Ywa schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:11:
[...]
Mijn ervaring is dat de open vloerverwarmingsverdeler soms verwarmt (watertemperatuur tot circa 27°C) terwijl de Chills koelen, wat voor warme voeten zorgt. Ik ga daarom weer een Tado-radiatorknop terugplaatsen voor de verdeler om dit te voorkomen.
rip flow
Ik constateer dat de BU steeds een cyclus maakt. Koelt het water tot iets onder de 18°C. Stopt dan waarna de watertemperatuur vlot oploopt naar zo’n 25°C. De Chill blijft immers actief. Hierna start de cyclus weer. Omdat de BU meer warmte afvoert, dan de Chill toevoegt gaat dit rap. Bijvoorbeeld runs van een half uur. Door meer van het afgiftesysteem open te zetten, wordt er meer warmte toegevoegd, wat weer voor langere runs zorgt. De tijd rond 25°C is maar kort. Het mooiste is dat de periode watertemperatuur zo onder de 21°C zo lang mogelijk te maken ten behoeve van het verkoelende effect in de rest van het huis en dus de BU zo efficiënt mogelijk te laten werken.
Althans dit is mijn theorie.
Alles dan maar open zetten en alle ventilatoren op max? Dat weet ik nog niet. Te veel open kan er in resulteren, dat er meer warmte toegevoegd wordt, dan de BU kan afvoeren, waardoor de gemiddelde watertemperatuur oploopt en die wil je het liefst zo laag mogelijk. Er zal dus een ideale balans zijn.
Na een paar dagen Chill zijn we op vakantie gegaan. Na thuiskomst pak ik dit weer op.
Ik zou zeggen, zet niet alleen de vloerverwarming open, maar ook alles in de rest van het huis en kijk wat dat oplevert. Wellicht reageert jouw vloer dan ook rustiger.
Hoe dan ook, ieder huis is weer anders. Ik kan alleen mijn ervaringen delen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Mickel moen op 13-07-2026 12:06
]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW