• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:42
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:05:
[...]

Goeie vraag. Het lijkt een aan uit systeem dat op de hysterese van de luchttemp werkt.
En kamers zoals ik hier zie die op 26C blijven hangen, terwijl bv 21C is ingesteld.

Is het niet dat die in thermische beveiliging of hoge druk springt omdat de consensor of flow te krap is ontworpen?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ze springen af op gemeten lucht temp. en dan setpoint +2 om weer aan te gaan. Repeat.
Die sensor zit ook aan het apparaat natuurlijk. Dus hoe minder hard de fan hoe eerder hij setpoint meet lijkt het.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:19

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:13:
[...]

Hij gaat constant aan en uit. Vraag me af wat er nominaal aan vermogen overblijft zo door de dag heen.
Wel leg eens uit. Wat is daar belangrijk aan?

Waar het om gaat is, dat hij doet wat ie moet doen. Koelen. En dat doet ie. Ik ben daarmee al zeer content. Wat ik helemaal mooi vind, is dat het systeem bij mij in de woonkamer ook effectief is. Dit terwijl de Chill op zolder staat. Door hier op een T22 maximaal Heatfans te zetten, deze op vol vermogen te laten draaien, zorgt het in deze kamer voor een koel briesje en lukt het temperatuurstijging te beteugelen.

Dan wat het aan en uit gaan, betreft. Althans van de BU. (Van de Chill zelf weet ik het niet, maar naar mijn idee blijft die doorlopen en stopt pas als gedurende een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur bereikt is.) Ik heb het al eerder geschreven. Ten eerste lijkt dit een protocol om condensvorming op leidingen te voorkomen. Dit kan ik geheel mis hebben. Water koelen tot +/- 18°C, hier na stoppen, temperatuur loopt vlot op tot +/- 24°C, waarna een nieuwe run start. Mijn vermoeden. De BU voert ongeveer twee keer zoveel warmte af, dan de Chill toevoegt. Dit past bij twee Chills.

Heb je 1 Chill dan levert dit afhankelijk van jouw afgiftesysteem relatief korte runs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YWUDozO1S7SRalBhebaoHOjUwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NEJNVoxPHp9XovGomfp3r8rg.png?f=fotoalbum_large

In dit grafiekje wat ik al eerder gepost heb, zitten twee lange runs van de BU van 2:20 uur. Deze werden veroorzaakt doordat ik een radiator recht voor de Chill mee liet doen. Het gevolg was, dat de Chill deze radiator ging koelen, waardoor het temperatuurverloop van het water minder stijl werd. Maar om nu kou weer terug in het systeem te brengen lijkt mij ook geen goed plan. Later op de dag een andere radiator toegevoegd bij wat sowieso standaard al open staat. Dat gaf runs van een uur.

Mijn idee, meer radiatoren, dus meer water in het huis mee laten doen, geeft langere runs. Ik ben nu op vakantie, dus gestopt met experimenteren, maar zodra we weer thuis zijn, ga ik hiermee verder. Runs van gemiddeld een uur lijkt mij een goed plan.

Overigens, mocht je twee of meer Chills hebben, zou het wel eens kunnen, juist minder water mee te laten doen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• Technician-
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:11:
Ze springen af op gemeten lucht temp. en dan setpoint +2 om weer aan te gaan. Repeat.
Die sensor zit ook aan het apparaat natuurlijk. Dus hoe minder hard de fan hoe eerder hij setpoint meet lijkt het.
Maar wat “springt af” dan? De compressor in de Chill, het buitendeel? De circuitpomp?

Dit is niets tegen chill maar als tweaker te kijken hoe krijg je nog meer resultaat. Iig zag ik mensen met temp grafieken op slaapkamers, kleine ruimtes, waar de 20C niet gehaald werd met 38C buiten, dat moet met 2KW wel makkelijk lukken eigenlijk. Vandaar.

Misschien de regeling slopen en de compressor en fan zelf regelen?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Technician- schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:38:
[...]

Maar wat “springt af” dan? De compressor in de Chill, het buitendeel? De circuitpomp?

Dit is niets tegen chill maar als tweaker te kijken hoe krijg je nog meer resultaat. Iig zag ik mensen met temp grafieken op slaapkamers, kleine ruimtes, waar de 20C niet gehaald werd met 38C buiten, dat moet met 2KW wel makkelijk lukken eigenlijk. Vandaar.

Misschien de regeling slopen en de compressor en fan zelf regelen?
Heb je mijn bericht hierboven wel gelezen? Daar geef ik al een en ander aan over runs van de Chill en van de BU.

Verder. Hoe goed de Chill kan koelen is natuurlijk geheel hankelijk van zeer veel factoren. Plaats in het huis, mate van isolatie huis, directe zoninstraling, afgiftesysteem, buitentemperatuur, wensen bewoners.

Daar kun je veel theorie op loslaten, maar uiteindelijk gaat het om: voldoet het of niet. En…… kun je optimaliseren.

[ Voor 19% gewijzigd door Mickel moen op 02-07-2026 07:55 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• paQ
  • Nu online
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:14:
[...]

Waar zie je mij dat schrijven?

Om je vraag enigszins te beantwoorden.
Je moet een afstand afleggen van 100 km. Doe je dat:
A. je rijdt 2 uur lang 50 km per uur
B. je rijdt 15 min 100, 15 min pauze, 15 min 100, 15 min pauze, enz en doet er ook 2 uur over.

En als je de hysterese er in betrekt, dan kun je de A2 Utrecht A'dam nemen met trajectcontrole. Als je tussen de meetportalen zonodig 150 wil rijden, dan zul je voor elk volgende meetpunt moeten pauzeren, wachten op je buurman die 100 rijdt bij je is, voorbij het meetpunt rijden en weer gas op de lollie.

Het is gewoon geen hele logische methode. Hij levert iig geen voordeel op.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@paQ

Wel je schrijft erover, dus lijkt het mij dat je het belangrijk vind. Tja, hoe belangrijk, kun jij alleen bepalen.

Nu over de km. Hoe iemand wil reizen moet iedereen zelf weten.

Maar dan nu over de Chill. Het is mij nog niet duidelijk wat je bedoelt met “Vraag me af wat er nominaal aan vermogen overblijft zo door de dag heen”

Dan de logische methode. Ik vermoed dat je daarmee regime van de BU bedoelt met de Chill. Dus het water koelen tot 18, stoppen, temperatuur loopt op tot 24/25 waarna er weer een run volgt. Naar het waarom is voor mij ook gissen. Ik constateer het. Dus eigenschap van het systeem. Moet ik daar wat mee, kan ik daar wat mee? Naar mijn idee wel, door meer of minder water mee te laten doen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:14:
[...]

Waar het om gaat is, dat hij doet wat ie moet doen. Koelen. En dat doet ie. Ik ben daarmee al zeer content. Wat ik helemaal mooi vind, is dat het systeem bij mij in de woonkamer ook effectief is. Dit terwijl de Chill op zolder staat. Door hier op een T22 maximaal Heatfans te zetten, deze op vol vermogen te laten draaien, zorgt het in deze kamer voor een koel briesje en lukt het temperatuurstijging te beteugelen.

Dan wat het aan en uit gaan, betreft. Althans van de BU. (Van de Chill zelf weet ik het niet, maar naar mijn idee blijft die doorlopen en stopt pas als gedurende een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur bereikt is.) Ik heb het al eerder geschreven. Ten eerste lijkt dit een protocol om condensvorming op leidingen te voorkomen. Dit kan ik geheel mis hebben. Water koelen tot +/- 18°C, hier na stoppen, temperatuur loopt vlot op tot +/- 24°C, waarna een nieuwe run start. Mijn vermoeden. De BU voert ongeveer twee keer zoveel warmte af, dan de Chill toevoegt. Dit past bij twee Chills.

Heb je 1 Chill dan levert dit afhankelijk van jouw afgiftesysteem relatief korte runs.

[Afbeelding]

In dit grafiekje wat ik al eerder gepost heb, zitten twee lange runs van de BU van 2:20 uur. Deze werden veroorzaakt doordat ik een radiator recht voor de Chill mee liet doen. Het gevolg was, dat de Chill deze radiator ging koelen, waardoor het temperatuurverloop van het water minder stijl werd. Maar om nu kou weer terug in het systeem te brengen lijkt mij ook geen goed plan. Later op de dag een andere radiator toegevoegd bij wat sowieso standaard al open staat. Dat gaf runs van een uur.

Mijn idee, meer radiatoren, dus meer water in het huis mee laten doen, geeft langere runs. Ik ben nu op vakantie, dus gestopt met experimenteren, maar zodra we weer thuis zijn, ga ik hiermee verder. Runs van gemiddeld een uur lijkt mij een goed plan.

Overigens, mocht je twee of meer Chills hebben, zou het wel eens kunnen, juist minder water mee te laten doen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Als het water oploopt tot 25 graden voordat er weer gekoeld wordt, en je laat radiatoren meedraaien, dan ben je toch effectief je huis aan het verwarmen?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:56
Pejdref schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Als het water oploopt tot 25 graden voordat er weer gekoeld wordt, en je laat radiatoren meedraaien, dan ben je toch effectief je huis aan het verwarmen?
Als het binnen inmiddels 27 graden is, is het nog steeds koeling ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Brent schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Als het binnen inmiddels 27 graden is, is het nog steeds koeling ;)
lijkt mij ook. Onder de 25 graden ga je geen airco aanzetten toch?

• paQ
  • Nu online
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:34:
@paQ

Wel je schrijft erover, dus lijkt het mij dat je het belangrijk vind. Tja, hoe belangrijk, kun jij alleen bepalen.

Nu over de km. Hoe iemand wil reizen moet iedereen zelf weten.

Maar dan nu over de Chill. Het is mij nog niet duidelijk wat je bedoelt met “Vraag me af wat er nominaal aan vermogen overblijft zo door de dag heen”

Dan de logische methode. Ik vermoed dat je daarmee regime van de BU bedoelt met de Chill. Dus het water koelen tot 18, stoppen, temperatuur loopt op tot 24/25 waarna er weer een run volgt. Naar het waarom is voor mij ook gissen. Ik constateer het. Dus eigenschap van het systeem. Moet ik daar wat mee, kan ik daar wat mee? Naar mijn idee wel, door meer of minder water mee te laten doen.
slakken zout... mijn hemel
Ik reageer op @Technician- zijn vraag. Niet omdat ik het perse zo belangrijk vind. 8)7

De vraag was: Levert het ding daadwerkelijk wel 2000/2100W aan koelvermogen?
(Quatt heeft het vermogen naar beneden bijgesteld zag ik in de specs)

Dus mijn reactie over het nominale vermogen slaat hier op:
Als je 2000W koelvermogen levert, maar 5 x 8 min (bijv) in dat uur, dan heb je geen 2000Wh 'koude' geleverd. Dat is alles.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Klopt. Dat het echter 25°C is maar zeer kort. Zolang dit onder de kamertemperatuur is, is het nog steeds koelen. Zodra de BU weer start loopt de temp al snel weer naar beneden. Echter dan ben je gebaat bij langere runs. Liever een uur dan een half uur.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Ik reageer op @Technician- zijn vraag. Niet omdat ik het perse zo belangrijk vind. 8)7

Als je 2000W koelvermogen levert, maar 5 x 8 min (bijv) in dat uur, dan heb je geen 2000Wh 'koude' geleverd. Dat is alles.
Wel dat is toch het antwoord op mijn vraag. Ik vroeg om verduidelijking.

• AliExpres
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
Zoals @Mickel moen schrijft doet de Chill in zijn woning wat het moet doen. En ik kijk ook uit naar zijn volgende experimenten en die van anderen nu het aantal installaties van Chill koelers toeneemt.

Nu wij met deze Chill-ervaringen zien wat de werkelijke koeleigenschappen zijn met een Quatt warmtepomp gooi ik hier nog eens mijn eerder gestelde vraag op of in plaats van een Chill van €1699 een zwembadwarmtepomp met een wateropvangbak op een warme zolder dezelfde functionaliteit geeft.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:48

Ch3cker

Testlab Teamlead
[...]

Ligt dat niet aan hoe je radiatoren zijn aangesloten? Als ze parellel zijn aangesloten, is die 25 graden alleen op de retour, niet op de aanvoer, toch?

• Technician-
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Ja dat is mijn vraag, je kan het ook meten, door in en uitgangslucht temp te meten en de flow in m3/h weet dan kun je thermisch de koelcapaciteit berekenen.

snap nog steeds niet wat er “uit gaat” is dat de compressor van het binnendeel?

• paQ
  • Nu online
Yep, en ook de BU.
Ik zie best wat grafiekjes waarbij zowel binnen als buiten constant korte runs draaien, uitzonderingen daargelaten.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:52
Technician- schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Ja dat is mijn vraag, je kan het ook meten, door in en uitgangslucht temp te meten en de flow in m3/h weet dan kun je thermisch de koelcapaciteit berekenen.

snap nog steeds niet wat er “uit gaat” is dat de compressor van het binnendeel?
Als je de opgenomen vermogen plaatjes hier bekijkt, dan lijkt het idd de compressor van de Chill te zijn die aan/uit gaat
Ronald21 in "Quatt Chill"

En daar bovenop gaat ook de ODU aan/uit (op basis van watertemp)

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@Ch3cker Als de buitenunit uitstaat zal de retour en aanvoer van de buitenunit nagenoeg gelijk zijn. De retour lokaal bij je chill zal hoger zijn.
Als die buitenunit pas weer aanslaat bij 25 graden zal er 25 graden door je radiatoren gaan.

Als de binnentemperatuur dan lager is dan 25 graden is zal er warmteafgifte zijn bij die radiatoren. Dat zal niet veel zijn maar er werd gesproken over het aanzetten van boosterfans, vandaar mijn opmerking.

[ Voor 4% gewijzigd door Pejdref op 02-07-2026 11:23 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Voor zover ik het kan beoordelen, leiden de Chill en de BU min of meer hun eigen leven.

De Chill reageert op de binnentemperatuur en koelt naar de ingestelde.

De BU krijgt de opdracht om in de koelmodus te gaan. Daarbij metend op de watertemperatuur. Bij de Max-temperatuur gaat hij koelen. Bij de minimum temperatuur slaat hij af. De watertemperatuur loopt vervolgens weer vlot op, waarna de cyclus weer start.

Eigenlijk vrij simpel.

• Technician-
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:26:
Voor zover ik het kan beoordelen, leiden de Chill en de BU min of meer hun eigen leven.

De Chill reageert op de binnentemperatuur en koelt naar de ingestelde.

De BU krijgt de opdracht om in de koelmodus te gaan. Daarbij metend op de watertemperatuur. Bij de Max-temperatuur gaat hij koelen. Bij de minimum temperatuur slaat hij af. De watertemperatuur loopt vervolgens weer vlot op, waarna de cyclus weer start.

Eigenlijk vrij simpel.
Dan zou de compressor in de chill constant aan moeten blijven toch? Als het heel warm is in de ruimte en bij 20C pas gaan aan/uit regelen.

De BU zal warmte accumuleren en wegkoelen dat is prima

ik verwacht eigenlijk dat de chill de waterinlaat temp meet en op X waarde uitschakelt met wachttijd en ook wanneer de flow wegvalt.

denk dat het de kunst is om continue en voldoende flow te houden over het cv circuit en ook een buffer in serie is bij koelen niet gek.

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 02-07-2026 13:13 ]

• Olimar1980
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 13:41
Hier is gisteren een chill geïnstalleerd. Helaas doet deze het alleen als de aanvoer en afvoer van de chil verkeerd om worden aangesloten.

De monteur dacht even dat de leidingen in het huis ergens omgewisseld waren. Maar bij testen bleek keurig de aanvoer warm te worden.

Heeft iemand een suggestie wat er aan de hand kan zijn?

Verder was het een hele aardige monteur die net werk geleverd heeft.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:48

Ch3cker

Testlab Teamlead
Olimar1980 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:37:
Hier is gisteren een chill geïnstalleerd. Helaas doet deze het alleen als de aanvoer en afvoer van de chil verkeerd om worden aangesloten.

De monteur dacht even dat de leidingen in het huis ergens omgewisseld waren. Maar bij testen bleek keurig de aanvoer warm te worden.

Heeft iemand een suggestie wat er aan de hand kan zijn?

Verder was het een hele aardige monteur die net werk geleverd heeft.
Ergens verderop in de chain een radiatorknop die dicht staat?
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste