Iets minder kryptisch dan.
De Quatt buitenunit en de Chill hebben 1 ding gemeen: ze worden beiden gemaakt door de fabrikant Quatt. Wat die fabrikant doet is van belang voor de bestaande Quatt gebruikers, waarbij verschillende afwegingen spelen. Niet perse in een specifieke volgorde:
- Als Quatt komt met energiecontracten, heatchargers / batteries, thuisaccu's, chills, EnergyOssen en wat al niet meer zei gaat dat af van de focus voor hun warmtepomp, en daarmee wordt de kans kleiner dat de warmtepomp ooit nog een beter product wordt dan het nu is.
- Als de Chill / FE / Accu / Warmtebatterij / EnergyOS / anders totale flops worden kan dat betekenen dat Quatt zich weer gaat toeleggen op de corebusiness, de warmtepomp. Dat zou dus theoretisch een positief effect kunnen hebben voor hun hybride klanten.
- Maar, je wilt als bestaande gebruiker ook weer niet dat Quatt failliet gaat, want een niet bestaande organisatie gaat het product sowieso niet verder ontwikkelen.
- Hoe het gaat met de ontwikkeling van alle andere Quatt producten zegt iets over Quatt als bedrijf, en laat daarmee zien wat de hybride gebruikers misschien nog kunnen verwachten. Als ze van alle andere producten super goed uitgewerkte producten weten te maken biedt dat perspectief voor verdere ontwikkeling van de hybride. Blijven dat ook middelmatige, matig uitgewerkte oplossingen met bijbehorende beroerde Quatt support dan kun je als hybride gebruiker concluderen dat ze bij Quatt niet meer in hun mars hebben dan dit, en dat de hybride daarmee ook nooit het ooit beloofde niveau zal gaan bereiken. Worden dat echter fantastische producten dan is er misschien nog hoop voor de hybride.
- Zelfde geldt niet alleen voor de kwaliteit van de geleverde producten, maar ook voor de manier van werken. Laat Quatt de gebruikers straks zitten met een half uitgewerkte FE / Chill / EnergyOS / Quatt-accu, etc dan weten we dat dit hun modus operandi is, en dat zegt dan ook weer wat over de kans dat er ooit nog verbeteringen aan de hybride gaan plaats vinden.
- Toegegeven, er zou ook een tikje venijn in kunnen zitten. Vind ik het irritant dat ze bij Quatt als een stel jonge honden met ADHD achter het volgende bot aanrennen terwijl ze hun eerdere producten nog niet af hebben? Ja, best wel een beetje. Tot nu toe hoeft het in ieder geval nog geen jaloezie te zijn, ik ben (voor wat ik nu zie) zeker niet onder de indruk van de FE opzet, en de Chill, het laat mij vooral opnieuw de werkwijze van Quatt zien, grootse beloftes, en uiteindelijk komt er een 6je uit (of wat lager als je de klantenservice meetelt).
Hiervoor was het voorbeeld van de Burgerswagen. Je kunt een product volledig loszien van de fabrikant, maar als die fabrikant allerlei grootse plannen heeft voor heel andere producten heeft dat wel degelijk invloed op jou als jij een van hun 'oude' producten gebruikt, die nog steeds niet 'af' is.
[
Voor 9% gewijzigd door
onlinaius op 03-08-2026 11:02
]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP