• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mja naja. Als je dweept met "De airco opnieuw uitgevonden", komt met een pendelend aan/uit systeem dat in sommige gevallen parallel aangesloten kan worden, maar niet op de laagste stand kan werken, dan zijn alle aanpassingen of extra producten die nodig zijn om het beter te laten werken lapmiddelen.
1699 euro he....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS4Jwj1wqXjE9Oi3LmrrwvRPATo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NANfsUGw2iePnqH2bMSOvy3F.jpg?f=fotoalbum_large
Mickel moen schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:01:

Wie de Chill af wil zeiken vind altijd wel iets.
Wie door de Quatt bril kijkt vindt alle kritiek maar gezeur ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

Wat zei ik!

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13
chrisvoorma schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:15:
Ik ben nog steeds in conclaaf met Quatt mbt de constante overbodige waterflow en evenredig elektra verbruik. Ze snappen niet wat ik bedoel of ze willen het niet snappen.

[Afbeelding]

Zoals ze het nu uitleggen moet ik dus handmatig de temperatuur van het vertrek gaan controleren om vervolgens de Chill in te schakelen om te gaan koelen, en dit alles zodat er buiten actieve koeling/verwarming geen onnodige waterflow is en dus elektraverbruik???

Ligt het nu aan mij? Kijk ik hier zo raar tegen aan?

Als ik de Chill instel op 23 graden dan moet de software de rest toch regelen.
Dus geen actieve koeling dan kan alles toch in de standby??

Hetzelfde geldt ook voor de stand van de ventilatie, waarom moet ik dat handmatig doen?
Het is toch doodeenvoudig een koppeling te maken tussen de gemeten buitentemperatuur op de quatt unit en daar een ventilatiestand aan te koppelen?

Nu is het zo dat de Chill op de laagste ventilatiestand zijn eigen bubbel creëert en niet met de juiste temperatuurwaarden werkt, en die verschillen zijn fors in een vertrekje van maar 15m2.
De Chill staat op 23 graden maar op de laagste stand wordt alleen de koele lucht rondom de Chill steeds opnieuw gekoeld waarbij de interne sensor voelt dat de temp ver genoeg is gedaald. 3 meter verderop is het 7 graden warmer!!!

Het is een mooi product maar had nog niet uitgeleverd mogen worden.
Het is niet af en uit ontwikkeld.
Hardwarematig zijn ze een heel eind, maar de software kant is nog lang niet af en niet geschikt om geautomatiseerd je vertrek te koelen dan wel te verwarmen.
Ik heb geen Chill, maar ik kan je vertellen dat mijn split-unit arico's (2025 - Daikin) ook een temperatuursensor in de binnenunit hebben. Die is ook niet altijd nauwkeurig genoeg vind ik. Dat heeft enerzijds te maken met een stukje isolatie (er zit een gat in de buitenmuur, daar moet je isoleren zoveel mogelijk) en anderszijds is de plek natuurlijk niet ideaal. Je kan niet meeten op twee plekken.

Overigens doet het niet af aan het feit dat ik ook vind dat dit beter moet. Door bijvoorbeeld de temepratuur OOK af te meten in de afstandsbediening bijvoorbeeld (een externe sensor). Nu maakt het voor een split niet heel erg uit, want die kan je goed afstellen en daar heb je enorm veel opties voor.

/edit

Ik heb al jaren een kleine goedkope (de goedkoopste in 2018) mobiele airco, die doet het trouwens wel redelijk bedenk ik mij nu.

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:32
De Midea Portasplit heeft het temperatuur meet-probleem verminderd door een temperatuursensor in de afstandsbediening te stoppen. Dat limiteert uiteraard wel de mogelijk bewaarplekken van de afstandsbediening, maar ik vind het wel een nette vinding.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:07
Freeckje schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:51:
Chillers, ben de aanschaf van een Chill aan het overwegen. We hebben vloerverwarming icm radiatoren. Misschien een open deur en al eerder besproken. De vloerverwarming is uitgerust met een temperatuur-sensor met pompschakelaar die boven 22 graden geactiveerd wordt.

Stel je gaat koelen dan zal de pompschakelaar NOOIT meer geactiveerd worden. Gevolg: de waterzijdige balans is daarmee verstoord, in ons geval krijg je een kortsluiting via het reduceerventiel, met als gevolg dat het koude water direct rondgepomp wordt en dus de Chill nauwelijks water toegevoerd krijgt. Oplossingen:

1: circulatie pompschakelaar ertussenuit halen en de pomp continue laten draaien. OF:

2: toevoerklep vloerverwarming dichtdraaien (indien aanwezig) zodat er geen water meer door de vloerverwarming en reduceerventiel stroomt. Alleen door de radiatoren.

Klopt mijn redenering of zijn er betere oplossingen?
blijkbaar is nu de belangrijkste vraag hoe dik zijn jouw leidingen ?
Heb je 15 mm is het oke, zijn deze kleiner of groter dan werkt het volgens Quatt niet meer en kun je geen Chill krijgen. 8)

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

Frisian1206 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:32:
De Midea Portasplit heeft het temperatuur meet-probleem verminderd door een temperatuursensor in de afstandsbediening te stoppen. Dat limiteert uiteraard wel de mogelijk bewaarplekken van de afstandsbediening, maar ik vind het wel een nette vinding.
De mooiste oplossing is een draadloze sensor die je aan de muur hangt op de meest optimale plek. Net als een thermostaat. Net als Tado de draadloze sensor heeft om dit probleem bij de radiatorknoppen op te lossen. Kan ook niet wegraken. Een aparte afstandsbediening is naar mijn idee al weer iets van vroeger.

Voor de Chill zal zo’n sensor dan opgenomen worden in het Quatt netwerk. Dan gaan we al richting een eigen Quatt thermostaat.

Maar goed die is er nog niet, dus blijft het bij wensdenken.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:44

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

STIMPPYYY schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Ik heb geen Chill, maar ik kan je vertellen dat mijn split-unit arico's (2025 - Daikin) ook een temperatuursensor in de binnenunit hebben. Die is ook niet altijd nauwkeurig genoeg vind ik. Dat heeft enerzijds te maken met een stukje isolatie (er zit een gat in de buitenmuur, daar moet je isoleren zoveel mogelijk) en anderszijds is de plek natuurlijk niet ideaal. Je kan niet meeten op twee plekken.

Overigens doet het niet af aan het feit dat ik ook vind dat dit beter moet. Door bijvoorbeeld de temepratuur OOK af te meten in de afstandsbediening bijvoorbeeld (een externe sensor). Nu maakt het voor een split niet heel erg uit, want die kan je goed afstellen en daar heb je enorm veel opties voor.

/edit

Ik heb al jaren een kleine goedkope (de goedkoopste in 2018) mobiele airco, die doet het trouwens wel redelijk bedenk ik mij nu.
Precies, in mijn vorige woning had ik LG split units deze had ook de sensor intern.
In de winter moest ik deze ook op 26 graden zetten om het op bank niveau 23 graden te hebben, want warmte gaat omhoog.
Dus andere fabrikanten doen het echt niet beter of slechter.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je kunt zeker meten op 2 plekken, en dan een (gewogen) gemiddelde nemen.
Je kunt ook compensatie -al dan niet lineair- toepassen.
Ben zelf geen Samsung fanaat, maar moet zeggen dat de binnenunits prima de daadwerkelijke situatie weergeven. Zet ik Windfree modus aan, ja dan 'meet' ie meer zijn eigen bubble.
En hoe ze het precies doen bij Mill heaters weet ik niet, maar het display bovenop de heater geeft tot 1 decimaal een temperatuur aan die behoorlijk accuraat en representatief is voor de kamer waar hij hangt. (geen externe meting)
Psycho_Mantis schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:00:
[...]

Dus andere fabrikanten doen het echt niet beter of slechter.
Ja wel hoor :)
Zie boven.

En meteen een voorbeeldje (veel) slechter:
Ik heb een Eurom heater die echt maar wat doet. Zelfs met een externe sensor aan een meters lange kabel is het echt by far de slechtste 'thermostaat' die ik ooit in huis heb gehad. Het kan 17 zijn, het kan ook 23 zijn. who knows 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 08-07-2026 12:35 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:38:
Ding is meer dat mits goed ontworpen al die extra maatregelen niet nodig zouden moeten zijn.
Dan ben ik wel benieuwd wat je als oplossing hiervoor zou zien.

Mijn airco heeft ditzelfde probleem ook, het is inherent aan een apparaat waarbij de temperatuursensor in het apparaat zelf zit, en er een mogelijkheid is tot recirculatie.

Uiteraard kun je manieren verzinnen om dit probleem te verminderen, bijv door een mogelijkheid tot temperatuurcorrectie in de software te stoppen, maar het is maar de vraag of een statische temperatuurcorrectie altijd goed werkt.

Dit echt goed oplossen zonder externe sensor lijkt mij behoorlijk ingewikkeld, en ik vraag me af of er concurrenten (airco's?) zijn die dit wel goed kunnen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:31:
Je kunt zeker meten op 2 plekken, en dan een (gewogen) gemiddelde nemen.
En dat is dus die dubbele sensor. Dat lijkt mij persoonlijk ook de beste manier om dit op te lossen, en Midea doet dit dus al door de sensor in de afstandsbediening te stoppen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:31:
Ben zelf geen Samsung fanaat, maar moet zeggen dat de binnenunits prima de daadwerkelijke situatie weergeven.
Dan ben ik toch wel benieuwd hoe die Samsungs dat doen zonder externe sensor. Is dat bij koelen of verwarmen?

Want bij koelen is het voor een airco een stuk makkelijker om de temperatuur te meten, aangezien koude lucht zakt.

De chill heeft het juist moeilijker met koelen, verwarmen zou m beter af moeten gaan qua temperatuurmeting.

• heidi02
  • Registratie: Juni 2026
  • Nu online
I wouldn't just assume it's fine because portable AC units often work on normal outlets. A heat pump/chiller can have different requirements, especially regarding grounding and protection. I'd check with Quatt or an installer before connecting it permanently.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste