13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |
ghegeheokijokii schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 12:50:
Hahaha iedere keer dezelfde discussie. Mickel wil graag aangeven dat hij zo tevreden is, daarna komen de manieren om het echt te berekenen, maar dat is dan weer niet wat Mickel wil horen/lezen en dat geeft weer mooie gesprekken op het forum. Mede daardoor weer een mooie zondag. Dank 😁
Nou, zolang het maar niet net lijkt alsof je voor 10 cent je kamer weer op temperatuur hebt, zonder enige duiding of onderbouwing.
6.4 COP geeft Quatt tegenwoordig op voor de Chill zie ik bij verwarmen. Gewoon... 6.4. Geen specificaties verder.
Max vermogen 2.3 kW bij A20/W35 en 500W opgenomen vermogen.
2.3/6.4=0,359
Dus het potentieel maximale rendement zou bij ca 350W opgenomen vermogen, A20 en W35 zijn? (vraagteken)
Zo te zien was het opgenomen vermogen in de screenshot van @Mickel moen idd ~350W.
Als A20 en W35 ook nog overeenkomen, dan zou het daar bij in de buurt zijn gekomen wellicht.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 11-10-2026 13:36 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ja, Ja,Mickel moen schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 11:07:
Weer een waarneming. Met een slag om de arm.
Het valt mij op, dat de Chill in eerste instantie de warmte uit het water haalt. Vanochtend had de Quatt vlak voordat ik de Chill aanzette een run gemaakt. Water was +/- 30°C. Het duurde behoorlijk lang voordat de BU weer opstartte, bij +/- 24°C. Wel start de circulatiepomp meteen natuurlijk. Een en ander dus afhankelijk van de inhoud van het watersysteem en wat er open staat en dus meedoet.
Wat kost het mij nu? In totaal, extra warmte BU en verbruik Chill, is moeilijk te zeggen.
Van de Chill afzonderlijk wel. Ik heb de Chill gisteren twee keer laten draaien. Dat kostte €0,19. Dat is inclusief €0,02 stand-by verbruik/dag. Nu is het natuurlijk afhankelijk van de starttemperatuur, maar ik houd het op zo’n €0,10 per keer, bij mijn huidige tarief. Nogmaals dit is zonder de extra warmte die de BU moet genereren.
[Afbeelding]
Ik Quote mijzelf nog maar eens. Tot twee keer geef ik hier aan, dat die €0,10 alleen verbruik Chill is. Ik had voor de zoveelste keer kunnen aangeven, dat dit alleen geld voor mijn situatie, huis, kamer, warmtewens. Maar dat mag duidelijk zijn. Dat dit dus exclusief de warmte is die de Quatt van buiten moet halen. Er zullen inderdaad dombo’s zijn die alleen die €0,10 zien.
Die 350 Watt van de buitenunit, was overigens alleen toen beiden tegelijk draaiden. Later vandaag heb ik uitgebreid aangegeven, dat de Chill in eerste instantie de warmte uit het water haalt. Het heeft zeker een half uur geduurd voor de BU aanging. Of de CIC dit deed op vraag van de Chill, als een bepaalde minimum watertemperatuur bereikt is, of op vraag van de kamerthermostaat durf ik niet te zeggen. Wellicht komen beide voor.
Wat de berekeningen betreft. Vaak zie ik “prachtige” berekeningen, echter zonder conclusie. En juist dat laatste is interessant.
Worden de beweringen geduid en onderbouwd op basis van een specifieke situatie of wordt er weer een warmtepomp-dogma de wereld in geslingerd, die dan algemeen zou moeten gelden, ook nog eens ondersteund door een of andere YouTube goeroe, maar waar behoorlijk wat op af valt de dingen of wat zelfs regelrechte onzin is.
Maar nogmaals mijn vraag:
Welke berekeningen zou ik niet willen lezen? Vertel er dan wel bij, welke conclusie bij die berekening hoort.
Ik heb nog steeds geen antwoord.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW
Je begint eerst met getallen te strooien. Als iemand dan zegt dat dit niet de complete kostenberekening is, dan hoef je het niet meer exact te weten en vind je het niet meer erg interessant. Vraag ik me af waarom je begint met getallen te noemen, als je toch niet zo nauw komt.Mickel moen schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 15:09:
[...]
Ja, Ja,
Ik Quote mijzelf nog maar eens. Tot twee keer geef ik hier aan, dat die €0,10 alleen verbruik Chill is. Ik had voor de zoveelste keer kunnen aangeven, dat dit alleen geld voor mijn situatie, huis, kamer, warmtewens. Maar dat mag duidelijk zijn. Dat dit dus exclusief de warmte is die de Quatt van buiten moet halen. Er zullen inderdaad dombo’s zijn die alleen die €0,10 zien.
Die 350 Watt van de buitenunit, was overigens alleen toen beiden tegelijk draaiden. Later vandaag heb ik uitgebreid aangegeven, dat de Chill in eerste instantie de warmte uit het water haalt. Het heeft zeker een half uur geduurd voor de BU aanging. Of de CIC dit deed op vraag van de Chill, als een bepaalde minimum watertemperatuur bereikt is, of op vraag van de kamerthermostaat durf ik niet te zeggen. Wellicht komen beide voor.
Wat de berekeningen betreft. Vaak zie ik “prachtige” berekeningen, echter zonder conclusie. En juist dat laatste is interessant.
Worden de beweringen geduid en onderbouwd op basis van een specifieke situatie of wordt er weer een warmtepomp-dogma de wereld in geslingerd, die dan algemeen zou moeten gelden, ook nog eens ondersteund door een of andere YouTube goeroe, maar waar behoorlijk wat op af valt de dingen of wat zelfs regelrechte onzin is.
Maar nogmaals mijn vraag:
Welke berekeningen zou ik niet willen lezen? Vertel er dan wel bij, welke conclusie bij die berekening hoort.
Ik heb nog steeds geen antwoord.
Ik snap dat je tevreden bent, maar dat kun je niet echt onderbouwen met een screenshot van je verbruik.
Verder wat @okijokii zegt, prima vermaak voor de brakke zondag
Bijzonder.s020506 schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 16:38:
[...]
Je begint eerst met getallen te strooien. Als iemand dan zegt dat dit niet de complete kostenberekening is, dan hoef je het niet meer exact te weten en vind je het niet meer erg interessant. Vraag ik me af waarom je begint met getallen te noemen, als je toch niet zo nauw komt.
Ik snap dat je tevreden bent, maar dat kun je niet echt onderbouwen met een screenshot van je verbruik.
Verder wat @okijokii zegt, prima vermaak voor de brakke zondag
Welke getallen strooi ik mee? Graag concreet antwoord.
Ik begin mijn eerste post over verwarmen met de Chill met de woorden:
Eerste ervaringen met de verwarmingsmodus.
Vervolgens laat ik wat screenshots zien en geef wat conclusies van mijn ervaringen.
In een vervolg post ik vandaag het volgende:
Wat kost het mij nu? In totaal, extra warmte BU en verbruik Chill, is moeilijk te zeggen.
Van de Chill afzonderlijk wel. Ik heb de Chill gisteren twee keer laten draaien. Dat kostte €0,19. Dat is inclusief €0,02 stand-by verbruik/dag. Nu is het natuurlijk afhankelijk van de starttemperatuur, maar ik houd het op zo’n €0,10 per keer, bij mijn huidige tarief. Nogmaals dit is zonder de extra warmte die de BU moet genereren.
Dat van die €0,10 cent is blijkbaar de angel. Ondanks dat ik er tot twee keer bij vermeld dat dit zonder de extra kosten van de BU is. Dat dit dus niet de volledige kostenberekening is. Het klopt dat ik de exacte berekening ook niet hoef te weten. Ik vermoed ook dat het erg lastig is om dit exact te berekenen. En inderdaad ook helemaal niet zo interessant. Het posten van het screenshot van alleen de Chill, met de conclusie dat mij een run van de Chill om de kamer op temperatuur te krijgen dus €0,10 cent kost is een waarneming niet meer en niet minder. Volgens mijn waarneming gebruikt een run van de Chill deze week mij 400 Watt om de slaapkamer op de gewenste temperatuur te krijgen. De BU moet daarvoor uiteindelijk extra aan het werk. Hoeveel dat extra is is moeilijk te zeggen. De COP van de Chill speelt hierin een rol en die van de Quatt zelf. De laatste was gisteren over de gehele dag 7. Waar hebben we het dus over. Maar dit gaat alleen over mijn situatie en mijn waarnemingen.
En dat wordt dan kort door de bocht genoemd?
Waarom ik dus deze screenshots post is omdat dit mijn waarnemingen zijn. Ook de post van vandaag open ik met een soortgelijke zin.
Waar zeg ik dat een screenshot van het verbruik mijn tevredenheid aangeeft?
Steeds weer geef ik aan, dat mijn tevredenheid zit in de toename van het comfort. Dat ik onze slaapkamer even snel van warmte kan voorzien met de Chill.
Wat dat extra kost in totaal, heb ik tot nu geen signaal, dat ik mij daar druk over wil maken.
[ Voor 8% gewijzigd door Mickel moen op 11-10-2026 18:37 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW
In volgorde van voorkomen: +/- 30°C, +/- 24°C, €0,19, €0,02 en €0,10Mickel moen schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 17:53:
[...]
Bijzonder.
Welke getallen strooi ik mee? Graag concreet antwoord.
En die 10 cent is inderdaad de angel. Nou ja, angel, je blaast het nogal op. Het enige punt dat geprobeerd wordt te maken is dat je niet kan zeggen dat alleen de chill 10 cent heeft gekost. Die chill haalt die warmte die je voelt ergens vandaan. De chill werkt niet alleen, hij verplaatst alleen warmte. En dan zeggen, ja, ik weet dat ik de rest niet mee neem, maar dat boeit me niet, is gewoon raar in dat opzicht.
En inderdaad, je zegt nergens dat het screenshot van het verbruik mijn tevredenheid aangeeft. My bad.
In andere posts zeg je wel dat toename van comfort het belangrijkste is. Begin dan ook niet over kosten. Want als je over kosten begint, dan boeit dat blijkbaar toch wel. De quooker hier verhoogt ook het comfort in huis, maar ik ga ook niet uitrekenen wat elk kopje thee kost. Want dat boeit me niet. En ik begin er dus niet over.