Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW
Yes. De slaapkamer van mijn zoon wordt wel het koelst natuurlijk. Maar het scheelt ook echt op de andere slaapkamers. Dus tot nu toe ben ik daar content mee. En de massa wordt inderdaad ook gekoeld en daarvoor moet de chill toch langere tijd koelen. Als we de tweede straks beneden hebben dan verwacht ik een aangenaam klimaat in huis.Animal_X schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:45:
[...]
Dat allemaal met een enkele Chill? Zou verwachten dat dit lang niet genoeg vermogen is.
We hebben te maken met twee vermogens. Die van de Chill en die van de BU. Mijn inschatting is, dat de BU twee keer zoveel warmte weg kan werken als de Chill toevoegt. Door de koelte extra te verspreiden met een ventilator moet de Chill langer werken. Vergeet de factor tijd dus niet. Zet je daarnaast ook nog radiatoren geheel open, liefst met ventilatoren, verhoog je de toegevoegde warmte aan het water en kan de BU efficiënter werken. Althans, dat zijn mijn ervaringen.Animal_X schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:45:
[...]
Dat allemaal met een enkele Chill? Zou verwachten dat dit lang niet genoeg vermogen is.
Ik ondersteun dus de ervaringen van @rickjehh
Ik veronderstel, dat met twee Chills je dus aan het vermogen van de BU toekomt. Vandaar dat er bij meer dan twee Chills ook een wissel-regime is.
[ Voor 14% gewijzigd door Mickel moen op 12-07-2026 16:53 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW
Er geldt een maximum van 3 gelijktijdige Chills.Mickel moen schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:22:
[...]
Ik veronderstel, dat met twee Chills je dus aan het vermogen van de BU toekomt. Vandaar dat er bij meer dan twee Chills ook een wissel-regime is.
Wat ik mij kan herinneren heeft de Chill een flow van zo'n 300 liter per uur nodig. Bij een algehele flow van 800 liter per uur kan je 'net aan' 3 Chills voorzien.
[ Voor 21% gewijzigd door Ywa op 13-07-2026 07:19 ]
Je hebt gelijk. Dat wissel-protocol gaat dus in bij meer dan 3.
Bij één Chill kun je dus best wel veel toevoegen van rest afgiftesysteem. Ik ben daar voordat we op vakantie gingen een paar dagen mee aan het experimenteren geweest. Met verrassende resultaten.Dat een radiator, zeker met ventilatoren, een rol kan spelen in koeling als de Chill actief is. Zie vorige berichten. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Interessante resultaten. Iemand met meerdere Chills zou eens met OpenQuatt moeten testen wat er mogelijk wordt met een andere flow dan de door Quatt gekozen vaste flow van 800 liter per uur.Mickel moen schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:49:
@Ywa
Je hebt gelijk. Dat wissel-protocol gaat dus in bij meer dan 3.
Bij één Chill kun je dus best wel veel toevoegen van rest afgiftesysteem. Ik ben daar voordat we op vakantie gingen een paar dagen mee aan het experimenteren geweest. Met verrassende resultaten.Dat een radiator, zeker met ventilatoren, een rol kan spelen in koeling als de Chill actief is. Zie vorige berichten. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Met de nieuwe OpenQuatt boardjes kan OpenQuatt tussen de CiC en de Quatt buitenunit(s) worden geplaatst zodat de CiC wel alle sensordata van de buitenunit krijgt maar met OpenQuatt de aansturing van de buitenunit getweaked kan worden
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Kleine nuance: het zal technisch vast kunnen, maar momenteel tweakt OQ geen signalen. OQ kan simpelweg de totale control van de Quatts overnemen en de sensordata (drukken, temp, flow etc) teruggeven aan de CiC.TeslaNerd schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Met de nieuwe OpenQuatt boardjes kan OpenQuatt tussen de CiC en de Quatt buitenunit(s) worden geplaatst zodat de CiC wel alle sensordata van de buitenunit krijgt maar met OpenQuatt de aansturing van de buitenunit getweaked kan worden
Daarnaast kan OQ niks met de Chill.
Voor Chill-gebruikers zou ik zeker geen OpenQuatt aanbevelen
Voor de Chills is dat ook niet nodig. De CiC heeft een communicatie met de Chills die los staat van de communicatie over modbus met de buitenunit(s).jj85 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:56:
[...]
Kleine nuance: het zal technisch vast kunnen, maar momenteel tweakt OQ geen signalen. OQ kan simpelweg de totale control van de Quatts overnemen en de sensordata (drukken, temp, flow etc) teruggeven aan de CiC.
Daarnaast kan OQ niks met de Chill.
Voor Chill-gebruikers zou ik zeker geen OpenQuatt aanbevelen
De Chills worden dan niet door OpenQuatt bestuurd. OpenQuatt kan wel de flow van de buitenunit verhogen van 800 naar bijvoorbeeld 900 of 1000 liter per uur.
De beperking van het aantal Chills dat gelijktijdig aan kan staan zit in de vaste flow van 800 liter per uur van de buitenunit(s). Met de 300 liter per uur flow die iedere Chill vraagt met de waterpomp in iedere Chill ga je dan met 3x 300 =900 liter per uur over het vaste debiet van de buitenunit.
[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 13-07-2026 10:13 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Mijn ervaring is dat de open vloerverwarmingsverdeler soms verwarmt (watertemperatuur tot circa 27°C) terwijl de Chills koelen, wat voor warme voeten zorgt. Ik ga daarom weer een Tado-radiatorknop terugplaatsen voor de verdeler om dit te voorkomen. rip flowMickel moen schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:49:
@Ywa
Dat een radiator, zeker met ventilatoren, een rol kan spelen in koeling als de Chill actief is. Zie vorige berichten. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
[ Voor 16% gewijzigd door Ywa op 13-07-2026 10:17 ]
Hoe OQ nu is opgezet kan je niet één register (pomp speed) aanpasssen en de rest van CiC --> OQ --> ODU doorlussen.TeslaNerd schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:08:
[...]
Voor de Chills is dat ook niet nodig. De CiC heeft een communicatie met de Chills die los staat van de communicatie over modbus met de buitenunit(s).
De Chills worden dan niet door OpenQuatt bestuurd. OpenQuatt kan wel de flow van de buitenunit verhogen van 800 naar bijvoorbeeld 900 of 1000 liter per uur.
De CiC moet de ODU wel blijven aansturen om de Chill te kunnen laten koelen
Interessant. Als ik de pomp van de cv-ketel op continu zet, verhoog ik ook de flow, voor zover ik mij kan herinneren. Ik heb echter geen flauw benul of hier ook risico’s aanzitten.TeslaNerd schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:08:
[...]
Voor de Chills is dat ook niet nodig. De CiC heeft een communicatie met de Chills die los staat van de communicatie over modbus met de buitenunit(s).
De beperking van het aantal Chills dat gelijktijdig aan kan staan zit in de vaste flow van 800 liter per uur van de buitenunit(s). Met de 300 liter per uur flow die iedere Chill vraagt met de waterpomp in iedere Chill ga je dan met 3x 300 =900 liter per uur over het vaste debiet van de buitenunit.
In principe zou de CiC dan een hogere flow meten en daarna de pomp in jouw Quatt iets terugregelen met uiteindelijk weer die 800L/h als resultaat.Mickel moen schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:29:
[...]
Interessant. Als ik de pomp van de cv-ketel op continu zet, verhoog ik ook de flow, voor zover ik mij kan herinneren. Ik heb echter geen flauw benul of hier ook risico’s aanzitten.
Ah, nu begrijp ik het. Ik vroeg mij al af, hoe dat gaat als in de winter de CV-ketel bijspringt. Dan gaat die pomp ook lopen. Dat ik dus een hogere flow geconstateerd heb is, dan kortstondig geweest.
Ik constateer dat de BU steeds een cyclus maakt. Koelt het water tot iets onder de 18°C. Stopt dan waarna de watertemperatuur vlot oploopt naar zo’n 25°C. De Chill blijft immers actief. Hierna start de cyclus weer. Omdat de BU meer warmte afvoert, dan de Chill toevoegt gaat dit rap. Bijvoorbeeld runs van een half uur. Door meer van het afgiftesysteem open te zetten, wordt er meer warmte toegevoegd, wat weer voor langere runs zorgt. De tijd rond 25°C is maar kort. Het mooiste is dat de periode watertemperatuur zo onder de 21°C zo lang mogelijk te maken ten behoeve van het verkoelende effect in de rest van het huis en dus de BU zo efficiënt mogelijk te laten werken.Ywa schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:11:
[...]
Mijn ervaring is dat de open vloerverwarmingsverdeler soms verwarmt (watertemperatuur tot circa 27°C) terwijl de Chills koelen, wat voor warme voeten zorgt. Ik ga daarom weer een Tado-radiatorknop terugplaatsen voor de verdeler om dit te voorkomen. rip flow
Althans dit is mijn theorie.
Alles dan maar open zetten en alle ventilatoren op max? Dat weet ik nog niet. Te veel open kan er in resulteren, dat er meer warmte toegevoegd wordt, dan de BU kan afvoeren, waardoor de gemiddelde watertemperatuur oploopt en die wil je het liefst zo laag mogelijk. Er zal dus een ideale balans zijn.
Na een paar dagen Chill zijn we op vakantie gegaan. Na thuiskomst pak ik dit weer op.
Ik zou zeggen, zet niet alleen de vloerverwarming open, maar ook alles in de rest van het huis en kijk wat dat oplevert. Wellicht reageert jouw vloer dan ook rustiger.
Hoe dan ook, ieder huis is weer anders. Ik kan alleen mijn ervaringen delen.
[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 13-07-2026 12:06 ]
Hier warmt hij tot 27 graden.
Verschillende radiatoren beneden en boven zijn dan ook tussen 25-26,8 graden. Mijn vloerverwarming warmt daardoor ook op tot 24 graden.
Volgens mij koelt hij terug tot minimaal 20. Maar lager zie ik nu niet meer. Eerder zag ik tot 18 graden. Ik heb verder geen HA oid, dus ik moet het doen met bekijken van de JSON.
Situatie is vrij eenvoudig, radiator op zolder en de rest van het huis VV. Enige waar ik over twijfel is de leiding dikte, kwestie van de buitenmaat meten om vast te stellen of dit 15mm is en daarna bestellen?
Dit voelt toch echt een beetje als vechten tegen de bierkaai.Magreet1 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:10:
@Mickel moen
Verschillende radiatoren beneden en boven zijn dan ook tussen 25-26,8 graden. Mijn vloerverwarming warmt daardoor ook op tot 24 graden.
Volgens mij koelt hij terug tot minimaal 20. Maar lager zie ik nu niet meer. Eerder zag ik tot 18 graden. Ik heb verder geen HA oid, dus ik moet het doen met bekijken van de JSON.
Tr van 27 graden door je CV systeem / vloer, waarna de Ta weer opnieuw moet worden teruggekoeld, af en aan.
Zo werkt het alleen 'goed' bij de chill zelf, en deels op de rest van het heen-traject.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Mijn metingen zijn van twee weken geleden.Magreet1 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:10:
@Mickel moen
Het verschil tussen de hoogste en laagste temperatuur bij jou en mij is wel gelijk, zo’n 7°C.
Verder heb ik geen verklaring.
[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 13-07-2026 15:37 ]
Ik heb hier nu wel stand 1 ipv 2. Ik zal eens kijken of het veranderd als ik hem harder zet.
[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 13-07-2026 16:09 ]
Je moet waarschijnlijk enkele foto’s sturen van radiatoren en leidingwerk op de locatie(s) dat er aangesloten moet worden. Ik had nu wel goed contact met de ‘success manager’ en die gaf aan dat een verzoek voor extra chill en aansluitingen werd beoordeeld door een technisch team. Ik had ivm leiding dikte en afstand bij één situatie maar even foto’s met lineaal gemaakt; dacht misschien nuttig als het krap is.Jeroennl schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:22:
Ik heb nu eindelijk na bellen een link om te bestellen gekregen. Alleen uiteraard geen controle gehad van quatt. Doen ze dat nog na bestellen telefonisch?
Situatie is vrij eenvoudig, radiator op zolder en de rest van het huis VV. Enige waar ik over twijfel is de leiding dikte, kwestie van de buitenmaat meten om vast te stellen of dit 15mm is en daarna bestellen?
[ Voor 3% gewijzigd door bite op 13-07-2026 16:33 ]
:strip_exif()/f/image/ZpUfv9DvHroDnwtE5aL3maXd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dtEwrCOtZlQBIA4JIWGSNr0c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gd60AWx5gO67h6I65DgqgCqF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LGABIXNhA19Fg7SBdR0AgbRr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q9HZ9mwJnkLjZE2hJT7HXPBD.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gebruik: Ja ze maken geluid, net als een ventilator. Storend? In de woonkamer niet, op zolder niet, en in de slaapkamer gaat hij uit als we gaan slapen. Waterbak: In de woonkamer na een uur aan op stand 2 klein laagje water, in de ander kamers niets. Maar dat is nu misschien over een aantal uur veel meer. De instalateur had zelf de slangetjes eraf gehaald maar die heb ik met een gaatje bovenin weer teruggeplaatst. Koelen: doet hij zeker. Beneden is het heerlijk koel zelfs zo koel dat ik hem warmer heb gezet 25°C. Andere kamers ook op 25°C. Met dit alles moet ik wel aangeven dat wij een A+ rijtjeshuis hebben uit 2007. Dus met de installatie ben ik zeer tevreden, met Quatt qua service en communicatie stuk minder. Daar kan echt wel wat gewonnen worden.
Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.
@paQ @MargreetpaQ schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:34:
[...]
Dit voelt toch echt een beetje als vechten tegen de bierkaai.
Tr van 27 graden door je CV systeem / vloer, waarna de Ta weer opnieuw moet worden teruggekoeld, af en aan.
Zo werkt het alleen 'goed' bij de chill zelf, en deels op de rest van het heen-traject.
Tja, even meedenken. Als het door de chill verwarmde water door de retourleidingen wordt afgevoerd, zie ik dus dat bij de radiatoren het warme water wordt aangeboden aan de retourzijde en het onverwarmde, dus koude, water aan de aanvoerzijde van de radiator. Afhankelijk van je gehele installatie wil dat warme water wel zijn oorspronkelijk taak gaan doen, en stijgt op in de radiator en het koude zakt. Denk dat een warmtethermometer meer inzicht kan bieden. Maar ik denk, dat de radiatoren eigenlijk dicht moeten staan. Maar ja, dan moet je 3 chills kopen, je wilt naar de 800 ltr/uur.
Denk zelf dat het goed afleveren van een werkend chillsysteem te vaak maatwerk is, en daarvoor moet je nou weer niet bij de leverancier zijn. En werkt(en) de buitenunits nou mee of niet??
Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.
Ja echt hands down beter dan wat er tot nu toe zoal is gepost.Midway123 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:55:
Keurig zeg!
Is het ook niet afhankelijk van hoe de radiatoren aangesloten zijn?harv schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:03:
[...]
@paQ @Margreet
Tja, even meedenken. Als het door de chill verwarmde water door de retourleidingen wordt afgevoerd, zie ik dus dat bij de radiatoren het warme water wordt aangeboden aan de retourzijde en het onverwarmde, dus koude, water aan de aanvoerzijde van de radiator. Afhankelijk van je gehele installatie wil dat warme water wel zijn oorspronkelijk taak gaan doen, en stijgt op in de radiator en het koude zakt. Denk dat een warmtethermometer meer inzicht kan bieden. Maar ik denk, dat de radiatoren eigenlijk dicht moeten staan. Maar ja, dan moet je 3 chills kopen, je wilt naar de 800 ltr/uur.
Denk zelf dat het goed afleveren van een werkend chillsysteem te vaak maatwerk is, en daarvoor moet je nou weer niet bij de leverancier zijn. En werkt(en) de buitenunits nou mee of niet??
Nogmaals mijn plaatje van wat metingen op de radiatoren. Met een * zijn radiatoren met Heatfans.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DrokcmPa6bSAtEwGNSsJYI6G.jpg?f=user_large)
Wat bedoel je overigens met meewerken buitenunits. De BU voert de warmte toch af?
[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 13-07-2026 17:17 ]
@Mickel moenMickel moen schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:11:
[...]
Is het ook niet afhankelijk van hoe de radiatoren aangesloten zijn?
Nogmaals mijn plaatje van wat metingen op de radiatoren. Met een * zijn radiatoren met ventilatoren.[Afbeelding]
In jouw geval zie ik overal in de retour temparaturen die warmer zijn dan in de aanvoer. IK ga er vanuit dat je radiatoren open staan. Dan snap ik weer niet dat de temp van de radiator "veel" hoger is dat de temp van de retour.
Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.
De temperatuur van de radiator is toch niet hoger. Voordat de Chill actief wordt zal de radiator ongeveer de temperatuur van de kamer hebben. Zodra de Chill werkt en de radiator open is, zal de radiator afkoelen door de lagere aanvoer. Afhankelijk van waar je meet zullen de temperaturen op de radiator ergens tussen aanvoer en retour zitten.harv schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:17:
[...]
@Mickel moen
In jouw geval zie ik overal in de retour temparaturen die warmer zijn dan in de aanvoer. IK ga er vanuit dat je radiatoren open staan. Dan snap ik weer niet dat de temp van de radiator "veel" hoger is dat de temp van de retour.
De tweede kolom is de kamertemperatuur op dat moment.
[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 13-07-2026 18:03 ]
Goede vraag, bij ons draait er 1 buitenunit mee. Wij hebben een Duo en de pomp gaat aan als er een Chill gestart wordt. Nu draaien er 3 Chills op stand 2 25°C. Hij draait niet volle toeren maar wel om de warmte eruit te krijgen. De instalateur heeft zo veel mogelijk ontlucht maar je moet zelf na verloop van tijd even checken en nog wat zelf ontluchten (als je weet hoe dat moet, niet iedereen heeft die kennis).harv schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:03:
[...]
@paQ @Margreet
Klopt en dat is alleen maar tijdens het instalatieproces voor de instalateur. Ik zag het ook en hij legde mij uit dat na de instalatie 18°C het laagst is.UnitedJunk schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:45:
Ik weet niet of ik het mij verbeeld heb, maar toen de Chill bij mij vanmiddag geinstalleerd werd had ik de mogelijkheid om 'm op 16 graden te zetten. Nu lijkt de laagste optie 18 graden te zijn. Zit hier een logica achter?
Vooraf was ik nog wat huiverig omdat ik bij veel andere installaties de quick connectors recht naar voren zag steken op foto's. Dit is in mijn situatie niet wenselijk en ben dan ook bij dat mijn twee Chills helemaal naar wens en parel zijn aangesloten, zeker omdat dit bij één van de chills precies paste. Hierbij mijn foto's, zodat mensen die nog twijfelen een voorbeeld hebben van hoe een aansluitingen naar wens er uit ziet
:strip_exif()/f/image/TavPqDvgx8lou3MpivrffBxk.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z1fWdPsKIwLELHvpXhlcsal6.gif?f=fotoalbum_large)
Gek.. die van mij staat nog steeds op 16 graden. Ik heb hem nooit hoger (of lager) gezet. Ik begrijp dat zodra ik hem hoger zet dat ik hem dan niet meer terug naar 16 kan zetten?Jay1972 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:49:
[...]
Klopt en dat is alleen maar tijdens het instalatieproces voor de instalateur. Ik zag het ook en hij legde mij uit dat na de instalatie 18°C het laagst is.
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
grote kans van niet.Animal_X schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:14:
[...]
Gek.. die van mij staat nog steeds op 16 graden. Ik heb hem nooit hoger (of lager) gezet. Ik begrijp dat zodra ik hem hoger zet dat ik hem dan niet meer terug naar 16 kan zetten?
Nog even hoeveel water (lijntje) er in de bak zit van de woonkamer na een eerste keer draaien. Deze heeft op stand 2 24 /25°C vanaf 14:00 tot 21:00 gedraaid. Ook dat heeft met het soort huis denk ik te maken. Beide andere Chills hebben een plasje water in de bak zitten maar hebben maar tot 19:00 gedraaid. Totaal zat er 800ml water in. Dit alles is geen love song voor de firma maar wel een positieve bevinding. Daarnaast zou een net als je thermostaat een schema een mooie aanwinst zijn in de app voor de Chill. s' Morgens gewoon vanzelf om 8u aan. Dus Quatt als je dit leest....
In 24/25 graden kan je toch niet slapen? Het is hier in huis die temperatuur 🙃. Op de slaapkamer wil ik het 18 graden hebben 😅Jay1972 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:39:
[Afbeelding] Nog even hoeveel water (lijntje) er in de bak zit van de woonkamer na een eerste keer draaien. Deze heeft op stand 2 24 /25°C vanaf 14:00 tot 21:00 gedraaid. Ook dat heeft met het soort huis denk ik te maken. Beide andere Chills hebben een plasje water in de bak zitten maar hebben maar tot 19:00 gedraaid. Totaal zat er 800ml water in. Dit alles is geen love song voor de firma maar wel een positieve bevinding. Daarnaast zou een net als je thermostaat een schema een mooie aanwinst zijn in de app voor de Chill. s' Morgens gewoon vanzelf om 8u aan. Dus Quatt als je dit leest....
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
De flow is zodra je de chill aan zet 800L/uYwa schreef op maandag 13 juli 2026 @ 07:08:
[...]
Er geldt een maximum van 3 gelijktijdige Chills.
Wat ik mij kan herinneren heeft de Chill een flow van zo'n 300 liter per uur nodig. Bij een algehele flow van 800 liter per uur kan je 'net aan' 3 Chills voorzien.
Mvg Voorma
Klopt, de Chill staat op 25 ingesteld maar het is in de slaapkamer 5,5 x 5,5 mtr 20°C (net gemeten) en die ligt op het zuiden. Luxaflex en gordijnen dicht. Hoe de Chill de temperatuur meet geen idee maar dat kan beter maar het wordt lekker slapen.okijokii schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:41:
[...]
In 24/25 graden kan je toch niet slapen? Het is hier in huis die temperatuur 🙃. Op de slaapkamer wil ik het 18 graden hebben 😅
😎Jay1972 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:07:
[...]
Klopt, de Chill staat op 25 ingesteld maar het is in de slaapkamer 5,5 x 5,5 mtr 20°C (net gemeten) en die ligt op het zuiden. Luxaflex en gordijnen dicht. Hoe de Chill de temperatuur meet geen idee maar dat kan beter maar het wordt lekker slapen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
/f/image/CFPadSrycNjLnxL5Zf062B39.png?f=fotoalbum_large)
Dit naar aanleiding van mijn vragen mbt het continue water rondpompen terwijl er geen koeling gevraagd wordt.
Dit schijnt dus bewust zo te zijn en is voordeliger. (maar niet minder storend, ik vind het persoonlijk vrij storend dat ik constant het water geruis door de leidingen hoor).
:strip_exif()/f/image/ZfU4RPNlFVHrRoMArNcMsyVW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PUU0PdotJS1OepAFi01Snsm1.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder ben ik nog in overleg hoe bovenstaande opgelost kan worden, wij hebben hier dus wel behoorlijk last van condensvorming op het leidingwerk, dusdanig veel dat het ook veel drupt.
Mvg Voorma
Het zou zeker mooi zijn als er native of via Apple opdrachten te automatiseren is... Laten we hopen dat dit nog komtJay1972 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:39:
[Afbeelding] Nog even hoeveel water (lijntje) er in de bak zit van de woonkamer na een eerste keer draaien. Deze heeft op stand 2 24 /25°C vanaf 14:00 tot 21:00 gedraaid. Ook dat heeft met het soort huis denk ik te maken. Beide andere Chills hebben een plasje water in de bak zitten maar hebben maar tot 19:00 gedraaid. Totaal zat er 800ml water in. Dit alles is geen love song voor de firma maar wel een positieve bevinding. Daarnaast zou een net als je thermostaat een schema een mooie aanwinst zijn in de app voor de Chill. s' Morgens gewoon vanzelf om 8u aan. Dus Quatt als je dit leest....
Na 2 weken in de herrie te zitten (soort compressor geluid) afwachtend op support nogsteeds geen oplossing. Geluid is nu weg maar geen koelvermogen meer.
Ik snap best dat er zaken fout kunnen gaan, maar die support..
Dat de ventilator en de pomp door blijven draaien lijkt mij ook logisch. Ik heb hier een luchtontvochtiger en ook daarvan blijft de ventilator draaien als het ingestelde vochtpercentage bereikt is. Alleen de compressor stopt.chrisvoorma schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:25:
[Afbeelding]
Dit naar aanleiding van mijn vragen mbt het continue water rondpompen terwijl er geen koeling gevraagd wordt.
Dit schijnt dus bewust zo te zijn en is voordeliger. (maar niet minder storend, ik vind het persoonlijk vrij storend dat ik constant het water geruis door de leidingen hoor).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder ben ik nog in overleg hoe bovenstaande opgelost kan worden, wij hebben hier dus wel behoorlijk last van condensvorming op het leidingwerk, dusdanig veel dat het ook veel drupt.
Als je veel watergeruis hoort, kun je proberen meer water mee te laten doen, dus zet radiatoren helemaal open. Bij slimme thermostaatknoppen zoals van Tado; haal ze er tijdelijk af.
Als je hem uit wilt hebben zet je hem toch helemaal uit.
Als je veel condens op leidingen constateert, kan dat er ook op wijzen, dat je huis te vochtig is. Tussen de 40 en 60% wordt algemeen aanbevolen. Dan kan de Chill er juist voor zorgen , dat je huis droger wordt. Dat heeft echter tijd nodig. Vocht gaat in de massa zitten. Denk eerder in weken dan in dagen.
Wat ook kan helpen, zet hem eerst niet te koud. Dus eerder op 23°C dan op 18°C.
@Jay1972 heeft zo te zien al een droog huis.
[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 14-07-2026 08:39 ]
En als ze alleen op 15mm willen, wat denken jullie dat er minder lelijk uit komt te zien: aansluiting paars of aansluiting blauw? NB: ik heb 2,5m leidinglengte besteld.
Ik zou echt voor groen gaan, als dat jouw voorkeur is. Jij betaalt en dus bepaalt, ook al is dat niet de makkelijkste weg voor de monteur.
Toen mijn Quatt-Duo geinstalleerd werd had ik ook aan de installateur gevraagd of hij in afwijking van het installatieplan een vuilafscheider wilde installeren die ik zelf had gekocht. Deed de installateur niet moeilijk over.
En verder gaf de installateur aan dat ik dikwandige cv leidingen heb. Is er al iets bekend of ze al op deze leidingen installeren? En waarom zouden ze dat niet doen, kost veel klanten!!
Als je zelf t-stukken gaat kopen, dan kan de monteur op een 1/2 inch aansluiting direct de quickconnector monteren. (dus niet 15 mm)Frisian1206 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:56:
Donderdag komt Quatt een Chill bij mij plaatsen op onderstaande situatie. Ik zou het mooiste vinden als ze de koppelingen plaatsen op de groene plek in de afbeelding. Dat is wel 22mm, maar niet dikwandig. Hoe groot achten jullie de kans dat ze daar op willen installeren als ik zelf twee t-stukken koop 22mm met een 15mm aftakking?
En als ze alleen op 15mm willen, wat denken jullie dat er minder lelijk uit komt te zien: aansluiting paars of aansluiting blauw? NB: ik heb 2,5m leidinglengte besteld.
[Afbeelding]
Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)
Ik heb inmiddels door een loodgieter voor 200 euro voor 3 chills mijn dikwandige leidingen aan laten passen, door een T stuk er tussen te monteren.Kaaspeer90 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:17:
Heeft iemand hier zijn dikwandig stalen leidingen al laten vervangen door koper om een quatt chill aan te sluiten?
ik kreeg een offerte van pak m beet 500 euro voor een aanvoer en retour van 20cm. Schrok hier wel van.
:strip_exif()/f/image/2k3KeGeuyCdFrFvocsdGaH9d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GQO8uCIBMGeukkiY0Q6BosA6.jpg?f=fotoalbum_large)
het is toch gekkewerk dat Quatt dit niet zelf kan, eigenlijk is dat een stuk onvermogen wat ze laten zien.markb1994 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:35:
[...]
Ik heb inmiddels door een loodgieter voor 200 euro voor 3 chills mijn dikwandige leidingen aan laten passen, door een T stuk er tussen te monteren.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Dus zeker niet een promotie van hun eigen technische kunnen maar dus eerder een teken over hun eigen onvermogen. echt jammer.
m.b.t. de bovenstaande foto, ik had eigenlijk een pijp met aan het uiteinde een 1/2 duims binnendraad net boven de onderste buis laten lopen, dan loopt de namelijk de aansluiting van de leidingen van de Quatt mooi laag over de grond i.p.v. nu schuin naar boven, dus je hebt hierdoor ook een langere slang nodig, een 50cm zal hier niet meer gaan passen.
als ik naar de buis kijk zie ik eigenlijk nog steeds verf op de uiteinden van de buis, deze zou eigenlijk bij een knelfitting geheel blank geschuurt moeten zijn, er mag dus geen verf onder de knelring ( het laatste stuk van de knelring kun je nog net zien ), als dat klopt is het niet juist geplaatst en je loopt hier een echt risico op lekkage.
:strip_exif()/f/image/QpgK39SSco3VBi317VsPnMhE.png?f=user_large)
Ik had ook aan Quatt gevraagd om alvast de snelkoppelen op te sturen, dan had je die namelijk direct mee kunnen installeren, nu moet je nog een keer de CV leeg laten lopen.
[ Voor 35% gewijzigd door Jan-tweak op 15-07-2026 12:56 ]
het is nog erger, Quatt verzint een boel argumenten om het niet te doen, zijn ze bang voor lekken en ga zo maar door, terwijl nagenoeg lekken ontstaan niet door de knelringen maar gewoon door onkundige installatie.BKK schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:12:
Lees dat er kleine aansluitingen zijn voor de chill. Hoeveel cm buis hebben ze nu dan nodig om de connectoren te verbinden/installeren?
En verder gaf de installateur aan dat ik dikwandige cv leidingen heb. Is er al iets bekend of ze al op deze leidingen installeren? En waarom zouden ze dat niet doen, kost veel klanten!!
TNO heeft zelfs de speciale bonfix knelringen voor dikwandige leidingen voor knelfittingen bij CV buizen goedkegeurd als een deugdelijke installatie en eigenlijk gelijk aan knelfittingen voor dunwandige leidingen.
Het valt me trouwens op dat de app snel aangeeft dat de lekbak bijna vol zit. Als ik hem dan open is hij vaak maar voor de helft vol. Meer mensen die deze ervaring delen? Het voelt voor mij wat “voorzichtig”.
Thanks voor de tip. Gisteren heb ik zelf alles uitgedacht en alle koppelingen gekocht.Jan-tweak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:39:
[Afbeelding]
is er overigens ook voor 28mm leidingen.
hier een link van de hier genoemde t-stuk bij Hornbach maar ook bij veel andere DIY zaken te koop.
[...]
Vandaag een supervriendelijke en meedenkende installateur over de vloer gehad. En alles is aangesloten zoals ik dat graag wou. Zelf heb ik alles netjes voorbereid per chill. Handoek, chill en fittings klaargelegd en ruimte gemaakt. Ik kreeg nog de opmerking dat ik goed voorbereid was en dat hij het zeer kon waarderen. 2x op een 22mm leiding en 1x op een radiator.
Ik zou nog de toevoer met een buis op de hoogte van de afvoer verlagen. Anders moet de flex 1 x omhoog en 1 x omlaag. Is niet zo mooi.markb1994 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:35:
[...]
Ik heb inmiddels door een loodgieter voor 200 euro voor 3 chills mijn dikwandige leidingen aan laten passen, door een T stuk er tussen te monteren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je raakt ook waarschijnlijk 40 cm van de lengte kwijt als het hoog blijft.
Ik hoop dat je 1,5 meter besteld hebt, want half meter is erg kort.
De installateur zal er blij mee zijn. Hoeft alleen in te pluggen, te ontluchten en de firmware update te doen.
Ik had er 1 die zich loskoppelde. Het probleem was dat in en out verkeerd waren aangesloten. De paralel aangesloten radiator werd ook licht warm bij omgekeerd aansluiten.Jay1972 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:41:
Zijn er andere Chill eigenaren waarbij de Chill zich "loskoppeld" van het netwerk? Onze 3 apparaten koppelen zich sinds vandaag, 3 dagen na installatie, continue los van het netwerk. Allen zijn meerdere keren verwijderd en weer aangemeld. Dongel met een ander snoertje aangesloten, verder van de CiC vandaan voor betere ontvangst. Niets helpt.... Quatt bellen morgen.
Vanuit de voorkant is rechts in en links uit bij de chill.
De installateur gaf ook aan dat hij bij mijn onderblok niet kon zien wat in en out was en bij problemen het moest omkeren.
Heb net gekeken maar de leidingen zitten goed. Maar dat is goed om te weten als ik ze eens loskoppel. Gelijk een rood tapje op de Chill aanvoerleiding gedaan.FCTW schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:11:
[...]
Ik had er 1 die zich loskoppelde. Het probleem was dat in en out verkeerd waren aangesloten. De paralel aangesloten radiator werd ook licht warm bij omgekeerd aansluiten.
Vanuit de voorkant is rechts in en links uit bij de chill.
De installateur gaf ook aan dat hij bij mijn onderblok niet kon zien wat in en out was en bij problemen het moest omkeren.
Erg netjes. Kan je vertellen welke onderdelen zijn gebruikt?Pimba01 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:25:
Mijn 2 Chills zijn net geplaatst. Ik ben erg blij met hoe dit is gedaan en ben erg blij met de vriendelijke (externe) installateur die goed meedacht. Hij had alleen niet de juiste aansluitingen mee dus die heeft hij tussendoor nog even opgehaald, maar dat is natuurlijk geen enkel probleem.
Vooraf was ik nog wat huiverig omdat ik bij veel andere installaties de quick connectors recht naar voren zag steken op foto's. Dit is in mijn situatie niet wenselijk en ben dan ook bij dat mijn twee Chills helemaal naar wens en parel zijn aangesloten, zeker omdat dit bij één van de chills precies paste. Hierbij mijn foto's, zodat mensen die nog twijfelen een voorbeeld hebben van hoe een aansluitingen naar wens er uit ziet![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
:strip_exif()/f/image/5X7t1NjpPVjo3ZCOToQXVRab.jpg?f=fotoalbum_large)
Installateur is nog bezig, maar hier de dikwandige oplossing. Hebben nog een klein buisje extra naar beneden gekneld om de afstand wat korter te maken tussen de leidingen. Deze leidingen staanv erder achter gordijnen en een kast dus in de praktijk zie je er niets van, maar het geeft me wel wat meer speelruimte met die flexleidingen van quatt.
Dit is overigens niet iets wat ik of quatt bedacht heeft. Loodgieter die de T-stukken heeft geplaatst kwam hier mee. Ik vond het allemaal best, zolang die chill maar zsm geinstalleerd kon worden.
[ Voor 12% gewijzigd door Kaaspeer90 op 17-07-2026 13:45 ]
Beide chill's zijn bij mij precies op dezelfde manier aangelokten en voor elke chill zijn de volgende materialen gebruikt: De quick connectors van Quatt, twee T stukken (anders dan die in eerste instantie meegeleverd waren, het schroefdraad was te groot) en een knietje. De nieuwe T stukken en de knietjes heeft de installateur zelf tussendoor gehaald bij Warmteservice.WAF1 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:25:
[...]
Erg netjes. Kan je vertellen welke onderdelen zijn gebruikt?
Bedankt. Ik ga eens kijken wat er nodig is want de CV-monteur moet toch nog langs komen. Hij was al eerder geweest en onze leiding op onze slaapkamer schijnt maar 14 mm te zijn, dat is een hele onbekende maat. Zolang ik niet weet wat de CV-monteur nu wil gaan doen (we hadden op bepaalde punten last van roest) kunnen we ook niet met de Chill verder.Pimba01 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:33:
[...]
Beide chill's zijn bij mij precies op dezelfde manier aangelokten en voor elke chill zijn de volgende materialen gebruikt: De quick connectors van Quatt, twee T stukken (anders dan die in eerste instantie meegeleverd waren, het schroefdraad was te groot) en een knietje. De nieuwe T stukken en de knietjes heeft de installateur zelf tussendoor gehaald bij Warmteservice.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Wat voor soort materiaal was die 14 mm buis, heb je ook eens op een andere plek gemeten en hoe heb je dat gemeten ( schuifmaat) ?WAF1 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:45:
[...]
Bedankt. Ik ga eens kijken wat er nodig is want de CV-monteur moet toch nog langs komen. Hij was al eerder geweest en onze leiding op onze slaapkamer schijnt maar 14 mm te zijn, dat is een hele onbekende maat. Zolang ik niet weet wat de CV-monteur nu wil gaan doen (we hadden op bepaalde punten last van roest) kunnen we ook niet met de Chill verder.
Een decibelmeter app geeft op de laagste stand ergens tussen de 35 en 40db, middel 45db, hoog rond de 50db aan bij m’n kussen. Je hoort de laagste stand ‘s nachts weldegelijk, maar het is een monotoon gezoem. Daar kan ik prima bij tukken. Ter vergelijk, ik vond het geluid van mijn Duux Whisperflex ventilator vervelender, helemaal omdat deze met name stil is op een standje waar je net zo goed geen ventilator aan kan hebben staan.
Irritant voor tijdens het slapen is het aan en uitschakelen van de compressor. De compressor gaat aan met een duidelijke tik. Misschien vereist t wat gewenning, maar mijn dochter werd om 5:30 er door wakker. Met een driejarige is het dan wel gedaan met de slaap.
Uiteindelijk gaat dit voor het beoogd gebruik minder uitmaken. Ik heb de chills gekocht met de wetenschap dat ze meer lawaai maken dan een split unit dus dit is ook weer geen verassing. Door overdag de massa koel te houden met de zonnepanelen en ‘s nachts een raampje open te zetten zouden deze klachten weg moeten vallen.
Als we weer een hittegolf krijgen zoals recent dan neem ik met liefde het gezoem van die compressor op de koop toe. Als we door klimaatverandering over 10 jaar in een situatie belanden dat ‘s avond slapen zonder constant zoemende airco totaal een no-go wordt zien we dan wel of we de chills door een split unit vervangen.
[ Voor 34% gewijzigd door Kaaspeer90 op 18-07-2026 08:42 ]
En wanneer je het verschil in temperatuur groter maakt? Op 18 graden bijvoorbeeld?rob987 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:26:
Mij valt op dat de temperatuur in de Quatt app snel daalt maar de echte temperatuur van de ruimte, gemeten door de kamerthermostaat daalt veel trager. Logisch want de ruimte rondom de chill zal sneller dalen. Ik ben tot nu toe niet echt onder de indruk van het koelvermogen. Als ik de hele dag vanaf de ochtend de chill aanzet op 22 graden dan daalt de kamertemperatuur einde dag van 25,5 naar 24 graden (volgens thermostaat en 2 andere meetpunten) maar komt niet in de buurt van de ingestelde temperatuur op de chill die zelf aangeeft rond de 22 graden. Dit betreft een woonkamer van 40m2 maar ook de andere chill op een slaapkamer van 15m2 krijg ik niet naar de 22 graden zoals ingesteld.
Geen idee, ga ik proberen als het weer wat warmer wordt. Thx.okijokii schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:46:
[...]
En wanneer je het verschil in temperatuur groter maakt? Op 18 graden bijvoorbeeld?
In mijn vorige huis had ik een airco, daar merkte ik hetzelfde. Er gaat gewoon veel warmte in de massa van je woning zitten en dat zie je direct als je de airco of Chill uitzet. Ik zet de Chill rond 16 uur aan, laat 'm dan op stand 2 of 3 koelen en zet 'm tegen 23 uur uit. Concreet zie ik dan een afname van de temperatuur van circa 1,5 graad (gemeten circa 30 minuten na het uitschakelen van de Chill).rob987 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:26:
Als ik de hele dag vanaf de ochtend de chill aanzet op 22 graden dan daalt de kamertemperatuur einde dag van 25,5 naar 24 graden (volgens thermostaat en 2 andere meetpunten) maar komt niet in de buurt van de ingestelde temperatuur op de chill die zelf aangeeft rond de 22 graden. Dit betreft een woonkamer van 40m2 maar ook de andere chill op een slaapkamer van 15m2 krijg ik niet naar de 22 graden zoals ingesteld.
Voor direct koelen richt je de Chill op de werk/leefplek voor de tijd dat je er aanwezig bent.
Voor indirect koelen laat je de Chill continu werken. Versterk je de koeling eventueel nog met een oscillerende ventilator om de lucht over meer m3 in beweging te brengen.
Dan denk je niet meer in uren, maar in dagen, voor zolang het nodig is.
Dit zal de massa koelen, maar je zult ook merken dat de perioden tussen bakje legen langer worden, omdat de massa steeds minder vocht afgeeft.
Voor slaapkamers kun je er dan voor kiezen om de Chill ‘‘s nachts uit te zetten.
Wat eigenlijk ook vrij logisch is: als je in de winter verwarmd op de warmtepomp zijn er ook maar weinig mensen die een nachtverlaging van bijv 3 graden toepassen, dat duurt gewoon te lang om te compenseren. Met koelen werkt dit eigenlijk precies hetzelfde, maar dan omgekeerd (en net iets sneller qua comfortniveau omdat de lucht al vrij snel droger en kouder wordt). Wil je het permanent koel dan moet je net als bij verwarmen een fors deel van de dag ook daadwerkelijk koelen.Timmy schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:05:
[...]
In mijn vorige huis had ik een airco, daar merkte ik hetzelfde. Er gaat gewoon veel warmte in de massa van je woning zitten en dat zie je direct als je de airco of Chill uitzet. Ik zet de Chill rond 16 uur aan, laat 'm dan op stand 2 of 3 koelen en zet 'm tegen 23 uur uit. Concreet zie ik dan een afname van de temperatuur van circa 1,5 graad (gemeten circa 30 minuten na het uitschakelen van de Chill).
En dan is die Quatt warmtepomp nog zo'n 2 tot 3 x krachtiger dan een enkele chill, en zet zijn warmte op veel meer plekken af dan zelfs 3 chills dat doen, dus heb je in de winter minder koudere plekken die je huis afkoelen zodra de verwarming uit gaat.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Gewoon alleen ontvochtigen. Dan heeft ie de buitenunit ook niet nodig.
Zou mooie oplossing zijn voor de mensen met een vvw.
Koud water van de BU, en dan de chill laten ontvochtigen, bijkoelen wanneer nodig / vraag.
Wij hebben ons daar niet mee bemoeid. De monteur van het CV-bedrijf heeft dat vastgesteld. Beneden was wel 15 mm maar boven niet. Maar ook dit bedrijf stelt diagnoses op afstand.Jan-tweak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:29:
[...]
Wat voor soort materiaal was die 14 mm buis, heb je ook eens op een andere plek gemeten en hoe heb je dat gemeten ( schuifmaat) ?
Maar in deze woning zijn wel meer aparte keuzes gemaakt. Het was destijds een premiewoning en sommige keuzes zijn gemaakt op prijs. En mogelijk hebben bepaalde keuzes ook te maken met de energieprestatie van de woning. Ik weet dat de verwarming boven niet hoger kon dan 20 of 21 graden. Toen ik lang geleden een baby kreeg (ik ben inmiddels oma) moest ik een kacheltje kopen om het voldoende warm op de babykamer te krijgen. De aanvoerleiding in de muur is zover ik weet gewoon 15mm.
Oeh, klopt die stelling dat je dan geen ODU nodig hebt? Om te condenseren moet hij wel z'n warmte ergens kwijt (toch?), dus dan zal in ieder geval de watercirculatie ook op gang moeten komen. En misschien moet je dan ook wel klein beetje koelen met je ODU om je huis niet al te veel op te warmen.paQ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:54:
Eigenlijk zou de chill gewoon een condenseer modus moeten hebben. "Dry" bij een AC.
Koud water van de BU, en dan de chill laten ontvochtigen, bijkoelen wanneer nodig / vraag.
Maar de combi van Chill (voor ontvochtigen en koelen) + koelen op de VVW zou best aardig zijn volgens mij
Als je hem net onder de ruimtetemperatuur laat werken doet ie dat toch.paQ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:54:
Eigenlijk zou de chill gewoon een condenseer modus moeten hebben. "Dry" bij een AC.
Heb je echt een vochtprobleem in je huis, kun je beter een ontvochtiger kopen. Dan is het wat experimenteren met waar in huis deze het meeste effect heeft. De Chill is wat dat betreft minder flexibel in te zetten, want alleen daar waar aansluitingen zijn.
Als het goed is hoeft een compressortje niet zo hard te gaan natuurlijk als hij alleen maar condenseert. En anders gaat die 300W sowieso toch met het retour water naar buiten? De waterpomp blijft draaien zagen we in de uitleg van Quatt een andere post.jj85 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:00:
[...]
Oeh, klopt die stelling dat je dan geen ODU nodig hebt? Om te condenseren moet hij wel z'n warmte ergens kwijt (toch?), dus dan zal in ieder geval de watercirculatie ook op gang moeten komen. En misschien moet je dan ook wel klein beetje koelen met je ODU om je huis niet al te veel op te warmen.
Maar de combi van Chill (voor ontvochtigen en koelen) + koelen op de VVW zou best aardig zijn volgens mij
Dat is ook meteen het jammere van koelen.
Het opgenomen vermogen van elke Chill en de BU kun je al wegstrepen van het koelvermogen. Dat is warmte die je kwijt bent / moet.
Volgens mij niet.Mickel moen schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:01:
[...]
Als je hem net onder de ruimtetemperatuur laat werken doet ie dat toch.
Hij blijft alleen circuleren met de fan aan toch?
Je zet hem dus op een temperatuur zover onder de ruimtetemperatuur, dat ie dus gaat koelen en dus condenseren. Na enige tijd stopt de compressor en dus het koelen, omdat hij een iets lagere temperatuur meet, ofwel zijn setpoint, daarna zorgt de massa weer voor opwarming, waarna de cyclus weer start. Dat kan dus een manier zijn om te ontvochtigen. Ideaal? Lijkt mij niet.paQ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:04:
[...]
Volgens mij niet.
Hij blijft alleen circuleren met de fan aan toch?
Nogmaals, als je een vochtprobleem hebt kun je beter een ontvochtiger kopen. Die zet je in, als de Chill niet gebruikt wordt om te koelen. Is de Chill wel als koeler actief dan is de ontvochtigende eigenschap mooi meegenomen.
Ik snap helemaal niets van je post of waar je heen wil.Mickel moen schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:12:
[...]
Je zet hem dus op een temperatuur zover onder de ruimtetemperatuur, dat ie dus gaat koelen en dus condenseren. Na enige tijd stopt de compressor en dus het koelen, omdat hij een iets lagere temperatuur meet, ofwel zijn setpoint, daarna zorgt de massa weer voor opwarming, waarna de cyclus weer start. Dat kan dus een manier zijn om te ontvochtigen. Ideaal? Lijkt mij niet.
Nogmaals, als je een vochtprobleem hebt kun je beter een ontvochtiger kopen. Die zet je in, als de Chill niet gebruikt wordt om te koelen. Is de Chill wel als koeler actief dan is de ontvochtigende eigenschap mooi meegenomen.
Als je vloerkoeling toepast, dan kan het al afdoende zijn om een chill alleen maar te laten condenseren.
Het beetje warmte dat daar mee vrij komt kan het ding via de retour afvoeren.
That's all.
Ik vermoed dat het verschil in onze benadering ligt in het feit dat jij de Quatt, CIC, Chill eigenschappen en functies wilt toedichten die ze niet hebben. Dat is wellicht interessant voor de ontwikkelaars van Quatt, maar als gebruiker kan ik daar niets mee.
Zoals ieder apparaat wat je koopt moet je het doen met de eigenschappen, voor- en nadelen van dat apparaat.
Voor mij zit de uitdaging in het optimaliseren in het gebruik met de eigenschappen die het wel heeft.
Zoals mijn vrouw net zei, je kunt wel dromen dat ie rose is, maar dat is ie niet. Overigens is dat nog makkelijk op te lossen met een spuitbus.
Over het algemeen genomen of bij iemand specifiek? Ik heb 2 chills al de hele dag zonder enig probleem in de laagste stand staan brommen.Frisian1206 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:14:
Kan de laagste ventilator stand inmiddels gebruikt worden, zonder dat de Chill in storing valt?
[ Voor 8% gewijzigd door marklakeman op 21-07-2026 06:34 ]
Ja dat kan. Ik heb het enkele weken/maanden geleden nagevraagd. Daarna zelf gebruikt en geen problemen mee gehad.Frisian1206 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:14:
Kan de laagste ventilator stand inmiddels gebruikt worden, zonder dat de Chill in storing valt?
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 21-07-2026 20:55 ]
Zijn er hier mensen die succesvol een warmtefonds lening hebben aangevraagd voor de Chill (eventueel i.c.m de Quat warmtepomp)?
Om op dit punt terug te komen. Na enige heen en weer discussie is Quatt zo vriendelijk geweest om mij een setje langere leidingen op te sturen zonder de monteur erbijdribbel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:47:
[...]
Dit vind ik dus interessant. Betaal ik nou een paar 100 euro voor iemand die een paar moeren aandraait en de quickconnectors weer aansluit, of gebeurt er echt iets materieels wat ik zelf niet kan doen.
Quatt gaf zelf aan dat het opnieuw ‘commisionen’ niet in alle gevallen nodig is, dus we hebben de afspraak gemaakt dat ik alleen een monteur zou laten komen als dat echt nodig is (met natuurlijk het risico op een langere wachttijd voor mij).
Afijn, ik heb gisteren de nieuwe leidingen ontvangen, er op gezet en daarna de chill een paar uur laten draaien. Geen issues tegengekomen en draait weer als een zonnetje. Al met al een klusje van 10 minuten. Dat wil niet zeggen dat het bij iedereen zo gaat, maar het kan dus wel.
Hierbij ook nog een foto van mijn zelf geknutselde doorvoer naar het knieschot, geïnspireerd door @Mickel moen , maar net even anders.
Vind dit wel een merkwaardig standpunt aangezien een airco in feite ook een warmtepomp is... je kan voor de chill ook geen subsidie aanvragen als energie besparende maatregel. Hoewel je voor het warmtegonds geen isde meldcode nodig hebt.Caparone schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:17:
Ik ben ook aan het overwegen om een Quatt in combinatie met een Chill te laten plaatsen. Hiervoor wil ik graag een Nationaal Warmtefonds lening aanvragen. Nu gaf de adviseur aan dat ik deze lening ook voor de Chill kan gebruiken, aangezien de Chill niet als airco wordt gezien maar als warmtepomp.
Zijn er hier mensen die succesvol een warmtefonds lening hebben aangevraagd voor de Chill (eventueel i.c.m de Quat warmtepomp)?
[edit] Oh hee als ik Quatts website zie kan dit inderdaad.
Ik wil niet klinken als een zeikerd, maar Quatt maakt het je wel heel makkelijk om consumptief krediet aan te gaan. Het risico van dergelijke diensten is dat een lening gewoon duur is, maar dat geld lenen zo makkelijk wordt gemaakt dat mensen hier niet bij stil staan. I.p.v. behulpzaam te zijn jaagt Quatt mensen zo effectief op schulden om meer te verkopen.
@dribbel mooie oplossing zo.
[ Voor 25% gewijzigd door Kaaspeer90 op 22-07-2026 08:00 ]
Als achteraf blijkt, dat de bestelde slangen te lang of te kort zijn, gewoon andere bestellen dus.
Mooi afgewerkt ook die doorvoer. Lijkt ook veel op de doorvoer van die Haagse YouTube installateur, ben zijn naam even kwijt, die ook een leeg stopcontact heeft gebruikt.
Die video is hier al eens voorbijgekomen
[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 22-07-2026 08:42 ]
Mickel moen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:40:
@dribbel
Als achteraf blijkt, dat de bestelde slangen te lang of te kort zijn, gewoon andere bestellen dus.
Mooi afgewerkt ook die doorvoer. Lijkt ook veel op de doorvoer van die Haagse YouTube installateur, ben zijn naam even kwijt, die ook een leeg stopcontact heeft gebruikt.
Die video is hier al eens voorbijgekomen
Zelfde ervaring hier! Werk verder prima voorzover ik kan beoordelen.marklakeman schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:46:
Mij werd door de monteur ontraden de laagste stand te gebruiken, vanwege eerdere storingen, toch enkele keren geprobeerd, geen enkel probleem. Ik vind het alleen zelf vervelend als de brom van de compressor de ruis van de ventilator overstemt, dus staat ie meestal op 2 of 3.
Ben het deels met je eens en ik was hier helaas ook niet van op de hoogte anders kan ik ook graag gebruik gemaakt van het Warmtefonds (0% lening).Kaaspeer90 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:40:
[...]
Vind dit wel een merkwaardig standpunt aangezien een airco in feite ook een warmtepomp is... je kan voor de chill ook geen subsidie aanvragen als energie besparende maatregel. Hoewel je voor het warmtegonds geen isde meldcode nodig hebt.
[edit] Oh hee als ik Quatts website zie kan dit inderdaad.
Ik wil niet klinken als een zeikerd, maar Quatt maakt het je wel heel makkelijk om consumptief krediet aan te gaan. Het risico van dergelijke diensten is dat een lening gewoon duur is, maar dat geld lenen zo makkelijk wordt gemaakt dat mensen hier niet bij stil staan. I.p.v. behulpzaam te zijn jaagt Quatt mensen zo effectief op schulden om meer te verkopen.
@dribbel mooie oplossing zo.
Als je er iets langer over nadenkt en je de HeatBattery meeneemt in dit verhaal klinkt het al wat logischer. Als je niet focust op het koelen (waar die natuurlijk primair voor bedoelt is) maar het opwarmen van de HeatBattery doet die het zelfde als een BU? Slim van Quatt?
Als je geen HeatBattery hebt is het niet uit te leggen en zou een financiering via het Warmtefonds niet eerlijk zijn tov mensen die een conventionele airco aanschaffen.
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo + 2x Chill | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 7.975wp SolarEdge
Ik heb afgelopen maandag mijn aanvraag ingediend (inclusief warmtepomp), zal het je laten wetenCaparone schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:17:
Ik ben ook aan het overwegen om een Quatt in combinatie met een Chill te laten plaatsen. Hiervoor wil ik graag een Nationaal Warmtefonds lening aanvragen. Nu gaf de adviseur aan dat ik deze lening ook voor de Chill kan gebruiken, aangezien de Chill niet als airco wordt gezien maar als warmtepomp.
Hoe meer ik hier over nadenk, denk ik toch dat ik mijn standpunt iets ga wijzigen.BoschR schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:04:
[...]
Als je er iets langer over nadenkt en je de HeatBattery meeneemt in dit verhaal klinkt het al wat logischer. Als je niet focust op het koelen (waar die natuurlijk primair voor bedoelt is) maar het opwarmen van de HeatBattery doet die het zelfde als een BU? Slim van Quatt?
Nadat ik mijn quatt duo had geinstalleerd heb ik een nieuw energielabel aangevraagd. Sinds de aanschaf van mijn huis is het format voor een energielabel veel uitgebreider geworden. Een groot gedeelte van dit nieuwe format richt zich op hoe warm een huis kan worden in de zomer. In plaats van puur de suggestie om meer te isoleren en zonnepanelen aan te schaffen zoals tot voor kort het geval was, wordt er tegenwoordig ook aandacht besteed aan zonwering en verkoeling.
Slecht geisoleerde of niet duurzame huizen zijn vaak in de zomer ook ellendig heet. Wat dat betreft maakt dit actieve koeling wel weer bereikbaarder voor mensen die weer niet het vermogen hebben om zomaar hun huis van verkoeling te voorzien.
Dit is dan wel zo'n geval van wie A zegt moet ook B zeggen en laat mensen dan gewoon airco's financieren.
[ Voor 4% gewijzigd door Kaaspeer90 op 23-07-2026 13:24 ]
Ik ben wel benieuwd naar de temperatuur van je woonkamer. Ik heb een vergelijkbare situatie (goed geisoleerde jaren 70 hoekwoning) en laat ook Chills op 2 slaapkamers op de middenverdieping zetten. Ben heel benieuwd wat het voor effect gaat hebben op de temperatuur in de woonkamer, aangezien warmte lucht opstijgtKaaspeer90 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:29:
Zo eerste ervaring hier met de chills. Ze koelen als een tierelier. Ze staan in onze slaapkamers. Je merkt dat ze de slaapkamer (althans via de quatt app) binnen no-time op hun doel temperatuur hebben. Je merkt wel duidelijk dat de afgelopen weken de warmte bij me in de stenen is getrokken want zodra de chills uitstaan warmt het in een uurtje zo weer 2-3 graden op. Voor de goede orde ik woon in een jaren 70 woning met grote raampartijen van HR++ glas. Slaapkamers staan op het oosten en het westen.
Een decibelmeter app geeft op de laagste stand ergens tussen de 35 en 40db, middel 45db, hoog rond de 50db aan bij m’n kussen. Je hoort de laagste stand ‘s nachts weldegelijk, maar het is een monotoon gezoem. Daar kan ik prima bij tukken. Ter vergelijk, ik vond het geluid van mijn Duux Whisperflex ventilator vervelender, helemaal omdat deze met name stil is op een standje waar je net zo goed geen ventilator aan kan hebben staan.
Irritant voor tijdens het slapen is het aan en uitschakelen van de compressor. De compressor gaat aan met een duidelijke tik. Misschien vereist t wat gewenning, maar mijn dochter werd om 5:30 er door wakker. Met een driejarige is het dan wel gedaan met de slaap.
Uiteindelijk gaat dit voor het beoogd gebruik minder uitmaken. Ik heb de chills gekocht met de wetenschap dat ze meer lawaai maken dan een split unit dus dit is ook weer geen verassing. Door overdag de massa koel te houden met de zonnepanelen en ‘s nachts een raampje open te zetten zouden deze klachten weg moeten vallen.
Als we weer een hittegolf krijgen zoals recent dan neem ik met liefde het gezoem van die compressor op de koop toe. Als we door klimaatverandering over 10 jaar in een situatie belanden dat ‘s avond slapen zonder constant zoemende airco totaal een no-go wordt zien we dan wel of we de chills door een split unit vervangen.
Als m’n dochter toch liever in de warmte slaapt, met haar slaapkamer op het zuiden, zet ik ‘m op mijn slaapkamer 😄 Of indien nog eens een erbij hoeft niet weer het hele systeem leeg. Nadeel is dat de aansluitingen wat uitsteken bij toch al zichtbaar leidingwerk. In de woonkamer wel uit het zicht met meubilair er voor. Ik twijfelde wat de beste plek is en soms de inrichting wat veranderen dus vandaar.
Een temperatuur instelling op het apparaat zelf zou eigenlijk wel handig zijn geweest denk ik. Of iets in plaats van de thermostaat met alle functies van Quatt of dhz met Home Assistant.
Waarschijnlijk ook goed bruikbaar in de winter want die plaat radiator is geschikt voor de ruimte als slaapkamer maar om te werken wat te koud voor mij. Dan gebruikte ik een ventilatorkacheltje voor extra verwarming. (zou eens een dakrenovatie moeten gebeuren om de isolatie op orde te maken).Edit, weer iOS beta app updates
:strip_exif()/f/image/RIHFpbTIonsonD0v8U3yRQC2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fif2skA8LXV4FjgXtNgurtWA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nSMkxe0hGzUL9fV0cVNM6DgC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door bite op 25-07-2026 02:18 ]
/f/image/WPelF81UYrWxywoBLTz1lV7R.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ipV8wO8O8CYoQGbTQsh9Rieb.png?f=fotoalbum_large)