Ik zag dit topic, heb het eens doorgelezen. En ik vraag me af wat de toegevoegde waarde van dit product eigenlijk is, buiten het feit dat mensen er blijkbaar al bijna 2 jaar op wachten.
De capaciteit is erg beperkt, het is geen goedkoop product, je moet iedere 8 uur de condensbak legen.. Daarnaast heb ik vragen zoals wat de COP dan is? Hoe veel warmte komt weer terecht in je huis voordat het de Quatt buitenunit bereikt heeft?
Buizen en radiatoren geven omgekeerd natuurlijk ook warmte af. Dus ja, als jij je Chill redelijk ongunstig in het verwarmingscircuit situeert en de flow is inderdaad 500l/h met een deltaT van 5, dan ben je even een krappe 3kW aan energie in je CV systeem aan het pompen. Niet geheel onrealistisch gezien er een compressor in de Chill zit die natuurlijk ook energie opneemt waarna de warmte afgevoerd moet worden. Zelfs met de 300l/h die ik hier ergens langs zag komen heb je het over meer dan 1,5kW.
Nu zal niet al die energie in je huis afgegeven worden maar ik vraag me af of dit geheel niet een sigaar uit eigen doos is. Een dure ook nog, 1699,- zie ik net. Ik vraag me daarom ook af: heeft eenieder die dit ding besteld heeft over deze punten nagedacht? Voor iets meer geld had je 2 jaar geleden al een degelijke bewezen split-unit hangen die buiten het feit dat er een extra buiten-unit moet zijn eigenlijk geen nadelen heeft t.o.v. dit apparaat. Maar misschien ben ik het juiste publiek gewoon niet.
Als ik dan als laatste nog de marketing priet-praat ernaast leg heb ik helemaal zoiets van 'huh?'
https://www.quatt.io/quatt-chill"De airco die zichzelf terugverdient"
De warmtepomp die je gas bespaart verdien je terug ja, een airco in die zin niet.
"Bespaar gemiddeld €710 per jaar"
Opnieuw, hoe dan? Ok, als je dan naar een hybride warmtepomp-situatie gaat en het feit dat je dan minder gas gaat gebruiken om te verwarmen zo omvormt dat die TVT dan ook meegerekend kan worden voor het koelen.. Maar ik vind het erg creatief. Je verdient niks met een airco, het kost je alleen wat. Ik vind wel wat van deze manier van marketing. Bijzonder ook dat er wel nog steeds ISDE subsidie op zo'n installatie zit aangezien het alleen maar energie kost. Op L/L-warmtepompen zit het o.a. vanwege die reden ook niet.
"Elke ruimte krachtig koelen en verwarmen"
Succes met een piekvermogen van 2kW en maximaal 2 actieve units.
Kies je voor de All-Electric warmtepomp? Daarmee haalt Chill de warmte uit je kamer en vult de HeatBattery met deze energie. Daarmee kun jij douchen of een bad nemen.
Ernstig overdreven, het zorgt er hooguit voor dat de buitenunit minder energie nodig heeft om tot de doel-aanvoertemp te komen. Hoe zou je dit leidingtechnisch eigenlijk willen bewerkstelligen? Ik neem aan dat Quatt net als ieder ander merk ergens een 3-wegklep heeft. Ik hoor je al denken: dan laat je het water toch standaard door die heat-batterij lopen? Ik ken niemand die zijn SWW-vat standaard op 20 graden heeft
En dan onderaan die vergelijking met split-units en een losse unit.. Ik zal er maar over ophouden, mijn mening is gevormd. Ik kan geen enkele case verzinnen waar dit product van toegevoegde waarde is. Misschien als je al zo'n Quatt ding hebt staan. Maar dan nog is 1700,- per stuk heel veel geld. Als je er dan ook nog 2 jaar over doet vanaf pre-order tot eerste installatie dan kan ik me niet voorstellen dat dit ooit een succes gaat worden.