Wozmro,
Het is aan de eigenaar om de panelen op een juiste manier te installeren.Natuurlijk gaat een onhandige lomperik wel degelijk vroeg of laat het nieuws halen met een afgewaaide exemplaar. In Nieuwpoort stierf 10 tal jaar geleden ook een oudere vrouw die naar de tv keek en een bouwkraan op haar voorhoofd kreeg. Toen was het de fout van de aannemer omdat de kraan niet in vrije loop stond.
Het waait harder aan de kust. Dat weet elk normaal mens.
Het gevaar met zelfplaatsen is natuurlijk reëel.
Dat het mogelijk plaatsen zou gepaard gaan met een externe controle van deugdelijke plaatsing zou ik nog kunnen inkomen.
Een gecertificeerde plaatser zou hier ook een oplossing kunnen zijn.
Ook dan gaat het plug&play wat verloren natuurlijk.
Ik denk dat alles wat aan de kust geplaatst wordt een stormkracht moet aankunnen.
De zelfbouw kits zijn hiervoor wellicht standaard niet uitgerust.
Beter zou dus zijn deze storm kits te verplichten in storm gevoelige zones of op appartementen in binnenland vanaf bepaalde hoogte.
Dat kustgemeentes het gewoon domweg gaan afblokken omwille van esthetische norm is ook wel van de pot gerukt maar het zal hen wel lukken mits wat lobbywerk.
Mensen die zeezicht kunnen betalen zullen wel tweemaal nadenken of dat de ideale plaats is en of zo'n paneel het zicht wegnemen wel leuk is voor eigen gewin.
Enige uitweg is een Europese richtlijn die iedereen goedkeuring zal geven en elke vorm van pestgedrag of onwetendheid in de kiem zal moeten smoren.
Ik til er niet zo zwaar aan dan hoe ik er mij aan erger.
Aan zee zit je meestal niet een heel jaar.
Het is de arrogantie dat die kustgemeentes hebben door er onzorgvuldig gewoon een verbod op te plakken dat me behoorlijk stoort.
Natuurlijk dat het rendement aan je eigen huis met zonnepanelen stukken hoger ligt.
Voor de gehele duidelijkheid. begin dit jaar ging ons VME al akkoord met het plaatsen van balkon constructies plugin. Wellicht ook een primeur want er zullen altijd wel meerdere eigenaars dwars liggen voor iets nieuw dat hen bang maakt.
Ik had een eenvoudige simulatie van elke gevel mee op de jaarvergadering in januari laatstleden.
Er waren maar twee tegenstemmen ...
De gemeente aan zee communiceert niets in regionale en gemeentelijke bladen of websites.
Nu snap ik waarom ,eerst de neen erdoor duwen en dan pas de feiten laten herkauwen door de lamme malloten die er wonen.
Aan zee heb je wel meer zonuren.
Zeker aan kustappartementen met zonnekant en niet direct zee zichten.
Kortom Belgische soap nr XX ;-)
Beetje vergelijkbaar ?
https://www.hln.be/bizar/...echt-op-fietser~a9941030/
[
Voor 31% gewijzigd door
Piddybull op 21-05-2025 18:30
]