• r7255
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-06 09:36
robhoekman schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Same here. Afgelopen dinsdag installatie gehad, en de Chill schiet consequent na 3-5 minuten in een idle state. Tegen beter weten in slangen al omgedraaid, radiator dicht/open etc. Wat opvalt is dat gedurende de korte periodes dat de Chill operationeel is, er geen druppel condensatie wordt afgevoerd, en dat de kern van de Chill bijzonder warm wordt. Wies de success manager is vooral succesvol in ghosten.. heeft iemand al eens zelf een hard reset uitgevoerd, en de Chill opnieuw gekoppeld?
Ik heb hem ook al een paar keer uit de app verwijderd, een reset gegeven met de knop en opnieuw toegevoegd. Helaas hier zonder effect

  • Docjos
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-06 19:05
Ik zit nu al een tijdje mee te lezen. Wij zijn aan het oriënteren voor een hybride warmtepomp mét airco’s. Quatt + chill staat al een tijdje op m’n lijstje, vooral ook vanwege de Home Assistant support. Maar tevens kijken wij ook naar ‘traditionele’ airco’s.

Nu we een week van warm weer hebben gehad en huizen lekker zijn opgewarmd, wat is dan tot nu toe jullie conclusie over de Quatt + chill? Vooral de laatste. Voldoet dit aan de verwachtingen? Koelt het genoeg? Of is het uiteindelijk alsnog beter/effectiever om voor een traditionele airco met unit te gaan?

  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
Docjos schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:33:
Ik zit nu al een tijdje mee te lezen. Wij zijn aan het oriënteren voor een hybride warmtepomp mét airco’s. Quatt + chill staat al een tijdje op m’n lijstje, vooral ook vanwege de Home Assistant support. Maar tevens kijken wij ook naar ‘traditionele’ airco’s.

Nu we een week van warm weer hebben gehad en huizen lekker zijn opgewarmd, wat is dan tot nu toe jullie conclusie over de Quatt + chill? Vooral de laatste. Voldoet dit aan de verwachtingen? Koelt het genoeg? Of is het uiteindelijk alsnog beter/effectiever om voor een traditionele airco met unit te gaan?
Als jij ruimte hebt voor extra buitenunits voor traditionele airco(s) dan is dat beter en effectiever.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • Docjos
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-06 19:05
TeslaNerd schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Als jij ruimte hebt voor extra buitenunits voor traditionele airco(s) dan is dat beter en effectiever.
Bedankt voor je reactie! Wij hebben genoeg ruimte voor units op het dak, dan is dat misschien de betere optie.

  • Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-06 20:35
Docjos schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:42:
[...]

Bedankt voor je reactie! Wij hebben genoeg ruimte voor units op het dak, dan is dat misschien de betere optie.
Wij zitten ook met een Quatt Hybrid Duo en LG airco's. Die werken perfect in Home Assistant en ik laat ze meehelpen op het moment dat de Quatt >40 graden water maakt.

https://dylight3dprints.etsy.com


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Waar kijken we nou naar :?

En over welke tijdsspanne

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Docjos schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:42:
[...]

Bedankt voor je reactie! Wij hebben genoeg ruimte voor units op het dak, dan is dat misschien de betere optie.
Dat. Sowieso als ik zie dat 1 chill samen met de BU 600W trekt, vind ik dat toch wel aanzienlijk veel eerlijk gezegd voor max 2kW koelvermogen. Aangenomen dat ie op max staat. ('best' case)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 31-05-2026 12:31 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
paQ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:29:
[...]
Dat. Sowieso als ik zie dat 1 chill samen met de BU 600W trekt, vind ik dat toch wel aanzienlijk veel eerlijk gezegd voor max 2kW koelvermogen. Aangenomen dat ie op max staat. ('best' case)
Is ook geen rocket science. De mini split airco’s zijn inmiddels zoveel verder doorontwikkeld en de Chill is een nog kakelvers concept dat op zich een goed idee is. Maar verwacht niet dat de Chill nu al kan echt kan concurreren met de eredivisie van de airco industrie

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Is ook geen rocket science. De mini split airco’s zijn inmiddels zoveel verder doorontwikkeld en de Chill is een nog kakelvers concept dat op zich een goed idee is. Maar verwacht niet dat de Chill nu al kan echt kan concurreren met de eredivisie van de airco industrie
Uh, als die restwarmte in het geval van die 600W niet de HC in gaat (als die er al is) dan is het gewoon een airco met veel wind(geluid) en een matig COP.
2000/600=3,333

Leuk een EER 7.9, maar daarbij blijft de BU geheel buiten beschouwing.
hence "(binnen)"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lvu1TLhCgcolUhgrGcGGBTP2ALU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPKPSv2MGqlf9L2Uz7Bf2DNK.png?f=fotoalbum_large

Maar we zijn eigenlijk niet anders gewend van Quatt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Klopt het wat ik lees op Facebook dat de app geen melding geeft wanneer de condensbak vol is? Mocht dat zo zijn, hoe weet je dan dat deze geleegd moet worden?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++


  • okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
okijokii schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:06:
Klopt het wat ik lees op Facebook dat de app geen melding geeft wanneer de condensbak vol is? Mocht dat zo zijn, hoe weet je dan dat deze geleegd moet worden?
Kan een Chill eigenaar hier iets over zeggen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++


  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb hem nog niet zoveel gebruikt. Leeg hem ook geregeld tussendoor even. Dus dan wacht ik niet op een melding.

Heb een keer gehad dat ik dacht: ‘He?! Ik zie nu in de app dat hij vol is, heb ik nu wel of niet een melding gehad?’

  • bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:20
Komt inderdaad geen push melding. Voor home assistant gebruikers is dit wel in te regelen, maar voelt ‘onaf’ dat dit niet standaard in de Quatt app zit

  • evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:10
Maar ik neem aan dat hij sowieso stopt als de bak vol zit?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.


  • bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:20
evleerdam schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:51:
Maar ik neem aan dat hij sowieso stopt als de bak vol zit?
Hier loopt hij door. Maar hij zit dan nog niet 100% vol als in de app wordt gezegd ‘vol’. Mogelijk stopt hij vanzelf na een uur, maar dat niet durven testen…

  • BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
bossche_bol schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:45:
Komt inderdaad geen push melding. Voor home assistant gebruikers is dit wel in te regelen, maar voelt ‘onaf’ dat dit niet standaard in de Quatt app zit
De API heeft hier wel een attribuut voor?

Mijn ervaring: bijna 2 maand geleden al de factuur betaald en ook een "plaatsingsplan" ontvangen. Aantal keer gemaild en werd me beloofd dat iedereen voor 1 juni een installatiedatum zou ontvangen. Gok eens...

V/h weekend begonnen met mailen. Reactie samengevat: "technisch plan ligt bij het team en wordt momenteel naar gekeken". Mijn situatie is echt super simpel, technische beoordeling is seconden werk (Als je hier al een technisch plan voor wilt maken). Paar uur later nog geen reactie / installatiedatum. Toen een wat wat meer dringende mail gestuurd. Volgende dag (5:38 ?): "goed nieuws, plan is goed gekeurd en je hoort zsm een installatiedatum. aanvraag is intern geëscaleerd". En inderdaad iets later kreeg ik een datum + tijdstip.

Conclusie: het helpt om te blijven mailen en pushen. Als je al een tijdje geleden betaald hebt en nog niks hebt gehoord doe hier je voordeel mee.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge


  • Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:07
bossche_bol schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:55:
[...]

Hier loopt hij door. Maar hij zit dan nog niet 100% vol als in de app wordt gezegd ‘vol’. Mogelijk stopt hij vanzelf na een uur, maar dat niet durven testen…
Ja hij stopt vanzelf als de bak vol is. In de app geeft hij al ruim van tevoren aan dat hij binnenkort geleegd moet worden.

Een pushmelding zou wel prettig zijn @Quatt Support

  • rbe16
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17-06 20:14
Hoe is jullie ervaring met het geluidsniveau van de Cilll? Wij overwegen er een vanwege de hoge temperaturen op onze slaapkamer op zolder. Onze huidige mobiele airco maakt te veel lawaai om fatsoenlijk te kunnen slapen. Is de Chill vergelijkbaar met een ventilator, of veel luider?

  • Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:07
Op de laagste stand vergelijkbaar met een ventilator.
Ik vind het geluid van een ventilator niet fijn, dus zorg ervoor dat de kamer en bovenverdieping koel zijn voordat we gaan slapen. En dan gaat de Chill uit.
Hierdoor ook mooi gebruik van zonne-energie (handig vanaf komend jaar).

  • vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-06 16:52
Hoe zit het met verwarmen met de Quatt Chill? Kan dat en is dat efficienter dan met radiatoren en/of vloerverwarming als je normaal een aanvoer van 35 nodig hebt?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie


  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
vanquishsdiv schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:07:
Hoe zit het met verwarmen met de Quatt Chill? Kan dat en is dat efficienter dan met radiatoren en/of vloerverwarming als je normaal een aanvoer van 35 nodig hebt?
Goeie vraag! Het zal er van af hangen hoeveel lager de Quatt buitenunit kan terugmoduleren als gevolg van de verbeterde afgifte van jouw complete verwarmingssysteem (radiatoren, vloerverwarming) met de Chill als verwarming.
Heb jij wat cijfers uit jouw Quatt app voor het totale verbruik tijdens het stookseizoen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
vanquishsdiv schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:07:
Hoe zit het met verwarmen met de Quatt Chill? Kan dat en is dat efficienter dan met radiatoren en/of vloerverwarming als je normaal een aanvoer van 35 nodig hebt?
Lijkt me niet heel veel efficienter. Je moet namelijk twee warmtepompen laten lopen dan (buitenunit én Chill). Dus twee compressoren, twee waterpompen etc.
Je zou eraan kunnen rekenen, maar ik betwijfel of het efficienter is.

  • pvdn
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:29
robhoekman schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Same here. Afgelopen dinsdag installatie gehad, en de Chill schiet consequent na 3-5 minuten in een idle state. Tegen beter weten in slangen al omgedraaid, radiator dicht/open etc. Wat opvalt is dat gedurende de korte periodes dat de Chill operationeel is, er geen druppel condensatie wordt afgevoerd, en dat de kern van de Chill bijzonder warm wordt. Wies de success manager is vooral succesvol in ghosten.. heeft iemand al eens zelf een hard reset uitgevoerd, en de Chill opnieuw gekoppeld?
Vandaag bij mij 2 chills geïnstalleerd. 1 beneden in de woonkamer en 1 in de slaapkamer. De chill in de woonkamer koelt super goed (heel blij mee!) geluid valt ook reuze mee. De chill in de slaapkamer doet alleen niets. Wifi lampje brand continu en de aan/uit knop led knippert langzaam. Denk dat ik het zelfde ervaar als jij, dat hij in een soort idle stand staat. Heb jij inmiddels al een oplossing? Ik hoor graag

  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
Is het ook mogelijk om bij meerdere Chills de ene Chill te laten verwarmen en tegelijkertijd de andere Chill te laten koelen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • pvdn
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:29
TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:11:
Is het ook mogelijk om bij meerdere Chills de ene Chill te laten verwarmen en tegelijkertijd de andere Chill te laten koelen?
Nee dat is helaas niet mogelijk. Het is of koelen of verwarmen. Dit vertelde de monteur vanmiddag

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zie niet in wanneer die situatie voor zou komen, maar dat is haast de ideale warmtewisseling. Houdt de app/software dat tegen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:52:
Ik zie niet in wanneer die situatie voor zou komen, maar dat is haast de ideale warmtewisseling. Houdt de app/software dat tegen?
wordt wel complex in de aansturing van de buitenunits. Moeten die nou naar heating of cooling of houdt het (zoals je zegt) elkaar mooi in balans.
Maar ik zie de use-case ook totaal niet ;)
offtopic:
nouja, misschien voor een wietplantage op zolder of iets dergelijks...warme plantjes maar wel lekker koel in de woonkamer.

  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:12:
[...]
wordt wel complex in de aansturing van de buitenunits. Moeten die nou naar heating of cooling of houdt het (zoals je zegt) elkaar mooi in balans.
Maar ik zie de use-case ook totaal niet ;)
offtopic:
nouja, misschien voor een wietplantage op zolder of iets dergelijks...warme plantjes maar wel lekker koel in de woonkamer.
In voor- en naseizoen met kamers op noord- en zuidzijde zie ik plausibele use cases.
En vergeet niet de verschillende gezinsleden met verschillende comfortwensen. Omdat het kan!

Ik snap dan weer niet waarom het regeltechnisch niet mogelijk zou zijn dat de ene Chill gaat koelen terwijl de andere Chill gaat verwarmen en dat de buitenunit indien nodig het cv-water verwarmt of afkoelt. Dat doet de CiC nu ook al bij alleen koelen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • briann007
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 23:22
Hier worden er morgen 4 geïnstalleerd. Ik ben benieuwd...

  • Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:07
pvdn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Vandaag bij mij 2 chills geïnstalleerd. 1 beneden in de woonkamer en 1 in de slaapkamer. De chill in de woonkamer koelt super goed (heel blij mee!) geluid valt ook reuze mee. De chill in de slaapkamer doet alleen niets. Wifi lampje brand continu en de aan/uit knop led knippert langzaam. Denk dat ik het zelfde ervaar als jij, dat hij in een soort idle stand staat. Heb jij inmiddels al een oplossing? Ik hoor graag
Wat is je status in de app? Indien nodig even de CIC en de Chill zelf een harde reset (=stroom eraf) geven. Ik had dit ook bij mijn Chill, waarschijnlijk is er een update op de achtergrond geweest, waarna een reset nodig was.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:45:
[...]
Ik snap dan weer niet waarom het regeltechnisch niet mogelijk zou zijn dat de ene Chill gaat koelen terwijl de andere Chill gaat verwarmen en dat de buitenunit indien nodig het cv-water verwarmt of afkoelt. Dat doet de CiC nu ook al bij alleen koelen
moet regeltechnisch vast wel te doen zijn, dan stuur je bijv actief op een aanvoer van x grC, waarbij je de buitenunit zowel toestaat om te verwarmen of te koelen om dat setpoint te behouden.
Niet onmogelijk, maar mogelijk wel eningszins complex om fatsoenlijk te bouwen.

  • pvdn
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:29
Zigg schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:49:
[...]

Wat is je status in de app? Indien nodig even de CIC en de Chill zelf een harde reset (=stroom eraf) geven. Ik had dit ook bij mijn Chill, waarschijnlijk is er een update op de achtergrond geweest, waarna een reset nodig was.
Ik heb de chill uit het netwerk verwijdert en opnieuw aangemeld. De software werd toen wel opgehaald en alles werkt perfect! Ik ben erg tevreden

  • richardvanerk
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 20-06 08:22
Vandaag 3 chills geplaatst 0 werkend achter gelaten. monteur was van 14.00 tot 19.00 geweest veel lekkage gehad. slangen uit de verpakking die lek zijn omdat het nirt was aangedraaid. 1 chill heeft het 2 min gedaan en daarna in storing. monteur gaf aan dat het systeem van quatt het niet aankan de vele aansluitingen en updates. soms staat hij 1,5 uur te wachten voor een update. ik hou jullie op de hoogte.

  • Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:09
Gisteren 2 chills laten plaatsen en één extra Quick connector op zolder. Aangezien ik geen verwarming heb op zolder kan ik de chill daar neer zetten om te verwarmen in de winter.

Die Chills zijn wel huge. Mijn woonkamer daardoor anders moeten inrichten. Zover voor een aantal minuten problemen gehad met één Chill. Vermoedelijk na een update oid kwam deze niet meer online. Simpelweg een herstart en toen werkte de Chill weer.

Vrij positief ben ik over de prestaties van de Chill. Er komt vrij koude lucht uit. Het grootste nadeel vind ik het geluid. Niet zozeer van de ventilator maar de compressor. Als je de fan op stand low zet maakt weinig uit omdat de compressor op hetzelfde niveau hoort. Dus hier blijft de Chill op medium staan.

  • r7255
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-06 09:36
pvdn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Vandaag bij mij 2 chills geïnstalleerd. 1 beneden in de woonkamer en 1 in de slaapkamer. De chill in de woonkamer koelt super goed (heel blij mee!) geluid valt ook reuze mee. De chill in de slaapkamer doet alleen niets. Wifi lampje brand continu en de aan/uit knop led knippert langzaam. Denk dat ik het zelfde ervaar als jij, dat hij in een soort idle stand staat. Heb jij inmiddels al een oplossing? Ik hoor graag
Bij mij is het probleem inmiddels opgelost. De verwarmingsbuizen in de woonkamer bleken verkeerd om van boven te komen. Hierdoor waren de aanvoer en retour omgedraaid. Slangen omgedraaid en alles werkt, de wp en chill stonden namelijk tegen elkaar in te pompen.

Tzt maar eens die buizen aanpassen...

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:52

charrel

Cortisol4life..

r7255 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Bij mij is het probleem inmiddels opgelost. De verwarmingsbuizen in de woonkamer bleken verkeerd om van boven te komen. Hierdoor waren de aanvoer en retour omgedraaid. Slangen omgedraaid en alles werkt, de wp en chill stonden namelijk tegen elkaar in te pompen.

Tzt maar eens die buizen aanpassen...
Hier hetzelfde, op zolder ging ie steeds uit. Waarschuwingsteken, slangen maar even omgedraaid in op de out/ out op de in en nu lijkt het gewoon te werken. Net even de knopjes maar omgezet, nu staat in op in en out op out :+

Blijft nu gewoon werken zoals het hoort, blij mee.

[ Voor 12% gewijzigd door charrel op 06-06-2026 18:21 ]


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
charrel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Hier hetzelfde, op zolder ging ie steeds uit. Waarschuwingsteken, slangen maar even omgedraaid in op de out/ out op de in en nu lijkt het gewoon te werken. Net even de knopjes maar omgezet, nu staat in op in en out op out :+

Blijft nu gewoon werken zoals het hoort, blij mee.
Bijzonder hoe vaak het al verkeerd om aangesloten is. Je bent al nr 3 of 4 hier...

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:52

charrel

Cortisol4life..

jj85 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:48:
[...]

Bijzonder hoe vaak het al verkeerd om aangesloten is. Je bent al nr 3 of 4 hier...
Leidingen zijn hier ook lastig te volgen, maar na 3-4 minuten klapt het eruit. Dus dat zouden ze makkelijk moeten kunnen testen. Monteur en ik hadden verschillende meningen over de in en out, maar ik had toch gelijk ;)

  • okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
charrel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Hier hetzelfde, op zolder ging ie steeds uit. Waarschuwingsteken, slangen maar even omgedraaid in op de out/ out op de in en nu lijkt het gewoon te werken. Net even de knopjes maar omgezet, nu staat in op in en out op out :+

Blijft nu gewoon werken zoals het hoort, blij mee.
Ben altijd weer benieuwd waarom je dan wil eindigen met de 2 woorden: blij mee

Is toch gewoon r*k dat Quatt het verkeerd aansluit?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++


  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:52

charrel

Cortisol4life..

Dat is uiteraard ruk, plan was alleen iets gewijzigd op zolder waardoor de chill toch op een andere plek aangesloten werd dan in het plan stond. Was niet goed te zien wat de aanvoer of retour was. Maar als ze het iets langer testen komen ze er ook achter dat het dus soms verkeerd om zit. Blij mee dat het nu gewoon werkt zonder dat er echt iets mis is en er een Quatt monteur moet terugkomen. Geluid van de compressor is inderdaad wel aanwezig maar wordt hier niet als storend ervaren. Ook niet in de slaapkamer, grote vooruitgang in vergelijk met de mobiele airco unit.

[ Voor 18% gewijzigd door charrel op 07-06-2026 07:29 ]


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07:10
charrel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Hier hetzelfde, op zolder ging ie steeds uit. Waarschuwingsteken, slangen maar even omgedraaid in op de out/ out op de in en nu lijkt het gewoon te werken. Net even de knopjes maar omgezet, nu staat in op in en out op out :+

Blijft nu gewoon werken zoals het hoort, blij mee.
Jij hebt die knopjes (die witte kraantjes?) omgewisseld. Is dat gewoon schroevendraaier en klaar? Of moet je het water eraf halen?
Anders doe ik dat zelf wel, scheelt weer.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:52

charrel

Cortisol4life..

LTS_2000 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:53:
[...]


Jij hebt die knopjes (die witte kraantjes?) omgewisseld. Is dat gewoon schroevendraaier en klaar? Of moet je het water eraf halen?
Anders doe ik dat zelf wel, scheelt weer.
Yup, die kapjes kan je zo los schroeven en even omwisselen inderdaad. Daarvoor hoef je niet de druk van het cv systeem te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door charrel op 08-06-2026 06:43 ]


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07:10
charrel schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:43:
[...]

Yup, die kapjes kan je zo los schroeven en even omwisselen inderdaad. Daarvoor hoef je niet de druk van het cv systeem te halen.
Wat top. Dan ga ik de monteur afzeggen.
Dank voor je reactie.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-06 22:30
TeslaNerd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:45:
[...]

In voor- en naseizoen met kamers op noord- en zuidzijde zie ik plausibele use cases.
En vergeet niet de verschillende gezinsleden met verschillende comfortwensen. Omdat het kan!

Ik snap dan weer niet waarom het regeltechnisch niet mogelijk zou zijn dat de ene Chill gaat koelen terwijl de andere Chill gaat verwarmen en dat de buitenunit indien nodig het cv-water verwarmt of afkoelt. Dat doet de CiC nu ook al bij alleen koelen
Zie ook nog wel een toepassing: in het voor/naseizoen is je glazen serre in de zon tegen de 30 graden terwijl je in de rest van het huis aan het stoken bent. Dan zou je met de chill de serre kunnen koelen en de warmte afgeven in huis. Maar dan moet dus wel de combinatie koelen met de Chill tijdens verwarmen met de Quatt (en eventueel andere Chills) mogelijk zijn.

  • markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-06 07:27
Ik heb 9 mei 2025 de preorder geplaatst. Op 25 maart 2026 heb ik de bestelling van 3 chills geplaatst en de installatiecheck ingevuld. Tot op heden niks meer gehoord. Is dat hoe het hoort te gaan? Meerdere keren achteraan gebeld, zonder resultaat.

  • Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:05
@markb1994 zou volgens Quatt zelf binnen 3 weken ingepland moeten zijn, zie afbeelding uit onderstaande post in het Quatt ervaringen topic.
jj85 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:14:
[...]
Moet je er een Chill bij bestellen, dan is het zelfs binnen 3 weken :X
[Afbeelding]
Maar mijn eigen ervaring is dat ze dat niet redden, ik heb begin april mijn bestelling gedaan van o.a. een quatt chill, foto's gestuurd en ook verder niks meer van installatie of levering van de chill gehoord.

[ Voor 16% gewijzigd door Toppertje op 09-06-2026 19:48 ]


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07

Mickel moen

mickelmoen.nl

markb1994 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:01:
Ik heb 9 mei 2025 de preorder geplaatst. Op 25 maart 2026 heb ik de bestelling van 3 chills geplaatst en de installatiecheck ingevuld. Tot op heden niks meer gehoord. Is dat hoe het hoort te gaan? Meerdere keren achteraan gebeld, zonder resultaat.
Preorder juni 2024.

Installatiecheck en Tweede aanbetaling eind februari 2026.

18 mei plaatsingsdatum gekregen.

Donderdag wordt de Chill bezorgd.

Vrijdag gaan ze plaatsen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01:13
markb1994 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:01:
Ik heb 9 mei 2025 de preorder geplaatst. Op 25 maart 2026 heb ik de bestelling van 3 chills geplaatst en de installatiecheck ingevuld. Tot op heden niks meer gehoord. Is dat hoe het hoort te gaan? Meerdere keren achteraan gebeld, zonder resultaat.
Je bent helaas niet de enige, bij mij het zelfde. volgens gaat er bij Quatt iets niet goed, blijkbaar hebben ze het niet onder controle. Ik had tenminste wel af en toe een mailtje verwacht. Denk dat ik maar eens de CEO een boos berichtje op linkedin stuur, maakt hij direct een goede indruk.

  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:47
Begin 2025 besteld. En afgelopen maandag geplaatst. Kan hem nog niet echt goed testen. Het weer is wat aan de frisse kant 🤣

  • juggle
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ik heb er ook achteraan gemaild tot 2x toe, na de 2e keer een reactie met installatiedatum. Er staan hier nu 2 Chills die morgen geinstalleerd worden. Pre-order in maart 2024.

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl


  • mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Vanmiddag is de Chill bij ons geïnstalleerd. Dit zou met het speciale onderblok gebeuren maar de monteur vond dat niet nodig. Gevolg is dat de connectoren 4cm van de grond af zitten en de mantelbuis waar de alupex uitkomt nogal lelijk is bijgewerkt.

Zouden jullie dit accepteren of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvH8q2zGYxaQsrEk9KoOa3g0nSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgRgYZqmuC1dAHoW8deZA4f6.jpg?f=fotoalbum_large

  • Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:07
Tja, denk dat je het had moeten aangeven voordat ze weer vertrokken. Om nu nog te gaan klagen is ook niet heel handig..

  • mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ik weet niet of klagen veel verschil had gemaakt, dit "herstellen" is niet een heel makkelijke klus als je het goede materiaal niet meehebt. En ik had dit zelf niet opgemerkt: mijn partner is veel opmerkzamer dan ik en triggert meteen op kosmetische / praktische zaken. Helaas was ze er vandaag niet bij.

De monteur heeft mij van te voren ook niet echt een keuze gegeven, dit is zonder overleg gebeurd.

Ik heb contact opgenomen met de customer success manager. We zullen zien.

[ Voor 11% gewijzigd door mrkb_ op 10-06-2026 20:34 ]


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ahja de success manager :')
Succes zou ik zeggen. Volgens mij heet ie daarom ook zo.


Nee, ik zou het niet accepteren. Die mantels zijn nu gewoon kapot en lelijk. Die zitten natuurlijk in je cementdekvloer, dus dat even herstellen is ook nog niet zo even gedaan.
Maar volgens mij mag je al 'blij' zijn als de juiste leiding op de juiste slang zit.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 10-06-2026 20:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07

Mickel moen

mickelmoen.nl

mrkb_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:28:
Vanmiddag is de Chill bij ons geïnstalleerd. Dit zou met het speciale onderblok gebeuren maar de monteur vond dat niet nodig. Gevolg is dat de connectoren 4cm van de grond af zitten en de mantelbuis waar de alupex uitkomt nogal lelijk is bijgewerkt.

Zouden jullie dit accepteren of niet?

[Afbeelding]
Op zich is dit prima af te werken. Maar niet door Quatt monteurs.

Ik zie twee opties:
  1. Je hebt van die ronde buisrozet die je om de buis kunt klemmen, voor vloer en plafond. In iedere bouwmarkt verkrijgbaar.

    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LR0tIRBJE1zzh-d-L1VGWbonf78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgFMTWfEVdeUR5iNKb6no42X.jpg?f=fotoalbum_large
  2. Zelf zou ik voor de volgende oplossing kiezen. Ik zou een plaatje eiken gelijk het rechthoekje van de plintjes op dikte schaven. Daar twee doorvoergaatjes in boren. Vervolgens het plankje doormidden zagen, waarna je ze om de leidingen schuift. Helften vastlijmen of met een spijkertje vastzetten. De stukjes mantelbuis eerst iets verder terug brengen. Nu heb ik daar het gereedschap voor. Ik wil het desgewenst wel voor je maken als je mij een tekeningetje met de maten stuurt.

[ Voor 14% gewijzigd door Mickel moen op 10-06-2026 21:11 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Je kan inderdaad hele mooie dubbele rozetten kopen. Misschien doe ik dat wel.

Ik kom er ook net achter dat de monteur de radiator niet waterpas heeft gehangen. De beugel boven rechts hangt helemaal los en de radiator rust niet meer op de beugel onder. Gevolg: hoogteverschil van 1cm bij een best wel kleine radiator.

Gelukkig heb ik de foto's nog met meetlint / timmermansdriehoek van de schouw. Hier mogen ze echt wel voor terugkomen.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07

Mickel moen

mickelmoen.nl

mrkb_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:14:
Je kan inderdaad hele mooie dubbele rozetten kopen. Misschien doe ik dat wel.

Ik kom er ook net achter dat de monteur de radiator niet waterpas heeft gehagen. De beugel boven rechts hangt helemaal los en de radiator rust niet meer op de beugel onder. Gevolg: hoogteverschil van 1cm bij een best wel kleine radiator.

Gelukkig heb ik de foto's nog met meetlint / timmermansdriehoek van de schouw. Hier mogen ze echt wel voor terugkomen.
Ah dubbele rozet. Dat wist ik dan weer niet. Zijn die er ook in eiken?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:48

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Mickel moen schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Ah dubbele rozet. Dat wist ik dan weer niet. Zijn die er ook in eiken?
Op Amazon zie ik ze helaas alleen in wit. Voor mij prima maar wellicht te wrappen voor de liefhebber.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07

Mickel moen

mickelmoen.nl

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ik heb even achter de radiator gekeken en de J-beugels zijn wel te stellen, maar niet de goede kant op te stellen.

Ik denk dat dat betekent dat ze de hele aansluiting opnieuw moeten doen, toch? Want even nieuwe gaten boren ga ik niet mee akkoord.

  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07:10
charrel schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:43:
[...]

Yup, die kapjes kan je zo los schroeven en even omwisselen inderdaad. Daarvoor hoef je niet de druk van het cv systeem te halen.
Ik heb dit gisteren aangepast. Beetje rode nagellak in de letters "IN" laten lopen en rode installatie tape op de aanvoer. Dat gaat nooi meer mis. Was inderdaad een fluitje van een cent.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • juggle
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Zojuist zijn de monteurs hier ook vertrokken. Helaas ging onze installatie alles behalve gemakkelijk. Wat begon als een kat in het bakkie eindigde in ware ellende toen bleek dat er lekkage was ontstaan in de vloeraanslutiing van de radiator. Uiteindelijk de vloer volledig uitgehakt en aansluitingen vervangen door Quatt. Ze konder er imho niet heel veel aandoen denk ik, gewoon pech, had niet het idee dat er onvoorzichtig is gewerkt ofzo. Wel alles netjes achtergelaten maar ik moet nu met Quatt in conclaaf over de verder te volgen stappen, namelijk een gat in de vloer en beschadigde planken van het laminaat wat ik waarschijnlijk ook niet kan vervangen.

PS, alvast excuses voor de installatie die na ons was gepland (Noorden van NL) want die is vanwege de problemen hier verzet.

[ Voor 8% gewijzigd door juggle op 11-06-2026 16:56 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07

Mickel moen

mickelmoen.nl

juggle schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:54:
Zojuist zijn de monteurs hier ook vertrokken. Helaas ging onze installatie alles behalve gemakkelijk. Wat begon als een kat in het bakkie eindigde in ware ellende toen bleek dat er lekkage was ontstaan in de vloeraanslutiing van de radiator. Uiteindelijk de vloer volledig uitgehakt en aansluitingen vervangen door Quatt. Ze konder er imho niet heel veel aandoen denk ik, gewoon pech, had niet het idee dat er onvoorzichtig is gewerkt ofzo. Wel alles netjes achtergelaten maar ik moet nu met Quatt in conclaaf over de verder te volgen stappen, namelijk een gat in de vloer en beschadigde planken van het laminaat wat ik waarschijnlijk ook niet kan vervangen.

PS, alvast excuses voor de installatie die na ons was gepland (Noorden van NL) want die is vanwege de problemen hier verzet.
Dat is natuurlijk heel vervelend.

Maar als jij een brakke installatie hebt, is het niet de schuld van de installateur als er schade ontstaat vanwege die brakke installatie. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Pas als aantoonbaar is dat een installateur een fout heeft gemaakt waardoor de schade ontstaan is, heb je een zaak. Het lijkt mij dat de monteurs van Quatt het zelfs netjes opgelost hebben.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • juggle
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Mickel moen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Dat is natuurlijk heel vervelend.

Maar als jij een brakke installatie hebt, is het niet de schuld van de installateur als er schade ontstaat vanwege die brakke installatie. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Pas als aantoonbaar is dat een installateur een fout heeft gemaakt waardoor de schade ontstaan is, heb je een zaak. Het lijkt mij dat de monteurs van Quatt het zelfs netjes opgelost hebben.
Volgens mij heb ik niks gezegd over schuld, alleen dat ik in conclaaf moet over hoe nu verder. Huis is uit 2007 geen houtje touwtje installatie uit jaar 0. Zegt niks over de kwaliteit van de aansluiting uiteraard maar we moeten nu dus uitzoeken wie waarvoor aansprakelijk gesteld kan worden.

Nog even ter aanvulling; ik ben zeker tevreden over hoe Quatt monteurs hier het hebben opgelost, daarover hoor je mij niet. Verzekeringtechnisch moeten we nu gewoon kijken hoe en wat...

[ Voor 10% gewijzigd door juggle op 11-06-2026 17:12 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07

Mickel moen

mickelmoen.nl

juggle schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:08:
[...]

Volgens mij heb ik niks gezegd over schuld, alleen dat ik in conclaaf moet over hoe nu verder. Huis is uit 2007 geen houtje touwtje installatie uit jaar 0. Zegt niks over de kwaliteit van de aansluiting uiteraard maar we moeten nu dus uitzoeken wie waarvoor aansprakelijk gesteld kan worden.

Nog even ter aanvulling; ik ben zeker tevreden over hoe Quatt monteurs hier het hebben opgelost, daarover hoor je mij niet. Verzekeringtechnisch moeten we nu gewoon kijken hoe en wat...
Ik geef ook niemand de schuld. Geef het als voorbeeld. Hoe nieuw een installatie is zegt niets. Een installatie uit 1938 kan wel degelijker zijn dan die uit 2007. Ik ken het verhaal van een collega waar de cv-leiding in het plafond van een 5 jaar oud huis ging lekken. Dat was dus meters beton weghakken.

Veel succes met je conclaaf, maar uit jouw beschrijving maak ik op, dat dit op jouw bordje ligt.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • juggle
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Mickel moen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Ik geef ook niemand de schuld. Geef het als voorbeeld. Hoe nieuw een installatie is zegt niets. Een installatie uit 1938 kan wel degelijker zijn dan die uit 2007. Ik ken het verhaal van een collega waar de cv-leiding in het plafond van een 5 jaar oud huis ging lekken. Dat was dus meters beton weghakken.

Veel succes met je conclaaf, maar uit jouw beschrijving maak ik op, dat dit op jouw bordje ligt.
Zeker, als dat zo is is dat zo, meters uithakken is gelukkig hier bespaard gebleven. De lekkage is ontstaan bij een soldeer verbinding dus juridisch zal het mogelijk voor de eigen verzekering komen of eigen kosten. Als dat zo is dat zo, Quatt heeft aangeboden om foto's te nemen van voor en na en alles te documenteren en op te sturen. Dat ga ik doen en dan hoor ik wel wat hun oordeel is.

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mickel moen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Ik geef ook niemand de schuld. Geef het als voorbeeld.
Je bent in dit topic altijd van dat Quatt geen blaam treft en hamert vooral op de verantwoordelijkheid van de consument zelf. Een monteur kan ook besluiten iets niet te installeren omdat een installatie problemen gaat opleveren.
Als klant een lekvrij systeem en schadevrije vloer heeft, en na installatie van Quatt niet meer, dan wordt het lastig om de verantwoordelijkheid bij de consument te leggen. Doorgaans zal de inboedelverzekering geen schade vergoeden als gevolg van een installatie-fout.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
juggle schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Zeker, als dat zo is is dat zo, meters uithakken is gelukkig hier bespaard gebleven. De lekkage is ontstaan bij een soldeer verbinding dus juridisch zal het mogelijk voor de eigen verzekering komen of eigen kosten. Als dat zo is dat zo, Quatt heeft aangeboden om foto's te nemen van voor en na en alles te documenteren en op te sturen. Dat ga ik doen en dan hoor ik wel wat hun oordeel is.
Installatiefout, maar dan wellicht niet Quatt's installatiefout.
Dan zit je wel met de gebakken peren ja :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • juggle
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

juggle

Papa, ondernemer, gamer

paQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:27:
[...]

Je bent in dit topic altijd van dat Quatt geen blaam treft en hamert vooral op de verantwoordelijkheid van de consument zelf. Een monteur kan ook besluiten iets niet te installeren omdat een installatie problemen gaat opleveren.
Als klant een lekvrij systeem en schadevrije vloer heeft, en na installatie van Quatt niet meer, dan wordt het lastig om de verantwoordelijkheid bij de consument te leggen. Doorgaans zal de inboedelverzekering geen schade vergoeden als gevolg van een installatie-fout.
We gaan het zien, eerst met Quatt om tafel hoe nu verder. Eventueel daarna met eigen verzekering als Quatt aansprakelijkheid afwijst en als die ook weer naar Quatt verwijst het maar neerleggen bij de rechtsbijstand en dan moeten die maar uitzoeken wie gelijk heeft...

Voor de duidelijkheid, ik wijs niemand aan, neem Quatt niets kwalijk, ben uitermate tevreden over de installatie en de monteurs die heel behulpzaam waren dit is gewoon een formaliteit die moet worden doorlopen wat mij betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door juggle op 11-06-2026 18:08 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:27:
[...]

Je bent in dit topic altijd van dat Quatt geen blaam treft en hamert vooral op de verantwoordelijkheid van de consument zelf. Een monteur kan ook besluiten iets niet te installeren omdat een installatie problemen gaat opleveren.
Als klant een lekvrij systeem en schadevrije vloer heeft, en na installatie van Quatt niet meer, dan wordt het lastig om de verantwoordelijkheid bij de consument te leggen. Doorgaans zal de inboedelverzekering geen schade vergoeden als gevolg van een installatie-fout.
Klopt. Omdat ik hier en ook elders vaak lees dat men in eerste instantie of altijd elders de verantwoordelijkheid wil leggen. De turbo klant is koning. Zeker, als duidelijk is, dat er een kapot of haperend product geleverd is, als er aantoonbaar slecht werk geleverd is, heb je alle recht op verhaal.

Verandert niets aan het feit dat jij de eigenaar bent van het huis en de opdrachtgever.

Eigenlijk is mijn boodschap: Vergewis je vooraf goed in:

Met wie je zaken wilt doen. Is het een installateur uit de buurt of is het een bedrijf als Quatt wat maar één ding doet, een apparaat leveren en dat aansluiten en niet meer.

Is het technisch makkelijk of risicovol wat de installatie betreft.

Dan nog kun je tegen onvoorziene zaken aanlopen.

Terug naar het voorbeeld. Als er in de vloer een zwakke aansluiting zit, waardoor er nevenschade ontstaat doordat er in jouw opdracht aan gewerkt wordt, terwijl je dit vooraf niet hebt aangegeven of er onderzoek naar hebt laten doen, is het toch echt jouw verantwoordelijkheid. Is de schade ontstaan door fouten van de monteur kun je reclameren.

Ik hoef Quatt en haar monteurs niet te verdedigen, maar ik ga ook zeker niet meehuilen met de wolven in het bos.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • juggle
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Mickel moen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:09:
[...]

Klopt. Omdat ik hier en ook elders vaak lees dat men in eerste instantie of altijd elders de verantwoordelijkheid wil leggen. De turbo klant is koning. Zeker, als duidelijk is, dat er een kapot of haperend product geleverd is, als er aantoonbaar slecht werk geleverd is, heb je alle recht op verhaal.

Verandert niets aan het feit dat jij de eigenaar bent van het huis en de opdrachtgever.

Eigenlijk is mijn boodschap: Vergewis je vooraf goed in:

Met wie je zaken wilt doen. Is het een installateur uit de buurt of is het een bedrijf als Quatt wat maar één ding doet, een apparaat leveren en dat aansluiten en niet meer.

Is het technisch makkelijk of risicovol wat de installatie betreft.

Dan nog kun je tegen onvoorziene zaken aanlopen.

Terug naar het voorbeeld. Als er in de vloer een zwakke aansluiting zit, waardoor er nevenschade ontstaat doordat er in jouw opdracht aan gewerkt wordt, terwijl je dit vooraf niet hebt aangegeven of er onderzoek naar hebt laten doen, is het toch echt jouw verantwoordelijkheid. Is de schade ontstaan door fouten van de monteur kun je reclameren.

Ik hoef Quatt en haar monteurs niet te verdedigen, maar ik ga ook zeker niet meehuilen met de wolven in het bos.
Voor wat het waard is; ook Quatt huurt weer monteurs in. Deze monteurs waren ingehuurd door Quatt en stonden dus niet op de loonlijst. Het gaat niet om meehuilen het gaat om wie verantwoordelijk is; dat jij als opdrachtgever een opdracht neerlegt maakt jou technisch niet per definitie verantwoordelijk als er iets misgaat, ik heb immers niet de expertise om in de vloer te kijken danwel te beoordelen welke risico's er verbonden zijn aan de uit te voeren werkzaamheden. Daarvoor huur ik immers een expert in. Ik heb Quatt een opdracht gegeven om apparaten te plaatsen en zij hebben monteurs de opdracht gegeven om bepaalde installatiewerkzaamheden uit te voeren. Vooraf hebben zij op afstand bepaald wat de situatie is.

Nogmaals, ik leg hierbij niet de schuld neer bij Quatt, maar ik denk dat we in dit topic niet moeten gaan zwarte pieten over schuld maar gewoon rustig moeten kijken wat Quatt zelf zegt en eventueel een verzekering want er is voor beide kanten denk ik wel wat te zeggen...

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07

Mickel moen

mickelmoen.nl

Dat je met Quatt geen expert inhuurt lijkt mij ondertussen wel duidelijk. Alleen het feit al, dat men installaties beoordeelt aan de hand van foto’s zegt mij al genoeg. En als je al iemand van Quatt laat komen, denk ik dat die meer opgeleid is in verkoop dan in het beoordelen van de risico’s van de installatie.

Voor de Quatt heb ik hier iemand gehad van de energiewacht. Die doen het reguliere onderhoud van mijn ketel. Doen ze prima. Verkopen tegenwoordig ook warmtepompen. Ik wilde een offerte voor een warmtepomp en een nieuwe ketel. Typische verkoper die naar mijn idee nog nooit een ketel geïnstalleerd had, laat staan een warmtepomp. Een blik op de rookgasafvoer, waar de regels voor gewijzigd zijn, was voldoende.

Aardige man hoor, daar niet van. Offerte was niet zo aardig. Dus mij verdiept in Quatt en het risico genomen.

Wil je zorgeloos. Ga met een kleine lokale installateur in zee, die goed bekend staat en zelf komt kijken.

Maar ja, ook als die tijdens het werk op een verborgen gebrek stuit, waardoor schade ontstaat, zal ook die jouw parket niet vergoeden.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • pvdn
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:29
mrkb_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:28:
Vanmiddag is de Chill bij ons geïnstalleerd. Dit zou met het speciale onderblok gebeuren maar de monteur vond dat niet nodig. Gevolg is dat de connectoren 4cm van de grond af zitten en de mantelbuis waar de alupex uitkomt nogal lelijk is bijgewerkt.

Zouden jullie dit accepteren of niet?

[Afbeelding]
En ze hebben ook de kraantjes niet vervangen zie ik. In de wateropvangbak van de chill zaten de nieuwe witte kraantjes met daarop in en uit gedrukt. Bij mij hebben ze die netjes omgewisseld ziet er veel netter uit ook. En ook hebben ze de messing koppelingen vervangen voor nette “gegalvaniseerd” (zo zal het vast niet heten) vervangen, dit ziet er veel netter uit. Ze zijn hier overigens al terug geweest omdat de aansluiting op de thermostaat kraan bleef lekken. Vandaag kwam ik erachter dat het weer lekt dus de komen weer langs :-). Wel netjes hoe je geholpen wordt hoor. De twee chills werken echt super! Laat het maar lekker warm worden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvtC21EGHAtvaYiNkj5SMBEZcL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2AcBI4I542HFsTufLtsGSLK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door pvdn op 11-06-2026 19:38 ]


  • gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-06 21:14
Hier ook sinds maandag in het bezit van een Chill. Monteur was snel klaar en heeft net werk afgeleverd.

Zijn deze snelkoppeling met afsluiters ook los te verkrijgen? ik ben met een uitbouw bezig en wil daar tzt een aansluiting maken voor de Chill.

Had ook al contact gehad met Quatt een QuickConnector kit kost €149,-Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Wfhgm_OgPPsrxTwD_2lK2AGIBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJIrqcjqwmsqfiEGCysPozYm.jpg?f=fotoalbum_large

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:52

charrel

Cortisol4life..

@pvdn Kraantjes hing van het aantal aansluitingen af, hier 3 aansluitingen en 2 chills. Chills kwamen met witte, de andere/ losse met rood en een zwart kapje.


@gerthallink : https://quickconnector.nl/ 59€?

[ Voor 23% gewijzigd door charrel op 11-06-2026 20:16 ]


  • juggle
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Nu de Quatt wel geinstalleerd is en hem even heb kunnen gebruiken is de eerste indruk heel goed! Mijn zolderkamer was binnen no-time 2 graden afgekoeld en het lawaai is zeer acceptabel. Aangezien ik ook weleens op zolder slaap (bij nachtelijk werk) zou ik hierbij best in slaap kunnen vallen. Het is monotoom en als je de fans op de middelste stand laat blazen hoor je de compressor nauwelijks. Voor de mens die van stilte houdt 's nachts is dit geen optie uiteraard.

Vanzelfsprekend is het niet zo stil als een binnen unit met externe buitenunit maar vergeleken met mijn mobiele airco is dit een wereld van verschil. De koelcapaciteit is met 2kw flink wel lager dan mijn mobiele airco met 3.5kw. Maar daar staat tegenover dat de mobiele airco natuurlijk warme lucht aantrekt en ik het zolderraam moet openen (met een luik ervoor en gat erin voor de doorvoer). Hoe de Chill presteert als ik lekker mijn 5090 vol laat blazen en tegelijk de zon met 30c op het dak staat is nog ff afwachten maar ik ben hoopvol gestemd!

PS: Het valt mij wel op dat de temp sensor behoorlijk lijkt af te wijken van de daadwerkelijk temperatuur, als we dit later zouden kunnen calibreren softwarematig zou mooi zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door juggle op 11-06-2026 21:27 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07

Mickel moen

mickelmoen.nl

Vandaag is de Chill geplaatst. Monteurs hebben prima werk geleverd. Helaas bij het eerste inpluggen van de Chill maakte de Chill intern kortsluiting. Stop vloog eruit. Chill is dus defect. Monteur heeft rapport opgemaakt.

Ik ben benieuwd hoe snel er vervangen gaat worden. Wordt dus vervolgd. Toch maar wat foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6F9cjRXIh_61nK2ZmXbzzc-mV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBi4b0XaOzOKgi3hLxBdyuH3.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Afrapefp6xKkb1fzq4yOfuXRXGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5dakaHeODosaRpjEdgp8zAa.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKgnMfMdzymf756DMC_MhjXgiuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggn6tPOg6twFiYXa6sMKdFxD.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
pvdn schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:34:
[...]

En ze hebben ook de kraantjes niet vervangen zie ik. In de wateropvangbak van de chill zaten de nieuwe witte kraantjes met daarop in en uit gedrukt. Bij mij hebben ze die netjes omgewisseld ziet er veel netter uit ook. En ook hebben ze de messing koppelingen vervangen voor nette “gegalvaniseerd” (zo zal het vast niet heten) vervangen, dit ziet er veel netter uit. Ze zijn hier overigens al terug geweest omdat de aansluiting op de thermostaat kraan bleef lekken. Vandaag kwam ik erachter dat het weer lekt dus de komen weer langs :-). Wel netjes hoe je geholpen wordt hoor. De twee chills werken echt super! Laat het maar lekker warm worden!

[Afbeelding]
Ik heb de witte stukjes ook liggen, volgens de monteur zijn die vrij makkelijk te verwisselen.

Gisteravond contact gehad met de contactpersoon en ze gaan iets inplannen om mijn aansluiting te herstellen. Ben benieuwd.

Ondertussen werkt de Chill prima, de temperatuursensor geeft inderdaad niet weer hoe warm het daadwerkelijk in de ruimte is. Ik zie een mogelijkheid voor een sensorproduct in het "Quatt-netwerk" (volgens mij gewoon Matter / Thread), of een instelbare offset in de API en Home Assistant.

  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:48
mrkb_ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:46:
Ondertussen werkt de Chill prima, de temperatuursensor geeft inderdaad niet weer hoe warm het daadwerkelijk in de ruimte is. Ik zie een mogelijkheid voor een sensorproduct in het "Quatt-netwerk" (volgens mij gewoon Matter / Thread), of een instelbare offset in de API en Home Assistant.
juggle schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:35:
PS: Het valt mij wel op dat de temp sensor behoorlijk lijkt af te wijken van de daadwerkelijk temperatuur, als we dit later zouden kunnen calibreren softwarematig zou mooi zijn.
Meet de sensor ook als de chill niet aan het koelen is?

Want persoonlijk merk ik dit met mijn (split unit) airco ook: de sensor zit in de airco zelf, en pakt daarmee een hoop kou / warmte op van het koelen / verwarmen.

Ik werk dan ook met een externe temperatuursensor die via HA de airco aanstuurt, want de interne is niet echt goed bruikbaar.

Uiteraard zou ik bij handmatig gebruik een paar graden kunnen corrigeren (en de aansturing doet dit ook, door bij verwarmen bijv 27 graden te vragen), maar dan moet ik dat wel zodra het seizoen wisselt omzetten van een paar graden naar beneden naar een paar graden naar boven.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
mrkb_ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:46:
[...]
Ik zie een mogelijkheid voor een sensorproduct in het "Quatt-netwerk" (volgens mij gewoon Matter / Thread), of een instelbare offset in de API en Home Assistant.
Quatt heeft weken terug wel laten vallen in een OpenQuatt x Quatt overleg dat ze idd aan sensoren (Matter / Thread) werken. Dus dit lijkt daar wel een bevestiging van :)

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07

Mickel moen

mickelmoen.nl

onlinaius schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:52:
[...]


[...]

Meet de sensor ook als de chill niet aan het koelen is?

Want persoonlijk merk ik dit met mijn (split unit) airco ook: de sensor zit in de airco zelf, en pakt daarmee een hoop kou / warmte op van het koelen / verwarmen.

Ik werk dan ook met een externe temperatuursensor die via HA de airco aanstuurt, want de interne is niet echt goed bruikbaar.

Uiteraard zou ik bij handmatig gebruik een paar graden kunnen corrigeren (en de aansturing doet dit ook, door bij verwarmen bijv 27 graden te vragen), maar dan moet ik dat wel zodra het seizoen wisselt omzetten van een paar graden naar beneden naar een paar graden naar boven.
En @jj85

Softwarematig calibreren zoals ik ook op de Tado-thermostaatknoppen kan doen is het simpelst. Je blijft echter afhankelijk van de sensor in het apparaat zelf, wat nu juist niet de meest gunstige plek is.

Dan geeft een aparte sensor, zoals je die bij Tado ook in een ruimte kunt hangen, een meer betrouwbaar/nauwkeurig beeld. Dus dat zou wel mooi zijn als die er komt.

Eerst maar eens zien hoe het in de praktijk uitwerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 13-06-2026 22:31 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
onlinaius schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:52:
[...]


[...]

Meet de sensor ook als de chill niet aan het koelen is?
Volgens mij meet de sensor continu, tenminste, wat ik kan zien. Hij wordt wel behoorlijk beïnvloed tijdens het koelen, ik zie een behoorlijk flipperpatroon in energieverbruik van de Quatt en Chill als het niet zo warm is, zoals vandaag.

  • juggle
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ik vraag mij af in hoeverre de Chill uberhaupt reageert op de sensor? Chill slaat niet af na de bereikte temperatuur, volgens mij kan je niet anders dan extern aansturen als je temp gestuurd wil koelen...

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl


  • okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Mickel moen schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:40:
Vandaag is de Chill geplaatst. Monteurs hebben prima werk geleverd. Helaas bij het eerste inpluggen van de Chill maakte de Chill intern kortsluiting. Stop vloog eruit. Chill is dus defect.
Ik denk dat het aan je meterkast ligt, niet gelijk de Chill de schuld geven Mickel ;)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:20:
[...]

Ik denk dat het aan je meterkast ligt, niet gelijk de Chill de schuld geven Mickel ;)
Hmmm,

Ik veronderstel, dat je hiermee refereert aan de vorige discussie. Wel dit doet daar niets aan af.

Er is elders in mijn huis niets kapot gegaan. Er is ook geen stopcontact gesmolten. Alles werkt normaal ook op het betreffende stopcontact. Voor de zekerheid dit stopcontact zelfs nog getest met een speciale stopcontacttester. Ik claim ook niets. De Chill zei poeff en de zekering in de meterkast sprong eruit. Niet meer en niet minder. Dus constateer ik met de monteur, dat deze Chill intern kortsluiting maakte. Zo klonk het ook. Hij was daarna ook zo dood als een pier. Ook op een andere groep.

Een gevalletje DOA zullen we maar zeggen. Ik geef ook niemand de schuld. Ik constateer. Quatt stuurt een nieuwe en er wordt een vervolginstallatie gepland. Deze defecte gaan ze zeker demonteren en onderzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 12-06-2026 22:57 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Het was een grapje 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++


  • Zetta4
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-06 20:47
Wij hebben 4 juni 2024 een pre order geplaatst voor de chill, de WP is geplaatst sinds 17 Augustus 2023, 13 augustus 2022 orde geplaatst voor Quatt WP. 21 mei 2025 foto’s aangeleverd en 27 Mei plaatsingsplan ontvangen, sindsdien niets meer gehoord. Zal morgen nog eens bellen voor plaatsings Datum, duurt erg lang. Als wij niet zo tevreden waren over de WP had ik het niet gedaan!

  • slak12345
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22-06 13:51
Ha, er is al iemand die de quickconnectors los heeft gevonden en verkoopt voor €60 ;-)

https://quickconnector.nl/

  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09:53
Donderdag komen ze bij mij installeren. Ik kreeg alleen nog een mail over in serie aangesloten?

Ik heb op alle plekken (3) een radiator hangen ( die ik misschien later weg wil halen nog) en bij alle drie zijn er 2 leidingen. Een in en een uit... Wat bedoelen ze nou met onderstaande dan?
Wat betekent "in serie aangesloten"?
Bij een installatie in serie worden zowel de aanvoer, als de retourleiding van de Chill aangesloten op één leiding van je radiator. Voor de werking van de Chill is het noodzakelijk dat er water door het apparaat kan stromen. Dat betekent dus dat wanneer de radiatorknop dicht zit, er geen doorstroming mogelijk is, en de Chill niet kan aanslaan. De radiatorknop moet daarom te allen tijde open staan zodat de Chill zijn werk kan doen.


Bij een handmatige radiatorknop is dat eenvoudig te realiseren: open laten staan en klaar. Heb je een thermostatische radiatorknop, dan ligt dat anders. Een thermostatische knop regelt zichzelf op basis van de kamertemperatuur, en daar heb je zelf geen volledige controle over. Zelfs op de hoogste stand (stand 5) sluit zo'n knop automatisch wanneer de kamer ongeveer 25 tot 28 graden bereikt. Dat is precies op een warme zomerdag, wanneer je de Chill juist het hardst nodig hebt!

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:52

charrel

Cortisol4life..

@MirkoH Zitten de leidingen door gelust van radiator naar radiator? Hier heeft de hoofdleiding een radiator eraan hangen en dan verderop hangt er ook weer een radiator aan de hoofdleiding, als er dan 1 dicht staat maakt dat niet uit aangezien er nog steeds flow is via de hoofd aan en afvoer. Soms zitten de radiatoren aan elkaar verbonden, is dat bij jou het geval? Mijne staan parallel, de eerste is in serie:
Afbeeldingslocatie: https://pmg.pmg.be/uploads/articles/tiles/160051.png

Als de eerste dan dichtstaat krijgt de rest geen waterflow, geen flow geen warmte of kou.

[ Voor 24% gewijzigd door charrel op 15-06-2026 16:02 ]


  • Olimar1980
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:56
Ik zag ook in een bijzin in mijn plaatsingsplan dat het voorstel is om de Chill bij mij in serie aan te sluiten. Heb meteen maar even gevraagd of dat wel een goed idee is aangezien er hier een Danfoss thermostaatknop opzit en de maximale flow door de afsluiter volgens mij sowieso 135-250l/h is. Ik ben benieuwd wat ik terug ga horen...

  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09:53
@charrel mijne zit semi in serie. De buizen uit de grond in 1 kamer hebben een aftakking. Maar dan beide ( aan en afvoer)

  • gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-06 21:14
De Chill zie ik niet meer in de Quatt app op het home scherm.Hij zit nog wel in het Quatt netwerk. Ik heb al een mail gestuurd naar Quatt. Is dit zelf op te lossen?


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fktzU6f85UIDAz9b1hG3otDvISA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoRC6Efet0Tuh6zvbApqyxoo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSoiE6xHrSAOS_td-pCeEkKQyaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpoAdLhS4t21gnCHw4KgC63j.jpg?f=fotoalbum_large

  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:52

charrel

Cortisol4life..

gerthallink schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:37:
De Chill zie ik niet meer in de Quatt app op het home scherm.Hij zit nog wel in het Quatt netwerk. Ik heb al een mail gestuurd naar Quatt. Is dit zelf op te lossen?


[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan hem toch gewoon verwijderen uit dat scherm en dan opnieuw toevoegen? Even uit de handleiding, stap 3 en 4 :

1. Open de Quatt App, ga naar hettabblad Quatt Ecosysteem en klik op het gedeelte Quatt Netwerk. 2. Controleer of Quatt Netwerk de status "Ingeschakeld"toont. Als dit "Uitgeschakeld"is, volg dan deze stappen: a. Klik op Quatt Netwerk. b. Volg de instructies om de Dongle met het netwerk te verbinden. c. Zodra de Dongle en het Quatt Netwerk zijn ingeschakeld, ga je verder met de onderstaande stappen. 3. Klik op "Product toevoegen" en kies Chill uit de lijst met beschikbare producten. 4. Druk op de Chill-knop: houd de knop bovenop het apparaat 3 seconden ingedrukt totdat het verbindingspictogram snel knippert.

  • MirkoH
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09:53
Donderdag komen ze installeren , vandaag de spullen binnengekregen.

Kan ik zonder al te veel moeite nadat Quatt is geweest ook nog de radiatoren verwijderen? We gebruiken ze nooit op de slaapkamers en met quatt is verwarmen ook een optie wanneer dat wel nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX92NzFkLwIu1WOM9g0HOBJIp38=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j6ocUz4c2MT6zB9z2Kka37c3.jpg?f=user_large
Onderstaand de plek waar de radiator "in serie" zit met de radiator een kamer ernaast. (Waar overigens geen chill op komt). betekent dit dat ik op die kamer de thermostaat knop zou moeten verwijderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TFlrwMMMs30WpV9urYaqrk9tpw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LzrZCAjT0ahgDTrfDDDqFQ1M.jpg?f=user_large

  • BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
MirkoH schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:40:
Donderdag komen ze installeren , vandaag de spullen binnengekregen.

Kan ik zonder al te veel moeite nadat Quatt is geweest ook nog de radiatoren verwijderen? We gebruiken ze nooit op de slaapkamers en met quatt is verwarmen ook een optie wanneer dat wel nodig is.

[Afbeelding]
Onderstaand de plek waar de radiator "in serie" zit met de radiator een kamer ernaast. (Waar overigens geen chill op komt). betekent dit dat ik op die kamer de thermostaat knop zou moeten verwijderen?
[Afbeelding]
Ik heb ze gevraagd om de radiator niet meer aan te sluiten. Om dezelfde reden als jij aangeeft.

Gek genoeg (want het is juist minder werk) deden ze hier uiteraard moeilijk over. Althans mijn ervaring is dat bijna alles wat niet standaard is moeilijk is bij Quatt. Maar ik heb ze toch zo ver gekregen dat ze de radiatoren afgekoppeld laten.

Zo te zien heb je type 11 radiatoren (net als ik). Vraag me sowieso af hoe effectief die nog zijn icm een WP. Waarschijnlijk als je ze wel gaat missen kan je beter een LTV variant plaatsen.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge


  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:52

charrel

Cortisol4life..

BoschR schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:19:
[...]

Ik heb ze gevraagd om de radiator niet meer aan te sluiten. Om dezelfde reden als jij aangeeft.

Gek genoeg (want het is juist minder werk) deden ze hier uiteraard moeilijk over. Althans mijn ervaring is dat bijna alles wat niet standaard is moeilijk is bij Quatt. Maar ik heb ze toch zo ver gekregen dat ze de radiatoren afgekoppeld laten.

Zo te zien heb je type 11 radiatoren (net als ik). Vraag me sowieso af hoe effectief die nog zijn icm een WP. Waarschijnlijk als je ze wel gaat missen kan je beter een LTV variant plaatsen.
Het is niet minder werk, nu sluiten ze alles af en zagen ze de leiding door om een t stuk ertussen te zetten. Iets losmaken, (in dit geval soms oude koppelingen) wat soms als jaren vastzit levert meer problemen op dan ze lief is. Ook is er extra kans op lekkage als er weer druk op komt.

Vandaar dat ze er niet om staan te springen, liefste raken ze zo min mogelijk oude koppelingen aan.

Hier hadden ze ook ook zo een verbinding eruit kunnen halen en vervangen door hun koppeling voor de chill. Maar dat doen ze dus liever niet, doorzagen heeft de voorkeur.

[ Voor 8% gewijzigd door charrel op 16-06-2026 14:25 ]


  • BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
charrel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:22:
[...]

Het is niet minder werk, nu sluiten ze alles af en zagen ze de leiding door om een t stuk ertussen te zetten. Iets losmaken, (in dit geval soms oude koppelingen) wat soms als jaren vastzit levert meer problemen op dan ze lief is. Ook is er extra kans op lekkage als er weer druk op komt.

Vandaar dat ze er niet om staan te springen, liefste raken ze zo min mogelijk oude koppelingen aan.

Hier hadden ze ook ook zo een verbinding eruit kunnen halen en vervangen door hun koppeling voor de chill. Maar dat doen ze dus liever niet, doorzagen heeft de voorkeur.
Mijn leidingen komen van onder (uit de vloer), dus open zagen en er de connectors tussen zetten verklaart ook waarom ze de radiator hoger moesten plaatsen ( = meer werk).

En dan moeten ze de radiator ook weer aansluiten op de quickconnectors. Dat hoeft nu ook niet.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste