• hellendo
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19-06 19:44
Bij mij zijn gisteren twee chills geplaatst. Ipv de verwarming te verhogen is er een dubbele koppeling op de aanvoer naar verwarming gezet. Met een terugslag klep ertussen. Wel moet je de verwarming dan wel open zetten en bij een thermostaatkraan hem op 5. Maar werkt goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ss-qkhDrEc57aBiwrbQED3cVCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZXlvExAuhFmIuIx50ii0V2X.jpg?f=fotoalbum_largewas ook al zichtbaar op een foto van @jj85 van 25 mei

[ Voor 3% gewijzigd door hellendo op 16-06-2026 15:50 ]


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:50
hellendo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:43:
Bij mij zijn gisteren twee chills geplaatst. Ipv de verwarming te verhogen is er een dubbele koppeling op de aanvoer naar verwarming gezet. Met een terugslag klep ertussen. Wel moet je de verwarming dan wel open zetten en bij een thermostaatkraan hem op 5. Maar werkt goed.[Afbeelding]was ook al zichtbaar op een foto van @jj85 van 25 mei
Weet je zeker dat die thermostaatkraan altijd flow blijft geven op 5?

Als ik het goed heb begrepen zijn er thermostaatkranen die ook op standje maximaal rond de 25 graden de boel afknijpen.

Ik zou overwegen om er een normale knop op te zetten.

Als je de knop helemaal niet meer gebruikt zou je deze er ook helemaal af kunnen halen, dan staat deze als het goed is helemaal open (even aangenomen dat het een normaal thermostatisch ventiel is met zo'n pinnetje wat door de knop wordt ingedrukt om de verwarming te sluiten).

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 16-06-2026 16:08 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-06 21:14
charrel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:14:
[...]

Je kan hem toch gewoon verwijderen uit dat scherm en dan opnieuw toevoegen? Even uit de handleiding, stap 3 en 4 :

1. Open de Quatt App, ga naar hettabblad Quatt Ecosysteem en klik op het gedeelte Quatt Netwerk. 2. Controleer of Quatt Netwerk de status "Ingeschakeld"toont. Als dit "Uitgeschakeld"is, volg dan deze stappen: a. Klik op Quatt Netwerk. b. Volg de instructies om de Dongle met het netwerk te verbinden. c. Zodra de Dongle en het Quatt Netwerk zijn ingeschakeld, ga je verder met de onderstaande stappen. 3. Klik op "Product toevoegen" en kies Chill uit de lijst met beschikbare producten. 4. Druk op de Chill-knop: houd de knop bovenop het apparaat 3 seconden ingedrukt totdat het verbindingspictogram snel knippert.
Quatt heeft het op afstand gefixt :) maar bedankt voor de info

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07
hellendo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:43:
Bij mij zijn gisteren twee chills geplaatst. Ipv de verwarming te verhogen is er een dubbele koppeling op de aanvoer naar verwarming gezet. Met een terugslag klep ertussen. Wel moet je de verwarming dan wel open zetten en bij een thermostaatkraan hem op 5. Maar werkt goed.[Afbeelding]was ook al zichtbaar op een foto van @jj85 van 25 mei
Moet je nagaan dat deze hele kerstboom in beginsel aan ons gepresenteerd werd als dit: :X Afbeeldingslocatie: https://vmn-vakbladwarmtepompen.imgix.net/uploads/2024/06/chill.jpg?auto=compress%2Cformat&q=50&fit=

  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tODc3CD3qPpgkz214WI9p0bTK7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6G6vUxk0IPfCe6HlU07HJ5R.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die deze melding eerder gehad heeft? Heb de chill al aan en uit gezet maar het wifi lampje blijft langzaam knipperen.

  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@dikkiedik misschien even de dongel in de CiC eruit en weer in plaatsen?

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:48

charrel

Cortisol4life..

dikkiedik schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:18:
[Afbeelding]

Iemand die deze melding eerder gehad heeft? Heb de chill al aan en uit gezet maar het wifi lampje blijft langzaam knipperen.
Dit was 1 van de foutmeldingen die ik kreeg dat de leidingen verkeerd om zaten.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:08:
[...]

Weet je zeker dat die thermostaatkraan altijd flow blijft geven op 5?

Als ik het goed heb begrepen zijn er thermostaatkranen die ook op standje maximaal rond de 25 graden de boel afknijpen.
Zal onmiddellijk een flow storing ontstaan als de knop niet voldoende open staat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Moet je nagaan dat deze hele kerstboom in beginsel aan ons gepresenteerd werd als dit: :X [Afbeelding]
Ja, de mysterieuze Quatt quickconnector is gedegradeerd tot perslucht snelkoppeling met een extra kraantje.
... twee

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
charrel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:20:
[...]

Dit was 1 van de foutmeldingen die ik kreeg dat de leidingen verkeerd om zaten.
werkte de chill daarvoor wel bij jou?

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:48

charrel

Cortisol4life..

dikkiedik schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:33:
[...]

werkte de chill daarvoor wel bij jou?
Nee, was foutmelding na foutmelding > na 3-4 minuten ging ie in storing.

  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
oke, dan zit het wel goed om bij mij denk ik.

Na wat gepruts in de Quatt app heb ik bij netwerk de chill verwijderd en opnieuw toegevoegd. Draait nu al weer een half uurtje probleemloos.

Omdat de monteur de Chill toegevoegd had was ik terughoudend om deze te verwijderen. was bang dat ik deze niet toegevoegd kreeg zonder installateursmenu. Maar je kunt deze gewoon verwijderen en weer opnieuw toevoegen via de QR code achter de lekbak.

  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb gevraagd of een tweede chill zonder monteur geïnstalleerd kan worden. We hebben namelijk 2 aansluitingen. Dat kon volgens Quatt niet omdat het via het installatiemenu op locatie moest. Klopt dat dan wel???

  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
misschien omdat de chill al is toegevoegd aan de app dat het niet hoeft? Maar ik was uiteindelijk met een paar minuten klaar. Gewoon verwijderd uit het lijstje bij quatt netwerk en opnieuw toegevoegd.

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:48

charrel

Cortisol4life..

Magreet1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:41:
Ik heb gevraagd of een tweede chill zonder monteur geïnstalleerd kan worden. We hebben namelijk 2 aansluitingen. Dat kon volgens Quatt niet omdat het via het installatiemenu op locatie moest. Klopt dat dan wel???
De eerste keer moet de chill gevuld en dan ontlucht worden, volgens mij is dat het enige.

  • lverschuur
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-06 10:06
Ik heb sinds een paar weken 2 chills, werken prima. Ik heb beiden zonder radiator aangesloten, omdat die toch altijd uitstaan (vloerverwarming is voldoende).

Ik ben wel nieuwsgierig of er plannen zijn om het aan of uit gaan van de chills nog verder te automatiseren. Handmatig aan of uit vind ik niet tof, en ik heb niet zo'n zin om weer met home assistent te beginnen. Weet iemand iets over de plannen van quatt?

  • Mdesign
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:01
Ik heb wat ervaringen gelezen van de Chill fijn om een beeld te krijgen. Er komen nu wel wat echt hele hete dagen aan de komende tijd. Zouden jullie de ervaringen willen delen? Ik ben in overweging om er twee aan te schaffen op een slaapkamer van beide ongeveer 20 a 25 m2. Mijn gevoel zegt als ik de reacties lees dat het echt hete dagen de temperatuur naar beneden brengen misschien niet zo goed gaat.

  • Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:53
Ik zit eigenlijk met verbazing naar de aansluit foto's te kijken. Ik had gedacht dat de Chill parallel voor het voetventiel gekoppeld zou worden, dan ben je toch onafhankelijk van (de stand van) de radiator? Waarom plaatsen ze deze in serie met de radiator? (plaatsing is bij mij komende week, dat weet ik wat te verwachten :-))

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.


  • Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:12
Mdesign schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:19:
Mijn gevoel zegt als ik de reacties lees dat het echt hete dagen de temperatuur naar beneden brengen misschien niet zo goed gaat.
Tijdens de warmere periode een paar weken geleden heb ik Chill gebruikt voor de werkkamer en slaapkamer, dat werkt prima. Het is wel goed om te weten dat veel warmte in de muren wordt opgeslagen. Zodra je de Chill uitzet warmt de ruimte weer snel op. Om de ruimte blijvend af te koelen zul je dus langere tijd de Chill aan moeten hebben.

  • Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:12
Midway123 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:39:
Ik zit eigenlijk met verbazing naar de aansluit foto's te kijken.
Ruimtegebrek? Normaal gesproken zouden ze dan de radiator moeten verhogen maar wellicht doen ze dat niet (altijd). Bij mij was er in ieder geval voldoende ruimte en zijn de aansluiting onder het voetventiel aangesloten.

  • juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:13

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Midway123 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:39:
Ik zit eigenlijk met verbazing naar de aansluit foto's te kijken. Ik had gedacht dat de Chill parallel voor het voetventiel gekoppeld zou worden, dan ben je toch onafhankelijk van (de stand van) de radiator? Waarom plaatsen ze deze in serie met de radiator? (plaatsing is bij mij komende week, dat weet ik wat te verwachten :-))
Ik praat voor mijn beurt misschien maar het lijkt erop dat er te weinig ruimte is of de leidingen niet ondersteund worden voor deze opstelling. Bij mij zijn de Chills wel gewoon parallel aangesloten.

PS

Ik ben nu een aantal dagen verder en heb de Chill op zolder nu al regelmatig gebruikt. Koeling werkt uitstekend en de chill is niet aangesloten op een radiator maar gewoon op een aanvoer en retour leiding die eerder door mijn eigen installateur is aangelegd. De zolder kamer is 25m2 maar wel met hoogste punt 4m en bij knieschot 1.4m. Dit is tevens mijn werkkamer met high-end pc. De echt warme dagen moeten nu nog komen maar het is hier soms gewoon koud met de Chill na 2 uurtjes koelen.Het legen van het waterbakje heb ik nog maar 1x gedaan en zelfs toen was de bak maar half-vol. Ik heb geen luchtvochtigheids meter maar wel een uitstekend geisoleerd huis dus ik vermoed dat de luchtvochtigheid hier zeer laag is. Al met al dus zeer tevreden.

[ Voor 37% gewijzigd door juggle op 17-06-2026 15:01 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl


  • bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
“We doen ons uiterste best om alle pre-orders uiterlijk vóór de lente van 2026 te installeren.” En plannen het op 16 juli als ik nog op vakantie ben terwijl ze materialen van te voren willen laten bezorgen.. handig zeg.

Kun je op deze datum niet? We kunnen helaas niet garanderen dat we een ander slot hebben voor de zomer

We hebben al onze pre-order klanten beloofd voor de start van de zomer de Chill(s) te installeren. We kunnen vanwege de grote aantallen helaas niet garanderen dat er een andere installatie dag mogelijk is voor de zomer.” serieus.. -O- net als 6 weken wachten in de winter voor er eens iemand tijd had.. Of ben ik nu de ezel die zich meerdere keren stoot aan dezelfde steen, dat kan natuurlijk ook.

  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:57
Eerste dag dat ik de Chill goed kan testen.

Bij ons staat hij in de slaapkamer. en de Radiator hebben we laten weg halen., die was nooit in gebruik. Ik heb van Homewizzard een Energy Socket er tussen zitten om zijn Wattage te meten. over de dag heen pakt hij om het half uur gedurende 10min ongeveer 250W. Wat mij wel opvalt is dat de buitenunits vanaf het moment dat ik de Chill heb aangezet constant 45W gebruikt. De Chill staat op de laagste blowerstand.

onze slaapkamer zit pal zuid en het kan er flink warm worden. Nu dus niet meer, het is heerlijk koel. en het geluid minimaal. Zelfs mijn vrouw die erg gevoelig voor geluid is heeft nergens last van. Hij gaat vannacht gewoon uit en het raam open. zo warm is het ook weer niet.

  • Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 22:38
lverschuur schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:06:
Ik heb sinds een paar weken 2 chills, werken prima. Ik heb beiden zonder radiator aangesloten, omdat die toch altijd uitstaan (vloerverwarming is voldoende).

Ik ben wel nieuwsgierig of er plannen zijn om het aan of uit gaan van de chills nog verder te automatiseren. Handmatig aan of uit vind ik niet tof, en ik heb niet zo'n zin om weer met home assistent te beginnen. Weet iemand iets over de plannen van quatt?
Dit verbaasd me, zit er geen thermostaat in die je op chill op de gewenste temperatuur kan instellen?

Zodat je de chill bijvoorbeeld op 22 graden kan zetten.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid duo 12kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, Zinvolt 6 kWh, Tesla model 3 Performance (2024).


  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@Shandar04 ja er zit een temperatuur sensor in. Je kunt via de app de temperatuur instellen. Wel is die sensor vrij optimistisch over de temperatuur. Maar als je daarvan bewust bent kun je er rekening mee houden.

  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:57
Shandar04 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Dit verbaasd me, zit er geen thermostaat in die je op chill op de gewenste temperatuur kan instellen?

Zodat je de chill bijvoorbeeld op 22 graden kan zetten.
Jawel zit er zeker op. en het verloop (weet ook niet hoe ik dat anders moet noemen) is 1 graad. Dus ik stel hem bv in op 21 dan zie je hem terug lopen naar 20 en dan slaat hij weer aan. de blower blijft altijd draaien.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07
Zweitse schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:24:
. Wat mij wel opvalt is dat de buitenunits vanaf het moment dat ik de Chill heb aangezet constant 45W gebruikt.
Dan draait enkel de waterpomp in de buitenunit.
(Waar blijft de warmte dan?)

  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:57
@jj85 Geen idee waar de warmte blijft. Heb de verwarmingsbuizen gevoeld maar daar was er niet een warm. En de warmtepompen zijn ook niet gaan blazen.(zover ik dat heb gezien)

  • Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22-06 21:00
Dit is de energie verbruik van de duo buitenunit met 3 Chills.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA40tZjsfEw6lhgXzvGSZq0OIy0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ClcR5gPAFQymKU51pwCa6nc3.png?f=user_large

  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:50
bite schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:28:
Kun je op deze datum niet? We kunnen helaas niet garanderen dat we een ander slot hebben voor de zomer
Goh, medewerker van Quatt die niet weet dat de zomer 1 juni / 21 juni begint, en 16 juli dus sowieso al dik in de zomer ligt? |:(

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22-06 21:00
Maar tussen 23:15 en 14:25 waren het maar 2 Chills

  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:50
Ronald21 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:10:
Maar tussen 23:15 en 14:25 waren het maar 2 Chills
Wel benieuwd. Kun je ook de koelvermogens en de elektrische vermogens van de chills inzien?

Dan zou je namelijk een gemiddelde COP kunnen berekenen (hoewel die volgens mij bij verwarmen net wat anders heet, maar daar kan ik even niet opkomen).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:57
Ronald21 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:10:
Maar tussen 23:15 en 14:25 waren het maar 2 Chills
Heb jij warmte gevoeld aan de verwarmingsbuizen? En gaan de ventilatoren in jou warmtepompen draaien.

  • Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22-06 21:00
energie van de chills:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFTRg5p9oa8mEw9h6iCJD1j_MSs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rI56Pmxg29RxX8iTwj2ENktH.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TilX72uVvcUNVlZImzh3wvwpp-c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H93QNnzmUUbH4h4NECSKbzLk.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQkkynxB9U6XjCTt6O9l_kjpwyQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ji97vVpBhupDeavezF4I548O.png?f=user_large

  • Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22-06 21:00
flowmeter temperatuur:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUq_W8TITOwOWltisxd1_N-jkxY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2Xl2wTw4BOK4rUQmpJNDVkOT.png?f=user_large

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
D'r is echt geen enkele modulatie? :?
Alleen fansnelheid en reageren op hysterese?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:03
Ook wij zitten nu al enkele maanden te wachten op bericht van Quatt over het plaatsen van de Chill. Zoals het nu lijkt gaat het dus niet eens lukken voor de warme period ;(

[ Voor 96% gewijzigd door Ad4NL op 18-06-2026 11:10 ]


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ad4NL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:09:
Ook wij zitten nu al enkele maanden te wachten op bericht van Quatt over het plaatsen van de Chill. Zoals het nu lijkt gaat het dus niet eens lukken voor de warme period ;(
Als ze niet binnen nu en 45 min op de stoep staan niet nee :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
onlinaius schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:09:
[...]

Goh, medewerker van Quatt die niet weet dat de zomer 1 juni / 21 juni begint, en 16 juli dus sowieso al dik in de zomer ligt? |:(
Ik heb maar nieuwe datums doorgegeven vanaf de 24e. Het is iets, itt mensen die nog helemaal geen afspraak hebben gekregen en geen idee hebben hoe lang dat gaat duren. Intussen kunnen ze wel ervaring op met de installaties waardoor dat beter kan gaan (geen dingen als een koffer er onder zetten omdat toch niet past).

edit: Vanmiddag reactie dat het 24 juli wordt. Ik kon wel eerdere datums kiezen maar ze zouden van te voren materiaal sturen dus die moet je ook in ontvangst kunnen nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door bite op 18-06-2026 15:48 ]


  • Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Hier na een hoop hameren en bellen eindelijk om de beoordeling van mijn leidingwerk te krijgen.

Had al een paar keer aangegeven dat ik dikwandigstalen leidingen heb en graag wil weten welke aanpassingen nodig zijn om de Quatt Chills toch te laten plaatsen. Ik krijg dan als antwoord op mijn beoordeling dat ze niet op dikwandig stalen leidingen aansluiten. Ik kan een andere locatie kiezen of zelf mijn leidingwerk laten aanpassen.

...

Jongens ik weet dat ik dikwandig staal heb... Lees mijn vraag even aub. Plan die installatie gewoon dan regel ik voor die tijd wel dat het leidingwerk wordt opgelost. Voor de zomer gaat m niet meer worden...

[ Voor 3% gewijzigd door Kaaspeer90 op 18-06-2026 13:17 ]


  • D-Day
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 15:16
@Ronald21 Dit zijn volgens mij belachelijk veel schakelmomenten.

Bij mijn vader bleek dit te komen door een zgn shunt. Warm water werd daardoor vermeng met koud door een omgekeerde aansluiting.

Just my 2 cents

Racism is a symptom of illiteracy. It's in our DNA: the human race is 1, not many.


  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13:15
Nou, bij ons zijn ze vandaag ook geleverd. Netjes en voorspoedig gegaan.. echter 1 chill werkt niet. Die kreeg de monteur niet door de installatie heen.. wat er precies scheelt was niet duidelijk maar hij heeft het over de schutting gegooid bij quatt. Hen gebeld en leken van niks te weten. Ze gaan er dus maar naar kijken.


De twee dienst doen, werken iig prima. Het is iets

  • r7255
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-06 09:36
MirkoH schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:23:
Nou, bij ons zijn ze vandaag ook geleverd. Netjes en voorspoedig gegaan.. echter 1 chill werkt niet. Die kreeg de monteur niet door de installatie heen.. wat er precies scheelt was niet duidelijk maar hij heeft het over de schutting gegooid bij quatt. Hen gebeld en leken van niks te weten. Ze gaan er dus maar naar kijken.


De twee dienst doen, werken iig prima. Het is iets
Bij mij kwam dit doordat mij radiator verkeerdom was aangesloten, en daardoor dus ook de slangen van de chill.

Hoe gaan jullie om met de waterbak? Ik heb het idee dat hij niet stopt as hij vol is. Hier loopt hij gewoon over

  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:50
r7255 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:27:
[...]

Bij mij kwam dit doordat mij radiator verkeerdom was aangesloten, en daardoor dus ook de slangen van de chill.

Hoe gaan jullie om met de waterbak? Ik heb het idee dat hij niet stopt as hij vol is. Hier loopt hij gewoon over
Dat klinkt als een defect? Ik kan me echt niet voorstellen dat het zo knullig in elkaar gezet is dat er geen sensor in zit die de chill stopt zodra de waterbak vol is.

Edit: als ik de handleiding mag geloven is dat inderdaad een defect.

https://25848718.fs1.hubspotusercontent-eu1.net/hubfs/25848718/Manuals/Gebruikershandleiding%20Quatt%20Chill.pdf

Zie 6.1

[ Voor 23% gewijzigd door onlinaius op 18-06-2026 18:04 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grG4N2oY4_AF7vrwF7hQCMUR53E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFqtzS0tZX5Y8VpEVYbUm0aI.jpg?f=fotoalbum_large

Links is in en rechts is uit. Dit lijkt me toch kloppen? Op een andere radiator waar een werkende chill staat zit hij ook zo aangesloten

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:48

charrel

Cortisol4life..

MirkoH schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:09:
[Afbeelding]

Links is in en rechts is uit. Dit lijkt me toch kloppen? Op een andere radiator waar een werkende chill staat zit hij ook zo aangesloten
Zo zou het moeten zijn, maar dat is uiteraard geen garantie. :+ Werd de radiator normaal wel lekker warm?

  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13:15
de radiator normaal wel idd, maar ik heb met de monteur ook gewisseld van plek. De slaapkamer van 1 van de kids had de niet werkende chill en dat is nu verwisseld met mijn slaapkamer. De positie maakte dus geen verschil en de andere chill werkte op beide radiatoren. Hopelijk heeft quatt snel een oplossing.

  • r7255
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-06 09:36
MirkoH schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:09:
[Afbeelding]

Links is in en rechts is uit. Dit lijkt me toch kloppen? Op een andere radiator waar een werkende chill staat zit hij ook zo aangesloten
Bij mij leek het in eerste instantie ook goed te zijn, uiteindelijk bleken de leidingen verkeerd om van de andere verdoeping te komen.

Een makkelijke test was: verwarming vol aan zetten en voelen welke buis het eerst warm wordt

  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De waterbak geeft geen melding in de app. Wel zie je het als je naar je Chill gaat in de app om bijv. temperatuur aan te passen. Daar staat de melding dan wel.

Hier heb ik om 12u de Chill aangezet, en ik zag net dat hij vol was. Dus ongeveer 7 uur.

We zijn erg tevreden over het koelen zelf.

  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13:15
Het koelen gaat inderdaad prima op 2 van de 3 kamers nu. De derde hoop ik dat quatt snel fixed. We hebben hier geen keus, geen plek voor airco buitenunits dus dit is een fijne optie om te koelen.


Wel vraag ik me af ,de kinderen slapen op een vide, de nok koelen is dan wellicht wat lastiger ook?

  • sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:03
r7255 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:27:
Hoe gaan jullie om met de waterbak? Ik heb het idee dat hij niet stopt as hij vol is. Hier loopt hij gewoon over
In de waterbak achterkant zit een drijvende vlotter in een sleuf die een sensor bedient. Is de vlotter aanwezig of zit die vast ?

  • Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Kijk ook even of de deksel van de bak er goed in geklikt is.

  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_v32wcXlh8qpGpyDNUO_xiv-UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zgj1CNGHbKlTmmpxu9AFjsHr.jpg?f=fotoalbum_large Dit is de vangst na 6.5 uur koelen. Valt enorm mee

  • alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:18
Ik moest hem na 6 uur legen. Dat vind ik met deze in de woonkamer niet erg maar op zolder is het vervelender.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Vraagje. Wellicht al eerder voorbij gekomen. Kun je de Chill laten schakelen op een HomeWizard Energie socket? Tijdgestuurd of alleen als er overschot aan opwek is?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:18
Mickel moen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:53:
Vraagje. Wellicht al eerder voorbij gekomen. Kun je de Chill laten schakelen op een HomeWizard Energie socket? Tijdgestuurd of alleen als er overschot aan opwek is?
nee

  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
MirkoH schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:16:
[Afbeelding] Dit is de vangst na 6.5 uur koelen. Valt enorm mee
Netjes, bij mij is die na 6,5 uur wel richting vol. Hangt waarschijnlijk af van de luchtvochtigheid? Ik heb hem hier nu net weer aangezet, en ga eens kijken hoeveel uur het duurt voordat hij vol is, en of hij stopt als ik de melding negeer.

  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:57
@Magreet1 Ik denk dat je gelijk hebt. Het zal aan de luchtvochtigheid liggen. Wij hebben een warme slaapkamer maar wel droge lucht. En na 12uur draaien. Ongeveer 3cm water opgevangen.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Het ligt sowieso aan de luchtvochtigheid. Ik heb hier een ontvochtiger. Als de luchtvochtigheid 80% is pompt die er heel wat liters water uit. Bij 50% en een instelling op 50% gebeurt er vrijwel niets.

Op dit moment, met dit warme weer, is de relatieve vochtigheid gemiddeld in mijn huis zo’n 10% hoger dan normaal. Ook weer logisch omdat warme lucht meer vocht kan bevatten. Waait de wind uit het westen, dus van zee, is de lucht weer vochtiger dan uit het oosten, van land.

Bovendien kunnen de verschillen in een huis per ruimte ook behoorlijk zijn. Onze keuken meet momenteel 70% terwijl een slaapkamer op 58% staat.

Kortom, hoe snel de waterbak vol raakt is geheel afhankelijk van de actuele omstandigheden in de betreffende ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 19-06-2026 10:48 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mickel moen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:28:
Het ligt sowieso aan de luchtvochtigheid. Ik heb hier een ontvochtiger. Als de luchtvochtigheid 80% is pompt die er heel wat liters water uit. Bij 50% en een instelling op 50% gebeurt er vrijwel niets.

Op dit moment, met dit warme weer, is de relatieve vochtigheid gemiddeld in mijn huis zo’n 10% hoger dan normaal. Ook weer logisch omdat warme lucht meer vocht kan bevatten. Waait de wind uit het westen, dus van zee, is de lucht weer vochtiger dan uit het oosten, van land.
Als het warmer wordt daalt de relatieve luchtvochtigheid want de lucht kan kan inderdaad meer vocht bevatten. Dat het dat ook doet, of juist hoger is, komt door andere omstandigheden 😉 Helpt zo’n ontvochtiger het vochtige warme weer wat comfortabeler te maken? Met airco (condenserend koelen) wel maar zelf geen ervaring met ontvochtiger.

[ Voor 8% gewijzigd door bite op 19-06-2026 12:14 ]


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

bite schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Als het warmer wordt daalt de relatieve luchtvochtigheid want de lucht kan kan inderdaad meer vocht bevatten. Dat het dat ook doet, of juist hoger is, komt door andere omstandigheden 😉 Helpt zo’n ontvochtiger het vochtige warme weer wat comfortabeler te maken? Met airco (condenserend koelen) wel maar zelf geen ervaring met ontvochtiger.
Je hebt gelijk wat die relatieve vochtigheid betreft. Ik gebruik de ontvochtiger niet met dit warme weer. Maar het zou best een idee kunnen zijn. De lucht wordt dan droger en zal minder klam aanvoelen. Je brengt mij op een idee. Ga het gelijk proberen in onze slaapkamer.

Helaas is de installatie van onze Chill vorige week afgebroken vanwege een defecte Chill. Staat nu gepland voor volgende week vrijdag.

De ontvochtiger gebruiken we verder alleen in een specifieke situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 19-06-2026 13:09 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:50
Mickel moen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:54:
De lucht wordt dan droger en zal minder klam aanvoelen. Je brengt mij op een idee. Ga het gelijk proberen in onze slaapkamer.
Ook ietsje warmer. Maar zeker als het vochtig en warm is (wat nu in delen van het land redelijk het geval is door de regen van vannacht) zal het zeker prettiger kunnen aanvoelen dan met een lagere temperatuur en hogere luchtvochtigheid.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-06 23:32

R2L

dikkiedik schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:18:
[Afbeelding]

Iemand die deze melding eerder gehad heeft? Heb de chill al aan en uit gezet maar het wifi lampje blijft langzaam knipperen.
Ja had ik net ook. Chill ging even uit en na een seconde of 30 ging de Chill weer aan en kreeg ik de melding dat de Chill voorzien werd van een software update.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/os1wWzsVVArYG242iAfz8DQ6y44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbzQshVgionZ894UJqfWeSBf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door R2L op 19-06-2026 14:06 ]


  • Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:21
Kan iemand laten die wat de CV-watertemperatuur is tijdens een koelperiode? Zakt die onder de 18? Merk je dat bij eventuele radiatoren bijv?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos


  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:48

charrel

Cortisol4life..

Brent schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:52:
Kan iemand laten die wat de CV-watertemperatuur is tijdens een koelperiode? Zakt die onder de 18? Merk je dat bij eventuele radiatoren bijv?
Water gebruikt ie om de warmte af te voeren, niet om de radiator te koelen, hier is de temp tussen de 18-24c gedurende koelperiodes. Aan de verwarming merk je niks. Aan de quatt merk je alleen wat meer stroomverbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door charrel op 19-06-2026 15:22 ]


  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAhh9Ff64q5g8VlhuMa4vp9DvWw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OZZE0nafY7tQN0T4BV27fMoc.png?f=fotoalbum_large Aan de verwarming voel je een heel klein beetje koeling. Maar niet echt noemenswaardig.

Wat mij opvalt is dat de warmtepompen iets meer verbruiken als de Chill. En als de warmtepompen gaan afvoeren. Dan doen ze dat om en om.

  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hier ook, watertemperatuur tussen 20 en 24 graden. Ik ga zo m’n heatfans is verplaatsen naar de slaapkamer. Kijken of dat iets oplevert…

Vandaag na 6,5 uur was de waterbak vol. Chill ging vanzelf uit.

  • hellendo
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19-06 19:44
De twee die ik sinds maandag heb doen het goed. Water temperatuur tussen de 18 en 23 graden. Met het vochtige weer moet ik de waterbakken wel iets vaker legen als 1 keer per dag. 4 keer in drie dagen.

  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
hier zelfde temperaturen. Ik merk dat de vloerverwarming beneden ook zeker wat koeling geeft door aanvoer van koeler CV water. Niet echt actieve koeling, maar beperkt zeker de opwarming van de woonkamer. Fijn bijkomend voordeel.

Na de foutmelding van een paar dagen geleden geen problemen meer ondervonden. De enige Chill draait hier op de slaapkamer de hele dag onafgebroken van 9 tot 22:00 op 18C. Deuren op de overloop open. Hiermee kan ik bijna de hele woning op een redelijk acceptabele temperatuur houden vergeleken met buiten.

  • pvdn
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:05
Even een tip voor alle chill bezitters! Verwijder de silicone slang die aan de onderkant van de deksel met een tiewrapAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiCxic2E0Isaj8zo_dqZDJ94nTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPPbqA681XAqwruOjemcth1F.jpg?f=fotoalbum_large vast zit. Er kan bij het hoogste vermogen te veel condense water ontstaan waardoor de slang lucht vasthoud en niet voldoende het water kan afvoeren de bak in. Hiervoor hoeft de bak niet eens vol te zitten. Dit is bij mij gisteren gebeurd. Quatt gebeld en die adviseren de slang weg te halen. Dit blijkt nu bij de installatie ook al gedaan te worden door de monteur van Quatt. Doe hier je voordeel mee en voorkom een waterballet.

  • Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Heeft iemand hier zijn dikwandig stalen leidingen al laten vervangen door koper om een quatt chill aan te sluiten?

ik kreeg een offerte van pak m beet 500 euro voor een aanvoer en retour van 20cm. Schrok hier wel van.

  • bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kaaspeer90 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:17:
Heeft iemand hier zijn dikwandig stalen leidingen al laten vervangen door koper om een quatt chill aan te sluiten?

ik kreeg een offerte van pak m beet 500 euro voor een aanvoer en retour van 20cm. Schrok hier wel van.
Misschien kwestie van geen zin in de klus (liever grotere opdrachten of wat dan ook) en als je dan toch akkoord gaat kan er in ieder geval goed worden verdient. Of is de situatie toch wat lastig qua ruimte, leidingen buigen of zoiets? Als het redelijk eenvoudig gewoon recht stuk vervangen is dan is het ook best wel een doe het zelf klus van aftappen, leiding doorzagen, goed afbramen, nieuwe op maat maken en knelkoppelingen gebruiken. Met wat verschillende video’s kijken en proberen krijg je al gauw wat voor elkaar.

  • Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

bite schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 00:45:
[...]

Misschien kwestie van geen zin in de klus (liever grotere opdrachten of wat dan ook) en als je dan toch akkoord gaat kan er in ieder geval goed worden verdient. Of is de situatie toch wat lastig qua ruimte, leidingen buigen of zoiets? Als het redelijk eenvoudig gewoon recht stuk vervangen is dan is het ook best wel een doe het zelf klus van aftappen, leiding doorzagen, goed afbramen, nieuwe op maat maken en knelkoppelingen gebruiken. Met wat verschillende video’s kijken en proberen krijg je al gauw wat voor elkaar.
Meestal is het legen, vullen en ontluchten van de CV leidingen meer werk dan het vervangen van een klein stukje.
En inderdaad, youtube staat vol tips.

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:48

charrel

Cortisol4life..

pvdn schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:53:
Even een tip voor alle chill bezitters! Verwijder de silicone slang die aan de onderkant van de deksel met een tiewrap[Afbeelding] vast zit. Er kan bij het hoogste vermogen te veel condense water ontstaan waardoor de slang lucht vasthoud en niet voldoende het water kan afvoeren de bak in. Hiervoor hoeft de bak niet eens vol te zitten. Dit is bij mij gisteren gebeurd. Quatt gebeld en die adviseren de slang weg te halen. Dit blijkt nu bij de installatie ook al gedaan te worden door de monteur van Quatt. Doe hier je voordeel mee en voorkom een waterballet.
Kan er ook eventueel een gaatje gemaakt worden aan de bovenkant van het slangetje om de lucht eruit te kunnen laten? Met slapen is nu het gedruppel irritant :|

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07
charrel schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:27:
[...]

Kan er ook eventueel een gaatje gemaakt worden aan de bovenkant van het slangetje om de lucht eruit te kunnen laten? Met slapen is nu het gedruppel irritant :|
Of hang er iets van een draadje aan, zodat druppels langs het draadje naar beneden abseilen ;)

  • dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:11
Mickel moen schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:40:
Vandaag is de Chill geplaatst. Monteurs hebben prima werk geleverd. Helaas bij het eerste inpluggen van de Chill maakte de Chill intern kortsluiting. Stop vloog eruit. Chill is dus defect. Monteur heeft rapport opgemaakt.

Ik ben benieuwd hoe snel er vervangen gaat worden. Wordt dus vervolgd. Toch maar wat foto’s.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dat ziet er netjes uit! Ik heb een vergelijkbare situatie, hier gaat de chill ook aangesloten worden op leidingen die achter een knieschot liggen. Zie ik nou goed dat bij jou ook de stroomvoorziening achter het knieschot ligt?

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

@dribbel

Ja dat klopt. Ik heb een stopcontact achter het knieschot gemonteerd.

Vervolgens drie gaten geboord in de wand. Twee grotere voor de slangen en een kleintje daar tussenin voor het snoer. Achter het schot moest ik nog wel wat ruimte voor een slang in een balk hakken. Het snoergaatje is aan één kant open. Stekker leid je dan door een groot gat en snoer duw je in dat gaatje. Grote gaten vervolgens afgedopt met buisrozetten.

Info die ik bij Quatt heb opgevraagd;

Ik heb de hartafstanden direct zelf voor u opgemeten.
  1. De hartafstand van de slangen aan de achterkant van de Chill tot aan de vloer bedraagt 12cm.
  2. De hartafstand van de slangen onderling bedraagt 5,5cm
  3. Met betrekking tot de diameter van de slangen kan ik u het volgende aangeven: de maximale diameter bedraagt 2,4cm. Indien u een gat maakt voor de doorvoer, adviseren wij om dit iets ruimer te nemen, bijvoorbeeld circa 3cm, zodat de slangen eenvoudig kunnen worden doorgevoerd.

[ Voor 63% gewijzigd door Mickel moen op 20-06-2026 13:19 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:18
pvdn schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:53:
Even een tip voor alle chill bezitters! Verwijder de silicone slang die aan de onderkant van de deksel met een tiewrap[Afbeelding] vast zit. Er kan bij het hoogste vermogen te veel condense water ontstaan waardoor de slang lucht vasthoud en niet voldoende het water kan afvoeren de bak in. Hiervoor hoeft de bak niet eens vol te zitten. Dit is bij mij gisteren gebeurd. Quatt gebeld en die adviseren de slang weg te halen. Dit blijkt nu bij de installatie ook al gedaan te worden door de monteur van Quatt. Doe hier je voordeel mee en voorkom een waterballet.
ik kan bevestigen dat mijn monteur deze al los gehaald heeft want hij zit in de afval doos.

  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Gister heb ik de Chill 13 uur aan een stuk aan gehad. Ik heb de eerste geleegd na 6,5u de tweede keer na 5u. Totaal verbruik van de Chill (zonder de buitenunits) is 3,2 kWh.

Hier heb ik ook het idee dat de boiler op gewarmd wordt zonder gebruik van de buitenunit. Ik zal er bewust op gaan letten.

  • Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Bij mij moeten wel wat leidingen gebogen worden. Arbeid kost geld en alle cv monteurs in de buurt zijn tot aan de bouwvak volgepland met airco’s. Dan maar de hoofdprijs I guess.

  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
pvdn schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:53:
Even een tip voor alle chill bezitters! Verwijder de silicone slang die aan de onderkant van de deksel met een tiewrap[Afbeelding] vast zit. Er kan bij het hoogste vermogen te veel condense water ontstaan waardoor de slang lucht vasthoud en niet voldoende het water kan afvoeren de bak in. Hiervoor hoeft de bak niet eens vol te zitten. Dit is bij mij gisteren gebeurd. Quatt gebeld en die adviseren de slang weg te halen. Dit blijkt nu bij de installatie ook al gedaan te worden door de monteur van Quatt. Doe hier je voordeel mee en voorkom een waterballet.
Hier is de Chill vorige week geïnstalleerd, maar nog wel met die buis er aan.

blijf het wel bijzonder vinden dat we dan op tweakers er achter moeten komen dat het advies van Quatt is deze te verwijderen. Je zou verwachten dat ze een spoed email sturen naar iedereen met een Chill om deze per direct te verwijderen.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Magreet1 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:08:

Hier heb ik ook het idee dat de boiler op gewarmd wordt zonder gebruik van de buitenunit. Ik zal er bewust op gaan letten.
Dat was het hele idee toch ook?

Als de CV leidingen voldoende restwarmte hebben van de chill, heeft de HC charger iets op op te teren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Klopt. Maar toch nog toe was de vraag of die functie ook daadwerkelijk werkte.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Magreet1 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:30:
Klopt. Maar toch nog toe was de vraag of die functie ook daadwerkelijk werkte.
Met dat op en neer gedrag wordt het een zenuwachtige boel. Vooral als de HC zich er ook nog mee gaat bemoeien.

Maar goed. Wat de BU kan, kan de HC ook.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 20-06-2026 18:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
Gisteravond na het douchen wel erachter gekomen dat ik beter de chill uit kan zetten voordat ik iets doe waarbij langdurig CV warm water nodig is.

De radiator in de badkamer was gloeiend heet. Ook logisch, de warmtewisselaar van de CV is verwarmd en de Quatt is ondertussen aan het koelen. Alleen het verwarmingseffect van de CV is natuurlijk vele malen groter dan koeling via de warmtepomp.

De Chill stopte wel uiteindelijk zelf omdat de aanvoer temperatuur simpelweg te hoog was geworden, maar het viel me wel op dat deze door bleef pompen om het CV water af te koelen. In plaats van bij een CV die aan staat direct de circulatie te stoppen wat veel logischer zou zijn.

Hierdoor heb ik onnodig vele kW's warmte het huis in gepompt wat ik juist probeer er uit te halen. Dus tip van flip, Chill uit bij douchen.

Hopelijk kunnen ze hier een fix voor maken die herkend dat de CV draait.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
huh?

Met douchen gebruik je geen CV warm water....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:17

Ywa

paQ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:13:
Met douchen gebruik je geen CV warm water....
Volgens mij gaat het er om dat zodra je klaar bent met douchen de CV weer overschakelt naar verwarmingsmodus en de wisselaar nog heet is. (correct me if I'm wrong)

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik probeer me dit voor te stellen. Met CV @dikkiedik bedoel je de CV ketel?
Als die wisselaar nog heet is van sanitair warm water en daarna schakelt hij over op CV, dan is dat toch seconden werk om geen hitte meer af te staan aan je CV leidingen?
Hoe kan je radiator daar gloeiend heet van worden :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 20:53
Stel dat de bypass van de CV ketel niet werkt zoals bedoeld, dan circuleert Quatt + chill door de CV ketel heen.

Of de pomp van de CV ketel draait om onverklaarbare reden mee als er warm water gevraagd wordt...

Quatt hybrid duo, 165m2, vvw & radiatoren, Honeywell Evohome (7 zones)


  • Wl12
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImgBelazvC2abdo5uOdcVOT5ubU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bbc4ljeQXjjYNIt5OAWK83zu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkkX2T47v8yHrArKxRdBqbJTgcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMLadM6XMqoYYvGi7o39EOYM.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij is de Chill donderdag geplaatst. De installatie ging vlot in ca 1,5 uur.

Ik heb de Chill daarna aan laten staan, maar na 3 uur stopte hij ermee. Een foutmelding en de mededeling dat ik contact moest opnemen met Quatt. Dat heb ik gedaan, maar kwam niet verder dan de telefoniste die zei de melding doorgestuurd te hebben. ‘s avonds zag ik dat de Chill bezig was met een update. Daarna starte hij weer op.

De volgende dag weer laten draaien, maar na een paar uur een natte plek onder de Chill. Ik heb de suggestie op dit forum gevolgd om het slangetje in de deksel te manipuleren. Overlangs doorgesneden en een stukje bovenin er uit geknipt. Nu draait hij zonder te lekken.

  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
paQ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:20:
Ik probeer me dit voor te stellen. Met CV @dikkiedik bedoel je de CV ketel?
Als die wisselaar nog heet is van sanitair warm water en daarna schakelt hij over op CV, dan is dat toch seconden werk om geen hitte meer af te staan aan je CV leidingen?
Hoe kan je radiator daar gloeiend heet van worden :?
Dan heb ik wellicht een defecte bypass klep, maar zodra ik hier de douche aan zet met de Quatt Chill aan worden de verwarmingen allemaal loeiend heet.

Uiteraard is dat geen CV water, maar de Quatt circulatiepomp die pompt wel door en dit CV water komt langs de warmtewisselaar die uiteraard warm is. Hier is niet tegenop te koelen.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ja dat lijkt me een defect in je eigen CV systeem dan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
dit gebeurd overigens alleen als de Quatt chill draait. Dus niet als deze uit staat.

Dus de circulatiepomp van de Quatt heeft hier invloed op.

Het is een intergas Xtreme 36 en die pompt zover ik weet wel zijn overgebleven warmte het CV systeem in.

  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:57
dikkiedik schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:00:
dit gebeurd overigens alleen als de Quatt chill draait. Dus niet als deze uit staat.

Dus de circulatiepomp van de Quatt heeft hier invloed op.

Het is een intergas Xtreme 36 en die pompt zover ik weet wel zijn overgebleven warmte het CV systeem in.
Is jou chill niet verkeerd om aangesloten? Mss heeft dat invloed.

  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
Zweitse schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Is jou chill niet verkeerd om aangesloten? Mss heeft dat invloed.
Dat denk ik niet. Zonder CV bedrijf werkt alles perfect. Maar volgens mij duwt de quatt circulatiepomp het water ook gewoon door de CV heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF3G-0CbL50uBmS39RqY0wJNS-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8QfWrgwfs272EeLcpAMKdmW.jpg?f=fotoalbum_large

Rood rechte onder is retour. Deze is lauw door draaiende chill. Deze gaat naar buiten naar de WP en komt koud terug.

Zodra ik warm tapwater aan zet komt er echter warm water ook uit links boven. En dat komt volgens mij omdat de quatt circulatiepomp ook gewoon door duwt door de CV heen.

Hierdoor komt koud en warm water samen in de aanvoer. Na langer warm tapwater wordt deze uiteindelijk overheersend warm.

  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
als ik een beetje probeer te redeneren gaat het hier om een specifiek intergas hydraulisch probleem. Deze hebben blijkbaar geen driewegklep.

Er moet dus ergens een terugslagklep geplaatst gaan worden door Quatt om te voorkomen dat het warme tapwater de CV ingeduwd gaat worden en hierdoor ook de warmte onttrekt uit de warmtewisselaar en weer in de aanvoerleiding terecht gaat komen.

Maar een keerklep rechts bovenin plaatsen lijkt me ook niet de oplossing omdat de CV dan niet meer in een parallel hybride modus kan werken, correct?

  • MaxvN
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21-06 16:39
Is het mogelijk om de quick connectors op cv-leidingen aan te sluiten die van de kruipruimte naar de 1e verdieping lopen? Hier zat vroeger wel een radiator maar nu hebben we beneden alleen vloerverwarming. We overwegen namelijk een Quatt chill of een gewone airco aan te schaffen. Quatt warmtepomp hebben we nu bijna 1,5 jaar en bevalt prima. Gasverbruik is van 600 naar 100 gegaan.

Afbeelding van het leidingwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai8EbY6ILKdDq0eAPfz3Yn03koY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnVs6nHun5wfyxJcdHhQ43FC.jpg?f=fotoalbum_large

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:48

charrel

Cortisol4life..

dikkiedik schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:40:
Gisteravond na het douchen wel erachter gekomen dat ik beter de chill uit kan zetten voordat ik iets doe waarbij langdurig CV warm water nodig is.

De radiator in de badkamer was gloeiend heet. Ook logisch, de warmtewisselaar van de CV is verwarmd en de Quatt is ondertussen aan het koelen. Alleen het verwarmingseffect van de CV is natuurlijk vele malen groter dan koeling via de warmtepomp.

De Chill stopte wel uiteindelijk zelf omdat de aanvoer temperatuur simpelweg te hoog was geworden, maar het viel me wel op dat deze door bleef pompen om het CV water af te koelen. In plaats van bij een CV die aan staat direct de circulatie te stoppen wat veel logischer zou zijn.

Hierdoor heb ik onnodig vele kW's warmte het huis in gepompt wat ik juist probeer er uit te halen. Dus tip van flip, Chill uit bij douchen.

Hopelijk kunnen ze hier een fix voor maken die herkend dat de CV draait.
Blijft je drieweg klep niet hangen dan?

Ah, dat werk anders bij Intergas.
dikkiedik schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:23:
als ik een beetje probeer te redeneren gaat het hier om een specifiek intergas hydraulisch probleem. Deze hebben blijkbaar geen driewegklep.

Er moet dus ergens een terugslagklep geplaatst gaan worden door Quatt om te voorkomen dat het warme tapwater de CV ingeduwd gaat worden en hierdoor ook de warmte onttrekt uit de warmtewisselaar en weer in de aanvoerleiding terecht gaat komen.

Maar een keerklep rechts bovenin plaatsen lijkt me ook niet de oplossing omdat de CV dan niet meer in een parallel hybride modus kan werken, correct?

[ Voor 25% gewijzigd door charrel op 21-06-2026 15:34 ]


  • dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 13:32
charrel schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Blijft je drieweg klep niet hangen dan?

Ah, dat werk anders bij Intergas.


[...]
volgens mij hebben Intergas ketels die niet.

nu is denk ik gewoon het makkelijkst om de circulatiepomp en Quatt chill tijdelijk even uit te zetten, maar zou fijn zijn als dat automatisch kan via de CiC.

Ik zal niet de eerste zijn met een Quatt en Intergas ketel. Is volgens mij een populaire combinatie

wat mij alleen nog niet helemaal duidelijk is, of de Quatt circulatiepomp het CV water nu door de ketel heen duwt, of dat het omhoog kruipt via de aanvoer leiding nadat het door de bypass is gegaan.

[ Voor 50% gewijzigd door dikkiedik op 21-06-2026 15:40 ]


  • bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb een oudere intergas en niet opgevallen dat er water door loopt wanneer de cv uit staat en Quatt actief is. Pas wanneer de pomp van de cv draait duwt die de één richting klep open en is er circulatie, dat hoor ik ook duidelijk ruisen dan.

Edit @dikkiedik Er lijkt niet zo’n klep aanwezig te zijn? zie foto’s (cv is hier alleen voor verwarming)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1ty9bz0weEcyZjk2wOynassWAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UuYVTfpU0KHsfFtiyOoW6ia.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXuUWd7yg81IPxfaSnXxm8t1qcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a76AK4fwoVK1Z6VmrDchjH2L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door bite op 21-06-2026 19:16 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste