Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 9 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:13
ardana123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:49:
[...]

Eigen groep? En hoe dik is de draad met hoeveel ampere? Heb je een speciaal stopcontact of gewoon standaard niko stopcontact?
Standaard Niko stopcontact op afzonderlijke groep.
Kabel zoals Arei voorschrijft 2.5mm, dacht 20A maar 16A is voldoende.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:41
stefnic schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:05:
[...]

Ik ben eens benieuwd of ze mij gaan contacteren... Sinds vorige week heb ik een vaste batterij (en nieuwe hybride omvormer) en draai sindsdien ook NOM met ook 's nachts af en toe iets teruglevering. Officiele keuring is pas voor ergens in juni (en pas daarna kan ik registreren bij Fluvius), dus weet Fluvius nu ook niet of ik een vaste installatie heb of een 'illegale' stekkerbatterij...
Een vast aangesloten batterij mag je pas in gebruik nemen na positief keuringsverslag .

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
Zonsopgang minus zonsondergang van de vorige dag, we zijn aan t discuseren over hoe Fluvius het kan weten is het bij mij nog steeds nacht

Maar ja als je t niet wil begrijpen ga het maar leggen met je panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:37
DSSW schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:10:
[...]

2500 das een goei 10A, afzekeren met 16A das 2,5mm2
Standaard stopcontact is perfect.
16A meer dan genoeg inderdaad.
Een Niko stopcontact is ook maar 16A, dat wordt wel eens vergeten.
Afzekeren met 16A is dus het veiligst.

Maar volgens AREI mag de automaat tot 20A voor 2.5mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpelambens
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:18
thepixel schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:30:
Mag ik vragen hoeveel u normaal verbruikt in de nacht (aan stroom dan he ;))

Zonnepanelen waren al aanwezig neem ik aan?
2 a 3kWh en de ZP liggen er al > 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpelambens
MUN0X schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:50:
[...]

Had je hem voordien op 2500W staan?
Jep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terpelambens
vinneke schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:37:
[...]

Dat wil ik eigenlijk ook weten.

Ik heb zelf euhm een plug-in installatie die geregeld meer dan 800W injecteert. Dit al van 1 april ofzo. Tot op heden geen e-mail gehad. Heb wel een installatie aangemeld (van 1x800w >:) ) maar die is nog niet goedgekeurd.
Sinds nov 2024 heb ik ze staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:39
bruneelm schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:15:
Zonsopgang minus zonsondergang van de vorige dag, we zijn aan t discuseren over hoe Fluvius het kan weten is het bij mij nog steeds nacht

Maar zo schreef je het in je vorige post niet voor alle duidelijkheid.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:57
Beste klant,

Hartelijk dank voor uw bestelling van de Duravolt by Marstek.

We zijn ontzettend blij met het grote enthousiasme en vertrouwen dat u in ons product stelt!

Door het overweldigende succes en het hoge aantal bestellingen is het ons helaas nog niet gelukt om iedereen direct te voorzien van een orderbevestiging en een afleverdatum.

Maandagochtend gaan we er direct verder mee aan de slag en we doen ons uiterste best om binnen 48 uur iedereen persoonlijk te informeren over de status van de bestelling.

Heeft u inmiddels al een terugkoppeling ontvangen met een afleverdatum? Dan heeft deze e-mail zich gekruist met die eerdere communicatie en kunt u deze als niet verzonden beschouwen.

Nogmaals dank voor uw bestelling en uw geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:48
Hier het artikel van de geheime kill switches.

https://www.hln.be/buiten...unnen-saboteren~acd644ce/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
bruneelm schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:15:

Das een heel ander verhaal

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techniks147
  • Registratie: Maart 2025
Javice19 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:10:
Beste klant,

Hartelijk dank voor uw bestelling van de Duravolt by Marstek.

We zijn ontzettend blij met het grote enthousiasme en vertrouwen dat u in ons product stelt!

Door het overweldigende succes en het hoge aantal bestellingen is het ons helaas nog niet gelukt om iedereen direct te voorzien van een orderbevestiging en een afleverdatum.

Maandagochtend gaan we er direct verder mee aan de slag en we doen ons uiterste best om binnen 48 uur iedereen persoonlijk te informeren over de status van de bestelling.

Heeft u inmiddels al een terugkoppeling ontvangen met een afleverdatum? Dan heeft deze e-mail zich gekruist met die eerdere communicatie en kunt u deze als niet verzonden beschouwen.

Nogmaals dank voor uw bestelling en uw geduld!
Die mail heb ik ook gehad, alleen heb ik geen batterij besteld (vorige actie bij hun wel 1 besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:23

d3x

voor al de opmerkingen omtrent recente bestelling en afwachting van levering en verzend info en faktuur

beetje geduld hebben loont.....

[ Voor 63% gewijzigd door d3x op 16-05-2025 18:18 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

lekker bij de haren getrokken zoals steeds, kan mogelijks wel iets van zijn met een malafiede leverancier.
beetje deftig bedrijf heeft nooit een FW die alles richting internet toelaat op geen enkele poort.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:43

vinneke

De Figuur

vanpeers schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:31:
Weet niet zeker of het zal opvallen bij Fluvius. :X
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor alle duidelijkheid, mijn verbruik en piekverbruik ligt sowieso zeer laag als het zonnig is. :)
Alles is eigenlijk geautomatiseerd en afgestemd op zonverbruik.

Alleszins blij met m'n Marstek. :)
Ik heb het idee dat mensen met een digitale meter niet de eerste zijn die onder de loep gaan worden genomen door Fluvius.

Mensen met een gewone teller die nu plug in zonnepanelen zetten, die kunnen toch lekker terugdraaien zonder dat ze op de radar staan om snel een digitale meter te krijgen? Dat lijkt me een groter issue te zijn.

Trouwens, is het niet zo dat die 800W limiet momenteel een "aanbeveling" is? Ik dacht dat ze dat niet hard konden maken omwille van bevoegheden die bij een andere overheid zaten.

https://www.synergrid.be/...e/elektriciteit/plug-play

Punt 14:

In principe wordt het vermogen van plug & play toestellen vandaag beperkt tot 2.600W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).
OPGELET: in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘plug & play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800W uit veiligheidsoverwegingen.

De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.

Dit interpreteer ik als: je mag 2600W aansluiten, en misschien komt er een wet die 800W oplegt. Ooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:27
Lijkt me van wel dat die met een digitale meter als eerste aan de beurt zijn. Dat is het makkelijkst te controleren en ze hoeven niet naar binnen om de meterstanden te controleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jannen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37
Ik vind het toch schandalig, in ce doe je toch niets verkeerd?! Je slaagt de zelf geproduceerde zonne-energie op om te gebruiken op piek momenten waar ze liever hebben dat je minder verbruikt…
Of je gaat ‘s nachts laden aan nachttarief als er weinig afname is.
Arm Belgie, bureaucratie tot in de kist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
d3x schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:17:
[...]

lekker bij de haren getrokken zoals steeds, kan mogelijks wel iets van zijn met een malafiede leverancier.
beetje deftig bedrijf heeft nooit een FW die alles richting internet toelaat op geen enkele poort.
Zou ik mijn hand niet in het vuur voor steken
Veel toestellen werken met de cloud gemonitord of bediend vanuit de cloud.

En zoals 99% van de smartphone gebruikers niet weten dat meerdere keren op een specifieke menu locatie te klikken men een developers-menu activeert denk ik dat niemand met zekerheid kan zeggen of er in de FW verborgen registers aanwezig zijn waar we de werking niet van kennen.

We weten ondertussen dat de smartek perfect in orde is met de cyber veiligheid 🙉🙈🙊

[ Voor 6% gewijzigd door bruneelm op 16-05-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:10
BlackShadow schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:19:
[...]

16A meer dan genoeg inderdaad.
Een Niko stopcontact is ook maar 16A, dat wordt wel eens vergeten.
Afzekeren met 16A is dus het veiligst.

Maar volgens AREI mag de automaat tot 20A voor 2.5mm².
De zekering van de groep waarom ik de batterij zal zetten is 20a, de kabel 2.5mm². Wel met standaard niko stopcontact. Moet ik dat stopcontact aanpassen? Is er misschien nog een veiliger stopcontact dat ik kan nemen als ik op 2500 watt wil gaan runnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:14
thepixel schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:46:
Lijkt me van wel dat die met een digitale meter als eerste aan de beurt zijn. Dat is het makkelijkst te controleren en ze hoeven niet naar binnen om de meterstanden te controleren.
Weet iemand met welke frequentie fluvius data binnenkrijgt van de digitale meters? Zijn dit kwartierwaarden of nog frequenter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUN0X
ardana123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:55:
[...]

De zekering van de groep waarom ik de batterij zal zetten is 20a, de kabel 2.5mm². Wel met standaard niko stopcontact. Moet ik dat stopcontact aanpassen? Is er misschien nog een veiliger stopcontact dat ik kan nemen als ik op 2500 watt wil gaan runnen?
Een standaard stopcontact is voorzien op 16A, dat is ~3600w. Geen probleem dus.

Het grootste gevaar zit m.i. in je kast, daar kan je hoge stromen krijgen doordat je (in theorie) batterij + PV + Net tegelijk vol kan gaan belasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
MUN0X schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:09:
[...]

Het grootste gevaar zit m.i. in je kast, daar kan je hoge stromen krijgen doordat je (in theorie) batterij + PV + Net tegelijk vol kan gaan belasten
Hoe bedoel je? Hoe check ik dat allemaal? Ik ben trouwens een leek in elektriciteit.
Ik heb een monofase verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:20
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Je moet kiezen uit een lijst. Als het niet gehomologeerd is staat het niet in de lijst en kan je het niet registreren.
Is er (al) één in die lijst welke aansluit bij de Marstek 5Kwh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:43

vinneke

De Figuur

ardana123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:13:
[...]

Hoe bedoel je? Hoe check ik dat allemaal? Ik ben trouwens een leek in elektriciteit.
Ik heb een monofase verbinding.
Het gevaar zit eigenlijk niet in de kast. Daar is een standaard kring afgezekerd op 20A. (of 16A) 20A * 230V = 4600W max.

Heb je bvb. twee friteuses van 2500W op één kring, dan verbruik je 5000W en dan springt je zekering.

Ok, stel nu dat ik op een ander stopcontact in het begin van diezelfde kring mijn plugin batterij of PV zet. En stel dat die 1000W injecteert/levert. Dan zou je wél je twee friteuses kunnen laten werken. Gevolg is dat er 5000W op het stuk kabel van de PV naar de friteuses gaat. 1000W van de batterij, en 4000W van de kast.

De zekering springt niet, want er gaat maar 4000W door.

Gevolg: iets warmere kabel. Daarom die 800W limiet, dat is nog goed te doen. Zoveel warmer wordt die kabel niet.

Ga je nu 2500W op die kabel injecteren dan zou je op het einde van de kabel tot 7000W kunnen gebruiken. En dan gaat er maar 4500W door de zekering, dus die springt niet. Zeer warme kabel. Gevaarlijk!

[ Voor 8% gewijzigd door vinneke op 16-05-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
vinneke schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:37:
[...]

Het gevaar zit eigenlijk niet in de kast. Daar is een standaard kring afgezekerd op 20A. (of 16A) 20A * 230V = 4600W max.

Heb je bvb. twee friteuses van 2500W op één kring, dan verbruik je 5000W en dan springt je zekering.

Ok, stel nu dat ik op een ander stopcontact in het begin van diezelfde kring mijn plugin batterij of PV zet. En stel dat die 1000W injecteert/levert. Dan zou je wél je twee friteuses kunnen laten werken. Gevolg is dat er 5000W op het stuk kabel van de PV naar de friteuses gaat. 1000W van de batterij, en 4000W van de kast.

De zekering springt niet, want er gaat maar 4000W door.

Gevolg: iets warmere kabel. Daarom die 800W limiet, dat is nog goed te doen. Zoveel warmer wordt die kabel niet.

Ga je nu 2500W op die kabel injecteren dan zou je op het einde van de kabel tot 7000W kunnen gebruiken. En dan gaat er maar 4500W door de zekering, dus die springt niet. Zeer warme kabel. Gevaarlijk!
Het is een lege kring zonder apparaten erop, dus moet veilig zijn. Mijn vraag is of het geheel van mijn installatie dat aankan. Stel nu dat ik de airfryer, de friteuse, de wasmachine, de pv op max aan het leveren zijn, de batterij 2500 watt aan het terugleveren zijn enz. Kan mijn monofase en kast dat aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12
ivanhoe007BE schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:32:
[...]
Is er (al) één in die lijst welke aansluit bij de Marstek 5Kwh?
Volgens mij is enkel de Anker SOLIX Solarbank 2 commercieel te koop. Is een 800W apparaat, dus als je max 800W injecteert gaat er geen detecteerbaar verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUN0X
De bovenstaande logica van @vinneke kan je ook toepassen op de kamgeleiders van je kast.
Die zijn vaak 10mm2 en dus voorzien op 63A.
Als je een monofase van 40A hebt, PV van bvb 4KW (17A) en daarboven 2500W (11A) vanuit een plugin batterij dan kom je op een totaal van 68A.
Een te hoge stroom die IN THEORIE door je kast kan lopen.
Gaat dit daadwerkelijk voor problemen zorgen, waarschijnlijk niet. Is het aan te raden, nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 23:22
Gewoon ter info: stopcontacten worden geproduceerd volgens een bepaalde technische norm.

Volgens die norm is een gewoon huishoudelijk stopcontact (zoals bvba Niko) geschikt voor 10A continue. 16A of 20A enkel voor korte periodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
[...]

Waarom zou je een "veiliger" stopcontact nodig hebben. We spreken hier over amper 10A en dat is niet 24h op 24 uur hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
MUN0X schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:55:
De bovenstaande logica van @vinneke kan je ook toepassen op de kamgeleiders van je kast.
Als je een monofase van 40A hebt, PV van bvb 4KW (17A) en daarboven 2500W (11A) vanuit een plugin batterij dan kom je op een totaal van 68A.
Gaat dit daadwerkelijk voor problemen zorgen, waarschijnlijk niet. Is het aan te raden, nee...
Nu begin ik wel te twijfelen of ik hem op 2500 wil zetten 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
MUN0X schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:09:
[...]

Werk in je electrisch bord met kamgeleiders per rij en verbind de rijen met kabel van 10mm2 en je zal nooit problemen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:57
ardana123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:33:
[...]

Nu begin ik wel te twijfelen of ik hem op 2500 wil zetten 🤔
je moet al 14 500w aan verbruikers op hebben staan om aan 63A te komen, lijkt mij vrij moeilijk en dan nog, op 2 uurtjes is de batterij leeg dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MUN0X
Javice19 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:39:
[...]

je moet al 14 500w aan verbruikers op hebben staan om aan 63A te komen, lijkt mij vrij moeilijk en dan nog, op 2 uurtjes is de batterij leeg dan
Het is inderdaad een geval van EN, EN, EN.
Ik kan me ook niet voorstellen dat dit in de praktijk zal voorkomen.
Ik wou maar illustreren dat een batterij op apart afgezekerde kring van 20A niet defacto wil zeggen dat het veilig is om de batterij op 2500w te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
PNARI schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:01:
[...]

Maar zo schreef je het in je vorige post niet voor alle duidelijkheid.
Ik denk dat Fluvius het "slimmer" controleert dan zomaar verschil tussen tellerstand injectie zonsopgang - tellerstand injectie zonsondergang vorige dag. Als ze het zo zouden doen dan zie ik geen probleem want ik heb nog nooit 0.1 kwh geïnjecteerd tijdens de nacht, NOM geeft meestal een zeer klein verbruik +-0.1 kwh verbruik uit het net en geen injectie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Laatst online: 23:50
DSSW schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Ik denk dat Fluvius het "slimmer" controleert dan zomaar verschil tussen tellerstand injectie zonsopgang - tellerstand injectie zonsondergang vorige dag. Als ze het zo zouden doen dan zie ik geen probleem want ik heb nog nooit 0.1 kwh geïnjecteerd tijdens de nacht, NOM geeft meestal een zeer klein verbruik +-0.1 kwh verbruik uit het net en geen injectie...
Hier monofase en CT003, er is dus ook injectie gemeten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lraI0wq1pl2OBUt8aU2A6eFTIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uVmRoXl93Ts8WWmBVejdTpj4.png?f=fotoalbum_large

Soms zelfs meer injectie als afname:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n-Mmxul-eVtDu-SZ3T3Yl_JSJQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9LWcYdr7EQy2OSQYt5Ukv8Xu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Jeepertje schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad, bij mij hetzelfde, ze meten dus met kwartiergegevens, ik dacht dit al maar had het nog niet gecontroleerd in de fluvius app.

Op een nacht ongeveer 0.03kwh injectie, maar zichtbaar...we zullen wel zien als er een mailtje komt; ga er niet van wakker liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 20:20
Die 0.03kWh zal ook opgemerkt worden op de 800W instelling van de Marstek.
Net ook gekeken naar mijn Fluvius verbruik en ook hier zelfde injectie hoeveelheid.

Mijn Marstek draait hier op Auto/Nom sinds begin deze maand.

Zag overigens ook dat bij aanmelden van plug en Play installatie ze enkel de EAN code, merk en vermogen vragen.
In mijn huis mogen ze tot aan de meter hun zeg doen, in mijn stopcontact steek ik zelf wat ik wil.

Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
DSSW schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Bij een driefasesysteem kunnen ze snel zien hoeveel je per fase injecteert , ook al staat de batterij nom te regelen. Bij één fase kunnen ze alleen naar de nachtinjectie kijken.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Volgens mij is enkel de Anker SOLIX Solarbank 2 commercieel te koop. Is een 800W apparaat, dus als je max 800W injecteert gaat er geen detecteerbaar verschil zijn.
Bedankt,
Zit met een 3-fase nieuwbouw...aparte kring voor batterij in kelder voorzien.
Maar (voor mij) Marstek 5kWh enkel interessant/rendabel als ik boven de 800w kan gaan.
Dan toch maar even afwachten. (Wil geen gedoe met Fluvius) ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
MUN0X schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:55:
Normaal wordt er een remautomaat voorzien bij een vaste PV installatie. In mijn geval een 20A zekering voor zonnepanelen en een 40A hoofdzekering erachter voor de binneninstallatie zodat er nooit meer dan 40A doorheen gaat (ookal is de kast voor 63A bekabeld). Bij een vaste laadpaal wordt dit normaal op dezelfde manier gedaan.

Dus voor 1 plugin batterij (op apart circuit liefst) is er bij de meeste mensen nog geen gevaar (in mijn geval ~50A max). Begin je echter meerdere batterijen te plaatsen, nog wat plugin panelen erbij, etc kan je toch beter iemand met kennis de stroombanen eens laten uitrekenen en je ook afvragen of een professionele installatie niet beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:34:
[...]

Normaal wordt er een remautomaat voorzien bij een vaste PV installatie. In mijn geval een 20A zekering voor zonnepanelen en een 40A hoofdzekering erachter voor de binneninstallatie zodat er nooit meer dan 40A doorheen gaat (ookal is de kast voor 63A bekabeld). Bij een vaste laadpaal wordt dit normaal op dezelfde manier gedaan.

Dus voor 1 plugin batterij (op apart circuit liefst) is er bij de meeste mensen nog geen gevaar (in mijn geval ~50A max). Begin je echter meerdere batterijen te plaatsen, nog wat plugin panelen erbij, etc kan je toch beter iemand met kennis de stroombanen eens laten uitrekenen en je ook afvragen of een professionele installatie niet beter is.
Batterijen veranderen hier niks aan de zaak zolang je ze elk op een lege zekering zet. Ook de 1 fase kan dit perfect aan, anders heb je gewoon een slechte electriciteit kast.

Stel je hebt PV 5,KW liggen en hoogzomer en je zet inductie aan en je oven dan zit je daar al snel aan 4500kw.

Niks speciaals en standaard ok. Die batterij in de mix maken hier geen verschil. Als je PV niet in de kring voor de opbrengst zorgt en dus afname op de kast zorgt de batterijen er dan wel voor. Het is nooit een en-en verhaal.

Algemeen de bangmakerij achterwegen laten. Elke nieuwbouw van de laatste 20j kan met de juiste extra zekeringen, correct doorlussen naar hoofdzekering en extra kabel juiste dikte en stekker perfect een batterij hebben. Zekering van 16a steken.

Zo een batterij verbruikt niet meer dan een frietketel - oven - inductie.

Met 3 fase moet je wel eerder gaan balanceren

[ Voor 11% gewijzigd door d3x op 17-05-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

Harrie

NederVlaming

DSSW schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:33:
[...]

Inderdaad, bij mij hetzelfde, ze meten dus met kwartiergegevens, ik dacht dit al maar had het nog niet gecontroleerd in de fluvius app.

Op een nacht ongeveer 0.03kwh injectie, maar zichtbaar...we zullen wel zien als er een mailtje komt; ga er niet van wakker liggen
Heb je dan meetregime 3 geactiveerd?
Anders word de data toch maar 1 keer per maand verstuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 23-06 11:33
[...]
Is er misschien nog een veiliger stopcontact dat ik kan nemen als ik op 2500 watt wil gaan runnen?
Zoals anderen al gezegd hebben is de kans klein dat je langdurig 2500W gaat trekken van de batterij.
Zelf een friteuse doet dit maar 10 minuten ofzo en gaat dan op en af als de temperatuur zakt.

Wil je toch veiliger spelen koop dan de onderstaande voor nog geen 10 euro (heb ik ook gedaan), knip de stekker van de marstek kabel en zet er de CEE stekker aan. Vervang een stopcontact door die andere. De pinnen/hulzen zijn dikker en langer dus het zal beter geleiden en warmte verdelen. Van herkeuring moet je ook niet wakker liggen want dat mag je gewoon plaatsen.

https://www.toolstation.be/power-cee-stekker/p56062

https://www.toolstation.b...uw-wandcontactdoos/p86026

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
gvb73 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:46:
[...]
Zoals anderen al gezegd hebben is de kans klein dat je langdurig 2500W gaat trekken van de batterij.
Zelf een friteuse doet dit maar 10 minuten ofzo en gaat dan op en af als de temperatuur zakt.

Wil je toch veiliger spelen koop dan de onderstaande voor nog geen 10 euro (heb ik ook gedaan), knip de stekker van de marstek kabel en zet er de CEE stekker aan. Vervang een stopcontact door die andere. De pinnen/hulzen zijn dikker en langer dus het zal beter geleiden en warmte verdelen. Van herkeuring moet je ook niet wakker liggen want dat mag je gewoon plaatsen.

Wat weer een heel andere set van problemen geeft:
- Stekker afknippen en eigen CEE stekker aanzetten doe je (vanuit verzekering oogpunt) ingrijpende wijzigingen aan een toekomstig gehomologeerd/gekeurd toestel waarmee dit mogelijk te vervallen komt.
- CEE stekkers zijn door AREI niet toegelaten in een woning (gezien ontbrekende kinderbeveiliging).

Ga hier persoonlijk gewoon een versterkt (EV) stopcontact plaatsen dat 14A continue aankan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Harrie schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:26:
[...]

Heb je dan meetregime 3 geactiveerd?
Anders word de data toch maar 1 keer per maand verstuurd?
Niks speciaal gedaan enkel O1 poort geactiveerd. Misschien wordt dan ook meetregime 3 geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:53:
[...]
- CEE stekkers zijn door AREI niet toegelaten in een woning (gezien ontbrekende kinderbeveiliging).
Da's zever. Er zit een klep op met een veer.

Een collega heeft tientallen jaren keuringen gedaan en hij zei dat ze nooit een CEE afkeuren in een huishoudelijke installatie omdat je die kan uitzetten met de zekering. Gewoon de stekker er in laten is voldoende zei hij of je moet voor een duurder model gaan met een pilootschakelaar maar het is overkill.

Volgens mij was er een paar maanden geleden zelfs een update van het AREI dat de CEE stopcontacten gelijk trekt met de gewone omdat ze toch standaard beginnen te worden voor autoladers bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
gvb73 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Allemaal leuk, maar je hebt nog steeds ten maken met de limiet van 800W ontladen bij een PIB, anders krijgt hij kan hij niet gehomologeerd/gekeurd worden.
800W zal echter geen probleem voor een CE WCD met penaarde zijn.
Je kunt hoger qua ontladen maar dan hebben we het niet meer over een PIB maar over een vast opgestelde thuis-batterij waar weer andere regeltjes gelden.
Dit probleem heb je overigens ook in Nederland en in Duitsland, ook daar is de grens voor PIB <800W.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
gvb73 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:30:
[...]
Da's zever. Er zit een klep op met een veer.

Volgens mij was er een paar maanden geleden zelfs een update van het AREI dat de CEE stopcontacten gelijk trekt met de gewone omdat ze toch standaard beginnen te worden voor autoladers bv.
Dat is ook maar de info die ik gekregen heb van keurder. Het klepje zou niet voldoen, zou een beveiliging moeten zijn met schakelaar die je pas kan inschakelen als de stekker erin zit. Mogelijk valt de ene keurder erover en de andere niet. Moest je info hebben dat dit recent veranderd is hoor ik dit wel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
MacD007 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:33:
[...]
Allemaal leuk, maar je hebt nog steeds ten maken met de limiet van 800W ontladen bij een PIB, anders krijgt hij kan hij niet gehomologeerd/gekeurd worden.
800W zal echter geen probleem voor een CE WCD met penaarde zijn.
Je kunt hoger qua ontladen maar dan hebben we het niet meer over een PIB maar over een vast opgestelde thuis-batterij waar weer andere regeltjes gelden.
Dit probleem heb je overigens ook in Nederland en in Duitsland, ook daar is de grens voor PIB <800W.
Voorlopig is er in BE nog geen 800W grens. De vraag is wat men met aangemelde installaties gaat doen nadat de 800W grens in voege treedt. Krijgen deze een uitzondering of moeten deze toch aangepast worden om te voldoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
d3x schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Batterijen veranderen hier niks aan de zaak zolang je ze elk op een lege zekering zet. Ook de 1 fase kan dit perfect aan, anders heb je gewoon een slechte electriciteit kast.

Stel je hebt PV 5,KW liggen en hoogzomer en je zet inductie aan en je oven dan zit je daar al snel aan 4500kw.

Niks speciaals en standaard ok. Die batterij in de mix maken hier geen verschil. Als je PV niet in de kring voor de opbrengst zorgt en dus afname op de kast zorgt de batterijen er dan wel voor. Het is nooit een en-en verhaal.

Algemeen de bangmakerij achterwegen laten. Elke nieuwbouw van de laatste 20j kan met de juiste extra zekeringen, correct doorlussen naar hoofdzekering en extra kabel juiste dikte en stekker perfect een batterij hebben. Zekering van 16a steken.

Zo een batterij verbruikt niet meer dan een frietketel - oven - inductie.

Met 3 fase moet je wel eerder gaan balanceren
Het verbruik is niet zo zeer het probleem, want dan gedraagt zich een PIB zich niet anders als elke andere verbruiker.
Problemen kunnen m’n door het leveren ( dus ontladen ) ontstaan, zeker indien er op die groep ( gebruikelijk bij een WCD) andere verbruikers aangesloten zijn.
Dit is dan ook direct de hoofdreden dat het ontladen van deze PIB begrenst is met <800W, m’n omdat je bij ontladen twee bronnen gaat krijgen op deze groep.
De een via de zekering ( veelal 16A )
En de andere via de WCD ( ongezekerd ) waarbij je dus 3.860W via de ene kant ( en meer) en 800W aan de andere kant op de groep kunt gaan voeden, dus al minimaal 4.660W/230V=ruim 20A, wat zeker bij langere kabels wel eens tot problemen zou kunnen leiden. En de stroom kan hierbij echt nog een stuk hoger worden gezien de afschakel karakteristiek van een standaard B16.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZvhZ7cdp67yJABHRDotc6PD06U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TVWKs9cZ4e1p2D82kZS76iYv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Voorlopig is er in BE nog geen 800W grens. De vraag is wat men met aangemelde installaties gaat doen nadat de 800W grens in voege treedt. Krijgen deze een uitzondering of moeten deze toch aangepast worden om te voldoen...
Ik lees hier en daar toch anders, ik kan me natuurlijk vergissen.
per huishouden zal een maximumcapaciteit van 800 watt gelden voor de plug-inpanelen én de batterij samen. (Dat is de grens die Vlaanderen stelt) aangezien we hier In het Nederlands communiceren denk ik dat we ons hier tot Vlaanderen mogen beperken.
Helaas is mijn Frans onvoldoende om hier ook nog Wallonië in mee te nemen, de Duitse Oostkantons zou dan wel weer kunnen.
Als ik verder lees heb je op dit moment gelijk m’n omdat er in België heel veel nog niet compleet is geregeld, maar wat ik uit de diverse bronnen wel heel duidelijk lees is dat men zowel landelijk als ook gewestelijk heel erg sterk naar een formele <800W aan het werken is. Het zou mij niet verbazen als dit ook zo wettelijk geregeld gaat worden.

[ Voor 49% gewijzigd door MacD007 op 17-05-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:39
Vergrendeld CEE stopcontact, grijs/blauw, 16a 2p+t ip67Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3lbdLD0FAoW1A3S2nLH4fPbNn0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FzBwa4xjU0UsMCIkB1TtdMeE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mmarchan schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:04:
Vergrendeld CEE stopcontact, grijs/blauw, 16a 2p+t ip67[Afbeelding]
Vergeet echter niet dat een vergrendeling niet gelijk aan een kinderbeveiliging is, ik weet niet hoe dit in de AREI nu geregeld is, dus controleer dit eerst voordat je zoiets koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvb73
Onderafdeling 5.3.5.2. Contactdozen en verlichting

a. Laagspanningscontactdozen van elektrische installaties op wisselspanning

De contactdozen hebben een beschermingsgraad van ten minste IPXX-B.

De contactdozen waarvan de toegekende stroomsterkte maximaal 16A en de toegekende spanning maximaal 250V bedraagt, hebben een beschermingsgraad van ten minste IPXX-D.

De contactdozen waarvan de toegekende stroomsterkte maximaal 32A en de toegekende spanning maximaal 400V bedraagt, voldoen aan de norm NBN C 61-112-1:2017 betreffende contactdozen voor huishoudelijk en gelijkaardig gebruik.

In afwijking van de tweede en derde alinea mogen andere contactdozen worden gebruikt in de volgende gevallen:
− de contactdozen die uitsluitend bestemd zijn voor de voeding van een of meerdere verbruikstoestellen
voor een specifiek doel;
− de contactdozen geplaatst in of op schakel- en verdeelborden;
− het vaste aansluitpunt voor de voeding:
• van campings bedoeld in hoofdstuk 7.8.;
• van jachthavens bedoeld in hoofdstuk 7.9.;
• van voertuigen of aanhangwagens voor wegvervoer tijdens het stationeren bedoeld in
hoofdstuk 7.101.;
− de tijdelijke, mobiele of verplaatsbare installaties bedoeld in onderafdeling 2.2.1.1.;
− de ruimten van de elektrische dienst;
− de contactdozen voorzien van een mechanische of elektrische vergrendeling waarbij de actieve delen van
de contactdoos na het verwijderen van de contactstop spanningsloos worden

Wijziging voorschriften contactdozen

De huidige voorschriften voor contactdozen (= overal voldoen aan de Belgische norm NBN C 61-112-1:2017 en alleen CEE-contactdoos 400V voor specifiek gebruik mag hiervan afwijken in huishoudelijke installatie) zijn te streng en niet overal toepasbaar. Ook plaatsingshoogte voor opbouwcontactdozen is te algemeen. Op basis van de problemen die er waren met de huidige voorschriften zijn de eisen voor contactdozen volledig herwerkt, zodat deze problemen opgelost zijn. Plaatsingshoogte-eisen zijn verdwenen en vallen onder keuze en plaatsing in functie van de uitwendige invloeden. De eis om te voldoen aan de Belgische norm is beperkt in toepassing en plaats. De uitzondering voor de CEE-contactdoos 400V is verdwenen en veralgemeend.

Bij de meeste mensen zal op de CEE maar 240V komen dus die valt niet onder die 400V limieten die er waren.

[ Voor 22% gewijzigd door gvb73 op 17-05-2025 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
MacD007 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:49:
[...]
Ik lees hier en daar toch anders, ik kan me natuurlijk vergissen.
per huishouden zal een maximumcapaciteit van 800 watt gelden voor de plug-inpanelen én de batterij samen. (Dat is de grens die Vlaanderen stelt) aangezien we hier In het Nederlands communiceren denk ik dat we ons hier tot Vlaanderen mogen beperken.
Dat heeft men inderdaad gezegd maar Vlaanderen heeft daar geen bevoegdheid voor (installateur had dat aangekaart) waardoor ze dit federaal nog moeten regelen in een wetgeving ergens dit jaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
MacD007 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:10:
[...]

Vergeet echter niet dat een vergrendeling niet gelijk aan een kinderbeveiliging is, ik weet niet hoe dit in de AREI nu geregeld is, dus controleer dit eerst voordat je zoiets koopt.
Op deze is zowel een kinderveiligheid als een elektrische als mechanische vergrendeling.
- Kinderveiligheid: De Blauwe afsluitdop is voorzien van schroefdraad en kan worden vastgezet indien er geen stekker is aangesloten.
- Vergrendeling: De schakelaar (die ook kan worden vergrendeld met een malslotje), kan enkel worden opgezet als er een stekker wordt geplaatst. Dus zonder stekker, geen spanning op het stopcontact. = 2de kinderveiligheid.

Kostprijs €30 en zal bij residentieel gebruik niet worden afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
gvb73 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:20:
Onderafdeling 5.3.5.2. Contactdozen en verlichting

a. Laagspanningscontactdozen van elektrische installaties op wisselspanning

De contactdozen hebben een beschermingsgraad van ten minste IPXX-B.

De contactdozen waarvan de toegekende stroomsterkte maximaal 16A en de toegekende spanning maximaal 250V bedraagt, hebben een beschermingsgraad van ten minste IPXX-D.

De contactdozen waarvan de toegekende stroomsterkte maximaal 32A en de toegekende spanning maximaal 400V bedraagt, voldoen aan de norm NBN C 61-112-1:2017 betreffende contactdozen voor huishoudelijk en gelijkaardig gebruik.

In afwijking van de tweede en derde alinea mogen andere contactdozen worden gebruikt in de volgende gevallen:
− de contactdozen die uitsluitend bestemd zijn voor de voeding van een of meerdere verbruikstoestellen
voor een specifiek doel;
− de contactdozen geplaatst in of op schakel- en verdeelborden;
− het vaste aansluitpunt voor de voeding:
• van campings bedoeld in hoofdstuk 7.8.;
• van jachthavens bedoeld in hoofdstuk 7.9.;
• van voertuigen of aanhangwagens voor wegvervoer tijdens het stationeren bedoeld in
hoofdstuk 7.101.;
− de tijdelijke, mobiele of verplaatsbare installaties bedoeld in onderafdeling 2.2.1.1.;
− de ruimten van de elektrische dienst;
de contactdozen voorzien van een mechanische of elektrische vergrendeling waarbij de actieve delen van
de contactdoos na het verwijderen van de contactstop spanningsloos worden

Wijziging voorschriften contactdozen

De huidige voorschriften voor contactdozen (= overal voldoen aan de Belgische norm NBN C 61-112-1:2017 en alleen CEE-contactdoos 400V voor specifiek gebruik mag hiervan afwijken in huishoudelijke installatie) zijn te streng en niet overal toepasbaar. Ook plaatsingshoogte voor opbouwcontactdozen is te algemeen. Op basis van de problemen die er waren met de huidige voorschriften zijn de eisen voor contactdozen volledig herwerkt, zodat deze problemen opgelost zijn. Plaatsingshoogte-eisen zijn verdwenen en vallen onder keuze en plaatsing in functie van de uitwendige invloeden. De eis om te voldoen aan de Belgische norm is beperkt in toepassing en plaats. De uitzondering voor de CEE-contactdoos 400V is verdwenen en veralgemeend.

Bij de meeste mensen zal op de CEE maar 240V komen dus die valt niet onder die 400V limieten die er waren.
Er staat max 400V ... dus geen probleem om die thuis te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 23-06 11:24
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:34:
[...]

Kan je dan eens kijken naar het vermogen van de verliesstroomschakelaar?
De zal dan 300mA-40A zijn.
Als die 300mA-63A is, dan een remautomaat van 63A

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:27:
[...]

Dat heeft men inderdaad gezegd maar Vlaanderen heeft daar geen bevoegdheid voor (installateur had dat aangekaart) waardoor ze dit federaal nog moeten regelen in een wetgeving ergens dit jaar :D
En er zijn p&p- batterijen goedgekeurd door Synergrid die 2000W kunnen ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
PNARI schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:05:
[...]

En er zijn p&p- batterijen goedgekeurd door Synergrid die 2000W kunnen ontladen.
Welk merk en model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Dolf_Tweakers schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:02:
[...]

Kan je dan eens kijken naar het vermogen van de verliesstroomschakelaar?
De zal dan 300mA-40A zijn.
Als die 300mA-63A is, dan een remautomaat van 63A
Zijn beide 63A, hoofdzekering teller is 50A.
Waarom geen 50A remautomaat geen idee, maar de 40A remautomaat is genoeg.
Als er een EV komt wordt de laadpaal toch voor de remautomaat aangesloten,
dus dan heb ik 10A extra beschikbaar voor al enkel de EV 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Zie lijst https://www.synergrid.be/...e_NL-FR.pdf?1747508766542

Een paar modellen staan erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Waarvan nog geen enkele verkrijgbaar spijtig genoeg. Volgens mij kan je enkel de Anker momenteel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
Het zal wel aan mij liggen, maar alles boven de 1200w is toch pv in die lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
thepixel schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:37:
Het zal wel aan mij liggen, maar alles boven de 1200w is toch pv in die lijst?
Je hebt gelijk, was me nog niet opgevallen. Een P&P paneel dat meer dan 800W kan leveren wordt goedgekeurd, dan moet een batterij die 2500W kan leveren om de teller op 0 te houden toch ook wel kunnen worden goedgekeurd want die gaat in principe niets injecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Als je de batterij op 2500W ontladen hebt staan kan je in een 3 fase systeem ze best op dezelfde fase als je zonnepanelen zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackShadow
ivanhoe007BE schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 07:23:
[...]

Bedankt,
Zit met een 3-fase nieuwbouw...aparte kring voor batterij in kelder voorzien.
Maar (voor mij) Marstek 5kWh enkel interessant/rendabel als ik boven de 800w kan gaan.
Dan toch maar even afwachten. (Wil geen gedoe met Fluvius) ;(
Ik twijfel ook om er al voor te gaan, vooral met de korting die er nu is.

Wat is het risico?
In het allerslechtste geval meld je een andere batterij aan en zet je de Marstek op 800W en wordt de terugverdientijd wat langer.
In het allerbeste geval is hij in juni goedgekeurd en kan je hem aanmelden en officieel gebruiken op 2500W.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 18-05-2025 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
BlackShadow schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:05:
[...]

Ik twijfel ook om er al voor te gaan, vooral met de korting die er nu is.

Wat is het risico?
In het allerslechtste geval meld je een andere batterij aan en zet je de Marstek op 800W en wordt de terugverdientijd wat langer.
In het allerbeste geval is hij in juni goedgekeurd en kan je hem aanmelden en officieel gebruiken op 2500W.
Ik heb eens een simulatie gedaan tussen 800W en 2500W en verschil in terugverdientijd was voor mij verwaarloosbaar. Grootste besparing zal waarschijnlijk het capaciteitstarief zijn in de zonnige maanden al kunnen enkele dagen zonder opbrengst je hierbij al direct nekken. Dus zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat je door wetgeving in de toekomst moet terugschroeven naar 800W zal het in de meeste gevallen voor de terugverdientijd niet zoveel uitmaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 18-05-2025 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PNARI
Avenger 2.0 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:11:
[...]

Ik heb eens een simulatie gedaan tussen 800W en 2500W en verschil in terugverdientijd was voor mij verwaarloosbaar. Grootste besparing zal waarschijnlijk het capaciteitstarief zijn in de zonnige maanden al kunnen enkele dagen zonder opbrengst je hierbij al direct nekken. Dus zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat je door wetgeving in de toekomst moet terugschroeven naar 800W zal het in de meeste gevallen voor de terugverdientijd niet zoveel uitmaken.
En hoe heb je de simulatie gedaan ? Ik heb al dagen gehad dat de batterij meer dan 9kWh heeft afgegeven, dat zal nooit lukken als die op 800W ontladen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
[...]

Ik zie het positiever en hangt vooral af van hoeveel overproductie je nu hebt.
Ik heb sinds begin april geen enkele dag dat ik minder dan 5kWh teruggeleverd heb, daarnaast neem ik gedurende de nacht minder dan 5kWh af. Ik kan er dus vrij zeker van uit gaan dat mijn batterij altijd voldoende capaciteit heeft om 15 minuten mijn hoogste piek met 2500W af te vlakken.

Je betaalt voor de gemiddelde maandpiek, dus als je van april tem oktober daar vanaf krijgt, is het wel effectief een goede besparing.

Per kW dat je die jaarpiek naar beneden krijgt, levert je dat 64 euro op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
PNARI schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:21:
[...]

En hoe heb je de simulatie gedaan ? Ik heb al dagen gehad dat de batterij meer dan 9kWh heeft afgegeven, dat zal nooit lukken als die op 800W ontladen staat.
Hou hier al sinds 7 jaar de verbruiken bij met emoncms systeem. Daar kan je simulaties in doen voor toevoegen batterij om te zien wat verschil zou opleveren. In mijn geval was dat amper een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
[...]

Ja is voor iedereen anders. Voor mij zal het zeker wat uitmaken.
Tijdens de dag gaat 2500W niet opvallen...kan van PV komen. Maar eens de zon weg is natuurlijk wel.
Denk NIET dat je dat (makkelijk) kan automatiseren bij een Marstek V2 (bv daguren2500w/Nacht800w), mogelijk (binnenkort wel)bij een V3 wel door koppeling met Homey, Home Assistant....? Enfin maar een bedenking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
ivanhoe007BE schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:57:
[...]

Tijdens de dag gaat 2500W niet opvallen...kan van PV komen. Maar eens de zon weg is natuurlijk wel.
Denk NIET dat je dat (makkelijk) kan automatiseren bij een Marstek V2 (bv daguren2500w/Nacht800w), mogelijk (binnenkort wel)bij een V3 wel door koppeling met Homey, Home Assistant....? Enfin maar een bedenking ;)
Als ik het goed begrijp valt dat wel te programmeren met V2 via de modbus maar ben geen specialist een leek in programmatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
PNARI schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Als ik het goed begrijp valt dat wel te programmeren met V2 via de modbus maar ben geen specialist een leek in programmatie
Vandaar mijn toevoeging "makkelijk"...het zou zich ook automatisch aan de lengte dagen moeten kunnen aanpassen (zoals een astronomische tijdschakelaar) ect...zie ik me allemaal niet doen/uitzoeken via de modbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
ivanhoe007BE schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Vandaar mijn toevoeging "makkelijk"...het zou zich ook automatisch aan de lengte dagen moeten kunnen aanpassen (zoals een astronomische tijdschakelaar) ect...zie ik me allemaal niet doen/uitzoeken via de modbus.
Een verbruiksmeter van HW op de panelen zetten en als die stoppen met leveren ontlaadvermogen aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ivanhoe007BE schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:57:
[...]

De v1 en v2 zullen ook wel diezelfde firmware update krijgen voor koppeling met HA / Homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MUN0X
Integratie in HA via modbus lijkt me niet zeer complex.
Een paar lijnen code kopiëren in EspHome en installeren op een kant en klare LILYGO CAN485 van ~ 20 euro.
Dat is in ieder geval wat ik van plan ben om te doen.

Ik heb de code al wel aangepast naar een Lilygo t-poe-pro zodat ik via ethernet kan gaan werken.
De Marstek zelf zou maar sporadisch toegang tot wifi krijgen voor updates.

Nu nog wachten tot de Marstek op de lijst komt te staan. Alles ligt klaar, nu nog een batterij :)

Via modbus kan je het vermogen trouwens beperken op eender welk vermogen tussen 0-2500w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
MUN0X schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:15:
Integratie in HA via modbus lijkt me niet zeer complex.
Een paar lijnen code kopiëren in EspHome en installeren op een kant en klare LILYGO CAN485 van ~ 20 euro.
Dat is in ieder geval wat ik van plan ben om te doen.

Ik heb de code al wel aangepast naar een Lilygo t-poe-pro zodat ik via ethernet kan gaan werken.
De Marstek zelf zou maar sporadisch toegang tot wifi krijgen voor updates.

Nu nog wachten tot de Marstek op de lijst komt te staan. Alles ligt klaar, nu nog een batterij :)

Via modbus kan je het vermogen trouwens beperken op eender welk vermogen tussen 0-2500w.
Ah, das interessant, dus bv 1 maal ingesteld op bv 1200 Watt, dan blijft deze setting staan en kan je de modbus afkoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUN0X
NoFate schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:35:
[...]

Ah, das interessant, dus bv 1 maal ingesteld op bv 1200 Watt, dan blijft deze setting staan en kan je de modbus afkoppelen?
Ik zou verwachten van wel, althans tot je opnieuw 800 of 2500 via de app instelt.
Best de vraag eens stellen in de Marstek discussie als je het zeker wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
MUN0X schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:45:
[...]
Ik zou verwachten van wel, althans tot je opnieuw 800 of 2500 via de app instelt.
Best de vraag eens stellen in de Marstek discussie als je het zeker wil weten.
Had gelezen dat er ergens een mode selectie in de app was voor modbus. Dus niet zeker of de NOM mode nog werkt als je modbus selecteert. Inderdaad best in ander topic vragen. Eigenlijk kan Marstek gerust opties bijmaken voor andere limieten in de app als ze willen gezien gewoon software limitatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
PNARI schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:21:
[...]

Klopt die 2500W is voor mij ook essentieel. Als je 's avonds of 's morgens bij het koken een grote verbuiker inschakelt dan mis je veel met de 800W.

Ook bij gebruik van de warmtepomp gedurende een uurtje of 2 in de ochtend of avond heb je die 2500w nodig.

Idem voor laden EV-> het bijspringen tijdens periodes van wisselende bewolking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Hier ook warmtepomp, maar draait of verbruikt weinig in de zonnige maanden. SWW heb ik herprogrammeerd om tijdens de zonnige uren overdag te draaien.

In wintermaanden heb ik nu al 2/3 van jaarverbruik, daar gaan extra panelen of batterijen spijtig genoeg weinig aan veranderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thepixel
De certificatie van stekkerzonnepanelen en bijbehorende omvormers via Synergrid was deze week onderwerp van discussie in het Vlaams Parlement. Minister Melissa Depraetere stelt echter dat de procedure essentieel is: ‘Het is bijvoorbeeld noodzakelijk dat omvormers geen elektriciteit meer injecteren als de netbeheerders tijdelijk het net zonder spanning zetten.’

Op de actuele lijst van Synergrid staan momenteel 96 gehomologeerde plug-and-play omvormers. Volgens de minister kan de certificatieprocedure ‘in een aantal weken worden afgerond’ als een fabrikant een volledig en correct dossier indient. De homologatielijst wordt geactualiseerd en is online beschikbaar, hoewel consumentenorganisatie Testaankoop eerder kritiek uitte op de leesbaarheid van deze lijst.

Nederlandse vergelijking
Parlementslid Marianne Verhaert (Open Vld) stelt dat Vlaamse consumenten stekkerzonnepanelen vaak in buurlanden kopen omdat ze daar beter beschikbaar en goedkoper zijn. Zij vraagt zich af waarom Nederland het zonder Synergrid kan stellen en enkel naar Europese regelgeving kijkt.
Op de actuele lijst van Synergrid staan momenteel 96 gehomologeerde plug-and-play omvormers. Volgens de minister kan de certificatieprocedure ‘in een aantal weken worden afgerond’ als een fabrikant een volledig en correct dossier indient
https://solarmagazine.nl/...ering-stekkerzonnepanelen

Geen idee wie die Marianne is, maar die krijgt mijn stem de volgende ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Minister Depraetere meldt verder dat er een specifiek probleem was met de P1-poort van digitale meters die de eenvoudige toepassing van stekkerbatterijen in de weg stond. ‘Ik heb dat onmiddellijk gesignaleerd bij Synergrid, en zij hebben dat ook meteen aangepast’, aldus de minister.
Meteen aangepast als in de trage molen in gang gezet waardoor dat hopelijk tegen eind dit jaar wettelijk in orde is???
Tot voor kort was er een uitwisseling met Nederland waarbij een in Nederland doorlopen procedure automatisch ook in België gold. ‘Zij zijn daar nu recent mee gestopt, dat is spijtig’, aldus Depraetere.
Waarom makkelijk als het inderdaad ook moeilijk kan...
Volgens de minister kan de certificatieprocedure ‘in een aantal weken worden afgerond’ als een fabrikant een volledig en correct dossier indient.
Een aantal weken is wel heel rekbaar. Kan van 2 tot 12 of meer gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpeers
Ook wel interessant uit dit artikel:
P1-poort oplossing
Minister Depraetere meldt verder dat er een specifiek probleem was met de P1-poort van digitale meters die de eenvoudige toepassing van stekkerbatterijen in de weg stond. ‘Ik heb dat onmiddellijk gesignaleerd bij Synergrid, en zij hebben dat ook meteen aangepast’, aldus de minister.
Nergens te vinden dat dit al is aangepast?

Vraag me oprecht af wanneer dit allemaal duidelijk zal zijn voor de gemiddelde consument.
Synergrid? Heeft letterlijk 99% van het land nog niet van gehoord, als ze dan per ongeluk toch op de lijst stoten, ben ik er zeker van dat minstens de helft deze niet begrijpt. |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thepixel
Heb Marstek zojuist ook nog eens gestuurd.

Hun mogen zelf ook wel eens wat meer communiceren mbt hoever ze staan met de certificering en wat de verwachtingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
thepixel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:32:
Heb Marstek zojuist ook nog eens gestuurd.

Hun mogen zelf ook wel eens wat meer communiceren mbt hoever ze staan met de certificering en wat de verwachtingen zijn.
Ja inderdaad, want de communicatie van daar is ook nul. En terwijl Marstek maar leveranciers in BE zoeken om hun batterijen te slijten. Zelfs die leveranciers weten ook niets behalve "ze zijn er mee bezig" sinds begin dit jaar zogezegd al. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
vanpeers schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:32:
Ook wel interessant uit dit artikel:
[...]
Nergens te vinden dat dit al is aangepast?

Vraag me oprecht af wanneer dit allemaal duidelijk zal zijn voor de gemiddelde consument.
Synergrid? Heeft letterlijk 99% van het land nog niet van gehoord, als ze dan per ongeluk toch op de lijst stoten, ben ik er zeker van dat minstens de helft deze niet begrijpt. |:(
Zo snel gaat dat volgens mij ook niet. Iemand had ergens gepost dat ze op VTM nieuws hadden gezegd dat het tegen eind dit jaar in orde is voor de P1 meter. Het zal inderdaad in gang gezet zijn, maar eventjes vlug iets aanpassen kennen we in BE echt niet :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
Jeepertje schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goeie panelen, die geven ook nog bij maanlicht, 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
PNARI schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:38:
[...]

Goeie panelen, die geven ook nog bij maanlicht, 🤣
Bij volle maan dan toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
DSSW schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:39:
[...]

Bij volle maan dan toch :+
Nieuwe uitvinding: maanpanelen, zullen Fluvius , E- leveranciers en overheid niet leuk vinden 😂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanpeers
Nee hoor ik heb geen thuisbatterij, ik heb wel zeer straffe tuinverlichting. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIagHS7j0tV71GRzlNqe7bVgx3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ib2cKOY9GDLJexfcYQl057kW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Straatverlichting als thuisbatterij :D We zullen die foto aan Fluvius doorsturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:37:
Straatverlichting als thuisbatterij :D We zullen die foto aan Fluvius doorsturen :+
Mijn ervaringen met Fluvius zegt dat minstens de helft het nog zou geloven dat dit werkt. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
vanpeers schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:32:
Nee hoor ik heb geen thuisbatterij, ik heb wel zeer straffe tuinverlichting. :+

[Afbeelding]
Beter nog straffe straatverlichting 😂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
Vanuit Duramotion/Duravolt kreeg ik vandaag deze bewering: "Hierbij kan ik u laten weten dat wij de terugkoppeling hebben ontvangen dat 2e week Juni deze batterij is toegelaten door Synergrid."

Betrouwbare info, of toch met een korrel zout te nemen?
Heb zulke beweringen hier nog als eens gezien…die achteraf dan toch niet bleken te kloppen. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:40
Da's toch al een concrete datum die ze niet uit hun mouw geschud zullen hebben.

Ik zal de vraag eens stellen naar mijn eerste leverancier.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ivanhoe007BE schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:15:
Vanuit Duramotion/Duravolt kreeg ik vandaag deze bewering: "Hierbij kan ik u laten weten dat wij de terugkoppeling hebben ontvangen dat 2e week Juni deze batterij is toegelaten door Synergrid."

Betrouwbare info, of toch met een korrel zout te nemen?
Heb zulke beweringen hier nog als eens gezien…die achteraf dan toch niet bleken te kloppen. :?
Laten we hopen dat dit klopt. Een dikke maand geleden was via andere leverancier het antwoord 'enkele weken'. Als de datum van Duravolt klopt is het dan uiteindelijk 2 maand later. Doet je afvragen wanneer ze bij Marstek met de homologatie begonnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Laten we hopen dat dit klopt. Een dikke maand geleden was via andere leverancier het antwoord 'enkele weken'. Als de datum van Duravolt klopt is het dan uiteindelijk 2 maand later. Doet je afvragen wanneer ze bij Marstek met de homologatie begonnen zijn...
Mij is nog altijd niet duidelijk wie van de importeurs in B of de fabrikant ( Marstek zelf of verkopers in BNL ) nu de aanvraag heeft ingediend bij Synergrid . Heb zelf 42 jaar in de certificatie business gewerkt. Ofwel vraagt de fabrikant aan, ofwel een importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
PNARI schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:24:
[...]
Mij is nog altijd niet duidelijk wie van de importeurs in B of de fabrikant ( Marstek zelf of verkopers in BNL ) nu de aanvraag heeft ingediend bij Synergrid . Heb zelf 42 jaar in de certificatie business gewerkt. Ofwel vraagt de fabrikant aan, ofwel een importeur.
Aan al de overige (plug&play) apparaten te zien bij Synergrid is het zowat altijd de fabrikant geweest, dus gok dat in dit geval Marstek dit gedaan heeft. Uiteindelijk hebben ze ook een heel (toekomstig) ecosysteem dat ze willen slijten en beschikken ze over de kennis & certificaten om de homologering te voltooien. Gezien noch Zendure, HomeWizard of Marstek erin staan kan je je afvragen of die EnFluRi zever ook niet voor de nodige vertraging heeft gezorgd.
Pagina: 1 ... 9 ... 16 Laatste