• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:43
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:05:
[...]

Goeie vraag. Het lijkt een aan uit systeem dat op de hysterese van de luchttemp werkt.
En kamers zoals ik hier zie die op 26C blijven hangen, terwijl bv 21C is ingesteld.

Is het niet dat die in thermische beveiliging of hoge druk springt omdat de consensor of flow te krap is ontworpen?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ze springen af op gemeten lucht temp. en dan setpoint +2 om weer aan te gaan. Repeat.
Die sensor zit ook aan het apparaat natuurlijk. Dus hoe minder hard de fan hoe eerder hij setpoint meet lijkt het.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:27

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:13:
[...]

Hij gaat constant aan en uit. Vraag me af wat er nominaal aan vermogen overblijft zo door de dag heen.
Wel leg eens uit. Wat is daar belangrijk aan?

Waar het om gaat is, dat hij doet wat ie moet doen. Koelen. En dat doet ie. Ik ben daarmee al zeer content. Wat ik helemaal mooi vind, is dat het systeem bij mij in de woonkamer ook effectief is. Dit terwijl de Chill op zolder staat. Door hier op een T22 maximaal Heatfans te zetten, deze op vol vermogen te laten draaien, zorgt het in deze kamer voor een koel briesje en lukt het temperatuurstijging te beteugelen.

Dan wat het aan en uit gaan, betreft. Althans van de BU. (Van de Chill zelf weet ik het niet, maar naar mijn idee blijft die doorlopen en stopt pas als gedurende een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur bereikt is.) Ik heb het al eerder geschreven. Ten eerste lijkt dit een protocol om condensvorming op leidingen te voorkomen. Dit kan ik geheel mis hebben. Water koelen tot +/- 18°C, hier na stoppen, temperatuur loopt vlot op tot +/- 24°C, waarna een nieuwe run start. Mijn vermoeden. De BU voert ongeveer twee keer zoveel warmte af, dan de Chill toevoegt. Dit past bij twee Chills.

Heb je 1 Chill dan levert dit afhankelijk van jouw afgiftesysteem relatief korte runs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YWUDozO1S7SRalBhebaoHOjUwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NEJNVoxPHp9XovGomfp3r8rg.png?f=fotoalbum_large

In dit grafiekje wat ik al eerder gepost heb, zitten twee lange runs van de BU van 2:20 uur. Deze werden veroorzaakt doordat ik een radiator recht voor de Chill mee liet doen. Het gevolg was, dat de Chill deze radiator ging koelen, waardoor het temperatuurverloop van het water minder stijl werd. Maar om nu kou weer terug in het systeem te brengen lijkt mij ook geen goed plan. Later op de dag een andere radiator toegevoegd bij wat sowieso standaard al open staat. Dat gaf runs van een uur.

Mijn idee, meer radiatoren, dus meer water in het huis mee laten doen, geeft langere runs. Ik ben nu op vakantie, dus gestopt met experimenteren, maar zodra we weer thuis zijn, ga ik hiermee verder. Runs van gemiddeld een uur lijkt mij een goed plan.

Overigens, mocht je twee of meer Chills hebben, zou het wel eens kunnen, juist minder water mee te laten doen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• Technician-
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:11:
Ze springen af op gemeten lucht temp. en dan setpoint +2 om weer aan te gaan. Repeat.
Die sensor zit ook aan het apparaat natuurlijk. Dus hoe minder hard de fan hoe eerder hij setpoint meet lijkt het.
Maar wat “springt af” dan? De compressor in de Chill, het buitendeel? De circuitpomp?

Dit is niets tegen chill maar als tweaker te kijken hoe krijg je nog meer resultaat. Iig zag ik mensen met temp grafieken op slaapkamers, kleine ruimtes, waar de 20C niet gehaald werd met 38C buiten, dat moet met 2KW wel makkelijk lukken eigenlijk. Vandaar.

Misschien de regeling slopen en de compressor en fan zelf regelen?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Technician- schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:38:
[...]

Maar wat “springt af” dan? De compressor in de Chill, het buitendeel? De circuitpomp?

Dit is niets tegen chill maar als tweaker te kijken hoe krijg je nog meer resultaat. Iig zag ik mensen met temp grafieken op slaapkamers, kleine ruimtes, waar de 20C niet gehaald werd met 38C buiten, dat moet met 2KW wel makkelijk lukken eigenlijk. Vandaar.

Misschien de regeling slopen en de compressor en fan zelf regelen?
Heb je mijn bericht hierboven wel gelezen? Daar geef ik al een en ander aan over runs van de Chill en van de BU.

Verder. Hoe goed de Chill kan koelen is natuurlijk geheel hankelijk van zeer veel factoren. Plaats in het huis, mate van isolatie huis, directe zoninstraling, afgiftesysteem, buitentemperatuur, wensen bewoners.

Daar kun je veel theorie op loslaten, maar uiteindelijk gaat het om: voldoet het of niet. En…… kun je optimaliseren.

[ Voor 19% gewijzigd door Mickel moen op 02-07-2026 07:55 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Chill, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HW

• paQ
  • Nu online
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:14:
[...]

Waar zie je mij dat schrijven?

Om je vraag enigszins te beantwoorden.
Je moet een afstand afleggen van 100 km. Doe je dat:
A. je rijdt 2 uur lang 50 km per uur
B. je rijdt 15 min 100, 15 min pauze, 15 min 100, 15 min pauze, enz en doet er ook 2 uur over.

En als je de hysterese er in betrekt, dan kun je de A2 Utrecht A'dam nemen met trajectcontrole. Als je tussen de meetportalen zonodig 150 wil rijden, dan zul je voor elk volgende meetpunt moeten pauzeren, wachten op je buurman die 100 rijdt bij je is, voorbij het meetpunt rijden en weer gas op de lollie.

Het is gewoon geen hele logische methode. Hij levert iig geen voordeel op.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@paQ

Wel je schrijft erover, dus lijkt het mij dat je het belangrijk vind. Tja, hoe belangrijk, kun jij alleen bepalen.

Nu over de km. Hoe iemand wil reizen moet iedereen zelf weten.

Maar dan nu over de Chill. Het is mij nog niet duidelijk wat je bedoelt met “Vraag me af wat er nominaal aan vermogen overblijft zo door de dag heen”

Dan de logische methode. Ik vermoed dat je daarmee regime van de BU bedoelt met de Chill. Dus het water koelen tot 18, stoppen, temperatuur loopt op tot 24/25 waarna er weer een run volgt. Naar het waarom is voor mij ook gissen. Ik constateer het. Dus eigenschap van het systeem. Moet ik daar wat mee, kan ik daar wat mee? Naar mijn idee wel, door meer of minder water mee te laten doen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
[...]

Waar het om gaat is, dat hij doet wat ie moet doen. Koelen. En dat doet ie. Ik ben daarmee al zeer content. Wat ik helemaal mooi vind, is dat het systeem bij mij in de woonkamer ook effectief is. Dit terwijl de Chill op zolder staat. Door hier op een T22 maximaal Heatfans te zetten, deze op vol vermogen te laten draaien, zorgt het in deze kamer voor een koel briesje en lukt het temperatuurstijging te beteugelen.

Dan wat het aan en uit gaan, betreft. Althans van de BU. (Van de Chill zelf weet ik het niet, maar naar mijn idee blijft die doorlopen en stopt pas als gedurende een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur bereikt is.) Ik heb het al eerder geschreven. Ten eerste lijkt dit een protocol om condensvorming op leidingen te voorkomen. Dit kan ik geheel mis hebben. Water koelen tot +/- 18°C, hier na stoppen, temperatuur loopt vlot op tot +/- 24°C, waarna een nieuwe run start. Mijn vermoeden. De BU voert ongeveer twee keer zoveel warmte af, dan de Chill toevoegt. Dit past bij twee Chills.

Heb je 1 Chill dan levert dit afhankelijk van jouw afgiftesysteem relatief korte runs.

[Afbeelding]

In dit grafiekje wat ik al eerder gepost heb, zitten twee lange runs van de BU van 2:20 uur. Deze werden veroorzaakt doordat ik een radiator recht voor de Chill mee liet doen. Het gevolg was, dat de Chill deze radiator ging koelen, waardoor het temperatuurverloop van het water minder stijl werd. Maar om nu kou weer terug in het systeem te brengen lijkt mij ook geen goed plan. Later op de dag een andere radiator toegevoegd bij wat sowieso standaard al open staat. Dat gaf runs van een uur.

Mijn idee, meer radiatoren, dus meer water in het huis mee laten doen, geeft langere runs. Ik ben nu op vakantie, dus gestopt met experimenteren, maar zodra we weer thuis zijn, ga ik hiermee verder. Runs van gemiddeld een uur lijkt mij een goed plan.

Overigens, mocht je twee of meer Chills hebben, zou het wel eens kunnen, juist minder water mee te laten doen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Als het water oploopt tot 25 graden voordat er weer gekoeld wordt, en je laat radiatoren meedraaien, dan ben je toch effectief je huis aan het verwarmen?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35
Pejdref schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Als het water oploopt tot 25 graden voordat er weer gekoeld wordt, en je laat radiatoren meedraaien, dan ben je toch effectief je huis aan het verwarmen?
Als het binnen inmiddels 27 graden is, is het nog steeds koeling ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Brent schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Als het binnen inmiddels 27 graden is, is het nog steeds koeling ;)
lijkt mij ook. Onder de 25 graden ga je geen airco aanzetten toch?

• paQ
  • Nu online
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:34:
@paQ

Wel je schrijft erover, dus lijkt het mij dat je het belangrijk vind. Tja, hoe belangrijk, kun jij alleen bepalen.

Nu over de km. Hoe iemand wil reizen moet iedereen zelf weten.

Maar dan nu over de Chill. Het is mij nog niet duidelijk wat je bedoelt met “Vraag me af wat er nominaal aan vermogen overblijft zo door de dag heen”

Dan de logische methode. Ik vermoed dat je daarmee regime van de BU bedoelt met de Chill. Dus het water koelen tot 18, stoppen, temperatuur loopt op tot 24/25 waarna er weer een run volgt. Naar het waarom is voor mij ook gissen. Ik constateer het. Dus eigenschap van het systeem. Moet ik daar wat mee, kan ik daar wat mee? Naar mijn idee wel, door meer of minder water mee te laten doen.
slakken zout... mijn hemel
Ik reageer op @Technician- zijn vraag. Niet omdat ik het perse zo belangrijk vind. 8)7

De vraag was: Levert het ding daadwerkelijk wel 2000/2100W aan koelvermogen?
(Quatt heeft het vermogen naar beneden bijgesteld zag ik in de specs)

Dus mijn reactie over het nominale vermogen slaat hier op:
Als je 2000W koelvermogen levert, maar 5 x 8 min (bijv) in dat uur, dan heb je geen 2000Wh 'koude' geleverd. Dat is alles.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Klopt. Dat het echter 25°C is maar zeer kort. Zolang dit onder de kamertemperatuur is, is het nog steeds koelen. Zodra de BU weer start loopt de temp al snel weer naar beneden. Echter dan ben je gebaat bij langere runs. Liever een uur dan een half uur.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Ik reageer op @Technician- zijn vraag. Niet omdat ik het perse zo belangrijk vind. 8)7

Als je 2000W koelvermogen levert, maar 5 x 8 min (bijv) in dat uur, dan heb je geen 2000Wh 'koude' geleverd. Dat is alles.
Wel dat is toch het antwoord op mijn vraag. Ik vroeg om verduidelijking.

• AliExpres
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
Zoals @Mickel moen schrijft doet de Chill in zijn woning wat het moet doen. En ik kijk ook uit naar zijn volgende experimenten en die van anderen nu het aantal installaties van Chill koelers toeneemt.

Nu wij met deze Chill-ervaringen zien wat de werkelijke koeleigenschappen zijn met een Quatt warmtepomp gooi ik hier nog eens mijn eerder gestelde vraag op of in plaats van een Chill van €1699 een zwembadwarmtepomp met een wateropvangbak op een warme zolder dezelfde functionaliteit geeft.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:53

Ch3cker

Testlab Teamlead
[...]

Ligt dat niet aan hoe je radiatoren zijn aangesloten? Als ze parellel zijn aangesloten, is die 25 graden alleen op de retour, niet op de aanvoer, toch?

• Technician-
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Ja dat is mijn vraag, je kan het ook meten, door in en uitgangslucht temp te meten en de flow in m3/h weet dan kun je thermisch de koelcapaciteit berekenen.

snap nog steeds niet wat er “uit gaat” is dat de compressor van het binnendeel?

• paQ
  • Nu online
Yep, en ook de BU.
Ik zie best wat grafiekjes waarbij zowel binnen als buiten constant korte runs draaien, uitzonderingen daargelaten.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:34
Technician- schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Ja dat is mijn vraag, je kan het ook meten, door in en uitgangslucht temp te meten en de flow in m3/h weet dan kun je thermisch de koelcapaciteit berekenen.

snap nog steeds niet wat er “uit gaat” is dat de compressor van het binnendeel?
Als je de opgenomen vermogen plaatjes hier bekijkt, dan lijkt het idd de compressor van de Chill te zijn die aan/uit gaat
Ronald21 in "Quatt Chill"

En daar bovenop gaat ook de ODU aan/uit (op basis van watertemp)

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@Ch3cker Als de buitenunit uitstaat zal de retour en aanvoer van de buitenunit nagenoeg gelijk zijn. De retour lokaal bij je chill zal hoger zijn.
Als die buitenunit pas weer aanslaat bij 25 graden zal er 25 graden door je radiatoren gaan.

Als de binnentemperatuur dan lager is dan 25 graden is zal er warmteafgifte zijn bij die radiatoren. Dat zal niet veel zijn maar er werd gesproken over het aanzetten van boosterfans, vandaar mijn opmerking.

[ Voor 4% gewijzigd door Pejdref op 02-07-2026 11:23 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Voor zover ik het kan beoordelen, leiden de Chill en de BU min of meer hun eigen leven.

De Chill reageert op de binnentemperatuur en koelt naar de ingestelde.

De BU krijgt de opdracht om in de koelmodus te gaan. Daarbij metend op de watertemperatuur. Bij de Max-temperatuur gaat hij koelen. Bij de minimum temperatuur slaat hij af. De watertemperatuur loopt vervolgens weer vlot op, waarna de cyclus weer start.

Eigenlijk vrij simpel.

• Technician-
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:26:
Voor zover ik het kan beoordelen, leiden de Chill en de BU min of meer hun eigen leven.

De Chill reageert op de binnentemperatuur en koelt naar de ingestelde.

De BU krijgt de opdracht om in de koelmodus te gaan. Daarbij metend op de watertemperatuur. Bij de Max-temperatuur gaat hij koelen. Bij de minimum temperatuur slaat hij af. De watertemperatuur loopt vervolgens weer vlot op, waarna de cyclus weer start.

Eigenlijk vrij simpel.
Dan zou de compressor in de chill constant aan moeten blijven toch? Als het heel warm is in de ruimte en bij 20C pas gaan aan/uit regelen.

De BU zal warmte accumuleren en wegkoelen dat is prima

ik verwacht eigenlijk dat de chill de waterinlaat temp meet en op X waarde uitschakelt met wachttijd en ook wanneer de flow wegvalt.

denk dat het de kunst is om continue en voldoende flow te houden over het cv circuit en ook een buffer in serie is bij koelen niet gek.

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 02-07-2026 13:13 ]

• Olimar1980
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Hier is gisteren een chill geïnstalleerd. Helaas doet deze het alleen als de aanvoer en afvoer van de chil verkeerd om worden aangesloten.

De monteur dacht even dat de leidingen in het huis ergens omgewisseld waren. Maar bij testen bleek keurig de aanvoer warm te worden.

Heeft iemand een suggestie wat er aan de hand kan zijn?

Verder was het een hele aardige monteur die net werk geleverd heeft.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:53

Ch3cker

Testlab Teamlead
Olimar1980 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:37:
Hier is gisteren een chill geïnstalleerd. Helaas doet deze het alleen als de aanvoer en afvoer van de chil verkeerd om worden aangesloten.

De monteur dacht even dat de leidingen in het huis ergens omgewisseld waren. Maar bij testen bleek keurig de aanvoer warm te worden.

Heeft iemand een suggestie wat er aan de hand kan zijn?

Verder was het een hele aardige monteur die net werk geleverd heeft.
Ergens verderop in de chain een radiatorknop die dicht staat?

• Olimar1980
  • Nu online
Ch3cker schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:48:
[...]

Ergens verderop in de chain een radiatorknop die dicht staat?
Dank voor het meedenken. Nee. Deze radiator is parallel aangesloten, net als de Chill. En in het hele systeem is voldoende flow mogelijk.

• jj85
Olimar1980 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:11:
[...]

Dank voor het meedenken. Nee. Deze radiator is parallel aangesloten, net als de Chill. En in het hele systeem is voldoende flow mogelijk.
Kun je wat fotos posten? Nu is het gokwerk...

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:32

Waar het om gaat is, dat hij doet wat ie moet doen. Koelen. En dat doet ie. Ik ben daarmee al zeer content.
Extreem simpel inderdaad. Mogelijk veel TE simpel. Want de manier waarop doet er wel degelijk toe.

Om bij Paq's auto te blijven: je koopt een auto met een topsnelheid die voldoende is dat je 120 op de snelweg kunt rijden. Bij gebruik kom je er achter dat die auto de 120 alleen kan bereiken door kort vol gas te gaan, naar de 125 te gaan, dan het gas los te laten, waarna de auto vertraagd tot 115, waarna je weer vol op het gas gaat. Verder kan deze snelheid maar 20 minuten worden vastgehouden, daarna moet je pauzeren zodat de auto weer kan afkoelen.

Zou je dan ook aangegeven dat de auto doet wat deze moet doen? Je komt er immers mee van A naar B. Dat het comfort hierdoor wordt aangetast, 120 je topsnelheid is, en niet je gemiddelde snelheid, en je verbruik veel hoger is dan nodig doet er dan niet toe?

'Hoe' doet er wel degelijk veel toe. Dat het werkt vind ik niet echt 'des Tweakers'.

Onnodige start-stops op de buitenunit geven extra slijtage, een lagere efficientie, en die efficientie zou nog eens een stuk beter kunnen als die buitenunit moduleert zodat deze zo lang mogelijk aan kan blijven.

Onnodige start-stops op de chill geven extra slijtage, een lagere efficientie, en laten je ook (net als Paq als ik zijn vraag goed begreep) twijfelen of die 2kW koeling wel daadwerkelijk gehaald wordt. 2kW is dan de topsnelheid, maar kennelijk moet het systeem ook regelmatig uit als ik de screenshots hier zie, ook als de gewenste temperatuur nog niet gehaald is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

onlinaius schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:39:
[...]

[...]

Extreem simpel inderdaad. Mogelijk veel TE simpel. Want de manier waarop doet er wel degelijk toe.

Om bij Paq's auto te blijven: je koopt een auto met een topsnelheid die voldoende is dat je 120 op de snelweg kunt rijden. Bij gebruik kom je er achter dat die auto de 120 alleen kan bereiken door kort vol gas te gaan, naar de 125 te gaan, dan het gas los te laten, waarna de auto vertraagd tot 115, waarna je weer vol op het gas gaat. Verder kan deze snelheid maar 20 minuten worden vastgehouden, daarna moet je pauzeren zodat de auto weer kan afkoelen.

Zou je dan ook aangegeven dat de auto doet wat deze moet doen? Je komt er immers mee van A naar B. Dat het comfort hierdoor wordt aangetast, 120 je topsnelheid is, en niet je gemiddelde snelheid, en je verbruik veel hoger is dan nodig doet er dan niet toe?

'Hoe' doet er wel degelijk veel toe. Dat het werkt vind ik niet echt 'des Tweakers'.

Onnodige start-stops op de buitenunit geven extra slijtage, een lagere efficientie, en die efficientie zou nog eens een stuk beter kunnen als die buitenunit moduleert zodat deze zo lang mogelijk aan kan blijven.

Onnodige start-stops op de chill geven extra slijtage, een lagere efficientie, en laten je ook (net als Paq als ik zijn vraag goed begreep) twijfelen of die 2kW koeling wel daadwerkelijk gehaald wordt. 2kW is dan de topsnelheid, maar kennelijk moet het systeem ook regelmatig uit als ik de screenshots hier zie, ook als de gewenste temperatuur nog niet gehaald is.
Dat zou heel goed kunnen. Echter ik beschrijf wat ik zie/ervaar. Of het beter/anders kan, zou best kunnen. Of het apparaat dat ook doet is een tweede.

Ik kan nu niet checken wat de Chill precies doet in runs. Daarvoor zou ik er een HW stekker op moeten zetten. Nu bestel ik die na onze vakantie voor een andere toepassing, maar ik kan hem eerst wel eens een weekje op de Chill zetten.

Nogmaals naar mijn idee, maakt de Chill lange runs, maar dat weet ik niet zeker.

Voor de BU zoals beschreven. Ik wil proberen om reden van de koeling voor de woonkamer, met meer of minder water, naar gemiddeld 1 run/uur te gaan. Meer of minder slijtage vind ik secundair.

• paQ
  • Nu online
In HW is de resolutie uien.
Dan zul je de data al met 5 sec reso in HA moeten laden.

Het kan best dat ie onder bepaalde omstandigheden lange runs maakt, maar dan blijven er twee zaken staan 1. waarom aan/uit en niet moduleren
2. zoals @Technician- ook al aangeeft, waarom blijft ie niet aan als de vraag schijnbaar groot genoeg is

@onlinaius Naja, het is doorgaans in de Quatt topics: ach het wordt lekker warm / koud, dus dikke prima!
En op trustpilot: Super aardige en hardwerkende monteur. 5 sterren!

En als je het heel plat slaat, is dat ook wat het 'moet doen'. Maar het lijkt hier en daar wel heel horkerig te functioneren zo aan wat grafiekjes van opgenomen vermogen te zien. En dan moet het verwarm seizoen nog starten.
Zoneregeling wordt afgeraden, maar verkijk je er niet op hoeveel invloed een aanspringende chill in verwarm-modus heeft.

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-07 14:36
Mis ik iets? Wie zegt dat de Chill uit gaat als de omgevingstemperatuur nog niet bereikt is? Dit is niet mijn ervaring. Of gaat dit om de BU?

@Technician- met de slaapkamer deur dicht kan de Chill de temperatuur heel makkelijk omlaag krijgen is mijn ervaring.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo + 2x Chill | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 7.975wp SolarEdge

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:26

Ywa

Zojuist van een monteur begrepen dat er wordt gewerkt aan een nieuwe deksel voor de condensbak. Heeft iemand toevallig meer gehoord? :)

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-07 14:36
Ywa schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:27:
Zojuist van een monteur begrepen dat er wordt gewerkt aan een nieuwe deksel voor de condensbak. Heeft iemand toevallig meer gehoord? :)
Staat hier al een aantal keer vermeld. Meerdere mensen hebben hiervan een mail gekregen.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo + 2x Chill | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 7.975wp SolarEdge

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:16:
En dan moet het verwarm seizoen nog starten.
Zoneregeling wordt afgeraden, maar verkijk je er niet op hoeveel invloed een aanspringende chill in verwarm-modus heeft.
Nu is het grootste probleem wat vaak optreed met bestaande zoneregelingssystemen dat er te weinig afgifte open blijft staan, waardoor de Ta omhoog vliegt.

Met extra afgifte (via de Chill) loop je mogelijk tegen wat problemen aan met balans in het afgegeven vermogen, maar de potentiele ellende hiermee lijkt mij een stuk kleiner dan met foutief ingestelde / berekende zoneregelingen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Nu is het grootste probleem wat vaak optreed met bestaande zoneregelingssystemen dat er te weinig afgifte open blijft staan, waardoor de Ta omhoog vliegt.

Met extra afgifte (via de Chill) loop je mogelijk tegen wat problemen aan met balans in het afgegeven vermogen, maar de potentiele ellende hiermee lijkt mij een stuk kleiner dan met foutief ingestelde / berekende zoneregelingen.
Zoveel invloed zal 1 radiator nu ook weer niet hebben. Maar eens. Als veel aan staan, en na "het is warm genoeg" sluiten ze allemaal, dan krijg je flow issues en/of te snel oplopend Tr.
De locatie van de chill en of die parallel of in serie aan de radiator hangt, heeft wel weer invloed op de waterzijdige afstelling van het traject erna. Kan ook positief uitwerken hoor.

• onlinaius

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@paQ

Vanuit jouw optiek heb je denk ik helemaal gelijk.

Ik hoor dan blijkbaar tot het deel wat blij is met verwarmen en met koelen. Wel dat is dan zo. Die zitten er ook tussen.

Ieder apparaat wat je koopt heeft voor en nadelen. Daar zul je het mee moeten doen.

Veel respect voor diegenen die met Open Quatt zelf ingrijpen in de besturing. Dat gaat mij te ver. Ik probeer met de middelen die ik heb, de Quatt, CV-ketel, Heatfan en Tado te optimaliseren en dat met een beetje hulp van HW. Ik ben uitermate tevreden met de Quatt in verwarmen en hoe ik nu een en ander ingeregeld heb.

Daar is nu de Chill bijgekomen. Zelfde uitdaging. Binnen de mogelijkheden alles zo inregelen dat het voor mij optimaal is. Daar heb ik ook lol in.

Ik heb geen behoefte aan HA en Open Quatt.

Door deze discussies doe ik weer veel kennis op. Als het niet doet wat het moet doen, dan trek ik aan de bel bij Quatt.

Kortom ik draag bij in wat ik constateer, eventueel meet, hoe ik voor ons huis, ons afgiftesysteem en onze woonwensen een en ander ingesteld heb.

Wat er wellicht in het verleden beloofd is, wat beter zou kunnen, wensdenken e.d. kan ik niets mee, dus dat laat ik graag aan anderen over.

• jj85
Mickel moen schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:39:
Ik heb geen behoefte aan HA en Open Quatt.
offtopic:
-O- :'(

• Renect
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-07 21:25
Goedemiddag heren, en dames (sorry @harv ) :D

Heb een vraagje na waardeloos contact via mijn verkoper met Quatt. (onbereikbaar, geen reactie, en "flikker over de schutting principe en veel succes ermee")

Scenario; hybrid warmtepomp + 3 quatt chill besteld. Offerte geaccepteerd, alles rond.

Krijg vervolgens 2 weken later bericht dat ze "toch niet de chill kunnen installeren" want de leidingen zijn 22mm en staal en niet 15mm (jaren 70 woning). Dit is prima op te lossen met een T stuk 22-15-22 of mis ik hier iets?

[ Voor 11% gewijzigd door Renect op 03-07-2026 10:08 ]

[CiP] Thermaltake Xaser III RoG Edition

• jj85
Renect schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:48:
Goedemiddag heren,

Heb een vraagje na waardeloos contact via mijn verkoper met Quatt. (onbereikbaar, geen reactie, en "flikker over de schutting principe en veel succes ermee")

Scenario; hybrid warmtepomp + 3 quatt chill besteld. Offerte geaccepteerd, alles rond.

Krijg vervolgens 2 weken later bericht dat ze "toch niet de chill kunnen installeren" want de leidingen zijn 22mm en staal en niet 15mm (jaren 70 woning). Dit is prima op te lossen met een T stuk 22-15-22 of mis ik hier iets?
Als ze zelfs 22mm staal al links laten liggen (na de dikwandige stalen leidingen...) dan schieten ze zichzelf toch wel een beetje in de voet...
Is prima op te lossen, bijv zoals je zelf al voorsteld... :X

• onlinaius
jj85 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:50:
[...]
Als ze zelfs 22mm staal al links laten liggen (na de dikwandige stalen leidingen...) dan schieten ze zichzelf toch wel een beetje in de voet...
Is prima op te lossen, bijv zoals je zelf al voorsteld... :X
Ik zal het wel nooit begrijpen. 'Weet je wat, we installeren alleen op 15mm flex, dat lijkt ons handig. De rest van de klanten willen we niet...'.

Terwijl het alternatief is voor een paar honderd euro aan gangbare koppelingen met elke monteur mee te geven, en dan kun je 95% van alle gevallen zonder gedoe installeren, geld wat je ook deels weer uitspaart doordat je geen tijd en geld hoeft te steken in extra klantenservice, terugbetalingen, reputatieschade en wat al niet meer zei.

Ik dacht altijd dat het commerciele deel het sterkste punt van Quatt was, maar deze begrijp ik met mijn beperkte commerciele kennis toch niet.

• Renect
onlinaius schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Ik zal het wel nooit begrijpen. 'Weet je wat, we installeren alleen op 15mm flex, dat lijkt ons handig. De rest van de klanten willen we niet...'.

Terwijl het alternatief is voor een paar honderd euro aan gangbare koppelingen met elke monteur mee te geven, en dan kun je 95% van alle gevallen zonder gedoe installeren, geld wat je ook deels weer uitspaart doordat je geen tijd en geld hoeft te steken in extra klantenservice, terugbetalingen, reputatieschade en wat al niet meer zei.

Ik dacht altijd dat het commerciele deel het sterkste punt van Quatt was, maar deze begrijp ik met mijn beperkte commerciele kennis toch niet.
Het punt is, ik wil dit zelfs zelf installeren. T stuk ertussen met 15mm aansluiting voor de heren.

Maar het is gelijk van “zoek het uit” houding. Is dit normaal? Ik ben gewend dat mensen die iets willen verkopen denken in oplossingen.

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:23
Goedemiddag heren,

Ik had op werkspot een advertentie om wat rechte stukken leiding voor 15mm koper te vervangen. Loodgieter vertelde me dat dit een ingewikkelde oplossing was voor een makkelijk te verhelpen probleem, door precies die T-stukken er tussen te zetten. Foto's ingestuurd naar quatt en die zijn goedgekeurd voor installatie. Chills worden op 17 juli geinstalleerd.

En het hele "zoek het uit principe". Quatt staat bekend om dozenschuivers te zijn die werken met een bepaalde formule om de marges te drukken. Als je situatie niet in die formule past kan je het heen en weer krijgen. Helaas een bekend probleem, maar daar is wmb hun prijs ook naar.

[ Voor 37% gewijzigd door Kaaspeer90 op 02-07-2026 16:43 ]

• Renect
Kaaspeer90 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Ik had op werkspot een advertentie om wat rechte stukken leiding voor 15mm koper te vervangen. Loodgieter vertelde me dat dit een ingewikkelde oplossing was voor een makkelijk te verhelpen probleem, door precies die T-stukken er tussen te zetten. Foto's ingestuurd naar quatt en die zijn goedgekeurd voor installatie. Chills worden op 17 juli geinstalleerd.

En het hele "zoek het uit principe". Quatt staat bekend om dozenschuivers te zijn die werken met een bepaalde formule om de marges te drukken. Als je situatie niet in die formule past kan je het heen en weer krijgen. Helaas een bekend probleem, maar daar is wmb hun prijs ook naar.
Fantastisch! Goed om te horen.

Ook van 22mm hard staal naar 15mm koper?

• Technician-
BoschR schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:25:
Mis ik iets? Wie zegt dat de Chill uit gaat als de omgevingstemperatuur nog niet bereikt is? Dit is niet mijn ervaring. Of gaat dit om de BU?

@Technician- met de slaapkamer deur dicht kan de Chill de temperatuur heel makkelijk omlaag krijgen is mijn ervaring.
Nou dat weet ik ook niet zeker.

Alleen aan de screenshot en meetwaarden van een aantal users lijkt dat wel zo. Dat de compressor in chill aan/uit schakelt of de output niet gehaald wordt,

Ik blijf erbij, de afstelling en werking van het geheel moet goed kloppen, de cv pomp in buitendeel moet tijdens koelen altijd aan staan, koelmodus aan en een buffer geïnstalleerd om pendelen BU te voorkomen.

Kan iemand niet een tijd meten met een setpoint dik onder kamertemperatuur?

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
Goedemiddag heren,

@Renect

Vergeet onze dames niet!. Dames laat je horen!!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:02
Hier komen ze morgenochtend de Chill installeren incl. 2 quick connectors. Ik was al een beetje huiverig sinds alle meldingen over het serieel aansluiten. Maar als ik naar de geleverde hardware kijk, lijkt het erop dat dit toch gewoon parallel aangesloten gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDGpnTFMxW4DB7AavgcLhKWCOCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNJvn3v6acypm7b715OtbTxv.jpg?f=fotoalbum_large

Wel valt me de slang van 0.5m achteraf een beetje tegen qua lengte. Ik hoop van harte dat de monteur hopelijk wat langere leidingen bij zich heeft; voor mijn gevoel wordt het anders wel erg krap.

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:03
Vandaag 2 chills en een extra aansluitpunt gekregen, alles parallel gelukkig. Grappig is dat de werkvoorbereider mij vooraf via mail had verzocht bepaalde koppelingen te kopen, deze waren volgens de monteur niet correct, iets met buiten/binnendraad. Hij had de juiste bij zich. Ook de aansluiting die de werkvoorbereider had voorbereid blijkt onmogelijk met 0,5 meter slang aan te sluiten. Je moet het dus wel treffen met je monteur of die wat extra moeite doet en wat extra in de bus heeft liggen. Maar goed we kunnen koelen, ze doen het prima.

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:58
oomenit schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:38:
Hier komen ze morgenochtend de Chill installeren incl. 2 quick connectors. Ik was al een beetje huiverig sinds alle meldingen over het serieel aansluiten. Maar als ik naar de geleverde hardware kijk, lijkt het erop dat dit toch gewoon parallel aangesloten gaat worden.

[Afbeelding]

Wel valt me de slang van 0.5m achteraf een beetje tegen qua lengte. Ik hoop van harte dat de monteur hopelijk wat langere leidingen bij zich heeft; voor mijn gevoel wordt het anders wel erg krap.
Ik help het je hopen.

ik heb ook de 0.5m leidingen en die zijn eigenlijk net te kort. De monteur bij mij gaf aan dat als hij langere leidingen bij zich had gehad dat ze die gratis hadden omgeruild. Blijkbaar hadden ze die al aan hun vorige klant gegeven dus ik had pech.

De ‘monteurs’ waren in mijn geval trouwens twee oostblokkers die aan kwamen rijden in een gewone personenauto met een schoenendoosje materiaal achterin. Een gat in een knieschot boren om leidingen door te voeren is nog te veel gevraagd want daar hebben ze het gereedschap niet voor. Dit heb ik dus allemaal zelf moeten doen achteraf. Het zal misschien per geval verschillen maar stel je zeker niet te veel voor van de installatie capaciteiten van Quatt (zie ook andere voorbeelden in dit topic)

Achteraf de leidingen omwisselen kost minimaal 235 euro, omdat er opnieuw een monteur nodig zou zijn om het systeem weer in bedrijf te stellen. Of dit legitiem is of gewoon een ordinaire cashgrab vind ik moeilijk in te schatten. Ik vind het in elk geval behoorlijk aan de prijs.

• Kaaspeer90
Renect schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Fantastisch! Goed om te horen.

Ook van 22mm hard staal naar 15mm koper?
Yep. Zelfde probleem hier. Dikwandig 22(.3)mm naar 15mm. T-stukkies tussen en klaar. Voor de zekerheid kan je ff hun klantenservice bellen met het verzoek dat degene die je situatie beoordeeld heeft te spreken. Dan kan je ff zwart op wit krijgen of dit ok is.

[ Voor 23% gewijzigd door Kaaspeer90 op 03-07-2026 07:46 ]

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Wat andere slangen betreft.

Het punt is niet het omwisselen van de slangen, maar het in bedrijf stellen van de Chill vermoed ik.

Bij mij zijn ze twee keer geweest. De eerste keer bleek nadat alles aangesloten was, dat de Chill intern kortsluiting maakte.

Twee weken later hoefde bij de nieuwe Chill alleen de slangen gekoppeld te worden. Hierna kon de commisioning opgestart worden, firmware downloaden, ontluchtingsprocedure, testprocedure enz. Hij is nog zeker een uur bezig geweest. Dat was dus bij een nieuwe Chill. Bij alleen slangen omwisselen is het allicht korter, wellicht alleen de ontluchtingsprocedure, maar voorrijdtijd e.d. meegerekend.

De slangen omwisselen kun je met een bahco zelf nog wel. Voor de rest zal er dus een monteur nodig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 03-07-2026 07:52 ]

• paQ
  • Nu online
Hoe moet dat dan als de druk een keer van het systeem is geweest? Of als in januari weer allerlei vorstkleppen de geest geven?

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@paQ

Goed punt.

Geen idee. Wellicht blijft er dan nog genoeg water in de Chill. Ik ben in ieder geval nergens iets tegengekomen, dat je dan speciale maatregelen moet nemen.

[ Voor 36% gewijzigd door Mickel moen op 03-07-2026 08:54 ]

• Renect
harv schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:26:
[...]

@Renect

Vergeet onze dames niet!. Dames laat je horen!!
aangepast :9

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:58
Mickel moen schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:51:
@paQ

Goed punt.

Geen idee. Wellicht blijft er dan nog genoeg water in de Chill. Ik ben in ieder geval nergens iets tegengekomen, dat je dan speciale maatregelen moet nemen.
Dit vind ik dus interessant. Betaal ik nou een paar 100 euro voor iemand die een paar moeren aandraait en de quickconnectors weer aansluit, of gebeurt er echt iets materieels wat ik zelf niet kan doen.

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-07 11:55
dribbel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Dit vind ik dus interessant. Betaal ik nou een paar 100 euro voor iemand die een paar moeren aandraait en de quickconnectors weer aansluit, of gebeurt er echt iets materieels wat ik zelf niet kan doen.
Dat is inderdaad interessant. Ik heb nu een extra aansluitpunt laten maken om te kunnen verplaatsen. Stel dat ik over een poosje beslis dat ik er een chill bij wil hebben in plaats van verplaatsen, moet er dan een monteur langskomen om die nieuwe chill in de al bestaande quick connector te klikken, alleen om dat hij de enige is die het commissioning/ontluchtings protocol in zijn app heeft?

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.

• paQ
  • Nu online
Midway123 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Dat is inderdaad interessant. Ik heb nu een extra aansluitpunt laten maken om te kunnen verplaatsen. Stel dat ik over een poosje beslis dat ik er een chill bij wil hebben in plaats van verplaatsen, moet er dan een monteur langskomen om die nieuwe chill in de al bestaande quick connector te klikken, alleen om dat hij de enige is die het commissioning/ontluchtings protocol in zijn app heeft?
Schijnbaar. ook belangrijk als je hem een keer wil verkopen.

• Jan-tweak
  • Laatst online: 19:50
Goedemiddag heren, en dames (sorry @harv ) :D

@Renect , @Kaaspeer90 @oomenit
eigenlijk is dat geen probleem, ze kunnen gewoon gebruik maken van speciale voor dikwandige knelringen van bv bonfix ipv de normale knelringen voor dunwandige pijpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nNYBCAVyJRFrQNBKdiSDdkP42U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oHPhvfybRGKen8v3vo0wWegM.png?f=user_large
meer info zie deze link van bonfix.
zou het problem er dan alleen in liggen dat de ze T stukken waar ze met schroefvitting de snelkoppeling aan monteren alleen in de 15mm uitvoering hebben liggen, o stom kan toch zelfs Quatt niet zijn, of vergis ik me hierin.
Weet iemand de juiste draaddiameter en type aan de kant van de snelkoppeling, (zie de foto van @oomenit ik zou eigenlijk verwachten dat dit 1/2" is , want dan is de oplossing voor lui met een 22mm staal dikwandige leiding heel eenvoudig, zelf even 2 T-stukken gereed hebben liggen met de juiste type knelkoppeling en diameter voor aansluiten van hun snelkoppeling.
Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-hh2bZ8dGMIka0s41Ab11PWaHI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3oLHYW4ujpFG2z7MuzO7A5qg.jpg?f=user_large
is er overigens ook voor 28mm leidingen.
hier een link van de hier genoemde t-stuk bij Hornbach maar ook bij veel andere DIY zaken te koop.

[ Voor 33% gewijzigd door Jan-tweak op 03-07-2026 15:24 ]

• jj85
@Jan-tweak Standaard 1/2" dacht ik
https://quickconnector.nl/

• Jan-tweak
dank je wel
wat is dan het probleem bij Quatt, dat spul is gewoon in de handel, is zelfs puur standaard. ik snap Quatt echt niet meer.

• jj85
Jan-tweak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:57:
[...]

dank je wel
wat is dan het probleem bij Quatt, dat spul is gewoon in de handel, is zelfs puur standaard. ik snap Quatt echt niet meer.
Het is onbegrijpelijk idd...
misschien hebben ze hun 'monteurs met schoenendoos vol componenten in personenauto's' enkel geleerd om met 15mm te werken...
(kak, nu ben ik weer negatief over de Chill... kan er niks aan doen, sorry :X )

• oomenit
Als je de handleiding leest moet het allemaal geen probleem zijn om zelf de Chill tussen 2 locaties te verplaatsen, mits de quick connectors natuurlijk aanwezig zijn.

Ik gok zelf, als je een 2e Chill besteld terwijl je ook 2 quick connector aansluitingen hebt, dat je de installatie in feite zelf zou kunnen/mogen doen. Het gaat erom dat je in die ontluchtingsmodus kan komen...

pdf van Chill handleiding

• Jan-tweak
oomenit schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:00:
Als je de handleiding leest moet het allemaal geen probleem zijn om zelf de Chill tussen 2 locaties te verplaatsen, mits de quick connectors natuurlijk aanwezig zijn.

Ik gok zelf, als je een 2e Chill besteld terwijl je ook 2 quick connector aansluitingen hebt, dat je de installatie in feite zelf zou kunnen/mogen doen. Het gaat erom dat je in die ontluchtingsmodus kan komen...

pdf van Chill handleiding
en hebben ze die ook in het Nederlands, want voor Nederland is een Engelse handleiding namelijk niet toegestaan (Eis CE) ?
ondertussen moeten ze dit toch wel weten.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Midway123 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Claude zegt, na de handleiding in het Engels te hebben gelezen het volgende hierover:

ik kon de handleiding raadplegen (support.quatt.io / Quatt Chill Gebruikershandleiding V4, april 2026). Op basis daarvan kan ik je vraag beantwoorden — en het antwoord is nee, je hebt geen monteur nodig voor dat scenario.

Wat de handleiding zegt:

Het fysiek aansluiten op een (reeds bestaande) QuickConnector doe je zelf, zonder gereedschap: je sluit de slang aan op de kogelkraan, steekt de slangen stevig in de aansluitingen tot je een klik hoort of voelt, en opent de kranen om de doorstroming te herstellen.

Het "commissionen"/koppelen aan het netwerk doe je ook zelf via de app: je klikt op "Product toevoegen", kiest Chill uit de lijst, houdt de knop 3 seconden ingedrukt, scant de QR-code (of voert het serienummer handmatig in), en de app koppelt Chill aan het Quatt Netwerk. Dit is geen monteurs-only stap.

Het ontluchten na aansluiten is ook iets wat de gebruiker zelf doet, niet de monteur: het is goed gebruik om de radiatoren te ontluchten na het opnieuw aansluiten van Chill, en je controleert zelf de systeemdruk en vult zo nodig bij via de vulklep.

Kortom: een monteur is alleen nodig om nieuwe QuickConnector-locaties aan te leggen (dat gebeurt vooraf door gecertificeerd Quatt-personeel). Zodra er al een QuickConnector hangt, is het aansluiten, koppelen én ontluchten van een (extra) Chill-unit volgens deze handleiding gewoon een doe-het-zelf-klus via de app — geen monteursbezoek nodig, mits die QuickConnector-locatie al bestaat.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• jj85
Jan-tweak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:05:
[...]

en hebben ze die ook in het Nederlands, want voor Nederland is een Engelse handleiding namelijk niet toegestaan (Eis CE) ?
ondertussen moeten ze dit toch wel weten.
Staat gewoon een nl handleiding op de site hoor :X :?

• Jan-tweak
jj85 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:45:
[...]

Staat gewoon een nl handleiding op de site hoor :X :?
oke, dan is de vraag waarom dan hier een engelse versie neerzetten, lijk me in een nederlandse forum niet echt logisch, eigenlijk alleen als je alleen een engelse had. Gelukkig maar, en ja, ik had even niet bij Quatt zelf gekeken, had dit natuurlijk wel even kunnen doen, sorry. _/-\o_

• Renect
Jan-tweak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:39:
[...]

eigenlijk is dat geen probleem, ze kunnen gewoon gebruik maken van speciale voor dikwandige knelringen van bv bonfix ipv de normale knelringen voor dunwandige pijpen.
[Afbeelding]
zou het problem er dan alleen in liggen dat de ze T stukken waar ze met schroefvitting de snelkoppeling aan monteren alleen in de 15mm uitvoering hebben liggen, o stom kan toch zelfs Quatt niet zijn, of vergis ik me hierin.
Weet iemand de juiste draaddiameter en type aan de kant van de snelkoppeling, (zie de foto van @oomenit ik zou eigenlijk verwachten dat dit 1/2" is , want dan is de oplossing voor lui met een 22mm staal dikwandige leiding heel eenvoudig, zelf even 2 T-stukken gereed hebben liggen met de juiste type knelkoppeling en diameter voor aansluiten van hun snelkoppeling.
Dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
hier een link van de hier genoemde t-stuk bij Hornbach maar ook bij veel andere DIY zaken te koop.
Bedankt! Zat exact naar dezelfde te kijken. Knelkoppelingen doen het prima voor radiatorbuizen?

En moet er dan nog voor de beste heren een 10 CM koperpijpje op komen of schroeven ze de quick connector er dan gewoon op.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Jan-tweak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:20:
[...]

oke, dan is de vraag waarom dan hier een engelse versie neerzetten, lijk me in een nederlandse forum niet echt logisch, eigenlijk alleen als je alleen een engelse had. Gelukkig maar, en ja, ik had even niet bij Quatt zelf gekeken, had dit natuurlijk wel even kunnen doen, sorry. _/-\o_
Wel Quatt is daar zelf ook wiebelig in. In de mail n.a.v. de plaatsing krijg je de Engelstalige. Voor de Nederlandse moet je op de site zoeken.

• Olimar1980
  • Nu online
jj85 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:34:
[...]

Kun je wat fotos posten? Nu is het gokwerk...
Hier zijn wat foto’s. Maar daarop zie je volgens mij alleen maar dat de Chill correct met de invoer op de aanvoer en met de uitvoer op de afvoer is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlXHNeTmKGUG09MmGGqp8xHybKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGuVBbJm4nAL7z6qHUFRoMWl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpC4pJEsbNfmwawFXV2BrrNC46U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQPMOGrhFzqKpkkcaDkP80iV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XaBKWCBhnc4-4SzuRjaeDSmWlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSby2JeRIuYONMxi6kPFkjAs.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas gaat de Chill dus na opstarten binnen een minuut uit met storing. En de monteur heeft de ontluchting en flow test dus alleen kunnen draaien met de leidingen verkeerd om…

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:30:
[...]

Claude zegt, na de handleiding in het Engels te hebben gelezen het volgende hierover:

ik kon de handleiding raadplegen (support.quatt.io / Quatt Chill Gebruikershandleiding V4, april 2026). Op basis daarvan kan ik je vraag beantwoorden — en het antwoord is nee, je hebt geen monteur nodig voor dat scenario.

Wat de handleiding zegt:

Het fysiek aansluiten op een (reeds bestaande) QuickConnector doe je zelf, zonder gereedschap: je sluit de slang aan op de kogelkraan, steekt de slangen stevig in de aansluitingen tot je een klik hoort of voelt, en opent de kranen om de doorstroming te herstellen.

Het "commissionen"/koppelen aan het netwerk doe je ook zelf via de app: je klikt op "Product toevoegen", kiest Chill uit de lijst, houdt de knop 3 seconden ingedrukt, scant de QR-code (of voert het serienummer handmatig in), en de app koppelt Chill aan het Quatt Netwerk. Dit is geen monteurs-only stap.

Het ontluchten na aansluiten is ook iets wat de gebruiker zelf doet, niet de monteur: het is goed gebruik om de radiatoren te ontluchten na het opnieuw aansluiten van Chill, en je controleert zelf de systeemdruk en vult zo nodig bij via de vulklep.

Kortom: een monteur is alleen nodig om nieuwe QuickConnector-locaties aan te leggen (dat gebeurt vooraf door gecertificeerd Quatt-personeel). Zodra er al een QuickConnector hangt, is het aansluiten, koppelen én ontluchten van een (extra) Chill-unit volgens deze handleiding gewoon een doe-het-zelf-klus via de app — geen monteursbezoek nodig, mits die QuickConnector-locatie al bestaat.
Het zou kunnen. Het ontluchten van de Chill zelf staat hier niet bij. Naar mijn idee gebeurde dat middels de monteurs-app.

Overtuigend vind ik het nog niet.

Maar zelf er andere slangen aan kunnen zetten enz. zou natuurlijk prachtig zijn. Stel je wilt op de ene plek lange en op de andere plek korte.

• oomenit
Jan-tweak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:20:
[...]

ja ik had het linkje uit de mail van Quatt gekopieerd. Niet gekeken of ze op de site een Nederlandstalige hadden.

• jj85
Olimar1980 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:03:
[...]

Hier zijn wat foto’s. Maar daarop zie je volgens mij alleen maar dat de Chill correct met de invoer op de aanvoer en met de uitvoer op de afvoer is aangesloten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas gaat de Chill dus na opstarten binnen een minuut uit met storing. En de monteur heeft de ontluchting en flow test dus alleen kunnen draaien met de leidingen verkeerd om…
dat is wel raar ja...
zit de waterpomp in de Chill soms verkeerd om? ;)

• onlinaius
jj85 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:56:
[...]

dat is wel raar ja...
zit de waterpomp in de Chill soms verkeerd om? ;)
Infrarood thermometer er op, en je weet of uitgaand warmer is dan inkomend op de chill.

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 22:00
onlinaius schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Hebben we het hier over verwarmen of koelen?

Ik heb zelf Evohome en dat gaat, na juist instellen (nagenoeg geen nachtverlaging: verwarm de schil, niet de kamer), al drie jaar prima in de winter samen met Quatt).

Koelen met de Chill heb ik wel vragen over icm EvoHome. Ik dacht hier te lezen dat die open radiatorknop (dus HR92 eraf halen) alleen gold voor in serie aansluiting en niet voor parallel?

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:02
GhostlyFriend schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:40:
[...] Koelen met de Chill heb ik wel vragen over icm EvoHome. Ik dacht hier te lezen dat die open radiatorknop (dus HR92 eraf halen) alleen gold voor in serie aansluiting en niet voor parallel?
Klopt, je kunt de HR92 gewoon laten zitten als de Chill parallel aangesloten is.

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-07 19:07
Hoe worden de Quick connectors bij jullie berekend op de offerte? ik heb een prijs gekregen voor de chill en dan staat er ook nog een aparte regel met Quick connectors a 150euro.
Ik was in de veronderstelling dat er bij de Chill de connectors gewoon in de doos zaten, anders werkt het product immers niet. ik heb maar 1 setje nodig want ga de Chill niet verplaatsen.

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:52
Toppertje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:51:
Hoe worden de Quick connectors bij jullie berekend op de offerte? ik heb een prijs gekregen voor de chill en dan staat er ook nog een aparte regel met Quick connectors a 150euro.
Ik was in de veronderstelling dat er bij de Chill de connectors gewoon in de doos zaten, anders werkt het product immers niet. ik heb maar 1 setje nodig want ga de Chill niet verplaatsen.
Dat hoort niet.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Moet je ook apart betalen voor aan/uit knop en deksel?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:03
die 150 euro is voor een extra Quick connector inclusief installatie

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:52
rob987 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:44:
die 150 euro is voor een extra Quick connector inclusief installatie
Maar die heeft hij dus niet besteld.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:22

Animal_X

Rodin

Ook hier vrijdag een bericht van van Quatt gehad over een serie installatie deze week helaas...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwdjHECBNvgYEE888g2VAPGSIzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g65F2dYTHULLGwCafiqsUtL5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wist dat het wat krap was qua ruimte met 11,5cm tot de vloer. Echter de quatt installateur die hier een paar maand geleden was voor een AE upgrade heeft even gekeken en die gaf aan geen probleem om hem parallel aan te sluiten. Ook de succesmanager vroeg of het mogelijk was om de radiator 5cm hoger te hangen op de muur. Ik was er dus al vanuit gegaan dat installatie parallel zou plaatsvinden.

Dat gezegd hebbende, qua looks vind ik het niet zo'n probleem in serie, hij komt toch op de slaap kamer boven te staan uit het zicht. In de woonkamer zou ik dit niet accepteren. Daarnaast staat de thermostaatknop hier toch ook altijd vol open, dus die knop kan er zonder problemen van af. Echter wel twee vragen:

1) wat is de totale stackhoogte van die koppelingen en de terugslagklep? De ruimte van de leiding waar Quatt hem op wil aansluiten is namelijk krap aan 21cm. Het is dus niet zo'n hele hoge radiator maar hij is wel 2,8 meter lang en het is een dubbele plaat. Hij heeft dus voldoende capaciteit voor warmteafgifte...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTtX-q5Xsq4P312i9RcMHSIiYyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkW2Z9N55qvA98Pp8mVLrHTa.jpg?f=fotoalbum_large

2) De rechterzijde van de radiator waar de aansluiting moet komen zit net naast het bed waardoor ver uitstekende quick connectors niet heel erg handig zijn. Zouden hier twee knietjes op gezet kunnen worden? Desnoods haal ik die zelf nog. Echter, welke maat?

[ Voor 5% gewijzigd door Animal_X op 07-07-2026 07:47 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Renect
Jan-tweak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:39:
[...]

[Afbeelding]
Dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Reactie van Quatt:

TLDR: ze doen het niet

De reden hiervoor is dat de Quatt Chills ontworpen zijn om aangesloten te worden op een installatie die voldoet aan specifieke hydraulische voorwaarden. In uw situatie zijn de bestaande radiatorleidingen en de opbouw van het leidingnet niet geschikt voor de vereiste waterstroming (flow) die de Chills nodig hebben om correct en betrouwbaar te functioneren.

Hoewel u heeft voorgesteld om met een verloop of een T-stuk van 22 mm naar 15 mm te werken, lost dit het onderliggende probleem helaas niet op. Een dergelijke aanpassing verandert uitsluitend de aansluitdiameter op één punt, maar niet de hydraulische eigenschappen van het bestaande leidingnet. Hierdoor kunnen de benodigde volumestroom, drukverliezen en waterverdeling niet worden gegarandeerd. Dit kan leiden tot een verminderd koelvermogen, storingen en een installatie die niet volgens onze technische specificaties functioneert.

Omdat wij alleen installaties opleveren die voldoen aan onze technische richtlijnen en waarvan wij de goede werking kunnen garanderen, kunnen wij in uw situatie de Quatt Chills helaas niet installeren.

• Kaaspeer90
Heel benieuwd hoe ze tot die conclusie zijn gekomen. Bij mij werd de optie gegeven om zelf dunne leidingen te laten plaatsen of de chill op een andere plek te installeren.

• onlinaius
Renect schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:09:
[...]

Reactie van Quatt:

De reden hiervoor is dat de Quatt Chills ontworpen zijn om aangesloten te worden op een installatie die voldoet aan specifieke hydraulische voorwaarden. In uw situatie zijn de bestaande radiatorleidingen en de opbouw van het leidingnet niet geschikt voor de vereiste waterstroming (flow) die de Chills nodig hebben om correct en betrouwbaar te functioneren.

Hoewel u heeft voorgesteld om met een verloop of een T-stuk van 22 mm naar 15 mm te werken, lost dit het onderliggende probleem helaas niet op. Een dergelijke aanpassing verandert uitsluitend de aansluitdiameter op één punt, maar niet de hydraulische eigenschappen van het bestaande leidingnet. Hierdoor kunnen de benodigde volumestroom, drukverliezen en waterverdeling niet worden gegarandeerd. Dit kan leiden tot een verminderd koelvermogen, storingen en een installatie die niet volgens onze technische specificaties functioneert.

Omdat wij alleen installaties opleveren die voldoen aan onze technische richtlijnen en waarvan wij de goede werking kunnen garanderen, kunnen wij in uw situatie de Quatt Chills helaas niet installeren.
Lees ik daar nu 'de flow in uw systeem is TE goed, daar kan de chill niet mee omgaan?'

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

onlinaius schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:04:
[...]

Lees ik daar nu 'de flow in uw systeem is TE goed, daar kan de chill niet mee omgaan?'
Ik dacht even dat het aan mij lag. Maar die leidingen zijn dikker dan ze aanbevelen 8)7

• Ywa

Ywa

Ik heb een setup met 4 Chill units draaien, maar ik loop tegen een vreemde afwijking aan in de instellingen.

Bij 2 van de Chills is de minimale (en default) doeltemperatuur 16°C. Bij de andere 2 units blijft deze ondergrens echter steken op 18°C.

Is dit een bekend fenomeen? Ik vraag me af of dit simpelweg een firmware-mismatch is tussen de units, of dat het misschien te maken heeft met de "maximaal 3 actieve Chills" limiet.

Ben benieuwd of iemand dit herkent en weet wat de oorzaak is.

[ Voor 12% gewijzigd door Ywa op 07-07-2026 15:20 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:15

charrel

Cortisol4life..

Ywa schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:19:
Ik heb een setup met 4 Chill units draaien, maar ik loop tegen een vreemde afwijking aan in de instellingen.

Bij 2 van de Chills is de minimale (en default) doeltemperatuur 16°C. Bij de andere 2 units blijft deze ondergrens echter steken op 18°C.

Is dit een bekend fenomeen? Ik vraag me af of dit simpelweg een firmware-mismatch is tussen de units, of dat het misschien te maken heeft met de "maximaal 3 actieve Chills" limiet.

Hier is de ondergrens ook 18, volgens mij zag ik voor de firmware update ook 16c in de app. Zitten er verschillen in de firmware?

• Ywa

Ywa

charrel schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Hier is de ondergrens ook 18, volgens mij zag ik voor de firmware update ook 16c in de app. Zitten er verschillen in de firmware?
Zijn allemaal up-to-date. Volgens Home Assistant hebben ze wel allemaal een minimale doeltemperatuur van 18°C. De 16°C is ook redelijk buggy omdat zowel Home Assistant als de Quatt app een minimum van 18°C proberen te hanteren.

• Jan-tweak
Renect schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:09:
[...]

Reactie van Quatt:

wel een heel gekke reactie, want de Quatt WP werkt prima met leidingen van 22mm. Sterker nog de flow (en dus de specifieke hydraulische voorwaarden) worden m.n. door de Quatt WP bepaald en is eigenlijk niet afhankelijk van een diameter van de leiding, het enige punt is dat een leidingsysteem van 22mm iets meer volume-inhoud heeft, maar als de flow (bepaald door de pomp van de Warmtepomp) gelijk blijft cq binnen de gestelde voorwaarden van de warmtepomp valt is er helemaal niets aan de hand.
Edit: wet van Bernoulli, de flow zal in de 15mm iets toenemen en de druk iets afnemen, gezien de relatieve niet al te groot verschil in diameter zal het effect niet al te groot zijn.
Sterker nog, de flowmeter van mijn Quatt zit op een door Quatt geplaatste 22mm leiding.

wat ze eigenlijk schrijven dat hun Quatt Chill blijkbaar alleen bruikbaar is in een leidingsysteem van 15mm. alleen dat hebben ze blijkbaar helemaal vergeten in hun spec's te vermelden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 08-07-2026 09:50 ]

• Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:44
Ywa schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Zijn allemaal up-to-date. Volgens Home Assistant hebben ze wel allemaal een minimale doeltemperatuur van 18°C. De 16°C is ook redelijk buggy omdat zowel Home Assistant als de Quatt app een minimum van 18°C proberen te hanteren.
Hoe weet je of ze echt up_to_date zijn? Ik heb 3 units en kan nergens zien welke firmware ze hebben. Niet via de Quatt app en ook niet via HA. Ik zou dit wel graag kunnen zien ook om eventueel iets zinnigs te kunnen zeggen als er iets veranderd is

• chrisvoorma
  • Laatst online: 16-07 23:53
Ik ben nog steeds in conclaaf met Quatt mbt de constante overbodige waterflow en evenredig elektra verbruik. Ze snappen niet wat ik bedoel of ze willen het niet snappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6rkvTExANZOifcbnIDC_aA-SVg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IVzYvzPlCOZ8CeM8vlXQodzA.png?f=fotoalbum_large

Zoals ze het nu uitleggen moet ik dus handmatig de temperatuur van het vertrek gaan controleren om vervolgens de Chill in te schakelen om te gaan koelen, en dit alles zodat er buiten actieve koeling/verwarming geen onnodige waterflow is en dus elektraverbruik???

Ligt het nu aan mij? Kijk ik hier zo raar tegen aan?

Als ik de Chill instel op 23 graden dan moet de software de rest toch regelen.
Dus geen actieve koeling dan kan alles toch in de standby??

Hetzelfde geldt ook voor de stand van de ventilatie, waarom moet ik dat handmatig doen?
Het is toch doodeenvoudig een koppeling te maken tussen de gemeten buitentemperatuur op de quatt unit en daar een ventilatiestand aan te koppelen?

Nu is het zo dat de Chill op de laagste ventilatiestand zijn eigen bubbel creëert en niet met de juiste temperatuurwaarden werkt, en die verschillen zijn fors in een vertrekje van maar 15m2.
De Chill staat op 23 graden maar op de laagste stand wordt alleen de koele lucht rondom de Chill steeds opnieuw gekoeld waarbij de interne sensor voelt dat de temp ver genoeg is gedaald. 3 meter verderop is het 7 graden warmer!!!

Het is een mooi product maar had nog niet uitgeleverd mogen worden.
Het is niet af en uit ontwikkeld.
Hardwarematig zijn ze een heel eind, maar de software kant is nog lang niet af en niet geschikt om geautomatiseerd je vertrek te koelen dan wel te verwarmen.

Mvg Voorma

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:16
Ywa schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:19:

Als de chill uit de installateur modus komt staat die op 16 graden. Als de gebruiker die dan ooit verhoogd kun je niet terug naar 16. Kun jij wel naar 20 en dan weer terug naar 16?

• Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:44
Zolang een Chill aan staat bij mij is de flow 800l/m.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kpjcm83Tb9FaDwtaOfXIDdJEhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wu0RfTDLBgDuvMmbhSQvD72T.png?f=fotoalbum_large

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

chrisvoorma schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:15:
Ik ben nog steeds in conclaaf met Quatt mbt de constante overbodige waterflow en evenredig elektra verbruik. Ze snappen niet wat ik bedoel of ze willen het niet snappen.

[Afbeelding]

Zoals ze het nu uitleggen moet ik dus handmatig de temperatuur van het vertrek gaan controleren om vervolgens de Chill in te schakelen om te gaan koelen, en dit alles zodat er buiten actieve koeling/verwarming geen onnodige waterflow is en dus elektraverbruik???

Ligt het nu aan mij? Kijk ik hier zo raar tegen aan?

Als ik de Chill instel op 23 graden dan moet de software de rest toch regelen.
Dus geen actieve koeling dan kan alles toch in de standby??

Hetzelfde geldt ook voor de stand van de ventilatie, waarom moet ik dat handmatig doen?
Het is toch doodeenvoudig een koppeling te maken tussen de gemeten buitentemperatuur op de quatt unit en daar een ventilatiestand aan te koppelen?

Nu is het zo dat de Chill op de laagste ventilatiestand zijn eigen bubbel creëert en niet met de juiste temperatuurwaarden werkt, en die verschillen zijn fors in een vertrekje van maar 15m2.
De Chill staat op 23 graden maar op de laagste stand wordt alleen de koele lucht rondom de Chill steeds opnieuw gekoeld waarbij de interne sensor voelt dat de temp ver genoeg is gedaald. 3 meter verderop is het 7 graden warmer!!!

Het is een mooi product maar had nog niet uitgeleverd mogen worden.
Het is niet af en uit ontwikkeld.
Hardwarematig zijn ze een heel eind, maar de software kant is nog lang niet af en niet geschikt om geautomatiseerd je vertrek te koelen dan wel te verwarmen.
Dat de Chill een andere kamertemperatuur aangeeft dan wat jij meet, heeft er mee te maken waar je meet. Als de Chill standbij staat meet hij bij mij exact dezelfde temperatuur. Het is al eerder voorbij gekomen, dat een externe temperatuur sensor voor de Chill hierin een oplossing kan zijn. Overigens geldt zoiets ook voor slimme thermostaatknoppen die meten ook aan de radiator. Dat kan behoorlijk schelen met een meter elders in de kamer.

Als je de Chill op de laagste ventilatiestand hebt, is de luchtverplaatsing beperkt. Naar mijn idee werkt de middelste stand het best.

Dan nog. Ik heb een “moeilijke” ruimte. Een zolderkamer. De Chill blaast recht vooruit. Aangezien koude lucht ook nog eens niet stijgt, blijft het in de nok dus warm. Maar ik wil de massa juist koelen, zodat als we slapen gaan de Chill uit kan. We gebruikten al zo’n oscillerende ventilator. Die brengt de lucht in de hele kamer dus ook in de nok in beweging. Dus die heb ik er bij aangezet. Werkt perfect.

Hier is een split airco denk ik in het voordeel. De binnenunit daarvan hangt meestal hoog in de kamer.

• onlinaius
Mickel moen schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:21:
Het is al eerder voorbij gekomen, dat een externe temperatuur sensor voor de Chill hierin een oplossing kan zijn.
Kan dat? Een externe temperatuursensor op de chill aansluiten? Ik wil als 'niet chill gebruiker' niet voor mijn beurt praten, maar dat klinkt echt niet als Quatt om zo ver vooruit / met de klant mee te denken.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

onlinaius schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:32:
[...]

Kan dat? Een externe temperatuursensor op de chill aansluiten? Ik wil als 'niet chill gebruiker' niet voor mijn beurt praten, maar dat klinkt echt niet als Quatt om zo ver vooruit / met de klant mee te denken.
Ik zie hem ook nog niet in productie, maar het lijkt mij dat het mogelijk moet zijn zoiets in het Quatt netwerk op te nemen. Een Quatt-dongle die temperatuur en luchtvochtigheid kan meten en tevens als extender in het netwerk kan functioneren.

• paQ
  • Nu online
En dan zetten mensen hem op de TV, of in de vensterbank, of naast adapters / laders in het stekkerblok...

Een beetje slimme radiatorknop houdt hier rekening mee. Een beetje COP1 kachel ook. (En die dingen kunnen echt goed warm worden)

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-07 15:54
Chillers, ben de aanschaf van een Chill aan het overwegen. We hebben vloerverwarming icm radiatoren. Misschien een open deur en al eerder besproken. De vloerverwarming is uitgerust met een temperatuur-sensor met pompschakelaar die boven 22 graden geactiveerd wordt.

Stel je gaat koelen dan zal de pompschakelaar NOOIT meer geactiveerd worden. Gevolg: de waterzijdige balans is daarmee verstoord, in ons geval krijg je een kortsluiting via het reduceerventiel, met als gevolg dat het koude water direct rondgepomp wordt en dus de Chill nauwelijks water toegevoerd krijgt. Oplossingen:

1: circulatie pompschakelaar ertussenuit halen en de pomp continue laten draaien. OF:

2: toevoerklep vloerverwarming dichtdraaien (indien aanwezig) zodat er geen water meer door de vloerverwarming en reduceerventiel stroomt. Alleen door de radiatoren.

Klopt mijn redenering of zijn er betere oplossingen?

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• Ywa

Ywa

Ronald21 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:52:
[...]

Hoe weet je of ze echt up_to_date zijn? Ik heb 3 units en kan nergens zien welke firmware ze hebben. Niet via de Quatt app en ook niet via HA. Ik zou dit wel graag kunnen zien ook om eventueel iets zinnigs te kunnen zeggen als er iets veranderd is
In HA heeft elke unit een uitgeschakelde sensor die je kan inschakelen. In de app staat er per unit "Firmware: Actueel". Helaas geen versienummer. :-(
alwind schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:24:
[...]

Als de chill uit de installateur modus komt staat die op 16 graden. Als de gebruiker die dan ooit verhoogd kun je niet terug naar 16. Kun jij wel naar 20 en dan weer terug naar 16?
Dan zal dat het zijn inderdaad. Dank voor de verduidelijking.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:58:
En dan zetten mensen hem op de TV, of in de vensterbank, of naast adapters / laders in het stekkerblok...

Een beetje slimme radiatorknop houdt hier rekening mee. Een beetje COP1 kachel ook. (En die dingen kunnen echt goed warm worden)
Wie zo’n ding er extra besteld, weet heus wel wat en waarom. In de gebruiksaanwijzing zal ook staan, waar en hoe je hem plaatst. Hoogte, niet vlak naast een deur, niet op een plaats met direct opvallend zonlicht enz. Hetzelfde wat in de handleiding van een thermostaat staat of bij een draadloze sensor zoals die van Tado.

Tado knoppen kun je calibreren indien de afwijking sterk is. Wellicht is het in de toekomst ook mogelijk bij de Chill, maar met de verschillende ventilatorstanden lijkt mij dat een stuk lastiger.

Uiteindelijk is het het simpelst met een een extra thermometertje. Ik heb van die kleine witte vierkante metertjes. Ik ben het merk even kwijt. Meten temperatuur en vochtigheid en kun je zelfs in een app aflezen, inclusief historiegrafiek.

Je plaatst zo’n metertje op de meest gunstige plaats. Vervolgens stel je een lagere doeltemperatuur op de Chill in. Na enige tijd krijg je wel een beeld, van welke doeltemperatuur bij welke ruimtetemperatuur hoort. Wellicht moet je zo nu en dan nog eens bijstellen. Je hoeft ervoor niet eens je stoel uit.

Zo doe ik het ook bij mij op zolder. De Tadoknop zit bijna op vloerhoogte. Die moet ik dus al wat calibreren bij verwarming. Met de Chill en zakkende koude lucht is deze nog verder van de realiteit. Kortom op zo’n 150 cm hoogte op een geschikte plek zo’n thermometertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2csHPKeEexjsVu-lvCfAyvvIv9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nToz3zJreew3Aw7eQt0i2N4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Mickel moen op 08-07-2026 08:35 ]

• paQ
  • Nu online
Ding is meer dat mits goed ontworpen al die extra maatregelen niet nodig zouden moeten zijn.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:38:
Ding is meer dat mits goed ontworpen al die extra maatregelen niet nodig zouden moeten zijn.
Sorry hoor, maar dit vind ik echt te kort door de bocht. Dit interpreteer ik als denken in onmogelijkheden en niet in kansen.

Ieder apparaat heeft voor- en nadelen. Het is zaak om daar kritisch op te zijn voorafgaand aan de aanschaf. En ja, dat betekent ook door de reclame slogans heen kunnen kijken.

Met een apparaat wat nog niet of nog maar net op de markt is, is de gok nog groter. Bovendien is de kans groot, dat je bepaalde eigenschappen verkeerd inschat. Dat ligt niet aan het apparaat maar aan jouw eigen kennis.

Mooi voorbeeld uit de recente berichten. De Chill staat op de vloer, is zo’n 70cm hoog, blaast de lucht naar voren. Koude lucht zakt en stijgt niet, zoals bij verwarming de lucht wel stijgt. Wil je de lucht hoger ook koelen, zul je dus deze flink in beweging moeten krijgen. De ventilator in de laagste stand is daarvoor voor een snel effect te beperkt. Voor snelle actie zal de hoogste stand dus het beste zijn. Bij een kamer met een nok zoals mijn zolderslaapkamer is dit nog lastiger. Hulp van een oscillerende ventilator hierbij is de oplossing.

Een zeer belangrijke factor is echter tijd. Ook in de laagste stand zal de kamer in totaal afkoelen, afhankelijk van inhoud, warmteoverdracht van buiten en vermogen Chill. Geef het tijd en laat het ding lang werken.

Wie de Chill af wil zeiken vind altijd wel iets.

Tot nu ben ik uitermate tevreden. Ik neem het ding zoals ie is. Wat heb ik er nu aan negatief te zijn en van alles te bedenken, waarin het verbeterd zou kunnen worden. Die verbeteringen zullen er in de toekomst allicht komen. Maar als ik daar op wacht slaap ik nog steeds in de hitte. Nu niet meer, dus missie geslaagd.

Sterker, hij zorgt zelfs voor verkoeling in onze woonkamer op de begane grond terwijl de Chill twee verdiepingen hoger staat. Zie mijn vorige berichten.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 08-07-2026 09:04 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste