• edovino
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:58
[...]

Bij @edovino gaan de buitenunits wel aan
edovino in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ja - maar wel op laag vermogen (alsof alleen de fan aanslaat? iets van 35W - zal volgende keer 's naar buiten rennen & kijken wat ze echt doen)
Staat de heatcharger wel aan tijdens koelen? Dus zou hij dan toch heeeeel misschien warmte in je HeatBattery stoppen?
(of ben ik nu te optimistisch?)
Ik begon ook een beetje optimistisch te worden: gistermiddag sloeg hier ook ineens de HeatCharger aan vlak nadat ik de Chill aangezet had...

  • TaxRanger
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-06 08:27
LTS_2000 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:46:
[...]


De aan- en afvoer vd Chill zitten op twee losse buizen vd radiator. De radiatorknop staat op 2 (van 5).

Zou dat kunnen helpen als ik die verder open zet?
Kan je iig even proberen. Bii mij was dat de oplossing. Minder efficient vind ik het dat de radiator wel warm wordt tijdens het koelen.

  • edovino
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:58
bossche_bol schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:10:
[...]

je bent te optimistisch, helaas werkt die koppeling nog niet.
Awww... ;) Ik dacht dat ik misschien stiekem in een beta-test situatie terecht gekomen was...
Koppeling boiler en chill zou met enkele maanden klaar moeten zijn, dat is mij toegezegd door telef klantenservice.
Helaas... nog afwachten, dus.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
edovino schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:18:
[...]

Ja - maar wel op laag vermogen (alsof alleen de fan aanslaat? iets van 35W - zal volgende keer 's naar buiten rennen & kijken wat ze echt doen)


[...]

Ik begon ook een beetje optimistisch te worden: gistermiddag sloeg hier ook ineens de HeatCharger aan vlak nadat ik de Chill aangezet had...
35w, dat is dan enkel de waterpomp vd buitenunit

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
jj85 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:10:
[...]

35w, dat is dan enkel de waterpomp vd buitenunit
Dan gaat de restwarmte dus gewoon de rest van je huis in :? (tenzij de HC toevallig aan staat)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 25-05-2026 16:28 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-06 23:12
paQ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:28:
[...]

Dan gaat de restwarmte dus gewoon de rest van je huis in :? (tenzij de HC toevallig aan staat)
Valt mee hoor zodra de watertemp paar graad is opgelopen schakelt de buitenunit in om het water terug te koelen tot 18. De chill verwarmt dat weer met z’n koeling tot een graad of 24 en de cyclus herhaalt zich weer :)

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
bossche_bol schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:37:
[...]

Valt mee hoor zodra de watertemp paar graad is opgelopen schakelt de buitenunit in om het water terug te koelen tot 18. De chill verwarmt dat weer met z’n koeling tot een graad of 24 en de cyclus herhaalt zich weer :)
Dan staan er twee warmtepompjes te pendelen op hysterese van de kamertemperatuur van de chill.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:28
De Quatt buiten is hier vandaag 8x aan gegaan, elke keer voor ongeveer 5 minuten, piek van max 370W met telkens nog een paar minuten met 37W nadraaien.

De pomp van de Quatt draait hier wel 800 L/h, ingaande temperatuur 21.5 gr.C en uitgaand 19.4 gr.C, zonder dat de warmtepomp vermogen gebruikt op dit moment. Quatt Chill heeft vandaag op standje medium en high gestaan, op 18 gr.C.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Dan staan er twee warmtepompjes te pendelen op hysterese van de kamertemperatuur van de chill.
Hoe zo pendelen? Leg eens uit?

Het zal aan mij liggen, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat het woord pendelen hier vaak misbruikt wordt. Dus, wanneer is het pendelen?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Mickel moen schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:34:
[...]

Hoe zo pendelen? Leg eens uit?

Het zal aan mij liggen, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat het woord pendelen hier vaak misbruikt wordt. Dus, waarom pendelen?
Precies 1 post boven je

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:38:
[...]

Precies 1 post boven je
Ja en dat is mij te vaag. Ik heb zojuist het woord waarom daarom ook veranderd in wanneer.

Wat de een normaal functioneren van een systeem noemt, noemt een ander al gauw pendelen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
De BU moet telkens kortstondig bijspringen, en de chill slaat aan en uit op een vrij grote hysterese in gemeten kamertemperatuur.
Dat is m.i. een aparte definitie van “normaal functioneren”. Ik ken geen enkele airco die zo functioneert.

Voor 1 chill levert de BU te veel vermogen. Meer vermogen dan dat ie kan verwerken iig. En het heeft er nog weinig blijk van dat de chill kan moduleren (bij koelen?) dus die dendert door tot hij bijv 1 of 2 graden onder setpoint komt, en gaat weer aan als ie er 2 graden boven zit. Dat is ruim. En dat wordt dan door Quatt uitgelegd dat dat is zodat ie niet onnodig…. Enfin. Gevolg van als je het mij vraagt, niet iets wat mooi in synergie werkt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

Hier op doordenkend.

De gedachte erachter is, dat je het liefst een systeem hebt met lange runs.

Hoe kleiner de hoeveelheid water hoe meer en kortere runs? Dat is bij verwarmen ook zo.

Dan had ik zo gedacht. Maak de hoeveelheid water die bij koeling door het systeem gaat zo groot mogelijk. Ofwel zet alle radiatoren geheel open. Laat alles meedoen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 26-05-2026 09:03 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:51:
Voor 1 chill levert de BU te veel vermogen. Meer vermogen dan dat ie kan verwerken iig. En het heeft er nog weinig blijk van dat de chill kan moduleren (bij koelen?) dus die dendert door tot hij bijv 1 of 2 graden onder setpoint komt, en gaat weer aan als ie er 2 graden boven zit. Dat is ruim. En dat wordt dan door Quatt uitgelegd dat dat is zodat ie niet onnodig…. Enfin. Gevolg van als je het mij vraagt, niet iets wat mooi in synergie werkt.
Als ik nu m'n Quatt op koelen zet op laagste compressorlevel; dan levert hij ongeveer 2kW koeling.
Volgens mij doet 1 chill ook zo'n 2kW aan koeling (high speed). Dus in die zin zou je een prima balans moeten kunnen creeeren.

Maar het blijft natuurlijk wel een samenspel dat moet kloppen.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
jj85 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Als ik nu m'n Quatt op koelen zet op laagste compressorlevel; dan levert hij ongeveer 2kW koeling.
Volgens mij doet 1 chill ook zo'n 2kW aan koeling (high speed). Dus in die zin zou je een prima balans moeten kunnen creeeren.

Maar het blijft natuurlijk wel een samenspel dat moet kloppen.
2 kW uit de Quatt; de chill kan maar max 500W opnemen daarvan. (en er weer opnieuw 2kW van uitspuwen)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:12:
[...]

2 kW uit de Quatt; de chill kan maar max 500W opnemen daarvan. (en er weer opnieuw 2kW van uitspuwen)
Nu maak je een denkfout denk ik (of ik... kan natuurlijk ook).
Als de Chill 2kW aan koelvermogen levert, dan zal die toch ook zo'n 2kW aan warmte weer in CV-circuit moeten stoppen?

Mijn model:
Chill peutert 2kW aan warmte uit een kamer
Chill pompt 2kW aan warmte in CV-systeem

ODU ontrekt 2kW aan warmte uit CV-systeem
ODU pompt 2kW aan warmte naar de vogeltjes

[ Voor 19% gewijzigd door jj85 op 26-05-2026 09:19 ]


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
jj85 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:15:
[...]

Nu maak je een denkfout denk ik (of ik... kan natuurlijk ook).
Als de Chill 2kW aan koelvermogen levert, dan zal die toch ook zo'n 2kW aan warmte weer in CV-circuit moeten stoppen?
Ik druk me onvolledig uit, true.
Het koelvermogen van de chill is max 2 kW las ik ergens. En gebruikt daarbij dan 500W opgenomen vermogen aan elektra. De bron is daarvoor in wezen 'te koud' als de BU blijft lopen dus vandaar dat ie maar steeds kortstondig aan gaat.
Vervolgens moet de ruimte ook die 2 kW moeiteloos kunnen opnemen (of laten onttrekken hoe je wil) wil de chill niet afslaan.

Vooralsnog wijst dat op een aan/uit systeem met een wat enthousiaste overbemeten bron als je maar 1 chill hebt. En een overbemeten warmtepomp.... pendelt.
Een woonkamer met een chill aan de vloerverwarming. Dat zou volgens mij prima kunnen werken.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 26-05-2026 09:24 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:22
jj85 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:15:
[...]

Nu maak je een denkfout denk ik (of ik... kan natuurlijk ook).
Als de Chill 2kW aan koelvermogen levert, dan zal die toch ook zo'n 2kW aan warmte weer in CV-circuit moeten stoppen?
Wanneer de Chill 2kW koelt zal deze 2.5kW aan warmte in de cv-installatie pompen. Als je dit weer wilt koelen zul je met 2.5kW het water moeten koelen en zal er 3kW aan warmte de atmosfeer in geblazen worden. In theorie dan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Vooralsnog wijst dat op een aan/uit systeem met een wat enthousiaste overbemeten bron als je maar 1 chill hebt. En een overbemeten warmtepomp.... pendelt.
Een woonkamer met een chill aan de vloerverwarming. Dat zou volgens mij prima kunnen werken.
Vandaar ook mijn redenatie. Maak de hoeveelheid water die meedoet maximaal. Zet alle radiatoren geheel open.

Ik heb HeatFans onder een aantal radiatoren. Die kun je op koelen zetten. Dan draaien ze continu op maximaal vermogen. Ik stel mij zo voor, dat ik die ook allemaal mee laat doen. Ik verwacht geen wonderen in die ruimtes, maar ik stel mij zo voor, dat je daarmee de hoeveelheid warmte die de Quatt mag afvoeren uit het huis ook vergroot.

Hoe zien jullie dit?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
Mickel moen schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:37:
[...]
Ik heb HeatFans onder een aantal radiatoren. Die kun je op koelen zetten. Dan draaien ze continu op maximaal vermogen. Ik stel mij zo voor, dat ik die ook allemaal mee laat doen. Ik verwacht geen wonderen in die ruimtes, maar ik stel mij zo voor, dat je daarmee de hoeveelheid warmte die de Quatt mag afvoeren uit het huis ook vergroot.

Hoe zien jullie dit?
Yep, zo koel ik dus nu met mijn LT-radiatoren (Jaga's) en een lading fans.
Zonder fans doet het niet zoveel. Met fans werkt vooralsnog erg fijn.
(misschien wel beter dan vloerkoeling? ik heb geen last van koude voeten :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHzRQ2_mslscDcUys1r2sEaiufo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/frDRn6C9DCdgSDozj7WAjAgf.png?f=user_large

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

@jj85 👌

De Chill is hier nog niet. Plaatsing tweede week juni.

Kortom, ik fantaseer er nog wat op los.

De Chill is bedoeld voor onze slaapkamer op zolder. Mooist zou zijn als hij daar een groot gedeelte van de dag zoveel mogelijk kan draaien. Zo mogelijk op laagste ventilatiestand. Het wordt even uitzoeken wat daarbij de beste in te stellen temperatuur is. Doel is de kamer overdag zoveel te koelen, dat hij ‘‘s nachts niet aan hoeft.

Dan in de rest van het huis alle radiatoren geheel open en de Heatfans op koelen. Hoe meer de Chill draait, hoe meer de circulatiepomp draait, hoe meer de rest van het huis ook mee kan doen.

Ik ben benieuwd.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
Mickel moen schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:57:
@jj85

De Chill is hier nog niet. Plaatsing tweede week juni.

Kortom, ik fantaseer er nog wat op los.

De Chill is bedoeld voor onze slaapkamer op zolder. Mooist zou zijn als hij daar een groot gedeelte van de dag zoveel mogelijk kan draaien. Zo mogelijk op laagste ventilatiestand. Het wordt even uitzoeken wat daarbij de beste in te stellen temperatuur is. Doel is de kamer overdag zoveel te koelen, dat hij ‘‘s nachts niet aan hoeft.

Dan in de rest van het huis alle radiatoren geheel open en de Heatfans op koelen. Hoe meer de Chill draait, hoe meer de rest van het huis ook mee kan doen.

Ik ben benieuwd.
Mja, je moet je dan even afvragen of je je huis dan verwarmd of koelt met die Heatfans...

Als chill draait, dan wordt de onttrokken warmte in je CV-circuit gedrukt. Dat water stroomt dan mogelijk elders door je radiatoren (afhankelijk van setup) waar je met de fans de warmte in een andere kamer pompt.

Daarnaast heeft de Chill vooral een delta-T nodig. Dus bijvoorbeeld 18grC water in en 22grC water uit. De Chill heeft niet perse koud water nodig om te functioneren.

Dus een en ander hangt heel erg af van de (aanvoer)temperaturen die Quatt gebruikt voor Chill koeling.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

@jj85

Dat zou inderdaad kunnen. Hebben we het hier over een omslagpunt?

Als de temperatuur van het water lager is, dan de temperatuur van de lucht die door de radiator gaat, lijkt mij dat de radiator warmte opneemt en afstaat aan het water. Sec dus gaat koelen. Dan is het aan de Quatt om de watertemperatuur weer omlaag te brengen.

Mis ik hier iets?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
Mickel moen schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:07:
@jj85

Dat zou inderdaad kunnen. Hebben we het hier over een omslagpunt?

Als de temperatuur van het water lager is, dan de temperatuur van de lucht die door de radiator gaat, lijkt mij dat de radiator warmte opneemt en afstaat aan het water. Sec dus gaat koelen. Dan is het aan de Quatt om de watertemperatuur weer omlaag te brengen.

Mis ik hier iets?
Zeker, als het water kouder is dan ruimtetemp, dan helpt het.
Maar als retourwater van de Chill bijv 22grC is en de ruimte 20grC, dan niet echt..

Zou leuker zijn voor veel gebruikers als Quatt bij koelen ook zo laag mogelijk gaat zitten in aanvoertemperatuur, zodat je ook via vloerverwarming en/of Heatfans etc het huis mee kunt koelen.
Maar daarvoor heeft Quatt een dauwpunt nodig om condensatie op leidingen te voorkomen. Aangezien ze dat niet hebben, is die 18grC een beetje de ondergrens.
Maar op een tropische zomerdag is die 18grC misschien ook al niet meer laag genoeg.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik heb even een screenshot gemaakt van de actuele temperaturen in mijn huis. Overal is de binnentemperatuur behoorlijk hoger dan de potentiële watertemperatuur als de Chill op de zolder aan de slag gaat. Je zou toch zeggen, dat het gehele huis dan ook warmte afgeeft aan het watercircuit.

Voor de duidelijkheid. Ik verwacht zeker geen wonderen in de andere kamers. Dat hoeft ook niet. We zoeken buiten wel de schaduw op. Desnoods verplaatsen we ons naar de slaapkamer😃

Waar het in de redenatie om gaat is, dat als je alles mee laat doen, de Quatt van meer werk voorziet en dus de circulatiepomp langer laat draaien waardoor aan het gehele huis meer warmte onttrokken wordt.

Dan hoef je alleen in de gaten te houden, dat de temperatuur in de rest van het huis boven de watertemperatuur blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7T1rxPbmgCvDdgHO9RrX8FVwm0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dkpf6tfGTL6CYdJ4t3IA54iY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Mickel moen op 26-05-2026 10:31 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-06 17:06
E-mailtje naar Quatt Support gestuurd op een ander email adres, hopelijk snel meer informatie sinds de laatste emails van Februari.

Maar als de knoppen van de radiators gesloten zijn. wat natuurlijk TRV's met deze temperaturen snel gebeurd wordt er toch geen warmte of koeling op andere plekken gedaan, omdat de loop eigenlijk kleiner is ?

  • ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:03
Is er iemand die wat kan delen over gisteren en zondag m.b..t het koelen? :)

Gaat het lekker? En in wat voor situatie?

Ik twijfel nog steeds om de boel door te zetten - vanwege die lelelijke slang met koppeling (en dat ik geen radiatorbuizen op zolder heb lopen, heb alles weggewerkt). En in de woonkamer heb ik vloerverwarming. Dus ook daar kan ik niet zomaar even iets laten installeren.

Dus ik moet eerst weer klussen om 1 of 2 Chill's te kunnen installeren.

  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
Ik ben nog een beetje aan het stoeien met het koelen met de chill. Hij staat hier op een snikhete zolderkamer met over de hele breedte hr++ ramen die de warmte perfect binnen houden. Het is een dakkapel op het zuiden dus bijna de hele dag staat de zon op de raampartij en het platte dak. Ik ben een beetje aan het kijken hoe laat ik begin met koelen, hoe hard ik het zet, op welke temperatuur en hoe laat ik hem weer uitzet.

Ik zet hem nu op de temperatuur die de kamer 's ochtends heeft, meestal zo 23 â 24 graden, startend rond 10.00 uur op de lage stand. Gedurende de dag zet ik de ventilatie harder.

Maar de chill trekt het eigenlijk niet in zijn eentje in deze kamer, ondanks het kleine oppervlakte van de kamer van 12m2.
Zodra hij even pauzeert (reden nog onbekend maar mogelijk dat de watertemperatuur te hoog oploopt) dan voelt het gelijk heel warm in de kamer.
En we hebben de hele dag de gordijnen ook dicht overigens.
Gisteren heb ik provisorisch een doek voor ongeveer de helft van de ramen gespannen en dat lijkt nu een echt gamechanger.
Samen met de chill is het nu toch vrij behaaglijk in die kamer. Ook om 18.00 uur nog.
Ik heb vandaag ook de radiator volledig opengedraaid btw. Die stond op 2 en nu op 5.

[ Voor 22% gewijzigd door LTS_2000 op 26-05-2026 11:00 ]

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

LTS_2000 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:52:
Ik ben nog een beetje aan het stoeien met het koelen met de chill. Hij staat hier op een snikhete zolderkamer met over de hele breedte hr++ ramen die de warmte perfect binnen houden. Het is een dakkapel op het zuiden dus bijna de hele dag staat de zon op de raampartij en het platte dak. Ik ben een beetje aan het kijken hoe laat ik begin met koelen, hoe hard ik het zet, etc.
De chill trekt het eigenlijk niet in zijn eentje in deze kamer, ondanks het kleine oppervlakte van de kamer van 12m2.
Zodra hij even pauzeert (reden nog onbekend maar mogelijk dat de watertemperatuur te hoog oploopt) dan voelt het gelijk heel warm in de kamer.
En we hebben de hele dag de gordijnen ook dicht overigens.
Gisteren heb ik provisorisch een doek voor ongeveer de helft van de ramen gespannen en dat lijkt nu een echt gamechanger.
Samen met de chill is het nu toch vrij behaaglijk in die kamer. Ook om 18.00 uur nog.
Ik heb vandaag ook de radiator volledig opengedraaid btw. Die stond op 2 en nu op 5.
Ben ik heel benieuwd wat er gebeurd als je in de rest van het huis ook alle radiatoren helemaal open zet.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
Mickel moen schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Ben ik heel benieuwd wat er gebeurd als je in de rest van het huis ook alle radiatoren helemaal open zet.
Wat is je verwachting?

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik verwacht, wat ik vandaag al eerder geopperd heb, dat als je de rest van het huis ook mee laat doen, de Quatt meer warmte moet afvoeren, de circulatiepomp langer door blijft draaien, de Quatt meer warmte aan het huis onttrekt, de temperatuur in de rest van het huis ook ietsjes daalt, wat ook weer positief naar de zolder werkt. Laat zoveel mogelijk water meedoen.

Als je ook nog eens radiatorventilatoren hebt, die je volop mee kunt laten doen, dat je daarmee dit effect versterkt.

Helaas kan ik dit zelf nog niet experimenteren. Nog een paar weekjes wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 26-05-2026 11:11 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik heb zelfs al bedacht: Wat als je de circulatiepomp van de cv-ketel op continu zet? Dan heb je dus constante watercirculatie. Ben je dus niet afhankelijk of de Quatt al dan niet draait. Zal de watertemperatuur weer sneller omhoog gaan, wat voor de Quatt dan weer een reden zal zijn om weer te starten. De gevolgen daarvan, zeker de negatieve als die er zijn, kan ik echter nog niet overzien.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
Mickel moen schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:18:
Ik heb zelfs al bedacht: Wat als je de circulatiepomp van de cv-ketel op continu zet? Dan heb je dus constante watercirculatie. Ben je dus niet afhankelijk of de Quatt al dan niet draait. Zal de watertemperatuur weer sneller omhoog gaan, wat voor de Quatt dan weer een reden zal zijn om weer te starten. De gevolgen daarvan, zeker de negatieve als die er zijn, kan ik echter nog niet overzien.
Niet nodig, als Chill draait, dan draait ook altijd de Quatt circulatiepomp.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

jj85 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Niet nodig, als Chill draait, dan draait ook altijd de Quatt circulatiepomp.
Precies, heb je helemaal gelijk in, het is dus zaak om de Chill zo lang mogelijk te laten draaien. Liefst continu.

Hoe bereik je dat het best? Even refererend aan het “pendelen” van de Chill, eerder genoemd vandaag.

[ Voor 15% gewijzigd door Mickel moen op 26-05-2026 11:35 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
@Mickel moen Je moet pendelen van de Chill en pendelen van de buitenunit (indien Chill koelt) even los van elkaar zien denk ik.

Dus ook al draait de Chill continu, de warmtepomp vd buitenunit kan aan/uit gaan schakelen.Circulatiepomp blijft wel actief.
Exacte werking / gedachtengang van Quatt is hier nog niet helemaal duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 26-05-2026 11:47 ]


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
LTS_2000 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:52:

Maar de chill trekt het eigenlijk niet in zijn eentje in deze kamer, ondanks het kleine oppervlakte van de kamer van 12m2.
Zodra hij even pauzeert (reden nog onbekend maar mogelijk dat de watertemperatuur te hoog oploopt) dan voelt het gelijk heel warm in de kamer.
En we hebben de hele dag de gordijnen ook dicht overigens.
Als de chill stopt zonder ook maar in de buurt te komen van zijn setpoint dan zal dat wellicht in de aanvoer zitten ja. Eigenlijk zou je moeten kijken wat je BU op dat moment doet. Of de sensor van de chill meet "doel of te weinig flow. Er zijn tal van mogelijkheden.


Eigenlijk zou jet het in HA even allemaal onder elkaar moeten plotten in een grafiek.
Ta / Tr
opgenomen vermogen van beide units
temperatuur gemeten door de chill

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 26-05-2026 11:53 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
jj85 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:43:
@Mickel moen Je moet pendelen van de Chill en pendelen van de buitenunit (indien Chill koelt) even los van elkaar zien denk ik.

Dus ook al draait de Chill continu, de warmtepomp vd buitenunit kan aan/uit gaan schakelen.Circulatiepomp blijft wel actief.
Exacte werking / gedachtengang van Quatt is hier nog niet helemaal duidelijk.
Dat denk ik ook. Tegelijkertijd is de werking van de BU afhankelijk van de Tr veroorzaakt door de Chill. En de Chill zal wellicht toch ook reageren op de Ta, welke weer wordt verzorgd door de BU.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:28
Ik heb de Chill op onze slaapkamer staan, met alle deuren van de bovenverdieping open en overal de ramen (ex ventilatieroosters) en zonwering dicht.

De Chill ingesteld op 18 degr.C (minimum), en de fan op medium of max laten draaien. Op deze manier draait hij vrijwel de hele dag, en zijn alle kamers op de bovenverdieping merkbaar koeler. Zelfs de gang onderaan de trap is lekker koel nu. 1 a 2 keer per dag de condensbak legen, klusje van een minuut.

  • bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mickel moen schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Ben ik heel benieuwd wat er gebeurd als je in de rest van het huis ook alle radiatoren helemaal open zet.
Als radiatoren voetventielen hebben veranderd er waarschijnlijk niets, tenzij radiatoren alsnog dichtgedraaid zijn. Zonder voetventielen moet je alles voor het stookseizoen waarschijnlijk opnieuw inregelen dan als je alles maar open zet. Bovendien zal het net als bij verwarming maken dat het water de weg van de minste weerstand neemt. Edit: uitzondering is thermostaatkranen, misschien sowieso handig die maximaal te zetten zodat ze niet constant dicht staan.

Ik heb nog geen datum voor installatie, gelukkig wel mobiele airco voor m’n thuiswerkplek op zolder. Dat helpt ook wel en vooral ook wat en verlaagt ook de luchtvochtigheid wat misschien nog wel het belangrijkste is.

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 26-05-2026 12:54 ]


  • scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 22:18
Waarom zou je de Chill overdag laten draaien op een verdieping waar je gedurende de dag weinig komt ? Mijn ervaring is dat de Chill redelijk snel de kamertemperatuur van een slaapkamer verlaagt.

  • debaasvan
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:16
LTS_2000 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:52:
Ik ben nog een beetje aan het stoeien met het koelen met de chill. Hij staat hier op een snikhete zolderkamer met over de hele breedte hr++ ramen die de warmte perfect binnen houden. Het is een dakkapel op het zuiden dus bijna de hele dag staat de zon op de raampartij en het platte dak. Ik ben een beetje aan het kijken hoe laat ik begin met koelen, hoe hard ik het zet, op welke temperatuur en hoe laat ik hem weer uitzet.

Ik zet hem nu op de temperatuur die de kamer 's ochtends heeft, meestal zo 23 â 24 graden, startend rond 10.00 uur op de lage stand. Gedurende de dag zet ik de ventilatie harder.

Maar de chill trekt het eigenlijk niet in zijn eentje in deze kamer, ondanks het kleine oppervlakte van de kamer van 12m2.
Zodra hij even pauzeert (reden nog onbekend maar mogelijk dat de watertemperatuur te hoog oploopt) dan voelt het gelijk heel warm in de kamer.
En we hebben de hele dag de gordijnen ook dicht overigens.
Gisteren heb ik provisorisch een doek voor ongeveer de helft van de ramen gespannen en dat lijkt nu een echt gamechanger.
Samen met de chill is het nu toch vrij behaaglijk in die kamer. Ook om 18.00 uur nog.
Ik heb vandaag ook de radiator volledig opengedraaid btw. Die stond op 2 en nu op 5.
Als de Chill via een radiator gaat dan moet de thermostaatknop op de altijd open stand staan lijkt mij. Als je niet via een radiator gaat is dat niet relevant.

Bij mij ging de Chill in storing op de laagste ventilator stand, en support vertelde mij dat het een bekend probleem was. Nu staat ie op de middelste stand, en ik heb nog geen problemen gehad op die stand.

Behalve dat ik gisteren de bak wou legen, en er al water boven de rand stond, dus ik twijfel nu of de Chill automatisch stopt.

Het voelt nog behoorlijk beta eigenlijk... Maar het is wel lekker cool binnen, dus ik geef het nog even de kans om ze het beter op orde te laten krijgen.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
debaasvan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Als de Chill via een radiator gaat dan moet de thermostaatknop op de altijd open stand staan lijkt mij. Als je niet via een radiator gaat is dat niet relevant.
Je sluit de aanvoer toch niet na de radiatorknop aan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

bite schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Als radiatoren voetventielen hebben veranderd er waarschijnlijk niets, tenzij radiatoren alsnog dichtgedraaid zijn. Zonder voetventielen moet je alles voor het stookseizoen waarschijnlijk opnieuw inregelen dan als je alles maar open zet. Bovendien zal het net als bij verwarming maken dat het water de weg van de minste weerstand neemt. Edit: uitzondering is thermostaatkranen, misschien sowieso handig die maximaal te zetten zodat ze niet constant dicht staan.

Ik heb nog geen datum voor installatie, gelukkig wel mobiele airco voor m’n thuiswerkplek op zolder. Dat helpt ook wel en vooral ook wat en verlaagt ook de luchtvochtigheid wat misschien nog wel het belangrijkste is.
Opnieuw inregelen hoeft bij mij niet. Ik heb niet overal voetventielen en waar ze wel zitten staan ze open. Kortom: waar ik Tado-knoppen heb allemaal op 25°C, dat is geheel open. En op de overige radiatoren de thermostaat knoppen op helemaal open. In de kamers met thermostaat staan ze sowieso altijd al helemaal open.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 26-05-2026 13:13 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • debaasvan
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:16
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:07:
[...]

Je sluit de aanvoer toch niet na de radiatorknop aan?
Nee volgens mij doen ze dat niet. Vandaar mijn opmerking dat het niet relevant is. Maar als je toch via de radiator gaat, dan moet je zorgen dat die volledig kan doorstromen.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
debaasvan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Nee volgens mij doen ze dat niet. Vandaar mijn opmerking dat het niet relevant is. Maar als je toch via de radiator gaat, dan moet je zorgen dat die volledig kan doorstromen.
het moet toch niet uitmaken of je radiator open of dicht staat?
De radiator staat parallel over de chill. De chill pakt toch ruim voldoende flow?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X2Y19X37oaOJ1ura-fLWPshHCQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TCgNocSVrAoAweAucnG2JZpY.jpg?f=user_large
Ik denk zelfs dat de chill meer flow krijgt als je de radiator in kwestie sluit?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • debaasvan
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:16
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:45:
[...]

het moet toch niet uitmaken of je radiator open of dicht staat?
De radiator staat parallel over de chill. De chill pakt toch ruim voldoende flow?
[Afbeelding]
Ik denk zelfs dat de chill meer flow krijgt als je de radiator in kwestie sluit?
Ik reageerde op @LTS_2000 die schreef: Ik heb vandaag ook de radiator volledig opengedraaid btw. Die stond op 2 en nu op 5.

Maar tenzij die aansluiting anders is, is dat inderdaad niet nuttig.
Ik vermoed dus dat de storingen komen door draaien in de laagste ventilator stand.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Dan begrijp ik niet wat je punt is geloof ik. Een radiator is toch altijd parallel op je aanvoer en retour?
Tenzij het misschien de laatste in je huis, maar dan maakt het nog niet veel uit want dan 'kortsluit' de chill het circuit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:28
scotman21 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:54:
Waarom zou je de Chill overdag laten draaien op een verdieping waar je gedurende de dag weinig komt ? Mijn ervaring is dat de Chill redelijk snel de kamertemperatuur van een slaapkamer verlaagt.
- Zodat de Chill uit kan zodra we/kinderen gaan slapen ;)
- En door het boven te koelen blijft het in de verdieping eronder ook koeler.
- Zonne-energie gebruiken op het moment dat de zon schijnt.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

Zigg schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:08:
[...]

- Zodat de Chill uit kan zodra we/kinderen gaan slapen ;)
- En door het boven te koelen blijft het in de verdieping eronder ook koeler.
- Zonne-energie gebruiken op het moment dat de zon schijnt.
Ook mijn idee. Koel je over langere tijd, koel je niet alleen de lucht, maar ook de massa. Zelfs het bed. Het is dus ook afhankelijk van het gebruik van de ruimte.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
debaasvan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Ik reageerde op @LTS_2000 die schreef: Ik heb vandaag ook de radiator volledig opengedraaid btw. Die stond op 2 en nu op 5.

Maar tenzij die aansluiting anders is, is dat inderdaad niet nuttig.
Ik vermoed dus dat de storingen komen door draaien in de laagste ventilator stand.
Bij mij zit de chill op de metalen buizen rechtsachter. Rechts vd kraantjes. Dat is toch parallel? Dit is de pre-installatiefoto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae3VTKRfIVgyFdI4zDpvTWtQECM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEXEpDZaOrQKTyTEnzqIJUyv.jpg?f=fotoalbum_large

En richting links zit dan de radiator.

Dan is mijn vraag: wat is de juiste stand van de thermostaatkeaam op de radiator: open of dicht?

Dicht lijkt me idd meer flow voor de chill en open meer water om te koelen?

Geen idee, sorry :-)

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Het is een beetje weg van de minste weerstand. Als er minder water 'rechtdoor' kan, dan moet het dus de hoek om (door de chill) zou mijn idee erbij zijn.

Waar je mee zit ook is mede dat de bron telkens wijzigt in temperatuur.
Als de BU aan/uit gaat, dan krijg je binnen resp. koud/warm als aanvoer voor de chill. Hij zal daar steeds op moeten anticiperen. Buiten loopt een temperatuur op, en later op de dag koelt het weer af bij L/L. dat geeft een rustig beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMK5ninAZV_HR9op14wwC9wAC3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKminUv9fkSFSYXAChoSf825.png?f=fotoalbum_large

Maar als het nu in je CV leiding 5 graden eraf, 5 graden erbij telkens is, dan gaat het wat onrustig lopen kan ik me zo voorstellen. Dus het is nog niet perse beter of slechter om zoveel mogelijk flow door de chill te laten gaan wat dat betreft... wellicht... misschien...
Als je met koude aanvoer sneller je (vermeende) setpoint raakt, dan gaat de chill uit en moet het weer voorbij setpoint komen + hysterese eer dat de boel weer opstart.

[ Voor 78% gewijzigd door paQ op 26-05-2026 16:02 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:59:
Het is een beetje weg van de minste weerstand. Als er minder water 'rechtdoor' kan, dan moet het dus de hoek om (door de chill) zou mijn idee erbij zijn.
Anderzijds heeft de Chill een eigen waterpomp (~300L/h) die het water er ook nog eens doorheen trekt. Denk niet dat het heel veel uitmaakt

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
jj85 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:01:
[...]

Anderzijds heeft de Chill een eigen waterpomp (~300L/h) die het water er ook nog eens doorheen trekt. Denk niet dat het heel veel uitmaakt
Oh ok, die heeft zijn eigen waterpomp? did not know that :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:03:
[...]

Oh ok, die heeft zijn eigen waterpomp? did not know that :)
Item 410

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTfNvUL-aorgDUd9xX4cTCovMiY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H0l43QOxS0WBX3RkdG6qtBFs.png?f=fotoalbum_large

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
yes

Dan maakt het weinig uit hoe je radiator staat lijkt me.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
Ik wil toch wel wat zaken melden.
Maar klopt het dat de app geen mogelijkheid meer heeft om een ticket aan te maken?

Ik heb een groot verschil tussen echte ruimtetemperatuur en de ruimtetemperatuur gemeten door de chill. Het is in werkelijkheid vier graden warmer. Het app-gedeelte van de chill blijft extreem lang laden (ook na afsluiten en opstarten) en de responsiviteit is extreem laag. Of die is er eigenlijk niet. Volgens mij ging hij bij toeval ineens weer werken maar toen had ik al wel 10 keer gevraagd om de fan snelheid te verhogen en de temperatuur te verlagen.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
Kan ook een reden zijn van afschakelen.
"setpoint bereikt dus ik ga uit" terwijl hij zijn eigen koude directe omgeving staat te meten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • debaasvan
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:16
LTS_2000 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:23:
Ik wil toch wel wat zaken melden.
Maar klopt het dat de app geen mogelijkheid meer heeft om een ticket aan te maken?

Ik heb een groot verschil tussen echte ruimtetemperatuur en de ruimtetemperatuur gemeten door de chill. Het is in werkelijkheid vier graden warmer. Het app-gedeelte van de chill blijft extreem lang laden (ook na afsluiten en opstarten) en de responsiviteit is extreem laag. Of die is er eigenlijk niet. Volgens mij ging hij bij toeval ineens weer werken maar toen had ik al wel 10 keer gevraagd om de fan snelheid te verhogen en de temperatuur te verlagen.
  • Radiator open of dicht maakt niet uit
  • Ventilator in laagste stand zorgt voor storingen, Quatt raadt aan die niet te gebruiken
  • Ik heb gebeld met mijn Installatie succesmanager, dat werkt. Toen ik belde kon ik niet eens Chill kiezen in het 'normale' incident proces.
  • De app integratie vind ik ook behoorlijk mager ja. Ik heb 1 keer gehad dat de hele chill miste in de app. Kon hem nog op het apparaat aanzetten, maar verder niks instellen.
Ik heb het laatste deel van de factuur nog niet betaald, vanwege de laagste stand storingen. Maar ik kan wel wat meer dingen aandragen die ruim nog niet goed genoeg zijn. Dus ik ben blij dat ik nog niet betaald heb. Al heb ik niet de illusie dat het echt effect heeft. :)

  • edovino
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:58
Lasoul schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:24:


Voor wie wil testen kun je deze versie handmatig via HACS installeren. Ik ben in het
Werkt hier vlekkeloos (inmiddels beta2) - bediening vanuit de Quatt app, of HA werken beiden perfect.
De 'chill' entry in de JSON feed blijft hier ook nog steeds 'null'

Zie trouwens wel iets wonderlijks zowel in de CIC-JSON als de HA integratie: ik heb hier een Duo opstelling (beiden v1.5), en de ene warmtepomp meldt een negatieve water delta -2.3, bij verbruik van 0W, en de andere verbruikt 37W (staat ook inderdaad warme lucht uit te blazen), en heeft een water delta van +0.5:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJrqRMMmhgfM7IuwHymzPVsNlzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4M61B42rbe7QTam65Wy3LO1.png?f=fotoalbum_large

Ik vind 't bijzonder... alsof de CIC iets half verwisseld heeft...

  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:22
@edovino

Ik had dat ook, de warmtepomp was op dat moment met een vermogen van tegen de 500w aan het werk, de temperatuur in was bijna 4 graden warmer dan uit. In de app van Quatt was het vermogen niet zichtbaar, ook was er geen getal bij power uitput.

  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
Ik heb het idee dat, wanneer ik de thermostaatkraan opendraai, dat de radiator warm wordt.
Dat lijkt me niet de bedoeling toch?

Of is dit het principe van de chill?
Voelt zo averechts.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
LTS_2000 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:54:
Ik heb het idee dat, wanneer ik de thermostaatkraan opendraai, dat de radiator warm wordt.
Dat lijkt me niet de bedoeling toch?

Of is dit het principe van de chill?
Voelt zo averechts.
Ik kan me voorstellen, dat je radiator warm wordt als de chill verkeerd-om is aangesloten.

Dan komt de warme retour vd Chill in de aanvoer richting radiator terecht. Vervolgens pakt de Chill weer water uit de retour vanaf radiator. En zo krijg je een cirkeltje.
Jouw Chill deed het ook niet lekker toch?
Je kan eens kijken wat het effect is als je de twee slangen andersom aansluit...

  • debaasvan
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:16
Heeft iemand een tip hoe je die bak netjes kunt legen? Het water gaat alle kanten op bij het legen, als je niet oplet.

  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
jj85 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:58:
[...]

Ik kan me voorstellen, dat je radiator warm wordt als de chill verkeerd-om is aangesloten.

Dan komt de warme retour vd Chill in de aanvoer richting radiator terecht. Vervolgens pakt de Chill weer water uit de retour vanaf radiator. En zo krijg je een cirkeltje.
Jouw Chill deed het ook niet lekker toch?
Je kan eens kijken wat het effect is als je de twee slangen andersom aansluit...
Weet je dat ik daar ook aan dacht? De out van de chill zit op de hete (aanvoer) vd radiator.
Die moet dus op de retour?
Ik ga het zo eens extra checken...

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
LTS_2000 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:00:
[...]


Weet je dat ik daar ook aan dacht? De out van de chill zit op de hete (aanvoer) vd radiator.
Die moet dus op de retour?
Ik ga het zo eens extra checken...
In op in en out op out.

  • Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:35

Mickel moen

mickelmoen.nl

debaasvan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:09:
Heeft iemand een tip hoe je die bak netjes kunt legen? Het water gaat alle kanten op bij het legen, als je niet oplet.
Uhhhhhh........

Je geeft zelf de tip al: opletten.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard


  • bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-06 23:12
Hier ook even wat Chill ervaringen van de afgelopen warme dagen. We laten hem eigenlijk overdag de hele tijd gewoon loeien op basis van zonne-energie overschot. Hij staat op de overloop van de 2e verdieping. Hij staat op ongeveer 1 meter van het trappengat en op 1 meter van een slaapkamer deur. Als op de 2e en 1e de deuren dicht zijn, en deur op de overloop en de benedendeur naar de trap open, dan koelt hij zelfs de benedenverdieping lichtjes af (van 23.2 graad naar 22.9 bijv. en houdt dan constant op 22.9 waar voorheen de temp makkelijk opliep tot 24 of zelfs 25 graden bij 30+ buitentemp; denk omdat warme lucht opstijgt?). De overloop is dan ook lekker koel. Woonkamer +- 42m2. Dit i.c.m. zonwering voor en achter overigens. Indien de deur van de 1e naar de 2e verdieping dicht is en bijv een slaapkamerdeur op de 2e verdieping open, dan koelt hij die mee. Zijn de slaapkamer deuren 2e verdieping dicht, maar wel de slaapkamerdeur op de 1e recht t.o. het trappengat naar de 2e, dan koelt die slaapkamer juist wat mee. Wat wel opvalt is dat hij "boven zichzelf" nauwelijks koelt. Je voelt dus in trappengat heel veel koele lucht en op de 2e verdieping tot ongeveer de helft van de plafondhoogte, daarboven is de lucht wel beduidend warmer. Dat is dus wel een nadeel vergeleken met een 'normale airco'.
Hij blijft netjes de hele dag doordraaien, dus 'setpoint bereikt-probleem' en dan zichzelf uitschakelen merken we hier niet (niet op warme dagen zoals nu). Bijv. setpoint 18, dan zien we de temperatuur schommelen tussen de 17.5 en 18.5.
Verbruik van de Chill + buitenunit is ongeveer 5.5 kWh (gisteren hele dag; dit is excl. het laden va de warmwaterboiler). Chill staat dan ongeveer 8.5 uur te loeien. Luchtvochtigheid is op de 2e verdieping van zichzelf (dus voor de chill) ca. 45%. Na een 'dagje' draaien is de tank ongeveer 70% vol. (let erop bij het terugplaatsen dat je het dekseltje goed terugplaats voor je de tank terugklikt, anders is het dekseltje met het 'afvoerputje' naar het slangetje toe niet waterpas en druppelt er wat langs.

In de zomer is de was sowieso snel droog die op de overloop van de 2e verd hangt, maar nu met de Chill erbij aan gaat het nog veel sneller.

  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:45:
[...]

het moet toch niet uitmaken of je radiator open of dicht staat?
De radiator staat parallel over de chill. De chill pakt toch ruim voldoende flow?
[Afbeelding]
Ik denk zelfs dat de chill meer flow krijgt als je de radiator in kwestie sluit?
Volgens eerdere opgave van Quatt trekt de circulatiepomp in de Chill 300L/uur. Er zal dan weinig flow overblijven voor de radiator(en) die nog open staan.
Dat is ook de reden dat er maximaal 2 Chills tegelijk aan kunnen staan en niet 3

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
bossche_bol schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:55:
(let erop bij het terugplaatsen dat je het dekseltje goed terugplaats voor je de tank terugklikt, anders is het dekseltje met het 'afvoerputje' naar het slangetje toe niet waterpas en druppelt er wat langs.
Kan die deksel eraf? Bij mij lijkt het wel gelijmd, moet je hard trekken? Durfde het niet. Ik draai hem met deksel en al om in de wasbak en dat gaat prima en zonder morsen.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-06 23:12
LTS_2000 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:29:
[...]


Kan die deksel eraf? Bij mij lijkt het wel gelijmd, moet je hard trekken? Durfde het niet. Ik draai hem met deksel en al om in de wasbak en dat gaat prima en zonder morsen.
Oh echt? Wist niet dat dat ook goed gaat, goed om te weten. Hier raadden de monteurs aan dekseltje eraf te halen, dit doe je bij de plek van het gaatje/inkeping, daar druk je hem zo naar boven

  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
bossche_bol schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Oh echt? Wist niet dat dat ook goed gaat, goed om te weten. Hier raadden de monteurs aan dekseltje eraf te halen, dit doe je bij de plek van het gaatje/inkeping, daar druk je hem zo naar boven
Wel goed om te weten ivm grondige reiniging

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
Is deze hier al voorbij gekomen?

https://quickconnector.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door LTS_2000 op 26-05-2026 23:02 ]

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
jj85 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:04:
[...]

In op in en out op out.
Interessante ontdekking hier:
Quick connector 'In' is verbonden met de 'Out' van de chill.

De quick connector 'In' zit vervolgens wel 'netjes' op de aanvoer van de radiator. Maar ja, die loopt dan dus naar de output van de Chill.

Het lijkt erop dat de monteur de slangen bij de chill verkeerd om gemonteerd heeft en alleen op de quick connector gekeken heeft welke op de aanvoer geklikt moest worden.

Ik heb het nu omgedraaid maar nog niet getest.
Ben helemaal excited, haha

Wat mag ik nu verwachten?

[ Voor 31% gewijzigd door LTS_2000 op 27-05-2026 07:14 ]

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
LTS_2000 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:30:
[...]


Interessante ontdekking hier:
Quick connector 'In' is verbonden met de 'Out' van de chill.

De quick connector 'In' zit vervolgens wel 'netjes' op de aanvoer van de radiator. Maar ja, die loopt dan dus naar de output van de Chill.

Het lijkt erop dat de monteur de slangen bij de chill verkeerd om gemonteerd heeft en alleen op de quick connector gekeken heeft welke op de aanvoer geklikt moest worden.
Wat stom... 8)7 Hoe hebben ze de commissioning / oplevering dan voor elkaar gekregen?
@Quatt Support Hier ligt volgens mij wel een verbeterpuntje?!
Ik heb het nu omgedraaid maar nog niet getest.
Ben helemaal excited, haha

Wat mag ik nu verwachten?
Een werkende Chill ;)

[ Voor 15% gewijzigd door jj85 op 27-05-2026 08:25 ]


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
Hij stond dus zijn warme water rechtstreeks de radiator in te pompen. Ja, dan moet je hard werken als het buiten 29 graden is.

Jammer dat het niet meer zo warm is nu.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
LTS_2000 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:20:
Hij stond dus zijn warme water rechtstreeks de radiator in te pompen. Ja, dan moet je hard werken als het buiten 29 graden is.

Jammer dat het niet meer zo warm is nu.
En bij een dichte radiator moest hij tegen de stroom vd buitenunits in pompen.. Dat gaat niet werken natuurlijk. Kortom, niet gek dat hij het niet lekker deed...

  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
jj85 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:25:
[...]

En bij een dichte radiator moest hij tegen de stroom vd buitenunits in pompen.. Dat gaat niet werken natuurlijk. Kortom, niet gek dat hij het niet lekker deed...
Heel veel dank voor je meedenken.
Geweldig zo'n forum.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • edovino
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:58
Magreet1 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:52:
@edovino

Ik had dat ook, de warmtepomp was op dat moment met een vermogen van tegen de 500w aan het werk, de temperatuur in was bijna 4 graden warmer dan uit. In de app van Quatt was het vermogen niet zichtbaar, ook was er geen getal bij power uitput.
Ah, ok, dan is er in ieder geval niks mis hier. Jij hebt ook een Duo systeem?
(Of het is op meerdere plekken mis, natuurlijk...)

  • edovino
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:58
debaasvan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:09:
Heeft iemand een tip hoe je die bak netjes kunt legen? Het water gaat alle kanten op bij het legen, als je niet oplet.
Nee, geen tip, vind 't ook beetje nat zooitje: ik zag toevallig in de app dat er al een uur een waarschuwing stond dat de lekbak bijna vol was (geen notification - dat had wel handig geweest, dus dat heb ik nu maar in HA gemaakt...)

Op dat moment draaide de Chill nog lekker door (heerlijk koel hier), maar de bak was eigenlijk al niet meer te legen zonder natte sokken...

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
edovino schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Nee, geen tip, vind 't ook beetje nat zooitje: ik zag toevallig in de app dat er al een uur een waarschuwing stond dat de lekbak bijna vol was (geen notification - dat had wel handig geweest, dus dat heb ik nu maar in HA gemaakt...)

Op dat moment draaide de Chill nog lekker door (heerlijk koel hier), maar de bak was eigenlijk al niet meer te legen zonder natte sokken...
ja zeg... het zijn natte leidingen (volgens Quatt) of natte sokken he ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
Weet iemand wat supervisoryControlMode 5 en 6 betekenen?

De json pagina ziet er anders uit nu en de uitleg onderaan is verdwenen.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
En er is net een nieuwe cic update: 4.6

Geen idee wat er veranderd is.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:27
LTS_2000 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:41:
Weet iemand wat supervisoryControlMode 5 en 6 betekenen?

De json pagina ziet er anders uit nu en de uitleg onderaan is verdwenen.
is in Quatt topic onlangs ook lkangsgekomen.
Vermoedelijk
CM5: Cooling ODU standby (dus waterpomp in ODU draait), maar ODU koelt niet
CM6: Cooling ODU (ODU waterpomp actief + ODU koelt)

tijdens CM6 gaat ook getMainWorkingMode naar 1 = koeling

edovino in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

CIC 4.6.0
bite in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

[ Voor 18% gewijzigd door jj85 op 27-05-2026 12:54 ]


  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
jj85 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:49:
[...]

is in Quatt topic onlangs ook lkangsgekomen.
Vermoedelijk
CM5: Cooling ODU standby (dus waterpomp in ODU draait), maar ODU koelt niet
CM6: Cooling ODU (ODU waterpomp actief + ODU koelt)

tijdens CM6 gaat ook getMainWorkingMode naar 1 = koeling

edovino in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

CIC 4.6.0
bite in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Geweldig. Had wel gezocht maar kon het niet vinden. Je helpt me fantastisch uit de brand zo!

Die gas piekjes in de hybrid stoorden me ook.

Hopelijk nu eindelijk even een vlekkeloos systeem.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-06 17:06
Oo installatie plan ontvangen

Hopelijk snel een afspraak

  • Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:02
djneo-nl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:45:
Oo installatie plan ontvangen

Hopelijk snel een afspraak

Ik had een week na installatie plan een datum voor plaatsing.

Ik hoop dat het bij jou ook zo snel gaat💪

  • LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-06 22:37
LTS_2000 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:30:
[...]


Interessante ontdekking hier:
Quick connector 'In' is verbonden met de 'Out' van de chill.

De quick connector 'In' zit vervolgens wel 'netjes' op de aanvoer van de radiator. Maar ja, die loopt dan dus naar de output van de Chill.

Het lijkt erop dat de monteur de slangen bij de chill verkeerd om gemonteerd heeft en alleen op de quick connector gekeken heeft welke op de aanvoer geklikt moest worden.

Ik heb het nu omgedraaid maar nog niet getest.
Ben helemaal excited, haha

Wat mag ik nu verwachten?
Wat een verbetering! Koelt als een malle nu. En ja, het is minder heet dan gisteren maar het voelt veel sneller en efficiënter. Hij had er in een kwartier een graad vanaf. Ik heb het idee dat hij iets stiller is ook. Hij rook wel een beetje anders, alsof hij voor het eerst aanstond, zo'n nieuw luchtje..

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.


  • Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:46
Quatt zegt dat er maar 2 Chills gelijk kunnen draaien maar ik heb meerdere keren gezien dat ze alle 3 ~ 260w trekken en ook aangeven dat ze 0n working zijn, Soms is de buiten unit actief, soms niet.

Het is wel heel jammer dat er geen indicatie is hoeveel energie de buiten unit gebruikt. Bij koelen staat dat op 0w input 0w powerinput en COP is "unknown"

(Dit is via Home Assistant)

Ik hoor graag of iemand directe meting heeft van het gebruik van de buiten unit bij koeling

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald21 op 28-05-2026 21:32 ]


  • r7255
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:12
Is het de installateur bij nog iemand niet gelukt om de chill in werking te stellen? Hier gaat hij even aan en gaat hij gelijk in fout.. Quatt heeft wel gelijk iemand geregeld die morgen komt. Maar heel duidelijk zijn ze niet over de vervolg stappen

  • bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-06 23:12
Ronald21 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:31:
Quatt zegt dat er maar 2 Chills gelijk kunnen draaien maar ik heb meerdere keren gezien dat ze alle 3 ~ 260w trekken en ook aangeven dat ze 0n working zijn, Soms is de buiten unit actief, soms niet.

Het is wel heel jammer dat er geen indicatie is hoeveel energie de buiten unit gebruikt. Bij koelen staat dat op 0w input 0w powerinput en COP is "unknown"

(Dit is via Home Assistant)

Ik hoor graag of iemand directe meting heeft van het gebruik van de buiten unit bij koeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GkOLlE56Fi674RmTia_HZiP5XQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVyv88fyC5YgXEz4GvdkMwtU.jpg?f=fotoalbum_large Dit is via home assistant, verbruik van 1 chill met daarbij opgeteld van de buitenunit

  • bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-06 23:12
r7255 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:34:
Is het de installateur bij nog iemand niet gelukt om de chill in werking te stellen? Hier gaat hij even aan en gaat hij gelijk in fout.. Quatt heeft wel gelijk iemand geregeld die morgen komt. Maar heel duidelijk zijn ze niet over de vervolg stappen
Geen idee of dit bij jou speelt maar hebben het hier gehad dat hij soms in fout ging bij ventilator op laagste stand. Bij midden of hoog deed dat zich niet voor (las hier ergens dat dat een bug zou zijn in de app die wordt opgelost door quatt)

  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
bossche_bol schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:47:
[...]

[Afbeelding] Dit is via home assistant, verbruik van 1 chill met daarbij opgeteld van de buitenunit
is dat 300 Watt voor 1 Chill plus 300 Watt voor de Quatt buitenunit als die meedraait op 30Hz met een opstartpiek voor de start op 45Hz?

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 28-05-2026 22:54 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-06 23:12
TeslaNerd schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:53:
[...]

is dat 300 Watt voor 1 Chill plus 300 Watt voor de Quatt buitenunit als die meedraait?
Klopt inderdaad, hij draait langer wél mee dan niet mee, komt misschien ook door de hitte

De hz weet ik niet verder(weet ook niet wat dat betekent) het verbruik is het werkelijk verbruik dus niet wat quatt zelf aangeeft (vgm geeft die niks aan in de app als de chill draait), cijfers is dus met bemetering in de meterkast en op de stekker van de chill

[ Voor 29% gewijzigd door bossche_bol op 28-05-2026 22:58 ]


  • Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:46
Dit is wat mijn sensors aangeven: Elke chill heeft een eigen energie verbruik sensor

  • Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEZ0UO-VG3minKwGpxvXXfiPXdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ypBbj5szMubgnIw29wITbtF0.png?f=fotoalbum_large

  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
bossche_bol schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:55:
[...]

Klopt inderdaad, hij draait langer wél mee dan niet mee, komt misschien ook door de hitte

De hz weet ik niet verder(weet ook niet wat dat betekent) het verbruik is het werkelijk verbruik dus niet wat quatt zelf aangeeft (vgm geeft die niks aan in de app als de chill draait), cijfers is dus met bemetering in de meterkast en op de stekker van de chill
Het kan er bij niet in dat @Quatt Support na 2 jaar pilot en een hele reeks Quatt app updates voor de Chill het nog niet voor elkaar heeft het werkelijke verbruik en de COP/EER van het totale verbruik voor koelen met de Chill in de app te laten zien.

Of is Quatt veel te positief met de opgegeven specs voor de Chill:
Quatt Chill Performance & Capacity
Cooling Capacity: 2.0 kW
Cooling Efficiency (EER): 7.9
Heating Capacity: 2.3 kW
Heating Efficiency (COP): 6.4
Coverage Area: Effectively conditions spaces from 15 m² up to 40 m²
Condensation Tank: 4.7 liters (holds water for roughly 12 to 18 hours of continuous cooling under normal humidity levels)
Power & ElectricalMaximum Power Consumption: 500 Watts

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:22

Ywa

Ronald21 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:31:
Quatt zegt dat er maar 2 Chills gelijk kunnen draaien maar ik heb meerdere keren gezien dat ze alle 3 ~ 260w trekken en ook aangeven dat ze 0n working zijn, Soms is de buiten unit actief, soms niet.
De support pagina is opnieuw aangepast naar dat 3 units tegelijkertijd kunnen draaien. :)

  • r7255
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:12
bossche_bol schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Geen idee of dit bij jou speelt maar hebben het hier gehad dat hij soms in fout ging bij ventilator op laagste stand. Bij midden of hoog deed dat zich niet voor (las hier ergens dat dat een bug zou zijn in de app die wordt opgelost door quatt)
Zo ver komt hij helaas niet, inmiddels lijkt het erop det het probleem zit in de HP die niet doet wat de chill vraagt. Nu in afwachting van een Quatt monteur die het op locatie verder komt uitzoeken.

  • robhoekman
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-06 09:17
r7255 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:34:
Is het de installateur bij nog iemand niet gelukt om de chill in werking te stellen? Hier gaat hij even aan en gaat hij gelijk in fout.. Quatt heeft wel gelijk iemand geregeld die morgen komt. Maar heel duidelijk zijn ze niet over de vervolg stappen
Same here. Afgelopen dinsdag installatie gehad, en de Chill schiet consequent na 3-5 minuten in een idle state. Tegen beter weten in slangen al omgedraaid, radiator dicht/open etc. Wat opvalt is dat gedurende de korte periodes dat de Chill operationeel is, er geen druppel condensatie wordt afgevoerd, en dat de kern van de Chill bijzonder warm wordt. Wies de success manager is vooral succesvol in ghosten.. heeft iemand al eens zelf een hard reset uitgevoerd, en de Chill opnieuw gekoppeld?

  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:22
Kan je die zelf koppelen? Volgens mij deed de monteur dat in een installatie modus. Ontluchten deed hij ook via die instellingen.
Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste