Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:41
Het zou ook niet meer dan logisch zijn dat ze het zelf doen, ivm eventuele aanpassingen die gedaan moeten worden.
Meestal sturen Aziatische bedrijven een engineer mee, om direct te rapporteren en waar nodig extra testen uit te voeren.

Maar Marstek zelf blijft op alle fronten stil. Mocht iemand zich geroepen voelen om ze wat extra te motiveren om te antwoorden?? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:33
PNARI schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Beter nog straffe straatverlichting 😂
Slimme straatverlichting gaan de lampen wat dempen als er geen activiteit is.
Dus ergens een windmolentje of een koppel nachtdieren (slangen of zo )bijplaatsen zodat de wieken dan de nodige activiteit simuleren ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Zonet frontaal in de aanval gegaan voor plaatsing plugin zonnepanelen op appartement aan zee.
Gewoon gemeld aan syndic dat ik ze straks installeer.
Op zich geen probleem want al goedgekeurd door de mede eigenaars maar de kustgemeente nog niet...

Al wie wil tegenwerken kan dan al uit zijn hol komen gekropen.
Kan ik me daar dan al tegen wapenen.

Alles voor een groenere ecologischere wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:22
thepixel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:21:
Maar Marstek zelf blijft op alle fronten stil. Mocht iemand zich geroepen voelen om ze wat extra te motiveren om te antwoorden?? :Y)
Hier een mail naar Marstek gestuurd hierover alsook gevraagd welke andere apparaten ze ingediend hebben voor homologatie. Tot op heden nog niets terug gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:24
thepixel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:21:
Het zou ook niet meer dan logisch zijn dat ze het zelf doen, ivm eventuele aanpassingen die gedaan moeten worden.
Meestal sturen Aziatische bedrijven een engineer mee, om direct te rapporteren en waar nodig extra testen uit te voeren.

Als ik het goed heb dan heeft er toch iamnd de vraag eens gesteld in de feedback app en die had toch een antwoord terug ontvangen. Zou zeggen dat Marstek/Hame er dan zelf mee bezig is. Dacht dat in die feedback sprake was van einde mei.

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Piddybull schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:30:
Zonet frontaal in de aanval gegaan voor plaatsing plugin zonnepanelen op appartement aan zee.
Gewoon gemeld aan syndic dat ik ze straks installeer.
Op zich geen probleem want al goedgekeurd door de mede eigenaars maar de kustgemeente nog niet...

Al wie wil tegenwerken kan dan al uit zijn hol komen gekropen.
Kan ik me daar dan al tegen wapenen.

Alles voor een groenere ecologischere wereld.
Hang ze maar goed vast, het kan daar naar het schijnt een beetje waaien :+

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:07
Ik had eens de vraag gesteld via de feedback app en kreeg een link terug naar hun FAQ en een melding dat ze een nieuwe firmware voor mijn BMS klaargezet hadden die het probleem ging oplossen...

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
DSSW schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Hang ze maar goed vast, het kan daar naar het schijnt een beetje waaien :+
Syndicus heeft gebeld naar stedenbouw en daar roepen ze dat ze boetes gaan uitschrijven etc. Net zelf naar stedenbouw mail gestuurd met uitdrukkelijke vraag om me de goedgekeurde gemeentelijke wettekst door te sturen. West kust kwam al in het nieuws dat ze de panelen niet zien zitten op elk appartement.

Nu even wachten tot die ook eindelijk hun huiswerk even maken en anders eens kartonnen nep panelen hangen en zien hoelang het duurt voor de champetter aan zal bellen.

Waaien kan het hier inderdaad wel flink.
Maar daar bestaan goeie bouten voor.

Ik werd getriggerd door deze tekst die hier erg onlangs gepost werd :

Vlaamse overheidsdienst: stekkerzonnepanelen aan balkons vrij van vergunning

Wie in Vlaanderen stekkerzonnepanelen op gevels of balkons wil installeren, hoeft voortaan geen vergunning meer aan te vragen. Alleen bij beschermd erfgoed blijft een aparte machtiging vereist.
Dat meldt het Departement Omgeving, het onderdeel van de Vlaamse overheid dat zich bezighoudt met alles wat te maken heeft met de leefomgeving in Vlaanderen.

Beperkingen beschermd erfgoed
Het Departement Omgeving beschouwt stekkerzonnepanelen voortaan als ‘gebruikelijke technische constructies’. Daardoor vallen ze onder de bestaande vrijstellingen van het Vrijstellingenbesluit. Zowel voor woningen als voor andere gebouwen is geen stedenbouwkundige vergunning nodig, zolang de installatie niet meer dan 3 meter boven de nok van het gebouw uitsteekt.

Op beschermd erfgoed of gebouwen op de erfgoedinventaris blijven wel aparte regels van kracht. In bijvoorbeeld de binnenstad van Brugge kunnen zonnepanelen aan de voorgevel het historische uitzicht verstoren. Daar blijft een machtiging vereist.

Herziening Vrijstellingenbesluit
Het Departement Omgeving werkt bovendien aan een herziening van het Vrijstellingenbesluit waarin stekkerzonnepanelen expliciet worden opgenomen. Zo wordt de regelgeving helderder en zijn discussies over vergunningsplicht in de toekomst uitgesloten. Er kan volgens de overheidsdienst dan ook duidelijk in staan dat die vrijstelling niet geldt voor werelderfgoed of gebouwen op de erfgoedinventaris.

Minister Crevits meldde eerder deze maand al dat nog geen enkele gemeente in Vlaanderen momenteel concrete regels heeft voor zonnepanelen met een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:47
Dus als de Marstek in het pdf'je staat van die synergrid zever, mag je die gebruiken maar niet met de p1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:33
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:44:
[...]

Aan al de overige (plug&play) apparaten te zien bij Synergrid is het zowat altijd de fabrikant geweest, dus gok dat in dit geval Marstek dit gedaan heeft. Uiteindelijk hebben ze ook een heel (toekomstig) ecosysteem dat ze willen slijten en beschikken ze over de kennis & certificaten om de homologering te voltooien. Gezien noch Zendure, HomeWizard of Marstek erin staan kan je je afvragen of die EnFluRi zever ook niet voor de nodige vertraging heeft gezorgd.
Heb al een tijd terug gevraagd aan Marstek, zij wijzen naar de importeurs

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:35
@ardana123 normaal staat in de lijst _waarmee_ het gehomologeerd is..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:03:
@ardana123 normaal staat in de lijst _waarmee_ het gehomologeerd is..
P1 zal het zeker niet zijn aangezien dat eerst in de wet moet veranderd worden. De vraag rijst dan, wat gebeurd er indien uw huis afbrandt door die batterij als ge de P1 meter gebruikte? De batterij is wel goedgekeurd, maar gebruik met de P1 meter niet. Dus de vraag is wat de verzekering met zoiets doet, aangezien ze alles wat ze kunnen aangrijpen om niet uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
rabero1985 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:07:
Mijn ouders ook nog geen DM. Het bezorgt de installateurs kopzorgen. Tot heden niets meer van gehoord.
Komt er ook van als je naar een formaat gaat van kast die 3x zo groot is.
Nog zo'n stunt van Fluvius. Gaan uit van een standaard megakast waar de kleine versie DM in gaat. En dan past het allemaal niet op de plaats waar de oude analoge meter stond........Bij mijn buurman staat de deur 45 ° open in de hal.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Wat heeft het een met het andere te maken?

Als je een friteuse hebt die zorgt voor brand... de P1 heeft daar niets te maken met brandverzekering? Ik mag toch ook een UPS draaien?

@PNARI er is nu wel een kleine versie btw.. welke _exact_ even groot is als de oude... :) Mijn ouders hebben deze.

[ Voor 33% gewijzigd door Icekiller2k6 op 20-05-2025 17:15 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ardana123 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:10:
[...]
P1 zal het zeker niet zijn aangezien dat eerst in de wet moet veranderd worden. De vraag rijst dan, wat gebeurd er indien uw huis afbrandt door die batterij als ge de P1 meter gebruikte? De batterij is wel goedgekeurd, maar gebruik met de P1 meter niet. Dus de vraag is wat de verzekering met zoiets doet, aangezien ze alles wat ze kunnen aangrijpen om niet uit te keren.
Is misschien wat ver gezocht, de P1 gaat geen oorzaak van vuur vatten zijn van je batterij. Er moet nog altijd een oorzakelijk verband aangetoond worden. De kans dat je huis afbrand door zelf een EnFluRi in de zekeringkast te installeren lijkt me vele malen groter :F

[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 20-05-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
PNARI schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:58:
[...]

Heb al een tijd terug gevraagd aan Marstek, zij wijzen naar de importeurs
Lijkt me sterk. Misschien daarom dat nog steeds niet gehomologeerd is. De ene dacht dat de andere het wel zou doen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:17:
[...]

Is misschien wat ver gezocht, de P1 gaat geen oorzaak van vuur vatten zijn van je batterij. Er moet nog altijd een oorzakelijk verband aangetoond worden. De kans dat je huis afbrand door zelf een EnFluRi in de zekeringkast te installeren lijkt me vele malen groter :F
Nog een vraag, stel nu dat je huis afbrandt omdat je het op 2500 watt gezet hebt terwijl de bekabeling dat niet aankan. Zouden ze dat kunnen achterhalen dat dat op 2500 watt stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ardana123 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:46:
[...]
Nog een vraag, stel nu dat je huis afbrandt omdat je het op 2500 watt gezet hebt terwijl de bekabeling dat niet aankan. Zouden ze dat kunnen achterhalen dat dat op 2500 watt stond?
Zal zeker een onderzoek gebeuren. Net zoals bij die Zendure die ook brand veroorzaakt heeft in Duitsland. Dus die kans is groot dat ze oorzaak achterhalen in samenwerking met de fabrikant.

Je kan de batterij natuurlijk ook gewoon buitenshuis plaatsen als je het niet vertrouwd.
Vind het ook allemaal wel spannend omdat het nieuw is en nog niet bewezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Avenger 2.0 op 20-05-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:14:
Wat heeft het een met het andere te maken?

Als je een friteuse hebt die zorgt voor brand... de P1 heeft daar niets te maken met brandverzekering? Ik mag toch ook een UPS draaien?

@PNARI er is nu wel een kleine versie btw.. welke _exact_ even groot is als de oude... :) Mijn ouders hebben deze.
Klopt, de meter zelf wel maar die donkergrijze kast waar die kleine meter in wordt gemonteerd is nog altijd een grote uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:20
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:51:
[...]

Zal zeker een onderzoek gebeuren. Net zoals bij die Zendure die ook brand veroorzaakt heeft in Duitsland. Dus die kans is groot dat ze oorzaak achterhalen in samenwerking met de fabrikant.

Je kan de batterij natuurlijk ook gewoon buitenshuis plaatsen als je het niet vertrouwd.
In een tuinhuis, achter in de tuin. En wat met de wifi dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:51:
[...]

Ja ok kan buitenshuis, maar dan in het ongeïsoleerde tuinhuis. In de zomer snikheet en in de winter koud of vriezen. Niet goed voor de batterij... Tenzij ik hem daar op stabiele temperaturen kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
ardana123 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Daar zijn ze weer met het afbranden. Dat versta ik echt niet. De verzekering zal daar geen probleem van maken of je nu een P1 of een shelly gebruikt, na de brand zullen ze het zelfs niet meer kunnen zien wat je gebruikt hebt als CT...
Je electrische fiets is een veel groter risico op brand dan zo'n Marstek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSSW
ardana123 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:46:
[...]

Als je zo bang bent dan zou ik aanraden om geen batterij te plaatsen, je gaat er van wakker liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
dannyro schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:05:
[...]

In een tuinhuis, achter in de tuin. En wat met de wifi dan?
Dan gebruik een powerline wifi connectie of ethernet kabel, je zal dan wel met een shelly via LAN moeten werken, HWP1 of CT003 zal dan niet lukken wegens afstand tov de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:08
DSSW schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:51:
[...]

Dan gebruik een powerline wifi connectie of ethernet kabel, je zal dan wel met een shelly via LAN moeten werken, HWP1 of CT003 zal dan niet lukken wegens afstand tov de meterkast
Hoe bedoel je? De marstek moet toch niet in de buurt staan van de P1 Dongle? Als de apparatuur op wifi zit is dat toch voldoende??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:41
NoFate schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:41:
[...]

Hoe bedoel je? De marstek moet toch niet in de buurt staan van de P1 Dongle? Als de apparatuur op wifi zit is dat toch voldoende??
Correct!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
DSSW schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:46:
[...]

Daar zijn ze weer met het afbranden. Dat versta ik echt niet. De verzekering zal daar geen probleem van maken of je nu een P1 of een shelly gebruikt, na de brand zullen ze het zelfs niet meer kunnen zien wat je gebruikt hebt als CT...
Je electrische fiets is een veel groter risico op brand dan zo'n Marstek.
https://www.ess-news.com/...ches-fire-in-german-home/
Kan altijd gebeuren, zelfs met lifepo4. En het gaat om risico's afdekken, hoe klein ze ook maar zijn. Kan altijd foutlopen. Betekent nog niet dat je helemaal niets moet doen. Je kan ook crashen met een vliegtuig, maar dat betekent nog niet dat ik niet elk jaar het vliegtuig naar ergens neem. Tegen sommige risico's kan je wel actie nemen, zoals met de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
ardana123 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:55:
[...]

https://www.ess-news.com/...ches-fire-in-german-home/
Kan altijd gebeuren, zelfs met lifepo4. En het gaat om risico's afdekken, hoe klein ze ook maar zijn. Kan altijd foutlopen. Betekent nog niet dat je helemaal niets moet doen. Je kan ook crashen met een vliegtuig, maar dat betekent nog niet dat ik niet elk jaar het vliegtuig naar ergens neem. Tegen sommige risico's kan je wel actie nemen, zoals met de batterij.
Uiteraard moet je alles doen om de risico's te beperken. Doe ik ook.

Belangrijkste in deze is de electrische installatie, die moet gebeuren conform de regels. Ik zal nooit een PIB zomaar in stopcontact steken op een bestaande kring (zelfs niet op 800W) ,wel altijd aparte kring 16a en degelijke bekabeling en stopcontact. Voor de rest, welke CT je gebruikt maakt absoluut niet uit, de ene zal niet meer risico's inhouden voor brand dan de andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
NoFate schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:41:
[...]

Vandaag brengen ze (hopelijk) mijn Marstek Venus. Ik zal het straks weten zeggen. Mijn HW P1 meter hangt aan mijn DM in de garage vooraan het huis. Batterij komt in mijn (goed geïsoleerd en droog) tuinhuis te staan. Wifi via TP-Link Deco X50 4 stuks , ook in het tuinhuis hangt een Deco, alsook in de garage aan de meterkast. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Resultaat van het onderzoek is trouwens dat de brand niet ontstaan is door defect in batterijcel, maar door een MC4 ingang waar de connector van los zat. Deze brand had dus evenzeer aan een omvormer kunnen beginnen. Kan spijtig genoeg de bron hiervan niet meer vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
dannyro schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:15:
[...]
Batterij komt in mijn (goed geïsoleerd en droog) tuinhuis te staan. Wifi via TP-Link Deco X50 4 stuks , ook in het tuinhuis hangt een Deco, alsook in de garage aan de meterkast. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen... :)
Ideaal als je zo een plek hebt, dan verminder je inderdaad de risico's. Zeker als in de verre toekomst men batterijpacks van 20 tot 40kWh gaat plaatsen die vast staan. Zelf hier enkel een ongeïsoleerd tuinhuis, maar moest ik ooit verhuizen ga ik zeker kijken naar een garage of geïsoleerd tuinhuis om dit in te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:20
dannyro schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:15:
[...]

Vandaag brengen ze (hopelijk) mijn Marstek Venus. Ik zal het straks weten zeggen. Mijn HW P1 meter hangt aan mijn DM in de garage vooraan het huis. Batterij komt in mijn (goed geïsoleerd en droog) tuinhuis te staan. Wifi via TP-Link Deco X50 4 stuks , ook in het tuinhuis hangt een Deco, alsook in de garage aan de meterkast. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen... :)
Ook aan gedacht om de batterij in mijn geisoleerde tuinhuis te plaatsen, maar dan kan ik het noodstopcontact niet gebruiken voor mijn modem, switch en homeserver in de meterkast.

Of zijn er hier mensen met creatieve ideeën?
Een extra 2.5mm² kabel trekken tot in de meterkast om het noodstopcontact door te trekken.
Dan staat de batterij op de meest veilige plek en kan ik toch de noodstroom gebruiken in geval van stroomonderbreking.

[ Voor 17% gewijzigd door BlackShadow op 21-05-2025 09:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HOPTB
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:50
Gisterenavond mijn Marstek Venus E (stekker-batterij.nl met Tweakerskorting) ontvangen en meteen ingeplugd.
Zonder problemen via wifi kunnen verbinden met HW P1 die 20 meter verderop staat en deze nacht al volledig NOM kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Als je de Marstek in de schuur plaatst een eind van de meterkast en daar een acces point installeert voor je batterijen dan is de afstand waarschijnlijk te groot om in wifi je P1 nog te kunnen lezen. Je kan dan gebruikmaken van een Shelly en die via LAN kabel tot in de schuur op het acces point van de batterijen te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaaasgoed
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-05 13:57
Heb het draadje nu helemaal gehad maar het aanmelden van omvormers wel/niet doen is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Op de site van Fluvius staat gewoon >800 Watt? Aanmelden verplicht. Er staat nu nog niets over een limiet dat je aan omvormers mag hebben. Zoals volgens mij al eerder aangehaald zou dit wel kunnen komen nog, dus nu aanmelden zodat je goed zit als ze dit niet met terugwerkende kracht gaan doen? Ik heb sinds een aantal dagen 2 stuks Growatt NEO 800 draaien. Daar komt er de komende weken nog eentje bij, en nog wat later een vierde. Zouden jullie zeggen aanmelden, of op zijn beloop laten en afwachten of Fluvius mij op de vingers tikt zodra ze teruglevering meten?

Voor de geïnteresseerden, de aanvraag ziet er dan zo uit:

Omvormers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpSdGKt0EFTjWVxBpjwSXMrOEYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfaSoaxhgbi8ZVUOMKeiBdQC.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvlFH7Yq7KmAVv7tWm6JRrkfAxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNiaLzZ5PhvYCskJwdRjMhDS.jpg?f=fotoalbum_large

Samenvatting van de aanvraag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6pYvM8SppoJWZwvFIQGQHsgBok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPfRkBVFFpUmJmsaeoZJ1dmW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
je zit toch boven de 800? Het is niet 800 per stuk maar vanaf 800.. dus vanaf je 2de is het verplicht aan te melden.

(even losstaand van de discussie dat je vanaf 800w eigenlijk al verplicht bent (fameuze 799 vs 800w discussie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:32

vinneke

De Figuur

Ik zou eventueel één aanmelden zodat hun database query "mensen die injecteren zonder enige aanmelding" jou niet meer doet naar boven komen.

Misschien vermijd je zo hun verdere onderzoeken. En dan afwachten of en wanneer ze iets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaasgoed
vinneke schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:55:
Ik zou eventueel één aanmelden zodat hun database query "mensen die injecteren zonder enige aanmelding" jou niet meer doet naar boven komen.

Misschien vermijd je zo hun verdere onderzoeken. En dan afwachten of en wanneer ze iets zeggen.
Ja zit inderdaad te twijfelen tussen deze en ze alle 4 in een keer aanmelden. Ik dacht misschien zijn er al mensen die feedback over een hun omvormer aanmelding (>800 Watt) hadden gekregen en hier iets over konden zeggen. Maar ik las ook dat het allemaal niet zo snel gaat op het moment bij Fluvius :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

Ik heb die van mij aangemeld van zodra het kon, nog steeds in verwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaasgoed
Icekiller2k6 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:52:
je zit toch boven de 800? Het is niet 800 per stuk maar vanaf 800.. dus vanaf je 2de is het verplicht aan te melden.

(even losstaand van de discussie dat je vanaf 800w eigenlijk al verplicht bent (fameuze 799 vs 800w discussie)
Ja klopt, maar in de hele discussie hier over de PIBs ging het ook een beetje over wat eigenlijk moet en mag, en wat slim is om te doen dus vandaar mijn vraag of andere hier iets over kunnen zeggen/al ervaring hebben met eenzelfde soort aanmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
jaaasgoed schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:47:
Heb het draadje nu helemaal gehad maar het aanmelden van omvormers wel/niet doen is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Op de site van Fluvius staat gewoon >800 Watt? Aanmelden verplicht. Er staat nu nog niets over een limiet dat je aan omvormers mag hebben. Zoals volgens mij al eerder aangehaald zou dit wel kunnen komen nog, dus nu aanmelden zodat je goed zit als ze dit niet met terugwerkende kracht gaan doen? Ik heb sinds een aantal dagen 2 stuks Growatt NEO 800 draaien. Daar komt er de komende weken nog eentje bij, en nog wat later een vierde. Zouden jullie zeggen aanmelden, of op zijn beloop laten en afwachten of Fluvius mij op de vingers tikt zodra ze teruglevering meten?
Ziet er goed uit. Je kan ze inderdaad nu al allemaal aanmelden. Geen idee wat ze gaan doen met de wetgeving. Mogelijk mogen bestaande installaties gebruikt blijven worden indien niet in strijd met AREI of veiligheid. In elk geval een goed besluit om voor max 800W omvormers te gaan. Zien dat ze allemaal op apart circuit of elk een ander gedeeld circuit zitten. En wat ze uiteindelijk gaan beslissen weet niemand, maar de kans bestaat erin dat goedgekeurde installaties in dienst mogen blijven (en enkel nieuwe aan de nieuwe wetgeving moeten voldoen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Icekiller2k6 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:52:

Ja das inderdaad verwarrend. APsystems heeft zo een 799W versie (die commercieel gewoon 800W genoemd wordt). Dus er zal in nog andere landen zo een limiet absurd op incl 800W liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

jaaasgoed schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:11:
[...]

Ja klopt, maar in de hele discussie hier over de PIBs ging het ook een beetje over wat eigenlijk moet en mag, en wat slim is om te doen dus vandaar mijn vraag of andere hier iets over kunnen zeggen/al ervaring hebben met eenzelfde soort aanmelding.
Kan en ga je die Growatt Neo dichtknijpen als er teveel productie is? Om bvb. onder een bepaald injectieniveau te blijven? Of ga je die gewoon volledig hun gang laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
  • Laatst online: 17:02
Avenger 2.0 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:33:
[...]

Resultaat van het onderzoek is trouwens dat de brand niet ontstaan is door defect in batterijcel, maar door een MC4 ingang waar de connector van los zat. Deze brand had dus evenzeer aan een omvormer kunnen beginnen. Kan spijtig genoeg de bron hiervan niet meer vinden.
Heb het even opgezocht voor je.

https://www.ess-news.com/...ponsible-for-german-fire/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Bij deze al reactie binnen van kustgemeente !
Ivm plaatsen van zonnepanelen op terras appartement.

Geachte heer,

Momenteel bestaat er nog geen gemeentelijke verordening die het plaatsen van plug-in zonnepanelen aan de straatzijde verbiedt. Het bestuur werkt momenteel aan een verordening waarbij het plaatsen van stekkerzonnepanelen aan de straatzijde omwille van esthetische aspecten zal verboden worden. Concreet kunnen er op basis van de interpretatie van het Departement plug-in zonnepanelen aan de straatzijde geplaatst worden. Het Departement beschouwt de zonnepanelen als een gebruikelijke technische constructie, welke vrijgesteld zijn van vergunning. Wij willen wel benadrukken dat de visie van het Departement geen verordende kracht heeft.

Wanneer discussie zou bestaan omtrent dit gegeven, zal het afwachten zijn tot er hieromtrent rechtspraak komt van de Raad voor Vergunningsbetwistingen en/of de Raad van State, maar daarvoor moet er natuurlijk eerst een vergunningsprocedure zijn, die leidt tot die rechtspraak. Dit laat gemakkelijk een tweetal jaar op zich wachten.

Concreet adviseren onze diensten om geen panelen te plaatsen aan de straatzijde. Bij het plaatsen van zonnepanelen dient u uiteraard te beschikken over alle burgerlijke rechten (zoals bv het akkoord van de syndicus of VME bij een meergezinswoning).

Hierbij nogmaals het betreffende vrijstellingsbesluit:

:“Artikel 2.1. Een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is niet nodig voor de volgende handelingen in, aan en bij hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte woningen:14° gebruikelijke technische constructies aan of op een woning, op voorwaarde dat ze niet meer dan drie meter boven de nok van de woning uitsteken;”

Wij raden u ook aan contact op te nemen met Fluvius ( zie ook : https://www.fluvius.be/nl...plug-en-play-toestellenen) met uw verzekeringsmakelaar

Hopend u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben,

Mvg,
XXX

Hopelijk ooit op Europees vlak gelijkstelling met Duitse toestanden.
Overal daar toegelaten met wel strikte regelgeving.
het blijft op zich ook al wel weer een Belgische klucht.
Toelaten en op gemeentelijk vlak verbieden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaasgoed
vinneke schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:18:
[...]

Kan en ga je die Growatt Neo dichtknijpen als er teveel productie is? Om bvb. onder een bepaald injectieniveau te blijven? Of ga je die gewoon volledig hun gang laten gaan?
Ik geloof niet dat je deze uberhaupt kunt knijpen. Ik kan er in de app in ieder geval niets over vinden. Het is wel zo dat mijn "standby" verbruik ongeveer 1400 Watt is. (zwembad/vijver pompen, aquaria etc). Deze eerste twee komen dus niet echt verder dan af en toe eens 200 Watt terug leveren bij volle zon. Ze doen dus gewoon hun eigen dingetje. Die andere twee erbij zouden dus voor een maximale teruglevering van ~1600 Watt zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:27
Piddybull schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:12:
Bij deze al reactie binnen van kustgemeente !
Ivm plaatsen van zonnepanelen op terras appartement.

Geachte heer,

Momenteel bestaat er nog geen gemeentelijke verordening die het plaatsen van plug-in zonnepanelen aan de straatzijde verbiedt. Het bestuur werkt momenteel aan een verordening waarbij het plaatsen van stekkerzonnepanelen aan de straatzijde omwille van esthetische aspecten zal verboden worden. Concreet kunnen er op basis van de interpretatie van het Departement plug-in zonnepanelen aan de straatzijde geplaatst worden. Het Departement beschouwt de zonnepanelen als een gebruikelijke technische constructie, welke vrijgesteld zijn van vergunning. Wij willen wel benadrukken dat de visie van het Departement geen verordende kracht heeft.

Wanneer discussie zou bestaan omtrent dit gegeven, zal het afwachten zijn tot er hieromtrent rechtspraak komt van de Raad voor Vergunningsbetwistingen en/of de Raad van State, maar daarvoor moet er natuurlijk eerst een vergunningsprocedure zijn, die leidt tot die rechtspraak. Dit laat gemakkelijk een tweetal jaar op zich wachten.

Concreet adviseren onze diensten om geen panelen te plaatsen aan de straatzijde. Bij het plaatsen van zonnepanelen dient u uiteraard te beschikken over alle burgerlijke rechten (zoals bv het akkoord van de syndicus of VME bij een meergezinswoning).

Hierbij nogmaals het betreffende vrijstellingsbesluit:

:“Artikel 2.1. Een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is niet nodig voor de volgende handelingen in, aan en bij hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte woningen:14° gebruikelijke technische constructies aan of op een woning, op voorwaarde dat ze niet meer dan drie meter boven de nok van de woning uitsteken;”

Wij raden u ook aan contact op te nemen met Fluvius ( zie ook : https://www.fluvius.be/nl...plug-en-play-toestellenen) met uw verzekeringsmakelaar

Hopend u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben,

Mvg,
XXX

Hopelijk ooit op Europees vlak gelijkstelling met Duitse toestanden.
Overal daar toegelaten met wel strikte regelgeving.
het blijft op zich ook al wel weer een Belgische klucht.
Toelaten en op gemeentelijk vlak verbieden 8)7
Betreft balkonpanelen maak ik mij nog het minste druk over het uitzicht.

Wel over de manier van bevestigen aan het balkon, specifiek aan de kust.

Er moet maar 1 zo'n paneel van een paar verdiepingen naar beneden komen op de Zeedijk en het is breaking news in de media.

Als er daarbij dan doden of gewonden vallen dan is de eigenaar en VME/syndicus mee aansprakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Wozmro,

Het is aan de eigenaar om de panelen op een juiste manier te installeren.Natuurlijk gaat een onhandige lomperik wel degelijk vroeg of laat het nieuws halen met een afgewaaide exemplaar. In Nieuwpoort stierf 10 tal jaar geleden ook een oudere vrouw die naar de tv keek en een bouwkraan op haar voorhoofd kreeg. Toen was het de fout van de aannemer omdat de kraan niet in vrije loop stond.
Het waait harder aan de kust. Dat weet elk normaal mens.
Het gevaar met zelfplaatsen is natuurlijk reëel.
Dat het mogelijk plaatsen zou gepaard gaan met een externe controle van deugdelijke plaatsing zou ik nog kunnen inkomen.
Een gecertificeerde plaatser zou hier ook een oplossing kunnen zijn.
Ook dan gaat het plug&play wat verloren natuurlijk.
Ik denk dat alles wat aan de kust geplaatst wordt een stormkracht moet aankunnen.
De zelfbouw kits zijn hiervoor wellicht standaard niet uitgerust.
Beter zou dus zijn deze storm kits te verplichten in storm gevoelige zones of op appartementen in binnenland vanaf bepaalde hoogte.
Dat kustgemeentes het gewoon domweg gaan afblokken omwille van esthetische norm is ook wel van de pot gerukt maar het zal hen wel lukken mits wat lobbywerk.

Mensen die zeezicht kunnen betalen zullen wel tweemaal nadenken of dat de ideale plaats is en of zo'n paneel het zicht wegnemen wel leuk is voor eigen gewin.

Enige uitweg is een Europese richtlijn die iedereen goedkeuring zal geven en elke vorm van pestgedrag of onwetendheid in de kiem zal moeten smoren.

Ik til er niet zo zwaar aan dan hoe ik er mij aan erger.
Aan zee zit je meestal niet een heel jaar.
Het is de arrogantie dat die kustgemeentes hebben door er onzorgvuldig gewoon een verbod op te plakken dat me behoorlijk stoort.
Natuurlijk dat het rendement aan je eigen huis met zonnepanelen stukken hoger ligt.

Voor de gehele duidelijkheid. begin dit jaar ging ons VME al akkoord met het plaatsen van balkon constructies plugin. Wellicht ook een primeur want er zullen altijd wel meerdere eigenaars dwars liggen voor iets nieuw dat hen bang maakt.
Ik had een eenvoudige simulatie van elke gevel mee op de jaarvergadering in januari laatstleden.
Er waren maar twee tegenstemmen ...
De gemeente aan zee communiceert niets in regionale en gemeentelijke bladen of websites.
Nu snap ik waarom ,eerst de neen erdoor duwen en dan pas de feiten laten herkauwen door de lamme malloten die er wonen.

Aan zee heb je wel meer zonuren.
Zeker aan kustappartementen met zonnekant en niet direct zee zichten.
Kortom Belgische soap nr XX ;-)

Beetje vergelijkbaar ?
https://www.hln.be/bizar/...echt-op-fietser~a9941030/

[ Voor 31% gewijzigd door Piddybull op 21-05-2025 18:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geert71
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23-05 16:35
Vandaag levering van mijn batterij.
Wieltjes eronder, stekker inpluggen en starten met configuratie.
Batterij in de app onmiddellijk gevonden en P1 meter ook.
Even problemen dat P1 niet wil verbinden, bleek een ander wifi netwerk te gebruiken.
Alles op zelfde netwerk en bijna onmiddellijk alles verbonden en melding van update.
Morgen eens kijken wat mijn verbruik van deze nacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:22
dus een firmware update is niet meer nodig ? dacht dat ik iets had gelezen over geen of slechte connectie met P1 meter op de oude firmware ?
mijn batterij zou pas maandag geleverd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Denk het niet. Wel de correcte meter manueel instellen (want standaard stond er iets anders ookal werkte dat perfect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:18

d3x

Javice19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:48:
dus een firmware update is niet meer nodig ? dacht dat ik iets had gelezen over geen of slechte connectie met P1 meter op de oude firmware ?
mijn batterij zou pas maandag geleverd worden
gaat automatisch naar v151 bij internet en app connectie. cobnnectie P1 meter hangt af van type en van je digimeter. Er is een dedicated forum voor de MT.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:49
Las net het volgende op een ander forum:
Heb nog contact gehad met ne verkoper van marstek batterijen in België en die zei dat ik op monofasige aansluiting waar ik al een omvormer van 5kw heb voor zonnepanelen hangen nog maximaal 3 batterijen van 5kw mag bijhangen .
Dit klinkt wel een beetje vreemd. Dat je nog 15 kw aan batterij vermogen op een enkele fase aan mag sluiten. Vermoed dat het hier specifiek gaat om 3 stuks van de 5 kwh marstek batterij. Maar voor mij zijn de regels in Belgie over hoeveel plugin batterijen van 800w ik aan mag sluiten in mijn huis (elke op een andere kring) nog steeds niet duidelijk.

En:
Nu nog die goedkeuring van de marstek batterij op synergrid volgens die verkoper 2 juni
Dit bied inderdaad weer hoop dat we snel meer keuze krijgen over goed gekeurde plug-in batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Bij navraag gisteren inderdaad ook eind mei / begin juni gehoord betreffende goedkeuring Synergrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:07
Ik heb geen reply meer gekregen van smart-charged.

Ik schrik er niet van, verschrikkelijke klantenservice.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 20:41
Juicie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:30:
Las net het volgende op een ander forum:

[...]

Dit klinkt wel een beetje vreemd. Dat je nog 15 kw aan batterij vermogen op een enkele fase aan mag sluiten. Vermoed dat het hier specifiek gaat om 3 stuks van de 5 kwh marstek batterij. Maar voor mij zijn de regels in Belgie over hoeveel plugin batterijen van 800w ik aan mag sluiten in mijn huis (elke op een andere kring) nog steeds niet duidelijk.

En:

[...]

Dit bied inderdaad weer hoop dat we snel meer keuze krijgen over goed gekeurde plug-in batterijen.
De capaciteit heeft toch geen belang.. en als ze alle 3 op een aparte zekering staan moet dit volgens mij ook kunnen. Ik denk wel dat je in deze opstelling nog dient te wachten op de aangekondigde Smartbox om de verdeling/samenwerking automatisch te laten verlopen.

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaasgoed
Ik heb de twee omvormers die er nu liggen aangemeld. Wat nog komen moet er even erbuiten gehouden voor nu. Antwoord binnen 90(!) dagen. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
jaaasgoed schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:29:
Ik heb de twee omvormers die er nu liggen aangemeld. Wat nog komen moet er even erbuiten gehouden voor nu. Antwoord binnen 90(!) dagen. Ben benieuwd.
Vraag me eerlijk gezegd af wat ze doen als de wetgeving tussen nu en dan wordt veranderd. Telt de datum van aanvraag dan ipv goedkeuring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaaasgoed
Avenger 2.0 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:31:
[...]

Vraag me eerlijk gezegd af wat ze doen als de wetgeving tussen nu en dan wordt veranderd. Telt de datum van aanvraag dan ipv goedkeuring?
Ja, dat blijft dan ook weer afwachten. Verder stond er geen info bij. Ik kan de aanvraag blijkbaar ook niet meer inkijken om de een of andere reden. Wederom voor de mensen die interesse hebben, als je klaar bent met de aanvraag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZJfXcWePozGErgnkSGjHNAWU30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJjHtZxAfNHTP1lJDvtodmqv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaasgoed
Mailtje van Fluvius:

Beste klant,

Hartelijk dank voor de melding van je lokale productie-installatie. We hebben deze goed ontvangen.

De opvolgingscode van je dossier is <DOSSIERNUMMER>.

Je deed de melding voor onderstaand aansluitadres:
<STRAAT>
<PLAATS>

Binnen de 90 dagen mag je een antwoord van ons verwachten. Daarin laten we je weten of je dossier al dan niet volledig is.

Heb je nog geen digitale meter? Dan komen we die gratis plaatsen. We contacteren je binnenkort om daarvoor een afspraak te maken. Je kan deze digitale meter niet weigeren.

De status van je dossier kun je steeds online opvolgen via mijn.fluvius.be.

Met vriendelijke groeten,
Fluvius - Dienst Groene Stoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
jaaasgoed schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Ja, dat blijft dan ook weer afwachten. Verder stond er geen info bij. Ik kan de aanvraag blijkbaar ook niet meer inkijken om de een of andere reden. Wederom voor de mensen die interesse hebben, als je klaar bent met de aanvraag:

[Afbeelding]
Je hebt een aanmelding gedaan voor stekkerpanelen of voor een plug in batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaasgoed
DSSW schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:34:
[...]

Je hebt een aanmelding gedaan voor stekkerpanelen of voor een plug in batterij?
Dit was een aanmelding voor alleen stekker panelen. 2x Growatt NEO 800 met 4 stuks 435 Wp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:39
En terwijl men hier in ons apenlandje lekker aanmoddert, staat de ontwikkeling niet stil:

https://tw.nl/doorbraak-i...ne-energie-echt-rendabel/

[ Voor 4% gewijzigd door rabero1985 op 22-05-2025 22:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Hier is de ontwikkeling vooral als men er geld aan kan verdienen (lees een reden vinden om de consument extra aan te rekenen). Las dat ze met de digitale watermeter in toekomst ook variabele tarieven willen hanteren (dus bij tekort of hoge vraag duurder). Dus in de toekomst moeten we plaats voorzien voor een waterbatterij, als in een groot vat dat we in de dal momenten kunnen vullen om in de piek momenten te verbruiken :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:18
rabero1985 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:58:
En terwijl men hier in ons apenlandje lekker aanmoddert, staat de ontwikkeling niet stil:

https://tw.nl/doorbraak-i...ne-energie-echt-rendabel/
Idd, kan nog een aantal jaren duren voor commercieel beschikbaar, maar dan op de synergrid lijst raken :S ...zijn we weer 25J verder :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:39
Idd.
Dat van die watermeter heb ik ook gelezen.
Duur bij genoeg water, duurder bij tekort. Goedkoop zal het niet meer worden. Geloof dat je nu al iets van 6€/1000l betaalt als basistarief. Comfort is het dubbele. We moeten natuurlijk alle lekken in hun waterleiding net compenseren. Want iets herstellen......
Heb hier een regenput. Word nu gebruikt voor tuin, auto. Staat op de planning om hier ook nog toiletten, wasmachine op aan te sluiten.
Komt mss ook nog wel een tax voor. Na de batterij tax komt de regenput tax 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@rabero1985 je moet je regenput toch aanmelden? Want je moet betalen voor dat het water via de riolering weg gaat en gezuiverd moet worden… (forfait momenteel)

[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 23-05-2025 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkflair
  • Laatst online: 19:23
Als ik het goed zie dan moet je via de site van Fluvius enkel de capaciteit van de plug in batterij meegeven.

Is er iemand die al een poging gedaan heeft om een Marstek batterij aan te geven? En was er al antwoord van Fluvius?

Ik veronderstel dat het beter is te wachten om te registreren tot deze op de lijst staat of heb ik het mis? wat zouden de gevolgen kunnen zijn als je geen registratie doet?

Blijft allemaal behoorlijk onduidelijk zo in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
ddkflair schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:51:
Als ik het goed zie dan moet je via de site van Fluvius enkel de capaciteit van de plug in batterij meegeven.

Is er iemand die al een poging gedaan heeft om een Marstek batterij aan te geven? En was er al antwoord van Fluvius?

Ik veronderstel dat het beter is te wachten om te registreren tot deze op de lijst staat of heb ik het mis? wat zouden de gevolgen kunnen zijn als je geen registratie doet?

Voorlopig doe ik niets. Moet maar beter gecommuniceerd worden. Tegenwoordig moet je al een Einstein zijn om er nog iets van te snappen hier in dit apenland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:32

Je moet ook een merk en type ingeven. Wat niet op de Synergrid lijst staat, wordt sowieso afgekeurd.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 06:55:
Hier is de ontwikkeling vooral als men er geld aan kan verdienen (lees een reden vinden om de consument extra aan te rekenen). Las dat ze met de digitale watermeter in toekomst ook variabele tarieven willen hanteren (dus bij tekort of hoge vraag duurder). Dus in de toekomst moeten we plaats voorzien voor een waterbatterij, als in een groot vat dat we in de dal momenten kunnen vullen om in de piek momenten te verbruiken :D
https://blauwgroenvlaande...ionals/maatregelen/wadis/

nu moeten we op onze dure grond ook al een zwemvijver maken

[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 23-05-2025 09:32 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Broodro0ster schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:01:
[...]

Je moet ook een merk en type ingeven. Wat niet op de Synergrid lijst staat, wordt sowieso afgekeurd.
tegen dat ze je dossier effectief gaan behandelen (90-180 dagen) staat het er misschien wel tussen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0

Wachten tot deze in de lijst staat anders kan je deze niet selecteren. Zou voor eind deze of begin volgende maand zijn is mij verteld 8)

Vraag mij af of ik er niet beter ineens 2 registreer dan voor ooit een extra in de toekomst (voordat die stomme enkel één 800W apparaat per huishouden limiet komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaasgoed
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Wachten tot deze in de lijst staat anders kan je deze niet selecteren. Zou voor eind deze of begin volgende maand zijn is mij verteld 8)

Vraag mij af of ik er niet beter ineens 2 registreer dan voor ooit een extra in de toekomst (voordat die stomme enkel één 800W apparaat per huishouden limiet komt).
Ja daar zit ik dus ook mee. Ik heb nu twee omvormers aangemeld en er komen er later nog twee bij. Dus nu doen of niet? Lastig als de regels nog niet duidelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Ik blijf halsstarrig wachten tot Fluvius zelf de weg terugvindt naar mijn meterkast.
Enkel hun eigen fout dat mijn meter er nog niet staat.
Al kunnen zij er niet aan doen dat hun voorgangers de draad te kort en op de foute plaats in mijn stulpje lieten toekomen.
Ik liet hen eerste week van februari dit jaar toe na veel getwijfel zonder enige voorwaarden, zij kunnen om twee eerder aangegeven zaken hun werk niet afmaken.

Ondertussen betaal ik € 67,5 per maand om hun onbeperkte batterijopslag te mogen gebruiken.
Iedereen kent daar de voor en eventuele nadelen wel van.
Die €67,5 is louter voor de tax te betalen die ze jaren geleden naderhand uit hun mouw hebben geschud om een beetje van het teveel dat ze me geven via de royale GSC van heese vriendin Freya.
Kan ik wel mee leven ( vooral met Freya bedoel ik dan ;-) )

Ik ga er vanuit dat iedere maand gewonnen de kans op lagere aankoopprijzen zeer reëel zijn geworden.
Toch betaal ik jaarlijks €810 (iets meer dan een halve HW batterij dus, of een hele extra Zendure ) aan de energiemaatschappijen. Feitelijk aan de roverheid want de meters staat al 13 jaar op 0

Ondertussen kan Fluvius en vrienden de zich even belachelijk voerende politiek en werkwijze ,zoals wat er net weer in Noord Korea gebeurde met hun te water lating, trachten recht te zetten.

En toen kwam Melissa !

[ Voor 3% gewijzigd door Piddybull op 23-05-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkflair
  • Laatst online: 19:23
[...]

Is dit informatie die je hebt van een installateur of rechtstreeks van Marstek of van iemand binnen de keuring dienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ddkflair schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:43:
[...]
Is dit informatie die je hebt van een installateur of rechtstreeks van Marstek of van iemand binnen de keuring dienst?
Informatie via installateur (die met Marstek contact heeft). Marstek zelf heeft nog niet geantwoord op mijn vraag hierover (en ook nog niet op een andere niet gerelateerde vraag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

[...]

sowieso maar 1 registreren, niemand weet dat je er 2 hebt en je weet nooit waar ze later mee afkomen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:41
Met 3 fase moeten ze dat toch makkelijk kunnen zien dat je er nog extra op de andere fases hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
d3x schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:25:
[...]
sowieso maar 1 registreren, niemand weet dat je er 2 hebt en je weet nooit waar ze later mee afkomen....
Liefst een compensatie voor de geleden schade als ze later beslissen dat je er maar 1 meer moogt hebben >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

thepixel schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:29:
Met 3 fase moeten ze dat toch makkelijk kunnen zien dat je er nog extra op de andere fases hebt zitten.
kan je in fluvius per fase je verbuik uitlezen? ik heb 1 fase dus kan het niet nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@d3x yip - ik kan via de p1 poort per fase uitlezen.. dus zeker dat zij die info ook hebben. Of het via de fluvius site te zien is weet ik eigenlijk niet (betwijfel het)
Hetgene dat ze zien is dat bv om 1u 's nachts 1 of 2 watt geinjecteerd wordt omdat gebruik van iets wegvalt maar de batterij nog wat injecteert..

[ Voor 29% gewijzigd door Icekiller2k6 op 23-05-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmarchan
  • Laatst online: 17:02
thepixel schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:29:
In drie fase view ziet dit er zo uit.
Op de paarse lijn zie je 's nachts de twee koelkasten nu en dan verbruiken.
Op de gele lijn zie je hoe de batterij dit compenseert voor 'Nul op de teller'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5f50ajsW5Kt591BLcun6sdPdcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eE2jJXZubRrZsniUccG9uBzL.png?f=fotoalbum_large

In één fase view ziet dat er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4hKnoo9yl7qgA4X5TUDiYZC7KU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KCmz6x8OsiOXIyB4ygwyhrQJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door mmarchan op 23-05-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Nu ik die thuisbatterij heb, is het ook tijd om van energiecontract te veranderen want mijn contract wordt vernieuwd in juli. Waarvoor moet ik kijken in mijn nieuw contract? Hoge injectietarieven met een hogere energieprijs? Als je nu weinig afneemt tijdens het jaar, kan je dan niet beter inzetten op hoge injectietarieven, hoge energieprijs en lage jaarlijkse vergoeding? Want je hebt ook contracten met lage injectietarieven maar dan wel lage energieprijzen.

Het is natuurlijke wel een rol van de dobbelsteen met die injectietarieven, aangezien die van maand tot maand kan veranderen, of gewoon helemaal afgeschaft kunnen worden of zelfs negatieve injectietarieven. Dus ik weet niet of het zo slim is om daarop af te gaan als je een contract kiest. Met een contract te kiezen met lage energieprijzen weet je wel ongeveer waar je aan toe bent, maar als je nu bv. een contract kiest met een injectietarief van 5 cent, en de volgende maand veranderen ze het naar 2 cent ben je vet met je hoge kwh prijs en laag injectietarief.

De challenge is om uw energieverbruik te raden na 1 jaar met de batterij.

[ Voor 41% gewijzigd door ardana123 op 23-05-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:22
ardana123 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:59:
Nu ik die thuisbatterij heb, is het ook tijd om van energiecontract te veranderen want mijn contract wordt vernieuwd in juli. Waarvoor moet ik kijken in mijn nieuw contract? Hoge injectietarieven met een hogere energieprijs? Als je nu weinig afneemt tijdens het jaar, kan je dan niet beter inzetten op hoge injectietarieven, hoge energieprijs en lage jaarlijkse vergoeding? Want je hebt ook contracten met lage injectietarieven maar dan wel lage energieprijzen.
mijn contract loopt eind dit jaar af en ik zou al blij zijn moest ik nog iets vinden waar ik een injectievergoeding KRIJG ipv betaal. zowiezo zijn het maar peanuts maar beter dan betalen

Ik zou kijken naar lage jaarvergoeding, lage prijs en eender wat injectievergoeding (vast contract)

in de winter ga je zowiezo toch energie moete kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Javice19 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:04:
[...]

mijn contract loopt eind dit jaar af en ik zou al blij zijn moest ik nog iets vinden waar ik een injectievergoeding KRIJG ipv betaal. zowiezo zijn het maar peanuts maar beter dan betalen

Ik zou kijken naar lage jaarvergoeding, lage prijs en eender wat injectievergoeding (vast contract)

in de winter ga je zowiezo toch energie moete kopen
Dacht ik al. Die jaarvergoeding vind ik ook zo smerig, als er dan een beter contract is kan je niet switchen of je betaald de volle pot van die jaarvergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
https://vrtnws.be/p.11NkOW7je

En dan nog altijd bedrijven verplichten om zonnepanelen te leggen en regeltjes maken om thuisbatterijen he toch maar zo moeilijk mogelijk te maken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 12:50
En Fernand Huts zal nog wel zijn miljoenen binnen rijven en de kleine huishoudens maar opleggen.

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
PNARI schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:18:
https://vrtnws.be/p.11NkOW7je

En dan nog altijd bedrijven verplichten om zonnepanelen te leggen en regeltjes maken om thuisbatterijen he toch maar zo moeilijk mogelijk te maken..
Door de GSC heb ik " batterij " van 4 verwarmingsconvectoren die ik bijhoud om aan te zetten in de tuin in de zomer.
Vreselijk maar meest rendabele voor eigen portefeuille.
Zal zo gaan tot 2029 of men moet mij een gehele compensatie voorzien of 0 op de factuur ipv op de teller.

Zal gelukkig zo snel nog niet hoeven te gebeuren want ik kan ook airco in de dag aanzetten voor koelere nachten. De EV laden of de barbeque patatjes, groenten en vlees voorverwarmen in de oven.

Gaandeweg zal ik wel verstandiger kiezen voor wat gestuurde domotica.
Maar zelf betalen , dat nooit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron
  • Laatst online: 26-05 18:48
Broodro0ster schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:01:
[...]

lukt niet, je moet een merk van omvormer selecteren en staat er niet tssn

BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Marstek (degelijk - goedkoop), Zendure (degelijk - duurder) Home wizard (extreem duur)

1 vraag waar ik deels antwoord op ken maar niet de invulling van Marstek.

Als ik hier alle elektrische rolluiken aflaat zal ik pas na ongeveer 1 minuut de batterij van Zendure kunnen aanspreken.
Tegen dan zijn ze al lang omhoog of omlaag gelaten.
Nutteloos dus !

Met Home wizard vang ik alle gevraagde energie op via de batterij opslag.

Hoe snel (in seconden) levert Marstek energie in mijn voorbeeld ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Hoe komt het dat de Zendure zo traag is? Marstek is ongeveer 5 seconden voordat deze schakelt (naar vol vermogen) met de Marstek CT003 (P1 meter).

[ Voor 20% gewijzigd door Avenger 2.0 op 26-05-2025 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:18
Piddybull schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:36:
Marstek (degelijk - goedkoop), Zendure (degelijk - duurder) Home wizard (extreem duur)

1 vraag waar ik deels antwoord op ken maar niet de invulling van Marstek.

Als ik hier alle elektrische rolluiken aflaat zal ik pas na ongeveer 1 minuut de batterij van Zendure kunnen aanspreken.
Tegen dan zijn ze al lang omhoog of omlaag gelaten.
Nutteloos dus !

Met Home wizard vang ik alle gevraagde energie op via de batterij opslag.

Hoe snel (in seconden) levert Marstek energie in mijn voorbeeld ?
Vermoed dat dit afhangt van je sturing CT01/03 of de P1 van Home wizard...maar goede vraag!
Ik lees graag de ervaringen hierin graag mee .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Zoals ik het las was het niet als negatief ervaren bij Zendure gebruikers want zo gaat dat bewuste onderdeel (geruisloos bij Zendure ) verondersteld veel langer mee.
Bij Home wizard "klikt " dit gedurig aan bij vraag en aanbod maar dus wel binnen de 3 sec.

Mijn opmerking is dus voor al die trage opstarten bij bvb een koffiezet automaat , elektronica zoals rolluik etc.
Vraag is of ik beter op korte termijn wat energie zelf betaal om slijtage te vermijden à la Zendure.

Vandaar ook mijn idee om wat extra zonnepanelen te plaatsen die me in de ochtend meer productie direct opleveren.

Bedankt voor de eerste update van Marstek ,dus +/- 5 sec.
De P1 die er ooit komt bij Zendure ben ik ook benieuwd naar de echte voordelen in cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gaat die Zendure dan ook niet te laat schakelen bij modulerende belastingen en steeds energie op het net duwen?
Vind dat bij de Marstek nu al storend dat deze altijd te laat reageert in seconden, maar als dat in minuten is wordt het toch eigenlijk onbruikbaar. Tenzij je drempel kan instellen zodat die bij kortdurende belastingen helemaal niet aan springt. Zo een instelling zou bij de Marstek ook wel leuk zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door Avenger 2.0 op 26-05-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

Het is natuurlijk cool dat pieken onmiddellijk worden opgevangen, maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit.

Stel: als je een pizza gaat bakken in je oven dan draait die misschien 30min aan 1.5kW, dat zijn 1800sec. Als je daar dan 5 of 10 seconden niet van "vangt" dan is dan niet zo erg denk ik.

En eigenlijk wil je niet echt reageren op erg kortstondige pieken van andere zaken.

Allee, zo zie ik het toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
vinneke schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:47:
Het is natuurlijk cool dat pieken onmiddellijk worden opgevangen, maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit.

Stel: als je een pizza gaat bakken in je oven dan draait die misschien 30min aan 1.5kW, dat zijn 1800sec. Als je daar dan 5 of 10 seconden niet van "vangt" dan is dan niet zo erg denk ik.

En eigenlijk wil je niet echt reageren op erg kortstondige pieken van andere zaken.

Maar dat bv de Zendure dan een minuut te lang op het net zou zetten lijkt me toch niet echt wenselijk. Die 5 à 10s kan ik inderdaad mee leven. Maar een minuut te laat bij een modulerende belasting (kookvuur, microgolf, etc) zorgt er meer voor dat je er altijd naast zit voor de gehele duurtijd dan erop.

[ Voor 10% gewijzigd door Avenger 2.0 op 26-05-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Piddybull schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:36:
Betrouwbaarheid Homewizard batterij stel ik mij ook vragen bij. Volg het topic wat en veel mensen die problemen hebben met hun batterij. Ofwel in beste geval een foutcode, in slechtere geval diff of zekering eruit. Misschien ook wel de reden dat ze nog maar beperkt leveren. Ziet er softwarematig prachtig uit, maar hardware is duidelijk nog niet foutvrij. Bij de concurrentie is het dan weer meer andersom...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:00
Op de lijst van Synergrid staat de AlphaESS VT1000 als goedgekeurde plug-in solarbatterij.
Dit is naar wat ik kan terugvinden hardwarematig -exact- dezelfde batterij als de EvaPower, alleen heeft men in Nederland voor deze laatste een P1-dongle ontwikkeld en onder een andere naam verkocht. In principe zou het dus al kunnen om deze plug-in batterij aan te schaffen en aan te melden bij fluvius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
vinneke schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:47:

Ik bekijk het iets anders.
Smorgens is het even druk maar telkens erg kort .

12 tal rolluiken die 1 voor 1 omhoog gaan als ik er slaapwandelend voorbij wandel. Om dat probleem aan te pakken zet ik de koffiebonen automaat aan.
Zo kan ik nog wel enkele verbruikers zoeken die net 's morgens niet tegelijk maar in het eerste uur aangezet worden. Net dat alles bij elkaar en vooral in de winter wil ik coveren met batterijopslag.
En na 1 minuut opstart is dat 15 x ... watt dat ik mis.

Ik kan ook blijven slapen tot de zon alles indekt via de zonnepanelen ;-)
Het lijkt wel muggeziften maar het bepaald wel hoe snel ooit zo'n batterijen pak terugbetaald geraakt.

Ik volg je volledig dat het voor een langdurig verbruik bij een oven weinig verschil uitmaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Piddybull op 26-05-2025 16:47 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste