goed alternatief.

  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:04
Psycho_Mantis schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Het is net wat kan in je woning. Als je de ruimte hebt is een splitunit gewoon het beste wat er is.
Als het niet kan, dan is de chill een goed alternatief.
Ja dat is het wel. Wij hebben geen ruimte voor buitenunits. Het product is ook niet volwassen nog. Dat bakje is inderdaad een lastig iets, een push melding op tijd zou al helpen denk ik.

Wat ik kwalijk vind is dat ik 1 chill heb van de 3 die het nog niet doet en ze gewoon nog niet een oplossing hebben. Ik zou zeggen ram een nieuwe in de bus en gaan maar dat wel te simpel zijn.Ik ga ze in gebreke stellen en dan zien we wel weer verder.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

De klachten over afmetingen, gewicht en vormgeving verbazen mij. Toen je definitief bestelde was dit bekend. Is natuurlijk ook het risico van bestellen vanaf een plaatje. Eerst in een showroom bekijken is dan wel aan te raden. Heeft Quatt die mogelijkheid?

Bij mij staat er nu een die DOA was. Qua afmetingen en gewicht is het wat ik had verwacht. Vormgeving vind ik eigenlijk wel mooi. Die binnenunits van airco’s kunnen mij minder bekoren. Moet ik wel zeggen, dat ik er een mooi plekje voor heb. Daar heb ik ook best lang over nagedacht.

Morgen wordt de vervanger gebracht. Donderdag vervolginstallatie. Met dit weer wil ik’m nu ook echt wel graag hebben.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
Mickel moen schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:00:
De klachten over afmetingen, gewicht en vormgeving verbazen mij. Toen je definitief bestelde was dit bekend.
Dat soort dingen verbazen mij ook altijd. Als het nu nog over geluid gaat kan ik er nog een beetje inkomen. Je kunt geluid moeilijk van een filmpje / in de showroom halen, en goed meten of iets aan de specificaties voldoet qua geluid is moeilijk. (ook waarom ik het geluidsprobleem in mijn buitenunit maar heb laten zitten. Naar mijn idee ontstond het na 2 jaar, Quatt zegt dat het normaal werkgeluid is, en ik kan niet bewijzen dat dit niet het geval is.)

Afmetingen vind ik zelf ook altijd erg raar, want voor zover ik weet zijn centimeters toch echt bij iedereen hetzelfde. Ik krijg zelf ook regelmatig retouren te verwerken van klanten die het product retourneren vanwege 'te groot' / 'te klein', terwijl het product op de centimeter klopt met de maten op de productpagina.

Als je twijfelt pak je de centimeter er bij en meet je de boel uit, of je maakt een mockup van karton zodat je de plaatsing kunt visualiseren.

Achteraf beginnen over een maat die van tevoren bekend was zal ik wel nooit begrijpen. Ik ben opgevoed met het idee dat ik zelf verantwoordelijk ben voor fouten die ik maak, ook als dit een fout is bij het bestellen van een product. Ik heb dan ook zelf de policy dat ik alleen retourneer als er daadwerkelijk iets niet klopte op een productpagina, of als een product defect is.

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 22-06-2026 17:23 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Soms word je ook door perfecte marketing wel eens op het verkeerde been gezet. Mogelijk in het begin de mooie verhalen gelezen en een pre order gedaan en er daarna niet meer naar omgekeken. Er kan van alles gebeuren waarom je teleurgesteld bent in een product. Natuurlijk ben je altijd zelf verantwoordelijk, maar denk dat iedereen wel eens iets heeft aangeschaft wat in het echt toch wat tegenviel. We blijven mensen.

@vonstauffenberg baalt van zijn/haar aankoop. Denk dat het goed is dat hij/zij dat hier plaatst, waardoor een ander misschien wel een mockup maakt en niet teleurgesteld raakt.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++


  • vonstauffenberg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-06 20:46
Wat ik nog niet had vermeld, en in deze context belangrijk is, is dat ik niet degene ben geweest binnen ons huishouden die 'm heeft uitgekozen, besteld, aangeschaft, etc. Ik heb me er bewust niet mee bemoeid, echt 0%. We zitten niet helemaal op één lijn als het gaat om aanschaf van airco's ivm milieu-impact en duurzaamheid. Conventionele airco's komen er bij mijn partner gewoon niet in, puur vanwege de milieu-impact. Ik vind duurzaamheid zeker belangrijk, maar ik wil niet teveel inleveren op comfort en gebruiksgemak. Kun je natuurlijk zeggen, je hebt je er bewust niet tegenaan bemoeid, dan moet je nu ook niet zeuren. Eens. Wel goed voor anderen om te weten dat als je zoekt naar een comfort- en gebruiksvriendelijke koeloplossing dit misschien niet in alle opzichten ideaal is.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

vonstauffenberg schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:24:
Wat ik nog niet had vermeld, en in deze context belangrijk is, is dat ik niet degene ben geweest binnen ons huishouden die 'm heeft uitgekozen, besteld, aangeschaft, etc. Ik heb me er bewust niet mee bemoeid, echt 0%. We zitten niet helemaal op één lijn als het gaat om aanschaf van airco's ivm milieu-impact en duurzaamheid. Conventionele airco's komen er bij mijn partner gewoon niet in, puur vanwege de milieu-impact. Ik vind duurzaamheid zeker belangrijk, maar ik wil niet teveel inleveren op comfort en gebruiksgemak. Kun je natuurlijk zeggen, je hebt je er bewust niet tegenaan bemoeid, dan moet je nu ook niet zeuren. Eens. Wel goed voor anderen om te weten dat als je zoekt naar een comfort- en gebruiksvriendelijke koeloplossing dit misschien niet in alle opzichten ideaal is.
Dat laatste is natuurlijk een waarheid als een koe. Geldt ook voor “echte airco’s”, mobiele airco’s, een emmer ijs, ventilatoren en wat al niet meer en wat er nog komen gaat. Het is maar net wat er mogelijk is, wat je budget toelaat, wat je mooi of lelijk vindt enz.

Het is maar net wat jou past. Zo zou een mobiele airco er bij ons niet in komen. Een split hebben we geen ruimte voor, ook nog eens lelijk. Voor ons lijkt de Chill dus ideaal. Maar goed hij draait hier nog niet. Dat gaan we hopelijk donderdag beleven.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:13

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

vonstauffenberg schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:24:
Wat ik nog niet had vermeld, en in deze context belangrijk is, is dat ik niet degene ben geweest binnen ons huishouden die 'm heeft uitgekozen, besteld, aangeschaft, etc. Ik heb me er bewust niet mee bemoeid, echt 0%. We zitten niet helemaal op één lijn als het gaat om aanschaf van airco's ivm milieu-impact en duurzaamheid. Conventionele airco's komen er bij mijn partner gewoon niet in, puur vanwege de milieu-impact. Ik vind duurzaamheid zeker belangrijk, maar ik wil niet teveel inleveren op comfort en gebruiksgemak. Kun je natuurlijk zeggen, je hebt je er bewust niet tegenaan bemoeid, dan moet je nu ook niet zeuren. Eens. Wel goed voor anderen om te weten dat als je zoekt naar een comfort- en gebruiksvriendelijke koeloplossing dit misschien niet in alle opzichten ideaal is.
Waarom zou de milieu-impact groter zijn bij een spitunit?
Volgens mij zijn deze efficiënter om te koelen dan een chill.

  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Hier heel blij met onze Chill. Ik woon in een bungalow dus alles op de begane grond. En als ik overdag de deur van de slaapkamer open zet. Komt de koelte ook nog enigszins naar de woonkamer. Zelfs de radiatoren koelen iets mee.Wat ik echt wel minder vind. De water bak is heel snel vol. Met dit warme weer.

Ik ga dan ook een eigen afvoerslang maken aan de bak. Minder mooi maar dit is geen doen. We hebben het geluk. Dat de muur waar hij staat van hout is. En aan de andere kant de voortuin. Dus gaatje boren in de muur en ik maak wel iets in de waterbak. Maar 2 keer per dag met die bak water sjouwen. Is niet mijn hobby.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Zweitse

Vaak is er geen enkele mogelijkheid om op de gekozen plek water via een slang af te voeren. Maar als je die mogelijkheid wel hebt is dat natuurlijk ideaal.

Ik vind dat ook duidelijk een omissie in het ontwerp. Op de meeste luchtontvochtigers zit dit standaard.

Kortom Quatt, voorzie daarin in de volgende versie.

Op de plek waar die van mij komt, zou ik denk ik makkelijk een slang vanachter het knieschot door het dak kunnen leiden naar de dakgoot. Als er een mogelijkheid voor aansluiting op zat.

Nu ga ik niet prutsen. Niet dat ik dat niet voorelkaar krijg, maar dat zal te veel afbreuk doen aan het ontwerp naar mijn idee. Bovendien zit aan de andere kant van de kamer een wastafel, dus bakje legen lijkt mij geen probleem.

[ Voor 39% gewijzigd door Mickel moen op 22-06-2026 23:24 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Hier op doorgaand. Ik ben wel benieuwd hoe je het zou willen doen.

Voor een doorvoer zou zoiets kunnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ8ZVlmPJuQ4WZLQ2QjnSmf7If4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tWmwjuZp5L6DPwEDvwC69TRi.jpg?f=user_large

https://www.bol.com/nl/nl/p/kraantje-3-4-voor-gistingscontainer-kraan-voor-jerrycan-kraan-voor-brouwemmer/9300000171094065/

[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 22-06-2026 23:37 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Hoe ik het ga doen weet ik nog niet exact. Maar dat er iets komt is zeker. Je hebt het over een wasbakje. Maar het uitschenken is ook nog wel een geval apart. Ook dat gaat niet van harte. Nogmaals hij voldoet echt goed. Maar de waterafvoer is een dingetje 😉 Daar mag echt wat beter over nagedacht worden.

  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Oeps ik Zie nu dat er geen wasbakje staat maar wastafel. die heb ik ook op de slaapkamer. Maar met het schenken mors ik er veel. Dat kan aan mijn onhandigheid liggen :) Dus ik schenk hem maar uit in de badkamer, boven het bad. Dan mors ik niet snel.

  • mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:33
Mijn observaties over de condensbak en het legen ervan:
  • Ik vond het irritant dat ik geen notificaties kreeg dat de bak bijna vol zit. Met de Quatt-integratie (beta) voor Home Assistant heb ik dat kunnen oplossen. Hopelijk voegt Quatt dit snel toe aan hun app voor de mensen zonder HA.
  • De bak zelf wordt echt beter als je de slang eraf haalt. Minder water bovenop het deksel en minder gedrup op de vloer als je de bak eruit haalt.
  • Daarnaast gaat de deksel er wat lastig af, de eerste keer kreeg ik het gevoel dat ik de plastic clipjes afbrak toen ik hem lostrok. De opening in het deksel vind ik te klein om uit te schenken.
  • Bij ons staat de Chill op zolder, daar is geen wasbak, dus de bak zeulen we de trap af, de badkamer in en we kiepen hem leeg in het bad. Voor de paar weken per jaar dat het écht warm is vind ik dat wel te doen.
  • Daarnaast druppelt de Chill nog even na als je de bak eruit haalt vlak nadat je hem hebt uitgezet, dus naast de Chill ligt nu standaard een dweil.

  • okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
mrkb_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:13:
Mijn observaties over de condensbak en het legen ervan:
  • Daarnaast druppelt de Chill nog even na als je de bak eruit haalt vlak nadat je hem hebt uitgezet, dus naast de Chill ligt nu standaard een dweil.
Hoe mooi zou het zijn dat Quatt dat er standaard bij levert. Idee voor de marketingafdeling? 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg9hT2jtJ2mL-kEQdFZCpcCygQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZouyrtqB5thK0YxM4lWyEiZ.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++


  • s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:50
okijokii schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:00:
[...]


[...]

Hoe mooi zou het zijn dat Quatt dat er standaard bij levert. Idee voor de marketingafdeling? 😉

[Afbeelding]
Wel het vriendelijke verzoek aan de marketingafdeling om die steel in het midden te plaatsen ;)

PVoutput


  • mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:33
Overigens komen ze morgen bij ons de scheve radiator herstellen en de boel aansluiten met het officiële speciale Quatt onderblok / H-blok.

Die heb ik gisteravond binnen gekregen en dat is een IMI Hydronic / Heimeier Multilux 4 met twee extra aansluitingen, waarop de Chill-afsluitkranen komen. Om precies te zijn is het volgens mij deze.

Dat blok kost nieuw meer dan 110 euro en is door de vorige monteur vrolijk mee de bus ingenomen. Deze keer vraag ik vriendelijk of alle onderdelen die over zijn gewoon hier in huis blijven...

Er zitten zowaar een thermostaatknop, thermostatisch binnenwerk en afdekkap bij. Ik benieuwd wat ze daarmee gaan doen als ze de boel opnieuw aansluiten, want we hebben al een thermostatisch binnenwerk in de radiator met dito knop.

Indien er belangstelling is kan ik er foto's van maken.

[ Voor 23% gewijzigd door mrkb_ op 23-06-2026 10:19 . Reden: Link naar Multilux 4 toegevoegd ]


  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15
Zweitse schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:42:
Hier heel blij met onze Chill. Ik woon in een bungalow dus alles op de begane grond. En als ik overdag de deur van de slaapkamer open zet. Komt de koelte ook nog enigszins naar de woonkamer. Zelfs de radiatoren koelen iets mee.Wat ik echt wel minder vind. De water bak is heel snel vol. Met dit warme weer.

Ik ga dan ook een eigen afvoerslang maken aan de bak. Minder mooi maar dit is geen doen. We hebben het geluk. Dat de muur waar hij staat van hout is. En aan de andere kant de voortuin. Dus gaatje boren in de muur en ik maak wel iets in de waterbak. Maar 2 keer per dag met die bak water sjouwen. Is niet mijn hobby.
Wat is de reden dat je niet een split-unit vloermodel hebt gekozen? Dat lijkt mij een veel betere oplossing. Dit is niet bedoeld als 'bash' , maar ik ben oprecht benieuwd.

  • pvdn
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:49
Zweitse schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:23:
Oeps ik Zie nu dat er geen wasbakje staat maar wastafel. die heb ik ook op de slaapkamer. Maar met het schenken mors ik er veel. Dat kan aan mijn onhandigheid liggen :) Dus ik schenk hem maar uit in de badkamer, boven het bad. Dan mors ik niet snel.
Ik heb er voor gekozen om de deksel weg te laten hierdoor lekt het water meteen in de bak en kan je hem ook gemakkelijk legen. Wanneer ik de bak uitneem leg ik gelijk even een handdoekje neer in de bak uitsparing omdat de chill toch nog iets blijft nadruppelen. Ik ben erg tevreden over de chill. Ik ben ook op de chill demo avond geweest dus was van te voren volledig op de hoogte van het product en de werking er van. Het enige advies dat ik nog aan Quatt heb gegeven is een nachtmodus in de app die simpelweg te ledjes op de chill uitschakelen in de nacht ;-)

  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
@STIMPPYYY Leuk dat je het vraagt. Wat bij ons de doorslag heeft gegeven, is een aantal punten.
  • We willen echt niet een lelijk wit ding aan onze gevel. (ieder zijn goed recht om dat wel te doen hoor)
  • En we wisten al dat wat het ook zou worden. We hem nooit in de nacht aan zouden zetten. (geluid)
  • We wisten ook dat hij op de slaapkamer moest komen. En die is niet super groot. Dus de Chill heeft meer als genoeg capaciteit.
  • We hebben al een Quatt Duo.
  • En wij vinden de Chill er goed uitzien. (ook dat is natuurlijk persoonlijk)
  • De verwarming is weggehaald. want hij kan ook verwarmen. En dat ziet er een stuk netter uit zonder de radiator. (ik weet een Airco kan over het algemeen ook verwarmen)
  • En als ik eerlijk ben. Heb er ook wel lol in om te ontdekken met dit soort nieuwigheidjes ;)
    Nogmaals hij voldoet echt prima. Snap ook best dat er andere manieren zijn die mss wel meer kunnen. Als ik de slaapkamer dicht is. koelt hij op de laagste stand perfect. Hij verbruikt dan minimaal stroom. Enige nadeel blijf ik vinden ik de waterafvoer. Overigens heb ik nu gemerkt. Dat op stand laag het water weer meevalt. Ik had hem ff met de deur naar de gang volle bak laten koelen. Ja verander ik in een waterdrager :D
    Nou dit was mijn spreekbeurt......Zijn er nog vragen :*)

  • chrisvoorma
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48
chrisvoorma schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:36:
Even een kleine vraag; klopt het dat het water van de cv continu blijft stromen?

Alvast bedankt.
Niemand die dit ook heeft?

De chill staat standby en het water van het cv systeem blijft 24/7 stromen/rondgepompt worden.

Mvg Voorma


  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
chrisvoorma schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Niemand die dit ook heeft?

De chill staat standby en het water van het cv systeem blijft 24/7 stromen/rondgepompt worden.
Is het je Cv pomp of je Warmtepomp. Die het water rondpompt?

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Zweitse schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:17:
@STIMPPYYY Leuk dat je het vraagt. Wat bij ons de doorslag heeft gegeven, is een aantal punten.
  • We willen echt niet een lelijk wit ding aan onze gevel. (ieder zijn goed recht om dat wel te doen hoor)
  • En we wisten al dat wat het ook zou worden. We hem nooit in de nacht aan zouden zetten. (geluid)
  • We wisten ook dat hij op de slaapkamer moest komen. En die is niet super groot. Dus de Chill heeft meer als genoeg capaciteit.
  • We hebben al een Quatt Duo.
  • En wij vinden de Chill er goed uitzien. (ook dat is natuurlijk persoonlijk)
  • De verwarming is weggehaald. want hij kan ook verwarmen. En dat ziet er een stuk netter uit zonder de radiator. (ik weet een Airco kan over het algemeen ook verwarmen)
  • En als ik eerlijk ben. Heb er ook wel lol in om te ontdekken met dit soort nieuwigheidjes ;)
    Nogmaals hij voldoet echt prima. Snap ook best dat er andere manieren zijn die mss wel meer kunnen. Als ik de slaapkamer dicht is. koelt hij op de laagste stand perfect. Hij verbruikt dan minimaal stroom. Enige nadeel blijf ik vinden ik de waterafvoer. Overigens heb ik nu gemerkt. Dat op stand laag het water weer meevalt. Ik had hem ff met de deur naar de gang volle bak laten koelen. Ja verander ik in een waterdrager :D
    Nou dit was mijn spreekbeurt......Zijn er nog vragen :*)
Het is al eerder voorbij gekomen, maar naar aanleiding van deze prachtige spreekbeurt.

Hoeveel condens er geproduceerd wordt is afhankelijk van de relatieve vochtigheid in die ruimte. Is die bij aanvang hoog, wellicht veel hoger dan gewenst, dan zal de Chill eerst veel vocht aan de kamer onttrekken. Dit kan wel enkele dagen duren, omdat het vocht ook in wanden en vloeren, meubels en stoffering zit.

Na verloop van tijd zal dit stabiliseren, mits de Chill voldoende uren maakt.

Inherent hiermee neemt de productie van condens en dus de frequentie van bakje legen af.

Dit is mijn ervaring met een ontvochtiger, maar ik verwacht bij de Chill hetzelfde.

Dan maakt het ook nog uit wat de vochtomstandigheden van het huis zelf zijn. Staat je huis tussen de hunebedden of vrijwel met de voeten in het water.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 23-06-2026 13:02 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:06
Psycho_Mantis schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Waarom zou de milieu-impact groter zijn bij een spitunit?
Volgens mij zijn deze efficiënter om te koelen dan een chill.
Splitunits zijn efficienter, maar het koudemiddel in split-airco's is een aanzienlijk sterker broeikasgas dan in de chill. De Quatt Chill gebruikt R290 als koelmiddel. Split airco's gebruiken dikwijls nog R32. Even ter vergelijking R290 (propaan) heeft een Global Warming Impact van 3, R32 heeft een GWP van 675. Dus 1KG R32 heeft hetzelde broeikaseffect als 675kg CO2.

Dit is in principe geen probleem zolang de R32 in het gesloten systeem van de airco blijft. Alternatief kan de R32 van een split Airco prima gerecycled worden, of op zo'n manier worden verbrand dat het broeikaseffect grotendeels teniet wordt gedaan. Hoe dan ook wordt R32 pas echt een probleem als het koudemiddel uit je airco lekt.

[/ENDSPREEKBEURT]

Zo, morgen worden mijn dikstalen leidingen vervangen voor 15mm koper. Wat was hier nou de afdronk om snel de chill geinstalleerd te krijgen? Net zo lang bellen totdat de planning maar reageert om van je af te zijn, of geduldig wachten?

Ik snap alle kritiekpunten over de chill, maar als je nu een split-airco aanvraagt ben je mogelijk ook pas in september aan de beurt dus dat is ook weer mosterd na de maaltijd. Alle minpunten die ik hier zo lees kan ik wel mee leven.

[ Voor 20% gewijzigd door Kaaspeer90 op 23-06-2026 13:11 ]


  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:04
Bij mij komen ze ( na plaatsen van 3 chills) aanstaande maandag om een nieuwe (denk ik) te plaatsen die de DOA vervangt. Op zich binnen 1.5 week nog steeds okay voor mij.

Bij ons blijft een issue het feit dat de kids in de nok slapen en het daar niet enorm koel wordt. Zou de gouden truc dan zijn om een fan op het plafond te hangen? Iemand een gouden tip.


Voor de mensen met Homey, er is al iemand bezig om de chills als app toe te voegen waardoor je dus flows kunt maken die zorgen voor push notificaties als de bak vol is. Leuk dat dat al best snel gaat in de domotica

  • Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:29
chrisvoorma schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Niemand die dit ook heeft?

De chill staat standby en het water van het cv systeem blijft 24/7 stromen/rondgepompt worden.
Nee hier niet. Chill uit = pomp uit. CV voor verwarming doet sowieso niks met deze temperaturen.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

MirkoH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:15:
Bij mij komen ze ( na plaatsen van 3 chills) aanstaande maandag om een nieuwe (denk ik) te plaatsen die de DOA vervangt. Op zich binnen 1.5 week nog steeds okay voor mij.

Bij ons blijft een issue het feit dat de kids in de nok slapen en het daar niet enorm koel wordt. Zou de gouden truc dan zijn om een fan op het plafond te hangen? Iemand een gouden tip.


Voor de mensen met Homey, er is al iemand bezig om de chills als app toe te voegen waardoor je dus flows kunt maken die zorgen voor push notificaties als de bak vol is. Leuk dat dat al best snel gaat in de domotica
De enige oplossing lijkt mij een ventilator. Je moet de lucht in beweging brengen, zodat de warme lucht zich mengt met de koude. Met slaapplaatsen in de nok blijft de warme lucht juist daar in de nok hangen. Een en ander afhankelijk van de hoogte en het volume van de ruimte.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:33
chrisvoorma schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Niemand die dit ook heeft?

De chill staat standby en het water van het cv systeem blijft 24/7 stromen/rondgepompt worden.
Misschien iets wat je zou kunnen controleren. Bij ons had de monteur een tijdelijke brug gezet op de HR-ketel (Intergas) om de boel te ontluchten. Met de nadruk op tijdelijk, want dan gaat blijkbaar de pomp continu lopen.

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:33

charrel

Cortisol4life..

chrisvoorma schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Niemand die dit ook heeft?

De chill staat standby en het water van het cv systeem blijft 24/7 stromen/rondgepompt worden.
Nee, chill uit dan is er hier geen flow meer.

  • Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
chrisvoorma schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Niemand die dit ook heeft?

De chill staat standby en het water van het cv systeem blijft 24/7 stromen/rondgepompt worden.
Ik heb dit ook, maar ben er achter gekomen dat dit komt door de pomp in de vloerverwarmingverdeler, ik denk dat het niet "hydraulisch neutraal" is (ofzoiets). Ik heb overigens AE, dus pomp van de CV kan het niet zijn..

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.


  • Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:29

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Mijn dank aan allen die gereageerd hebben op post mbt de serieaansluiting aan de zijkant van de radiator.

Ik heb vorig jaar de Quatt Wp aangeschaft vanwege de mogelijkheid van de Chill.
Ik begrijp nu dat de Chill overwegend goed beoordeeld wordt, maar dat de condensopvang wel een dingetje kan zijn.

Ik weet nog niet of ik definitief de Chill wil aanschaffen , voor iets meer geld zijn er andere (betere) alternatieven maar die hebben ook weer eigen nadelen.

Ik probeer nog steeds een geschikte plaats, ook qua aansluitingen, in de woonkamer te vinden waar ik de Chill kan plaatsen. Omdat we vloerverwarming hebben zijn de meeste radiatoren niet direct rondom "vrij", er moet dus nagedacht worden over de locatie.

Ik begrijp dat er nu 3 aansluitmogelijkheden zijn, maar ik heb nog vragen openstaan :
- onder aansluiting , maar minimaal 12 cm nodig.
- serie aansluiting, weet iemand de benodigde lengte van de verticale buis ?
- IMI Hydronic / Heimeier Multilux 4 ter vervanging van het traditionele onderblok. Kan dit zomaar worden toegepast op traditionele (h)aansluitingen als op de foto met de serieaansluiting ?

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
chrisvoorma schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Niemand die dit ook heeft?

De chill staat standby en het water van het cv systeem blijft 24/7 stromen/rondgepompt worden.
Geen ervaring met Chill / HeatBattery / FE, maar het lijkt mij persoonlijk niet logisch. Onnodig stroomverbruik.

Misschien dat een uitdraaitje van de JSON (zie topic opening post) wat meer duidelijkheid geeft wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiGVfwmOHMBHbkCdqYadcvQJ778=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KXTImtAQTA9Dk3pBS1VpbyxY.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn situatie (2x). Ik heb Quatt gevraagd om de radiator te verwijderen. Veel installaties die hierbij voorbij komen vind ik er eigenlijk niet mooi uit zien. Wat zou de meest elegante oplossing zijn?

De chill komt aan de linkerkant. Dus ik wil de connectors ook graag naar links laten wijzen parallel aan de muur (ipv vooruit wat ik soms ook zie).

Morgen komen ze de Chill's installeren, maar bern een beetje bang voor een lelijke installatie.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge


  • Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
BoschR schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:14:
[Afbeelding]

Dit is mijn situatie (2x). Ik heb Quatt gevraagd om de radiator te verwijderen. Veel installaties die hierbij voorbij komen vind ik er eigenlijk niet mooi uit zien. Wat zou de meest elegante oplossing zijn?

De chill komt aan de linkerkant. Dus ik wil de connectors ook graag naar links laten wijzen parallel aan de muur (ipv vooruit wat ik soms ook zie).

Morgen komen ze de Chill's installeren, maar bern een beetje bang voor een lelijke installatie.
Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar bij mij waren ze vandaag en zijn weer naar huis. Ik had in het plaatsingsplan de aansluiting onder het onderblok (foto's met rolmaat etc.). Vandaag werd mij verteld dat ze alleen nog in serie aansluiten omdat dit 'beter' is (ik denk dat makkelijker dichter bij de waarheid ligt). Er waren onvoldoende aansluitsets meegeleverd dus eerst naar warmteservice, om er vervolgens achter te komen dat de geleverde sets een paar cm. te lang waren. Er waren geen aansluitingen voor onder het onderblok aanwezig, en toen ik aanbood dat de radiatoren helemaal weg mochten waren ook daar geen aansluitingen voor mee. Feitelijk moet de monteur het doen met wat in het doosje zit. Waar is de ambachtsman die met een bus vol (verloop)koppelingen en nippels op pad mag... Lang verhaal kort, ik weet niet of men standaard zo maar de spullen bij zich heeft om zich flexibel op te kunnen stellen. Bij mij was dat in elk geval niet zo, maar wellicht had ik pech...

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.


  • BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:00
Midway123 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:28:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar bij mij waren ze vandaag en zijn weer naar huis. Ik had in het plaatsingsplan de aansluiting onder het onderblok (foto's met rolmaat etc.). Vandaag werd mij verteld dat ze alleen nog in serie aansluiten omdat dit 'beter' is (ik denk dat makkelijker dichter bij de waarheid ligt). Er waren onvoldoende aansluitsets meegeleverd dus eerst naar warmteservice, om er vervolgens achter te komen dat de geleverde sets een paar cm. te lang waren. Er waren geen aansluitingen voor onder het onderblok aanwezig, en toen ik aanbood dat de radiatoren helemaal weg mochten waren ook daar geen aansluitingen voor mee. Feitelijk moet de monteur het doen met wat in het doosje zit. Waar is de ambachtsman die met een bus vol (verloop)koppelingen en nippels op pad mag... Lang verhaal kort, ik weet niet of men standaard zo maar de spullen bij zich heeft om zich flexibel op te kunnen stellen. Bij mij was dat in elk geval niet zo, maar wellicht had ik pech...
Het is 1 grote bende bij Quatt (excuus voor de negativiteit). Ik krijg ook die mails over "in serie aansluiten" terwijl ik nadrukkelijk de afspraak heb om die radiatoren niet meer aan te sluiten.

Daarnaast zouden ze vandaag ook komen, maar werd gebeld dat de monteur (externe partij) ziek was. Kan gebeuren, maar wel weer het zoveelste incident.. Vervolgens kreeg ik een nieuwe afspraak 7 juli (kan ik niet, ben ik op vakantie). Ik stond op het punt om alles af te blazen, toch nog maar even gebeld, resultaat: morgen om 13:00. Vraag me niet hoe dit kan...

Maar ik ben heel bang dat ik in dezelfde situatie als jou terecht kom. Ik overweeg morgenvroeg zelf nog naar Warmteservice te rijden voor de benodigde spullen zodat ik morgen in ieder geval alles aangesloten heb! Plan B zeg maar.. Desnoods breng ik alles ongebruikt weer retour aan het eind van de dag.

Daarom ben ik heel benieuwd wat de netste oplossing is en wat ik daarvoor moet ophalen :).

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge


  • mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:33
Metsubsidie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:03:
IMI Hydronic / Heimeier Multilux 4 ter vervanging van het traditionele onderblok. Kan dit zomaar worden toegepast op traditionele (h)aansluitingen als op de foto met de serieaansluiting ?
Als je nu al een H-blok hebt en de afmetingen kloppen dan zou het in principe moeten kunnen. Het is een blok met een hartafstand (uit mijn geheugen, pin me er niet op vast) van 50mm.

Alle aansluitingen die daaraan voldoen kunnen in principe vervangen worden. De enige variant is dan denk ik nog ruimte / hoogte. Als je geen H-blok hebt ben je denk ik afhankelijk van de creativiteit van de monteur en / of die de goede materialen mee heeft.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Midway123

Ik wil niet flauw doen, maar een ambachtsman met een bus vol heb je niet besteld.

Wellicht ook een waarschuwing voor anderen. De werkwijze is simpel en als alles goed gaat is dit effectief en daardoor kostenbesparend.

Op basis van het plaatsingsplan worden vooraf alleen de noodzakelijke onderdelen geleverd. Bij het plaatsen van mijn Chill kwamen de monteurs in een personenauto met alleen het voor de klus benodigde gereedschap.

Tot zover alles goed. Problemen ontstaan als het plaatsingsplan niet klopt met de werkelijke situatie, er onverwachte problemen ontstaan tijdens de installatie of als het apparaat DOA is.

Bij mij was het laatste het geval. Dan wordt de installatie afgebroken. Dan moet alles weer in het systeem gepland worden.

De ambachtsman met een bus vol was naar de zaak of de groothandel gereden, had een nieuwe gehaald en de klus geklaard.

Daar kun je van alles van vinden, maar zo werkt Quatt. Daar hebben we voor gekozen.

Donderdag vind de vervolginstallatie plaats en natuurlijk hoop ik, dat de Chill, die vandaag geleverd is, ok is.

De defecte zal wel weer eens retour gaan, maar daar zal weer een ophaal afspraak voor gemaakt worden. Aangezien we volgende week op vakantie gaan, zal dat wel eind augustus worden.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:27

Ch3cker

Testlab Teamlead
BoschR schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:39:
[...]

Het is 1 grote bende bij Quatt (excuus voor de negativiteit). Ik krijg ook die mails over "in serie aansluiten" terwijl ik nadrukkelijk de afspraak heb om die radiatoren niet meer aan te sluiten.

Daarnaast zouden ze vandaag ook komen, maar werd gebeld dat de monteur (externe partij) ziek was. Kan gebeuren, maar wel weer het zoveelste incident.. Vervolgens kreeg ik een nieuwe afspraak 7 juli (kan ik niet, ben ik op vakantie). Ik stond op het punt om alles af te blazen, toch nog maar even gebeld, resultaat: morgen om 13:00. Vraag me niet hoe dit kan...

Maar ik ben heel bang dat ik in dezelfde situatie als jou terecht kom. Ik overweeg morgenvroeg zelf nog naar Warmteservice te rijden voor de benodigde spullen zodat ik morgen in ieder geval alles aangesloten heb! Plan B zeg maar.. Desnoods breng ik alles ongebruikt weer retour aan het eind van de dag.

Daarom ben ik heel benieuwd wat de netste oplossing is en wat ik daarvoor moet ophalen :).
Ik weet niet precies wat voor mm leidingen dat zijn, maar lijkt me dat als je deze knie naar 1/2" binnendraad haalt daar de quickconnectors op aangesloten moeten kunnen worden.. Garantie tot de voordeur though ;)

  • BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:00
Ch3cker schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Ik weet niet precies wat voor mm leidingen dat zijn, maar lijkt me dat als je deze knie naar 1/2" binnendraad haalt daar de quickconnectors op aangesloten moeten kunnen worden.. Garantie tot de voordeur though ;)
Gok ook 15mm. Ik ga straks als ik thuis ben wel even in de doos kijken wat ik geleverd gekregen heb. Dit is zo te zien de verzinkte variant? Vind ik persoonlijk mooier.

Dan zal de linker leiding ingekort moeten worden. Of de rechter iets verlengt. Inkorten is mooier denkt ik...

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge


  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:04
Mickel moen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:48:
@Midway123

Ik wil niet flauw doen, maar een ambachtsman met een bus vol heb je niet besteld.

Wellicht ook een waarschuwing voor anderen. De werkwijze is simpel en als alles goed gaat is dit effectief en daardoor kostenbesparend.

Op basis van het plaatsingsplan worden vooraf alleen de noodzakelijke onderdelen geleverd. Bij het plaatsen van mijn Chill kwamen de monteurs in een personenauto met alleen het voor de klus benodigde gereedschap.

Tot zover alles goed. Problemen ontstaan als het plaatsingsplan niet klopt met de werkelijke situatie, er onverwachte problemen ontstaan tijdens de installatie of als het apparaat DOA is.

Bij mij was het laatste het geval. Dan wordt de installatie afgebroken. Dan moet alles weer in het systeem gepland worden.

De ambachtsman met een bus vol was naar de zaak of de groothandel gereden, had een nieuwe gehaald en de klus geklaard.

Daar kun je van alles van vinden, maar zo werkt Quatt. Daar hebben we voor gekozen.

Donderdag vind de vervolginstallatie plaats en natuurlijk hoop ik, dat de Chill, die vandaag geleverd is, ok is.

De defecte zal wel weer eens retour gaan, maar daar zal weer een ophaal afspraak voor gemaakt worden. Aangezien we volgende week op vakantie gaan, zal dat wel eind augustus worden.
Ik had mazzel met een monteur die wel extra spullen bij zich had. Daardoor heeft hij bij mij met zijn eigen spullen de 3 plaatsingen mooi onder de radiator kunnen doen en niet "in serie". De beste man 50 euro in de hand gedrukt voor het meedenken.


Jammer dat er 1 DOA bij was maar die monteur kon daar weinig aan doen.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23
Mickel moen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:48:
@Midway123

Ik wil niet flauw doen, maar een ambachtsman met een bus vol heb je niet besteld.

Wellicht ook een waarschuwing voor anderen. De werkwijze is simpel en als alles goed gaat is dit effectief en daardoor kostenbesparend.

Op basis van het plaatsingsplan worden vooraf alleen de noodzakelijke onderdelen geleverd. Bij het plaatsen van mijn Chill kwamen de monteurs in een personenauto met alleen het voor de klus benodigde gereedschap.

Tot zover alles goed. Problemen ontstaan als het plaatsingsplan niet klopt met de werkelijke situatie, er onverwachte problemen ontstaan tijdens de installatie of als het apparaat DOA is.
Of de steiger niet is geleverd, of de man van de hoogwerker al weg is, of goten niet mee zijn genomen, of....

Op papier ZOU het kunnen werken ja. Maar Lean Green Belt volgend is dit volgens mij een mooie praktijk casus hoe eea wel te optimaliseren valt ;)

Komt bij dat men het nu graag anders wil installeren omdat dat lekkerder uitkomt voor Quatt zelf. Die serie aansluiting betekent maar 1 keer zagen en meer ruimte om in te werken. Suboptimaal voor de klant echter, en zo waar nóg lelijker kwa installatie.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
Mickel moen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:48:
@Midway123

Ik wil niet flauw doen, maar een ambachtsman met een bus vol heb je niet besteld.

Wellicht ook een waarschuwing voor anderen. De werkwijze is simpel en als alles goed gaat is dit effectief en daardoor kostenbesparend.

Op basis van het plaatsingsplan worden vooraf alleen de noodzakelijke onderdelen geleverd. Bij het plaatsen van mijn Chill kwamen de monteurs in een personenauto met alleen het voor de klus benodigde gereedschap.

Tot zover alles goed. Problemen ontstaan als het plaatsingsplan niet klopt met de werkelijke situatie, er onverwachte problemen ontstaan tijdens de installatie of als het apparaat DOA is.

Bij mij was het laatste het geval. Dan wordt de installatie afgebroken. Dan moet alles weer in het systeem gepland worden.

De ambachtsman met een bus vol was naar de zaak of de groothandel gereden, had een nieuwe gehaald en de klus geklaard.

Daar kun je van alles van vinden, maar zo werkt Quatt. Daar hebben we voor gekozen.

Donderdag vind de vervolginstallatie plaats en natuurlijk hoop ik, dat de Chill, die vandaag geleverd is, ok is.

De defecte zal wel weer eens retour gaan, maar daar zal weer een ophaal afspraak voor gemaakt worden. Aangezien we volgende week op vakantie gaan, zal dat wel eind augustus worden.
Mijn huis en de installatie zijn zoals (afgesproken!) in het installatieplan. Quatt wijzigt eenzijdig de spelregels, zonder een fallback in te bouwen terug te keren naar het afgesproken plan. Je kan natuurlijk alles met de mantel der liefde bedekken, maar in de basis heb ik 1 afspraak en dat is die dingen installeren en al het huiswerk daarvoor gedaan. Daarnaast: een paar koppelingen in de basisuitrusting is voor een installatiemonteur toch niet raar of teveel gevraagd? Er is lean en er is too lean (skeleton?) in mijn optiek. Geen reden om meteen boos te zijn, maar teleurstelling mag hopelijk toch wel..

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.


  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:04
Midway123 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Mijn huis en de installatie zijn zoals (afgesproken!) in het installatieplan. Quatt wijzigt eenzijdig de spelregels, zonder een fallback in te bouwen terug te keren naar het afgesproken plan. Je kan natuurlijk alles met de mantel der liefde bedekken, maar in de basis heb ik 1 afspraak en dat is die dingen installeren en al het huiswerk daarvoor gedaan. Daarnaast: een paar koppelingen in de basisuitrusting is voor een installatiemonteur toch niet raar of teveel gevraagd? Er is lean en er is too lean (skeleton?) in mijn optiek. Geen reden om meteen boos te zijn, maar teleurstelling mag hopelijk toch wel..
In het plaatsingsplan staat notabene een afbeelding van hoe ze het gaan doen. Daarna krijg je 1x een mail met het in serie verhaal. Dan blijkt dat ze alles in serie willen aansluiten terwijl er prima ruimte is om alls te doen zoals het gepland was. Ik had de mazzel dat ik een freelancer had die materialen bij zich had maar wat je zegt, eenzijdig iets aanpassen omdat het makkelijker is. Dan vertellen ze nog even dat je in principe ook de thermostaatknop moet laten verwijderen.


Dit mailtje over in serie kwam 2 dagen voor de installatie binnen. Het scheelt wellicht tijd maar het is niet mooi om te zien en anders dan je afspreekt op voorhand. Ik zie nergens voordelen van in serie aansluiten voor de klant zelf.

Je kunt niet normaal je radiator alsnog weghalen, het is niet mooi, je moet je thermostaatknop verwijderen. Ik zou mensen aanraden dit goed af te stemmen met quatt.

  • chrisvoorma
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48
Zweitse schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Is het je Cv pomp of je Warmtepomp. Die het water rondpompt?
Warmtepomp

Mvg Voorma


  • chrisvoorma
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48
mrkb_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:22:
[...]

Misschien iets wat je zou kunnen controleren. Bij ons had de monteur een tijdelijke brug gezet op de HR-ketel (Intergas) om de boel te ontluchten. Met de nadruk op tijdelijk, want dan gaat blijkbaar de pomp continu lopen.
Hier viel niet veel meer te ontluchten, de Quick connector was al aangesloten en de leidingen waren dus al gevuld.

Mvg Voorma


  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Als jou warmtepomp continu blijft rondpompen. Zonder dat de Chill aan staat. Is er naar mijn bescheiden mening iets niet in orde.

Maar mss zijn er hier die dat beter weten.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23
chrisvoorma schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:08:
[...]

Hier viel niet veel meer te ontluchten, de Quick connector was al aangesloten en de leidingen waren dus al gevuld.
Zou de chill niet zelf ook een automatische ontluchter hebben?
Lijkt me ergens vrij logisch als dat zo is / zou zijn.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:06
Volgens de handleiding dien je te ontluchten via de radiator.

  • BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:00
Ch3cker schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Ik weet niet precies wat voor mm leidingen dat zijn, maar lijkt me dat als je deze knie naar 1/2" binnendraad haalt daar de quickconnectors op aangesloten moeten kunnen worden.. Garantie tot de voordeur though ;)
Als ik de radiator verwijder en 2 van deze knie's op de leidingen plaats zou het in theorie moeten werken. Maar ik denk dat ik een groot probleem heb als ik de quickconnectors dicht draai? Want dan heb ik geen flow meer in het systeem? Ik heb dus iets van een by-pass nodig?

Bestaat zoiets?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge


  • oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:31
Ik zie hier veel mensen die aangeven mails te ontvangen en dergelijke (zoals over in serie aansluiten).

Ik krijg hier helemaal geen mails over, is dit een nieuwsbrief-achtig iets waar ik me voor moet aanmelden?

De enige mails die ik krijg zijn reacties van de 'succes manager' op mijn vele verzoeken om nou eindelijk eens met een installatiedatum te komen, wat gelukt is: 3 juli.

Ik voel er namelijk niet veel voor dat ze bij mij de Chill in serie aansluiten. Gewoon 2x zagen zodat de radiator ook 'dicht' kan blijven, moet prima kunnen.

  • Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
Ik kreeg die betreffende mail pas een paar dagen voor de installatie (van de succes manager)

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.


  • chrisvoorma
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48
onlinaius schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Geen ervaring met Chill / HeatBattery / FE, maar het lijkt mij persoonlijk niet logisch. Onnodig stroomverbruik.

Misschien dat een uitdraaitje van de JSON (zie topic opening post) wat meer duidelijkheid geeft wat er aan de hand zou kunnen zijn?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
  "boiler": {
    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,
    "otFbChModeActive": false,
    "otFbDhwActive": false,
    "otFbDhwFlowRate": 0,
    "otFbDhwTemperature": 41.51,
    "otFbFlameOn": false,
    "otFbSupplyInletTemperature": 63.36,
    "otFbSupplyOutletTemperature": 0,
    "otFbWaterPressure": 2.01,
    "otTbCH": false
  },
  "chill": null,
  "externalMeters": null,
  "flowMeter": {
    "waterSupplyTemperature": 24.53
  },
  "hb": null,
  "hc": null,
  "hp1": {
    "getMainWorkingMode": 0,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 1,
    "power": 0,
    "powerInput": 34.15,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": 25.95,
    "temperatureWaterIn": 25.03,
    "temperatureWaterOut": 25.03
  },
  "hp2": {
    "getMainWorkingMode": 0,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 2,
    "power": 0,
    "powerInput": 34.15,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": 25.38,
    "temperatureWaterIn": 24.81,
    "temperatureWaterOut": 24.92
  },
  "qc": {
    "electricityPriceUsed": 0.38,
    "flowRateFiltered": 797.84,
    "gasPriceUsed": 1.51,
    "stickyPumpProtectionEnabled": false,
    "supervisoryControlMode": 5
  },
  "qcAllE": null,
  "qcChill": null,
  "system": {
    "chMaxWaterTemperature": 55,
    "electricityTariffType": 1,
    "gasTariffType": 0,
    "hostName": "CIC-80b95493-fc18-52da-bfa2-xxxxxxxxxxxxxxx},
  "thermostat": {
    "otFtChEnabled": false,
    "otFtControlSetpoint": 0,
    "otFtCoolingEnabled": false,
    "otFtDhwEnabled": true,
    "otFtRoomSetpoint": 18,
    "otFtRoomTemperature": 23.97
  },
  "thread": null,
  "time": {
    "ts": 1782225495379,
    "tsHuman": "2026-06-23T14:38:15Z"
  }
}

[ Voor 0% gewijzigd door chrisvoorma op 23-06-2026 16:46 . Reden: Verbergen zich host ]

Mvg Voorma


  • chrisvoorma
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48
paQ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Zou de chill niet zelf ook een automatische ontluchter hebben?
Lijkt me ergens vrij logisch als dat zo is / zou zijn.
Nee, monteur had het er over dat die op het hoogste punt, en dat zijn bij ons de QUATT units op het bungalowdak nog zou moeten ontluchten.

Mvg Voorma


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
chrisvoorma schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:40:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
  "boiler": {
    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,
    "otFbChModeActive": false,
    "otFbDhwActive": false,
    "otFbDhwFlowRate": 0,
    "otFbDhwTemperature": 41.51,
    "otFbFlameOn": false,
    "otFbSupplyInletTemperature": 63.36,
    "otFbSupplyOutletTemperature": 0,
    "otFbWaterPressure": 2.01,
    "otTbCH": false
  },
  "chill": null,
  "externalMeters": null,
  "flowMeter": {
    "waterSupplyTemperature": 24.53
  },
  "hb": null,
  "hc": null,
  "hp1": {
    "getMainWorkingMode": 0,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 1,
    "power": 0,
    "powerInput": 34.15,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": 25.95,
    "temperatureWaterIn": 25.03,
    "temperatureWaterOut": 25.03
  },
  "hp2": {
    "getMainWorkingMode": 0,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 2,
    "power": 0,
    "powerInput": 34.15,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": 25.38,
    "temperatureWaterIn": 24.81,
    "temperatureWaterOut": 24.92
  },
  "qc": {
    "electricityPriceUsed": 0.38,
    "flowRateFiltered": 797.84,
    "gasPriceUsed": 1.51,
    "stickyPumpProtectionEnabled": false,
    "supervisoryControlMode": 5
  },
  "qcAllE": null,
  "qcChill": null,
  "system": {
    "chMaxWaterTemperature": 55,
    "electricityTariffType": 1,
    "gasTariffType": 0,
  },
  "thermostat": {
    "otFtChEnabled": false,
    "otFtControlSetpoint": 0,
    "otFtCoolingEnabled": false,
    "otFtDhwEnabled": true,
    "otFtRoomSetpoint": 18,
    "otFtRoomTemperature": 23.97
  },
  "thread": null,
  "time": {
    "ts": 1782225495379,
    "tsHuman": "2026-06-23T14:38:15Z"
  }
}
Misschien die hostname even verwijderen. Volgens sommigen kun je daar wat mee (geen verstand van verder). Ik heb de hostname uit mijn quote verwijderd (anders schiet je er nog niets mee op).

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 23-06-2026 16:45 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • chrisvoorma
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48
onlinaius schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Misschien die hostname even verwijderen. Volgens sommigen kun je daar wat mee (geen verstand van verder). Ik heb de hostname uit mijn quote verwijderd (anders schiet je er nog niets mee op).
Dank, dat is natuurlijk bruikbaar om te koppelen

Mvg Voorma


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Midway123 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Mijn huis en de installatie zijn zoals (afgesproken!) in het installatieplan. Quatt wijzigt eenzijdig de spelregels, zonder een fallback in te bouwen terug te keren naar het afgesproken plan. Je kan natuurlijk alles met de mantel der liefde bedekken, maar in de basis heb ik 1 afspraak en dat is die dingen installeren en al het huiswerk daarvoor gedaan. Daarnaast: een paar koppelingen in de basisuitrusting is voor een installatiemonteur toch niet raar of teveel gevraagd? Er is lean en er is too lean (skeleton?) in mijn optiek. Geen reden om meteen boos te zijn, maar teleurstelling mag hopelijk toch wel..
Er hoeft niets met de mantel der liefde bedekt te worden. Het ging over het verschil van werken. De installateur met een bus vol of de werkwijze van Quatt. Als je kiest voor een klein bedrijf komt diezelfde installateur of de baas vooraf de situatie bekijken, bespreekt de mogelijkheden met je, geeft een prijs en vervolgens komt ie de zaak installeren en gaat niet eerder weg, dan dat alles goed werkt.

Van Quatt weten we intussen de werkwijze. Die is ronduit gezegd nogal anders. Dat vergt van jezelf dat je je vooraf erg goed oriënteert. Wat de WP zelf betreft. Waar komt ie, welke risico’s kleven aan die plaats. Wat kun je vooraf zelf doen om er voor te zorgen dat de plaats gereed is, dat je exact bepaalt waar de leidingen langs gaan enz. Voor de installatie van de WP heb ik exact de plaats bepaalt, de plek daarvoor in gereedheid gebracht. In de bijkeuken de onderkasten van de muur gehaald, de wand voorbereid enz, zodat een en ander zonder verassingen aangesloten kon worden.

Wat de Chill betreft ook grondig voorbereid. Heel wat afgemeten. Aanvoer en retour uitgezocht. Gaten in knieschot gemaakt, stopcontact achter knieschot geplaatst.

Je weet dat Quatt toch meer een dozenschuiver is, met een specifiek product, dan een all-round installatiebedrijf. Daar is de prijs ook naar.

Je kunt dit ook als een waarschuwing zien. Weet waar je aan begint.

Ik zie op de foto’s ook veel situaties voorbij komen waarbij ik sterk zou twijfelen of ik daar wel zou laten plaatsen.

Wellicht zit ik anders in de wedstrijd. Begint het bij mij bij de eigen verantwoordelijkheid. Vanaf het moment dat je er aan begint te denken of je iets wilt aanschaffen. Ik heb ook in mijn werk de houding van mensen zien ontstaan, om bij alles wat tegenzit meteen de verantwoordelijkheid bij een ander te leggen. Zelf niet willen nadenken en met de schijnzekerheid van consumentenrecht, rechtsbijstandsverzekeringen, e.d. ondoordacht avonturen aangaan. Met die zogenaamde houding van de kritische consument kun je jezelf wel op de borst slaan, maar bezorg je jezelf mogelijk ook heel veel gezeik.

Wie de risico’s die aan een bedrijf als Quatt kleven niet wil, gaat met de locale installateur in zee. Liefst diegene waar je al jaren zaken mee doet. Is het allemaal nieuw voor je, vraag de buren.

Zo dat moest ik even kwijt.

Dan over dat Quatt eenzijdig de spelregels wijzigt. Klopt het dat dit het in serie aansluiten betreft? Wel, als dit afwijkt van wat je vooraf overeengekomen bent, kun je de overeenkomst opzeggen lijkt mij.

Ik heb nu al een paar keer iets voorbij zien komen over een mail over wat dat in serie plaatsen betreft.

Ik ben wel benieuwd naar de betreffende tekst.

Het hoe en waarom, wat zijn de verschillen (behalve het aansluiten op één of twee buizen) kan ik nog niet beoordelen. Ik meen dat Quatt zelf eerst ook uitging van aansluiten op aan- en uitvoer.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
chrisvoorma schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:40:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
  "boiler": {
    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,
    "otFbChModeActive": false,
    "otFbDhwActive": false,
    "otFbDhwFlowRate": 0,
    "otFbDhwTemperature": 41.51,
    "otFbFlameOn": false,
    "otFbSupplyInletTemperature": 63.36,
    "otFbSupplyOutletTemperature": 0,
    "otFbWaterPressure": 2.01,
    "otTbCH": false
  },
  "chill": null,
  "externalMeters": null,
  "flowMeter": {
    "waterSupplyTemperature": 24.53
  },
  "hb": null,
  "hc": null,
  "hp1": {
    "getMainWorkingMode": 0,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 1,
    "power": 0,
    "powerInput": 34.15,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": 25.95,
    "temperatureWaterIn": 25.03,
    "temperatureWaterOut": 25.03
  },
  "hp2": {
    "getMainWorkingMode": 0,
    "limitedByCop": false,
    "modbusSlaveId": 2,
    "power": 0,
    "powerInput": 34.15,
    "silentModeStatus": false,
    "temperatureOutside": 25.38,
    "temperatureWaterIn": 24.81,
    "temperatureWaterOut": 24.92
  },
  "qc": {
    "electricityPriceUsed": 0.38,
    "flowRateFiltered": 797.84,
    "gasPriceUsed": 1.51,
    "stickyPumpProtectionEnabled": false,
    "supervisoryControlMode": 5
  },
  "qcAllE": null,
  "qcChill": null,
  "system": {
    "chMaxWaterTemperature": 55,
    "electricityTariffType": 1,
    "gasTariffType": 0,
    "hostName": "CIC-80b95493-fc18-52da-bfa2-xxxxxxxxxxxxxxx},
  "thermostat": {
    "otFtChEnabled": false,
    "otFtControlSetpoint": 0,
    "otFtCoolingEnabled": false,
    "otFtDhwEnabled": true,
    "otFtRoomSetpoint": 18,
    "otFtRoomTemperature": 23.97
  },
  "thread": null,
  "time": {
    "ts": 1782225495379,
    "tsHuman": "2026-06-23T14:38:15Z"
  }
}
Wat me opvalt is die ControlMode, de QC (CiC) ControlMode wijkt af van de ControlMode van de buitenunits. Ik heb even lopen zoeken wat ControlMode 5 is, en dat schijnt koelen te betekenen.

Niet onlogisch aangezien je een chill hebt, maar wel opvallend dat de CiC dit aangeeft terwijl je buitenunits niet in deze control mode zitten.

Als ik naar mijn eigen ControlMode kijk (ik heb geen Chill) zie ik bij de buitenunit (enkele) en de qc beide 0 als ControlMode staan, standby dus.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/befkjRyf7WINNHlW5lpZ93ikCUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toMvrpxX7rDeFxsT44kAaENm.jpg?f=fotoalbum_large

Een mail vandaag voor de Chill-gebruikers. De mail was langer maar dit is de kern.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:23
onlinaius schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Wat me opvalt is die ControlMode, de QC (CiC) ControlMode wijkt af van de ControlMode van de buitenunits. Ik heb even lopen zoeken wat ControlMode 5 is, en dat schijnt koelen te betekenen.

Niet onlogisch aangezien je een chill hebt, maar wel opvallend dat de CiC dit aangeeft terwijl je buitenunits niet in deze control mode zitten.

Als ik naar mijn eigen ControlMode kijk (ik heb geen Chill) zie ik bij de buitenunit (enkele) en de qc beide 0 als ControlMode staan, standby dus.
"supervisoryControlMode": 5
Dat is dus koeling - standby of koeling - zonder actief ODU op koelstand --> maar dus wel circulatie.

Voor zover nu bekend, als de watertemperatuur te hoog wordt, dan gaat ODU inschakelen om deze weer naar beneden terug te brengen.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:23
Magreet1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:05:
[Afbeelding]

Een mail vandaag voor de Chill-gebruikers. De mail was langer maar dit is de kern.
Of leg er direct een lange (en dikkere) slang aan richting een afvoer, nooit meer bakjes legen :)

  • Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
* verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Midway123 op 23-06-2026 17:35 ]

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.


  • WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:00
Mickel moen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:55:
[...]

Er hoeft niets met de mantel der liefde bedekt te worden. Het ging over het verschil van werken. De installateur met een bus vol of de werkwijze van Quatt. Als je kiest voor een klein bedrijf komt diezelfde installateur of de baas vooraf de situatie bekijken, bespreekt de mogelijkheden met je, geeft een prijs en vervolgens komt ie de zaak installeren en gaat niet eerder weg, dan dat alles goed werkt.

Van Quatt weten we intussen de werkwijze. Die is ronduit gezegd nogal anders. Dat vergt van jezelf dat je je vooraf erg goed oriënteert. Wat de WP zelf betreft. Waar komt ie, welke risico’s kleven aan die plaats. Wat kun je vooraf zelf doen om er voor te zorgen dat de plaats gereed is, dat je exact bepaalt waar de leidingen langs gaan enz. Voor de installatie van de WP heb ik exact de plaats bepaalt, de plek daarvoor in gereedheid gebracht. In de bijkeuken de onderkasten van de muur gehaald, de wand voorbereid enz, zodat een en ander zonder verassingen aangesloten kon worden.

Wat de Chill betreft ook grondig voorbereid. Heel wat afgemeten. Aanvoer en retour uitgezocht. Gaten in knieschot gemaakt, stopcontact achter knieschot geplaatst.

Je weet dat Quatt toch meer een dozenschuiver is, met een specifiek product, dan een all-round installatiebedrijf. Daar is de prijs ook naar.

Je kunt dit ook als een waarschuwing zien. Weet waar je aan begint.

Ik zie op de foto’s ook veel situaties voorbij komen waarbij ik sterk zou twijfelen of ik daar wel zou laten plaatsen.

Wellicht zit ik anders in de wedstrijd. Begint het bij mij bij de eigen verantwoordelijkheid. Vanaf het moment dat je er aan begint te denken of je iets wilt aanschaffen. Ik heb ook in mijn werk de houding van mensen zien ontstaan, om bij alles wat tegenzit meteen de verantwoordelijkheid bij een ander te leggen. Zelf niet willen nadenken en met de schijnzekerheid van consumentenrecht, rechtsbijstandsverzekeringen, e.d. ondoordacht avonturen aangaan. Met die zogenaamde houding van de kritische consument kun je jezelf wel op de borst slaan, maar bezorg je jezelf mogelijk ook heel veel gezeik.

Wie de risico’s die aan een bedrijf als Quatt kleven niet wil, gaat met de locale installateur in zee. Liefst diegene waar je al jaren zaken mee doet. Is het allemaal nieuw voor je, vraag de buren.

Zo dat moest ik even kwijt.

Dan over dat Quatt eenzijdig de spelregels wijzigt. Klopt het dat dit het in serie aansluiten betreft? Wel, als dit afwijkt van wat je vooraf overeengekomen bent, kun je de overeenkomst opzeggen lijkt mij.

Ik heb nu al een paar keer iets voorbij zien komen over een mail over wat dat in serie plaatsen betreft.

Ik ben wel benieuwd naar de betreffende tekst.

Het hoe en waarom, wat zijn de verschillen (behalve het aansluiten op één of twee buizen) kan ik nog niet beoordelen. Ik meen dat Quatt zelf eerst ook uitging van aansluiten op aan- en uitvoer.
In mijn optiek is het simpel. Je spreekt iets af in je plaatsingsplan hoe ze iets gaan plaatsen. Dan moet je niet twee dagen van te voren een mail krijgen dat ze het toch anders willen gaan doen, terwijl er geen enkel voordeel voor de klant is en de installatie minder fraai wordt. Het kan soms te plekke wel zo zijn dat een bepaalde manier niet mogelijk is en dan moet je een alternatief verzinnen. Maar dat alternatief moet de klant wel goed keuren.

Ik ben van plan toch drie Chills te gaan plaatsen. Eerst was de bedoeling twee. De derde kwam er nog bij. Ondanks dat het oorspronkelijke plaatsingsplan niet door ons was bevestigd en we contact hadden met de succesmanger, werd de levering en plaatsing toch gepland. Totaal onduidelijk was of ze er nu twee of drie gingen plaatsen. Onduidelijk was ook hoe de plaatsing eruit ging zien, ik heb die plaatsing voorlopig afgeblazen.

Om eerlijk te zijn schrik ik nu van sommige plaatsingen als ik de foto's zie. Ik ga daar niet mee akkoord. Ik wil juist overleg met Quatt hoe we netjes kunnen plaatsen. Zelfs als Quatt dit niet kan, kan het installatiebedrijf het zo maken dat het wel goed is. Maar dat overleg verloopt moeizaam.

Maar je hebt je proces niet goed op orde als je wel wil gaan plaatsen terwijl het plaatsingsplan niet goedgekeurd is. En ik schrik ook van de berichten dat de Chill kan gaat lekken maar ook dat je geen bericht krijgt dat de bak vol is. Het lijkt niet op een product dat al af is en uitgebreid is getest.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:43:
[...]

In mijn optiek is het simpel. Je spreekt iets af in je plaatsingsplan hoe ze iets gaan plaatsen. Dan moet je niet twee dagen van te voren een mail krijgen dat ze het toch anders willen gaan doen, terwijl er geen enkel voordeel voor de klant is en de installatie minder fraai wordt. Het kan soms te plekke wel zo zijn dat een bepaalde manier niet mogelijk is en dan moet je een alternatief verzinnen. Maar dat alternatief moet de klant wel goed keuren.

Ik ben van plan toch drie Chills te gaan plaatsen. Eerst was de bedoeling twee. De derde kwam er nog bij. Ondanks dat het oorspronkelijke plaatsingsplan niet door ons was bevestigd en we contact hadden met de succesmanger, werd de levering en plaatsing toch gepland. Totaal onduidelijk was of ze er nu twee of drie gingen plaatsen. Onduidelijk was ook hoe de plaatsing eruit ging zien, ik heb die plaatsing voorlopig afgeblazen.

Om eerlijk te zijn schrik ik nu van sommige plaatsingen als ik de foto's zie. Ik ga daar niet mee akkoord. Ik wil juist overleg met Quatt hoe we netjes kunnen plaatsen. Zelfs als Quatt dit niet kan, kan het installatiebedrijf het zo maken dat het wel goed is. Maar dat overleg verloopt moeizaam.

Maar je hebt je proces niet goed op orde als je wel wil gaan plaatsen terwijl het plaatsingsplan niet goedgekeurd is. En ik schrik ook van de berichten dat de Chill kan gaat lekken maar ook dat je geen bericht krijgt dat de bak vol is. Het lijkt niet op een product dat al af is en uitgebreid is getest.
Helemaal mee eens.

Altijd zelf de regie houden. Dus als het niet volgens de afspraak gaat, niet akkoord gaan, tenzij je gezamenlijk tot de conclusie komt dat een alternatief beter is.

Kortom vooraf bepalen hoe het eruit moet zien, dit aan Quatt voorleggen, met hun bespreken en pas akkoord als het plaatsingsplan naar je zin is.

Maar als er parallel aansluiten afgesproken is, kan dit niet zondermeer gewijzigd worden in in serie.

Nu heb ik niet helder wat de voor- en nadelen van beide systemen zijn. Als beide mogelijkheden aangeboden worden, zou ik de verschillen wel willen weten. Tot nu ben ik er vanuit gegaan dat er parallel aangesloten wordt. Bij mij ook makkelijk te realiseren en de connectors zijn inmiddels zo ook geplaatst.

Ook kan ik mij voorstellen dat je serieel aan wilt sluiten omdat dat fraaier is. Maar die keus ligt bij de klant.

Maar nogmaals, ik ben wel nieuwsgierig naar de tekst uit de mail van deze seriële soap. Wat geven ze als motivatie?

P.s. Hier gaat iets niet goed. Deze reactie wordt ook als quote geplaatst. Nou ja, het staat er.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • rickjehh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:57
In mijn plaatsingsplan staat niet eens iets benoemd over serie of parallel. Het is letterlijk een standaard document waar ze twee van de door mij aangeleverde foto’s in hebben gezet om aan te geven waar de chills komen. Daarnaast een standaard afbeelding van hoe ze aangesloten worden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit gewoon een standaard template is die voor iedereen gelijk is. Of zeg ik dan iets geks?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23
Ik denk dat het puur scope of work is.
2 x snijden ipv 4 keer. De helft kans op lekkage. Minder kans op beschadiging vloer of buismantel. Connectors beide naar zijkant gericht.
Tot zover de voordelen voor Quatt

Voor de klant geldt: Gezeik / gedoe met een thermostaatkraan. Tado issues. Lelijke aan elkaar geregen messing appendages. Alle aansluitingen hoog en dus in het zicht. Ongelijke slanglengtes tot aan de chill. Een radiator met warm restwater.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:18
Ik zie dat hier nu vaak naar het "plaatsingsplan" wordt verwezen. Ik heb tot nu toe enkel een "orderbevestiging" ontvangen. Hoeveel dagen voorafgaand aan de installatie hebben jullie het plaatsingsplan ontvangen?

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)


  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:52:
Ik denk dat het puur scope of work is.
2 x snijden ipv 4 keer. De helft kans op lekkage. Minder kans op beschadiging vloer of buismantel. Connectors beide naar zijkant gericht.
Tot zover de voordelen voor Quatt

Voor de klant geldt: Gezeik / gedoe met een thermostaatkraan. Tado issues. Lelijke aan elkaar geregen messing appendages. Alle aansluitingen hoog en dus in het zicht. Ongelijke slanglengtes tot aan de chill. Een radiator met warm restwater.
Zover ik weet heb jij zelf geen Chill. Of heb ik het mis?
Je hebt het over 2 of 4 maal snijden....Sterker nog de monteur is 2 keer in zijn bus gesprongen om onderdelen te halen. Tot zover de nadelen voor Quatt.
En dan de nadelen voor de klant....Gezeik? Aansluitingen hoog?. En met welke onderbouwing/ervaring? En als klap op de vuurpijl......Een warme radiator. Sorry dat ik ff lach. Het tegenovergesteld is waar.

Ik ga zeker niet zeggen dat alles bij Quatt op rolletjes gaat. Maar wat jij hier verteld slaat echt nergens op.

  • Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
Bij mij wordt de radiator wel behoorlijk warm hoor. Ook moest ik het voetventiel helemaal open zetten (tot zover waterzijdig inregelen) en de thermostaatkraan verwijderen. Hoewel ik de argumenten van Quatt kan begrijpen, zijn alle argumenten van paQ ook valide.

@jbtbnl plaatsingsplan was bij mij voor de orderbevestiging. Eerst akkoord, dan pas bevestiging.

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste