• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mickel moen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:55:
[...]

Is dit een gevalletje jezelf als norm stellen?

Zeker, ik weet het pas of de Chill doet wat er beloofd is, als dat ding hier staat.

* € 1700? Ja, als je nu besteld. In de pre-order €1099.
* Warmte in je huis pompen? Naar ik begrijp, wordt de warmte afgevoerd door de Quatt, middels de retour. Ik ben benieuwd hoe jij ziet, dat er dan extra warmte in het huis afgegeven wordt. Middels die paar meter leidingen?
* Bij ons is hij op onze slaapkamer op zolder gepland. Dat is zo onder het dak de plek, waar we het meest behoefte hebben aan koeling. Voor de rest van het huis niet interessant. Een extra split-unit airco? Ik moet er niet aan denken.
* De bedoeling is, dat in deze kamer de Chill ook als extra verwarming gaat werken. Op onze slaapkamer hebben we ook sanitair. We douchen niet op vaste tijden en zeker mijn vrouw vindt het wel prettig, dat het dan iets warmer is in de slaapkamer. Ik ga er vanuit, dat de Chill sneller opwarmt dan de radiator. Maar dit is dus afwachten.
* Condensbak legen? Ding wordt geplaatst op een paar meter afstand van een wastafel, bidet en douchecabine.

Kortom, zie hier een case met toegevoegde waarde.
Als dit de norm zou zijn zou het topic wel wat meer populariteit hebben genoten in de afgelopen jaren, en ja ik vond het 2 jaar geleden ook een mooi idee in eerste instantie. De eerste zijn met een nieuw product kan heel innoverend zijn maar het kan ook betekenen dat alle andere fabrikanten er geen brood in zagen. Ik vind innovatie geweldig maar ik zie op basis van de specs (wat zijn die nu precies?) en marketing plus prijs in dit specifiek product geen brood, los van wat ik er zelf van vind.

De normale prijs is 1699€, niet 1099€. Daarnaast heb je bijna 2 jaar geleden besteld. Alleen al inflatie heeft die investering relatief gezien bijna 200€ duurder gemaakt. Als ik mijn televisie in de aanbieding voor 1099€ koop maar de andere 360 dagen van het jaar kost hij 1699€, dan heb ik hooguit geluk gehad of heeft de rest te veel betaald.

Reken maar eens uit wat het verlies is van een meter CV leiding op 1m3l/u. Denk dat je daar nog wel verbaasd over zal zijn. Nogmaals, het zal zo’n vaart niet lopen maar het kost wel rendement en verwarmt andere ruimten wel degelijk (al is het minimaal) op.

Waarom moet je niet denken aan een extra split unit airco? Dit apparaat neemt fysiek aardig wat plaats in beslag en daarnaast geeft Quatt zelf min of meer aan dat het niet zo stil is als een split-airco. Maar wel stiller dan een mobiele.. tja. Dat is niet zo lastig haha. Maargoed, om bij te slapen lijkt me dat niet erg handig. Zelfs een split op nachtstand maakt relatief gezien best geluid (omdat het nacht is). Verwarmen, ok. Kan ik niet beoordelen.

Dat van dat condenswater is denk ik dan nog het grootste minpunt. Elke 8 uur is 3x per dag. En dat kost je dan misschien in jouw geval 20 seconden. Maar je moet het wel doen ;) Ik neem aan dat je de droger en wasmachine ook op een afvoer aansluit ipv elke wasbeurt moeten legen. Tja.

Voor mij bewijst het vooral dat het gezegde ‘beter 1 vogel in de hand..’ niet alleen voor pre-ordered games opgaat. Interessante ontwikkeling. Ik ben oprecht benieuwd naar de praktijkervaring!

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:00
Kuusj schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:51:
[...]
en daarnaast geeft Quatt zelf min of meer aan dat het niet zo stil is als een split-airco. Maar wel stiller dan een mobiele.. tja. Dat is niet zo lastig haha. Maargoed, om bij te slapen lijkt me dat niet erg handig. Zelfs een split op nachtstand maakt relatief gezien best geluid (omdat het nacht is). Verwarmen, ok. Kan ik niet beoordelen.
Ik had in Sicilië vorige week een appartementje met een Innova monobloc. Helaas hebben die relatief weinig verwarmingsvermogen, maar hij kon wel moduleren. Had alsnog de hoogste stand nodig, maar goed.
toen dacht ik dus wel:
Ja die is luider dan een split airco, en ja, een stuk stiller dan een mobiele, maar toch vond ik het best veel geluid. Ik zou daar geen uren naar willen moeten 'luisteren' op een slaapkamer nee.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:37

Mickel moen

mickelmoen.nl

Kuusj schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:51:
[...]

Als dit de norm zou zijn zou het topic wel wat meer populariteit hebben genoten in de afgelopen jaren, en ja ik vond het 2 jaar geleden ook een mooi idee in eerste instantie. De eerste zijn met een nieuw product kan heel innoverend zijn maar het kan ook betekenen dat alle andere fabrikanten er geen brood in zagen. Ik vind innovatie geweldig maar ik zie op basis van de specs (wat zijn die nu precies?) en marketing plus prijs in dit specifiek product geen brood, los van wat ik er zelf van vind.

De normale prijs is 1699€, niet 1099€. Daarnaast heb je bijna 2 jaar geleden besteld. Alleen al inflatie heeft die investering relatief gezien bijna 200€ duurder gemaakt. Als ik mijn televisie in de aanbieding voor 1099€ koop maar de andere 360 dagen van het jaar kost hij 1699€, dan heb ik hooguit geluk gehad of heeft de rest te veel betaald.

Reken maar eens uit wat het verlies is van een meter CV leiding op 1m3l/u. Denk dat je daar nog wel verbaasd over zal zijn. Nogmaals, het zal zo’n vaart niet lopen maar het kost wel rendement en verwarmt andere ruimten wel degelijk (al is het minimaal) op.

Waarom moet je niet denken aan een extra split unit airco? Dit apparaat neemt fysiek aardig wat plaats in beslag en daarnaast geeft Quatt zelf min of meer aan dat het niet zo stil is als een split-airco. Maar wel stiller dan een mobiele.. tja. Dat is niet zo lastig haha. Maargoed, om bij te slapen lijkt me dat niet erg handig. Zelfs een split op nachtstand maakt relatief gezien best geluid (omdat het nacht is). Verwarmen, ok. Kan ik niet beoordelen.

Dat van dat condenswater is denk ik dan nog het grootste minpunt. Elke 8 uur is 3x per dag. En dat kost je dan misschien in jouw geval 20 seconden. Maar je moet het wel doen ;) Ik neem aan dat je de droger en wasmachine ook op een afvoer aansluit ipv elke wasbeurt moeten legen. Tja.

Voor mij bewijst het vooral dat het gezegde ‘beter 1 vogel in de hand..’ niet alleen voor pre-ordered games opgaat. Interessante ontwikkeling. Ik ben oprecht benieuwd naar de praktijkervaring!
Wat de prijs betreft. Die inflatie heeft er niets mee te maken. De eerste preorder kostte bij aanmelding €99. Zodra je de order definitief wilt maken, voor mij was dat begin maart, betaal je €690. Het resterende bedrag zal denk ik komen, als de plaatsingsdatum definitief is.

Dat ik geen split airco wil is om twee redenen.
1. Ik heb geen fatsoenlijke plek, waar ik de buitenunit daarvan kwijt kan. Hoewel ons perceel 216m2 meet, heb ik kadastraal met 11 buren te maken. Het is gelukt om een mooi plekje voor de Quatt te vinden en die staat 24/7/365 op Silent. Daarmee zijn de geschikte plekken op.
2. Op de meest geschikte plek, staat dus al de Quatt. Ook wat betreft aanzien. Want laten we eerlijk zijn zo’n buitenunit is geen porum op/bij een huis.

Dan wat het koelen van de slaapkamer betreft. Mijn doel is om overdag te koelen en als we slapen gaan de Chill uit te zetten. Dan staat er ook geen zon meer op het dak en de ramen, is de buitentemperatuur meestal gedaald en ik gok erop, dat we dan de nacht wel doorkomen. Het is dus wat uitproberen, wat een geschikte temperatuur voor overdag is.

En condenswater?! Waar hebben we het over. Is natuurlijk ook afhankelijk, van de actuele luchtvochtigheid. Bovendien is het doel om hem dus niet 24 uur aaneen te laten draaien. Wellicht is dat legen maar 1 keer per dag nodig, en als het al eens vaker is. Wat dan nog. De vergelijking met een wasmachine is onzin. Je kunt het wel vergelijken met een ontvochtiger. Die hebben we ook. Daar kun je wel een slangetje op aansluiten. Moet je wel een afvoer in de buurt hebben. Die heb ik dus niet op de plaats waar hij komt te staan.

Al met al is de Chill voor ons dus een prachtig alternatief.

En zeker, ben ik ook zeer benieuwd naar de ervaringen. Vooralsnog heb ik er voldoende vertrouwen in.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid 1.5/Silent//6kW/-10°C/16°C/SCOP 4,3, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,2°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, HomeWizard

Pagina: 1 2 Laatste