• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:33
Bazvv schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:21:
[...]

Ja hoor, heb ze nu al een tijd 2 op medium en 1 op high en dat lijkt prima te gaan tegelijkertijd.

[Afbeelding]
Zo'n voor aansluiting vind ik (in onze situatie) wel netjes. Welke spullen heb je bij Warnteservice gekocht?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:58
KL643 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:00:
Zit er aan te denken om 2 chills aan te schaffen. Nu kwam ik een website tegen op het web van KH installaties, die de chills aanbiedt voor €1599,- inclusief installatie. Dat is €100,- minder dan via Quatt zelf. Iemand hier ervaring mee?

Mijn idee was om 1 chill in de woonkamer (voor) te plaatsten en 1op onze slaapkamer. Daarnaast had ik bedacht om voor onze achterkamer wel een koppeling te laten plaatsen zodat ik de chill van boven in de winter in onze achterkamer kan aansluiten om zo extra warmte te genereren. Vond het zelf wel een goed idee _/-\o_ of zie ik iets over het hoofd?

Met 2 chills beneden voor de extra warmte, ga ik daar veel profijt van hebben? (lees nog minder gasverbruik)
Lijkt me sterk dat je de Chill bij een ander bedrijf dan Quatt kan kopen. Ik zou dit niet vertrouwen. Of ze worden ingehuurd door Quatt voor de installatie, en verwijzen je naar Quatt door als je doorvraagt...

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:08
Cr3ator schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:50:
[...]

Als ik het goed zie, heb je een thermostaatkraan met debietregeling. Rondom/achter het pinnetje zit een ring met inkepingen die je (mogelijk) kan uittrekken en draaien om de flow in te regelen. Ik verwacht dat je dan met goed kijken ook de cijfers 1 t.m. 7 zult kunnen vinden daarop.
Sorry, kom pas na een paar dagen weer in de lucht (was even weg). Even een update. Ik na contact met Quatt en op advies van hen alle andere radiatoren en alle groepen van de vvw gesloten. Hierna was het probleem verholpen. De betreffende radiator zit het verste weg van de WP. Als ik alleen de groepen van de vvw weer opendraai (en zelfs als ik de pomp uit laat) dan gaat wordt de radiator al weer warm (verdeler vvw zit direct na WP, voor de verdeler zit t-stuk naar verdeler en radiatoren). Als ik de vvw weer isoleer en meer radiatoren opendraai blijft het probleem ook weg. Het lijkt er dus op dat de verdeler van de vvw het circuit dusdanig hydraulisch beïnvloed dat de chill daar moeite mee heeft. Of dit ook bij parallelschakeling of verwijdering van de radiator zichtbaar wordt weet ik (nog) niet. Moet zeggen dat het contact met Quatt hierover goed en snel verloopt.

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:30
WAF1 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Zo'n voor aansluiting vind ik (in onze situatie) wel netjes. Welke spullen heb je bij Warnteservice gekocht?
Ik heb niks gekocht materiaal is door Quatt meegenomen. Dit is het gebruikte onderblok voor zover ik kan zien, maten wijken mogelijk af heb ik niet gecontroleerd. De Thermostaatkraan zit er niet op gemonteerd en ligt nog in de doos.

Onderblok

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:17

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Alternatieve aansluiting en plaatsing voor de Chill : YouTube: Quatt Chill Review: De ultieme test tijdens 35 graden!

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:14

KL643

beeldaandemuur

Bevat betaalde promotie 🙃

Zigg schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:59:
[...]

Lijkt me sterk dat je de Chill bij een ander bedrijf dan Quatt kan kopen. Ik zou dit niet vertrouwen. Of ze worden ingehuurd door Quatt voor de installatie, en verwijzen je naar Quatt door als je doorvraagt...

Website ziet er betrouwbaar uit. Ook op truspilot positieve reviews. Heb al een mailtje gestuurd naar Quatt hoe die kan.
WAF1 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:54:
[...]

k ga er vanuit dat je dan al een Quatt wp hebt? In het algemeen zul je hier in dit topic in dit stadium vooral mensen vinden die een pre-order hebben gedaan en dus nog goedkoper uit waren. Maar dat de Chill mee kan helpen het gasverbruik te verminderen dat leeft bij mij wel. Op hele koude dagen kom ik met een enkele wp (1,5) gewoon wat te kort. (Mijn indruk is ook dat Quatt bij heeft gesteld wanneer de CV-ketel bijspringt) Op zich is gasverbruik niet zo erg zolang ik nog hybride met de CV-ketel draai maar ik wil graag weten wat in mijn huis mogelijk is. Maar de Chill zal ik vooral voor koeling willen aanschaffen, mijn huis heeft last van hittestress..
Yup, heb hier 1 Quatt V1 voor een jarig 30 woning. Kwa warmte trekt hij het net niet als het heel koud is. Vandaar dat ik dacht dat 2 chills wel positieve invloed zouden hebben om het hier in de winter ook goed op temperatuur te houden. Wat prijzen betreft, ik weet dat pre-order stukken goedkoper was maar daar heb ik nu niets aan. Voor in de zomer zoals nu, kan ik ook best wel wat koelte gebruiken in ons huis.

[ Voor 145% gewijzigd door KL643 op 27-06-2026 18:18 ]

beeldaandemuur

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zoals van Essent waarbij je in de reclame ook n.a.v. kleding en busje er op lijkt dat er mensen van Essent komen om de klus te komen uitvoeren maar het is alleen maar potentiële klanten genereren voor andere bedrijven die er voor betalen.

Ik las meen ik hier over een installateur die voor zichzelf was begonnen en een paar dagen per week voor Quatt werkte als stabiel inkomen.

Bij een reservering/preorder ook 600,-/stuk korting dus kan vast wat korting vanaf.

• loezepoesje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 02-07 14:37
WAF1 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Ik lees dat mensen hun radiator weg willen halen. Maar ik vroeg mij af heb je dan nog genoeg volume over om in de winter een goede COP te draaien? Nu zullen er beslist situaties zijn waar dit kan, maar in mijn huis is de verwarming niet overdreven overbemeten. Huis uit de jaren negentig.
Ik snap je zorgen! Ik heb nog HT radiatoren op de bovenverdiepingen. die doen vrijwel niks qua verwarmen met de lage temperatuur die de Quatt warmtepomp levert (dT van misschien 2 a 3 graden bij extreem lage flow). Die Quatt Chill neem ik eigenlijk als alternatief voor LT radiatoren, ze kunnen tenslotte ook verwarmen. En ik zit er dan hopelijk met weken als deze er koel bij

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:40

Mickel moen

mickelmoen.nl

Tip.

De Chill had wat moeite het contact met de dongle te behouden. Zo nu en dan werd hij losgekoppeld. Nu hangt mijn CIC dicht tegen/aan de zijkant van de ketel. Dus ook de dongle. Met al dat metaal en de afstand, de CIC beneden en de Chill op zolder, zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn. Ik heb er een langer USB-kabeltje tussen gezet en de dongle hoger geplaatst. Het verpakkingsdoosje hiervoor wat aangepast, houdertje van gemaakt en deze met dubbelzijdige tape aan de wand boven de ketel geplaatst. Het lijkt dat dit het verschil maakt. Verbinding wordt nu als uitstekend aangemerkt. Scheelt een extra dongle als extender.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3snQb3xFYG4yohheFF1N74AC3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKGs2qLcWyj7Ql46lN2Tk0RP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 28-06-2026 10:56 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

De Chill draait hier nu vanaf donderdag j.l. 17.15 uur. Mooi voor de warmste dag. Mooi om wat te testen.

Chill staat bij ons op zolder. Dit is onze slaapkamer. Dak op oosten en westen,met op westen een grote dakkapel. Hele dag dus zon op het dak. Matige isolatie. Ga ik ook niet verbeteren. Bouwkundig wordt dit een zeer ingrijpende zaak. Vloer naar verdieping is ook geïsoleerd. De ruimte wordt in de winter op zo’n 18°C gehouden. Aangezien we hier ook sanitair hebben, douchecabine, wastafel, bidet, is het de bedoeling de Chill hier ook in te zetten als verwarmingsbooster op de momenten dat we b.v. gaan douchen.

In de zomer kan het hier bloedheet worden. Vrijdag op de sensor van de Quatt hier achter het huis 40,2°C gemeten. Zonder de Chill was het op zolder ook zeker 40° geworden.

Hoewel de Chill er moeite mee had, het lukte niet de ingestelde temperatuur van 22°C te halen, heeft ie het bijzonder goed gedaan. Ten eerste moest er natuurlijk ook veel opgebouwde warmte uit de massa gehaald worden. Daar was hij donderdag al mee begonnen, de start op vrijdag was dus goed. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISVyKqBko_rsLPBbQB0I1zhaWAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZg1BHa40PFqdasFTrtKQ3Dw.jpg?f=fotoalbum_large

Aan het eind van de middag liep de temperatuur toch nog wat op. De zon heeft toen een paar uur recht op het relatief grote oppervlak ramen dakkapel geschenen en ik had de ventilator van de Chill weer naar gemiddeld gezet.

Op de hoogste stand liet hij namelijk dit in HomeWizard zien. Het betreft het verbruik van de BU. Niet van de Chill zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLOgUZG89aAySZgkUGcYZxqX3Ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTCi0csOnuO9ofA6FLkcrd4o.png?f=fotoalbum_large

De volgende is van gisteren. Middelste stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRojs5RywP_mIz1uO61xYeUgxFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ztqnh9oGFzHLVBnhBtPfHvZR.png?f=fotoalbum_large

Het doel, de kamer zoveel koelen, dat we in de nacht de Chill uit kunnen laten is helemaal geslaagd. We hebben prima in ons eigen bed geslapen. Het luchtbed om in de koelste kamer van het huis te slapen lag al klaar.

Later meer, over het effect van de Chill op de rest van het huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 28-06-2026 12:43 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Zoals gezegd, wil ik ook nog ingaan op het effect van de Chill op de rest van het huis. Met de gedachte, dat afvoer van de warmte via het cv systeem plaatsvind, kun je ook de rest van het huis mee laten doen. Hoe doe je dat en wat levert het op.

Ik heb de knoppen van de radiatoren met mechanische thermostaten op max gezet.

Bij de radiatoren met Tado-knoppen heb ik het voorste deel eraf gehaald. Dan gaan deze ook helemaal open. Op max zetten werkt bij deze knoppen niet. Alleen die op zolder, waar de Chill staat, heb ik laten zitten. Deze heeft namelijk de neiging zichzelf los te draaien. Daarom met 2 schroefjes vastgezet. Zit wat op een ongelukkige plaats ook. Dus deze doet niet mee. Hoeft ook niet, want hier staat immers de Chill.

Blijven over de radiatoren die standaard al geheel open staan vanwege de Quatt eis. Zo kan dus het afgekoelde water door de aanvoer, in de radiatoren warmte opnemen en retour naar de BU.

Wat levert dit op?

Ik zoom in op een aantal aspecten.
  1. Subjectief. Wat ervaar je.
  2. Objectief. Delta T
  3. Objectief. Een aantal grafiekjes.
1. Subjectief. Het belangrijkste is, dat ik op een aantal radiatoren Heatfan ventilatoren heb. Deze hebben een koelstand. Dan blazen ze continu op de hoogste stand. Je ervaart dit als een briesje. Heeft de radiator dezelfde temperatuur als de ruimte dan is het alleen de verkoeling van de beweging van de lucht. Nu echter is de radiator een stuk kouder. Vaak wel 19°C Je voelt dus ook daadwerkelijk koudere lucht. Nu staat er in de achterkamer een stoel stijf naast de radiator en daar voelt het echt als een koel windje. Verder van de radiator verwijderd, wordt het effect minder. Koelen zoals de Chill is het natuurlijk zeker niet.

In de keuken staat er een stoel met de rug naar een grote design radiator. Geen Heatfan. De radiator is een stuk kouder dan de rest van de ruimte. Zit je in die stoel voel je de kou echt in jouw rug. Verderweg niet.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Vervolg.

2. Objectief. Delta T. Het best meetbaar is dit op de radiatoren zelf. Wat is de temperatuur als het water de radiator ingaat en vervolgens als het deze weer verlaat. Bij verwarmen gaat er warmte de radiator in, staat het af aan de ruimte en het water verlaat de radiator enigszins afgekoeld. Dit verschil noemen we Delta T.

Nu werkt het dus andersom. Lukt het ook warmte op te nemen en zo af te laten voeren door de BU.

Ik heb het bij iedere radiator twee keer gemeten op verschillende tijdstippen en bij verschillende watertemperaturen. Wil je dit ook doen, vergewis je er dan van, dat de BU op die momenten wel warmte afvoert.

Voor het meten heb ik een Bosch laser thermometer gebruikt. De resultaten. Alles in °C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAj2FTjXDIhyGwqYSdznFTImbDU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DrokcmPa6bSAtEwGNSsJYI6G.jpg?f=user_large

Tweede kolom de actuele ruimtetemperatuur. Daarna aanvoer en retour. Het verschil, Delta T. Tot slot in de laatste kolom het gemiddelde per radiator.

Onderste rij de gemiddelden per kolom. In de kamers met een * zitten Heatfans op de radiatoren.

Conclusie: Gemiddeld is er een Delta T van 1,6°C. Laagst gemeten 0,6. Hoogst 3,8. De radiatoren met Heatfans doen het iets beter.

Kortom, er wordt zeker uit de rest van het huis ook warmte afgevoerd. Hoeveel kan de app van Quatt nog niet laten zien. Wellicht komt dit nog eens.

Later nog een aanvulling middels wat temperatuur grafieken. Nu eerst weer even wat anders doen.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:50
Mickel moen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:34:

Kortom er wordt zeker uit de rest van het huis ook warmte afgevoerd. Hoeveel kan de app van Quatt nog niet laten zien.
Met een temperatuurverschil van 1,6 graden en een flow van 800 l/h heb je het over 1,5 kW. Je gaat het er niet mee redden, maar het is beter dan niks.

PVoutput

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Met een temperatuurverschil van 1,6 graden en een flow van 800 l/h heb je het over 1,5 kW. Je gaat het er niet mee redden, maar het is beter dan niks.
Wat ga ik er niet mee redden?

Overigens heb ik ook nooit beweerd, dat je op die manier je huis echt kunt koelen.

Ik constateer dat je zo wel extra warmte uit je huis kunt halen, door alle radiatoren maximaal open te zetten. En inderdaad dat is beter dan niks. Zoals ik eerder al gezegd heb, met de gedachte, alle beetjes helpen.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Nog even over de Delta T. Die van de BU is zo’n 3°C.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci3VBkJwSZrz1NoH_cQOJQZ26XU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeaZjvt2yiva4j9sRT9rtZFe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit niet zo goed in deze materie. Hoe moet ik dit nu zien. Als het huis 1,6 aan het water toevoegt. Is de rest dus zo’n 1,4 voor de Chill?

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:50
Mickel moen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:32:
[...]

Wat ga ik er niet mee redden?

Overigens heb ik ook nooit beweerd, dat je op die manier je huis echt kunt koelen.

Ik constateer dat je zo wel extra warmte uit je huis kunt halen, door alle radiatoren maximaal open te zetten. En inderdaad dat is beter dan niks. Zoals ik eerder al gezegd heb onder de gedachte alle beetjes helpen.
Het gaat je niet lukken om met alleen radiatoren je huis te koelen met een warmtepomp. Zoals je zegt, mooie bijvangst als je een Chill hebt.

Ik zeg ook niet dat je dat je dat beweert hebt. Was een algemene opmerking. Niet alles is een aanval op jou ;)

PVoutput

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:50:
[...]

Het gaat je niet lukken om met alleen radiatoren je huis te koelen met een warmtepomp. Zoals je zegt, mooie bijvangst als je een Chill hebt.

Ik zeg ook niet dat je dat je dat beweert hebt. Was een algemene opmerking. Niet alles is een aanval op jou ;)
Ik zie het ook zeker niet als een aanval hoor. Ik wilde alleen weten wat je precies met “je gaat het niet redden” bedoelt, want dat was gissen.

Duidelijk, dat het niet lukt om met alleen radiatoren je huis te koelen. Eh……….. is dat ook niet de reden, dat ze de Chill uitgevonden hebben?

• Skottelbraai
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-07 14:17
Mickel moen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:35:
De Chill draait hier nu vanaf donderdag j.l. 17.15 uur. Mooi voor de warmste dag. Mooi om wat te testen.

Chill staat bij ons op zolder. Dit is onze slaapkamer. Dak op oosten en westen,met op westen een grote dakkapel. Hele dag dus zon op het dak. Matige isolatie. Ga ik ook niet verbeteren. Bouwkundig wordt dit een zeer ingrijpende zaak. Vloer naar verdieping is ook geïsoleerd. De ruimte wordt in de winter op zo’n 18°C gehouden. Aangezien we hier ook sanitair hebben, douchecabine, wastafel, bidet, is het de bedoeling de Chill hier ook in te zetten als verwarmingsbooster op de momenten dat we b.v. gaan douchen.

In de zomer kan het hier bloedheet worden. Vrijdag op de sensor van de Quatt hier achter het huis 40,2°C gemeten. Zonder de Chill was het op zolder ook zeker 40° geworden.

Hoewel de Chill er moeite mee had, het lukte niet de ingestelde temperatuur van 22°C te halen, heeft ie het bijzonder goed gedaan. Ten eerste moest er natuurlijk ook veel opgebouwde warmte uit de massa gehaald worden. Daar was hij donderdag al mee begonnen, de start op vrijdag was dus goed. [Afbeelding]

Aan het eind van de middag liep de temperatuur toch nog wat op. De zon heeft toen een paar uur recht op het relatief grote oppervlak ramen dakkapel geschenen en ik had de ventilator van de Chill weer naar gemiddeld gezet.

Op de hoogste stand liet hij namelijk dit in HomeWizard zien. Het betreft het verbruik van de BU. Niet van de Chill zelf.

[Afbeelding]

De volgende is van gisteren. Middelste stand.

[Afbeelding]

Het doel, de kamer zoveel koelen, dat we in de nacht de Chill uit kunnen laten is helemaal geslaagd. We hebben prima in ons eigen bed geslapen. Het luchtbed om in de koelste kamer van het huis te slapen lag al klaar.

Later meer, over het effect van de Chill op de rest van het huis.
Wel interessant hoor! Wij hebben ook nog 90m2 vloerverwarming liggen, begrijp ik dan goed dat die ook (zij het minimaal) zal meekoelen? Je zou toch zeggen dat dat wel effect moet hebben...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Skottelbraai schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Wel interessant hoor! Wij hebben ook nog 90m2 vloerverwarming liggen, begrijp ik dan goed dat die ook (zij het minimaal) zal meekoelen? Je zou toch zeggen dat dat wel effect moet hebben...
Met een Ta van 22 zal dat bitter weinig doen.
Dan moet je meer naar 17 gr kijken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Skottelbraai schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Je moet het benaderen als bijvangst. Bij een ieder zal de bijvangst weer anders zijn. Ander huis, ander systeem. Ik deel hier mijn ervaringen. Ons huis, ons afgiftesysteem, ons gebruik hiervan.

Bijgaand de watertemperaturen bij mij gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8sW4n-PT3b1-Y_b6kX8nGh3qKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mv8OGSQxRWcBcE9eGnFppvNf.jpg?f=fotoalbum_large

• Skottelbraai
paQ schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:56:
[...]

Met een Ta van 22 zal dat bitter weinig doen.
Dan moet je meer naar 17 gr kijken.
Check, ik heb er totaal geen verstand van...kan zon TA van 17 wel met de chill/hybrid duo? Of zit daar een max/min op? Neem aan dat je dan snel rond het dauwpunt zit?

[ Voor 5% gewijzigd door Skottelbraai op 28-06-2026 17:31 ]

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:04
Mickel moen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Je moet het benaderen als bijvangst. Bij een ieder zal de bijvangst weer anders zijn. Ander huis, ander systeem. Ik deel hier mijn ervaringen. Ons huis, ons afgiftesysteem, ons gebruik hiervan.

Bijgaand de watertemperaturen bij mij gisteren.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcKL7Dwj0ZH-q1eMaSpti_rFCEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjmzEOaUFPwUyGDX4L3i1va3.jpg?f=fotoalbum_large Leuk als vergelijking. Uit het sompige Brabant 😉

• paQ
  • Nu online
Skottelbraai schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:30:
[...]

Check, ik heb er totaal geen verstand van...kan zon TA van 17 wel met de chill/hybrid duo? Of zit daar een max/min op? Neem aan dat je dan snel rond het dauwpunt zit?
Dat is het hele principe waar Quatt / chill op tegen is, en zodoende de Chill als oplossing daar voor aandraagt.

Nee je zit niet automatisch tegen het dauwpunt, dat heeft oa te maken met de relatieve luchtvochtigheid.
Ik koel zelf al enkele jaren op rij met VVW, en een ontvochtiger die het vocht uit de lucht haalt. Zo blijf ik altijd weg van mijn condensatiepunt.

Dus het kan gewoon, alleen Quatt met chill niet. Dan zul je in eht topic van openQuatt moeten kijken en je Quatt gewoon lekker zelf in de koelmodus zetten.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mickel moen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:34:
Vervolg.

2. Objectief. Delta T. Het best meetbaar is dit op de radiatoren zelf. Wat is de temperatuur als het water de radiator ingaat en vervolgens als het deze weer verlaat. Bij verwarmen gaat er warmte de radiator in, staat het af aan de ruimte en het water verlaat de radiator enigszins afgekoeld. Dit verschil noemen we Delta T.

Nu werkt het dus andersom. Lukt het ook warmte op te nemen en zo af te laten voeren door de BU.

Ik heb het bij iedere radiator twee keer gemeten op verschillende tijdstippen en bij verschillende watertemperaturen. Wil je dit ook doen, vergewis je er dan van, dat de BU op die momenten wel warmte afvoert.

Voor het meten heb ik een Bosch laser thermometer gebruikt. De resultaten. Alles in °C

[Afbeelding]

Tweede kolom de actuele ruimtetemperatuur. Daarna aanvoer en retour. Het verschil, Delta T. Tot slot in de laatste kolom het gemiddelde per radiator.

Onderste rij de gemiddelden per kolom. In de kamers met een * zitten Heatfans op de radiatoren.

Conclusie: Gemiddeld is er een Delta T van 1,6°C. Laagst gemeten 0,6. Hoogst 3,8. De radiatoren met Heatfans doen het iets beter.

Kortom, er wordt zeker uit de rest van het huis ook warmte afgevoerd. Hoeveel kan de app van Quatt nog niet laten zien. Wellicht komt dit nog eens.

Later nog een aanvulling middels wat temperatuur grafieken. Nu eerst weer even wat anders doen.
Het vervolg. Ik had aangegeven ook nog voor wat grafiekjes te zorgen.

3. Objectief. Grafieken.

Ik beperk mij tot de achterwoonkamer. Dit is de koelste kamer van het huis. Heeft ook buitenzonwering en dus geen directe zoninstraling. Hier staat de Chill dus niet.

De volgende grafiek is het temperatuurverloop in deze kamer op de dag van installatie. Om 17.15 was deze afgerond. De Heatfans op de radiator stonden de hele dag op koelen, dus maximaal blazen. Je ziet dat de temperatuur na dit tijdstip iets gaat dalen. Het effect van de Chill is dus ook hier al te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwofO1oUXQAlUflHE6XAAUIDUHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kW2PpbHAGCmQxzZe1NVPolD3.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het lastig om behalve zo’n effect iets te kunnen zeggen in algemene zin op wat de Chill met de temperatuur in deze kamer doet. Ik doe een poging met wat vergelijkingen tussen dagen. Ik heb ChatGPT gevraagd om de Tado grafiek te combineren met de buitentemperatuur grafiek van de Quatt.

Woensdag, de dag voor de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4yYUUu00XgY2MI8zQNjvF0tfyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RDjBEc4M8Rsz7g6S019V1I5Z.png?f=fotoalbum_large Donderdag, dag van installatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbqBk5KnUG4mmaWQJRzctnbzh2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tBhRG3iwJ7p3goyOSE4H7ysf.png?f=fotoalbum_large Vrijdag, wat een hete dag. Eerste dag dat de Chill de hele dag gedraaid heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyyd5_k9dyhrtU7Gj75rJ5Zssuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UQQb1tKdO269z0IKER7mkVNR.png?f=fotoalbum_large Gisteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHoprGTQo8S5op2ROyvKg29wozU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2A8mtT3RCyelfq7WIL5XsreC.png?f=fotoalbum_large Wat ik zie, is dat er een veel groter verschil is tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur van vrijdag en zaterdag in vergelijking met woensdag en donderdag. Bovendien is deze gemiddeld vlakker. Maar mijn idee heeft het werken van de Chill in combinatie met de Heatfans op de radiator zeker invloed op het temperatuurverloop en de hoogte van de temperatuur in deze kamer.

Voor wat het waard is. Overigens heeft de Chill ook invloed op de vochthuishouding van het huis. Zeker als hij op zolder staat.

Al met al helemaal blij met de Chill.

Nu nog het slangetje aanpassen. Nog niet aan toe gekomen.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Mickel moen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:23:
[...]

3. Objectief. Grafieken.

Ik beperk mij tot de achterwoonkamer. Dit is de koelste kamer van het huis. Heeft ook buitenzonwering en dus geen directe zoninstraling.

De volgende grafiek is het temperatuurverloop in deze kamer op de dag van installatie. Om 17.15 was deze afgerond. De Heatfans op de radiator stonden de hele dag op koelen, dus maximaal blazen. Je ziet dat de temperatuur na dit tijdstip iets gaat dalen. Het effect van de Chill is dus ook hier al te zien.

[Afbeelding]

Nu is het lastig om behalve zo’n effect iets te kunnen zeggen in algemene zin op wat de Chill met de temperatuur in deze kamer doet. Ik doe een poging met wat vergelijkingen tussen dagen. Ik heb ChatGPT gevraagd om de Tado grafiek te combineren met de buitentemperatuur grafiek van de Quatt.

[Afbeelding] Donderdag, dag van installatie.[Afbeelding] Vrijdag, wat een hete dag. Eerste dag dat de Chill de hele dag gedraaid heeft.

[Afbeelding] Gisteren

[Afbeelding] Wat ik zie, is dat er een veel groter verschil is tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur van vrijdag en zaterdag in vergelijking met woensdag en donderdag. Bovendien is deze gemiddeld vlakker. Maar mijn idee heeft het werken van de Chill in combinatie met de Heatfans op de radiator zeker invloed op het temperatuurverloop en de hoogte van de temperatuur in deze kamer.

Voor wat het waard is. Overigens heeft de Chill ook invloed op de vochthuishouding van het huis. Zeker als hij op zolder staat.

Je hebt 3 Chills nu toch? Hoe ging het de afgelopen dagen met het legen van de condensbakken? Viel het je mee?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:27:
[...]

Je hebt 3 Chills nu toch? Hoe ging het de afgelopen dagen met het legen van de condensbakken? Viel het je mee?
Nee hoor ik heb 1 Chill.

Voor mij is het geen enkel probleem. Douchecabine binnen twee meter. Ik ben vandaag wat aan het rommelen geweest met dat ding, terwijl nog niet helemaal vol. Opnieuw koppelen met de dongle. Moet de bak eraf voor QR. Slangetje aangepast. Maar ik schat dat 2 keer per dag volstaat.

• Skottelbraai
Mickel moen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:23:
[...]

3. Objectief. Grafieken.

Ik beperk mij tot de achterwoonkamer. Dit is de koelste kamer van het huis. Heeft ook buitenzonwering en dus geen directe zoninstraling.

[Afbeelding]

[Afbeelding] Donderdag, dag van installatie.[Afbeelding] Vrijdag, wat een hete dag. Eerste dag dat de Chill de hele dag gedraaid heeft.

[Afbeelding] Gisteren

[Afbeelding] Wat ik zie, is dat er een veel groter verschil is tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur van vrijdag en zaterdag in vergelijking met woensdag en donderdag. Bovendien is deze gemiddeld vlakker. Maar mijn idee heeft het werken van de Chill in combinatie met de Heatfans op de radiator zeker invloed op het temperatuurverloop en de hoogte van de temperatuur in deze kamer.

Zie ik nou goed dat het bij 30 graden buiten alsnog richting 28 graden binnen kruipt? Dat is toch niet bijster veel resultaat, of mis ik iets?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Skottelbraai schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Zie ik nou goed dat het bij 30 graden buiten alsnog richting 28 graden binnen kruipt? Dat is toch niet bijster veel resultaat, of mis ik iets?
Voordat er misverstanden ontstaan. Al deze laatste zaken betreffende de woonkamer en de rest van het huis gaat dus niet over de kamer waar de Chill staat. Het gaat om bijvangsten. De Chill staat op zolder. Twee verdiepingen hoger.

De exacte Max temperaturen. Woensdag en donderdag zonder Chill. Vrijdag en zaterdag met Chill.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Frthvzx1KLM1uM_UaWg8CY3P13E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdG6ZseBECG6GJGJeWGw0N59.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals ik al zei, voor wat het waard is. Er zijn veel factoren van invloed. O.a. warmte die in voorgaande dagen en nachten op of afgebouwd is.

Wat het werkelijke verschil is tussen wel of niet met Chill zul je nooit weten. Het blijft wat gissen.

Wat ik uit de grafieken haal is, dat het iets scheelt en de temperatuurlijn vlakker is. Het is nog steeds warm, maar wellicht was het zonder Chill nog warmer geweest in deze kamer.

Mijn ervaringen bij 1. Subjectief, zijn het belangrijkste. 2. Objectief Delta T, laat zien dat er wel degelijk extra warmte aan het huis onttrokken wordt.

Maar wil je een kamer echt koelen, zul je er een Chill neer moeten zetten.

[ Voor 38% gewijzigd door Mickel moen op 28-06-2026 20:51 ]

• Skottelbraai
Mickel moen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:12:
[...]

Voordat er misverstanden ontstaan. Al deze laatste zaken betreffende de woonkamer en de rest van het huis gaat dus niet over de kamer waar de Chill staat. Het gaat om bijvangsten. De Chill staat op zolder. Twee verdiepingen hoger.

De exacte Max temperaturen. Woensdag en donderdag zonder Chill. Vrijdag en zaterdag met Chill.

[Afbeelding]

Zoals ik al zei, voor wat het waard is. Er zijn veel factoren van invloed. O.a. warmte die in voorgaande dagen en nachten op of afgebouwd is.

Wat het werkelijke verschil is tussen wel of niet met Chill zul je nooit weten. Het blijft wat gissen.

Wat ik uit de grafieken haal is, dat het iets scheelt en de temperatuurlijn vlakker is. Het is nog steeds warm, maar wellicht was het zonder Chill nog warmer geweest in deze kamer.

Mijn ervaringen bij 1. Subjectief, zijn het belangrijkste. 2. Objectief Delta T, laat zien dat er wel degelijk extra warmte aan het huis onttrokken wordt.

Maar wil je een kamer echt koelen, zul je er een Chill neer moeten zetten.edi
Edit; nevermind. Ik lees niet goed, blijkbaar te warm hier in huis ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Skottelbraai op 28-06-2026 22:13 ]

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:00
Ik lees er waarschijnlijk volledig overheen, maar kan ik een Quatt Chill bestellen als ik al een Quatte warmtepomp heb. Bij quatt zie ik alleen de combi opties en niet een losse optie?

• pvdn
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 01-07 22:36
Jeroennl schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:04:
Ik lees er waarschijnlijk volledig overheen, maar kan ik een Quatt Chill bestellen als ik al een Quatte warmtepomp heb. Bij quatt zie ik alleen de combi opties en niet een losse optie?
Dat zou gewoon moeten kunnen. Liep ook tegen het zelfde aan als je een all electric systeem wil terwijl je al een warmtepomp hebt. Je moet ze even bellen dan is het zo gefixt lijkt mij

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-06 16:52

BKK

ik ben nieuw in dit forum en overweeg een Quatt WP icm een chill. Nu lees ik dat er een geaard stopcontact in de buurt moet zijn. Ik heb helaas een niet geaard stopcontact waar ik de chill op kan aansluiten. Lastig om hier een geaard stopcontact van te maken. Is het dan echt een probleem om de chill op een iet geaard stopcontact aan te sluiten?? Met een mobiele airco doe je dit toch ook vaak genoeg? Hoe denken forumleden hierover en kunnen jullie mij adviseren hierin?

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:21
BKK schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:30:
ik ben nieuw in dit forum en overweeg een Quatt WP icm een chill. Nu lees ik dat er een geaard stopcontact in de buurt moet zijn. Ik heb helaas een niet geaard stopcontact waar ik de chill op kan aansluiten. Lastig om hier een geaard stopcontact van te maken. Is het dan echt een probleem om de chill op een iet geaard stopcontact aan te sluiten?? Met een mobiele airco doe je dit toch ook vaak genoeg? Hoe denken forumleden hierover en kunnen jullie mij adviseren hierin?
Je kunt even zoeken op "verlengsnoer" in dit topic. O.a. NashNL69 in "Quatt Chill" en Zigg in "Quatt Chill"

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-07 16:47
Let wel ff op.

In een eerdere post hier gaf een medewerker van Quatt aan dat je Quatt in principe geaard is via je CV systeem en het risico voor schade aan de Chill vrij klein is. Hij gaf ook aan dat Quatt het op een geaard stopcontact moet aanleveren. Ze kunnen dit oplossen met een verlengsnoer. Dan hebben zij aan hun verplichtingen voldaan. Wat de klant daarna doet moet het zelf weten.

Wat mij betreft is dit een kutargument. Dergelijke wetgeving is bedoeld om mensen die niet technisch onderlegd zijn te beschermen voor een gevaar waar het geen besef van heeft, noch redelijkerwijs hoeft te hebben.

Metalen leidingen horen inderdaad geaard te worden om ervoor te zorgen dat niet al je radiatoren onder stroom komen te staan bij kortsluiting, maar tegenwoordig zijn niet alle leidingen meer volledig van staal. Veel huizen hebben tegenwoordig (deels) kunststof flexibele leidingen. Zelfs met een stalen leidingnetwerk in je huis kunnen dingen zoals rubber pakkingen en teflon tape werken als een isolator. Eea hoeft in jouw specifieke geval geen probleem te zijn, maar je kan er in ieder geval van uit gaan dat Quatt je die zekerheid niet gaat geven.

Tot slot, omdat je tegen wet- en regelgeving in je chill op een ongeaard stopcontact wilt aansluiten ben je bij schade waarschijnlijk niet verzekerd. Dit geldt eveneens voor je mobiele airco, met bijkomend risico dat deze niet eens de mogelijkheid heeft om geaard te worden via je cv systeem.

Kan een electricien niet een paar aardedraden vanuit de meterkast trekken? Ik heb op mijn eerste verdieping ook ongeaarde stopcontacten. Enkele stopcontacten laten aarden door draden te trekken vanaf de meterkast was pak m beet 400 euro, zodat daar 2 chills op aangesloten kunnen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Kaaspeer90 op 30-06-2026 09:23 ]

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-07 16:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Xi3uxSWtbgqzRVwhwdMGBqJVIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/de2yLa1sftO0Pe4aIdJlZtwd.png?f=fotoalbum_large

Dit was vannacht:
  • 15 runs in 3 uur tijd tussen 3am en 6am.
  • 6-10 min pauze tussendoor.
Ik vind het aantal runs nogal veel. Ik heb liever langere runs met langere pauzes. Maar volgens mij is de Chill (nog) niet direct aan te sturen?

Verder draait op ongeveer 280W. Waar 500W wordt gezegd in de specs. Dit is nogal een verschil.

Overdag heb ik alle deuren op de eerste verdieping open staan. Beide Chills staan op deze verdieping en ik switch nu om de paar uur zelf tussen de Chills. 1 Chill kan de verdieping in mijn geval wel op temperatuur houden.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo + 2x Chill | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 7.975wp SolarEdge

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 17:02
Als je toch een Quatt overweegt (waarschijnlijk in hybride opstelling?) adviseer ik je toch even te inventariseren of je niet direct je meterkast moet aanpassen. Grote kans van, tenzij je nog een volledige groep met eigen alamat over hebt, die ga je echt nodig hebben, met een werkschakelaar bij de buitenunit. Als er dan toch een elektricien moet komen, kan hij gelijk dat stopcontact even meepakken. En anders is het zelf ook niet heel lastig als er als aardedraden naar de centraaldoos in de buurt lopen.
Ik heb de eerste twee jaar prima gedraaid met een de buitenunit aangesloten op een stopcontact op zolder, echter toen de circulatiepomp stuk ging en de aardlek en steeds uitschoot werd het heel onhandig omdat die op nog een aantal groepen zat.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@BoschR

Ik ben wat aan het experimenteren hiermee.

Nu heb ik 1Chill. Even kort door de bocht, want zo goed zit ik ook niet in de materie. Anderen kunnen dit zeker beter toelichten.

De BU haalt met een Delta T van 3°C warmte uit het water. Volgens voegt de Chill er zo’n 1,5 aan toe. Er blijft dus ruim over.

In mijn waarnemingen zie ik dat het water steeds tot een 18°C gekoeld wordt. Dan stopt de BU waarna de temperatuur tot 25°C weer oploopt. Ik kan mij voorstellen dat dit een anti condens protocol is op de leidingen.

Als de BU er meer warmte uithaalt dan dat de Chill erin stopt gaat dit proces snel.

Mijn ervaring. Meer water mee laten doen. Eerder heb ik al laten zien, dat de radiatoren in mijn huis als je ze open zet ook zeker warmte toevoegen.

Aangezien de radiator in de woonkamer met daarop Heatfans daadwerkelijk voor een koelende ervaring zorgt, heb ik gisteren eerst het vermogen van de Heatfans op deze radiator uitgebreid van 10 ventilatoren naar 14. Is het koele windje weer wat krachtiger. Dat voel je natuurlijk het sterkst bij 18 graden.

Dus wil je de runs zo lang mogelijk. Meer radiatoren open zetten helpt daarbij. Er moet meer warmte weggewerkt worden. Ik zet nu in op de gehele begane grond open plus de kamer boven de woonkamer.

Wij gaan vandaag op vakantie, dus het experimenteren stopt.

Bijgaand het plaatje van gisteren. Bij de lange runs had ik de radiator op zolder dus in de ruimte van de Chill ook opengezet. Dit is een grote hoge designradiator in het midden van de kamer en tevens gedeeltelijk traphek. Nu staat de Chill recht op die radiator. Het gaf echter zulke rare meetwaarden, met een ingaande temperatuur die hoger was dan de uitgaande, dat de Chill deze radiator dus aan het koelen was. Met andere woorden het bracht kou weer terug in het systeem. De Chill kreeg ook meer moeite met koelen. Geeft wel mooie lange runs, maar lijkt mij toch niet zo’n goed plan. Dus deze radiator weer dicht gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YWUDozO1S7SRalBhebaoHOjUwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NEJNVoxPHp9XovGomfp3r8rg.png?f=fotoalbum_large

Ga dus eens experimenteren door meer water mee te laten doen.

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-06 16:22
Heeft iemand al ervaring met de Chill icm Evohome? Moet ik daarbij met bepaalde zaken rekening houden? Kan ik bv de Evohome op koelen zetten? Heb alle posts in dit topic (40 pagina’s) gelezen, maar heb alleen iets over tado gelezen. Ook iets over radiatoren eraf halen. Ik heb dus HR92’s in de ruimte waar de chill moet komen. Ik kan deze enkel openzetten als ik de Evohome op max temp zet. Dat lijkt me niet de bedoeling want dan gaat de WP aan. Jullie lezen het al: beginstadium Chill verkenner hier 😜

Oh, en wat ik ook zag op de foto’s: als de connectoren op het onderblok zitten lijkt de slang erg ver de kamer in te komen. Is dat niet storend? Kan dat niet opzij: platter tegen de muur?

[ Voor 15% gewijzigd door GhostlyFriend op 30-06-2026 16:22 ]

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@GhostlyFriend

Ik heb geen verstand van Evohome.

Ik kan bij de Tadoknoppen het voorste gedeelte er makkelijk afdraaien. Dat moet je ook doen om de batterijen te verwisselen. Dan staat het ventiel helemaal open. De knop zet ik dan elders in de ruimte, want hij meet de temperatuur nog wel.

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-06 16:52

BKK

Nou, Quatt is vandaag langs geweest. Voor mij helaas geen Chill. Ik heb dikwandige ijzeren leidingen. De medewerker van Quatt gaf aan dat men daarop niet kan installeren. Hij gaf aan dit in de praktijk veel te zien en ik merkte aan zijn reactie (die indruk had ik) dat hij dit ook een beetje vreemd vond dat Quatt hier al geen oplossing voor heeft bedacht aangezien veel mensen dikwandige ijzeren leidingen hebben.

Dan wordt het toch een mobiele airco. Heeft iemand een tip voor een STILLE :) mobiele airco?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@BKK

Volgens mij al vaker genoemd. Laat een installateur er twee stukjes reguliere leiding op zetten. Daar kunnen de Chill connectors dan op.

Overigens vreemd dat dit bij de technische opname niet duidelijk wordt.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
BKK schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:45:
Nou, Quatt is vandaag langs geweest. Voor mij helaas geen Chill. Ik heb dikwandige ijzeren leidingen. De medewerker van Quatt gaf aan dat men daarop niet kan installeren. Hij gaf aan dit in de praktijk veel te zien en ik merkte aan zijn reactie (die indruk had ik) dat hij dit ook een beetje vreemd vond dat Quatt hier al geen oplossing voor heeft bedacht aangezien veel mensen dikwandige ijzeren leidingen hebben.

Dan wordt het toch een mobiele airco. Heeft iemand een tip voor een STILLE :) mobiele airco?
Misschien een Midea PortaSplit? Zelf geen ervaring mee, maar voldoende over te lezen

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• erwindw871
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-07 22:50
Toch even nieuwsgierig: ik ben een winter bezig geweest met diverse thermostaten uitproberen om ervoor te zorgen dat de Quatt een zo lang mogelijke run maakt en niet steeds aan/uit hoeft te springen; want slijtage.

De Chill zorgt ervoor dat de buitenunit continu aan/uit springt… zorgt dit dan niet voor extra slijtage?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kre7E6BvERNFEOF4DCJqSfbNXlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qb1SOFuBFhHVLIM9HW3ItMVw.png?f=fotoalbum_large

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@erwindw871

Volgens Quatt, ik weet niet meer waar het staat, kan hij meerdere keren per uur aan en uit gaan. Naar mijn idee moet dat ook zeker kunnen. Een koelkast doet dat ook. Zal het extra slijten, allicht. Maar is dat iets om je heel druk om te maken. Wat ik ervaar is dat de watertemperatuur bij iedere run omhoog en omlaag en weer omhoog gaat +/- 24 - 18°C

Je ziet het ook in jouw grafiek. ‘s Ochtends kortere runs. Hij kan het makkelijk af en gaat vlot van 24 naar 18. ‘s middags is het warmer en doet hij er langer over. Waar ik nu mee gestart ben is, om meer water toe te voegen, ofwel meer radiatoren mee laten doen. Die nemen ook warmte op, geven dit af aan het water en het duurt langer om deze warmte ook af te voeren, ofwel het duurt langer om van 24 naar 18 te gaan.

Dit zijn mijn vermoedens en ervaringen, maar het zou leuk zijn als anderen dit kunnen bevestigen. Zie ook mijn Posts hierboven.

• Kaaspeer90
Mickel moen schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:00:
@BKK

Volgens mij al vaker genoemd. Laat een installateur er twee stukjes reguliere leiding op zetten. Daar kunnen de Chill connectors dan op.

Overigens vreemd dat dit bij de technische opname niet duidelijk wordt.
Hoeven niet eens stukjes reguliere leiding op. Gewoon twee t-stukken dikwandig knel met naar halfduims en dan ben je klaar. Tijdelijk ff dopje opzetten maar dan kan quatt daar de quick connector opzetten.

Kost al met al ongeveer 100 euro aan materiaal en wat tijd van een loodgieter als je dit niet zelf wilt doen.

Midea portasplit is, mits beschikbaar, al met al een goedkopere oplossing. Vind t wel minder sjiek, maar dat moet iedereen zelf weten.

[ Voor 17% gewijzigd door Kaaspeer90 op 30-06-2026 21:38 ]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-07 08:12
Ik heb momenteel stadsverwarming en een bijna energieneutraal huis. Ik wil graag overstappen naar een warmtepomp icm de chill; oftewel de full electric setup van Quaat. Vanochtend een call gehad met Quatt maar zij 'ondersteunen' stadsverwarming nog niet. Had met software etc te maken.

Iemand enig idee waar dit aan zou liggen? Heb in mijn kamers nog radiatoren + vloerverwarming beneden (dat wordt idd nog niet ondersteund en is prima), maar waarom kun je niet gewoon de stadsverwarming af laten sluiten en op de bestaande leidingen de warmtepompt aansluiten icm chill en een boiler?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04
DaannO schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:09:
Ik heb momenteel stadsverwarming en een bijna energieneutraal huis. Ik wil graag overstappen naar een warmtepomp icm de chill; oftewel de full electric setup van Quaat. Vanochtend een call gehad met Quatt maar zij 'ondersteunen' stadsverwarming nog niet. Had met software etc te maken.

Iemand enig idee waar dit aan zou liggen? Heb in mijn kamers nog radiatoren + vloerverwarming beneden (dat wordt idd nog niet ondersteund en is prima), maar waarom kun je niet gewoon de stadsverwarming af laten sluiten en op de bestaande leidingen de warmtepompt aansluiten icm chill en een boiler?
Om aan stadswarmte te sleutelen moet je volgens mij speciale certificering hebben, en dat zullen de meeste Quatt monteurs niet hebben. Maar dat heeft niets met software te maken... En die warmte afkopen, dat is meestal toch behoorlijk?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-07 08:12
Brent schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Om aan stadswarmte te sleutelen moet je volgens mij speciale certificering hebben, en dat zullen de meeste Quatt monteurs niet hebben. Maar dat heeft niets met software te maken... En die warmte afkopen, dat is meestal toch behoorlijk?
Je kunt hem afsluiten en afkoppelen. Afsluiten is een paar honderd en afkoppelen een paar duizend idd.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:20
Wat ik steeds gek vind in de berichten hier, als je een enkele kamer hebt en je hebt 2,0kW koelvermogen met een airco heb je in notime de kamer naar 21, 20 of zelfs 18C zolang de zon er niet vol inschijnt. En er nog een beetje isolatie op de kap zit.

Een zolder of slaapkamer, makkelijk naar 20C bij buiten 38C of hoger.

Het lijkt dat de chill in de praktijk thermisch gewoon dat vermogen niet haalt

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 06:30
Bij mij is vandaag ook de Chill geinstalleerd. De aansluiting op de CV leidingen is bij mij achter een knieschot. Ik heb de kortste quickconnect leidingen en hoewel de aansluiting vlak achter het schot zit en de Chill zo ongeveer tegen het schot aan staat merk ik toch dat het vrij krap bemeten is.

Ik had dus beter voor een langere leiding kunnen gaan. Nu vroeg ik me af of ik de leidingen niet zou kunnen verlengen met een standaard flexibele slang uit een bouwmarkt. Aangezien het toch niet in het zicht zit hoef ik het voor het mooie niet te laten. Voorzien jullie problemen hier mee?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49
dribbel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:03:
Bij mij is vandaag ook de Chill geinstalleerd. De aansluiting op de CV leidingen is bij mij achter een knieschot. Ik heb de kortste quickconnect leidingen en hoewel de aansluiting vlak achter het schot zit en de Chill zo ongeveer tegen het schot aan staat merk ik toch dat het vrij krap bemeten is.

Ik had dus beter voor een langere leiding kunnen gaan. Nu vroeg ik me af of ik de leidingen niet zou kunnen verlengen met een standaard flexibele slang uit een bouwmarkt. Aangezien het toch niet in het zicht zit hoef ik het voor het mooie niet te laten. Voorzien jullie problemen hier mee?
Nee, zelfs met een stuk tuinslang (bij wijze van...) ertussen zou het moeten werken. Zolang de Chill maar aanvoer en retour heeft.

• paQ
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:45:
Wat ik steeds gek vind in de berichten hier, als je een enkele kamer hebt en je hebt 2,0kW koelvermogen met een airco heb je in notime de kamer naar 21, 20 of zelfs 18C zolang de zon er niet vol inschijnt. En er nog een beetje isolatie op de kap zit.

Een zolder of slaapkamer, makkelijk naar 20C bij buiten 38C of hoger.

Het lijkt dat de chill in de praktijk thermisch gewoon dat vermogen niet haalt
Hij gaat constant aan en uit. Vraag me af wat er nominaal aan vermogen overblijft zo door de dag heen.

• Technician-
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:13:
[...]

Hij gaat constant aan en uit. Vraag me af wat er nominaal aan vermogen overblijft zo door de dag heen.
Waarom gaat die constant aan/uit? De compressor neem ik aan?

• paQ
  • Nu online
Technician- schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:04:
[...]

Waarom gaat die constant aan/uit? De compressor neem ik aan?
Goeie vraag. Het lijkt een aan uit systeem dat op de hysterese van de luchttemp werkt.

• Technician-
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:05:
[...]

Goeie vraag. Het lijkt een aan uit systeem dat op de hysterese van de luchttemp werkt.
En kamers zoals ik hier zie die op 26C blijven hangen, terwijl bv 21C is ingesteld.

Is het niet dat die in thermische beveiliging of hoge druk springt omdat de consensor of flow te krap is ontworpen?

• paQ
  • Nu online
Ze springen af op gemeten lucht temp. en dan setpoint +2 om weer aan te gaan. Repeat.
Die sensor zit ook aan het apparaat natuurlijk. Dus hoe minder hard de fan hoe eerder hij setpoint meet lijkt het.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:13:
[...]

Wel leg eens uit. Wat is daar belangrijk aan?

Waar het om gaat is, dat hij doet wat ie moet doen. Koelen. En dat doet ie. Ik ben daarmee al zeer content. Wat ik helemaal mooi vind, is dat het systeem bij mij in de woonkamer ook effectief is. Dit terwijl de Chill op zolder staat. Door hier op een T22 maximaal Heatfans te zetten, deze op vol vermogen te laten draaien, zorgt het in deze kamer voor een koel briesje en lukt het temperatuurstijging te beteugelen.

Dan wat het aan en uit gaan, betreft. Althans van de BU. (Van de Chill zelf weet ik het niet, maar naar mijn idee blijft die doorlopen en stopt pas als gedurende een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur bereikt is.) Ik heb het al eerder geschreven. Ten eerste lijkt dit een protocol om condensvorming op leidingen te voorkomen. Dit kan ik geheel mis hebben. Water koelen tot +/- 18°C, hier na stoppen, temperatuur loopt vlot op tot +/- 24°C, waarna een nieuwe run start. Mijn vermoeden. De BU voert ongeveer twee keer zoveel warmte af, dan de Chill toevoegt. Dit past bij twee Chills.

Heb je 1 Chill dan levert dit afhankelijk van jouw afgiftesysteem relatief korte runs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YWUDozO1S7SRalBhebaoHOjUwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NEJNVoxPHp9XovGomfp3r8rg.png?f=fotoalbum_large

In dit grafiekje wat ik al eerder gepost heb, zitten twee lange runs van de BU van 2:20 uur. Deze werden veroorzaakt doordat ik een radiator recht voor de Chill mee liet doen. Het gevolg was, dat de Chill deze radiator ging koelen, waardoor het temperatuurverloop van het water minder stijl werd. Maar om nu kou weer terug in het systeem te brengen lijkt mij ook geen goed plan. Later op de dag een andere radiator toegevoegd bij wat sowieso standaard al open staat. Dat gaf runs van een uur.

Mijn idee, meer radiatoren, dus meer water in het huis mee laten doen, geeft langere runs. Ik ben nu op vakantie, dus gestopt met experimenteren, maar zodra we weer thuis zijn, ga ik hiermee verder. Runs van gemiddeld een uur lijkt mij een goed plan.

Overigens, mocht je twee of meer Chills hebben, zou het wel eens kunnen, juist minder water mee te laten doen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

• Technician-
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:11:
Ze springen af op gemeten lucht temp. en dan setpoint +2 om weer aan te gaan. Repeat.
Die sensor zit ook aan het apparaat natuurlijk. Dus hoe minder hard de fan hoe eerder hij setpoint meet lijkt het.
Maar wat “springt af” dan? De compressor in de Chill, het buitendeel? De circuitpomp?

Dit is niets tegen chill maar als tweaker te kijken hoe krijg je nog meer resultaat. Iig zag ik mensen met temp grafieken op slaapkamers, kleine ruimtes, waar de 20C niet gehaald werd met 38C buiten, dat moet met 2KW wel makkelijk lukken eigenlijk. Vandaar.

Misschien de regeling slopen en de compressor en fan zelf regelen?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Technician- schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:38:
[...]

Maar wat “springt af” dan? De compressor in de Chill, het buitendeel? De circuitpomp?

Dit is niets tegen chill maar als tweaker te kijken hoe krijg je nog meer resultaat. Iig zag ik mensen met temp grafieken op slaapkamers, kleine ruimtes, waar de 20C niet gehaald werd met 38C buiten, dat moet met 2KW wel makkelijk lukken eigenlijk. Vandaar.

Misschien de regeling slopen en de compressor en fan zelf regelen?
Heb je mijn bericht hierboven wel gelezen? Daar geef ik al een en ander aan over runs van de Chill en van de BU.

Verder. Hoe goed de Chill kan koelen is natuurlijk geheel hankelijk van zeer veel factoren. Plaats in het huis, mate van isolatie huis, directe zoninstraling, afgiftesysteem, buitentemperatuur, wensen bewoners.

Daar kun je veel theorie op loslaten, maar uiteindelijk gaat het om: voldoet het of niet. En…… kun je optimaliseren.

[ Voor 19% gewijzigd door Mickel moen op 02-07-2026 07:55 ]

• paQ
  • Nu online
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:14:
[...]

Waar zie je mij dat schrijven?

Om je vraag enigszins te beantwoorden.
Je moet een afstand afleggen van 100 km. Doe je dat:
A. je rijdt 2 uur lang 50 km per uur
B. je rijdt 15 min 100, 15 min pauze, 15 min 100, 15 min pauze, enz en doet er ook 2 uur over.

En als je de hysterese er in betrekt, dan kun je de A2 Utrecht A'dam nemen met trajectcontrole. Als je tussen de meetportalen zonodig 150 wil rijden, dan zul je voor elk volgende meetpunt moeten pauzeren, wachten op je buurman die 100 rijdt bij je is, voorbij het meetpunt rijden en weer gas op de lollie.

Het is gewoon geen hele logische methode. Hij levert iig geen voordeel op.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@paQ

Wel je schrijft erover, dus lijkt het mij dat je het belangrijk vind. Tja, hoe belangrijk, kun jij alleen bepalen.

Nu over de km. Hoe iemand wil reizen moet iedereen zelf weten.

Maar dan nu over de Chill. Het is mij nog niet duidelijk wat je bedoelt met “Vraag me af wat er nominaal aan vermogen overblijft zo door de dag heen”

Dan de logische methode. Ik vermoed dat je daarmee regime van de BU bedoelt met de Chill. Dus het water koelen tot 18, stoppen, temperatuur loopt op tot 24/25 waarna er weer een run volgt. Naar het waarom is voor mij ook gissen. Ik constateer het. Dus eigenschap van het systeem. Moet ik daar wat mee, kan ik daar wat mee? Naar mijn idee wel, door meer of minder water mee te laten doen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
[...]

Waar het om gaat is, dat hij doet wat ie moet doen. Koelen. En dat doet ie. Ik ben daarmee al zeer content. Wat ik helemaal mooi vind, is dat het systeem bij mij in de woonkamer ook effectief is. Dit terwijl de Chill op zolder staat. Door hier op een T22 maximaal Heatfans te zetten, deze op vol vermogen te laten draaien, zorgt het in deze kamer voor een koel briesje en lukt het temperatuurstijging te beteugelen.

Dan wat het aan en uit gaan, betreft. Althans van de BU. (Van de Chill zelf weet ik het niet, maar naar mijn idee blijft die doorlopen en stopt pas als gedurende een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur bereikt is.) Ik heb het al eerder geschreven. Ten eerste lijkt dit een protocol om condensvorming op leidingen te voorkomen. Dit kan ik geheel mis hebben. Water koelen tot +/- 18°C, hier na stoppen, temperatuur loopt vlot op tot +/- 24°C, waarna een nieuwe run start. Mijn vermoeden. De BU voert ongeveer twee keer zoveel warmte af, dan de Chill toevoegt. Dit past bij twee Chills.

Heb je 1 Chill dan levert dit afhankelijk van jouw afgiftesysteem relatief korte runs.

[Afbeelding]

In dit grafiekje wat ik al eerder gepost heb, zitten twee lange runs van de BU van 2:20 uur. Deze werden veroorzaakt doordat ik een radiator recht voor de Chill mee liet doen. Het gevolg was, dat de Chill deze radiator ging koelen, waardoor het temperatuurverloop van het water minder stijl werd. Maar om nu kou weer terug in het systeem te brengen lijkt mij ook geen goed plan. Later op de dag een andere radiator toegevoegd bij wat sowieso standaard al open staat. Dat gaf runs van een uur.

Mijn idee, meer radiatoren, dus meer water in het huis mee laten doen, geeft langere runs. Ik ben nu op vakantie, dus gestopt met experimenteren, maar zodra we weer thuis zijn, ga ik hiermee verder. Runs van gemiddeld een uur lijkt mij een goed plan.

Overigens, mocht je twee of meer Chills hebben, zou het wel eens kunnen, juist minder water mee te laten doen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Als het water oploopt tot 25 graden voordat er weer gekoeld wordt, en je laat radiatoren meedraaien, dan ben je toch effectief je huis aan het verwarmen?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04
Pejdref schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Als het water oploopt tot 25 graden voordat er weer gekoeld wordt, en je laat radiatoren meedraaien, dan ben je toch effectief je huis aan het verwarmen?
Als het binnen inmiddels 27 graden is, is het nog steeds koeling ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-07 17:35

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Brent schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Als het binnen inmiddels 27 graden is, is het nog steeds koeling ;)
lijkt mij ook. Onder de 25 graden ga je geen airco aanzetten toch?

• paQ
  • Nu online
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:34:
@paQ

Wel je schrijft erover, dus lijkt het mij dat je het belangrijk vind. Tja, hoe belangrijk, kun jij alleen bepalen.

Nu over de km. Hoe iemand wil reizen moet iedereen zelf weten.

Maar dan nu over de Chill. Het is mij nog niet duidelijk wat je bedoelt met “Vraag me af wat er nominaal aan vermogen overblijft zo door de dag heen”

Dan de logische methode. Ik vermoed dat je daarmee regime van de BU bedoelt met de Chill. Dus het water koelen tot 18, stoppen, temperatuur loopt op tot 24/25 waarna er weer een run volgt. Naar het waarom is voor mij ook gissen. Ik constateer het. Dus eigenschap van het systeem. Moet ik daar wat mee, kan ik daar wat mee? Naar mijn idee wel, door meer of minder water mee te laten doen.
slakken zout... mijn hemel
Ik reageer op @Technician- zijn vraag. Niet omdat ik het perse zo belangrijk vind. 8)7

De vraag was: Levert het ding daadwerkelijk wel 2000/2100W aan koelvermogen?
(Quatt heeft het vermogen naar beneden bijgesteld zag ik in de specs)

Dus mijn reactie over het nominale vermogen slaat hier op:
Als je 2000W koelvermogen levert, maar 5 x 8 min (bijv) in dat uur, dan heb je geen 2000Wh 'koude' geleverd. Dat is alles.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Klopt. Dat het echter 25°C is maar zeer kort. Zolang dit onder de kamertemperatuur is, is het nog steeds koelen. Zodra de BU weer start loopt de temp al snel weer naar beneden. Echter dan ben je gebaat bij langere runs. Liever een uur dan een half uur.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Ik reageer op @Technician- zijn vraag. Niet omdat ik het perse zo belangrijk vind. 8)7

Als je 2000W koelvermogen levert, maar 5 x 8 min (bijv) in dat uur, dan heb je geen 2000Wh 'koude' geleverd. Dat is alles.
Wel dat is toch het antwoord op mijn vraag. Ik vroeg om verduidelijking.

• AliExpres
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
Zoals @Mickel moen schrijft doet de Chill in zijn woning wat het moet doen. En ik kijk ook uit naar zijn volgende experimenten en die van anderen nu het aantal installaties van Chill koelers toeneemt.

Nu wij met deze Chill-ervaringen zien wat de werkelijke koeleigenschappen zijn met een Quatt warmtepomp gooi ik hier nog eens mijn eerder gestelde vraag op of in plaats van een Chill van €1699 een zwembadwarmtepomp met een wateropvangbak op een warme zolder dezelfde functionaliteit geeft.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008

Ch3cker

Testlab Teamlead
[...]

Ligt dat niet aan hoe je radiatoren zijn aangesloten? Als ze parellel zijn aangesloten, is die 25 graden alleen op de retour, niet op de aanvoer, toch?

• Technician-
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Ja dat is mijn vraag, je kan het ook meten, door in en uitgangslucht temp te meten en de flow in m3/h weet dan kun je thermisch de koelcapaciteit berekenen.

snap nog steeds niet wat er “uit gaat” is dat de compressor van het binnendeel?

• paQ
  • Nu online
Yep, en ook de BU.
Ik zie best wat grafiekjes waarbij zowel binnen als buiten constant korte runs draaien, uitzonderingen daargelaten.

• jj85
Technician- schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Ja dat is mijn vraag, je kan het ook meten, door in en uitgangslucht temp te meten en de flow in m3/h weet dan kun je thermisch de koelcapaciteit berekenen.

snap nog steeds niet wat er “uit gaat” is dat de compressor van het binnendeel?
Als je de opgenomen vermogen plaatjes hier bekijkt, dan lijkt het idd de compressor van de Chill te zijn die aan/uit gaat
Ronald21 in "Quatt Chill"

En daar bovenop gaat ook de ODU aan/uit (op basis van watertemp)

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@Ch3cker Als de buitenunit uitstaat zal de retour en aanvoer van de buitenunit nagenoeg gelijk zijn. De retour lokaal bij je chill zal hoger zijn.
Als die buitenunit pas weer aanslaat bij 25 graden zal er 25 graden door je radiatoren gaan.

Als de binnentemperatuur dan lager is dan 25 graden is zal er warmteafgifte zijn bij die radiatoren. Dat zal niet veel zijn maar er werd gesproken over het aanzetten van boosterfans, vandaar mijn opmerking.

[ Voor 4% gewijzigd door Pejdref op 02-07-2026 11:23 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Voor zover ik het kan beoordelen, leiden de Chill en de BU min of meer hun eigen leven.

De Chill reageert op de binnentemperatuur en koelt naar de ingestelde.

De BU krijgt de opdracht om in de koelmodus te gaan. Daarbij metend op de watertemperatuur. Bij de Max-temperatuur gaat hij koelen. Bij de minimum temperatuur slaat hij af. De watertemperatuur loopt vervolgens weer vlot op, waarna de cyclus weer start.

Eigenlijk vrij simpel.

• Technician-
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:26:
Voor zover ik het kan beoordelen, leiden de Chill en de BU min of meer hun eigen leven.

De Chill reageert op de binnentemperatuur en koelt naar de ingestelde.

De BU krijgt de opdracht om in de koelmodus te gaan. Daarbij metend op de watertemperatuur. Bij de Max-temperatuur gaat hij koelen. Bij de minimum temperatuur slaat hij af. De watertemperatuur loopt vervolgens weer vlot op, waarna de cyclus weer start.

Eigenlijk vrij simpel.
Dan zou de compressor in de chill constant aan moeten blijven toch? Als het heel warm is in de ruimte en bij 20C pas gaan aan/uit regelen.

De BU zal warmte accumuleren en wegkoelen dat is prima

ik verwacht eigenlijk dat de chill de waterinlaat temp meet en op X waarde uitschakelt met wachttijd en ook wanneer de flow wegvalt.

denk dat het de kunst is om continue en voldoende flow te houden over het cv circuit en ook een buffer in serie is bij koelen niet gek.

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 02-07-2026 13:13 ]

• Olimar1980
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:30
Hier is gisteren een chill geïnstalleerd. Helaas doet deze het alleen als de aanvoer en afvoer van de chil verkeerd om worden aangesloten.

De monteur dacht even dat de leidingen in het huis ergens omgewisseld waren. Maar bij testen bleek keurig de aanvoer warm te worden.

Heeft iemand een suggestie wat er aan de hand kan zijn?

Verder was het een hele aardige monteur die net werk geleverd heeft.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008

Ch3cker

Testlab Teamlead
Olimar1980 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:37:
Hier is gisteren een chill geïnstalleerd. Helaas doet deze het alleen als de aanvoer en afvoer van de chil verkeerd om worden aangesloten.

De monteur dacht even dat de leidingen in het huis ergens omgewisseld waren. Maar bij testen bleek keurig de aanvoer warm te worden.

Heeft iemand een suggestie wat er aan de hand kan zijn?

Verder was het een hele aardige monteur die net werk geleverd heeft.
Ergens verderop in de chain een radiatorknop die dicht staat?

• Olimar1980
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:30
Ch3cker schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:48:
[...]

Ergens verderop in de chain een radiatorknop die dicht staat?
Dank voor het meedenken. Nee. Deze radiator is parallel aangesloten, net als de Chill. En in het hele systeem is voldoende flow mogelijk.

• jj85
Olimar1980 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:11:
[...]

Dank voor het meedenken. Nee. Deze radiator is parallel aangesloten, net als de Chill. En in het hele systeem is voldoende flow mogelijk.
Kun je wat fotos posten? Nu is het gokwerk...

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:41

Waar het om gaat is, dat hij doet wat ie moet doen. Koelen. En dat doet ie. Ik ben daarmee al zeer content.
Extreem simpel inderdaad. Mogelijk veel TE simpel. Want de manier waarop doet er wel degelijk toe.

Om bij Paq's auto te blijven: je koopt een auto met een topsnelheid die voldoende is dat je 120 op de snelweg kunt rijden. Bij gebruik kom je er achter dat die auto de 120 alleen kan bereiken door kort vol gas te gaan, naar de 125 te gaan, dan het gas los te laten, waarna de auto vertraagd tot 115, waarna je weer vol op het gas gaat. Verder kan deze snelheid maar 20 minuten worden vastgehouden, daarna moet je pauzeren zodat de auto weer kan afkoelen.

Zou je dan ook aangegeven dat de auto doet wat deze moet doen? Je komt er immers mee van A naar B. Dat het comfort hierdoor wordt aangetast, 120 je topsnelheid is, en niet je gemiddelde snelheid, en je verbruik veel hoger is dan nodig doet er dan niet toe?

'Hoe' doet er wel degelijk veel toe. Dat het werkt vind ik niet echt 'des Tweakers'.

Onnodige start-stops op de buitenunit geven extra slijtage, een lagere efficientie, en die efficientie zou nog eens een stuk beter kunnen als die buitenunit moduleert zodat deze zo lang mogelijk aan kan blijven.

Onnodige start-stops op de chill geven extra slijtage, een lagere efficientie, en laten je ook (net als Paq als ik zijn vraag goed begreep) twijfelen of die 2kW koeling wel daadwerkelijk gehaald wordt. 2kW is dan de topsnelheid, maar kennelijk moet het systeem ook regelmatig uit als ik de screenshots hier zie, ook als de gewenste temperatuur nog niet gehaald is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

onlinaius schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:39:
[...]

[...]

Extreem simpel inderdaad. Mogelijk veel TE simpel. Want de manier waarop doet er wel degelijk toe.

Om bij Paq's auto te blijven: je koopt een auto met een topsnelheid die voldoende is dat je 120 op de snelweg kunt rijden. Bij gebruik kom je er achter dat die auto de 120 alleen kan bereiken door kort vol gas te gaan, naar de 125 te gaan, dan het gas los te laten, waarna de auto vertraagd tot 115, waarna je weer vol op het gas gaat. Verder kan deze snelheid maar 20 minuten worden vastgehouden, daarna moet je pauzeren zodat de auto weer kan afkoelen.

Zou je dan ook aangegeven dat de auto doet wat deze moet doen? Je komt er immers mee van A naar B. Dat het comfort hierdoor wordt aangetast, 120 je topsnelheid is, en niet je gemiddelde snelheid, en je verbruik veel hoger is dan nodig doet er dan niet toe?

'Hoe' doet er wel degelijk veel toe. Dat het werkt vind ik niet echt 'des Tweakers'.

Onnodige start-stops op de buitenunit geven extra slijtage, een lagere efficientie, en die efficientie zou nog eens een stuk beter kunnen als die buitenunit moduleert zodat deze zo lang mogelijk aan kan blijven.

Onnodige start-stops op de chill geven extra slijtage, een lagere efficientie, en laten je ook (net als Paq als ik zijn vraag goed begreep) twijfelen of die 2kW koeling wel daadwerkelijk gehaald wordt. 2kW is dan de topsnelheid, maar kennelijk moet het systeem ook regelmatig uit als ik de screenshots hier zie, ook als de gewenste temperatuur nog niet gehaald is.
Dat zou heel goed kunnen. Echter ik beschrijf wat ik zie/ervaar. Of het beter/anders kan, zou best kunnen. Of het apparaat dat ook doet is een tweede.

Ik kan nu niet checken wat de Chill precies doet in runs. Daarvoor zou ik er een HW stekker op moeten zetten. Nu bestel ik die na onze vakantie voor een andere toepassing, maar ik kan hem eerst wel eens een weekje op de Chill zetten.

Nogmaals naar mijn idee, maakt de Chill lange runs, maar dat weet ik niet zeker.

Voor de BU zoals beschreven. Ik wil proberen om reden van de koeling voor de woonkamer, met meer of minder water, naar gemiddeld 1 run/uur te gaan. Meer of minder slijtage vind ik secundair.

• paQ
  • Nu online
In HW is de resolutie uien.
Dan zul je de data al met 5 sec reso in HA moeten laden.

Het kan best dat ie onder bepaalde omstandigheden lange runs maakt, maar dan blijven er twee zaken staan 1. waarom aan/uit en niet moduleren
2. zoals @Technician- ook al aangeeft, waarom blijft ie niet aan als de vraag schijnbaar groot genoeg is

@onlinaius Naja, het is doorgaans in de Quatt topics: ach het wordt lekker warm / koud, dus dikke prima!
En op trustpilot: Super aardige en hardwerkende monteur. 5 sterren!

En als je het heel plat slaat, is dat ook wat het 'moet doen'. Maar het lijkt hier en daar wel heel horkerig te functioneren zo aan wat grafiekjes van opgenomen vermogen te zien. En dan moet het verwarm seizoen nog starten.
Zoneregeling wordt afgeraden, maar verkijk je er niet op hoeveel invloed een aanspringende chill in verwarm-modus heeft.

• BoschR
Mis ik iets? Wie zegt dat de Chill uit gaat als de omgevingstemperatuur nog niet bereikt is? Dit is niet mijn ervaring. Of gaat dit om de BU?

@Technician- met de slaapkamer deur dicht kan de Chill de temperatuur heel makkelijk omlaag krijgen is mijn ervaring.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo + 2x Chill | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 7.975wp SolarEdge

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:02

Ywa

Zojuist van een monteur begrepen dat er wordt gewerkt aan een nieuwe deksel voor de condensbak. Heeft iemand toevallig meer gehoord? :)

• BoschR
Ywa schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:27:
Zojuist van een monteur begrepen dat er wordt gewerkt aan een nieuwe deksel voor de condensbak. Heeft iemand toevallig meer gehoord? :)
Staat hier al een aantal keer vermeld. Meerdere mensen hebben hiervan een mail gekregen.

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:16:
En dan moet het verwarm seizoen nog starten.
Zoneregeling wordt afgeraden, maar verkijk je er niet op hoeveel invloed een aanspringende chill in verwarm-modus heeft.
Nu is het grootste probleem wat vaak optreed met bestaande zoneregelingssystemen dat er te weinig afgifte open blijft staan, waardoor de Ta omhoog vliegt.

Met extra afgifte (via de Chill) loop je mogelijk tegen wat problemen aan met balans in het afgegeven vermogen, maar de potentiele ellende hiermee lijkt mij een stuk kleiner dan met foutief ingestelde / berekende zoneregelingen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Nu is het grootste probleem wat vaak optreed met bestaande zoneregelingssystemen dat er te weinig afgifte open blijft staan, waardoor de Ta omhoog vliegt.

Met extra afgifte (via de Chill) loop je mogelijk tegen wat problemen aan met balans in het afgegeven vermogen, maar de potentiele ellende hiermee lijkt mij een stuk kleiner dan met foutief ingestelde / berekende zoneregelingen.
Zoveel invloed zal 1 radiator nu ook weer niet hebben. Maar eens. Als veel aan staan, en na "het is warm genoeg" sluiten ze allemaal, dan krijg je flow issues en/of te snel oplopend Tr.
De locatie van de chill en of die parallel of in serie aan de radiator hangt, heeft wel weer invloed op de waterzijdige afstelling van het traject erna. Kan ook positief uitwerken hoor.

• onlinaius

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@paQ

Vanuit jouw optiek heb je denk ik helemaal gelijk.

Ik hoor dan blijkbaar tot het deel wat blij is met verwarmen en met koelen. Wel dat is dan zo. Die zitten er ook tussen.

Ieder apparaat wat je koopt heeft voor en nadelen. Daar zul je het mee moeten doen.

Veel respect voor diegenen die met Open Quatt zelf ingrijpen in de besturing. Dat gaat mij te ver. Ik probeer met de middelen die ik heb, de Quatt, CV-ketel, Heatfan en Tado te optimaliseren en dat met een beetje hulp van HW. Ik ben uitermate tevreden met de Quatt in verwarmen en hoe ik nu een en ander ingeregeld heb.

Daar is nu de Chill bijgekomen. Zelfde uitdaging. Binnen de mogelijkheden alles zo inregelen dat het voor mij optimaal is. Daar heb ik ook lol in.

Ik heb geen behoefte aan HA en Open Quatt.

Door deze discussies doe ik weer veel kennis op. Als het niet doet wat het moet doen, dan trek ik aan de bel bij Quatt.

Kortom ik draag bij in wat ik constateer, eventueel meet, hoe ik voor ons huis, ons afgiftesysteem en onze woonwensen een en ander ingesteld heb.

Wat er wellicht in het verleden beloofd is, wat beter zou kunnen, wensdenken e.d. kan ik niets mee, dus dat laat ik graag aan anderen over.

• jj85
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:39:
Ik heb geen behoefte aan HA en Open Quatt.
offtopic:
-O- :'(

• Renect
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-07 16:50
Goedemiddag heren,

Heb een vraagje na waardeloos contact via mijn verkoper met Quatt. (onbereikbaar, geen reactie, en "flikker over de schutting principe en veel succes ermee")

Scenario; hybrid warmtepomp + 3 quatt chill besteld. Offerte geaccepteerd, alles rond.

Krijg vervolgens 2 weken later bericht dat ze "toch niet de chill kunnen installeren" want de leidingen zijn 22mm en staal en niet 15mm (jaren 70 woning). Dit is prima op te lossen met een T stuk 22-15-22 of mis ik hier iets?

[ Voor 9% gewijzigd door Renect op 02-07-2026 15:49 ]

[CiP] Thermaltake Xaser III RoG Edition

• jj85
Renect schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:48:
Goedemiddag heren,

Heb een vraagje na waardeloos contact via mijn verkoper met Quatt. (onbereikbaar, geen reactie, en "flikker over de schutting principe en veel succes ermee")

Scenario; hybrid warmtepomp + 3 quatt chill besteld. Offerte geaccepteerd, alles rond.

Krijg vervolgens 2 weken later bericht dat ze "toch niet de chill kunnen installeren" want de leidingen zijn 22mm en staal en niet 15mm (jaren 70 woning). Dit is prima op te lossen met een T stuk 22-15-22 of mis ik hier iets?
Als ze zelfs 22mm staal al links laten liggen (na de dikwandige stalen leidingen...) dan schieten ze zichzelf toch wel een beetje in de voet...
Is prima op te lossen, bijv zoals je zelf al voorsteld... :X

• onlinaius
jj85 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:50:
[...]
Als ze zelfs 22mm staal al links laten liggen (na de dikwandige stalen leidingen...) dan schieten ze zichzelf toch wel een beetje in de voet...
Is prima op te lossen, bijv zoals je zelf al voorsteld... :X
Ik zal het wel nooit begrijpen. 'Weet je wat, we installeren alleen op 15mm flex, dat lijkt ons handig. De rest van de klanten willen we niet...'.

Terwijl het alternatief is voor een paar honderd euro aan gangbare koppelingen met elke monteur mee te geven, en dan kun je 95% van alle gevallen zonder gedoe installeren, geld wat je ook deels weer uitspaart doordat je geen tijd en geld hoeft te steken in extra klantenservice, terugbetalingen, reputatieschade en wat al niet meer zei.

Ik dacht altijd dat het commerciele deel het sterkste punt van Quatt was, maar deze begrijp ik met mijn beperkte commerciele kennis toch niet.

• Renect
onlinaius schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Ik zal het wel nooit begrijpen. 'Weet je wat, we installeren alleen op 15mm flex, dat lijkt ons handig. De rest van de klanten willen we niet...'.

Terwijl het alternatief is voor een paar honderd euro aan gangbare koppelingen met elke monteur mee te geven, en dan kun je 95% van alle gevallen zonder gedoe installeren, geld wat je ook deels weer uitspaart doordat je geen tijd en geld hoeft te steken in extra klantenservice, terugbetalingen, reputatieschade en wat al niet meer zei.

Ik dacht altijd dat het commerciele deel het sterkste punt van Quatt was, maar deze begrijp ik met mijn beperkte commerciele kennis toch niet.
Het punt is, ik wil dit zelfs zelf installeren. T stuk ertussen met 15mm aansluiting voor de heren.

Maar het is gelijk van “zoek het uit” houding. Is dit normaal? Ik ben gewend dat mensen die iets willen verkopen denken in oplossingen.

• Kaaspeer90
Goedemiddag heren,

Ik had op werkspot een advertentie om wat rechte stukken leiding voor 15mm koper te vervangen. Loodgieter vertelde me dat dit een ingewikkelde oplossing was voor een makkelijk te verhelpen probleem, door precies die T-stukken er tussen te zetten. Foto's ingestuurd naar quatt en die zijn goedgekeurd voor installatie. Chills worden op 17 juli geinstalleerd.

En het hele "zoek het uit principe". Quatt staat bekend om dozenschuivers te zijn die werken met een bepaalde formule om de marges te drukken. Als je situatie niet in die formule past kan je het heen en weer krijgen. Helaas een bekend probleem, maar daar is wmb hun prijs ook naar.

[ Voor 37% gewijzigd door Kaaspeer90 op 02-07-2026 16:43 ]

• Renect
Kaaspeer90 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Ik had op werkspot een advertentie om wat rechte stukken leiding voor 15mm koper te vervangen. Loodgieter vertelde me dat dit een ingewikkelde oplossing was voor een makkelijk te verhelpen probleem, door precies die T-stukken er tussen te zetten. Foto's ingestuurd naar quatt en die zijn goedgekeurd voor installatie. Chills worden op 17 juli geinstalleerd.

En het hele "zoek het uit principe". Quatt staat bekend om dozenschuivers te zijn die werken met een bepaalde formule om de marges te drukken. Als je situatie niet in die formule past kan je het heen en weer krijgen. Helaas een bekend probleem, maar daar is wmb hun prijs ook naar.
Fantastisch! Goed om te horen.

Ook van 22mm hard staal naar 15mm koper?

• Technician-
BoschR schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:25:
Mis ik iets? Wie zegt dat de Chill uit gaat als de omgevingstemperatuur nog niet bereikt is? Dit is niet mijn ervaring. Of gaat dit om de BU?

@Technician- met de slaapkamer deur dicht kan de Chill de temperatuur heel makkelijk omlaag krijgen is mijn ervaring.
Nou dat weet ik ook niet zeker.

Alleen aan de screenshot en meetwaarden van een aantal users lijkt dat wel zo. Dat de compressor in chill aan/uit schakelt of de output niet gehaald wordt,

Ik blijf erbij, de afstelling en werking van het geheel moet goed kloppen, de cv pomp in buitendeel moet tijdens koelen altijd aan staan, koelmodus aan en een buffer geïnstalleerd om pendelen BU te voorkomen.

Kan iemand niet een tijd meten met een setpoint dik onder kamertemperatuur?

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:50
Goedemiddag heren,

@Renect

Vergeet onze dames niet!. Dames laat je horen!!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:56
Hier komen ze morgenochtend de Chill installeren incl. 2 quick connectors. Ik was al een beetje huiverig sinds alle meldingen over het serieel aansluiten. Maar als ik naar de geleverde hardware kijk, lijkt het erop dat dit toch gewoon parallel aangesloten gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDGpnTFMxW4DB7AavgcLhKWCOCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNJvn3v6acypm7b715OtbTxv.jpg?f=fotoalbum_large

Wel valt me de slang van 0.5m achteraf een beetje tegen qua lengte. Ik hoop van harte dat de monteur hopelijk wat langere leidingen bij zich heeft; voor mijn gevoel wordt het anders wel erg krap.

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:50
Vandaag 2 chills en een extra aansluitpunt gekregen, alles parallel gelukkig. Grappig is dat de werkvoorbereider mij vooraf via mail had verzocht bepaalde koppelingen te kopen, deze waren volgens de monteur niet correct, iets met buiten/binnendraad. Hij had de juiste bij zich. Ook de aansluiting die de werkvoorbereider had voorbereid blijkt onmogelijk met 0,5 meter slang aan te sluiten. Je moet het dus wel treffen met je monteur of die wat extra moeite doet en wat extra in de bus heeft liggen. Maar goed we kunnen koelen, ze doen het prima.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste