• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik nu HA voor een notificatie mbt de waterbak maar de app kan het binnenkort ook, nu in beta test op ios. Geen opties welke wel of niet maar goed begin denk ik. “Chill now supports notifications! This will inform you when the water tray needs emptying. Go to "Settings > Notifications" to enable this feature.”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wKzb5yiKAuUbqFSijwKNQnzC3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Bq1l7TV3xklvSFURr1suEWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJpD8j0rBbod--yKTzT7D4df1_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oasAm75R0HGSiInjdW1mnh4G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NKJFcWjuzijCq7EFEHGemPi7bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfigU9zVvu38UJuLKhTsa3DO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door bite op 06-08-2026 16:04 ]

• lverschuur
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-08 10:22
Ik heb sinds 2 maanden 2 chills, en ik ben er erg tevreden mee. Beide zijn in de plaats gekomen van een radiator. Een staat er in de woonkamer, en 1 op mijn werkkamer. Beide zijn open ruimtes zonder deur, dus ze bestrijken allebei indirect een verdieping.

Installatie ging super, ik had zelf al mijn radiatoren afgekoppeld en een (afsluitbaar) onderblok geplaatst. Vriendelijke monteur, is even naar de warmteservice gegaan om passende aansluitingen te halen.

Ze staan aan als ik een overschot heb aan energie uit 10 zonnepanelen, dus in de praktijk van een uur of 8 tot 6 uur 's avonds. Daarnaast laden ook 2 homewizzard batterijen op, en lever ik nauwelijks energie terug aan het net. Ik heb ze daarbij altijd draaien in de hoogste stand, geluid is wel wat luider dan ik had verwacht, maar redelijk gelijk aan dat van een 'normale' airco.

Ik heb iets minder dan 1 volle bak water per dag van allebei. En dat is op dit soort hete dagen superhandig want die leeg ik in de tuin, waar het op die dagen ook wel echt nodig is.

In de avond staan ze gewoon uit, en het is hier dan prima qua temperatuur. op de 30 plus dagen laat ik die in de woonkamer wel 24 uur aan, maar 's avonds en 's nachts dan in de laagste stand. ik heb gemerkt dat het koelen dan niet veel voorstelt, maar dat de lucht wel aangenamer (droger) aanvoelt.

Kortom, ik vind het een bijzonder leuke oplossing. Warmtepomp heb ik nu zomers ook wat aan, het kost me geen extra energie, heb gratis water in tijden dat de tuin het nodig heeft, en mn huis heeft een prettiger binnenklimaat (temp kon hier flink oplopen). Als ik tijd heb ga ik mijn homeassistant weer eens bijwerken en onderzoeken of ik ze automatisch aan en uit kan laten schakelen.

Leuk om hier af en toe de reacties te volgen. Ben wel beetje verbaasd over zuurpruimen (ja echt wel zuur!) die zogenaamd zo blij zijn dat ze geen chills hebben aangeschaft, maar wel veel tijd in devaluatie (een best zeldzame vorm van cognitieve dissonantie) blijven steken. Maar wellicht hebben ze echt gewoon niets leuker te doen.

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-08 15:54
Ik heb ondanks de negatieve reacties toch deze week een Chill nabesteld (heb nu 2 maanden ongeveer een Quatt AE met 1 buiten unit).
Tot mijn verbazing staan ze al over 2 weken hier op de stoep (dikwandige 17mm stalen CV buizen ;) ).
Ze hebben de foto's ontvangen, en ik heb een plaatsingsplan retour gehad (waar ik het nog niet over eens ben). Ik betaal ongeveer € 1200,-
Ik wil zelf kijken of ik de quick connectors eerder kan ontvangen en ze zelf kan monteren zoals ik dat graag wil.

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:50
Okidoki4u schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:09:
Ik heb ondanks de negatieve reacties toch deze week een Chill nabesteld (heb nu 2 maanden ongeveer een Quatt AE met 1 buiten unit).
Tot mijn verbazing staan ze al over 2 weken hier op de stoep (dikwandige 17mm stalen CV buizen ;) ).
Ze hebben de foto's ontvangen, en ik heb een plaatsingsplan retour gehad (waar ik het nog niet over eens ben). Ik betaal ongeveer € 1200,-
Ik wil zelf kijken of ik de quick connectors eerder kan ontvangen en ze zelf kan monteren zoals ik dat graag wil.
Bijzonder, ik ben voor de 2e nog steeds in afwachting van de prijs. Krijg zo af en toe een mail. Maar ik weet niet dat ik m’n 2e ooit ga krijgen. Ik heb in juni mn eerste mail gestuurd voor de 2e. En ik hoef niet eens connectors, die had ik gelijk al laten plaatsen…

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:00

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Magreet1

Misschien heb je het al geprobeerd, maar iedere week even bellen. Vragen om een persoonlijke succes-manager. Dat soort dingen willen nog wel eens helpen. Toon allervriendelijkst houden.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:11

Animal_X

Rodin

Okidoki4u schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:09:
1200 voor een 2e Chill? Waarom 1200 en geen 1699?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
lverschuur schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:30:

Leuk om hier af en toe de reacties te volgen. Ben wel beetje verbaasd over zuurpruimen (ja echt wel zuur!) die zogenaamd zo blij zijn dat ze geen chills hebben aangeschaft, maar wel veel tijd in devaluatie (een best zeldzame vorm van cognitieve dissonantie) blijven steken. Maar wellicht hebben ze echt gewoon niets leuker te doen.
Ik ben geen psycholoog, jij misschien wel 😎 maar een cognitieve dissonantie zou toch betekenen dat ik juist wél een Chill zou aanschaffen, ook al wil ik er geen? Maar dat gaat een beetje off topic denk ik. Maar bedankt voor de gratis diagnose en dat zonder wachtlijst 👌😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-08 10:38
Bij mij heeft de persoonlijke successmanager er een beetje een zooitje van gemaakt.

Al vóór de installatie van de eerste Chill heb ik geïnformeerd naar een tweede. Geen respons. Tijdens de installatieperikelen van de eerste telefonisch toegezegd gekregen de tweede tegen de preorderprijs te kunnen krijgen.

Omdat er bij de installatie van de eerste Chill van alles mis is gegaan heb ik aangegeven de beslissing over een tweede uit te stellen tot de eerste echt goed geïnstalleerd was. Dat gebruiken ze nu tegen mij, want "het management" zegt nu dat dit een nieuwe installatie is en ik 1599 euro af mag tikken.

Ook hebben ze de offerte voor de tweede Chill zelf ondertekend en de order in gang gezet zonder overleg over de prijs.

Al met al niet netjes dus, dus wordt vervolgd. Communicatie is ook niet bepaald soepel want ik moet overal achteraan bellen en mailen.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Quatt heeft nu 2 mensen gestuurd om mijn laatste quatt chill aan te sluiten. Maar ze hebben echt geen idee hoe ze dat moeten doen.

Ik heb ze zojuist zelf moeten vertellen dat het CV systeem leeg moet :X

Heb eigenlijk de neiging om ze gewoon weg te sturen en zelf die connector ertussen te zetten.

De monteur die de all-e kwam aanleggen was echt een topper. Maar dit zijn gewoon prutsers.

• pvdn
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 14-08 22:27
Timmy schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:58:
Ik zag net een melding in de PostNL app, een pakketje van Quatt dat door de brievenbus past.
En wat zat er in het pakketje? Zijn het de nieuwe deksels. Ik heb nu ook een melding in de PostNL app dat ik een pakketje van Quatt ga ontvangen.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:32
pvdn schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:36:
En wat zat er in het pakketje? Zijn het de nieuwe deksels. Ik heb nu ook een melding in de PostNL app dat ik een pakketje van Quatt ga ontvangen.
Nog geen idee, de zending is pas vandaag door PostNL ontvangen...

• lverschuur
Ik ontving van Quatt net 2 nieuwe deksels voor de waterbak, met 2 nieuwe slangen. De vorm is anders, waardoor het water makkelijker zou moeten afvoeren.

@okijokii: Had je ook zelf even kunnen opzoeken: Cognitieve dissonantie is de innerlijke spanning die je voelt wanneer je overtuigingen niet overeenstemmen met je gedrag, of wanneer je twee tegenstrijdige gedachten hebt. Devaluatie is een specifieke manier om die spanning te verminderen door de waarde van het oorspronkelijke doel of de misgelopen kans te verlagen.

• lverschuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZcJZZ04FNOWGjmwGOmu5nszlhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjUM7KlRzzz1pL6mOHFDMXxT.jpg?f=fotoalbum_large

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:27
Ik vond zelf dat de Dongle die geinstalleerd werd voor de Chill er wat zielig bij hing aan dat kabeltje, vond het niet zo mooi.

Dus heb er even een 3D modelletje voor gemaakt zodat ie gewoon normaal hangt. Prima te printen binnen een uur. Zal er binnenkort even een linkje van delen van Makerworld (is pending verification).

EDIT: Linkje hier met de STL: https://makerworld.com/nl/models/3148436-quatt-dongle-mount

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNVYadsnOcFbLT7H6NRFUxvFtM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejYgtYv0BL9mrwwxlUDpBzbS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoWqbdG7O420vLLVZxIJEFfeJ44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dxM4k2JWqyYfmcj5RrFgw777.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Cannonballl op 08-08-2026 19:02 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:39
Cannonballl schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:15:
Ik vond zelf dat de Dongle die geinstalleerd werd voor de Chill er wat zielig bij hing aan dat kabeltje, vond het niet zo mooi.

Dus heb er even een 3D modelletje voor gemaakt zodat ie gewoon normaal hangt. Prima te printen binnen een uur. Zal er binnenkort even een linkje van delen van Makerworld (is pending verification).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
super, verdient een een groot applaus, kan dit aub ook even in de TS gezet worden.

• Cannonballl

EDIT: Linkje hier met de STL: https://makerworld.com/nl/models/3148436-quatt-dongle-mount

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu met linkje 😊

• okijokii
  • Niet online
lverschuur schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:15:

@okijokii: Had je ook zelf even kunnen opzoeken: Cognitieve dissonantie is de innerlijke spanning die je voelt wanneer je overtuigingen niet overeenstemmen met je gedrag, of wanneer je twee tegenstrijdige gedachten hebt. Devaluatie is een specifieke manier om die spanning te verminderen door de waarde van het oorspronkelijke doel of de misgelopen kans te verlagen.
En dat is precies wat ik zei toch? Jammer dat jij opmerkingen van iemand die niet zo'n fan is zo ervaart.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• bite
  • Niet online
Een houdertje maken was ik ook van plan, dacht zoiets inderdaad maar kleiner gat en verzonken voor een schroef. Uiteindelijk toch lui en stukje dubbelzijdig tape gebruikt (Tesa outdoor) 😁

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4ut4BK4N-dsTWtAgZosyB-3HqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuw5CRQTfx6VYtPecyudoABX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het originele doosje hiervoor gebruikt. Langer kabeltje eraan en wat hoger opgehangen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-08 15:54
Animal_X schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:16:
[...]

1200 voor een 2e Chill? Waarom 1200 en geen 1699?
Dat is mn eerste Chill....

• pvdn
lverschuur schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:15:
Ik ontving van Quatt net 2 nieuwe deksels voor de waterbak, met 2 nieuwe slangen. De vorm is anders, waardoor het water makkelijker zou moeten afvoeren.

Ik zie geen verschil op de video van Quatt. Ben heel benieuwd naar de verschillen. Zal ze morgen wel ontvangen. Dank voor het delen

• pvdn

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gedaan! Is het gaatje bedoelt voor de schroef? Is deze ook verzonken of niet? Ik zal opzoek gaan naar iemand met een 3d printer

• pvdn
Wie van jullie ervaart ook dat de chill extra geluid maakt door dat er iets trilt in het apparaat? Ik heb nu een stapel boeken op de chill gelegd en hierdoor is hij een stuk stiller :-)

hebben jullie hier ook last van en of heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• Cannonballl
pvdn schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:02:
[...]

Netjes gedaan! Is het gaatje bedoelt voor de schroef? Is deze ook verzonken of niet? Ik zal opzoek gaan naar iemand met een 3d printer
Thanks!

Nee, het gaatje is bedoeld om de Quatt Dongle er weer uit te krijgen, moest dat nodig zijn. Hij "klemt" in die houder, dus dan kun je hem er weer makkelijk uitkrijgen met je vinger o.i.d.

Ik heb getwijfeld om schroefgaten toe te voegen (en dat kan nog steeds), maar het is zo'n licht simpel ding dat dubbelzijdig tape eigenlijk wel meer dan genoeg is (en het bespaart je ook weer boren o.i.d.).

• lverschuur
enige verschil dat ik zie is het gat: stuk groter, en de slang blijft nu zitten zonder strapje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giymWmq2G1xILtw2B3nqPhBUfWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzJsMNJwSzkRhKsKUe8Qf24m.jpg?f=fotoalbum_large

• pvdn
lverschuur schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:56:
enige verschil dat ik zie is het gat: stuk groter, en de slang blijft nu zitten zonder strapje.

[Afbeelding]
Oh ja ik zie het. Bij mij werkt het super nu met de geperforeerde slang (wat ik zelf gedaan heb). Maar zal braaf de nieuwe deksels plaatsen. Ze hadden wat mij betreft aandacht mogen besteden aan de manier van het kunnen uitgieten van het water zonder dat je de deksel er af hoeft te halen. Nu stroom het uit alle kieren. Je moet toch iets te zeuren hebben hè ;-)

• lverschuur
Ja daar heb je een goed punt. Het uitgieten gebeurd wat ongecontroleerd. Ik denk dat ik wat ga experimenteren met een overgebleven deksel. Met de gaatjes in slang van @pvdn en een grotere uitgietopening werkt het dan ms ook makkelijker

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:57
pvdn schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:05:
Wie van jullie ervaart ook dat de chill extra geluid maakt door dat er iets trilt in het apparaat? Ik heb nu een stapel boeken op de chill gelegd en hierdoor is hij een stuk stiller :-)

hebben jullie hier ook last van en of heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Ik merk dit ook bij 1 van de 2 Chills. Het lijkt er op dat het luchtfilter soms trilt want als ik daar druk op uitoefen is het trillen weg. Het is ook enkel als de compressor aanstaat volgens mij.

• mijnpc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 14:20
Hansie_P schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:48:
[...]

Ik merk dit ook bij 1 van de 2 Chills. Het lijkt er op dat het luchtfilter soms trilt want als ik daar druk op uitoefen is het trillen weg. Het is ook enkel als de compressor aanstaat volgens mij.
Ik merk dat ook, soms wordt ik 's nachts opeens wakker van een kunstof kap die resoneert als die compressor een tijdje aan staat.

• okijokii
  • Niet online
Quatt verkoopt de Chill als een volwaardig consumentenproduct, maar in de praktijk is het gewoon nog een MVP. Te vroeg gebracht en dan word je als consument testpanel. Dan wordt je 's nachts wakker ipv dat de Chill meewerkt aan een rustige nachtrust en gaat het uitgieten wat ongecontroleerd.

• Timmy
okijokii schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:32:
Quatt verkoopt de Chill als een volwaardig consumentenproduct, maar in de praktijk is het gewoon nog een MVP. Te vroeg gebracht en dan word je als consument testpanel. Dan wordt je 's nachts wakker ipv dat de Chill meewerkt aan een rustige nachtrust en gaat het uitgieten wat ongecontroleerd.
Laten we heel eerlijk zijn, de eerste generatie van elk product is niet foutloos. Of het nu software of een fysiek product is. Dat weet vrijwel iedereen maar toch blijven we eerste generatie producten bestellen.

Toch ben ik nog steeds blij met de aanschaf. Het doet wat ik er van verwachtte en zorgt voor aangename ruimtes.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:42
Nou ja, de Chill was al flink later dan in eerste instantie aangekondigd. Op een moment moet je het ding gewoon gaan verkopen, anders lopen mensen weer weg. En het is niet zo dat het helemaal niet werkbaar is. Had veel slechter gekund. En wat voor jou (en mij denk ik) dealbreakers zijn, zijn het voor anderen niet.

PVoutput

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

s020506 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:34:
[...]

Nou ja, de Chill was al flink later dan in eerste instantie aangekondigd. Op een moment moet je het ding gewoon gaan verkopen, anders lopen mensen weer weg. En het is niet zo dat het helemaal niet werkbaar is. Had veel slechter gekund. En wat voor jou (en mij denk ik) dealbreakers zijn, zijn het voor anderen niet.
Ik denk dat de chill een prima product is. Ik had anders nooit een fatsoenlijke airco kunnen hebben hier op zolder.
Er zijn wat punten van verbetering, maar niets dat ik denk dat het een waardeloos product is.
Sterker nog, voor mij is de chill een system seller geweest. Anders had ik waarschijnlijk niet eens voor Quatt gekozen.
Ik wilde graag 1 installatie die kan koelen en verwarmen in het hele huis. Er zijn maar weinig partijen die dat als een compleet systeem verkopen voor een bestaande woning.

Maar als je de ruimte en mogelijkheid hebt is een splitunit gewoon beter en krachtiger. Maar dat is denk ik niet de doelgroep.

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:37
Hansie_P schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:48:
[...]

Hier hetzelfde verhaal. Kwestie van het filter even aandrukken en dan is de trilling weg. Misschien dat dit met een stukje vilt ofzo opgelost kan worden.

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:54

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Psycho_Mantis schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:14:
[...]

Ik denk dat de chill een prima product is. Ik had anders nooit een fatsoenlijke airco kunnen hebben hier op zolder.
Er zijn wat punten van verbetering, maar niets dat ik denk dat het een waardeloos product is.
Sterker nog, voor mij is de chill een system seller geweest. Anders had ik waarschijnlijk niet eens voor Quatt gekozen.
Ik wilde graag 1 installatie die kan koelen en verwarmen in het hele huis. Er zijn maar weinig partijen die dat als een compleet systeem verkopen voor een bestaande woning.

Maar als je de ruimte en mogelijkheid hebt is een splitunit gewoon beter en krachtiger. Maar dat is denk ik niet de doelgroep.
Ik vindt die zo genaamd betere splitunit behoorlijk overhypt.

Daar zijn ook nadelen aan verbonden :
- moeilijk inpasbaar in mijn huis. (waar op te hangen ?)
- hele jaar lelijk ding aan de muur.
- extra buiten units nodig
- duurder (nu 2 voor de prijs van 1)
- leidingen storend in het zicht
- een koude luchtstroom op je hoofd (elders ervaren)

De capaciteit van de Chills zijn voor ons tot nu toe voldoende, de prestaties beter dan onze losse mobiele airco. Legen van de condensbak is nu zeer beperkt. Het is immers heel droog buiten.

Voor mij was de Chill ook het product dat mij voor Quatt heeft doen besluiten. Ik heb weliswaar , gezien de postings alhier langer gewacht met verzilveren pre-order, maar heb nu absoluut geen spijt.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:37
Metsubsidie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:15:
Voor mij was de Chill ook het product dat mij voor Quatt heeft doen besluiten. Ik heb weliswaar , gezien de postings alhier langer gewacht met verzilveren pre-order, maar heb nu absoluut geen spijt.
Even gek gezegd, een Quatt hybrid duo + 2 chills in pre-order was in mijn situatie even duur als alleen een WeHeat Blackbird...

Dit en dat mijn slaapkamers niet op plekken zitten waar het leidingwerk van een split-unit netjes naartoe kan, tenzij ik besluit om zowel aan de voor- als de achterkant van mijn huis een losse buitenunit op te hangen. Wat ook geen gezicht is.

Buren van me hebben op hun garagedak een warmtepomp staan + 2 multi-splits. Ik kan nu al gruwelen van het kostenplaatje als er ooit iets aan dat dak onderhouden moet worden en al die units losgekoppeld moeten worden, aangekoppeld en opnieuw gevuld.

• Jan-tweak
[...]

De capaciteit van de Chills zijn voor ons tot nu toe voldoende, de prestaties beter dan onze losse mobiele airco. Legen van de condensbak is nu zeer beperkt. Het is immers heel droog buiten.

klopt, en vergeet niet dat er gemeentes zijn waar je bij meer dan 2 buitenunits ( Een Quatt Duo wordt dus ook al als 2 units gezien) je een behoorlijk dure vergunning (ruim boven 500 euro) nodig is, dus die prijs komt ook nog eens er bovenop.
kleine tip, het water uit de Chill is prima om je plantjes water te geven, vinden ze namelijk een stuk beter dan het kalkwater uit de kraan.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ik zie niet in waarom de Chill een MVP zou moeten zijn. De gebruikte warmte pomp techniek is al een eeuwigheid in gebruik en lijkt mij uitontwikkeld en bewijst zich over de hele werld als zeer betrouwbaar en gaat bovendien lang mee. De Chill doet prima waarvoor bedoeld. Er kunnen wellicht wat functies aan de app en besturing toegevoegd worden maar ik mis die eigenlijk nu niet.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Jan-tweak schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:30:
[...]
kleine tip, het water uit de Chill is prima om je pantjes water te geven, vinden ze namelijk een stuk beter dan het kalkwater uit de kraan.
Mooie tip, helaas te weinig water .....

• Jan-tweak
Metsubsidie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:38:
[...]

of te veel plantjes, zal bij overigens ook niet lukken, maar toch ook kleine beetje helpen, dus nog een klein pluspunt voor de Chill.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 10-08-2026 11:47 ]

• s020506
[...]

Dat een Chill voor jou een betere oplossing is, wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Die voordelen die je noemt zijn best persoonlijk. Een split unit is:

- bij mij prima inpasbaar
- liever een ding aan de muur dan een toren op de grond
- ik zie dat de buitenunit niet als ik binnen zit
- buitenunit staat op de garage is amper zichtbaar vanaf de weg of de tuin
- toen ik mijn aircos aanschafte was een singe split goedekoper dan een Chill
- wij hebben de binnenunits zo afgesteld dat we geen koude luchtstroom op ons hoofd hebben

Wel raar dat je de koelprestaties voldoende noemt, omdat die beter zijn dan die van een slechter product. Mijn koelkast koelt ook voldoende, beter dan de zak ijs die we eerst gebruikten. Bij wijze van.

Laten we het er gewoon op houden dat een Chill een aantal features heeft die een split unit niet heeft. En ik snap best dat mensen daarom een Chill nemen. Je hoeft hier echt niet je keuze te verdedigen. Ga gewoon lekker genieten van dat ding als overmorgen buiten de mussen weer van het dak pleuren :)

PVoutput

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Zoals ik het veel vaker schrijf. Ieder apparaat heeft voor-en nadelen. Het is maar net wat jouw het beste past. Net als met auto’s. Ze kunnen je allemaal van A naar B brengen. Maar toch zijn er zeer veel verschillende.

Het is ook prima om de verschillen te benoemen.

Het is echter geen wedstrijd. Waarom sommigen hier die niet eens een Chill hebben er ook niet een willen, er dan toch zoveel energie in steken zal ik wel nooit begrijpen. Zal wel hobby zijn.

• Hansie_P
Ik vraag me iets af: ik heb vandaag 1 chill aan op zolder vanaf half 9. Deze heeft eerst een hele tijd aangestaan (blauw lijn eerste grafiek). De buitenunit is toen ook meteen aangegaan voor de circulatiepomp (gele lijn eerste grafiek). De buitenunit is echter nooit in de koelingsmodus gegaan, terwijl de watertemperatuur snel de 27 graden bereikte (2e grafiek). De watertemperatuur daalt alleen als de chill compressor even uit gaat. De dippen in de eerste grafiek en de 2e grafiek komen overeen. Is het normaal dat de watertemperatuur zo hoog blijft? het lijkt me dat de chill hier dan weinig temperatuur aan kan toevoegen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poKA76dZWYTqsWqhrU6F7hF1jEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qboV3fSfZfAwdqDVIx124NOC.png?f=fotoalbum_large

Hierbij dezelfde soort grafieken van 9 augustus, waarbij je ook de hoge watertemperaturen ziet, maar de buitenunit komt wel af en toe in koelmodus. De temperatuur in koelmodus komt amper onder de 22 graden uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2son9b8akJzghc3Wx_GVM91isw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DtSTOBbvUiFZbY7JMVyA0Izk.png?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
Hansie_P schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:52:
Ik vraag me iets af: ik heb vandaag 1 chill aan op zolder vanaf half 9. Deze heeft eerst een hele tijd aangestaan (blauw lijn eerste grafiek). De buitenunit is toen ook meteen aangegaan voor de circulatiepomp (gele lijn eerste grafiek). De buitenunit is echter nooit in de koelingsmodus gegaan, terwijl de watertemperatuur snel de 27 graden bereikte (2e grafiek). De watertemperatuur daalt alleen als de chill compressor even uit gaat. De dippen in de eerste grafiek en de 2e grafiek komen overeen. Is het normaal dat de watertemperatuur zo hoog blijft? het lijkt me dat de chill hier dan weinig temperatuur aan kan toevoegen. [Afbeelding]

Hierbij dezelfde soort grafieken van 9 augustus, waarbij je ook de hoge watertemperaturen ziet, maar de buitenunit komt wel af en toe in koelmodus. De temperatuur in koelmodus komt amper onder de 22 graden uit.

[Afbeelding]
Bijzonder... Dan ben je netto gezien toch gewoon je huis aan het verwarmen? 🤔

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Hansie_P

Het is mij ook opgevallen. In juni, vlak voor onze vakantie koelde hij het water wel tot onder 18°C. Nu we terug zijn, is het laagst wat ik gemeten heb 20,5°C. Bovendien is de max temperatuur nu zo’n 27°C, wat in juni bij mij nog zo’n 25°C was.

Het lijkt dat ze de bandbreedte omhoog geschoven hebben. Misschien omdat mensen met te vochtige huizen klachten hadden over condens, maar voor mij mag het wel weer naar beneden.

• Hansie_P
jj85 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Ja dit inderdaad... omdat in de woonkamer er vloerverwarming ligt en hier geen knop op zit om hem uit te zetten.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

jj85 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Ja, als je een radiator open hebt in een kamer, waar de temperatuur lager is dan de watertemperatuur.

Nu is mijn ervaring dat meer radiatoren open, meer water betekent, en langere runs geeft.

Bovendien helpt het om meer warmte uit je huis te halen. Dat werkt zeker als je 1 Chill hebt.

Dus ik ben zeker een voorstander van een lagere watertemperatuur. Misschien moet ik er maar eens een ticket voor inschieten of een mail aan wagen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mickel moen op 10-08-2026 15:06 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Kan het niet zijn dat het aan de buiten temperatuur gekoppeld is? Gisteren zag ik hem ook pas op 27 graden koelen naar 25. Vandaag 25 naar 23 graden.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
Psycho_Mantis schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:10:
Kan het niet zijn dat het aan de buiten temperatuur gekoppeld is? Gisteren zag ik hem ook pas op 27 graden koelen naar 25. Vandaag 25 naar 23 graden.
Quatt is misschien bang voor condensatie op leidingwerk?

• bite
  • Niet online
Iemand had hier inderdaad een foto gedeeld van druppels op de leidingen. Met 3 Chills actief aan het koelen kan de Quatt het gekoelde water wel kwijt. - edit: zie: HBO88 in "Quatt Chill"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-4yF8WsxYI5_Kl57Eji_46mlwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KJEBfTSkKDj279fc7hwheR1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 10-08-2026 15:34 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Psycho_Mantis schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:10:
Dat zou kunnen. Dit gaan we volgen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:01
Metsubsidie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:38:
[...]

In juni zal dat met de hitte golf wel anders geweest zijn. Met dit weer gaat het koelen van de vloer met de WP uitstekend, dauwpunt binnen was deze ochtend net boven de 10 graden.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Bij mij staan nu 2 Chills aan.

Water in WP is 28,3 graad, water uit is 23,7 graad, dus ruim 4 graden lager.
Opgevallen is dat de de WP niet constant draait/koelt terwijl de Chill wel actief koelt.

Voor de werking van de Chill maakt het mi niet uit of het water in de aanvoer 18 of 35 graden is. De Chill voegt de intern ontstane warmte afval gewoon toe en dat wel tot zeg 100 graden...

Ik vermoed idd dat Quatt de leiding temperatuur rond de algemene temperatuur wil houden om condensatie te voorkomen.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Voor mij maakt dat dus wel uit.

In de woonkamer is het bij mij nu 24,7°C.

Dit is ook een van de kamers waar de radiatoren altijd open staan. Nu heb ik hier op de radiator 14 heatfans op stand koelen = vol vermogen. Dat zorgt voor een koel briesje. Hoe kouder het water hoe koeler het briesje. Dat werkt dus zolang het water kouder is dan de kamertemperatuur. Is dat niet zo, verwarmt die radiator. Nu is de periode dat de BU uit staat relatief kort. Maar toch. Het is dus zaak om de runs lang te krijgen. Immers zodra de BU weer mee gaat doen, zakt de temperatuur al weer vlot onder de ruimtetemperatuur en doet de radiator weer mee in het afvoeren van warmte. Heb ik de meeste radiatoren dicht zijn de runs kort.

Ik ben nu druk aan het experimenteren met wat de optimale verdeling is. Welke radiatoren/ruimtes laat ik wel meedoen en welke niet. Daarover later meer.

• Hansie_P
Mickel moen schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:01:
@Hansie_P

Het is mij ook opgevallen. In juni, vlak voor onze vakantie koelde hij het water wel tot onder 18°C. Nu we terug zijn, is het laagst wat ik gemeten heb 20,5°C. Bovendien is de max temperatuur nu zo’n 27°C, wat in juni bij mij nog zo’n 25°C was.

Het lijkt dat ze de bandbreedte omhoog geschoven hebben. Misschien omdat mensen met te vochtige huizen klachten hadden over condens, maar voor mij mag het wel weer naar beneden.
Uiteindelijk is de BU toch nog wel even aangesprongen en je ziet gelijk een daling in de temperatuur tussen 15 en half 17. Het mag van mij nog steeds wel wat koeler zodat ze vloerverwarming niet echt aan verwarmen is in de zomer…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iaPExw0EDnvx55U4Z9A7xk1xks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPPu4LUcZgk9Mhi6ggtDsNof.jpg?f=fotoalbum_large

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hansie_P schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:54:
[...]

Uiteindelijk is de BU toch nog wel even aangesprongen en je ziet gelijk een daling in de temperatuur tussen 15 en half 17. Het mag van mij nog steeds wel wat koeler zodat ze vloerverwarming niet echt aan verwarmen is in de zomer…[Afbeelding]
Van mij mag het ook wat koeler. 25 naar 23 graden koelen zou wat fijner zijn.
Maar, kan dat wel?

Ook die leiding verstopt op de warme zolder waar het misschien 30 graden is, mag de leiding niet condenseren. Eigenlijk kan je dat alleen weten als je een temperatuur/luchtvochtigheid sensor hebt die Quatt kan uitlezen.

Dat condenseren zal op een badkamer waar er gedoucht wordt nog veel sneller gebeuren.

Ik heb zelf een vloerverwarming met pomp. Zou het helpen om deze uit te zetten als de chill staat te draaien?

• Hansie_P
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:08:
[...]

Ik heb zelf een vloerverwarming met pomp. Zou het helpen om deze uit te zetten als de chill staat te draaien?
dat heb ik ook, maar er zit geen radiatorknop op de vloerverwarming waardoor deze (ondanks dat de pomp uitstaat) nog steeds een flow door de buizen stuurt. Volgens mij zorgt de BU er namelijk voor dat de flow 800 wordt (met of zonder vloerverwarmingspomp).

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Edit ...
Mijn in- en uitgaande temperaturen van de afgelopen 7 dagen :

In :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkXBQa933PusfGfmDeI75ouWBiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLuGPSASabxjzAXq7fu9Gizm.png?f=fotoalbum_large

Uit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuslZWDcFaF-x1JzO9uq9fkWdvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0JffhuqOH33otSWHOWaDSIGj.png?f=fotoalbum_large

Ik kan de logica niet ontdekken...

Wel moet ik zeggen dat de woonkamer temperatuur behoorlijk constant gehouden wordt op de temperatuur die mijn echtgenote prettig vindt. Dus ja...

[ Voor 38% gewijzigd door Metsubsidie op 11-08-2026 11:33 ]

• okijokii
  • Niet online
Metsubsidie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:11:
Edit ...
Mijn in- en uitgaande temperaturen van de afgelopen 7 dagen :

In :
[Afbeelding]

Uit :
[Afbeelding]

Ik kan de logica niet ontdekken...

Wel moet ik zeggen dat de woonkamer temperatuur behoorlijk constant gehouden wordt op de temperatuur die mijn echtgenote prettig vindt. Dus ja...
Op ongeveer 26 graden?

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Goed 24 graden. Is prima te doen, aangenaam, en kouder hoeft niet.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

De fout info is wel lekker basic, kan je niks mee.
Zal vast wel door lucht in het systeem komen, hoop ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFQ2rbb-vByG0-SFsjtA-ELZmoo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C0pSAVY3wXIt2znxTMVkrCXp.png?f=fotoalbum_large

• Timmy
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:13:
Ik heb deze fout in het begin wel eens gehad. Meestal was een paar minuten de stekker uit het stopcontact voldoende om het op te lossen.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Timmy schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:36:
[...]

Ik heb deze fout in het begin wel eens gehad. Meestal was een paar minuten de stekker uit het stopcontact voldoende om het op te lossen.
Net nog even langs alle radiatoren gegaan, er zit gewoon nog een hoop lucht in het systeem.
Zaterdag hebben ze de laatste chill in de woonkamer geïnstalleerd, maar ontluchten hebben ze overgeslagen geloof ik.

Hij doet het nu weer :)

• alexd90
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-08 07:56
Hallo allemaal!

Wij hebben nu sinds een paar weken 3 chills, ik moet zeggen dat ik over het algemeen tevreden ben. Ik ben echter zeer benieuwd naar de nieuwe deksels voor de opvangbak, deze heb ik nog niet ontvangen en wat er nu lijkt te gebeuren is dat het water onderin de chill ophoopt (dus langs de bak in de bodem van de chill verdwijnt) en hierdoor de compressor meer herrie gaat maken. geen idee waarom dat is. Ik tilde de chill op (zonder de opvangbak), hield hem scheef en toen liep er dus allemaal water uit de chill (hierna werd de compressor dus ook weer stiller). Heeft iemand van jullie dit al zo ervaren?

Verder zijn ze gevoelig voor flow, met de algemene storing fout als resultaat. Quatt zegt deze foutmeldingen te gaan verbeteren.

Het probleem van de koele lucht die laag blijft moet ik inderdaad in mijn kantoor oplossen, dat gaat wel gemakkelijk met een extra ventilator. Zeker niet ideaal maar past in mijn situatie prima.

Ik heb van die 90 graden bochten gekocht voor het installeren van de quickconnectors in lijn met mijn CV leidingen (ipv haaks op de CV leidingen) en de monteur deed daar totaal niet moeilijk over.

Groet!

• Hansie_P
Timmy schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:36:
[...]

Zojuist kreeg ik ook deze melding in de app. Stekker er een paar minuutjes uit heeft wel geholpen inderdaad. Hopelijk komt het niet (te vaak) terug.

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17:31
alexd90 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:08:
Hallo allemaal!

Wij hebben nu sinds een paar weken 3 chills, ik moet zeggen dat ik over het algemeen tevreden ben. Ik ben echter zeer benieuwd naar de nieuwe deksels voor de opvangbak, deze heb ik nog niet ontvangen en wat er nu lijkt te gebeuren is dat het water onderin de chill ophoopt (dus langs de bak in de bodem van de chill verdwijnt) en hierdoor de compressor meer herrie gaat maken. geen idee waarom dat is. Ik tilde de chill op (zonder de opvangbak), hield hem scheef en toen liep er dus allemaal water uit de chill (hierna werd de compressor dus ook weer stiller). Heeft iemand van jullie dit al zo ervaren?

Verder zijn ze gevoelig voor flow, met de algemene storing fout als resultaat. Quatt zegt deze foutmeldingen te gaan verbeteren.

Het probleem van de koele lucht die laag blijft moet ik inderdaad in mijn kantoor oplossen, dat gaat wel gemakkelijk met een extra ventilator. Zeker niet ideaal maar past in mijn situatie prima.

Ik heb van die 90 graden bochten gekocht voor het installeren van de quickconnectors in lijn met mijn CV leidingen (ipv haaks op de CV leidingen) en de monteur deed daar totaal niet moeilijk over.

Groet!
Dat is interessant. Ik tilde er vanochtend ook 1 de trap op (zonder opvangbak) en toen kwam er vrij veel water uit. Ik was er niet alert op om te zien waar dit vandaan kwam. Wel maakte bij deze unit de compressor steeds meer geluid. Zal hem dit weekend nog eens kantelen om te zien wat er gebeurt.

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Hallo allemaal!

Groet!
Heb je het slangetje aan de deksel bevestigd ?

Ik heb dat nl niet gedaan en aangezien ik maar weinig condens water heb, heb ik er ook geen last van. Ik heb ook niet de indruk dat er geen water onderin loopt.

• alexd90
Metsubsidie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:32:
[...]

Ik heb dat nl niet gedaan en aangezien ik maar weinig condens water heb, heb ik er ook geen last van. Ik heb ook niet de indruk dat er geen water onderin loopt.
Had ik nog niet gedaan! Nu wel.
Midway123 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:24:
[...]

Dat is interessant. Ik tilde er vanochtend ook 1 de trap op (zonder opvangbak) en toen kwam er vrij veel water uit. Ik was er niet alert op om te zien waar dit vandaan kwam. Wel maakte bij deze unit de compressor steeds meer geluid. Zal hem dit weekend nog eens kantelen om te zien wat er gebeurt.
Maandag komt er een monteur voor wat andere zaken mbt flow in mijn CV systeem en ik zal ook dit tegen hem aanhouden. Die "natte" chill is inmiddels wel weer in bedrijf en lekker stil.

• bite
  • Niet online
[... ]Ik heb van die 90 graden bochten gekocht voor het installeren van de quickconnectors in lijn met mijn CV leidingen (ipv haaks op de CV leidingen) en de monteur deed daar totaal niet moeilijk over.

Groet!
Goed idee, ik dacht al dat het handig zou zijn als ze een connector zouden leveren met een bocht, dan zouden ze minder uitsteken, maar een tussenstuk kan natuurlijk ook.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Grappig, nu staan beide buitenunits hier te koelen. 3 chills staan lekker te koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbI7j329qItzE2CWazAqeDPSKxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7oH3dxli5IbiP241e3tTPuEL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbEQ3EZXXAVoEk7VsPHJy6jIZ50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2HO1WbYHpHsinknrepvGGnI.png?f=fotoalbum_large

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:24

charrel

Cortisol4life..

@alexd90 Deksels kwamen hier gister binnen, zijn identiek qua slang enz, alleen het gat is groter waar het water door de deksel komt.

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01:36
Ook Grappig. Hier staan beide Quatts niet aan, geen Chills , en toch een "koele" vloer zonder condens.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF-HI1lLrmvqJCYIsTL08zWWex4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mIG4NUkAbzuT5up9Ssd5m6n4.jpg?f=user_large

en in de woonkamer is het nu 24.3 C.

[ Voor 5% gewijzigd door robmaas op 12-08-2026 16:35 . Reden: aanvulling ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:38
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:13:

[Afbeelding]
Dat doet @jj85 toch beter!

@Quatt Support Probeer eens een paar dagen OpenQuatt en dan in het bijzonder het beslislog, misschien geeft het wat inspiratie hoe je foutmeldingen wel moet doen, en hoe je voor gebruikers inzichtelijk maakt wat het systeem doet, en waarom.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
Metsubsidie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:32:
[...]

Ik gok dat je bedoelt dat "je niet de indruk hebt dat er (wel) water onderin loopt" ? ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
robmaas schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:40:
Ook Grappig. Hier staan beide Quatts niet aan, geen Chills , en toch een "koele" vloer zonder condens.[Afbeelding]

en in de woonkamer is het nu 24.3 C.
Natuurlijke vloerkoeling vanuit de bodem? ;)

Die heb ik hier ook, aangezien de vorige bewoner de VVW rechtstreeks op de ondergrond heeft gelegd. Nadeel is dan weer dat er heel lang warmte in blijft hangen als het buiten koeler wordt, en in de winter verlies je hier ook extra warmte door.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

De berichten over water onderin de Chill puzzelen mij. Ik heb er zelf geen last van, maar je vraagt je af, wat de oorzaak kan zijn.

Ik kan vier punten bedenken.
  1. Als je de bak leegt, druppelt de Chill na onder op het plateau. Als dit nadruppelen fors is, bijvoorbeeld omdat de luchtvochtigheid erg hoog is en er veel tijd verloopt tot het terugplaatsen, en/of je vergeet het plateau even droog te maken voor terugplaatsing bak, kan ik mij voorstellen, dat er water langs de randen van het plateau in de Chill loopt. Eventueel ook even controleren of de Chil enigszins waterpas staat.
  2. Je morst water bij het verwijderen van de bak op de randen van het plateau.
  3. De waterbak loopt over.
  4. Intern zit iets niet goed.
1 en 2 liggen het meest voor de hand en zijn makkelijk te vermijden.

3 en 4 zullen door Quatt opgelost moeten worden.

Dat er langs de randen van het plateau mogelijk water onderin de machine kan komen zou ik wel een punt van aandacht voor Quatt willen noemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hulA3oq7ZevBk__3qcMjazOnMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJPCEWJ2XTW2cn6gr4o9NZHW.jpg?f=fotoalbum_large

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:25:
De berichten over water onderin de Chill puzzelen mij. Ik heb er zelf geen last van, maar je vraagt je af, wat de oorzaak kan zijn.

1. Als je de bak leegt, druppelt de Chill na onder op het plateau. Als dit nadruppelen fors is, bijvoorbeeld omdat de luchtvochtigheid erg hoog is en er veel tijd verloopt tot het terugplaatsen, en/of je vergeet het plateau even droog te maken voor terugplaatsing bak, kan ik mij voorstellen, dat er water langs de randen van het plateau in de Chill loopt. Eventueel ook even controleren of de Chil enigszins waterpas staat.

Dat er langs de randen van het plateau mogelijk water onderin de machine kan komen zou ik wel een punt van aandacht voor Quatt willen noemen.

[Afbeelding]
Een klein kitlaagje langs de rand 👌

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

[Afbeelding]
Mogelijk als de Chill niet recht staat, waterdruppels kunnen dan langs de onderkant van de ruimte boven de bak lopen.

Bij transport kan de oorzaak in een niet geheel ontdooide condensor liggen.

• alexd90

[Afbeelding]
Ik snap je helemaal! Mijn bakken zijn nooit zo vol geweest dat ze konden overstromen, maar er komt een nieuwe deksel want soms loopt het water de bak niet goed in(blijft erop liggen) en kan het er dus langslopen. Misschien is er ook wel wat mis met de chill. De tijd zal het leren.

Kit is een leuk idee 🤣. Als hij uit de garantie is.. 😄

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

alexd90 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Ik snap je helemaal! Mijn bakken zijn nooit zo vol geweest dat ze konden overstromen, maar er komt een nieuwe deksel want soms loopt het water de bak niet goed in(blijft erop liggen) en kan het er dus langslopen. Misschien is er ook wel wat mis met de chill. De tijd zal het leren.

Kit is een leuk idee 🤣. Als hij uit de garantie is.. 😄
Ah, ja het deksel. Dat is dan mogelijkheid nummer 5.

Ik heb geen idee welk deksel ik heb.

Maar geen problemen mee. Wel gaatjes in de slang gemaakt.

Geen mail hierover gehad, dus wellicht heb ik al de nieuwe versie.

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

Ah, ja het deksel. Dat is dan mogelijkheid nummer 5.

Ik heb geen idee welk deksel ik heb.

Maar geen problemen mee. Wel gaatjes in de slang gemaakt.

Geen mail hierover gehad, dus wellicht heb ik al de nieuwe versie.
Ik denk mogelijkheid 5

• Facundo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 12:02
Nieuw in dit topic, maar interessant om ieders ervaring te lezen.

Ik kwam gisteren thuis en had de Chill laten draaien (om voor de kinderen een 'chille' slaapkamer te realiseren). Tot mijn verbazing lag de hele vloer vol met water en was de condensbak niet helemaal gevuld, ook geen melding gekregen.

Even rondgespeurd hier en op Quatt support, slangetje verwijderd op advies, maar kan "reservoir vol" melding nog niet reproduceren. Daarnaast tilde ik m op zonder condensbak en kwam er ook behoorlijke sloot water uit de voet. Toch maar even support ticket aangemaakt. Lees ook dat mensen nieuwe deksels hebben ontvangen, wellicht biedt dat uitkomst.

Verder ben ik tot op heden zeer te spreken en doet het apparaat goed zijn werk.

Iemand eventueel nog tips voor mijn situatie?

• Jan-tweak
Facundo schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:02:
Nieuw in dit topic, maar interessant om ieders ervaring te lezen.

Ik kwam gisteren thuis en had de Chill laten draaien (om voor de kinderen een 'chille' slaapkamer te realiseren). Tot mijn verbazing lag de hele vloer vol met water en was de condensbak niet helemaal gevuld, ook geen melding gekregen.

Even rondgespeurd hier en op Quatt support, slangetje verwijderd op advies, maar kan "reservoir vol" melding nog niet reproduceren. Daarnaast tilde ik m op zonder condensbak en kwam er ook behoorlijke sloot water uit de voet. Toch maar even support ticket aangemaakt. Lees ook dat mensen nieuwe deksels hebben ontvangen, wellicht biedt dat uitkomst.

Verder ben ik tot op heden zeer te spreken en doet het apparaat goed zijn werk.

Iemand eventueel nog tips voor mijn situatie?
ik vrees dat je een lekkage hebt naar de afvoer en dus het water niet in de bak terecht kwam, dat zal Quatt moeten oplossen.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Hier zojuist nieuw deksel ontvangen. Was verassing, want geen mail over gehad. Nu had ik bij de eerste geen problemen. Al vrij vroeg ook gaatjes in slangetje geboord. Ga dat bij deze denk ik ook maar doen.

Vandaag ook melding gekregen, dat ik push-notificaties kan aanzetten.

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:57:
Hier zojuist nieuw deksel ontvangen. Was verassing, want geen mail over gehad. Nu had ik bij de eerste geen problemen. Al vrij vroeg ook gaatjes in slangetje geboord. Ga dat bij deze denk ik ook maar doen.

Vandaag ook melding gekregen, dat ik push-notificaties kan aanzetten.
Waarom vervang je het nieuwe deksel voor de oude wanneer je daar geen problemen mee had? Hiermee verhoog je dan toch de kans om wel problemen te krijgen?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:59:
[...]

Waarom vervang je het nieuwe deksel voor de oude wanneer je daar geen problemen mee had? Hiermee verhoog je dan toch de kans om wel problemen te krijgen?
Leg eens uit. Welk probleem zou zich natuurkundig gezien dan nu kunnen voordoen?

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:11

Animal_X

Rodin

Ik heb de Chill hier net ook even schuin gehouden (nadat hij al een tijdje uit stond) en hier geen water onderin de behuizing. Wel zag ik dat er bij het bewegen nog wat water uit het deel boven het de waterbakdruppelt maar dat lijkt mij normaal. Binnen de behuizing zal een soort trechter-achtige vorm zitten die condenswater naar de waterbak daaronder laat lopen. Bij de mensen die last hebben van water buiten de waterbak zal er vermoedelijk binnen in de Chill iets niet helemaal goed zitten waardoor er water net langs loopt de behuizing in.

Bij mij slaat de Chill overigens netjes uit wanneer de waterbak vol is, al komt dat zelden voor. Wij legen hem hier 1 x per 1 a 2 dagen proactief en daardoor loopt hij nooit echt helemaal vol. Geen verzoek gehad om push messages aan te zetten. Zal eens peroberen om dat zelf aan te zetten.

Ander idee, voor de mensen met water onderin de bak, horen jullie wel de interne vlotter in de waterbak heen en weer glijden bij het over de kop houden van de waterbak? Als die vast zit zal de waterbak overlopen omdat hij niet detecteert dat hij vol zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Animal_X op 15-08-2026 13:36 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Zoals eerder vermeld ben ik de afgelopen dagen druk geweest met experimenteren.

Onderzoeksdoel: Als de Chill en de BU werken wordt het water gekoeld. Radiatoren kunnen dan omgekeerd gaan werken als de watertemperatuur lager is dan de ruimtetemperatuur. De radiator haalt dan warmte uit de ruimte geeft dit af aan het water waarna de BU dit de tuin in blaast. Simpel gezegd en geredeneerd. Subjectief had ik dit ook inderdaad zo ervaren. In de woonkamer staat mijn stoel naast de radiator. Daarop zitten 14 Heatfans. Dat geeft de ervaring van een koel briesje. Hoe kouder het water hoe koeler het briesje. In die zin al een zeer mooie bijkomstigheid van de Chill die bij ons op de slaapkamer staat. Maar hoe zit dit nu objectief? Kun je dit meten en wat betekent dit voor de rest van het huis in warmteafvoer.

Samen met ChatGPT daarom op mijn iMac uit 2011 een Google Spreadsheet gemaakt. Middels de Terminal van de iMac hierin een geautomatiseerde Time-stamp van de JSON gemaakt. Zo hoef ik bij iedere meetronde alleen de aan- en retourtemperatuur van een radiator te meten. We hebben er even over gedacht om ook de actuele ruimtetemperatuur van Tado erin te automatiseren. Hiervan echter afgezien om het niet te complex te maken. Ook omdat niet iedere ruimte een Tadoknop of Tado thermostaat heeft.

Eerst de spreadsheet ingericht. De belangrijkste onderdelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9ge4uTqfeOyw_1lV1yizn39QCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8yExMyPwwddn7CUNpYns5tN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3F9X_bU4Ig0vUdC6H7zx4dP4m3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDJJNpO8QB42nxBbHDdZSV8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca56DBq1KLCAYoYxGUZ8Ctb1YGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0BOg821EIACzidhyF5BP2Ph.jpg?f=fotoalbum_large

In het laatste screenshot de resultaten van een ronde gistermiddag. In totaal 15 meetronden gedaan op 10 radiatoren is dus in totaal 150 metingen.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Wat levert dit als resultaten. Weer wat screenshots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MLMe2uzQf-wzf-PdehK7o838d4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwwfPpJdVIKQ7jqUCCiMr1pS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUTVCinvtnQvRyLrskrs1w9QQjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkTFIwEo7mm9kV1sNBWJE6kK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7HoexSV1y3hgF3_ce7Vyo7CiiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77DNQ3LYOLUTKv88bYtSvo8v.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal jullie de details besparen per radiator. Verklaringen van afwijkingen enz. Het inzoomen per radiator en mogelijke optimalisatie is de volgende stap. Ook mijn chat met ChatGPT, want die is erg uitgebreid. De belangrijkste conclusie. Met de handicap, dat het debiet per radiator niet bekend is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIGct2kh-36firlr-3PN7h0PNVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VL1EkBRLuwlBmSSOsmnklXw4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaIpRH-CvsnpZt8Z3586dFa1i3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZuxYYZ4poXtCP8KtZH768ne.jpg?f=fotoalbum_large

Als de Chill 2kW koelvermogen heeft. De BU ongeveer 4kW aan warmte kan afvoeren blijft er gemiddeld dus nog 0,88kW over wat de BU kan afvoeren. Het gaat om een gemiddelde. Op bepaalde momenten kan de BU dus aan z’n maximum afvoer capaciteit geraken. Zie ik echter naar de HW grafiek van gisteren, ook hier een extreem warme dag, lijkt het mij, dat er nog wel wat ruimte is om de warmteafvoer te vergroten. Bijvoorbeeld door meer Heatfans te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwi3JJBrHr8uKjJyg8Q045EAP3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w5fzrqTBcTWbt1JzqL84Iuh9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqojVIaCdUu8cWFN_eBhADb1h7s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qnw76MCMG5I1WFd4vPEou3kP.png?f=fotoalbum_large

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Al met al, ben ik blij verrast.

Ik ben nu gestart met extra meetrondes in de ruimte waar de Chill staat. Dat is een moeilijke ruimte. Zolderslaapkamer, puntdak Oost-West. Daar helpt dus een Duux oscillerende ventilator om de lucht te verspreiden en een betere koeling van de massa te krijgen. Die Duux heeft 26 standen. Die ga ik natuurlijk niet allemaal proberen. Maar wat doet dat met de warmteafvoer van een grote Designradiator in het midden van de kamer op stand 0, 13 en 26.

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

Leg eens uit. Welk probleem zou zich natuurkundig gezien dan nu kunnen voordoen?
Ik vroeg om de uitleg, niet om een wedervraag. Als iets goed werkt, waarom dan vervangen?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:28:
[...]

Ik vroeg om de uitleg, niet om een wedervraag. Als iets goed werkt, waarom dan vervangen?
Ik vermoed, dat de gaatjes in het slangetje boren bij versie 1 ook voldoet. Althans ik heb geen problemen ervaren. Nu stuurt Quatt mij een nieuw deksel met groter gaatje en slangetje. Zeker ik kan nu eigenwijs gaan doen en versie 1 laten zitten, maar het lijkt mij logischer om versie 2 te plaatsen. Het probleem was bij sommigen meende ik dat er een luchtbel in het slangetje kon vormen, waardoor het water niet in de bak kwam. Het slangetje verwijderen loste dit op, maar dat gaf bij sommigen druppelgeluid.

Al met al reden voor Quatt om nieuwe deksels te sturen. Heb ik een reden om niet te wisselen? Nee.

Oh, dat is de goden verzoeken! Wel ik hecht meer aan natuurkundige logica.

Maar ja, wie meer met de goden heeft vind altijd wel wat.

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Ik vermoed, dat de gaatjes in het slangetje boren bij versie 1 ook voldoet. Althans ik heb geen problemen ervaren. Nu stuurt Quatt mij een nieuw deksel met groter gaatje en slangetje. Zeker ik kan nu eigenwijs gaan doen en versie 1 laten zitten, maar het lijkt mij logischer om versie 2 te plaatsen. Het probleem was bij sommigen meende ik dat er een luchtbel in het slangetje kon vormen, waardoor het water niet in de bak kwam. Het slangetje verwijderen loste dit op, maar dat gaf bij sommigen druppelgeluid.

Al met al reden voor Quatt om nieuwe deksels te sturen. Heb ik een reden om niet te wisselen? Nee.

Waarom haal je de goden erbij? 🤡 Het is toch een normale vraag:

Iets wat geen problemen geeft en zelfs erg goed voldoet, zou toch een hele goede reden kunnen zijn om het zo te laten?

• s020506
[...]
Althans ik heb geen problemen ervaren.
If it aint broke, dont fix it!

PVoutput

• bite
  • Niet online
De eerste versie van de deksel kan wat een druppel geluid geven zonder dat slangetje en sommige mensen storen zich daaraan. Net als dat tikje voor het in/uitschakelen. M’n vriendin heeft dat ook wat, ze heeft liever een constant geluid dan iets wat aan en uit gaat tijdens het slapen. Ik merk er helemaal niets van als ik eenmaal slaap. ‘Zoveel mensen zoveel wensen’

Misschien dat het ook niet goed werkt als de Chill niet helemaal vlak staat, dan kan die ook meer geluid gaan maken naar mijn ervaring.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
[...]

Slangetje bij versie 1? ik heb een deksel met klein gat zonder slangetje.
Net vandaag een nieuw deksel met groter gat+slangetje ontvangen.
Maar die oude werkte prima en nooit last van gedruppel gehad (Chill staat op de overloop).
Dus de nieuwe deksel gaat niet gebruikt worden.

Waar ze wat mij betreft eerder wat aan mogen doen is dat dat ding nog gigantisch lang blijft druppen als die uit staat en sowieso als ik hem uit wil doen duurt het eerst al een minuut of 5 voordat ie überhaupt uit is. Het is dat ie goed koelt, maar over de rest lijkt maar kort te zijn nagedacht.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Dat hij nog na blijft druppen als ie uit gaat lijkt mij een normale eigenschap van de Chill. De condensor blijft nog wel even koud. Doet mijn luchtontvochtiger ook.

Dat het 5 minuten duurt voordat ie echt uitgaat, ervaar ik niet zo. Hij heeft even nodig om af te sluiten. Zijn wel meer apparaten die dat doen. Maar 5 minuten? Heb je dat met een stopwatch gecheckt? Of is het een gevoel.

En de drukte om een deksel en een slangetje. Het is me wat. Ik vermoed nu toch echt dat de goden er mee spelen.

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:20:

En de drukte om een deksel en een slangetje. Het is me wat. Ik vermoed nu toch echt dat de goden er mee spelen.
Je maakt er zelf deze drukte van. Een raar antwoord op een normale vraag.

• bite
  • Niet online
Toppertje schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:00:
[...]

Slangetje bij versie 1? ik heb een deksel met klein gat zonder slangetje.
Die hadden de monteurs er dan waarschijnlijk af gehaald en bij het afval gedaan. Het gaf mogelijk een probleem met lekkage meen ik, maar zonder is het soms druppelen. Met die nieuwe versie zou beide zijn opgelost. edit - In ieder geval wel blij met de koeling bij die warme dagen. Echt een groot verschil maken is lastig ivm koude lucht die zwaarder is dan de warmere lucht en het dak dat de lucht die bovenin zit ook blijft verwarmen, maar ~24 graden als het buiten 30 is vind ik prima en slaapkamer 22 a 23.

[ Voor 26% gewijzigd door bite op 15-08-2026 17:24 ]

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01:36
ligt het aan mij of is dat daar een enorme thermostaat knop ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAgEVXlIODRin1SsUCLkaHPsSjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKECawu2J7f8rnZTdRyBQcoK.jpg?f=fotoalbum_large

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste