• Jay1972
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-08 08:06
Zijn er andere Chill eigenaren waarbij de Chill zich "loskoppeld" van het netwerk? Onze 3 apparaten koppelen zich sinds vandaag, 3 dagen na installatie, continue los van het netwerk. Allen zijn meerdere keren verwijderd en weer aangemeld. Dongel met een ander snoertje aangesloten, verder van de CiC vandaan voor betere ontvangst. Niets helpt.... Quatt bellen morgen.

• verzin-zelf
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-07 22:28
Jan-tweak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:39:
[Afbeelding]
is er overigens ook voor 28mm leidingen.
hier een link van de hier genoemde t-stuk bij Hornbach maar ook bij veel andere DIY zaken te koop.
[...]
Thanks voor de tip. Gisteren heb ik zelf alles uitgedacht en alle koppelingen gekocht.
Vandaag een supervriendelijke en meedenkende installateur over de vloer gehad. En alles is aangesloten zoals ik dat graag wou. Zelf heb ik alles netjes voorbereid per chill. Handoek, chill en fittings klaargelegd en ruimte gemaakt. Ik kreeg nog de opmerking dat ik goed voorbereid was en dat hij het zeer kon waarderen. 2x op een 22mm leiding en 1x op een radiator.

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-08 23:04
markb1994 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Ik heb inmiddels door een loodgieter voor 200 euro voor 3 chills mijn dikwandige leidingen aan laten passen, door een T stuk er tussen te monteren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou nog de toevoer met een buis op de hoogte van de afvoer verlagen. Anders moet de flex 1 x omhoog en 1 x omlaag. Is niet zo mooi.

Je raakt ook waarschijnlijk 40 cm van de lengte kwijt als het hoog blijft.

Ik hoop dat je 1,5 meter besteld hebt, want half meter is erg kort.

De installateur zal er blij mee zijn. Hoeft alleen in te pluggen, te ontluchten en de firmware update te doen.

• FCTW
Jay1972 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:41:
Zijn er andere Chill eigenaren waarbij de Chill zich "loskoppeld" van het netwerk? Onze 3 apparaten koppelen zich sinds vandaag, 3 dagen na installatie, continue los van het netwerk. Allen zijn meerdere keren verwijderd en weer aangemeld. Dongel met een ander snoertje aangesloten, verder van de CiC vandaan voor betere ontvangst. Niets helpt.... Quatt bellen morgen.
Ik had er 1 die zich loskoppelde. Het probleem was dat in en out verkeerd waren aangesloten. De paralel aangesloten radiator werd ook licht warm bij omgekeerd aansluiten.

Vanuit de voorkant is rechts in en links uit bij de chill.

De installateur gaf ook aan dat hij bij mijn onderblok niet kon zien wat in en out was en bij problemen het moest omkeren.

• Jay1972
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-08 08:06
FCTW schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:11:
[...]

Ik had er 1 die zich loskoppelde. Het probleem was dat in en out verkeerd waren aangesloten. De paralel aangesloten radiator werd ook licht warm bij omgekeerd aansluiten.

Vanuit de voorkant is rechts in en links uit bij de chill.

De installateur gaf ook aan dat hij bij mijn onderblok niet kon zien wat in en out was en bij problemen het moest omkeren.
Heb net gekeken maar de leidingen zitten goed. Maar dat is goed om te weten als ik ze eens loskoppel. Gelijk een rood tapje op de Chill aanvoerleiding gedaan.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:05
Pimba01 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:25:
Mijn 2 Chills zijn net geplaatst. Ik ben erg blij met hoe dit is gedaan en ben erg blij met de vriendelijke (externe) installateur die goed meedacht. Hij had alleen niet de juiste aansluitingen mee dus die heeft hij tussendoor nog even opgehaald, maar dat is natuurlijk geen enkel probleem.

Vooraf was ik nog wat huiverig omdat ik bij veel andere installaties de quick connectors recht naar voren zag steken op foto's. Dit is in mijn situatie niet wenselijk en ben dan ook bij dat mijn twee Chills helemaal naar wens en parel zijn aangesloten, zeker omdat dit bij één van de chills precies paste. Hierbij mijn foto's, zodat mensen die nog twijfelen een voorbeeld hebben van hoe een aansluitingen naar wens er uit ziet :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg netjes. Kan je vertellen welke onderdelen zijn gebruikt?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4UfgpwWg5gEFoWpG_9yG9rzN8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5X7t1NjpPVjo3ZCOToQXVRab.jpg?f=fotoalbum_large

Installateur is nog bezig, maar hier de dikwandige oplossing. Hebben nog een klein buisje extra naar beneden gekneld om de afstand wat korter te maken tussen de leidingen. Deze leidingen staanv erder achter gordijnen en een kast dus in de praktijk zie je er niets van, maar het geeft me wel wat meer speelruimte met die flexleidingen van quatt.

Dit is overigens niet iets wat ik of quatt bedacht heeft. Loodgieter die de T-stukken heeft geplaatst kwam hier mee. Ik vond het allemaal best, zolang die chill maar zsm geinstalleerd kon worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Kaaspeer90 op 17-07-2026 13:45 ]

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:58

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Dat ziet er wel fragiel uit. Hopelijk komt er nog een beugeltje op.

• Pimba01
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 23:52
WAF1 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Erg netjes. Kan je vertellen welke onderdelen zijn gebruikt?
Beide chill's zijn bij mij precies op dezelfde manier aangelokten en voor elke chill zijn de volgende materialen gebruikt: De quick connectors van Quatt, twee T stukken (anders dan die in eerste instantie meegeleverd waren, het schroefdraad was te groot) en een knietje. De nieuwe T stukken en de knietjes heeft de installateur zelf tussendoor gehaald bij Warmteservice.

• WAF1
Pimba01 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:33:
[...]

Beide chill's zijn bij mij precies op dezelfde manier aangelokten en voor elke chill zijn de volgende materialen gebruikt: De quick connectors van Quatt, twee T stukken (anders dan die in eerste instantie meegeleverd waren, het schroefdraad was te groot) en een knietje. De nieuwe T stukken en de knietjes heeft de installateur zelf tussendoor gehaald bij Warmteservice.
Bedankt. Ik ga eens kijken wat er nodig is want de CV-monteur moet toch nog langs komen. Hij was al eerder geweest en onze leiding op onze slaapkamer schijnt maar 14 mm te zijn, dat is een hele onbekende maat. Zolang ik niet weet wat de CV-monteur nu wil gaan doen (we hadden op bepaalde punten last van roest) kunnen we ook niet met de Chill verder.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
WAF1 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:45:
[...]

Bedankt. Ik ga eens kijken wat er nodig is want de CV-monteur moet toch nog langs komen. Hij was al eerder geweest en onze leiding op onze slaapkamer schijnt maar 14 mm te zijn, dat is een hele onbekende maat. Zolang ik niet weet wat de CV-monteur nu wil gaan doen (we hadden op bepaalde punten last van roest) kunnen we ook niet met de Chill verder.
Wat voor soort materiaal was die 14 mm buis, heb je ook eens op een andere plek gemeten en hoe heb je dat gemeten ( schuifmaat) ?

• Kaaspeer90
  • Nu online
Zo eerste ervaring hier met de chills. Ze koelen als een tierelier. Ze staan in onze slaapkamers. Je merkt dat ze de slaapkamer (althans via de quatt app) binnen no-time op hun doel temperatuur hebben. Je merkt wel duidelijk dat de afgelopen weken de warmte bij me in de stenen is getrokken want zodra de chills uitstaan warmt het in een uurtje zo weer 2-3 graden op. Voor de goede orde ik woon in een jaren 70 woning met grote raampartijen van HR++ glas. Slaapkamers staan op het oosten en het westen.

Een decibelmeter app geeft op de laagste stand ergens tussen de 35 en 40db, middel 45db, hoog rond de 50db aan bij m’n kussen. Je hoort de laagste stand ‘s nachts weldegelijk, maar het is een monotoon gezoem. Daar kan ik prima bij tukken. Ter vergelijk, ik vond het geluid van mijn Duux Whisperflex ventilator vervelender, helemaal omdat deze met name stil is op een standje waar je net zo goed geen ventilator aan kan hebben staan.

Irritant voor tijdens het slapen is het aan en uitschakelen van de compressor. De compressor gaat aan met een duidelijke tik. Misschien vereist t wat gewenning, maar mijn dochter werd om 5:30 er door wakker. Met een driejarige is het dan wel gedaan met de slaap.

Uiteindelijk gaat dit voor het beoogd gebruik minder uitmaken. Ik heb de chills gekocht met de wetenschap dat ze meer lawaai maken dan een split unit dus dit is ook weer geen verassing. Door overdag de massa koel te houden met de zonnepanelen en ‘s nachts een raampje open te zetten zouden deze klachten weg moeten vallen.

Als we weer een hittegolf krijgen zoals recent dan neem ik met liefde het gezoem van die compressor op de koop toe. Als we door klimaatverandering over 10 jaar in een situatie belanden dat ‘s avond slapen zonder constant zoemende airco totaal een no-go wordt zien we dan wel of we de chills door een split unit vervangen.

[ Voor 34% gewijzigd door Kaaspeer90 op 18-07-2026 08:42 ]

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:57
Mij valt op dat de temperatuur in de Quatt app snel daalt maar de echte temperatuur van de ruimte, gemeten door de kamerthermostaat daalt veel trager. Logisch want de ruimte rondom de chill zal sneller dalen. Ik ben tot nu toe niet echt onder de indruk van het koelvermogen. Als ik de hele dag vanaf de ochtend de chill aanzet op 22 graden dan daalt de kamertemperatuur einde dag van 25,5 naar 24 graden (volgens thermostaat en 2 andere meetpunten) maar komt niet in de buurt van de ingestelde temperatuur op de chill die zelf aangeeft rond de 22 graden. Dit betreft een woonkamer van 40m2 maar ook de andere chill op een slaapkamer van 15m2 krijg ik niet naar de 22 graden zoals ingesteld.

24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
rob987 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:26:
Mij valt op dat de temperatuur in de Quatt app snel daalt maar de echte temperatuur van de ruimte, gemeten door de kamerthermostaat daalt veel trager. Logisch want de ruimte rondom de chill zal sneller dalen. Ik ben tot nu toe niet echt onder de indruk van het koelvermogen. Als ik de hele dag vanaf de ochtend de chill aanzet op 22 graden dan daalt de kamertemperatuur einde dag van 25,5 naar 24 graden (volgens thermostaat en 2 andere meetpunten) maar komt niet in de buurt van de ingestelde temperatuur op de chill die zelf aangeeft rond de 22 graden. Dit betreft een woonkamer van 40m2 maar ook de andere chill op een slaapkamer van 15m2 krijg ik niet naar de 22 graden zoals ingesteld.
En wanneer je het verschil in temperatuur groter maakt? Op 18 graden bijvoorbeeld?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:57
okijokii schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:46:
[...]

En wanneer je het verschil in temperatuur groter maakt? Op 18 graden bijvoorbeeld?
Geen idee, ga ik proberen als het weer wat warmer wordt. Thx.

24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:52
rob987 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:26:
Als ik de hele dag vanaf de ochtend de chill aanzet op 22 graden dan daalt de kamertemperatuur einde dag van 25,5 naar 24 graden (volgens thermostaat en 2 andere meetpunten) maar komt niet in de buurt van de ingestelde temperatuur op de chill die zelf aangeeft rond de 22 graden. Dit betreft een woonkamer van 40m2 maar ook de andere chill op een slaapkamer van 15m2 krijg ik niet naar de 22 graden zoals ingesteld.
In mijn vorige huis had ik een airco, daar merkte ik hetzelfde. Er gaat gewoon veel warmte in de massa van je woning zitten en dat zie je direct als je de airco of Chill uitzet. Ik zet de Chill rond 16 uur aan, laat 'm dan op stand 2 of 3 koelen en zet 'm tegen 23 uur uit. Concreet zie ik dan een afname van de temperatuur van circa 1,5 graad (gemeten circa 30 minuten na het uitschakelen van de Chill).

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:33

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik denk dat de invloed van de massa vaak onderschat wordt. Zowel wat temperatuur betreft als vocht.

Voor direct koelen richt je de Chill op de werk/leefplek voor de tijd dat je er aanwezig bent.

Voor indirect koelen laat je de Chill continu werken. Versterk je de koeling eventueel nog met een oscillerende ventilator om de lucht over meer m3 in beweging te brengen.

Dan denk je niet meer in uren, maar in dagen, voor zolang het nodig is.

Dit zal de massa koelen, maar je zult ook merken dat de perioden tussen bakje legen langer worden, omdat de massa steeds minder vocht afgeeft.

Voor slaapkamers kun je er dan voor kiezen om de Chill ‘‘s nachts uit te zetten.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:09
Timmy schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:05:
[...]

In mijn vorige huis had ik een airco, daar merkte ik hetzelfde. Er gaat gewoon veel warmte in de massa van je woning zitten en dat zie je direct als je de airco of Chill uitzet. Ik zet de Chill rond 16 uur aan, laat 'm dan op stand 2 of 3 koelen en zet 'm tegen 23 uur uit. Concreet zie ik dan een afname van de temperatuur van circa 1,5 graad (gemeten circa 30 minuten na het uitschakelen van de Chill).
Wat eigenlijk ook vrij logisch is: als je in de winter verwarmd op de warmtepomp zijn er ook maar weinig mensen die een nachtverlaging van bijv 3 graden toepassen, dat duurt gewoon te lang om te compenseren. Met koelen werkt dit eigenlijk precies hetzelfde, maar dan omgekeerd (en net iets sneller qua comfortniveau omdat de lucht al vrij snel droger en kouder wordt). Wil je het permanent koel dan moet je net als bij verwarmen een fors deel van de dag ook daadwerkelijk koelen.

En dan is die Quatt warmtepomp nog zo'n 2 tot 3 x krachtiger dan een enkele chill, en zet zijn warmte op veel meer plekken af dan zelfs 3 chills dat doen, dus heb je in de winter minder koudere plekken die je huis afkoelen zodra de verwarming uit gaat.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:57
Eigenlijk zou de chill gewoon een condenseer modus moeten hebben. "Dry" bij een AC.
Gewoon alleen ontvochtigen. Dan heeft ie de buitenunit ook niet nodig.
Zou mooie oplossing zijn voor de mensen met een vvw.
Koud water van de BU, en dan de chill laten ontvochtigen, bijkoelen wanneer nodig / vraag.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• WAF1
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:29:
[...]

Wat voor soort materiaal was die 14 mm buis, heb je ook eens op een andere plek gemeten en hoe heb je dat gemeten ( schuifmaat) ?
Wij hebben ons daar niet mee bemoeid. De monteur van het CV-bedrijf heeft dat vastgesteld. Beneden was wel 15 mm maar boven niet. Maar ook dit bedrijf stelt diagnoses op afstand.

Maar in deze woning zijn wel meer aparte keuzes gemaakt. Het was destijds een premiewoning en sommige keuzes zijn gemaakt op prijs. En mogelijk hebben bepaalde keuzes ook te maken met de energieprestatie van de woning. Ik weet dat de verwarming boven niet hoger kon dan 20 of 21 graden. Toen ik lang geleden een baby kreeg (ik ben inmiddels oma) moest ik een kacheltje kopen om het voldoende warm op de babykamer te krijgen. De aanvoerleiding in de muur is zover ik weet gewoon 15mm.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49
paQ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:54:
Eigenlijk zou de chill gewoon een condenseer modus moeten hebben. "Dry" bij een AC.
Koud water van de BU, en dan de chill laten ontvochtigen, bijkoelen wanneer nodig / vraag.
Oeh, klopt die stelling dat je dan geen ODU nodig hebt? Om te condenseren moet hij wel z'n warmte ergens kwijt (toch?), dus dan zal in ieder geval de watercirculatie ook op gang moeten komen. En misschien moet je dan ook wel klein beetje koelen met je ODU om je huis niet al te veel op te warmen.

Maar de combi van Chill (voor ontvochtigen en koelen) + koelen op de VVW zou best aardig zijn volgens mij :)

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:54:
Als je hem net onder de ruimtetemperatuur laat werken doet ie dat toch.

Heb je echt een vochtprobleem in je huis, kun je beter een ontvochtiger kopen. Dan is het wat experimenteren met waar in huis deze het meeste effect heeft. De Chill is wat dat betreft minder flexibel in te zetten, want alleen daar waar aansluitingen zijn.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• paQ
jj85 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Oeh, klopt die stelling dat je dan geen ODU nodig hebt? Om te condenseren moet hij wel z'n warmte ergens kwijt (toch?), dus dan zal in ieder geval de watercirculatie ook op gang moeten komen. En misschien moet je dan ook wel klein beetje koelen met je ODU om je huis niet al te veel op te warmen.

Maar de combi van Chill (voor ontvochtigen en koelen) + koelen op de VVW zou best aardig zijn volgens mij :)
Als het goed is hoeft een compressortje niet zo hard te gaan natuurlijk als hij alleen maar condenseert. En anders gaat die 300W sowieso toch met het retour water naar buiten? De waterpomp blijft draaien zagen we in de uitleg van Quatt een andere post.

Dat is ook meteen het jammere van koelen.
Het opgenomen vermogen van elke Chill en de BU kun je al wegstrepen van het koelvermogen. Dat is warmte die je kwijt bent / moet.

• paQ
Mickel moen schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:01:
[...]

Als je hem net onder de ruimtetemperatuur laat werken doet ie dat toch.
Volgens mij niet.
Hij blijft alleen circuleren met de fan aan toch?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:04:
[...]

Volgens mij niet.
Hij blijft alleen circuleren met de fan aan toch?
Je zet hem dus op een temperatuur zover onder de ruimtetemperatuur, dat ie dus gaat koelen en dus condenseren. Na enige tijd stopt de compressor en dus het koelen, omdat hij een iets lagere temperatuur meet, ofwel zijn setpoint, daarna zorgt de massa weer voor opwarming, waarna de cyclus weer start. Dat kan dus een manier zijn om te ontvochtigen. Ideaal? Lijkt mij niet.

Nogmaals, als je een vochtprobleem hebt kun je beter een ontvochtiger kopen. Die zet je in, als de Chill niet gebruikt wordt om te koelen. Is de Chill wel als koeler actief dan is de ontvochtigende eigenschap mooi meegenomen.

• paQ
Mickel moen schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:12:
[...]

Je zet hem dus op een temperatuur zover onder de ruimtetemperatuur, dat ie dus gaat koelen en dus condenseren. Na enige tijd stopt de compressor en dus het koelen, omdat hij een iets lagere temperatuur meet, ofwel zijn setpoint, daarna zorgt de massa weer voor opwarming, waarna de cyclus weer start. Dat kan dus een manier zijn om te ontvochtigen. Ideaal? Lijkt mij niet.

Nogmaals, als je een vochtprobleem hebt kun je beter een ontvochtiger kopen. Die zet je in, als de Chill niet gebruikt wordt om te koelen. Is de Chill wel als koeler actief dan is de ontvochtigende eigenschap mooi meegenomen.
Ik snap helemaal niets van je post of waar je heen wil.
Als je vloerkoeling toepast, dan kan het al afdoende zijn om een chill alleen maar te laten condenseren.
Het beetje warmte dat daar mee vrij komt kan het ding via de retour afvoeren.
That's all.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@paQ

Ik vermoed dat het verschil in onze benadering ligt in het feit dat jij de Quatt, CIC, Chill eigenschappen en functies wilt toedichten die ze niet hebben. Dat is wellicht interessant voor de ontwikkelaars van Quatt, maar als gebruiker kan ik daar niets mee.

Zoals ieder apparaat wat je koopt moet je het doen met de eigenschappen, voor- en nadelen van dat apparaat.

Voor mij zit de uitdaging in het optimaliseren in het gebruik met de eigenschappen die het wel heeft.

Zoals mijn vrouw net zei, je kunt wel dromen dat ie rose is, maar dat is ie niet. Overigens is dat nog makkelijk op te lossen met een spuitbus.

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:50
Kan de laagste ventilator stand inmiddels gebruikt worden, zonder dat de Chill in storing valt?

• Kaaspeer90
  • Nu online
Frisian1206 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:14:
Kan de laagste ventilator stand inmiddels gebruikt worden, zonder dat de Chill in storing valt?
Over het algemeen genomen of bij iemand specifiek? Ik heb 2 chills al de hele dag zonder enig probleem in de laagste stand staan brommen.

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-08 20:14
Mij werd door de monteur ontraden de laagste stand te gebruiken, vanwege eerdere storingen, toch enkele keren geprobeerd, geen enkel probleem. Ik vind het alleen zelf vervelend als de brom van de compressor de ruis van de ventilator overstemt, dus staat ie meestal op 2 of 3.

[ Voor 8% gewijzigd door marklakeman op 21-07-2026 06:34 ]

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:17
Frisian1206 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:14:
Ja dat kan. Ik heb het enkele weken/maanden geleden nagevraagd. Daarna zelf gebruikt en geen problemen mee gehad.

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-08 16:34
hier stond chatgpt meuk.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 21-07-2026 20:55 ]

• Caparone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-07 21:43
Ik ben ook aan het overwegen om een Quatt in combinatie met een Chill te laten plaatsen. Hiervoor wil ik graag een Nationaal Warmtefonds lening aanvragen. Nu gaf de adviseur aan dat ik deze lening ook voor de Chill kan gebruiken, aangezien de Chill niet als airco wordt gezien maar als warmtepomp.

Zijn er hier mensen die succesvol een warmtefonds lening hebben aangevraagd voor de Chill (eventueel i.c.m de Quat warmtepomp)?

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:56
dribbel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Dit vind ik dus interessant. Betaal ik nou een paar 100 euro voor iemand die een paar moeren aandraait en de quickconnectors weer aansluit, of gebeurt er echt iets materieels wat ik zelf niet kan doen.
Om op dit punt terug te komen. Na enige heen en weer discussie is Quatt zo vriendelijk geweest om mij een setje langere leidingen op te sturen zonder de monteur erbij :) .

Quatt gaf zelf aan dat het opnieuw ‘commisionen’ niet in alle gevallen nodig is, dus we hebben de afspraak gemaakt dat ik alleen een monteur zou laten komen als dat echt nodig is (met natuurlijk het risico op een langere wachttijd voor mij).

Afijn, ik heb gisteren de nieuwe leidingen ontvangen, er op gezet en daarna de chill een paar uur laten draaien. Geen issues tegengekomen en draait weer als een zonnetje. Al met al een klusje van 10 minuten. Dat wil niet zeggen dat het bij iedereen zo gaat, maar het kan dus wel.

Hierbij ook nog een foto van mijn zelf geknutselde doorvoer naar het knieschot, geïnspireerd door @Mickel moen , maar net even anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhekerGmzeAB8UKWEri2VlBfWPA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QzVFqQX6Mt3Xg0kD5g6UOgQM.jpg?f=user_large

• Kaaspeer90
  • Nu online
Caparone schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:17:
Ik ben ook aan het overwegen om een Quatt in combinatie met een Chill te laten plaatsen. Hiervoor wil ik graag een Nationaal Warmtefonds lening aanvragen. Nu gaf de adviseur aan dat ik deze lening ook voor de Chill kan gebruiken, aangezien de Chill niet als airco wordt gezien maar als warmtepomp.

Zijn er hier mensen die succesvol een warmtefonds lening hebben aangevraagd voor de Chill (eventueel i.c.m de Quat warmtepomp)?
Vind dit wel een merkwaardig standpunt aangezien een airco in feite ook een warmtepomp is... je kan voor de chill ook geen subsidie aanvragen als energie besparende maatregel. Hoewel je voor het warmtegonds geen isde meldcode nodig hebt.

[edit] Oh hee als ik Quatts website zie kan dit inderdaad.

Ik wil niet klinken als een zeikerd, maar Quatt maakt het je wel heel makkelijk om consumptief krediet aan te gaan. Het risico van dergelijke diensten is dat een lening gewoon duur is, maar dat geld lenen zo makkelijk wordt gemaakt dat mensen hier niet bij stil staan. I.p.v. behulpzaam te zijn jaagt Quatt mensen zo effectief op schulden om meer te verkopen.

@dribbel mooie oplossing zo.

[ Voor 25% gewijzigd door Kaaspeer90 op 22-07-2026 08:00 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@dribbel

Als achteraf blijkt, dat de bestelde slangen te lang of te kort zijn, gewoon andere bestellen dus.

Mooi afgewerkt ook die doorvoer. Lijkt ook veel op de doorvoer van die Haagse YouTube installateur, ben zijn naam even kwijt, die ook een leeg stopcontact heeft gebruikt.

Die video is hier al eens voorbijgekomen

[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 22-07-2026 08:42 ]

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49
Mickel moen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:40:
@dribbel

Als achteraf blijkt, dat de bestelde slangen te lang of te kort zijn, gewoon andere bestellen dus.

Mooi afgewerkt ook die doorvoer. Lijkt ook veel op de doorvoer van die Haagse YouTube installateur, ben zijn naam even kwijt, die ook een leeg stopcontact heeft gebruikt.

Die video is hier al eens voorbijgekomen

• DeDikkevanDale
  • Laatst online: 30-07 09:03
marklakeman schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:46:
Mij werd door de monteur ontraden de laagste stand te gebruiken, vanwege eerdere storingen, toch enkele keren geprobeerd, geen enkel probleem. Ik vind het alleen zelf vervelend als de brom van de compressor de ruis van de ventilator overstemt, dus staat ie meestal op 2 of 3.
Zelfde ervaring hier! Werk verder prima voorzover ik kan beoordelen.

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-08 14:50
Kaaspeer90 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:40:
[...]

Vind dit wel een merkwaardig standpunt aangezien een airco in feite ook een warmtepomp is... je kan voor de chill ook geen subsidie aanvragen als energie besparende maatregel. Hoewel je voor het warmtegonds geen isde meldcode nodig hebt.

[edit] Oh hee als ik Quatts website zie kan dit inderdaad.

Ik wil niet klinken als een zeikerd, maar Quatt maakt het je wel heel makkelijk om consumptief krediet aan te gaan. Het risico van dergelijke diensten is dat een lening gewoon duur is, maar dat geld lenen zo makkelijk wordt gemaakt dat mensen hier niet bij stil staan. I.p.v. behulpzaam te zijn jaagt Quatt mensen zo effectief op schulden om meer te verkopen.

@dribbel mooie oplossing zo.
Ben het deels met je eens en ik was hier helaas ook niet van op de hoogte anders kan ik ook graag gebruik gemaakt van het Warmtefonds (0% lening).

Als je er iets langer over nadenkt en je de HeatBattery meeneemt in dit verhaal klinkt het al wat logischer. Als je niet focust op het koelen (waar die natuurlijk primair voor bedoelt is) maar het opwarmen van de HeatBattery doet die het zelfde als een BU? Slim van Quatt?

Als je geen HeatBattery hebt is het niet uit te leggen en zou een financiering via het Warmtefonds niet eerlijk zijn tov mensen die een conventionele airco aanschaffen.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo + 2x Chill | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 7.975wp SolarEdge

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:25
Caparone schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:17:

Ik heb afgelopen maandag mijn aanvraag ingediend (inclusief warmtepomp), zal het je laten weten :)

• Kaaspeer90
  • Nu online
BoschR schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:04:
[...]

Als je er iets langer over nadenkt en je de HeatBattery meeneemt in dit verhaal klinkt het al wat logischer. Als je niet focust op het koelen (waar die natuurlijk primair voor bedoelt is) maar het opwarmen van de HeatBattery doet die het zelfde als een BU? Slim van Quatt?
Hoe meer ik hier over nadenk, denk ik toch dat ik mijn standpunt iets ga wijzigen.

Nadat ik mijn quatt duo had geinstalleerd heb ik een nieuw energielabel aangevraagd. Sinds de aanschaf van mijn huis is het format voor een energielabel veel uitgebreider geworden. Een groot gedeelte van dit nieuwe format richt zich op hoe warm een huis kan worden in de zomer. In plaats van puur de suggestie om meer te isoleren en zonnepanelen aan te schaffen zoals tot voor kort het geval was, wordt er tegenwoordig ook aandacht besteed aan zonwering en verkoeling.

Slecht geisoleerde of niet duurzame huizen zijn vaak in de zomer ook ellendig heet. Wat dat betreft maakt dit actieve koeling wel weer bereikbaarder voor mensen die weer niet het vermogen hebben om zomaar hun huis van verkoeling te voorzien.

Dit is dan wel zo'n geval van wie A zegt moet ook B zeggen en laat mensen dan gewoon airco's financieren.

[ Voor 4% gewijzigd door Kaaspeer90 op 23-07-2026 13:24 ]

• loezepoesje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 03-08 14:13
Kaaspeer90 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:29:
Zo eerste ervaring hier met de chills. Ze koelen als een tierelier. Ze staan in onze slaapkamers. Je merkt dat ze de slaapkamer (althans via de quatt app) binnen no-time op hun doel temperatuur hebben. Je merkt wel duidelijk dat de afgelopen weken de warmte bij me in de stenen is getrokken want zodra de chills uitstaan warmt het in een uurtje zo weer 2-3 graden op. Voor de goede orde ik woon in een jaren 70 woning met grote raampartijen van HR++ glas. Slaapkamers staan op het oosten en het westen.

Een decibelmeter app geeft op de laagste stand ergens tussen de 35 en 40db, middel 45db, hoog rond de 50db aan bij m’n kussen. Je hoort de laagste stand ‘s nachts weldegelijk, maar het is een monotoon gezoem. Daar kan ik prima bij tukken. Ter vergelijk, ik vond het geluid van mijn Duux Whisperflex ventilator vervelender, helemaal omdat deze met name stil is op een standje waar je net zo goed geen ventilator aan kan hebben staan.

Irritant voor tijdens het slapen is het aan en uitschakelen van de compressor. De compressor gaat aan met een duidelijke tik. Misschien vereist t wat gewenning, maar mijn dochter werd om 5:30 er door wakker. Met een driejarige is het dan wel gedaan met de slaap.

Uiteindelijk gaat dit voor het beoogd gebruik minder uitmaken. Ik heb de chills gekocht met de wetenschap dat ze meer lawaai maken dan een split unit dus dit is ook weer geen verassing. Door overdag de massa koel te houden met de zonnepanelen en ‘s nachts een raampje open te zetten zouden deze klachten weg moeten vallen.

Als we weer een hittegolf krijgen zoals recent dan neem ik met liefde het gezoem van die compressor op de koop toe. Als we door klimaatverandering over 10 jaar in een situatie belanden dat ‘s avond slapen zonder constant zoemende airco totaal een no-go wordt zien we dan wel of we de chills door een split unit vervangen.
Ik ben wel benieuwd naar de temperatuur van je woonkamer. Ik heb een vergelijkbare situatie (goed geisoleerde jaren 70 hoekwoning) en laat ook Chills op 2 slaapkamers op de middenverdieping zetten. Ben heel benieuwd wat het voor effect gaat hebben op de temperatuur in de woonkamer, aangezien warmte lucht opstijgt

• Kaaspeer90
  • Nu online
Zal het woensdag ff testen als weer warm wordt.

• bite
  • Niet online
Vandaag zijn er 3 geplaatst met 2 extra aansluitingen. Ik heb eens een geluidsmeting gedaan op m’n Apple Watch 10 op ca 1m er voor staand en stand 1, 2, 3: 41db, 48db en 55db. Mijn mobiele airco met één slang 910w/2,4kW 57db tot 59db.

Als m’n dochter toch liever in de warmte slaapt, met haar slaapkamer op het zuiden, zet ik ‘m op mijn slaapkamer 😄 Of indien nog eens een erbij hoeft niet weer het hele systeem leeg. Nadeel is dat de aansluitingen wat uitsteken bij toch al zichtbaar leidingwerk. In de woonkamer wel uit het zicht met meubilair er voor. Ik twijfelde wat de beste plek is en soms de inrichting wat veranderen dus vandaar.

Een temperatuur instelling op het apparaat zelf zou eigenlijk wel handig zijn geweest denk ik. Of iets in plaats van de thermostaat met alle functies van Quatt of dhz met Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nw3gtr_KkrRhvmebaxctpG7tmUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LX9SjFvNEtc8L98TDHLXdas.jpg?f=fotoalbum_largeWaarschijnlijk ook goed bruikbaar in de winter want die plaat radiator is geschikt voor de ruimte als slaapkamer maar om te werken wat te koud voor mij. Dan gebruikte ik een ventilatorkacheltje voor extra verwarming. (zou eens een dakrenovatie moeten gebeuren om de isolatie op orde te maken).

Edit, weer iOS beta app updates :) geen HeatBattery dus dat kan ik helaas niet laten zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mY6V44N9iEwjcgLdSrarHpgqaQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIHFpbTIonsonD0v8U3yRQC2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMNB3aT7qxEeWRssR5jWY_nh-EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fif2skA8LXV4FjgXtNgurtWA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLYiL1oNtAxCiOFSGfT9TBV2_Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSMkxe0hGzUL9fV0cVNM6DgC.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83Cey7WsHbB8EA_a-zOJWsR3384=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S51JUdfErLmziuPiBbIbUX1I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door bite op 25-07-2026 02:18 ]

• Kaaspeer90
  • Nu online
loezepoesje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de temperatuur van je woonkamer. Ik heb een vergelijkbare situatie (goed geisoleerde jaren 70 hoekwoning) en laat ook Chills op 2 slaapkamers op de middenverdieping zetten. Ben heel benieuwd wat het voor effect gaat hebben op de temperatuur in de woonkamer, aangezien warmte lucht opstijgt
Ik heb dit een paar dagen geprobeerd maar ik krijg het niet echt noemenswaardig koeler qua gevoelstemperatuur. Sommige dingen zijn wel gek zoals m’n aanrecht die lekker koel aanvoelt, maar ik denk dat de warmte hier nu dusdanig in de stenen zit dat het te weinig vermogen heeft om de massa buiten de kamers waar de chills zich bevinden direct te koelen.

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-08 20:52

BKK

Is er al iets meer bekend of de chill inmiddels wel op dikwandige leidingen aangesloten worden? Ik vind dit toch wel een gemiste kans van Quatt. Zijn er hier tweakers die dit hebben opgelost

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:52
BKK schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:09:
Is er al iets meer bekend of de chill inmiddels wel op dikwandige leidingen aangesloten worden? Ik vind dit toch wel een gemiste kans van Quatt. Zijn er hier tweakers die dit hebben opgelost
Ja bij mij is het op dikwandig aangesloten. Moet er wel bij zeggen dat er een radiator is weggehaald. Die radiator zat op onze slaapkamer. En wij gebruikten hem nooit.

Toen waren er dus 2 pijpen met schroefdraad. En daar is door Quatt de aansluiting op gemaakt.

• DeDikkevanDale
Vraagje aan andere chill gebruikers. Mij valt op dat de koude lucht slechts uit een deel van de 'stroken met gaatjes' van de Chill stroomt. Ik weet dat je een voorkant en een achterkant hebt en de koude lucht in principe alleen vanuit de voorkant stroomt, maar als je recht voor het apparaat staat dan voel ik geen luchtstroom uit de strook gaatjes links van de groene streep op foto 1 en geen luchtstroom uit de twee stroken gaatjes rechts van de groene streep op foto 2. Effectief komt er dus maar lucht uit 4 stroken met gaatjes.

Hebben andere mensen dit ook? Of komt er bij jullie uit alle stroken koude lucht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcfEIUfjYXvO9HLcCnPKlDmXGR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSJXr9W7t3equ9XIO7q66JzY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7O9nwjWq6Y4O3TzKbOLZ0czi0vQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJ3TR7Tjh0zJ955MAXcDAbsF.jpg?f=fotoalbum_large

• bite
  • Niet online
Maar een deel heeft de grootste luchtstroming inderdaad maar er is maar een klein stuk dat niet koud is. (luchtfilter zat net niet helemaal goed bij eerste foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrXA1gUcFo2DT-k6rakiqcyfVjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQt8iRsns4bxZoaEfJ2dCxJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgeIhglxjCphGDn9YONMT_4UKEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtbtfxRgJsElsuWl0c1d9HEC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiHU8lW3TEtspgvVRWXb41VQK5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIhYw1HAu7IbYqMoYhSs7IDm.jpg?f=fotoalbum_large

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-08 20:52

BKK

Ik zit met een probleem. Wil meerdere chills aanschaffen alleen de chill op de verdiepingen kunnen niet op een geaard stopcontact aangesloten worden en deze heb ik niet zomaar gemaakt (jaren 30 woning). Heeft iemand hier een oplossing voor? Of houdt het dan op vwb chills?

[ Voor 6% gewijzigd door BKK op 27-07-2026 23:44 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
BKK schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:43:
Ik zit met een probleem. Wil meerdere chills aanschaffen alleen de chill op de verdiepingen kunnen niet op een geaard stopcontact aangesloten worden en deze heb ik niet zomaar gemaakt (jaren 30 woning). Heeft iemand hier een oplossing voor? Of houdt het dan op vwb chills?
jup, dan heb je wel een uitdaging, jaren 30 woning, dus zeer waarschijnlijk ook geen central dozen systeem. Weet je toevallig uit welk materiaal je buizen zijn gemaakt?
bij een jaren 30 huis die nog niet zijn aangepast loop je namelijk wel het risico op zowel metalen elektra leidingen en katoenen bedrading, vooral dat laatse is eigenlijk wel een veiligheidsrisico zeker met de katoenen isolatie die mogelijk aan het vergaan is, dus kans op kortsluiting en brand. Dat is dus wel een punt voor controle.
hoe zit je groepenkast er uit, nog oud of wel al aangepast in de loop van de jaren. stuur anders even een dm, om hier niet te veel off-topic te worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 28-07-2026 00:13 ]

• FCTW
Ik heb nieuwe draden laten trekken met aarde. Is ook veiliger. 1 dagje werk voor de electricien.

• Jan-tweak
  • Nu online
FCTW schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 00:10:
[...]

Ik heb nieuwe draden laten trekken met aarde. Is ook veiliger. 1 dagje werk voor de electricien.
klopt, alleen als men nog metalen buizen heeft is dat toch wel wat meer werk dan alleen wat nieuwe leidingen trekken, in de jaren 30 kenden ze ook nog geen centraal dozen systeem.

• bite
  • Niet online
Voor installatie werd meen ik aangegeven dat een verlengsnoer ok is, dus voor het geval ze er strikt mee zouden zijn had ik dat voorbereid. De Chill zelf heeft een plastic buitenkant dus blijft over de leidingen die vaak geaard zullen zijn via de cv mits die volledig metaal zijn en de cv met goede aarding is aangesloten en dat is niet overal zo. Een oude woning had ik cv laten aanleggen en werden voornamelijk kunststof leidingen toegepast; die kunnen niet of slecht zichtbaar zijn omdat de aansluitingen daarop wel metaal zijn. Ik denk dat er daarom die aarding vereiste is. Het risico is immers dat er bij een defect er spanning via de leidingen/water op de radiator komt te staan die niet geaard is. Als je een aardlekschakelaar hebt zal die afschakelen maar waarschijnlijk alsnog wat pijnlijk en potentieel gevaarlijk. (soms werkt een aardlekschakelaar niet naar behoren door dc lekstromen van led, elektrische auto of andere apparatuur dus in hoeverre je daarop wilt vertrouwen is afhankelijk van het type YouTube: Demonstrating the impact of DC leakage in Type AC RCDs)

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 28-07-2026 01:26 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

bite schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 01:13:
[...]

Voor installatie werd meen ik aangegeven dat een verlengsnoer ok is, dus voor het geval ze er strikt mee zouden zijn had ik dat voorbereid. De Chill zelf heeft een plastic buitenkant dus blijft over de leidingen die vaak geaard zullen zijn via de cv mits die volledig metaal zijn en de cv met goede aarding is aangesloten en dat is niet overal zo. Een oude woning had ik cv laten aanleggen en werden voornamelijk kunststof leidingen toegepast; die kunnen niet of slecht zichtbaar zijn omdat de aansluitingen daarop wel metaal zijn. Ik denk dat er daarom die aarding vereiste is. Het risico is immers dat er bij een defect er spanning via de leidingen/water op de radiator komt te staan die niet geaard is. Als je een aardlekschakelaar hebt zal die afschakelen maar waarschijnlijk alsnog wat pijnlijk en potentieel gevaarlijk. (soms werkt een aardlekschakelaar niet naar behoren door dc lekstromen van led, elektrische auto of andere apparatuur dus in hoeverre je daarop wilt vertrouwen is afhankelijk van het type YouTube: Demonstrating the impact of DC leakage in Type AC RCDs)
De chill heeft toch kunststof leidingen? Dan is de enige aarde via de WCD.

Ik ben wel benieuwd hoe streng ze gaan zijn. Vandaag wordt hier all-e geinstalleerd + chills.
Maar heb niet overal aarde en is ook niet bekeken met het montage plan.

• Kaaspeer90
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 07:41:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe streng ze gaan zijn. Vandaag wordt hier all-e geinstalleerd + chills.
Een Quatt medewerker gaf hier eerder een opmerking over. Je moet zelf voor een verlengsnoer zorgen zodat zij het conform geldende wetgeving op kunnen leveren. Wat je dan doet moet je zelf weten.

Ongetwijfeld dat het gevaar hiervan meevalt, maar mocht je een keer stront aan de knikker hebben en je verzekering merkt dat die chills op niet geaarde stopcontacten zijn aangesloten dan kan je fluiten naar je dekking.

[ Voor 37% gewijzigd door Kaaspeer90 op 28-07-2026 10:26 ]

• paQ
Kaaspeer90 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:21:
[...]

Een Quatt medewerker gaf hier eerder een opmerking over. Je moet zelf voor een verlengsnoer zorgen zodat zij het conform geldende wetgeving op kunnen leveren. Wat je dan doet moet je zelf weten.

Ongetwijfeld dat het gevaar hiervan meevalt, maar mocht je een keer stront aan de knikker hebben en je verzekering merkt dat die chills op niet geaarde stopcontacten zijn aangesloten dan kan je fluiten naar je dekking.
Lekker makkelijk... Kom je aan met een 'geaard' verlengsnoer die je ergens anders in een ongeaard stopcontact hebt gestoken.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, maar voor alles wat er na de meter gebeurt ben jij als eigenaar verantwoordelijk.

Een leverancier heeft de verantwoordelijkheid om jou er op te wijzen, dat je de shit voor de installatie voor elkaar hebt. Dat doet Quatt. Ze geven duidelijk aan, dat de Chill op een geaard stopcontact aangesloten moet worden.

Of jouw stopcontact werkelijk geaard is, of dat je zegt dat jouw installateur over een week komt, of dat jouw groepenkast nodig aan vernieuwing toe is, of dat je zegt dat je het prima vind dat er een verlengsnoer door de kamer ligt, is niet hun verantwoordelijkheid.

De verantwoordelijkheid bij Quatt willen leggen past in het straatje van zelf nergens verantwoordelijk voor willen zijn en het altijd bij een ander willen leggen.

En ja, menig consument is naïef, onwetend, maar dat verandert niets aan het feit dat je als eigenaar aansprakelijk bent.

• DeDikkevanDale
bite schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:01:
Maar een deel heeft de grootste luchtstroming inderdaad maar er is maar een klein stuk dat niet koud is. (luchtfilter zat net niet helemaal goed bij eerste foto)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank! Dan weet ik ook weer dat dat normaal is. Handig dingetje!

• bite
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 07:41:
[...]

Mijn erg goedkope multimeter meet wel continuïteit met losgekoppelde leiding tussen Chill aansluiting en de koppeling (ook aangesloten bij kale leiding maar geverfde radiator bijvoorbeeld niet). Maargoed kunnen vast nog redenen zijn waardoor er wel of niet een stroom zou kunnen ontstaan. Het punt is denk ik dat alles met metaal aan de buitenkant waar dus in een uitzonderlijke situatie spanning op kan komen te staan met randaarde moet worden aangesloten.

• Okidoki4u
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:53
Als ik een Chill overneem van een kennis die ook een Quatt heeft.

Kan ik deze zelf installeren en toevoegen in de app ?

Of is een installateur een vereiste ?

Wat is er nodig om het werkend te krijgen ? Buiten het leidingwerk.

Ik heb nu nog geen Chill.

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-08 15:07
Vandaag 2 chills geplaatst.

Wat me opvalt dat de chills de lucht niet vermengen. Tot op ca 1 meter hoog is de lucht koud, van 1 tm 2.5m is de lucht erg warm (30 graden). Iemand anders ook dit probleem. Er zijn ook geen lamellen om de lucht te richten, of bewegende delen. Nu koelen de chills mijn zolderkamers niet afdoende.

- Maar je maakt wel wat mee! -

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Deviator79 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:39:

Wat me opvalt dat de chills de lucht niet vermengen. Tot op ca 1 meter hoog is de lucht koud, van 1 tm 2.5m is de lucht erg warm (30 graden). Iemand anders ook dit probleem. Er zijn ook geen lamellen om de lucht te richten, of bewegende delen. Nu koelen de chills mijn zolderkamers niet afdoende.
Ik heb sinds gisteren de chills, deze ervaring heb ik ook.
Ze hadden inderdaad iets moeten maken dat de luchtstroom meer naar boven gericht kan worden.

Je moet dus een extra fan plaatsen om de lucht te mengen.

Typisch eerste generatie product.

• Deviator79
Psycho_Mantis schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:12:
[...]

Ik heb sinds gisteren de chills, deze ervaring heb ik ook.
Ze hadden inderdaad iets moeten maken dat de luchtstroom meer naar boven gericht kan worden.

Je moet dus een extra fan plaatsen om de lucht te mengen.

Typisch eerste generatie product.
Ik heb het gemeld bij support. Ik verwacht wel een oplossing van Quatt want nu functioneerd het niet zoals beloofd.

[ Voor 12% gewijzigd door Deviator79 op 29-07-2026 19:41 ]

• bite
  • Niet online
YouTube: Ceiling fans: the simple idea we keep screwing up

Ik dacht misschien wat printen zodat die wat omhoog blaast, meer uit nieuwsgierigheid of het verschil zou maken, maar prima comfort verder. Het werkt beter en een stuk zuiniger dan m’n mobiele airco die zowat een hele dag 800w verstookt en nog nauwelijks koelt (blaast immers lucht naar buiten en dat komt er net zo hard weer in). De eventuele warmte boven 1m75 heb ik geen last van ;) Tenzij je de lucht flink laat circuleren krijgt je toch gelaagdheid. Als je met een hangende airco gaat verwarmen moet die de lucht naar beneden blazen en zal je mogelijk alsnog koude voeten hebben want die warmte stijgt onmiddellijk weer op en met koelen net andersom. In de winter ook altijd zo vervelend dat de warmte opstijgt naar het koude en slecht geïsoleerd dak en vervolgens afgekoeld weer naar beneden komt..

[ Voor 11% gewijzigd door bite op 29-07-2026 20:35 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Als je snel wil, een oscillerende fan gebruiken.

Maar het belangrijkste is tijd. Niet denken in uren, maar in dagen. Het koelen van de massa is veel effectiever dan alleen de lucht. Maar dat neemt tijd.

• paQ
Deviator79 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:14:
[...]

Ik heb het gemeld bij support. Ik verwacht wel een oplossing van Quatt want nu functioneerd het niet zoals beloofd.
Daar heb je het herroepingsrecht voor bij koop op afstand.
Er is verder geen oplossing. Een geperforeerde behuizing houdt nu eenmaal luchtstroom tegen. Zie de Samsung Windfree.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Deviator79 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:14:
[...]

Ik ben benieuwd wat je hiermee denkt te bereiken. Dit is het product zoals hij is.

• Jan-tweak
  • Nu online
Deviator79 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:39:

Wat dacht je van bv plafond-ventilator in de verwarmingsstand ( drukt “warme” lucht naar beneden en dus vermenging met de koude lucht.
Dat is ook direct een nadeel wat ook puur van de locatie van het toestel komt, niets voor niets worden de meeste binnen-units van airco’s hoog boven tegen het plafond geplaatst cq in het plafond.
Daarom werkt de koeling van vloerverwarming ook maar matig, daar is het effect nog veel sterker, dat versterkt de lagen alleen maar meer, door de reeds aanwezige koudere lucht alleen nog meer af te koelen. Waar het wel werkt is op locaties met veel beweging, dat zorgt voor een betere vermenging van de aanwezige temperatuurlagen.
Daarom werkt bv een klimaatplafond bij koeling ook een stuk beter, veroorzaakt een “regen” van koude wat langzaam daalt.
Dus als je zelf voor meer luchtbeweging in de ruimte zorgt los je dat probleem van zelf op.

• Kaaspeer90
  • Nu online
Mickel moen schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:18:
Als je snel wil, een oscillerende fan gebruiken.

Maar het belangrijkste is tijd. Niet denken in uren, maar in dagen. Het koelen van de massa is veel effectiever dan alleen de lucht. Maar dat neemt tijd.
Om dit te benadrukken. Ik had het afgelopen nacht zowaar koud in mijn slaapkamer. Overigens helpt het in mijn beleving prima om de chill even een paar uur op vol vermogen te laten brommen en dan gewoon laag te houden.

In ander nieuws, ik ben zo'n eigenwijs typ die dat slangetje van die lekbak weer op mijn chill heeft gemonteerd omdat ik dat gedrup echt heel hinderlijk vond. Eergisteren vond ik ineens een plas water rond mijn chill. Bleek het water niet goed de lekbak in te gaan. Ik ben er alleen nog neit van overtuigd dat dit door het slangetje komt of dat de lekbak er gewoon niet goed in zat. Heb niet het idee dat er in de chill een sensor zit die checkt of de lekbak goed zit.

[ Voor 30% gewijzigd door Kaaspeer90 op 30-07-2026 09:04 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Kaaspeer90 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Om dit te benadrukken. Ik had het afgelopen nacht zowaar koud in mijn slaapkamer. Overigens helpt het in mijn beleving prima om de chill even een paar uur op vol vermogen te laten brommen en dan gewoon laag te houden.

In ander nieuws, ik ben zo'n eigenwijs typ die dat slangetje van die lekbak weer op mijn chill heeft gemonteerd omdat ik dat gedrup echt heel hinderlijk vond. Eergisteren vond ik ineens een plas water rond mijn chill. Bleek het water niet goed de lekbak in te gaan. Ik ben er alleen nog neit van overtuigd dat dit door het slangetje komt of dat de lekbak er gewoon niet goed in zat. Heb niet het idee dat er in de chill een sensor zit die checkt of de lekbak goed zit.
Ik werd er ook al heel snel gestoord van en heb ook de slangetjes teruggeplaatst. Maar wel gaatjes in erin gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4sdJhecnisY5cXlXDIAWE4bV3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dos9Iney8oyzOAMl6gt7xthu.jpg?f=fotoalbum_large

Als je het slangetje niet aanpast dan krijg je inderdaad een plas water. Het gat in de deksel is te klein waardoor lucht niet kan ontsnappen uit het slangetje.

• Kaaspeer90
  • Nu online
Goeie. Ga ik dat ook ff proberen.

• Pimba01
Installateur deed hier bij mij niet zo moeilijk over. Ik had wel verlengsnoeren klaarliggen maar die heeft hij niet gebruikt. Ik moet wel zeggen dat mijn stopcontacten vrij nieuw zijn waardoor deze wel randaarde hebben, maar verder niet op de aarde zijn aangesloten.

• onlinaius
Pimba01 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:42:
Ik moet wel zeggen dat mijn stopcontacten vrij nieuw zijn waardoor deze wel randaarde hebben, maar verder niet op de aarde zijn aangesloten.
Dat is mogelijk waar de vergissing is begaan? De installateur heeft mogelijk (tikje gemakzuchtig) gedacht dat stopcontacten met randaarde ook daadwerkelijk een aardedraad hebben?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Pimba01
onlinaius schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Dat is mogelijk waar de vergissing is begaan? De installateur heeft mogelijk (tikje gemakzuchtig) gedacht dat stopcontacten met randaarde ook daadwerkelijk een aardedraad hebben?
Nee, de installateur had hier wel naar gevraagd en ik heb gewoon eerlijk aangegeven dat dit niet zo was, maar dat ik wel verlengsnoeren kan gebruiken naar geaarde stopcontacten. De installateur gaf toen aan dat hij bij de meeste oude huizen geen mogelijkheid had om chills geaard aan te sluiten dus dat het vaak gewoon wordt aangesloten op niet geaarde stopcontacten. Het advies is natuurlijk om het wel op een geaard stopcontact aan te sluiten, maar in de praktijk lukt dat simpelweg gewoon vaak niet.

• Kaaspeer90
  • Nu online
Pimba01 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:03:
[...]

Nee, de installateur had hier wel naar gevraagd en ik heb gewoon eerlijk aangegeven dat dit niet zo was, maar dat ik wel verlengsnoeren kan gebruiken naar geaarde stopcontacten. De installateur gaf toen aan dat hij bij de meeste oude huizen geen mogelijkheid had om chills geaard aan te sluiten dus dat het vaak gewoon wordt aangesloten op niet geaarde stopcontacten. Het advies is natuurlijk om het wel op een geaard stopcontact aan te sluiten, maar in de praktijk lukt dat simpelweg gewoon vaak niet.
... Das onhandig van ze. Stel er is gedonder met de installatie en je stelt quatt aansprakelijk voor je schade dan kan dit de dekking van hun beroepsaansprakelijkheidsverzekering kosten.

• Deviator79
Zijn er al mensen die werken met meer dan 2 a 3 Chills? Ik heb er nu 2 op zolder laten plaatsen, maar ik wil nog 3 slaapkamers en mijn woonkamer ook koelen. Bij voorkeur zonder split units te laten plaatsen. Wat gaat het effect zijn als ik nog 4 chills extra toevoeg?
(overigens werkt het bijplaatsen van een tafelventilator in de ruimte goed voor de circulatie. Wel best vervelend dat je met 1600 euro per unit er nog een fan van 25 euro naast nodig hebt.)

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:16
Deviator79 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:53:
Zijn er al mensen die werken met meer dan 2 a 3 Chills? Ik heb er nu 2 op zolder laten plaatsen, maar ik wil nog 3 slaapkamers en mijn woonkamer ook koelen. Bij voorkeur zonder split units te laten plaatsen. Wat gaat het effect zijn als ik nog 4 chills extra toevoeg?
(overigens werkt het bijplaatsen van een tafelventilator in de ruimte goed voor de circulatie. Wel best vervelend dat je met 1600 euro per unit er nog een fan van 25 euro naast nodig hebt.)
Vraag is of je echt een chill per kamer wilt/nodig hebt.

uiteindelijk is het vermogen van je buitenunit maar 5k (afhankelijk van de versie). Ik meen dat de chill 2k kan koelen. Dus meer dan 3 per buitenunit gaat alleen maar opleveren dat ze minder hard werken.

• Kaaspeer90
  • Nu online
Batavia schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:58:
[...]

Vraag is of je echt een chill per kamer wilt/nodig hebt.

uiteindelijk is het vermogen van je buitenunit maar 5k (afhankelijk van de versie). Ik meen dat de chill 2k kan koelen. Dus meer dan 3 per buitenunit gaat alleen maar opleveren dat ze minder hard werken.
Softwarematig is het nu gelimiteerd op 3 chills, ongeacht of je een duo hebt.

Zal er op neerkomen dat je CiC ze dan slim gaat sturen welke de verkoeling het meeste nodig heeft als ze allemaal aanstaan. Dus tenzij je het nodig hebt dat alle 5 - 6 (?) chills tegelijk staan te koelen zal deze gaan schakelen tussen de chills.

[ Voor 9% gewijzigd door Kaaspeer90 op 30-07-2026 14:02 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Kaaspeer90 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:28:
[...]

... Das onhandig van ze. Stel er is gedonder met de installatie en je stelt quatt aansprakelijk voor je schade dan kan dit de dekking van hun beroepsaansprakelijkheidsverzekering kosten.
Ik denk het niet.

Als je als klant de shit niet voor elkaar hebt, is dat jouw risico. Immers toen je bestelde wist je dat Quatt dat als voorwaarde stelt. Vervolgens vertel je de monteur dat je de shit niet voor elkaar hebt, maar dat hij kan installeren, immers je bent je er terdege van bewust. Vervolgens zegt de monteur, dat hij dat meer tegenkomt dat mensen de shit niet voor elkaar hebben. Al die mensen hebben bewust besteld terwijl ze de shit niet voor elkaar hebben. Ze hebben allemaal de Chill en de monteur laten komen. Dat is een constatering, geen excuus.

Het zal allemaal wel meevallen, maar dan kom je in de forum-ongeluk-kans berekening. En wie is daar verantwoordelijk voor? De klant want hij is eigenaar van de shit.

Het zou wat anders zijn, als Quatt deze voorwaarde vooraf niet zou communiceren. Maar dat is niet zo.

Hier kan zeer lang overheen gepiest worden. Het enige voordeel daarvan is dat de onwetenden, naïevelingen of de zich koning voelende klanten, zich bewust worden van hun eigenaarschap.

Wil je die verantwoordelijkheid niet, niet bestellen of meteen afkoppelen dat ding.

[ Voor 12% gewijzigd door Mickel moen op 30-07-2026 15:08 ]

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:59:
[...]

Ik denk het niet.

Als je als klant de shit niet voor elkaar hebt, is dat jouw risico. Immers toen je bestelde wist je dat Quatt dat als voorwaarde stelt. Vervolgens vertel je de monteur dat je de shit niet voor elkaar hebt, maar dat hij kan installeren, immers je bent je er terdege van bewust. Vervolgens zegt de monteur, dat hij dat meer tegenkomt dat mensen de shit niet voor elkaar hebben. Al die mensen hebben bewust besteld terwijl ze de shit niet voor elkaar hebben. Ze hebben allemaal de Chill en de monteur laten komen. Dat is een constatering, geen excuus.

Het zal allemaal wel meevallen, maar dan kom je in de forum-ongeluk-kans berekening. En wie is daar verantwoordelijk voor? De klant want hij is eigenaar van de shit.

Het zou wat anders zijn, als Quatt deze voorwaarde vooraf niet zou communiceren. Maar dat is niet zo.

Hier kan zeer lang overheen gepiest worden. Het enige voordeel daarvan is dat de onwetenden, naïevelingen of de zich koning voelende klanten, zich bewust worden van hun eigenaarschap.

Wil je die verantwoordelijkheid niet, niet bestellen of meteen afkoppelen dat ding.
Volgens mij ligt de waarheid ergens in het midden.

Dat Quatt vooraf aangeeft dat de Chill op een geaard stopcontact moet worden aangesloten, betekent dat de klant daar rekening mee moet houden. Als je weet dat je daar niet aan voldoet en toch bestelt, draag je daar zeker verantwoordelijkheid voor.

Maar als de monteur vervolgens weet dat er geen geaarde aansluiting is en tóch besluit de installatie uit te voeren, dan heeft hij als professional ook een eigen verantwoordelijkheid. Het is niet zo dat alle aansprakelijkheid daarmee automatisch naar de klant verschuift. Als hij een situatie aantreft die volgens de voorschriften onveilig of niet conform de installatie-eisen is, kan van hem worden verwacht dat hij de installatie weigert of eerst laat aanpassen.

En over een niet geaard stopcontact heen piesen is sowieso niet verstandig

[ Voor 6% gewijzigd door okijokii op 30-07-2026 20:07 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• paQ
Pimba01 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Ik moet wel zeggen dat mijn stopcontacten vrij nieuw zijn waardoor deze wel randaarde hebben, maar verder niet op de aarde zijn aangesloten.
Naja, dat mag dan ook eigenlijk niet, en is geheel je eigen verantwoordelijkheid.

verder eens met @okijokii

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:02:
[...]

Volgens mij ligt de waarheid ergens in het midden.

Dat Quatt vooraf aangeeft dat de Chill op een geaard stopcontact moet worden aangesloten, betekent dat de klant daar rekening mee moet houden. Als je weet dat je daar niet aan voldoet en toch bestelt, draag je daar zeker verantwoordelijkheid voor.

Maar als de monteur vervolgens weet dat er geen geaarde aansluiting is en tóch besluit de installatie uit te voeren, dan heeft hij als professional ook een eigen verantwoordelijkheid. Het is niet zo dat alle aansprakelijkheid daarmee automatisch naar de klant verschuift. Als hij een situatie aantreft die volgens de voorschriften onveilig of niet conform de installatie-eisen is, kan van hem worden verwacht dat hij de installatie weigert of eerst laat aanpassen.

En over een niet geaard stopcontact heen piesen is sowieso niet verstandig
Dan zijn we het dus niet eens.

Want, met jouw redenatie, moet die monteur uit Roemenië of Rotterdam eerst jou installatie nalopen op een goede werking.

Zo niet, de installatie afbreken en weer vertrekken. Ook al heb je een verlengsnoer naar een geaard stopcontact door het huis liggen, ook al is het een geaard stopcontact maar niet verbonden met de aarde, ook al beloof je met jouw blauwste ogen, dat je volgende week de aarde in orde brengt.

Mogen die bezorgers van CoolBlue ook wel weer naar school en zullen er ongetwijfeld installatiekosten bijkomen. Immers die jongens bezorgen en zetten aan de lopende band apparaten, steken een stekker in het stopcontact en vertrekken weer, ook al staat er in de handleiding van de fabrikant dat het apparaat op een geaard stopcontact aangesloten moet worden.

• okijokii
  • Niet online
Mickel moen schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:31:
[...]

Dan zijn we het dus niet eens.

Want, met jouw redenatie, moet die monteur uit Roemenië of Rotterdam eerst jou installatie nalopen op een goede werking.

Zo niet, de installatie afbreken en weer vertrekken. Ook al heb je een verlengsnoer naar een geaard stopcontact door het huis liggen, ook al is het een geaard stopcontact maar niet verbonden met de aarde, ook al beloof je met jouw blauwste ogen, dat je volgende week de aarde in orde brengt.

Mogen die bezorgers van CoolBlue ook wel weer naar school en zullen er ongetwijfeld installatiekosten bijkomen. Immers die jongens bezorgen en zetten aan de lopende band apparaten, steken een stekker in het stopcontact en vertrekken weer, ook al staat er in de handleiding van de fabrikant dat het apparaat op een geaard stopcontact aangesloten moet worden.
Je hoeft het ook niet met mij eens te zijn 😉

• onlinaius
Maar dat zei @okijokii naar mijn idee toch ook niet?

Want de monteur bij @Pimba01 heeft wel degelijk gevraagd of het stopcontact geaard was uitgevoerd.

Er was dus geen sprake van 'moeten nalopen', Pimba heeft het eerlijk aangegeven, en de monteur heeft alsnog geinstalleerd.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat qua aansprakelijkheid dat wel degelijk kan betekenen dat de aansprakelijkheid terug bij Quatt ligt. Waar de monteur vandaan komt maakt niet uit, ze werken in opdracht van Quatt.
Dat is waarschijnlijk hetzelfde verhaal. Als het stopcontact een randaarde heeft, maar die is niet aangesloten (= niet conform) hoeft de monteur niet het hele systeem na te lopen om te kijken of de aardedraad netjes is verbonden. Maar als jij zelf aangeeft dat de aardedraad niet is verbonden of ze sluiten aan op een ongeaard stopcontact zou de aansprakelijkheid daarmee inderdaad wel eens terug naar de monteur (die immers de professional dient te zijn) kunnen schuiven.

In de praktijk zal dat natuurlijk ook snel een 'he said, she said' situatie worden. Zolang de monteur niet toegeeft dat je hebt aangegeven dat de aardedraad niet verbonden is, is het enige wat je hard kunt bewijzen dat er een verkeerd stopcontact is gebruikt, met een randaarde die er niet had mogen zitten.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Op de keeper beschouwd heb je denk ik wel gelijk.

Maar nu terug naar de situatie. Je hebt de shit niet voorelkaar. Er zit wel een geaard stopcontact, maar de aarde is niet aangesloten. Je zegt tegen de monteur. De aarde is niet aangesloten. Kortom, je maakt de monteur aansprakelijk. Sec zou de monteur nu moeten zeggen. Stik er maar in, ik pak mijn boeltje weer bijelkaar. Zorg er eerst maar voor, dat het in orde is. Kost u wel €500 extra.

Je zet de monteur voor het blok. De monteur wil het echter goed oplossen. Dus zegt hij; rol maar een geaard verlengsnoer uit, is het ook opgelost.

Hé, dat is al eens eerder voorbijgekomen. Oh, dat was te makkelijk. Tenenkrommend dit.

Kijk, was je met een lokale installateur in zee gegaan, had die eerst gezegd: laten we dat stopcontact eerst maar aanleggen. Is wel meerwerk. Kijk, dat kunnen we wel doen, maar uw groepenkast is met al deze uitbreidingen ook aan vervanging toe.

Al met al krijg je dan een installatie die goed voorelkaar is.

Maar jij hebt gekozen voor een apparaten leverancier die alleen het meest noodzakelijke doet. Waarom, omdat die lekker goedkoop is. Maar we verwachten wel dezelfde service en aansprakelijkheid. Ook al hebben we de shit niet voorelkaar, terwijl we dat konden weten en nog bevestigen als we er bij staan.

Wel in mijn ogen is het dan jouw verantwoordelijkheid.

• onlinaius
Mickel moen schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:35:
Op de keeper beschouwd heb je denk ik wel gelijk.

Maar nu terug naar de situatie. Je hebt de shit niet voorelkaar. Er zit wel een geaard stopcontact, maar de aarde is niet aangesloten. Je zegt tegen de monteur. De aarde is niet aangesloten. Kortom, je maakt de monteur aansprakelijk. Sec zou de monteur nu moeten zeggen. Stik er maar in, ik pak mijn boeltje weer bijelkaar. Zorg er eerst maar voor, dat het in orde is. Kost u wel €500 extra.

Je zet de monteur voor het blok. De monteur wil het echter goed oplossen. Dus zegt hij; rol maar een geaard verlengsnoer uit, is het ook opgelost.

Hé, dat is al eens eerder voorbijgekomen. Oh, dat was te makkelijk. Tenenkrommend dit.

Kijk, was je met een lokale installateur in zee gegaan, had die eerst gezegd: laten we dat stopcontact eerst maar aanleggen. Is wel meerwerk. Kijk, dat kunnen we wel doen, maar uw groepenkast is met al deze uitbreidingen ook aan vervanging toe.

Al met al krijg je dan een installatie die goed voorelkaar is.

Maar jij hebt gekozen voor een apparaten leverancier die alleen het meest noodzakelijke doet. Waarom, omdat die lekker goedkoop is. Maar we verwachten wel dezelfde service en aansprakelijkheid. Ook al hebben we de shit niet voorelkaar, terwijl we dat konden weten en nog bevestigen als we er bij staan.

Wel in mijn ogen is het dan jouw verantwoordelijkheid.
Ik ben zelf ook geen fan van verkeerde stopcontacten, omdat de kans op verwarring (al dan niet na verkoop) een stuk groter is.

Ik zie echter nog wel een weg tussen helemaal niet installeren, en gewoon wel installeren.

"Ik heb de chill geinstalleerd en kort getest. Deze werkt netjes. De chill moet echter wel op een geaard stopcontact worden aangesloten. Ik kan de chill daarom alleen bij u in bedrijf stellen na het ondertekenen van dit formuliertje, waarvan ik een kopie bij u achterlaat. Hierin vindt u de mogelijke risico's van het ongeaard gebruiken van de chill, en ons dringende advies dit te laten oplossen. Kiest u hier niet voor dan zijn de eventuele gevolgen die hieruit ontstaan voor u."

Ik heb zo'n vermoeden dat Quatt hier echter niet aan meewerkt.

Aansluiten op een ongeaard stopcontact met randaarde is niet top, maar als monteur hier lakoniek mee omgaan 'ach ja, we sluiten zo vaak op ongeaarde stopcontacten aan', lijkt me ook niet netjes. Beide naar mijn idee niet helemaal de bedoeling.

Ik zou persoonlijk als monteur dan ook voor de weg in het midden kiezen.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

De monteur bij mij gaf er helemaal niets om niet-geaarde stopcontacten. Heb ook nergens een waarschuwing gehad van quatt.
In mijn geval was de chill ook maar een beetje een bijzaak in de gehele all-e installatie.
Als dit niet zo discussie was hier had ik het niet eens geweten.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

onlinaius schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:14:
[...]

Ik ben zelf ook geen fan van verkeerde stopcontacten, omdat de kans op verwarring (al dan niet na verkoop) een stuk groter is.

Ik zie echter nog wel een weg tussen helemaal niet installeren, en gewoon wel installeren.

"Ik heb de chill geinstalleerd en kort getest. Deze werkt netjes. De chill moet echter wel op een geaard stopcontact worden aangesloten. Ik kan de chill daarom alleen bij u in bedrijf stellen na het ondertekenen van dit formuliertje, waarvan ik een kopie bij u achterlaat. Hierin vindt u de mogelijke risico's van het ongeaard gebruiken van de chill, en ons dringende advies dit te laten oplossen. Kiest u hier niet voor dan zijn de eventuele gevolgen die hieruit ontstaan voor u."

Ik heb zo'n vermoeden dat Quatt hier echter niet aan meewerkt.

Aansluiten op een ongeaard stopcontact met randaarde is niet top, maar als monteur hier lakoniek mee omgaan 'ach ja, we sluiten zo vaak op ongeaarde stopcontacten aan', lijkt me ook niet netjes. Beide naar mijn idee niet helemaal de bedoeling.

Ik zou persoonlijk als monteur dan ook voor de weg in het midden kiezen.
Waarom zo ingewikkeld. Naar mijn idee is Quatt in de voorwaarden duidelijk. Een geaard stopcontact. Dat mag ook gerealiseerd zijn met een geaard verlengsnoer. Of dat verlengsnoer aangesloten is op een geaard stopcontact in dezelfde ruimte of twee verdiepingen lager maakt technisch niet uit.

Waar ik het wel mee eens kan zijn, is dat de monteurs hier consequent op dienen te handelen. Bij aanvang van de klus dit controleren, zelfs of de aarde ook daadwerkelijk werkt. Testje van een paar seconden. De klant duidelijk maken, dat de installatie niet afgerond kan worden, als aan de voorwaarden niet voldaan is. Ik denk dat de betreffende klant dan zeer snel een verlengsnoer uit de schuur vist, of naar de buurman of de bouwmarkt rent.

Ik blijf het tenenkrommend vinden, dat in vele bochten wringende gedoe om Quatt maar verantwoordelijk te laten zijn voor de bagger van de klant.

En dan moet de desbetreffende monteur het maar oplossen.

Op zich zijn dit soort discussies natuurlijk wel zeer waardevol. Voor de potentiële klanten en voor diegenen onder ons, die de shit nog steeds niet voor elkaar hebben.

Wetende dat Quatt meeleest. Wellicht gaan ze hun monteurs nog eens extra instrueren op het consequent installeren volgens de voorwaarden. Zo niet er meerwerk van maken.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:14:
De monteur bij mij gaf er helemaal niets om niet-geaarde stopcontacten. Heb ook nergens een waarschuwing gehad van quatt.
In mijn geval was de chill ook maar een beetje een bijzaak in de gehele all-e installatie.
Precies. Daar zit de kern van deze discussie. Na het zoveelste geval, zullen de monteurs ook denken: boeie, zoek het maar uit, jouw probleem.

Zoals ik hierboven al aangegeven heb, sommige monteurs handelen niet concequent. Die verantwoordelijkheid ligt bij Quatt. Terwijl het zo simpel is. Verlengsnoer en de installatie kan correct opgeleverd worden.

En omdat de brij niet zo heet gegeten wordt gaan sommige monteurs mee in de bagger van de klant en maken er geen probleem van, zolang ze maar prik hebben. Na de installatie is het aan de klant.

En dat is dus mijn punt. Als eigenaar ben je verantwoordelijk. Het is jouw huis, jouw installatie. Wees je daar bewust van. Je had het overigens kunnen weten. Staat naar ik meen ook in de orderbevestiging.

Als jij het zo ok vind, jouw feestje.

Maar dat kinderachtige gedoe van de verantwoordelijkheid maar willen afschuiven naar Jan en Alleman. Tenenkrommend.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 31-07-2026 08:02 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hoe zit het eigenlijk met het schoonmaken van de chill?
Een airco binnenunit moet je normaal ook reinigen. Maar dan zouden de kappen eraf moeten?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:41:
Hoe zit het eigenlijk met het schoonmaken van de chill?
Een airco binnenunit moet je normaal ook reinigen. Maar dan zouden de kappen eraf moeten?
Er zit toch een stoffilter in. Voor de aangezogen lucht. Die kun je reinigen. Meer hoeft niet naar mijn idee. Ik heb ook een ontvochtiger. In principe net zo’n ding. Kun je ook niet open maken. Alleen stoffilter zo nu en dan reinigen.

• WAF1
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:14:
Heb je dan niet gelezen wat de voorwaarden waren voor de Chill?

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:54
Jay1972 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:08:
Blijft toch mooi die communicatie van Quatt. Als je een email stuurt met een vraag krijg je geen antwoord maar 3 dagen na de installatie wel een reminder dat je nog 4 dagen hebt om het resterende bedrag te betalen. Misschien nog 5 dagen wachten...
Herkenbaar. Bij mij werkte de betaallink niet eens. Nu is de installatie geweest. Krijg ik weer zo'n mail met een betaallink die wel werkt, maar nu klopt het bedrag niet. 8)7

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Pimba01
Hoe is jullie ervaring met het legen van de condensbak? Ik merk tijdens het legen dat er best veel water langs andere plekken stroomt dan alleen de opening, of dat ik juist veel mors als ik het op een andere manier probeer vast te houden. Wellicht dat ik iets fout doe, maar een half rond bak is qua vorm verre van makkelijk. Ik heb geprobeerd de deksel er af te halen of juist er op te laten maar heb er nog niet echt een handigheid in gevonden.

Alleen als de bak nog deels leeg is lukt het legen zonder te morsen, omdat ik deze dan verder kan kantelen zonder dat het water langs de randen van de deksel stroomt of dat het water al door de opening komt wanneer ik de bak kantel, waardoor het water langs de zijkant bak naast de gootsteen loopt.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Pimba01

Het is wat een handigheid, maar wat morsen vind ik geen probleem.

Nu leeg ik hem altijd in een douchebak en ja dan heb je de ruimte. Als ik hem eruit haal leg ik een handdoek in de Chill. Die druppelt altijd wat na. Als ik de tank terugplaats droog ik hem eerst wat af met dezelfde handdoek. Bij de volgende leging is die handdoek al weer droog.

Ik denk dat je je eigen manier moet vinden.

• Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10:26
Pimba01 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:08:
Hoe is jullie ervaring met het legen van de condensbak? Ik merk tijdens het legen dat er best veel water langs andere plekken stroomt dan alleen de opening, of dat ik juist veel mors als ik het op een andere manier probeer vast te houden.

Ik dacht dat het aan mij lag. Ik heb 3 Chill's op 3 verschillende verdiepingen en elke keer met die bakken naar beneden lopen en weer terug vond ik niets. Nu loop ik met een emmer de trappen op en af, veel makkelijker maar altijd waterplassen naast de emmer.

Ik heb nu stukjes Ductape op de gaatjes aan de bovenkant geplakt en het probleem is over. (voor nu)

• okijokii
  • Niet online
Als ik dat allemaal zo lees over dat legen en dat meerdere keren per dag, ik weet het niet hoor. Ik zie de bezitters van de Chills bijna voor me hoe dat allemaal gaat. Overschenken, handdoeken erbij... Mickel Moen zou het woord tenenkrommend gebruiken, maar dat zal ik niet doen.

• onlinaius
okijokii schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:09:
Als ik dat allemaal zo lees over dat legen en dat meerdere keren per dag, ik weet het niet hoor. Ik zie de bezitters van de Chills bijna voor me hoe dat allemaal gaat. Overschenken, handdoeken erbij... Mickel Moen zou het woord tenenkrommend gebruiken, maar dat zal ik niet doen.
Tja, de chill is naar mijn idee ook niet echt geschikt voor iemand die 'gewoon' een airco kan plaatsen. Het is meer een product voor hen die absoluut geen extra buitenunit / binnenunit kwijt kunnen. De rest is over het algemeen beter of met een normale split unit.

Qua performance en gebruiksgemak zit de chill boven een mobiele airco, maar zou ik het onder bijv een Midea Portasplit plaatsen.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@onlinaius en @okijokii

Ik ben het eens met @onlinaius . Wie geen gedoe met waterbakjes wil, de koude lucht van boven wil laten komen, moet niet voor de Chill kiezen.

Het is gewoon een ander apparaat wat juist voor diegenen die met name niet nog een BU aan de gevel willen of kunnen hebben DE oplossing kan zijn.

Het is ook een persoonlijk iets. Sommigen willen dat met een swipe op hun telefoon alle luxe om hen draait. Dat ze verder niets hoeven te doen. Ik ben geboren in de jaren 50. Dat bij ons op de boerderij het paard ingeruild werd voor een tractor, de tobbe voor een echte douche.

Een paar weken in het jaar een bakje water legen? Waar hebben we het over. Dus in die zin inderdaad tenenkrommend.

Maar ieder z’n ding.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste