• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-09 17:24
Okidoki4u schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:03:
Ik heb ze gekocht op de quickconnector website. Ook zelf eerst gezocht, maar niet gevonden.
En ik heb ze daarna zelf aangesloten op dikwandige stalen leidingen (17,2mm).
Ik heb de stalen leiding die al 53 jaar in elkaar zat netjes (met een hele grote tang) uit elkaar kunnen draaien en de bestaande radiator verwijderd. Die radiator is de laatste 21 jaar niet meer aan geweest.
Daar paste de 3/8" schroefdraad van de QuickConnector direct weer in.

Donderdag komen ze de Chill installeren. De meegeleverde Quick connectors van de Chill monteer ik later op een andere plaats.
Vandaag is de Chill geïnstalleerd. De monteur was er rond 11.30 uur en een uur later was hij weer weg.

Ik had alles al voorbereid en de quickconnectors waren al gemonteerd. Dus het was slangen aansluiten, testrun doen en klaar. Nu nog even aan het test koelen, maar hij koelt behoorlijk goed. Geluid valt reuze mee vind ik.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06
Okidoki4u schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:59:
[...]

Vandaag is de Chill geïnstalleerd. De monteur was er rond 11.30 uur en een uur later was hij weer weg.

Ik had alles al voorbereid en de quickconnectors waren al gemonteerd. Dus het was slangen aansluiten, testrun doen en klaar. Nu nog even aan het test koelen, maar hij koelt behoorlijk goed. Geluid valt reuze mee vind ik.
Kreeg je nog een mooie discount omdat je alles zelf al gedaan had? Dit had toch ook prima zelf gekund dan? Wat was nu de meerwaarde van de monteur?

• Okidoki4u
Sja als ze de handleiding voor het instellen en de app waarnee ze dat doen had ik dat zeker ook zelf willen doen en wat geld willen besparen.

Maar helaas geen korting....maar ik had al een relatief lage prijs. T.o.v. de prijs waarnee ze adverteren

• wpcase
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 27-08 15:21
Ik heb m'n chill vanmorgen verplaatst van de slaapkamer naar de werkkamer. Ik had er echter geen kleurtje aanzitten en twijfel nu of ik ze juist heb aangesloten. Moet IN nu aan de aanvoer of retour van de buizen?
Los daarvan heb ik het beide al geprobeerd, water bijgevuld, systeem ontlucht, cic en chill meerdere keren gereset, maar krijg hem met geen mogelijkheid aan de praat.

• jj85
wpcase schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:08:
Ik heb m'n chill vanmorgen verplaatst van de slaapkamer naar de werkkamer. Ik had er echter geen kleurtje aanzitten en twijfel nu of ik ze juist heb aangesloten. Moet IN nu aan de aanvoer of retour van de buizen?
Los daarvan heb ik het beide al geprobeerd, water bijgevuld, systeem ontlucht, cic en chill meerdere keren gereset, maar krijg hem met geen mogelijkheid aan de praat.
in en out staat toch op de handel van de kogelkraantjes?
In op aanvoer
Out op retour

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het lijkt er op dat er een verbetering komt mbt foutmeldingen, iOS beta app: What to Test

If there is an issue with your Chill, now you'll see the issue and what to check, instead of one generic error.

Fixed: night hours in All-Electric settings showed the old times after saving.

Fixes on the WiFi screen.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:12
Heey allen, ik Heb sinds twee dagen de Chill drie stuks. Ik heb ook de all electric

Ik mis wat zaken, zoals energieverbruik van de chills en all-electric, timers voor de airco of tijden instellen dat ze automatisch aan en uit gaan.

is er bekend of dit ooit komt?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Masterchiev schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:22:
Heey allen, ik Heb sinds twee dagen de Chill drie stuks. Ik heb ook de all electric

Ik mis wat zaken, zoals energieverbruik van de chills en all-electric, timers voor de airco of tijden instellen dat ze automatisch aan en uit gaan.

het ergieverbruik voor de chills zou ik gewoon via bv HW energy sockets doen. het schakelen zal denk ik via deze echter niet werken. overigens heeft mijn Quatt zelf ook een eigen kWh meter in de groepenkast ( dus niet met een stekker aangesloten).

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 30-08-2026 12:49 ]

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-09 22:18

Ik heb het als request bij Quatt ingediend. Ik denk hoe meer verzoeken dat het hoger komt in hun prioriteitenlijst.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:12
Vooral melden, dat heb ik ook gedaan. Energieverbruik mis ik trouwens ook voor Full Electric, dus ze hebben nogal wat te doen ;)

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:28

Mickel moen

mickelmoen.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4BfX9U7bJasY_gwIbGD2zswNIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCQZEHKefxKcr5AouU1BBe3g.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een indicatie van het energieverbruik. Sinds een paar weken houd ik dat van de Chill nu ook bij. (Er kwam een HW stekker vrij omdat ik op een stekkerpaneelsetje nu een Growatt omvormer heb)

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• pvdn
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 01-09 07:44
Timmy schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Vooral melden, dat heb ik ook gedaan. Energieverbruik mis ik trouwens ook voor Full Electric, dus ze hebben nogal wat te doen ;)
Laten we ook allemaal melden dat een nachtmodus fijn zou zijn. Nachtmodus = je kan de ledjes op de Quatt uitzetten tijdens de nacht

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:02

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

pvdn schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:55:
[...]

Laten we ook allemaal melden dat een nachtmodus fijn zou zijn. Nachtmodus = je kan de ledjes op de Quatt uitzetten tijdens de nacht
Dat is een goed punt. Heb nu een zwarte sok er standaard op liggen.

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-09 15:51
Psycho_Mantis schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:57:
[...]

Dat is een goed punt. Heb nu een zwarte sok er standaard op liggen.
Hahaha ik het washandje dat ik ff neerleg om de condensdruppels op te vangen als ik de lekbak leeg.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:37

Uiteindelijk gaat er https://www.quatt.io/energy-os komen. Dit is al langer beloofd en natuurlijk super actueel als de salderingregeling afloopt. Ik ga er dus vanuit dat men er druk mee bezig is maar ik hou wel rekening met vertraging. Ik zie dat alles vertraagd wordt opgeleverd/uitgeleverd, door Quatt. In feite is de Chill ook nog niet uitontwikkelt. Het bijv. ook vreemd dat ze zelf niet eerder achter het lekken van de Quatt zijn gekomen, het betekent dat er niet voldoende of in voldoende aantallen is getest. Ik begrijp ook heel goed de kritiek op Quatt, ik loop ook zelf tegen bepaalde punten aan. Maar Quatt heeft wel degelijk een heldere visie maar kan steeds opnieuw niet waarmaken wat eerder is beloofd maar ik ben er van overtuigd dat een betere afstemming er wel gaat komen. Wel vraag ik mij ondertussen af of ze daar extra geld voor gaan vragen zoals WeHeat van plan is om te gaan doen.

Aanvullend: WeHeat heeft besloten hun intelligentie toch niet betalend te maken. Dat maakt de kans kleiner dat Quatt dat wel zal gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door WAF1 op 02-09-2026 00:30 ]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• jj85
Eindelijk wat meer uitleg in de CiC json mbt de Chill controlmode (@Lasoul voor jou misschien ook nog zinvol)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXyAsTE4d6O3kQLyQCQMky5fjD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ST9FyrAdJOgOrihVpKOKiwNi.png?f=fotoalbum_large

• WAF1
Ik zat nog even na te denken over de aansturing van de Chills.

Mijn plan voor EMS:

Ik zelf ga een kWh-meter van Homewizard plaatsen voor mijn Quatt. (Nu wordt deze gemeten door een socket maar ik ga deze buitenom laten aansluiten op een werkschakelaar) Op de Chills (deze worden woensdag geplaast) zet ik sockets van Homewizard. In de app van Homewizard kan ik dan het energieverbruik uitlezen. Ik heb ook een P1 meter van HW en een kWh-meter van HW om de opbrengst op mijn zonnepanelen te meten. Mogenlijk kan je met die informatie en de mogelijkheden die de socket van Homewizard biedt, de Chills via Homewizard aansturen. Dit is naar mijn indruk dan wel cloud (HW) afhankelijk.

Ik zelf probeer nog een stapje verder te gaan en heb vorige week een Homey Pro gekocht, Homewizard meters worden dan als meetinstrument gebruikt. Homey wil ik o.a. de basis gaan maken van mijn EMS zodat ik de opbrengst van de zonnepanelen, de white label laadpaal, een kleine stekkerbatterij, de Chills en (volgend jaar) de boiler beter op elkaar kan afstemmen. Er blijkt dus ook een Homey Quatt app te zijn. De Chills zijn mogelijk via de flowkaarten voor de Chills aan te sturen, maar of dat werkt dat moet ik dus nog uitproberen, de Chills zijn nog niet geplaatst.

https://homey.app/nl-nl/app/io.quatt/Quatt/

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:35
Ik ben bezig om de zolder te renoveren. De kamer is vrij klein (18m2) in een puntdak. Dus m3 is beperkt. Er zit een kleine radiator, om het een beetje vorstvrij te houden..

Ik overweeg de plaatsing van een quatt, maar ik twijfel of ik dan de radiator niet weg kan halen. De quant kan koelen en verwarmen immers.. Is dit een haalbaar idee?

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:28

Mickel moen

mickelmoen.nl

jantje112 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:02:
Ik ben bezig om de zolder te renoveren. De kamer is vrij klein (18m2) in een puntdak. Dus m3 is beperkt. Er zit een kleine radiator, om het een beetje vorstvrij te houden..

Ik overweeg de plaatsing van een quatt, maar ik twijfel of ik dan de radiator niet weg kan halen. De quant kan koelen en verwarmen immers.. Is dit een haalbaar idee?
Nu heb ik nog geen ervaring met het verwarmen met de Chill.

Echter ik neem aan, dat de Chill ook bij verwarmen meer geluid maakt en meer energie kost dan verwarmen met een radiator.

Dus waarom zou je de radiator weghalen?

Bij ons staat de Chill ook op zolder, op onze slaapkamer. Daar hebben we ook sanitair met o.a. wastafel en douchecabine. Ik verwacht dat we daar de Chill juist voor even snel verwarmen gaan gebruiken. Kan de radiator op 18°C blijven staan en is de Chill voor de incidentele boost.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Omdat een Chill veel meer verwarmingsvermogen heeft dan 1 radiator.
Maar, ook wind en eventueel dus ook geluid produceert.
Is wel een dingetje wat ik ook met een grote FCU heb. Die maakt toch wel geluid wil hij op lage temperatuur heel efficient functioneren.
Kan prima als vervanging van een radiator, met wel wat kanttekeningen.

[ Voor 47% gewijzigd door paQ op 31-08-2026 20:38 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:02

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

jantje112 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:02:

Radiator zou ik sowieso niet weghalen dan i.v.m. vorstvrij houden. Niemand heeft hier nog ervaring met verwarmen met de chill, maar kan mij niet voorstellen dat het een geschikte oplossing is om dat 24/7 te doen.

Maar het is wel prima als je er enkel een paar uurtjes per week zit en je wilt het sneller warm hebben. Maar die radiator heb je ook nodig dus.

• Kaaspeer90
Mickel moen schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Nu heb ik nog geen ervaring met het verwarmen met de Chill.

Echter ik neem aan, dat de Chill ook bij verwarmen meer geluid maakt en meer energie kost dan verwarmen met een radiator.

Dus waarom zou je de radiator weghalen?

Bij ons staat de Chill ook op zolder, op onze slaapkamer. Daar hebben we ook sanitair met o.a. wastafel en douchecabine. Ik verwacht dat we daar de Chill juist voor even snel verwarmen gaan gebruiken. Kan de radiator op 18°C blijven staan en is de Chill voor de incidentele boost.
Ander gebruik: ik woon in een jaren 70 huis. Advies hier is dat met de huidige technologie van eht gas afgaan lastig is, tenzij je overal airco's installeert als boosters als je huis vanaf echt koud moet opwarmen.

• Okidoki4u
Ik woon ook in een jaren 70 hoekhuis (1973).
In alle slaapkamers en zolderkamer slaapt iemand.
De radiatoren zijn op al die kamers al 21 jaar niet aan geweest.
Sinds kort ook een Chill in huis (voor het koelen).
Ik heb de verwarming op zolder verwijderd en daar de Chill op aangesloten.
Ik denk dat isolatie sowieso het hoogste rendement oplevert van alle investeringen voordat men een poging doet van het gas af te gaan.
Deze winter gaan we meemaken of een enkele Quatt FE het vol gaat houden O-)

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:59
Kaaspeer90 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:53:
[...]

Ander gebruik: ik woon in een jaren 70 huis. Advies hier is dat met de huidige technologie van eht gas afgaan lastig is, tenzij je overal airco's installeert als boosters als je huis vanaf echt koud moet opwarmen.
Dat klinkt wel een beetje als wat een cv boer zou zeggen die het niet ziet zitten dat je aan de warmtepomp gaat.

"Van het gas af met een jaren 70 woning? Hahaha, natuurlijk niet meneertje, dat kan helemaal niet!"

Er zijn tien (honderd?) duizenden jaren 30 woningen of nog eerder die van het gas af zijn.

- Met een warmtepomp verwarm je nooit vanaf echt koud, een nachtverlaging van 2 graden is voor de meeste gebruikers al vrij fors.
- Radiatorboosters helpen al een hoop.
- Bij een wat grotere renovatie is vloerverwarming een aanrader omdat daarmee zowel je verwarmingsefficientie, als comfort als looks van de woning verbeteren.
- Op sommige punten kun je zelfs beter een veel oudere woning hebben, zo is onze vloer met vloerverwarming ongeisoleerd op de bodem gelegd, en aangezien er geen kruipruimte is, kun je dit moeilijk verbeteren. Oudere woningen hebben vaak een kelder of kruipruimte waar je kunt isoleren, dus ouder hoeft zeker niet altijd moeilijker te isoleren te zijn.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
Okidoki4u schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:45:
Ik denk dat isolatie sowieso het hoogste rendement oplevert van alle investeringen voordat men een poging doet van het gas af te gaan.
Tikje of topic, maar het werkt een beetje beide kanten op. Als je maximaal gas stookt met een inefficiente ketel is extra isolatie al vrij snel de moeite waard. Heb je echter al zonnepanelen liggen, en een warmtepomp + wpb staan, en zijn je energielasten nog geen 5 tientjes in de maand, dan kan extra isolatie dan weer zelden uit. Vooral als je met extra isolatie glas bedoeld is dat moeilijk te verantwoorden, als je even puur naar geld kijkt.

Maar uiteraard, het hangt van een heleboel verschillende factoren af. Is je isolatie echt beroerd (of niet aanwezig) dan is isolatie vaak inderdaad de slimste optie. Ik heb hier bijv een jaren 60 woning, met ongeisoleerde vloer, en verder overal ongeveer Rd 2, met 'oud' dubbel glas, zonnepanelen en een warmtepomp (alleen nog douchen op de ketel), en dan zie je dat extra isolatie eigenlijk niet meer uit kan, tenzij er extra subsidies op zitten / komen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Jan-tweak
  • Nu online
Kaaspeer90 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:53:
[...]

klopt, dus je moet eigenlijk twee dingen doen.
1) zorgen dat je huis zo weinig mogelijk (binnen de mogelijkheden van het huis en huishouden) aan warmte verliest, want wat je niet kwijt bent geraakt hoeft er later ook niet meer bij; dus isoleren.
2) bedenk dat m.n. bij een warmtepomp die relatief traag verwarmd je dus moet voorkomen dat de temperatuur te veel zakt, vaak is het op een bepaalde temperatuur houden onder de streep goedkoper is (hier op tweakers zijn meer dan voldoende voorbeelden te vinden die deze theorie ondersteept) dan steeds te laten afkoelen en later weer op temperatuur te laten komen. dus zo veel mogelijk een constante temperatuur aanhouden.
3) in mijn ogen zou dus de Chill, ik ik ga dit deze winter uit proberen, juist in die situaties waar je even een boost zou willen, via de Chill je kamer even snel iets te verhogen, ik denk dat dit namelijk door de invloed van een tweede warmtepomp, dus nog een keer een extra COP van circa 4, dat beter zal werken dan een draai aan de thermostaat, vergeet echter nu zo snel dat de nieuwe gewenste temeratuur behaald is de thermostaat dan ook daarop in te stellen, anders krijg je weer een afkoeling.

[ Voor 20% gewijzigd door Jan-tweak op 01-09-2026 10:19 ]

• Kaaspeer90
Precies, dit zijn gevallen waar je bijvoorbeeld in de winter een weekje weg bent geweest en je niet voor nop alles door laat draaien.

In mijn geval heb ik in mijn huis voornamelijk T22 radiatoren hangen. Die kunnen mijn huis prima op temperatuur houden met een aanvoertemp van 45-50 graden, maar echt opwarmen wordt bij koude dagen lastig. Dan kan je evt die chill gebruiken als booster.

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 14:30
jj85 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:37:
Eindelijk wat meer uitleg in de CiC json mbt de Chill controlmode (@Lasoul voor jou misschien ook nog zinvol)
[Afbeelding]
Thx, de Chill control modes zaten er al in maar blijkbaar is de beschrijving door Quatt aangepast. Ik pas het aan in de HA Quatt integratie zodat de benaming in sync is. Zal wel meegaan in de v2.1.0 release die nu in beta is.

• onlinaius
Kaaspeer90 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:31:
In mijn geval heb ik in mijn huis voornamelijk T22 radiatoren hangen. Die kunnen mijn huis prima op temperatuur houden met een aanvoertemp van 45-50 graden, maar echt opwarmen wordt bij koude dagen lastig. Dan kan je evt die chill gebruiken als booster.
45 - 50 is ook nog wel aardig aan de warme kant voor een warmtepomp. Dan ben je waarschijnlijk beter af met wat radiatorboosters (ondanks dat die natuurlijk ook een klein stroomverbruik hebben).
Kaaspeer90 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:31:
Precies, dit zijn gevallen waar je bijvoorbeeld in de winter een weekje weg bent geweest en je niet voor nop alles door laat draaien.
Dat zou ik persoonlijk eerder aanvliegen door het systeem van buitenaf regelbaar te maken, dan zet je gewoon een dag voor terugkomst je verwarming van 12 naar 20 graden.
Voor een dergelijk scenario airco's / chills installeren lijkt me een beetje overkill.
Nu is een airco op zich sowieso niet gek, omdat je een backup verwarming buiten Quatt om hebt, en je dan bijv ook met een Quatt buitenunit minder af kan. Dat heb ik hier op dit moment: de airco's hingen er al, maar door die airco durf ik het wel aan om op 1 Quatt buitenunit, en zonder e-cv / doorstroomverwarmer All-E te gaan (mogelijk dit jaar al).

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:21:
[...]

45 - 50 is ook nog wel aardig aan de warme kant voor een warmtepomp. Dan ben je waarschijnlijk beter af met wat radiatorboosters (ondanks dat die natuurlijk ook een klein stroomverbruik hebben).
wat is de max Ta eigenlijk voor een chill?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
Jan-tweak schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:16:
[...]

3) in mijn ogen zou dus de Chill, ik ik ga dit deze winter uit proberen, juist in die situaties waar je even een boost zou willen, via de Chill je kamer even snel iets te verhogen, ik denk dat dit namelijk door de invloed van een tweede warmtepomp, dus nog een keer een extra COP van circa 4, dat beter zal werken dan een draai aan de thermostaat, vergeet echter nu zo snel dat de nieuwe gewenste temeratuur behaald is de thermostaat dan ook daarop in te stellen, anders krijg je weer een afkoeling.
@Jantweak

Voor de duidelijkheid, bedoel je dus totaal een COP van 8??

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• Jan-tweak
  • Nu online
harv schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:57:
[...]

@Jantweak

Voor de duidelijkheid, bedoel je dus totaal een COP van 8??
jup, uiteraard alleen voor het deel wat via de chill gaat. dus buien.Temp > + electr. energie WP pomp ( stel COP 4) > verhoging CV -> electr. energie WP Chill ( stel COP 4) -> verhoging warmte in ruimte. of dat dan exact een optel som wordt of dat daar nog wat extra verliezen in zitten (dat laat ik dan even buiten beschouwing)

• harv
  • Nu online
Jan-tweak schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:04:
[...]

jup, uiteraard alleen voor het deel wat via de chill gaat. dus buien.Temp > + electr. energie WP pomp ( stel COP 4) > verhoging CV -> electr. energie WP Chill ( stel COP 4) -> verhoging warmte in ruimte. of dat dan exact een optel som wordt of dat daar nog wat extra verliezen in zitten (dat laat ik dan even buiten beschouwing)
@Jantweak

Dit moet ik even laten bezinken,... dan kan ik misschien beter 3 chills achter elkaar plaatsen!! O+ O+ O+ 8)7

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• jj85
Jan-tweak schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:04:
[...]

Oeh, hier kan ik even niet helemaal bij. Even mijn rekensommetje :)

Even 2 aannames:
ODU heeft een COP van 4
Chill heeft een COP van 4 en moet 2kW warmte leveren.

Chill kan dat doen door
0,5 kW electra
1,5 kW warmte overpompen uit CV-water

Buitenunit moet dus 1,5kW in het CV-water stoppen om de Chill 2kW warmte te laten maken.
Die ODU kan die 1,5kW maken met:
0,37kW electra
1,13kW warmte uit de buitenlucht overpompen naar CV-water

Systeem efficienty
0,5kW + 0,37kW = 0,87kW electra
2kW warmte
COP = 2kW / 0,87kW = 2,3

• Jan-tweak
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:13:
[...]

Even 2 aannames:
ODU heeft een COP van 4

Chill kan dat doen door
0,5 kW electra

Buitenunit moet dus 1,5kW in het CV-water stoppen om de Chill 2kW warmte te laten maken.
0,37kW electra

Systeem efficienty
2kW warmte
COP = 2kW / 0,87kW = 2,3
jup dat is het totaal plaatje, waar ik het over had was alleen het deel van wat de Chill gebruikt, want dat zal maar een relatief klein deel zijn, of heb ik het hier mis :? 8)7.

het idee wat ik had dat je retour CV water eerst door de warmtepomp opgewarmd wordt, zeg met een COP 4 ( om het simpel te houden).
de chill gebruik dat opgewarmde water weer als startpunt en gebruikt deze warmte om daarmee met hulp van zijn warmtepomp de warmtewisselaar te verwarmen en hierdoor dus de lucht te verwarmen. en doet dat ook met een COP 4. ( zo kwam ik dus op 4 + 4 = 8 wat dus uit de Chill komt, de rest houd gewoon 4 ( let op vextra verliesen hier dus niet in meeregekend. )

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:18

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

jj85 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:13:
[...]

Even 2 aannames:
ODU heeft een COP van 4

Chill kan dat doen door
0,5 kW electra

0,37kW electra

Systeem efficienty
2kW warmte
COP = 2kW / 0,87kW = 2,3
Berekenen naar ?

Hoe is dit te rijmen met de specificaties van de Quatt Chill ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7u2P8Ns4N6ngLNW2PDlFy7UpYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T4NbeBMhSXwZqqgQF4ZiMJJg.png?f=fotoalbum_large

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• jj85
Metsubsidie schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:09:
[...]

Berekenen naar ?

Hoe is dit te rijmen met de specificaties van de Quatt Chill ?

~[Afbeelding]
Sorry, ik begrijp niet wat je bedoelt :)

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:18

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

jj85 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:04:
[...]

Sorry, ik begrijp niet wat je bedoelt :)
Je berekend wat en komt dan tot een uitkomst waarbij :
- een aansluiting met de specificaties ontbreekt,
- stelt dat er 1,5 kw warmte uit uit het CV water moet worden gewonnen.

Factoren als tijd en volume ontbreken in de berekening.

Ik begrijp eerlijk gezegd zelfs helemaal niet wat je berekend.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• WAF1
Onze twee Chills zijn geplaatst en werken op dit moment goed. Tevreden over de monteur maar buiten dat om ging alles op zijn Quatts. Drie Chills gekregen inplaats van twee. Niet zoals afgesproken eigen team ingezet omdat er ook dingen onder garantie moest worden gedaan. Maar ik was al lang blij dat er iemand kwam want vanmorgen werd er door Quatt afgebeld. Heel misschien zou er vanmiddag nog iemand komen. Om 10.00 ging de bel en stond er een monteur voor de deur. Een invaller. Sprak goed Nederlads en was zeer klantgericht. Later bleek dat er maar twee slangen waren geleverd voor twee Chills. Morgen komt het Transportbedrijf de derde Chill ophalen. Ik ben heel benieuwd met zoveel verwarring hoe de eindrekening eruit gaat zien. Ik vraag mij af hoeveel gezeik dat gaat opleveren. Inmiddels herkent de succesmanger mijn naam.

• onlinaius
Metsubsidie schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:23:
Ik begrijp eerlijk gezegd zelfs helemaal niet wat je berekend.
Als ik het goed begrijp berekend JJ85 hier de COP van het hele systeem, wat is de COP van die warmte van buiten de woning naar binnen de woning te krijgen.

De COP van alleen de chill bij verwarmen is namelijk niet het hele verhaal, die warmte moet ook worden aangevoerd

Daarbij doe je inderdaad aannames, onder andere hoe hard de chill draait, en wat de COP is.

Met de aangegeven specificaties kun je inderdaad al wat meer, de COP die JJ85 aan de chill toeschreef was te laag.

Stel dat de chill 2 kW aan vermogen levert, met die door jou aangegeven COP 6.4.

2 / 6.4 = 312 watt verbruik van de chill.

De buitenunit moet dan nog 1.688 kW aan vermogen leveren om aan die 2 kW te komen. Stel dat de buitenunit dat kan doen met COP 4, dan kost dat nog eens 422 watt aan vermogen.

Het totale verbruik om die 2 kW aan vermogen binnen te krijgen is dus 422 + 312 = 734 watt.

2 kW / 0.734 kW = een COP van 2.72

Uiteraard zitten hier ook wel wat mitsen en maren aan. De chill zal de retourtemperatuur van het water iets verlagen, waardoor de COP van de buitenunit net wat stijgt ten opzichte van wanneer er geen chill draait. Dit zal geen wereld van verschil maken, maar zal de COP in de praktijk wel wat verhogen.

• onlinaius
Metsubsidie schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:23:
- stelt dat er 1,5 kw warmte uit uit het CV water moet worden gewonnen.
ALS de chill een vermogen levert van 2 kW met een COP van 4, dan wordt er 500 watt aan elektrisch vermogen omgezet in warmte. Vandaar dus die 1.5 kW die uit het cv water moet worden gewonnen.

Als je rekent met de aangedragen specificaties zit je op ongeveer 312 watt (zie mijn berekening hierboven).

• harv
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:08:
[...]

Als ik het goed begrijp berekend JJ85 hier de COP van het hele systeem, wat is de COP van die warmte van buiten de woning naar binnen de woning te krijgen.

De COP van alleen de chill bij verwarmen is namelijk niet het hele verhaal, die warmte moet ook worden aangevoerd

Daarbij doe je inderdaad aannames, onder andere hoe hard de chill draait, en wat de COP is.

Met de aangegeven specificaties kun je inderdaad al wat meer, de COP die JJ85 aan de chill toeschreef was te laag.

Stel dat de chill 2 kW aan vermogen levert, met die door jou aangegeven COP 6.4.

2 / 6.4 = 312 watt verbruik van de chill.

De buitenunit moet dan nog 1.688 kW aan vermogen leveren om aan die 2 kW te komen. Stel dat de buitenunit dat kan doen met COP 4, dan kost dat nog eens 422 watt aan vermogen.

Het totale verbruik om die 2 kW aan vermogen binnen te krijgen is dus 422 + 312 = 734 watt.

2 kW / 0.734 kW = een COP van 2.72

Uiteraard zitten hier ook wel wat mitsen en maren aan. De chill zal de retourtemperatuur van het water iets verlagen, waardoor de COP van de buitenunit net wat stijgt ten opzichte van wanneer er geen chill draait. Dit zal geen wereld van verschil maken, maar zal de COP in de praktijk wel wat verhogen.
@onlinaius

@Metsubsidie

Als aanvulling het volgende:

We hebben het hier over vermogen, dat wordt uitgedrukt in watt, daarin zit dus de component volume en tijd niet, dat komt pas als je het vermogen een bepaalde tijd gebruikt.

Elke omzetting van vermogen kost meestal energie, een odu doet dat door energie uit de meterkast en de buitenlucht te halen, een chill door die energie uit het aanwezige warme leidingwater en ook de meterkast te halen.

Het grote verschil is echter dat de odu door de gratis warmte uit de buitenlucht een cop van 4 bereikt. zie de berekeningen van @jj85 en @onlinaius. Ook de chill heeft een hoge cop, maar ook de chill bereikt dat door energie uit de meterkast te gebruiken en daarmee de energie uit het warme water te verplaatsen naar de omgevingslucht; de zelfde energie dus!. Totaal kan het totale rendement dan ook alleen maar slechter worden! In het allerbeste geval heeft de chill 0 watt uit de meterkast nodig (zeeer onwaarschijnlijk), dan komt dus hetzelfde vermogen weer beschikbaar. Maar elke watt uit de meterkast gaat ten koste van de TOTALE COP van de combinatie ODU en Chill.

Bij zeer goede COP-waarden van zowel de ODU als Chill zul je dus nooit een hoge COP bereiken, zoals ook al door @onlinaius gezegd is. De totale COP zal dus nooit beter zijn dan de slechtste van de twee.

Het voordeel van de chill is dus warmte of koeling uit een apparaat, maar meer niet.

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste