WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:37
Ik heb de chill recent ontvangen.

Hij koelt hier de dakkapel op het zuiden waar een kind slaapt. De kamer is 3 x 4 meter en het kan daar met gemak 30+ graden worden. Ook nu is koeling al gewenst, omdat het gauw naar de 25 graden gaat met het zonnetje erop. Terwijl het buiten een graad of 12 is.

Na installatie werd het gedemonstreerd en het geluid viel me erg mee. Hij blies lekkere koele lucht. Pas later hoorde ik de compressor aanslaan en dan is het een andere ervaring. Een flinke koelkast. De standen 1 en 2 van alleen de fan zijn heel goed te doen. Stand 3 is flink meer in mijn beleving.

Nu is het idee om vlak voor het slapen gaan de hoogste stand te gebruiken en daarna terug te schakelen naar 2 of 1. Ik weet nog niet hoe het zal bevallen.

Overall ben ik nog niet onder de indruk van het koelvermogen in zo een kleine - weliswaar warme - kamer. Maar misschien moeten we de hoogste stand wat vaker inzetten als er niemand in de kamer is.

Verder valt me op dat de chill een heel andere ruimtetemperatuur meet dan de Remeha thermostaat die ik even op die kamer heb gezet. De Remeha thermostaat geeft tenminste 2 graden meer aan dan de chill in de app.

Tot slot heb ik nog geen actie bij de warmtepomp zelf kunnen ontdekken. Ik dacht dat die ook zou gaan draaien maar daar gebeurt tot op heden niks. Wat fijn is want die staat op mijn terras en daar zitten we vaak met zonnig weer.

Tot zover.

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:19

Mickel moen

mickelmoen.nl

Magreet1 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:07:
Hier wordt er woensdag één geplaatst. Ik heb de pre order op het laatste moment geplaatst. Ik geloof in februari 2026 oid. Dus ik was verrast hoe snel het ging.
Dat is inderdaad heel bijzonder.

Ik meen dat ik juni 2024 geplaatst heb.

Wat is hier aan de hand, omdat Quatt zelf zegt dat ze keurig het rijtje afgaan.

Zou het zijn dat ik wat verder weg woon en ze op een aantal goede matches wachten voor plaatsing op een en dezelfde dag. 🥴

Stadsefratsen??????😱

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52
je bent ge-quatt :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ha.

ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar mijn persoonlijke success manager bij Quatt

ik ben benieuwd naar de reactie.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW, WT40-57°C, Tado-V3+/T̄ 20,3°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak divers, PV 3880Wp, HomeWizard

• LTS_2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tutWzWjalBMBl8n9YAlbjMs7lOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83gYzUesQ7RJPcKNdDpaczBr.jpg?f=fotoalbum_large

Toch 3 uur volgehouden. Morgen maar eens resetten

[ Voor 32% gewijzigd door LTS_2000 op 11-05-2026 23:33 ]

NH, Tussenwoning 145m2, 1935, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra M ace 39c plus, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 21:27
LTS_2000 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:43:
Ik heb de chill recent ontvangen.

Hij koelt hier de dakkapel op het zuiden waar een kind slaapt. De kamer is 3 x 4 meter en het kan daar met gemak 30+ graden worden. Ook nu is koeling al gewenst, omdat het gauw naar de 25 graden gaat met het zonnetje erop. Terwijl het buiten een graad of 12 is.

Na installatie werd het gedemonstreerd en het geluid viel me erg mee. Hij blies lekkere koele lucht. Pas later hoorde ik de compressor aanslaan en dan is het een andere ervaring. Een flinke koelkast. De standen 1 en 2 van alleen de fan zijn heel goed te doen. Stand 3 is flink meer in mijn beleving.

Nu is het idee om vlak voor het slapen gaan de hoogste stand te gebruiken en daarna terug te schakelen naar 2 of 1. Ik weet nog niet hoe het zal bevallen.

Overall ben ik nog niet onder de indruk van het koelvermogen in zo een kleine - weliswaar warme - kamer. Maar misschien moeten we de hoogste stand wat vaker inzetten als er niemand in de kamer is.

Verder valt me op dat de chill een heel andere ruimtetemperatuur meet dan de Remeha thermostaat die ik even op die kamer heb gezet. De Remeha thermostaat geeft tenminste 2 graden meer aan dan de chill in de app.

Tot slot heb ik nog geen actie bij de warmtepomp zelf kunnen ontdekken. Ik dacht dat die ook zou gaan draaien maar daar gebeurt tot op heden niks. Wat fijn is want die staat op mijn terras en daar zitten we vaak met zonnig weer.

Tot zover.
vergeet niet dat muren etc de warmte goed vasthouden, als je dus even voor het slapengaan de machine aanzet dan is het vervolgens snel weer warm. Beter laten pruttelen voor wat langer zodat opwarmen wordt geremd.

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:02
Zeker gezien het einde van de salderingsregeling komend jaar is het verstandig om hem overdag lekker te laten koelen op zonnestroom ;)

• LTS_2000
Ja, goeie opmerkingen denk ik. Het is savonds niet even snel af te koelen daar. Dat adviseerde chatgpt mij ook al haha

Overigens: ik heb vanmorgen de chill uitgezet, stekker eruit en er weer in en toen verdween de melding. Dus all good nu.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

LTS_2000 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:01:
Ja, goeie opmerkingen denk ik. Het is savonds niet even snel af te koelen daar. Dat adviseerde chatgpt mij ook al haha

Overigens: ik heb vanmorgen de chill uitgezet, stekker eruit en er weer in en toen verdween de melding. Dus all good nu.
Stekker eruit en er weer in. Gaat hij dan ook weer verder op de instellingen van daarvoor of moet je hem eerst weer activeren.

Ik vraag dat, omdat je hem dan met een slimme stekker zou kunnen sturen. Tijdgebonden, op zonsop- en ondergang of nog mooier op wel of geen overproductie van de zonnepanelen.

Bij mijn ontvochtiger wil dat niet. Die moet je eerst weer aanzetten na een stroomonderbreking.

• LTS_2000
Mickel moen schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Stekker eruit en er weer in. Gaat hij dan ook weer verder op de instellingen van daarvoor of moet je hem eerst weer activeren.

Ik vraag dat, omdat je hem dan met een slimme stekker zou kunnen sturen. Tijdgebonden, op zonsop- en ondergang of nog mooier op wel of geen overproductie van de zonnepanelen.

Bij mijn ontvochtiger wil dat niet. Die moet je eerst weer aanzetten na een stroomonderbreking.
Heb ik eerlijk gezegd niet op gelet.
Er staat wel ergens in de handleiding dat je er geen slimme stekkers tussen mag zetten.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29
Mickel moen schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:34:
[...]

En voor de HA-gebruikers; @Lasoul is alweer lekker bezig _/-\o_ :o

https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt/pull/314

https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt/issues/311

[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 12-05-2026 12:49 ]

• debaasvan
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:25
LTS_2000 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:30:
[Afbeelding]

Toch 3 uur volgehouden. Morgen maar eens resetten
Die van mij heeft (had?) dat ook. Ik heb contact gehad met support, en ze zeiden dat het alleen gebeurt op de laagste ventilator stand en de laagste temperatuur. Bij mij klopte de laagste stand wel, maar de laagste temperatuur zeker niet.
Op de middelste stand lijkt het wel goed te gaan. Ik wacht nog even met de openstaande factuur totdat de laagste stand ook werkt.

• LTS_2000
debaasvan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Ik wacht nog even met de openstaande factuur totdat de laagste stand ook werkt.
Lol

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11:47
Mickel moen schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:13:
Ha.

ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar mijn persoonlijke success manager bij Quatt

ik ben benieuwd naar de reactie.
Dat heb ik ook maar even gedaan. Ik heb in januari 2025 mijn pre-order gedaan...wonderlijke volgordelijkheid...

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e (5) en 2e (3) T22 radiatoren, Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo 1.5 met all-E XL heat battery, Robot hybride verdeler 5 groepen.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:16
Toen ze hier een WP plaatsten vertelden ze dat ze (met de WP's) 2 a 3 plaatsingen op een dag deden en dan het liefst zo dicht mogelijk bij elkaar qua locatie. Op zich wel logisch en niet vreemd in de installateurs wereld. Je wilt niet kris kras heen en weer rijden.

De volgorderlijkheid zal waarschinlijk iets meer gestuurd worden door locatie en beschikbaarheid installateur, dan het nummertje wat je getrokken hebt.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• bossche_bol
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06:45
Hier is vandaag de Chill geplaatst (pre order januari '25). Mailtje kwam 2e helft april met het planvoorstel.

Eerder heb ik geschreven dat voor ons de functionaliteit ook belangrijk is (dus hergebruik warmte voor de boiler van de all-electric). In mailcontact met Quatt voor plaatsing bleek dat alle functionaliteit zou moeten werken. Vandaag na plaatsing erover gebeld hoe je dat in de app kunt terugzien: wat blijkt, de functie werkt nog niet. Het precieze tijdspad komen ze nog op terug. Het zou gaan om een software matige aanpassing die in de laatste fase is (indicatie van enkele weken tot maanden). Los daarvan wel tevreden over de plaatsing (ze waren met 2 uur klaar). Met het terugplaatsen van het schot op zolder floepte een van de leidingen eruit (zonder dat er ook maar iets van trekkracht op stond). Deze kreeg ik zelf (V) met geen mogelijkheid teruggedrukt. Daarop kwam de monteur netjes terug en heeft dit voor mij gedaan (daarna lukte het wel). Het koelvermogen lijkt in orde voor zover dat nu al is in te schatten en de temperatuur meting scheelt ca. 0.5 graad met een metertje op zolder (luchtvochtigheid en temp. i.v.m. de was).

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

ElGreco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:40:
Toen ze hier een WP plaatsten vertelden ze dat ze (met de WP's) 2 a 3 plaatsingen op een dag deden en dan het liefst zo dicht mogelijk bij elkaar qua locatie. Op zich wel logisch en niet vreemd in de installateurs wereld. Je wilt niet kris kras heen en weer rijden.

De volgorderlijkheid zal waarschinlijk iets meer gestuurd worden door locatie en beschikbaarheid installateur, dan het nummertje wat je getrokken hebt.
Dat begrijp ik. Lijkt mij ook logisch.

Maar volgens @Magreet1 was haar pre-order ergens februari 2026. @bossche_bol plaatst zojuist bericht dat de Chill geplaatst is, pre-order januari 2025.

Mijn pre-order is van juni 2024.

Dat zijn toch wel erg grote verschillen. Dan lijkt het erop, dat datum pre-order helemaal niets uitmaakt en er alleen gekeken wordt naar waar gebundeld kan worden.

Woon je in een uithoek met geen Chill pre-orders in de buurt kun je dus lang wachten. Bovendien in tegenspraak met eerdere mails, waarin vermeld werd dat ze de volgorde van pre-orders zouden volgen.

Overigens heb ik de tweede aanbetaling (eind februari) vrijwel direct na binnenkomst betreffende mail voldaan. Daar kan het dus ook niet aan liggen.

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:48
Plaatsing klinkt zo inderdaad wel heel willekeurig.

Hier is het vandaag niet doorgegaan. Monteurs kwamen niet op dagen. Na 2 uur wachten naar Quatt gebeld. Ze werken nu met persoonlijke installatie succes manager. We kregen eerder een mail met telefoonnummer wat we konden bellen bij problemen. Je krijgt die persoon dan direct aan de telefoon. Dat is wel een verbetering. Bleek dat een eerder installatie uitgelopen was. Vandaag lukte niet meer, dus nu komen ze morgen. Dat valt weer mee gelukkig…

Hebben degene die al veel eerder de pre order deden ook een aanbetaling van 70 procent gedaan? Ik heb die gelijk met het plaatsen van de pre order moeten betalen. Vond ik wel vrij veel voor als je nog geen datum hebt.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mickel moen schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:09:
[...]

Maar volgens @Magreet1 was haar pre-order ergens februari 2026. @bossche_bol plaatst zojuist bericht dat de Chill geplaatst is, pre-order januari 2025.

Dat zijn toch wel erg grote verschillen. Dan lijkt het erop, dat datum pre-order helemaal niets uitmaakt en er alleen gekeken wordt naar waar gebundeld kan worden.

Woon je in een uithoek met geen Chill pre-orders in de buurt kun je dus lang wachten. Bovendien in tegenspraak met eerdere mails, waarin vermeld werd dat ze de volgorde van pre-orders zouden volgen.

Overigens heb ik de tweede aanbetaling (eind februari) vrijwel direct na binnenkomst betreffende mail voldaan. Daar kan het dus ook niet aan liggen.
Zelfde gemeente en vergelijkbare data. Juni ‘24, begin maart geregeld en 5 maart bericht dat het wordt gepland. 2x chill, 3 aansluitingen (twee beneden, niet zeker wat het beste zou zijn, en één op zolder-werkkamer). Zou mooi zijn als het al geregeld was maar binnenkort is ook goed wat mij betreft.

Op zolder zit de stroom aansluiting niet dichtbij, moet ik nog nieuwe aanleggen en de benedenverdieping geen aarding waarvan ik begreep dat het wel vereist is, in ieder geval bij installatie.., dus dat is nog wat werk en uitzoeken of dat kan.

• Zigg
bite schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Zelfde gemeente en vergelijkbare data. Juni ‘24, begin maart geregeld en 5 maart bericht dat het wordt gepland. 2x chill, 3 aansluitingen (twee beneden, niet zeker wat het beste zou zijn, en één op zolder-werkkamer). Zou mooi zijn als het al geregeld was maar binnenkort is ook goed wat mij betreft.

Op zolder zit de stroom aansluiting niet dichtbij, moet ik nog nieuwe aanleggen en de benedenverdieping geen aarding waarvan ik begreep dat het wel vereist is, in ieder geval bij installatie.., dus dat is nog wat werk en uitzoeken of dat kan.
Verlengsnoer gebruiken bij de installatie is geen probleem geweest bij mij, komt goed!

• bossche_bol
Magreet1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:49:
Plaatsing klinkt zo inderdaad wel heel willekeurig.

Hier is het vandaag niet doorgegaan. Monteurs kwamen niet op dagen. Na 2 uur wachten naar Quatt gebeld. Ze werken nu met persoonlijke installatie succes manager. We kregen eerder een mail met telefoonnummer wat we konden bellen bij problemen. Je krijgt die persoon dan direct aan de telefoon. Dat is wel een verbetering. Bleek dat een eerder installatie uitgelopen was. Vandaag lukte niet meer, dus nu komen ze morgen. Dat valt weer mee gelukkig…

Hebben degene die al veel eerder de pre order deden ook een aanbetaling van 70 procent gedaan? Ik heb die gelijk met het plaatsen van de pre order moeten betalen. Vond ik wel vrij veel voor als je nog geen datum hebt.
Ja hier ook zo'n aanbetaling van 70%, nog voordat de datum er was. Vond dat ook vrij fors. En de resterende 30% moet direct binnen 3 dagen na plaatsing.

• edovino
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-06 22:30
Hier is vorige week m'n koel-Dalek geplaatst (preorder uit begin nov '24) - was wschl een afspraak uitgevallen, want werd maandag gebeld of 't vrijdag zou kunnen, dus dat was vrij kort dag.

Geen bijzonderheden bij de installatie - vriendelijke monteur, en was allemaal in een paar uur bekeken. Bij opstarten van 't hele systeem wilde de tweede warmtepomp niet opstarten: volgens de monteur mogelijk een luchtbelletje, en meteen een goeie truc geleerd: beetje extra afvullen blaast zo'n belletje verder, en toen startte alles prima op.

Had alleen ff scherper moeten zijn op de quickconnects: nu staan die naar voren, en 90graden draaien naar rechts had handiger geweest ivm de (stugge) slangen. Ga ik later nog wel 's laten fixen (of zelf doen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StbfsjAdCd1pa-0_nXvYzQjG6KU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hc5XQep0LQyT1jMgSYngF3Gb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKOOoN0QkEMhRoxz_FNeG1oXRhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCgNocSVrAoAweAucnG2JZpY.jpg?f=fotoalbum_tile

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:08
Voor de gebruikers die ook Home Assistant gebruiken voor het aansturen van Quatt is sinds gisteren een nieuwe beta versie van de Home Assistant Quatt integratie beschikbaar (versie 2.0.0b1). Deze versie voegt ondersteuning voor de HomeBattery en de Chill toe aan de integratie.

Voor wie wil testen kun je deze versie handmatig via HACS installeren. Ik ben in het bijzonder benieuwd naar installaties waarbij er gebruik wordt gemaakt van 2 Chills. Zelf heb ik namelijk maar 1 Chill. De ondersteuning van de Chill loopt via de remote-API. Ik zie ondanks dat er in de lokale json feed een element chill bestaat geen data daar beschikbaar komen, wellicht dat anderen ander gedrag zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9Vtg5B2Wly8G1tVC-KGKbMzEUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FoHgmJqc3NGvAxxrpQVkbhq0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XA5wlxLx4_d-Ge0_uhqD9AS3LDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1yEH35y7aclzJycbfBK7dirT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4Z23e-XAJj47B4iIbSMLsQUQck=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BKKPFk7QjVZhBuUdBRH1rM11.png?f=user_large

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mickel moen schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:09:
[...]

Vandaag reactie gekregen op mijn vraag hoe dit nu zit. In het antwoord voornamelijk wat ook al in de nieuwsbrief stond, maar ook dit:

Wij hebben inmiddels al honderden installaties uitgevoerd. Op dit moment werken wij hard aan het verder opschalen van de installaties en worden de plaatsingen ingepland op basis van onder andere pre-order volgorde, regio, maar ook technische voorbereiding. Hierdoor kunnen wij helaas geen individuele installatiedata naar voren garanderen of toezeggen.”

Mijn vermoeden dat volgorde van plaatsing dus ook met de regio te maken kan hebben klopt dus.

Hoe dan ook, een minuut later kreeg ik mail met de plaatsingsdatum: 12 juni. Mooi voor onze zomerreis, want ik vreesde even, dat ze pas in juli wilden komen en dan zijn we er niet.

Kortom er komt schot in de zaak. 😀

• Magreet1
@Mickel moen het blijft de vraag of het toevallig is dat je een minuut later een datum krijgt…

Hier is de Chill vorige week geïnstalleerd. Alles ging naar wens. Totaal 2,5 uur bezig geweest voor 2 aansluitpunten. Monteur heeft een rood bandje om de aanvoer gedaan zodat we de connectoren goed aansluiten.

Monteur gaf aan dat we de laagste ventilatiestand niet moesten gebruiken. Daar zou het apparaat door in storing gaan. Met een software update moet dit binnenkort opgelost zijn. Ik heb naar Quatt hier een mail over gestuurd.

Het apparaat staat hier middenin de woonkamer. We gebruiken hem nu om snel bij te warmen in de ochtend of de avond bijvoorbeeld. Werkt voor ons heel prettig. Binnen een paar minuten voel je het verschil. Je moet er wel even aandenken om de verwarming aan te zetten. Anders verwarmt de Chill. Op zich logisch, maar je moet het net even weten. Je hoort het geluid goed, maar we vinden het hier niet storend. Het is een vrij monotoon geluid.

Het is hier wel een dingetje dat de Chill onder de thermostaat staat. Dus ik moet er wel op letten dat de verwarming in de andere ruimtes ook aan blijft als ik de Chill gebruik door de thermostaat omhoog te zetten.

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:45
Wanneer is de laatste nieuwsbrief geweest. ik heb sinds februari niks meer ontvangen. alleen mijn pre order doorgezet naar een bestelling.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mickel moen schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:31:
@paQ

Daarom, we gaan het beleven.

Zodra ik er een heb, zal ik de Chill hier uitgebreid reviewen.

Overigens, vandaag een mail gehad, dat “voor de zomer” nu uiterlijk 31 juli wordt.

Zul je zien, dat plaatsing in onze vakantie gepland wordt. Afijn, ook dat gaan we zien. Geen zaken om wakker van te liggen.

[Afbeelding]
@djneo-nl 11 mei dus.

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:23

Ywa

Fijn dat de Chill's nu langzamerhand geïnstalleerd worden. Ondertussen krijg ik nog steeds m'n pre-order niet omgezet in een bestelling, omdat ze mijn situatie 'onderzoeken'. Ze willen verder niet uitleggen wat er speciaal aan mijn situatie is. |:(

• bossche_bol
Hier ook 1 uur na navraag op de mail een mail met installatiedatum, we houden het op toeval ;) @Mickel moen

• djneo-nl
Thanks,

Maar een mailtje gestuurd, gebeurde vorig jaar met een uitbreiding van de Quatt enkel naar een Duo dat ik geen emails meer kreeg van Quatt. Dat was toen aldus Quatt vanwege gedoe met mail servers

@Quatt Support voor de zekerheid ingeval mijn mail niet aankomt ;)

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:36
Gisteren een installatie datum gekregen voor 1 juni, pre-order 24-06-26 en definitief besteld op 27-03-26.
Installatie datum kwam niet goed uit en in de mail staat dat je met wijzigen moet oppassen omdat het door de drukte flink verlaat kan worden. Echter 4 alternatieven aangeboden en vandaag een nieuwe datum gekregen in dezelfde week :)

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid duo 12kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, Zinvolt 6 kWh, Tesla model 3 Performance (2024).

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

In verkeerde draadje gepost.

[ Voor 93% gewijzigd door Mickel moen op 19-05-2026 21:26 ]

• Quatt Support
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06 14:16

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
djneo-nl schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:15:
[...]

Thanks,

Maar een mailtje gestuurd, gebeurde vorig jaar met een uitbreiding van de Quatt enkel naar een Duo dat ik geen emails meer kreeg van Quatt. Dat was toen aldus Quatt vanwege gedoe met mail servers

@Quatt Support voor de zekerheid ingeval mijn mail niet aankomt ;)
Die nieuwsbrief is enkel gestuurd naar de klanten wiens installatie nog niet gepland was. Dus kan dat verklaren waarom je die email niet hebt ontvangen?

- Bob

[ Voor 3% gewijzigd door Quatt Support op 20-05-2026 09:52 ]

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:05

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ik heb ook maar een mail gestuurd, pre-order datum is 04-06-2024 en lees hier nu bevestigingen van later dan die datum... hoewel ik het snap ivm regio (ik woon in het Noorden) vind ik het niet helemaal in lijn liggen met de communicatie erover..

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

• djneo-nl
Quatt Support schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Die nieuwsbrief is enkel gestuurd naar de klanten wiens installatie nog niet gepland was. Dus kan dat verklaren waarom je die email niet hebt ontvangen?

- Bob
Dan weten jullie meer over de installatie dan ik ;) maar is prima hoor, hij is meer dan welkom

Nee laatste contact behalve de bestelling bevestiging is dus van februari

• MatrX
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:54
Leek me goed om onderstaand document ook even hier te delen aangezien wij eerst een installateur aan het werk zetten om aan de installatievereisten te voldoen. Kan me indenken dat er meer situaties zijn waarin deze informatie relevant is.

Ik heb nog een vraag bij Quatt uitstaan of het ook mogelijk is dat de installateur zelf een t-stuk met een 1/2 inch aansluiting plaatst. Leek mij een beetje onnodig dat er 12cm vrije leiding wordt geplaatst om deze vervolgens kapot te zagen voor installatie door Quatt.

Onderhand reactie van Quatt gekregen met bevestiging dat bovenstaande akkoord is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmtvARaUuhsgTuWegFLnTxloVN8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FDzbXrPZBFSVlaYHj30gZBJJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MatrX op 21-05-2026 14:59 ]

• paQ
Wat trekt de chill nou aan stroom?
Iemand al een metertje ervoor gehangen?

• Magreet1
@paQ Ik heb nog geen metertje opgehangen, maar ik schat op basis van het verschil tussen mijn basisgebruik en het aanzetten van de Chill dat de 500 watt klopt. Ik merk geen verschil in verbruik tussen de verschillende standen. Dit gaat wel over verwarmen trouwens. Koelen heb ik nog niet gegaan. Maar k zal er eens een metertje aanhangen. Komende dagen goed moment om even uit geproberen.

• mrbomb
  • Laatst online: 01-06 06:36
Hier zijn vandaag twee chills geïnstalleerd. Ze kunnen heel snel koelen. Het was 21 graden, ongeveer een minuut later was het afgekoeld naar de gewenste temperatuur van 20 graden. Ik zou verwachten dat de chills dan stoppen, maar ze koelden gewoon verder. Bij 19 graden heb ik ze maar weer even uitgezet.

Is dit normaal dat hij verder koelt?

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:15
mrbomb schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:52:
Hier zijn vandaag twee chills geïnstalleerd. Ze kunnen heel snel koelen. Het was 21 graden, ongeveer een minuut later was het afgekoeld naar de gewenste temperatuur van 20 graden. Ik zou verwachten dat de chills dan stoppen, maar ze koelden gewoon verder. Bij 19 graden heb ik ze maar weer even uitgezet.

Wow, echt waar!? Ik zou een ticket aanmaken bij @Quatt Support

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• bossche_bol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJ4IzZCFTBdyGameEuPGd59d_Wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoTAxgTgGYHAHDThxfzrsXts.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1TxkM1licZOwf7eszViLDLEtS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHm9jQBWaEihnAjJgsyDsYZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiLo5H9vTOMnwClBTYgraGkvRbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbVY2NozyJXMVcVyhsHwhUaU.jpg?f=fotoalbum_large

@paQ

wat opvalt is dat de temperatuur snel stijgt/daalt(afh van de modus). Waarbij de chill dan te optimistisch is want een thermometertje elders in de ruimte stijgt/daalt beduidend langzamer. Komt mogelijk door plaatsing aan een kant bij een muur(niet in een hoek) dus dat hij door zijn eigen lucht zichzelf in de war brengt.

@mrbomb Hier blijft de chill ook doorblazen, ook als setpoint is bereikt maar lijkt dan wel minder hard aan het werk te zijn.

• TeslaNerd
bossche_bol schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@paQ

wat opvalt is dat de temperatuur snel stijgt/daalt(afh van de modus). Waarbij de chill dan te optimistisch is want een thermometertje elders in de ruimte stijgt/daalt beduidend langzamer. Komt mogelijk door plaatsing aan een kant bij een muur(niet in een hoek) dus dat hij door zijn eigen lucht zichzelf in de war brengt.

@mrbomb Hier blijft de chill ook doorblazen, ook als setpoint is bereikt maar lijkt dan wel minder hard aan het werk te zijn.
Begrijp ik het goed dat de Chill een eigen temperatuurvoeler in de Chill heeft voor het meten van de kamertemperatuur en dat dit niet via de/een kamerthermostaat wordt gedaan?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:48
TeslaNerd schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:28:
Begrijp ik het goed dat de Chill een eigen temperatuurvoeler in de Chill heeft voor het meten van de kamertemperatuur en dat dit niet via de/een kamerthermostaat wordt gedaan?
Inderdaad. En gelukkig maar, want op de kamers waar ik de Chill gebruik heb ik geen thermostaat (meer).

• Ronald21
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:19
Voor de mensen die de Chill nog moeten bestellen: Ik heb 3 Chills besteld met 0,5 m kabel omdat ik ze gewoon in de hoek wil hebben. Als de bovenkant van de radiator iets hoger zit en de leidng een bocht heeft waardoor de aansluiting niet net niet past voor de bocht krijg je dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sztje1D3dOD4F1ZXWpkSE_uwhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YMdYdmck2FKiqm7xqxfT2VA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYaz-1W4EzgVbpJBxNE8zkTRgbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUwUnAFwtiadzIskngnGYTmS.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald21
De koffer heeft de installateur zelf gevonden in mijn huis zonder overleg.

• Ronald21
Op mijn vraag om een langere kabel te plaatsen was de reaktie dat ik die dan had moeten bestellen want hij had niets verder bij zich. Goede service!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Ronald21

Tja, dat ziet er zacht gezegd niet fraai uit.

Ik zou wel in overleg gaan met Quatt om hier een betere oplossing in te vinden. Nu wil ik ook zeggen, dat de leidingen op deze radiator bepaald niet fraai aangesloten zijn. Buigen/leiding leggen is ook een vak.

Dit is allemaal ook wel resultaat van dat er vooraf niet iemand dit komt bekijken en met je overlegt in wat de mogelijkheden zijn.

Het is daarom zaak je vooraf een goed beeld te vormen van hoe iets eruit gaat zien en wat daar voor nodig is. Die 50 cm is gewoon te krap, maar dat had je vooraf wel kunnen beoordelen. Ik ben van mening dat hier wel een gedeelde verantwoordelijkheid ligt. Quatt had op basis van de situatie-foto’s al twijfels moeten hebben. De monteur had hier tot de conclusie moeten komen dat installatie zo niet mogelijk is. Jij had het zo niet moeten bestellen.

En….. bij dit soort zaken: altijd er voor zorgen, dat je erbij bent.

Maar een betere oplossing is zeker mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Mickel moen op 21-05-2026 23:56 ]

• paQ
Met de nuance dat elke andere installateur even dat bochtje zo had gemaakt dat het zou passen. Desnoods met een knietje van 3,49.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Er is altijd spanning tussen, functioneel en esthetisch. Heel veel mensen, klanten en monteurs zijn primair op functioneel ingesteld. Als voor jou het esthetische ook belangrijk is, is het dus extra goed opletten. Want ook niet iedere andere installateur ziet dat.

• paQ
Dan ligt je lat wel heel erg laag.
Als je je werk ook maar een beetje leuk vindt laat je dit niet zo achter. Maar zit niet in de scope of work, hebben we niet, doen we niet, ik zet er wel even iets onder zodat het niet onmiddellijk afbreekt en door naar de volgende.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 06:37:
Dan ligt je lat wel heel erg laag.
Als je je werk ook maar een beetje leuk vindt laat je dit niet zo achter. Maar zit niet in de scope of work, hebben we niet, doen we niet, ik zet er wel even iets onder zodat het niet onmiddellijk afbreekt en door naar de volgende.
Nee, ik leg de lat niet laag, maar de betreffende monteur. Helemaal met je eens, dat de meesten netjes werk willen achterlaten. Maar blijkbaar niet iedereen. Lijkt mij, dat het management van Quatt dit zo ook niet wil. Geen reclame.

Voor hen ook een leer om kritischer te zijn in het beoordelingsproces vooraf. Dan was wellicht eerder de conclusie geweest dat dit niet kan. Daarentegen is het besteld met te korte slangen.

De boodschap van @Ronald21 is duidelijk. Beoordeel de situatie vooraf zelf ook goed.

De foto’s die je instuurt kunnen ook een vertekend beeld geven, waardoor bij Quatt, bij de beoordeling daarvan, geen twijfel is over het te bestellen. In dit geval de lengte van de slangen.

Vervolgens tref je een monteur die het worst zal zijn en niet beslist, dit gaan we zo niet doen. Komt bij, dat als je zelf niet bij de montage kunt zijn, er ook niet overlegd kan worden.

Het is hier dus op meerdere fronten fout gegaan.

De waarschuwing is duidelijk.

De oplossing zit hier in langere slangen. Of, dat de bovenste leiding dusdanig verplaatst wordt, dat aanvoer en retour netjes naast elkaar zitten. Dit zou mijn voorkeur hebben, want ook met langere slangen is het geen gezicht. Maar goed, dat is de spanning tussen functioneel en esthetisch. Dat is voor iedereen anders.

[ Voor 37% gewijzigd door Mickel moen op 22-05-2026 08:14 ]

• jj85
Voor dit soort situaties wil je toch dat de monteur een aantal verschillende lengtes slang in zn bus heeft...
Dit is om te huilen (mijn mening :+ )

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik vraag mij af, hoe dit technisch zit. Ik krijg het vermoeden, dat de slangen vast aan de Chill geperst zijn. Dat de enige optie van Quatt dan dus is, een andere Chill met langere slangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 22-05-2026 08:25 ]

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:40
Mickel moen schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:09:
Ik vraag mij af, hoe dit technisch zit. Ik krijg het vermoeden, dat de slangen vast aan de Chill geperst zijn. Dat de enige optie van Quatt dan dus is, een andere Chill met langere slangen.
Ik vermoed het ook. Zou wel jammer zijn, want mocht de slang beschadigd raken moet je meteen een hele nieuwe chill aanschaffen.

PVoutput

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
mrbomb schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:52:

Dit is inderdaad normaal, dit is vanwege de hysteresis marge die is ingebouwd om onnodig pendelen te voorkomen. De Chill kan daardoor tot 1 graden lager de ruimte koelen dan je setpoint.

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
Mickel moen schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:09:
Dit is niet het geval, maar het is meer een logistieke uitdaging. De flexpipes zijn onderdeel van het materiaal dat we vooraf al opsturen, en waar de klant vooraf een bewuste keuze voor heeft moeten maken (waar ook eventueel meerkosten aan verbonden zijn, voor de langere flexpipes). Het is voor ons kostbaar (en in sommige gevallen ook fysiek niet mogelijk) om elke installateur standaard van alle materialen te voorzien. Nu met het opschalen van de Chill installaties leren we waar de behoeftes liggen, en zien we inderdaad bij meer klanten dat er op de dag van de installatie behoefte blijkt te zijn aan een andere lengte. Dat hadden we vooraf hopen af te vangen, maar met die inzichten werken we om onze processen te verbeteren.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Quatt Support schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:03:
[...]

Dit is niet het geval, maar het is meer een logistieke uitdaging. De flexpipes zijn onderdeel van het materiaal dat we vooraf al opsturen, en waar de klant vooraf een bewuste keuze voor heeft moeten maken (waar ook eventueel meerkosten aan verbonden zijn, voor de langere flexpipes). Het is voor ons kostbaar (en in sommige gevallen ook fysiek niet mogelijk) om elke installateur standaard van alle materialen te voorzien. Nu met het opschalen van de Chill installaties leren we waar de behoeftes liggen, en zien we inderdaad bij meer klanten dat er op de dag van de installatie behoefte blijkt te zijn aan een andere lengte. Dat hadden we vooraf hopen af te vangen, maar met die inzichten werken we om onze processen te verbeteren.
Goed om te lezen.

Wat @jj85 ook al suggereert. Standaard verschillende lengtes mee.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:40
[...]

Hoe werkt het als je langere slangen wil? Moet je een service verzoek insturen en komen jullie dan langs, al dan niet na betaling? Kun je langere slangen bestellen en zelf erop zetten?

PVoutput

• Magreet1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acX9hTO-GEtM4f5AGhP9QDKfKco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69zKvUg6wfCJ6BYJIBf5jya5.jpg?f=fotoalbum_large

Even een foto om te laten zien dat het inderdaad los geleverd wordt.

• Quatt Support

Quatt Support

Bedrijfsaccount Quatt
s020506 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:11:
[...]

Hoe werkt het als je langere slangen wil? Moet je een service verzoek insturen en komen jullie dan langs, al dan niet na betaling? Kun je langere slangen bestellen en zelf erop zetten?
Vooralsnog behoeft dat inderdaad een serviceverzoek. Als een Chill is geinstalleerd en in werking is gesteld door de installateur zit het systeem vol water en is het ook ontlucht. Als je zelf de slangen verwijderd, zal daar dus ook al het water wat in de Chill + slangen zit uitlopen, en moet het systeem ook weer ontlucht worden zodra je de nieuwe slangen erop monteert en de Chill aansluit op de QuickConnectors. Daarvoor is vooralsnog een installateur nodig om te zorgen dat t systeem weer volledig functioneel is.

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:11:
[...]

Als ik de foto van @Magreet1 zie, zal het niet zo moeilijk zijn er een andere slang op te zetten. Lijkt mij de oplossing voor @Ronald21

Dus service verzoek voor @Ronald21

[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 22-05-2026 09:39 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:05:
Voor dit soort situaties wil je toch dat de monteur een aantal verschillende lengtes slang in zn bus heeft...
Dit is om te huilen (mijn mening :+ )
jup, en dat is laten we eerlijk zijn de meest eenvoudige oplossing en onder de streep waarschijnlijk zelfs goedkoper dan daarvoor weer een nieuwe afspraak te moeten inplannen.

ik verwonder me nog steeds dat men bij Quatt nog steeds dit soort beginnersfouten blijft maken, blijkbaar leert het management te weinig van hun fouten.
want fouten maken is helemaal niet erg, zolang je maar de potentie hebt om daaruit te leren.

• Jan-tweak
  • Nu online
Quatt Support schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:31:
[...]

Vooralsnog behoeft dat inderdaad een serviceverzoek. Als een Chill is geinstalleerd en in werking is gesteld door de installateur zit het systeem vol water en is het ook ontlucht. Als je zelf de slangen verwijderd, zal daar dus ook al het water wat in de Chill + slangen zit uitlopen, en moet het systeem ook weer ontlucht worden zodra je de nieuwe slangen erop monteert en de Chill aansluit op de QuickConnectors. Daarvoor is vooralsnog een installateur nodig om te zorgen dat t systeem weer volledig functioneel is.
sorry, je kunt dit dus prima oplossen om de monteurs gewoon diverse sets slangen mee te geven of nog slimmer gewoon een verlengset met aan twee kanten een quick-connect aansluiting te leveren waardoor gebruikers zelf via de quick-connect deze kunnen verlengen.

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:05

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ik heb 3 dagen geleden een mail gestuurd aan Quatt (success@quatt.io) maar geen reactie ontvangen... Ben ik te ongeduldig of is deze reactie-tijd normaal?

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

• TeslaNerd
Quatt Support schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:31:
[...]Vooralsnog behoeft dat inderdaad een serviceverzoek. Als een Chill is geinstalleerd en in werking is gesteld door de installateur zit het systeem vol water en is het ook ontlucht. Als je zelf de slangen verwijderd, zal daar dus ook al het water wat in de Chill + slangen zit uitlopen, en moet het systeem ook weer ontlucht worden zodra je de nieuwe slangen erop monteert en de Chill aansluit op de QuickConnectors. Daarvoor is vooralsnog een installateur nodig om te zorgen dat t systeem weer volledig functioneel is.
Dat is toch een onhandige ontwerpfout dat de Chill die wel een condenswateropvangbak heeft, maar de Chill niet zelf automatisch kan ontluchten en dat daar een monteur voor moet langskomen?

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:37
MatrX schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:48:
Leek me goed om onderstaand document ook even hier te delen aangezien wij eerst een installateur aan het werk zetten om aan de installatievereisten te voldoen. Kan me indenken dat er meer situaties zijn waarin deze informatie relevant is.

Ik heb nog een vraag bij Quatt uitstaan of het ook mogelijk is dat de installateur zelf een t-stuk met een 1/2 inch aansluiting plaatst. Leek mij een beetje onnodig dat er 12cm vrije leiding wordt geplaatst om deze vervolgens kapot te zagen voor installatie door Quatt.

Onderhand reactie van Quatt gekregen met bevestiging dat bovenstaande akkoord is.

[Afbeelding]
Is hiermee dus bevestigd dat de chill zonder radiator geplaatst kan worden? Ik wil een chill in mijn slaapkamer.

Daar hangt een oeroude radiator die aangesloten is op dikwandig staal. Ik heb zolang ik in mijn huis woon die radiator nog nooit aangehad. Dan laat ik de radiator lekker verwijderen en zorg dat er voor de chill een verloopje op die oude leidingen wordt gelegd.

• paQ
[...]
Het is voor ons kostbaar (en in sommige gevallen ook fysiek niet mogelijk) om elke installateur standaard van alle materialen te voorzien.
Kom op zeg....
Het is 2026 8)7

Een elektricien gaat toch ook niet op pad met maar 8 6mm2 adereindhulsjes omdat ie maar 1 kabel hoeft te vervangen? Ik snap best dat je wil voorkomen dat er onnodig rondgezeuld wordt met materiaal dat nooit wordt ingezet, maar iets basaals als veel voorkomende appendages of een andere lengte slang is m.i. toch wel the bare minimum.

Dit is schijnbaar de keerzijde van het hele logistieke apparaat dat Quatt ingericht heeft. Simpele problemen kunnen alleen moeilijk worden opgelost.

• Zigg
Kaaspeer90 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:13:
[...]

Is hiermee dus bevestigd dat de chill zonder radiator geplaatst kan worden? Ik wil een chill in mijn slaapkamer.

Daar hangt een oeroude radiator die aangesloten is op dikwandig staal. Ik heb zolang ik in mijn huis woon die radiator nog nooit aangehad. Dan laat ik de radiator lekker verwijderen en zorg dat er voor de chill een verloopje op die oude leidingen wordt gelegd.
Klopt, je hebt alleen aansluitingen (aanvoer+retour) voor je verwarming nodig. Heb op zolder ook geen radiator maar wel een Chill aangesloten op de leidingen waar vroeger een radiator zat.

• Ywa

Ywa

Doordat mijn radiator met een onderblok direct vanuit de muur aangesloten is (op Y), wil ik graag proberen om de Chill op de extra punten bij X aan te sluiten, wat voor de radiatorknop zit. Ik heb begrepen dat het voornaamste probleem kan zijn dat de radiator door de lagere weerstand mogelijk meer flow krijgt. Maar in de praktijk zal ik de Chill en radiator niet tegelijk gebruiken. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Quatt zelf is er nog niet over uit, helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7ZHbC3lXPpp5zEkUS9kfXUueXs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5PjRY9UtQb76KuosapoVSQ6W.png?f=user_large

• Magreet1
juggle schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:52:
Ik heb 3 dagen geleden een mail gestuurd aan Quatt (success@quatt.io) maar geen reactie ontvangen... Ben ik te ongeduldig of is deze reactie-tijd normaal?
Ik heb maandag een mail gestuurd en ook nog geen reactie…

• Kaaspeer90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:37
Zigg schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Klopt, je hebt alleen aansluitingen (aanvoer+retour) voor je verwarming nodig. Heb op zolder ook geen radiator maar wel een Chill aangesloten op de leidingen waar vroeger een radiator zat.
Top, thanks. Kan dat lelijke oude ding ook gewoon weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Kaaspeer90 op 22-05-2026 16:28 ]

• Magreet1
Hier vanmiddag de Chill ruim anderhalf uur op de middelste ventilatiestand laten koelen.

- Verbruik totaal 510 watt.
- Geluid vinden we hier echt prima te doen in de huiskamer.
- We gingen van 22 graden naar 21.3. Kamer is ongeveer 60m2. De temperatuurmeter op de Chill gaf aan dat we naar 19.3 gingen. De thermostaat hangt er schuin boven. Die waarde lijkt me meer betrouwbaar.

Bijzonder, ik had 500 watt per uur verwacht, en ik zit nu ruim op anderhalf uur. Misschien dat de meter niet helemaal klopt? Die heb ik nog geen jaar, dus lijkt me niet heel waarschijnlijk. Ik ga het de komende tijd nog even bijhouden en kijk dan ook even wat mijn meter doet.

Edit: zover ik gezien heb draait de buitenunit niet mee tijdens koelen. In het artikel van Bright staat dat wel. Bij verwarmen met de Chill moet de verwarming aan staan, dus draait er wel altijd een buitenunit mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Magreet1 op 23-05-2026 23:39 ]

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 22:09

Valor

yummie spam

Ronald21 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:58:
Voor de mensen die de Chill nog moeten bestellen: Ik heb 3 Chills besteld met 0,5 m kabel omdat ik ze gewoon in de hoek wil hebben. Als de bovenkant van de radiator iets hoger zit en de leidng een bocht heeft waardoor de aansluiting niet net niet past voor de bocht krijg je dit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, dit is echt bizar! 😳 Ik was aan het overwegen om een chill te bestellen maar na dit gezien te hebben ben ik echt enorm blij dat ik dat nog niet gedaan heb!

• jj85
Magreet1 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:54:
Hier vanmiddag de Chill ruim anderhalf uur op de middelste ventilatiestand laten koelen.

- Verbruik totaal 510 watt.
- Geluid vinden we hier echt prima te doen in de huiskamer.
- We gingen van 22 graden naar 21.3. Kamer is ongeveer 60m2. De temperatuurmeter op de Chill gaf aan dat we naar 19.3 gingen. De thermostaat hangt er schuin boven. Die waarde lijkt me meer betrouwbaar.

Bijzonder, ik had 500 watt per uur verwacht, en ik zit nu ruim op anderhalf uur. Misschien dat de meter niet helemaal klopt? Die heb ik nog geen jaar, dus lijkt me niet heel waarschijnlijk. Ik ga het de komende tijd nog even bijhouden en kijk dan ook even wat mijn meter doet.
Je gaat mis op eenheden ;-)
Watt = actueel vermogen = Energie per tijdseenheid -> Joule / seconde
Wh (of vaak kWh) = maat voor energie = Vermogen * tijd

Heb je een Chill die 500 W vermogen trekt, dan is energieverbruik na
30 minuten: 500 * 0,5 = 250 Wh
1 uur: 500 * 1 = 500 Wh
2 uur: 500 * 2 = 1000 Wh = 1 kWh
Edit: zover ik gezien heb draait de buitenunit niet mee tijdens koelen. In het artikel van Bright staat dat wel. Bij verwarmen met de Chill moet de verwarming aan staan, dus draait er wel altijd een buitenunit mee.
Bij @edovino gaan de buitenunits wel aan
edovino in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Staat de heatcharger wel aan tijdens koelen? Dus zou hij dan toch heeeeel misschien warmte in je HeatBattery stoppen?
(of ben ik nu te optimistisch?)

• paQ
Of de bron is (nog) koel genoeg.
Of de fan van de BU kan het vooralsnog alleen trekken.
eea hangt natuurlijk nogal van omstandigheden af.

Mijn AC op kantoor heeft gisteren op een laag pitje geprutteld met 30 graden buiten, en heeft dan toch niet meer dan 185W nodig. Lopen de temperaturen (ook binnen) verder op gedurende de komende dagen, dan zal het opgenomen vermogen ook stijgen.

• jj85
paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:39:
Of de bron is (nog) koel genoeg.
Bron is je eigen huis (via CV circuit)... dan ben je dus gewoon energie in je huis aan het verplaatsen. Zal per huis wel verschillen in hoeverre dat functioneel is (vloer als lichte buffer via je vvw vs radiatorsysteem)
Of de fan van de BU kan het vooralsnog alleen trekken.
Zal bij Quatt niet werken. De fan koelt niet rechtstreeks het CV-circuit.

• paQ
jj85 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Als de chill werkt werkt de waterpomp ook. Komt langs de wisselaar van de BU.
Maar idd, de fan zal op de verdamper functioneren.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 24-05-2026 11:48 ]

• TeslaNerd
jj85 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Bron is je eigen huis (via CV circuit)... dan ben je dus gewoon energie in je huis aan het verplaatsen. Zal per huis wel verschillen in hoeverre dat functioneel is (vloer als lichte buffer via je vvw vs radiatorsysteem)

[...]

De Chill is inderdaad een space cooler bedoeld om 1 kamer te koelen. Als vloerverwarming en radiatoren elders in het huis nog voldoende de warmte kunnen afgeven die de Chill uit de te koelen kamer pompt dan slaat de Quatt buitenunit nog niet aan maar is wat @jj85 zegt de Chill de warmte van de te koelen kamer aan het verplaatsen naar elders in huis. Ik ben wel benieuwd naar de regelstrategie van Quatt wanneer de buitenunit dan wel aan mag en hoe warm de rest van het huis dan eerst wordt opgewarmd

@Quatt Support graag jullie uitleg hoe jullie dit hebben bedacht en wat de praktijkervaringen zijn die jullie met de Quatt monitoring nu hiervan binnen zien komen

• paQ
Naja dat. Het moet ergens blijven. Iets moet (actief) de warmte afnemen, anders kan het maar 'zo lang' werken. (tot die plek verzadigt)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 24-05-2026 11:59 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
Mickel moen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:39:
@Ronald21

Tja, dat ziet er zacht gezegd niet fraai uit.

Ik zou wel in overleg gaan met Quatt om hier een betere oplossing in te vinden. Nu wil ik ook zeggen, dat de leidingen op deze radiator bepaald niet fraai aangesloten zijn. Buigen/leiding leggen is ook een vak.

Dit is allemaal ook wel resultaat van dat er vooraf niet iemand dit komt bekijken en met je overlegt in wat de mogelijkheden zijn.
klopt, maar dit hadden ze toch echt op de foto's moeten kunnen zien en dan van Quatt aangeven dat een 0,5m lange leiding toch daar echt onvoldoende is.
Het is daarom zaak je vooraf een goed beeld te vormen van hoe iets eruit gaat zien en wat daar voor nodig is. Die 50 cm is gewoon te krap, maar dat had je vooraf wel kunnen beoordelen. Ik ben van mening dat hier wel een gedeelde verantwoordelijkheid ligt. Quatt had op basis van de situatie-foto’s al twijfels moeten hebben. De monteur had hier tot de conclusie moeten komen dat installatie zo niet mogelijk is. Jij had het zo niet moeten bestellen.

En….. bij dit soort zaken: altijd er voor zorgen, dat je erbij bent.

Maar een betere oplossing is zeker mogelijk.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit me eigenlijk iets af te vragen door een artikel over de Chill.

- hardware vd Chill is "merkloos" aan te sluiten op een WP systeem, aka de software van de quatt Chill moet alleen kunnen koppelen met de Centrale besturings software van de willekeurige WP.

das dus : he ga ff aan met de circulatiepomp en voer de overtollige warmte af naar buiten/in je boilervat. Meer niet. Dat lijkt me redelijk "simpel" te maken.

Nou zullen patenten en dergelijke vertragend werken maar ten opzichten van gaten in je muur voor een monoblock (Panasonic RAC Solo monoblock airco - 1,73kW als vergelijk.) is de Chill variatie (aansluiten op je cv leidingen) denk ik voor veel huis bezitters een fijnere keuze.

(geen gaten in je muur isolatie dus geen warmteverlies via die gaten)

Dus in theorie kan elke monoblock fabrikant een W/L maken. Al dan niet mobiel/verplaatsbaar. Gewoon aan de muur schroeven vind ik eigenlijk fijner, ( zichtbare condenswater afvoer opslag met niveau mbv een fles vorminge container. ( als je cv-leidingen van boven naar beneden lopen is je aansluitng ook simpel.)

Paar vragen komen bij me op:

1 is de isolatie doorboring naar buiten duurder dan de extra verbruikskosten van het warmtepomp systeem laten draaien voor afvoer van de warmte. (is in dit geval de Quatt met zo'n chill ook via reguliere radiatoren aan het mee koelen door de lagere cv-water temp tijdens de afvoer?)

2 hoelang duurt het voordat andere merken ook komen met een naplaatsbare koeling unit met condens opvangbak? ( want dat is natuurlijk het probleem bij veel WP circuits, condens en schimmelvorming rond de leidingen en radiatoren indien er rond dauwpunt word gekoeld. en eigenlijk redelijk non effectief door de beperkte koelcapaciteit door het afgifte systeem ( De warmte pomp kan meer maar is beperkt door t leiding en afgifte profiel.)

Airco is luxe/ niet essentieel voor veel mensen maar met zo'n simpele koppeling toch iets als zullen we een "chill" of een nieuwe 66 inch tv aanschaffen keuze geworden.

Ik denk dat ik een Chill zou overwegen kopen als ik alleen een app koppeling zou kunnen produceren waarbij een zeg Valliant WP controler samen kan werken met die Chill controler. (WP aan in koeling stand plus chill aan als extra koeling op zolder. ) Dus de Chill aan/uit control stuurt de WP aan om mee te doen. en dan is restwarmte in de boiler stoppen niet eens iets dat noodzakelijk is.

Nu impliceert een Chill willen meteen een Quatt WP moeten. :-)

Weheat != Quatt Chill => schopje

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-05-2026 13:02 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• paQ
@copykat Het is al vaker langsgekomen, maar de chill is niets nieuws onder de zon. Producten zoals de chill bestaan al langer en zijn Quatt onafhankelijk.
Zie bijv de Innova Waterloop. Kun je zelfs zo uitrusten dat je van je condenswaterissue af bent.
Het patent levert verder ook helemaal geen problemen op, want die berusten meer op het conceptuele aspect van de Chill dat hij soort van verplaatsbaar is.

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De Chill is nu voor het eerst echt in gebruik hier. Koelvermogen voor onze grote slaapkamer (40 m2) is ruim voldoende. De buitenunit draait ongeveer de helft van de tijd. Netto zal deze dus de rest van het huis koelen noch verwarmen. Als ie niet meedraait doet de watertemperatuur in de app ongeveer plus 3 graden, als ie wel meedoet ongeveer min 2 graden tov kamertemperatuur.

• LTS_2000
In hoeverre geeft de app het juiste verbruik weer van de chill? Ik heb hem dan een paar uur aanstaan en dan zie ik in de app, vandaag bijvoorbeeld: 305 watt. Is dat dan het verbruik van de dag? Dat zou me erg meevallen namelijk.

• sbijlsma
  • Nu online
In de app bestaat het verbruik van de Chill (nog) niet. Het enige wat die meeneemt is het verbruik van de waterpomp van de buitenunit, en dat is niet veel. Quatt heeft hier nog wat werk te doen...

• jj85
sbijlsma schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:41:
In de app bestaat het verbruik van de Chill (nog) niet. Het enige wat die meeneemt is het verbruik van de waterpomp van de buitenunit, en dat is niet veel. Quatt heeft hier nog wat werk te doen...
Is die 305W dan niet het verbruik van de buitenunit in koelmodus? Waterpomp alleen doet zo'n 30-35W

• sbijlsma
  • Nu online
Precies dat, 0.03 KW vermogen in de app, meer niet.

[ Voor 9% gewijzigd door sbijlsma op 24-05-2026 20:09 ]

• LTS_2000
Ah helder. Makes sense.
Hier heeft hij elke 15 minuten een time out met een driehoek picto met uitroepteken op de chill zelf.
Kan ook niet zeggen dat hij de zolderkamer erg afkoelt nu. Is slechts 12m2 hier. Wel dakkapel op het zuiden maar goed.
Toch maar eens een ticket aanmaken.

• paQ
LTS_2000 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:18:
Ah helder. Makes sense.
Hier heeft hij elke 15 minuten een time out met een driehoek picto met uitroepteken op de chill zelf.
Kan ook niet zeggen dat hij de zolderkamer erg afkoelt nu. Is slechts 12m2 hier. Wel dakkapel op het zuiden maar goed.
Toch maar eens een ticket aanmaken.
Bakje vol / niet goed erin?

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:18:
@copykat Het is al vaker langsgekomen, maar de chill is niets nieuws onder de zon. Producten zoals de chill bestaan al langer en zijn Quatt onafhankelijk.
Zie bijv de Innova Waterloop. Kun je zelfs zo uitrusten dat je van je condenswaterissue af bent.
Het patent levert verder ook helemaal geen problemen op, want die berusten meer op het conceptuele aspect van de Chill dat hij soort van verplaatsbaar is.
Ik heb even gekeken naar die panasonic/innova en dat lijkt me opzich wel wat. Dit sluit je gewoon aan op de CV leidingen van je wp systeem?

Ongeveer 2x zo duur als een LT radiator met booster.
Moet ik deze unit dan zien als vervanging van een radiator/convector of meer als en en?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• paQ
Die pana zal denk ik stand alone werken.
Anitime ook.
Bij de innova moet je altijd nog een controller kiezen. Maar idd gewoon vervanging van.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 24-05-2026 21:29 ]

• LTS_2000
paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:45:
[...]

Bakje vol / niet goed erin?
Nee, in de handleiding staat wel iets over de watertemperatuur. Maar het bakje was prima.
Vind de leiding ook behoorlijk warm.
Misschien toch ook nog zonwering aan de buitenkant plaatsen want het schiet niet echt op.

• paQ
Maar komt er geen koele lucht uit dan?
Ik bedoel het is een actief systeem. Je moet het echt wel kunnen voelen net als in een auto.

• TaxRanger
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-05 11:51
LTS_2000 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:43:
[...]

Nee, in de handleiding staat wel iets over de watertemperatuur. Maar het bakje was prima.
Vind de leiding ook behoorlijk warm.
Misschien toch ook nog zonwering aan de buitenkant plaatsen want het schiet niet echt op.
Zit evt de aanvoer en retour vd Chill op dezelfde CV leiding? Staat dan je radiatorknop open?

• bossche_bol
jj85 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:15:
[...]

[...]

Bij @edovino gaan de buitenunits wel aan
edovino in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Staat de heatcharger wel aan tijdens koelen? Dus zou hij dan toch heeeeel misschien warmte in je HeatBattery stoppen?
(of ben ik nu te optimistisch?)
je bent te optimistisch, helaas werkt die koppeling nog niet. Tenzij de boiler toevallig aan het opwarmen is net op moment dat de chill aanstaat, in dat geval hoeft de buitenunit het cv water niet op te warmen (doet de chill dan al) en die warmte neemt de boiler/binnenunit dan weer op (en zo kan de chill zijn warmte weer kwijt). Zonder boiler die opwarmt springt de buitenunit - bij een draaiende chill - aan om het water van tijd tot tijd te koelen.

Koppeling boiler en chill zou met enkele maanden klaar moeten zijn, dat is mij toegezegd door telef klantenservice. Ik zou vorige week worden teruggebeld voor meer helderheid maar dat is niet gebeurd (en heb al vaak navraag gedaan bij ze ook over de boostfunctie dus ik laat het maar even..)

[ Voor 29% gewijzigd door bossche_bol op 25-05-2026 05:27 ]

• LTS_2000
TaxRanger schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:04:
[...]

Zit evt de aanvoer en retour vd Chill op dezelfde CV leiding? Staat dan je radiatorknop open?
De aan- en afvoer vd Chill zitten op twee losse buizen vd radiator. De radiatorknop staat op 2 (van 5).

Zou dat kunnen helpen als ik die verder open zet?

• Jan-tweak
  • Nu online
sbijlsma schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:07:
Precies dat, 0.03 KW vermogen in de app, meer niet.
Als je echt wilt weten wat de Chill zelf verbruikt dan plaats je toch gewoon energie socket bv die van home wizard er tussen, dan weet je direct wat de Chill verbruikt. Tenminste was dat mijn plan, overigens heeft mijn Quatt WP zelf ook zo’n meter, alleen zit die in de groepenkast.

• Ywa

Ywa

Quatt noemt voor hun QuickConnector '½ inch binnendraad'. Is dat de draad van de connector zelf, of wat ik aan mijn kant moet aanleveren? De verwoording in de documentatie kan ik op beide manieren interpreteren.

• jj85
Ywa schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:52:
Quatt noemt voor hun QuickConnector '½ inch binnendraad'. Is dat de draad van de connector zelf, of wat ik aan mijn kant moet aanleveren? De verwoording in de documentatie kan ik op beide manieren interpreteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sMd92_gUrMBwu2hV3zO1P1HxTM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ChnNYwP4Ii8lKK2DYVZuQN7w.jpg?f=user_large
Helpt dit?

• sbijlsma
  • Nu online
Jan-tweak schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Als je echt wilt weten wat de Chill zelf verbruikt dan plaats je toch gewoon energie socket bv die van home wizard er tussen, dan weet je direct wat de Chill verbruikt. Tenminste was dat mijn plan, overigens heeft mijn Quatt WP zelf ook zo’n meter, alleen zit die in de groepenkast.
Klopt je kan het echt gaan meten en als elektrotechnicus weet ik hoe dat te doen. De Chill staat bij mij aan als de zon schijnt en dan heb ik een flink stroomoverschot. Daarom hoef ik het vermogen van de Chill en de Quatt niet precies te weten. Ordegrootte kan ik het inschatten met de zonnestroommeting en de Homewizard P1 metingen per fase. Het vermogen zit onder de 1 kW en over een uur ongeveer op 0.5 kWh. Die kennis is voldoende voor mij.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste