Je kan altijd nog eens bevestiging vragen aan EvaPower, maar ziet er inderdaad naar uit dat dit klopt.tweak_master schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:59:
Op de lijst van Synergrid staat de AlphaESS VT1000 als goedgekeurde plug-in solarbatterij.
Dit is naar wat ik kan terugvinden hardwarematig -exact- dezelfde batterij als de EvaPower, alleen heeft men in Nederland voor deze laatste een P1-dongle ontwikkeld en onder een andere naam verkocht. In principe zou het dus al kunnen om deze plug-in batterij aan te schaffen en aan te melden bij fluvius?
Als ik in de vroege ochtend mijn koffie apparaat aanzet levert de Marstek vrijwel onmiddellijk terug. 1 batterij met een HW P1 meter.Piddybull schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:45:
[...]
Ik bekijk het iets anders.
Smorgens is het even druk maar telkens erg kort .
12 tal rolluiken die 1 voor 1 omhoog gaan als ik er slaapwandelend voorbij wandel. Om dat probleem aan te pakken zet ik de koffiebonen automaat aan.
Zo kan ik nog wel enkele verbruikers zoeken die net 's morgens niet tegelijk maar in het eerste uur aangezet worden. Net dat alles bij elkaar en vooral in de winter wil ik coveren met batterijopslag.
En na 1 minuut opstart is dat 15 x ... watt dat ik mis.
Ik kan ook blijven slapen tot de zon alles indekt via de zonnepanelen ;-)
Het lijkt wel muggeziften maar het bepaald wel hoe snel ooit zo'n batterijen pak terugbetaald geraakt.
Ik volg je volledig dat het voor een langdurig verbruik bij een oven weinig verschil uitmaakt.
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
De HW batterij is gewoon veel te duur, nooit terug te verdienen binnen de 10 jaar.Avenger 2.0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:47:
[...]
Betrouwbaarheid Homewizard batterij stel ik mij ook vragen bij. Volg het topic wat en veel mensen die problemen hebben met hun batterij. Ofwel in beste geval een foutcode, in slechtere geval diff of zekering eruit. Misschien ook wel de reden dat ze nog maar beperkt leveren. Ziet er softwarematig prachtig uit, maar hardware is duidelijk nog niet foutvrij. Bij de concurrentie is het dan weer meer andersom...
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Lijkt mij idd muggenziften. Hoeveel trekt zo'n rolluik motortje?Piddybull schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:45:
[...]
Ik bekijk het iets anders.
Smorgens is het even druk maar telkens erg kort .
12 tal rolluiken die 1 voor 1 omhoog gaan als ik er slaapwandelend voorbij wandel. Om dat probleem aan te pakken zet ik de koffiebonen automaat aan.
Zo kan ik nog wel enkele verbruikers zoeken die net 's morgens niet tegelijk maar in het eerste uur aangezet worden. Net dat alles bij elkaar en vooral in de winter wil ik coveren met batterijopslag.
En na 1 minuut opstart is dat 15 x ... watt dat ik mis.
Ik kan ook blijven slapen tot de zon alles indekt via de zonnepanelen ;-)
Het lijkt wel muggeziften maar het bepaald wel hoe snel ooit zo'n batterijen pak terugbetaald geraakt.
Ik volg je volledig dat het voor een langdurig verbruik bij een oven weinig verschil uitmaakt.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Inderdaad, betrouwbaarheid zal omhoog moeten en prijs omlaag. De enigste reden dat ze nog aan deze prijs kunnen verkopen is dat ze de wachtlijst van tweakers nog aan het wegwerken zijn. Veel van deze groep maakt weinig uit of rendabel is of niet en gewoon een leuk speeltje. Hopelijk krijgen ze betrouwbaarheid en productie opgekrikt zodat de prijs omlaag kan.DSSW schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:44:
[...]
De HW batterij is gewoon veel te duur, nooit terug te verdienen binnen de 10 jaar.
tussen de 0 en 6 secondenPiddybull schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:36:
Marstek (degelijk - goedkoop), Zendure (degelijk - duurder) Home wizard (extreem duur)
1 vraag waar ik deels antwoord op ken maar niet de invulling van Marstek.
Als ik hier alle elektrische rolluiken aflaat zal ik pas na ongeveer 1 minuut de batterij van Zendure kunnen aanspreken.
Tegen dan zijn ze al lang omhoog of omlaag gelaten.
Nutteloos dus !
Met Home wizard vang ik alle gevraagde energie op via de batterij opslag.
Hoe snel (in seconden) levert Marstek energie in mijn voorbeeld ?
BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L
Heb je het nu over de HW batterij of de MT batterij ?Avenger 2.0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:50:
[...]
Inderdaad, betrouwbaarheid zal omhoog moeten en prijs omlaag. De enigste reden dat ze nog aan deze prijs kunnen verkopen is dat ze de wachtlijst van tweakers nog aan het wegwerken zijn. Veel van deze groep maakt weinig uit of rendabel is of niet en gewoon een leuk speeltje. Hopelijk krijgen ze betrouwbaarheid en productie opgekrikt zodat de prijs omlaag kan.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ja nee wat je zegt klopt natuurlijk. Je wil alle beetjes meepakken.Piddybull schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:45:
[...]
Over terugverdientijd gesproken. Ik vind die terugverdientijd toch altijd vrij lang, voor eender welke oplossing.
Neem nou HomeWizard. Pak dat je die 250 dagen vol krijgt. 2.2kWh netto? Dat is dan 550kWh per jaar uitgespaard. Maal 0.25euro. 137 euro per jaar "winst"? Terugverdientijd 10jaar?
De andere zijn beter, maar ik hoop op een product waar je een realistische terugverdientijd hebt van 5jaar ofzo.
Ik hoop op spotgoedkope Sodium-Ion battererijen in de nabije toekomst
HWPNARI schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:59:
[...]
Heb je het nu over de HW batterij of de MT batterij ?
Prijs gaan ze niet te snel aanpassen, dan voelen al die duizenden die er al één gekocht hebben zich gejost.Avenger 2.0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:50:
[...]
Inderdaad, betrouwbaarheid zal omhoog moeten en prijs omlaag. De enigste reden dat ze nog aan deze prijs kunnen verkopen is dat ze de wachtlijst van tweakers nog aan het wegwerken zijn. Veel van deze groep maakt weinig uit of rendabel is of niet en gewoon een leuk speeltje. Hopelijk krijgen ze betrouwbaarheid en productie opgekrikt zodat de prijs omlaag kan.
Maar dat is off topic
Och weet ik niet.DSSW schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:17:
[...]
Prijs gaan ze niet te snel aanpassen, dan voelen al die duizenden die er al één gekocht hebben zich gejost.
Maar dat is off topic
Mijn eerste MT was ook duur, de twee die er daarna bij gekomen zijn waren fors goedkoper.
Toch heb ik niet het gevoel me bekocht te hebben.
Alles met elkaar shelly, extra ap, bosje kabels en een extra onderverdeler zal het op een 5,5K zitten voor de drie accu's. Dat maakt 1833 euro per stuk netjes geïnstalleerd .
En ze functioneren prima momenteel.
Wat je dan hebt is.
15,36 kwh aan accu's waarvan een x% nuttig inzetbaar.
Max 7500 watt laden danwel ontladen.
3 stuks dus als er één stuk is zit je niet met lege handen.
3 keer een backup stopcontact.
Ik vind het helemaal prima.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hoop is uitgestelde teleurstelling..vinneke schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:01:
[...]
Ja nee wat je zegt klopt natuurlijk. Je wil alle beetjes meepakken.
Over terugverdientijd gesproken. Ik vind die terugverdientijd toch altijd vrij lang, voor eender welke oplossing.
Neem nou HomeWizard. Pak dat je die 250 dagen vol krijgt. 2.2kWh netto? Dat is dan 550kWh per jaar uitgespaard. Maal 0.25euro. 137 euro per jaar "winst"? Terugverdientijd 10jaar?![]()
De andere zijn beter, maar ik hoop op een product waar je een realistische terugverdientijd hebt van 5jaar ofzo.
Ik hoop op spotgoedkope Sodium-Ion battererijen in de nabije toekomst
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Is dat niet altijd als early adopter? De Marstek was ook bij introductie actieprijs €1899 en nadien zou hij duurder worden. Nu nog geen half jaar later zijn er al twee acties geweest aan €1470. Op veel plaatsen staat hij ook al aan €1500-€1600 dus dat wordt gewoon al de nieuwe prijs na een half jaar.DSSW schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:17:
[...]
Prijs gaan ze niet te snel aanpassen, dan voelen al die duizenden die er al één gekocht hebben zich gejost.
Bij de HW zal het nog wel even duren, want zolang vraag groter is dan aanbod gaat de prijs niet zakken. Maar misschien loopt de vraag in het najaar wel terug, want waar vroeger enkel HW beschikbaar was heb je nu Marstek, Zendure, en nog vele andere die deze zomer komen. En dan kan de prijs toch wel zakken.
Mocht HW naar € 780 gaan dan kunnen ze pas het prijsvergelijk met Marstek aan !
Ik verwacht dat ze binnen afzienbare tijd al virtueel failliet gaan zijn binnen hun departement batterijen.
Een aangekondigde dood.
Ze zitten met de molensteen van €1395 wel met een zelfgemaakte strop.
T'is leuk en mooi materiaal maar daar stopt het ook echt wel.
Ik verwacht dat ze binnen afzienbare tijd al virtueel failliet gaan zijn binnen hun departement batterijen.
Een aangekondigde dood.
Voor ik de Marstek heb gekocht, had ik een 3 tal maanden battery_sim draaien in mijn Home assistant. Zowel voor de Home Wizard 2,7 PIB, als de Marstek 5,12 PIB. De Home Wizard PIB is toch echt wel te beperkt in vermogen en inhoud. Nu draai ik al 6 dagen met de Marstek, en dat komt komt zeker overeen met de simulatie die ik eerder had gedaan. Nu werk ik met MQTT voor de gegevens in HA.Piddybull schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:04:
Mocht HW naar € 780 gaan dan kunnen ze pas het prijsvergelijk met Marstek aan !
Een aangekondigde dood.
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Je hebt wel gelijk.DSSW schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:45:
[...]
Lijkt mij idd muggenziften. Hoeveel trekt zo'n rolluik motortje?
Niet het verbruik maar het sluipverbruik is hier het echte probleem.
Ongeveer 200 watt/uur maar op 30 seconde is elke rolluik omhoog.
Dus 1,66 watt per op of neerhalen ...
Minstens 2 x dus per dag = 3,33 watt x 12 x 365 = slechts 14,58 Kwh "werk" verbruik per jaar
Elk uur verbruikt elke rolluik ongeveer 1,8 watt in stand-by
Dat is 518 watt per dag (12 stuks) x 365 dagen = 189 kwh per jaar
Ondertussen staan daar overal standby killers op van Meross
Het echte verbruik is verwaarloosbaar.
Met Marstek of HW pak ik dat ook mee, met Zendure niet.
[ Voor 29% gewijzigd door Piddybull op 27-05-2025 10:20 ]
Er is bij deze AlphaESS iets heel vreemd aan de gang, deze mist namelijk enige verwijzing naar welke EnFluRi hiervoor nodig is, het vak is zelfs leeg terwijl deze wel over een batterij beschikt.tweak_master schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:59:
Op de lijst van Synergrid staat de AlphaESS VT1000 als goedgekeurde plug-in solarbatterij.
Dit is naar wat ik kan terugvinden hardwarematig -exact- dezelfde batterij als de EvaPower, alleen heeft men in Nederland voor deze laatste een P1-dongle ontwikkeld en onder een andere naam verkocht. In principe zou het dus al kunnen om deze plug-in batterij aan te schaffen en aan te melden bij fluvius?
Hier de volledige info van dit model, in principe zou je deze dus met een P1 dongle kunnen gebruiken terwijl een P1 dongle eigenlijk door de door sinergrid gebruikte regelwerk volledig uitgesloten is.
Je vraagt je af of ze daar wel weten waar ze mee bezig zijn.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Voor Nederland is dat allemaal leuk en aardig, maar in België mist de Marstek en net als de HW nog steeds zijn goedkeuring, tenminste staat deze niet op de huidige lijst., van plug en play batterijen.Piddybull schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:36:
Marstek (degelijk - goedkoop), Zendure (degelijk - duurder) Home wizard (extreem duur)
1 vraag waar ik deels antwoord op ken maar niet de invulling van Marstek.
Als ik hier alle elektrische rolluiken aflaat zal ik pas na ongeveer 1 minuut de batterij van Zendure kunnen aanspreken.
Tegen dan zijn ze al lang omhoog of omlaag gelaten.
Nutteloos dus !
Met Home wizard vang ik alle gevraagde energie op via de batterij opslag.
Hoe snel (in seconden) levert Marstek energie in mijn voorbeeld ?
Dus deze kun je dus in België gewoon niet gebruiken, waarbij je ook nog een Shelly EM nodig hebt, die dus geplaatst dient te worden incl keuring.dus je plug en play is er dus niet meer.
Gebruik van een P1 dongle is helaas door de in België gebruikte regelgeving uitgesloten.
De enige waar dit vreemd genoeg niet is geregeld is de plug en play van AlphaESS, dus dat is voor de Belgen hier mogelijk wel een leuke optie.
Volgens mij is dat omdat de AlphaESS als hybride omvormer gerekend wordt (je kan er namelijk zonnepanelen op aansluiten) waardoor een EnFluRi sensor niet nodig is. Sturing mag gerust via P1 gebeuren, enkel EnFluRi beveiliging niet. En die is niet nodig omdat het geen pure retrofit batterij is maar hybride omvormer.MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:15:
[...]
Gebruik van een P1 dongle is helaas door de in België gebruikte regelgeving uitgesloten.
De enige waar dit vreemd genoeg niet is geregeld is de plug en play van AlphaESS, dus dat is voor de Belgen hier mogelijk wel een leuke optie.
Let wel op gezien dit telt als hybride omvormer moet je zien dat het totaal aan omvormervermogen (je huidige installatie + deze AlphaESS van 1000VA) niet boven de 5000VA limiet op mono-fase uit komt. Anders gaat Fluvius het niet goedkeuren. Bij retrofit batterij (zoals Marstek Venus) telt dat niet mee, maar mag je ook niet met omvormer retrofit batterij boven de limiet omvormer van huidige panelen uitkomen (waarvoor dus ook de EnFluRi sensor dient).
Ja ik weet het onnodig complex allemaal, hopelijk snap je er iets van

[ Voor 24% gewijzigd door Avenger 2.0 op 27-05-2025 11:34 ]
Dank je, dat dacht ik namelijk ook, maar als je in de lijst kijkt staat daaronder de anker E1600, wat dus ook een hybride is, en deze heeft dus wel een EnFluRi sensor staan, dus daardoor kwam ik zelf in verwarring ?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:25:
[...]
Volgens mij is dat omdat de AlphaESS als hybride omvormer gerekend wordt (je kan er namelijk zonnepanelen op aansluiten) waardoor een EnFluRi sensor niet nodig is. Sturing mag gerust via P1 gebeuren, enkel EnFluRi beveiliging niet. En die is niet nodig omdat het geen pure retrofit batterij is maar hybride omvormer.
Let wel op gezien dit telt als hybride omvormer moet je zien dat het totaal aan omvormervermogen (je huidige installatie + deze AlphaESS van 1000VA) niet boven de 5000VA limiet op mono-fase uit komt. Anders gaat Fluvius het niet goedkeuren. Bij retrofit batterij (zoals Marstek Venus) telt dat niet mee, maar mag je ook niet met omvormer retrofit batterij boven de limiet omvormer van huidige panelen uitkomen (waarvoor dus ook de EnFluRi sensor dient).
Ja ik weet het onnodig complex allemaal, hopelijk snap je er iets van
Het is zelfs zo dat op de website van EvaPower, bij de specificaties bij productmodel letterlijk "VT1000" staat.MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:05:
[...]
Er is bij deze AlphaESS iets heel vreemd aan de gang, deze mist namelijk enige verwijzing naar welke EnFluRi hiervoor nodig is, het vak is zelfs leeg terwijl deze wel over een batterij beschikt.
Hier de volledige info van dit model, in principe zou je deze dus met een P1 dongle kunnen gebruiken terwijl een P1 dongle eigenlijk door de door sinergrid gebruikte regelwerk volledig uitgesloten is.
Je vraagt je af of ze daar wel weten waar ze mee bezig zijn.
Zelf kijk ik nog wat de kat uit de boom, maar voor Belgen die z.s.m. een plug-in batterij willen aanschaffen is dit momenteel dus al een optie incl. mogelijkheid tot aanmelding bij Fluvius.
Oké, gelukkig woon ik aan de juiste kant van de grens met België en heb dus gelukkig geen last van deze onzin maar leef wel mee met onze zuiderburen.tweak_master schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:46:
[...]
Het is zelfs zo dat op de website van EvaPower, bij de specificaties bij productmodel letterlijk "VT1000" staat.
Zelf kijk ik nog wat de kat uit de boom, maar voor Belgen die z.s.m. een plug-in batterij willen aanschaffen is dit momenteel dus al een optie incl. mogelijkheid tot aanmelding bij Fluvius.
Zelf ben ik nog in dubio of het tegen 2027 een PIB gaat worden of toch een grote vaste thuis-batterij, m’n in combinatie met een dynamisch contract.
Had eens nagevraagd voor homologatie in Belgie voor zowel Marstek Venus als Jupiter bij Marstek support en kreeg het volgende antwoord:
Geen idee wat ze daar nu exact mee bedoelen, want zolang het niet in de Synergrid lijst staat is het natuurlijk niet officieel. Maar mogen er dan toch vanuit gaan dat het in de eindfase zit hoop ik dan...Venus have certification in Belgium. We are now applying Jupiter's Belgian certification.
Vraag eens of ze een kopie willen doorsturen van het verslag 😂
Eens nagevraagd, benieuwd wat het antwoord gaat zijnthepixel schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:38:
Vraag eens of ze een kopie willen doorsturen van het verslag 😂
Ik verwacht de er verschillende merken en types gelijktijdig in de lijst zullen verschijnen gezien de commerciële belangen erachter... en een eerlijk speelveld...Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:31:
Had eens nagevraagd voor homologatie in Belgie voor zowel Marstek Venus als Jupiter bij Marstek support en kreeg het volgende antwoord:
[...]
Geen idee wat ze daar nu exact mee bedoelen, want zolang het niet in de Synergrid lijst staat is het natuurlijk niet officieel. Maar mogen er dan toch vanuit gaan dat het in de eindfase zit hoop ik dan...
Maar goed ik woon aan de andere zijde van de grens...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Ik schrik wel van de info dat de zendure er een minuut over doet om in te springen. Des te meer omdat ik dit op de NL site zie staan bij de ac2400.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JqJJ3hyMwLIiEK19pm5LHuFU.jpg?f=user_large)
Die kleiner dan 3 sec klopt, toch voor de Hyper 2000, maar niet wanneer er moet worden omgeschakeld van laden naar ontladen of omgekeerd.rabero1985 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:04:
Ik schrik wel van de info dat de zendure er een minuut over doet om in te springen. Des te meer omdat ik dit op de NL site zie staan bij de ac2400.
Heb geen idee of die minuut ook geldt voor de Solarflow Pro 800 en Solarflow 2400.
Denk niet dat Synergrid daar echt rekening mee houdt hoorSatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:00:
[...]
Ik verwacht de er verschillende merken en types gelijktijdig in de lijst zullen verschijnen gezien de commerciële belangen erachter... en een eerlijk speelveld...
Nu zullen ze niet voor elke omvormer de lijst onmiddellijk updaten.
Is sowieso maar max 1 update per dag denk ik.
1 update per week stond er in het begin bij.
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Ah okay dan had ik ook verkeerd begrepen. De Marstek schakelt wel sneller dan 1 minuut tussen laden/ontladen in elk geval.mmarchan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:24:
[...]
Die kleiner dan 3 sec klopt, toch voor de Hyper 2000, maar niet wanneer er moet worden omgeschakeld van laden naar ontladen of omgekeerd.
Heb geen idee of die minuut ook geldt voor de Solarflow Pro 800 en Solarflow 2400.
Ja de PDF van plug & play wel, de algemene excel file soms elke dag.Nu7s schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:31:
1 update per week stond er in het begin bij.
Dat zou zo maar eens kunnen, of nog een eenvoudige verklaring, ze passen de lijst maar eens per x weken aan, de huidige is van 19.5.2025, dus als ze dat elke week cq twee weken gaan aanpassen zal het niet zo lang meer duren.SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:00:
[...]
Ik verwacht de er verschillende merken en types gelijktijdig in de lijst zullen verschijnen gezien de commerciële belangen erachter... en een eerlijk speelveld...
Maar goed ik woon aan de andere zijde van de grens...![]()
Maar ik snap Marstek hier eigenlijk niet, als zij de goedkeuring formeel hebben ontvangen hebben ze dus ook het goedkeurigsnummer, waarom geef je dat niet direct door aan een potentiële klant, mogelijk dat je hem daarmee al over de streep kunt trekken.
Waar haal je dat idee dat een enfluri geplaatst moet worden door erkende installateur en gekeurd?MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:15:
[...]
Voor Nederland is dat allemaal leuk en aardig, maar in België mist de Marstek en net als de HW nog steeds zijn goedkeuring, tenminste staat deze niet op de huidige lijst., van plug en play batterijen.
Dus deze kun je dus in België gewoon niet gebruiken, waarbij je ook nog een Shelly EM nodig hebt, die dus geplaatst dient te worden incl keuring.dus je plug en play is er dus niet meer.
1)
enfluri zoals Shelly EM werkt met overzet contacten en is dus geen aanpassing aan je bestaande kast
keuring is ook dusdanig niet nodig en als je het al door een elec wil laten doen dan staat het niet beschreven dat dit een gigantische aanpassing is
2)
het is niet omdat het zo in de lijst staat dat je het ook zo moet instaleren, als die MT in de lijst staat dan geef ik die aan, er zit nergens in de fluvius lijst dat je ook je enfluri moet aangeven laat staan de aankoop etc. als ik er 2 heb dat weten ze ook niet etc...
3)
Die AlphaESS staat in d elijst met koppeling van PV als buffer, zo staan er nog in de lijst. Als het staat als ENKEL batterij dan is het pas relevant voor het MT vergelijk. Trouwens Alpha kennende zal het al snel naar de niet rendabele kant gaan.
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
er was al sprake van midden Juni, er bestaat zo iets als een typische bureaucratie molen waar je door moet.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:54:
[...]
Eens nagevraagd, benieuwd wat het antwoord gaat zijn
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
eerst even kijken wat de eisen zijn in de huidige AREI voordat je dingen als “ gigantische aanpassing” aan het roepen bent, deze term zul je namelijk niet in de AREI tegenkomen.d3x schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:03:
[...]
Waar haal je dat idee dat een enfluri geplaatst moet worden door erkende installateur en gekeurd?
1)
enfluri zoals Shelly EM werkt met overzet contacten en is dus geen aanpassing aan je bestaande kast
keuring is ook dusdanig niet nodig en als je het al door een elec wil laten doen dan stata het niet ebschreven dat dit een gigantische aanpassing is
Daarnaast is dit aspect al veelvuldig hier aan de orde gekomen.
Dus voor de gemiddelde Belg zal het er veelal op uitdraaien dat hij een deskundige hiervoor moet inhuren juist omdat hij zelf deze zeker niet plug en play aanpassing binnenin zijn groepenkast zelf wil uitvoeren incl alles wat daarbij ook nog verplicht is.
Ik heb het dus niet op jou persoonlijk.
geen idee wat je hiermee wil zeggen, maar sinergrid geeft duidelijk aan dat bij een plug en play thuis batterij ( dus met stekker) een enfluri sensor een integraal onderdeel is van de keuringsprocedure, deze goedkeuring is dus altijd met de genoemde enfluri sensor, welke dus ook verplicht gebruikt dient te worden. Doe je dit niet of gebruik je een andere enfluri sensor vervalt de goedkeuring.2)
het is niet omdat het zo in de lijst staat dat je het ook zo moet instaleren, als die MT in de lijst staat dan geef ik die aan, er zit nergens in de fluvius lijst dat je ook je enfluri moet aangeven laat staan de aankoop etc. als ik er 2 heb dat weten ze ook niet etc...
3)
Die AlphaESS staat in d elijst met koppeling van PV als buffer, zo staan er nog in de lijst. Als het staat als ENKEL batterij dan is het pas relevant voor het MT vergelijk. Trouwens Alpha kennende zal het al snel naar de niet rendabele kant gaan.
Is hier al iemand die zo een Marstek batterij in gebruik heeft met combinatie P1 van homewizard?
Ik heb die combinatie in gebruik ja.Meonline schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:32:
Is hier al iemand die zo een Marstek batterij in gebruik heeft met combinatie P1 van homewizard?
Werkt de HW P1 even goed als de Marstek eigenlijk? Want heb hier momenteel beide in gebruik
Bedankt voor dat antwoord.
Ik zat op die vraag ook te kauwen maar soms weten we niet of die al op het forum wel of niet is gesteld...
Ik denk dat dit een vraag voorMeonline schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:32:

De politiek heeft Synergrid de opdracht gegeven om de P1 meter zo snel als mogelijk toe te laten. Wel een grote kans dat zo snel als mogelijk pas voor volgende zomer is
Hoe zijn ze tot dit inzicht gekomen, en gelukkig voor onze zuiderburen.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:40:
De politiek heeft Synergrid de opdracht gegeven om de P1 meter zo snel als mogelijk toe te laten. Wel een grote kans dat zo snel als mogelijk pas voor volgende zomer is

Siynergrid heeft nu wel een probleem, want hun gebruikte regels hiervoor kent geen P1 ( oorzaak, ze hebben het hele regelwerk gewoon bij onze oosterburen geleend zonder zich over de verschillen zorgen over te maken, oeps.
Hadden ze zich niet beter bij hun noorderburen (

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 27-05-2025 18:50 ]
Zonder jaartal...Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:40:

[ Voor 8% gewijzigd door SatScan op 27-05-2025 19:13 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
De secretaresse die dat moet bijtypen in de lijst is met bevallingsverlof en de vervanger heeft een burn-out 🥺Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:31:
[...]
Geen idee wat ze daar nu exact mee bedoelen, want zolang het niet in de Synergrid lijst staat is het natuurlijk niet officieel. Maar mogen er dan toch vanuit gaan dat het in de eindfase zit hoop ik dan...
De aangeboden prijzen van 1500 en 1600€ zijn meestal zonder BTW, in BE houden de verdelers zich halsstarrig vast aan de 1899€ en zitten nog met massa stock van V1 (je hebt dannwel een beugel)en straks komt de V3Avenger 2.0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:38:
[...]
Is dat niet altijd als early adopter? De Marstek was ook bij introductie actieprijs €1899 en nadien zou hij duurder worden. Nu nog geen half jaar later zijn er al twee acties geweest aan €1470. Op veel plaatsen staat hij ook al aan €1500-€1600 dus dat wordt gewoon al de nieuwe prijs na een half jaar.
Bij de HW zal het nog wel even duren, want zolang vraag groter is dan aanbod gaat de prijs niet zakken. Maar misschien loopt de vraag in het najaar wel terug, want waar vroeger enkel HW beschikbaar was heb je nu Marstek, Zendure, en nog vele andere die deze zomer komen. En dan kan de prijs toch wel zakken.
Ik lees dat de HW P1 meter goed werkt met de MT Venus E. Maar wil je meer dan 1 aansturen heb je wel de eigen MT P1 (ct003 dacht ik) nodig? Correct?
Twijfel slaat weer toe.
Bij zendure zit ik voor 11,52 kWh voor 3995€,(346€/kWh)
2 MT Venus E zit ik voor 10,24 kWh aan 3598€.(351€/kWh)
Zendure wint het op de prijs uiteindelijk maar wat met service na verkoop, kwaliteit, levensduur,....
Mss kan je ook niet meer verkeerd kiezen en zijn ze gelijkwaardig.
Twijfel slaat weer toe.
Bij zendure zit ik voor 11,52 kWh voor 3995€,(346€/kWh)
2 MT Venus E zit ik voor 10,24 kWh aan 3598€.(351€/kWh)
Zendure wint het op de prijs uiteindelijk maar wat met service na verkoop, kwaliteit, levensduur,....
[ Voor 3% gewijzigd door rabero1985 op 27-05-2025 19:35 ]
Heb de shelly Pro 3EM, de HWP1 en de CT003 geplaatst en aangesloten, ze werken alle 3 perfect.Piddybull schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:33:
[...]
Bedankt voor dat antwoord.
Ik zat op die vraag ook te kauwen maar soms weten we niet of die al op het forum wel of niet is gesteld...
Bij Duravolt.nl kon je gisteren met de promocode nog kopen 1455 € voor een 5.12 met CT003rabero1985 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:30:
Ik lees dat de HW P1 meter goed werkt met de MT Venus E. Maar wil je meer dan 1 aansturen heb je wel de eigen MT P1 (ct003 dacht ik) nodig? Correct?
Twijfel slaat weer toe.
Bij zendure zit ik voor 11,52 kWh voor 3995€,
2 MT Venus E zit ik voor 10,24 kWh aan 3598€.
MT wint het op de prijs uiteindelijk maar wat met service na verkoop, kwaliteit, levensduur,....
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Met de kortingscode zit je bij 2 Marsteks aan 2950€.rabero1985 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:30:
Twijfel slaat weer toe.
Bij zendure zit ik voor 11,52 kWh voor 3995€,
2 MT Venus E zit ik voor 10,24 kWh aan 3598€.
MT wint het op de prijs uiteindelijk maar wat met service na verkoop, kwaliteit, levensduur,....
Service loopt goed en kwaliteit is mijns inziens goed.
Levensduur : contacteer mij daar binnen 10 jaar eens voor, dan heb ik een antwoord.
Ja idd levensduur, het is allemaal nog redelijk nieuw 🙂. Geld voor alle pibs denk ik.
Ik zou niet twijfelen, mijn 3MT’s hangen netjes tegen de muur, NOM, geen omkijken meer naar. En sneuvelt er 1 dan heb ik wisselstukken😁rabero1985 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:38:
Ja idd levensduur, het is allemaal nog redelijk nieuw 🙂. Geld voor alle pibs denk ik.
En dat voor een prijs minder dan 300€/kwh👍en zelfs bij dit klote weer alle 3 van 11% naar 100% geladen vandaag (wel weinig verbruik gehad vandaag) alle “zonnestroom” erin
/f/image/oIIaDiKCtIR0C81RlvNnmZ8m.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren hadden ze meer werk met wisselende bewolking en laden EV
/f/image/JViDNT1n2m1gLgiLprVrmtIj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door DSSW op 27-05-2025 19:50 ]
Ook wel te maken met bebat waar ze kleine €200 voor moeten doorrekenen dat de BE verdelers zoveel duurder zijn. De NL verdelers zouden dat eigenlijk ook moeten doen, maar gok dat dit 'vergeten' wordt...DSSW schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:24:
[...]
De aangeboden prijzen van 1500 en 1600€ zijn meestal zonder BTW, in BE houden de verdelers zich halsstarrig vast aan de 1899€ en zitten nog met massa stock van V1 (je hebt dannwel een beugel)en straks komt de V3
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Reken eigenlijk sowieso niet op meer dan 10 jaar levensduur. Ga al blij zijn als hij binnen de 10 jaar niet teveel stuk gaat en de garantie correct afgehandeld wordt (door zowel leverancier als fabrikant). Als je hem buiten plaatst zoals in alle promo te zien is gaat hij echt niet oud worden denk ikDSSW schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:35:
[...]
Levensduur : contacteer mij daar binnen 10 jaar eens voor, dan heb ik een antwoord.
@DSSW , gebruik jij de ct003 als aansturing voor de 3?
Zie hier het antwoord op die verwarring:MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:41:
[...]
Dank je, dat dacht ik namelijk ook, maar als je in de lijst kijkt staat daaronder de anker E1600, wat dus ook een hybride is, en deze heeft dus wel een EnFluRi sensor staan, dus daardoor kwam ik zelf in verwarring ?
Dolf_Tweakers in "Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur"
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
Wat met RTE bij marstek? Vergelijkbaar met HW of Zendure? Zie net in de zendure thread dat de ac2400 een mooie 82,6% haalt bij en eerste test.HW is het meer rond 70 a 75%.
Ja werkt al een hele tijd perfect.👌rabero1985 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:38:
@DSSW , gebruik jij de ct003 als aansturing voor de 3?
Mijn gemiddelde RTE over 3 maanden is 75% gemeten met MID gecertificeerde kWh meter, niet met de metingen in de Marstek, dan zou hij hoger zijn.rabero1985 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:48:
Wat met RTE bij marstek? Vergelijkbaar met HW of Zendure? Zie net in de zendure thread dat de ac2400 een mooie 82,6% haalt bij en eerste test.HW is het meer rond 70 a 75%.
Vraag is hoe die bij de Zendure gemeten werd.
Denk dat de gemiddelde RTE van zowat alle retrofit batterijen in grote lijnen hetzelfde is.
Meer zal afhangen hoe het gemeten is en of ze ook zonnepanelen rechtstreeks aan de batterij hangen of niet.
Meer zal afhangen hoe het gemeten is en of ze ook zonnepanelen rechtstreeks aan de batterij hangen of niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 27-05-2025 22:10 ]
Vermogensmeting van de MT is een stuk nauwkeuriger geworden tov van in het beginDSSW schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:05:
[...]
Mijn gemiddelde RTE over 3 maanden is 75% gemeten met MID gecertificeerde kWh meter, niet met de metingen in de Marstek, dan zou hij hoger zijn.
Vraag is hoe die bij de Zendure gemeten werd.
Is hij het nu nog goedkoper geworden? Ik heb hem vorige week gekocht voor 1475,02. Zouden ze dat verschil overmaken moest je erom vragen?PNARI schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:33:
[...]
Bij Duravolt.nl kon je gisteren met de promocode nog kopen 1455 € voor een 5.12 met CT003
RTE is bij alle batterijen zeer sterk afhankelijk van de belasting. Als het verbruik 's nachts maar 45Wh is, dan zal de RTE minder goed zijn als bij een constante afname van 500Wh.
Een vergelijking met een verbruik in stappen van 50 of 100Wh, per type omvormer, zou verhelderend zijn.
Anders zijn we appelen met peren aan het vergelijken.
De RTE van de ene omvormer zal beter zijn bij lage belasting, de andere bij hogere belasting.
Een vergelijking met een verbruik in stappen van 50 of 100Wh, per type omvormer, zou verhelderend zijn.
De RTE van de ene omvormer zal beter zijn bij lage belasting, de andere bij hogere belasting.
Bedankt voor je antwoord, en nee dat had ik dus ook niet verwacht,Dolf_Tweakers schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:09:
[...]
Zie hier het antwoord op die verwarring:
Dolf_Tweakers in "Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur"
Maar dat betekend dat je de geen sensor nodig hebt zolang die thuis-batterij maar een hybride omvormer heeft, ookal gebruik je het PV deel totaal niet. Grappig, hieruit blijkt dat ze het dus echt niet snappen wat ze aan het doen zijn.
Maar beste zuiderburen,

Volgens mij zijn hier zelfs de producenten nog niet van op de hoogte.
Nu maar hopen dat ze sneller producten op de lijst krijgen.
En de nieuwe insteek vanuit de politiek dat een P1 ook qua functie voldoende zou moeten zijn ( wat ik ook hier al een tijdje verkondig) zal vrees ik nog heel wat beren op de weg tegen komen.
[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 28-05-2025 00:39 ]
Nee is inderdaad 1475ardana123 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:48:
[...]
Is hij het nu nog goedkoper geworden? Ik heb hem vorige week gekocht voor 1475,02. Zouden ze dat verschil overmaken moest je erom vragen?
Charge 2500 2491 2245 90,12mmarchan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:49:
RTE is bij alle batterijen zeer sterk afhankelijk van de belasting. Als het verbruik 's nachts maar 45Wh is, dan zal de RTE minder goed zijn als bij een constante afname van 500Wh.
Charge 2000 1992 1799 90,31
Charge 1500 1494 1351 90,43
Charge 1000 996 894 89,76
Charge 800 796 710 89,2
Charge 600 597 526 88,11
Charge 400 397 342 86,15
Charge 200 198 156 78,79
Charge 100 99 63 63,64
Idle 0 0 15
Discharge 100 102 129 79,07
Discharge 200 206 230 89,57
Discharge 400 407 426 95,54
Discharge 600 607 622 97,59
Discharge 800 807 820 98,41
Discharge 1000 1007 1018 98,92
Discharge 1500 1505 1522 98,88
Discharge 2000 2004 2036 98,43
Discharge 2500 2502 2564 97,58
hoe kom je erbij dat dit een vraag is voor onze noorderburen? Een pak BE hebben al maanden een MT opstelling en zelfs al meerdere.MacD007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:36:
[...]
Ik denk dat dit een vraag vooris? Daarvoor bestaat eigenlijk een eigen topic, de combinatie met een P1 meter zal in
vrees ik niet toegestaan worden.
Er is wel redelijk raar op de originele vraag geantwoord.
zijn er hier in BE die een Mastsek hebben met een HW p1 (de meter) als bron: absoluut
zijn er hier in BE die een HW batterij hebben of HW batterij + Marstek dat zal zeer beperkt zijn aangezien ze die HW niet rechtstreeks willen uitleveren.
niet iedereen kan een hybride omvormer zetten. (mijn originele PV is 16j oud) en dan nog is de hybride + batterij ROI zeer ver te zoeken. (dankzij de zelfstandige verdelers en hun winstmarges)MacD007 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:34:
[...]
Bedankt voor je antwoord, en nee dat had ik dus ook niet verwacht,
Maar dat betekend dat je de geen sensor nodig hebt zolang die thuis-batterij maar een hybride omvormer heeft, ookal gebruik je het PV deel totaal niet. Grappig, hieruit blijkt dat ze het dus echt niet snappen wat ze aan het doen zijn.
Maar beste zuiderburen,doe daar dus je voordeel mee, kijk met name naar hybride en je bent klaar zonder vervelende sensor en dus echt plug en play.
Volgens mij zijn hier zelfs de producenten nog niet van op de hoogte.
Nu maar hopen dat ze sneller producten op de lijst krijgen.
En de nieuwe insteek vanuit de politiek dat een P1 ook qua functie voldoende zou moeten zijn ( wat ik ook hier al een tijdje verkondig) zal vrees ik nog heel wat beren op de weg tegen komen.
die hybride batterij boxen bestaan al lang en die markt is vooral in handen van zelfstandigen en box verdelers met ruime marges. (zoals in de tijd van de PV, zelfstandigen die opstarten als paddenstoelen zoalng er subsidie en ruime marge is en dan ten onder gaan). Ga naar een bouw beurs en het staat vol met verhaaltjes vertellers. Geen enkele komt aan een deftige ROI en komen met wat betaalbare abbo verhaaltjes af rond hun EMS.
De plug en play brengt pas een prijsoorlog waardoor batterij interessant wordt en gemakkelijk te gebruiken voor een gewone consument.
[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 28-05-2025 08:08 ]
maakt op zich niks uit, als je stroom hebt van je PV die je op het net zet is die (bijna) waardeloos. Als je dan ook nog eens de nettaksen rekent is dat dubbel van de afname stroomprijs of zelfs meer in de zomer.rabero1985 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:48:
vb:
huidige up is 2.5cent
huidige down is 8.2cent
taxen BE incl beperkte capaciteits rommel zit rond de 18cent.
elke 2.5 cent die je niet het net op smijt is 23cent gewonnen, al heb je zelfs een RTE van 50% dan win je nog steeds 20cent. Je investering moet je natuurlijk ook terugbetalen idd, maar daarom zijn er zoveel al gestart met de Marstek, want voor de huiidge prijs is dat een van de eerste die effectief een duidelijke RTE heeft.
Mijn afrekening van april was op 6eur na verschil alleen nog de BE en vlaamse vaste kosten en taxen, de rest volledig NOM via de MT, natuurlijk zijn dit al de niet winter maanden.
[ Voor 8% gewijzigd door d3x op 28-05-2025 08:05 ]
Je betaalt toch geen netkosten op geinjecteerde stroom? Of begrijp ik je verkeerd
nee dat klopt je betaald geen netkosten, dat zeg ik ook niet, maar doordat je ze in een batterij steekt betaal je de netkosten niet bij afname. De uren dat je over hebt gaan met een lagere RTE in je batterij en zijn dus een pak goedkoper in zijn geheel. Of die RTE nu 70 of 90 is doet niet ter zake wegens de giga onbalans in prijs.vinneke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:08:
Je betaalt toch geen netkosten op geinjecteerde stroom? Of begrijp ik je verkeerd
Een up geeft je 2.5 cent een down kost je 25cent
[ Voor 12% gewijzigd door d3x op 28-05-2025 08:16 ]
waarom in tuinhuis? denk je dan ook aan alle extra verplichtingen rond bedraging, groepen etc.rabero1985 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:39:
Hier wil ik ze in het tuinhuis zetten. Droog maar kan wel koud en warm worden. Is niet super geïsoleerd. Beetje isolatie in het dak.
sowieso is levensduur altijd beter in een neutrale omgeving. Zo is mijn SMA van 16j nog steeds goed bezig....en ik verwacht hetzelfde van die batterijen. Extreme tuinhuis warmte en winterdipjes kan je beter niet hebben.
Of iemand in het mooie België een Mastek met P1 heeft kan ik niet beoordelen, echter uit de lijst van syergrid is het duidelijk dat deze combinatie in België niet legaal is.d3x schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:41:
[...]
hoe kom je erbij dat dit een vraag is voor onze noorderburen? Een pak BE hebben al maanden een MT opstelling en zelfs al meerdere.
Er is wel redelijk raar op de originele vraag geantwoord.
zijn er hier in BE die een Mastsek hebben met een HW p1 (de meter) als bron: absoluut
zijn er hier in BE die een HW batterij hebben of HW batterij + Marstek dat zal zeer beperkt zijn aangezien ze die HW niet rechtstreeks willen uitleveren.
Wat iemand in België daarmee doet is zijn eigen verantwoordelijkheid maar ik denk niet dat het in belang van tweakers is om illegale situaties te promoten.
Met dat laatste ben ik het met je eens, helaas ziet de overheid en met name synergrid dit blijkbaar anders, de eerder ingeslagen weg waarbij men gemakshalve gewoon buitenlandse regelwerken gebruikt ipv de specifiek voor de Belgische markt, die helaas ook nog zeer gecompliceerd is, deze zelf te ontwikkelen.d3x schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:47:
[...]
niet iedereen kan een hybride omvormer zetten. (mijn originele PV is 16j oud) en dan nog is de hybride + batterij ROI zeer ver te zoeken. (dankzij de zelfstandige verdelers en hun winstmarges)
die hybride batterij boxen bestaan al lang en die markt is vooral in handen van zelfstandigen en box verdelers met ruime marges. (zoals in de tijd van de PV, zelfstandigen die opstarten als paddenstoelen zoalng er subsidie en ruime marge is en dan ten onder gaan). Ga naar een bouw beurs en het staat vol met verhaaltjes vertellers. Geen enkele komt aan een deftige ROI en komen met wat betaalbare abbo verhaaltjes af rond hun EMS.
De plug en play brengt pas een prijsoorlog waardoor batterij interessant wordt en gemakkelijk te gebruiken voor een gewone consument.
Nu met de plug en play komen ze dus in de knel en zijn ze zelf al teruggefloten door hun eigen politiek ( aspect om wel de P1 meter te gebruiken) , want de huidige oplossing is niet bepaald consumenten vriendelijk en zeker niet bevorderlijk voor de PIB markt.
Met je vorige opmerking, dat was bedoeld voor mensen die nu eigenlijk een PIB willen hebben maar geen behoefte hebben om in hun groepenkast te gaan rommelen, kijk dan naar hybride want dan vervalt gezien de eerdere opmerking dus de sensor.
Tuinhuis is plek, in huis is moeilijker. Ook ligt er een 3x4mm2 kabel ondergronds naar tuinhuis waar ik makkelijk de zekeringkast (die in tuinhuis aanwezig is) kan aanpassen. Het is voor nu de makkelijkste oplossing. Alleen bij extreme warmte en koude kan het mss problemen geven als in zie dat de werktemperatuur tss -20 en 50 graden is.
Als je er meer dan 1 hebt, worden die dan aan elkaar aangesloten, en dan eentje die het stopcontact in gaat? Of hangen ze alle 3 apart aan verschillende stopcontacten? Kon het zelf niet meteen terugvinden.DSSW schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:44:
[...]
Ik zou niet twijfelen, mijn 3MT’s hangen netjes tegen de muur, NOM, geen omkijken meer naar. En sneuvelt er 1 dan heb ik wisselstukken😁
En dat voor een prijs minder dan 300€/kwh👍en zelfs bij dit klote weer alle 3 van 11% naar 100% geladen vandaag (wel weinig verbruik gehad vandaag) alle “zonnestroom” erin[Afbeelding]
Gisteren hadden ze meer werk met wisselende bewolking en laden EV
[Afbeelding]
Ons Melissake heeft wel erg veel vragen en opdrachten tegenwoordig.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:40:
Nu wil ze dat we met zijn allen maar 100km/u gaan rijden op de autostrade ...
Tommeke Maes Pils gaat deze actie trekken.
Gelukkig dat camions vol batterijen en P1 meters al maar 90km/u mogen rijden anders kregen we in België nog een extra vertraging aan onze rekker om politieke redenen.
Nog even en we moeten Filipke inschakelen.
Alles zal ooit wel in orde komen.
Nu enkel nog een amendement van Melissake voor 1 stekker zonnepaneel op ieders dak van zijn wagen om te compenseren dat het nergens op een balkon mag geplaatst worden.
La Douce Belgique
Het is jammer dat men focused op dat deel van haar voorstel.Piddybull schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Ons Melissake heeft wel erg veel vragen en opdrachten tegenwoordig.
Nu wil ze dat we met zijn allen maar 100km/u gaan rijden op de autostrade ...
Tommeke Maes Pils gaat deze actie trekken.
Gelukkig dat camions vol batterijen en P1 meters al maar 90km/u mogen rijden anders kregen we in België nog een extra vertraging aan onze rekker om politieke redenen.
Nog even en we moeten Filipke inschakelen.
Alles zal ooit wel in orde komen.
Nu enkel nog een amendement van Melissake voor 1 stekker zonnepaneel op ieders dak van zijn wagen om te compenseren dat het nergens op een balkon mag geplaatst worden.
La Douce Belgique
De olifant in de kamer is de verwarming thuis, die zorgt voor een immense CO2-uitstoot. Belgie is een van de weinige landen waar gas quasi geen taxen krijgt, en electriciteit wel. Die onbalans wordt artificieel in leven gehouden door invloed van intercommunales, waar de gemeenten ook in de portefeuille zitten.
Als we dat aanpakken (verdere electrificatie, en weg van het gas...) dan zijn we er in BE... En dan worden warmtepompen (met hoger rendement dan rechtstreeks gas stoken - ja, zelfs als je de elec zou opwekken met gas..) wel financieel aantrekkelijk.
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Daar is Melissa zich wel van bewust. Ik las gisteren nog reactie van haar om dat allemaal aan te pakken. Elektriciteit moet goedkoper en gas en benzine pakken duurder.Wirehead schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:53:
[...]
Het is jammer dat men focused op dat deel van haar voorstel.
De olifant in de kamer is de verwarming thuis, die zorgt voor een immense CO2-uitstoot. Belgie is een van de weinige landen waar gas quasi geen taxen krijgt, en electriciteit wel. Die onbalans wordt artificieel in leven gehouden door invloed van intercommunales, waar de gemeenten ook in de portefeuille zitten.
Als we dat aanpakken (verdere electrificatie, en weg van het gas...) dan zijn we er in BE... En dan worden warmtepompen (met hoger rendement dan rechtstreeks gas stoken - ja, zelfs als je de elec zou opwekken met gas..) wel financieel aantrekkelijk.
Ik dacht vanaf 2027 dat er ook EU belastingen gaan toegevoegd worden op dezelfde producten (Gas/benzine/diesel)
Vanaf dan wordt Elektriciteit vanzelf goedkoper.
Hoe langer ze dus treuzelen hoe minder ze Electriciteit zelf goedkoper hoeven te maken ...
gas is nu weer de focus, dat een resem bewoners terug naar een houten kachel is gegaan tijdens crisis of dat meer dan de helft in walonie op mazout zitten... nee gas is het probleem. Warmtepomp is geen oplossing, hoeveel keer nog. De elec die ervoor noidg is in de winter kunnen we zelf niet opbrengen. Zelfde met al die EV, leuk in de zomer als er stroom op overvloed is 4 maanden is dat er niet en ook dan verbruiken die EV nog meer wegens slechte weer. 1+1 = 2 devices die gigantische invloed hebben op elec die net nood hebben wanneer het in overvloed niet beschikbaar is.Wirehead schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:53:
[...]
Het is jammer dat men focused op dat deel van haar voorstel.
hoger rendement van gas naar elc naar gas thuis wil ik dan nog wel eens zien, misschien op een theoretisch papiertje, het is niet dat er een mooie COP staat dat het effectief zo is, je huis heeft een resem aanpassingen nodig om constant te verwarmen op 35-40gr max. 75% van huidige huizenmarkt is daar niet op voorzien. Als je ziet wat die WP sleuren allemaal kosten en resem veranderingen nodig, een gas ketel is goedkoop, de distributie is duur. Maar dat si van elec even duur.
100km/h gaat het ook niet oplossen. kijk naar al die andere vervuilers op de weg, kom eens een dagje Antwerpse ring, leg je focus op openbaar vervoer en alternatieven, nu duwen ze de mensen nog altijd in koning auto met erbarmelijk alternatieven, met hun 101 lease methodes (ook voor al die mooie zelfstandigen en hun 100Keuro bakken). En ik heb zelf al +20j lease auto dus ik weet waarover ik het heb.
begin met het simpele, laat mensen investeren in verduurzaming van hun eigen huis zonder die 1001 belachelijke regels of de kans dat het na 3-4j weer helemaal anders is. P&P is dus een goede start om je eigen energie op te slaan tegen een beperkte kost (zonder woekerwinsten).
[ Voor 5% gewijzigd door d3x op 28-05-2025 13:08 ]
@d3x off topic..Mijn schoonouders hebben nu een Lucht/Water WP van Vaillant zijn nu het eerste jaar door... stroom verbruik 2000kwh... dat is aan 30 cent 600 euro.. pak nog aan 40 cent 800 euro.
Dat is goedkoper of dezelfde prijs als de 1500 liter mazout. Terwijl ze kwa comfort fel op vooruit gaan, ze verwarmen nu het hele huis... en meer uren 'warm'....
Investeringen: oud alu profelen met oud dubbel glas naar driedubbel glas (18k met nieuw voordeur), muren geiosleerd 1500-2000 euro... en zolder zelf geisoleerd ~1000-1500euro. warmtepomp koste 10 000 euro incl installatie.
Als ze hun mazoutketel moesten vervangingen met een gas installatie was het een 6000-7000 euro...
ze kregen ook nog 2000 euro terug van de overheid... dus "1000 a 2000" euro duurder als gas installatie... maar geen breekwerk, geen vaste kost, ....
En dat met de zware beperking van bestaande 1 leidingsradiatoren .... (dus zeker niet optimaal)
Dat is goedkoper of dezelfde prijs als de 1500 liter mazout. Terwijl ze kwa comfort fel op vooruit gaan, ze verwarmen nu het hele huis... en meer uren 'warm'....
Investeringen: oud alu profelen met oud dubbel glas naar driedubbel glas (18k met nieuw voordeur), muren geiosleerd 1500-2000 euro... en zolder zelf geisoleerd ~1000-1500euro. warmtepomp koste 10 000 euro incl installatie.
Als ze hun mazoutketel moesten vervangingen met een gas installatie was het een 6000-7000 euro...
ze kregen ook nog 2000 euro terug van de overheid... dus "1000 a 2000" euro duurder als gas installatie... maar geen breekwerk, geen vaste kost, ....
En dat met de zware beperking van bestaande 1 leidingsradiatoren .... (dus zeker niet optimaal)
[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 28-05-2025 14:10 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Ja dit dus. Hout stoken is zogezegd ok want "hernieuwbaar" en "groen", maar je zit wel 6 maanden lang in de ongezonde lucht van de buren.d3x schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:06:
[...]
gas is nu weer de focus, dat een resem bewoners terug naar een houten kachel is gegaan tijdens crisis of dat meer dan de helft in walonie op mazout zitten... nee gas is het probleem. Warmtepomp is geen oplossing, hoeveel keer nog. De elec die ervoor noidg is in de winter kunnen we zelf niet opbrengen. Zelfde met al die EV, leuk in de zomer als er stroom op overvloed is 4 maanden is dat er niet en ook dan verbruiken die EV nog meer wegens slechte weer. 1+1 = 2 devices die gigantische invloed hebben op elec die net nood hebben wanneer het in overvloed niet beschikbaar is.
Maar dan ondertussen wel zoveel onderzoeken doen over hoe vervuilend het verkeer in de stad is. Doe eens een onderzoek naar houtstoken op het platteland. Als ze gas afschaffen mogen ze ineens houtstoken ook afschaffen.
einde klaagzang
Om toch iets on-topic te zeggen: Fluvius talmt nog steeds met goedkeuring van mijn plug-in zonnepanelenset
Hout stoken verbannen gaat nog niet voor direct zijn, teveel boomers die dat als enigste verwarmingsbron hebben en geen geld hebben om iets anders te zetten. Misschien binnen 20 jaar als ze allemaal dood zijn.vinneke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:54:
[...]
Ja dit dus. Hout stoken is zogezegd ok want "hernieuwbaar" en "groen", maar je zit wel 6 maanden lang in de ongezonde lucht van de buren.
Maar dan ondertussen wel zoveel onderzoeken doen over hoe vervuilend het verkeer in de stad is. Doe eens een onderzoek naar houtstoken op het platteland. Als ze gas afschaffen mogen ze ineens houtstoken ook afschaffen.
einde klaagzang![]()
Om toch iets on-topic te zeggen: Fluvius talmt nog steeds met goedkeuring van mijn plug-in zonnepanelenset
@ardana123 niet enkel boomers hoor... stook ook gewoon hout... bomen in mijn eigen bos die ziek zijn ... ecologischer kan niet
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
En wat betaalden ze voorheen aan energiekosten per jaar ?Icekiller2k6 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:08:
@d3x off topic..Mijn schoonouders hebben nu een Lucht/Water WP van Vaillant zijn nu het eerste jaar door... stroom verbruik 2000kwh... dat is aan 30 cent 600 euro.. pak nog aan 40 cent 800 euro.
@PNARI 1500 liter mazout incl sww.. en sww wordt geteld op een 250liter. Dus pakt 1250 voor verwarming aan 0,80 euro per cent gemiddeld afgelopen jaren… tijdje zelfs 1,1 euro gestaan. Dus 1000 euro tot 1375 …
Warm water is 400kwh… maar daar is .. 60% “gratis” zone stroom. (Bovenstaande 2000kwh is ook gedeeltelijk zonnestroom maar minder … ~20-30%?)
Maar opnieuw mazout werd anders gebruikt enkel paar ruimtes… niet heel de tijd etc. Lucht lucht airco voor bij te verwarmen
Warm water is 400kwh… maar daar is .. 60% “gratis” zone stroom. (Bovenstaande 2000kwh is ook gedeeltelijk zonnestroom maar minder … ~20-30%?)
Maar opnieuw mazout werd anders gebruikt enkel paar ruimtes… niet heel de tijd etc. Lucht lucht airco voor bij te verwarmen
[ Voor 14% gewijzigd door Icekiller2k6 op 28-05-2025 18:36 ]
1250l mazout is niet veel, idem hier.Als de ketel versleten is zou ik ook geen mazoutketel meer plaatsen. Zou wel overwegen om een hybridegasketel te plaatsen omdat gas nog altijd toegestaan is tot 2040 en zo toch wat extra overschot van de zonnepanelen te gebruiken voor de warmtepomp in de tussenseizoenen. Maar een hybrideketel kost ook al gauw 12.000 euro geplaatst dus zelfs als ik de helft aan verwarmingskosten kan besparen is de payback 17 jaar, effe geen rekening gehouden met stijgende prijzen voor mazout tgv taksen in de toekomst. En mijn mazoutketel is van 1994 en de brander van 2021 en nog lang niet versleten volgens de onderhoudsmonteur.Icekiller2k6 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:34:
@PNARI 1500 liter mazout incl sww.. en sww wordt geteld op een 250liter. Dus pakt 1250 voor verwarming aan 0,80 euro per cent gemiddeld afgelopen jaren… tijdje zelfs 1,1 euro gestaan. Dus 1000 euro tot 1375 …
Als je nu geen gasleiding hebt mag je hem niet meer naar binnen trekken binnenkort… en nieuwe mazoutketel mag sowieso niet in Vlaanderen.
Elk op een aparte kring afgezekerd met 16A en een eigen stopcontact (ingesteld op 2500 ontladen)Proim schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:20:
[...]
Als je er meer dan 1 hebt, worden die dan aan elkaar aangesloten, en dan eentje die het stopcontact in gaat? Of hangen ze alle 3 apart aan verschillende stopcontacten? Kon het zelf niet meteen terugvinden.
Waar staat het geschreven dat je geen gasaansluiting meer krijgt bij renovatie voor een woning van 1988 als er gasaansluiting in de straat ligt ?Icekiller2k6 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:11:
Als je nu geen gasleiding hebt mag je hem niet meer naar binnen trekken binnenkort… en nieuwe mazoutketel mag sowieso niet in Vlaanderen.
En een mazoutketel kan je nog overal in Europa kopen 🙂
Al zou het mogen men zal elke gasverbruiker gaan enerveren met extra EU taxen in de nabije toekomst.
Net als elke benzine/diesel autobestuurder.
Men duvelt je door eerst een vrije keuze te mogen maken en nadien zonder enig overleg voor het voldongen feit te plaatsen.
Buurman hier kocht knappe nieuwbouw sleutel op de deur met gas als hoofd verwarming. 1 januari daarna was gas niet meer toegelaten.
Door corona liep zijn bouw ernstige vertraging op.
Ik kan me niet herinneren dat hij zelf had kunnen ingrijpen door andere energiebron aan te schaffen.
Feitelijk zo tragisch dat de uitspraak van de regering net viel als de voorlopige oplevering gedaan was.
Vandaag is die gewoon de pineut.
En wat komen gaat ivm de taxen gaat het echt niet fraai zijn !
Nu laat men iedereen vrije keuze ivm aankoop wagen.
Al de twijfelaars ivm EV wagen gaan zich dat nog wel stevig gaan beklagen.
Ik bedoel ,ik ken die tax invoer al ruim een jaar, elke aankoop van een hybride is vandaag bedenkelijk als je dat incalculeert.
Het zal de regering worst wezen dat de EV wat trager verkopen.
Men duvelt je door eerst een vrije keuze te mogen maken en nadien zonder enig overleg voor het voldongen feit te plaatsen.
Buurman hier kocht knappe nieuwbouw sleutel op de deur met gas als hoofd verwarming. 1 januari daarna was gas niet meer toegelaten.
Ik kan me niet herinneren dat hij zelf had kunnen ingrijpen door andere energiebron aan te schaffen.
Feitelijk zo tragisch dat de uitspraak van de regering net viel als de voorlopige oplevering gedaan was.
Ik bedoel ,ik ken die tax invoer al ruim een jaar, elke aankoop van een hybride is vandaag bedenkelijk als je dat incalculeert.
[ Voor 25% gewijzigd door Piddybull op 29-05-2025 11:56 ]
kopen ja, plaatsen is afhankelijk of je daarvoor een vergunning kunt gaan krijgen.PNARI schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:00:
[...]
Waar staat het geschreven dat je geen gasaansluiting meer krijgt bij renovatie voor een woning van 1988 als er gasaansluiting in de straat ligt ?
En een mazoutketel kan je nog overal in Europa kopen 🙂
oa staat hier het volgende: "Nieuwbouwwoningen en ingrijpend energetisch gerenoveerde gebouwen komen nooit in aanmerking voor een nieuwe stookolie- of mazouttank, zelfs in straten zonder aardgasaansluiting.
Een oude stookolieketel volledig vervangen, is ook niet toegestaan als er een aardgasnet in de straat ligt."
Dus het gaat vrij lastig worden om na een renovatie voor een woning hier nog een vergunning te krijgen.
Voor stookolie zal je inderdaad geen vergunning krijgen maar voor gas wel bij een renovatie, niet meer voor nieuwbouw.MacD007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:41:
[...]
kopen ja, plaatsen is afhankelijk of je daarvoor een vergunning kunt gaan krijgen.
oa staat hier het volgende: "Nieuwbouwwoningen en ingrijpend energetisch gerenoveerde gebouwen komen nooit in aanmerking voor een nieuwe stookolie- of mazouttank, zelfs in straten zonder aardgasaansluiting.
Een oude stookolieketel volledig vervangen, is ook niet toegestaan als er een aardgasnet in de straat ligt."
Dus het gaat vrij lastig worden om na een renovatie voor een woning hier nog een vergunning te krijgen.
Iemand zei me dat de prijs voor de gas aansluiting veel meer kost (1500+ euro) dan de vroegere 250 euro.
Als er in de straat geen gas ligt kun je het helemaal vergeten want ze breiden niet meer uit.
Ze halen alles uit de kast om mensen toch maar een warmte pomp aan te smeren en binnen 20 jaar is het iets anders en wordt je extra belast omdat het teveel stroom verbruikt net als met de convectoren die toen (80s/90s) iedereen moest nemen omdat dat de properste manier van verwarmen was.
Als er in de straat geen gas ligt kun je het helemaal vergeten want ze breiden niet meer uit.
Ze halen alles uit de kast om mensen toch maar een warmte pomp aan te smeren en binnen 20 jaar is het iets anders en wordt je extra belast omdat het teveel stroom verbruikt net als met de convectoren die toen (80s/90s) iedereen moest nemen omdat dat de properste manier van verwarmen was.
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter
Waarom klopt dit langs geen kanten? Vanonder staat er dat ik zoveel verbruikt heb, maar dat komt dus niet overeen met hetgeen er op de grafiek staat. Alsook heb ik de Marstek op 2500w staan dus verbruik zou heel weinig moeten zijn tenzij ik in de avond meerdere zware apparaten aanstaan had. S'nachts begrijp ik ook niet, toen lag ik te slapen maar toch rond 5u 200 watt zitten verbruiken. De Marstek zou dat toch moeten doen ipv van het net te halen?
En vanonder staat er dus veel meer dan dat er in die grafiek staat. Zucht, tis weer bric a brac software gemaakt in een beschutte werkplaats zeker.
/f/image/FAy61wKYrQllKiefROaDqqHb.png?f=fotoalbum_large)
En vanonder staat er dus veel meer dan dat er in die grafiek staat. Zucht, tis weer bric a brac software gemaakt in een beschutte werkplaats zeker.
/f/image/FAy61wKYrQllKiefROaDqqHb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1vLq7VhRo2Gl0G9N9MUxUax1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door ardana123 op 29-05-2025 18:07 ]
Als de bouwvergunning toegekend werd voor de overgangsdatum dan mag die gasketel nog gewoon geplaatst worden. Wetgeving is niet met terugwerkende kracht.Piddybull schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:52:
Al zou het mogen men zal elke gasverbruiker gaan enerveren met extra EU taxen in de nabije toekomst.
Je kan wel een het gevoel hebben dat je woning al een beetje gedateerd is van voor je er in woont, dat kan misschien, maar is grotendeels persoonlijk.
In een nieuwbouwwoning zal je normaal niet veel aardgas moeten aankopen om warmte te produceren. En op een dag in de toekomst de gasketel vervangen door een warmtepomp in plaats van een nieuwe gasketel zal ook geen probleem zijn.
Het zal wel kloppen maar de grafiek is verwarrend opgesteld.ardana123 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:05:
Waarom klopt dit langs geen kanten? Vanonder staat er dat ik zoveel verbruikt heb, maar dat komt dus niet overeen met hetgeen er op de grafiek staat.
Da's per kwartier en niet per uur.
Je moet dus 4 kwartieren optellen om te weten wat je aan KWh verbruikt of geinjecteerd hebt.
Dan zal het ook kloppen met wat je zien in de app van uw zonne panelen.
Je moet ook rekening houden met het feit dat de MT tijd nodig heeft om terug op 0 te springen.
Dat gebeurt niet binnen de seconde maar soms 15+ en dan kan het nog schommelen tussen 0 & 10W.
Ik vermoed diepvriezer/frigo die bij koelen.
Je klaagt over 0.15 & 0.4Kwh. Kijk eens terug naar wat het voor de batterij was. Waarschijnlijk een paar KWh voor de nacht (van 21h tot 06h) alleen.
[ Voor 27% gewijzigd door gvb73 op 29-05-2025 20:12 ]
.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter