Wel leg eens uit. Wat is daar belangrijk aan?
Waar het om gaat is, dat hij doet wat ie moet doen. Koelen. En dat doet ie. Ik ben daarmee al zeer content. Wat ik helemaal mooi vind, is dat het systeem bij mij in de woonkamer ook effectief is. Dit terwijl de Chill op zolder staat. Door hier op een T22 maximaal Heatfans te zetten, deze op vol vermogen te laten draaien, zorgt het in deze kamer voor een koel briesje en lukt het temperatuurstijging te beteugelen.
Dan wat het aan en uit gaan, betreft. Althans van de BU. (Van de Chill zelf weet ik het niet, maar naar mijn idee blijft die doorlopen en stopt pas als gedurende een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur bereikt is.) Ik heb het al eerder geschreven. Ten eerste lijkt dit een protocol om condensvorming op leidingen te voorkomen. Dit kan ik geheel mis hebben. Water koelen tot +/- 18°C, hier na stoppen, temperatuur loopt vlot op tot +/- 24°C, waarna een nieuwe run start. Mijn vermoeden. De BU voert ongeveer twee keer zoveel warmte af, dan de Chill toevoegt. Dit past bij twee Chills.
Heb je 1 Chill dan levert dit afhankelijk van jouw afgiftesysteem relatief korte runs.
In dit grafiekje wat ik al eerder gepost heb, zitten twee lange runs van de BU van 2:20 uur. Deze werden veroorzaakt doordat ik een radiator recht voor de Chill mee liet doen. Het gevolg was, dat de Chill deze radiator ging koelen, waardoor het temperatuurverloop van het water minder stijl werd. Maar om nu kou weer terug in het systeem te brengen lijkt mij ook geen goed plan. Later op de dag een andere radiator toegevoegd bij wat sowieso standaard al open staat. Dat gaf runs van een uur.
Mijn idee, meer radiatoren, dus meer water in het huis mee laten doen, geeft langere runs. Ik ben nu op vakantie, dus gestopt met experimenteren, maar zodra we weer thuis zijn, ga ik hiermee verder. Runs van gemiddeld een uur lijkt mij een goed plan.
Overigens, mocht je twee of meer Chills hebben, zou het wel eens kunnen, juist minder water mee te laten doen.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW