• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mickel moen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:55:
[...]

Is dit een gevalletje jezelf als norm stellen?

Zeker, ik weet het pas of de Chill doet wat er beloofd is, als dat ding hier staat.

* € 1700? Ja, als je nu besteld. In de pre-order €1099.
* Warmte in je huis pompen? Naar ik begrijp, wordt de warmte afgevoerd door de Quatt, middels de retour. Ik ben benieuwd hoe jij ziet, dat er dan extra warmte in het huis afgegeven wordt. Middels die paar meter leidingen?
* Bij ons is hij op onze slaapkamer op zolder gepland. Dat is zo onder het dak de plek, waar we het meest behoefte hebben aan koeling. Voor de rest van het huis niet interessant. Een extra split-unit airco? Ik moet er niet aan denken.
* De bedoeling is, dat in deze kamer de Chill ook als extra verwarming gaat werken. Op onze slaapkamer hebben we ook sanitair. We douchen niet op vaste tijden en zeker mijn vrouw vindt het wel prettig, dat het dan iets warmer is in de slaapkamer. Ik ga er vanuit, dat de Chill sneller opwarmt dan de radiator. Maar dit is dus afwachten.
* Condensbak legen? Ding wordt geplaatst op een paar meter afstand van een wastafel, bidet en douchecabine.

Kortom, zie hier een case met toegevoegde waarde.
Als dit de norm zou zijn zou het topic wel wat meer populariteit hebben genoten in de afgelopen jaren, en ja ik vond het 2 jaar geleden ook een mooi idee in eerste instantie. De eerste zijn met een nieuw product kan heel innoverend zijn maar het kan ook betekenen dat alle andere fabrikanten er geen brood in zagen. Ik vind innovatie geweldig maar ik zie op basis van de specs (wat zijn die nu precies?) en marketing plus prijs in dit specifiek product geen brood, los van wat ik er zelf van vind.

De normale prijs is 1699€, niet 1099€. Daarnaast heb je bijna 2 jaar geleden besteld. Alleen al inflatie heeft die investering relatief gezien bijna 200€ duurder gemaakt. Als ik mijn televisie in de aanbieding voor 1099€ koop maar de andere 360 dagen van het jaar kost hij 1699€, dan heb ik hooguit geluk gehad of heeft de rest te veel betaald.

Reken maar eens uit wat het verlies is van een meter CV leiding op 1m3l/u. Denk dat je daar nog wel verbaasd over zal zijn. Nogmaals, het zal zo’n vaart niet lopen maar het kost wel rendement en verwarmt andere ruimten wel degelijk (al is het minimaal) op.

Waarom moet je niet denken aan een extra split unit airco? Dit apparaat neemt fysiek aardig wat plaats in beslag en daarnaast geeft Quatt zelf min of meer aan dat het niet zo stil is als een split-airco. Maar wel stiller dan een mobiele.. tja. Dat is niet zo lastig haha. Maargoed, om bij te slapen lijkt me dat niet erg handig. Zelfs een split op nachtstand maakt relatief gezien best geluid (omdat het nacht is). Verwarmen, ok. Kan ik niet beoordelen.

Dat van dat condenswater is denk ik dan nog het grootste minpunt. Elke 8 uur is 3x per dag. En dat kost je dan misschien in jouw geval 20 seconden. Maar je moet het wel doen ;) Ik neem aan dat je de droger en wasmachine ook op een afvoer aansluit ipv elke wasbeurt moeten legen. Tja.

Voor mij bewijst het vooral dat het gezegde ‘beter 1 vogel in de hand..’ niet alleen voor pre-ordered games opgaat. Interessante ontwikkeling. Ik ben oprecht benieuwd naar de praktijkervaring!

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Kuusj schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:51:
[...]
en daarnaast geeft Quatt zelf min of meer aan dat het niet zo stil is als een split-airco. Maar wel stiller dan een mobiele.. tja. Dat is niet zo lastig haha. Maargoed, om bij te slapen lijkt me dat niet erg handig. Zelfs een split op nachtstand maakt relatief gezien best geluid (omdat het nacht is). Verwarmen, ok. Kan ik niet beoordelen.
Ik had in Sicilië vorige week een appartementje met een Innova monobloc. Helaas hebben die relatief weinig verwarmingsvermogen, maar hij kon wel moduleren. Had alsnog de hoogste stand nodig, maar goed.
toen dacht ik dus wel:
Ja die is luider dan een split airco, en ja, een stuk stiller dan een mobiele, maar toch vond ik het best veel geluid. Ik zou daar geen uren naar willen moeten 'luisteren' op een slaapkamer nee.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Kuusj schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:51:
[...]

Als dit de norm zou zijn zou het topic wel wat meer populariteit hebben genoten in de afgelopen jaren, en ja ik vond het 2 jaar geleden ook een mooi idee in eerste instantie. De eerste zijn met een nieuw product kan heel innoverend zijn maar het kan ook betekenen dat alle andere fabrikanten er geen brood in zagen. Ik vind innovatie geweldig maar ik zie op basis van de specs (wat zijn die nu precies?) en marketing plus prijs in dit specifiek product geen brood, los van wat ik er zelf van vind.

De normale prijs is 1699€, niet 1099€. Daarnaast heb je bijna 2 jaar geleden besteld. Alleen al inflatie heeft die investering relatief gezien bijna 200€ duurder gemaakt. Als ik mijn televisie in de aanbieding voor 1099€ koop maar de andere 360 dagen van het jaar kost hij 1699€, dan heb ik hooguit geluk gehad of heeft de rest te veel betaald.

Reken maar eens uit wat het verlies is van een meter CV leiding op 1m3l/u. Denk dat je daar nog wel verbaasd over zal zijn. Nogmaals, het zal zo’n vaart niet lopen maar het kost wel rendement en verwarmt andere ruimten wel degelijk (al is het minimaal) op.

Waarom moet je niet denken aan een extra split unit airco? Dit apparaat neemt fysiek aardig wat plaats in beslag en daarnaast geeft Quatt zelf min of meer aan dat het niet zo stil is als een split-airco. Maar wel stiller dan een mobiele.. tja. Dat is niet zo lastig haha. Maargoed, om bij te slapen lijkt me dat niet erg handig. Zelfs een split op nachtstand maakt relatief gezien best geluid (omdat het nacht is). Verwarmen, ok. Kan ik niet beoordelen.

Dat van dat condenswater is denk ik dan nog het grootste minpunt. Elke 8 uur is 3x per dag. En dat kost je dan misschien in jouw geval 20 seconden. Maar je moet het wel doen ;) Ik neem aan dat je de droger en wasmachine ook op een afvoer aansluit ipv elke wasbeurt moeten legen. Tja.

Voor mij bewijst het vooral dat het gezegde ‘beter 1 vogel in de hand..’ niet alleen voor pre-ordered games opgaat. Interessante ontwikkeling. Ik ben oprecht benieuwd naar de praktijkervaring!
Wat de prijs betreft. Die inflatie heeft er niets mee te maken. De eerste preorder kostte bij aanmelding €99. Zodra je de order definitief wilt maken, voor mij was dat begin maart, betaal je €690. De restfactuur a €310 zal denk ik komen, als de plaatsingsdatum definitief is.

Dat ik geen split airco wil is om twee redenen.
1. Ik heb geen fatsoenlijke plek, waar ik de buitenunit daarvan kwijt kan. Hoewel ons perceel 216m2 meet, heb ik kadastraal met 11 buren te maken. Het is gelukt om een mooi plekje voor de Quatt te vinden en die staat 24/7/365 op Silent. Daarmee zijn de geschikte plekken op.
2. Op de meest geschikte plek, staat dus al de Quatt. Ook wat betreft aanzien. Want laten we eerlijk zijn zo’n buitenunit is geen porum op/tegen een huis.

Dan wat het koelen van de slaapkamer betreft. Mijn doel is om overdag te koelen en als we slapen gaan de Chill uit te zetten. Dan staat er ook geen zon meer op het dak en de ramen, is de buitentemperatuur meestal gedaald en ik gok erop, dat we dan de nacht wel doorkomen. Het is dus wat uitproberen, wat een geschikte temperatuur voor overdag is.

En condenswater?! Waar hebben we het over. Is natuurlijk ook afhankelijk, van de actuele luchtvochtigheid. Bovendien is het doel om hem dus niet 24 uur aaneen te laten draaien. Wellicht is dat legen maar 1 keer per dag nodig, en als het al eens vaker is. Wat dan nog. De vergelijking met een wasmachine is onzin. Je kunt het wel vergelijken met een ontvochtiger. Die hebben we ook. Daar kun je wel een slangetje op aansluiten. Moet je wel een afvoer in de buurt hebben. Die heb ik dus niet op de plaats waar hij komt te staan.

Al met al is de Chill voor ons dus een prachtig alternatief.

En zeker, ben ik ook zeer benieuwd naar de ervaringen. Vooralsnog heb ik er voldoende vertrouwen in.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Kuusj

Ik kom nog even terug op jouw verhaal van het toevoegen van warmte door de Chill aan het afgiftesysteem en dus aan het huis.

Naar mijn simpele redenatie zijn er drie mogelijke situaties.

1. De Chill voegt meer warmte toe, dan de Quatt WP afvoert. Dan zal de temperatuur in het huis totaal toenemen.

2. De Chill voegt evenveel warmte toe als de Quatt afvoert. Plaatselijk zal het warmer worden. In totaal blijft het gelijk.

3. De Quatt voert meer warmte af dan de Chill toevoegt. In totaal van het huis zal het huis dus afkoelen.

Ik veronderstel dat de koelmodus van Quatt op basis van watertemperatuur en dauwpunt zo werkt. Dat situatie 3 regel is. Zoveel mogelijk warmte afvoeren, zonder dat er op het afgiftesysteem condensatie plaatsvindt. Wat hier eerder al voorbij kwam, watertemperatuur aanvoer iets van 20°C en afvoer 25°C.

Radiatoren die open staan zullen daar aan meewerken. Heb je ook nog ventilatoren op radiatoren zullen die ook nog kunnen meehelpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 10-04-2026 09:04 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt-Hybrid 1.5/Silent/6kW/-10°C/16°C/SCOP4,3, Nefit-Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado-V3+/T̄ 20,2°C, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:09
Maar nog steeds geen nieuws over “ervaringen met Chills”

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• paQ
TeslaNerd schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:28:
Maar nog steeds geen nieuws over “ervaringen met Chills”
Ja... nieuwe dingen eindeloos rekken moet intussen geen verrassing meer zijn toch? :+

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Uit de laatste mail van mijn persoonlijke contactpersoon:

Wij plannen installaties in op chronologische volgorde van het moment van pre-order. Momenteel hebben wij echter te maken met enige vertraging in de levering van de Chills als gevolg van verstoringen in de scheepvaart, gerelateerd aan de situatie in het Midden-Oosten.

Desondanks is onze huidige verwachting dat de installatie plaatsvindt in mei, met juni als uiterste planning. Uiteraard houden wij u hiervan op de hoogte en nemen wij contact met u op zodra er meer duidelijkheid is.

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:56
Ik ben 22 april aan de beurt voor 1 unit. Kwam hier nog even langs voor ervaringen maar zie dat er nog niet echt iets is! Mocht dat tegen die tijd nog steeds niet zijn dan zal ik het eea plaatsen.

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:37
Zojuist een email ontvangen, ik ben 28 april aan de beurt.

• paQ
Mooi!
Dan zien we na 2 jaar eindelijk eens wat echte ervaringen.

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:06
Ik ben op 21 april aan de beurt voor installatie van 1 Chill. Mijn pre-order was niet zo snel, iets van 3 weken nadat het voor het eerst kon. Ik ben benieuwd.

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:31
Hier ook 21 april als installatiedatum van de Chill, ben benieuwd.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:27
Dat is wel chill dat het eindelijk gaat gebeuren.

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
Damn, mijn installatie is afgekeurd omdat "voorlopig nog niet geïnstalleerd wordt bij dikwandige leidingen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B699XV6ZMjAA_vgVxUOBA6XfqeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwHh82pPYAV94wUqPa8u892g.jpg?f=fotoalbum_large

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-04 09:57
Ai dat is zuur, dan begin ik ook te vrezen voor 1 van 2 voorgestelde aansluitingen in mijn woning.

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:51
Ook hier dikwandig gaat NOG niet lukken.
Mss in de toekomst.
Maar we gaan op de slaapkamer de verwarming weghalen. En dan kan het wel.
Hij kan tenslotte koelen en verwarmen.
En dat koelen gaat het ons om. Want in de zomer kan het aardig warm worden op onze slaapkamer (pal zuid)

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20
Zweitse schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:32:
Ook hier dikwandig gaat NOG niet lukken.
Mss in de toekomst.
Maar we gaan op de slaapkamer de verwarming weghalen. En dan kan het wel.
Hij kan tenslotte koelen en verwarmen.
En dat koelen gaat het ons om. Want in de zomer kan het aardig warm worden op onze slaapkamer (pal zuid)
Kun je daar niet zelf een T-stuk laten plaatsen?

• Zweitse
jj85 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:34:
[...]

Kun je daar niet zelf een T-stuk laten plaatsen?
Dat zou wel kunnen. Maar in ons geval ben ik blij dat die radiator weg gaat. Wij hebben ook in de winter geen verwarming op de slaapkamer aan.
En het ding zit op een rot plek. Dus in ons geval, prima dat hij weggaat.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
ma3d1um schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:46:
Damn, mijn installatie is afgekeurd omdat "voorlopig nog niet geïnstalleerd wordt bij dikwandige leidingen".

[Afbeelding]
Heeft dat er mee te maken dat men de installatie niet kan maken op zo'n leiding? Of dat het concept niet functioneert er mee?

• paQ
Mania-92 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:20:
[...]

Heeft dat er mee te maken dat men de installatie niet kan maken op zo'n leiding? Of dat het concept niet functioneert er mee?
Die zullen gesoldeerd moeten worden wellicht?

• Zweitse
paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:23:
[...]

Die zullen gesoldeerd moeten worden wellicht?
Wat ik begreep.
Er moet een stukje van 15cm tussen gezet worden. Waar de Quatt monteur hun aansluiting op kunnen maken.

• paQ
Zweitse schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:27:
[...]

Wat ik begreep.
Er moet een stukje van 15cm tussen gezet worden. Waar de Quatt monteur hun aansluiting op kunnen maken.
Dat zal los staan van wel of niet dikwandig lijkt me?

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:04
Jup, ook hier kwam het niet kunnen / willen installeren op dikwandig als een verrassing. Zal wel met de hoeveelheid extra tijd en/of moeite te maken hebben de denk ik Er werd inderdaad wel aangegeven dat we eventueel zelf een aansluiting konden laten verzorgen (met specificaties) of dat we een alternatieve locatie konden doorgeven als die er was. In ons geval was dat zo, dus dat maar gekozen.

Met een hamer past alles... - PVOutput

• marinusch2
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-04 22:37
Is dit type aansluiting goed genoeg om op aan te sluiten naar jullie mening/ interpretatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6M-POX5oWS0c32Rg_f-cEXMvA1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGFjiUu2sLfwAgBmVr0nVSrw.jpg?f=fotoalbum_large

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:04
In basis wel, maar je hebt zo te zien geen 12cm vrije ruimte voor de Chill-koppelingen. Dus dat zou alleen kunnen als je de radiator weghaalt of verhoogt.

Met een hamer past alles... - PVOutput

• sbijlsma
Als de radiator een paar cm omhoog kan dan gaat het lukken. Is ook bij ons de situatie.

• marinusch2
Top, dank. Maar ze kunnen dus de koppeling (sowieso) niet aansluiten op dat bestaande T stuk?

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:17

Ywa

marinusch2 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:52:
Top, dank. Maar ze kunnen dus de koppeling (sowieso) niet aansluiten op dat bestaande T stuk?
Dat is een H-blok/onderblok waarop ze niet kunnen aansluiten. Ze kunnen in theorie wel aansluiten op de radiator zelf, waarbij de radiatorkraan dan open moet blijven staan. Maar dat willen ze nu nog niet doen.

• marinusch2
Ywa schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:54:
[...]

Dat is een H-blok/onderblok waarop ze niet kunnen aansluiten. Ze kunnen in theorie wel aansluiten op de radiator zelf, waarbij de radiatorkraan dan open moet blijven staan. Maar dat willen ze nu nog niet doen.
Dank voor je kennis, ik had de optimistische hoop dat het een kwestie was van (dat als een dop uitziende uiteinde) eraf draaien en hun bouwwerk erop, maar er is gelukkig ruimte zat om wat hoger te hangen. Ik wacht de eerste ervaringen af en hak dan de knoop door!

• Ywa

Ywa

marinusch2 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:08:
[...]

Dank voor je kennis, ik had de optimistische hoop dat het een kwestie was van (dat als een dop uitziende uiteinde) eraf draaien en hun bouwwerk erop, maar er is gelukkig ruimte zat om wat hoger te hangen. Ik wacht de eerste ervaringen af en hak dan de knoop door!
De 'dopjes' zijn, naar mijn weten, kraantjes waarmee je de leidingen open en dicht kan draaien. Vooral handig bij het vervangen van de radiator. :)

• paQ
Ywa schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:54:
[...]

Moeten de radiatoren sowieso dicht voor het gebruik van de chill dan?
Had je net alles waterzijdig in orde....

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
paQ schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:50:
[...]

Nee, zit pomp in de Chill. Die trekt het er wel doorheen

• Ywa

Ywa

paQ schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:50:
[...]

Nee, want de Chill QuickConnectors worden in de standaard opstelling voor de radiatorkraan op de aanvoer- en retourleiding geplaatst. Het maakt voor de Chill dan dus helemaal niet uit of je radiator open of dicht staat.

Maar radiatoren hebben vaak ook ongebruikte uiteinden (afgedopt). In theorie zou je de Chill daar op kunnen aansluiten. Dat zou ideaal zijn voor situaties waar je bij de leidingen zelf te weinig ruimte hebt voor die QuickConnectors. Dan zou de radiatorkraan wel altijd open moeten staan zodat de Chill water krijgt.

Helaas ondersteunt Quatt deze manier van installeren op de loze eindes nog niet. Ze experimenteren er wel mee, dus wie weet is het in de toekomst wel mogelijk.

• sbijlsma
Vanochtend stonden er 2 monteurs van Quatt op de stoep. Ik werd enthousiast begroet omdat ik aan het beta programma meedeed, dachten ze. Nee dus, ik ben een gewone klant.
Nou, dan ben ik de eerste "gewone klant" in heel het land. Ook voor hun was het de eerste en ze hadden zelf dit apparaat nog nooit gezien. Dus voor ons allemaal nieuw.
Ze dachten dat het een fluitje van een cent zou zijn....niet helemaal dus. De leidingen in mijn huis zijn flexibel, daar hadden ze een tooltje voor nodig dat niet in de bus lag. Ritje naar warmteservice, uurtje laten konden ze weer verder.
Het aansluiten ging vervolgens prima, nadat de radiatoren een paar cm omhoog waren gebracht. Bij het testen was er wat tegenslag. De Chill wilde niet opstarten omdat er lucht inzat. Er helaas voor de monteurs, de ontluchtingskraan mist in het ontwerp.
Na anderhalf uur prutsen was de Chill eindelijk zover dat het water stroomde, en de test kon beginnen. Koelen gaat prima, verwarmen ook. Koelen als de thermostaat in de woonkamer warmte vraagt werkt niet (is volgens ontwerp en is wel logisch natuurlijk).
Wat lawaai betreft: de compressor is goed te horen. Je kan er niet naast slapen en ook thuis werken met de Chill aan zou ik niet aanraden. Maar mijn use case is overdag de slaapkamer koel maken en daar dan 's nachts van genieten dus voor mij allemaal prima.

Naast de thermostaat aanduiding is de Chill verschenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA1FBvGP5eJWrGRKGa0l2kXEM6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6XoPhZ7tY37tqDneseyKWrY.jpg?f=fotoalbum_large

het Chill menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiEV5njSAaHz-79BmMg5IIDc88k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Npg6TzfIZz56JW2LZmJhAFrX.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
sbijlsma schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:00:
Vanochtend stonden er 2 monteurs van Quatt op de stoep. Ik werd enthousiast begroet omdat ik aan het beta programma meedeed, dachten ze. Nee dus, ik ben een gewone klant.
Nou, dan ben ik de eerste "gewone klant" in heel het land. Ook voor hun was het de eerste en ze hadden zelf dit apparaat nog nooit gezien. Dus voor ons allemaal nieuw.
Ze dachten dat het een fluitje van een cent zou zijn....niet helemaal dus. De leidingen in mijn huis zijn flexibel, daar hadden ze een tooltje voor nodig dat niet in de bus lag. Ritje naar warmteservice, uurtje laten konden ze weer verder.
Het aansluiten ging vervolgens prima, nadat de radiatoren een paar cm omhoog waren gebracht. Bij het testen was er wat tegenslag. De Chill wilde niet opstarten omdat er lucht inzat. Er helaas voor de monteurs, de ontluchtingskraan mist in het ontwerp.
Na anderhalf uur prutsen was de Chill eindelijk zover dat het water stroomde, en de test kon beginnen. Koelen gaat prima, verwarmen ook. Koelen als de thermostaat in de woonkamer warmte vraagt werkt niet (is volgens ontwerp en is wel logisch natuurlijk).
Wat lawaai betreft: de compressor is goed te horen. Je kan er niet naast slapen en ook thuis werken met de Chill aan zou ik niet aanraden. Maar mijn use case is overdag de slaapkamer koel maken en daar dan 's nachts van genieten dus voor mij allemaal prima.

Naast de thermostaat aanduiding is de Chill verschenen:
[Afbeelding]

het Chill menu:
[Afbeelding]
Gefeliciteerd met deze eerste Chill bij een "gewone klant" installatie *O*

Kun jij ons nog blij maken met een paar foto's van de Chill zoals die bij jou is geinstalleerd, met de leidingen en koppelingen en wat er mogelijk van het binnenwerk van de Chill zichtbaar is?

NB en wat er nog te tweaken is aan jouw Chill als jij in de app bij het Chill-menu op dat tandwieltje klikt oOo

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 21-04-2026 16:14 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• sbijlsma
@ TeslaNerd: zal ik vanavond doen.

• KVS138
Hier ging het er iets anders aan toe. Kwamen met zn 2en, op gegeven moment met zn 4en voor aansluiten van 1 chill. Blijkbaar (huis uit 2005), kregen ze met geen mogelijkheid de koppelingen geinstalleerd en had zowel karwei as Tech unie niks op voorraad met de grote van de leidingen. Moeten ze bestellen, zeggen ze maar zal wel even duren allemaal.

ps. wat een joekel van een ding is het trouwens, en zwaar! Ik dacht ik swap soms gewoon van werkplek naar slaapkamer (trap af) maar dat wordt het volgens mij niet. Net te groot/onhandig en zwaar ervoor.

@sbijlsma, kan je is een filmpje maken van het geluid? Er niet bij kunnen werken zou wel een beetje mijn usecase verpesten zegmaar,

[ Voor 11% gewijzigd door KVS138 op 21-04-2026 17:07 ]

• TeslaNerd
KVS138 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:53:
Hier ging het er iets anders aan toe. Kwamen met zn 2en, op gegeven moment met zn 4en voor aansluiten van 1 chill. Blijkbaar (huis uit 2005), kregen ze met geen mogelijkheid de koppelingen geinstalleerd en had zowel karwei as Tech unie niks op voorraad met de grote van de leidingen. Moeten ze bestellen, zeggen ze maar zal wel even duren allemaal.

ps. wat een joekel van een ding is het trouwens, en zwaar! Ik dacht ik swap soms gewoon van werkplek naar slaapkamer (trap af) maar dat wordt het volgens mij niet. Net te groot/onhandig en zwaar ervoor.

@sbijlsma, kan je is een filmpje maken van het geluid? Er niet bij kunnen werken zou wel een beetje mijn usecase verpesten zegmaar,
Hebben ze de Chill niet bij jou achtergelaten om dat zelf te testen?
Als jij de aanvoerleiding van de Chill aansluit op een tuinslang en de afvoerleiding in een emmer hangt dan kan de Chill prima worden aangezet als er water door stroomt. De flow zou 300Liter/uur zijn, dat is 5L/minuut. Het water rond laten lopen in een flinke emmer kan ook

• sbijlsma
Geluid in laagste stand is meer soort gezoem. Filmpje geluid, begint in laagste ventilatiestand, 2e deel hoogste stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg-w2DfRq0Diw5dN42nNIQIExjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VLq4JBVvSun2V63U0tK7Bkr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXwH07Dk12tgis1dGnVVqS7gVPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2QAAZudUFzgqfkTy3MMjXGc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5UtONZhjtN9U5wfQ2FGHfe3I-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAmB67FRxrsxg2A130gedmkE.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het weer aankoppelen sproeit er een beetje water over de vloer. Als je dat niet fijn vindt even een doek onder leggen.

Het wieltje bij de Chill in de app laat je de FW versie zien en de signaalsterkte van de verbinding. En je kan hem verwijderen uit de app, dat is het enige wat je kan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door sbijlsma op 21-04-2026 18:48 ]

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:05
sbijlsma schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:17:
Geluid in laagste stand is meer soort gezoem. Filmpje geluid, begint in laagste ventilatiestand, 2e deel hoogste stand:

[YouTube: quatt chill geluid]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij het weer aankoppelen sproeit er een beetje water over de vloer. Als je dat niet fijn vindt even een doek onder leggen.

Het wieltje bij de Chill in de app laat je de FW versie zien en de signaalsterkte van de verbinding. En je kan hem verwijderen uit de app, dat is het enige wat je kan doen.
Heb je een WCD met randaarde waar de Chill ingeprikt is?

• sbijlsma
Ruud schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:05:
[...]

Heb je een WCD met randaarde waar de Chill ingeprikt is?
Jazeker

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:42
Wij hebben de Quatt Chill in augustus 2024 gepre-orderd, toen het product nog in ontwikkeling was. Op basis van de toenmalige communicatie (o.a. “aansluiten op elke radiator” en eenvoudig verplaatsen) gingen wij uit van een flexibel systeem dat op meerdere plekken in huis inzetbaar zou zijn.

In de uiteindelijke uitvoering blijkt dit anders te liggen. Extra aansluitpunten vereisen aparte QuickConnectors (€149 per stuk) en het systeem is in de praktijk bedoeld om seizoensgebonden op één plek te blijven staan. Dat maakt het aanzienlijk minder flexibel dan verwacht.

Daarnaast zijn bepaalde praktische aspecten, zoals de condensopvang (handmatig legen), pas later duidelijk geworden.

Ook de communicatie rondom levering en installatie laat te wensen over. De oorspronkelijke verwachting was installatie vóór de zomer, maar een concrete datum ontbreekt nog steeds.

Hoewel we begrijpen dat het om een product in ontwikkeling ging, vinden wij dat de verwachtingen die bij pre-order zijn gewekt onvoldoende worden waargemaakt. Daarbij valt op dat er weinig ruimte is voor coulance richting vroege klanten.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
lexen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:14:
Wij hebben de Quatt Chill in augustus 2024 gepre-orderd, toen het product nog in ontwikkeling was. Op basis van de toenmalige communicatie (o.a. “aansluiten op elke radiator” en eenvoudig verplaatsen) gingen wij uit van een flexibel systeem dat op meerdere plekken in huis inzetbaar zou zijn.

In de uiteindelijke uitvoering blijkt dit anders te liggen. Extra aansluitpunten vereisen aparte QuickConnectors (€149 per stuk) en het systeem is in de praktijk bedoeld om seizoensgebonden op één plek te blijven staan. Dat maakt het aanzienlijk minder flexibel dan verwacht.

Daarnaast zijn bepaalde praktische aspecten, zoals de condensopvang (handmatig legen), pas later duidelijk geworden.

Ook de communicatie rondom levering en installatie laat te wensen over. De oorspronkelijke verwachting was installatie vóór de zomer, maar een concrete datum ontbreekt nog steeds.

Hoewel we begrijpen dat het om een product in ontwikkeling ging, vinden wij dat de verwachtingen die bij pre-order zijn gewekt onvoldoende worden waargemaakt. Daarbij valt op dat er weinig ruimte is voor coulance richting vroege klanten.
Volgens mij was het al in een redelijk vroeg stadium duidelijk dat je het ding niet elke avond heen en weer kon schuiven. En dat extra connectors geld kosten, maakt het niet minder flexibel.

Wat voor coulance had je verwacht?

PVoutput

• KVS138

Dank! Waarschijnlijk een beetje vertekend beeld, maar als ik het goed hoor - hoor je in de laagste stand de compressor goed maar in de hoogste stand veel luchtverplaatsing?

• sbijlsma
[b]KVS138 in "Quatt Chill"
Dank! Waarschijnlijk een beetje vertekend beeld, maar als ik het goed hoor - hoor je in de laagste stand de compressor goed maar in de hoogste stand veel luchtverplaatsing?
Dat is wel ongeveer correct. Als je er wat verder vandaan zit zal de laagste stand wellicht acceptabel zijn.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
even een vraag mbt de leidingen waarop de Quatt Chill op aangesloten kan worden, een goede vriend heeft de Chill besteld en kreeg vlak voordat deze geplaatst ging worden ( had ondertussen de Chill al in huis) de melding van quatt dat men de installatie niet kon uitvoeren ivm de aanwezige stalen leiding (22mm) omdat ze daarvoor geen montagemogelijkheden hadden.
heel vreemd omdat mn men van deze soort leidingen via de foto's ed al eerder op de hoogte was.
nu lijkt me 22mm staal CV buis toch ook niet zo vreemd dat men daar hun snelkoppeling op kan verbinden of men heeft deze uitsluitend voor leidingen kunststof en/of staal van 15 of 16 mm?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:15

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toch wel een (bijzonder) gemiste kans dat ze niet hebben nagedacht over een haakse variant van die quick-connectoren...

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• sbijlsma
De leidingen komen een flink stuk naar voren inderdaad. En ze zijn vrij stug. Maar echt een probleem is het niet want ik koppel de boel los in dit seizoen.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
Voor mij is het toch een 'echt niet' hoor.

Inderdaad in het begin wel aangegeven dat je hem makkelijk kon verplaatsen. Hij werd per maand groter en is nu wel heel groot geworden. Zoals hij naar voren komt qua connectoren is hij niet meer in een woonkamer te plaatsen, echt lelijk en dat geluid... Ik weet inmiddels dat dat per persoon verschillend is, maar ik ben enorm blij met mijn zacht blazende Daikin airco's op de slaapkamers.
En dan straks bij hitte het bakje water legen. Je blijft ermee bezig, nooit meer gedachteloos genieten van een warme zomerdag, wekker zetten, bakje legen.
Of ben ik te cynisch en te zuur geworden van vele slapeloze nachten door de Quatt 😉 dan op voorhand excuus 🥳

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:34
okijokii schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:41:
Inderdaad in het begin wel aangegeven dat je hem makkelijk kon verplaatsen.
Ik heb 'm sinds kort en bij mij staat de Chill op een verrijdbare (planten)trolley, gewoon eentje met drie of vier wielen en een rem op de wielen. Werkt prima. Afkoppelen met een doek voor een klein straaltje water, naar de andere kamer rijden en aankoppelen. Binnen een minuut of twee ben ik klaar.

In mijn vorige huis had ik een verplaatsbare airco, dan vind ik dit een betere oplossing.

• okijokii
  • Niet online
Timmy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:32:
[...]

Ik heb 'm sinds kort en bij mij staat de Chill op een verrijdbare (planten)trolley, gewoon eentje met drie of vier wielen en een rem op de wielen. Werkt prima. Afkoppelen met een doek voor een klein straaltje water, naar de andere kamer rijden en aankoppelen. Binnen een minuut of twee ben ik klaar.

In mijn vorige huis had ik een verplaatsbare airco, dan vind ik dit een betere oplossing.
Het is net als met het geluid van de Quatt, iedereen ervaart het op zijn/haar eigen manier. Als het voor jou werkt, prima toch?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• juggle
  • Laatst online: 16:02

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Timmy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:32:
[...]

Hoe vaak moet je hem legen denk je? Ik heb zelf een tijdlang een mobiele airco gehad en die hoefde ik slechts 1x per maand ofzo te legen, een bak water per dag lijkt mij namelijk wel erg veel...

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

• paQ
juggle schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:01:
[...]

Hoe vaak moet je hem legen denk je? Ik heb zelf een tijdlang een mobiele airco gehad en die hoefde ik slechts 1x per maand ofzo te legen, een bak water per dag lijkt mij namelijk wel erg veel...
omdat een beetje mobiele airco dat naar buiten blaast

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

paQ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:05:
[...]

omdat een beetje mobiele airco dat naar buiten blaast
Check, daar heb je wel een punt natuurlijk...

• paQ
juggle schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:06:
[...]

Check, daar heb je wel een punt natuurlijk...
Bak water per dag heb je zo te pakken hoor.
Heb in de kelder een ontvochtiger staan met een 2.5 L bakje. gaat ook bijna 2 keer per dag vol, dus die zit aan een condenswater afvoerpomp. En die pompt het naar boven een afvoer in.
Zo'n bakje zou voor mij persoonlijk echt een enorme dealbreaker zijn anno 2026.

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

paQ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:14:
[...]

Bak water per dag heb je zo te pakken hoor.
Heb in de kelder een ontvochtiger staan met een 2.5 L bakje. gaat ook bijna 2 keer per dag vol, dus die zit aan een condenswater afvoerpomp. En die pompt het naar boven een afvoer in.
Zo'n bakje zou voor mij persoonlijk echt een enorme dealbreaker zijn anno 2026.
hmm ja, komt vast wel een tweaker-oplossing voor.. anders misschien idd een pompje eraan met een vocht sensor ofzo..

[ Voor 6% gewijzigd door juggle op 25-04-2026 23:26 ]

• paQ
juggle schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:25:
[...]

hmm ja, komt vast wel een tweaker-oplossing voor.. anders misschien idd een pompje eraan met een vocht sensor ofzo..
:/ dat is toch geHannes?

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ja mooi is anders hier komt ie op zolder dus dat kan ik allemaal wel netjes wegwerken...

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Hoewel ik het bakje legen helemaal geen probleem vind, wordt hier naar mijn idee voorbij gegaan aan het hebben van een afvoer.

In de meeste situaties zal er geen afvoer in de buurt van de plaats van de Chill zijn.
Of je moet een gat naar buiten door de muur willen boren.

Ik ben het er wel mee eens, dat het ontbreken van een aansluiting van een slang hier wel een gemiste kans is. Volgens mij standaard op ontvochtigers.

Ik heb ook een ontvochtiger. Die staat op een plek waar geen afvoer is. Dus bakje legen. Meestal eens per dag. Ik vewacht dit bij de Chill ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Mickel moen op 26-04-2026 09:17 ]

• Timmy
juggle schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:01:
Volgens de gebruiksaanwijzing bij elke 5-8 uur gebruik, de praktijk moet uitwijzen of dat inderdaad klopt. En eerlijk gezegd vind ik dat geen enkel probleem. De mogelijkheid om een afvoerslang aan te sluiten was natuurlijk handig geweest maar ik heb geen afvoer in de twee kamers waar ik de Chill kan gaan gebruiken.

• okijokii
  • Niet online
Timmy schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:12:
[...]

Volgens de gebruiksaanwijzing bij elke 5-8 uur gebruik, de praktijk moet uitwijzen of dat inderdaad klopt. En eerlijk gezegd vind ik dat geen enkel probleem.
Precies wat ik probeer te zeggen. De één (ik) vindt dit een probleem, de ander vindt het geen enkel probleem om iedere 4 uur (Quatt overdrijft vaak in positieve zin) naar zolder te lopen om een bak water te legen.
Net als met geluid, hoe ervaar je iets.

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ik denk dat het een kwestie van tijd is en anders kunnen we hier misschien de handen ineenslaan om een mooie ge 3d printe oplossing met pomp te maken... Het is imho wel een gemiste kans het zou er gewoon op moeten zitten iig een aansluiting.

Dank trouwens voor het geluidssample, dat is prima te doen. Heb hier zelfs geslapen naast een mobiele airco die echt een stuk luider is haha

[ Voor 23% gewijzigd door juggle op 26-04-2026 11:47 ]

• Timmy
okijokii schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:44:
Precies wat ik probeer te zeggen. De één (ik) vindt dit een probleem, de ander vindt het geen enkel probleem om iedere 4 uur (Quatt overdrijft vaak in positieve zin) naar zolder te lopen om een bak water te legen.
Net als met geluid, hoe ervaar je iets.
En gelukkig zijn er allerlei verschillende oplossingen op de markt te vinden. De een vindt een split-unit airco fantastisch, de ander houdt het bij een verplaatsbare airco-unit en voor mijn situatie werkt de Chill.

Ik heb mijn Quatt v1 sinds het allereerste begin, met FE was ik pilot-klant en Chill heb ik ook in de eerste installatieweek gekregen. Ondanks dat Quatt niet alle beloften heeft kunnen waarmaken werkt het voor mijn situatie uitstekend. Ons huis is comfortabel warm, het tapwater is warm en nu kunnen ook de laatste individuele ruimtes gekoeld of verwarmd worden.

• okijokii
  • Niet online
Fantastisch toch 👌

• Zigg
De Chill is hier zojuist ook geïnstalleerd. Eerste indruk is goed, wel een groot apparaat maar hij kan flink koude lucht blazen. Bediening via de app is makkelijk: aan/uit, koelen/verwarmen, zacht/middel/hard blazen.
Heb twee quickconnect punten: in de slaapkamer en op zolder voor het thuiswerken.

• paQ
Zigg schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:21:
De Chill is hier zojuist ook geïnstalleerd. Eerste indruk is goed, wel een groot apparaat maar hij kan flink koude lucht blazen. Bediening via de app is makkelijk: aan/uit, koelen/verwarmen, zacht/middel/hard blazen.
Heb twee quickconnect punten: in de slaapkamer en op zolder voor het thuiswerken.
Maar, draag je dat ding overdag dan de trap op, en 's avonds weer af?

• Zigg
Nee zeker niet, ik werk niet zo vaak thuis ;)

• okijokii
  • Niet online
Wat weegt de Chill ongeveer? ik zie het al, 27 kg 👍

[ Voor 37% gewijzigd door okijokii op 28-04-2026 17:51 ]

Pagina: 1 2 Laatste