Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:15
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:52:
[...]
En als het gaat vriezen :?
De meeste die IP65 gerate zijn kunnen vanaf -20 graden werken. Zit een verwarmingselement in dat de batterij zal verwarmen bij het laden (equivalent zoals bij elektrische wagens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:25
Avenger 2.0 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:54:
[...]

De meeste die IP65 gerate zijn kunnen vanaf -20 graden werken. Zit een verwarmingselement in dat de batterij zal verwarmen bij het laden (equivalent zoals bij elektrische wagens).
Ok maar met de klimaatsverwarming wordt het warmer en warmer. Dus buiten wordt moeilijk tenzij je gaat koelen op warme dagen... Wat weer snijdt in je rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:06:
[...]
Ok maar met de klimaatsverwarming wordt het warmer en warmer. Dus buiten wordt moeilijk tenzij je gaat koelen op warme dagen... Wat weer snijdt in je rendement.
Bedrijfstemperatuur van bv Marstek is -20 to +60 graden. Echt performant zal het niet zijn op de uitersten (-20 en +60), maar in België is het zelden kouder dan -5 of warmer dan +35, dus het zal nog wel meevallen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:51
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:14:
[...]

Welke vereisten moeten er dan zijn aan die kabel die van het tuinhuis loopt naar binnenshuis aan de zekeringskast? Moest mijn tuinhuis afbranden, zou dat niet (zo) erg zijn :*)
En stel nu dat er ergens iets mis gaat, kan mijn zekeringskast ook in de fik vliegen?z
Ik heb gewoon 2.5mm getrokken voor de batterij die ik op 2500 ontladen zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTAL
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:09
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:02:
@JSTAL heb je ervaring met deze partij? aan het zien voor 3-4 batterijen te bestellen (voor meerdere mensen FYI)
Neen heb geen ervaring met deze, ook zelf nog geen batterij besteld, nog aan het rondkijken wat de beste keuze zou kunnen zijn. Marstek, Zendure ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-05 12:06
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:52:
[...]

En als het gaat vriezen :?

Ik denk binnenshuis bij mij de enigste optie. Enigste plaats die ik heb dan is het washok, waar ook de droogkast en omvormer zonnepanelen staan. Daar wordt het ook toch wel snikheet in de zomer (is klein hokje 2m op 2m mss). Ik zou dan een kleine airco zetten die de temperatuur op 20c houdt mss...
Ooit al van Zendure gehoord ?
Ingebouwde verwarming...
Tja , ik heb het wel voor dat bedrijf maar heb er wel geen belang bij maar toch vreemde vragen als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:55
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:14:
[...]

Welke vereisten moeten er dan zijn aan die kabel die van het tuinhuis loopt naar binnenshuis aan de zekeringskast? Moest mijn tuinhuis afbranden, zou dat niet (zo) erg zijn :*)
En stel nu dat er ergens iets mis gaat, kan mijn zekeringskast ook in de fik vliegen?z
2,5mm2 is tot circa 50m lengte (grondkabel) prima te doen (met max 16A, wat je bij een PiB nauwelijks zult gaan halen), eigenlijk zit je aan 800W vast, en dat is net 3,5A. Dus die 50m kan bij deze stroomsterkte nog wel een heel stuk langer worden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:15
Nog iemand iets vernomen over de homologatie bij zijn leverancier?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23:56
Ben al even enkele forums ivm PIB aan het volgen.

Waarom bvb geen Zendure Hyper of 2400 AC met Shelly en deze zonder stekker, rechtstreeks aansluiten op een aparte kring en laten keuren? Keuring kost +/- €150.
Dan is er ook geen beperking met de laad- en ontlaadcapaciteit.

Die Zendure toestellen zijn wel CE gekeurd maar (nog?) nergens terug te vinden in de lijst van Synergrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:37

d3x

mmarchan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:34:

Waarom bvb geen Zendure Hyper of 2400 AC met Shelly en deze zonder stekker, rechtstreeks aansluiten op een aparte kring en laten keuren? Keuring kost +/- €150.

Die Zendure toestellen zijn wel CE gekeurd maar (nog?) nergens terug te vinden in de lijst van Synergrid.
als ze niet in de synergrid staan dan maakt CE niet uit, elke batterij die hier een verdeler heeft in EU heeft wel een CE keuring (zoals de Marstek). Bebat is een kunst voor de NL leveranciers O-)

niemand houd je tegen om die opstelling aan te kopen en te laten plaatsen (zelf plaatsen) met de extra AREI keuring.

[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 06-05-2025 09:49 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-05 10:13
Correct me if I'm wrong maar voor mij is net het feit dat deze plug&play zijn het grote voordeel t.o.v. een vaste installatie.

Als je een thuisbatterij vast aan je installatie aansluit moet deze met zijn specificaties op je schema's vermeld staan.

Gaat je batterij van merk X type Y na een aantal jaar defect en is diezelfde niet meer verkrijgbaar en je dus merk W type Z monteert, zit je terug met een herkeuring inclusief de bijkomende kost.

Gaat de Marstek defect en is die niet meer verkrijgbaar dan pluggen we gewoon een Homewizard in en de kous is af.

Aardig prijsverschil in dat scenario.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Inderdaad. En kom ik binnen enkele jaren iets beter/leuker/performanter/etc tegen gewoon stekker uittrekken en verkopen/bij (schoon)ouders zetten en iets nieuw inpluggen.

Gezien nu al amper rendabel is wil ik zeker niet investeren in een vaste thuisbatterij die minstens 15 jaar moet blijven hangen om interessant te zijn. Alles evolueert momenteel te snel en binnen enkele jaren wil ik hoogstwaarschijnlijk iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmarchan
Jullie hebben zeker een punt, maar nu werken we met die PIB's in de illegaliteit en denk dat Synergrid goedkeuring toch nog even op zich laat wachten voor veel van die spullen.

Reeds iemand op dit forum die door Fluvius op de vingers is getikt om terug te leveren in de uren zonder zon?

2x Zendure Hyper + batterijen zijn op komst. Aanpassingen zekeringkast en plaatsen Shelly doe ik zelf.
NOM is mijn enige doelstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Nog niets momenteel. Wil/Moet eerst de homologatie afwachten. Maar als het te lang duurt (bv pas juli/augustus) vraag ik mij af of ik niet beter wacht tot de lente volgend jaar. Want vanaf midden oktober tot maart is er toch geen (overschot) aan opbrengst bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:16
mmarchan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:45:
Jullie hebben zeker een punt, maar nu werken we met die PIB's in de illegaliteit en denk dat Synergrid goedkeuring toch nog even op zich laat wachten voor veel van die spullen.

Reeds iemand op dit forum die door Fluvius op de vingers is getikt om terug te leveren in de uren zonder zon?

2x Zendure Hyper + batterijen zijn op komst. Aanpassingen zekeringkast en plaatsen Shelly doe ik zelf.
NOM is mijn enige doelstelling.
Na een weekje met een totale netafname van 0.5KwH en tijdens de nacht soms minimale injectie (1-2W) heb ik nog niets te horen gekregen.

Nog even afwachten tot er nieuwe toestellen op de Syndergid lijst komen.
EDIT: Had ook eens gekeken op mijn Fluvius en bij mij lukt het aanmelden ook niet van plug-in batterijen.

[ Voor 6% gewijzigd door vanpeers op 06-05-2025 14:02 ]

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Fluvius in deze zomer in een winterslaap gevallen.
Vandaag exact drie maand geleden kwamen ze hier kwartiertje langs.
Niks meer van hen gehoord...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 19:40
Snap niet waarom Fluvius mij op de vingers gaat tikken? Die weten toch niet welk toestel dat doet en of die al dan niet op de lijst staat? Fluvius zou mij moeten feliciteren dat ik overdag hun net minder belast door de batterij op te laden ipv mijn zonnestroom bij op het net te sturen, en dat ik als de zon niet schijn mijn pieken met 600W aftop (600W is het max dat mijn batterij kan terugleveren) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Valkske schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:02:
[...]

Snap niet waarom Fluvius mij op de vingers gaat tikken? Die weten toch niet welk toestel dat doet en of die al dan niet op de lijst staat? Fluvius zou mij moeten feliciteren dat ik overdag hun net minder belast door de batterij op te laden ipv mijn zonnestroom bij op het net te sturen, en dat ik als de zon niet schijn mijn pieken met 600W aftop (600W is het max dat mijn batterij kan terugleveren) :)
er staat duidelijk dat deze aangemeld moeten worden.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:57
Niet als hij maar 199w zonnepanelen heeft B-) en een DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:22
d3x schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:04:
[...]
er staat duidelijk dat deze aangemeld moeten worden.
Je kan het moeilijk aanmelden als je uw batterij niet kan selecteren hé ;)

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Iemand zo zicht op wat de goedkoopste batterij is uit de Synergrid lijst?

Mss handig om die een te bestellen en meteen te retourneren mocht Fluvius toch moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
Dit is toch wat er letterlijk op hun site staat?
https://www.fluvius.be/nl...r/plug-en-play-toestellen
Aanmelden van stekkerzonnepanelen in Mijn Fluvius is niet verplicht, maar we raden je aan om je plug-en-play toestellen altijd te melden. Dat maakt het makkelijker om je terugleveringsvergoeding sneller te ontvangen. Wie ze niet aanmeldt, riskeert langer te moeten wachten, tot we registreren dat je overschotten injecteert. Wanneer je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft is het wel verplicht jouw toestel binnen de 30 dagen aan te melden in Mijn Fluvius.
en verder staat er nog:
Om te genieten van injectietarieven moet je je installatie wel steeds aanmelden via Mijn Fluvius, ook al wordt de grens voor aanmelding van 800 Watt niet overschreden of heb je een digitale meter.
Maar als je al zonnepanelen hebt, dan geniet je al van die geweldige injectietarieven.

@d3x Dat is toch niet zo duidelijk dat ze hier mee bedoelen dat het altijd verplicht is om <800W plug/play systemen aan te melden - dat kan ik hier niet ondubbelzinnig uit halen...

[ Voor 9% gewijzigd door Valkske op 06-05-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
thepixel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:16:
Iemand zo zicht op wat de goedkoopste batterij is uit de Synergrid lijst?
Staat momenteel nog geen gehomologeerde batterij in die leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Valkske schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:29:
Dit is toch wat er letterlijk op hun site staat?
https://www.fluvius.be/nl...r/plug-en-play-toestellen

[...]

en verder staat er nog:

[...]

Maar als je al zonnepanelen hebt, dan geniet je al van die geweldige injectietarieven.

@d3x Dat is toch niet zo duidelijk dat ze hier mee bedoelen dat het altijd verplicht is om <800W plug/play systemen aan te melden - dat kan ik hier niet ondubbelzinnig uit halen...
het ging over plug en play batterijen, niet over PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 21:45
mmarchan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:34:

Dan loop je tegen dezelfde beperking als met de stekker eraan.
Niet op synergrid lijst? geen conforme keuring mogelijk helaas! ( vast aangesloten omvormers/batterijen dienen ook op de synergrid lijst te staan voor ze gebruikt mogen worden op het net )

begint hier serieus mijn ****** uit te hangen met al die Nederlanders die maar blijven bijkopen en stapelen.....
Ik heb ook centjes en ik wil ook kunnen kopen en stapelen.... >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
The_Belgian_GST schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Niet op synergrid lijst? geen conforme keuring mogelijk helaas! ( vast aangesloten omvormers/batterijen dienen ook op de synergrid lijst te staan voor ze gebruikt mogen worden op het net )
Dacht ik ook, maar ben het wachten beu ...
Gezien ik 3 fasen wil compenseren, kunnen ze vrij snel zien dat er teruggeleverd wordt buiten de zon uren. Met één fase kun je alles nog positief houden, maar met drie fasen zal dat moeilijk gaan, tenzij je op elke fase een onafhankelijke batterijset zet, maar dan heb je ook al een driefasige omvormer nodig.

Alles wat met P1 poort werkt en een laad- of ontlaadvermogen van >800W (ook als het sofwarematig kan worden aangepast >800W), zie ik niet goedgekeurd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

mmarchan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Dacht ik ook, maar ben het wachten beu en dus toch maar besteld ...
Gezien ik 3 fasen wil compenseren, kunnen ze vrij snel zien dat er teruggeleverd wordt buiten de zon uren. Met één fase kun je alles nog positief houden, maar met drie fasen zal dat moeilijk gaan, tenzij je op elke fase een onafhankelijke batterijset zet, maar dan heb je ook al een driefasige omvormer nodig.

Alles wat met P1 poort werkt en een laad- of ontlaadvermogen van >800W (ook als het sofwarematig kan worden aangepast >800W), zie ik niet goedgekeurd worden.
die limiet van max 800W is a lang ontkracht door Synergrid, (dat was een fluvius idee en iets dat de mdia opgepakt had) je kan ook al in de lijst PV omvormers plug en play vinden die meer dan 800W kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
Bij Fluvius is het op vandaag nog altijd vanaf 800W of hoger, lees ik.

En bij elke bestaande vaste installatie met zonnepanelen moet een bijkomende PIB sowieso gemeld worden, pfft ...

Plug-en-play toestellen bij een digitale meter
Aanmelden van stekkerzonnepanelen in Mijn Fluvius is niet verplicht, maar we raden je aan om je plug-en-play toestellen altijd te melden. Dat maakt het makkelijker om je terugleveringsvergoeding sneller te ontvangen. Wie ze niet aanmeldt, riskeert langer te moeten wachten, tot we registreren dat je overschotten injecteert. Wanneer je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft is het wel verplicht jouw toestel binnen de 30 dagen aan te melden in Mijn Fluvius.

Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan. Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je totale installatie 800 Watt of meer is.

Plug-en-play toestellen bij een analoge meter
Wanneer je een analoge meter hebt, moet je jouw plug-en-play toestellen binnen de 30 dagen na het eerste gebruik aan melden, ongeacht het vermogen van je toestel. Daaropvolgend installeren we een digitale meter zodat je kan genieten van een injectievergoeding. In afwachting van de plaatsing van de digitale meter rekenen we het prosumententarief aan op basis van het vermogen van het plug-en-play apparaat.

Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan. Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nu7s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2yRkmFyJxE1RdAzgdPHrfh973s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5n9TG9oRbvWISuKzkptwdKBJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Avenger 2.0 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:55:
[...]

Zeker de vaste batterijen hebben nog veel marge om te zakken (tot ze effectief rendabel worden voordat ze defect zijn). Denk bij plugin batterijen dat ook nog wel zal dalen maar niet in die mate als je hoopt. Volgens mij kan je wel goede deals doen bij oude (EOL) reeksen als je niet persé het laatst nieuwe wil hebben.
Tegen dat die verkocht worden aan 300€/kwh all in zijn mijn Marsteks al terugverdiend 😂

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
Valkske schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:02:
[...]

Daar ben ik het 100% mee eens 👍👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
The_Belgian_GST schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:44:
[...]

begint hier serieus mijn ****** uit te hangen met al die Nederlanders die maar blijven bijkopen en stapelen.....
Ik heb ook centjes en ik wil ook kunnen kopen en stapelen.... >:) :+
Koop dan en stapel dan, sluit alles veilig aanen gaan met die banaan.🍌 . Als je al PV hebt en digitale teller is er geen probleem als je NOM draait. Ze moesten u daarvoor zelfs een award geven 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 21:45
DSSW schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:01:
[...]

Koop dan en stapel dan, sluit alles veilig aanen gaan met die banaan.🍌 . Als je al PV hebt en digitale teller is er geen probleem als je NOM draait. Ze moesten u daarvoor zelfs een award geven 😉
probleem is een beetje dat de set die ik wil ( zendure ) niet besteld kan worden vanuit Belgie 8)7
dus ik zou ZO GRAAG GAAN MET DIE banaan, echter gewoon niet mogelijk >:) (alles is mogelijk, maar garantie technisch , haalbaarheid.... toch allemaal zeer moeilijk voor apparaten van +1000€ )

-Over die "award" verschillen onze meningen wel. Daar het verplaatsbare toestellen zijn en ik ze bijna 100% zeker meeneem bij een verhuis wint de netbeheerder er niets mee. Want zij moeten zich veilig stellen dat het net deftig blijft werken ook als ik de opslag ervantussen haal en ze dus dezelfde voorzieningen moeten treffen als zonder mijn lokale opslag.
En ze hierdoor inkomsten mislopen daar ik minder van het net ga gebruikmaken en ik wel vermoed dat er een verbruik gerelateerd deel van mijn energieleverancier naar hen gaat. (ja toch? )

[ Voor 5% gewijzigd door The_Belgian_GST op 06-05-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
[quote]The_Belgian_GST schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:48:
[...]

probleem is een beetje dat de set die ik wil ( zendure ) niet besteld kan worden vanuit Belgie

De Zendure Hyper kan besteld worden in Nederland voor een heel mooie prijs en wordt verstuurd naar België.
Veel betere koop dan via de officiële winkel, maar google even en je vindt die snel.
1 Hyper 2000 + AB2000s voor €949 incl. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Inderdaad mooie prijs, maar wat met garantie bij zo een dozenschuiver... Of kan je ook rechtstreeks bij Zendure terecht voor garantie in geval met problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
mmarchan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:15:
[quote]The_Belgian_GST schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:48:
[...]

probleem is een beetje dat de set die ik wil ( zendure ) niet besteld kan worden vanuit Belgie

De Zendure Hyper kan besteld worden in Nederland voor een heel mooie prijs en wordt verstuurd naar België.
Veel betere koop dan via de officiële winkel, maar google even en je vindt die snel.
1 Hyper 2000 + AB2000s voor €949 incl. BTW.
Waarom de Zendure? Voor dezelfde prijs heb je toch veel grotere opslag. Wil je panelen bij aansluiten? Als ik het goed heb kan je maar met 1200w laden in AC, dat is toch een serieuze beperking als je al een grote PV installatie hebt…

[ Voor 9% gewijzigd door DSSW op 06-05-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
Klopt, max 1200W ontladen, laden kan met 1600W vanaf 2 batterijen.
Bedoeling is om 2 Hypers en 4 batterijen te plaatsen, dat zal volstaan voor NOM voor 2/3 van het jaar en om de maandpiek (capaciteitstarief) onder controle te houden, had voorheen een elektrische doorstromer van 21kW, sedert plaatsing van de slimme meter snel vervangen door een een elektrische boiler.
Dus uiteindelijk wil ik laden en ontladen met 1600 of 2400W. C=0,2, => optimaal bij laden/ontladen met 1600W.

Heb een aantal systemen vergeleken, nl. HW, Sessy, Marstek, Zendure, ... en de Zendure Hyper leek mij OK, zowel de mogelijkheden (modulair uit te breiden), de reviews, tests en ervaringen, maar ook de prijs/kwaliteit, maar elk systeem heeft ongetwijfeld zijn voor- en nadelen.
Hopelijk komt ook die Hyper vroeg of laat in de Synergrid lijst en kan ik alles vast aansluiten (zonder stekker en fysiek bevestigen aan de muur) en laten keuren.
Optioneel kunnen achteraf nog enkele panelen toegevoegd worden, maar is in eerste instantie niet de bedoeling.
Opbrengst zon jaarlijks +/- 4000kWh en verbruik ongeveer 3500kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piddybull
Vlaanderen verstrengt regels windturbines, Duitsland versoepelt ze ! kopt De Tijd ...
Veelzeggend over het gevoerde beleid en daarmee zijn we terug bij af en de plugin's ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

Piddybull schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 00:22:
Vlaanderen verstrengt regels windturbines, Duitsland versoepelt ze ! kopt De Tijd ...
Veelzeggend over het gevoerde beleid en daarmee zijn we terug bij af en de plugin's ;-)
elke windturbine wordt aangevecht in Belgie, niet in mijn tuin... ook al is die enkele KM verder....
elke wateroverloop en overstromingsgebied wordt aangevecht, niet in mijn tuin, ook al sta ik dan eens onder water....
elke gemeente plakt aan elkaar dankzij lintbebouwing , is te snel en moet 30-50km/h
aan de rand van een provincie stopt elke investering stel je voor dat je samenwerkt met een buur provincie

[ Voor 18% gewijzigd door d3x op 07-05-2025 08:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• tweak_master
  • Laatst online: 19:18
Schot in de zaak! Antwoord op klachtenmail van Kabinet Depraetere:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLS7hfHVkqBCpolv3BMuRauyDkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MT5rpoaPE1yLgOHBjEG0MlMW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
Ons Melissa is het aan het fixen zie, kan Marstek opnieuw vanaf 0 met de procedure starten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
Wat een klucht, nuja zou wel positief zijn als ze alsnog de P1 toelaten.
Moeten we een pronostiek starten over wanneer de Marstek met P1 goedgekeurd zal zijn? December?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ja inderdaad, eerst de wetgeving aanpassen wat zowat half jaar duurt en dan homologatie. Gaan niet veel thuisbatterijen bijkomen dit jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkske
d3x schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:38:
[...]
het ging over plug en play batterijen, niet over PV.
De pagina gaat ook over batterijen...
Anway, mails naar Fluvius en mijn verzekeringskantoor (ivm brandverzekering) zijn onderweg. Als ik antwoord heb, ben ik hopelijk wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Melissa nog even warm maken voor een premie van €500 per batterij ;-)
Dan koop ik er direct een 4 tal van Zendure.

Ik lees hier vaak over Marstek.
Iemand die weet welke nu de beste is ?
Of de goedkoopste ?
Of de combinatie van beiden doorstaat als beste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:29:
Ja inderdaad, eerst de wetgeving aanpassen wat zowat half jaar duurt en dan homologatie. Gaan niet veel thuisbatterijen bijkomen dit jaar...
Opent wel mogelijkheden voor diegene die al met P1 poort degelijk werk geven.
Ook daar moet Zendure nog tandje bijsteken.
Melissa of Zendure die eerst klaar is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefnic
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-05 09:49
gisteren een mailtje gekregen van kabinet Depraetere als reactie op een mailtje dat ik enkele weken terug zond, over die hele homologatietoestanden en P1-gezever...
Beste,

Wij zijn het volledig met u eens. De P1 poort moet in de toekomst kunnen gebruikt worden als sturing. Daarom hebben we Synergrid overtuigd om haar positie hierover te wijzigen. In de komende weken zal wijzigingsprocedure van de voorschriften worden opgestart.
Met vriendelijke groeten,

Team minister Melissa Depraetere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Piddybull schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:00:
Of de goedkoopste ?
Marstek zit je vast aan de 5,12kWh capaciteit (officieel kan je ook geen 2de bijplaatsen) maar is de goedkoopste. Zendure is modulair systeem dus kan je capaciteit bijkopen nagelang behoefte maar is dan weer duurder. Moeilijke keuze vind ik.

Beide combineren wordt moeilijk (en officieel mag je sowiezo maar één) tenzij je ze beide kan koppelen aan één EMS die de sturing doet.

[ Voor 45% gewijzigd door Avenger 2.0 op 07-05-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Piddybull schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:03:
[...]
Opent wel mogelijkheden voor diegene die al met P1 poort degelijk werk geven.
Ook daar moet Zendure nog tandje bijsteken.
Melissa of Zendure die eerst klaar is ?
Ja uiteindelijk is het goed en logisch, want vasthouden aan die EnFluRi die nergens anders in Europa nodig is voor plug&plag was gewoon absurd. Maar had gewoon een half jaar geleden al zo moeten zijn al. Je kan je ook afvragen of die Synergrid homologatie voor 800W ook echt nodig is, dat wordt uiteindelijk elders ook niet gedaan...

[ Voor 12% gewijzigd door Avenger 2.0 op 07-05-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:03:
Marstek zit je vast aan de 5,12kWh capaciteit (officieel kan je ook geen 2de bijplaatsen) maar is de goedkoopste. Zendure is modulair systeem dus kan je capaciteit bijkopen nagelang behoefte maar is dan weer duurder. Moeilijke keuze vind ik.
Inderdaad ,wel moeilijke keuze in dat geval.
Wordt Zendure niet goedkoper bij aanschaf van meerdere (in €/kWh dan bedoel ik)
Marstek niet meer problemen met uitval/technisch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Momenteel is Zendure nog duurder tenzij je minder dan 5kWh nodig hebt. Voordeel van Zendure is dat als je omvormer defect gaat je enkel deze moet vervangen. Of als er één batterij defect gaat enkel deze opsturen of vervangen. Bij Marstek is het alles opsturen.

Software van Zendure lijkt mij volwassener. Marstek werkt dan weer met de P1 of via Modbus sturing (ivm domotica systeem). Hardware vind ik moeilijk te vergelijken. Zendure lijkt mij eenvoudiger te openen voor reparatie (indien uit garantie), bij Marstek is de voorzijde gelijmt en moeilijk te openen. Ben er zelf ook niet echt aan uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Avenger 2.0 op 07-05-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:29:
als die batterijen allemaal in de lijst komen met een shelly dan is het voor mij ook al klaar, niemand komt controleren of je effectief een shelly hebt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Of de goedkoopste ?
zie sig, stuur maar DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:09
Zendure zou deze maand ook met een P1 aansturing komen. Zit er met ongeduld op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:03:
[...]

geen idee waar je dit verhaal haalt? zie mijn sig... het grote voordeel van Marstek is dat ze parallel naast elkaar werken, als er echt 1 dood zou zijn kan de andere nog perfect verder. In de stapel dingen is het 100% serieel ook van laden, is er eentje dood is alles dood. is controller eraan is de rest ook dood en zoek dan nog maar een oplossing kwa service om die modules nog te hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
d3x schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:20:
[...]
als die batterijen allemaal in de lijst komen met een shelly dan is het voor mij ook al klaar, niemand komt controleren of je effectief een shelly hebt 8)7
Neem aan dat al die batterijen opnieuw moeten gehomologeerd worden met de P1 meter als dat toegestaan is. Dus welk bedrijf gaat nu nog een homologatie starten met een Shelly om dan nadien nog eens opnieuw te doen met de P1 als de wet goedgekeurd/gepubliceerd is?

Misschien dat Marstek/Zendure nu nog verder doet omdat ze al bijna op het einde van homologering zitten, maar HomeWizard zal nu zeker wel afwachten op de P1 wetgeving en niet met die complexe kWh meter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
d3x schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:24:
[...]
geen idee waar je dit verhaal haalt? zie mijn sig... het grote voordeel van Marstek is dat ze parallel naast elkaar werken, als er echt 1 dood zou zijn kan de andere nog perfect verder. In de stapel dingen is het 100% serieel ook van laden, is er eentje dood is alles dood. is controller eraan is de rest ook dood en zoek dan nog maar een oplossing kwa service om die modules nog te hergebruiken.
Politiek heeft al aangegeven dat je maximaal 1 plugin thuisbatterij (max 800W injectie) mag installeren per huishouden. Onofficieel kan je zeker 2 Marsteks, maar officieel gaat het wel niet mogen. Natuurlijk ieder zijn keuze of je je aan de wet houdt of niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 07-05-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Neem aan dat al die batterijen opnieuw moeten gehomologeerd worden met de P1 meter als dat toegestaan is. Dus welk bedrijf gaat nu nog een homologatie starten met een Shelly om dan nadien nog eens opnieuw te doen met de P1 als de wet goedgekeurd/gepubliceerd is?

Misschien dat Marstek/Zendure nu nog verder doet omdat ze al bijna op het einde van homologering zitten, maar HomeWizard zal nu zeker wel afwachten op de P1 wetgeving en niet met die complexe kWh meter doen.
die homologatie is peanuts, standaard formulier (je kan die allemaal inlezen trouwens)
al die onderdelen staan momenteel al in test, waarom bedrijven uitstellen? hmm ze hebben 100en van die batterij op stock, tegen dat de synergrid wetgeveing aangepast is zijn we 6mnd verder, de huidige synergrid laat Shelly combo toe en als de batterij met shelly kan samenwerken is er geen probleem. dus het is of met stock zitten voor +6mnd of voor tussen validatie gaan? moeilijke keuze? dan ben je geen zelfstandige van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Politiek heeft al aangegeven dat je maximaal 1 plugin thuisbatterij (max 800W injectie) mag installeren per huishouden. Onofficieel kan je zeker 2 Marsteks, maar officieel gaat het wel niet mogen. Natuurlijk ieder zijn keuze of je je aan de wet houdt of niet.
politiek heeft hier niks op te zeggen als synergrid hier een duidelijke wetgeving over geeft. het gaat trouwens niet over 1 of 2 , alles hangt af van de KWp en KWh en fases. Er wordt altijd over injectie gesproken politiek. Met een batterij is er geen injectie als deze werkt om NOM te draaien. Als de P1 niet beschikbaar is dan stopt die batterij, als de shelly niet werkt dan stopt die batterij. Simpel toch (maar nooit simpel voor politiek)

aan de wet houden :) wat een mooi statement, op elke wet zijn er randvoorwaarden die elke kee ropnieuw veranderen, ons land is koning van de onduidelijkheid en de wijzigingen wanneer er weer iemand anders op die post zit . Als ik de wet zou volgen van enkele jaren geleden dan had ik nog een digitale meter met terugdraai, ineens was de wet anders, kan ik dan ook terug mijn analoge meter hebben?

[ Voor 38% gewijzigd door d3x op 07-05-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
We zullen toch moeten afwachten en is niet de eerste keer dat politiek een bocht maakt en de wetgeving aanpast. Feit is dat men hier allemaal veel te laat aan begonnen is. Pas weken voordat de plugin toegelaten waren begon iedereen regeltjes uit zijn mouw te schudden. Dat Synergrid het toelaat wil niet zeggen dat het van Fluvius of AREI in de toekomst nog gaat mogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanpeers
Beiden hebben inderdaad voor- en nadelen.
Had eerst ook vooral insteresse in Zendure omdat:
- Leek me beter software te hebben
- Modulair
Maar minpunt:
- Maximum in- en output lager dan de Marstek
- Geen zonnepaneel input nodig
- Duurder

Uiteindelijk door de groepkorting van de Marsteks daarvoor gegaan (€1475 voor de 5,12kWh).
Software bij Marstek was nog wel een werkpunt, met de laatste updates lijkt alles wel vlot te werken.
Ook nul-op-de-meter werkt zeer goed met de HW P1. (0.05kWh/dag...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

vanpeers schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:34:
Beiden hebben inderdaad voor- en nadelen.
Had eerst ook vooral insteresse in Zendure omdat:
- Leek me beter software te hebben
- Modulair
Maar minpunt:
- Maximum in- en output lager dan de Marstek
- Geen zonnepaneel input nodig
- Duurder

Uiteindelijk door de groepkorting van de Marsteks daarvoor gegaan (€1475 voor de 5,12kWh).
Software bij Marstek was nog wel een werkpunt, met de laatste updates lijkt alles wel vlot te werken.
Ook nul-op-de-meter werkt zeer goed met de HW P1. (0.05kWh/dag...)
modulair werkt niet, dat is enkel een marketing praatje, het is serieel opladen en ontladen en vragen om dode units en dode cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Zitten er nu eigenlijk 2 inverters in de Zendure (las iets van 0-800W en 800-2400W)? Of is dat gewoon een software matige limitatie zoals bij Marstek? Want een tweede inverter tot 800W zou wel efficiënter zijn bij nachtverbruik (200-400W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:36:
Zitten er nu eigenlijk 2 inverters in de Zendure (las iets van 0-800W en 800-2400W)? Of is dat gewoon een software matige limitatie zoals bij Marstek? Want een tweede inverter tot 800W zou wel efficiënter zijn bij nachtverbruik (200-400W).
dat is marginaal verschil, als je voor ROI wil gaan dan heb je een batterij nodig die aan een hybride omvormer hangt. elke AC/DC conversie is er een te veel. of die dan een 800 of 2500 heeft is spijkers op laag water.

hetzelfde met al die aankoop verkoop verhalen, het enige dat je doet is centjes politiek en je batterij cycli opeten. de echte ROI is er als je je eigen PV kan bij houden en later gebruiken.... 3-4-5cent krijg je als je dit op net pushed, 26-30kost het je als je wil afnemen. (dan laat ik even dynamisch contract buiten beschouwing want daar zijn ook voor en nadelen aan die je natuurlijk wederom met een batterij kan minimaliseren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
d3x schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:36:
[...]
modulair werkt niet, dat is enkel een marketing praatje, het is serieel opladen en ontladen en vragen om dode units en dode cellen.
Alles gaat wel naar modulair toe. De toekomstige Marstek Venus D en X zijn ook modulair. Goedkope basisprijs, duurdere modules. Goed winstmodel en goedkoper bij reparatie voor fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Alles gaat wel naar modulair toe. De toekomstige Marstek Venus D en X zijn ook modulair. Goedkope basisprijs, duurdere modules. Goed winstmodel en goedkoper bij reparatie voor fabrikant.
als de sw en hw dan slim genoeg is om de modules appart te sturen dan is het goed, maar weet dat vandaag de dag zelfs enkel de hele dure merken van batterij dit kunnen. alle Grow, huwaei etc zijn seriele schakelmodules.

En de meeste plugs moet je doorlinken in de modulaire plug&play,dat zegt veelal al genoeg....

[ Voor 8% gewijzigd door d3x op 07-05-2025 11:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DSSW

Of de goedkoopste ?
Ik ben zeer tevreden over de Marstek Venus E. In het begin wat problemen gehad met de koppeling van de CT maar alles op eigen AP gezet en sindsdien draait het perfect. Nu met 2 batterijen in NOM op 3 fasen net. Morgen komt er een derde, één op elke fase en dan gaan ze met 3 NOM draaien.

Laden en ontladen kan tot 2500w per batterij! Werkt met HW P1, Met Shelly PRO 3EM en met marstek P1 CT003.

Ik heb kunnen genieten van een paar prijsacties en heb in totaal voor mijn 3 batterijen 4526€ incl BTW betaald voor een opslag van 15,36kwh, dus minder dan 300€/kwh.
De constructie van de batterijen lijkt mij goed in orde, de app is basic, maar al het nodige is aanwezig.
Ook de support vanuit marstek zelf via de app is zeer goed, ze blijven verbeteringen doorvoeren.

Zou ik terug Marstek kiezen? Ja 100% zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Dank voor de verschillende updates !
Ik zit wat vast met Zendure in mijn hoofd en nu merk ik dat vergelijken soms wat in het vergeet putje raakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Mijns inziens is de HW batterij veel te duur, 1395€ voor een bakje van 2,7kwh, das meer dan 500€/kwh + slechts laden en ontladen op 800W...niet terug te verdienen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Avenger 2.0 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Rij jij nooit 125 km/h ipv 120 km/h op de snelweg? Dan hou je je ook niet aan de wet. Bij mij gaat het over een verstandige en veilige keuze maken qua electrische aansluiting zdd je geen gevaar loopt. Wie zijn installatie is nog 100% in orde als je zou laten keuren, ik vrees dan 99,5% een negatief verslag zal krijgen als een keurder langs komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piddybull
DSSW schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:12:
[...]

Mijns inziens is de HW batterij veel te duur, 1395€ voor een bakje van 2,7kwh, das meer dan 500€/kwh + slechts laden en ontladen op 800W...niet terug te verdienen vrees ik.
Ik hoor het je graag zelf zeggen ;-)
Half Nederland heeft ze wel besteld in pre-order.
Maximum €995 en ik koop er eentje uit sympathie.
Eigenlijk moet de prijs echt dalen tot €810 om het concurrentieel te maken ivm - 300 kwh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSSW
d3x schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:39:
[...]

dat is marginaal verschil, als je voor ROI wil gaan dan heb je een batterij nodig die aan een hybride omvormer hangt. elke AC/DC conversie is er een te veel. of die dan een 800 of 2500 heeft is spijkers op laag water.

hetzelfde met al die aankoop verkoop verhalen, het enige dat je doet is centjes politiek en je batterij cycli opeten. de echte ROI is er als je je eigen PV kan bij houden en later gebruiken.... 3-4-5cent krijg je als je dit op net pushed, 26-30kost het je als je wil afnemen. (dan laat ik even dynamisch contract buiten beschouwing want daar zijn ook voor en nadelen aan die je natuurlijk wederom met een batterij kan minimaliseren.)
100% akkoord, er wordt zoveel gezeurd over RTE, in de marketing praat van HW was sprake van een zeer hoog rendement want zij werken met een 800w invertor, dit zou een veel betere RTE geven dan de batterijen met een 2500W invertor (oa Marstek). Wat blijkt in de praktijk : als je leest in forum van HW dat hun RTE ook rond de 75% zit, en dat is nu net identiek aan mijn RTE met mijn 2 Marsteks gemeten over 2 maanden met HW kwh meters : 75% :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piddybull
Er wordt van een Belg verwacht dat hij alle wetten kent.
Ik heb er zelf geen probleem mee om hier en daar de wetten te overtreden.
Niks te grof en liefst daar waar gewone boetes tegenover staan om iedereen tevreden te stellen.

Gezien men hier met plugins er een zootje van gemaakt heeft is het echt logisch dat ieder zijn eigen zin gaat doen.
Melissa ruimt het achteraf wel op.
Freya draag ik nog steeds in mijn hart met de gsc van €450
Allemaal dames ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DSSW
Piddybull schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:22:
Er wordt van een Belg verwacht dat hij alle wetten kent.
Ik heb er zelf geen probleem mee om hier en daar de wetten te overtreden.
Niks te grof en liefst daar waar gewone boetes tegenover staan om iedereen tevreden te stellen.

Gezien men hier met plugins er een zootje van gemaakt heeft is het echt logisch dat ieder zijn eigen zin gaat doen.
Melissa ruimt het achteraf wel op.
Freya draag ik nog steeds in mijn hart met de gsc van €450
Allemaal dames ;-)
100% mee eens, wij zitten duidelijk op dezelfde lijn :)
Bijna elke maand een certificaatje van 450€ en dat al bijna 18 jaar lang :9
17 jaar is het net mijn grooooote batterij geweest, dat ga ik nu opvangen met PIB aan 300€/kwh

Zo loopt dat op een dag als gisteren met wisselde bewolking en zon :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgcYytKdCPVV3jakO_5hQXpl-rI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJDPktbCCStb0aH1dJRMonaJ.jpg?f=fotoalbum_large
Naar die Euro's moet je niet kijken, dat is niet correct Ganse maand april amper 29kwh uit het net gehaald voor een verbuik van 943 kwh.Batterijen vangen alle pieken op, ook bij het laden van de EV tijdens de dag en tijdens de avond en nacht wordt er amper 0,1kwh uit het net gehaald per dag.

[ Voor 30% gewijzigd door DSSW op 07-05-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Marstek geeft launch show vandaag in Munchen.
Om marktaandeel te pakken moet dat gewoon goedkoper per Kwh !
Growatt blijkt vandaag nog iets goedkoper dan hen.

Ik bekijk prijzen vaak op Kaufland.
Ik liet al een geheel ander tuinartikel leveren.
Ze voldeden wel aan feedback etc.

Wordt nog moeilijk want behalve prijs spelen andere zaken ook mee .
Vooral veiligheid, geluid en warmtevorming.

Blijft vreemd dat de sossen iets degelijks willen (her)aanpakken en er de pers niet direct over informeren.
Het falen zit hem in het niet sturen op voorhand.

[ Voor 11% gewijzigd door Piddybull op 08-05-2025 10:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thepixel
See below the message we received from Marstek Energy last Friday.

We are currently in the process of obtaining Synergrid certification for Belgium. This certification is of great importance, as it enables us to comply with the strict Belgian standards for energy storage and distribution, which are essential for the safety and reliability of the grid. The certification process involves a thorough evaluation of our product, including tests and documentation to ensure that everything complies with the requirements of Synergrid, the organization responsible for the electricity grid standards in Belgium.

Obtaining this approval may take some time, as there are several steps involved, including technical inspections and administrative procedures. However, we expect the certificate to be ready in about a month, depending on the progress of the evaluation. As soon as we receive the certificate, I will inform you immediately and provide all necessary documents to comply with Belgian laws and regulations.

We appreciate your patience and trust in our company during this process. We are doing everything possible to complete the certification as quickly as possible so that we can continue with the delivery and installation of our products in Belgium. If you have any questions or need additional information, please don’t hesitate to contact us. Thank you for your understanding and cooperation. I will keep you updated on the progress and expected timeline.
bron: https://marstek-power.eu/en/Homologation-of-Marstek-Battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brunello
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:11
vanpeers schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:34:
[...]
[...]
DSSW schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:07:
[...]
Ik heb kunnen genieten van een paar prijsacties en heb in totaal voor mijn 3 batterijen 4526€ incl BTW betaald
[...]
Ben ook aan het kijken naar de Marstek. Bij welke leverancier/groepskorting hebben jullie deze prijzen gekregen? Of welke nieuwsbrief moet ik in de gaten houden voor toekomstige acties?

Goedkoopste wat ik momenteel vind is €1750 incl. btw en levering in België bij solar-bouwmarkt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82364778

Hier starten ze net, dus je kunt nog inschrijven eventueel.

maar 1699.- of 1750.- zijn de meest gangbare prijzen. Mocht je enigszins aan de kant van NL zitten kan het nog de moeite zijn om net over de grens te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
OMG, nog minstens een maand :+ Dan zijn ze er gewoon te laat mee begonnen.
Als ze dan nog moeten installeren (Durasun) zal het zeker voor na het bouwverlof zijn |:(
Inderdaad eens kijken of ik niet op andere plek (of via groepsaankoop) kan krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Avenger 2.0 op 08-05-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
thepixel schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:45:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82364778

Hier starten ze net, dus je kunt nog inschrijven eventueel.

maar 1699.- of 1750.- zijn de meest gangbare prijzen. Mocht je enigszins aan de kant van NL zitten kan het nog de moeite zijn om net over de grens te kijken.
Yes, zéér grote kans dat er opnieuw een kortingsactie komt. :)
Inschrijven is in principe niet nodig, wel handig om te doen als "kijk er is interesse" bij de leverancier.

Levertijd zou nu ook veel sneller zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door vanpeers op 08-05-2025 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
brunello schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:38:
[...]

[...]

Ben ook aan het kijken naar de Marstek. Bij welke leverancier/groepskorting hebben jullie deze prijzen gekregen? Of welke nieuwsbrief moet ik in de gaten houden voor toekomstige acties?

Goedkoopste wat ik momenteel vind is €1750 incl. btw en levering in België bij solar-bouwmarkt.nl
Bij stekker-batterij nu 1699€ incl btw gratis levering. Die hebben er 500 binnen.
Ik heb er vandaag 1 afgehaald ( was nog een koopje van tijdens de tweakers actie :1409€ incl btw).
Ben wel tevreden over Stekker-batterij, goed ontvangen, goede babbel gehad, leuke mensen, ze zijn ook alle afspraken na gekomen en reageerden telkens binnen de 24u op mijn vragen via mail. Ze hebben ook de fabriek in China bezocht en waren onder de indruk van het productie proces en de kwaliteitscontrole.
Mijn derde Marstek was geïnstalleerd in 10 minuten, uit de doos, wielen eronder, stekker erin, update naar V151 en CT003 gekoppeld en klaar. Ik draai nu NOM in 3 fasen net met 3 batterijen, werkt 👍 zoals het zou moeten gaan met een PIB😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EreteiP
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Zijn alle problemen van dit ding dan volledig van de baan? Want in het begin was toch wel wat gedoe (en ben daardoor afgehaakt met dit topic te volgen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-05 13:49
@EreteiP de problemen, zoals ik ze zie zijn grotendeels van de baan... als in de p1 werkte niet ok. de NOM was niet op punt... deze lijken allemaal ok te zijn

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
Al die problemen zijn opgelost met de laatste updates. De kwaliteit van de WIFI blijft wel zeer belangrijk, daar staat of valt alles mee. Ik had dat probleem ook in het begin. Aparte AP van TPlink gezet waarop enkel de 3 batterijen, de HWP1, de CT003 van MT en de Shelly gekoppeld zijn, sinds dan draait het zonder één enkel probleem. Nu met 3 batterijen in NOM op een 3 fasen net werken de batterijen samen, maar dat kan wel enkel met de CT003. De HWP1 en de shelly gebruik ik dus voorlopig niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0VLQlDb3oqsZkce5x8nx3UOeGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1R5yAfIVPi0EUziJR2DB39O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door DSSW op 08-05-2025 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
Domme vraag wellicht, maar hoe krijg jij die HW layout? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Neem aan homewizard plus (abonnement )

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Icekiller2k6 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:37:
Neem aan homewizard plus (abonnement )
Ik heb een HW plus abonnement (1€/maand) maar ik denk dat je dat niet nodig hebt om dit type dashboard te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
thepixel schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:29:
HW account aanmaken en ik dacht dat je daar dan dashboard kan selecteren, en een aantal dashboarden naar wens aanmaken. Is een tijdje geleden dat ik die gemaakt heb 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

YouTube: EINDELIJK! P1-meter binnenkort tóch toegelaten voor plug-in batterijen!

er is een update, maar we wisten dit al uit ander forum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
thepixel schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:29:
https://hwenergy.app/

BE 2 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E360 1P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Zalig.

Heerlijk verhaallijntje...
Het zal mogen maar mag nu even nog niet.
Gelukkig of dit forumdraadje was bijna dood ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Piddybull schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:34:
[...]

Zalig.

Heerlijk verhaallijntje...
Het zal mogen maar mag nu even nog niet.
Gelukkig of dit forumdraadje was bijna dood ;)
Komt helemaal goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:09
Ook Hubo begint met anker :
https://www.hubo.be/nl/p/1115092/

En bij Mediamarkt zelfs al de nieuwe e2700:

https://www.mediamarkt.be...elen-zwart-153251599.html

[ Voor 61% gewijzigd door rabero1985 op 09-05-2025 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardana123
Waarom zou je die kopen terwijl je de marstek venus e 5,12 kwh al hebt voor rond de 1500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@ardana123 waar vind je ze aan 1500euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Hopelijk binnenkort bij de nieuwe groepsaankoop 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Het is verleidelijk om een Venus E te kopen. Toch blijft de vraag hoe snel die terugverdiend is met de 800w limiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
De vraag is voornamelijk wat er in de toekomst zal gebeuren. Gaan we bijvoorbeeld naar een systeem waar we moeten betalen om in het net te kunnen injecteren? Het gebeurd nu al, ik las deze ochtend op Reddit iemand met een variabel contract bij OCTA+ die mocht betalen.

Wil je een goede investering maken beleg dan misschien op de beurs?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DSSW
Nu7s schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:17:
De vraag is voornamelijk wat er in de toekomst zal gebeuren. Gaan we bijvoorbeeld naar een systeem waar we moeten betalen om in het net te kunnen injecteren? Het gebeurd nu al, ik las deze ochtend op Reddit iemand met een variabel contract bij OCTA+ die mocht betalen.

Beurs ik niks plezant aan.
Prullen met die Marsteks, en alle dagen trachten een kwh’tje minder uit het net te halen, dat is fun 😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardana123
Nu7s schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:17:

Dat is quasi zeker dat je gaat moeten betalen voor injectie in de toekomst. De energiemaffia staat al te schuimbekken om mensen met zonnepanelen meer te kunnen pluimen.

Op de beurs kan je altijd beter rendement halen. De vraag is wat de beurs gaat doen, dat kan niemand voorspellen. Misschien is de beurs nu begonnen aan een daling van 20 jaar (is al gebeurd in het verleden). Wat wel zeker is, is dat je heel je leven voor elektriciteit moet betalen. Dus ik zie zonnepanelen (en nu batterij) als een 'must' investering, want het rendement is verzekerd en redelijk goed itt tot de beurs.
Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste