Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:09

vinneke

De Figuur

Avenger 2.0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:15:
[...]

Dat is normaal, sleept maanden aan, zeker met al die plugin toestanden nu.
Heb je voor die APS EZ1-M aanmelding een serienummer of aankoopbewijs moeten ingeven? Of iets specificaties van de panelen zelf of hun wattage?
Wou er hier ook eentje halen, maar indien dat niet nodig is doe ik de aanmelding nu al.
Nee geen serienummer of bewijs. Ik koos APS, dan EZ1-M. Daar komt dan automatisch 799VA bij.

Zonnepannelen moest ik volgens mij gewoon aantal en WP ingeven. Geen merk, type of serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-07 21:38

d3x

vinneke schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Nee geen serienummer of bewijs. Ik koos APS, dan EZ1-M. Daar komt dan automatisch 799VA bij.

Zonnepannelen moest ik volgens mij gewoon aantal en WP ingeven. Geen merk, type of serienummer.
lol wat is dan de toegevoegde waarde van aanmelding.... en morgen wil ik een ander merk want het is "plug&play" en dan begint de shit van de fluvius database |:(

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v116) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

Toegevoegde waarde voor Fluvius? Who knows :-)

De toegevoegde waarde persoonlijk is er in die zin dat je energieleverancier je anders geen injectievergoeding geeft. Of wil/dient te geven.

Ondertussen schijnt de zon en loop je (lees: ik) die mis tot Fluvius het goedkeurt én je energieleverancier het in orde brengt. Akkoord, het zijn peanuts, maar last-minute is die meldingsplicht gewijzigd. Lekker Belgisch, ze zullen nooit veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-07 16:20
L(ei)ijdraad voor Fluvius en batterij.

Plug de batterij in het stopcontact .
Zoek connectie.

Fluvius zoekt en vindt u wel zoals ze al beetje dreigend gemeld hebben.
Klaar is kees.
Eenvoud op zijn Belgisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:38
Avenger 2.0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:15:
[...]

Wel als je reeds zonnepanelen hebt, dan moet je officieel de batterij aanmelden.

Je mag ook niet meer retrofit batterij aanmelden dan wat je aan zonnepanelen hebt.
Dus bv voor 2500W mode bij Marstek moet je 2,5kVA aan omvormer panelen hebben.
Ik snap er niet veel meer van :D Heb je ergens een goede up-to-date link met hoe het in Vlaanderen op dit moment in elkaar zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:34
LSDsmurf schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:37:
[...]

Ik snap er niet veel meer van :D Heb je ergens een goede up-to-date link met hoe het in Vlaanderen op dit moment in elkaar zit?
Niet echt, de faq bij synergrid is misschien nog het duidelijkste:
https://www.synergrid.be/...e/elektriciteit/plug-play

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piddybull
17 maart : verkoop toegelaten.
17 april : installatie toegelaten.
17 mei : terugsturen toegelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:41
Duizenden Vlaamse gezinnen kregen in april geen eurocent voor de ongebruikte stroom van hun zonnepanelen. In sommige contracten dook de injectievergoeding zelfs…

Bron: De Tijd

https://search.app/chQHRfXKsjj4ychV7

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
West-Vlamingen lanceren nieuw stroomcontract: met eigen zonnestroom elders publiek laden
Geen idee hoe interessant dit echt wel is .

Bron : https://www.tijd.be/netto...bliek-laden/10606848.html

https://www.smappeesmiles.be/home

[ Voor 57% gewijzigd door Piddybull op 15-05-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:08

Harrie

NederVlaming

Avenger 2.0 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Niet echt, de faq bij synergrid is misschien nog het duidelijkste:
https://www.synergrid.be/...e/elektriciteit/plug-play
Thanks!
Hmm, nu staat er dat jij bij een analoge meter altijd moet aanmelden, ook wanneer je omvormer minder dan 800Watt is. Is dat nu ineens veranderd? :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

Harrie schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:40:
[...]

Thanks!
Hmm, nu staat er dat jij bij een analoge meter altijd moet aanmelden, ook wanneer je omvormer minder dan 800Watt is. Is dat nu ineens veranderd? :O
nee dat is om je een digitale meter aan te smeren >:)

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v116) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Harrie ,
ik dacht dat Fluvius de analoge meters dag per dag wel zelf beter in kaart aan het brengen zijn...

Het was al inderdaad zo dat alle analoge meter plaatsers van plug in batterijopslag moeten gemeld worden.
Met de gehele cavalerie komen ze dan binnen de 3 maand uw digitale meter in uw nekje draaien.
Dat lijkt me de echte reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ja, uiteraard is dat de reden...
Ik heb nog geen PV, en nog een analoge meter. Ik dacht als ik beneden 800Watt blijf, dan staan ze niet direct aan de deur om een digitale meter te plaatsen.

nieuws: Vlamingen met analoge meter moeten plug-and-playzonnepanelen toch aan...

Het is precies wel een uitzondering die er later weer bij geplakt is... Typisch..
Vorige maand werd echter duidelijk dat de aanmeldingsplicht voor Vlamingen kwam te vervallen. Er werd destijds geen uitzondering voor analoge meters vermeld.
Nu ja, ze hebben wie uitzondering wel voor 17 april opgenomen...

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie op 15-05-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:57
Ik hoor net van een collega dat er al een paar bericht hebben gekregen van Fluvius dat ze het opmerken en met het verzoek de batterij af het net te halen. Zou dit mede door het gebruik van de P1 poort komen dat ze dit opsporen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:51
de P1 zelf niet, de DM daar in tegen wel.

Die collega's, hebben die al zonnepanelen?
Leveren die actief terug met de batterij (dynamisch contract)?

Ben benieuwd wat de criteria zou zijn voor Fluvius om mensen lastig te gaan vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DSSW
jannen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:53:
Ik hoor net van een collega dat er al een paar bericht hebben gekregen van Fluvius dat ze het opmerken en met het verzoek de batterij af het net te halen. Zou dit mede door het gebruik van de P1 poort komen dat ze dit opsporen?
Zielig om zo de mensen te kloten.

Hun eigen software is amper in orde, de regels zijn onduidelijk en ze gaan al op jacht.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-07 12:26
Welke batterij af het net te halen? Mijn batterij hangt niet aan het net, mijn omvormer wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Je krijgt toch 30 dagen om uw batterij te registreren na ingebruikname (en dan hebben ze nog 2 maanden of meer nodig om uw dossier goed te keuren) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
Op zich ok, als we zeker zouden zijn dat Marstek deze of volgende maand wordt goedgekeurd.

Alleen Marstek zelf blijft ook angstvallig stil.

En anders wordt het nog steeds een virtuele Anker op papier 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
thepixel schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:58:
de P1 zelf niet, de DM daar in tegen wel.

Die collega's, hebben die al zonnepanelen?
Leveren die actief terug met de batterij (dynamisch contract)?

Ben benieuwd wat de criteria zou zijn voor Fluvius om mensen lastig te gaan vallen.
Geen idee, ik zal nog eens polsen als ik ze zie. Het is inderdaad belachelijk...
Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:08:
Je krijgt toch 30 dagen om uw batterij te registreren na ingebruikname (en dan hebben ze nog 2 maanden of meer nodig om uw dossier goed te keuren) :D
De batterij staat niet op de goedgekeurde lijst, maar zou hopelijk de komende maanden verandering moeten in komen aangezien marstek bezig is met de homologatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Deze stelling volg ik ook wel om de maximale aankoop van batterijen te berekenen ...

https://www.hln.be/mijn-g...n-consumptie-op~aba3eb03/

Ook wat extra plugin panelen tegen de oostgevel voor de ochtend beter door te komen zit hier in het plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:53
Ik hoor net van een collega dat er al een paar bericht hebben gekregen van Fluvius dat ze het opmerken en met het verzoek de batterij af het net te halen.
Heeft die collega dat bericht van Fluvius zelf aangekregen of is het daar ook maar van horen zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jannen
Mortis__Rigor schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:35:
[...]

Heeft die collega dat bericht van Fluvius zelf aangekregen of is het daar ook maar van horen zeggen?
Ik meld mij terug met meer info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
jannen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:23:
[...]
Geen idee, ik zal nog eens polsen als ik ze zie. Het is inderdaad belachelijk...
[...]

De batterij staat niet op de goedgekeurde lijst, maar zou hopelijk de komende maanden verandering moeten in komen aangezien marstek bezig is met de homologatie.
Inderdaad het wordt tijd of de zomer is om :+ Nu ze zijn bij Marstek ook gewoon te laat aan de homologatie begonnen (pas in februari/maart dacht ik). Uiteindelijk stond Anker er al in van 17 maart, dus die zullen eind vorig jaar ermee begonnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Piddybull schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:30:
Deze stelling volg ik ook wel om de maximale aankoop van batterijen te berekenen ...

https://www.hln.be/mijn-g...n-consumptie-op~aba3eb03/

Ook wat extra plugin panelen tegen de oostgevel voor de ochtend beter door te komen zit hier in het plan.
Vind het volgende nogal straf:
Daartegenover staat dat je voor elke kilowattuur stroom die je van het net afneemt – op momenten dat je zonnepanelen niets of weinig produceren – 0,13 tot 0,16 euro betaalt, inclusief netwerkkosten, taksen en btw.
Het goedkoopste wat ik vind met vreg test is 0,3 tot 0,45 euro. Wat mis ik hier dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Avenger,
HLN is soms maar stukje betrouwbaar.
Geen idee hoe ze hun research juist doen :o

[ Voor 3% gewijzigd door Piddybull op 15-05-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Piddybull schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:58:
Avenger,
Mogelijk de exclusief ipv inclusief prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13
Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:53:
[...]

[...]

Het goedkoopste wat ik vind met vreg test is 0,3 tot 0,45 euro. Wat mis ik hier dan? :+
Bedoelen ze daarmee niet de nettarieven (distributie- en transmissienettarieven)?
Bvb bij dynamisch contract en negatieve energietarieven betaal je die ook.
Je maakt dus pas winst als energieprijs + nettarief lager is dan 0, bij een energieprijs van -0.16 of lager dus.

[ Voor 6% gewijzigd door BlackShadow op 15-05-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:12
Piddybull schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:58:
Avenger,
HLN en research zo dicht bij elkaar zetten opmerkelijk. :+

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Iets anders, heeft duravolt al eens geantwoord hoe het zit met de service in BE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
thepixel schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:48:
Iets anders, heeft duravolt al eens geantwoord hoe het zit met de service in BE?
Hoe bedoel je? Gewoon zelfde als in NL neem ik aan. Gratis ophalen/leveren bij defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:32
Verzoeken is 1 ding. Kunnen ze dat verplichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:53
Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Hoe bedoel je? Gewoon zelfde als in NL neem ik aan. Gratis ophalen/leveren bij defect.
Blijkbaar is het toch niet zo simpel: zie https://gathering.tweaker...message/82417690#82417690

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
[...]

In de praktijk loopt het net iets anders denk ik. Kijk maar in het ander forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:13:
[...]

In de praktijk loopt het net iets anders denk ik. Kijk maar in het ander forum.
Ja als je support nodig hebt of als iets defect gaat proberen ze op de meeste plaatsen u af te schepen hoor. Direct in je bericht dan verwijzen naar hun eigen voorwaarden en Marstek support die je een omruiling aanbeveelt. Als je een keer een huis hebt laten bouwen wordt je ineens wat mondiger op dat vlak :+

[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 15-05-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:53:
[...]

[...]

Ze zullen exclusief bedoelen. Maar dat zou geen zinnige vergelijking zijn. Je moet die 4ct inderdaad vergelijken met de 35ct die je betaald voor een kWh uit het net.

Het is wel scheef. De kale energie prijs is volgens mij inderdaad zo'n 14-15ct, maar terugleververgoedingen zijn misschien 4ct?

[ Voor 13% gewijzigd door Harrie op 15-05-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Oops, quote ipv edit geklikt.

[ Voor 92% gewijzigd door Harrie op 15-05-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:49
Zijn er hier al mensen die de batterij hebben zonder aanmelding..?
Heeft iemand een verzoek gehad om deze aan te melden of af te sluiten (dus niet viavia gehoord)

[ Voor 59% gewijzigd door Icekiller2k6 op 15-05-2025 15:54 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpeers
[...]

Zou normaal wel zo moeten, staat allesinds zo in hun retourbeleid:
Defect of foutief geleverd product: Als het product defect is of als per ongeluk het verkeerde artikel is geleverd, vergoeden wij de retourkosten. Indien een artikel defect blijkt te zijn binnen de garantieperiode, wordt het kosteloos omgeruild.
---
Ben ook benieuwd hoe dat afloopt, zou gewoon omgeruild moeten worden.
Denk dat hij/zij best even belt naar hen.
Icekiller2k6 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:53:
Zijn er hier al mensen die de batterij hebben zonder aanmelding..?
Heeft iemand een verzoek gehad om deze aan te melden of af te sluiten (dus niet viavia gehoord)
Draait hier nog altijd zonder melding. :)
Gezien ze zelfs een grote achterstand hebben met aanmeldingen, lijkt me de kans klein dat ze hier al tijd gaan insteken.
Benieuwd wanneer er opnieuw toestellen op de lijst gaan bijkomen. (en misschien vooral, hoelang gaat het duren...)

Worst case: Met z'n allen samenleggen voor 1 Anker batterij zodat we allemaal een factuur hebben om aan te melden? >:)

[ Voor 47% gewijzigd door vanpeers op 15-05-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
vanpeers schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:30:
[...]
Worst case: Met z'n allen samenleggen voor 1 Anker batterij zodat we allemaal een factuur hebben om aan te melden? >:)
Blijkbaar is een factuur zelfs niet nodig bij aanmelding. Maar in juni zal de Marstek er hopelijk wel instaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umBHe_-dN0aOtx24djeDqt9zYb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UR7npz6azAN6T4zq4X4ghvR8.jpg?f=fotoalbum_large

Zo nr 2 in de pocket 😊

Vers van Duramotion (was dichterbij)

[ Voor 4% gewijzigd door thepixel op 15-05-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpelambens
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-07 10:37
Wat zou de beste strategie zijn na detectie door Fluvius? Ik heb mijn batterij gelimiteerd op 800W om verdere detectie te voorkomen en ben nu aan het twijfelen om 1 van de wel toegelaten batterijen aan te geven & na x maanden als de huidige hopelijk gehomologeerd is, die in hun systeem wisselen met een nieuwe aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
terpelambens schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:53:
Wat zou de beste strategie zijn na detectie door Fluvius? Ik heb mijn batterij gelimiteerd op 800W om verdere detectie te voorkomen en ben nu aan het twijfelen om 1 van de wel toegelaten batterijen aan te geven & na x maanden als de huidige hopelijk gehomologeerd is, die in hun systeem wisselen met een nieuwe aangifte.
Heb je effectief een brief van Fluvius gekregen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thepixel
Als je NOM draait, maakt het niet uit of het 800 of 2500 zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpelambens
LSDsmurf schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:55:
[...]

Heb je effectief een brief van Fluvius gekregen?
Een mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpelambens
thepixel schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:58:
Als je NOM draait, maakt het niet uit of het 800 of 2500 zou zijn.
Dan is mijn info verkeerd, ik dacht dat ze enkel detectie deden bij >800W injectie bij nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
Moh dan zijn de verhalen toch waar.

Hoe gebruikte je die batterij dan? Enkel voor NOM of bedoel je dat je 's nachts aan het injecteren was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Kun je die mail eens posten? Ben benieuwd wat er in staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpelambens
LSDsmurf schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:16:
[...]

Moh dan zijn de verhalen toch waar.

Hoe gebruikte je die batterij dan? Enkel voor NOM of bedoel je dat je 's nachts aan het injecteren was?
NOM , batterij injecteert dan snachts het verbruik van de niet-batterij fasen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terpelambens
ardana123 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:16:
[...]

Kun je die mail eens posten? Ben benieuwd wat er in staat
Batterij geïnstalleerd? Meld ze eenvoudig aan!
Beste klant,

Uit de verbruiksgegevens die we van jouw meter binnenkregen, lijkt het erop dat je een batterij installeerde op bovenstaand verbruiksadres. Wist je dat het verplicht is om deze aan te melden, net zoals zonnepanelen en een laadpaal?

Mijn Fluvius
Klopt het dat je een batterij aansloot en dat je deze vergat aan te melden, of wist je niet van de verplichting? Geen nood, je kan je batterij vandaag nog eenvoudig aanmelden in Mijn Fluvius.

Is je batterij ondertussen aangemeld? Dan kan je dit bericht negeren.

Waarom aanmelden?
Bij Fluvius zijn we voortdurend bezig met het versterken en moderniseren van onze netwerken om klaar te zijn voor de toekomst. Door jouw batterij, zonnepanelen of laadpaal aan te melden, help je ons om de nodige aanpassingen en verbeteringen door te voeren. Zo kunnen we samen bouwen aan een duurzaam en betrouwbaar energienetwerk. Meer hierover vind je op onze website.
Geen batterij?
Installeerde je toch geen batterij? Meld dit dan even via mijnbatterij@fluvius.be, dan hoeven we je hierover niet meer aan te spreken. Mocht je in de toekomst toch kiezen voor groene energie of een laadpaal, dan kan je ze op dat moment aanmelden via Mijn Fluvius.
Met vriendelijke groeten,

Fluvius - Team Groene energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Mag ik vragen hoeveel u normaal verbruikt in de nacht (aan stroom dan he ;))

Zonnepanelen waren al aanwezig neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:41
terpelambens schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Batterij geïnstalleerd? Meld ze eenvoudig aan!
Beste klant,

Uit de verbruiksgegevens die we van jouw meter binnenkregen, lijkt het erop dat je een batterij installeerde op bovenstaand verbruiksadres. Wist je dat het verplicht is om deze aan te melden, net zoals zonnepanelen en een laadpaal?

Mijn Fluvius
Klopt het dat je een batterij aansloot en dat je deze vergat aan te melden, of wist je niet van de verplichting? Geen nood, je kan je batterij vandaag nog eenvoudig aanmelden in Mijn Fluvius.

Is je batterij ondertussen aangemeld? Dan kan je dit bericht negeren.

Waarom aanmelden?
Bij Fluvius zijn we voortdurend bezig met het versterken en moderniseren van onze netwerken om klaar te zijn voor de toekomst. Door jouw batterij, zonnepanelen of laadpaal aan te melden, help je ons om de nodige aanpassingen en verbeteringen door te voeren. Zo kunnen we samen bouwen aan een duurzaam en betrouwbaar energienetwerk. Meer hierover vind je op onze website.
Geen batterij?
Installeerde je toch geen batterij? Meld dit dan even via mijnbatterij@fluvius.be, dan hoeven we je hierover niet meer aan te spreken. Mocht je in de toekomst toch kiezen voor groene energie of een laadpaal, dan kan je ze op dat moment aanmelden via Mijn Fluvius.
Met vriendelijke groeten,

Fluvius - Team Groene energie
Als je batterij < 800W is moet je niet aanmelden als je een DM hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUvwnkERT6aCzzbn8JtJi85jcig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sotbIUp66l9eVP39cVNMGFa.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ja als je driefase hebt en op een andere fase injecteert dan waar je (grootste) verbruik zit kunnen ze dat waarschijnlijk makkelijk detecteren. Bij monofase is misschien wat moeilijker tenzij de batterij niet correct draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
PNARI schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:40:
[...]

Als je batterij < 800W is moet je niet aanmelden
[Afbeelding]
Waarom zenden ze dan die mail als het niet moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 23:40
terpelambens schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:53:
Had je hem voordien op 2500W staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:30
ardana123 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:45:
[...]

Waarom zenden ze dan die mail als het niet moet?
Is er mogelijk meer teruggeleverd dan 800W tijdens de nacht?
Hoelang staat de batterij er al? (ivm meldingsplicht binnen 30 dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
thepixel schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:46:
[Afbeelding]

Zo nr 2 in de pocket 😊

Vers van Duramotion (was dichterbij)
Probeer hem maar aan te melden 🥺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Welke? Die mooie Anker met een Marstek sticker bedoel je 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13
Avenger 2.0 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:41:
Ja als je driefase hebt en op een andere fase injecteert dan waar je (grootste) verbruik zit kunnen ze dat waarschijnlijk makkelijk detecteren. Bij monofase is misschien wat moeilijker tenzij de batterij niet correct draait.
Klopt inderdaad, ik vermoed dat ook plots 2500W minder hoge verbruikspieken ook wel zal opvallen en een mogelijke trigger kan zijn om er van uit te gaan dat er meer dan 800W wordt gegenereerd.
Uiteindelijk is je capaciteitstarief naar beneden halen het interessantste aan het hogere vermogen, met meteen impact op de factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
BlackShadow schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:35:
[...]

Klopt inderdaad, ik vermoed dat ook plots 2500W minder hoge verbruikspieken ook wel zal opvallen en een mogelijke trigger kan zijn om er van uit te gaan dat er meer dan 800W wordt gegenereerd.
Uiteindelijk is je capaciteitstarief naar beneden halen het interessantste aan het hogere vermogen, met meteen impact op de factuur.
Dat kunnen ze natuurlijk niet hebben. Stel je voor dat iedereen zon thuisbatterij heeft met NOM op de meter... Miljarden aan belastingen kwijtspelen. Achja, ze gaan er wel iets nieuws op vinden, zoals de 'batterijbelasting'

[ Voor 5% gewijzigd door ardana123 op 15-05-2025 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:51
Hmm, dit is echt niet goed , hoe gaan we hier onderuit komen ? :-)
Bestaan er batterijen die minder als 800 Watt geven? Je zou kunnen zeggen dat je ergens op Marktplaats iets gekocht hebt, geen factuur etc .. gewoon een type opgeven ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:50

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

het resultaat gaat zijn dat mensen hun PV gaan afzetten of gewoon energie waste gaan doen... zucht tot zover de groene visie. ALs dit zo verder gaat krijg je afschakeling die dan ook weer stabiliteits problemen gaat geven. maar oh wee als er iemand een stekker batterij wil kopen, dat kan toch helemaal niet want stel dat die het net negatief beinvloed... hebben die nu niet door dat die consumentenbatterij net als een buffer werkt die we effectief missen? Ik heb nu elke dag geen teruglevering van 11h tot 17h, gaat volledig in mijn batterij buffers, vroeger was ik al die uren aan het terugduwen.

maar dit plaatsen ze dan garantie met her en der wat subsidies
https://www.gva.be/econom...onnepanelen/67186823.html

[ Voor 41% gewijzigd door d3x op 16-05-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

mmarchan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:53:
[...]

Hoelang staat de batterij er al? (ivm meldingsplicht binnen 30 dagen)
Dat wil ik eigenlijk ook weten.

Ik heb zelf euhm een plug-in installatie die geregeld meer dan 800W injecteert. Dit al van 1 april ofzo. Tot op heden geen e-mail gehad. Heb wel een installatie aangemeld (van 1x800w >:) ) maar die is nog niet goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

d3x schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:35:
het resultaat gaat zijn dat mensen hun PV gaan afzetten of gewoon energie waste gaan doen... zucht tot zover de groene visie. ALs dit zo verder gaat krijg je afschakeling die dan ook weer stabiliteits problemen gaat geven. maar oh wee als er iemand een stekker batterij wil kopen, dat kan toch helemaal niet want stel dat die het net negatief beinvloed... hebben die nu niet door dat die consumentenbatterij net als een buffer werkt die we effectief missen? Ik heb nu elke dag geen teruglevering van 11h tot 17h, gaat volledig in mijn batterij buffers, vroeger was ik al die uren aan het terugduwen.

maar dit plaatsen ze dan garantie met her en der wat subsidies
https://www.gva.be/econom...onnepanelen/67186823.html
Het lijkt me dat hij beter een batterijpark met 32.000 batterijen had geinstalleerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
vinneke schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:37:
[...]

Dat wil ik eigenlijk ook weten.

Ik heb zelf euhm een plug-in installatie die geregeld meer dan 800W injecteert. Dit al van 1 april ofzo. Tot op heden geen e-mail gehad. Heb wel een installatie aangemeld (van 1x800w >:) ) maar die is nog niet goedgekeurd.
Heb je 1 of 3 fase ? Moet je bij die aanmelding ook documenten uploaden ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
zucht stekker-batterij marstek is geleverd had 2 stuks besteld.. maar 1 geleverd.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

PNARI schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Heb je 1 of 3 fase ? Moet je bij die aanmelding ook documenten uploaden ?
3-fase, dus het valt op :)

Niets documenten uploaden. Geen aankoopbewijs, serienummers, niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 20:35
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:07:
zucht stekker-batterij marstek is geleverd had 2 stuks besteld.. maar 1 geleverd.
Wees er al blij mee. Hier staat op de track & trace pagina, geleverd....Heb hier nog niemand gezien. (Antwerpen)

MTVenus V2 V151 APP V1.6.4 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
woensdag besteld bij duravolt, heb zelfs nog geen track and trace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Javice19 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:25:
woensdag besteld bij duravolt, heb zelfs nog geen track and trace
Hier ook nog niet (dinsdag besteld), wel een leverdata verborgen op de factuur voor 21/5.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thepixel
Dinsdag besteld, gisteren in gebruik genomen :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvczVjqxPjv-nqEmmMx35xKjEuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lud8CQOdugko8vJRqBcAcjnM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
Dinsdagavond besteld, heb zelfs nog geen factuur gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 20:35
thepixel schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:33:
Dinsdag besteld, gisteren in gebruik genomen :*)

[Afbeelding]
Ook geleverd met Pure Transport?

MTVenus V2 V151 APP V1.6.4 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:17
Omdat Fluvius blijkbaar merkt dat je een (stekker)batterij hebt (zeker bij een 3 fase aansluiting). En je vervolgens aanspoort tot registratie, heb ik even gekeken wat ze hierbij vragen: Dus Merk /Model batterij /Totale capaciteit . Ben niet verder gegaan naar de volgende stap. Maar schrikt me toch af voor aankoop een Marstek (zolang deze nog een homologatie heeft), best toch even wachten hierop lijkt me, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ivanhoe007BE schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:46:
Omdat Fluvius blijkbaar merkt dat je een (stekker)batterij hebt (zeker bij een 3 fase aansluiting). En je vervolgens aanspoort tot registratie, heb ik even gekeken wat ze hierbij vragen: Dus Merk /Model batterij /Totale capaciteit . Ben niet verder gegaan naar de volgende stap. Maar schrikt me toch af voor aankoop een Marstek (zolang deze nog een homologatie heeft), best toch even wachten hierop lijkt me, niet?
Ja hopelijk staat die binnenkort in de homologeringslijst. Als je toch zou gebruiken zou ik hem voorlopig beperken tot 800W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:17
vinneke schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:50:
[...]

3-fase, dus het valt op :)

Niets documenten uploaden. Geen aankoopbewijs, serienummers, niets.
Maar wel Merk /Model /Totale capaciteit...als die homologatie dan niet inotde is heb je toch een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ivanhoe007BE schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Maar wel Merk /Model /Totale capaciteit...als die homologatie dan niet inotde is heb je toch een probleem?
Je moet kiezen uit een lijst. Als het niet gehomologeerd is staat het niet in de lijst en kan je het niet registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Als je 2500W doet maar enkel NOM zonder injectie zulle ze wel niet zo moeilijk doen zeker ?

dat ben ik toch van plan

[ Voor 13% gewijzigd door Javice19 op 16-05-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:35
Javice19 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:56:
Als je 2500W doet maar enkel NOM zonder injectie zulle ze wel niet zo moeilijk doen zeker ?

dat ben ik toch van plan
Op 3 fasen ga je injecteren om de overige fases te compenseren. Met 1 fase kunnen ze enkel zien dat je geen afname meer hebt. Maar dat je nu 800 of 2500w uit de batterij haalt niet.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
Dus ik zit safe met mijn 3 batterijen elk op hun eigen fase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanpeers
Weet niet zeker of het zal opvallen bij Fluvius. :X
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Mk3RkG1x/Piek.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LXG5nzk0/Verbruik.jpg

Voor alle duidelijkheid, mijn verbruik en piekverbruik ligt sowieso zeer laag als het zonnig is. :)
Alles is eigenlijk geautomatiseerd en afgestemd op zonverbruik.

Alleszins blij met m'n Marstek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Nu7s schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:18:
Hangt er vanaf hoe ze ingesteld zijn. Houden ze elke fase 0 of 0 over de hele digitale meter?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
vanpeers schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:31:
Weet niet zeker of het zal opvallen bij Fluvius. :X
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor alle duidelijkheid, mijn verbruik en piekverbruik ligt sowieso zeer laag als het zonnig is. :)
Alles is eigenlijk geautomatiseerd en afgestemd op zonverbruik.

Alleszins blij met m'n Marstek. :)
Jij draait met 1 Markstek op 2.5kW? 1 of 3 fasig net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Nu7s schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:18:
Staan ze geschakeld als nom op de eigen fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Hier pure transport.. (diepenbeek) verkeerde naam en adres stond op het label.. paar straten verder...

[ Voor 18% gewijzigd door Icekiller2k6 op 16-05-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
dannyro schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Ook geleverd met Pure Transport?
nee, achter in de auto transport :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nu7s
PNARI schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:33:
[...]

Staan ze geschakeld als nom op de eigen fase ?
Yup, elk NOM op hun eigen fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
Broodro0ster schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:32:
[...]

Jij draait met 1 Markstek op 2.5kW? 1 of 3 fasig net?
1 Marstek, sinds deze week wel op 2.5kW om eens te kijken in HomeAssistant hoe vaak het boven de 800W gaat.
3 fase net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Is er al iemand die goedkeuring heeft ontvangen van Fluvius?

Als er dan nog niet om papieren wordt gevraagd, is het wel interessant om een willekeurige uit de lijst aan te melden en later aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
NOM kan Fluvius altijd detecteren.
Maakt niet uit of je mono fase, 3 fase totaal of 3 fase per fase gaat regelen.
Tijdens de nacht zal je af en toe iets terugleveren. En dat kunnen ze detecteren als ze dat willen. Vraag is welke analyse ze doen? Bij iedereen? Of enkel bij wie geen PV heeft aangemeld?…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:00
DSSW schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:45:
Tijdens de nacht zal je af en toe iets terugleveren. En dat kunnen ze detecteren als ze dat willen. Vraag is welke analyse ze doen? Bij iedereen? Of enkel bij wie geen PV heeft aangemeld?…..
Voor deze die het nog niet begrepen zouden hebben:
Er is een tellerstand injectie. Indien er een verschil is tussen de waarde van zonsopgang en deze van de zonsondergang dan heb je een batterijsysteem. Via registratie weet men of het hybride is of niet.
In de DM (embedded Linux) de stand van de 2 tellerstanden vergelijken is een gelijkaardige routine als dit om de max piek vast te stellen en bij te houden gezien het niet 96 maar slechts dagelijks moet lopen.

Big Brother is watching you!

Net een artikel gelezen over de verborgen kill-knop die in chinese omvormers zou teruggevonden zijn.

Big Brother is controleling you!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurand
  • Laatst online: 26-06 12:26
ik had een maand geleden een besteld bij stekker-batterij.
Levering was voorzien voor eind april,
maandag melding gehad van levering via puretransport voor levering dinsdag, dinsdag werd woensdag, ondertussen vrijdag nog niets ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
vanpeers schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:48:
[...]

1 Marstek, sinds deze week wel op 2.5kW om eens te kijken in HomeAssistant hoe vaak het boven de 800W gaat.
3 fase net.
Eigen groep? En hoe dik is de draad met hoeveel ampere? Heb je een speciaal stopcontact of gewoon standaard niko stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
bruneelm schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Er is een tellerstand injectie. Indien er een verschil is tussen de waarde van zonsopgang en deze van de zonsondergang dan heb je een batterijsysteem. Via registratie weet men of het hybride is of niet.
In de DM (embedded Linux) de stand van de 2 tellerstanden vergelijken is een gelijkaardige routine als dit om de max piek vast te stellen en bij te houden gezien het niet 96 maar slechts dagelijks moet lopen.

Net een artikel gelezen over de verborgen kill-knop die in chinese omvormers zou teruggevonden zijn.

Waarom moet fluvius dat eigenlijk gaan weten dat je een batterij hebt, dat zijn toch hun zaken niet? Tenminste als je niet gaan injecteren vanuit die batterij. Ok, je gebruikt hun digitale meter, maar ik denk dat we al genoeg belastingen betalen dat we die goedkope mickey mouse makelij digitale meter wel mogen gebruiken daarvoor. De arrogantie is echt énorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefnic
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-07 05:32
DSSW schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:45:
Ik ben eens benieuwd of ze mij gaan contacteren... Sinds vorige week heb ik een vaste batterij (en nieuwe hybride omvormer) en draai sindsdien ook NOM met ook 's nachts af en toe iets teruglevering. Officiele keuring is pas voor ergens in juni (en pas daarna kan ik registreren bij Fluvius), dus weet Fluvius nu ook niet of ik een vaste installatie heb of een 'illegale' stekkerbatterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
kijk, dat ze verwachten dat een apparaat aan bepaalde eisen voldoet is te begrijpen.
Dan met name dat er niets wordt terug geleverd wanneer er geen netspanning is.

Maar ze moeten toch ook inzien dat hun compaan Synergrid, nu niet bepaald het snelste orgaan is. Een bepaalde "coulance" periode of hoe je het ook noemen wilt, alvorens actief op zoek te gaan zou op zich wel gepast zijn.
Of laat mensen een batterij onder de noemer others aanmelden, zodat ze bv 3 maanden de tijd hebben en dan de juiste type/merk kunnen kiezen. In die tijd zou een fabrikant de homologatie toch op orde moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
bruneelm schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Ik denk dat jij het niet begrijpt. Als er een verschil is tussen zonsopgang en zonsondergang op de “injectie teller” dan is er geïnjecteerd, dat gebeurt door mijn zonnepanelen, niet door mijn batterij. Ik geloof ook nooit dat ze naar verschillen in tellerstanden gaan kijken maar eerder naar bijvoorbeeld kwartierwaarden tijdens de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
ardana123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:49:
[...]

Eigen groep? En hoe dik is de draad met hoeveel ampere? Heb je een speciaal stopcontact of gewoon standaard niko stopcontact?
2500 das een goei 10A, afzekeren met 16A das 2,5mm2
Standaard stopcontact is perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door DSSW op 16-05-2025 16:11 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste