Zoals eerder vermeld ben ik de afgelopen dagen druk geweest met experimenteren.
Onderzoeksdoel: Als de Chill en de BU werken wordt het water gekoeld. Radiatoren kunnen dan omgekeerd gaan werken als de watertemperatuur lager is dan de ruimtetemperatuur. De radiator haalt dan warmte uit de ruimte geeft dit af aan het water waarna de BU dit de tuin in blaast. Simpel gezegd en geredeneerd. Subjectief had ik dit ook inderdaad zo ervaren. In de woonkamer staat mijn stoel naast de radiator. Daarop zitten 14 Heatfans. Dat geeft de ervaring van een koel briesje. Hoe kouder het water hoe koeler het briesje. In die zin al een zeer mooie bijkomstigheid van de Chill die bij ons op de slaapkamer staat. Maar hoe zit dit nu objectief? Kun je dit meten en wat betekent dit voor de rest van het huis in warmteafvoer.
Samen met ChatGPT daarom op mijn iMac uit 2011 een Google Spreadsheet gemaakt. Middels de Terminal van de iMac hierin een geautomatiseerde Time-stamp van de JSON gemaakt. Zo hoef ik bij iedere meetronde alleen de aan- en retourtemperatuur van een radiator te meten. We hebben er even over gedacht om ook de actuele ruimtetemperatuur van Tado erin te automatiseren. Hiervan echter afgezien om het niet te complex te maken. Ook omdat niet iedere ruimte een Tadoknop of Tado thermostaat heeft.
Eerst de spreadsheet ingericht. De belangrijkste onderdelen:
In het laatste screenshot de resultaten van een ronde gistermiddag. In totaal 15 meetronden gedaan op 10 radiatoren is dus in totaal 150 metingen.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW