• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:36

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

s020506 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:34:
[...]

Nou ja, de Chill was al flink later dan in eerste instantie aangekondigd. Op een moment moet je het ding gewoon gaan verkopen, anders lopen mensen weer weg. En het is niet zo dat het helemaal niet werkbaar is. Had veel slechter gekund. En wat voor jou (en mij denk ik) dealbreakers zijn, zijn het voor anderen niet.
Ik denk dat de chill een prima product is. Ik had anders nooit een fatsoenlijke airco kunnen hebben hier op zolder.
Er zijn wat punten van verbetering, maar niets dat ik denk dat het een waardeloos product is.
Sterker nog, voor mij is de chill een system seller geweest. Anders had ik waarschijnlijk niet eens voor Quatt gekozen.
Ik wilde graag 1 installatie die kan koelen en verwarmen in het hele huis. Er zijn maar weinig partijen die dat als een compleet systeem verkopen voor een bestaande woning.

Maar als je de ruimte en mogelijkheid hebt is een splitunit gewoon beter en krachtiger. Maar dat is denk ik niet de doelgroep.

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:40
Hansie_P schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:48:
[...]

Ik merk dit ook bij 1 van de 2 Chills. Het lijkt er op dat het luchtfilter soms trilt want als ik daar druk op uitoefen is het trillen weg. Het is ook enkel als de compressor aanstaat volgens mij.
Hier hetzelfde verhaal. Kwestie van het filter even aandrukken en dan is de trilling weg. Misschien dat dit met een stukje vilt ofzo opgelost kan worden.

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:36

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Psycho_Mantis schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:14:
[...]

Ik denk dat de chill een prima product is. Ik had anders nooit een fatsoenlijke airco kunnen hebben hier op zolder.
Er zijn wat punten van verbetering, maar niets dat ik denk dat het een waardeloos product is.
Sterker nog, voor mij is de chill een system seller geweest. Anders had ik waarschijnlijk niet eens voor Quatt gekozen.
Ik wilde graag 1 installatie die kan koelen en verwarmen in het hele huis. Er zijn maar weinig partijen die dat als een compleet systeem verkopen voor een bestaande woning.

Maar als je de ruimte en mogelijkheid hebt is een splitunit gewoon beter en krachtiger. Maar dat is denk ik niet de doelgroep.
Ik vindt die zo genaamd betere splitunit behoorlijk overhypt.

Daar zijn ook nadelen aan verbonden :
- moeilijk inpasbaar in mijn huis. (waar op te hangen ?)
- hele jaar lelijk ding aan de muur.
- extra buiten units nodig
- duurder (nu 2 voor de prijs van 1)
- leidingen storend in het zicht
- een koude luchtstroom op je hoofd (elders ervaren)

De capaciteit van de Chills zijn voor ons tot nu toe voldoende, de prestaties beter dan onze losse mobiele airco. Legen van de condensbak is nu zeer beperkt. Het is immers heel droog buiten.

Voor mij was de Chill ook het product dat mij voor Quatt heeft doen besluiten. Ik heb weliswaar , gezien de postings alhier langer gewacht met verzilveren pre-order, maar heb nu absoluut geen spijt.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:40
Metsubsidie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:15:
Voor mij was de Chill ook het product dat mij voor Quatt heeft doen besluiten. Ik heb weliswaar , gezien de postings alhier langer gewacht met verzilveren pre-order, maar heb nu absoluut geen spijt.
Even gek gezegd, een Quatt hybrid duo + 2 chills in pre-order was in mijn situatie even duur als alleen een WeHeat Blackbird...

Dit en dat mijn slaapkamers niet op plekken zitten waar het leidingwerk van een split-unit netjes naartoe kan, tenzij ik besluit om zowel aan de voor- als de achterkant van mijn huis een losse buitenunit op te hangen. Wat ook geen gezicht is.

Buren van me hebben op hun garagedak een warmtepomp staan + 2 multi-splits. Ik kan nu al gruwelen van het kostenplaatje als er ooit iets aan dat dak onderhouden moet worden en al die units losgekoppeld moeten worden, aangekoppeld en opnieuw gevuld.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:25
[...]

De capaciteit van de Chills zijn voor ons tot nu toe voldoende, de prestaties beter dan onze losse mobiele airco. Legen van de condensbak is nu zeer beperkt. Het is immers heel droog buiten.

klopt, en vergeet niet dat er gemeentes zijn waar je bij meer dan 2 buitenunits ( Een Quatt Duo wordt dus ook al als 2 units gezien) je een behoorlijk dure vergunning (ruim boven 500 euro) nodig is, dus die prijs komt ook nog eens er bovenop.
kleine tip, het water uit de Chill is prima om je pantjes water te geven, vinden ze namelijk een stuk beter dan het kalkwater uit de kraan.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

okijokii schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:32:
Quatt verkoopt de Chill als een volwaardig consumentenproduct, maar in de praktijk is het gewoon nog een MVP. Te vroeg gebracht en dan word je als consument testpanel. Dan wordt je 's nachts wakker ipv dat de Chill meewerkt aan een rustige nachtrust en gaat het uitgieten wat ongecontroleerd.
Ik zie niet in waarom de Chill een MVP zou moeten zijn. De gebruikte warmte pomp techniek is al een eeuwigheid in gebruik en lijkt mij uitontwikkeld en bewijst zich over de hele werld als zeer betrouwbaar en gaat bovendien lang mee. De Chill doet prima waarvoor bedoeld. Er kunnen wellicht wat functies aan de app en besturing toegevoegd worden maar ik mis die eigenlijk nu niet.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Jan-tweak schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:30:
[...]
kleine tip, het water uit de Chill is prima om je pantjes water te geven, vinden ze namelijk een stuk beter dan het kalkwater uit de kraan.
Mooie tip, helaas te weinig water .....

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
Metsubsidie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:38:
[...]

of te veel plantjes, zal bij overigens ook niet lukken, maar toch ook kleine beetje helpen, dus nog een klein pluspunt voor de Chill.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 10-08-2026 11:47 ]

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
[...]

Dat een Chill voor jou een betere oplossing is, wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Die voordelen die je noemt zijn best persoonlijk. Een split unit is:

- bij mij prima inpasbaar
- liever een ding aan de muur dan een toren op de grond
- ik zie dat de buitenunit niet als ik binnen zit
- buitenunit staat op de garage is amper zichtbaar vanaf de weg of de tuin
- toen ik mijn aircos aanschafte was een singe split goedekoper dan een Chill
- wij hebben de binnenunits zo afgesteld dat we geen koude luchtstroom op ons hoofd hebben

Wel raar dat je de koelprestaties voldoende noemt, omdat die beter zijn dan die van een slechter product. Mijn koelkast koelt ook voldoende, beter dan de zak ijs die we eerst gebruikten. Bij wijze van.

Laten we het er gewoon op houden dat een Chill een aantal features heeft die een split unit niet heeft. En ik snap best dat mensen daarom een Chill nemen. Je hoeft hier echt niet je keuze te verdedigen. Ga gewoon lekker genieten van dat ding als overmorgen buiten de mussen weer van het dak pleuren :)

PVoutput

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Zoals ik het veel vaker schrijf. Ieder apparaat heeft voor-en nadelen. Het is maar net wat jouw het beste past. Net als met auto’s. Ze kunnen je allemaal van A naar B brengen. Maar toch zijn er zeer veel verschillende.

Het is ook prima om de verschillen te benoemen.

Het is echter geen wedstrijd. Waarom sommigen hier die niet eens een Chill hebben er ook niet een willen, er dan toch zoveel energie in steken zal ik wel nooit begrijpen. Zal wel hobby zijn.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:01
Ik vraag me iets af: ik heb vandaag 1 chill aan op zolder vanaf half 9. Deze heeft eerst een hele tijd aangestaan (blauw lijn eerste grafiek). De buitenunit is toen ook meteen aangegaan voor de circulatiepomp (gele lijn eerste grafiek). De buitenunit is echter nooit in de koelingsmodus gegaan, terwijl de watertemperatuur snel de 27 graden bereikte (2e grafiek). De watertemperatuur daalt alleen als de chill compressor even uit gaat. De dippen in de eerste grafiek en de 2e grafiek komen overeen. Is het normaal dat de watertemperatuur zo hoog blijft? het lijkt me dat de chill hier dan weinig temperatuur aan kan toevoegen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poKA76dZWYTqsWqhrU6F7hF1jEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qboV3fSfZfAwdqDVIx124NOC.png?f=fotoalbum_large

Hierbij dezelfde soort grafieken van 9 augustus, waarbij je ook de hoge watertemperaturen ziet, maar de buitenunit komt wel af en toe in koelmodus. De temperatuur in koelmodus komt amper onder de 22 graden uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2son9b8akJzghc3Wx_GVM91isw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DtSTOBbvUiFZbY7JMVyA0Izk.png?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
Hansie_P schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:52:
Ik vraag me iets af: ik heb vandaag 1 chill aan op zolder vanaf half 9. Deze heeft eerst een hele tijd aangestaan (blauw lijn eerste grafiek). De buitenunit is toen ook meteen aangegaan voor de circulatiepomp (gele lijn eerste grafiek). De buitenunit is echter nooit in de koelingsmodus gegaan, terwijl de watertemperatuur snel de 27 graden bereikte (2e grafiek). De watertemperatuur daalt alleen als de chill compressor even uit gaat. De dippen in de eerste grafiek en de 2e grafiek komen overeen. Is het normaal dat de watertemperatuur zo hoog blijft? het lijkt me dat de chill hier dan weinig temperatuur aan kan toevoegen. [Afbeelding]

Hierbij dezelfde soort grafieken van 9 augustus, waarbij je ook de hoge watertemperaturen ziet, maar de buitenunit komt wel af en toe in koelmodus. De temperatuur in koelmodus komt amper onder de 22 graden uit.

[Afbeelding]
Bijzonder... Dan ben je netto gezien toch gewoon je huis aan het verwarmen? 🤔

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Hansie_P

Het is mij ook opgevallen. In juni, vlak voor onze vakantie koelde hij het water wel tot onder 18°C. Nu we terug zijn, is het laagst wat ik gemeten heb 20,5°C. Bovendien is de max temperatuur nu zo’n 27°C, wat in juni bij mij nog zo’n 25°C was.

Het lijkt dat ze de bandbreedte omhoog geschoven hebben. Misschien omdat mensen met te vochtige huizen klachten hadden over condens, maar voor mij mag het wel weer naar beneden.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:01
jj85 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Ja dit inderdaad... omdat in de woonkamer er vloerverwarming ligt en hier geen knop op zit om hem uit te zetten.

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

jj85 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Ja, als je een radiator open hebt in een kamer, waar de temperatuur lager is dan de watertemperatuur.

Nu is mijn ervaring dat meer radiatoren open, meer water betekent, en langere runs geeft.

Bovendien helpt het om meer warmte uit je huis te halen. Dat werkt zeker als je 1 Chill hebt.

Dus ik ben zeker een voorstander van een lagere watertemperatuur. Misschien moet ik er maar eens een ticket voor inschieten of een mail aan wagen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mickel moen op 10-08-2026 15:06 ]

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:36

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Kan het niet zijn dat het aan de buiten temperatuur gekoppeld is? Gisteren zag ik hem ook pas op 27 graden koelen naar 25. Vandaag 25 naar 23 graden.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
Psycho_Mantis schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:10:
Kan het niet zijn dat het aan de buiten temperatuur gekoppeld is? Gisteren zag ik hem ook pas op 27 graden koelen naar 25. Vandaag 25 naar 23 graden.
Quatt is misschien bang voor condensatie op leidingwerk?

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Iemand had hier inderdaad een foto gedeeld van druppels op de leidingen. Met 3 Chills actief aan het koelen kan de Quatt het gekoelde water wel kwijt. - edit: zie: HBO88 in "Quatt Chill"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-4yF8WsxYI5_Kl57Eji_46mlwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KJEBfTSkKDj279fc7hwheR1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 10-08-2026 15:34 ]

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Psycho_Mantis schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:10:
Dat zou kunnen. Dit gaan we volgen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:17
Metsubsidie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:38:
[...]

In juni zal dat met de hitte golf wel anders geweest zijn. Met dit weer gaat het koelen van de vloer met de WP uitstekend, dauwpunt binnen was deze ochtend net boven de 10 graden.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Bij mij staan nu 2 Chills aan.

Water in WP is 28,3 graad, water uit is 23,7 graad, dus ruim 4 graden lager.
Opgevallen is dat de de WP niet constant draait/koelt terwijl de Chill wel actief koelt.

Voor de werking van de Chill maakt het mi niet uit of het water in de aanvoer 18 of 35 graden is. De Chill voegt de intern ontstane warmte afval gewoon toe en dat wel tot zeg 100 graden...

Ik vermoed idd dat Quatt de leiding temperatuur rond de algemene temperatuur wil houden om condensatie te voorkomen.

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Voor mij maakt dat dus wel uit.

In de woonkamer is het bij mij nu 24,7°C.

Dit is ook een van de kamers waar de radiatoren altijd open staan. Nu heb ik hier op de radiator 14 heatfans op stand koelen = vol vermogen. Dat zorgt voor een koel briesje. Hoe kouder het water hoe koeler het briesje. Dat werkt dus zolang het water kouder is dan de kamertemperatuur. Is dat niet zo, verwarmt die radiator. Nu is de periode dat de BU uit staat relatief kort. Maar toch. Het is dus zaak om de runs lang te krijgen. Immers zodra de BU weer mee gaat doen, zakt de temperatuur al weer vlot onder de ruimtetemperatuur en doet de radiator weer mee in het afvoeren van warmte. Heb ik de meeste radiatoren dicht zijn de runs kort.

Ik ben nu druk aan het experimenteren met wat de optimale verdeling is. Welke radiatoren/ruimtes laat ik wel meedoen en welke niet. Daarover later meer.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste